En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gerben, als er twee type kroegen zijn dan heeft een potentiele werknemer toch een keus. Rookkroeg of rookvrije kroeg. Een win-win situatie want dat kan iedereen in de horeca werken wanneer hij of zij daar behoefte aan heeft. Zowel rokers als niet-rokers.
Militairen hebben ook geen keus.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.
Het blijft gelul want dat heeft de werknemer wel.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.
Onder welke steen zit jij.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:
Ah, dus dat is een werkgever die zegt 'jij hebt dat recht, maar als je er gebruik van maakt neem ik je niet aan'.
Leuk recht.
Weet je hoe dat heet?
Een dode letter.
Nee, ze moeten de keuze hebben er van af te kunnen zien.quote:Zou jij dat ook doen met overwerk, vakantietijd, minimumloon? Hm? Of moeten alleen mensen die rookvrij willen roken van dat recht afzien?
[..]
Wat is er mis met een werknemer die er wel voor kiest om mensen in een rookhok te bedienen? Helemaal niets toch? Toch word daar een probleem van gemaakt.quote:Ja, en die kroeg bestaat dus ook niet. Het is gewoon niet mogelijk om het rookverbod uit te hollen door te zeggen dat het personeel er geen behoefte aan heeft - en alleen maar personeel aan te nemen dat van zijn rechten afziet.
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:27 schreef DionysuZ het volgende:
horeca draait om eten, drinken en slapen. Niet om roken.
Dit in tegenstelling tot bv. de gevaren bij militairen of politie
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...
Hoe verzin je die definitie die je hier even neerzet zomaar?
Dat vind ik echt onzin, roken in inherent aan kroegen. Dat weet je van te voren. Als je politieagent word zou je zomaar neergeschoten kunnen worden, dat weet je van te voren. Als je in een bandenfabriek gaat werken werk je in een extreem warm klimaat met een twijvelachtige luchtkwaliteit, dat weet je van te voren. Hoezo moeten kroegmedewerkers de privilege WEL hebben om gevaarfactoren uit te sluiten, en de rest niet?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.
De gezondheidsschade van meeroken is niet bewezen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.
Jawel, omdat een groot deel van je cliëntele uit rokers bestaat. Die willen roken, en de klant is koning toch?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
ja, maar bij een agent hoort dit bij de jobdescription...daar heeft de politie verder ook geen invloed op, net zoals de regering er nu ook vrij weinig invloed op heeft of men wel of niet een sigaret opsteekt in een kroeg. net zoals dat er wetten zijn tegen criminaliteit, is er een wet tegen roken in openbare ruimtes. dat betekent nog niet dat men zich hieraan houdt, anders zouden er ook geen criminelen zijn(lees: die mensen die agenten neer zouden schietten...)quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:35 schreef McKillem het volgende:
Dat vind ik echt onzin, roken in inherent aan kroegen. Dat weet je van te voren.
Dat vraag ik me af, maar beweer jij hiermee dat gezondheidsschade van meeroken onzin is?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De gezondheidsschade van meeroken is niet bewezen.
quote:Op donderdag 15 januari 2009 01:00 schreef oor-deel het volgende:
Heeft er iemand even een vuurtje voor me ?
Er is geen bewijs voor. Alleen maar leugens en andere propaganda. Een groot onderzoek van de WHO waaruit NIET bleek dat meeroken schadelijk is kreeg dezelfde behandeling als het paddo-rapport van Klink: het werd terzijde geschoven.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:52 schreef Dzy het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, maar beweer jij hiermee dat gezondheidsschade van meeroken onzin is?
De wetgeving is er dan ook niet voor de bezoeker die een aantal uur per week in de kroeg staat, maar de medewerker, die er wel wat langer is.quote:Op donderdag 15 januari 2009 01:14 schreef Hukkie het volgende:
Denk dat de gezondheidsschade van meeroken tijdens die paar uur per week in de kroeg gewoon marginaal is. Heb daar helaas geen bronnen van.
quote:Notoire overtreders toch aan rookverbod
ZWOLLE - Steeds meer Zwolse kroegeigenaren die het rookverbod overtraden, kiezen eieren voor hun geld.
Na drie boetes in twee weken heeft het grootste rookcafé van Zwolle, Irish pub Sally O'Briens, de asbakken definitief opgeruimd. "Als we maar één keer in de maand een boete kregen dan hadden we nog even gewacht. Maar nee, ze hebben ons op de korrel en dan blijven ze terugkomen. We betalen ons scheel. We hebben geen keus", aldus chef-kok Nathan Split, eigenaar van Sally's Kitchen.
Er zijn meer notoire overtreders die hun klanten de wacht hebben aangezegd. "Het kan niet meer uit. En dat is natuurlijk precies de bedoeling van de overheid", klinkt het 'verongelijkt'.
Zaken die tot nu toe nog maar één boete of slechts een waarschuwing hebben gekregen, als Stapp's Inn en 't Kroegje, willen het proefproces rond de Groninger cafés afwachten. Zowel deze Groninger kroegen als de beide Zwolse zaken hebben geen personeel in dienst, waardoor zij menen onder het rookverbod uit te komen. Het verbod is namelijk ingesteld om personeel te beschermen.
Kroegen met personeel als Sally O'Briens, The Livingroom en café Bosch leggen zich, naar herhaaldelijk beboet te zijn, bij het verbod neer. Tot nu toe hebben hun klanten niet agressief of boos gereageerd op deze koerswijziging. "Nee, het is veel erger. Ze blijven weg", aldus Nathan Split. "Het heeft ons tot nu toe zo'n dertig tot veertig procent omzet gekost. Mensen denken dat een grote zaak als de onze die klappen wel op kan vangen, maar de klap komt bij ons extra hard aan. Wat bovendien meespeelt is dat januari traditioneel toch altijd al een slechte maand voor de horeca is. Ik ben benieuwd hoeveel zaken dit gaan overleven."
Ook Jos Piening van familiebedrijf De Gezelligheid laat het niet op de derde boete aankomen. "Dit gaat echt in de papieren lopen en dat geld heb ik niet." Zeker aan het Gasthuisplein lapten het overgrote deel van de horecaondernemers de wet aan hun laars.
De meesten zijn daar inmiddels op teruggekomen.
Het is een achterhoedegevecht, dat realiseren ze zich, maar sommige ondernemers willen met een advocaat kijken of ze iets tegen de heimelijke controles van de inspecteurs van de Voedsel en Waren Autoriteit kunnen doen.
"Het is zo geniepig", menen ze. "Maar ze komen waarschijnlijk weg met het feit dat ze bang zijn voor agressie als ze zich bekend zouden maken."
De horeca gaat kapot!quote:Kroegen met personeel als Sally O'Briens, The Livingroom en café Bosch leggen zich, naar herhaaldelijk beboet te zijn, bij het verbod neer. Tot nu toe hebben hun klanten niet agressief of boos gereageerd op deze koerswijziging. "Nee, het is veel erger. Ze blijven weg",
quote:Op donderdag 15 januari 2009 07:05 schreef MikeyMo het volgende:
alsof we profetische gaven hebben:
[..]![]()
![]()
Ik ben benieuwd hoeveel zaken de handdoek in de ring gooien als de kachel een fikse boete opgelegd krijgt van de rechter
quote:Ondanks dat steeds meer Zwolse kroegeigenaren zich aan het rookverbod houden, maken ze zich erg boos over de "geniepige" manier waarop de controleurs van de Voedsel en Waren Autori teit hun inspecties uitvoeren. "Ze stellen zich niet voor, doen gezellig aan de bar en daar is ineens de boete." Adwin Ester van 't Kroegje en Paul Reijntjes van Stapp's Inn hebben daarom een pontificale waarschuwing opgehangen. "Een kwestie van fatsoen." foto Frans Paalman
Pak de Dikke Van Dale er eens bij; geen woord over roken, enkel over het schenken van eten en drinken... Je kan trouwens ook niet poolen, bowlen of midgetgolfen in de gemiddelde kroegquote:Op donderdag 15 januari 2009 00:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...
Hoe verzin je die definitie die je hier even neerzet zomaar?
Misschien moet je je eens afvragen waarom elk niet rokers initiatief mislukte ipv het afdwingen met een verbod.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:
Die situatie hadden we tot 6 maanden geleden.
Iedereen wist waar hij aan toe was en het leidde niet tot rookvrije werkplekken.
Dus kwam er een algeheel rookverbod.
Als de arbeidsvoorwaarden van een bedrijf me niet aanstaan solliciteer ik wel bij een ander bedrijf. Ik hoef niet zo nodig bij de eerste de beste te werken. Ik heb me bij mijn huidige werkgever bij de sollicitatie al gevraagd naar de CAO. Staat het me niet aan dan bedank ik.quote:Ah, dus dat is een werkgever die zegt 'jij hebt dat recht, maar als je er gebruik van maakt neem ik je niet aan'.
Leuk recht.
Weet je hoe dat heet?
Een dode letter.
Zou jij dat ook doen met overwerk, vakantietijd, minimumloon? Hm? Of moeten alleen mensen die rookvrij willen roken van dat recht afzien?
Als er beide typen bestaat hoef je als anti roker echt niet te werken in een rook kroeg, je krijgt echt geen pistool tegen je hoofd. Gewoon niet solliciteren en er iis niets aan de hand.quote:Ja, en die kroeg bestaat dus ook niet. Het is gewoon niet mogelijk om het rookverbod uit te hollen door te zeggen dat het personeel er geen behoefte aan heeft - en alleen maar personeel aan te nemen dat van zijn rechten afziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |