En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gerben, als er twee type kroegen zijn dan heeft een potentiele werknemer toch een keus. Rookkroeg of rookvrije kroeg. Een win-win situatie want dat kan iedereen in de horeca werken wanneer hij of zij daar behoefte aan heeft. Zowel rokers als niet-rokers.
Militairen hebben ook geen keus.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.
Het blijft gelul want dat heeft de werknemer wel.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En wie beslist of een kroeg een rook- of rookvrije gelegenheid is? De eigenaar is niet zo'n goed idee aangezien dan 95% van de kroegen rookgelegenheden zijn (zoals voor 1 juli) en de werknemer vervolgens nog steeds geen keus heeft.
Onder welke steen zit jij.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:
Ah, dus dat is een werkgever die zegt 'jij hebt dat recht, maar als je er gebruik van maakt neem ik je niet aan'.
Leuk recht.
Weet je hoe dat heet?
Een dode letter.
Nee, ze moeten de keuze hebben er van af te kunnen zien.quote:Zou jij dat ook doen met overwerk, vakantietijd, minimumloon? Hm? Of moeten alleen mensen die rookvrij willen roken van dat recht afzien?
[..]
Wat is er mis met een werknemer die er wel voor kiest om mensen in een rookhok te bedienen? Helemaal niets toch? Toch word daar een probleem van gemaakt.quote:Ja, en die kroeg bestaat dus ook niet. Het is gewoon niet mogelijk om het rookverbod uit te hollen door te zeggen dat het personeel er geen behoefte aan heeft - en alleen maar personeel aan te nemen dat van zijn rechten afziet.
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:27 schreef DionysuZ het volgende:
horeca draait om eten, drinken en slapen. Niet om roken.
Dit in tegenstelling tot bv. de gevaren bij militairen of politie
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...
Hoe verzin je die definitie die je hier even neerzet zomaar?
Dat vind ik echt onzin, roken in inherent aan kroegen. Dat weet je van te voren. Als je politieagent word zou je zomaar neergeschoten kunnen worden, dat weet je van te voren. Als je in een bandenfabriek gaat werken werk je in een extreem warm klimaat met een twijvelachtige luchtkwaliteit, dat weet je van te voren. Hoezo moeten kroegmedewerkers de privilege WEL hebben om gevaarfactoren uit te sluiten, en de rest niet?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.
De gezondheidsschade van meeroken is niet bewezen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Roken hoort net zo min bij werken in de horeca als bij werken op kantoor of als treinconducteur. Ik zie poolen, bowlen en midget golf nog niet als gezondheidsrisico bij werknemers.
Jawel, omdat een groot deel van je cliëntele uit rokers bestaat. Die willen roken, en de klant is koning toch?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
ja, maar bij een agent hoort dit bij de jobdescription...daar heeft de politie verder ook geen invloed op, net zoals de regering er nu ook vrij weinig invloed op heeft of men wel of niet een sigaret opsteekt in een kroeg. net zoals dat er wetten zijn tegen criminaliteit, is er een wet tegen roken in openbare ruimtes. dat betekent nog niet dat men zich hieraan houdt, anders zouden er ook geen criminelen zijn(lees: die mensen die agenten neer zouden schietten...)quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:35 schreef McKillem het volgende:
Dat vind ik echt onzin, roken in inherent aan kroegen. Dat weet je van te voren.
Dat vraag ik me af, maar beweer jij hiermee dat gezondheidsschade van meeroken onzin is?quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De gezondheidsschade van meeroken is niet bewezen.
quote:Op donderdag 15 januari 2009 01:00 schreef oor-deel het volgende:
Heeft er iemand even een vuurtje voor me ?
Er is geen bewijs voor. Alleen maar leugens en andere propaganda. Een groot onderzoek van de WHO waaruit NIET bleek dat meeroken schadelijk is kreeg dezelfde behandeling als het paddo-rapport van Klink: het werd terzijde geschoven.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:52 schreef Dzy het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, maar beweer jij hiermee dat gezondheidsschade van meeroken onzin is?
De wetgeving is er dan ook niet voor de bezoeker die een aantal uur per week in de kroeg staat, maar de medewerker, die er wel wat langer is.quote:Op donderdag 15 januari 2009 01:14 schreef Hukkie het volgende:
Denk dat de gezondheidsschade van meeroken tijdens die paar uur per week in de kroeg gewoon marginaal is. Heb daar helaas geen bronnen van.
quote:Notoire overtreders toch aan rookverbod
ZWOLLE - Steeds meer Zwolse kroegeigenaren die het rookverbod overtraden, kiezen eieren voor hun geld.
Na drie boetes in twee weken heeft het grootste rookcafé van Zwolle, Irish pub Sally O'Briens, de asbakken definitief opgeruimd. "Als we maar één keer in de maand een boete kregen dan hadden we nog even gewacht. Maar nee, ze hebben ons op de korrel en dan blijven ze terugkomen. We betalen ons scheel. We hebben geen keus", aldus chef-kok Nathan Split, eigenaar van Sally's Kitchen.
Er zijn meer notoire overtreders die hun klanten de wacht hebben aangezegd. "Het kan niet meer uit. En dat is natuurlijk precies de bedoeling van de overheid", klinkt het 'verongelijkt'.
Zaken die tot nu toe nog maar één boete of slechts een waarschuwing hebben gekregen, als Stapp's Inn en 't Kroegje, willen het proefproces rond de Groninger cafés afwachten. Zowel deze Groninger kroegen als de beide Zwolse zaken hebben geen personeel in dienst, waardoor zij menen onder het rookverbod uit te komen. Het verbod is namelijk ingesteld om personeel te beschermen.
Kroegen met personeel als Sally O'Briens, The Livingroom en café Bosch leggen zich, naar herhaaldelijk beboet te zijn, bij het verbod neer. Tot nu toe hebben hun klanten niet agressief of boos gereageerd op deze koerswijziging. "Nee, het is veel erger. Ze blijven weg", aldus Nathan Split. "Het heeft ons tot nu toe zo'n dertig tot veertig procent omzet gekost. Mensen denken dat een grote zaak als de onze die klappen wel op kan vangen, maar de klap komt bij ons extra hard aan. Wat bovendien meespeelt is dat januari traditioneel toch altijd al een slechte maand voor de horeca is. Ik ben benieuwd hoeveel zaken dit gaan overleven."
Ook Jos Piening van familiebedrijf De Gezelligheid laat het niet op de derde boete aankomen. "Dit gaat echt in de papieren lopen en dat geld heb ik niet." Zeker aan het Gasthuisplein lapten het overgrote deel van de horecaondernemers de wet aan hun laars.
De meesten zijn daar inmiddels op teruggekomen.
Het is een achterhoedegevecht, dat realiseren ze zich, maar sommige ondernemers willen met een advocaat kijken of ze iets tegen de heimelijke controles van de inspecteurs van de Voedsel en Waren Autoriteit kunnen doen.
"Het is zo geniepig", menen ze. "Maar ze komen waarschijnlijk weg met het feit dat ze bang zijn voor agressie als ze zich bekend zouden maken."
De horeca gaat kapot!quote:Kroegen met personeel als Sally O'Briens, The Livingroom en café Bosch leggen zich, naar herhaaldelijk beboet te zijn, bij het verbod neer. Tot nu toe hebben hun klanten niet agressief of boos gereageerd op deze koerswijziging. "Nee, het is veel erger. Ze blijven weg",
quote:Op donderdag 15 januari 2009 07:05 schreef MikeyMo het volgende:
alsof we profetische gaven hebben:
[..]![]()
![]()
Ik ben benieuwd hoeveel zaken de handdoek in de ring gooien als de kachel een fikse boete opgelegd krijgt van de rechter
quote:Ondanks dat steeds meer Zwolse kroegeigenaren zich aan het rookverbod houden, maken ze zich erg boos over de "geniepige" manier waarop de controleurs van de Voedsel en Waren Autori teit hun inspecties uitvoeren. "Ze stellen zich niet voor, doen gezellig aan de bar en daar is ineens de boete." Adwin Ester van 't Kroegje en Paul Reijntjes van Stapp's Inn hebben daarom een pontificale waarschuwing opgehangen. "Een kwestie van fatsoen." foto Frans Paalman
Pak de Dikke Van Dale er eens bij; geen woord over roken, enkel over het schenken van eten en drinken... Je kan trouwens ook niet poolen, bowlen of midgetgolfen in de gemiddelde kroegquote:Op donderdag 15 januari 2009 00:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dus ook niet om een potje poolen, bowlen, midget golf misschien, met elkaar lullen, owh wacht...
Hoe verzin je die definitie die je hier even neerzet zomaar?
Misschien moet je je eens afvragen waarom elk niet rokers initiatief mislukte ipv het afdwingen met een verbod.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:
Die situatie hadden we tot 6 maanden geleden.
Iedereen wist waar hij aan toe was en het leidde niet tot rookvrije werkplekken.
Dus kwam er een algeheel rookverbod.
Als de arbeidsvoorwaarden van een bedrijf me niet aanstaan solliciteer ik wel bij een ander bedrijf. Ik hoef niet zo nodig bij de eerste de beste te werken. Ik heb me bij mijn huidige werkgever bij de sollicitatie al gevraagd naar de CAO. Staat het me niet aan dan bedank ik.quote:Ah, dus dat is een werkgever die zegt 'jij hebt dat recht, maar als je er gebruik van maakt neem ik je niet aan'.
Leuk recht.
Weet je hoe dat heet?
Een dode letter.
Zou jij dat ook doen met overwerk, vakantietijd, minimumloon? Hm? Of moeten alleen mensen die rookvrij willen roken van dat recht afzien?
Als er beide typen bestaat hoef je als anti roker echt niet te werken in een rook kroeg, je krijgt echt geen pistool tegen je hoofd. Gewoon niet solliciteren en er iis niets aan de hand.quote:Ja, en die kroeg bestaat dus ook niet. Het is gewoon niet mogelijk om het rookverbod uit te hollen door te zeggen dat het personeel er geen behoefte aan heeft - en alleen maar personeel aan te nemen dat van zijn rechten afziet.
quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als de arbeidsvoorwaarden van een bedrijf me niet aanstaan solliciteer ik wel bij een ander bedrijf. Ik hoef niet zo nodig bij de eerste de beste te werken. Ik heb me bij mijn huidige werkgever bij de sollicitatie al gevraagd naar de CAO. Staat het me niet aan dan bedank ik.
Het gaat erom dat mensen hier de mogelijkheid willen scheppen dat horecamedewerkers vrijwillig van een recht af kunnen zien.quote:Als er beide typen bestaat hoef je als anti roker echt niet te werken in een rook kroeg, je krijgt echt geen pistool tegen je hoofd. Gewoon niet solliciteren en er iis niets aan de hand.
Omdat kroegeigenaren daar het geld niet voor over hadden?quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens afvragen waarom elk niet rokers initiatief mislukte ipv het afdwingen met een verbod.
Dat een markt (rookvrije cafe's) mislukt is geen reden om het met geweld af te dwingen. Juist niet. Het is een gefaalde markt want er waren geen klanten.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:37 schreef Gia het volgende:
Nietrokers hadden geen keuze. Ja de keuze tussen uitgaan in de rook en thuis blijven.
Nu hebben rokers meer keuze.
Ik heb een eigen bedrijfje. Ik heb geen personeel, maar stel dat ik personeel heb en een kantoortje en mijn personeel is het er unaniem over eens dat ze willen roken op de werkplek. Dat bespreken ze dan met mij, maar ik mag het gewoon niet toelaten. Geen enkele niet- of anti-roker heeft daar last van.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:41 schreef MikeyMo het volgende:
Er wordt altijd wel gesmeten met het feit dat het recht op een rookvrije werkplek inmiddels eigenlijk een plicht van de werkgever is. Dit is eigenlijk niet zo raar aangezien het recht op een rookplek niet bestaat. Iedereen kan claimen dat ie wilt roken op zijn werkplek, maar dat recht bestaat simpelweg niet.
Wat dat betreft vraag ik me ook af in hoe verre die zgn eenmanszaken kunnen afdwingen dat ze mogen roken achter de bar
elk restaurant heeft over het algemeen wel minimaal een vegetarisch gerecht op de kaart staan. Een restaurant wil op die manier een zo breed mogelijke doelgroep bedienen, bij kroegen is het andersom: als je die rookvrij maakt krimp je in hun ogen de potentiele in ipv te expanderen. Want hiun doelgroep is in eerste instantie groter wanneer ze geen beperkingen aan hun klanten hoeven op te leggen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat een markt (rookvrije cafe's) mislukt is geen reden om het met geweld af te dwingen. Juist niet. Het is een gefaalde markt want er waren geen klanten.
Stel jij bent vegetarier. Ga je dan ook alle restaurants verbieden om vlees te serveren of kies je een restaurant uit waar ze lekker vegatarisch eten hebben?
omdat dat feitelijk de situatie van voor 1 januari 2004 is...quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb een eigen bedrijfje. Ik heb geen personeel, maar stel dat ik personeel heb en een kantoortje en mijn personeel is het er unaniem over eens dat ze willen roken op de werkplek. Dat bespreken ze dan met mij, maar ik mag het gewoon niet toelaten. Geen enkele niet- of anti-roker heeft daar last van.
Er is geen enkele geldige reden te bedenken waarom ik dat niet zou moeten toestaan behalve een wet die zegt dat dat niet mag.
Kijk naar jezelf. Ik hoop niet dat je representatief bent voor de rookvrijen, maar je komt nooit in de kroeg en geeft niks uit, alleen in dat veganistenclubhuis van je en je loopt overal over te zeiken en alles is te duur.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat kroegeigenaren daar het geld niet voor over hadden?
Nu kunnen ze wel terrasverwarming betalen voor de rokers, dat kon toen niet voor de nietrokers.
Lees je wel wat je schrijft? Een vegetarisch gerecht ja, 1. Lekkere keuze voor een vegetarier. En in geval van het rookverbod, mag je dan alleen vlees eten in een apart gedeelte of staat er helemaal geen vlees meer op de kaart. Denk je echt dat je als vegetarier lekker kan eten in een restaurant dat dan ook maar een vegetarisch gerecht op de kaart zet?quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:51 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
elk restaurant heeft over het algemeen wel minimaal een vegetarisch gerecht op de kaart staan. Een restaurant wil op die manier een zo breed mogelijke doelgroep bedienen, bij kroegen is het andersom: als je die rookvrij maakt krimp je in hun ogen de potentiele in ipv te expanderen. Want hiun doelgroep is in eerste instantie groter wanneer ze geen beperkingen aan hun klanten hoeven op te leggen.
Dus een restaurant waar je vegetarisch wat kunt bestellen spreekt een grotere doelgroep aan dan een waar enkel vleesgerechten op het menu staan.
Een kroeg waar je mag roken spreekt een grotere doelgroep aan dan een waar je niet mag roken.
Als mijn buurman vlees eet, ik vis en die naast me doperwtjes heeft toch niemand last van elkaar?quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:58 schreef Casos het volgende:
[..]
Lees je wel wat je schrijft? Een vegetarisch gerecht ja, 1. Lekkere keuze voor een vegetarier. En in geval van het rookverbod, mag je dan alleen vlees eten in een apart gedeelte of staat er helemaal geen vlees meer op de kaart. Denk je echt dat je als vegetarier lekker kan eten in een restaurant dat dan ook maar een vegetarisch gerecht op de kaart zet?
Stel, je bent vegetariër.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:43 schreef Boze_Appel het volgende:
Stel jij bent vegetarier. Ga je dan ook alle restaurants verbieden om vlees te serveren of kies je een restaurant uit waar ze lekker vegatarisch eten hebben?
Als op de deur aangegeven staat dat het daar er zo aan toe gaat dan zie ik het probleem niet. Ik zou er niet gaan eten, maar als mensen dat leuk vinden en die tent kan daarvan bestaan dan zie ik niet waarom het eten van vlees verplicht gesteld zou moeten worden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:07 schreef mgerben het volgende:
Stel, je bent vegetariër.
En als jij ergens salade gaat eten, haal je ook meteen het vlees van de borden van 20 mensen die om je heen zitten.
Van vis kan je weldegelijk last hebben als je vlees eet. Ik iig wel, vis vind ik nu niet bepaald lekker en kan soms van alleen de geur al walgen. Maar dat is nog geen reden om vis in restaurants waar ook vlees geserveerd wordt te gaan verbieden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:06 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Als mijn buurman vlees eet, ik vis en die naast me doperwtjes heeft toch niemand last van elkaar?
Totdat er een medewerker wordt aangenomen die niet rookt, óf (omdat jij heel slim die medewerker niet aanneemt) er een medewerker stopt met roken, en misschien zelfs luchtwegklachten krijgt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:46 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik heb een eigen bedrijfje. Ik heb geen personeel, maar stel dat ik personeel heb en een kantoortje en mijn personeel is het er unaniem over eens dat ze willen roken op de werkplek. Dat bespreken ze dan met mij, maar ik mag het gewoon niet toelaten. Geen enkele niet- of anti-roker heeft daar last van.
Ook niet zo gek gezien het fanatisme van de anti-roker.quote:
De wet is blijkbaar niet zo duidelijk want zou het zijn om personeel een rookvrije werkplek te gunnen dan zou er in de kachel (en al die andere horecazaken zonder personeel) gewoon gerookt mogen worden.quote:De wet is heel duidelijk: Niet meer wachten tot er iemand het lef heeft om te klagen, maar gewoon niet roken op de werkplek.
Klopt maar nogmaals waarom geldt dit verbod dan ook voor zelfstandige vrachtwagenchauffeurs en anderen zonder personeel?quote:Dat geldt al jaren op alle werkplekken.
Waarom kom ik dan alleen maar meer kroegen tegen waar je weer mag roken? Het rookverbod op de werkvloer is al een mislukking te noemen omdat er amper handhaving is, sinds 2004 bij genoeg klanten geweest die maling hebben aan deze wetgeving.quote:De horeca was een uitzondering. Waarschijnlijk dachten veel mensen dat het nooit zo ver zou komen, maar de uitzondering is nu opgeheven.
We kunnen wel honderd en een vergelijkingen gaan bedenken. Echter, feit blijft gewoon dat de nietrokers last hebben van dwangmatig egocentrisch gedrag.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:21 schreef KoosVogels het volgende:
We kunnen wel honderd en een vergelijkingen gaan bedenken. Echter, feit blijft gewoon dat de rokers last hebben van dwangmatig egocentrisch gedrag. Iedere keer wanner door ons (of door een beleidsbepaler) een nieuw voorstel wordt gedaan zoals versoepeling van het rookverbod voor kleine kroegen, dan schreeuwen de niet-rokers weer moord en brand. 'My way or the highway' roepen zij. Ergens is het wel treurig dat de ene niet-roker op Fok! nog intoleranter is dan de ander.
Eerlijk gezegd heb ik nog geen uitgewerkt voorstel gezien. In 33 rooktopics niet. Niet één.quote:Iedere keer wanner door ons (of door een beleidsbepaler) een nieuw voorstel wordt gedaan zoals versoepeling van het rookverbod voor kleine kroegen, dan schreeuwen de niet-rokers weer moord en brand.
zo werkbaar dat men in Belgie er vanaf staptquote:Op donderdag 15 januari 2009 12:51 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is heel eenvoudig beste gerben. Een oppervlakte regel. Het lijkt mij duidelijk dat een kroeg met een oppervlakte van 75 m2 geen ruimte heeft voor een rookruimte. Sta dan toe dat daar mag worden gerookt.
Wanneer de kleine kroeg het roken weer wil toestaan is hij echter nog wel aan een andere regel gebonden. Zo is hij verplicht om een luchtreiniger te plaatsen waardoor zijn hele tent gevrijwaard blijft van rooklucht. Hij is echter niet verplicht om zo'n installatie te plaatsen, maar dan blijft zn tent wel rookvrij.
Lijkt mij een zeer werkbare oplossing.
De enige die daarover zou moeten gaan, de uitbater zelf eventueel beïnvloed door zijn klantenquote:Op donderdag 15 januari 2009 12:46 schreef mgerben het volgende:
.
- Wie bepaalt welke kroegen rookvrij zijn en welke niet?
Uitzonderingen ontstaan vanzelf als daar behoefte aan is, dat zie je nu ook wel heel erg duidelijk gezien de stijging van het aantal kroegen wat roken weer toelaat.quote:- Als je uitzonderingen wilt maken, welke dan, en waarom die uitzondering?
Afschaffing van het verbod houdt nog zeker niet in dat er geen rookvrije horeca mogelijk zou zijn maar dat is blijkbaar zeer lastig te begrijpen voor de anti-rokers hier die hun eigen gebreken, niet voor zichzelf op kunnen komen, zeer onzeker zijn enz, projecteren op iedereen en er dus standaard vanuit gaan dat rookvrije horeca geen bestaansrecht heeft zonder dat dit afgedwongen wordt door de overheid want zonder die dwang durven jullie blijkbaar niet uit te gaan. Vanwaar toch die onzekerheid over vooral jezelf?quote:Let wel: Deze hele eerlijke directe vragen leiden elke keer weer tot 'er is geen behoefte aan rookvrije kroegen, rookvrije kroegen hebben geen bestaansrecht'.
Dat is geen 'versoepeling', dat is afschaffing.
Iedere versoepeling wordt direct een roep om afschaffing. Dat is dus geen inhoudelijke discussie over 'versoepeling'.
Dat ben je niet aangezien je de huidige situatie al niet als prettig ervaart terwijl toch echt het grootste gedeelte nog rookvrij is, in Groningen laat nu iets meer dan 10% van de kroegen roken weer toe dus hoe kan dat in godsnaam een probleem zijn voor de anti-roker? Keus genoeg lijkt me zo.quote:Dus als je het over versoepeling wilt hebben: Prima, doe maar een voorstel. Ik ben echt benieuwd naar de discussie en de mogelijkheden.
Ok, is dat een mogelijke oplossing. Het komt tegemoet aan de onmogelijkheid om in hele kleine kroegen een rookruimte te bouwen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:51 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is heel eenvoudig beste gerben. Een oppervlakte regel. Het lijkt mij duidelijk dat een kroeg met een oppervlakte van 75 m2 geen ruimte heeft voor een rookruimte. Sta dan toe dat daar mag worden gerookt.
Lijkt mij een zeer werkbare oplossing.
In ons land zijn gemeenten behoorlijk autonoom. Laat de overheid de algemene regels opstellen en laat de gemeente de gevallen in hun stad of dorp zelfstandig beoordelen. De wet is zelfs lokaal aan te passen middels apv's wat mij betreft.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:59 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ok, is dat een mogelijke oplossing. Het komt tegemoet aan de onmogelijkheid om in hele kleine kroegen een rookruimte te bouwen.
Waarom ligt de grens bij 75m2 wel en niet bij 76m2? Waarom geen 80?
In het buitenland zie je dat zo'n oppervlaktegrens leidt tot verbouwingen: Eén kroeg van 150m2 krijgt een muur en wordt twéé kroegen van 75m2.
Is dat eerlijk tegenover concurrenten? Hoe ga je daar mee om?
Meen je dat? Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat je eigenlijk vindt dat niemand zou moeten roken en dat jij daarom het recht hebt dat iedereen zich aanpast aan jouw wensen qua luchtkwaliteit. Volgens mij ben jij alleen maar benieuwd naar een reden waarom het niet zou kunnen, zodat je een extra drogreden hebt in je strijd tegen het roken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:46 schreef mgerben het volgende:
Let wel: Deze hele eerlijke directe vragen leiden elke keer weer tot 'er is geen behoefte aan rookvrije kroegen, rookvrije kroegen hebben geen bestaansrecht'.
Dat is geen 'versoepeling', dat is afschaffing.
Iedere versoepeling wordt direct een roep om afschaffing. Dat is dus geen inhoudelijke discussie over 'versoepeling'.
Dus als je het over versoepeling wilt hebben: Prima, doe maar een voorstel. Ik ben echt benieuwd naar de discussie en de mogelijkheden.
da's leuk, per dorp andere regels... ook makkelijk controleerbaar voor de VWAquote:Op donderdag 15 januari 2009 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In ons land zijn gemeenten behoorlijk autonoom. Laat de overheid de algemene regels opstellen en laat de gemeente de gevallen in hun stad of dorp zelfstandig beoordelen. De wet is zelfs lokaal aan te passen middels apv's wat mij betreft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |