Wat bedoel je daar precies mee?quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom ziet iedereen het rentebestanddeel van een polis over het hoofd
quote:
quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je meer uitgekeerd krijgt dan je hebt ingelegd, zul je over dit meerdere af moeten rekenen in box 1. (volgens het progressieve tarief, dus het wordt voor dat jaar bij je inkomen opgeteld en daar gaat, afhankelijk van je tarief, 42% vanaf) (al hangt het ook van de looptijd af)
Verder heb je nu dus een eigenwoningreserve opgebouwd.
Goede vraag.quote:Op woensdag 21 januari 2009 10:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat heb je totaal aan premie betaald?
He...dat is toch geen inkomen uit werk? Het is toch gewoon een bedrag wat in box 3 terecht komt als vermogen?quote:
Inkomen uit werk en woningquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:00 schreef capricia het volgende:
[..]
He...dat is toch geen inkomen uit werk? Het is toch gewoon een bedrag wat in box 3 terecht komt als vermogen?
Misschien zie ik het verkeerd...kan ook...
Aan premie uiteraard, ja.quote:Op woensdag 21 januari 2009 11:00 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Goede vraag.
Premie als in wat de hypotheekboer elke maand van m'n rekening afschrijft?
Daar vraag je me wat...quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:21 schreef ioko het volgende:
Capricia, wat zijn volgens jou aandachtspunten tijdens het afsluiten van een hypotheek? Waar zou je nu op letten, waar je tijdens de eerste keer geen aandacht voor had?
Nee, zo werkte het niet. Hypotheekdelen zijn altijd gescheiden. De Opmaathypotheek was een verzekering op basis van Universal Life. Dat wil het volgende zeggen: als je 100.000 euro moet opbouwen, dan wordt er op de einddatum of overlijden 100.000 uitgekeerd. Dus als de waarde van je polis 40.000 is, moet er voor 60.000 aan overlijdensrisicodekking zijn om bij overlijden die ton uit te keren. De premie daarvoor wordt onttrokken uit de waarde van je polis. Hoe lager de waarde in de polis, des te hoger is de te onttrekken premie. Een prima product, behalve als de overige kosten (al is die orv-premie niet als kosten te zien. een fout die clubs als Radar en VEH regelmatig maken) hoog zijn (in het begin) en de waarde van de beleggingen in de polis dalen.quote:Op woensdag 21 januari 2009 15:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij de Rabo Opmaat hypotheek is het voorgekomen dat de kosten van de ene contructie ingehouden werden op het opgebouwde spaargeld van de andere constructie.
Zo'n hypotheekvorm hebben wij ook. Als je kijkt naar wat we de afgelopen 2,5 jaar hebben ingelegd en wat de polis nu voor waarde heeft... De helft van wat we betaald hebbenquote:Op woensdag 21 januari 2009 16:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, zo werkte het niet. Hypotheekdelen zijn altijd gescheiden. De Opmaathypotheek was een verzekering op basis van Universal Life. Dat wil het volgende zeggen: als je 100.000 euro moet opbouwen, dan wordt er op de einddatum of overlijden 100.000 uitgekeerd. Dus als de waarde van je polis 40.000 is, moet er voor 60.000 aan overlijdensrisicodekking zijn om bij overlijden die ton uit te keren. De premie daarvoor wordt onttrokken uit de waarde van je polis. Hoe lager de waarde in de polis, des te hoger is de te onttrekken premie. Een prima product, behalve als de overige kosten (al is die orv-premie niet als kosten te zien. een fout die clubs als Radar en VEH regelmatig maken) hoog zijn (in het begin) en de waarde van de beleggingen in de polis dalen.
Dan gaat dus je volledige inleg op aan kosten en orv-premie én ook moet er worden onttrokken aan de waarde.
Het gevolg is een cirkel: je opgebouwde waarde daalt en de volgende maand is je orv-premie nóg hoger, enz.enz. Dan is er dus geen opbouw meer, maar verlies van vermogen.
Als jij een Rabo Opmaat hypo hebt, dan moet je eens kijken bij Vara Kassa en Radar, of die forums.quote:Op woensdag 21 januari 2009 16:36 schreef MaLo het volgende:
[..]
Zo'n hypotheekvorm hebben wij ook. Als je kijkt naar wat we de afgelopen 2,5 jaar hebben ingelegd en wat de polis nu voor waarde heeft... De helft van wat we betaald hebben. Wijkt aardig af van de schatting die we hebben meegekregen toen we de hypo afsloten
.
Gelukkig nog 27,5 jaar te gaan.
Nee, geen Rabo Opmaat.quote:Op woensdag 21 januari 2009 19:28 schreef agter het volgende:
[..]
Als jij een Rabo Opmaat hypo hebt, dan moet je eens kijken bij Vara Kassa en Radar, of die forums.
Daar is zoveel te doen over geweest. Hele belangenverenigingen zijn ervoor opgericht.
Geen woekers enzo? In welke orde van grootte? Kan je van te voren opvragen wat je krijgt uitbetaald?quote:Op donderdag 22 januari 2009 12:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Er worden uiteraard kosten ingehouden, maar deze zijn over het algemeen niet schokkend hoog.
O? wist ik niet. Vertel? Betekent dat je het risico loopt dat polis in een keer niet meer belasting vrij wordt?quote:Ik neem aan dat je de uitgekeerde waarde fiscaal geruisloos door laat storten? Dat kan namelijk niet overal.
Uiteraard kun je dat opvragen. Vraag naar de afkoopwaarde.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Geen woekers enzo? In welke orde van grootte? Kan je van te voren opvragen wat je krijgt uitbetaald?
Als het een KEW (dus in box 1, geldt voor de meeste polissen) is, dan zeker. Als je polis al zeven jaar loopt en je laat de waarde uit de polis direct doorstorten (dus niet op je eigen rekening!) naar een andere verzekeraar die je oude ingangsdatum aanhoudt én een clausule plaatst (verdere eigenschappen van de oude polis blijven hetzelfde), dan blijft alles in principe bij het oude. (je oude einddatum wordt dan ook de einddatum van de nieuwe verzekering.quote:O? wist ik niet. Vertel? Betekent dat je het risico loopt dat polis in een keer niet meer belasting vrij wordt?
Ik heb dan het onaangename gevoel dat ze gewoon willekeurig een poot kunnen uitdraaien. Want wat zijn dan de reële kosten die ze gemaakt hebben. Verdraaid moeilijk vind ik dat om te beoordelen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uiteraard kun je dat opvragen. Vraag naar de afkoopwaarde.
[..]
Box 3 in mijn geval. Heb ik nu een probleem als ik naar een ander wil?quote:Als het een KEW (dus in box 1, geldt voor de meeste polissen) is, dan zeker. Als je polis al zeven jaar loopt en je laat de waarde uit de polis direct doorstorten (dus niet op je eigen rekening!) naar een andere verzekeraar die je oude ingangsdatum aanhoudt én een clausule plaatst (verdere eigenschappen van de oude polis blijven hetzelfde), dan blijft alles in principe bij het oude. (je oude einddatum wordt dan ook de einddatum van de nieuwe verzekering.
Best ingewikkeld allemaal. Maar ik zal daar geen probleem mee hebben.quote:Doe je dat niet, dan heb je het volgende probleem:
Als je uitkering hoger is dan de reeds betaalde premie, is dat meerdere belast in box 1 (dus volgens het progressieve tarief. Het wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld). Doen mensen dit over een jaar of 2/3 met een polis die langer dan 10 jaar loopt, komt er nog een probleem bij. (je polis kan maximaal 30 jaar lopen én hij moet een hypotheek aflossen die in box 1 loopt. Na 30 jaar is je renteaftrek verdwenen en als je dan nog een polis hebt lopen, krijg je hetzelfde probleem; je rentebestanddeel wordt progressief belast)
Weet je dat wel zeker? Is volgens mij zeer ongebruikelijk omdat het fiscaal veel voordelen biedt (ja, en nadelen, maar daar hoor je veel minder over) als de kapitaalverzekering wél aan de eigen woning is gekoppeld (een box 1-KEW dus).quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:40 schreef EchtGaaf het volgende:
...
Box 3 in mijn geval. Heb ik nu een probleem als ik naar een ander wil?
...
Kijk het nog even na, maar volgens mij was het een een of andere overgangsregeling.quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Weet je dat wel zeker? Is volgens mij zeer ongebruikelijk omdat het fiscaal veel voordelen biedt (ja, en nadelen, maar daar hoor je veel minder over) als de kapitaalverzekering wél aan de eigen woning is gekoppeld (een box 1-KEW dus).
quote:Op donderdag 22 januari 2009 13:36 schreef Tha_Duck het volgende:
Zo, ik heb net gehoord dat onze hypotheek helemaal rond is. Moest nog even naar de dokter voor de levensverzekering en alles was in orde (zoals verwacht). Ben dus door de hele papiermolen heen, wachten is op de overdracht.
Wat zijn de dingen die jullie hebben geleerd tijdens het afsluiten van een hypotheek?quote:Op donderdag 22 januari 2009 15:09 schreef exode het volgende:
Onze hypotheek is eindelijk rond...werkgeversverklaring meerdere keren afgekeurd en passeerdatum is volgende week vrijdag al...
PFFF ff klaar met hypotheek stress nu inrichtingsdingen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |