abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65004185
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 18:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoezo? Koken en bakken is ook nerges voor nodig. Wortelsalade is ook lekker.
[..]

En al dat laswerk, waar is dat voor nodig? Een stoel in mekaar lassen? Op de grond kun je ook lekker zitten. Een vrachtschip om allemaal overbodige producten uit China te halen?
Je kan het ook gewoon onder de noemer drogredenen gooien wat ze zegt. Zijn ze hier nogal gecharmeerd van.
pi_65006616
quote:
Nee tegen rookverbod

Steeds meer Nederlanders zien meer na- dan voordelen van het rookverbod.

Ook heeft minister Ab Klink weerstand tegen het verbod onderschat. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo. In oktober vorig jaar zag nog 55 procent voordelen van het verbod en 16 procent nadelen. Inmiddels ziet 48 procent voordelen en 28 procent nadelen. TNS Nipo ondervroeg maandag zeshonderd mensen voor het onderzoek, schrijft De Pers.
spitsnieuws.nl

Gaat de goede kant op.

pi_65010035
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 18:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Absoluut niet.

Als roken een noodzakelijk iets was, ja, dan had hij een punt.
Dat er rook ontstaat waar gelast wordt leidt ertoe dat daar afzuiging nodig is.
Zo ook in bedrijfskeukens.

Een lasser kan niet zonder lasapparatuur ---> speciale kleding nodig, lasbril, voldoende ventilatie etc....
Een leger kan niet zonder wapens --> Regels nodig, beschermende kleding enz....

De horeca kan prima zonder rook. Er is geen enkele reden om het rookverbod terug te draaien. Dat het mogelijk is om met goede afzuiging en ventilatie schonere lucht te bereiken, ja, helemaal waar. Maar daar wilde men duidelijk niet in investeren.

Dat op veel scholen de lucht ook wel wat zuiverder mag, ook waar. De betreffende scholen zeuren dan ook maandelijks voor financiele middelen om dit te kunnen bekostigen. En waar zeuren de kroegen over?
Compensatie, want de rokers laten ons in de steek. En nu hebben we minder omzet.
Gia, volgens mij is het jouw levensdoel om de vrijheid van anderen te beperken. Om de een of andere reden lijk jij daar plezier uit te halen. Want de europarlementarier spreekt van drie varianten. Kroeg waarbij de afzuiging zodanig is dat het geen enkel schadelijk effect kan hebben op meerokers, de tweede variant zijn kroegen met een rookruimte en tot slot de rookvrije horecagelegenheden.

Dit lijkt mij een zeer correcte oplossing waarmee je alle partijen correct bedient. De rokers kunnen roken en zijn dus tevreden terwijl de niet-roker geen last heeft van de tabaksrook.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_65018034
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 22:43 schreef KoosVogels het volgende:
Dit lijkt mij een zeer correcte oplossing waarmee je alle partijen correct bedient. De rokers kunnen roken en zijn dus tevreden terwijl de niet-roker geen last heeft van de tabaksrook.
Alleen is het niet de taak van europarlementariërs om je correct te bedienen, daar zijn serveersters voor.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 14 januari 2009 @ 08:46:35 #205
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65018322
Voor de rokerts, een mening van een KHN-medewerker:
quote:
Rookverbod in de horeca is absurditeit

De analyse van Frans Heere in deze krant laat zien dat minister Ab Klink van Volksgezondheid niet erg zorgvuldig is omgegaan met zijn rookverbod in de horeca.
Dit rookverbod is wel democratisch tot stand gekomen en moet dus net als alle andere wetten en regels nagekomen worden.

Als we serieus en consequent het rookverbod in de horeca vergelijken met andere wetten en regels, dan blijkt al gauw hoe absurd deze wetgeving is. Zo wordt door de voorstanders – ook op het hoogste niveau – roken in de horeca vergeleken met het rijden door rood licht.

Laten we dat nu eens serieus doen. Stel je voor dat je als bestuurder niet door rood licht mag rijden, maar dat je de boete niet zelfs hoeft te betalen. Dat moet de burgemeester van de betreffende gemeente doen en dan ook nog uit zijn eigen zak, niet uit gemeenschapsgeld.

Absurd natuurlijk.

Maar stel je dan ook nog eens voor dat het rijden door rood licht voor grote groepen van de bevolking een verslaving is en dat het rijden door rood licht ook nog eens door grote groepen van de bevolking geaccepteerd wordt – ondanks de grote borden bij ieder stoplicht met de tekst Rijden door rood licht is dodelijk.

Geen enkele burgemeester zou zoiets accepteren.

Invoering en handhaving van wet en regelgeving ligt op het bordje van de overheid.

Dat geldt zeker voor een kwestie als roken in de horeca. Roken is in grote groepen van de bevolking een verslaving.

Roken in de horeca is – nog steeds - bij grote groepen van de bevolking – geaccepteerd gedrag. Als overheid heb je de positie, de macht en de middelen om sancties op te leggen. De overtreder van het rookverbod in de horeca is toch echt primair de roker en niet de horeca. De politiek heeft er voor gekozen de overtreder zelf niet te beboeten. Een verbod zonder sanctie is niet te handhaven, dat is fundamenteel.

Als je als overheid dan toch zo een verbod invoert, heb je een heel groot probleem.

Dat probleem ligt dan wel op het bordje van die overheid en met name de verantwoordelijke minister. Geen enkel politiekorps of andere handhavende instantie zoals de Voedings- en Waren Autoriteit zou de opdracht accepteren om het rookverbod te handhaven zonder dat ze boetes kunnen opleggen en zonder dat ze de capaciteit om ook daadwerkelijk – en veilig – te handhaven.

Ook de horeca heeft niet de middelen, de positie of de bevoegdheid om dit verbod af te dwingen bij haar gasten.

Als de politiek de moed had gehad om de roker te beboeten en als de overheid dan haar taak naar behoren had vervuld en serieus had gehandhaafd, dan hadden we dit probleem helemaal niet gehad.

De horeca is opgezadeld met een wet die de overheid zelf niet wil, durft of kan handhaven zonder dat ze daar ook maar op enige manier voor gecompenseerd wordt. Volgens Europese regelgeving mag de overheid burgers niet onbezoldigd werkzaamheden laten verrichten.

Het lijkt me dat deze regel hier ook wel eens van toepassing zou kunnen zijn.

De horeca voelt zich terecht gediscrimineerd. Waarom wordt de roker op het treinperron wel zelf beboet en niet de NS?

Bij een verbod op de palingvangst bijvoorbeeld, liggen er direct tonnen klaar. Zo zijn er tientallen voorbeelden van het invoeren van wet- en regelgeving waarbij ondernemers gecompenseerd worden.

Het rookverbod is slecht voorbereid, slecht ingevoerd en slecht gehandhaafd.

De problemen zijn door de politiek en de overheid afgeschoven op de horeca, die niet de positie en de middelen heeft om te handhaven waardoor veel horecaondernemers wel degelijk in de problemen komen.

Er zijn duidelijk aantoonbare kleine horecabedrijven die door het rookverbod zwaar in de problemen komen.

Het is heus niet voor niets dat deze mensen er voor kiezen het risico op boetes te lopen.

Ze hebben geen alternatief.

Minister Ab Klink is zwaar tekort geschoten en het is asociaal en stuitend zoals hij de problemen van deze mensen negeert en zelfs ridiculiseert.

Het verbod op roken in de horeca is democratisch tot stand gekomen.

De taak en verantwoordelijkheid voor de invoering liggen primair bij de minister.

Dat gaat alleen lukken als hij dat doe in goede samenwerking met de horeca.

De horeca heeft hier wel degelijk ook een verantwoordelijkheid en een taak. Maar zij heeft dan ook het recht op de middelen om die taak uit te voeren en die verantwoordelijkheid op zich te kunnen nemen.

De huidige situatie is absurd, onrechtvaardig en asociaal ten opzichte van de horeca.

Peter Reiters is bestuurslid van de Koninklijke Horeca Nederland.
toch wel grappig dat ie zo hier en daar wel heel erg de plank misslaat. De NS heeft bijvoorbeeld zelf besloten dat roken op de perrons niet meer mag. Daar heeft de overheid niets over te zeggen gehad. Het zou dan ook raar zijn als de NS wordt beboet omdat een klant een regel overtreedt die het zelf heeft ingesteld.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_65018484
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Alleen is het niet de taak van europarlementariërs om je correct te bedienen, daar zijn serveersters voor.
Helemaal gelijk. Ik vind alleen dat de beste man een prima oplossing aandraagt. Vind het daarom ook buitengewoon vreemd dat de niet-rokers alweer bij voorbaat moord en brand schreeuwen.
pi_65018489
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:46 schreef MikeyMo het volgende:

toch wel grappig dat ie zo hier en daar wel heel erg de plank misslaat. De NS heeft bijvoorbeeld zelf besloten dat roken op de perrons niet meer mag. Daar heeft de overheid niets over te zeggen gehad. Het zou dan ook raar zijn als de NS wordt beboet omdat een klant een regel overtreedt die het zelf heeft ingesteld.
Volgens mij sla jij hier de plank weer eens mis, de NS is namelijk een bedrijf en bedrijven kunnen geen boetes uitschrijven.
pi_65018531
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij sla jij hier de plank weer eens mis, de NS is namelijk een bedrijf en bedrijven kunnen geen boetes uitschrijven.
Er lopen immers niet voor niets agenten ovet perron. Bovendien ben ik nog nooit beboet door een conducteur. Zou toch wat zijn.
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:00:19 #209
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65018549
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Haha, nou dat kunnen ze heel goed hoor. Als je zwart rijdt krijg je een boete (en nee, dat is niet meer het zgn treintarief) en ook mogen ze gewoon een boete uitdelen als je rookt op het perron:
quote:
Ministerie: NS mag boete zwartrijders verhogen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) mogen een vaste boete van 35 euro opleggen aan zwartrijders. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal geen protest aantekenen tegen het nieuwe boetebeleid van de NS.

De NS maakte woensdagavond bekend dat zwartrijders per 1 oktober een boete van 35 euro bovenop de ritprijs moeten betalen. Het bedrijf wil hierdoor de overlast in de treinen terugdringen. Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de overlast in treinen door zwartrijders wordt veroorzaakt.

Volgens een woordvoerder van het ministerie is het nieuwe boetebeleid 'een zaak van de NS'. Het ministerie grijpt alleen in als maatregelen van de NS leiden tot afnemende sociale veiligheid in de treinen en op de stations. Bovendien steunt de Tweede Kamer volgens het ministerie een hardere aanpak van zwartrijders.

Ook reizigers die kunnen aantonen dat ze voor een gesloten loket of een defecte kaartenautomaat stonden, moeten bij controle 35 euro boete bovenop de ritprijs betalen. Ze kunnen de boete later via klantenservice wel terugvragen. Reizigersvereniging Rover beraadt zich op 'publieksvriendelijke acties' tegen het boetebeleid.
[..]
pi_65018629
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:55 schreef KoosVogels het volgende:
Helemaal gelijk. Ik vind alleen dat de beste man een prima oplossing aandraagt. Vind het daarom ook buitengewoon vreemd dat de niet-rokers alweer bij voorbaat moord en brand schreeuwen.
Op zich heeft hij best een zinnig verhaal. Hij gaat alleen totaal voorbij aan de vraag waar de overheid zich mee bemoeit, en waar Europa zich mee bemoeit. Hij vertoont precies dezelfde manier van denken, of juist niet denken, die het probleem heeft veroorzaakt: Geen afbakening van het vraagstuk dat er voor de overheid ligt, geen afbakening van de reikwijdte van de overheidsbemoeienis en geen afbakening van het op te lossen 'probleem'.
pi_65018702
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:00 schreef MikeyMo het volgende:
Haha, nou dat kunnen ze heel goed hoor. Als je zwart rijdt krijg je een boete (en nee, dat is niet meer het zgn treintarief) en ook mogen ze gewoon een boete uitdelen als je rookt op het perron:
Maar zoals je zelf al aangeeft, dat is allemaal door de overheid geregeld. Het is de bevoegdheid van de overheid, die wordt uitgevoerd door NS personeel. De NS kan zelf alleen contractueel boeteclausules opleggen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:15:52 #212
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65018859
Het is door de overheid goedgekeurd dat de NS als bedrijf boetes kan opleggen
[..]
  † In Memoriam † woensdag 14 januari 2009 @ 09:32:43 #213
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65019335
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:15 schreef MikeyMo het volgende:
Het is door de overheid goedgekeurd dat de NS als bedrijf boetes kan opleggen
Het is voor de overheid niet zo lastig toestemming te geven of verplichtingen op te leggen van een bedrijf waar ze voor 100% aandeelhouder van is.
Carpe Libertatem
pi_65020024
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:46 schreef MikeyMo het volgende:
[..]

Hoezo kan de politie je dan een bekeuring geven als je rookt op het perron als dit een regel is van de NS?

En wat voor verschil maakt het wie het rookverbod bepaald? Dus als een kroeg zelf zegt hier mag niet meer gerookt worden dan zou die kroeg geen bekeuring moeten krijgen maar de roker?
En waarom in die situatie wel?
  woensdag 14 januari 2009 @ 10:11:17 #215
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65020361
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:57 schreef McKillem het volgende:

[..]

Hoezo kan de politie je dan een bekeuring geven als je rookt op het perron als dit een regel is van de NS?

En wat voor verschil maakt het wie het rookverbod bepaald? Dus als een kroeg zelf zegt hier mag niet meer gerookt worden dan zou die kroeg geen bekeuring moeten krijgen maar de roker?
En waarom in die situatie wel?
Bij mijn weten wordt je bekeurd door medewerkers van de NS, maar pin me er niet op vast; ik rook nooit op het perron

In de trein krijg je wel de zwartrijboete opgelegd door de conducteur
[..]
  † In Memoriam † woensdag 14 januari 2009 @ 10:14:45 #216
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_65020454
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:11 schreef MikeyMo het volgende:
Bij mijn weten wordt je bekeurd door medewerkers van de NS, maar pin me er niet op vast; ik rook nooit op het perron
Je bedoelt de medewerkers die zelf overal staan te roken?
Carpe Libertatem
  woensdag 14 januari 2009 @ 10:15:17 #217
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65020468
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:14 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

die ook ja
[..]
pi_65020535
quote:

[..]

In de trein krijg je wel de zwartrijboete opgelegd door de conducteur
NS zegt: Hiet mag u niet roken, gaarne naar een rookpaal gaan.
Politie zegt: Kassa.
  woensdag 14 januari 2009 @ 10:39:26 #219
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65021148
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 10:14 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Je mag daar als reiziger niet bij gaan staan roken want de medewerkers hebben recht op een rook vrije werkomgeving.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:27:28 #220
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65035028
quote:
Sterke groei voor leveranciers rookoplossingen dankzij rookverbod

Leveranciers van terrasverwarming hebben de vraag naar terrasverwarmers sinds de invoering van het rookverbod met 20 tot 25 procent zien stijgen. Ook aanbieders van schermen en overkappingen (inclusief rookcabines) en geurinstallaties zien hun afzet stijgen, zij het minder sterk. De verwachting is dat deze groei in 2009 zal aanhouden. Dit blijkt uit verkennend onderzoek van Annalise Market Intelligence onder 25 belangrijke leveranciers van rookoplossingen, zoals terrasverwarmers, rookcabines en geurinstallaties.

Na een aarzelende start, is de vraag naar rookoplossingen sinds oktober versneld op gang gekomen door intensievere controles op de naleving van het rookverbod. Daarbij investeren horeca-ondernemingen vooral in relatief goedkope oplossingen zoals terrasverwarmers. Een eenvoudige terrasverwarmer kost rond de 100 euro, terwijl een rookcabine al gauw een paar duizend euro kost.

Voor 2009 wordt een aanhoudende vraag naar rookoplossingen verwacht. De structurele reden hiervoor is de stijgende behoefte aan luxe en comfort. Horeca-ondernemingen investeren steeds meer in well being oplossingen zoals een comfortabel terras om de groeiende groep mensen aan te trekken die graag lang buiten willen zijn.

De vraag naar geurmachines is beperkt gegroeid. Veel horeca-ondernemingen hebben bestaande onderhoudscontracten opgezegd doordat er niet meer wordt gerookt. Anderzijds investeren met name discotheken in luchtbehandeling om de onaangename geur van zweet en verschraald bier te verdrijven.
Da's toch raar. Enerzijds zien we overal berichten verschijnen dat het verbod steeds groter wordt, anderzijds blijkt dus dat steeds meer cafe's zich instellen op het verbod en aanpassingen gaan doen...
[..]
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:29:31 #221
pi_65035122
http://extra.volkskrant.n(...)Versoepel_rookverbod
quote:
De kritiek op het rookverbod in de horeca neemt toe. De oppositie komt niet langer uitsluitend van in hun nering bedreigde kroegbazen en verstokte rokers. Harry Borghouts, commissaris van de koningin in Noord-Holland, meent dat het rookverbod het gezag van de overheid heeft uitgehold. Sommige bestuurskundigen vallen hem bij. ‘Wijs beleid betekent dat je geen wetten maakt die niet te handhaven zijn’, stelt bijvoorbeeld Gabriël van den Brink, hoogleraar in Tilburg. Anderen bestrijden dat overigens: het rookverbod is wel degelijk te handhaven, zij het tegen hoge (maatschappelijke) kosten.

Het is inderdaad onjuist dat het rookverbod niet te handhaven is. Als het gehandhaafd kan worden in Ierland, Engeland en zelfs in Italië, waarom dan niet in Nederland? Dat is ook de lijn van minister Klink van Volksgezondheid, die zich met zijn volle gewicht achter het rookverbod in de horeca heeft geplaatst. Het zal hem daarom moeilijk vallen de regels te versoepelen.

Toch kan hij dat het beste doen. Want de overheid heeft inderdaad flinke imagoschade opgelopen. Het is geen fraai gezicht: de staat die zijn macht inzet om eenvoudige caféhouders in het gelid te dwingen door ze te bedreigen met hoge boetes en zelfs sluiting van hun zaak. Hun enige vergrijp is dat ze volwassen burgers de gelegenheid geven een sigaret op te steken.

De weerstand tegen het rookverbod past in een breder onbehagen over de ‘betutteling’ van de overheid die steeds meer verbiedt en steeds dieper in het privéleven van burgers ingrijpt.

Het argument dat elke werknemer recht heeft op een rookvrije werkplek, is weinig overtuigend. De meeste kroegbazen en barmedewerkers roken zelf ook, of hebben geen bezwaar tegen een rokerige omgeving. Net als in Spanje kan de overheid in elk geval een uitzondering maken voor eenmanszaken en cafés die te klein zijn om een aparte rokersruimte in te richten.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:31:57 #222
pi_65035210
Rookverbod #33
quote:
Sterke groei voor leveranciers rookoplossingen dankzij rookverbod

"Sterke groei verkoop paraplu's dankzij regen"
pi_65035351
Ik zie het probleem niet om het rookverbod te handhaven. Als het rokers en kroegbazen zijn die willens en wetens de wet overtreden, dan kunnen we de kosten van handhaving daar ook prima op verhalen. Gewoon een kwestie van boetes en accijnzen verhogen.

Het intrekken van horecavergunningen juich ik ook toe. Door de overtreders op die manier te straffen, beperk je het aantal faillissementen in de horeca meteen.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2009 16:36:32 ]
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:41:12 #224
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65035566
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:35 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zie het probleem niet om het rookverbod te handhaven. Als het rokers en kroegbazen zijn die willens en wetens de wet overtreden, dan kunnen we de kosten van handhaving daar ook prima op verhalen. Gewoon een kwestie van boetes en accijnzen verhogen.

Het intrekken van horecavergunningen juich ik ook toe. Door de overtreders op die manier te straffen, beperk je het aantal faillissementen in de horeca meteen.
ach, de kroegbazen testen natuurlijk nu hoe ver de overheid wil gaan en brengen eventuele slagen die ze uitgedeeld krijgen met krokodillentranen in het nieuws. Op het moment dat cafe de kachel en flinke boete opgelegd krijgt dan zal het denk ik gedaan zijn met de overtredingen... Niet elke kroeg hoest zomaar even vele duizenden euro's op
[..]
pi_65035665
quote:
Ik echt van Pieter Broertjes en co. Zo hoort het ook, een beetje journalist rookt immers. Daarnaast is het ook gewoon een sterk stuk.
pi_65035742
Waarom zijn jullie niet-rokers zo fel gekant tegen een gulden middenweg?
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:45:52 #227
3542 Gia
User under construction
pi_65035801
quote:

[..]

Spoorwegpolitie
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:52:58 #228
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65036112
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:44 schreef KoosVogels het volgende:
Omdat ik geen enkele werkbare mogelijkheid zie. Helemaal niet zoals jullie het willen; dat de kroegeigenaren zelf mogen beslissen.

Overigens zijn er al zgn rookkroegen die wel aan de wettelijke eisen voldoen, dus in dat opzicht is er een gulden middenweg
[..]
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:53:57 #229
pi_65036161
quote:
Ik zie het probleem niet om het rookverbod te handhaven.
De berokkenden vinden het ongewenste, onnodige, niet-nuttige wetgeving. Als de betrokkenen voor het grootste deel tegen zijn hang je gewoon als wetgever.
pi_65036751
Ik hal nog een keer aan wat gezegd is door meneer de europarlementairer. Vond ik wel een zinnige oplossing.
quote:
In zijn visie moet een horecabedrijf zelf kunnen kiezen uit drie opties: 1/Roken gewoon toestaan en investeren in luchtzuiveringsapparatuur en zo binnen de veiligheidsnorm blijven. 2/ Roken niet toestaan. 3/ Een aparte rookruimte inrichten.
pi_65037129
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:52 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Omdat ik geen enkele werkbare mogelijkheid zie. Helemaal niet zoals jullie het willen; dat de kroegeigenaren zelf mogen beslissen.

Overigens zijn er al zgn rookkroegen die wel aan de wettelijke eisen voldoen, dus in dat opzicht is er een gulden middenweg
Ben jij dan de enige niet-roker in de vriendengroep? Bij mij roken er 2 van de 7. Als die persé naar een rookkroeg willen, gaan ze vooral hun gang. Hebben de overige 5 geen zin in een rookkroeg, gaan die 5 niet mee of naar een rookvrije kroeg. Nu komt het nooit op dat punt, aangezien de 5 niet-rokers in de meerderheid zijn, wordt er op de meeste verjaardagen al buiten gerookt, tijdens etentjes niet gerookt, in de discotheek niet meer gerookt (sinds 1 juli) etc. Laat de rokers dan hun verzetje hebben als we de kroeg in duiken. Geven en nemen.

En met de quote van KoosVogels hebben we nog een extra keuzemogelijkheid.
pi_65037402
quote:

Zie je nou echt niet dat deze acties in geen enkele verhouding staan tot het vergrijp?
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:33:03 #233
pi_65037724
Ik ga akkoord met het rookverbod als alle andere drugs gelegaliseerd worden.
pi_65038592
quote:
VVD wil debat over kritiek op invoering rookverbod

De VVD in de Tweede Kamer wil een debat over de kritiek van beleidsonderzoeker Heere op de manier waarop het rookverbod in de horeca is ingevoerd . Rita Verdonk (TON) heeft bovendien aangekondigd schriftelijke vragen over de bevindingen van Heere te gaan stellen.

Het document van de politicoloog en beleidsonderzoeker verscheen eind vorig jaar. Hij komt daarin tot de conclusie dat minister Klink zijn huiswerk niet goed heeft gedaan bij het invoeren van de wetgeving. Zo zou hij de economische gevolgen van de wet veel te rooskleurig hebben voorgesteld.

VVD Tweedekamerlid Halbe Zijlstra wil de conclusies van Heere behandelen in een gezamenlijke vergadering van de kamercommissies Volksgezondheid en Economische Zaken, zo laat hij HierMagHetWel weten.

"Dat wil ik tegelijk doen doen met de bespreking van de brief van minister Klink waar de heer Heere aan refereert. Over deze brief loopt momenteel een schriftelijke vragenronde en daarin hebben wij al opheldering over een aantal zaken gevraagd die ook door de heer Heere naar voren zijn gebracht".

Rita Verdonk stelt schriftelijke vragen in het vooruitzicht. "Als Klink een echte kerel wil zijn dan geeft hij toe dat de huidige wetgeving niet gaat werken en kiest hij voor keuzevrijheid voor de ondernemers en de consumenten", aldus Verdonk tegen HierMagHetWel. "Hierbij denk ik aan een gevelbord dat aangeeft of er wel of niet gerookt mag worden in de horecagelegenheid."

Henk van Gerven (SP) zegt dat er een interpellatiedebat is aangevraagd waarbij het rookverbod ook ter sprake zal komen gezien de grote actualiteit. Volgens van Gerven mag de toepassing van de rookwet soepeler: "Er moet zoveel mogelijk ruimte zijn binnen de wet om naar een oplossing te zoeken waarbij iedereen aan zijn trekken komt".
pi_65038889
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:52 schreef MikeyMo het volgende:
Waarom zou dat niet werkbaar zijn dan?
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:38:09 #236
3542 Gia
User under construction
pi_65040194
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet werkbaar zijn dan?
Omdat, als je de keuze hebt, geen enkele kroeg rookvrij wil zijn.
Met het rookvrij zijn, ban je toch een deel van het publiek.

De roker wil namelijk alleen naar een rookkroeg, terwijl de nietroker de keuze heeft.
Voor een nietrookkroeg is er dus maar één soort publiek: Het niet rokend publiek. Maar ja, die kunnen gewoon ook naar de rookkroeg, zeker met goede afzuiging. Dat het dan alsnog stinkt, nemen ze wel voor lief, vooral wanneer er één of twee rokers in de groep zitten.

Iedereen is beter af met alleen rookvrije horeca. De horeca zelf zal er nog effe aan moeten wennen, maar dan komt het uiteindelijk ook wel goed. Over 5 jaar weten we niet meer beter.
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:45:35 #237
pi_65040502
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:38 schreef Gia het volgende:

[..]

En waarom zou dat een probleem zijn als er verder geen gezondheidsschade is?
quote:
Maar ja, die kunnen gewoon ook naar de rookkroeg, zeker met goede afzuiging. Dat het dan alsnog stinkt, nemen ze wel voor lief, vooral wanneer er één of twee rokers in de groep zitten.
En waarom zou het per definitie meer stinken dan nu?
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:52:07 #238
3542 Gia
User under construction
pi_65040779
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En waarom zou dat een probleem zijn als er verder geen gezondheidsschade is?
[..]

En waarom zou het per definitie meer stinken dan nu?
Als iemand naast me staat te roken, dan stinkt dat ja. Kan er nog zo'n goede afzuiging zijn, maar dan stinken mijn kleren, mijn haren, alles.

En nu niet, in rookvrije kroegen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:54:24 #239
pi_65040881
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Als iemand naast me staat te roken, dan stinkt dat ja. Kan er nog zo'n goede afzuiging zijn, maar dan stinken mijn kleren, mijn haren, alles.
Hoe weet je dat, van die afzuiging? Die is nergens.
quote:
En nu niet, in rookvrije kroegen.
Die worden schaars
pi_65040899
quote:
Alweer een sterk argument tegen het rookverbod.
quote:
Kennelijk is er geen publiek voor rookvrije cafe's.
quote:
De roker wil namelijk alleen naar een rookkroeg, terwijl de nietroker de keuze heeft.
Voor een nietrookkroeg is er dus maar één soort publiek: Het niet rokend publiek. Maar ja, die kunnen gewoon ook naar de rookkroeg, zeker met goede afzuiging. Dat het dan alsnog stinkt, nemen ze wel voor lief, vooral wanneer er één of twee rokers in de groep zitten.
Maar waar zit hem die onwerkbaarheid dan in? Je hebt publiek dat er voor kiest om in kroeg te gaan zitten waar gerookt mag worden, en alle kroegen willen roken toestaan vertel je net. Dat lijkt mij uitstekend werkbaar.
pi_65041237
quote:

[..]

Bulshit, nogmaals dat heb ik gezien in Edinburg
Je trekt ook andere mensen die juist niet in de rook willen zitten
Astmapatienten fanatiekere sporters ...mensen die het gewoon echt niet lekker vinden.
quote:
Onzin Ik rookte destijds en af en toe een niet rook kroeg was juist net zo lekker
quote:
Zie boven ...onzin
quote:
Iedereen is beter af met alleen rookvrije horeca. De horeca zelf zal er nog effe aan moeten wennen, maar dan komt het uiteindelijk ook wel goed. Over 5 jaar weten we niet meer beter.
Nee want de verstokte roker blijft thuis of staat buiten te roken...en buiten staan roken en drinken brengt geen geld in het laatje voor de eigenaar
Thuis een peuk met een biertje was lekkerder dan uit enkel een biertje

En nu na zoveel maanden mis ik die peuk met name met mijn biertje
Zonder de extra verleiding in een rookvrije kroeg waar jij kan compenseren voor de gemiste verleiding is dus wel een ideetje
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_65041890
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:44 schreef KoosVogels het volgende:
Vanwege de aard van het onderwerp.
Één roker kan twintig mensen in de rook zetten. Eén roker maakt van een niet-rook-café een wel-rook-café waar alle gasten last van hebben (anders zaten ze toch niet in een niet-rook-café).

Het werkt gewoon niet.
Gulden middenweg = prima, als jij kunt aangeven hoe dat eerlijk ingevuld kan worden.
Het moet aan de volgende eisen voldoen:
- iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek.
- een beroep op dat recht mag niet leiden tot ontslag of de aanbeveling 'ergens anders' te gaan werken.
Dat zijn de regels zoals ze in álle beroepen gelden. Kun jij een gulden middenweg verzinnen waarmee aan die regels wordt voldaan?
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:25:42 #243
pi_65042227
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:17 schreef mgerben het volgende:

[..]

pi_65042509
Ik word nog steeds emotioneel van de anti-rokers die zich zo inzetten voor de werknemers....
(Misschien openen ze nog eens een topic over kinderarbeid in oosterse landen)

Appels met peren vergelijken gaat hier niet op...helaas...
Zo wel..dan is het eigenbelang van een rookvrije horeca en niet die zogenaamde bezorgdheid over de werknemers in de horeca.
pi_65042694
quote:

[..]

Vanwege de aard van het onderwerp.
Één roker kan twintig mensen in de rook zetten. Eén roker maakt van een niet-rook-café een wel-rook-café waar alle gasten last van hebben (anders zaten ze toch niet in een niet-rook-café).
Als je duidelijk aangegeven rokers en niet rokers cafés hebt weet iedereen waar hij binnen stapt. Dus dat is gewoon kul. Als roker moet je gewoon buiten staan als je naar een niet rokers cafe gaat en als niet roker weet je dat je in de rook staat als je een rokers café binnen gaat.
quote:
Het werkt gewoon niet.
Gulden middenweg = prima, als jij kunt aangeven hoe dat eerlijk ingevuld kan worden.
Een recht is nog geen plicht, als je een verschrikkelijke hekel aan rook hebt moet je gewoon niet solliciteren bij een rokerscafe, Een recht hoef je geen gebruik van te maken.
quote:
- een beroep op dat recht mag niet leiden tot ontslag of de aanbeveling 'ergens anders' te gaan werken.
Dat zijn de regels zoals ze in álle beroepen gelden. Kun jij een gulden middenweg verzinnen waarmee aan die regels wordt voldaan?
Als iemand solliciteert bij een rokerskroeg om dan later te gaan zeuren over het roken, is die persoon gewoon diep triest.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_65045810
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:54 schreef Weltschmerz het volgende:

Kennelijk is er geen publiek voor rookvrije cafe's.
Kennelijk wel.
Kijk maar in de café's. Allemaal rookvrij. Allemaal publiek.
pi_65046044
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:37 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als je duidelijk aangegeven rokers en niet rokers cafés hebt weet iedereen waar hij binnen stapt. Dus dat is gewoon kul. Als roker moet je gewoon buiten staan als je naar een niet rokers cafe gaat en als niet roker weet je dat je in de rook staat als je een rokers café binnen gaat.
Die situatie hadden we tot 6 maanden geleden.
Iedereen wist waar hij aan toe was en het leidde niet tot rookvrije werkplekken.
Dus kwam er een algeheel rookverbod.
quote:
Een recht is nog geen plicht, als je een verschrikkelijke hekel aan rook hebt moet je gewoon niet solliciteren bij een rokerscafe, Een recht hoef je geen gebruik van te maken.
Ah, dus dat is een werkgever die zegt 'jij hebt dat recht, maar als je er gebruik van maakt neem ik je niet aan'.
Leuk recht.
Weet je hoe dat heet?
Een dode letter.

Zou jij dat ook doen met overwerk, vakantietijd, minimumloon? Hm? Of moeten alleen mensen die rookvrij willen roken van dat recht afzien?
quote:
Als iemand solliciteert bij een rokerskroeg om dan later te gaan zeuren over het roken, is die persoon gewoon diep triest.
Ja, en die kroeg bestaat dus ook niet. Het is gewoon niet mogelijk om het rookverbod uit te hollen door te zeggen dat het personeel er geen behoefte aan heeft - en alleen maar personeel aan te nemen dat van zijn rechten afziet.
  woensdag 14 januari 2009 @ 21:10:44 #248
pi_65046942
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:

[..]

Die situatie hadden we tot 6 maanden geleden.
Iedereen wist waar hij aan toe was en het leidde niet tot rookvrije werkplekken.
Dus kwam er een algeheel rookverbod.
En nog steeds is er geen rookvrije horeca!
pi_65047026
quote:

[..]

Hiermee geef je de opheffing van rookverbod gewoon een zetje in de rug. Volgens jou hebben zelfs niet-rokers geen behoefte aan het rookverbod. Die gaan toch wel in een rookkroeg zitten. So whats the problem? Ooh ja, die heel kleine mindergheid longlijers. Maar wat is hier ook alweer meerdere malen geroepen? Ooh ja, rokers hebben geen recht op een rookkroeg, slechts 30 procent van de bevolking rookt, een minderheid dus. Volgens is nog geen 5 procent van ons land een longlijer....
pi_65047130
quote:

[..]

Het werkt gewoon niet.
Gerben, als er twee type kroegen zijn dan heeft een potentiele werknemer toch een keus. Rookkroeg of rookvrije kroeg. Een win-win situatie want dat kan iedereen in de horeca werken wanneer hij of zij daar behoefte aan heeft. Zowel rokers als niet-rokers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')