abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63568369
Praat hier over hypotheken .

Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 maand tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.

Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het nou met die drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie werkdagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!

Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie werkdagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie werkdagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!

Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het Kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.

Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?
NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk.

Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen.
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.

De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?
Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus.

Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?
Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.

Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.

Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?

De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen.

Uw huidige financiële lasten.

De mogelijkheden aan hypotheevormen.

De verzekeringen.

Uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden.
Enz.

Wat is een aflossingsvrije hypotheek?
Een aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij u gedurende de looptijd niets aflost, maar alleen rente betaalt over het geleende bedrag. Deze rente kunt u gedurende 30 jaar aftrekken, daarna zullen de netto maandlasten sterk omhoog gaan. Doordat u tijdens de looptijd niets aflost, zal de hypotheekschuld uiteindelijk uit eigen middelen of door verkoop van de woning afgelost moeten worden.

Voordelen:
• Maximaal fiscaal voordeel, gedurende de looptijd
• Lage (netto) maandlasten
• Flexibiliteit
• Geen verplichting tot aflossen

Nadelen:
• U bouwt geen vermogen op
• In de meeste gevallen is een aflossingsvrije hypotheek niet volledig mogelijk. U kunt hem wel afsluiten in combinatie met een andere hypotheekvorm
• In sommige gevallen is een overlijdensrisicoverzekering verplicht

Wat is een annuïteitenhypotheek?
Bij een annuïteitenhypotheek wordt tijdens de hele looptijd van de hypotheek een vast bedrag (bij gelijkblijvende rente) bestaande uit aflossing en rente betaald, dit bedrag wordt de annuïteit genoemd.
Bij een annuïteitenhypotheek blijven de bruto maandlasten tijdens de looptijd gelijk. Naarmate de looptijd vordert neemt de hypotheekschuld af. Hierdoor dalen de rentelasten en dus ook de fiscale aftrek, waardoor de netto maandlasten stijgen.

Voordelen:
• U lost tijdens de looptijd uw schuld af
• In het begin relatief lage netto maandlasten
• Eenvoudige hypotheekvorm
• De bruto lasten blijven gedurende de rentevaste periode gelijk

Nadelen:
• Het fiscale voordeel neemt gedurende de looptijd af
• In het begin van de looptijd lost u relatief weinig af
• De eigenwoningreserve neemt door de aflossing toe

Wat is een beleggingshypotheek?
Een hypotheek met een beleggingsrekening (beleggingshypotheek) bestaat uit een aflossingsvrije lening en een beleggingsrekening. U betaalt rente over het geleende bedrag en daarnaast betaalt u maandelijks een bedrag op een beleggingsrekening. Hiermee wordt een kapitaal opgebouwd door middel van beleggen in beleggingsfondsen. Aan het einde van de looptijd wordt met de beleggingsopbrengst de lening in één keer, geheel of gedeeltelijk afgelost.

Voordelen:
• Het is mogelijk om lagere maandlasten te creëren bij inbreng van eigen middelen
• Bij een gelijkblijvende rente zijn de maandlasten constant
• Minder fiscale regels bij de kapitaalsopbouw

Nadelen:
• U dient een aparte overlijdensrisicoverzekering af te sluiten
• Meestal geen gegarandeerde uitkering
• Als de waarde van uw beleggingen boven de vrijstellingen uitkomt, moet u vermogensrendementsheffing

Wat is een levenhypotheek?
De levenhypotheek –ook wel hypotheek met beleggingsverzekering genoemd- bestaat uit een aflossingsvrije lening gecombineerd met een levensverzekering (ook wel kapitaalverzekering genoemd). U betaalt rente over het geleende bedrag en daarnaast betaalt u maandelijks een premie voor de levensverzekering. Aan het einde van de looptijd of eerder bij overlijden wordt met de opbrengst van de levensverzekering de lening in één keer, geheel of gedeeltelijk afgelost.

Voordelen:
• Het is mogelijk om lagere maandlasten te creëren bij inbreng van eigen middelen
• Bij een gelijkblijvende rente zijn de maandlasten constant
• De levensverzekering kan makkelijk worden meegenomen naar een andere hypotheekverstrekker

Nadelen:
• De hoogte van de uitkering van de levensverzekering is meestal niet gegarandeerd
• De kosten die door de verzekeraar worden ingehouden zijn vaak hoger dan die van de beleggersrekening
• Voortijdige beëindiging van de levensverzekering kan fiscale gevolgen hebben

Wat is een spaarhypotheek?
Een spaarhypotheek bestaat uit een aflossingsvrije lening gecombineerd met een kapitaalverzekering. U betaalt rente over het geleende bedrag en daarnaast betaalt u maandelijks een (spaar)premie voor de kapitaalverzekering. Aan het einde van de looptijd wordt met de opbrengst van de kapitaalverzekering de lening in één keer afgelost.
De hypotheekverstrekker vergoedt een percentage op de door u betaalde premie, dat gelijk is aan het rentepercentage van uw hypotheek. Aan het einde van de looptijd zal het opgebouwde vermogen gelijk zijn aan de hoogte van de spaarhypotheek. Bij voortijdig overlijden keert de ingebouwde overlijdensrisicoverzekering uit.

Voordelen:
• Mogelijkheid tot belastingvrij sparen
• Gegarandeerde uitkering
• Ook is het mogelijk om lagere maandlasten te creëren bij inbreng van eigen middelen. Inbreng van eigen middelen betekent dat u in een levensverzekering een eerste storting doet met eigen geld

Nadelen:
• Kapitaalverzekering kan niet mee worden genomen naar een andere hypotheekverstrekker
• Voortijdige beëindiging van de kapitaalverzekering kan fiscale gevolgen hebben
• U kunt niet altijd zelf de hoogte van de overlijdensrisicodekking bepalen
• U kunt niet kiezen voor een variabele rente
• U betaalt vaak een hogere rente dan bij andere hypotheekvormen

Wat is een lineaire hypotheek?
De lineaire hypotheek is één van de klassieke hypotheekvormen. Het principe is dat elk jaar/maand een gelijk bedrag op de hypotheekschuld wordt afgelost. U betaalt rente over restant hypotheekschuld. Omdat de schuld maandelijks lager wordt, zal het te betalen rentebedrag ook maandelijks lager worden. De maandlasten zullen dus in de loop van de tijd gaan dalen.

Als voorbeeld: Een hypotheek van ¤ 100.000 wordt in 30 jaar afgelost. Dit wil dus zeggen dat per maand 100.000/360 maanden = ¤ 277,78 per maand afgelost wordt.

Voordelen:
• U lost tijdens de looptijd uw schuld af
• Uw maandlasten worden lager gedurende de looptijd
• U kunt eenvoudig een tweede hypotheek nemen, ter grootte van uw al afgeloste deel
• Eenvoudige hypotheekvorm

Nadelen:
• Het fiscale voordeel neemt af, gedurende de looptijd
• Relatief hoge beginlasten
• De eigenwoningreserve neemt door de aflossing toe

Wat is een effectenhypotheek?
De effectenhypotheek is een aflossingsvrije hypotheek, waarover u alleen rente betaalt.

Een deel van die hypotheek wordt gebruikt om effecten (aandelen, obligaties) te kopen en deze zou gedurende de looptijd moeten renderen -groeien- om uiteindelijk daarmee de hypotheek af te lossen. Deze hypotheekvorm lijkt op de beleggingshypotheek, met als verschil dat er meer vrijheid van beleggen is én er wordt geld geleend voor een eenmalige storting in het effectendepot.

Voordelen:

• Maximaal profiteren van de hypotheekrenteaftrek
• U betaalt geen spaar- of beleggingspremie
• Lagere kosten t.o.v. een beleggingsverzekering
• Minder fiscale regels bij de kapitaalsopbouw

Nadelen:

• Over het deel van de hypotheek dat u gebruikt om een eerste storting in het effectendepot te doen, kunt de betaalde rente niet aftrekken
• U heeft geen zekerheid van het aflossen van de hypotheek door de niet -gegarandeerde resultaten met beleggen
• U dient een aparte overlijdensrisicoverzekering af te sluiten

Wat is een hybride hypotheek?
Een hybride hypotheek bestaat uit een aflossingsvrije lening gecombineerd met een levensverzekering. U betaalt rente over het geleende bedrag en daarnaast een premie voor de levensverzekering. Bij een hybride hypotheek kunt u kiezen hoe u het kapitaal in de levensverzekering (nodig voor de aflossing van de hypotheek) wilt opbouwen.

U kunt kiezen uit:
• U kunt sparen
• U kunt beleggen
• U kunt sparen én beleggen

Voordelen:
• Mogelijkheid tot belastingvrij sparen
• (Deels) Gegarandeerde uitkering (waar het gaat om het deel dat u spaart)

Nadelen:
• Levensverzekering kan niet worden meegenomen naar een andere hypotheekverstrekker
• Voortijdige beëindiging van de levensverzekering kan fiscale gevolgen hebben
• U kunt niet altijd zelf de hoogte van de overlijdensrisicodekking bepalen
• U kunt niet kiezen voor een variabele rente
• U betaalt vaak een hogere rente dan bij andere hypotheekvormen
• De kosten die door de verzekeraar worden ingehouden zijn vaak hoger dan die van de beleggingsrekening

Wat is een krediethypotheek?
De krediethypotheek is te vergelijken met een doorlopend krediet, alleen nu met een woning als onderpand. U kunt met deze hypotheekvorm tot aan de kredietlimiet opnemen, maar u kunt ook aflossen. Dit laatste is niet verplicht.
U betaalt alleen rente over het opgenomen bedrag. De rente van een krediethypotheek is variabel, wat wil zeggen dat de maandlasten per maand kunnen wisselen.

Voordelen:

• Flexibel
• Eenvoudig op te nemen en af te lossen
• Eenvoudig om de overwaarde van de woning op te nemen
• Vaak voordelig door de variabele rente

Nadelen:

• U kunt de rente niet voor een langere periode vastzetten, waardoor u het direct merkt, wanneer de rente stijgt. De lasten zullen dan ook stijgen.
• U kunt lastig onderscheid maken tussen het consumptieve deel

Wat is banksparen?
Banksparen is een vorm van kapitaalsparen om een hypotheek af te lossen. Het gaat dan om het sparen op een geblokkeerde bankrekening, die alleen uitkeert bij overlijden of aan het einde van de looptijd van een hypotheek.
Het opgespaarde vermogen op deze rekening valt dan in box 1, net zoals de kapitaalverzekering eigen woning, zodat de eventuele fiscale voordelen ook hierop van toepassing zijn. Er zijn wel verschillen in de behandeling tussen een Kapitaalverzekering Eigen Woning en een bankspaarproduct. Te denken valt bijvoorbeeld aan het verschil dat de waarde op een bankspaarrekening/beleggingsrekening in de nalatenschap valt, wat weleens voor vervelende verrassingen kan zorgen.

Ook zorgt het voor meer concurrentie en wellicht voor lagere kosten, omdat bij kapitaalverzekeringen over het algemeen kosten worden ingehouden van de premie en verzekeringen alleen kunnen worden aangeboden door verzekeraars. Het banksparen zal door banken én verzekeraars worden aangeboden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Five_Horizons op 08-12-2008 16:35:12 ]
pi_63568487
Ik ben er inmiddels uit, maar zag dat vorig topic gesloten was, dus hier verder.
pi_63571903
Heb volgende week ook een afspraak om te zien wat een goede hypotheek voor onze situatie is. Heb nu wel redelijk op het oog wat de verschillende hypotheekvormen inhouden, maar welke nu het beste bij ons past vind ik nog wel lastig.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_63572335
Ik zal mijn vraag nog een keer stellen omdat het vorige topic vol was (maar dan in iets andere vorm zodat niet iedereen weer helemaal in de stress schiet).

Ik heb een huis samen met mijn ex, ik kan de hypotheek op mijn naam krijgen (met NHG). Nu moet ik nog beslissen of ik dat wil en de hypotheek voor mij alleen op te brengen is. Als alle vaste lasten betaald zijn hou ik een ruime 600 euro over om boodschappen van te doen, kleding te kopen, op stap te gaan etc.
Aangezien de hypotheek onder NHG is zou je denken dat ik die hypotheek ook op zou moeten kunnen brengen zonder er heel erg gek voor te hoeven doen.
Volgens budgetberekeningen van bijvoorbeeld het NIBUD kom ik hier ook mee uit, maar omdat ik de afgelopen jaren niet echt op mijn geld heb hoeven letten heb ik zelf geen idee. Vandaar mijn volgende vraag:

Hoeveel houden jullie gemiddeld aan over van je salaris nadat al je vaste lasten er vanaf zijn? En kom je daarmee uit?

Onder vaste lasten versta ik huur / hypotheek / gas / water / licht / verzekeringen / abonnementen / gemeentelijke belastingen / autokosten / benzine woon-werkverkeer / telefoonkosten / internet / televisie / sportschool etc.
pi_63572715
quote:
Op donderdag 27 november 2008 18:53 schreef Sleeve het volgende:
Ik zal mijn vraag nog een keer stellen omdat het vorige topic vol was (maar dan in iets andere vorm zodat niet iedereen weer helemaal in de stress schiet).

Ik heb een huis samen met mijn ex, ik kan de hypotheek op mijn naam krijgen (met NHG). Nu moet ik nog beslissen of ik dat wil en de hypotheek voor mij alleen op te brengen is. Als alle vaste lasten betaald zijn hou ik een ruime 600 euro over om boodschappen van te doen, kleding te kopen, op stap te gaan etc.
Aangezien de hypotheek onder NHG is zou je denken dat ik die hypotheek ook op zou moeten kunnen brengen zonder er heel erg gek voor te hoeven doen.
Volgens budgetberekeningen van bijvoorbeeld het NIBUD kom ik hier ook mee uit, maar omdat ik de afgelopen jaren niet echt op mijn geld heb hoeven letten heb ik zelf geen idee. Vandaar mijn volgende vraag:

Hoeveel houden jullie gemiddeld aan over van je salaris nadat al je vaste lasten er vanaf zijn? En kom je daarmee uit?

Onder vaste lasten versta ik huur / hypotheek / gas / water / licht / verzekeringen / abonnementen / gemeentelijke belastingen / autokosten / benzine woon-werkverkeer / telefoonkosten / internet / televisie / sportschool etc.
Die twee keer 'etc' doen het hem eigenlijk. Dan kun je als buitenstaander dus moeilijk zeggen of het genoeg is.

Boodschappen in m'n eentje was toch wel 50 euro per week, maar een keer goed uit eten kan ook zomaar 50 euro zijn. En als 'op stap gaan' voor jou is om 3x per week in de kroeg te hangen (en al je drank zelf te betalen ) dan red je het niet.
Klik dan als je durft
pi_63573058
quote:
Op donderdag 27 november 2008 19:07 schreef Suijk het volgende:

[..]
(en al je drank zelf te betalen )

Ik ben weer single hè, dus laat de mannen nu maar weer eens hun best doen

Maar, de vraag was ook niet of jij of iemand anders denkt dat ik het red. De vraag was 'wat hou jij over na het betalen van je vaste lasten en kom je daarmee rond en wat doe je er zoal van'?
pi_63573185
Hoe zit het nu eik met heel die zogenaamde financiele crisis.
Doen banken hier nu ook moeilijker met hypotheken verstrekken?

Ik trek nu 170k alleen en daar deden ze destijds niet moeilijk over.
Als ik nu iets van 240 ofzo wil hebben, en dan met 2 salarissen...... is dat peanuts? Of word dat lastig?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 27 november 2008 @ 23:37:28 #8
62913 Blik
The one and Only!
pi_63582631
quote:
Op donderdag 27 november 2008 19:18 schreef Sleeve het volgende:

[..]

Ik ben weer single hè, dus laat de mannen nu maar weer eens hun best doen

Maar, de vraag was ook niet of jij of iemand anders denkt dat ik het red. De vraag was 'wat hou jij over na het betalen van je vaste lasten en kom je daarmee rond en wat doe je er zoal van'?
Daar is dit topic eigenlijk niet voor bedoelt, als je gewoon even zoekt binnen WGR moet je wel een aantal topics kunnen vinden over maandlasten
  donderdag 27 november 2008 @ 23:38:24 #9
62913 Blik
The one and Only!
pi_63582665
quote:
Op donderdag 27 november 2008 19:23 schreef vosss het volgende:
Hoe zit het nu eik met heel die zogenaamde financiele crisis.
Doen banken hier nu ook moeilijker met hypotheken verstrekken?

Ik trek nu 170k alleen en daar deden ze destijds niet moeilijk over.
Als ik nu iets van 240 ofzo wil hebben, en dan met 2 salarissen...... is dat peanuts? Of word dat lastig?
Ik kon 350 met 2 salarissen, no problemo dus (als het gewoon een normaal salaris is). Alleen zullen ze wellicht strenger zijn als je bijvoorbeeld geen vast contracthebt, of als je declarabele uren moet schrijven, je ondernemer bent etc.
pi_63583588
OP aangepast m.b.t. banksparen. Er staan nog wel meer dubieuze dingen in, maar daar loop ik nog wel een keer grondig doorheen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_63586015
Wij hebben pas wat hypotheek gesprekken achter de rug...geen invloed gevoeld van de crisis. We willen geen tophypotheek dus dat speelt wellicht mee.

Ik heb een contract voor bepaalde tijd met een intentieverklaring dus ook daar geen problemen totnogtoe.
  vrijdag 28 november 2008 @ 14:16:50 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63594688
Zeg, mis ik nu iets of staat er een fout in de OP?

Bij de klassiekers onder de hypotheken, de lineaire hypotheek, staat aangegeven dat de maandlasten elke maand lager worden. Dat is niet waar. de maandlast blijft gedurende de looptijd gelijk, de verhouding aflossing tov rente betaling , die veranderd elke maand. Das nogal een verschil
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63595238
dubble
I found the love but it didn't last
Wonderful Days belong to the past
I don't know where I stand, what I'm to do
tried to forget and i'll find someone new
pi_63595239
Ik zag laatst ook dat een gerantstelling ook niet meer zo snel mogelijk was maar dat bv de ouders moeten mee tekenen voor een x bedrag?
I found the love but it didn't last
Wonderful Days belong to the past
I don't know where I stand, what I'm to do
tried to forget and i'll find someone new
pi_63596146
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:16 schreef klusfoobje het volgende:

Bij de klassiekers onder de hypotheken, de lineaire hypotheek, staat aangegeven dat de maandlasten elke maand lager worden. Dat is niet waar. de maandlast blijft gedurende de looptijd gelijk, de verhouding aflossing tov rente betaling , die veranderd elke maand. Das nogal een verschil
Ik heb de OP van het vorige topic over genomen, dus het zou zomaar kunnen dat er fouten in staan.
pi_63596754
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:16 schreef klusfoobje het volgende:

Je mist iets....

Deze post

en

Jij hebt het over een annuïtaire hypotheek... (en daar wijzigt de netto maandlast wel degelijk....deze stijgt. De bruto maandlast blijft gelijk)
pi_63732380
Voorlopig koopcontract is getekend en twee dagen later was de keuze voor de hypotheek ook gemaakt (met wat hulp). Toch handig om er zelf veel over te lezen.

Viel me op dat het verschil in rente tussen 10 jaar vast en 30 jaar vast heel erg klein is.
Klik dan als je durft
  woensdag 3 december 2008 @ 23:58:38 #18
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_63742953
tvp

Bij mij staat t even'tjes op freeze.
2 maanden proeftijd even doorlopen bij m'n nieuwe werk.
Ondertussen rustig verder kijken naar leuk huisje.

ps: GVD viel me laast op hoe laag de huizenprijzen wel niet zijn in Rotterdam/Den Haag.. Dacht dat t daar veel hoger lag, maar hier regio Utrecht is niet te betalen !!!
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
  donderdag 4 december 2008 @ 11:29:09 #19
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_63750438
tvp
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_63849847
Kent iemand Cournot Advies uit Zevenbergen? We hebben morgenavond een hypotheek gesprek met 1 van hun adviseurs. Kan er een aantal reviews vinden op internet maar graag meer

Woensdagavond gesprek bij De Hypotheker, daar zijn we 2 weken geleden nog geweest voor een orienterend gesprek. Beiden hebben we een goed gevoel. Adviseur van hypotheker is kennis van mijn schoonfamilie.

Even heel simpel: wat is het voordeel of juist nadeel van bijvoorbeeld een Rabobank hypotheek via De Hypotheker ten opzichte van rechtstreeks bij de Rabobank afsluiten?
  maandag 8 december 2008 @ 15:50:59 #21
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_63853189
Een vraagje:
Wij hebben nu een levenhypotheek die uit twee delen bestaat: grofweg 60% aflossingsvrij en voor 40% kapitaalverzekering (die belegd wordt).

Stel dat we nu een duurder huis kopen en méér hypotheek nodig hebben. Kunnen we voor dat deel dan ook een spaarhypotheek nemen? Ik spreid graag de risico's . En kan dat dan bij een derde partij?

Of kun je ook die kapitaalverzekering afkopen en bij een andere partij helemaal wat nieuws beginnen? (Deel spaar / deel beleggen)
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_63854308
quote:
Op maandag 8 december 2008 15:50 schreef MaLo het volgende:
Een vraagje:
Wij hebben nu een levenhypotheek die uit twee delen bestaat: grofweg 60% aflossingsvrij en voor 40% kapitaalverzekering (die belegd wordt).

Stel dat we nu een duurder huis kopen en méér hypotheek nodig hebben. Kunnen we voor dat deel dan ook een spaarhypotheek nemen? Ik spreid graag de risico's . En kan dat dan bij een derde partij?

Of kun je ook die kapitaalverzekering afkopen en bij een andere partij helemaal wat nieuws beginnen? (Deel spaar / deel beleggen)
Er zijn genoeg opties. Je kunt deze laten lopen zonder hem aan je hypotheek te koppelen en een spaarhypotheek nemen. Je kunt afkopen en fiscaal geruisloos door laten storten in je nieuwe spaarpolis. Een spaarpolis kun je alleen via de verstrekker laten lopen (dat komt doordat de rentestanden gekoppeld zijn). Let op dat je renteaftrek voor je nieuwe hypotheek deels 30 jaar en deels korter (omdat je een deel met je huidige hypotheek al gebruikt hebt). Zo moet je ook opletten op de looptijd van je levensverzekering als het een KEW is. Die mag niet langer lopen dan 30 jaar. Kortom: genoeg verschillende mogelijkheden, maar voor een advies over jouw persoonlijke situatie zul je echt naar een planner of adviseur moeten gaan.
  maandag 8 december 2008 @ 16:39:37 #23
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_63854722
quote:
Op maandag 8 december 2008 16:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er zijn genoeg opties. Je kunt deze laten lopen zonder hem aan je hypotheek te koppelen en een spaarhypotheek nemen. Je kunt afkopen en fiscaal geruisloos door laten storten in je nieuwe spaarpolis. Een spaarpolis kun je alleen via de verstrekker laten lopen (dat komt doordat de rentestanden gekoppeld zijn). Let op dat je renteaftrek voor je nieuwe hypotheek deels 30 jaar en deels korter (omdat je een deel met je huidige hypotheek al gebruikt hebt). Zo moet je ook opletten op de looptijd van je levensverzekering als het een KEW is. Die mag niet langer lopen dan 30 jaar. Kortom: genoeg verschillende mogelijkheden, maar voor een advies over jouw persoonlijke situatie zul je echt naar een planner of adviseur moeten gaan.
Bedankt voor je reactie!
Op dit moment gaan we nog geen ander huis kopen, tegen die tijd gaan we zeker een aantal adviseurs langs.
Sowieso omdat het eventueel afkopen van de kapitaalverzekering wel wat zou gaan kosten.
Ik was gewoon benieuwd naar de globale mogelijkheden en dat is me nu al wat duidelijker .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_63876003
tvp
  woensdag 10 december 2008 @ 15:43:38 #25
62913 Blik
The one and Only!
pi_63907492
De rente van de Rabo gaat in ieder geval omlaag. Zijn er al andere banken en instellingen die volgen?
pi_63908006
quote:
Op woensdag 10 december 2008 15:43 schreef Blik het volgende:
De rente van de Rabo gaat in ieder geval omlaag. Zijn er al andere banken en instellingen die volgen?
De meeste instellingen hadden de tarieven al verlaagd.
  woensdag 10 december 2008 @ 16:44:08 #27
62913 Blik
The one and Only!
pi_63909001
Ik dacht dat Rabobank de eerste was die nu de langlopende tarieven aanpakte? Daarvoor was het toch allemaal kortlopend (tot 5 jaar vast)?
pi_63909640
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:44 schreef Blik het volgende:
Ik dacht dat Rabobank de eerste was die nu de langlopende tarieven aanpakte? Daarvoor was het toch allemaal kortlopend (tot 5 jaar vast)?
Neuh...dat liep 'ie gisteravond wel leuk te verkondigen, maar da's niet waar.
  woensdag 10 december 2008 @ 17:25:33 #29
62913 Blik
The one and Only!
pi_63910039
ook met 0.3%?
pi_63910354
quote:
Op woensdag 10 december 2008 17:25 schreef Blik het volgende:
ook met 0.3%?
Om een voorbeeld te geven: Postbank was eind november al met 0.3 gezakt en zakt nu nog eens met 0,1.
  woensdag 10 december 2008 @ 17:52:23 #31
62913 Blik
The one and Only!
pi_63910669
quote:
Op woensdag 10 december 2008 17:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Om een voorbeeld te geven: Postbank was eind november al met 0.3 gezakt en zakt nu nog eens met 0,1.
Die 0.3 was volgens mij alleen op 5 jaar vast, niet op 10 jaar vast (tenminste volgens mijn hypotheekadviseur 2 weken geleden)
pi_63925191
Gisteren wederom hypotheek gesprek gehad. Voorkeur gaat nu uit naar aflossingsvrij en spaarhypotheek bij Obvion. 10 jaar vast, levensverzekering zoveel mogelijk loskoppelen. (rente 5,7%)

Wat ik echter nog steeds niet begrijp (morgen weer een gesprek met dezelfde adviseur dus dan komt het weer aan de orde):
Koopsom huis ¤ 214.000
Verbouwingkosten ¤ 32.000
kk ¤ 19.000
Totaal ¤ 265.000

NHG voldoen we allemaal aan verder, dus dat komt goed.

Voorstel:
117.000 aflossingsvrij
148.000 spaarhypotheek

In die spaarhypotheek zit een klein deel ORV (is verplicht bij deze spaarhypo, iets van ¤ 5000). Daarnaast komt er dan nog een losse levensverzekering van 148.000 waar we samen ¤ 30 er maand voor gaan betalen. (28 en 26 jaar niet rokend, gezond).

Allemaal nog heel leuk en berijpelijk, maar die losse verzekering, betaal ik die nu mogelijk 30 jaar voor niets of keert die altijd uit na 30 jaar? Zo ja dan spaar ik toch 2 keer ¤ 148.000, 1 keer via spaarhypo en 1 keer via verzekering? Na 2 uur lang cijfers en uitzonderingen te horen, ging het lichtelijk duizelen, vandaar morgen nog 1 gesprek.

ORV is niet verplicht maar zeker in het begin wel fijn...stel dat er iets met mij gebeurt zou mijn vriendin het huis moeten verkopen en vice versa. Zodra inkomens hoger zijn en spaarpot gevulder kunnen we verzekering beeindigen.
  donderdag 11 december 2008 @ 09:11:49 #33
62913 Blik
The one and Only!
pi_63925448
Die levensverzekering is eigenlijk een soort verzekering voor als jij of je partner mocht komen te overlijden. Als jij overlijd krijgt je partner 148000 om de hypotheek voor een gedeelte af te lossen zodat zij in het huis kan blijven wonen. De levensverzekering betaald alleen als jij of je partner overlijd, anders niet.
pi_63925542
Maar je hebt toch ook levensverzekeringen die ook uitbetalen na 30 jaar. Kortom die keren uit bij overlijden en na 30 jaar. ORV is alleen bij overlijden en er is een variant die altijd uitkeert. Tenminste dat dacht ik. Aangezien ORV niet verplicht is kan ik los van de hypotheek zelf ergens (ik noem een independer) een levensverzekering aflsuiten die altijd uitkeert toch?

Vandaar mijn verwarring...
  donderdag 11 december 2008 @ 10:21:19 #35
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_63927083
quote:
Op donderdag 11 december 2008 09:17 schreef exode het volgende:
Maar je hebt toch ook levensverzekeringen die ook uitbetalen na 30 jaar. Kortom die keren uit bij overlijden en na 30 jaar. ORV is alleen bij overlijden en er is een variant die altijd uitkeert. Tenminste dat dacht ik. Aangezien ORV niet verplicht is kan ik los van de hypotheek zelf ergens (ik noem een independer) een levensverzekering aflsuiten die altijd uitkeert toch?

Vandaar mijn verwarring...
Wij hebben een kaptiaalverzekering die ongeveer 80.000 uitbetaalt als één van ons overlijdt. Aan het eind van de hypotheek (dus na 30 jaar) wordt het bedrag ook uitgekeerd om de hypotheek af te lossen, als we dan beide nog leven. Maar dan kan het bedrag hoger of lager (ik vermoed die tweede ) zijn omdat onze premie wordt belegd.
pi_63938701
Iemand onlangs, afgelopen maand een 10 jaar vast hypotheek bij de Rabobank afgesloten, zo ja, wat heb je aan rente betaald?
pi_63938923
Wel een offerte gekregen recentelijk, rente voor 10 jaar vast op 5,5%. Maar volgens mij kan het ook per Rabobank weer verschillen.
Klik dan als je durft
pi_63946336
quote:
Op donderdag 11 december 2008 18:03 schreef Suijk het volgende:
Wel een offerte gekregen recentelijk, rente voor 10 jaar vast op 5,5%. Maar volgens mij kan het ook per Rabobank weer verschillen.
Ja inderdaad, daarom vraag ik het, mijn bank rekent 5,7% voor het project met NHG, in eerste instantie gingen ze zelfs uit van 5,9%. Heb nog niks afgesloten, wel getekend voor huis, over 2 weken weer naar de Rabobank, misschien is het ondertussen weer wat lager.
pi_64095823
Er zou een site moeten komen waar je je gegevens en aan te kopen huis te kijk zet en dat banken er een concurrerende offerte op kunnen maken.
De boel omdraaien dus.
Is zoiets er al of is het vreemd gedacht?
pi_64193003
Vraagje,

Woon thuis, ben 23 jaar en verdien 24400 bruto per jaar. Ik wil een huis voor 170.000. Als ik op verschillende website bereken wat ik kan krijgen is dat rond de 120k.

Ik woon dus thuis, heb geen hogere vasten lasten dan 200 euro. En houd makkelijk 1100 euro over per maand. Soms spaar ik zelfs1k per maand, dat is soms. Wie kan mij helpen een hypotheekverstrekker te overtuigen dat i 170k wil lenen.
pi_64193723
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 23:38 schreef portable het volgende:
Vraagje,

Woon thuis, ben 23 jaar en verdien 24400 bruto per jaar. Ik wil een huis voor 170.000. Als ik op verschillende website bereken wat ik kan krijgen is dat rond de 120k.

Ik woon dus thuis, heb geen hogere vasten lasten dan 200 euro. En houd makkelijk 1100 euro over per maand. Soms spaar ik zelfs1k per maand, dat is soms. Wie kan mij helpen een hypotheekverstrekker te overtuigen dat i 170k wil lenen.

Heb jij énig idee wat een koopwoning kost of überhaupt wat je kwijt bent aan vaste lasten?
pi_64194035
quote:
Vraagje,

Schrijf je in bij de plaatselijke woningstichting want een koophuis (van 170.000) met jouw salaris is niet haalbaar.
pi_64194498
Wil kopen en niet huren. En heb geen idee, daaromzet ik 't hier.
  zondag 21 december 2008 @ 01:40:35 #44
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_64196911
quote:
Op zondag 21 december 2008 00:24 schreef portable het volgende:
Sommige gemeentes hebben een starterslening van ong 30.000 euro.

Je betaalt dat pas over paar jaar terug geloof ik. Met hele lage rente.
Dan hoef je maar een hypotheek van 140.000 euro . Wordt al wat makkelijker.

Maar vergeet de kosten koper en andere bijzaken niet.
Dan zit je al gauw op 185.000 totaal.

hier link , van starterslening (gemeente Amersfoort)
http://www.amersfoort.nl/smartsite.shtml?id=103241
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
pi_64197027
De beste hypotheek is nog steeds de lineaire, je betaalt af en de lasten worde steeds lager en je krijgt dan snelst eigenaars rechten van de woning.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2008 01:45:21 ]
pi_64197112
Dat kan niemand meer betalen tegenwoordig, aflossingsvrij is nu 't toverwoord
Alsof die keet hetzelfde waard is na 30 jaar geen onderhoud of mordenisering.
pi_64197250
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:40 schreef VinnieJones het volgende:

[..]

Sommige gemeentes hebben een starterslening van ong 30.000 euro.

Je betaalt dat pas over paar jaar terug geloof ik. Met hele lage rente.
Dan hoef je maar een hypotheek van 140.000 euro . Wordt al wat makkelijker.

Maar vergeet de kosten koper en andere bijzaken niet.
Dan zit je al gauw op 185.000 totaal.

hier link , van starterslening (gemeente Amersfoort)
http://www.amersfoort.nl/smartsite.shtml?id=103241
Dan nog zal hij met hangen en wurgen misschien dat ding kunnen kopen. Moet je niet willen.
pi_64197647
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan nog zal hij met hangen en wurgen misschien dat ding kunnen kopen. Moet je niet willen.
Kijk die banken zitten lastig, wat gaan ze dan doen? Juist hangen en wurgen.
pi_64205585
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
De beste hypotheek is nog steeds de lineaire, je betaalt af en de lasten worde steeds lager en je krijgt dan snelst eigenaars rechten van de woning.
Vanaf dag 1 ben je eigenaar hoor. Wat dat betreft maakt de hypotheekvorm echt niets uit.
  zondag 21 december 2008 @ 14:45:57 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64208292
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
Er is zoizo geen "beste" hypotheek; behalve geen hypotheek.
Hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt; welk IB tarief je moet betalen ed.
Of je hypotheekrente aftrek valt vol in de 52%, of je zit alleen maar in de laagste schijven.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_64239786
Misschien hebben wij een probleem met het regelen van de hypotheek.
Mijn vriendin begint per 1 februari met een nieuwe baan, en vanwege vakantietijd stellen ze pas in januari het contract op.Ook willen ze pas een werkgeversverklaring uitgeven op het moment dat ze echt begint, en dat is dus op 2 februari.

Wij gaan morgenavond de koopakte tekenen, en
hebben daarna dus nog 6 weken om alles rond te krijgen
Meer mensen ervaring met een hypotheek rond krijgen zonder een werkgeversverklaring ?
- NAC Breda -
pi_64244210
quote:
Op maandag 22 december 2008 12:05 schreef Ritchie het volgende:
Mijn vriendin begint per 1 februari met een nieuwe baan, en vanwege vakantietijd stellen ze pas in januari het contract op.Ook willen ze pas een werkgeversverklaring uitgeven op het moment dat ze echt begint, en dat is dus op 2 februari.

Meer mensen ervaring met een hypotheek rond krijgen zonder een werkgeversverklaring ?
Als de koopakte nog getekend moet worden heb je nog de mogelijkheid om de verschillende termijnen ruimer er in te laten zetten. Ik weet niet wanneer jullie naar de notaris willen, maar als dat pas na februari is, heb je sowieso meer ruimte. Het enige probleem is dan dat je een risico loopt door het verlopen van de ontbindende voorwaarden (ten aanzien van het rond krijgen van de financiering). Misschien dat je dat ook ruimer in het koopcontract kan laten opnemen.
pi_64246036
Naar de notaris wordt sowieso na februari. De overdracht is uiterlijk 1 juli.
Maar ik ga gewoon de makelaar bellen om om een ruimere termijn te vragen. Bedankt voor de tip!
- NAC Breda -
pi_64247850
Krijg net een sms van mijn RVS adviseur op vakantie. Hij verwacht geen problemen, en de werkgeversverklaring kan ook in februari.
Daar gaan we dan maar vanuit he..
- NAC Breda -
pi_64251673
quote:
Vraagje,

Fijn dat je zoveel per maand overhoudt, maar als je je gespaarde geld niet kan steken in / gebruiken voor de nieuwe hypo kun je het denk ik wel shaken inderdaad. Hou jij uberhaupt het nieuws bij lately?
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
  woensdag 24 december 2008 @ 03:50:56 #56
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_64314213
Wat hoorde ik laatst op de radio..

Vanaf volgend jaar willen banken alleen een hypotheek verstrekken als je ook zelf eigen geld erin stopt.. Een bedrag van minimaal 10.000 euro zo ongeveer.

Voor een starter wordt het zo heeeeeeeeeeeel moeilijk gemaakt. Hoop niet dat het zo ver komt.. Bos grijp in !!!
  woensdag 24 december 2008 @ 08:38:47 #57
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_64315277
¤10000 eigen geld inbrengen is natuurlijk helemaal niets als een beetje huis(-je) al 150K op moet brengen. Dan moet je niet bij Bos gaan huilen maar gaan sparen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 24 december 2008 @ 09:06:26 #58
62913 Blik
The one and Only!
pi_64315668
quote:
Vraagje,

het maakt toch niet uit wat je nu opmaakt, het gaat erom wat je maandelijkse lasten gaan zijn als je een hypotheek hebt van 170.000. Aan rentelasten alleen ben je 800 euro kwijt (500 netto), maar dan komen je vaste woonlasten, verzekeringen, boodschappen en alle andere kosten er nog bij. Met een netto salaris van 1300 euro red je het dan gewoon niet.

Ik kon met mijn vriendin maar net een huis kopen van 312.500, en dan hebben we het over een brutosalaris van 70.000 opgeteld
pi_64318594
Vraagje: als je een spaarhypotheek met een looptijd van 30 jaar en je wilt na 15 jaar het bijeengespaard kapitaal via de kapitaalverzekering afkopen, krijg je dan het volledig inleg met rente terug? Bijvoorbeeld als je naar een nieuwe hypotheekverstrekker wilt gaan na de rentevaste periode?

Of houden ze dan ook allerlei vage kosten in zoals bij de beleggingshypotheken?

Maw: kan een spaarhypotheek ook een woekerpolis zijn?
pi_64318730
quote:

Tegenwoordig doen banken lastiger zonder werkgeversverklaring; en ook in de proeftijd doen ze moeilijker, ik neem aan dat je vriendin ook nog 2 maanden proeftijd heeft.....Je moet echt je onmtbinende voorwaarden ruim genoeg nemen, anders heb je straks een probleem.....
pi_64318893
quote:
Op maandag 22 december 2008 16:02 schreef Ritchie het volgende:
Krijg net een sms van mijn RVS adviseur op vakantie. Hij verwacht geen problemen, en de werkgeversverklaring kan ook in februari.
Daar gaan we dan maar vanuit he..
Hij verwacht geen problemen, maar als ze er komen is hij niet aansprakelijk en jij wel. Hier heb je dus helemaal niks aan. Zie ook dat wat Katinkat post.
pi_64319203
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Vraagje: als je een spaarhypotheek met een looptijd van 30 jaar en je wilt na 15 jaar het bijeengespaard kapitaal via de kapitaalverzekering afkopen, krijg je dan het volledig inleg met rente terug? Bijvoorbeeld als je naar een nieuwe hypotheekverstrekker wilt gaan na de rentevaste periode?
Hou er wel rekening mee dat je dat dan fiscaal geruisloos doet. Als de polis een Kapitaalverzekering Eigen Woning is, wordt de inleg van de uitkering afgetrokken en de winst is belast tegen progressief tarief. (na 15 jaar looptijd heb je een lage vrijstelling (22.500 ong), na 20 jaar looptijd heb je een hoge vrijstelling (125.000)

Doe je het fiscaal geruisloos (je laat de waarde van de verzekering doorstorten in een nieuwe polis bij je nieuwe verstrekker, met dezelfde looptijden/einddatum/begindatum ed, dan heb je daarmee niets te maken.
quote:
Of houden ze dan ook allerlei vage kosten in zoals bij de beleggingshypotheken?

Maw: kan een spaarhypotheek ook een woekerpolis zijn?
Exact antwoord op je laatste vraag: nee.

Worden er kosten ingehouden: ja.
pi_64319641
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat je dat dan fiscaal geruisloos doet. Als de polis een Kapitaalverzekering Eigen Woning is, wordt de inleg van de uitkering afgetrokken en de winst is belast tegen progressief tarief. (na 15 jaar looptijd heb je een lage vrijstelling (22.500 ong), na 20 jaar looptijd heb je een hoge vrijstelling (125.000)
Ik zit ruim onder de grens. Ik dacht dat het ding in box 3 zit. Dan ook vrijstelling?
quote:
Doe je het fiscaal geruisloos (je laat de waarde van de verzekering doorstorten in een nieuwe polis bij je nieuwe verstrekker, met dezelfde looptijden/einddatum/begindatum ed, dan heb je daarmee niets te maken.
[..]
OK
quote:
Exact antwoord op je laatste vraag: nee.

Worden er kosten ingehouden: ja.
Zijn dat hoge kosten? Heb ik het dan over tientje of honderden euro's?

Enne: die woekerpolis bestond toch bij gratie dat ze toch kosten inhielden? Dus wat is dan het verschil?
pi_64320395
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:51 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik zit ruim onder de grens. Ik dacht dat het ding in box 3 zit. Dan ook vrijstelling?
[..]

OK
Als de polis in box 3 zit, gaat het hele verhaal niet op
quote:
Zijn dat hoge kosten? Heb ik het dan over tientje of honderden euro's?

Enne: die woekerpolis bestond toch bij gratie dat ze toch kosten inhielden? Dus wat is dan het verschil?
Nee. Dat ze kosten inhouden is vrij normaal. Het gaat om onzichtbare kosten en die kunnen weleens buitenproportioneel zijn. Dát is een woekerpolis (hence de naam).
pi_64320684
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:14 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als de polis in box 3 zit, gaat het hele verhaal niet op
[..]
Betekent dat geen vrijstelling dan?
quote:
Nee. Dat ze kosten inhouden is vrij normaal. Het gaat om onzichtbare kosten en die kunnen weleens buitenproportioneel zijn. Dát is een woekerpolis (hence de naam).
Is het jou bekent dat spaarhypotheken ook wel eens woekerpolissen zijn?
pi_64320761
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:24 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Betekent dat geen vrijstelling dan?

Dat betekent dat je gebruik kunt maken van de reguliere vrijstelling voor alles dat in box 3 valt, zijnde 20.500 pp.
quote:
Is het jou bekent dat spaarhypotheken ook wel eens woekerpolissen zijn?
Neuh, maar het is niet zo dat je de opgebouwde waarde uitgekeerd krijgt.
pi_64321052
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat betekent dat je gebruik kunt maken van de reguliere vrijstelling voor alles dat in box 3 valt, zijnde 20.500 pp.
Hhmm. Het ding zit in box 3 , net gechecked. Maarruh......Het ding is voor 15 september 1999. Dus?
quote:
Neuh, maar het is niet zo dat je de opgebouwde waarde uitgekeerd krijgt.
Ik snap dat echt niet .........Het is toch gewoon een rekening met een vooraf afgesproken rente, die net zo hoog is dan de hypotheekrente? Waar zouden ze dan kosten moeten maken? ik zie het verschil met een gewone deposito niet in. Daar krijg ook gewoon wat je hebt opgebouwd?
pi_64322883
quote:
Op woensdag 24 december 2008 03:50 schreef VinnieJones het volgende:

Vanaf volgend jaar willen banken alleen een hypotheek verstrekken als je ook zelf eigen geld erin stopt.. Een bedrag van minimaal 10.000 euro zo ongeveer.

Voor een starter wordt het zo heeeeeeeeeeeel moeilijk gemaakt. Hoop niet dat het zo ver komt.. Bos grijp in !!!
Dit vind ik op zich een goede maatregel.
Dat je in ieder geval verplicht eigen geld moet hebben om een huis te kopen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64322937
quote:
Op woensdag 24 december 2008 13:31 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit vind ik op zich een goede maatregel.
Dat je in ieder geval verplicht eigen geld moet hebben om een huis te kopen.
Ach dan leen je bij Leen eerst 10K en de neem je mee in de hypotheek
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
pi_64323285
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:

Ik snap dat echt niet .........Het is toch gewoon een rekening met een vooraf afgesproken rente, die net zo hoog is dan de hypotheekrente? Waar zouden ze dan kosten moeten maken? ik zie het verschil met een gewone deposito niet in. Daar krijg ook gewoon wat je hebt opgebouwd?
Het is geen rekening

Het is een verzekering.
pi_64323363
quote:
Op woensdag 24 december 2008 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hhmm. Het ding zit in box 3 , net gechecked. Maarruh......Het ding is voor 15 september 1999. Dus?
Dan heb je een andere vrijstelling (123.428), alleen moet je dan dus niet aan die polis gaan sleutelen.
  zondag 4 januari 2009 @ 11:22:34 #72
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_64639929
Binnenkort een hypo nodig van 140 á 150

wat zullen mijn lasten ong gaan zijn?
pi_64642399
quote:
Op woensdag 24 december 2008 03:50 schreef VinnieJones het volgende:

Pas geweest bij de bank en geen woord gehoord over eigen geld erin steken.
Al vroeg hij wel of we nog spaargeld overhielden om te klussen enz.
Nu willen wij max 2 ton lenen en de rest zelf financieren dat zal incl onze salarissen miss schelen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_64642468
quote:
Op zondag 4 januari 2009 11:22 schreef fransbreda het volgende:

Hangt oa af van je hypotheekvorm..
  Moderator zondag 4 januari 2009 @ 13:10:39 #75
236264 crew  capricia
pi_64642535
quote:
Op zondag 4 januari 2009 11:22 schreef fransbreda het volgende:

Moeilijk om dat zo even te zeggen. Tegen welk percentage, welke hypotheekconstructie?
Ga uit van 5,5%, aflossingsvrij dan ben je minimaal het volgende kwijt:
150.000 *5,5% / 12 maanden = 687,50 bruto per maand.

Daar komt dan nog je aflossing bij, enventuele verzekeringen, en daar moet je hypotheekrenteaftrek nog vanaf.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 20 januari 2009 @ 17:39:09 #76
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_65252460
quote:

FCT
pi_65255828
Nou volgens mij heb ik Of een domme en lakse hypotheekadviseur bij de bank getroffen Of ze zijn gewoon echt veel strenger en spelen zo op safe dat een hypotheek verstrekken een jaren plan word. Volgens mij is het beide en vooral het eerste irriteert me mateloos.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 19:05:53 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_65255885
verklaar u nader, ik had geen enkel probleem met het krijgen van een hypotheek in de maand oktober
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 19:06:44 #79
236264 crew  capricia
pi_65255914
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:04 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Nou volgens mij heb ik Of een domme en lakse hypotheekadviseur bij de bank getroffen Of ze zijn gewoon echt veel strenger en spelen zo op safe dat een hypotheek verstrekken een jaren plan word. Volgens mij is het beide en vooral het eerste irriteert me mateloos.
Ga naar een ander. Zeg welke hyp je hebben wilt en dat ze het voor je in orde moeten maken.
Hyp.verstrekkers genoeg hoor!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65256345
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:05 schreef Blik het volgende:
verklaar u nader, ik had geen enkel probleem met het krijgen van een hypotheek in de maand oktober
We zijn 2 weken geleden daar geweest voor een hypotheek gesprek, toen kon ze al op verschilklende vragen gen antwoord geven en moest ze eerst vanalles navragen. T eea voorrekenen ging allemaal enorm omslachtig en er werd alleen maar gehamerd op pensioengegevens. We gingen daar uiteindelijk weg met de woorden dat we 4 offertes toegestuurd zouden krijgen en zij zou een taxatieopdracht geven voor zowel ons oude als ons nieuwe huis. Want pas dan kon ze ons een echt aanbod doen. Prima. We zouden komende donderdag terugkomen om t eea te concretiseren.

Ik heb vandaag maar eens gebeld omdat ik niks meer had gehoord en geen offertes heb gezien. Blijkt dat ze niks heeft gedaan, ze was gegevens kwijt, snaptte de pensioenoverzichten niet die ik haar had gemailed en was maar aan t zeuren over die taxatie opdracht die ZIJ niet aangevraagd heeft om eoa vage reden.

Ik snap best dat ze gegevens moeten hebben en dingen na moeten trekken en die taxaties snap ik ook, maar doe dan niet zo laks en maak er werk van en wacht niet tot de klant 2 weken later zelf eens belt om te vragen hoe het ervoor staat.

We zijn vorige week ook nog ergens anders geweest en daar was t allemaal geen probleem en die kon ons wel direct een offerte afgeven....dan vraag je je toch af wat t probleem is.

Lijkt me duidelijk dat ik dus die eerste maar laat varen, ook al heb ik daar de hypotheek van het oude huis lopen en een lagere rente die ik mee kon nemen, ze soppen t maar op ..Bah!
pi_65256444
Dit klinkt gewoon als laksigheid.
Klik dan als je durft
pi_65256582
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:23 schreef Suijk het volgende:
Dit klinkt gewoon als laksigheid.
ja toch, want ik zou niet weten wat het probleem is om ons een hypotheek te geven. Goede inkomsten, geen schulden en de hypotheek zit echt niet aan de max van wat we kunnen lenen.
pi_65257364
Tsja waar hebben ze die pensioengegevens voor nodig vraag ik me dan af..
Bij ons vroegen ze het ook maar we hebben ze bij het oriënterende gesprek niet meegenomen.
Iemand iets meer info over banksparen?
pi_65257636
precies, die pensioengegevens hebben ze helemaal niet nodig. De vorige keer dat ik een hypotheek bij de rabobank afsloot zijn die niet eens ter sprake gekomen. Maar toen ik dat tegen haar zei gaf ze aan deze toch mee te willen nemen.
pi_65257943
ow en wat wil je weten over banksparen?
pi_65258166
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:54 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
precies, die pensioengegevens hebben ze helemaal niet nodig. De vorige keer dat ik een hypotheek bij de rabobank afsloot zijn die niet eens ter sprake gekomen. Maar toen ik dat tegen haar zei gaf ze aan deze toch mee te willen nemen.
Bij ons bij diezelfde rabo vroeg hij er direct naar, niet meegenomen, vervolgens het verzoek ze mee te nemen wanneer we daadwerkelijk een huis op het oog hebben (binnenkort dus misschien)
pi_65258255
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:03 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ow en wat wil je weten over banksparen?
Veel meer dan in de OP staat.
Heb een voorlichting gehad bij de bank.
Gezien dat je eigenlijk 30 jaar hetzelfde blijft betalen maar je kan ook aflossen.
Heb de brochure doorgelezen (haakte na een overdosis info af) en kom er niet geheel uit hoeveel je mag aflossen en welke invloed dat kan hebben op je maandbedrag..
Gaat dan wel echt om de nieuwe vorm van banksparen hé want over een spaarhypo is veel te vinden maar dit is dus net iets anders (vraag me niet hoe 't is voor mij n doolhof)
pi_65258288
Wij hebben wel al een huis op t oog, sterker nog, we hebben het koopcontract al getekend. Maar dan nog. Ik wil gewoon een aanbieding hebben zeg maar zodat we wat hypotheekverstrekkers kunnen verglijken. En dan kunnen we daarna wel t eea meenemen qua papieren. Ik vind t gewoon vreemd dat dit zo'n probleem is.
pi_65258431
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:12 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Veel meer dan in de OP staat.
Heb een voorlichting gehad bij de bank.
Gezien dat je eigenlijk 30 jaar hetzelfde blijft betalen maar je kan ook aflossen.
Heb de brochure doorgelezen (haakte na een overdosis info af) en kom er niet geheel uit hoeveel je mag aflossen en welke invloed dat kan hebben op je maandbedrag..
Gaat dan wel echt om de nieuwe vorm van banksparen hé want over een spaarhypo is veel te vinden maar dit is dus net iets anders (vraag me niet hoe 't is voor mij n doolhof)
Wij hebben ook info opgevraagd over het banksparen. Voor zover ik begrpij is dit in principe gelijk aan een spaarhypotheek die aan een polis is gekoppeld, met als enige verschil dat je bij banksparen geen polis hebt maar een spaarrekening met dezelfde rente als de hypotheek (dus bij bijv 10 jaar vast 5,5 %) en je moet hierbij dus een losse overlijdensrisicoverzekering afsluiten.

Verder kun je in principe boetevrij aflossen (is eigenlijk niet aflossen want je zet het geld op de spaarrekening en deze word pas aan t einde van de looptijd ingelost) en staat het spaarbedrag los van de 20.000 die je normaal belastingvrij mag sparen onder het mom van vermogensbelasting.
pi_65258454
Gaan ze die pensioengegevens niet gewoon gebruiken om je een pensioendingetje aan te smeren?
pi_65258537
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:13 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Wij hebben wel al een huis op t oog, sterker nog, we hebben het koopcontract al getekend. Maar dan nog. Ik wil gewoon een aanbieding hebben zeg maar zodat we wat hypotheekverstrekkers kunnen verglijken. En dan kunnen we daarna wel t eea meenemen qua papieren. Ik vind t gewoon vreemd dat dit zo'n probleem is.
Hebben ze aangegeven waar ze die gegevens voor nodig hebben dan?
Bij mijn weten om je hypotheekgaten te dichten op hun jouw geldverslindende manier dan wel
pi_65258542
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:18 schreef Scorpie het volgende:
Gaan ze die pensioengegevens niet gewoon gebruiken om je een pensioendingetje aan te smeren?
Dat idee had ik dus ook, maar ik heb in het eerste gesprek duidelijk gezegd dat ik dat deel zelf heb geregeld en dus buiten de verplichtte overlijdensrisicoverzekering geen interesse heb in andere zaken.
pi_65258571
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:19 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Hebben ze aangegeven waar ze die gegevens voor nodig hebben dan?
Bij mijn weten om je hypotheekgaten te dichten op hun jouw geldverslindende manier dan wel
nee, dat irriteerd me ook, ze geeft niks duidelijk aan en draait overal omheen, waardoor ik het idee heb dat ze zelf niet weet wat ze aan het doen is.
pi_65258637
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:17 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Wij hebben ook info opgevraagd over het banksparen. Voor zover ik begrpij is dit in principe gelijk aan een spaarhypotheek die aan een polis is gekoppeld, met als enige verschil dat je bij banksparen geen polis hebt maar een spaarrekening met dezelfde rente als de hypotheek (dus bij bijv 10 jaar vast 5,5 %) en je moet hierbij dus een losse overlijdensrisicoverzekering afsluiten.

Verder kun je in principe boetevrij aflossen (is eigenlijk niet aflossen want je zet het geld op de spaarrekening en deze word pas aan t einde van de looptijd ingelost) en staat het spaarbedrag los van de 20.000 die je normaal belastingvrij mag sparen onder het mom van vermogensbelasting.
Dit heb ik ook gehoord idd maar wat levert het je op als je 'aflost'? Gaan je maandlasten dan ook maar iets omlaag?
pi_65258689
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:20 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Dat idee had ik dus ook, maar ik heb in het eerste gesprek duidelijk gezegd dat ik dat deel zelf heb geregeld en dus buiten de verplichtte overlijdensrisicoverzekering geen interesse heb in andere zaken.
Zou maar eens verder gaan shoppen dan lijkt me dat ze al blij moeten zijn dat ze 1 product aan je slijten
pi_65258714
als je tussentijds aflost levert het je in principe niks op volgens mij, sterker nog, je hebt minder belastingvoordeel geloof ik.
Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
pi_65258761
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:23 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Zou maar eens verder gaan shoppen dan lijkt me dat ze al blij moeten zijn dat ze 1 product aan je slijten
hebben we uiteraard al gedaan Dus we gan morgen contact opnemen met de ander dat we met hun verder willen
Maar moest mijn frustratie gewoon even kwijt
pi_65258936
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:23 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
als je tussentijds aflost levert het je in principe niks op volgens mij, sterker nog, je hebt minder belastingvoordeel geloof ik.
Dat zou jammer zijn maarja de andere hypo vormen word ik ook niet blij;

- wil kunnen aflossen
- wil niet met een meeeeegabedrag beginnen (tussen banksparen en annuiteiten zat iets van 500-600 euro :S)
- en wil eindigen op 0 na 30 jaar
- ennuhh niet ervan wakker liggen (lees iig geen aandelen)
pi_65258976
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:25 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

hebben we uiteraard al gedaan Dus we gan morgen contact opnemen met de ander dat we met hun verder willen
Maar moest mijn frustratie gewoon even kwijt
Ah nou dan moet je haar maar eens bellen en vertellen waarom ze dan een hypotheekverstrekking misloopt
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 20:39:15 #100
236264 crew  capricia
pi_65259319
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:29 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dat zou jammer zijn maarja de andere hypo vormen word ik ook niet blij;

- wil kunnen aflossen
- wil niet met een meeeeegabedrag beginnen (tussen banksparen en annuiteiten zat iets van 500-600 euro :S)
- en wil eindigen op 0 na 30 jaar
- ennuhh niet ervan wakker liggen (lees iig geen aandelen)
Kun je het dan niet 50/50 doen? Een deel spaarhypotheek (want mensen voelen zich daar vaak safe bij) en een deel aflossingsvrij (kun je zoveel aflossen als je wilt en dus je maandlasten naar beneden brengen).
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:43:19 #101
108367 Gallorini
über alles..
pi_65259492
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Kun je het dan niet 50/50 doen? Een deel spaarhypotheek (want mensen voelen zich daar vaak safe bij) en een deel aflossingsvrij (kun je zoveel aflossen als je wilt en dus je maandlasten naar beneden brengen).
Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Ga tevens morgen even langs een bekende die hypotheekverstrekker is, zal het hem gelijk eens vragen.
Hoi mam..
pi_65259544
quote:

[..]

zou ik idd ook voor gaan deel aflossen en deel sparen, al je dan perse aan het einde van de looptijd op 0 wilt staan kun je altijd zelf nog bijsparen als je de ruimte hebt.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:47:02 #103
108367 Gallorini
über alles..
pi_65259663
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:44 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

zou ik idd ook voor gaan deel aflossen en deel sparen, al je dan perse aan het einde van de looptijd op 0 wilt staan kun je altijd zelf nog bijsparen als je de ruimte hebt.
Volgens mij is na die 30 jaar de hypotheekrente dan niet meer aftrekbaar.
Hoi mam..
pi_65259668
quote:

[..]

Snap dat niet geheel hoor maar kan zijn dat ik zat te slapen maar bij aflossingsvrij heb je toch altijd een restschuld?
pi_65259761
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:44 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Ja bij voorkeur wel maar ga wel even kijken wat aflossingsvrij ons op gaat leveren en in hoeverre we dat kunnen aflossen (blijft er 10.000 euro staan aan het einde is dat goed te overzien als dat 100 euro per maand scheelt).
pi_65259903
quote:
Op zondag 21 december 2008 00:24 schreef portable het volgende:
Dan kan je je misschien beter op een appartement richten, dan heb je niet zo'n hoge hypotheek nodig.

Aangezien ik over enkele maandjes een huis wil kopen ga ik dit topic ook even aandachtig volgen
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 20:55:13 #107
236264 crew  capricia
pi_65260055
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:47 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Snap dat niet geheel hoor maar kan zijn dat ik zat te slapen maar bij aflossingsvrij heb je toch altijd een restschuld?
Nee. Aflossingsvrij wil enkel zeggen dat je niet verplicht bent het binnen die 30 jaar af te lossen (daarna natuurlijk wel, dat geldt voor alle hypotheken). Je bent echter vrij om het wel af te lossen. En je mag standaard meer boetevrij aflossen dan bij de meeste andere hyp. varianten.
Als jij je hyp. voor 50% aflossingsvrij neemt (en de andere 50% bijv. als spaarhypotheek), dan kun je iedere maand zelf dat stukje aflossen wat je anders aan sparen kwijt was.
Dat is een mogelijkheid.
Of je kunt ook zelf sparen, of beleggen. Je kunt eigenlijk gewoon doen wat jij denkt dat het verstandigst is. Heb je een goed jaar: Dan los je wat meer af (of zet je wat meer opzij voor de aflossing). Heb je een slecht jaar, dan doe je een keertje wat minder.

Of het aan het einde van de rit afgelost is, hangt wel een beetje af van jezelf...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65260209
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Nee. Aflossingsvrij wil enkel zeggen dat je niet verplicht bent het binnen die 30 jaar af te lossen (daarna natuurlijk wel, dat geldt voor alle hypotheken). Je bent echter vrij om het wel af te lossen. En je mag standaard meer boetevrij aflossen dan bij de meeste andere hyp. varianten.
Als jij je hyp. voor 50% aflossingsvrij neemt (en de andere 50% bijv. als spaarhypotheek), dan kun je iedere maand zelf dat stukje aflossen wat je anders aan sparen kwijt was.
Dat is een mogelijkheid.
Of je kunt ook zelf sparen, of beleggen. Je kunt eigenlijk gewoon doen wat jij denkt dat het verstandigst is. Heb je een goed jaar: Dan los je wat meer af (of zet je wat meer opzij voor de aflossing). Heb je een slecht jaar, dan doe je een keertje wat minder.

Of het aan het einde van de rit afgelost is, hangt wel een beetje af van jezelf...
Als je gelijk hebt (waar ik vanuit ga ) ben ik helemaal blij met je dan is dit 1 optie erbij!
Ga die adviseur de eerstvolgende keer goed uithoren
  dinsdag 20 januari 2009 @ 21:02:40 #109
108367 Gallorini
über alles..
pi_65260388
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is een mogelijkheid.

Maar voor het resterende bedrag (in jouw voorbeeld 50%) kan je na die 30 jaar evt. toch opnieuw een hypotheek afsluiten?
Hoi mam..
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:03:13 #110
236264 crew  capricia
pi_65260416
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:58 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Als je gelijk hebt (waar ik vanuit ga ) ben ik helemaal blij met je dan is dit 1 optie erbij!
Ga die adviseur de eerstvolgende keer goed uithoren
Je kunt zoveel hypotheekconstructies maken als je wil hoor. Geloof dat de meeste hypotheken op dit moment uit minimaal 2 constructies bestaan. Een gedeelte spaarhyp en een gedeelte aflossingsvrij is heel normaal.

Dat komt ook omdat de meeste mensen niet perse alles afgelost willen hebben in 30 jaar.
Bedenk ook dat de gemiddelde Nederlander eens in de 7 jaar verhuisd, dus de kans dat jij over 30 jaar deze hypotheek nog hebt is zeer klein.
En dus mag je er ook vanuit gaan dat je het NIET helemaal hoeft in te lossen...
Maar als je dat graag wil, kan dat hoor!
Ik zelf zie de reden niet zo...
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:06:12 #111
236264 crew  capricia
pi_65260535
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:02 schreef Gallorini het volgende:

[..]

Maar voor het resterende bedrag (in jouw voorbeeld 50%) kan je na die 30 jaar evt. toch opnieuw een hypotheek afsluiten?
Ja. Alleen de HRA vervalt na 30 jaar.
Die JA is onder voorwaarden, want er zullen weinig banken aan oude mensen van 70+ een tophypotheek willen verstrekken...

Maar waarom zou die 50% over 30 jaar nog open staan? Je kunt aflossen of sparen, heb je 30 jaar de tijd voor. Als je bijv. 10.000 euro hyp.schuld over houdt, dan lijkt me dat geen groot probleem. Bedenk ook dat door de inflatie de waarde van die schuld ieder jaar afneemt...
En nogmaals: Hoe serieus is de kans dat jij over 30 jaar nog dezelfde hypotheek hebt?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65260559
DE AFLOSSINGSVRIJE HYPOTHEEK
Deze hypotheek bestaat alleen uit het betalen van rente over u financiering. Uw spaart niets bij elkaar en lost ook niets af. Ook hoeft u zich niet te verzekeren bij overlijden, waardoor de aflossingsvrije hypotheek de financiering is met de laagste maandlasten.

Ehh??
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:11:35 #113
236264 crew  capricia
pi_65260769
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:06 schreef Ml-etje het volgende:
DE AFLOSSINGSVRIJE HYPOTHEEK
Deze hypotheek bestaat alleen uit het betalen van rente over u financiering. Uw spaart niets bij elkaar en lost ook niets af. Ook hoeft u zich niet te verzekeren bij overlijden, waardoor de aflossingsvrije hypotheek de financiering is met de laagste maandlasten.

Ehh??
Ja, precies.
Je mag echter wel aflossen.
Deze vorm heeft de laagste maandlasten (staat er), kun je nagaan hoeveel geld je iedere maand overhoudt ten opzicht van een spaarhypotheek...dat geld kun jij mooi gebruiken om af te lossen, of om te sparen! Helemaal naar jouw inzicht.
Zoals ik al aangaf: Gaat het een jaar goed met jou/jullie, dan los je wat meer af (of je spaart wat meer). Gaat het een jaartje wat slechter financieel, dan doe je wat minder. Je bent hierin flexibel en je eigen baas.
Er is geen bank die achter je broek aanzit zolang jij de rente maar betaalt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 20 januari 2009 @ 21:13:31 #114
108367 Gallorini
über alles..
pi_65260848
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Alleen de HRA vervalt na 30 jaar.
Die JA is onder voorwaarden, want er zullen weinig banken aan oude mensen van 70+ een tophypotheek willen verstrekken...

Maar waarom zou die 50% over 30 jaar nog open staan? Je kunt aflossen of sparen, heb je 30 jaar de tijd voor. Als je bijv. 10.000 euro hyp.schuld over houdt, dan lijkt me dat geen groot probleem. Bedenk ook dat door de inflatie de waarde van die schuld ieder jaar afneemt...
En nogmaals: Hoe serieus is de kans dat jij over 30 jaar nog dezelfde hypotheek hebt?
Mjah, die 10k is niet de moeite. Ik zit hier met een nieuwbouwhuis van 192.500 + meerwerk, wat ong uit gaat komen op een hyptheek van 210K. Bij de Rabobank komt dit uit op 850 euro netto maandlasten (spaar / aflossingsvrij) waar er 50K aflossingsvrij zou zijn.
Met 48K bruto inkomen in het jaar, en kinderen in de planning vind ik dat nogal een hoge maandlast.
Zie die 850 euro liever richting 700 gaan eigenlijk.
Hoi mam..
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:14:29 #115
236264 crew  capricia
pi_65260902
Nog een opmerking: Bij een aflossingsvrije hypotheek mag je vaak meer boetevrij aflossen per jaar dan bij een andere hypotheek. Sterker nog: Je kunt hierover makkelijk onderhandelen.
Een aflossingsvrije hypotheek waarbij je 50% van de hoofdsom boetevrij mag aflossen, vergemakkelijkt het eventueel oversluiten van dezelfde hypotheek... dat is een groot financieel voordeel!
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:16:54 #116
236264 crew  capricia
pi_65261016
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:13 schreef Gallorini het volgende:

[..]

Mjah, die 10k is niet de moeite. Ik zit hier met een nieuwbouwhuis van 192.500 + meerwerk, wat ong uit gaat komen op een hyptheek van 210K. Bij de Rabobank komt dit uit op 850 euro netto maandlasten (spaar / aflossingsvrij) waar er 50K aflossingsvrij zou zijn.
Met 48K bruto inkomen in het jaar, en kinderen in de planning vind ik dat nogal een hoge maandlast.
Zie die 850 euro liever richting 700 gaan eigenlijk.
Ik vind dat veel: 850 euro netto in de maand. Wellicht moet je eens kijken welk deel van dat geld waarnaartoe gaat.
Misschien zijn de verplichte verzekeringen bij het spaargedeelte wel duur?
Misschien is het handiger om 105K aflossingsvrij te doen en 105K spaarhyp?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65261466
Ga het wel eens navragen over die aflossingsvrije hypotheek...
Wij komen voor 2 ton uit op 800 netto banksparen..ook veel
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:27:03 #118
236264 crew  capricia
pi_65261528
Wat ik mij over het algemeen afvraag:
De meeste mensen die een woning kopen nemen een hypotheek voor 30 jaar.
De meeste mensen verhuizen eens per 7 jaar en nemen die hypotheek niet mee. Ze sluiten een nieuwe hypotheek af.
En vaak is de 2e woning duurder dan de 1ste.

Waarom willen mensen dan een hypotheekconstructie bij hun eerste hypotheek waarbij ze de volledige hypotheek na 30 jaar afgelost hebben???
De kans is zo groot dat je na 30 jaar echt niet meer dezelfde hypotheek hebt...
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:27:25 #119
236264 crew  capricia
pi_65261543
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:25 schreef Ml-etje het volgende:
Ga het wel eens navragen over die aflossingsvrije hypotheek...
Wij komen voor 2 ton uit op 800 netto banksparen..ook veel
Hoeveel jaar vast?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65261861
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:27 schreef capricia het volgende:

[..]

Hoeveel jaar vast?
30 jr
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:37:32 #121
236264 crew  capricia
pi_65262015
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:34 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

30 jr
Dan heb ik zo het gevoel dat jij/jullie heel erg op zeker willen spelen. En dan is een spaarhypotheek helemaal niet zo slecht hoor! De combinatie 30 jaar vast en sparen maakt dan dat je voor een hoger maandbedrag zit. Je betaalt voor die zekerheid.

Vraag aan de hypotheekverstrekker wel na wat er met je spaardeel gebeurt als de bank failliet gaat...!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65262315
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan heb ik zo het gevoel dat jij/jullie heel erg op zeker willen spelen. En dan is een spaarhypotheek helemaal niet zo slecht hoor! De combinatie 30 jaar vast en sparen maakt dan dat je voor een hoger maandbedrag zit. Je betaalt voor die zekerheid.

Vraag aan de hypotheekverstrekker wel na wat er met je spaardeel gebeurt als de bank failliet gaat...!
klopt ben echt n muts die wakker kan liggen van dat soort dingen.
Maar dank je voor je begrip
Heb ik idd nagevraagd en het antw (lees raboantw) was nogal ontwijkend..iets in de trant van..ja als je dat al niet kunt vertrouwen dan wordt het niets. Hihi de aandelen en andere vormen waren op mijn hoofdkussen gesneuveld
  dinsdag 20 januari 2009 @ 21:57:03 #123
108367 Gallorini
über alles..
pi_65263019
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik vind dat veel: 850 euro netto in de maand. Wellicht moet je eens kijken welk deel van dat geld waarnaartoe gaat.
Misschien zijn de verplichte verzekeringen bij het spaargedeelte wel duur?
Misschien is het handiger om 105K aflossingsvrij te doen en 105K spaarhyp?
Dan zit ik over 30 jaar met een nog hogere netto maandlast dan ik de afgelopen 30 jaar heb gehad.
Hoi mam..
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:58:18 #124
236264 crew  capricia
pi_65263081
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:42 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

klopt ben echt n muts die wakker kan liggen van dat soort dingen.
Maar dank je voor je begrip
Heb ik idd nagevraagd en het antw (lees raboantw) was nogal ontwijkend..iets in de trant van..ja als je dat al niet kunt vertrouwen dan wordt het niets. Hihi de aandelen en andere vormen waren op mijn hoofdkussen gesneuveld
Dan heb ik eigenlijk maar 1 advies voor je:
Neem geen produkt wat je niet door en door snapt en begrijpt. Je hypotheekverstrekker MOET je kunnen uitleggen hoe de kosten en de hypotheek exact in elkaar zit. Wat zijn de kosten bijvoorbeeld?
Desnoods ga je naar een andere hypotheekverstrekker en laat je je het nog eens goed uitleggen.
Mijn ervaring is dat dat je een goede nachtrust geeft...precies begrijpen wat je aangegaan bent.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 21:58:45 #125
236264 crew  capricia
pi_65263103
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:57 schreef Gallorini het volgende:

[..]

Dan zit ik over 30 jaar met een nog hogere netto maandlast dan ik de afgelopen 30 jaar heb gehad.
Jij denkt dat je over 30 jaar nog dezelfde hypotheek hebt?
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 20 januari 2009 @ 22:11:11 #126
108367 Gallorini
über alles..
pi_65263706
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Jij denkt dat je over 30 jaar nog dezelfde hypotheek hebt?
Daar ga ik vanuit ja.
Stel dat er iets gebeurt in die 30 jaar waardoor ik niet meer kan / wil verhuizen. Zit ik over 30 jaar mooi met de gebakken peren.
Zekerheid boven alles
Hoi mam..
pi_65263864
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan heb ik eigenlijk maar 1 advies voor je:
Neem geen produkt wat je niet door en door snapt en begrijpt. Je hypotheekverstrekker MOET je kunnen uitleggen hoe de kosten en de hypotheek exact in elkaar zit. Wat zijn de kosten bijvoorbeeld?
Desnoods ga je naar een andere hypotheekverstrekker en laat je je het nog eens goed uitleggen.
Mijn ervaring is dat dat je een goede nachtrust geeft...precies begrijpen wat je aangegaan bent.
Klopt heb mijn vragenlijstje al klaar voor de volgende keer
Het eerste gesprek kun je nooit volledig voorbereiden helaas maar nu wel
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:18:28 #128
236264 crew  capricia
pi_65264066
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:14 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Klopt heb mijn vragenlijstje al klaar voor de volgende keer
Het eerste gesprek kun je nooit volledig voorbereiden helaas maar nu wel
Het echte uitonderhandelen van niet alleen de rente, maar ook de hypotheekvoorwaarden (hoeveel % mag je boetevrij aflossen per jaar etc) heb ik pas bij mijn 3e hypotheek helemaal goed aangepakt (naar mijn eigen gevoel).
De eerste keer komt er zoveel op je af. De 2e keer heb ik voornamelijk veel op de kosten gelet van de verschillende produkten (verzekeringen zelf afgesloten en niet door de hyp.verstrekker etc).

De 3e keer heb ik echt alle contractvoorwaarden nagelezen en aan laten passen naar wens.
Wist eerst niet eens dat dat mogelijk was... Kun je nagaan!
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:19:19 #129
236264 crew  capricia
pi_65264109
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:11 schreef Gallorini het volgende:

[..]

Daar ga ik vanuit ja.
Stel dat er iets gebeurt in die 30 jaar waardoor ik niet meer kan / wil verhuizen. Zit ik over 30 jaar mooi met de gebakken peren.
Zekerheid boven alles
De meeste mensen denken dat ze hun leven lang in hun woning blijven wonen...Maar meestal is dat niet het geval.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 20 januari 2009 @ 22:26:27 #130
108367 Gallorini
über alles..
pi_65264459
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:19 schreef capricia het volgende:

[..]

De meeste mensen denken dat ze hun leven lang in hun woning blijven wonen...Maar meestal is dat niet het geval.
Dat bedoel ik

Daarom ga ik er voor de zekerheid wel vanuit dat ik er 30 jaar of langer blijf wonen, omdat ik dan zeker weet dat ik niet voor verassingen kom te staan in de toekomst.
Hoi mam..
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 22:29:39 #131
236264 crew  capricia
pi_65264656
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:26 schreef Gallorini het volgende:

[..]

Dat bedoel ik

Daarom ga ik er voor de zekerheid wel vanuit dat ik er 30 jaar of langer blijf wonen, omdat ik dan zeker weet dat ik niet voor verassingen kom te staan in de toekomst.
Ben je niet bang dat je woning in waarde kan zakken?
Dan zit jij met een hypotheek die je niet aflost gedurende de looptijd, dus een hypotheek die wellicht hoger is dan de waarde van je woning op een bepaald moment.
Is best wel reeel nu hoor!

Alle mensen die de afgelopen 3 jaar een woning gekocht hebben, een volledige financiering aangegaan zijn en niet aflossen kunnen dit probleem verwachten...
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 21 januari 2009 @ 06:55:37 #132
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_65271211
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:23 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Klopt, je maandbedrag verandert namelijk niet, maar de component waar je rente over betaald wordt kleiner, dus de theoretische rentebetaling (waar je niets van merkt feitelijk) is minder.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_65271409
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 06:55 schreef avotar het volgende:

[..]

Klopt, je maandbedrag verandert namelijk niet, maar de component waar je rente over betaald wordt kleiner, dus de theoretische rentebetaling (waar je niets van merkt feitelijk) is minder.

Als ik inlos op m'n hypotheek verandert mijn maandelijkse rentebedrag wel degelijk, hoor. (ergo: netto betaal je minder)
pi_65271428
Als je inlost, wordt je schuld toch minder waardoor je rente minder wordt, waardoor je HRA minder wordt? Kortom het kan dan toch zijn dat je netto meer betaalt?

Al is het afhankelijk van hoeveel je aflost, wat voor hypotheek je hebt etc. Of zit ik er helemaal naast?
pi_65271436
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 07:51 schreef exode het volgende:
Als je inlost, wordt je schuld toch minder waardoor je rente minder wordt, waardoor je HRA minder wordt? Kortom het kan dan toch zijn dat je netto meer betaalt?

Al is het afhankelijk van hoeveel je aflost, wat voor hypotheek je hebt etc. Of zit ik er helemaal naast?
Je zit er helemaal naast.

Simpel voorbeeld:

Hypotheek van 100.000,- of 200.000,-

Wie zou er netto lagere lasten hebben?

Je krijgt immers maar een deel terug.
pi_65272043
Ik vond het geen apart topic waard, maar:
quote:
Notarissen willen adviezen geven over hypotheken

De notaris moet huizenkopers voortaan adviseren over een geschikte hypotheek. Dit zegt Erna Kortlang, voorzitter van de beroepsorganisatie voor notarissen KNB.

Kortlang wil daarmee de particuliere koper beschermen tegen onvoordelige hypotheken en tegen bemiddelaars die hun klant hier niet voor waarschuwen.

'Mensen hebben vaak geen benul van de werkelijke kosten van hun hypotheek en van hun hypotheekbemiddelaar', zegt ze. 'Wij kunnen ze de ogen openen. Dat kost wat extra, maar het scheelt de koper vaak een veelvoud.'

Hypotheekbemiddelaars zijn 'niet enthousiast'

De hypotheekbemiddelaars zijn hierover 'niet enthousiast', zegt Niels Maurits, directeur van de vereniging van assurantieadviseurs NVA. 'Het voorstel verrast me, al weet ik dat het niet zo best gaat met notarissen. Ze hebben dan wel een vergunning nodig van de Autoriteit Financiële Markten. Wij zullen ons er niet tegen verzetten, maar ik denk dat er al genoeg hypotheekadviseurs zijn. Zeker in de huidige marktomstandigheden.'

Vanavond overlegt de Tweede Kamer met minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie over de aanpak van vastgoedfraude en de rol van de notaris. Kortlang roept de Kamer op om weer vaste prijzen in te voeren voor het opstellen van koop- en leveringsaktes. De KNB denkt zo de 'kwetsbaarheid' van de notaris tegenover fraudeurs te verminderen.

Marktwerking in het notariaat

Daarmee zou wel een eind komen aan de marktwerking in het notariaat, die vanaf 1999 in fasen is ingevoerd. Dit heeft een prijzenslag onder notarissen veroorzaakt, vooral bij vastgoedtransacties.

'Sinds de marktwerking is ingevoerd', zegt de KNB-voorzitter, 'is de notaris kwetsbaarder. Hij doet hetzelfde werk voor minder geld, en ook nog onder hoge tijdsdruk. Daarom willen wij graag weer terug naar een systeem van vaste leges voor het werk aan een vastgoedtransactie.'

Fraude beter voorkomen

Ook wil ze de notaris in een vroeg stadium inschakelen bij de koop van een huis. Hiermee zou fraude beter te voorkomen zijn, stelt de KNB-voorzitter.

'Van ons wordt verlangd dat we fraude bij vastgoedtransacties tijdig signaleren. Wil de notaris dat goed doen, dan moet hij op het juiste moment worden ingeschakeld. Niet pas bij de juridische overdracht van een pand, maar veel eerder, bij het opstellen van de koopakte. '

Notaris ingeschakeld bij koopakte

In Amsterdam wordt de notaris al ingeschakeld bij de koopakte. De KNB wil deze manier van werken landelijk invoeren.

Justitie wil niet reageren op de voorstellen van de KNB, voordat de minister met de Kamer heeft gesproken.
" "

Over het eerste deel: ik denk dat notarissen eerst maar eens moeten zorgen dat ze hun eigen werk foutloos (er gaat werkelijk waar vreselijk vaak wat fout. Veel dingen merk je pas later, bij een overlijden ofzo....) gaan doen, voordat ze zich gaan bezighouden met zaken waar ze echt heel weinig vanaf weten. (en waar toch echt, om het goed te doen, specialistische kennis voor nodig is...)

Over het tweede deel: vervelend he? Marktwerking. Het is te gek voor woorden dat je honderden euro's kwijt bent voor een standaard koopovereenkomst/hypotheekakte/leveringsakte waar men alleen wat namen op lijntjes invult, omdat ze voor hun andere werkzaamheden te weinig vragen. Ook dat is marktwerking, overigens, dus allemaal best. Maar nu wil men weer vaste tarieven.
pi_65272669
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 22:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Het echte uitonderhandelen van niet alleen de rente, maar ook de hypotheekvoorwaarden (hoeveel % mag je boetevrij aflossen per jaar etc) heb ik pas bij mijn 3e hypotheek helemaal goed aangepakt (naar mijn eigen gevoel).
De eerste keer komt er zoveel op je af. De 2e keer heb ik voornamelijk veel op de kosten gelet van de verschillende produkten (verzekeringen zelf afgesloten en niet door de hyp.verstrekker etc).

De 3e keer heb ik echt alle contractvoorwaarden nagelezen en aan laten passen naar wens.
Wist eerst niet eens dat dat mogelijk was... Kun je nagaan!
Ah contractvoorwaarden ben blij met je
pi_65272872
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 07:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je zit er helemaal naast.

Simpel voorbeeld:

Hypotheek van 100.000,- of 200.000,-

Wie zou er netto lagere lasten hebben?

Je krijgt immers maar een deel terug.
Dat is een heel extreem voorbeeld toch? Misschien is het klok en klepel verhaal van mijn kant maar waarom roept iedereen dan hard dat meer aflossen, netto meer kost? Kortom waarom kiest bijna niemand meer voor een hypotheek waarbij afgelost wordt?

Ons voorbeeld:
wij hebben 10.000 spaargeld wat we wilden gebruiken om de de hypotheek niet 265.000 maar 255.000 te maken. Ons is toen voorgerekend wat het gunstigste is. Hier kwam uit dat 265.000 lenen en 10.000 als eerste inleg in de spaarhypotheek het gunstigste is voor ons netto maandlasten. (heb de papieren met de berekening hier nu niet liggen...kan ze later posten)

Stel:
onze hypotheek is 265.000, ik krijg 10.000 in mijn schoot geworpen. Is het dan verstandig om hiermee een deel van de hypotheek af te lossen? Ik krijg 5% rente op die 10.000 als ik het op onze huidige spaarrekening zet. Ik betaal 5,2% rente over mijn aflossingsvrije hypotheek. Ik krijg hier echter weer bijna de helft van terug. ik realiseer me dat het voor je netto maandlasten niet uitmaakt maar financieel gezien kan ik die 10.000 toch beter op de spaarrekening zetten?
pi_65273068
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 09:30 schreef exode het volgende:

[..]

Dat is een heel extreem voorbeeld toch? Misschien is het klok en klepel verhaal van mijn kant maar waarom roept iedereen dan hard dat meer aflossen, netto meer kost? Kortom waarom kiest bijna niemand meer voor een hypotheek waarbij afgelost wordt?
Omdat men dat altijd is verteld.... dat wil niet zeggen dat het waar is. Géén hypotheek is altijd het meest voordelig.(mensen vergeten bij dat soort berekeningen altijd het eigenwoningforfait)

Maar verder gaat het erom dat je netto minder betaalt en dat is gewoon zo.
pi_65274048
Dat je netto minder betaalt aan hypotheek als je een lagere hypotheek hebt is een feit, mee eens.

MAAR als je 100.000 te besteden hebt, los je dan je hypotheek af, of zet je het op een spaarrekening? Of leg je extra in op je spaarhypotheek?
pi_65274182
Stel nou dat ik m'n penthouse ( ) verkoop, en daar wat winst op maak. Met dat geld kan ik in één klap heel m'n hypotheek aflossen en dus heb ik nog een bedrag staan op mijn spaarpolissen bij mijn hypotheekboer (spaarhypotheek).

Wordt dit geld gewoon op mijn bankrekening gestort ( )? Moet ik daar nog belasting over betalen ( )?

Ik trek overigens bij m'n vriendin in, er wordt dus geen nieuw huis ofzo gekocht. Er is geen direct aanwijsbaar bestedingsdoel voor dat geld.

Kortom, hoe werkt dat allemaal? Dat hoor ik zelf te weten natuurlijk, maar ja...
pi_65274499
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:18 schreef exode het volgende:
Dat je netto minder betaalt aan hypotheek als je een lagere hypotheek hebt is een feit, mee eens.

MAAR als je 100.000 te besteden hebt, los je dan je hypotheek af, of zet je het op een spaarrekening? Of leg je extra in op je spaarhypotheek?
Dat laatste zorgt voor fiscale problemen indien het een KEW is.

Als ik 100.000 euro zou hebben, zou ik het inlossen. M'n risico-opslag gaat er dan vanaf en dat scheelt over m'n volledige hypotheek aardig wat geld. Verder moet ik over die ton anders 1,2% VRH betalen.
pi_65274547
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:22 schreef Errrwin het volgende:

Wordt dit geld gewoon op mijn bankrekening gestort ( )? Moet ik daar nog belasting over betalen ( )?
Als je meer uitgekeerd krijgt dan je hebt ingelegd, zul je over dit meerdere af moeten rekenen in box 1. (volgens het progressieve tarief, dus het wordt voor dat jaar bij je inkomen opgeteld en daar gaat, afhankelijk van je tarief, 42% vanaf) (al hangt het ook van de looptijd af)

Verder heb je nu dus een eigenwoningreserve opgebouwd.
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 10:36:55 #144
236264 crew  capricia
pi_65274636
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:22 schreef Errrwin het volgende:
Stel nou dat ik m'n penthouse ( ) verkoop, en daar wat winst op maak. Met dat geld kan ik in één klap heel m'n hypotheek aflossen en dus heb ik nog een bedrag staan op mijn spaarpolissen bij mijn hypotheekboer (spaarhypotheek).

Ik trek overigens bij m'n vriendin in, er wordt dus geen nieuw huis ofzo gekocht. Er is geen direct aanwijsbaar bestedingsdoel voor dat geld.

Kortom, hoe werkt dat allemaal? Dat hoor ik zelf te weten natuurlijk, maar ja...
Ja, daar moet je belasting over betalen, maar alleen in Box 3...vermogensbelasting dus.
Mocht je direct een nieuw huis kopen, dan wordt je geacht die overwaarde te gebruiken voor de aanschaf van die nieuwe woning. Voor dat deel kun je dus geen HRA krijgen.
Echter, als jij 5 jaar in een huurwoning zit, dan hoeft dat weer niet. Na 5 jaar kun je voor dat bedrag wel weer HRA krijgen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65274670
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, daar moet je belasting over betalen, maar alleen in Box 3...vermogensbelasting dus.
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 10:38:08 #146
236264 crew  capricia
pi_65274676
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:18 schreef exode het volgende:

Dat ligt er aan hoe hoog mijn hypotheek zou zijn. Uiteindelijk is een lage hypotheek wel heel erg fijn hoor!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65274718
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je meer uitgekeerd krijgt dan je hebt ingelegd, zul je over dit meerdere af moeten rekenen in box 1. (volgens het progressieve tarief, dus het wordt voor dat jaar bij je inkomen opgeteld en daar gaat, afhankelijk van je tarief, 42% vanaf) (al hangt het ook van de looptijd af)
Dat snap ik niet.

Concreet heb ik het over een spaarhypotheek van net iets meer dan ¤ 80.000, een spaarpolis met een waarde van zo'n ¤ 7.500 en een appartement dat hopelijk net iets meer op zal leveren dan ¤ 80.000.
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:37 schreef Five_Horizons het volgende:
Inderdaad.
pi_65274757
-crap-

[ Bericht 99% gewijzigd door Errrwin op 21-01-2009 10:40:39 (quote ipv edit) ]
pi_65274794
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:39 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Dat snap ik niet.

Concreet heb ik het over een spaarhypotheek van net iets meer dan ¤ 80.000, een spaarpolis met een waarde van zo'n ¤ 7.500 en een appartement dat hopelijk net iets meer op zal leveren dan ¤ 80.000.
Wat heb je totaal aan premie betaald?
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 10:45:02 #150
236264 crew  capricia
pi_65274920
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:39 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Dat snap ik niet.

[..]

Inderdaad.
Dan ga ik er even vanauit dat je je woning met overwaarde verkoopt en dat je je spaarpolis laat uitkeren... Dan is de situatie als volgt:
Als je je huis verkoopt vraagt de notaris op welke rekening de overwaarde gestort moet worden. Jij geeft je rekeningnummer op. En hij stort dat geld erop.
En net als al het ander geld wat op jouw rekening staat, dien je dat op te geven in box 3 (mits je boven de vrijstelling van 18.000 euro uit komt).

Dus je hebt in totaal 18K ruimte per persoon...
Maar de belasting die je betaalt in box 3 is minder dan wat je op een spaarrekening ontvangt...dus dat valt wel mee...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65275045
Waarom ziet iedereen het rentebestanddeel van een polis over het hoofd
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 10:50:40 #152
236264 crew  capricia
pi_65275162
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom ziet iedereen het rentebestanddeel van een polis over het hoofd
Wat bedoel je daar precies mee?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65275403
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Verder heb je nu dus een eigenwoningreserve opgebouwd.
pi_65275548
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:41 schreef Five_Horizons het volgende:

Wat heb je totaal aan premie betaald?
Goede vraag.

Premie als in wat de hypotheekboer elke maand van m'n rekening afschrijft? Overigens heb ik nog een tweede spaarpolis met een kleine ¤300 erop, zou dat de rente over spaarpolis #1 zijn?

Eigenlijk gek dat ik daar nooit specificaties van krijg. Uiteraard wel een jaaropgave van m'n hypotheekboer, maar daar staan die spaarpolissen dus niet op.
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 11:00:36 #155
236264 crew  capricia
pi_65275550
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

[..]

He...dat is toch geen inkomen uit werk? Het is toch gewoon een bedrag wat in box 3 terecht komt als vermogen?
Misschien zie ik het verkeerd...kan ook...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65277070
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:00 schreef capricia het volgende:

[..]

He...dat is toch geen inkomen uit werk? Het is toch gewoon een bedrag wat in box 3 terecht komt als vermogen?
Misschien zie ik het verkeerd...kan ook...
Inkomen uit werk en woning

Als het een box 1-polis is (KEW, wat vaak zo is), dan gelden er allerlei regels m.b.t. vrijstellingen e.d.
pi_65277090
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:00 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Goede vraag.

Premie als in wat de hypotheekboer elke maand van m'n rekening afschrijft?
Aan premie uiteraard, ja.
  woensdag 21 januari 2009 @ 15:21:44 #158
85962 ioko
I Appear Missing
pi_65285409
Capricia, wat zijn volgens jou aandachtspunten tijdens het afsluiten van een hypotheek? Waar zou je nu op letten, waar je tijdens de eerste keer geen aandacht voor had?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  Moderator woensdag 21 januari 2009 @ 15:37:57 #159
236264 crew  capricia
pi_65286015
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:21 schreef ioko het volgende:
Capricia, wat zijn volgens jou aandachtspunten tijdens het afsluiten van een hypotheek? Waar zou je nu op letten, waar je tijdens de eerste keer geen aandacht voor had?
Daar vraag je me wat...
Ik denk dat het meest belangrijke is dat je zelf echt het gevoel hebt dat je 100% begrijpt wat je koopt.

Begrijp goed waar iedere euro naar toe gaat. Zowel van het geleende bedrag (waarom 220.000 lenen als je woning 190.000 kost bijvoorbeeld), maar ook van je maandelijkse betaling. Waar gaat iedere euro heen? Welke verzekeringsprodukten betaal je? Zijn ze verplicht? En wil je ze wel?
Welke kosten worden er ingehouden? Ook over die spaarpolissen worden kosten ingehouden...
Begrijp het produkt wat je koopt!

Het simpelste produkt is een aflossingsvrije hypotheek. Niet dat dat voor iedereen verstandig is, maar hij is makkelijker te begrijpen. Je betaalt maandelijks ALLEEN de rente. Dus makkelijk uit te rekenen voor jezelf wat je kwijt zou zijn.
Alle andere constructies kosten maandelijks gewoon meer.

Daarnaast moet je je afvragen hoe flexibel je wilt zijn. Wil je de mogelijkheid hebben om tussentijds flink af te lossen? In de meeste hypotheekaktes krijg je een boete als je meer dan 10% of zo in 1 jaar aflost.

Nog 1 tip: Mocht je een hybride contructie aangaan, of eigenlijk iedere constructie waarin 2 hypotheekvormen zitten (bijv. een deel spaar en een deel aflossingsvrij), zorg dan dat dit 2 verschillende hypotheken zijn op papier. Dus met 2 hypotheeknummers en 2 offertes.
Bij de Rabo Opmaat hypotheek is het voorgekomen dat de kosten van de ene contructie ingehouden werden op het opgebouwde spaargeld van de andere constructie.

Zelf heb ik slechte ervaringen met onttrekkingsdepots. Het is namelijk helemaal niet duidelijk welk rendement je over welk deel gaat maken.
Mochten er rendementen aan je voorgespiegeld worden, Let dan helemaal goed op. Vroeger werd er nog wel eens voorgerekend met rendementen van 8% op jaarbasis. Nu doen ze 6%, maar in werkelijkheid is je rendement vaak veel lager.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65287836
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Bij de Rabo Opmaat hypotheek is het voorgekomen dat de kosten van de ene contructie ingehouden werden op het opgebouwde spaargeld van de andere constructie.
Nee, zo werkte het niet. Hypotheekdelen zijn altijd gescheiden. De Opmaathypotheek was een verzekering op basis van Universal Life. Dat wil het volgende zeggen: als je 100.000 euro moet opbouwen, dan wordt er op de einddatum of overlijden 100.000 uitgekeerd. Dus als de waarde van je polis 40.000 is, moet er voor 60.000 aan overlijdensrisicodekking zijn om bij overlijden die ton uit te keren. De premie daarvoor wordt onttrokken uit de waarde van je polis. Hoe lager de waarde in de polis, des te hoger is de te onttrekken premie. Een prima product, behalve als de overige kosten (al is die orv-premie niet als kosten te zien. een fout die clubs als Radar en VEH regelmatig maken) hoog zijn (in het begin) en de waarde van de beleggingen in de polis dalen.
Dan gaat dus je volledige inleg op aan kosten en orv-premie én ook moet er worden onttrokken aan de waarde.
Het gevolg is een cirkel: je opgebouwde waarde daalt en de volgende maand is je orv-premie nóg hoger, enz.enz. Dan is er dus geen opbouw meer, maar verlies van vermogen.

Tot slot:bij aflossing boven bijv. 10% van de originele hoofdsom, wordt er alleen boeterente berekend als de rente dan lager is. De boeterente wordt alleen berekend over het deel boven die 10% en die boeterente is aftrekbaar.
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:36:06 #161
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_65288120
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, zo werkte het niet. Hypotheekdelen zijn altijd gescheiden. De Opmaathypotheek was een verzekering op basis van Universal Life. Dat wil het volgende zeggen: als je 100.000 euro moet opbouwen, dan wordt er op de einddatum of overlijden 100.000 uitgekeerd. Dus als de waarde van je polis 40.000 is, moet er voor 60.000 aan overlijdensrisicodekking zijn om bij overlijden die ton uit te keren. De premie daarvoor wordt onttrokken uit de waarde van je polis. Hoe lager de waarde in de polis, des te hoger is de te onttrekken premie. Een prima product, behalve als de overige kosten (al is die orv-premie niet als kosten te zien. een fout die clubs als Radar en VEH regelmatig maken) hoog zijn (in het begin) en de waarde van de beleggingen in de polis dalen.
Dan gaat dus je volledige inleg op aan kosten en orv-premie én ook moet er worden onttrokken aan de waarde.
Het gevolg is een cirkel: je opgebouwde waarde daalt en de volgende maand is je orv-premie nóg hoger, enz.enz. Dan is er dus geen opbouw meer, maar verlies van vermogen.
Zo'n hypotheekvorm hebben wij ook. Als je kijkt naar wat we de afgelopen 2,5 jaar hebben ingelegd en wat de polis nu voor waarde heeft... De helft van wat we betaald hebben . Wijkt aardig af van de schatting die we hebben meegekregen toen we de hypo afsloten .
Gelukkig nog 27,5 jaar te gaan .
pi_65293155
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 16:36 schreef MaLo het volgende:

[..]

Zo'n hypotheekvorm hebben wij ook. Als je kijkt naar wat we de afgelopen 2,5 jaar hebben ingelegd en wat de polis nu voor waarde heeft... De helft van wat we betaald hebben . Wijkt aardig af van de schatting die we hebben meegekregen toen we de hypo afsloten .
Gelukkig nog 27,5 jaar te gaan .
Als jij een Rabo Opmaat hypo hebt, dan moet je eens kijken bij Vara Kassa en Radar, of die forums.
Daar is zoveel te doen over geweest. Hele belangenverenigingen zijn ervoor opgericht.
Make my day!
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:31:40 #163
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_65293248
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 19:28 schreef agter het volgende:

[..]

Als jij een Rabo Opmaat hypo hebt, dan moet je eens kijken bij Vara Kassa en Radar, of die forums.
Daar is zoveel te doen over geweest. Hele belangenverenigingen zijn ervoor opgericht.
Nee, geen Rabo Opmaat.
Obivion Basis (voor het aflossingsvrije gedeelte) icm Axa Verzekerd Hypotheekplan.
  donderdag 22 januari 2009 @ 12:33:55 #164
85962 ioko
I Appear Missing
pi_65313380
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Helder verhaal
Thanks!
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_65313999
Heeft iemand ervaringen met de overstap naar een andere aanbieder na het verstrijken van een rentevaste periode?

Het gaat om een echte spaarhypotheek. Mijn vraag is, blijft er na afkoop nog wel iets voer van je spaarkapitaal van de levensverzekering?

Mijn vraag is: hoe loopt het dan af met het bijeengespaard kapitaal. vage kosten enzo? Woekerpolissen bij spaarhypotheken? Iemad die het weet?
pi_65314124
Er worden uiteraard kosten ingehouden, maar deze zijn over het algemeen niet schokkend hoog. Ik neem aan dat je de uitgekeerde waarde fiscaal geruisloos door laat storten? Dat kan namelijk niet overal.
pi_65314996
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 12:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Er worden uiteraard kosten ingehouden, maar deze zijn over het algemeen niet schokkend hoog.
Geen woekers enzo? In welke orde van grootte? Kan je van te voren opvragen wat je krijgt uitbetaald?
quote:
Ik neem aan dat je de uitgekeerde waarde fiscaal geruisloos door laat storten? Dat kan namelijk niet overal.
O? wist ik niet. Vertel? Betekent dat je het risico loopt dat polis in een keer niet meer belasting vrij wordt?
pi_65315395
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Geen woekers enzo? In welke orde van grootte? Kan je van te voren opvragen wat je krijgt uitbetaald?
Uiteraard kun je dat opvragen. Vraag naar de afkoopwaarde.
quote:
O? wist ik niet. Vertel? Betekent dat je het risico loopt dat polis in een keer niet meer belasting vrij wordt?
Als het een KEW (dus in box 1, geldt voor de meeste polissen) is, dan zeker. Als je polis al zeven jaar loopt en je laat de waarde uit de polis direct doorstorten (dus niet op je eigen rekening!) naar een andere verzekeraar die je oude ingangsdatum aanhoudt én een clausule plaatst (verdere eigenschappen van de oude polis blijven hetzelfde), dan blijft alles in principe bij het oude. (je oude einddatum wordt dan ook de einddatum van de nieuwe verzekering.

Doe je dat niet, dan heb je het volgende probleem:

Als je uitkering hoger is dan de reeds betaalde premie, is dat meerdere belast in box 1 (dus volgens het progressieve tarief. Het wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld). Doen mensen dit over een jaar of 2/3 met een polis die langer dan 10 jaar loopt, komt er nog een probleem bij. (je polis kan maximaal 30 jaar lopen én hij moet een hypotheek aflossen die in box 1 loopt. Na 30 jaar is je renteaftrek verdwenen en als je dan nog een polis hebt lopen, krijg je hetzelfde probleem; je rentebestanddeel wordt progressief belast)
pi_65315565
Zo, ik heb net gehoord dat onze hypotheek helemaal rond is. Moest nog even naar de dokter voor de levensverzekering en alles was in orde (zoals verwacht). Ben dus door de hele papiermolen heen, wachten is op de overdracht.

Nu moet ik alleen nog naar de HRA kijken. Deze moet gelijk vanaf 1 mei ingaan, anders wordt het financieel niet grappig. Iemand die mij kan vertellen of dat kan en hoe ik dat het snelste regel? Ik weet nl. nog niet de exacte rente (wel de max, maar kan nog omlaag).
pi_65315742
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Uiteraard kun je dat opvragen. Vraag naar de afkoopwaarde.
[..]
Ik heb dan het onaangename gevoel dat ze gewoon willekeurig een poot kunnen uitdraaien. Want wat zijn dan de reële kosten die ze gemaakt hebben. Verdraaid moeilijk vind ik dat om te beoordelen.

Want bent toch eigenlijk aan de goden overgeleverd, nietwaar?

wat is reeel? 1 % , 2 %, 3 % Die orde van grootte bij een spaarhypotheek?
quote:
Als het een KEW (dus in box 1, geldt voor de meeste polissen) is, dan zeker. Als je polis al zeven jaar loopt en je laat de waarde uit de polis direct doorstorten (dus niet op je eigen rekening!) naar een andere verzekeraar die je oude ingangsdatum aanhoudt én een clausule plaatst (verdere eigenschappen van de oude polis blijven hetzelfde), dan blijft alles in principe bij het oude. (je oude einddatum wordt dan ook de einddatum van de nieuwe verzekering.
Box 3 in mijn geval. Heb ik nu een probleem als ik naar een ander wil?
quote:
Doe je dat niet, dan heb je het volgende probleem:

Als je uitkering hoger is dan de reeds betaalde premie, is dat meerdere belast in box 1 (dus volgens het progressieve tarief. Het wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld). Doen mensen dit over een jaar of 2/3 met een polis die langer dan 10 jaar loopt, komt er nog een probleem bij. (je polis kan maximaal 30 jaar lopen én hij moet een hypotheek aflossen die in box 1 loopt. Na 30 jaar is je renteaftrek verdwenen en als je dan nog een polis hebt lopen, krijg je hetzelfde probleem; je rentebestanddeel wordt progressief belast)
Best ingewikkeld allemaal. Maar ik zal daar geen probleem mee hebben.
pi_65316363
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:40 schreef EchtGaaf het volgende:

...

Box 3 in mijn geval. Heb ik nu een probleem als ik naar een ander wil?
...
Weet je dat wel zeker? Is volgens mij zeer ongebruikelijk omdat het fiscaal veel voordelen biedt (ja, en nadelen, maar daar hoor je veel minder over) als de kapitaalverzekering wél aan de eigen woning is gekoppeld (een box 1-KEW dus).
pi_65316836
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Weet je dat wel zeker? Is volgens mij zeer ongebruikelijk omdat het fiscaal veel voordelen biedt (ja, en nadelen, maar daar hoor je veel minder over) als de kapitaalverzekering wél aan de eigen woning is gekoppeld (een box 1-KEW dus).
Kijk het nog even na, maar volgens mij was het een een of andere overgangsregeling.
pi_65318828
Onze hypotheek is eindelijk rond...werkgeversverklaring meerdere keren afgekeurd en passeerdatum is volgende week vrijdag al...

PFFF ff klaar met hypotheek stress nu inrichtingsdingen
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:11:21 #174
85962 ioko
I Appear Missing
pi_65318905
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:36 schreef Tha_Duck het volgende:
Zo, ik heb net gehoord dat onze hypotheek helemaal rond is. Moest nog even naar de dokter voor de levensverzekering en alles was in orde (zoals verwacht). Ben dus door de hele papiermolen heen, wachten is op de overdracht.

quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:09 schreef exode het volgende:
Onze hypotheek is eindelijk rond...werkgeversverklaring meerdere keren afgekeurd en passeerdatum is volgende week vrijdag al...

PFFF ff klaar met hypotheek stress nu inrichtingsdingen
Wat zijn de dingen die jullie hebben geleerd tijdens het afsluiten van een hypotheek?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_65319121
Bij ons ook helemaal rond, maar de overdracht is max. 1 april.

Ik heb vooral geleerd om alles te vragen. Gelukkig hadden we een deskundige tussenpersoon die het ook niet vervelend vond om vaak 's avonds af te spreken. Verder om vantevoren een kostenoverzicht te maken, van wat het allemaal gaat kosten, incl. verzekeringen. En jezelf ook te verdiepen in de verschillende vormen. Daar is genoeg over te vinden op internet.
Klik dan als je durft
pi_65319396
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:36 schreef Tha_Duck het volgende:

Nu moet ik alleen nog naar de HRA kijken. Deze moet gelijk vanaf 1 mei ingaan, anders wordt het financieel niet grappig. Iemand die mij kan vertellen of dat kan en hoe ik dat het snelste regel? Ik weet nl. nog niet de exacte rente (wel de max, maar kan nog omlaag).
Wat doet die dokter dan en is dat gebruikelijk?
pi_65319625
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:11 schreef ioko het volgende:

[..]

[..]

Wat zijn de dingen die jullie hebben geleerd tijdens het afsluiten van een hypotheek?
Dat het een hoop papierwerk is met name
pi_65319751
Dat het inderdaad een hoop papierwerk is..en dat we heel blij waren en zijn met onze tussenpersoon. Die heeft de afgelopen week heel wat werk voor ons verricht om de hypotheek op tijd rond te krijgen.

verder heb ik geleerd (maar wist ik eigenlijk al) dat wij een dure inrichtingssmaak hebben....tegeltjes van ¤ 400 per vierkante meter, wist niet eens dat het bestond. En nee die hebben we maar niet gekozen.
pi_65319781
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:26 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Wat doet die dokter dan en is dat gebruikelijk?
Bij ons alleen beetje bloed voor HIV test. Voor alle levensverzekeringen tussen 160.000 en 300.000 euro bij WestlandUtrecht verplicht. Is even prikken (2 minuten), 5 dagen wachten en klaar.

Het lijkt me vrij standaard, maar ik ervaarde het als een inbreuk op mijn privacy. Ik ben een normale, gezonde, hetero man van 28. Heb niet gek veel seksuele contacten gehad, en al helemaal niet onveilig. We hebben al meer dan 6 jaar een relatie nu. Dat heb ik ook ingevuld maar dat was niet toereikend blijkbaar. Aan de ene kant vond ik dat inbreuk op mijn privacy, zeker omdat HIV bijna nooit meer ontwikkeld tot aids, maar ik begrijp het dan ook wel weer van de maatschappij.
pi_65319856
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:36 schreef exode het volgende:
Dat het inderdaad een hoop papierwerk is..en dat we heel blij waren en zijn met onze tussenpersoon. Die heeft de afgelopen week heel wat werk voor ons verricht om de hypotheek op tijd rond te krijgen.
Dat hebben wij ook, een goede tussenpersoon. Is iemand van mijn eigen werk. Maar toch heb ik veel zelf gedaan omdat ik nu eenmaal een control freak ben. En ik wil alles tot de kleinste details weten. Kan me ook avonden buigen over premies, rentes, voorwaarden en verzekeringen. Excel draait overuren
quote:
verder heb ik geleerd (maar wist ik eigenlijk al) dat wij een dure inrichtingssmaak hebben....tegeltjes van ¤ 400 per vierkante meter, wist niet eens dat het bestond. En nee die hebben we maar niet gekozen.
Daar heb ik weinig last van. Bestaande bouw en woon al samen en heb alles op de kasten na (nu inbouw). Dus dat durf ik niet te zeggen
pi_65320018
Hier ook bestaande bouw, maar er moet veel gebeuren...en tja wij hebben gewoon een dure smaak. Maar we houden ons nog goed in....

Ben wel benieuwd hoe snel het declareren uit het bouwdepot dadelijk gaat. We schieten nu nog alles voor maar onze spaarrekening heeft ook grenzen.
pi_65320194
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:37 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Bij ons alleen beetje bloed voor HIV test. Voor alle levensverzekeringen tussen 160.000 en 300.000 euro bij WestlandUtrecht verplicht. Is even prikken (2 minuten), 5 dagen wachten en klaar.

Het lijkt me vrij standaard, maar ik ervaarde het als een inbreuk op mijn privacy. Ik ben een normale, gezonde, hetero man van 28. Heb niet gek veel seksuele contacten gehad, en al helemaal niet onveilig. We hebben al meer dan 6 jaar een relatie nu. Dat heb ik ook ingevuld maar dat was niet toereikend blijkbaar. Aan de ene kant vond ik dat inbreuk op mijn privacy, zeker omdat HIV bijna nooit meer ontwikkeld tot aids, maar ik begrijp het dan ook wel weer van de maatschappij.
Hmm wat ik hier net begreep is dat niet standaard.
Nu ja onze eventuele toekomstige verstrekker kijkt maar.
Moest je partner ook?
pi_65320424
Test bij de dokter hoefde bij ons niet (Florius).
Klik dan als je durft
pi_65320434
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 15:50 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Hmm wat ik hier net begreep is dat niet standaard.
Nu ja onze eventuele toekomstige verstrekker kijkt maar.
Moest je partner ook?
Uiteraard, hypotheek is voor ons beiden en huis ook. Dus dan ben je ook beiden de pineut
pi_65320475
Hmm dan ben ik benieuwd wat de rabo gaat doen (wel of geen test) wij hebben die ooit al eens gedaan dus is verder niet echt een probleem.
Vind het wel eveneens een inbreuk op privacy.
pi_65320533
Hier ook geen test: Aegon. Huisarts pas vanaf ¤ 500.000
pi_65321325
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 13:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hoho , ik probeer vaak genoeg om de nadelen van een KEW ( ) uit te leggen.
pi_65321360
Binnenkort heb ik ook weer een hypotheek nodig,
in het 1ste gesprek met de hypotheekadviseur al doodgegooid met veel informatie,
banksparen (de spaaroptie) icm aflossingsvrij leek toen mooi,

maar er zijn zoveel opties,
ik wil wel kunnen aflossen en dat daardoor mijn maandelijkse lasten ook zakken, niet dat ik over 30 jaar dan meer heb.
liefst helemaal aflossingsvrij met tussen de 8-15k per jaar zelf aflossen.

De beste hypotheekadviseur krijgt het nog lastig.
pi_65321486
Waarom banksparen?
pi_65322445
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hoho , ik probeer vaak genoeg om de nadelen van een KEW ( ) uit te leggen.
Ik bedoel dat de meeste hypotheekadviseurs de box-3 variant eigenlijk nooit uitleggen. Jij wel natuurlijk
pi_65322509
pi_65338242
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 16:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom banksparen?
tja,
weet ik dus niet meer,
daarom heb ik meerdere gesprekken nodig en veel info om zelf doorheen te spitten.
pi_65371361
Eff n kickje;
Contract voor huis gaat soon getekend worden
Ga maandag de adviseur bellen voor de antwoorden op mijn vragen over banksparen.
We willen dolgraag een vaste maandlast (zakken mag maar stijgen niet)als mid-twintigers zullen we als het goed is nog stijgen qua salaris en zien aflossingsvrij totaal niet zitten.
Uiteindelijk op banksparen uitgekomen zoals misschien al eerder hier te lezen is.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen enz...
pi_65379400
Waarom dalen? Dan praat je over een lineaire hypo. Betaal je je scheel aan. Pas over een jaar of 20 wordt ie goedkoper dan een spaar hypotheek. Lijkt me niet handig

Gefeli overigens!!
  dinsdag 27 januari 2009 @ 16:16:44 #195
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65459381
Terug vind HyPo
Lang leve mij! *O*
pi_65467404
quote:
Op zondag 25 januari 2009 11:33 schreef Tha_Duck het volgende:
Waarom dalen? Dan praat je over een lineaire hypo. Betaal je je scheel aan. Pas over een jaar of 20 wordt ie goedkoper dan een spaar hypotheek. Lijkt me niet handig

Gefeli overigens!!
Thanks
Ja lineair hebben we voor laten rekenen ehhh ik haakte bij het zien van het eerste maandbedrag direct af
Hij werd inderdaad pas na 20 a 25 jaar goedkoper.
  woensdag 28 januari 2009 @ 01:45:49 #197
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_65478383
Kan iemand even vertellen wat de kansen zijn voor een startende koper ?
Is het verslechterd of verbeterd vergeleken met vorig jaar ?
pi_65480543
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 01:45 schreef VinnieJones het volgende:
volgens mij is er nog niet zo veel veranderd bij de meeste hypotheekverstrekkers en heb je als starter momenteel nog dezelfde mogenlijkheden als vorig jaar.
pi_65480556
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 08:18 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

volgens mij is er nog niet zo veel veranderd bij de meeste hypotheekverstrekkers en heb je als starter momenteel nog dezelfde mogenlijkheden als vorig jaar.
En dat geloof je zelf?
pi_65481069
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 08:19 schreef sig000 het volgende:

[..]

En dat geloof je zelf?
Yepz. Ik heb vorige week nog een hypotheekl afgesloten en dat ging prima hoor (op 1 hypotheekverstrekker na, die waren wel degelijk een stuk voorzichtiger.
  woensdag 28 januari 2009 @ 09:14:01 #201
62913 Blik
The one and Only!
pi_65481420
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 08:55 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Yepz. Ik heb vorige week nog een hypotheekl afgesloten en dat ging prima hoor (op 1 hypotheekverstrekker na, die waren wel degelijk een stuk voorzichtiger.
omdat je een hypotheek hebt gekregen betekent het natuurlijk niet dat ze niet voorzichtiger zijn geworden. De vermenigvuldigingsfactor van je bruto inkomen is wel degelijk lager geworden dan dat die eerst was. Bij veel aanbieders gaan ze niet meer hoger dan rond de 4.5x je inkomen. Dat was een jaar geleden nog wel anders
  woensdag 28 januari 2009 @ 09:23:37 #202
85962 ioko
I Appear Missing
pi_65481636
quote:
Als je een goed inkomen hebt, in een branche werkt waar geen ontslagen dreigen en je leent niet maximaal, veranderd er niet veel. Maar ik denk dat veel mensen niet op al deze drie vragen positief kunnen antwoorden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_65482138
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 09:23 schreef ioko het volgende:

[..]

Als je een goed inkomen hebt, in een branche werkt waar geen ontslagen dreigen en je leent niet maximaal, veranderd er niet veel.
dat dus
pi_65482233
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 09:23 schreef ioko het volgende:

[..]

Als je een goed inkomen hebt, in een branche werkt waar geen ontslagen dreigen en je leent niet maximaal, veranderd er niet veel. Maar ik denk dat veel mensen niet op al deze drie vragen positief kunnen antwoorden.
Tot nog toe wel (Ml-etje gaat dringend op zoek naar afklopbaar hout..)
pi_65482279
quote:
Het info gesprek ging bij ons zeer goed de 9e gaan we voor het eggie.
Laat het wel weten dan alleen hebben wij beide een vast contract en willen we niet zoveel binnen halen aan hypotheek dus of we representabel zijn? Denk het niet..
  woensdag 28 januari 2009 @ 10:19:37 #206
62913 Blik
The one and Only!
pi_65483172
vast contract of intentieverklaring was bij ons wel een vereiste in ieder geval.
pi_65483203
Dat was het voor vorig jaar ook wel.
Klik dan als je durft
pi_65484267
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 09:47 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Tot nog toe wel (Ml-etje gaat dringend op zoek naar afklopbaar hout..)
Doe mij ook even een biels.... Wij gaan straks de definitieve offerte tekenen, en dan weer in de clinch met de artsen van de verzekeraar, want die gaan vast weer veel miepen over mijn hartoperatie op 3-jarige leeftijd.

Maar goed, bij alle serieuze offerte gesprekken (oa ING, Rabo, Hypotheker en Huis & Hypotheek) kwamen we qua totaal bedrag op 2/3 van ons max bedrag, en aangezien we een startersappartement verkopen, én geen BKR shit hebben, wilden ze allemaal maar wat graag, en rolden ze zowat over straat met telkens weer een tiende rente er af, of wilden ze ons toch echt waarschuwen van obscure voorwaarde A van verstrekker B, etc etc..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_65484333
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 10:53 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Doe mij ook even een biels.... Wij gaan straks de definitieve offerte tekenen, en dan weer in de clinch met de artsen van de verzekeraar, want die gaan vast weer veel miepen over mijn hartoperatie op 3-jarige leeftijd.

Maar goed, bij alle serieuze offerte gesprekken (oa ING, Rabo, Hypotheker en Huis & Hypotheek) kwamen we qua totaal bedrag op 2/3 van ons max bedrag, en aangezien we een startersappartement verkopen, én geen BKR shit hebben, wilden ze allemaal maar wat graag, en rolden ze zowat over straat met telkens weer een tiende rente er af, of wilden ze ons toch echt waarschuwen van obscure voorwaarde A van verstrekker B, etc etc..
Ah heb je die offertes ook echt meegenomen of gewoon gezegd wat de anderen boden (en wie heb je gekozen?).
Wij hebben weinig zin nog tig gesprekken te voeren en willen graag bij deze adviseur maar wat eraf krijgen is altijd lekker natuurlijk.
pi_65485146
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 10:56 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ah heb je die offertes ook echt meegenomen of gewoon gezegd wat de anderen boden (en wie heb je gekozen?).
Wij hebben weinig zin nog tig gesprekken te voeren en willen graag bij deze adviseur maar wat eraf krijgen is altijd lekker natuurlijk.
Wij zijn uiteindelijk bij Huis & Hypotheek gekomen, de adviseur was ietwat betweterig, maar zeer terzake kundig, en nam als enige ook onze pensioenen mee in de berekening om maar es wat te noemen. En hij dook een behoorlijk goedkope overlijdensrisicoverzekering van Reaal op, die wilde de ING uiteindelijk ook gebruiken in de offerte ipv hun eigen in-huis verzekeringsprodukt. We hebben hier en daar in de gesprekken wel wat bedragen en rentepercentages laten vallen, maar niet alle partijen alles laten zien van elkaar..

Het is wel grappig om te zien dat elke adviseur nét op een ander detail de nadruk legt, net wat voor hun het beste plaatje oplevert. Tip, vergelijk de bruto bedragen, sommige van die modellen rekenen met een wat hoger belastingvoordeel dan anderen. En bij een overlijdensrisicoverzekering kan je kiezen voor een gelijkblijvend, een evenredig dalend of annuïtair dalende verzekerd bedrag. Dat scheelt nogal wat in de premie, en zo smokkelen ze ook nog wel es 10 euro van het netto bedrag af.. En sommige banken hebben een 2-sporen rentebeleid, maw nu wat extra korting, wat er na de rentevaste periode weer bij komt, tenzij je daar wat over gaat stampen met je voeten, dan doen ze niet moeilijk. (de ING heeft dit oa, en volgens die adviseur lezen 9 van 10 mensen er over heen, is dus kassa voor hen)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_65485571
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:21 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wij zijn uiteindelijk bij Huis & Hypotheek gekomen, de adviseur was ietwat betweterig, maar zeer terzake kundig, en nam als enige ook onze pensioenen mee in de berekening om maar es wat te noemen. En hij dook een behoorlijk goedkope overlijdensrisicoverzekering van Reaal op, die wilde de ING uiteindelijk ook gebruiken in de offerte ipv hun eigen in-huis verzekeringsprodukt. We hebben hier en daar in de gesprekken wel wat bedragen en rentepercentages laten vallen, maar niet alle partijen alles laten zien van elkaar..

Het is wel grappig om te zien dat elke adviseur nét op een ander detail de nadruk legt, net wat voor hun het beste plaatje oplevert. Tip, vergelijk de bruto bedragen, sommige van die modellen rekenen met een wat hoger belastingvoordeel dan anderen. En bij een overlijdensrisicoverzekering kan je kiezen voor een gelijkblijvend, een evenredig dalend of annuïtair dalende verzekerd bedrag. Dat scheelt nogal wat in de premie, en zo smokkelen ze ook nog wel es 10 euro van het netto bedrag af.. En sommige banken hebben een 2-sporen rentebeleid, maw nu wat extra korting, wat er na de rentevaste periode weer bij komt, tenzij je daar wat over gaat stampen met je voeten, dan doen ze niet moeilijk. (de ING heeft dit oa, en volgens die adviseur lezen 9 van 10 mensen er over heen, is dus kassa voor hen)
Thanks voor de tips.. ik ga inderdaad wat roepen maar omdat we geen zin hebben overal offertes te laten maken heb ik dus niets om te laten zien maar wat roepen kan altijd natuurlijk merk ik al

Die verzekering is idd goed lezen dat merkte ik al

En we kiezen sowieso voor 30 jaar vast anders slaap ik niet dus stijgen kunnen ze vergeten
Overigens ga ik wel hameren op de voordelen die rentevast voor hen heeft..kijken of we dat percentage omlaag kunnen krijgen.
En tevens heeft die man weinig werk aan ons (2 afspraken en de deal is rond ws) dus dat kan ook wel zakken..lees graag alles zelf dussuh op een paar vragen na kan hij zijn grijze massa thuis laten
pi_65485740
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:34 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Thanks voor de tips.. ik ga inderdaad wat roepen maar omdat we geen zin hebben overal offertes te laten maken heb ik dus niets om te laten zien maar wat roepen kan altijd natuurlijk merk ik al

Die verzekering is idd goed lezen dat merkte ik al

En we kiezen sowieso voor 30 jaar vast anders slaap ik niet dus stijgen kunnen ze vergeten
Overigens ga ik wel hameren op de voordelen die rentevast voor hen heeft..kijken of we dat percentage omlaag kunnen krijgen.
En tevens heeft die man weinig werk aan ons (2 afspraken en de deal is rond ws) dus dat kan ook wel zakken..lees graag alles zelf dussuh op een paar vragen na kan hij zijn grijze massa thuis laten
Naja, bedenk wel, grofweg 10% van alle hypotheken halen in ongewijzigde vorm de einddatum, dus of dat (mogelijk) hogere rentepercentage voor 30 jaar dan echt de beste keuze is? Je leeft immers nu, en je zal vast nog wel promoties etc maken, dus je netto inkomen zal vast nog wel stijgen, en het hypotheekbedrag blijft hetzelfde, dus dan zou je de boel eerst eens voor 15 of 20 jaar kunnen vastzetten?
pi_65485803
Overigens welke verzekering heb je gekozen bij Reaal (hihi altijd handig )?
pi_65485847
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:39 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Naja, bedenk wel, grofweg 10% van alle hypotheken halen in ongewijzigde vorm de einddatum, dus of dat (mogelijk) hogere rentepercentage voor 30 jaar dan echt de beste keuze is? Je leeft immers nu, en je zal vast nog wel promoties etc maken, dus je netto inkomen zal vast nog wel stijgen, en het hypotheekbedrag blijft hetzelfde, dus dan zou je de boel eerst eens voor 15 of 20 jaar kunnen vastzetten?
Het scheelde bij ons nog geen 30 euro per maand eerlijk gezegd slaap ik voor die 30 graag goed.. en ja ik weet wat dat voor een bedrag word over 30 jaar
pi_65486217
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:41 schreef Ml-etje het volgende:
Overigens welke verzekering heb je gekozen bij Reaal (hihi altijd handig )?
Eeuuh, weet ik zo niet uit mijn hoofd.. Maar staat/stond ook bovenaan bij independer, dus die heb je vast zo gevonden..
pi_65486436
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Eeuuh, weet ik zo niet uit mijn hoofd.. Maar staat/stond ook bovenaan bij independer, dus die heb je vast zo gevonden..
Tuurlijk thanks!!!
pi_65488111
Bij mij komt loyalis eruit voor 16 euro per maand maar dat zal ook liggen aan het verschil in hypo enz enz
pi_65523416
Wij zijn ons wat aan het orienteren op de woningmarkt en nu lees je veel over onderhandelen wat betreft de hypotheekrentes... maar kan dit ook bij de hypotheker? Het lijkt namelijk alsof deze rentes vastliggen (zjin ook op te vragen op de site etc.).. het zou hier om een bedrag gaan wat ruim binnen de NHG normen zit dus daar heb je al 0,4% korting... momenteel lijkt Aegon erg gunstig (misschien dat de verstrekker hier een rol speelt?)
YEAH BABY YEAH!!
pi_65524378
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 12:06 schreef spacecrap het volgende:
Wij zijn ons wat aan het orienteren op de woningmarkt en nu lees je veel over onderhandelen wat betreft de hypotheekrentes... maar kan dit ook bij de hypotheker? Het lijkt namelijk alsof deze rentes vastliggen (zjin ook op te vragen op de site etc.).. het zou hier om een bedrag gaan wat ruim binnen de NHG normen zit dus daar heb je al 0,4% korting... momenteel lijkt Aegon erg gunstig (misschien dat de verstrekker hier een rol speelt?)
Het hangt er van af, de hypotheker heeft ook nog een eigen spaarprodukt genaamd SKP, daar zitten ze aardig scherp mee in de markt, Aegon was bij ons de 2e vergeleken met dat product. Het hangt van veel factoren af, de hypotheker kan ook met een zelf ingevulde (lagere) rente rekenen, net als alle anderen, maar mijn/onze ervaring is dat vooral de Rabobank op het moment wel veel willen, en de hypotheker meer met vaste tarieven werkt. Maar tussenpersonen hebben dus inderdaad nog wel enige marge qua rentepercentage.

Staar je daar niet blind op, moneyou is ook erg laag qua rente, maar vragen doodleuk 25 euro per maand aan administratiekosten, die komen dus 1 op 1 bij je netto maandlasten op als ik het goed heb, wat dus uiteindelijk onder de streep iets heel anders oplevert.

Het slimste is om de bruto bedragen te vergelijken, wij hadden bijvoorbeeld sterk het idee dat de Hypotheker met een ietwat hoger belasting aftrek percentage rekende.

En voor de NHG moet je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten, maar dat hoeft niet persé bij de hypotheekverstrekker zelf te gebeuren, kan je ook zo een paar tientjes schelen per maand..
pi_65524674
dus je kan de ORV wel apart afsluiten? ik dacht dat het bij spaarhypotheken altijd verstrengeld was? kan je dan gewoon vragen of de ORV eruit kan en deze vervolgens zelf ergens anders afsluiten?
YEAH BABY YEAH!!
pi_65525251
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 12:37 schreef spacecrap het volgende:
dus je kan de ORV wel apart afsluiten? ik dacht dat het bij spaarhypotheken altijd verstrengeld was? kan je dan gewoon vragen of de ORV eruit kan en deze vervolgens zelf ergens anders afsluiten?
Wij hebben een Florius spaarhypotheek met Reaal ORV, dus ja, dat kan gewoon.. Sterker nog, de adviseur van de ING gooide hun eigen (relatief dure) ORV er uit, en rekende verder met die van Reaal..

Nog een tip voor de ORV, sluit 2 afzonderlijke polissen af, dan heeft de 2e die gaat ook nog een verzekering als de 1e is overleden, de polis wordt nl. maar 1x uitgekeerd.
pi_65526146
hoe bedoel je dat? ik heb wel gehoord van kruislings verzekeren... ik betaal polis van vriending, vriending betaalt mijn polis... dus als ik kom te overlijden krijgt zij het geld... als zij komt te overlijden krijg ik cashie
YEAH BABY YEAH!!
pi_65526530
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:15 schreef spacecrap het volgende:
hoe bedoel je dat? ik heb wel gehoord van kruislings verzekeren... ik betaal polis van vriending, vriending betaalt mijn polis... dus als ik kom te overlijden krijgt zij het geld... als zij komt te overlijden krijg ik cashie
Dat laatste doet een polis altijd

Het kruislings premiebetalen gebeurt vanwege het vermijden van successierechten.
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:29:08 #224
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65526690
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat laatste doet een polis altijd

Het kruislings premiebetalen gebeurt vanwege het vermijden van successierechten.

Gehuwd in gemeenschap van goederen...
Lang leve mij! *O*
pi_65526764
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:29 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Gehuwd in gemeenschap van goederen...
En daar wil je mee zeggen? (aangezien het dán niét relevant is)
pi_65526812
Vond er wel een redelijk groot verschil in zitten qua bedragen voor mij en m'n vrouw. Ik betaal (voor haar) ongeveer 17,50 euro en zij betaalt (voor mij) ongeveer 22 euro. We schelen precies 1 jaar, roken allebei niet, geen rare medische toestanden verder. Ook zijn we over 30 jaar nog niet eens 60 jaar oud.
Klik dan als je durft
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:32:42 #227
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65526828
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En daar wil je mee zeggen?
Dat een polis niet per definitie kruislings gesloten word en dat het bij de gemiddelde Nederlander gehuwd op algehele gemeenschap van schulden ook voor de successie niet uitmaakt...
Lang leve mij! *O*
pi_65526850
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:32 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Dat een polis niet per definitie kruislings gesloten word en dat het bij de gemiddelde Nederlander gehuwd op algehele gemeenschap van schulden ook voor de successie niet uitmaakt...
Erm... lees eens?
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:35:34 #229
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65526932
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Erm... lees eens?
Kut. Ik zoek een hoekje...
Lang leve mij! *O*
pi_65526958
pi_65527437
wij zaten er aan te denken de levensverz maar voor 1 persoon af te sluiten gezien de hypo ook door 1 persoon te dragen is (in dit geval dan wel de meest verdienende).
Of een levensverz met een minder groot uit te keren bedrag zodat er wel wat meer ruimte komt maar er toch nog wel hypo betaald dient te worden.
Overigens; nu zijn er nog geen kids maar als die er wel komen zal dat de situatie misschien veranderen.
Kun je er dan voor kiezen toch een volledige hypo af te laten lossen?
Natuurlijk stijgt dan je premie maar..mogelijk?

Deze dingen ga ik ook meenemen evenals de lage premies bij andere aanbieders..
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:51:54 #232
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_65527526
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 10:19 schreef Blik het volgende:
vast contract of intentieverklaring was bij ons wel een vereiste in ieder geval.
Wij hebben nu 3 gesprekken gehad (SNS Bank, Rabobank, VEH). Bij de eerste twee hoef je geen intentieverklaring te hebben. 3 jaaropgaven voldoen. Bij SNS Bank is het zelfs zo dat ze rekenen met mijn laatste (hoogste) jaarinkomen. Dat is dus net zo goed als dat ik een intentieverklaring of vast contract zou hebben gehad.

Het is wel zo dat ik een goed salaris heb, we lang niet op de top gaan lenen en we heel veel eigen geld inbrengen (o.a. uit overwaarde).
pi_65527790
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:51 schreef Aventura het volgende:

[..]

Wij hebben nu 3 gesprekken gehad (SNS Bank, Rabobank, VEH). Bij de eerste twee hoef je geen intentieverklaring te hebben. 3 jaaropgaven voldoen. Bij SNS Bank is het zelfs zo dat ze rekenen met mijn laatste (hoogste) jaarinkomen. Dat is dus net zo goed als dat ik een intentieverklaring of vast contract zou hebben gehad.

Het is wel zo dat ik een goed salaris heb, we lang niet op de top gaan lenen en we heel veel eigen geld inbrengen (o.a. uit overwaarde).
En dan ook geen NHG nodig? Wij zitten net onder die grens maar dat betekende wel een NGH verklaring in laten vullen (geen probleem overigens maar je zal een jaarcontract hebben zonder intentieverklaring).

En al voorkeuren? Ideeën?
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:05:41 #234
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_65528006
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:59 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

En dan ook geen NHG nodig? Wij zitten net onder die grens maar dat betekende wel een NGH verklaring in laten vullen (geen probleem overigens maar je zal een jaarcontract hebben zonder intentieverklaring).

En al voorkeuren? Ideeën?
NHG gaat net niet lukken geloof ik.
We denken zelf aan een aflossingsvrije hypotheek, met daarnaast waardeopbouw in de vorm van banksparen. Zowel SNS als Rabo hebben hier de producten voor. We hebben nog wel onenigheid. Ik vind kortlopende of variabele rente geen probleem, vriendlief zet het liever vast. De rente is kortlopend nu lekker laag (ons is 4,7% voorgerekend bij SNS) en ik verwacht geen grote stijgingen. Variabel is zelfs nog lager en je kan het op elk moment vastzetten. Bovendien ben ik, laten we zeggen, in een positie dat ik de rentes heel goed in de gaten kan houden. Maar vriend heeft dus liever zekerheid.

De reden dat ik niet wil wachten op een intentieverklaring (die geven ze hier pas na 6 maanden af) is dat ik geloof dat we nu onze slag kunnen slaan. Prijzen zakken in gemeente waar we willen kopen, in mijn woonplaats bieden mensen nog de vraagprijs.

[ Bericht 2% gewijzigd door Aventura op 29-01-2009 14:15:37 ]
pi_65528477
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:05 schreef Aventura het volgende:

[..]

NHG gaat net niet lukken geloof ik.
We denken zelf aan een aflossingsvrije hypotheek, met daarnaast waardeopbouw in de vorm van banksparen. Zowel SNS als Rabo hebben hier de producten voor. We hebben nog wel onenigheid. Ik vind kortlopende of variabele rente geen probleem, vriendlief zet het liever vast. De rente is kortlopend nu lekker laag (ons is 4,7% voorgerekend bij SNS) en ik verwacht geen grote stijgingen. Variabel is zelfs nog lager en je kan het op elk moment vastzetten. Bovendien ben ik, laten we zeggen, in een positie dat ik de rentes heel goed in de gaten kan houden. Maar vriend heeft dus liever zekerheid.

De reden dat ik niet wil wachten op een intentieverklaring (die geven ze hier pas na 6 maanden af) is dat ik geloof dat we nu onze slag kunnen slaan. Prijzen zakken in gemeente waar we willen kopen, in mijn woonplaats bieden mensen nog de vraagprijs.
Banksparen? Aar joe sjoer?
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:20:48 #236
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_65528575
Wat is er mis mee dan? Ik weet wel dat ik niks meer met verzekeringen, bleleggen of beleggingsverzekeringen (oftewel kew's) te maken wil hebben.
pi_65528801
NHG is 265 incl alles..
Waarom banksparen (hier komen we als we onze eisen op n rij zetten ook op uit hoor)?
  donderdag 29 januari 2009 @ 14:38:52 #238
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_65529285
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:27 schreef Ml-etje het volgende:
NHG is 265 incl alles..
Waarom banksparen (hier komen we als we onze eisen op n rij zetten ook op uit hoor)?
Met banksparen bouw je vermogen op zonder de fiscale nadelen van als je op eigen houtje spaart. En met het hoge rentepercentage van de dan geldende hypotheekrente (dat is aan elkaar gekoppeld), wat haast altijd hoger is dan de normale spaarrentes. En je hebt niet te maken met verliesgevende beleggingen en hoge bijkomende onzinkosten zoals provisies en administratiekosten.

Even kort samengevat zoals ik dit product zelf begrijp.
pi_65530856
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 14:38 schreef Aventura het volgende:

[..]

Met banksparen bouw je vermogen op zonder de fiscale nadelen van als je op eigen houtje spaart. En met het hoge rentepercentage van de dan geldende hypotheekrente (dat is aan elkaar gekoppeld), wat haast altijd hoger is dan de normale spaarrentes. En je hebt niet te maken met verliesgevende beleggingen en hoge bijkomende onzinkosten zoals provisies en administratiekosten.

Even kort samengevat zoals ik dit product zelf begrijp.
Zonder fiscale nadelen? Huh? Box 1-sparen is alleen maar positief?
Niets is ingewikkelder dan een box-1 product en de fiscale regeltjes die ervoor gelden. Box 3 is gewoon simpel.

En verder is banksparen helemaal niet altijd goedkoper en is er mijn stokpaardje: het nadeel van de successierechten.
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:18:59 #240
23158 Miss_MacPhisto
This is not an exit.
pi_65531055
Momenteel zijn mijn vriend en ik ook bezig met het aanvragen van onze hypotheek. Vandaag een overzicht van onze adviseur (De Hypotheker) gekregen met kosten vergeleken van vier banken/verzekeringsmaatschappijen. Gebaseerd op kostenplaatje en de vorm waar we voor willen kiezen, lijkt de hypotheek van De Hypotheker zelf ons het meest aan te spreken. Deze is eind 2007 ook als beste getest door De Consumentenbond, dat klinkt ook wel weer goed en daarnaast kon onze contactpersoon bij De Hypotheker ons alles zeer degelijk en volledig uitleggen. Zijn er hier nog mensen die goede (of juist niet ) ervaringen hebben met deze aanbieder?
Smell the flowers while you can....
pi_65531148
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zonder fiscale nadelen? Huh? Box 1-sparen is alleen maar positief?
Niets is ingewikkelder dan een box-1 product en de fiscale regeltjes die ervoor gelden. Box 3 is gewoon simpel.

En verder is banksparen helemaal niet altijd goedkoper en is er mijn stokpaardje: het nadeel van de successierechten.
Dat dus. Ik spaar ook (zoveel mogelijk) in box 3, die 1,2% is me dat wel waard.
pi_65531408
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:18 schreef Miss_MacPhisto het volgende:
Momenteel zijn mijn vriend en ik ook bezig met het aanvragen van onze hypotheek. Vandaag een overzicht van onze adviseur (De Hypotheker) gekregen met kosten vergeleken van vier banken/verzekeringsmaatschappijen. Gebaseerd op kostenplaatje en de vorm waar we voor willen kiezen, lijkt de hypotheek van De Hypotheker zelf ons het meest aan te spreken. Deze is eind 2007 ook als beste getest door De Consumentenbond, dat klinkt ook wel weer goed en daarnaast kon onze contactpersoon bij De Hypotheker ons alles zeer degelijk en volledig uitleggen. Zijn er hier nog mensen die goede (of juist niet ) ervaringen hebben met deze aanbieder?
Ze hebben mij 4 jaar terug zonder met de ogen te knipperen een woekerpolis verkocht, echter kreeg ik recentelijk van een andere tussenpersoon waar we zaten voor een offerte meteen hulp aangeboden om hier werk van te maken, dit terwijl de hypotheker hier ook van wist.. Ze schermen met allerlei service documenten etc etc, maar aan nazorg doen/deden ze niet echt pro-actief, maar daar zullen ze vast niet de enige mee zijn, en zal ook per kantoor/medewerker verschillen.

Wij zitten nu bij een kleinere tussenpersoon, die overigens opereert onder de huis & hypotheek vlag, en dat voelt voor ons veel meer als een maatpak, tov het confectie gevoel bij de hypotheker. En uiteindelijk scheelde het maar een paar euro bruto per maand..
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:35:21 #243
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_65531682
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat dus. Ik spaar ook (zoveel mogelijk) in box 3, die 1,2% is me dat wel waard.
Je hebt het nu over vermogensbelasting? Want dat bedoelde ik met fiscaal nadeel, eigenlijk.

@ Five Horizons: zou je misschien meer willen vertellen over successierechten en banksparen?
  donderdag 29 januari 2009 @ 15:46:31 #244
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_65532152
Ik bedenk me trouwens nu pas nog iets. Ik zei net dat we eigen geld hebben. Dat klopt; voor 50% overwaarde van mij en voor 50% familielening van vriendliefs kant. We hebben er nog niets iets concreets over afgesproken, maar stel dat we de fam. maandelijks een bedrag-met-rente terugbetalen. Dan is dat toch in feite ook een stuk vermogensopbouw? En die rente kan je volgens mij nog aftrekken ook. Of zie ik dit verkeerd.
pi_65532802
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:35 schreef Aventura het volgende:

[..]

Je hebt het nu over vermogensbelasting? Want dat bedoelde ik met fiscaal nadeel, eigenlijk.

..
Vermogensrendementsheffing, ja vermogensbelasting is afgeschaft Een groot deel daarvan wordt al gecompenseerd doordat ik hogere rendementen kan halen dan een bankspaarrekening, ook schijnt een bankspaarhypotheek een iets hogere rente te hebben (ze moeten tenslotte érgens op verdienen).
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:46 schreef Aventura het volgende:
Ik bedenk me trouwens nu pas nog iets. Ik zei net dat we eigen geld hebben. Dat klopt; voor 50% overwaarde van mij en voor 50% familielening van vriendliefs kant. We hebben er nog niets iets concreets over afgesproken, maar stel dat we de fam. maandelijks een bedrag-met-rente terugbetalen. Dan is dat toch in feite ook een stuk vermogensopbouw? En die rente kan je volgens mij nog aftrekken ook. Of zie ik dit verkeerd.
Dat klopt, dat doe ik ook. Ik betaal over dit bedrag een forse rente aan mijn ouders (die ik overigens wel kan onderbouwen) en die is bij mij aftrekbaar. Ook zijn ze zo om een schenking te doen, geheel toevallig is dat het verschil tussen de door mij betaalde rente en de rente die ze hadden kunnen krijgen op hun spaarrekening. Maar die schenking en de lening hebben niks met elkaar te maken. En met niks bedoel ik ook niks. Er is geen enkel aantoonbaar causaal verband.
  donderdag 29 januari 2009 @ 16:07:20 #246
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_65533078
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 16:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

Vermogensrendementsheffing, ja vermogensbelasting is afgeschaft Een groot deel daarvan wordt al gecompenseerd doordat ik hogere rendementen kan halen dan een bankspaarrekening, ook schijnt een bankspaarhypotheek een iets hogere rente te hebben (ze moeten tenslotte érgens op verdienen).
[..]

Dat klopt, dat doe ik ook. Ik betaal over dit bedrag een forse rente aan mijn ouders (die ik overigens wel kan onderbouwen) en die is bij mij aftrekbaar. Ook zijn ze zo om een schenking te doen, geheel toevallig is dat het verschil tussen de door mij betaalde rente en de rente die ze hadden kunnen krijgen op hun spaarrekening. Maar die schenking en de lening hebben niks met elkaar te maken. En met niks bedoel ik ook niks. Er is geen enkel aantoonbaar causaal verband.
Slim, slim. Oke, dit zal ik dan eens voorleggen in volgende gesprekken met de adviseur(s).
Ook ik kan trouwens gebruik maken van spaarrendement dat hoger ligt dan de gemiddelde markttarieven (voordeel van werken in de fin. sector). Dus zelf sparen is dan een reele optie, heb ik nu geleerd. Waar Fok al niet goed voor is!
pi_65533257
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 15:35 schreef Aventura het volgende:

@ Five Horizons: zou je misschien meer willen vertellen over successierechten en banksparen?
Het opgebouwde saldo van een BEW/SEW (banksparen dus) valt in de nalatenschap en wordt dus belast met successierechten. Dit in tegenstelling tot de KEW.
pi_65537332
Ik ga me ook even in dit draadje mengen met 'n paar vragen

Ik sta op het punt 'n bod uit de brengen op een huis. Ik heb ongeveer 90% van de te verwachten prijs (incl. k.k.) op de bank staan (en verwacht nog wat overwaarde uit de verkoop van mijn huidige woning).

Ben vandaag bij de Hypotheker geweest en over dat gesprek heb ik dus wat vraagtekens

Mijn eigen gedachte was om zo'n 75% van de koop uit eigen middelen te betalen en de rest te financieren (aflossingsvrij ivm maandlasten en flexibiliteit om tussentijds af te lossen). Dat hebben we bekeken, daar kwam een aantrekkelijk bedrag aan maandlasten uit.

Aansluitend zei die adviseur dat hij op z'n kop zou krijgen van de financial coach als hij me dat zou aanraden. Hij kwam met een ander rekenvoorbeeld, waarbij ik 35% zou betalen en de rest zou financieren. Aan de financiering een (box 3-)spaarverzekering gekoppeld met een eerste inleg die na 30 jaar de schuld kan aflossen. Door die constructie heb ik dus hogere maandlasten (ruim het dubbele), gegarandeerd geen restschuld na 30 jaar (hoewel ik niet verwacht dat ik die volle 30 jaar daar blijf wonen) en nog een flink bedrag op de bank.

Belangrijkste redenen die de adviseur noemde, waren: maximaal gebruik maken van de HRA (daar staat of valt deze constructie toch al mee, voor m'n gevoel) en minder 'last' van de bijleenregeling als ik tzt verhuis.

Nou snap ik dat het moeilijk is om hier een oordeel over te geven zonder echt alle details te weten, maar misschien is er wat meer te vertellen over de werkelijke voor en nadelen van een dergelijke constructie. Mijn grootste probleem hiermee is dat het totaal tegen m'n gevoel ingaat dat meer lenen op enige manier beter zou kunnen zijn dan minder lenen

Stel dat ik zelf in een spreadsheet wat berekeningen zou willen doen, zijn er dan nog bijzonderheden waar ik aan moet denken? Of weet iemand toevallig van het bestaan van een dergelijke (vrij beschikbare) spreadsheet?
pi_65538053
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het opgebouwde saldo van een BEW/SEW (banksparen dus) valt in de nalatenschap en wordt dus belast met successierechten. Dit in tegenstelling tot de KEW.
Geldt dat ook als 1 van de partners die samen het banksparen hebben afgesloten overlijdt?
DMV samenlevingscontract/gereg partnerschap/huwelijk -maakt dat nog verschil?- aan elkaar verbonden zijn?
pi_65538145
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 18:15 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Geldt dat ook als 1 van de partners die samen het banksparen hebben afgesloten overlijdt?
DMV samenlevingscontract/gereg partnerschap/huwelijk -maakt dat nog verschil?- aan elkaar verbonden zijn?
Nee, dan valt de helft in de nalatenschap. (heel kort door de bocht, maar het telt voor de helft mee voor de vrijstelling)
pi_65538390
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 17:51 schreef anboni het volgende:

Aansluitend zei die adviseur dat hij op z'n kop zou krijgen van de financial coach als hij me dat zou aanraden. Hij kwam met een ander rekenvoorbeeld, waarbij ik 35% zou betalen en de rest zou financieren. Aan de financiering een (box 3-)spaarverzekering gekoppeld met een eerste inleg die na 30 jaar de schuld kan aflossen. Door die constructie heb ik dus hogere maandlasten (ruim het dubbele), gegarandeerd geen restschuld na 30 jaar (hoewel ik niet verwacht dat ik die volle 30 jaar daar blijf wonen) en nog een flink bedrag op de bank.

Belangrijkste redenen die de adviseur noemde, waren: maximaal gebruik maken van de HRA (daar staat of valt deze constructie toch al mee, voor m'n gevoel) en minder 'last' van de bijleenregeling als ik tzt verhuis.

grootste probleem hiermee is dat het totaal tegen m'n gevoel ingaat dat meer lenen op enige manier beter zou kunnen zijn dan minder lenen
Tja, die hele bijleenregeling hangt vast aan de HRA, dus dat is feitelijk geen argument. Ik ben voorstander van zo weinig mogelijk te lenen, maar om dit voor je uit te rekenen, moet ik alle details kennen. Je HRA wordt jaarlijks lager door een stijgend eigenwoningforfait, zonder hypotheek heb je daar geen last van. Maar da`s algemeen...ik kan er zo in elk geval eeinig over zeggen.
pi_65538405
quote:
Mijn eigen gedachte was om zo'n 75% van de koop uit eigen middelen te betalen en de rest te financieren (aflossingsvrij ivm maandlasten en flexibiliteit om tussentijds af te lossen). Dat hebben we bekeken, daar kwam een aantrekkelijk bedrag aan maandlasten uit.

Aansluitend zei die adviseur dat hij op z'n kop zou krijgen van de financial coach als hij me dat zou aanraden. Hij kwam met een ander rekenvoorbeeld, waarbij ik 35% zou betalen en de rest zou financieren.
Ik weet het antwoord niet. Maar wellicht krijgt hij op zijn kop van de "financial coach" omdat het financieel voor hun niet zo aantrekkelijk is. Op zo'n standaardproduct als jij wil zit natuurlijk minder marge dan met verzekering enzo erbij.
pi_65538647
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 18:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ben voorstander van zo weinig mogelijk te lenen, maar om dit voor je uit te rekenen, moet ik alle details kennen.
Snap ik, vind het alleen iets te ver gaan om van iemand op 'n forum te vragen om allerlei berekeningen voor me te maken (en daarnaast ga ik niet alle financiele details hier neermikken ) Vandaar ook m'n vraag over die spreadsheets o.i.d.
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 18:27 schreef DIJK het volgende:
Ik weet het antwoord niet. Maar wellicht krijgt hij op zijn kop van de "financial coach" omdat het financieel voor hun niet zo aantrekkelijk is. Op zo'n standaardproduct als jij wil zit natuurlijk minder marge dan met verzekering enzo erbij.
Gelukkig, ik ben dus niet de enige die die gedachte had
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:14:50 #254
234945 Fikfok
Fresh..like an Icemachine
pi_65542477
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 18:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, dan valt de helft in de nalatenschap. (heel kort door de bocht, maar het telt voor de helft mee voor de vrijstelling)
Ah ok dan loop je als ik het correct samenvat bij banksparen (zonder aandelen) als 1 van de partners overlijdt een fiscaal risico voor de helft (dacht 14700 pp de vrijstelling is uit mijn hoofd).
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:25:15 #255
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65542950
quote:
Stel dat ik zelf in een spreadsheet wat berekeningen zou willen doen, zijn er dan nog bijzonderheden waar ik aan moet denken? Of weet iemand toevallig van het bestaan van een dergelijke (vrij beschikbare) spreadsheet?
Bedoel je ongeveer zoiets?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_65543339
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:14 schreef Fikfok het volgende:

[..]

Ah ok dan loop je als ik het correct samenvat bij banksparen (zonder aandelen) als 1 van de partners overlijdt een fiscaal risico voor de helft (dacht 14700 pp de vrijstelling is uit mijn hoofd).
Banksparen kan mét (BEW) en zonder (SEW) aandelen. (het woord is misleidend, het gaat erom dat banken nu iets kunnen aanbieden in plaats van alleen verzekeraars. Het aparte was dat een verzekeraar (Allianz) destijds de eerste was met een bankspaarproduct)

Er is geen vrijstelling van de waarde van een BEW/SEW. De vrijstelling voor partners is ongeveer 5 ton.
pi_65543716
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waar is het EWF?
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:05:41 #258
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65544571
quote:
Veel banken verlagen variabele hypotheekrente niet

De marge die wordt berekend op de variabele hypotheekrente is de afgelopen vijf maanden verdubbeld. Alleen ING en Postbank doen hier niet aan mee. De marge bij Westland Utrecht Hypotheekbank is nu 3,4 procentpunt. De Rabo is ook traag met verlagen. Mail ons nu!

Marge
In augustus bedroeg de heffing bovenop de 1 maands euribor bij de Nederlandse banken gemiddeld 1,4 procentpunt, in november was dit 2,3 procentpunt en nu 2,8 procentpunt,dat meldt de Independer.

ING
De ING en de Postbank houden zich wel keurig aan de regels: ze heffen gewoon 1 procent bovenop de 1 maands euribor. De rente bij de Oranje Leeuwen is ondertussen al gezakt van 6,2% naar 3,2% voor februari.

ING
Westland Utrecht Hypotheekbank (WUH), een onderdeel van de ING Groep, heeft de marge wél enorm verhoogd: naar maar liefst 3,4 procent voor vandaag! Klagende klanten worden met een kluitje het bos ingestuurd: de rente blijft tot nu toe staan op 5,5%.

Waar ING/Postbank de lagere 1 maands euribor neemt, nemen de collega's van WUH overigens ook nog de contractueel afgesproken 3 maands euribor.

Verschillen
De onderlinge verschillen in variabele hypotheekrente zijn sowieso erg groot zijn. Klanten met een tophypotheek met variabele rente bij Fortis Bank betalen nu 2,7 procentpunt meer rente dan bij de Postbank/ING.

Rabo
De Rabobank is ook traag met verlagen. De Boerenleenbank berekent iedere 3 maanden een nieuw percentage. De variabele rente bij de Rabo staat nu bij de meeste regio's op 5,2%.

Veranderingen rente Westland Utrecht
In onderstaande tabel staan de momenten dat de Westland Utrecht Hypotheekbank (WUH) de variabele rente de afgelopen 2,5 jaar heeft veranderd. Ook zijn opgenomen de dan geldende ECB-rente en de dan geldende 3 maands euribor.

Datum WUH ECB 3 maands-euribor
30-10-2005 3,3 2 2,263
30-1-2006 3,5 2,25 2,542
30-4-2006 3,7 2,5 2,852
31-7-2006 4 2,75 3,161
15-7-2006 4 3 3,09
31-10-2006 4,3 3,25 3,564
12-12-2006 4,3 3,5 3,674
31-1-2007 4,7 3,5 3,782
14-3-2007 4,7 3,75 3,893
13-6-2007 4,7 4 4,145
31-7-2007 4,8 4 4,26
31-10-2007 5,6 4 4,603
31-1-2008 5,8 4 4,374
30-4-2008 5,4 4 4,857
9-7-2008 5,4 4,25 4,962
4-8 2008 6 4,25 4,97
8-10-2008 6 3,75 5,393
6-11-2008 6 3,25 4,592
4-12-2008 6 2,5 3,669
31-12-2008 6 2,5 2,928
1-1-2009 5,5 2,5 2,859
15-1-2009 5,5 2 2,51
28-1-2009 5,5 2 2,101

Betaalt u ook teveel voor uw hypotheek? Mail ons nu!
Vermeld in ieder geval uw huidige rente-precentage, de datum van uw laatste bankafschrift, de banknaam en het hypotheekproduct. Het liefste ook uw telefoonnummer.

We behandelen alle gegevens strikt vertrouwelijk. U kunt ook rechtstreeks mailen naar: internet@rtlz.nl. bijvoorbeeld als u net zo'n mooi staatje als hierboven kunt maken. (Gewoon even uw afschriften doorlopen en daarna mailen.)

RTL Z komt voor u op! We gaan proberen de korte en lange rente op korte termijn naar beneden te krijgen.
Formulier hier in te vullen.

Voor degenen met een variabele hypotheekrente, en die momenteel met lede ogen aanzien hoe de marktrentes dalen maar zij nog steeds het volle pond betalen. Pure diefstal imho!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65544627
Diefstal?
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:07:37 #260
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65544654
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waar is het EWF?
Er stond ook ongeveer. (Ik weet dat jij hier erg op gebrand bent.)
Maar goed, als je wilt, kan het EWF er ook in worden gebouwd, hoor. Het was ook de vraag of er zoiets bedoeld werd.
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:08:52 #261
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65544708
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:06 schreef Five_Horizons het volgende:
Diefstal?
Inderdaad, diefstal. Legale diefstal. Het aanvullen van balanstekorten over de ruggen van mensen die daar niks mee te maken hebben.
pi_65544742
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er stond ook ongeveer. (Ik weet dat jij hier erg op gebrand bent.)
Maar goed, als je wilt, kan het EWF er ook in worden gebouwd, hoor. Het was ook de vraag of er zoiets bedoeld werd.
Mja, het punt is (en dat wordt in hypotheeksoftware ook niet doorgerekend): EWF stijgt met de jaren (althans: historisch gezien), dus de HRA neemt af. Absoluut iets om rekening mee te houden. (en zeker relevant bij kleine hypotheken die net niet in aanmerking komen voor 'Hillen'.
pi_65544794
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:08 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Inderdaad, diefstal. Legale diefstal. Het aanvullen van balanstekorten over de ruggen van mensen die daar niks mee te maken hebben.
Mwoa, er is niemand die een mes op je keel zet om er te blijven, hoor.
pi_65544797
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:08 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hoe snel zijn ze erbij om de variabele rente te verhogen als dat nodig is? Ik heb zelf geen idee eigenlijk...
Klik dan als je durft
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:13:53 #265
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65544934
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:10 schreef Suijk het volgende:

[..]

Hoe snel zijn ze erbij om de variabele rente te verhogen als dat nodig is? Ik heb zelf geen idee eigenlijk...
Dat doen ze meteen. Toen Euribor explodeerde, explodeerde de variabele rente dezelfde maand nog mee. Ook voor bijvoorbeeld de Rabobank, die onlangs in een nogal vaag persbericht heeft gezegd dat ze haar variabele rente niet volledig op Euribor baseert.
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:14:27 #266
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65544958
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Helaas werkt het niet voor iedereen zo simpel.
pi_65545165
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:14 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Helaas werkt het niet voor iedereen zo simpel.
Dat kan zijn, maar dit is nu eenmaal het principe van een variabele rente. Die kan stijgen of dalen. Klanten gaan niet over de winstgevendheid van bedrijven (dat zou wat worden...ik zal voortaan bij de AH ook gaan klagen als ze dalende koffieprijzen niet doorberekenen).

Is het een recht om als consument te profiteren van dalende inkoopprijzen van bedrijven? Populistisch geneuzel van RTL.
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:24:00 #268
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65545323
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat kan zijn, maar dit is nu eenmaal het principe van een variabele rente. Die kan stijgen of dalen. Klanten gaan niet over de winstgevendheid van bedrijven (dat zou wat worden...ik zal voortaan bij de AH ook gaan klagen als ze dalende koffieprijzen niet doorberekenen).

Is het een recht om als consument te profiteren van dalende inkoopprijzen van bedrijven? Populistisch geneuzel van RTL.
Nee, zo simpel is het niet.

Toen die mensen hun hypotheek met variabele rente afsloten, is hun verteld dat die rente gebaseerd zou zijn op de marktrente, en niet op de winstgevendheid van de bank. Nu blijkt dat helemaal niet het geval te zijn en heeft het er alle schijn van dat veel banken (zoals bijvoorbeeld de Rabobank) maar wat rekenen, wat hun het beste uitkomt uiteraard. Ik noem dat verkeerde voorlichting, of eigenlijk gewoon oplichting.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lemmeb op 30-01-2009 08:42:29 ]
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:36:25 #269
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65545898
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mja, het punt is (en dat wordt in hypotheeksoftware ook niet doorgerekend): EWF stijgt met de jaren (althans: historisch gezien), dus de HRA neemt af. Absoluut iets om rekening mee te houden. (en zeker relevant bij kleine hypotheken die net niet in aanmerking komen voor 'Hillen'.
Aangepast.
Ik ben het met je eens, hoor, dat het een punt is om rekening mee te houden.
pi_65546170
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:25 schreef ManAtWork het volgende:

Ik denk het wel! Misschien nog wat kleine toevoegingen (die EWF is misschien wel handig, bijvoorbeeld ), maar dat zou ik zelf waarschijnlijk wel erin kunnen hacken
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:59:46 #271
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65546913
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:42 schreef anboni het volgende:

[..]

Ik denk het wel! Misschien nog wat kleine toevoegingen (die EWF is misschien wel handig, bijvoorbeeld ), maar dat zou ik zelf waarschijnlijk wel erin kunnen hacken
Was vergeten om op updaten te klikken.
Je ziet het er nu wel in staan.
pi_65547319
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Was vergeten om op updaten te klikken.
Je ziet het er nu wel in staan.
Yup, zie 'm, maar ik mag die pagina niet wijzigen (en zo te zien kan ik ook niet kopieren). Ik heb toegang aangevraagd, maar ik weet niet of je dat wilt (kan me voorstellen van niet ). Ik weet niet of er nog andere manieren zijn om zoiets bruikbaar te delen (ken google docs niet zo goed)
pi_65548534
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Lemmeb is niet de enige die hierover klaagt. Ook de consumentenbond is van mening dat het gebeurt. Kamer moet aandringen op maatregelen.
pi_65548818
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:35 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Lemmeb is niet de enige die hierover klaagt. Ook de consumentenbond is van mening dat het gebeurt. Kamer moet aandringen op maatregelen.
Ja en de VEH (dé partij met boter op het hoofd waar het hypotheken betreft) ook waarschijnlijk. De Consumentenbond is wat betreft hypotheken ook al niet serieus te nemen. Goedbedoelde knulligheid is het.

Ik zie niet in wat de overheid hiermee te maken heeft.
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:57:54 #275
62913 Blik
The one and Only!
pi_65549528
Ach ja, de rentes met langere looptijden worden ook al tijden niet verlaagd. Ook je reinste diefstal al zeg ik het zelf
  donderdag 29 januari 2009 @ 23:35:48 #276
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_65551139
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:57 schreef Blik het volgende:
Ach ja, de rentes met langere looptijden worden ook al tijden niet verlaagd. Ook je reinste diefstal al zeg ik het zelf
Waarom is dat je reinste diefstal?

(En over welke banken heb je het?)
Krekker is de bom!
pi_65553530
De beste hypotheek is een hypotheek die voldoet aan je wensen.

Wil jij 100 % zekerheid.
Wil jij een lange rente vast periode.
Wil jij je hypotheek volledig aflossen.
Wil jij een transparante hypotheek.

Mochten dit jou wensen zijn???

Dan is een bankspaarhypotheek de beste optie. Kortom de soort hypotheek is afhankelijk van jouw wensen.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 01:25:40 #278
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_65553776
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 01:05 schreef yekki77 het volgende:
De beste hypotheek is een hypotheek die voldoet aan je wensen.

Wil jij 100 % zekerheid.
Wil jij een lange rente vast periode.
Wil jij je hypotheek volledig aflossen.
Wil jij een transparante hypotheek.

Mochten dit jou wensen zijn???

Dan is een bankspaarhypotheek de beste optie. Kortom de soort hypotheek is afhankelijk van jouw wensen.
Klopt wat je zegt, maar die punten die jij noemt wil bijna iedereen wel .

Probleem is dat we in de praktijk niet alleen kijken naar de voordelen, maar ook naar de nadelen. 100% zekerheid, een langere rentevasteperiode en volledig aflossen zijn namelijk relatief duur ten opzichte van minder zekerheid op het gebied van kapitaalopbouw, te betalen rente en het gegarandeerd volledig aflossen.

Ik denk dat nagenoeg iedereen wel 100% zekerheid zou willen wanneer men hiervoor even veel zou betalen als voor de minder zekere varianten.
Krekker is de bom!
pi_65555738
quote:
Mwoa, de ESB kan de rente wel verlagen, maar dat wil niet zeggen dat de banken daar in meegaan. Dit is ets wat de overheid graag wil, om zo de huizenmarkt wat te stimuleren, maar daar hebben ze hooguit bij Fortis en ABN-AMRO wat over te zeggen.. Hiermee scoren/schermen sommige politieke partijen graag in de telegraaf en bij hart van Nederland, maar zo werkt het natuurlijk niet in de echte wereld.

De banken mogen doen met de rentes wat ze willen tot op zeker hoogte, en ik merkte bij mijn eigen hypotheek onderhandelingen dat er nog wel wat mogelijk is bij de banken, je moet alleen even wat meer onderhandelen, en uiteraard zorgen voor een schone BKR-lei, en niet elk jaar voor 50 euro per maand meer een nieuwe baan zoeken etc etc, banken willen nu even wat minder risico nemen..
pi_65555780
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:38 schreef fruityloop het volgende:

De banken mogen doen met de rentes wat ze willen tot op zeker hoogte, en ik merkte bij mijn eigen hypotheek onderhandelingen dat er nog wel wat mogelijk is bij de banken, je moet alleen even wat meer onderhandelen, en uiteraard zorgen voor een schone BKR-lei, en niet elk jaar voor 50 euro per maand meer een nieuwe baan zoeken etc etc, banken willen nu even wat minder risico nemen..
Kortom als je degelijk bent heb je nog een kans, wijk je af van de doorsnee dan wordt 't lastiger.
pi_65555810
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:40 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Kortom als je degelijk bent heb je nog een kans, wijk je af van de doorsnee dan wordt 't lastiger.
Mwoa, zo is het helemaal niet. Het valt best wel mee.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:44:35 #282
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65555849
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja en de VEH (dé partij met boter op het hoofd waar het hypotheken betreft) ook waarschijnlijk. De Consumentenbond is wat betreft hypotheken ook al niet serieus te nemen. Goedbedoelde knulligheid is het.[
Ja, want jij weet het met je onmetelijke wijsheid vast beter.
pi_65555852
Daarnaast is het overgrote deel van NL dat een huis koopt ook gewoon degelijk volgens mij.
Klik dan als je durft
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:45:42 #284
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65555867
quote:
Nee, aangezien die rentetarieven gebaseerd zijn op toekomstverwachting.
pi_65555889
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:44 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, want jij weet het met je onmetelijke wijsheid vast beter.
Ja

Als mensen met goedbedoelde kneuterigheid als de Consumentenbond (wie heeft hén specialist gemaakt ) op de proppen komen, dan word ik kriegel, ja. En verder is het gewoon sneu dat bedrijven blijkbaar niet mogen bepalen welke prijzen ze vragen. Het argument dat jij gebruikt raakt kant noch wal. Er is helemaal niet 'beloofd' dat de rente de markt volgt.

RTL goes SBS/Telegraaf
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:54:04 #286
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65555993
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja

Als mensen met goedbedoelde kneuterigheid als de Consumentenbond (wie heeft hén specialist gemaakt ) op de proppen komen, dan word ik kriegel, ja. En verder is het gewoon sneu dat bedrijven blijkbaar niet mogen bepalen welke prijzen ze vragen. Het argument dat jij gebruikt raakt kant noch wal. Er is helemaal niet 'beloofd' dat de rente de markt volgt.
Het is heel simpel: toen deze mensen hun hypotheek met variabele rente afsloten, is hen heel duidelijk gezegd (nee, niet beloofd, maar je mag toch aannemen dat datgene wat je adviseur zegt klopt) dat deze gebaseerd zou zijn op de marktrente. Dat blijkt niet het geval te zijn, en dus hebben we het hier gewoon over een geval van bewust verkeerde voorlichting met als doel mensen een poot uit te draaien. Oftewel: oplichting.

Jij kunt wel heel hard roepen dat het niet waar is, maar dat is dan ook meteen je enige 'argument', want je krijgt er toch geen speld tussen.
quote:
RTL goes SBS/Telegraaf
Nee dat is een argument.
pi_65556012
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja

RTL goes SBS/Telegraaf
Laat Lemmeb maar, hij is door zichzelf uitgeroepen als de specialist van alle financiele zaken aangaande de nederlandse consument.
pi_65556027
In hoeverre staat dat dan in je hypotheek contract? Wat staat daar in over die rente?
Klik dan als je durft
pi_65556040
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mwoa, zo is het helemaal niet. Het valt best wel mee.
Was die opmerking sarcastisch of serieus?
pi_65556042
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het is heel simpel: toen deze mensen hun hypotheek met variabele rente afsloten, is hen heel duidelijk gezegd (nee, niet beloofd, maar je mag toch aannemen dat datgene wat je adviseur zegt klopt) dat deze gebaseerd zou zijn op de marktrente. Dat blijkt niet het geval te zijn, en dus hebben we het hier gewoon over een geval van bewust verkeerde voorlichting met als doel mensen een poot uit te draaien. Oftewel: oplichting.
In dat geval (niet dat ik het met je argument eens ben) zul je niet bij de verstrekkers moeten zijn, maar bij de adviseurs.
pi_65556081
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:56 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Was die opmerking sarcastisch of serieus?
Serieus. Er wordt door een aantal verstrekkers wel degelijk wat langer gekeken naar de casus, maar het is niet zo dat alleen mensen met een, volgens de 'norm' (:r), dubbel zo hoog inkomen en geen andere kredieten een hypotheek kunnen krijgen.
pi_65556085
Ik ga binnen nu en 25 jaar dood neervallen, toch maak ik me druk om wat er met de generaties na mij gaat gebeuren.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 09:00:37 #293
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65556119
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In dat geval (niet dat ik het met je argument eens ben) zul je niet bij de verstrekkers moeten zijn, maar bij de adviseurs.
Jep. En laat dat nou in veel gevallen (zoals bij Rabo) de adviseur van de bank zijn...

Oftewel: praat geen poep, wees eens een vent en geef gewoon toe dat je het mishebt.
pi_65556157
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Serieus. Er wordt door een aantal verstrekkers wel degelijk wat langer gekeken naar de casus, maar het is niet zo dat alleen mensen met een, volgens de 'norm' (:r), dubbel zo hoog inkomen en geen andere kredieten een hypotheek kunnen krijgen.
De norm voor maximaal ligt al stuk lager, daarnaast is elke bank nu gericht op herstel van eigen vermogen en grote leningen vormen een risico in een onzekere markt.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 09:04:16 #295
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65556175
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:55 schreef Suijk het volgende:
In hoeverre staat dat dan in je hypotheek contract? Wat staat daar in over die rente?
Bij sommige banken staat het er keihard in (Euribor + vaste opslag), bij andere niet. Maar ook bij de hypotheekverstrekkers waar het er wel instaat, houdt men zich er in veel gevallen niet aan. Dan verhoogt men gewoon die 'vaste opslag', met als argument dat die vaste opslag toch niet zo vast is als in het contract lijkt.

Alleen ING/Postbank doet wat het in het verleden belooft heeft, die houdt zich netjes aan de eigen contracten. De rest niet.
pi_65556205
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:03 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De norm voor maximaal ligt al stuk lager
De CHF-norm was er vorig jaar al en is niet aangepast.
pi_65556233
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Jep. En laat dat nou in veel gevallen (zoals bij Rabo) de adviseur van de bank zijn...

Oftewel: praat geen poep, wees eens een vent en geef gewoon toe dat je het mishebt.
In de meeste gevallen is dat niet iemand van de bank, hoor. (Rabo kan gewoon via het intermediair)

Ik zou zeggen: wie eist, bewijst. (in plaats van te roepen 'dat dat nu eenmaal zo is' en 'Jarenlang is men voorgelogen!')
  vrijdag 30 januari 2009 @ 09:14:57 #298
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65556377
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:07 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In de meeste gevallen is dat niet iemand van de bank, hoor. (Rabo kan gewoon via het intermediair)
Rabo hypotheken worden nu eenmaal vaak, zoniet meestal, via de bank afgesloten.
quote:
Ik zou zeggen: wie eist, bewijst. (in plaats van te roepen 'dat dat nu eenmaal zo is' en 'Jarenlang is men voorgelogen!')
Dat kan ik ook tegen jou zeggen.

Voorlopig heb ik in elk geval organisaties als de Consumentenbond en de journalisten van RTLZ aan mijn zijde. Uiteraard worden die door jou weggezet als 'niet terzake kundig', maar wat maakt jou nou eigenlijk zo 'terzake kundig' dat je daar een oordeel over kunt vellen? Wie ben jij nu eigenlijk helemaal? Een moderatortje op een internetforum, bij wie z'n 'status' een beetje naar het hoofd is gestegen, lijkt het wel.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 09:32:32 #299
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65556765
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:08 schreef anboni het volgende:

[..]

Yup, zie 'm, maar ik mag die pagina niet wijzigen (en zo te zien kan ik ook niet kopieren). Ik heb toegang aangevraagd, maar ik weet niet of je dat wilt (kan me voorstellen van niet ). Ik weet niet of er nog andere manieren zijn om zoiets bruikbaar te delen (ken google docs niet zo goed)
Ik ga kijken of ik het weekend tijd (en zin) heb om er een Excel van te maken. (Gelukkig is de basis snel te exporteren.) Ik laat je het dan wel even weten, mocht je zelfs nog niets bedacht hebben.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 09:36:52 #300
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65556862
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:07 schreef Five_Horizons het volgende:
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:14 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Mag ik dit deel vol posten?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 09:37:22 #301
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65556875
... met deze post.
pi_65556941
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 09:14 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Rabo hypotheken worden nu eenmaal vaak, zoniet meestal, via de bank afgesloten.
Erm... nee?
quote:

Voorlopig heb ik in elk geval organisaties als de Consumentenbond en de journalisten van RTLZ aan mijn zijde. Uiteraard worden die door jou weggezet als 'niet terzake kundig', maar wat maakt jou nou eigenlijk zo 'terzake kundig' dat je daar een oordeel over kunt vellen? Wie ben jij nu eigenlijk helemaal? Een moderatortje op een internetforum, bij wie z'n 'status' een beetje naar het hoofd is gestegen, lijkt het wel.
Ja, ik doe dit vast als vaste baan, dat mod zijn ' '

Jíj komt met een bewering, net als die sneue SBS6/populistisch geneuzel uitkramende organisaties en dan moet ik bewijzen dat het niét zo is. Tuurlijk....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')