Dat een polis niet per definitie kruislings gesloten word en dat het bij de gemiddelde Nederlander gehuwd op algehele gemeenschap van schulden ook voor de successie niet uitmaakt...quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
En daar wil je mee zeggen?
Erm... lees eens?quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:32 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Dat een polis niet per definitie kruislings gesloten word en dat het bij de gemiddelde Nederlander gehuwd op algehele gemeenschap van schulden ook voor de successie niet uitmaakt...
Wij hebben nu 3 gesprekken gehad (SNS Bank, Rabobank, VEH). Bij de eerste twee hoef je geen intentieverklaring te hebben. 3 jaaropgaven voldoen. Bij SNS Bank is het zelfs zo dat ze rekenen met mijn laatste (hoogste) jaarinkomen. Dat is dus net zo goed als dat ik een intentieverklaring of vast contract zou hebben gehad.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:19 schreef Blik het volgende:
vast contract of intentieverklaring was bij ons wel een vereiste in ieder geval.
En dan ook geen NHG nodig? Wij zitten net onder die grensquote:Op donderdag 29 januari 2009 13:51 schreef Aventura het volgende:
[..]
Wij hebben nu 3 gesprekken gehad (SNS Bank, Rabobank, VEH). Bij de eerste twee hoef je geen intentieverklaring te hebben. 3 jaaropgaven voldoen. Bij SNS Bank is het zelfs zo dat ze rekenen met mijn laatste (hoogste) jaarinkomen. Dat is dus net zo goed als dat ik een intentieverklaring of vast contract zou hebben gehad.
Het is wel zo dat ik een goed salaris heb, we lang niet op de top gaan lenen en we heel veel eigen geld inbrengen (o.a. uit overwaarde).
NHG gaat net niet lukken geloof ik.quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:59 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
En dan ook geen NHG nodig? Wij zitten net onder die grensmaar dat betekende wel een NGH verklaring in laten vullen (geen probleem overigens maar je zal een jaarcontract hebben zonder intentieverklaring).
En al voorkeuren? Ideeën?
Banksparen? Aar joe sjoer?quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:05 schreef Aventura het volgende:
[..]
NHG gaat net niet lukken geloof ik.
We denken zelf aan een aflossingsvrije hypotheek, met daarnaast waardeopbouw in de vorm van banksparen. Zowel SNS als Rabo hebben hier de producten voor. We hebben nog wel onenigheid. Ik vind kortlopende of variabele rente geen probleem, vriendlief zet het liever vast. De rente is kortlopend nu lekker laag (ons is 4,7% voorgerekend bij SNS) en ik verwacht geen grote stijgingen. Variabel is zelfs nog lager en je kan het op elk moment vastzetten. Bovendien ben ik, laten we zeggen, in een positie dat ik de rentes heel goed in de gaten kan houden. Maar vriend heeft dus liever zekerheid.
De reden dat ik niet wil wachten op een intentieverklaring (die geven ze hier pas na 6 maanden af) is dat ik geloof dat we nu onze slag kunnen slaan. Prijzen zakken in gemeente waar we willen kopen, in mijn woonplaats bieden mensen nog de vraagprijs.
Met banksparen bouw je vermogen op zonder de fiscale nadelen van als je op eigen houtje spaart. En met het hoge rentepercentage van de dan geldende hypotheekrente (dat is aan elkaar gekoppeld), wat haast altijd hoger is dan de normale spaarrentes. En je hebt niet te maken met verliesgevende beleggingen en hoge bijkomende onzinkosten zoals provisies en administratiekosten.quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:27 schreef Ml-etje het volgende:
NHG is 265 incl alles..
Waarom banksparen (hier komen we als we onze eisen op n rij zetten ook op uit hoor)?
Zonder fiscale nadelen? Huh? Box 1-sparen is alleen maar positief?quote:Op donderdag 29 januari 2009 14:38 schreef Aventura het volgende:
[..]
Met banksparen bouw je vermogen op zonder de fiscale nadelen van als je op eigen houtje spaart. En met het hoge rentepercentage van de dan geldende hypotheekrente (dat is aan elkaar gekoppeld), wat haast altijd hoger is dan de normale spaarrentes. En je hebt niet te maken met verliesgevende beleggingen en hoge bijkomende onzinkosten zoals provisies en administratiekosten.
Even kort samengevat zoals ik dit product zelf begrijp.
Dat dus. Ik spaar ook (zoveel mogelijk) in box 3, die 1,2% is me dat wel waard.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zonder fiscale nadelen? Huh? Box 1-sparen is alleen maar positief?
Niets is ingewikkelder dan een box-1 product en de fiscale regeltjes die ervoor gelden. Box 3 is gewoon simpel.
En verder is banksparen helemaal niet altijd goedkoper en is er mijn stokpaardje: het nadeel van de successierechten.
Ze hebben mij 4 jaar terug zonder met de ogen te knipperen een woekerpolis verkocht, echter kreeg ik recentelijk van een andere tussenpersoon waar we zaten voor een offerte meteen hulp aangeboden om hier werk van te maken, dit terwijl de hypotheker hier ook van wist.. Ze schermen met allerlei service documenten etc etc, maar aan nazorg doen/deden ze niet echt pro-actief, maar daar zullen ze vast niet de enige mee zijn, en zal ook per kantoor/medewerker verschillen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:18 schreef Miss_MacPhisto het volgende:
Momenteel zijn mijn vriend en ik ook bezig met het aanvragen van onze hypotheek. Vandaag een overzicht van onze adviseur (De Hypotheker) gekregen met kosten vergeleken van vier banken/verzekeringsmaatschappijen. Gebaseerd op kostenplaatje en de vorm waar we voor willen kiezen, lijkt de hypotheek van De Hypotheker zelf ons het meest aan te spreken. Deze is eind 2007 ook als beste getest door De Consumentenbond, dat klinkt ook wel weer goed en daarnaast kon onze contactpersoon bij De Hypotheker ons alles zeer degelijk en volledig uitleggen. Zijn er hier nog mensen die goede (of juist niet) ervaringen hebben met deze aanbieder?
Je hebt het nu over vermogensbelasting? Want dat bedoelde ik met fiscaal nadeel, eigenlijk.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat dus. Ik spaar ook (zoveel mogelijk) in box 3, die 1,2% is me dat wel waard.
Vermogensrendementsheffing, jaquote:Op donderdag 29 januari 2009 15:35 schreef Aventura het volgende:
[..]
Je hebt het nu over vermogensbelasting? Want dat bedoelde ik met fiscaal nadeel, eigenlijk.
..
Dat klopt, dat doe ik ook. Ik betaal over dit bedrag een forse rente aan mijn ouders (die ik overigens wel kan onderbouwen) en die is bij mij aftrekbaar. Ook zijn ze zoquote:Op donderdag 29 januari 2009 15:46 schreef Aventura het volgende:
Ik bedenk me trouwens nu pas nog iets. Ik zei net dat we eigen geld hebben. Dat klopt; voor 50% overwaarde van mij en voor 50% familielening van vriendliefs kant. We hebben er nog niets iets concreets over afgesproken, maar stel dat we de fam. maandelijks een bedrag-met-rente terugbetalen. Dan is dat toch in feite ook een stuk vermogensopbouw? En die rente kan je volgens mij nog aftrekken ook. Of zie ik dit verkeerd.
Slim, slim. Oke, dit zal ik dan eens voorleggen in volgende gesprekken met de adviseur(s).quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vermogensrendementsheffing, javermogensbelasting is afgeschaft Een groot deel daarvan wordt al gecompenseerd doordat ik hogere rendementen kan halen dan een bankspaarrekening, ook schijnt een bankspaarhypotheek een iets hogere rente te hebben (ze moeten tenslotte érgens op verdienen).
[..]
Dat klopt, dat doe ik ook. Ik betaal over dit bedrag een forse rente aan mijn ouders (die ik overigens wel kan onderbouwen) en die is bij mij aftrekbaar. Ook zijn ze zoom een schenking te doen, geheel toevallig is dat het verschil tussen de door mij betaalde rente en de rente die ze hadden kunnen krijgen op hun spaarrekening. Maar die schenking en de lening hebben niks met elkaar te maken. En met niks bedoel ik ook niks. Er is geen enkel aantoonbaar causaal verband.
Het opgebouwde saldo van een BEW/SEW (banksparen dus) valt in de nalatenschap en wordt dus belast met successierechten. Dit in tegenstelling tot de KEW.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:35 schreef Aventura het volgende:
@ Five Horizons: zou je misschien meer willen vertellen over successierechten en banksparen?
Geldt dat ook als 1 van de partners die samen het banksparen hebben afgesloten overlijdt?quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het opgebouwde saldo van een BEW/SEW (banksparen dus) valt in de nalatenschap en wordt dus belast met successierechten. Dit in tegenstelling tot de KEW.
Nee, dan valt de helft in de nalatenschap. (heel kort door de bocht, maar het telt voor de helft mee voor de vrijstelling)quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:15 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Geldt dat ook als 1 van de partners die samen het banksparen hebben afgesloten overlijdt?
DMV samenlevingscontract/gereg partnerschap/huwelijk -maakt dat nog verschil?- aan elkaar verbonden zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |