Die twee keer 'etc' doen het hem eigenlijk. Dan kun je als buitenstaander dus moeilijk zeggen of het genoeg is.quote:Op donderdag 27 november 2008 18:53 schreef Sleeve het volgende:
Ik zal mijn vraag nog een keer stellen omdat het vorige topic vol was (maar dan in iets andere vorm zodat niet iedereen weer helemaal in de stress schiet).
Ik heb een huis samen met mijn ex, ik kan de hypotheek op mijn naam krijgen (met NHG). Nu moet ik nog beslissen of ik dat wil en de hypotheek voor mij alleen op te brengen is. Als alle vaste lasten betaald zijn hou ik een ruime 600 euro over om boodschappen van te doen, kleding te kopen, op stap te gaan etc.
Aangezien de hypotheek onder NHG is zou je denken dat ik die hypotheek ook op zou moeten kunnen brengen zonder er heel erg gek voor te hoeven doen.
Volgens budgetberekeningen van bijvoorbeeld het NIBUD kom ik hier ook mee uit, maar omdat ik de afgelopen jaren niet echt op mijn geld heb hoeven letten heb ik zelf geen idee. Vandaar mijn volgende vraag:
Hoeveel houden jullie gemiddeld aan over van je salaris nadat al je vaste lasten er vanaf zijn? En kom je daarmee uit?
Onder vaste lasten versta ik huur / hypotheek / gas / water / licht / verzekeringen / abonnementen / gemeentelijke belastingen / autokosten / benzine woon-werkverkeer / telefoonkosten / internet / televisie / sportschool etc.
Ik ben weer single hè, dus laat de mannen nu maar weer eens hun best doenquote:Op donderdag 27 november 2008 19:07 schreef Suijk het volgende:
[..]
(en al je drank zelf te betalen)
Daar is dit topic eigenlijk niet voor bedoelt, als je gewoon even zoekt binnen WGR moet je wel een aantal topics kunnen vinden over maandlastenquote:Op donderdag 27 november 2008 19:18 schreef Sleeve het volgende:
[..]
Ik ben weer single hè, dus laat de mannen nu maar weer eens hun best doen
Maar, de vraag was ook niet of jij of iemand anders denkt dat ik het red. De vraag was 'wat hou jij over na het betalen van je vaste lasten en kom je daarmee rond en wat doe je er zoal van'?
Ik kon 350 met 2 salarissen, no problemo dus (als het gewoon een normaal salaris is). Alleen zullen ze wellicht strenger zijn als je bijvoorbeeld geen vast contracthebt, of als je declarabele uren moet schrijven, je ondernemer bent etc.quote:Op donderdag 27 november 2008 19:23 schreef vosss het volgende:
Hoe zit het nu eik met heel die zogenaamde financiele crisis.
Doen banken hier nu ook moeilijker met hypotheken verstrekken?
Ik trek nu 170k alleen en daar deden ze destijds niet moeilijk over.
Als ik nu iets van 240 ofzo wil hebben, en dan met 2 salarissen...... is dat peanuts? Of word dat lastig?
Ik heb de OP van het vorige topic over genomen, dus het zou zomaar kunnen dat er fouten in staan.quote:Op vrijdag 28 november 2008 14:16 schreef klusfoobje het volgende:
Zeg, mis ik nu iets of staat er een fout in de OP?
Bij de klassiekers onder de hypotheken, de lineaire hypotheek, staat aangegeven dat de maandlasten elke maand lager worden. Dat is niet waar. de maandlast blijft gedurende de looptijd gelijk, de verhouding aflossing tov rente betaling , die veranderd elke maand. Das nogal een verschil
quote:Op vrijdag 28 november 2008 14:16 schreef klusfoobje het volgende:
Zeg, mis ik nu iets of staat er een fout in de OP?
Bij de klassiekers onder de hypotheken, de lineaire hypotheek, staat aangegeven dat de maandlasten elke maand lager worden. Dat is niet waar. de maandlast blijft gedurende de looptijd gelijk, de verhouding aflossing tov rente betaling , die veranderd elke maand. Das nogal een verschil
Er zijn genoeg opties. Je kunt deze laten lopen zonder hem aan je hypotheek te koppelen en een spaarhypotheek nemen. Je kunt afkopen en fiscaal geruisloos door laten storten in je nieuwe spaarpolis. Een spaarpolis kun je alleen via de verstrekker laten lopen (dat komt doordat de rentestanden gekoppeld zijn). Let op dat je renteaftrek voor je nieuwe hypotheek deels 30 jaar en deels korter (omdat je een deel met je huidige hypotheek al gebruikt hebt). Zo moet je ook opletten op de looptijd van je levensverzekering als het een KEW is. Die mag niet langer lopen dan 30 jaar. Kortom: genoeg verschillende mogelijkheden, maar voor een advies over jouw persoonlijke situatie zul je echt naar een planner of adviseur moeten gaan.quote:Op maandag 8 december 2008 15:50 schreef MaLo het volgende:
Een vraagje:
Wij hebben nu een levenhypotheek die uit twee delen bestaat: grofweg 60% aflossingsvrij en voor 40% kapitaalverzekering (die belegd wordt).
Stel dat we nu een duurder huis kopen en méér hypotheek nodig hebben. Kunnen we voor dat deel dan ook een spaarhypotheek nemen? Ik spreid graag de risico's. En kan dat dan bij een derde partij?
Of kun je ook die kapitaalverzekering afkopen en bij een andere partij helemaal wat nieuws beginnen? (Deel spaar / deel beleggen)
Bedankt voor je reactie!quote:Op maandag 8 december 2008 16:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er zijn genoeg opties. Je kunt deze laten lopen zonder hem aan je hypotheek te koppelen en een spaarhypotheek nemen. Je kunt afkopen en fiscaal geruisloos door laten storten in je nieuwe spaarpolis. Een spaarpolis kun je alleen via de verstrekker laten lopen (dat komt doordat de rentestanden gekoppeld zijn). Let op dat je renteaftrek voor je nieuwe hypotheek deels 30 jaar en deels korter (omdat je een deel met je huidige hypotheek al gebruikt hebt). Zo moet je ook opletten op de looptijd van je levensverzekering als het een KEW is. Die mag niet langer lopen dan 30 jaar. Kortom: genoeg verschillende mogelijkheden, maar voor een advies over jouw persoonlijke situatie zul je echt naar een planner of adviseur moeten gaan.
De meeste instellingen hadden de tarieven al verlaagd.quote:Op woensdag 10 december 2008 15:43 schreef Blik het volgende:
De rente van de Rabo gaat in ieder geval omlaag. Zijn er al andere banken en instellingen die volgen?
Neuh...dat liep 'ie gisteravond wel leuk te verkondigen, maar da's niet waar.quote:Op woensdag 10 december 2008 16:44 schreef Blik het volgende:
Ik dacht dat Rabobank de eerste was die nu de langlopende tarieven aanpakte? Daarvoor was het toch allemaal kortlopend (tot 5 jaar vast)?
Om een voorbeeld te geven: Postbank was eind november al met 0.3 gezakt en zakt nu nog eens met 0,1.quote:Op woensdag 10 december 2008 17:25 schreef Blik het volgende:
ook met 0.3%?
Die 0.3 was volgens mij alleen op 5 jaar vast, niet op 10 jaar vast (tenminste volgens mijn hypotheekadviseur 2 weken geleden)quote:Op woensdag 10 december 2008 17:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Om een voorbeeld te geven: Postbank was eind november al met 0.3 gezakt en zakt nu nog eens met 0,1.
Wij hebben een kaptiaalverzekering die ongeveer 80.000 uitbetaalt als één van ons overlijdt. Aan het eind van de hypotheek (dus na 30 jaar) wordt het bedrag ook uitgekeerd om de hypotheek af te lossen, als we dan beide nog leven. Maar dan kan het bedrag hoger of lager (ik vermoed die tweedequote:Op donderdag 11 december 2008 09:17 schreef exode het volgende:
Maar je hebt toch ook levensverzekeringen die ook uitbetalen na 30 jaar. Kortom die keren uit bij overlijden en na 30 jaar. ORV is alleen bij overlijden en er is een variant die altijd uitkeert. Tenminste dat dacht ik. Aangezien ORV niet verplicht is kan ik los van de hypotheek zelf ergens (ik noem een independer) een levensverzekering aflsuiten die altijd uitkeert toch?
Vandaar mijn verwarring...
Ja inderdaad, daarom vraag ik het, mijn bank rekent 5,7% voor het project met NHG, in eerste instantie gingen ze zelfs uit van 5,9%. Heb nog niks afgesloten, wel getekend voor huis, over 2 weken weer naar de Rabobank, misschien is het ondertussen weer wat lager.quote:Op donderdag 11 december 2008 18:03 schreef Suijk het volgende:
Wel een offerte gekregen recentelijk, rente voor 10 jaar vast op 5,5%. Maar volgens mij kan het ook per Rabobank weer verschillen.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 23:38 schreef portable het volgende:
Vraagje,
Woon thuis, ben 23 jaar en verdien 24400 bruto per jaar. Ik wil een huis voor 170.000. Als ik op verschillende website bereken wat ik kan krijgen is dat rond de 120k.
Ik woon dus thuis, heb geen hogere vasten lasten dan 200 euro. En houd makkelijk 1100 euro over per maand. Soms spaar ik zelfs1k per maand, dat is soms. Wie kan mij helpen een hypotheekverstrekker te overtuigen dat i 170k wil lenen.
Schrijf je in bij de plaatselijke woningstichting want een koophuis (van 170.000) met jouw salaris is niet haalbaar.quote:Op zaterdag 20 december 2008 23:38 schreef portable het volgende:
Vraagje,
Woon thuis, ben 23 jaar en verdien 24400 bruto per jaar. Ik wil een huis voor 170.000. Als ik op verschillende website bereken wat ik kan krijgen is dat rond de 120k.
Ik woon dus thuis, heb geen hogere vasten lasten dan 200 euro. En houd makkelijk 1100 euro over per maand. Soms spaar ik zelfs1k per maand, dat is soms. Wie kan mij helpen een hypotheekverstrekker te overtuigen dat i 170k wil lenen.
Sommige gemeentes hebben een starterslening van ong 30.000 euro.quote:Op zondag 21 december 2008 00:24 schreef portable het volgende:
Wil kopen en niet huren. En heb geen idee, daaromzet ik 't hier.
Dan nog zal hij met hangen en wurgen misschien dat ding kunnen kopen. Moet je niet willen.quote:Op zondag 21 december 2008 01:40 schreef VinnieJones het volgende:
[..]
Sommige gemeentes hebben een starterslening van ong 30.000 euro.
Je betaalt dat pas over paar jaar terug geloof ik. Met hele lage rente.
Dan hoef je maar een hypotheek van 140.000 euro . Wordt al wat makkelijker.
Maar vergeet de kosten koper en andere bijzaken niet.
Dan zit je al gauw op 185.000 totaal.
hier link , van starterslening (gemeente Amersfoort)
http://www.amersfoort.nl/smartsite.shtml?id=103241
Kijk die banken zitten lastig, wat gaan ze dan doen? Juist hangen en wurgen.quote:Op zondag 21 december 2008 01:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan nog zal hij met hangen en wurgen misschien dat ding kunnen kopen. Moet je niet willen.
Vanaf dag 1 ben je eigenaar hoor. Wat dat betreft maakt de hypotheekvorm echt niets uit.quote:Op zondag 21 december 2008 01:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
De beste hypotheek is nog steeds de lineaire, je betaalt af en de lasten worde steeds lager en je krijgt dan snelst eigenaars rechten van de woning.
Er is zoizo geen "beste" hypotheek; behalve geen hypotheek.quote:Op zondag 21 december 2008 01:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
De beste hypotheek is nog steeds de lineaire, je betaalt af en de lasten worde steeds lager en je krijgt dan snelst eigenaars rechten van de woning.
Als de koopakte nog getekend moet worden heb je nog de mogelijkheid om de verschillende termijnen ruimer er in te laten zetten. Ik weet niet wanneer jullie naar de notaris willen, maar als dat pas na februari is, heb je sowieso meer ruimte. Het enige probleem is dan dat je een risico loopt door het verlopen van de ontbindende voorwaarden (ten aanzien van het rond krijgen van de financiering). Misschien dat je dat ook ruimer in het koopcontract kan laten opnemen.quote:Op maandag 22 december 2008 12:05 schreef Ritchie het volgende:
Misschien hebben wij een probleem met het regelen van de hypotheek.
Mijn vriendin begint per 1 februari met een nieuwe baan, en vanwege vakantietijd stellen ze pas in januari het contract op.Ook willen ze pas een werkgeversverklaring uitgeven op het moment dat ze echt begint, en dat is dus op 2 februari.
Wij gaan morgenavond de koopakte tekenen, en
hebben daarna dus nog 6 weken om alles rond te krijgen
Meer mensen ervaring met een hypotheek rond krijgen zonder een werkgeversverklaring ?
Fijn dat je zoveel per maand overhoudt, maar als je je gespaarde geld niet kan steken in / gebruiken voor de nieuwe hypo kun je het denk ik wel shaken inderdaad. Hou jij uberhaupt het nieuws bij lately?quote:Op zaterdag 20 december 2008 23:38 schreef portable het volgende:
Vraagje,
het maakt toch niet uit wat je nu opmaakt, het gaat erom wat je maandelijkse lasten gaan zijn als je een hypotheek hebt van 170.000. Aan rentelasten alleen ben je 800 euro kwijt (500 netto), maar dan komen je vaste woonlasten, verzekeringen, boodschappen en alle andere kosten er nog bij. Met een netto salaris van 1300 euro red je het dan gewoon niet.quote:Op zaterdag 20 december 2008 23:38 schreef portable het volgende:
Vraagje,
Tegenwoordig doen banken lastiger zonder werkgeversverklaring; en ook in de proeftijd doen ze moeilijker, ik neem aan dat je vriendin ook nog 2 maanden proeftijd heeft.....Je moet echt je onmtbinende voorwaarden ruim genoeg nemen, anders heb je straks een probleem.....quote:Op maandag 22 december 2008 12:05 schreef Ritchie het volgende:
Mijn vriendin begint per 1 februari met een nieuwe baan, en vanwege vakantietijd stellen ze pas in januari het contract op.Ook willen ze pas een werkgeversverklaring uitgeven op het moment dat ze echt begint, en dat is dus op 2 februari.
Meer mensen ervaring met een hypotheek rond krijgen zonder een werkgeversverklaring ?
Hij verwacht geen problemen, maar als ze er komen is hij niet aansprakelijk en jij wel. Hier heb je dus helemaal niks aan. Zie ook dat wat Katinkat post.quote:Op maandag 22 december 2008 16:02 schreef Ritchie het volgende:
Krijg net een sms van mijn RVS adviseur op vakantie. Hij verwacht geen problemen, en de werkgeversverklaring kan ook in februari.
Daar gaan we dan maar vanuit he..
Hou er wel rekening mee dat je dat dan fiscaal geruisloos doet. Als de polis een Kapitaalverzekering Eigen Woning is, wordt de inleg van de uitkering afgetrokken en de winst is belast tegen progressief tarief. (na 15 jaar looptijd heb je een lage vrijstelling (22.500 ong), na 20 jaar looptijd heb je een hoge vrijstelling (125.000)quote:Op woensdag 24 december 2008 11:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Vraagje: als je een spaarhypotheek met een looptijd van 30 jaar en je wilt na 15 jaar het bijeengespaard kapitaal via de kapitaalverzekering afkopen, krijg je dan het volledig inleg met rente terug? Bijvoorbeeld als je naar een nieuwe hypotheekverstrekker wilt gaan na de rentevaste periode?
Exact antwoord op je laatste vraag: nee.quote:Of houden ze dan ook allerlei vage kosten in zoals bij de beleggingshypotheken?
Maw: kan een spaarhypotheek ook een woekerpolis zijn?
Ik zit ruim onder de grens. Ik dacht dat het ding in box 3 zit. Dan ook vrijstelling?quote:Op woensdag 24 december 2008 11:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hou er wel rekening mee dat je dat dan fiscaal geruisloos doet. Als de polis een Kapitaalverzekering Eigen Woning is, wordt de inleg van de uitkering afgetrokken en de winst is belast tegen progressief tarief. (na 15 jaar looptijd heb je een lage vrijstelling (22.500 ong), na 20 jaar looptijd heb je een hoge vrijstelling (125.000)
OKquote:Doe je het fiscaal geruisloos (je laat de waarde van de verzekering doorstorten in een nieuwe polis bij je nieuwe verstrekker, met dezelfde looptijden/einddatum/begindatum ed, dan heb je daarmee niets te maken.
[..]
Zijn dat hoge kosten? Heb ik het dan over tientje of honderden euro's?quote:Exact antwoord op je laatste vraag: nee.
Worden er kosten ingehouden: ja.
Als de polis in box 3 zit, gaat het hele verhaal niet opquote:Op woensdag 24 december 2008 11:51 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zit ruim onder de grens. Ik dacht dat het ding in box 3 zit. Dan ook vrijstelling?
[..]
OK
Nee. Dat ze kosten inhouden is vrij normaal. Het gaat om onzichtbare kosten en die kunnen weleens buitenproportioneel zijn. Dát is een woekerpolis (hence de naam).quote:Zijn dat hoge kosten? Heb ik het dan over tientje of honderden euro's?
Enne: die woekerpolis bestond toch bij gratie dat ze toch kosten inhielden? Dus wat is dan het verschil?
Betekent dat geen vrijstelling dan?quote:Op woensdag 24 december 2008 12:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als de polis in box 3 zit, gaat het hele verhaal niet op
[..]
Is het jou bekent dat spaarhypotheken ook wel eens woekerpolissen zijn?quote:Nee. Dat ze kosten inhouden is vrij normaal. Het gaat om onzichtbare kosten en die kunnen weleens buitenproportioneel zijn. Dát is een woekerpolis (hence de naam).
quote:Op woensdag 24 december 2008 12:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Betekent dat geen vrijstelling dan?
Neuh, maar het is niet zo dat je de opgebouwde waarde uitgekeerd krijgt.quote:Is het jou bekent dat spaarhypotheken ook wel eens woekerpolissen zijn?
Hhmm. Het ding zit in box 3 , net gechecked. Maarruh......Het ding is voor 15 september 1999. Dus?quote:Op woensdag 24 december 2008 12:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat betekent dat je gebruik kunt maken van de reguliere vrijstelling voor alles dat in box 3 valt, zijnde 20.500 pp.
Ik snap dat echt niet .........Het is toch gewoon een rekening met een vooraf afgesproken rente, die net zo hoog is dan de hypotheekrente? Waar zouden ze dan kosten moeten maken? ik zie het verschil met een gewone deposito niet in. Daar krijg ook gewoon wat je hebt opgebouwd?quote:Neuh, maar het is niet zo dat je de opgebouwde waarde uitgekeerd krijgt.
Dit vind ik op zich een goede maatregel.quote:Op woensdag 24 december 2008 03:50 schreef VinnieJones het volgende:
Wat hoorde ik laatst op de radio..
Vanaf volgend jaar willen banken alleen een hypotheek verstrekken als je ook zelf eigen geld erin stopt.. Een bedrag van minimaal 10.000 euro zo ongeveer.
Voor een starter wordt het zo heeeeeeeeeeeel moeilijk gemaakt. Hoop niet dat het zo ver komt.. Bos grijp in !!!![]()
Ach dan leen je bij Leen eerst 10K en de neem je mee in de hypotheekquote:Op woensdag 24 december 2008 13:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit vind ik op zich een goede maatregel.
Dat je in ieder geval verplicht eigen geld moet hebben om een huis te kopen.
Het is geen rekeningquote:Op woensdag 24 december 2008 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik snap dat echt niet .........Het is toch gewoon een rekening met een vooraf afgesproken rente, die net zo hoog is dan de hypotheekrente? Waar zouden ze dan kosten moeten maken? ik zie het verschil met een gewone deposito niet in. Daar krijg ook gewoon wat je hebt opgebouwd?
Dan heb je een andere vrijstelling (123.428), alleen moet je dan dus niet aan die polis gaan sleutelen.quote:Op woensdag 24 december 2008 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hhmm. Het ding zit in box 3 , net gechecked. Maarruh......Het ding is voor 15 september 1999. Dus?![]()
Pas geweest bij de bank en geen woord gehoord over eigen geld erin steken.quote:Op woensdag 24 december 2008 03:50 schreef VinnieJones het volgende:
Wat hoorde ik laatst op de radio..
Vanaf volgend jaar willen banken alleen een hypotheek verstrekken als je ook zelf eigen geld erin stopt.. Een bedrag van minimaal 10.000 euro zo ongeveer.
Voor een starter wordt het zo heeeeeeeeeeeel moeilijk gemaakt. Hoop niet dat het zo ver komt.. Bos grijp in !!!![]()
Hangt oa af van je hypotheekvorm..quote:Op zondag 4 januari 2009 11:22 schreef fransbreda het volgende:
Binnenkort een hypo nodig van 140 á 150
wat zullen mijn lasten ong gaan zijn?
Moeilijk om dat zo even te zeggen. Tegen welk percentage, welke hypotheekconstructie?quote:Op zondag 4 januari 2009 11:22 schreef fransbreda het volgende:
Binnenkort een hypo nodig van 140 á 150
wat zullen mijn lasten ong gaan zijn?
quote:Op maandag 22 december 2008 12:05 schreef Ritchie het volgende:
Ga naar een ander. Zeg welke hyp je hebben wilt en dat ze het voor je in orde moeten maken.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 19:04 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Nou volgens mij heb ik Of een domme en lakse hypotheekadviseur bij de bank getroffen Of ze zijn gewoon echt veel strenger en spelen zo op safe dat een hypotheek verstrekken een jaren plan word. Volgens mij is het beide en vooral het eerste irriteert me mateloos.
We zijn 2 weken geleden daar geweest voor een hypotheek gesprek, toen kon ze al op verschilklende vragen gen antwoord geven en moest ze eerst vanalles navragen. T eea voorrekenen ging allemaal enorm omslachtig en er werd alleen maar gehamerd op pensioengegevens. We gingen daar uiteindelijk weg met de woorden dat we 4 offertes toegestuurd zouden krijgen en zij zou een taxatieopdracht geven voor zowel ons oude als ons nieuwe huis. Want pas dan kon ze ons een echt aanbod doen. Prima. We zouden komende donderdag terugkomen om t eea te concretiseren.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 19:05 schreef Blik het volgende:
verklaar u nader, ik had geen enkel probleem met het krijgen van een hypotheek in de maand oktober
ja toch, want ik zou niet weten wat het probleem is om ons een hypotheek te geven. Goede inkomsten, geen schulden en de hypotheek zit echt niet aan de max van wat we kunnen lenen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 19:23 schreef Suijk het volgende:
Dit klinkt gewoon als laksigheid.
Bij ons bij diezelfde rabo vroeg hij er direct naar, niet meegenomen, vervolgens het verzoek ze mee te nemen wanneer we daadwerkelijk een huis op het oog hebben (binnenkort dus misschien)quote:Op dinsdag 20 januari 2009 19:54 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
precies, die pensioengegevens hebben ze helemaal niet nodig. De vorige keer dat ik een hypotheek bij de rabobank afsloot zijn die niet eens ter sprake gekomen. Maar toen ik dat tegen haar zei gaf ze aan deze toch mee te willen nemen.
Veel meer dan in de OP staat.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:03 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ow en wat wil je weten over banksparen?
Wij hebben ook info opgevraagd over het banksparen. Voor zover ik begrpij is dit in principe gelijk aan een spaarhypotheek die aan een polis is gekoppeld, met als enige verschil dat je bij banksparen geen polis hebt maar een spaarrekening met dezelfde rente als de hypotheek (dus bij bijv 10 jaar vast 5,5 %) en je moet hierbij dus een losse overlijdensrisicoverzekering afsluiten.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:12 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Veel meer dan in de OP staat.
Heb een voorlichting gehad bij de bank.
Gezien dat je eigenlijk 30 jaar hetzelfde blijft betalen maar je kan ook aflossen.
Heb de brochure doorgelezen (haakte na een overdosis info af) en kom er niet geheel uit hoeveel je mag aflossen en welke invloed dat kan hebben op je maandbedrag..
Gaat dan wel echt om de nieuwe vorm van banksparen hé want over een spaarhypo is veel te vinden maar dit is dus net iets anders (vraag me niet hoe 't is voor mij n doolhof)
Hebben ze aangegeven waar ze die gegevens voor nodig hebben dan?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:13 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Wij hebben wel al een huis op t oog, sterker nog, we hebben het koopcontract al getekend. Maar dan nog. Ik wil gewoon een aanbieding hebben zeg maar zodat we wat hypotheekverstrekkers kunnen verglijken. En dan kunnen we daarna wel t eea meenemen qua papieren. Ik vind t gewoon vreemd dat dit zo'n probleem is.
Dat idee had ik dus ook, maar ik heb in het eerste gesprek duidelijk gezegd dat ik dat deel zelf heb geregeld en dus buiten de verplichtte overlijdensrisicoverzekering geen interesse heb in andere zaken.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:18 schreef Scorpie het volgende:
Gaan ze die pensioengegevens niet gewoon gebruiken om je een pensioendingetje aan te smeren?
nee, dat irriteerd me ook, ze geeft niks duidelijk aan en draait overal omheen, waardoor ik het idee heb dat ze zelf niet weet wat ze aan het doen is.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:19 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Hebben ze aangegeven waar ze die gegevens voor nodig hebben dan?
Bij mijn weten om je hypotheekgaten te dichtenop hun jouw geldverslindende manier dan wel
Dit heb ik ook gehoord idd maar wat levert het je op als je 'aflost'? Gaan je maandlasten dan ook maar iets omlaag?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:17 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
Wij hebben ook info opgevraagd over het banksparen. Voor zover ik begrpij is dit in principe gelijk aan een spaarhypotheek die aan een polis is gekoppeld, met als enige verschil dat je bij banksparen geen polis hebt maar een spaarrekening met dezelfde rente als de hypotheek (dus bij bijv 10 jaar vast 5,5 %) en je moet hierbij dus een losse overlijdensrisicoverzekering afsluiten.
Verder kun je in principe boetevrij aflossen (is eigenlijk niet aflossen want je zet het geld op de spaarrekening en deze word pas aan t einde van de looptijd ingelost) en staat het spaarbedrag los van de 20.000 die je normaal belastingvrij mag sparen onder het mom van vermogensbelasting.
Zou maar eens verder gaan shoppen danquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:20 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
Dat idee had ik dus ook, maar ik heb in het eerste gesprek duidelijk gezegd dat ik dat deel zelf heb geregeld en dus buiten de verplichtte overlijdensrisicoverzekering geen interesse heb in andere zaken.
hebben we uiteraard al gedaanquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:23 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Zou maar eens verder gaan shoppen danlijkt me dat ze al blij moeten zijn dat ze 1 product aan je slijten
Dat zou jammer zijn maarja de andere hypo vormen word ik ook niet blij;quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:23 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
als je tussentijds aflost levert het je in principe niks op volgens mij, sterker nog, je hebt minder belastingvoordeel geloof ik.
Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ah nou dan moet je haar maar eens bellen en vertellen waarom ze dan een hypotheekverstrekking mislooptquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:25 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
hebben we uiteraard al gedaanDus we gan morgen contact opnemen met de ander dat we met hun verder willen
Maar moest mijn frustratie gewoon even kwijt
Kun je het dan niet 50/50 doen? Een deel spaarhypotheek (want mensen voelen zich daar vaak safe bij) en een deel aflossingsvrij (kun je zoveel aflossen als je wilt en dus je maandlasten naar beneden brengen).quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:29 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Dat zou jammer zijn maarja de andere hypo vormen word ik ook niet blij;
- wil kunnen aflossen
- wil niet met een meeeeegabedrag beginnen (tussen banksparen en annuiteiten zat iets van 500-600 euro :S)
- en wil eindigen op 0 na 30 jaar
- ennuhh niet ervan wakker liggen (lees iig geen aandelen)
Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Ga tevens morgen even langs een bekende die hypotheekverstrekker is, zal het hem gelijk eens vragen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je het dan niet 50/50 doen? Een deel spaarhypotheek (want mensen voelen zich daar vaak safe bij) en een deel aflossingsvrij (kun je zoveel aflossen als je wilt en dus je maandlasten naar beneden brengen).
zou ik idd ook voor gaan deel aflossen en deel sparen, al je dan perse aan het einde van de looptijd op 0 wilt staan kun je altijd zelf nog bijsparen als je de ruimte hebt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je het dan niet 50/50 doen? Een deel spaarhypotheek (want mensen voelen zich daar vaak safe bij) en een deel aflossingsvrij (kun je zoveel aflossen als je wilt en dus je maandlasten naar beneden brengen).
Volgens mij is na die 30 jaar de hypotheekrente dan niet meer aftrekbaar.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:44 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
zou ik idd ook voor gaan deel aflossen en deel sparen, al je dan perse aan het einde van de looptijd op 0 wilt staan kun je altijd zelf nog bijsparen als je de ruimte hebt.
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:44 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
zou ik idd ook voor gaan deel aflossen en deel sparen, al je dan perse aan het einde van de looptijd op 0 wilt staan kun je altijd zelf nog bijsparen als je de ruimte hebt.
Dan kan je je misschien beter op een appartement richten, dan heb je niet zo'n hoge hypotheek nodig.quote:Op zondag 21 december 2008 00:24 schreef portable het volgende:
Wil kopen en niet huren. En heb geen idee, daaromzet ik 't hier.
Nee. Aflossingsvrij wil enkel zeggen dat je niet verplicht bent het binnen die 30 jaar af te lossen (daarna natuurlijk wel, dat geldt voor alle hypotheken). Je bent echter vrij om het wel af te lossen. En je mag standaard meer boetevrij aflossen dan bij de meeste andere hyp. varianten.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:47 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Snap dat niet geheel hoor maar kan zijn dat ik zat te slapen maar bij aflossingsvrij heb je toch altijd een restschuld?
Als je gelijk hebt (waar ik vanuit gaquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Aflossingsvrij wil enkel zeggen dat je niet verplicht bent het binnen die 30 jaar af te lossen (daarna natuurlijk wel, dat geldt voor alle hypotheken). Je bent echter vrij om het wel af te lossen. En je mag standaard meer boetevrij aflossen dan bij de meeste andere hyp. varianten.
Als jij je hyp. voor 50% aflossingsvrij neemt (en de andere 50% bijv. als spaarhypotheek), dan kun je iedere maand zelf dat stukje aflossen wat je anders aan sparen kwijt was.
Dat is een mogelijkheid.
Of je kunt ook zelf sparen, of beleggen. Je kunt eigenlijk gewoon doen wat jij denkt dat het verstandigst is. Heb je een goed jaar: Dan los je wat meer af (of zet je wat meer opzij voor de aflossing). Heb je een slecht jaar, dan doe je een keertje wat minder.
Of het aan het einde van de rit afgelost is, hangt wel een beetje af van jezelf...
Maar voor het resterende bedrag (in jouw voorbeeld 50%) kan je na die 30 jaar evt. toch opnieuw een hypotheek afsluiten?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Aflossingsvrij wil enkel zeggen dat je niet verplicht bent het binnen die 30 jaar af te lossen (daarna natuurlijk wel, dat geldt voor alle hypotheken). Je bent echter vrij om het wel af te lossen. En je mag standaard meer boetevrij aflossen dan bij de meeste andere hyp. varianten.
Als jij je hyp. voor 50% aflossingsvrij neemt (en de andere 50% bijv. als spaarhypotheek), dan kun je iedere maand zelf dat stukje aflossen wat je anders aan sparen kwijt was.
Dat is een mogelijkheid.
Of je kunt ook zelf sparen, of beleggen. Je kunt eigenlijk gewoon doen wat jij denkt dat het verstandigst is. Heb je een goed jaar: Dan los je wat meer af (of zet je wat meer opzij voor de aflossing). Heb je een slecht jaar, dan doe je een keertje wat minder.
Of het aan het einde van de rit afgelost is, hangt wel een beetje af van jezelf...
Je kunt zoveel hypotheekconstructies maken als je wil hoor. Geloof dat de meeste hypotheken op dit moment uit minimaal 2 constructies bestaan. Een gedeelte spaarhyp en een gedeelte aflossingsvrij is heel normaal.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:58 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Als je gelijk hebt (waar ik vanuit ga) ben ik helemaal blij met je
dan is dit 1 optie erbij!
Ga die adviseur de eerstvolgende keer goed uithoren
Ja. Alleen de HRA vervalt na 30 jaar.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:02 schreef Gallorini het volgende:
[..]
Maar voor het resterende bedrag (in jouw voorbeeld 50%) kan je na die 30 jaar evt. toch opnieuw een hypotheek afsluiten?
Ja, precies.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:06 schreef Ml-etje het volgende:
DE AFLOSSINGSVRIJE HYPOTHEEK
Deze hypotheek bestaat alleen uit het betalen van rente over u financiering. Uw spaart niets bij elkaar en lost ook niets af. Ook hoeft u zich niet te verzekeren bij overlijden, waardoor de aflossingsvrije hypotheek de financiering is met de laagste maandlasten.
Ehh??
Mjah, die 10k is niet de moeite. Ik zit hier met een nieuwbouwhuis van 192.500 + meerwerk, wat ong uit gaat komen op een hyptheek van 210K. Bij de Rabobank komt dit uit op 850 euro netto maandlasten (spaar / aflossingsvrij) waar er 50K aflossingsvrij zou zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Alleen de HRA vervalt na 30 jaar.
Die JA is onder voorwaarden, want er zullen weinig banken aan oude mensen van 70+ een tophypotheek willen verstrekken...![]()
Maar waarom zou die 50% over 30 jaar nog open staan? Je kunt aflossen of sparen, heb je 30 jaar de tijd voor. Als je bijv. 10.000 euro hyp.schuld over houdt, dan lijkt me dat geen groot probleem. Bedenk ook dat door de inflatie de waarde van die schuld ieder jaar afneemt...
En nogmaals: Hoe serieus is de kans dat jij over 30 jaar nog dezelfde hypotheek hebt?
Ik vind dat veel: 850 euro netto in de maand. Wellicht moet je eens kijken welk deel van dat geld waarnaartoe gaat.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:13 schreef Gallorini het volgende:
[..]
Mjah, die 10k is niet de moeite. Ik zit hier met een nieuwbouwhuis van 192.500 + meerwerk, wat ong uit gaat komen op een hyptheek van 210K. Bij de Rabobank komt dit uit op 850 euro netto maandlasten (spaar / aflossingsvrij) waar er 50K aflossingsvrij zou zijn.
Met 48K bruto inkomen in het jaar, en kinderen in de planning vind ik dat nogal een hoge maandlast.
Zie die 850 euro liever richting 700 gaan eigenlijk.
Hoeveel jaar vast?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:25 schreef Ml-etje het volgende:
Ga het wel eens navragen over die aflossingsvrije hypotheek...
Wij komen voor 2 ton uit op 800 netto banksparen..ook veel
Dan heb ik zo het gevoel dat jij/jullie heel erg op zeker willen spelen. En dan is een spaarhypotheek helemaal niet zo slecht hoor! De combinatie 30 jaar vast en sparen maakt dan dat je voor een hoger maandbedrag zit. Je betaalt voor die zekerheid.quote:
klopt ben echt n muts die wakker kan liggen van dat soort dingen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heb ik zo het gevoel dat jij/jullie heel erg op zeker willen spelen. En dan is een spaarhypotheek helemaal niet zo slecht hoor! De combinatie 30 jaar vast en sparen maakt dan dat je voor een hoger maandbedrag zit. Je betaalt voor die zekerheid.
Vraag aan de hypotheekverstrekker wel na wat er met je spaardeel gebeurt als de bank failliet gaat...!
Dan zit ik over 30 jaar met een nog hogere netto maandlast dan ik de afgelopen 30 jaar heb gehad.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind dat veel: 850 euro netto in de maand. Wellicht moet je eens kijken welk deel van dat geld waarnaartoe gaat.
Misschien zijn de verplichte verzekeringen bij het spaargedeelte wel duur?
Misschien is het handiger om 105K aflossingsvrij te doen en 105K spaarhyp?
Dan heb ik eigenlijk maar 1 advies voor je:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:42 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
klopt ben echt n muts die wakker kan liggen van dat soort dingen.
Maar dank je voor je begrip
Heb ik idd nagevraagd en het antw (lees raboantw) was nogal ontwijkend..iets in de trant van..ja als je dat al niet kunt vertrouwen dan wordt het niets. Hihi de aandelen en andere vormen waren op mijn hoofdkussen gesneuveld
Jij denkt dat je over 30 jaar nog dezelfde hypotheek hebt?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:57 schreef Gallorini het volgende:
[..]
Dan zit ik over 30 jaar met een nog hogere netto maandlast dan ik de afgelopen 30 jaar heb gehad.
Daar ga ik vanuit ja.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij denkt dat je over 30 jaar nog dezelfde hypotheek hebt?
Kloptquote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heb ik eigenlijk maar 1 advies voor je:
Neem geen produkt wat je niet door en door snapt en begrijpt. Je hypotheekverstrekker MOET je kunnen uitleggen hoe de kosten en de hypotheek exact in elkaar zit. Wat zijn de kosten bijvoorbeeld?
Desnoods ga je naar een andere hypotheekverstrekker en laat je je het nog eens goed uitleggen.
Mijn ervaring is dat dat je een goede nachtrust geeft...precies begrijpen wat je aangegaan bent.
Het echte uitonderhandelen van niet alleen de rente, maar ook de hypotheekvoorwaarden (hoeveel % mag je boetevrij aflossen per jaar etc) heb ik pas bij mijn 3e hypotheek helemaal goed aangepakt (naar mijn eigen gevoel).quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:14 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Kloptheb mijn vragenlijstje al klaar voor de volgende keer
Het eerste gesprek kun je nooit volledig voorbereiden helaas maar nu wel
De meeste mensen denken dat ze hun leven lang in hun woning blijven wonen...Maar meestal is dat niet het geval.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:11 schreef Gallorini het volgende:
[..]
Daar ga ik vanuit ja.
Stel dat er iets gebeurt in die 30 jaar waardoor ik niet meer kan / wil verhuizen. Zit ik over 30 jaar mooi met de gebakken peren.
Zekerheid boven alles
Dat bedoel ikquote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
De meeste mensen denken dat ze hun leven lang in hun woning blijven wonen...Maar meestal is dat niet het geval.
Ben je niet bang dat je woning in waarde kan zakken?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:26 schreef Gallorini het volgende:
[..]
Dat bedoel ik![]()
Daarom ga ik er voor de zekerheid wel vanuit dat ik er 30 jaar of langer blijf wonen, omdat ik dan zeker weet dat ik niet voor verassingen kom te staan in de toekomst.
Klopt, je maandbedrag verandert namelijk niet, maar de component waar je rente over betaald wordt kleiner, dus de theoretische rentebetaling (waar je niets van merkt feitelijk) is minder.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:23 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
als je tussentijds aflost levert het je in principe niks op volgens mij, sterker nog, je hebt minder belastingvoordeel geloof ik.
Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
quote:Op woensdag 21 januari 2009 06:55 schreef avotar het volgende:
[..]
Klopt, je maandbedrag verandert namelijk niet, maar de component waar je rente over betaald wordt kleiner, dus de theoretische rentebetaling (waar je niets van merkt feitelijk) is minder.
Je zit er helemaal naast.quote:Op woensdag 21 januari 2009 07:51 schreef exode het volgende:
Als je inlost, wordt je schuld toch minder waardoor je rente minder wordt, waardoor je HRA minder wordt? Kortom het kan dan toch zijn dat je netto meer betaalt?
Al is het afhankelijk van hoeveel je aflost, wat voor hypotheek je hebt etc. Of zit ik er helemaal naast?
"quote:Notarissen willen adviezen geven over hypotheken
De notaris moet huizenkopers voortaan adviseren over een geschikte hypotheek. Dit zegt Erna Kortlang, voorzitter van de beroepsorganisatie voor notarissen KNB.
Kortlang wil daarmee de particuliere koper beschermen tegen onvoordelige hypotheken en tegen bemiddelaars die hun klant hier niet voor waarschuwen.
'Mensen hebben vaak geen benul van de werkelijke kosten van hun hypotheek en van hun hypotheekbemiddelaar', zegt ze. 'Wij kunnen ze de ogen openen. Dat kost wat extra, maar het scheelt de koper vaak een veelvoud.'
Hypotheekbemiddelaars zijn 'niet enthousiast'
De hypotheekbemiddelaars zijn hierover 'niet enthousiast', zegt Niels Maurits, directeur van de vereniging van assurantieadviseurs NVA. 'Het voorstel verrast me, al weet ik dat het niet zo best gaat met notarissen. Ze hebben dan wel een vergunning nodig van de Autoriteit Financiële Markten. Wij zullen ons er niet tegen verzetten, maar ik denk dat er al genoeg hypotheekadviseurs zijn. Zeker in de huidige marktomstandigheden.'
Vanavond overlegt de Tweede Kamer met minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie over de aanpak van vastgoedfraude en de rol van de notaris. Kortlang roept de Kamer op om weer vaste prijzen in te voeren voor het opstellen van koop- en leveringsaktes. De KNB denkt zo de 'kwetsbaarheid' van de notaris tegenover fraudeurs te verminderen.
Marktwerking in het notariaat
Daarmee zou wel een eind komen aan de marktwerking in het notariaat, die vanaf 1999 in fasen is ingevoerd. Dit heeft een prijzenslag onder notarissen veroorzaakt, vooral bij vastgoedtransacties.
'Sinds de marktwerking is ingevoerd', zegt de KNB-voorzitter, 'is de notaris kwetsbaarder. Hij doet hetzelfde werk voor minder geld, en ook nog onder hoge tijdsdruk. Daarom willen wij graag weer terug naar een systeem van vaste leges voor het werk aan een vastgoedtransactie.'
Fraude beter voorkomen
Ook wil ze de notaris in een vroeg stadium inschakelen bij de koop van een huis. Hiermee zou fraude beter te voorkomen zijn, stelt de KNB-voorzitter.
'Van ons wordt verlangd dat we fraude bij vastgoedtransacties tijdig signaleren. Wil de notaris dat goed doen, dan moet hij op het juiste moment worden ingeschakeld. Niet pas bij de juridische overdracht van een pand, maar veel eerder, bij het opstellen van de koopakte. '
Notaris ingeschakeld bij koopakte
In Amsterdam wordt de notaris al ingeschakeld bij de koopakte. De KNB wil deze manier van werken landelijk invoeren.
Justitie wil niet reageren op de voorstellen van de KNB, voordat de minister met de Kamer heeft gesproken.
Ah contractvoorwaarden ben blij met jequote:Op dinsdag 20 januari 2009 22:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Het echte uitonderhandelen van niet alleen de rente, maar ook de hypotheekvoorwaarden (hoeveel % mag je boetevrij aflossen per jaar etc) heb ik pas bij mijn 3e hypotheek helemaal goed aangepakt (naar mijn eigen gevoel).
De eerste keer komt er zoveel op je af. De 2e keer heb ik voornamelijk veel op de kosten gelet van de verschillende produkten (verzekeringen zelf afgesloten en niet door de hyp.verstrekker etc).
De 3e keer heb ik echt alle contractvoorwaarden nagelezen en aan laten passen naar wens.
Wist eerst niet eens dat dat mogelijk was... Kun je nagaan!
Dat is een heel extreem voorbeeld toch? Misschien is het klok en klepel verhaal van mijn kant maar waarom roept iedereen dan hard dat meer aflossen, netto meer kost? Kortom waarom kiest bijna niemand meer voor een hypotheek waarbij afgelost wordt?quote:Op woensdag 21 januari 2009 07:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je zit er helemaal naast.
Simpel voorbeeld:
Hypotheek van 100.000,- of 200.000,-
Wie zou er netto lagere lasten hebben?
Je krijgt immers maar een deel terug.
Omdat men dat altijd is verteld.... dat wil niet zeggen dat het waar is. Géén hypotheek is altijd het meest voordelig.(mensen vergeten bij dat soort berekeningen altijd het eigenwoningforfait)quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:30 schreef exode het volgende:
[..]
Dat is een heel extreem voorbeeld toch? Misschien is het klok en klepel verhaal van mijn kant maar waarom roept iedereen dan hard dat meer aflossen, netto meer kost? Kortom waarom kiest bijna niemand meer voor een hypotheek waarbij afgelost wordt?
Dat laatste zorgt voor fiscale problemen indien het een KEW is.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:18 schreef exode het volgende:
Dat je netto minder betaalt aan hypotheek als je een lagere hypotheek hebt is een feit, mee eens.
MAAR als je 100.000 te besteden hebt, los je dan je hypotheek af, of zet je het op een spaarrekening? Of leg je extra in op je spaarhypotheek?
Als je meer uitgekeerd krijgt dan je hebt ingelegd, zul je over dit meerdere af moeten rekenen in box 1. (volgens het progressieve tarief, dus het wordt voor dat jaar bij je inkomen opgeteld en daar gaat, afhankelijk van je tarief, 42% vanaf) (al hangt het ook van de looptijd af)quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:22 schreef Errrwin het volgende:
Wordt dit geld gewoon op mijn bankrekening gestort ()? Moet ik daar nog belasting over betalen (
)?
Ja, daar moet je belasting over betalen, maar alleen in Box 3...vermogensbelasting dus.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:22 schreef Errrwin het volgende:
Stel nou dat ik m'n penthouse () verkoop, en daar wat winst op maak. Met dat geld kan ik in één klap heel m'n hypotheek aflossen en dus heb ik nog een bedrag staan op mijn spaarpolissen bij mijn hypotheekboer (spaarhypotheek).
Wordt dit geld gewoon op mijn bankrekening gestort ()? Moet ik daar nog belasting over betalen (
)?
Ik trek overigens bij m'n vriendin in, er wordt dus geen nieuw huis ofzo gekocht. Er is geen direct aanwijsbaar bestedingsdoel voor dat geld.
Kortom, hoe werkt dat allemaal? Dat hoor ik zelf te weten natuurlijk, maar ja...
quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, daar moet je belasting over betalen, maar alleen in Box 3...vermogensbelasting dus.
Dat ligt er aan hoe hoog mijn hypotheek zou zijn. Uiteindelijk is een lage hypotheek wel heel erg fijn hoor!quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:18 schreef exode het volgende:
Dat je netto minder betaalt aan hypotheek als je een lagere hypotheek hebt is een feit, mee eens.
MAAR als je 100.000 te besteden hebt, los je dan je hypotheek af, of zet je het op een spaarrekening? Of leg je extra in op je spaarhypotheek?
Dat snap ik niet.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je meer uitgekeerd krijgt dan je hebt ingelegd, zul je over dit meerdere af moeten rekenen in box 1. (volgens het progressieve tarief, dus het wordt voor dat jaar bij je inkomen opgeteld en daar gaat, afhankelijk van je tarief, 42% vanaf) (al hangt het ook van de looptijd af)
Inderdaad.quote:
Wat heb je totaal aan premie betaald?quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:39 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Dat snap ik niet.
Concreet heb ik het over een spaarhypotheek van net iets meer dan ¤ 80.000, een spaarpolis met een waarde van zo'n ¤ 7.500 en een appartement dat hopelijk net iets meer op zal leveren dan ¤ 80.000.
Dan ga ik er even vanauit dat je je woning met overwaarde verkoopt en dat je je spaarpolis laat uitkeren... Dan is de situatie als volgt:quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:39 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Dat snap ik niet.
Concreet heb ik het over een spaarhypotheek van net iets meer dan ¤ 80.000, een spaarpolis met een waarde van zo'n ¤ 7.500 en een appartement dat hopelijk net iets meer op zal leveren dan ¤ 80.000.
[..]
Inderdaad.
Wat bedoel je daar precies mee?quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom ziet iedereen het rentebestanddeel van een polis over het hoofd
quote:
quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je meer uitgekeerd krijgt dan je hebt ingelegd, zul je over dit meerdere af moeten rekenen in box 1. (volgens het progressieve tarief, dus het wordt voor dat jaar bij je inkomen opgeteld en daar gaat, afhankelijk van je tarief, 42% vanaf) (al hangt het ook van de looptijd af)
Verder heb je nu dus een eigenwoningreserve opgebouwd.
Goede vraag.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat heb je totaal aan premie betaald?
He...dat is toch geen inkomen uit werk? Het is toch gewoon een bedrag wat in box 3 terecht komt als vermogen?quote:
Inkomen uit werk en woningquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:00 schreef capricia het volgende:
[..]
He...dat is toch geen inkomen uit werk? Het is toch gewoon een bedrag wat in box 3 terecht komt als vermogen?
Misschien zie ik het verkeerd...kan ook...
Aan premie uiteraard, ja.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:00 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Goede vraag.
Premie als in wat de hypotheekboer elke maand van m'n rekening afschrijft?
Daar vraag je me wat...quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:21 schreef ioko het volgende:
Capricia, wat zijn volgens jou aandachtspunten tijdens het afsluiten van een hypotheek? Waar zou je nu op letten, waar je tijdens de eerste keer geen aandacht voor had?
Nee, zo werkte het niet. Hypotheekdelen zijn altijd gescheiden. De Opmaathypotheek was een verzekering op basis van Universal Life. Dat wil het volgende zeggen: als je 100.000 euro moet opbouwen, dan wordt er op de einddatum of overlijden 100.000 uitgekeerd. Dus als de waarde van je polis 40.000 is, moet er voor 60.000 aan overlijdensrisicodekking zijn om bij overlijden die ton uit te keren. De premie daarvoor wordt onttrokken uit de waarde van je polis. Hoe lager de waarde in de polis, des te hoger is de te onttrekken premie. Een prima product, behalve als de overige kosten (al is die orv-premie niet als kosten te zien. een fout die clubs als Radar en VEH regelmatig maken) hoog zijn (in het begin) en de waarde van de beleggingen in de polis dalen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij de Rabo Opmaat hypotheek is het voorgekomen dat de kosten van de ene contructie ingehouden werden op het opgebouwde spaargeld van de andere constructie.
Zo'n hypotheekvorm hebben wij ook. Als je kijkt naar wat we de afgelopen 2,5 jaar hebben ingelegd en wat de polis nu voor waarde heeft... De helft van wat we betaald hebbenquote:Op woensdag 21 januari 2009 16:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, zo werkte het niet. Hypotheekdelen zijn altijd gescheiden. De Opmaathypotheek was een verzekering op basis van Universal Life. Dat wil het volgende zeggen: als je 100.000 euro moet opbouwen, dan wordt er op de einddatum of overlijden 100.000 uitgekeerd. Dus als de waarde van je polis 40.000 is, moet er voor 60.000 aan overlijdensrisicodekking zijn om bij overlijden die ton uit te keren. De premie daarvoor wordt onttrokken uit de waarde van je polis. Hoe lager de waarde in de polis, des te hoger is de te onttrekken premie. Een prima product, behalve als de overige kosten (al is die orv-premie niet als kosten te zien. een fout die clubs als Radar en VEH regelmatig maken) hoog zijn (in het begin) en de waarde van de beleggingen in de polis dalen.
Dan gaat dus je volledige inleg op aan kosten en orv-premie én ook moet er worden onttrokken aan de waarde.
Het gevolg is een cirkel: je opgebouwde waarde daalt en de volgende maand is je orv-premie nóg hoger, enz.enz. Dan is er dus geen opbouw meer, maar verlies van vermogen.
Als jij een Rabo Opmaat hypo hebt, dan moet je eens kijken bij Vara Kassa en Radar, of die forums.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:36 schreef MaLo het volgende:
[..]
Zo'n hypotheekvorm hebben wij ook. Als je kijkt naar wat we de afgelopen 2,5 jaar hebben ingelegd en wat de polis nu voor waarde heeft... De helft van wat we betaald hebben. Wijkt aardig af van de schatting die we hebben meegekregen toen we de hypo afsloten
.
Gelukkig nog 27,5 jaar te gaan.
Nee, geen Rabo Opmaat.quote:Op woensdag 21 januari 2009 19:28 schreef agter het volgende:
[..]
Als jij een Rabo Opmaat hypo hebt, dan moet je eens kijken bij Vara Kassa en Radar, of die forums.
Daar is zoveel te doen over geweest. Hele belangenverenigingen zijn ervoor opgericht.
Geen woekers enzo? In welke orde van grootte? Kan je van te voren opvragen wat je krijgt uitbetaald?quote:Op donderdag 22 januari 2009 12:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Er worden uiteraard kosten ingehouden, maar deze zijn over het algemeen niet schokkend hoog.
O? wist ik niet. Vertel? Betekent dat je het risico loopt dat polis in een keer niet meer belasting vrij wordt?quote:Ik neem aan dat je de uitgekeerde waarde fiscaal geruisloos door laat storten? Dat kan namelijk niet overal.
Uiteraard kun je dat opvragen. Vraag naar de afkoopwaarde.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Geen woekers enzo? In welke orde van grootte? Kan je van te voren opvragen wat je krijgt uitbetaald?
Als het een KEW (dus in box 1, geldt voor de meeste polissen) is, dan zeker. Als je polis al zeven jaar loopt en je laat de waarde uit de polis direct doorstorten (dus niet op je eigen rekening!) naar een andere verzekeraar die je oude ingangsdatum aanhoudt én een clausule plaatst (verdere eigenschappen van de oude polis blijven hetzelfde), dan blijft alles in principe bij het oude. (je oude einddatum wordt dan ook de einddatum van de nieuwe verzekering.quote:O? wist ik niet. Vertel? Betekent dat je het risico loopt dat polis in een keer niet meer belasting vrij wordt?
Ik heb dan het onaangename gevoel dat ze gewoon willekeurig een poot kunnen uitdraaien. Want wat zijn dan de reële kosten die ze gemaakt hebben. Verdraaid moeilijk vind ik dat om te beoordelen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uiteraard kun je dat opvragen. Vraag naar de afkoopwaarde.
[..]
Box 3 in mijn geval. Heb ik nu een probleem als ik naar een ander wil?quote:Als het een KEW (dus in box 1, geldt voor de meeste polissen) is, dan zeker. Als je polis al zeven jaar loopt en je laat de waarde uit de polis direct doorstorten (dus niet op je eigen rekening!) naar een andere verzekeraar die je oude ingangsdatum aanhoudt én een clausule plaatst (verdere eigenschappen van de oude polis blijven hetzelfde), dan blijft alles in principe bij het oude. (je oude einddatum wordt dan ook de einddatum van de nieuwe verzekering.
Best ingewikkeld allemaal. Maar ik zal daar geen probleem mee hebben.quote:Doe je dat niet, dan heb je het volgende probleem:
Als je uitkering hoger is dan de reeds betaalde premie, is dat meerdere belast in box 1 (dus volgens het progressieve tarief. Het wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld). Doen mensen dit over een jaar of 2/3 met een polis die langer dan 10 jaar loopt, komt er nog een probleem bij. (je polis kan maximaal 30 jaar lopen én hij moet een hypotheek aflossen die in box 1 loopt. Na 30 jaar is je renteaftrek verdwenen en als je dan nog een polis hebt lopen, krijg je hetzelfde probleem; je rentebestanddeel wordt progressief belast)
Weet je dat wel zeker? Is volgens mij zeer ongebruikelijk omdat het fiscaal veel voordelen biedt (ja, en nadelen, maar daar hoor je veel minder over) als de kapitaalverzekering wél aan de eigen woning is gekoppeld (een box 1-KEW dus).quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:40 schreef EchtGaaf het volgende:
...
Box 3 in mijn geval. Heb ik nu een probleem als ik naar een ander wil?
...
Kijk het nog even na, maar volgens mij was het een een of andere overgangsregeling.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Weet je dat wel zeker? Is volgens mij zeer ongebruikelijk omdat het fiscaal veel voordelen biedt (ja, en nadelen, maar daar hoor je veel minder over) als de kapitaalverzekering wél aan de eigen woning is gekoppeld (een box 1-KEW dus).
quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:36 schreef Tha_Duck het volgende:
Zo, ik heb net gehoord dat onze hypotheek helemaal rond is. Moest nog even naar de dokter voor de levensverzekering en alles was in orde (zoals verwacht). Ben dus door de hele papiermolen heen, wachten is op de overdracht.
Wat zijn de dingen die jullie hebben geleerd tijdens het afsluiten van een hypotheek?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:09 schreef exode het volgende:
Onze hypotheek is eindelijk rond...werkgeversverklaring meerdere keren afgekeurd en passeerdatum is volgende week vrijdag al...
PFFF ff klaar met hypotheek stress nu inrichtingsdingen
Wat doet die dokter dan en is dat gebruikelijk?quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:36 schreef Tha_Duck het volgende:
Zo, ik heb net gehoord dat onze hypotheek helemaal rond is. Moest nog even naar de dokter voor de levensverzekering en alles was in orde (zoals verwacht). Ben dus door de hele papiermolen heen, wachten is op de overdracht.
Nu moet ik alleen nog naar de HRA kijken. Deze moet gelijk vanaf 1 mei ingaan, anders wordt het financieel niet grappig. Iemand die mij kan vertellen of dat kan en hoe ik dat het snelste regel? Ik weet nl. nog niet de exacte rente (wel de max, maar kan nog omlaag).
Dat het een hoop papierwerk is met namequote:Op donderdag 22 januari 2009 15:11 schreef ioko het volgende:
[..]
[..]
Wat zijn de dingen die jullie hebben geleerd tijdens het afsluiten van een hypotheek?
Bij ons alleen beetje bloed voor HIV test. Voor alle levensverzekeringen tussen 160.000 en 300.000 euro bij WestlandUtrecht verplicht. Is even prikken (2 minuten), 5 dagen wachten en klaar.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:26 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Wat doet die dokter dan en is dat gebruikelijk?
Dat hebben wij ook, een goede tussenpersoon. Is iemand van mijn eigen werk. Maar toch heb ik veel zelf gedaan omdat ik nu eenmaal een control freak ben. En ik wil alles tot de kleinste details weten. Kan me ook avonden buigen over premies, rentes, voorwaarden en verzekeringen. Excel draait overurenquote:Op donderdag 22 januari 2009 15:36 schreef exode het volgende:
Dat het inderdaad een hoop papierwerk is..en dat we heel blij waren en zijn met onze tussenpersoon. Die heeft de afgelopen week heel wat werk voor ons verricht om de hypotheek op tijd rond te krijgen.
Daar heb ik weinig last van. Bestaande bouw en woon al samen en heb alles op de kasten na (nu inbouw). Dus dat durf ik niet te zeggenquote:verder heb ik geleerd (maar wist ik eigenlijk al) dat wij een dure inrichtingssmaak hebben....tegeltjes van ¤ 400 per vierkante meter, wist niet eens dat het bestond. En nee die hebben we maar niet gekozen.
Hmm wat ik hier net begreep is dat niet standaard.quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:37 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Bij ons alleen beetje bloed voor HIV test. Voor alle levensverzekeringen tussen 160.000 en 300.000 euro bij WestlandUtrecht verplicht. Is even prikken (2 minuten), 5 dagen wachten en klaar.
Het lijkt me vrij standaard, maar ik ervaarde het als een inbreuk op mijn privacy. Ik ben een normale, gezonde, hetero man van 28. Heb niet gek veel seksuele contacten gehad, en al helemaal niet onveilig. We hebben al meer dan 6 jaar een relatie nu. Dat heb ik ook ingevuld maar dat was niet toereikend blijkbaar. Aan de ene kant vond ik dat inbreuk op mijn privacy, zeker omdat HIV bijna nooit meer ontwikkeld tot aids, maar ik begrijp het dan ook wel weer van de maatschappij.
Uiteraard, hypotheek is voor ons beiden en huis ook. Dus dan ben je ook beiden de pineutquote:Op donderdag 22 januari 2009 15:50 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Hmm wat ik hier net begreep is dat niet standaard.
Nu ja onze eventuele toekomstige verstrekker kijkt maar.
Moest je partner ook?
Hohoquote:Op donderdag 22 januari 2009 13:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Weet je dat wel zeker? Is volgens mij zeer ongebruikelijk omdat het fiscaal veel voordelen biedt (ja, en nadelen, maar daar hoor je veel minder over) als de kapitaalverzekering wél aan de eigen woning is gekoppeld (een box 1-KEW dus).
Ik bedoel dat de meeste hypotheekadviseurs de box-3 variant eigenlijk nooit uitleggen. Jij wel natuurlijkquote:Op donderdag 22 januari 2009 16:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hoho, ik probeer vaak genoeg om de nadelen van een KEW (
) uit te leggen.
tja,quote:
Thanksquote:Op zondag 25 januari 2009 11:33 schreef Tha_Duck het volgende:
Waarom dalen? Dan praat je over een lineaire hypo. Betaal je je scheel aan. Pas over een jaar of 20 wordt ie goedkoper dan een spaar hypotheek. Lijkt me niet handig
Gefeli overigens!!
volgens mij is er nog niet zo veel veranderd bij de meeste hypotheekverstrekkers en heb je als starter momenteel nog dezelfde mogenlijkheden als vorig jaar.quote:Op woensdag 28 januari 2009 01:45 schreef VinnieJones het volgende:
Kan iemand even vertellen wat de kansen zijn voor een startende koper ?
Is het verslechterd of verbeterd vergeleken met vorig jaar ?
En dat geloof je zelf?quote:Op woensdag 28 januari 2009 08:18 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
volgens mij is er nog niet zo veel veranderd bij de meeste hypotheekverstrekkers en heb je als starter momenteel nog dezelfde mogenlijkheden als vorig jaar.
Yepz. Ik heb vorige week nog een hypotheekl afgesloten en dat ging prima hoor (op 1 hypotheekverstrekker na, die waren wel degelijk een stuk voorzichtiger.quote:
omdat je een hypotheek hebt gekregen betekent het natuurlijk niet dat ze niet voorzichtiger zijn geworden. De vermenigvuldigingsfactor van je bruto inkomen is wel degelijk lager geworden dan dat die eerst was. Bij veel aanbieders gaan ze niet meer hoger dan rond de 4.5x je inkomen. Dat was een jaar geleden nog wel andersquote:Op woensdag 28 januari 2009 08:55 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
Yepz. Ik heb vorige week nog een hypotheekl afgesloten en dat ging prima hoor (op 1 hypotheekverstrekker na, die waren wel degelijk een stuk voorzichtiger.
Als je een goed inkomen hebt, in een branche werkt waar geen ontslagen dreigen en je leent niet maximaal, veranderd er niet veel. Maar ik denk dat veel mensen niet op al deze drie vragen positief kunnen antwoorden.quote:Op woensdag 28 januari 2009 01:45 schreef VinnieJones het volgende:
dat dusquote:Op woensdag 28 januari 2009 09:23 schreef ioko het volgende:
[..]
Als je een goed inkomen hebt, in een branche werkt waar geen ontslagen dreigen en je leent niet maximaal, veranderd er niet veel.
Tot nog toe wel (Ml-etje gaat dringend op zoek naar afklopbaar hout..)quote:Op woensdag 28 januari 2009 09:23 schreef ioko het volgende:
[..]
Als je een goed inkomen hebt, in een branche werkt waar geen ontslagen dreigen en je leent niet maximaal, veranderd er niet veel. Maar ik denk dat veel mensen niet op al deze drie vragen positief kunnen antwoorden.
Het info gesprek ging bij ons zeer goed de 9e gaan we voor het eggie.quote:Op woensdag 28 januari 2009 01:45 schreef VinnieJones het volgende:
Doe mij ook even een biels....quote:Op woensdag 28 januari 2009 09:47 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Tot nog toe wel (Ml-etje gaat dringend op zoek naar afklopbaar hout..)
Ah heb je die offertes ook echt meegenomen of gewoon gezegd wat de anderen boden (en wie heb je gekozen?).quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Doe mij ook even een biels....Wij gaan straks de definitieve offerte tekenen, en dan weer in de clinch met de artsen van de verzekeraar, want die gaan vast weer veel miepen over mijn hartoperatie op 3-jarige leeftijd.
![]()
Maar goed, bij alle serieuze offerte gesprekken (oa ING, Rabo, Hypotheker en Huis & Hypotheek) kwamen we qua totaal bedrag op 2/3 van ons max bedrag, en aangezien we een startersappartement verkopen, én geen BKR shit hebben, wilden ze allemaal maar wat graag, en rolden ze zowat over straat met telkens weer een tiende rente er af, of wilden ze ons toch echt waarschuwen van obscure voorwaarde A van verstrekker B, etc etc..
Wij zijn uiteindelijk bij Huis & Hypotheek gekomen, de adviseur was ietwat betweterig, maar zeer terzake kundig, en nam als enige ook onze pensioenen mee in de berekening om maar es wat te noemen. En hij dook een behoorlijk goedkope overlijdensrisicoverzekering van Reaal op, die wilde de ING uiteindelijk ook gebruiken in de offerte ipv hun eigen in-huis verzekeringsprodukt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:56 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ah heb je die offertes ook echt meegenomen of gewoon gezegd wat de anderen boden (en wie heb je gekozen?).
Wij hebben weinig zin nog tig gesprekken te voeren en willen graag bij deze adviseur maar wat eraf krijgen is altijd lekker natuurlijk.
Thanks voor de tips.. ik ga inderdaad wat roepen maar omdat we geen zin hebben overal offertes te laten maken heb ik dus niets om te laten zien maar wat roepen kan altijd natuurlijk merk ik alquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:21 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wij zijn uiteindelijk bij Huis & Hypotheek gekomen, de adviseur was ietwat betweterig, maar zeer terzake kundig, en nam als enige ook onze pensioenen mee in de berekening om maar es wat te noemen. En hij dook een behoorlijk goedkope overlijdensrisicoverzekering van Reaal op, die wilde de ING uiteindelijk ook gebruiken in de offerte ipv hun eigen in-huis verzekeringsprodukt.We hebben hier en daar in de gesprekken wel wat bedragen en rentepercentages laten vallen, maar niet alle partijen alles laten zien van elkaar..
Het is wel grappig om te zien dat elke adviseur nét op een ander detail de nadruk legt, net wat voor hun het beste plaatje oplevert. Tip, vergelijk de bruto bedragen, sommige van die modellen rekenen met een wat hoger belastingvoordeel dan anderen. En bij een overlijdensrisicoverzekering kan je kiezen voor een gelijkblijvend, een evenredig dalend of annuïtair dalende verzekerd bedrag. Dat scheelt nogal wat in de premie, en zo smokkelen ze ook nog wel es 10 euro van het netto bedrag af..En sommige banken hebben een 2-sporen rentebeleid, maw nu wat extra korting, wat er na de rentevaste periode weer bij komt, tenzij je daar wat over gaat stampen met je voeten, dan doen ze niet moeilijk. (de ING heeft dit oa, en volgens die adviseur lezen 9 van 10 mensen er over heen, is dus kassa voor hen)
Naja, bedenk wel, grofweg 10% van alle hypotheken halen in ongewijzigde vorm de einddatum, dus of dat (mogelijk) hogere rentepercentage voor 30 jaar dan echt de beste keuze is? Je leeft immers nu, en je zal vast nog wel promoties etc maken, dus je netto inkomen zal vast nog wel stijgen, en het hypotheekbedrag blijft hetzelfde, dus dan zou je de boel eerst eens voor 15 of 20 jaar kunnen vastzetten?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:34 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Thanks voor de tips.. ik ga inderdaad wat roepen maar omdat we geen zin hebben overal offertes te laten maken heb ik dus niets om te laten zien maar wat roepen kan altijd natuurlijk merk ik al
Die verzekering is idd goed lezen dat merkte ik al
En we kiezen sowieso voor 30 jaar vast anders slaap ik niet dus stijgen kunnen ze vergeten
Overigens ga ik wel hameren op de voordelen die rentevast voor hen heeft..kijken of we dat percentage omlaag kunnen krijgen.
En tevens heeft die man weinig werk aan ons (2 afspraken en de deal is rond ws) dus dat kan ook wel zakken..lees graag alles zelf dussuh op een paar vragen na kan hij zijn grijze massa thuis laten
Het scheelde bij ons nog geen 30 euro per maand eerlijk gezegd slaap ik voor die 30 graag goed.. en ja ik weet wat dat voor een bedrag word over 30 jaarquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:39 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Naja, bedenk wel, grofweg 10% van alle hypotheken halen in ongewijzigde vorm de einddatum, dus of dat (mogelijk) hogere rentepercentage voor 30 jaar dan echt de beste keuze is? Je leeft immers nu, en je zal vast nog wel promoties etc maken, dus je netto inkomen zal vast nog wel stijgen, en het hypotheekbedrag blijft hetzelfde, dus dan zou je de boel eerst eens voor 15 of 20 jaar kunnen vastzetten?
Eeuuh, weet ik zo niet uit mijn hoofd..quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:41 schreef Ml-etje het volgende:
Overigens welke verzekering heb je gekozen bij Reaal (hihi altijd handig)?
Tuurlijk thanks!!!quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Eeuuh, weet ik zo niet uit mijn hoofd..Maar staat/stond ook bovenaan bij independer, dus die heb je vast zo gevonden..
Het hangt er van af, de hypotheker heeft ook nog een eigen spaarprodukt genaamd SKP, daar zitten ze aardig scherp mee in de markt, Aegon was bij ons de 2e vergeleken met dat product. Het hangt van veel factoren af, de hypotheker kan ook met een zelf ingevulde (lagere) rente rekenen, net als alle anderen, maar mijn/onze ervaring is dat vooral de Rabobank op het moment wel veel willen, en de hypotheker meer met vaste tarieven werkt. Maar tussenpersonen hebben dus inderdaad nog wel enige marge qua rentepercentage.quote:Op donderdag 29 januari 2009 12:06 schreef spacecrap het volgende:
Wij zijn ons wat aan het orienteren op de woningmarkt en nu lees je veel over onderhandelen wat betreft de hypotheekrentes... maar kan dit ook bij de hypotheker? Het lijkt namelijk alsof deze rentes vastliggen (zjin ook op te vragen op de site etc.).. het zou hier om een bedrag gaan wat ruim binnen de NHG normen zit dus daar heb je al 0,4% korting... momenteel lijkt Aegon erg gunstig (misschien dat de verstrekker hier een rol speelt?)
Wij hebben een Florius spaarhypotheek met Reaal ORV, dus ja, dat kan gewoon.. Sterker nog, de adviseur van de ING gooide hun eigen (relatief dure) ORV er uit, en rekende verder met die van Reaal..quote:Op donderdag 29 januari 2009 12:37 schreef spacecrap het volgende:
dus je kan de ORV wel apart afsluiten? ik dacht dat het bij spaarhypotheken altijd verstrengeld was? kan je dan gewoon vragen of de ORV eruit kan en deze vervolgens zelf ergens anders afsluiten?
Dat laatste doet een polis altijdquote:Op donderdag 29 januari 2009 13:15 schreef spacecrap het volgende:
hoe bedoel je dat? ik heb wel gehoord van kruislings verzekeren... ik betaal polis van vriending, vriending betaalt mijn polis... dus als ik kom te overlijden krijgt zij het geld... als zij komt te overlijden krijg ik cashie
quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat laatste doet een polis altijd
Het kruislings premiebetalen gebeurt vanwege het vermijden van successierechten.
En daar wil je mee zeggen? (aangezien het dán niét relevant is)quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:29 schreef Echo99 het volgende:
[..]
![]()
Gehuwd in gemeenschap van goederen...
Dat een polis niet per definitie kruislings gesloten word en dat het bij de gemiddelde Nederlander gehuwd op algehele gemeenschap van schulden ook voor de successie niet uitmaakt...quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En daar wil je mee zeggen?
Erm... lees eens?quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:32 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Dat een polis niet per definitie kruislings gesloten word en dat het bij de gemiddelde Nederlander gehuwd op algehele gemeenschap van schulden ook voor de successie niet uitmaakt...
Wij hebben nu 3 gesprekken gehad (SNS Bank, Rabobank, VEH). Bij de eerste twee hoef je geen intentieverklaring te hebben. 3 jaaropgaven voldoen. Bij SNS Bank is het zelfs zo dat ze rekenen met mijn laatste (hoogste) jaarinkomen. Dat is dus net zo goed als dat ik een intentieverklaring of vast contract zou hebben gehad.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:19 schreef Blik het volgende:
vast contract of intentieverklaring was bij ons wel een vereiste in ieder geval.
En dan ook geen NHG nodig? Wij zitten net onder die grensquote:Op donderdag 29 januari 2009 13:51 schreef Aventura het volgende:
[..]
Wij hebben nu 3 gesprekken gehad (SNS Bank, Rabobank, VEH). Bij de eerste twee hoef je geen intentieverklaring te hebben. 3 jaaropgaven voldoen. Bij SNS Bank is het zelfs zo dat ze rekenen met mijn laatste (hoogste) jaarinkomen. Dat is dus net zo goed als dat ik een intentieverklaring of vast contract zou hebben gehad.
Het is wel zo dat ik een goed salaris heb, we lang niet op de top gaan lenen en we heel veel eigen geld inbrengen (o.a. uit overwaarde).
NHG gaat net niet lukken geloof ik.quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:59 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
En dan ook geen NHG nodig? Wij zitten net onder die grensmaar dat betekende wel een NGH verklaring in laten vullen (geen probleem overigens maar je zal een jaarcontract hebben zonder intentieverklaring).
En al voorkeuren? Ideeën?
Banksparen? Aar joe sjoer?quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:05 schreef Aventura het volgende:
[..]
NHG gaat net niet lukken geloof ik.
We denken zelf aan een aflossingsvrije hypotheek, met daarnaast waardeopbouw in de vorm van banksparen. Zowel SNS als Rabo hebben hier de producten voor. We hebben nog wel onenigheid. Ik vind kortlopende of variabele rente geen probleem, vriendlief zet het liever vast. De rente is kortlopend nu lekker laag (ons is 4,7% voorgerekend bij SNS) en ik verwacht geen grote stijgingen. Variabel is zelfs nog lager en je kan het op elk moment vastzetten. Bovendien ben ik, laten we zeggen, in een positie dat ik de rentes heel goed in de gaten kan houden. Maar vriend heeft dus liever zekerheid.
De reden dat ik niet wil wachten op een intentieverklaring (die geven ze hier pas na 6 maanden af) is dat ik geloof dat we nu onze slag kunnen slaan. Prijzen zakken in gemeente waar we willen kopen, in mijn woonplaats bieden mensen nog de vraagprijs.
Met banksparen bouw je vermogen op zonder de fiscale nadelen van als je op eigen houtje spaart. En met het hoge rentepercentage van de dan geldende hypotheekrente (dat is aan elkaar gekoppeld), wat haast altijd hoger is dan de normale spaarrentes. En je hebt niet te maken met verliesgevende beleggingen en hoge bijkomende onzinkosten zoals provisies en administratiekosten.quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:27 schreef Ml-etje het volgende:
NHG is 265 incl alles..
Waarom banksparen (hier komen we als we onze eisen op n rij zetten ook op uit hoor)?
Zonder fiscale nadelen? Huh? Box 1-sparen is alleen maar positief?quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:38 schreef Aventura het volgende:
[..]
Met banksparen bouw je vermogen op zonder de fiscale nadelen van als je op eigen houtje spaart. En met het hoge rentepercentage van de dan geldende hypotheekrente (dat is aan elkaar gekoppeld), wat haast altijd hoger is dan de normale spaarrentes. En je hebt niet te maken met verliesgevende beleggingen en hoge bijkomende onzinkosten zoals provisies en administratiekosten.
Even kort samengevat zoals ik dit product zelf begrijp.
Dat dus. Ik spaar ook (zoveel mogelijk) in box 3, die 1,2% is me dat wel waard.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zonder fiscale nadelen? Huh? Box 1-sparen is alleen maar positief?
Niets is ingewikkelder dan een box-1 product en de fiscale regeltjes die ervoor gelden. Box 3 is gewoon simpel.
En verder is banksparen helemaal niet altijd goedkoper en is er mijn stokpaardje: het nadeel van de successierechten.
Ze hebben mij 4 jaar terug zonder met de ogen te knipperen een woekerpolis verkocht, echter kreeg ik recentelijk van een andere tussenpersoon waar we zaten voor een offerte meteen hulp aangeboden om hier werk van te maken, dit terwijl de hypotheker hier ook van wist.. Ze schermen met allerlei service documenten etc etc, maar aan nazorg doen/deden ze niet echt pro-actief, maar daar zullen ze vast niet de enige mee zijn, en zal ook per kantoor/medewerker verschillen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:18 schreef Miss_MacPhisto het volgende:
Momenteel zijn mijn vriend en ik ook bezig met het aanvragen van onze hypotheek. Vandaag een overzicht van onze adviseur (De Hypotheker) gekregen met kosten vergeleken van vier banken/verzekeringsmaatschappijen. Gebaseerd op kostenplaatje en de vorm waar we voor willen kiezen, lijkt de hypotheek van De Hypotheker zelf ons het meest aan te spreken. Deze is eind 2007 ook als beste getest door De Consumentenbond, dat klinkt ook wel weer goed en daarnaast kon onze contactpersoon bij De Hypotheker ons alles zeer degelijk en volledig uitleggen. Zijn er hier nog mensen die goede (of juist niet) ervaringen hebben met deze aanbieder?
Je hebt het nu over vermogensbelasting? Want dat bedoelde ik met fiscaal nadeel, eigenlijk.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat dus. Ik spaar ook (zoveel mogelijk) in box 3, die 1,2% is me dat wel waard.
Vermogensrendementsheffing, jaquote:Op donderdag 29 januari 2009 15:35 schreef Aventura het volgende:
[..]
Je hebt het nu over vermogensbelasting? Want dat bedoelde ik met fiscaal nadeel, eigenlijk.
..
Dat klopt, dat doe ik ook. Ik betaal over dit bedrag een forse rente aan mijn ouders (die ik overigens wel kan onderbouwen) en die is bij mij aftrekbaar. Ook zijn ze zoquote:Op donderdag 29 januari 2009 15:46 schreef Aventura het volgende:
Ik bedenk me trouwens nu pas nog iets. Ik zei net dat we eigen geld hebben. Dat klopt; voor 50% overwaarde van mij en voor 50% familielening van vriendliefs kant. We hebben er nog niets iets concreets over afgesproken, maar stel dat we de fam. maandelijks een bedrag-met-rente terugbetalen. Dan is dat toch in feite ook een stuk vermogensopbouw? En die rente kan je volgens mij nog aftrekken ook. Of zie ik dit verkeerd.
Slim, slim. Oke, dit zal ik dan eens voorleggen in volgende gesprekken met de adviseur(s).quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vermogensrendementsheffing, javermogensbelasting is afgeschaft Een groot deel daarvan wordt al gecompenseerd doordat ik hogere rendementen kan halen dan een bankspaarrekening, ook schijnt een bankspaarhypotheek een iets hogere rente te hebben (ze moeten tenslotte érgens op verdienen).
[..]
Dat klopt, dat doe ik ook. Ik betaal over dit bedrag een forse rente aan mijn ouders (die ik overigens wel kan onderbouwen) en die is bij mij aftrekbaar. Ook zijn ze zoom een schenking te doen, geheel toevallig is dat het verschil tussen de door mij betaalde rente en de rente die ze hadden kunnen krijgen op hun spaarrekening. Maar die schenking en de lening hebben niks met elkaar te maken. En met niks bedoel ik ook niks. Er is geen enkel aantoonbaar causaal verband.
Het opgebouwde saldo van een BEW/SEW (banksparen dus) valt in de nalatenschap en wordt dus belast met successierechten. Dit in tegenstelling tot de KEW.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:35 schreef Aventura het volgende:
@ Five Horizons: zou je misschien meer willen vertellen over successierechten en banksparen?
Geldt dat ook als 1 van de partners die samen het banksparen hebben afgesloten overlijdt?quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het opgebouwde saldo van een BEW/SEW (banksparen dus) valt in de nalatenschap en wordt dus belast met successierechten. Dit in tegenstelling tot de KEW.
Nee, dan valt de helft in de nalatenschap. (heel kort door de bocht, maar het telt voor de helft mee voor de vrijstelling)quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:15 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Geldt dat ook als 1 van de partners die samen het banksparen hebben afgesloten overlijdt?
DMV samenlevingscontract/gereg partnerschap/huwelijk -maakt dat nog verschil?- aan elkaar verbonden zijn?
Tja, die hele bijleenregeling hangt vast aan de HRA, dus dat is feitelijk geen argument. Ik ben voorstander van zo weinig mogelijk te lenen, maar om dit voor je uit te rekenen, moet ik alle details kennen. Je HRA wordt jaarlijks lager door een stijgend eigenwoningforfait, zonder hypotheek heb je daar geen last van. Maar da`s algemeen...ik kan er zo in elk geval eeinig over zeggen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:51 schreef anboni het volgende:
Aansluitend zei die adviseur dat hij op z'n kop zou krijgen van de financial coach als hij me dat zou aanraden. Hij kwam met een ander rekenvoorbeeld, waarbij ik 35% zou betalen en de rest zou financieren. Aan de financiering een (box 3-)spaarverzekering gekoppeld met een eerste inleg die na 30 jaar de schuld kan aflossen. Door die constructie heb ik dus hogere maandlasten (ruim het dubbele), gegarandeerd geen restschuld na 30 jaar (hoewel ik niet verwacht dat ik die volle 30 jaar daar blijf wonen) en nog een flink bedrag op de bank.
Belangrijkste redenen die de adviseur noemde, waren: maximaal gebruik maken van de HRA (daar staat of valt deze constructie toch al mee, voor m'n gevoel) en minder 'last' van de bijleenregeling als ik tzt verhuis.
grootste probleem hiermee is dat het totaal tegen m'n gevoel ingaat dat meer lenen op enige manier beter zou kunnen zijn dan minder lenen
Ik weet het antwoord niet. Maar wellicht krijgt hij op zijn kop van de "financial coach" omdat het financieel voor hun niet zo aantrekkelijk is. Op zo'n standaardproduct als jij wil zit natuurlijk minder marge dan met verzekering enzo erbij.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:51 schreef anboni het volgende:
Mijn eigen gedachte was om zo'n 75% van de koop uit eigen middelen te betalen en de rest te financieren (aflossingsvrij ivm maandlasten en flexibiliteit om tussentijds af te lossen). Dat hebben we bekeken, daar kwam een aantrekkelijk bedrag aan maandlasten uit.
Aansluitend zei die adviseur dat hij op z'n kop zou krijgen van de financial coach als hij me dat zou aanraden. Hij kwam met een ander rekenvoorbeeld, waarbij ik 35% zou betalen en de rest zou financieren.
Snap ik, vind het alleen iets te ver gaan om van iemand op 'n forum te vragen om allerlei berekeningen voor me te makenquote:Op donderdag 29 januari 2009 18:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ben voorstander van zo weinig mogelijk te lenen, maar om dit voor je uit te rekenen, moet ik alle details kennen.
Gelukkig, ik ben dus niet de enige die die gedachte hadquote:Op donderdag 29 januari 2009 18:27 schreef DIJK het volgende:
Ik weet het antwoord niet. Maar wellicht krijgt hij op zijn kop van de "financial coach" omdat het financieel voor hun niet zo aantrekkelijk is. Op zo'n standaardproduct als jij wil zit natuurlijk minder marge dan met verzekering enzo erbij.
Ah ok dan loop je als ik het correct samenvat bij banksparen (zonder aandelen) als 1 van de partners overlijdt een fiscaal risico voor de helft (dacht 14700 pp de vrijstelling is uit mijn hoofd).quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, dan valt de helft in de nalatenschap. (heel kort door de bocht, maar het telt voor de helft mee voor de vrijstelling)
Bedoel je ongeveer zoiets?quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:51 schreef anboni het volgende:
Stel dat ik zelf in een spreadsheet wat berekeningen zou willen doen, zijn er dan nog bijzonderheden waar ik aan moet denken? Of weet iemand toevallig van het bestaan van een dergelijke (vrij beschikbare) spreadsheet?
Banksparen kan mét (BEW) en zonder (SEW) aandelen. (het woord is misleidend, het gaat erom dat banken nu iets kunnen aanbieden in plaats van alleen verzekeraars. Het aparte was dat een verzekeraar (Allianz) destijds de eerste was met een bankspaarproduct)quote:Op donderdag 29 januari 2009 20:14 schreef Fikfok het volgende:
[..]
Ah ok dan loop je als ik het correct samenvat bij banksparen (zonder aandelen) als 1 van de partners overlijdt een fiscaal risico voor de helft (dacht 14700 pp de vrijstelling is uit mijn hoofd).
Waar is het EWF?quote:
Formulier hier in te vullen.quote:Veel banken verlagen variabele hypotheekrente niet
De marge die wordt berekend op de variabele hypotheekrente is de afgelopen vijf maanden verdubbeld. Alleen ING en Postbank doen hier niet aan mee. De marge bij Westland Utrecht Hypotheekbank is nu 3,4 procentpunt. De Rabo is ook traag met verlagen. Mail ons nu!
Marge
In augustus bedroeg de heffing bovenop de 1 maands euribor bij de Nederlandse banken gemiddeld 1,4 procentpunt, in november was dit 2,3 procentpunt en nu 2,8 procentpunt,dat meldt de Independer.
ING
De ING en de Postbank houden zich wel keurig aan de regels: ze heffen gewoon 1 procent bovenop de 1 maands euribor. De rente bij de Oranje Leeuwen is ondertussen al gezakt van 6,2% naar 3,2% voor februari.
ING
Westland Utrecht Hypotheekbank (WUH), een onderdeel van de ING Groep, heeft de marge wél enorm verhoogd: naar maar liefst 3,4 procent voor vandaag! Klagende klanten worden met een kluitje het bos ingestuurd: de rente blijft tot nu toe staan op 5,5%.
Waar ING/Postbank de lagere 1 maands euribor neemt, nemen de collega's van WUH overigens ook nog de contractueel afgesproken 3 maands euribor.
Verschillen
De onderlinge verschillen in variabele hypotheekrente zijn sowieso erg groot zijn. Klanten met een tophypotheek met variabele rente bij Fortis Bank betalen nu 2,7 procentpunt meer rente dan bij de Postbank/ING.
Rabo
De Rabobank is ook traag met verlagen. De Boerenleenbank berekent iedere 3 maanden een nieuw percentage. De variabele rente bij de Rabo staat nu bij de meeste regio's op 5,2%.
Veranderingen rente Westland Utrecht
In onderstaande tabel staan de momenten dat de Westland Utrecht Hypotheekbank (WUH) de variabele rente de afgelopen 2,5 jaar heeft veranderd. Ook zijn opgenomen de dan geldende ECB-rente en de dan geldende 3 maands euribor.
Datum WUH ECB 3 maands-euribor
30-10-2005 3,3 2 2,263
30-1-2006 3,5 2,25 2,542
30-4-2006 3,7 2,5 2,852
31-7-2006 4 2,75 3,161
15-7-2006 4 3 3,09
31-10-2006 4,3 3,25 3,564
12-12-2006 4,3 3,5 3,674
31-1-2007 4,7 3,5 3,782
14-3-2007 4,7 3,75 3,893
13-6-2007 4,7 4 4,145
31-7-2007 4,8 4 4,26
31-10-2007 5,6 4 4,603
31-1-2008 5,8 4 4,374
30-4-2008 5,4 4 4,857
9-7-2008 5,4 4,25 4,962
4-8 2008 6 4,25 4,97
8-10-2008 6 3,75 5,393
6-11-2008 6 3,25 4,592
4-12-2008 6 2,5 3,669
31-12-2008 6 2,5 2,928
1-1-2009 5,5 2,5 2,859
15-1-2009 5,5 2 2,51
28-1-2009 5,5 2 2,101
Betaalt u ook teveel voor uw hypotheek? Mail ons nu!
Vermeld in ieder geval uw huidige rente-precentage, de datum van uw laatste bankafschrift, de banknaam en het hypotheekproduct. Het liefste ook uw telefoonnummer.
We behandelen alle gegevens strikt vertrouwelijk. U kunt ook rechtstreeks mailen naar: internet@rtlz.nl. bijvoorbeeld als u net zo'n mooi staatje als hierboven kunt maken. (Gewoon even uw afschriften doorlopen en daarna mailen.)
RTL Z komt voor u op! We gaan proberen de korte en lange rente op korte termijn naar beneden te krijgen.
Er stond ook ongeveer.quote:
Inderdaad, diefstal. Legale diefstal. Het aanvullen van balanstekorten over de ruggen van mensen die daar niks mee te maken hebben.quote:
Mja, het punt is (en dat wordt in hypotheeksoftware ook niet doorgerekend): EWF stijgt met de jaren (althans: historisch gezien), dus de HRA neemt af. Absoluut iets om rekening mee te houden. (en zeker relevant bij kleine hypotheken die net niet in aanmerking komen voor 'Hillen'.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er stond ook ongeveer.(Ik weet dat jij hier erg op gebrand bent.)
Maar goed, als je wilt, kan het EWF er ook in worden gebouwd, hoor. Het was ook de vraag of er zoiets bedoeld werd.
Mwoa, er is niemand die een mes op je keel zet om er te blijven, hoor.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:08 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Inderdaad, diefstal. Legale diefstal. Het aanvullen van balanstekorten over de ruggen van mensen die daar niks mee te maken hebben.
Hoe snel zijn ze erbij om de variabele rente te verhogen als dat nodig is? Ik heb zelf geen idee eigenlijk...quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:08 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Inderdaad, diefstal. Legale diefstal. Het aanvullen van balanstekorten over de ruggen van mensen die daar niks mee te maken hebben.
Dat doen ze meteen. Toen Euribor explodeerde, explodeerde de variabele rente dezelfde maand nog mee. Ook voor bijvoorbeeld de Rabobank, die onlangs in een nogal vaag persbericht heeft gezegd dat ze haar variabele rente niet volledig op Euribor baseert.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:10 schreef Suijk het volgende:
[..]
Hoe snel zijn ze erbij om de variabele rente te verhogen als dat nodig is? Ik heb zelf geen idee eigenlijk...
Helaas werkt het niet voor iedereen zo simpel.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa, er is niemand die een mes op je keel zet om er te blijven, hoor.
Dat kan zijn, maar dit is nu eenmaal het principe van een variabele rente. Die kan stijgen of dalen. Klanten gaan niet over de winstgevendheid van bedrijven (dat zou wat worden...ik zal voortaan bij de AH ook gaan klagen als ze dalende koffieprijzen niet doorberekenen).quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:14 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Helaas werkt het niet voor iedereen zo simpel.
Nee, zo simpel is het niet.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat kan zijn, maar dit is nu eenmaal het principe van een variabele rente. Die kan stijgen of dalen. Klanten gaan niet over de winstgevendheid van bedrijven (dat zou wat worden...ik zal voortaan bij de AH ook gaan klagen als ze dalende koffieprijzen niet doorberekenen).
Is het een recht om als consument te profiteren van dalende inkoopprijzen van bedrijven? Populistisch geneuzel van RTL.
Aangepast.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mja, het punt is (en dat wordt in hypotheeksoftware ook niet doorgerekend): EWF stijgt met de jaren (althans: historisch gezien), dus de HRA neemt af. Absoluut iets om rekening mee te houden. (en zeker relevant bij kleine hypotheken die net niet in aanmerking komen voor 'Hillen'.
Ik denk het wel! Misschien nog wat kleine toevoegingen (die EWF is misschien wel handig, bijvoorbeeldquote:
Was vergeten om op updaten te klikken.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:42 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik denk het wel! Misschien nog wat kleine toevoegingen (die EWF is misschien wel handig, bijvoorbeeld), maar dat zou ik zelf waarschijnlijk wel erin kunnen hacken
Yup, zie 'm, maar ik mag die pagina niet wijzigen (en zo te zien kan ik ook niet kopieren). Ik heb toegang aangevraagd, maar ik weet niet of je dat wilt (kan me voorstellen van nietquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Was vergeten om op updaten te klikken.![]()
Je ziet het er nu wel in staan.
Lemmeb is niet de enige die hierover klaagt. Ook de consumentenbond is van mening dat het gebeurt. Kamer moet aandringen op maatregelen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa, er is niemand die een mes op je keel zet om er te blijven, hoor.
Ja en de VEH (dé partij met boter op het hoofd waar het hypotheken betreft) ook waarschijnlijk. De Consumentenbond is wat betreft hypotheken ook al niet serieus te nemen. Goedbedoelde knulligheid is het.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Lemmeb is niet de enige die hierover klaagt. Ook de consumentenbond is van mening dat het gebeurt. Kamer moet aandringen op maatregelen.
Waarom is dat je reinste diefstal?quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:57 schreef Blik het volgende:
Ach ja, de rentes met langere looptijden worden ook al tijden niet verlaagd. Ook je reinste diefstal al zeg ik het zelf
Klopt wat je zegt, maar die punten die jij noemt wil bijna iedereen welquote:Op vrijdag 30 januari 2009 01:05 schreef yekki77 het volgende:
De beste hypotheek is een hypotheek die voldoet aan je wensen.
Wil jij 100 % zekerheid.
Wil jij een lange rente vast periode.
Wil jij je hypotheek volledig aflossen.
Wil jij een transparante hypotheek.
Mochten dit jou wensen zijn???
Dan is een bankspaarhypotheek de beste optie. Kortom de soort hypotheek is afhankelijk van jouw wensen.
Mwoa, de ESB kan de rente wel verlagen, maar dat wil niet zeggen dat de banken daar in meegaan. Dit is ets wat de overheid graag wil, om zo de huizenmarkt wat te stimuleren, maar daar hebben ze hooguit bij Fortis en ABN-AMRO wat over te zeggen..quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:57 schreef Blik het volgende:
Ach ja, de rentes met langere looptijden worden ook al tijden niet verlaagd. Ook je reinste diefstal al zeg ik het zelf
Kortom als je degelijk bent heb je nog een kans, wijk je af van de doorsnee dan wordt 't lastiger.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:38 schreef fruityloop het volgende:
De banken mogen doen met de rentes wat ze willen tot op zeker hoogte, en ik merkte bij mijn eigen hypotheek onderhandelingen dat er nog wel wat mogelijk is bij de banken, je moet alleen even wat meer onderhandelen, en uiteraard zorgen voor een schone BKR-lei, en niet elk jaar voor 50 euro per maand meer een nieuwe baan zoeken etc etc, banken willen nu even wat minder risico nemen..
Mwoa, zo is het helemaal niet. Het valt best wel mee.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:40 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Kortom als je degelijk bent heb je nog een kans, wijk je af van de doorsnee dan wordt 't lastiger.
Ja, want jij weet het met je onmetelijke wijsheid vast beter.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja en de VEH (dé partij met boter op het hoofd waar het hypotheken betreft) ook waarschijnlijk. De Consumentenbond is wat betreft hypotheken ook al niet serieus te nemen. Goedbedoelde knulligheid is het.[
Nee, aangezien die rentetarieven gebaseerd zijn op toekomstverwachting.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:57 schreef Blik het volgende:
Jaquote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:44 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, want jij weet het met je onmetelijke wijsheid vast beter.
Het is heel simpel: toen deze mensen hun hypotheek met variabele rente afsloten, is hen heel duidelijk gezegd (nee, niet beloofd, maar je mag toch aannemen dat datgene wat je adviseur zegt klopt) dat deze gebaseerd zou zijn op de marktrente. Dat blijkt niet het geval te zijn, en dus hebben we het hier gewoon over een geval van bewust verkeerde voorlichting met als doel mensen een poot uit te draaien. Oftewel: oplichting.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja
Als mensen met goedbedoelde kneuterigheid als de Consumentenbond (wie heeft hén specialist gemaakt) op de proppen komen, dan word ik kriegel, ja. En verder is het gewoon sneu dat bedrijven blijkbaar niet mogen bepalen welke prijzen ze vragen. Het argument dat jij gebruikt raakt kant noch wal. Er is helemaal niet 'beloofd' dat de rente de markt volgt.
Nee dat is een argument.quote:RTL goes SBS/Telegraaf
Laat Lemmeb maar, hij is door zichzelf uitgeroepen als de specialist van alle financiele zaken aangaande de nederlandse consument.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja
Als mensen met goedbedoelde kneuterigheid als de Consumentenbond (wie heeft hén specialist gemaakt) op de proppen komen, dan word ik kriegel, ja. En verder is het gewoon sneu dat bedrijven blijkbaar niet mogen bepalen welke prijzen ze vragen. Het argument dat jij gebruikt raakt kant noch wal. Er is helemaal niet 'beloofd' dat de rente de markt volgt.
RTL goes SBS/Telegraaf
Was die opmerking sarcastisch of serieus?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa, zo is het helemaal niet. Het valt best wel mee.
In dat geval (niet dat ik het met je argument eens ben) zul je niet bij de verstrekkers moeten zijn, maar bij de adviseurs.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:54 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het is heel simpel: toen deze mensen hun hypotheek met variabele rente afsloten, is hen heel duidelijk gezegd (nee, niet beloofd, maar je mag toch aannemen dat datgene wat je adviseur zegt klopt) dat deze gebaseerd zou zijn op de marktrente. Dat blijkt niet het geval te zijn, en dus hebben we het hier gewoon over een geval van bewust verkeerde voorlichting met als doel mensen een poot uit te draaien. Oftewel: oplichting.
Serieus. Er wordt door een aantal verstrekkers wel degelijk wat langer gekeken naar de casus, maar het is niet zo dat alleen mensen met een, volgens de 'norm' (:r), dubbel zo hoog inkomen en geen andere kredieten een hypotheek kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:56 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Was die opmerking sarcastisch of serieus?
Jep. En laat dat nou in veel gevallen (zoals bij Rabo) de adviseur van de bank zijn...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In dat geval (niet dat ik het met je argument eens ben) zul je niet bij de verstrekkers moeten zijn, maar bij de adviseurs.
De norm voor maximaal ligt al stuk lager, daarnaast is elke bank nu gericht op herstel van eigen vermogen en grote leningen vormen een risico in een onzekere markt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Serieus. Er wordt door een aantal verstrekkers wel degelijk wat langer gekeken naar de casus, maar het is niet zo dat alleen mensen met een, volgens de 'norm' (:r), dubbel zo hoog inkomen en geen andere kredieten een hypotheek kunnen krijgen.
Bij sommige banken staat het er keihard in (Euribor + vaste opslag), bij andere niet. Maar ook bij de hypotheekverstrekkers waar het er wel instaat, houdt men zich er in veel gevallen niet aan. Dan verhoogt men gewoon die 'vaste opslag', met als argument dat die vaste opslag toch niet zo vast is als in het contract lijkt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:55 schreef Suijk het volgende:
In hoeverre staat dat dan in je hypotheek contract? Wat staat daar in over die rente?
De CHF-norm was er vorig jaar al en is niet aangepast.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:03 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De norm voor maximaal ligt al stuk lager
In de meeste gevallen is dat niet iemand van de bank, hoor. (Rabo kan gewoon via het intermediair)quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:00 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jep. En laat dat nou in veel gevallen (zoals bij Rabo) de adviseur van de bank zijn...
Oftewel: praat geen poep, wees eens een vent en geef gewoon toe dat je het mishebt.
Rabo hypotheken worden nu eenmaal vaak, zoniet meestal, via de bank afgesloten.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In de meeste gevallen is dat niet iemand van de bank, hoor. (Rabo kan gewoon via het intermediair)
Dat kan ik ook tegen jou zeggen.quote:Ik zou zeggen: wie eist, bewijst. (in plaats van te roepen 'dat dat nu eenmaal zo is' en 'Jarenlang is men voorgelogen!')
Ik ga kijken of ik het weekend tijd (en zin) heb om er een Excel van te maken. (Gelukkig is de basis snel te exporteren.) Ik laat je het dan wel even weten, mocht je zelfs nog niets bedacht hebben.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:08 schreef anboni het volgende:
[..]
Yup, zie 'm, maar ik mag die pagina niet wijzigen (en zo te zien kan ik ook niet kopieren). Ik heb toegang aangevraagd, maar ik weet niet of je dat wilt (kan me voorstellen van niet). Ik weet niet of er nog andere manieren zijn om zoiets bruikbaar te delen (ken google docs niet zo goed)
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zou zeggen: wie eist, bewijst. (in plaats van te roepen 'dat dat nu eenmaal zo is' en 'Jarenlang is men voorgelogen!')
Mag ik dit deel vol posten?quote:
Erm... nee?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:14 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Rabo hypotheken worden nu eenmaal vaak, zoniet meestal, via de bank afgesloten.
Ja, ik doe dit vast als vaste baan, dat mod zijn 'quote:Dat kan ik ook tegen jou zeggen.
Voorlopig heb ik in elk geval organisaties als de Consumentenbond en de journalisten van RTLZ aan mijn zijde. Uiteraard worden die door jou weggezet als 'niet terzake kundig', maar wat maakt jou nou eigenlijk zo 'terzake kundig' dat je daar een oordeel over kunt vellen? Wie ben jij nu eigenlijk helemaal? Een moderatortje op een internetforum, bij wie z'n 'status' een beetje naar het hoofd is gestegen, lijkt het wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |