Bij de site van Muziekmetropool. Heb hem vorige week al besteld, en ze leveren normaal binnen 48 uur. Maar ze hadden een storing ofzo gehad dus de levering duurt nu allemaal wat langer.quote:Op zondag 16 november 2008 18:39 schreef Verluste het volgende:
[..]
Waar heb je hem besteld als ik vragen mag?
Enne hoe onthouden jullie je akkoorden? Ik speel ze per dag een keer of 2, zodat ik ze allemaal onthou.
Daar heb ik mijn gitaar ook vandaan!quote:Op zondag 16 november 2008 20:34 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Bij de site van Muziekmetropool. Heb hem vorige week al besteld, en ze leveren normaal binnen 48 uur. Maar ze hadden een storing ofzo gehad dus de levering duurt nu allemaal wat langer.
Want?quote:Op zondag 16 november 2008 21:38 schreef starla het volgende:
Mooie gitaar, ik ben alleen niet zo'n telecaster fan.
Daar hebben we het in het vorige topic ook al over gehadquote:Op maandag 17 november 2008 17:49 schreef M4a1 het volgende:
Begin nu toch wel langzaam echt vooruitgang in mijn spel te merken. Liedjes die ik vroeger probeerde waarvan ik dacht "dat is fysiek onmogelijk" draai ik nu amper m'n hand voor om. Leuk om te zien, maar het is leuker om constant een beetje de uitdaging op te zoeken.
In dit geval ben ik bezig met een nummer dat redelijk lastig is met timing: de soundtrack van Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Redelijk tricky, maar goed te doen na wat oefenen denk ik. Tabs staan in de sidecomment.
oeps, sorry heb de laatste paar pagina's van het vorige topic niet gelezenquote:Op dinsdag 18 november 2008 09:53 schreef Goover het volgende:
[..]
Daar hebben we het in het vorige topic ook al over gehad
Hoe lang speel je al?quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:02 schreef M4a1 het volgende:
[..]
oeps, sorry heb de laatste paar pagina's van het vorige topic niet gelezen![]()
Zal nog wel even teruglezen dan.
Waar ken ik die tune toch van? Reclame ofzo?quote:Op maandag 17 november 2008 17:49 schreef M4a1 het volgende:
Begin nu toch wel langzaam echt vooruitgang in mijn spel te merken. Liedjes die ik vroeger probeerde waarvan ik dacht "dat is fysiek onmogelijk" draai ik nu amper m'n hand voor om. Leuk om te zien, maar het is leuker om constant een beetje de uitdaging op te zoeken.
In dit geval ben ik bezig met een nummer dat redelijk lastig is met timing: de soundtrack van Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Redelijk tricky, maar goed te doen na wat oefenen denk ik. Tabs staan in de sidecomment.
Kan uit twee films komen: Amelie of Good bye, Lenin! volgens mij. Uit een Reclame weet ik niet.quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:04 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Waar ken ik die tune toch van? Reclame ofzo?
Ik speel nu... een maandje of 7,sinds maart/april zoiets.quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:31 schreef Trigalti het volgende:
[..]
Hoe lang speel je al?
En hoe vaak speel je?
En heb je les?
Ben je allicht in de war met deze?quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:04 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Waar ken ik die tune toch van? Reclame ofzo?
Heerlijke gitaar! Ik ben zelf met een zelfbouw variant bezig en die is bijna klaarquote:Op zondag 16 november 2008 21:30 schreef GoodGawd het volgende:
[ afbeelding ]
My new love, besteld en wel.
Hetzelfde wat die andere cijfertjes ook betekenen: de fret.quote:Op vrijdag 21 november 2008 15:16 schreef iggy_in_the_house het volgende:
Mag ik wat vragen? Wat betekent de 6 in onderstaande tab? Het is de tab voor This is the life van Amy McDonald....Voor de volledigheid: ik ben newbie
Define chords:
Chord e a d g b e
----- - - - - - -
A 0 0 2 2 2 0
C#m x 4 3 3 2 4
E 0 2 2 1 0 0
G#(?) x 6 6 5 4 4
Tabs stellen de frets voor:quote:Op vrijdag 21 november 2008 15:41 schreef iggy_in_the_house het volgende:
Dacht dat die cijfers de nummers van je vingers waren...snap er echt helemaal niks meer van
1 2 3 4 5 6 | B|---------------------------------------------------------------------------| G|---------------------------------------------------------------------------| D|---------------------------------------------------------------------------| A|---------------------------------------------------------------------------| E|---------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | B|--1-------------------------------------------------------------------------| G|--2-------------------------------------------------------------------------| D|--2-------------------------------------------------------------------------| A|--0-------------------------------------------------------------------------| E|---------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | B|---5------------------------------------------------------------------------| G|---5------------------------------------------------------------------------| D|---7------------------------------------------------------------------------| A|---7------------------------------------------------------------------------| E|---5-----------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | B|---------------------------------------------------------------------------| G|------------------3-5--------------------------------------------------------| D|----------3-4-5---------------------------------------------------------------| A|----3--6---------------------------------------------------------------------| E|--------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 7 | e|---------------------------------------------------------------------------| B|---------------------------------------------------------------------------| G|------------------3-5--------------------------------------------------------| D|----------3-4-5---------------------------------------------------------------| A|----3--6---------------------------------------------------------------------| E|--------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | ----- - - - - - - A 0 0 2 2 2 0 C#m x 4 3 3 2 4 E 0 2 2 1 0 0 G#(?) x 6 6 5 4 4 |
1 2 3 4 5 6 7 | -e-|--0-----|--4--w--|--0-----|--4--w--| -B-|--2--r--|--5--m--|--0-----|--4--w--| -G-|--2--m--|--6--p--|--1--w--|--5--m--| -D-|--2--w--|--6--r--|--2--r--|--6--p--| -A-|--0-----|--4--w--|--2--m--|--6--r--| -E-|--x-----|--x-----|--0-----|--x-----| |
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinch_harmonicquote:Op vrijdag 21 november 2008 17:52 schreef -Theanimal- het volgende:
Kan iemand me een kleine hint geven met Pinch Harmonics(geen idee wat de nederlandse term is)? Zelfs na het bekijken van de video van Justin hierover snap ik er nog niks van
En die blijkt volgens reacties(op youtube, voor zover dat iets zegt
) heel duidelijk te zijn.
Dat is de op één-na dikste snaar. Die stem je precies op die hoogte.quote:Op zaterdag 22 november 2008 14:18 schreef starla het volgende:
Dit kan ook:
(een online stemvork zeg maar)
Thnx, ga t meteen ff uitproberenquote:Op zaterdag 22 november 2008 14:18 schreef starla het volgende:
Een stemvork. Ik heb een muziekprogrammaatje waarbij ik gewoon een noot invul waarop
ik m'n gitaar kan stemmen. Je kunt ook stemmen a.d.h.v. een nummer dat je opzet. Moet je wel
zeker weten dat dat nummer niet alternatief gestemd is.
Dit kan ook:
(een online stemvork zeg maar)
Kee dan. Dan moet t wel lukken lijkt me. Mijn gehoor is redelijk goed in t herkennen van de tonen, dus dan moet t goed komen.quote:Dat is de op één-na dikste snaar. Die stem je precies op die hoogte.
Vervolgens ga je aan de hand van die snaar de rest van de snaren stemmen:
de snaren zijn van dik naar dun EADGBe
D-snaar stem je aan A - 5e fret.
G-snaar stem je aan D - 5e fret
B-snaar stem je aan G - 4e fret
e-snaar stem je aan B - 5e fret
en
E - 5e fret stem je aan de A-snaar
Als je twee tonen bijna gelijk hebt, hoor je interferentie. Dit hoor je doordat het een beetje gaat "zingen". Je hoort een soort van vibrato-effect (het geluid gaat een beetje golven). Als je gaat stemmen en je stemt de goede kant op, hoor je dat dat golf-effect steeds langzamer gaat (als het sneller gaat golven, ga je de verkeerde kant op). Als het golfje steeds langzamer gaat tot je het niet niet meer hoort, heb je de snaar op exact dezelfde toonhoogte als je referentietoon/-snaar.quote:Op zaterdag 22 november 2008 15:40 schreef robbolo het volgende:
[..]
Thnx, ga t meteen ff uitproberen
[..]
Kee dan. Dan moet t wel lukken lijkt me. Mijn gehoor is redelijk goed in t herkennen van de tonen, dus dan moet t goed komen.
Heb trouwens dit filmpje bekeken, en ben nu bezig om telkens met de 4 vingers de snaren af te lopen. Goede training in ieder geval, heb nu al bijna kramp
quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:59 schreef robbolo het volgende:
ff een tvp, en meteen een vraag. Wil nu is echt een instrument leren spelen, en ben zodoende bij de gitaar beland. Gebruik een akoestische op t moment. Maar ik wil m graag stemmen, maar heb geen idee hoe t precies moet. Is er ergens een site die de toonhoogtes voorspeelt, zodat ik het daarop kan afstemmen? Of zijn er makkelijkere manieren?
Hmm interressant gegeven. Ik kan inmiddels redelijk op gehoor stemmen, maar ik gebruik vooral dan een muzieknummer wat ik als laatst gespeeld heb als referentie voor de eerste snaar en werk van daaruit. Dat zoemen is me nooit echt opgevallen. Op deze manier kan het wel een stuk preciezer!quote:Op zaterdag 22 november 2008 16:42 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als je twee tonen bijna gelijk hebt, hoor je interferentie. Dit hoor je doordat het een beetje gaat "zingen". Je hoort een soort van vibrato-effect (het geluid gaat een beetje golven). Als je gaat stemmen en je stemt de goede kant op, hoor je dat dat golf-effect steeds langzamer gaat (als het sneller gaat golven, ga je de verkeerde kant op). Als het golfje steeds langzamer gaat tot je het niet niet meer hoort, heb je de snaar op exact dezelfde toonhoogte als je referentietoon/-snaar.
Hier maak ik gebruik van als ik op gehoor de snaren stem.
Dit idee:
klopt. Bij elektrisch hoor je het beter, al stem ik mijn akoestische gitaar eigenlijk op dezelfde wijze.quote:Op dinsdag 25 november 2008 00:37 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Hmm interressant gegeven. Ik kan inmiddels redelijk op gehoor stemmen, maar ik gebruik vooral dan een muzieknummer wat ik als laatst gespeeld heb als referentie voor de eerste snaar en werk van daaruit. Dat zoemen is me nooit echt opgevallen. Op deze manier kan het wel een stuk preciezer!
Met een akoestische is dat wel een stuk moeilijker te horen vind ik.
Ik zou in jouw geval het geluid van je PC over de line-in van je versterker sturen, eigenlijk. Je versterker geeft toch mooier geluid dan de speakertjes bij je PC.quote:Op woensdag 26 november 2008 00:11 schreef M4a1 het volgende:
Jordy-B je hebt het toevallig nu even over software hè, ik heb een kabeltje gehaald waarmee ik mn versterker op de line-in van de pc aansluit, zodat ik beter met nummers mee kan spelen (klinkt fijner als alles uit dezelfde boxen komt). Heb je nog wat aanbevelingen? Kan ik hier meer leuke dingen mee met andere programma's? Welke programma's gebruik je zoal?
De volgorde van de snaren in tabs komt meer overeen met de manier waarop je als gitarist naar de nek kijkt... Je kijkt van bovenaf, dus zie je de onderste (dunne) snaar "bovenaan" en de dikke snaar "onderaan".quote:Op vrijdag 28 november 2008 12:16 schreef Thy... het volgende:
Jeej, gisteren mij linkshandige akoestische beginnersgitaar binnen gekregen
Lekker zitten spelen gisteravond, D, E en A akkoord van Justin geleerd en de intro van Seven Nation Army.
M'n vingertoppen zijn lekker gevoelig nu dus ik heb in ieder geval genoeg geoefend gister
Het enige wat in nogal onlogisch vind is dat in tabs de snaren van boven naar onder: e B G D A E zijn, terwijl ze op je gitaar E A D G B e zijn. Opzich ook wel weer een beetje logisch als ik erbij bedenk dat het op de tabs dan van hoge toon naar lage toon loopt.
Ja, als we in een 2d wereld zouden levenquote:Op vrijdag 28 november 2008 14:39 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
De volgorde van de snaren in tabs komt meer overeen met de manier waarop je als gitarist naar de nek kijkt... Je kijkt van bovenaf, dus zie je de onderste (dunne) snaar "bovenaan" en de dikke snaar "onderaan".
1 2 3 4 5 6 7 | |--3----0-0-----3-|-(3)--0-0-(0)-0---3-|-(3)--0--0-----3-|-(3)-3-0-0-(0)-0---1-| |-------------3---|----------------3---|-------------3---|-----------------3---| |-\2------2-----2-|-(2)----2-(2)-----4-|-(4)-----4-----4-|-(4)-----4-(4)-----3-| |-----------------|--------------------|---------3-------|---------3-(3)-------| |-----------------|--------------------|-----------------|---------------------| |-\1------1-----1-|-(1)----1-(1)-----2-|-(2)-----3-----3-|-(3)-----3-(3)-----3-| |
1 2 3 4 5 6 7 | |-(1)--------------0-|-(0)---------------|------------------|------------------| |-----3--3-(3)-3-1---|-----1--1-(1)-1----|-----1---(1)------|-----1---(1)------| |-(3)----3-(3)-----3-|-(3)------------3--|-------2-(2)------|------------------| |--------3-(3)-------|--------2--2-------|---2---------2----|-------2-(2)------| |------------------4-|-(4)---------------|------------------|---4---------4----| |-(3)----3-(3)-----2-|-(2)----2-(2)------|-1-------------1--|-2-------------2--| |
Oefenen > beter worden > techniek leren > geen kramp meer.quote:Op zondag 30 november 2008 16:27 schreef witte_fantasie het volgende:
Hoi!
Ik wil binnenkort gitaar gaan spelen (<- Newb!), maar na wat klooien op de gitaar van een vriend van me kom ik tot een conclusie: KRAMP!![]()
Iemand tips om wat meer kracht en snelheid te ontwikkelen zonder een gitaar in eigen bezit te hebben? Powerball bijv, maar hoor graag ook andere oefeningen bv...
Thanks alvast!![]()
iets met - zoek een vriendin - achterwege laten aub
Je neemt zo'n houding aan omdat je het gewoon niet relaxter kunt spelen. Heeft iedereen, heb ik zelfs nogquote:Op zondag 30 november 2008 21:22 schreef GoodGawd het volgende:
Ontspan en neem een prettige niet krampachtige houding aan.
1 2 3 4 5 6 7 | e|----------------------------------------------------| B|----------------------------------------------------| G|----5h6-xx-----xx------------5h6-xx-----xx----------| D|--------xx-5h7-xx----------------xx-5h7-xx----------| A|--------xx-----xx----5-----------xx-----xx----------| E|--5-----xx-----xx-8b---8b--5-----xx-----xx-8b--5----| |
1. Probeer indien mogelijk een ervaring deskundige mee te nemen.quote:Op dinsdag 9 december 2008 16:38 schreef Ayca het volgende:
Hallo!
ik zou graag gitaar(elektrische) willen spelen, alleen heb ik een paar vraagjes
1. waar moet ik op letten bij het kopen van een gitaar?
2. heb ik echt les nodig of kan het ook met internet
3. oh en welke gitaar zou je aanraden, en het liefst niet al te duur want het is maar een eerste gitaar.
Dat witte vlak bij het stem mechaniek bedoel je denk ik? Of die helemaal onderaan bij het klankgat?quote:Op dinsdag 9 december 2008 17:53 schreef denkjedat het volgende:
goeden dag.
ik heb net een gitaar geleend en ben aan het kijken of ik het leuk vind .
maar dat witte vlak ( op mijn acoustische is kapot )
ik vroeg mij af of het duur was om die te vervangen.
ook zou ik een paar makkelijke liedjes willen weten die ik zou willen spelen.
zoals anouk-michel. die kan ik al
sorry voor mijn gebrekkig nederlands maar je snapt het wsl wel.
bij voorbaat dank
nou ja natuurtalent, ik heb nog nooit een gitaar aangeraaktquote:Op dinsdag 9 december 2008 21:41 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
1. Probeer indien mogelijk een ervaring deskundige mee te nemen.
2. Je kan het jezelf leren of via internet lessen/tablatuur, het voordeel van een prive docent is dat hij jouw goede en mindere kanten kan zien. Daar kan dan effectief aan gewerkt worden. Prive lessen zijn daarom effectiever als je het mij vraagt, maar als je natuurtalent hebt dan maakt het niks uit.
3. Wat voor een muziek wil je spelen?
Bekendere degelijke merken zijn:
Gibson, Epiphone
Fender, Squire
Ibanez
Zo zijn er natuurlijk nog meer, maar bij deze heb je als beginner op de meeste muziek vlakken wel genoeg keuze.
Beginnen op een akoestische gitaar is moeilijker, vooral als je rock wilt gaan spelenquote:Op dinsdag 9 december 2008 22:46 schreef Ayca het volgende:
[..]
nou ja natuurtalent, ik heb nog nooit een gitaar aangeraakt
ik zou graag rock willen spelen, maar niet dat ik een bandje wil beginnen ofzo gewoon voor m'n zelf, daarom vroeg ik mij af of lessen wel nodig waren. Of is het misschien handiger om met akoustische gitaar te beginnen?
Gewoon veel oefenen. Dat is toch de enige manier.quote:Op dinsdag 9 december 2008 23:27 schreef Breekfast het volgende:
Heb ook sinds kort een akoestische gitaar, al wat noten geleerd en kan al wat simpele nummers spelen.![]()
Ook al wat akkoorden geleerd maar dat wordt toch stuk lastiger, heb al moeite om mijn vingers goed te krijgen om 1 akkoord te spelen, dus voordat ik snel kan wisselen tussen akkoorden gaat nog wel even duren
oké bedankt voor je advies zal wel even langs gaan.quote:Op dinsdag 9 december 2008 21:46 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Dat witte vlak bij het stem mechaniek bedoel je denk ik? Of die helemaal onderaan bij het klankgat?
Die dingen kost bijna niks, even langs de plaatselijke gitaar winkel en vragen of ze het kunnen fixen.
Ok bedankt voor de info, zal er binnenkort een keer mee aan de slag gaanquote:Op woensdag 10 december 2008 15:19 schreef Jordy-B het volgende:
Er zijn wel nummers met één akkoord, maar of je daar nou snel beter van gaat spelen, betwijfel ik.
In het nummer dat ik aangaf, heb je maar een paar akkoorden en die zijn allemaal "open". Zo'n nummer kan je dus vlot leren.
Vervolgens is het enkel een kwestie van oefenen totdat je blind de juiste akkoorden kan pakken en dat duurt bij een nummer als dat geen uren, ofzo. Sowieso moet jouw fret-hand veel complexere bewegingen uitvoeren dan jouw pick-hand, dus als je begint met gitaarspelen, zal daar eerst de meeste aandacht aan besteed moeten worden. Als je alleen met je pick-hand bezig bent, kan je over drie weken nog niet fatsoenlijk een nummertje spelen.
Als je een nummer als Michel kent moet je juist een wat hoger niveau proberen, anders word je nooit beter.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:39 schreef denkjedat het volgende:
[..]
oké bedankt voor je advies zal wel even langs gaan.
maar weet iemand toevallig nog een makkelijk nummer waar je je vingers niet voor hoeft te verzetten
intro van anouk - michel bijvoorbeeld
groeten
Persoonlijk heb ik er een hekel aan dat snaren snel ontstemd raken als ze nieuw zijn.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:04 schreef Jordy-B het volgende:
Snaren rekken, idd...
En alleen omhoog stemmen. Als de snaar te hoog gestemd is, eerst zover omlaag stememn dat hij te laag is en daarna weer omhoog stemmen tot de goede toonhoogte.
De snaar kan namelijk een beetje blijven hangen in de kam, waardoor de gitaar ontstemd raakt als je gaat spelen.
De Fis majeur (pentatonisch) zou ik sowieso niet spelen, want dat is super dissonant, volgens mijquote:Op donderdag 11 december 2008 15:37 schreef matjuhhh007 het volgende:
Hoispeel al een poosje gitaar en me de solo's tot nu toe eigenlijk alleen maar in de mineur pentatonisch zitten te soleren deze dus:
-----------------------------------------5---8--
---------------------------------5--8-----------
-------------------------5--7-------------------
-------------------5--7-------------------------
--------5----7----------------------------------
-5---8------------------------------------------
Dit is de Mineur Pentatonisch in A dus, en dan kan ik in eentje van Fis ook gebruiken in een track in A?
Want die in Fis (gewoon 3 hokkies terug) klinkt dan weer majeur in de mineur pentatonische ladder van A als ik het goed begrepen heb? Maar dan moet je dus weer uitvogelen wanneer je die gebruikt want je kunt niet als iemand de akkoorden A-D-A-D-E-D-A-E pakt de hele tijd in Fis soleren want dat klinkt niks maar op sommige momenten wel?
Ik vroeg het me meer af omdat de mensen op YouTube regelmatig refereren naar Canon Rock. En dat in hun ogen pas goed bent als je dat kan spelen..quote:
Dat staat er toch ook?quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:21 schreef starla het volgende:
Het nummer is in D, en ik kan hem tot het ziekelijk snelle shredden.
Ach, Jimi kon ook niet shredden en wordt beschouwd als de beste gitarist ooit.quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:25 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik vroeg het me meer af omdat de mensen op YouTube regelmatig refereren naar Canon Rock. En dat in hun ogen pas goed bent als je dat kan spelen..
Ja, het intro paar powerchords met rif dingen daarna gestopt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:11 schreef qu63 het volgende:
Iemand al een keer een poging gedaan om Canon Rock in D te spelen?
Het origineel:
De best bekeken versie:
Fucking 53 miljoen views!
En mijn favo:
En als je online kijkt, kijk dan bij Nederlandse zaken, scheelt verzendkosten en gedoe als het product niet bevalt..quote:Op zondag 14 december 2008 13:52 schreef Jordy-B het volgende:
Ga eens naar een echte gitaarwinkel, ipv een internetzaak. Probeer de gitaren, voel hoe ze in de hand liggen, hoor hoe ze klinken.
En kijk naar de 2e hands/sectie, zodat je voor een prikkie een geweldige gitaar in je bezit kan krijgen en je geld overhoudt voor een fatsoenlijke versterker.
Gitaristentopic #267: Waar we bandleden schoppenquote:Op zondag 14 december 2008 13:23 schreef Ayca het volgende:
is dit een goede beginnersgitaar?
http://www.thomann.de/nl/yamaha_eg112_gp_ii_bl.htm
en is dit een betrouwbare site?
Niet helemaal volgens mij...quote:Op woensdag 17 december 2008 16:53 schreef Gitaarmat het volgende:
Vraagje:
1e positie A mineur pentatonisch:
-5--------8---
-5--------8---
-5------- 7----
-5--------7
-5--------7
-5--------8
Als ik dan ervoor nog wil in de toonlader dus op fret 1,2,3 en 4 zit het dan zo?
-----0---------3-------5----
------0---------3------5---
------0------2----------5---
------0------2----------5------
------0--------3---------5---
------0--------3---------5-----
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
Maar als je later een barré hebt op 5 en verder (zie tab) dan heeft die capo toch ook niet veel zin?quote:Op zondag 28 december 2008 02:03 schreef allsystemshalt het volgende:
Een capo kan je zowel op stalen als nylon snaren gebruiken.
Het nut van een capo is dat je een andere/makkelijkere vingerzetting kan gebruiken bij liedjes die hoger in toon zijn.
http://www.justinguitar.com/index.phpquote:Op zondag 28 december 2008 12:20 schreef DoomCow het volgende:
Sinds kerstavond ben ik ook in het bezit van een acoustisch exemplaar (Richwood), en ik ben nog een beetje aan het aankloten en het internet af te struinen naar tips :} Ik geniet er al wel van...
Nope...quote:Op zondag 28 december 2008 12:30 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Maar als je later een barré hebt op 5 en verder (zie tab) dan heeft die capo toch ook niet veel zin?
Daar staan allerlei verschillende standards van verschillende tijdsperioden... ik neem dan gemakshalve aan dat de standards op die site gewoon uit 2008 zijn...quote:
lol, als dat niet zo zou zijn, heb je toch een behoorlijk crappy gitaarquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:06 schreef M4a1 het volgende:
Ik wil ontzettend graag een dikke vette Les Paul hebben, voornamelijk om veel punkrock en in de toekomst ook britpop mee te gaan spelen, maar die ook zonder distortion mooi vol klinkt, dus ik ben beginnen te kijken bij hét übermerk, Epiphone (Gibson is écht buiten de prijsrange...)
Mja amps kijk ik een andere keer voor. Het zit zo ik speel nu een klein poosje op een Cort G200 met een Ibanez (ibz10G) 19 watt amp, en ik wil graag aan het serieuzere oefenwerk beginnen, dus eerst een upgrade van een goedkope strat naar midklasse les paul. Dus eerstkomende tijd zal ik dan met die Les Paul op een relatief goedkope amp spelen, voordat ik die ook upgrade. (alles tegelijk is een beetje veel van het goeie in 1x voor mijn arme studentenrekeningquote:Op woensdag 7 januari 2009 00:43 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
lol, als dat niet zo zou zijn, heb je toch een behoorlijk crappy gitaarLP heeft zowiezo een vette toon met veel body. Ik zou ze gewoon gaan proberen, dan hoor je het zelf. En probeer ook verschillende amps trouwens. Want dan kan soms nogal verschillen.
ow op die fiets!quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:05 schreef GoodGawd het volgende:
nah ik bedoel in de winkel.
Als jij gitaar x op een kut amp speelt en gitaar y op een goeie amp. Dan kan je y bv heel goed vinden maar zou het in principe net zo goed kunnen zijn.
ik zou zeggen pak je plectrum niet té stevig vast, zodat ie perse 90 graden ten opzichte van de gitaar staat. Hou hem iets losser vast en laat het plectrum een beetje meebuigen bij je strum over de snaren. Het is even een kwestie van de goeie grip vinden. Schuw ook niet om een keer een ander plectrum te proberen, er zijn redelijk wat verschillende en ze kosten amper wat. Ik gebruik dunlops 0,6mm, daar zit een soort van ribbelrandje op waardoor je minder snel wegglijdt.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:35 schreef witte_fantasie het volgende:
Heb een (noobie) vraag over het spelen met plectrum. Het irriteert mij mateloos dat ik er amper mee kan spelen. Ik heb dan over het spelen van powerakkoorden. Normale akkoorden gaat me redelijk af en het spelen van losse noten ook wel.
Het gaat mij voornamelijk om m'n upstroke. Die lukt echt voor geen meter. Er gebeurt altijd 1 van de 2 dingen:
ik blijf haken achter m'n snaar, óf verlies m'n grip op m'n plectrum en schuift ie langzaam van m'n vinger af.
Ik gebruik een 0.7mm plectrum.
Iemand advies?
Steviger/losser vast pakken, of je pols iets meer draaien met je upstroke. Succesquote:Op donderdag 8 januari 2009 15:35 schreef witte_fantasie het volgende:
Heb een (noobie) vraag over het spelen met plectrum. Het irriteert mij mateloos dat ik er amper mee kan spelen. Ik heb dan over het spelen van powerakkoorden. Normale akkoorden gaat me redelijk af en het spelen van losse noten ook wel.
Het gaat mij voornamelijk om m'n upstroke. Die lukt echt voor geen meter. Er gebeurt altijd 1 van de 2 dingen:
ik blijf haken achter m'n snaar, óf verlies m'n grip op m'n plectrum en schuift ie langzaam van m'n vinger af.
Ik gebruik een 0.7mm plectrum.
Iemand advies?
Dit is een hele goeie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:40 schreef Goover het volgende:
[..]
Steviger/losser vast pakken, of je pols iets meer draaien met je upstroke. Succes
Bedoel je dat ik hem beter wel 90 graden tov m'n gitaar kan plaatsen?quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:39 schreef M4a1 het volgende:
[..]
ik zou zeggen pak je plectrum niet té stevig vast, zodat ie perse 90 graden ten opzichte van de gitaar staat. Hou hem iets losser vast en laat het plectrum een beetje meebuigen bij je strum over de snaren. Het is even een kwestie van de goeie grip vinden. Schuw ook niet om een keer een ander plectrum te proberen, er zijn redelijk wat verschillende en ze kosten amper wat. Ik gebruik dunlops 0,6mm, daar zit een soort van ribbelrandje op waardoor je minder snel wegglijdt.
[ afbeelding ]
Maar je geeft aan dat je verschil ervaart tussen standaard akkoorden en powerchords? Gebruik je bij gewone akkoorden alleen een downstroke dan? Het is vrij belangrijk dat je ook daar je upstroke probeert te oefenen; daardoor krijg je veel meer snelheid in je strumhand zonder veel extra moeite te hoeven doen.
Veel oefenen, veel spelen en langzaam opbouwen luidt het advies; gewoon stums maken van bvb down, down, up, down, en daarna pas vaker afwisselen.
Meestal speel ik met palmmute alleen maar downstroke...quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:48 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Bedoel je dat ik hem beter wel 90 graden tov m'n gitaar kan plaatsen?
Een ander plectrum ga ik maar eens proberen ja... Eentje met grip, want degenen die ik nu heb zijn een beetje crappy volgens mij. Is de dikte (0,7mm) een goede dikte voor het spelen van powerakkoorden?
Ik ervaar idd verschil tussen gewone akkoorden en powerakkoorden. Vooral omdat ik m'n plectrum dan anders tussen m'n vingers vast houd. M'n upstroke gaat dan ook prima, maar alleen als ik m'n hele pols ervoor gebruik. Bij het spelen van powerakkoorden probeer ik te palmmuten, en dat lukt ook aardig. Alleen die upstroke lukt dan niet meer.
nee, ik probeerde juist in slechte bewoording te zeggen dat het plectrum juist niet perse recht op de gitaar hoeft. Probeer je pols wat mee te draaien zoals al voorgesteld wordt.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:48 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Een ander plectrum ga ik maar eens proberen ja... Eentje met grip, want degenen die ik nu heb zijn een beetje crappy volgens mij. Is de dikte (0,7mm) een goede dikte voor het spelen van powerakkoorden?
Ik ervaar idd verschil tussen gewone akkoorden en powerakkoorden. Vooral omdat ik m'n plectrum dan anders tussen m'n vingers vast houd. M'n upstroke gaat dan ook prima, maar alleen als ik m'n hele pols ervoor gebruik. Bij het spelen van powerakkoorden probeer ik te palmmuten, en dat lukt ook aardig. Alleen die upstroke lukt dan niet meer.
Doe eens niet uitlachen in een leertopicquote:
Thanks!quote:Op donderdag 8 januari 2009 20:12 schreef M4a1 het volgende:
[..]
nee, ik probeerde juist in slechte bewoording te zeggen dat het plectrum juist niet perse recht op de gitaar hoeft. Probeer je pols wat mee te draaien zoals al voorgesteld wordt.
Verder; het lijkt mij ook vrij moeilijk om een upstroke te doen bij palm muting. Palm muting wordt voornamelijk gebruikt voor het specifieke geluidseffect dat dan ontstaat, meestal bij rockmuziek, op een electrische gitaar met flink veel distortion.
Ik denk persoonlijk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. Down/upstrokes gebruiken voor het spelen van akkoorden/powerchords, en bij palm muting alleen maar snelle downstrokes gebruiken (krijg je vanzelf na veel oefening meer snelheid in)
Zie hier bijvoorbeeld voor palm muting:
Echt down/upstroken met palm mute gebeurt geloof ik alleen in hele snelle metal, en ik dénk dat je daar beter nog even mee kan wachten.
[..]
Doe eens niet uitlachen in een leertopic![]()
Ooit aan andere dikte plectrum gedacht? 0.7mm vind ik zelf heel erg dun ( kan ik absoluut niet mee spelen). Maar smaken verschillen natuurlijk, maar dat je plectrum zo blijft steken kan ook komen doordat je plectrum te flexibel is. Ik zelf speel op 0.88 van jim dunlop ( tortex)quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:48 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Een bottleneck. Kun je nog kiezen uit een glazen of een stalen. En het verschil zit em in het geluid maar aangezien ik alleen met een stalen gespeeld heb weet ik dit niet precies. Glazen klinkt het volgens mij wat warmer. Maar je hebt hier geen speciale snaren voor nodig. Maar als de actie van je snaren erg laag is (dus de afstand tussen je snaren en je hals), kun je last ondervinden tijdens het sliden.quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:38 schreef Cudles het volgende:
Hoe noem je zo'n slide voor op de gitaar? en moet ik daarvoor speciale snaren kopen?
Morgen maar eens naar mijn muziekzaakje...quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:39 schreef DuranK het volgende:
[..]
Ooit aan andere dikte plectrum gedacht? 0.7mm vind ik zelf heel erg dun ( kan ik absoluut niet mee spelen). Maar smaken verschillen natuurlijk, maar dat je plectrum zo blijft steken kan ook komen doordat je plectrum te flexibel is. Ik zelf speel op 0.88 van jim dunlop ( tortex)
En ik bedacht me ook dat er al een versterker/amp in zit, dus dan moet het wel metaal zijn lijkt me?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 00:01 schreef Jordy-B het volgende:
Lijken me metalen snaren, hoor. Bij nylon heb je zo'n brug waarbij je de snaren moet "knopen". Als je van die dopjes ziet bij de brug, is het metaal (onder dat dopje zit het ringetje van de snaar geklemd).
http://www.brianmayguitars.co.uk/worldwide-contactsquote:Waar in NL kan je trouwens BM-gitaren krijgen? Of moet je ze in de UK bestellen. De pond staat momenteel best wel laag, dus is het aantrekkelijk om zo'n gitaar aan te schaffen.
Iddquote:Op vrijdag 9 januari 2009 00:22 schreef qu63 het volgende:
[..]
En ik bedacht me ook dat er al een versterker/amp in zit, dus dan moet het wel metaal zijn lijkt me?
[..]
http://www.brianmayguitars.co.uk/worldwide-contacts
Er is geen officiële NL dealer, wel 2 voor de benelux
1 uit België: http://www.euro-instruments.com/
1 uit Duitsland: http://www.amc-music.de/
Alleen beide sites zijn ruk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tenzij het een mic. is btw.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
nope... althans, niet per se.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 00:22 schreef qu63 het volgende:
[..]
En ik bedacht me ook dat er al een versterker/amp in zit, dus dan moet het wel metaal zijn lijkt me?
1 2 3 4 5 6 7 | |-------------|-------------|---------------|---------------| |----3-----m--|--3------m---|----3-----r----|--3-----r------| |----4-----p--|--4------p---|----3-----r----|--3-----r------| |----4-----r--|--2------w---|----3-----r----|--2-----w------| |-------------|-------------|---------------|---------------| |3---------d--|---------d---|3---------m----|--3-----m------| |
Ik doe precies hetzelfdequote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:14 schreef Jordy-B het volgende:
Het is wel te doen, al zou ik de bassnaar met de duim fretten, zodat je alle overige vingers vrij hebt. (lukt niet zo best als je kleine handen hebt).
[ code verwijderd ]
wijsvinger, middelvinger, ringvinger, pink, duim
Dat tweede akkoord is de lastigste greep in het liedje, volgens mij. Zou je eventueel ook kunnen doen met een capo op de 2e fret. Hoef je de snaar alleen maar los te laten.
Is t denk ik ook, maar klinkt wel lekkerquote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:27 schreef Jordy-B het volgende:
Ik vind het eigenlijk best een lastig liedje om mee te beginnen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:37 schreef robbolo het volgende:
[..]
Is t denk ik ook, maar klinkt wel lekkerMaar kan je me een nummer aanraden dan?
Leuk beginnersnummer....quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:23 schreef robbolo het volgende:
[..]
Ik doe precies hetzelfdeDan zou ik denk ik toch gewoon vaker moeten spelen. Is ook eigenlijk het eerste liedje dat ik op een gitaar speel, dus zo raar is t niet dat t allemaal nog niet zo snel gaat. Nog meer algemene tips om de grepen beter in de vingers te krijgen? Handige oefeningen ofzo?
Bedankt trouwens
Reageer dan niet ofzo...quote:
Je moet je vingers ook niet té lui maken. Deze akkoorden kunnen makkelijk gespeeld worden zonder capo en zonder je duim te gebruiken. Dat 2de akkoord zou ik gewoon spelen met middelvinger 3de fret E snaar, wijsvinger 2de fret D snaar, pink 4de fret G snaar en ringvinger 3de fret B snaar.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:14 schreef Jordy-B het volgende:
Het is wel te doen, al zou ik de bassnaar met de duim fretten, zodat je alle overige vingers vrij hebt. (lukt niet zo best als je kleine handen hebt).
[ code verwijderd ]
wijsvinger, middelvinger, ringvinger, pink, duim
Dat tweede akkoord is de lastigste greep in het liedje, volgens mij. Zou je eventueel ook kunnen doen met een capo op de 2e fret. Hoef je de snaar alleen maar los te laten.
Dankje voor de tips, maar deze zijn toch net te makkelijk.quote:
Ok, dankje voor de tipquote:Op zaterdag 10 januari 2009 01:33 schreef Jordy-B het volgende:
Ik ben zelf wel een fan van de liedjes van Roy Orbison (da's die van Pretty Woman).
Leuke liedjes met vrij simpele akkoorden.
Aaah, een klassieker. Als die lukt ben ik blijquote:
Yay, een 3/4 gitaar met konijntjes stickers enzo...quote:Op zondag 11 januari 2009 11:11 schreef qu63 het volgende:
Met Disney Star Guitarist leer je nu echt gitaar spelen
Dat klinkt best interessant!
Mocht je problemen hebben om een F akkoord aan te slaan, onthoud dan dat er meerdere wegen naar Rome leiden.quote:Op zondag 11 januari 2009 15:23 schreef robbolo het volgende:
[..]
Dankje voor de tips, maar deze zijn toch net te makkelijk.
[..]
Ok, dankje voor de tip
[..]
Aaah, een klassieker. Als die lukt ben ik blij
Er werd ook verteld dat je ook je gewone gitaar kon gebruikenquote:Op zondag 11 januari 2009 21:28 schreef witte_fantasie het volgende:
Yay, een 3/4 gitaar met konijntjes stickers enzo...![]()
Niettemin leuk om mee te klooien denk ik.![]()
Guitar hero is de grens, als je dit wilt doen. Pak dan een echt gitaar zegquote:Op zondag 11 januari 2009 11:11 schreef qu63 het volgende:
Met Disney Star Guitarist leer je nu echt gitaar spelen
Dat klinkt best interessant!
Je kan je normale gitaar er ook gewoon op aansluitenquote:Op zondag 11 januari 2009 22:58 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Guitar hero is de grens, als je dit wilt doen. Pak dan een echt gitaar zeg
Het is een echte gitaar. Da's het hele idee.quote:Op zondag 11 januari 2009 22:58 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Guitar hero is de grens, als je dit wilt doen. Pak dan een echt gitaar zeg
Klopt, het is alleen afwachten hoe dat speelt. Die kerel in dat interview zegt wel dat ze de latency geëlimineerd hebben in dat spel, maar dat wil ik nog even afwachten.quote:Op zondag 11 januari 2009 21:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
Er werd ook verteld dat je ook je gewone gitaar kon gebruiken
Zolang het alleen software is ga ik het op zn minst proberenquote:Op maandag 12 januari 2009 12:52 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Klopt, het is alleen afwachten hoe dat speelt. Die kerel in dat interview zegt wel dat ze de latency geëlimineerd hebben in dat spel, maar dat wil ik nog even afwachten.
In het filmpje werd een laptop gebruikt. het zou dus miischien gewoon op je mic-in kunnen. Of het gaat via usb naar een apart kastje.quote:Op maandag 12 januari 2009 14:23 schreef Leonos het volgende:
Natuurlijk is het niet alleen software. Je moet ook die gitaar aansluiting op je PC hebben.
No way dat dit via een simpele pc microfoon gaat werken. Waarschijnlijk zit er een gitaarelementje bij dat je op de gitaar moet monteren - je hebt al veel langer van die elementen die realtime aangeslagen gitaarsnaren naar MIDI signalen omzetten, dit zal iets vergelijkbaars zijn.quote:Op maandag 12 januari 2009 14:29 schreef qu63 het volgende:
[..]
In het filmpje werd een laptop gebruikt. het zou dus miischien gewoon op je mic-in kunnen. Of het gaat via usb naar een apart kastje.
quote:
Wacht even....je koopt een uberdure gitaar terwijl je niets eens fastoenlijk gitaar kunt spelen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:52 schreef M4a1 het volgende:
Ben nu eens oerhard begonnen met toonladdertjes spelen (oftewel justin's 'fingergym'), de hammer-on's zijn nog niet zo lastig, maar pull-offs met m'n pink heb ik nog nooit gedaan, toon wordt steeds zachter
Wel goeie oefening zo lijkt me.
Heb je dan een strat met een korte schaal?quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:52 schreef M4a1 het volgende:
[..]
dat lijkt misschien op de foto, als ik de LP en de Strat tegen elkaar houd is de nek precies even lang... de LP is wel ietsjes breder, de snaren zitten net een millimeter meer uit elkaar dan bij de Strat, wat ik wel fijner vind voor tokkelwerk.
Meestal is de mensuurlengte van een stat groter tov een les paul meet maar eens de afstand tussen topkam en de brugquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:52 schreef M4a1 het volgende:
[..]
dat lijkt misschien op de foto, als ik de LP en de Strat tegen elkaar houd is de nek precies even lang... de LP is wel ietsjes breder, de snaren zitten net een millimeter meer uit elkaar dan bij de Strat, wat ik wel fijner vind voor tokkelwerk.
Nee ik kan intussen al redelijk wat spelen, maar ik heb altijd een beetje de schurft gehad aan 'oefeningetjes', dus wanneer ik wat lastigere nummers probeer loop ik soms tegen technische tekorten aan. Vandaar dat ik nu eens heel noobish al die oefeningetjes ga zitten doornemen om vingerplaatsing en techniek in de frethand wat beter te krijgen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:20 schreef starla het volgende:
[..]
Wacht even....je koopt een uberdure gitaar terwijl je niets eens fastoenlijk gitaar kunt spelen?
Ow, ok, op het oog was me dat niet zo opgevallen. Ik heb net een Epi LP gekocht, ik kan geen centimeter meer betalen om ze op te metenquote:Op woensdag 14 januari 2009 19:48 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Meestal is de mensuurlengte van een stat groter tov een les paul meet maar eens de afstand tussen topkam en de brug![]()
24,75 inch voor de les paul en 25,5 inch voor de strat
Op de disney-gitaar zit idd een klein pickup-elementje (met blote spoelen) in de brug verwerkt, maar omdat je ook normale gitaren zou kunnen gebruiken, hoop ik toch dat er gebruikgemaakt wordt van een USB-voorversterkertje (vergelijkbaar met de StealthPlug of Guitarport). Je kan helaas niet echt goed zien hoe het met een normale gitaar werkt, omdat die knakker in het filmpje steeds z'n klauw voor de brug houdt. Wel zie je een USB-kabeltje van de gitaar naar de computer lopen, maar zo'n StealthPlug is zó klein dat je hem met gemak achter je gitaar zou moeten kunnen hangen.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:35 schreef Farenji het volgende:
[..]
No way dat dit via een simpele pc microfoon gaat werken. Waarschijnlijk zit er een gitaarelementje bij dat je op de gitaar moet monteren - je hebt al veel langer van die elementen die realtime aangeslagen gitaarsnaren naar MIDI signalen omzetten, dit zal iets vergelijkbaars zijn.
leer de open akkoorden spelen:quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:36 schreef Ayca het volgende:
ok en daarna?
Ik zou eerst beginnen met wat positie (open akkoordjes) + een beetje theorie (waarom mineur ipv majeur?)quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:52 schreef -Theanimal- het volgende:
chromatische toonladder spelen?Handig om wat basiscoördinatie op te bouwen.
Maar de chromatische toonladder is praktisch nutteloos voor solo's aangezien die gewoon bagger klinkt eigenlijkquote:Op donderdag 15 januari 2009 14:54 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zou eerst beginnen met wat positie (open akkoordjes) + een beetje theorie (waarom mineur ipv majeur?)
Aan toonladders heb je in het begin niets, de chica's willen namelijk muziek horenPas als je solo's wilt bouwen en gaat improviseren moet je toonladders stampen. Met bovenstaande open akkoorden kun je zo'n beetje 50% van alle nummers spelen.
quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:01 schreef -Theanimal- het volgende:
Maar de chromatische toonladder is praktisch nutteloos voor solo's aangezien die gewoon bagger klinkt eigenlijk![]()
chapeau voor zijn skills(leuk woord om eens te gebruikenquote:
Bullshit, ligt eraan hoe je hem gebruikt. Je moet er niet een hele solo op baseren maar af en toe een chromatisch loopje kan erg cool klinken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:01 schreef -Theanimal- het volgende:
[..]
Maar de chromatische toonladder is praktisch nutteloos voor solo's aangezien die gewoon bagger klinkt eigenlijk
Hurray!!quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Bullshit, ligt eraan hoe je hem gebruikt. Je moet er niet een hele solo op baseren maar af en toe een chromatisch loopje kan erg cool klinken.
Wat is normaal? Als je na een paar maanden oefenen niet snel een overgang kunt spelen tussen 2 akkoorden ben je niet 'snel' ofzo. Maar dat ligt ook aan hoe lang je oefent en hoe vaak je speelt. Heb je gitaarles? Misschien gata er wel iets mis met de techniek. Veel beginners plaatsen vaak hun duim verkeerd bij barré grepen, deze moet volledig achter de hals komen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:59 schreef kingmob het volgende:
Ik merk wel wat vooruitgang, maar vlot gaat het niet. Is dit ook normaal?
Dat is een goede manier om te oefenen, goed zo. Vele gitaristen vergeten de effectiviteit van de metronoom.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 12:59 schreef kingmob het volgende:
Ik oefen nu door een metronoom te gebruiken. Ik strum het akkoord langzaam om goed te horen of ik alle snaren helder heb, wacht op de tik van de metronoom en probeer dan binnen de volgende tik het akkoord gepakt te hebben en aangeslagen. Lijkt me beter dan gewoon zo snel mogelijk wisselen eigenlijk? Zit nu op 75 tikken per minuut, wat dus betekend dat ik in 0,8 sec kan verranderen. Best snel vind ik, maar als ik een liedje probeer te spelen nog lang niet genoeg blijkt. Wat kunnen jullie?
Voor een gemiddeld niet te moeilijk popliedje heb ik echt geen dag nodig, dat lukt vaak in een uurtje wel. De meeste pop is niet moeilijk om te spelen. Maar daar moet ik dan bijzeggen dat ik al muziekles vanaf mijn 8e heb, en inmiddels veel ervaring heb, zeker met uitzoeken van nummers. Hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat. In het begin deed ik er ook dagen over, zelfs met simpele nummers, en had ik er zwaar veel moeite mee. Maar dat verbeterde wel snel. Er is dus geen reden om onzeker te worden.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:31 schreef kingmob het volgende:
Maar af en toe als ik berichtjes lees krijg ik de indruk dat sommigen gewoon een dag op een liedje studeren en 'm dan kunnen. Ik vraag me dan af of het waar is of dat ze de zelfkritiek hebben van een idols-deelnemer. Ik word er iig onzeker van![]()
Niet onzeker worden joh, is nergens voor nodig. Er zijn in dat opzicht 2 soorten beginnergitaristen: de één bouwt langzaam op, werkt aan zijn techniek, werkt met de metronoom om niet slordig te worden, doet over liedjes langer etc. De andere oefent als een gek op één riff of één liedje en kan die in een dag of twee spelen. Het resultaat: in zijn oren een gaaf resultaat, voor de buitenstaander een kakafonie en super slordig spel. De tweede loopt in het begin uit op de eerste, maar de eerste haalt hem na een jaar of twee in.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 13:31 schreef kingmob het volgende:
Maar af en toe als ik berichtjes lees krijg ik de indruk dat sommigen gewoon een dag op een liedje studeren en 'm dan kunnen. Ik vraag me dan af of het waar is of dat ze de zelfkritiek hebben van een idols-deelnemer. Ik word er iig onzeker van![]()
Een arpeggio is gewoon de tonen uit een accoord afzonderlijk / na elkaar spelen, in plaats van allemaal tegelijk aanslaan.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 15:56 schreef M4a1 het volgende:
(ik heb geen fláuw idee wat een arpeggio is)
Leuk nummerquote:Op zaterdag 17 januari 2009 09:40 schreef kingmob het volgende:
Nieuwe les van justin trouwens en ik vind het een geweldige keuze qua nummer!
Fast Car
Dank je welquote:Op zondag 18 januari 2009 13:32 schreef GoodGawd het volgende:
Men gaat naar:
http://www.justinguitar.com/ en kijk naar lins in het menu, nou drie keer raden waar dat kan staan.
Ja technique. En dan scrollen.
Kijk anders eventjes hier naar; volgens mij helpt dat wel een eind:quote:Op zondag 18 januari 2009 18:01 schreef Gewas het volgende:
Ik ga ook weer beginnen met gitaar spelen. Ik was eigenlijk al een jaar gestopt omdat ik er geen zin meer in had en nu ben ik bijna alles vergeten.Wat mij echt gaaf lijkt om te kunnen is fingerpikking of tokkelen of hoe het ook heet. Net zoals Reinhard Mey. Heb dus net een tab op Ultimate Guitar gevonden met een stukje uit dit lied:
Maar ik vind het echt een moeilijk lied. Ik speel hem echt 5 keer zo traag als hem.
Wat vind jij dan een makkelijker instrument dan een gitaar?quote:Op maandag 26 januari 2009 21:47 schreef GoodGawd het volgende:
Gitaar is wel een van de moeilijkere instrumenten. Maar als je het eenmaal goed kan en doorzet dan is het priceless!
quote:Op maandag 26 januari 2009 21:47 schreef GoodGawd het volgende:
Gitaar is wel een van de moeilijkere instrumenten. Maar als je het eenmaal goed kan en doorzet dan is het priceless!
quote:Op maandag 26 januari 2009 21:52 schreef Boevenbende het volgende:
[..]
Wat vind jij dan een makkelijker instrument dan een gitaar? Keyboard/Piano
Ik heb een beetje het probleem dat ik elk instrument wel fantastisch zou kunnen vinden. Dit maakt het niet bepaald gemakkelijker.. Heeft iemand daar misschien nog tips over?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 15% gewijzigd door GoodGawd op 27-01-2009 01:16:43 ]Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
Bij een piano bijvoorbeeld liggen alle noten voor je neus, bij een gitaar is t toch ff meer zoekenquote:Op maandag 26 januari 2009 21:52 schreef Boevenbende het volgende:
[..]
Wat vind jij dan een makkelijker instrument dan een gitaar?
Ik heb een beetje het probleem dat ik elk instrument wel fantastisch zou kunnen vinden. Dit maakt het niet bepaald gemakkelijker.. Heeft iemand daar misschien nog tips over?
Do not underestimate a powerchordquote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:09 schreef GoodGawd het volgende:
Wacht dit moet ik even bijstellen, naar aanleiding van een paar opmerkingen in het Gitaristen topic. over Power akkoorden. Ja als je dat wilt spelen, dan is er niks aan. Dan leer je even waar de grondtonen liggen, en dan kan je binnen een niet al te lange tijd al die rag nummers spelen.
Volgens mij ligt dat aan de akkoorden. Je moet zelf denk ik een beetje uitvogelen wat het beste werkt.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:53 schreef denkjedat het volgende:
misschien een domme vraag maar bij de snaren welke vinger moet je bij welke snaar neerzetten ( dus op eadgbe ) ?
mvg.
oquote:Op dinsdag 27 januari 2009 18:02 schreef robbolo het volgende:
[..]
Volgens mij ligt dat aan de akkoorden. Je moet zelf denk ik een beetje uitvogelen wat het beste werkt.
Dat zal ook waarschijnlijk nog gebeurenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 18:05 schreef denkjedat het volgende:
[..]
o
oke want ik weet nog niet zo veel en dacht misschien leer ik mijzelf dan wel iets verkeerds aan ofzo
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 18:02 schreef brother52 het volgende:
[..]
Do not underestimate a powerchord
Je pickt gewoon een akkoord, dus je moet het akkoord pakken en dan pas de snaren aanslaan.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 19:13 schreef denkjedat het volgende:
en dan bedoel ik met het nummer kryptonite
ik moet de 2e hebben bij snaar a en dan snel naar de snaren dgb hoe kan ik dat zsm doen?
Met een metronoom eerst heel sloom oefenen, en dan steeds een tikje sneller.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 19:13 schreef denkjedat het volgende:
en dan bedoel ik met het nummer kryptonite
ik moet de 2e hebben bij snaar a en dan snel naar de snaren dgb hoe kan ik dat zsm doen?
Eerst techniek en dan pas snelheid leren!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 19:32 schreef Trigalti het volgende:
[..]
Met een metronoom eerst heel sloom oefenen, en dan steeds een tikje sneller.
Doe dat iedere dag 2-5 minuten en binnen een week kun je hem hartstikke snel overpakken.
Ja, ik ken kryptonite wel.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 19:35 schreef starla het volgende:
[..]
Eerst techniek en dan pas snelheid leren!
Kryptonite zijn gewoon akkoorden die je pickt, dus eerst akkoorden leren strummen, dan picken en dan pas snelheid opbouwen.
http://www.ultimate-guita(...)n/kryptonite_tab.htm
ik als beginner had ook een plectrum maar probeer nu gewoon vingers waarom weet ik niet ligt voor mij wat makkelijker denk ik ..quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:37 schreef dill het volgende:
Nou, ik heb ook eindelijk een akoestische gitaar. Ben benieuwd hoe lang ik t vol ga houden
Iemand een tip voor t allereerste echte begin? Ben nu t begin van Seven nation army aan t proberen...
Alleen stom dat ik een plectrum vergeten ben te kopen, heb t gevoel dat t daarmee een stuk makkelijk gaat.
Nieuwe snaren kletteren inderdaad als een gek tegen de fret.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:15 schreef dill het volgende:
Ik heb t gevoel dat ik dan de noten wat zuiverder kan maken zeg maar. Weet niet goed hoe ik t uit moet leggen maar als ik t nu met mn duim doe dan hoor ik een soort van trillend metaal door de noot heen.
Al zei die verkoper dat dat ook te maken heeft met t feit dat het een nieuwe gitaar is en dat ie nog ingespeeld moet worden.
Ik vind t wel erg moeilijk trouwensAl ben ik net 2 uur bezig...
Ja, dat dus. Heel irritantquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:17 schreef Frankii het volgende:
[..]
Nieuwe snaren kletteren inderdaad als een gek tegen de fret.
Als je je nu al afvraagt hoe lang je het vol gaat houden ben je niet goed bezig.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:37 schreef dill het volgende:
Nou, ik heb ook eindelijk een akoestische gitaar. Ben benieuwd hoe lang ik t vol ga houden
Iemand een tip voor t allereerste echte begin? Ben nu t begin van Seven nation army aan t proberen...
Alleen stom dat ik een plectrum vergeten ben te kopen, heb t gevoel dat t daarmee een stuk makkelijk gaat.
Daar kan ik wel wat mee ja, dank je. En ik geef nog niet op hoorquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:48 schreef Trigalti het volgende:
[..]
Als je je nu al afvraagt hoe lang je het vol gaat houden ben je niet goed bezig.
Ik bedoel, doorzetten man!
Ik zou als ik jou was niet Seven Nations Army enz gaan spelen, begin met wat basis akkoorden en toonladders enz.
Hier kun je wel wat mee:
http://www.justinguitar.com/
Als je er een nieuw setje op hebt, gewoon de snaren als een boer aanslaan op en neer. Zonder te fretten of iets dergelijks, gewoon aanslaan zoals een baby dat zou doen en ook lekker hard. Is overigens ook goed voor het hout als dat af en toe eens doet. Krachtig strummen zodat je gitaar eens lekker kan trillen.quote:
Dat is ook mijn eerste nummer geweestquote:Op dinsdag 27 januari 2009 13:34 schreef Thy... het volgende:
Momenteel bezig met het leren van Wonderwall. Eerste nummer wat ik leer na wat akkoorden oefeningen.
Onderstaande les geeft het strumming patroon goed weer.
wat bedoel je precies met het strummen van Good riddance. als je naar een stukje van het nummer kijkt:quote:Op woensdag 28 januari 2009 07:10 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat is ook mijn eerste nummer geweest :D.
Ook een goeie om te oefenen (vond ik), is 'good riddance' van green day. Begin met gewoon strummen van dat nummer. Doe daarna fingerpicking. Leer daarna beide af te wisselen. En nu ben ik bezig om tijdens het strummen arpeggio's te oefenen. Perfect nummer om meerdere technieken te leren met makkelijke akkoorden.
1 2 3 4 5 6 | B|------3-------------3-------------3-------------3-------| G|----0---0---0-----0---0---0-----0---0---0-----2---2---2-| D|----------0-------------0-------------2----0--------0---| A|-----------------------------3--------------------------| E|-3-------------3----------------------------------------| |
Exact. Je speelt de G met de je vingers op de 3e fret van de b en e snaar.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:45 schreef Thy... het volgende:
[..]
wat bedoel je precies met het strummen van Good riddance. als je naar een stukje van het nummer kijkt:
[ code verwijderd ]
dan valt dat lijkt mij niet echt te strummen. Of hou je de B en E op de derde fret en sla je op de maat van het nummer alle snaren aan?
majeur/mineur pentatonisch in elke sleutel over de gehele hals misschien?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:12 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik ben op dit moment nog steeds bezig met majeur/mineur pentatonisch maar wil wel graag verder nu. Aangezien ik een poosje geen les heb, weet iemand iets? een nieuwe toonladder ofzow?
Dan ben je al een heel eind, nu nog leren voor elke sleutel (alleen een kwestie van patroon verschuiven).quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:22 schreef Gitaarmat het volgende:
in elke sleutel? ik ken wel alle 5 de posities
Ik begrijp je nietquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:26 schreef starla het volgende:
[..]
Dan ben je al een heel eind, nu nog leren voor elke sleutel (alleen een kwestie van patroon verschuiven).
yupquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:31 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Ik begrijp je nietvoor elke toonsoort bedoel je?
quote:
Nee..? Weet niet eens wat dat is/betekent.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:42 schreef starla het volgende:
[..]
Dan kun je bijvoorbeeld beginnen met pentatonische blues, de melodische (stijgend en dalend) en harmonische mineur. Als je natuurlijk wel de majeur (ionisch) en mineur (aeolisch) kunt spelen.
De majeur en normale (natuurlijke) mineurquote:Op woensdag 28 januari 2009 16:18 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Nee..? Weet niet eens wat dat is/betekent.
Probeer erop te letten dat je je linkerduim in het midden tegen de achterkant van de hals houdt, je neemt dan vanzelf al een wat natuurlijkere houding aan. Niet te hard knijpen, de kracht komt het meest doordat je met de puntjes van je vingers duwt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 23:15 schreef dill het volgende:
Nou, ik ben inmiddels begonnen met de akkoorden.
Ik heb alleen echt pijn in mn vingers zegKrijg de goede tonen er echt nog niet uit... dan raakt mn ene vinger weer een andere snaar enzo. Pfff, en dan mag je handpalm ook nog niet de hals raken. Ik krijg t niet voor elkaar.
Maar het is dus de bedoeling dat als je met je vingers kracht op de snaren zet je met je elleboog tegengewicht geeft neem ik aan? Als je begrijpt wat ik bedoel.
En bij akkoord A krijg ik echt heel lastig mijn 3 vingers op die tweede fred, dan raak ik elke keer een andere snaar.
Soleren over akkoord wisselingen. + Arpeggio's.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:12 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik ben op dit moment nog steeds bezig met majeur/mineur pentatonisch maar wil wel graag verder nu. Aangezien ik een poosje geen les heb, weet iemand iets? een nieuwe toonladder ofzow?
Ik zal het eens gaan proberen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 00:05 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Probeer erop te letten dat je je linkerduim in het midden tegen de achterkant van de hals houdt, je neemt dan vanzelf al een wat natuurlijkere houding aan. Niet te hard knijpen, de kracht komt het meest doordat je met de puntjes van je vingers duwt.
bij het A akkoord kan je als je vingers niet onder elkaar passen, ze een beetje over elkaar heen leggen, bijvoorbeeld zodat je wijsvinger bijna de eerste fret raakt, je middelvinger in het midden zit, en je ringvinger bijna tegen de derde fret aan. Je hand/pols wat schuiner of rechter draaien ten opzichte van de hals kan hier ook bij helpen; de palm van je hand hoeft niet per sé steeds parallel te lopen aan de hals! Probeer een beetje te friemelen en draaien tot het een beetje gemakkelijk ligt, en laat de grip dan los en pak hem nog eens zo vast. Paar keer oefenen, en pappa's got a brand new chord
Dat heeft iedereen in het begin, mijn vingers lagen helemaal open na de eerste week niet opgeven komt goed. Succesquote:Op donderdag 29 januari 2009 11:00 schreef dill het volgende:
[..]
Ik zal het eens gaan proberen.
Maar dat wordt echt heel veel oefenen, dat heb ik wel gemerkt. Die hand van mij weet echt nog niet hoe hij zich moet houden/bewegen en dergelijke.
En het kan niet zo zijn dat de snaren te strak gesapnnen zijn toch? Ik moet ze voor mijn gevoel namelijk echt heel hard indrukken wil ik een mooie klank eruit krijgen. Maar goed, de snaren zijn wel goed gestemd dus dan kan ik ze niet losser doen natuurlijk. Oefenen, oefenen, oefenen
Ja precies, zeker bij die A is dat echt niet te doen. Ik ben al blij als ik uberhaupt mijn 3 vingers binnen die 2e fret krijgquote:Op donderdag 29 januari 2009 11:04 schreef Jordy-B het volgende:
Het is belangrijk dat je de snaar zo dicht mogelijk achter de fret aandrukt. Hoe dichter je achter de fret zit (niet op de fret, maar er nog wel achter blijven), des te beter de klank zal zijn. Je hoeft dan ook minder druk te zetten. Probleem is dat dit niet altijd mogelijk is om al je vingers vlak achter de fret te plaatsen, zoals dus bij een A-akkoord.
Bedoel je gewoon meegaan in de toonsoort, dus als er A gespeeld wordt iets in A en als het akkoord D gepakt wordt iets in D?quote:Op donderdag 29 januari 2009 00:12 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Soleren over akkoord wisselingen. + Arpeggio's.
Er gaat wel wat oefening inzitten voordat je genoeg bereik hebt op de hals... Ik zal je wel een beetje moeten teleurstellen door te zeggen dat een stap van 7e naar 10e fret niet zo groot is. Voor veel toonladders zal je nog een fret verder moeten en dat op het begin van de nek (dus aan de kant van de kop). Dus bijvoorbeeld van 1e naar 5e fret.quote:Op donderdag 29 januari 2009 11:26 schreef dill het volgende:
[..]
Ja precies, zeker bij die A is dat echt niet te doen. Ik ben al blij als ik uberhaupt mijn 3 vingers binnen die 2e fret krijg
En wat ik ook heel lastig vind is dat ik mijn wijsvinger en pink niet zo heel ver uit elkaar krijg. Bij Seven nation army is het bijvoorbeeld makkelijk om die 7 - 7 - 10 - 7 te kunnen doen zonder je wijsvinger te verplaatsen maar ik haal die 10 niet met mn pink als ik mn wijsvinger bij de 7 hou helaas.
Ja, als je een blues nummertje in Amineur hebt, kun je bijvoorbeeld pentatonische mineur of blues erover spelen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 13:54 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Bedoel je gewoon meegaan in de toonsoort, dus als er A gespeeld wordt iets in A en als het akkoord D gepakt wordt iets in D?
Nee ik bedoel, net zoals je in Jazz doet, over de akkoorden heen spelen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 16:10 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, als je een blues nummertje in Amineur hebt, kun je bijvoorbeeld pentatonische mineur of blues erover spelen.
Dat lijkt me toch niet iets wat je iemand wilt adviseren die net de pentatonische laddertjes heeft geleerdquote:Op donderdag 29 januari 2009 17:12 schreef GoodGawd het volgende:
Nee ik bedoel, net zoals je in Jazz doet, over de akkoorden heen spelen.
Ouch.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:46 schreef starla het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch niet iets wat je iemand wilt adviseren die net de pentatonische laddertjes heeft geleerd![]()
Die kan het beste beginnen met die laddertjes ook toe te passen, het beste in bluesvorm waarbij je dus niet elk akkoord of elke maat hoeft te wisselen van toonladder. Daarbij zei hij dat hij niet eens wist wat ionisch en aeolisch betekende. Eerst dus de modi leren, incluis alternatieven zoals bebop + jazzprogressions, alvorens je te wagen aan jazz. Of niet soms?
Ik ben ongeveer zover: Robben Ford Bluesje .quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:46 schreef starla het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch niet iets wat je iemand wilt adviseren die net de pentatonische laddertjes heeft geleerd![]()
Die kan het beste beginnen met die laddertjes ook toe te passen, het beste in bluesvorm waarbij je dus niet elk akkoord of elke maat hoeft te wisselen van toonladder. Daarbij zei hij dat hij niet eens wist wat ionisch en aeolisch betekende. Eerst dus de modi leren, incluis alternatieven zoals bebop + jazzprogressions, alvorens je te wagen aan jazz. Of niet soms?
Klinkt lekker!quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Ik ben ongeveer zover: Robben Ford Bluesje .
Daarom zou ik me daar ook nog niet mee bezighouden.quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:
Om je even een indruk te geven, dat soleren in Ebm7 en Fm7 waar GoodGawd het over heeft begrijp ik nog niet echt
Haha, bekende backing track, daar heb ik ook vaak overheen gejamd!quote:Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Om je even een indruk te geven, dat soleren in Ebm7 en Fm7 waar GoodGawd het over heeft begrijp ik nog niet echt
Net de pentatonische ladder kan? Hij weet toch alle posities voor elke toonsoor. Het enige wat hij bij die jazz dingen moet doen is die pentatonisch ladder ook spelen maar dan gewoon even veranderen van toon waarin je die ladder speelt, als ie een beetje muzikaal is of de akkoorden lijn weet van het nummer dan komt ie er zo uit.quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:46 schreef starla het volgende:
[..]
Gewoon pentatonisch in Eb en F die m7 kan je in principe wegdenken, je kan ivm m7 wel arpeggios gebruiken als je daar al wat van snaptquote:Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar zo werkt jazz niet. Je kunt niet zomaar pentatonische laddertje spelen over een akkoord ook al zit je in dezelfde toonsoort. Daarbij komen toch echt de modi om de hoek kijken. Jij vindt ze misschien niet interessant, maar belangrijk zijn ze wel. Voorbeeldje: standaard ii V I progressie in C, je hebt dan Cmaj7, G7 en Dm7. Over Cmaj7 kun je bijvoorbeeld lydisch spelen maar ook gewoon ionisch, een pentatonische blues gaat superlelijk klinken omdat je met een A# zit ipv een B. Het volgende akkoord is een G7, standaard is myxolydisch. je kunt vanwege de A# en mede vanwege de C# moeilijk weer een pentatonische blues spelen. Een Dm7 is wel suitable voor pentatonische blues. Met andere woorden, je moet switchen van toonladders (modi) of op jouw manier; de helft van een toonladder spelen, omdat het anders lelijk klinkt? Maar dat is mijn mening maarquote:Op vrijdag 30 januari 2009 00:06 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Net de pentatonische ladder kan? Hij weet toch alle posities voor elke toonsoor. Het enige wat hij bij die jazz dingen moet doen is die pentatonisch ladder ook spelen maar dan gewoon even veranderen van toon waarin je die ladder speelt, als ie een beetje muzikaal is of de akkoorden lijn weet van het nummer dan komt ie er zo uit.
Ik vind die modes niet eens zo heel interessant. Als je die pentatonische ladder op een gegeven moment heel goed blindelings kan toepassen, dan kom je er vanzelf achter welke tonen ook wel vet kunnen klinken als je die eraan toevoegd.
Maar dat is slechts mijn humble opinion.
Wat is je exacte vraag dan?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 07:16 schreef kingmob het volgende:
Kan bijvoorbeeld nooit een goeie uitleg over de 'key of'.
Nee snap niet echt wat je met appergios bedoelt, gewone snaren aanslaan onder de akkoorden en vingerzetting soms een beetje veranderd bijv. D-Dsus2-Dsus4 dat soort shit?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 00:08 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Gewoon pentatonisch in Eb en F die m7 kan je in principe wegdenken, je kan ivm m7 wel arpeggios gebruiken als je daar al wat van snapt
Ja, er gaat ontiegelijk veel werk inzitten om het snel en nauwkeurig te spelen:quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:09 schreef Gitaarmat het volgende:
Oh zo, nog niet geprobeerd, ik zal zo even kijken, of klinkt het makkelijker dan dat het is?
Waarom zou je dat doenquote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:15 schreef Jordy-B het volgende:
En dus ook niet gewoon een akkoord-greep pakken en dan langzaam strummen, maar echt voor iedere noot van het akkoord apart je vinger neerzetten en de snaar aanslaan.
Maar kijk gewoon even op youtube voor een paar arpeggio-lesjes.
omdat anders de snaren doorklinken en je een akkoord krijgt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:25 schreef kingmob het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doenIk bedoel dan het apart je vinger neerzetten, ik speel ze zelf - of probeer dat - bijvoorbeeld vaak op de up-strums te spelen. Daar zijn ze toch ook voor bedoeld?
Teveel drank op?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:41 schreef Verluste het volgende:
hebben jullie ook wel ns dat jullie vingers af en toe te traag reageren?
Je komt het inderdaad niet veel tegen in de wat meer traditionele blues, maar dat weerhoudt je natuurlijk niet om het toe te passen in blues. Arpeggio's passen prima in bluesmuziek.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:27 schreef Gitaarmat het volgende:
Ohkee nu weet ik iig wat arpeggio is, maar dat word niet veel gebruikt in de blues volgens mij?
Als ik koude poten heb ja.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:41 schreef Verluste het volgende:
hebben jullie ook wel ns dat jullie vingers af en toe te traag reageren?
Tuurlijk wel.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:27 schreef Gitaarmat het volgende:
Ohkee nu weet ik iig wat arpeggio is, maar dat word niet veel gebruikt in de blues volgens mij?
Bij mij klinken de snaren niet door als ik het akkoord pak hoor? Ja behalve als ik eerst strum en dan een paar accenten erin stop, maar dan is dat juist de bedoeling. En als je het dan wilt breken kan je altijd nog palm-muting gebruiken, lijkt me veel makkelijker?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:37 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
omdat anders de snaren doorklinken en je een akkoord krijgt.
Het idee van een arpeggio is juist dat je een gebroken akkoord hebt. Dus losse noten ipv een akkoord.
Hmmm, of je hebt dan hele oude snaren, of je slaat ze niet goed aanquote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:10 schreef kingmob het volgende:
[..]
Bij mij klinken de snaren niet door als ik het akkoord pak hoor?
Lijkt mij juist veel moeilijker, vooral als je de arp's iets sneller wilt gaan spelen, moet je tussen 2 opeenvolgende noten steeds snel met je palm de snaren muten. Dan is het toch veel handiger om gewoon je vingers op te tillen?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:10 schreef kingmob het volgende:
En als je het dan wilt breken kan je altijd nog palm-muting gebruiken, lijkt me veel makkelijker?
1 2 3 4 5 6 7 | E:--------------5-8-5--------------| B:------------5-------5------------| G:----------5-----------5----------| D:--------7---------------7--------| A:------7-------------------7------| E:--5-8-----------------------8-5--| |
Het is gewoon een barré Am, met een paar extra noten.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef kingmob het volgende:
Ja, maar die kan je niet eens als akkoord pakken
Ja, maar zonder die extra noten vervalt de reden om hem vinger voor vinger te doen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:38 schreef starla het volgende:
[..]
Het is gewoon een barré Am, met een paar extra noten.
Nee, de reden vervalt niet. Probeer het zelf nu eens op de 2 verschillende manieren:quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:40 schreef kingmob het volgende:
Ja, maar zonder die extra noten vervalt de reden om hem vinger voor vinger te doen.
Zoals ik al zei, ik wil je best geloven, maar ik zie d elogica echt niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |