abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 november 2008 @ 19:09:46 #1
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_63269329
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

• Tabs & Chords
    Gitaarliedjes 1 en 2.
    http://www.ultimate-guitar.com/
    http://www.mxtabs.net/
    http://www.chordie.com/
    http://www.911tabs.com
    http://www.guitaretab.com/
    http://www.guitartabs.cc/
    http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

http://www.justinguitar.com

• Gratis cursus akkoorden
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

• Vorige topics
    [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13]
    Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

Rock on!
  • It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      zondag 16 november 2008 @ 19:30:40 #2
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_63269823
    En nog bedankt Starla
    ------------------
    pi_63269865
    no prob

I feel kinda Locrian today
    pi_63270569
    sinterklaasliedjes...
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_63270596
    tvp
    pi_63271557
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 18:39 schreef Verluste het volgende:

[..]

Waar heb je hem besteld als ik vragen mag?

Enne hoe onthouden jullie je akkoorden? Ik speel ze per dag een keer of 2, zodat ik ze allemaal onthou.
    Bij de site van Muziekmetropool. Heb hem vorige week al besteld, en ze leveren normaal binnen 48 uur. Maar ze hadden een storing ofzo gehad dus de levering duurt nu allemaal wat langer.
      zondag 16 november 2008 @ 20:37:08 #7
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_63271624
      zondag 16 november 2008 @ 20:42:01 #8
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_63271725
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 20:34 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Bij de site van Muziekmetropool. Heb hem vorige week al besteld, en ze leveren normaal binnen 48 uur. Maar ze hadden een storing ofzo gehad dus de levering duurt nu allemaal wat langer.
    Daar heb ik mijn gitaar ook vandaan!

Mijn eigenste Red Special
    It's Time To Shine
    pi_63271755
    Ik moet het ook maar weer is oppakken. Nu zeker een maand niet gespeeld
      zondag 16 november 2008 @ 21:30:16 #10
    157428 GoodGawd
    This is your captain speaking!
    pi_63273133

My new love, besteld en wel.
    Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
    pi_63273387
    Mooie gitaar, ik ben alleen niet zo'n telecaster fan.
      zondag 16 november 2008 @ 22:09:21 #12
    157428 GoodGawd
    pi_63274246
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 21:38 schreef starla het volgende:
    Mooie gitaar, ik ben alleen niet zo'n telecaster fan.
    Want?
    pi_63294151
    Begin nu toch wel langzaam echt vooruitgang in mijn spel te merken. Liedjes die ik vroeger probeerde waarvan ik dacht "dat is fysiek onmogelijk " draai ik nu amper m'n hand voor om. Leuk om te zien, maar het is leuker om constant een beetje de uitdaging op te zoeken.

In dit geval ben ik bezig met een nummer dat redelijk lastig is met timing: de soundtrack van Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

Redelijk tricky, maar goed te doen na wat oefenen denk ik. Tabs staan in de sidecomment.
    pi_63309317
    quote:
    Op maandag 17 november 2008 17:49 schreef M4a1 het volgende:
    Begin nu toch wel langzaam echt vooruitgang in mijn spel te merken. Liedjes die ik vroeger probeerde waarvan ik dacht "dat is fysiek onmogelijk " draai ik nu amper m'n hand voor om. Leuk om te zien, maar het is leuker om constant een beetje de uitdaging op te zoeken.

In dit geval ben ik bezig met een nummer dat redelijk lastig is met timing: de soundtrack van Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

Redelijk tricky, maar goed te doen na wat oefenen denk ik. Tabs staan in de sidecomment.
    Daar hebben we het in het vorige topic ook al over gehad
    pi_63311004
    quote:
    Op dinsdag 18 november 2008 09:53 schreef Goover het volgende:

[..]

Daar hebben we het in het vorige topic ook al over gehad
    oeps, sorry heb de laatste paar pagina's van het vorige topic niet gelezen
    Zal nog wel even teruglezen dan.
      dinsdag 18 november 2008 @ 11:31:36 #16
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_63311749
    quote:
    Op dinsdag 18 november 2008 11:02 schreef M4a1 het volgende:

[..]

oeps, sorry heb de laatste paar pagina's van het vorige topic niet gelezen
    Zal nog wel even teruglezen dan.
    Hoe lang speel je al?
    En hoe vaak speel je?
    En heb je les?
    ------------------
      dinsdag 18 november 2008 @ 14:04:48 #17
    157428 GoodGawd
    pi_63316021
    quote:
    Op maandag 17 november 2008 17:49 schreef M4a1 het volgende:

Waar ken ik die tune toch van? Reclame ofzo?
    pi_63319409
    quote:
    Op dinsdag 18 november 2008 14:04 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Kan uit twee films komen: Amelie of Good bye, Lenin! volgens mij. Uit een Reclame weet ik niet.
    pi_63378245
    quote:
    Op dinsdag 18 november 2008 11:31 schreef Trigalti het volgende:

[..]

Hoe lang speel je al?
    En hoe vaak speel je?
    En heb je les?
    Ik speel nu... een maandje of 7,sinds maart/april zoiets.
    Ik speel nu dagelijks, de ene keer eventjes snel een liedje doen, 5min, en de andere keer wil ik een aantal nummers spelen of een nieuw nummer leren, en dan speel ik zo 2 uur achter elkaar.
    Ik heb geen les, heb alles zelf aangeleerd via internetfilmpjes en dergelijke, dus misschien dat mijn techniek niet perfect is ofzo, maar aangezien het helemaal voor mezelf is, en ik niet in een band wil ofzo maakt dat verder niet uit.
    Verder maak ik me ook absoluut niet druk om de namen van akkoorden e.d., ik kijk naar de tab, luister naar het nummer en pak de greep die ik het makkelijkst vind, of het best vind klinken, en daarmee klaar.
    pi_63378347
    quote:
    Op dinsdag 18 november 2008 14:04 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Ben je allicht in de war met deze?

Verder staat al genoemd in welke 2 films het nummer zit.
      donderdag 20 november 2008 @ 18:07:33 #21
    157428 GoodGawd
    pi_63379963
    Mm..ik heb nog niet iets in me dat zeg: JA DIE!

Maar het zou zomaar kunnen hoor..
    pi_63406063
    Mag ik wat vragen? Wat betekent de 6 in onderstaande tab? Het is de tab voor This is the life van Amy McDonald....Voor de volledigheid: ik ben newbie

Define chords:

Chord e a d g b e
    ----- - - - - - -
    A 0 0 2 2 2 0
    C#m x 4 3 3 2 4
    E 0 2 2 1 0 0
    G#(?) x 6 6 5 4 4
    pi_63406284
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 21:30 schreef GoodGawd het volgende:
    [ afbeelding ]

My new love, besteld en wel.
    Heerlijke gitaar! Ik ben zelf met een zelfbouw variant bezig en die is bijna klaar
    pi_63406771
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 15:16 schreef iggy_in_the_house het volgende:
    Mag ik wat vragen? Wat betekent de 6 in onderstaande tab? Het is de tab voor This is the life van Amy McDonald....Voor de volledigheid: ik ben newbie

Define chords:

Chord e a d g b e
    ----- - - - - - -
    A 0 0 2 2 2 0
    C#m x 4 3 3 2 4
    E 0 2 2 1 0 0
    G#(?) x 6 6 5 4 4
    Hetzelfde wat die andere cijfertjes ook betekenen: de fret.
    pi_63406878
    Dacht dat die cijfers de nummers van je vingers waren...snap er echt helemaal niks meer van
    pi_63407981
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 15:41 schreef iggy_in_the_house het volgende:
    Dacht dat die cijfers de nummers van je vingers waren...snap er echt helemaal niks meer van
    Tabs stellen de frets voor:

Het begin, de snaren:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    e|---------------------------------------------------------------------------|
    B|---------------------------------------------------------------------------|
    G|---------------------------------------------------------------------------|
    D|---------------------------------------------------------------------------|
    A|---------------------------------------------------------------------------|
    E|---------------------------------------------------------------------------|

De nummers op die snaren corresponderen met de frets:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    e|--0-------------------------------------------------------------------------|
    B|--1-------------------------------------------------------------------------|
    G|--2-------------------------------------------------------------------------|
    D|--2-------------------------------------------------------------------------|
    A|--0-------------------------------------------------------------------------|
    E|---------------------------------------------------------------------------|

Bovenstaande is een Am. Je speelt de A snaar open (0), de D snaar druk je op
    de 2de fret in, dit doe je ook voor de G snaar. De B snaar druk je op de 1ste fret in,
    de hoge e speel je weer open. De lage E sla je NIET aan, omdat er geen getalletje staat.

For the record Am = A C E. Dat klopt, want A is open = A, D op de 2de fret = E
    G op de 2de fret = A, B op de eerste fret = C, e open = E.

Nog een voorbeeld:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    e|---5------------------------------------------------------------------------|
    B|---5------------------------------------------------------------------------|
    G|---5------------------------------------------------------------------------|
    D|---7------------------------------------------------------------------------|
    A|---7------------------------------------------------------------------------|
    E|---5-----------------------------------------------------------------------|

Weer een Am, maar nu barré. Je drukt dus de 5de fret in op de lage E snaar = A.
    De 7de fret op de A snaar = E. De 7de fret op de D snaar = A. De 5de fret op G snaar = C
    De 5de fret op B snaar = E, de 5de fret op hoge e snaar = A

Enzovoort, enzovoort
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    G|------------------3-5--------------------------------------------------------|
    D|----------3-4-5---------------------------------------------------------------|
    A|----3--6---------------------------------------------------------------------|
    E|--------------------------------------------------------------------------|

Bovenstaande is een bluesladdertje in C.

Je speelt dus 3de fret A snaar, 6de fret A snaar, 3de, 4de en 5de fret D snaar.
    3de fret G snaar en de 5de fret G snaar.

Snappie?

Welke vingers je gebruikt mag je zelf weten. Er geldt:
    Wijsvinger = 1
    Middelvinger = 2
    Ringvinger = 3
    Pink = 4
    De duim wordt meestal met 'Thumb' afgebeeld.
    Deze staan altijd boven óf onder een tab, dus NIET op een snaar.

Bovenstaande riedel zou ik dus zo spelen:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
          1  4  1 2 3   1 3
    G|------------------3-5--------------------------------------------------------|
    D|----------3-4-5---------------------------------------------------------------|
    A|----3--6---------------------------------------------------------------------|
    E|--------------------------------------------------------------------------|

Meestal worden de vingerposities niet vermeld omdat het vanzelfspekend is.
    Bovenstaande riedel ga je natuurlijk niet met alleen de wijsvinger spelen, zo
    word je nooit vingervlug. Daarom is techniek ook zo belangrijk, het maakt
    de snelle stukken een stuk makkelijker.

[ Bericht 7% gewijzigd door starla op 21-11-2008 16:25:24 ]
    pi_63409889
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    Chord   E A D G B e
    -----   - - - - - -
    A       0 0 2 2 2 0
    C#m     x 4 3 3 2 4
    E       0 2 2 1 0 0 
    G#(?)   x 6 6 5 4 4

E, A, D, G, B en e zijn de snaren. (dikke E, A, D, G, B, dunne e)

Fe getallen zijn de fretten waartegen je de snaar moet drukken om de akkoorden te krijgen. Een x'je betekent dat je die snaar niet speelt (of dat je hem moet dempen, net hoe het uitkomt).
    Er zit echter een barré-akkoord in, en die zijn niet echt geschikt voor beginners.
    C#m staat trouwens verkeerd, dat moet x46654 zijn.

Als je het akkoordschema even naar tabs ombouwt (de methode die starla heeft uitgelegd), krijg je het volgende:

(w=wijsvinger, m=middelvinger, r=ringvinger, p=pink, d=duim)
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
          A       C#m       E        G#
    -e-|--0-----|--4--w--|--0-----|--4--w--|
    -B-|--2--r--|--5--m--|--0-----|--4--w--|
    -G-|--2--m--|--6--p--|--1--w--|--5--m--|
    -D-|--2--w--|--6--r--|--2--r--|--6--p--|
    -A-|--0-----|--4--w--|--2--m--|--6--r--|
    -E-|--x-----|--x-----|--0-----|--x-----|

Bij de C#m leg je je wijsvinger over de hele 4e fret heen (en aandrukken). Dit is dus dat zgn. barré-akkoord en je zal wel merken waarom dat niet echt geschikt is voor beginners
    G# is normaal gesproken ook een barré-akkoord, want normaal pak je bij dat akkoord ook de 4e fret van de dikke e-snaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 21-11-2008 17:43:17 ]
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_63410311
    Kan iemand me een kleine hint geven met Pinch Harmonics(geen idee wat de nederlandse term is )? Zelfs na het bekijken van de video van Justin hierover snap ik er nog niks van En die blijkt volgens reacties(op youtube, voor zover dat iets zegt ) heel duidelijk te zijn.
    pi_63410727
    quote:
    Op vrijdag 21 november 2008 17:52 schreef -Theanimal- het volgende:
    Kan iemand me een kleine hint geven met Pinch Harmonics(geen idee wat de nederlandse term is )? Zelfs na het bekijken van de video van Justin hierover snap ik er nog niks van En die blijkt volgens reacties(op youtube, voor zover dat iets zegt ) heel duidelijk te zijn.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pinch_harmonic

Ik laat dan een stukje van m'n duim meepicken als het ware.
    pi_63411359
    Pinch harmonics werken wel het beste op een elektrische gitaar met distortion.

Het filmpje van Justin is inderdaad héél duidelijk. Duidelijker dan dat kunnen we het niet maken.

Hij laat precies zien hoe je moet aanslaan en zelfs dat laat 'ie nog in twee delen zien, zodat je begrijpt dat je de harmonics met je duim produceert.

[ Bericht 63% gewijzigd door Jordy-B op 21-11-2008 18:49:44 ]
    pi_63428037
    ff een tvp, en meteen een vraag. Wil nu is echt een instrument leren spelen, en ben zodoende bij de gitaar beland. Gebruik een akoestische op t moment. Maar ik wil m graag stemmen, maar heb geen idee hoe t precies moet. Is er ergens een site die de toonhoogtes voorspeelt, zodat ik het daarop kan afstemmen? Of zijn er makkelijkere manieren?
    pi_63428434
    Een stemvork. Ik heb een muziekprogrammaatje waarbij ik gewoon een noot invul waarop
    ik m'n gitaar kan stemmen. Je kunt ook stemmen a.d.h.v. een nummer dat je opzet. Moet je wel
    zeker weten dat dat nummer niet alternatief gestemd is.

Dit kan ook:

(een online stemvork zeg maar)
    pi_63429319
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 14:18 schreef starla het volgende:
    Dit kan ook:

Dat is de op één-na dikste snaar. Die stem je precies op die hoogte.

Vervolgens ga je aan de hand van die snaar de rest van de snaren stemmen:
    de snaren zijn van dik naar dun EADGBe
    D-snaar stem je aan A - 5e fret.
    G-snaar stem je aan D - 5e fret
    B-snaar stem je aan G - 4e fret
    e-snaar stem je aan B - 5e fret
    en
    E - 5e fret stem je aan de A-snaar
    pi_63429883
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 14:18 schreef starla het volgende:
    Een stemvork. Ik heb een muziekprogrammaatje waarbij ik gewoon een noot invul waarop
    ik m'n gitaar kan stemmen. Je kunt ook stemmen a.d.h.v. een nummer dat je opzet. Moet je wel
    zeker weten dat dat nummer niet alternatief gestemd is.

Dit kan ook:

Thnx, ga t meteen ff uitproberen
    quote:
    Dat is de op één-na dikste snaar. Die stem je precies op die hoogte.

Vervolgens ga je aan de hand van die snaar de rest van de snaren stemmen:
    de snaren zijn van dik naar dun EADGBe
    D-snaar stem je aan A - 5e fret.
    G-snaar stem je aan D - 5e fret
    B-snaar stem je aan G - 4e fret
    e-snaar stem je aan B - 5e fret
    en
    E - 5e fret stem je aan de A-snaar
    Kee dan. Dan moet t wel lukken lijkt me. Mijn gehoor is redelijk goed in t herkennen van de tonen, dus dan moet t goed komen.

Heb trouwens dit filmpje bekeken, en ben nu bezig om telkens met de 4 vingers de snaren af te lopen. Goede training in ieder geval, heb nu al bijna kramp
    pi_63431124
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 15:40 schreef robbolo het volgende:

[..]

Thnx, ga t meteen ff uitproberen
    [..]

Kee dan. Dan moet t wel lukken lijkt me. Mijn gehoor is redelijk goed in t herkennen van de tonen, dus dan moet t goed komen.

Heb trouwens dit filmpje bekeken, en ben nu bezig om telkens met de 4 vingers de snaren af te lopen. Goede training in ieder geval, heb nu al bijna kramp
    Als je twee tonen bijna gelijk hebt, hoor je interferentie. Dit hoor je doordat het een beetje gaat "zingen". Je hoort een soort van vibrato-effect (het geluid gaat een beetje golven). Als je gaat stemmen en je stemt de goede kant op, hoor je dat dat golf-effect steeds langzamer gaat (als het sneller gaat golven, ga je de verkeerde kant op). Als het golfje steeds langzamer gaat tot je het niet niet meer hoort, heb je de snaar op exact dezelfde toonhoogte als je referentietoon/-snaar.

Hier maak ik gebruik van als ik op gehoor de snaren stem.

Dit idee:

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 22-11-2008 16:49:56 ]
      zaterdag 22 november 2008 @ 18:00:31 #36
    157428 GoodGawd
    pi_63432812
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 13:59 schreef robbolo het volgende:
    ff een tvp, en meteen een vraag. Wil nu is echt een instrument leren spelen, en ben zodoende bij de gitaar beland. Gebruik een akoestische op t moment. Maar ik wil m graag stemmen, maar heb geen idee hoe t precies moet. Is er ergens een site die de toonhoogtes voorspeelt, zodat ik het daarop kan afstemmen? Of zijn er makkelijkere manieren?
    pi_63440913
    Tvp , ibanez v50 besteld
    pi_63470271
    Heb niet meer gereageerd maar allen bedankt voor het uitleggen! Het is me wat duidelijker nu Ga straks eens oefenen...
    pi_63471032
    tvp
    "De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
      maandag 24 november 2008 @ 21:40:23 #40
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_63490499
    Ik bekeek net ff de dvd van 50 jaar Stratocaster, en daar speelde een best leuk meisje best wel leuk gitaar

Nu heeft ze ook een album uit, waarvan er ook 2 nummers op youtube staan. Ze speelt alles dus even live!

Klinkt goed, looks good
    It's Time To Shine
    pi_63495650
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 16:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als je twee tonen bijna gelijk hebt, hoor je interferentie. Dit hoor je doordat het een beetje gaat "zingen". Je hoort een soort van vibrato-effect (het geluid gaat een beetje golven). Als je gaat stemmen en je stemt de goede kant op, hoor je dat dat golf-effect steeds langzamer gaat (als het sneller gaat golven, ga je de verkeerde kant op). Als het golfje steeds langzamer gaat tot je het niet niet meer hoort, heb je de snaar op exact dezelfde toonhoogte als je referentietoon/-snaar.

Hier maak ik gebruik van als ik op gehoor de snaren stem.

Dit idee:

Hmm interressant gegeven. Ik kan inmiddels redelijk op gehoor stemmen, maar ik gebruik vooral dan een muzieknummer wat ik als laatst gespeeld heb als referentie voor de eerste snaar en werk van daaruit. Dat zoemen is me nooit echt opgevallen. Op deze manier kan het wel een stuk preciezer!
    Met een akoestische is dat wel een stuk moeilijker te horen vind ik.
    pi_63495862
    quote:
    Op dinsdag 25 november 2008 00:37 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Hmm interressant gegeven. Ik kan inmiddels redelijk op gehoor stemmen, maar ik gebruik vooral dan een muzieknummer wat ik als laatst gespeeld heb als referentie voor de eerste snaar en werk van daaruit. Dat zoemen is me nooit echt opgevallen. Op deze manier kan het wel een stuk preciezer!
    Met een akoestische is dat wel een stuk moeilijker te horen vind ik.
    klopt. Bij elektrisch hoor je het beter, al stem ik mijn akoestische gitaar eigenlijk op dezelfde wijze.
    Ik maak wel meer gebruik van natural harmonics, waarbij dit effect een stuk duidelijker naar voren komt. Bij mijn eerste spaanse gitaartje (tig jaar oud, de nek zo krom als 'n hoepel) gebruikte ik het echter ook al en toen wist ik van dat hele harmonics-verhaal nog niets af.
    Mijn akoestische gitaar stem ik altijd op gehoor, want ik heb geen apart stemapparaatje en mijn elektrische gitaren kan ik gewoon stemmen met de gitaarsoftware (al stem ik die meestal ook op gehoor).

Maar misschien dat m'n oor er iets meer op is ingespeeld. Ik hoor de interferentie zelfs als ik de A-snaar stem aan een A(440Hz)-toon uit m'n speakers (of zelfs uit m'n hoofdtelefoon).

[ Bericht 8% gewijzigd door Jordy-B op 25-11-2008 01:02:26 ]
    pi_63525064
    Jordy-B je hebt het toevallig nu even over software hè, ik heb een kabeltje gehaald waarmee ik mn versterker op de line-in van de pc aansluit, zodat ik beter met nummers mee kan spelen (klinkt fijner als alles uit dezelfde boxen komt). Heb je nog wat aanbevelingen? Kan ik hier meer leuke dingen mee met andere programma's? Welke programma's gebruik je zoal?
      woensdag 26 november 2008 @ 00:48:12 #44
    157428 GoodGawd
    pi_63525750
    Klinkt dat lekker door je pc speakers lol? Ik heb hier thuis toch een aardige speaker set staan, maar door een echte amp is toch altijd 30x mooier.
    pi_63525887
    quote:
    Op woensdag 26 november 2008 00:11 schreef M4a1 het volgende:
    Jordy-B je hebt het toevallig nu even over software hè, ik heb een kabeltje gehaald waarmee ik mn versterker op de line-in van de pc aansluit, zodat ik beter met nummers mee kan spelen (klinkt fijner als alles uit dezelfde boxen komt). Heb je nog wat aanbevelingen? Kan ik hier meer leuke dingen mee met andere programma's? Welke programma's gebruik je zoal?
    Ik zou in jouw geval het geluid van je PC over de line-in van je versterker sturen, eigenlijk. Je versterker geeft toch mooier geluid dan de speakertjes bij je PC.

Zelf gebruik ik een guitarport (Line6) over de line-in van mijn versterker. Een guitarport is een soort van externe geluidskaart/gitaarvoorversterker. De guitarport kan ik gebruiken op verschillende soorten (ASIO) gitaarmodulatiesoftware als Gearbox, GTR en Amplitube. Deze software bootst gitaarversterkers en -effecten na, zodat je met één apparaatje (en je PC) een enorme hoeveelheid verschillende geluiden en effecten kan krijgen.
    Meestal gebruik ik Amplitube 2 om te spelen, gewoon omdat die prettig in gebruik is en fijne versterkers in het pakket heeft. Mijn versterker gebruik ik ook wel eens normaal, maar lang niet zo vaak als in combinatie met de guitarport.
    pi_63544622
    tvp
    Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
    pi_63591483
    Jeej, gisteren mij linkshandige akoestische beginnersgitaar binnen gekregen
    Lekker zitten spelen gisteravond, D, E en A akkoord van Justin geleerd en de intro van Seven Nation Army.
    M'n vingertoppen zijn lekker gevoelig nu dus ik heb in ieder geval genoeg geoefend gister
    Het enige wat in nogal onlogisch vind is dat in tabs de snaren van boven naar onder: e B G D A E zijn, terwijl ze op je gitaar E A D G B e zijn. Opzich ook wel weer een beetje logisch als ik erbij bedenk dat het op de tabs dan van hoge toon naar lage toon loopt.
    I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
    - Douglas Adams
      vrijdag 28 november 2008 @ 13:51:15 #48
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_63594034
    Al vanaf 11u bezig Nirvana - Smells like teen spirit te leren.. gaat me redelijk goed af, verbazingwekkend.
    ------------------
    pi_63595290
    quote:
    Op vrijdag 28 november 2008 12:16 schreef Thy... het volgende:
    Jeej, gisteren mij linkshandige akoestische beginnersgitaar binnen gekregen
    Lekker zitten spelen gisteravond, D, E en A akkoord van Justin geleerd en de intro van Seven Nation Army.
    M'n vingertoppen zijn lekker gevoelig nu dus ik heb in ieder geval genoeg geoefend gister
    Het enige wat in nogal onlogisch vind is dat in tabs de snaren van boven naar onder: e B G D A E zijn, terwijl ze op je gitaar E A D G B e zijn. Opzich ook wel weer een beetje logisch als ik erbij bedenk dat het op de tabs dan van hoge toon naar lage toon loopt.
    De volgorde van de snaren in tabs komt meer overeen met de manier waarop je als gitarist naar de nek kijkt... Je kijkt van bovenaf, dus zie je de onderste (dunne) snaar "bovenaan" en de dikke snaar "onderaan".
    pi_63595543
    quote:
    Op vrijdag 28 november 2008 14:39 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De volgorde van de snaren in tabs komt meer overeen met de manier waarop je als gitarist naar de nek kijkt... Je kijkt van bovenaf, dus zie je de onderste (dunne) snaar "bovenaan" en de dikke snaar "onderaan".
    Ja, als we in een 2d wereld zouden leven Maar je hebt gelijk. Ik denk ook dat het te maken heeft met het notenschrift, waar tabs van afgeleid zijn.
    pi_63599056
    Ik wil "The girl from ipanema" leren spelen, maar ik kom niet uit met mijn vingers. Het gaat zo krampachtig dat ik vermoed dat het beter kan Kan iemand mij uitleggen hoe t moet? En dan niet de intro, maar verse.
    Weet niet of t uitmaakt, maar speel op een akoestisch gitaar
    pi_63600163
    Is niet een al te beste tab volgens mij. Ik ken het nummer niet, maar zoveel ghost notes maakt het
    erg verwarrend.

Maar goed, ik zou de grepen als volgt pakken:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
       A                                 B           C                           D
    |--3----0-0-----3-|-(3)--0-0-(0)-0---3-|-(3)--0--0-----3-|-(3)-3-0-0-(0)-0---1-|
    |-------------3---|----------------3---|-------------3---|-----------------3---|
    |-\2------2-----2-|-(2)----2-(2)-----4-|-(4)-----4-----4-|-(4)-----4-(4)-----3-|
    |-----------------|--------------------|---------3-------|---------3-(3)-------|
    |-----------------|--------------------|-----------------|---------------------|
    |-\1------1-----1-|-(1)----1-(1)-----2-|-(2)-----3-----3-|-(3)-----3-(3)-----3-|

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
             E         F
    |-(1)--------------0-|-(0)---------------|------------------|------------------|
    |-----3--3-(3)-3-1---|-----1--1-(1)-1----|-----1---(1)------|-----1---(1)------|
    |-(3)----3-(3)-----3-|-(3)------------3--|-------2-(2)------|------------------|
    |--------3-(3)-------|--------2--2-------|---2---------2----|-------2-(2)------|
    |------------------4-|-(4)---------------|------------------|---4---------4----|
    |-(3)----3-(3)-----2-|-(2)----2-(2)------|-1-------------1--|-2-------------2--|

A

Kwestie van je pinkie optillen om die hoge e te krijgen

B

Hier zou ik dus m'n pinkie op de 5de fret B snaar zetten om die hoge e te krijgen, anders ga je worstelen.
    Die losse e zou ik dus niet spelen. Het voordeel van deze greep zien we bij C.

C

Je hoeft dus alleen je wijsvinger een fret op te schuiven. Ik kon m'n middelvinger er niet afhakken, maar
    op dit plaatje doet ie dus niets.

D

Vrij recht toe recht aan.

E

Je kan deze in principe ook met alleen je wijsvinger pakken, maar ik heb dit door m'n gitaarleraar
    erin gestampt gekregen. Het voordeel van hem zo pakken is dat je de C die op de B snaar 1ste fret
    is getabd simpeler op de G snaar 5de fret kunt spelen, dit heeft óók weer voordelen bij F.

F

Want bij F moet je weer een hoge e spelen, en je pink staat daar toch praktisch al.
    Het is ook erg makkelijk switchen tussen E en F, omdat je bij E 3 vingers vrij hebt en
    meteen neer kunt zetten.

Hoop dat het zo beter gaat

[ Bericht 47% gewijzigd door starla op 28-11-2008 18:33:25 ]
    pi_63604024
    Wow, Dankje voor de uitleg Ik had t niet beter uitgelegd kunnen krijgen denk ik Het kan niet anders dan beter gaan nu Nogmaals bedankt
    pi_63646050
    Hoi!

Ik wil binnenkort gitaar gaan spelen (<- Newb!), maar na wat klooien op de gitaar van een vriend van me kom ik tot een conclusie: KRAMP!

Iemand tips om wat meer kracht en snelheid te ontwikkelen zonder een gitaar in eigen bezit te hebben? Powerball bijv, maar hoor graag ook andere oefeningen bv...

Thanks alvast!

iets met - zoek een vriendin - achterwege laten aub
    pi_63646519
    quote:
    Op zondag 30 november 2008 16:27 schreef witte_fantasie het volgende:
    Hoi!

Ik wil binnenkort gitaar gaan spelen (<- Newb!), maar na wat klooien op de gitaar van een vriend van me kom ik tot een conclusie: KRAMP!

Iemand tips om wat meer kracht en snelheid te ontwikkelen zonder een gitaar in eigen bezit te hebben? Powerball bijv, maar hoor graag ook andere oefeningen bv...

Thanks alvast!

iets met - zoek een vriendin - achterwege laten aub
    Oefenen > beter worden > techniek leren > geen kramp meer.

Je krijgt kramp omdat alles onwennig is en je spieren niet precies weten wat ze moeten doen.
    Na veel oefenen wordt dat beter.
      zondag 30 november 2008 @ 21:22:10 #56
    157428 GoodGawd
    pi_63652728
    Ontspan en neem een prettige niet krampachtige houding aan. Sommige mensen zie je de schouders en elleboog bijv helemaal optrekken, nergens voor nodig lekker laten hangen.
    pi_63653108
    quote:
    Op zondag 30 november 2008 21:22 schreef GoodGawd het volgende:
    Ontspan en neem een prettige niet krampachtige houding aan.
    Je neemt zo'n houding aan omdat je het gewoon niet relaxter kunt spelen. Heeft iedereen, heb ik zelfs nog
    als ik een moeilijk stuk leer. Naarmate je meer oefent en je bekender bent met wat je precies moet doen,
    word je vanzelf onspannender.
      maandag 8 december 2008 @ 17:07:36 #58
    198540 BoerBert
    Bij wijze van spreken
    pi_63855508
    Ik zou graag het nummer 'Who did you think i was' van John Mayer Trio willen leren, maar ik loop eigenlijk tegen een probleempje aan. Bij de intro weet ik nooit op welke manier hij mute en met welke vingers hij de noten aanslaat Ik dacht zelf gewoon dat hij zijn wijsvinger snel over alle snaren heenlegde, maar ik weet niet of dat de meeste praktische manier is.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    Intro
    e|----------------------------------------------------|
    B|----------------------------------------------------|
    G|----5h6-xx-----xx------------5h6-xx-----xx----------| 
    D|--------xx-5h7-xx----------------xx-5h7-xx----------|
    A|--------xx-----xx----5-----------xx-----xx----------|
    E|--5-----xx-----xx-8b---8b--5-----xx-----xx-8b--5----|

Dit is de intro. Ik weet dus niet hoe hij precies die dead notes speelt.

Hier nog een filmpje ervan

Zou iemand hierover enige uitleg willen verschaffen? Ik zou het zeer aardig vinden
    pi_63882142
    Hallo!
    ik zou graag gitaar(elektrische) willen spelen, alleen heb ik een paar vraagjes
    1. waar moet ik op letten bij het kopen van een gitaar?
    2. heb ik echt les nodig of kan het ook met internet
    3. oh en welke gitaar zou je aanraden, en het liefst niet al te duur want het is maar een eerste gitaar.
    pi_63884108
    goeden dag.
    ik heb net een gitaar geleend en ben aan het kijken of ik het leuk vind .
    maar dat witte vlak ( op mijn acoustische is kapot )
    ik vroeg mij af of het duur was om die te vervangen.
    ook zou ik een paar makkelijke liedjes willen weten die ik zou willen spelen.
    zoals anouk-michel. die kan ik al
    sorry voor mijn gebrekkig nederlands maar je snapt het wsl wel.

bij voorbaat dank
      dinsdag 9 december 2008 @ 21:41:32 #61
    157428 GoodGawd
    pi_63890056
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 16:38 schreef Ayca het volgende:
    Hallo!
    ik zou graag gitaar(elektrische) willen spelen, alleen heb ik een paar vraagjes
    1. waar moet ik op letten bij het kopen van een gitaar?
    2. heb ik echt les nodig of kan het ook met internet
    3. oh en welke gitaar zou je aanraden, en het liefst niet al te duur want het is maar een eerste gitaar.
    1. Probeer indien mogelijk een ervaring deskundige mee te nemen.
    2. Je kan het jezelf leren of via internet lessen/tablatuur, het voordeel van een prive docent is dat hij jouw goede en mindere kanten kan zien. Daar kan dan effectief aan gewerkt worden. Prive lessen zijn daarom effectiever als je het mij vraagt, maar als je natuurtalent hebt dan maakt het niks uit.
    3. Wat voor een muziek wil je spelen?
    Bekendere degelijke merken zijn:

Gibson, Epiphone
    Fender, Squire
    Ibanez

Zo zijn er natuurlijk nog meer, maar bij deze heb je als beginner op de meeste muziek vlakken wel genoeg keuze.
    pi_63890146
    Ik heb sinds gisteren een gitaar. TVP derhalve.
      dinsdag 9 december 2008 @ 21:46:48 #63
    157428 GoodGawd
    pi_63890196
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 17:53 schreef denkjedat het volgende:
    goeden dag.
    ik heb net een gitaar geleend en ben aan het kijken of ik het leuk vind .
    maar dat witte vlak ( op mijn acoustische is kapot )
    ik vroeg mij af of het duur was om die te vervangen.
    ook zou ik een paar makkelijke liedjes willen weten die ik zou willen spelen.
    zoals anouk-michel. die kan ik al
    sorry voor mijn gebrekkig nederlands maar je snapt het wsl wel.

bij voorbaat dank
    Dat witte vlak bij het stem mechaniek bedoel je denk ik? Of die helemaal onderaan bij het klankgat?

Die dingen kost bijna niks, even langs de plaatselijke gitaar winkel en vragen of ze het kunnen fixen.
    pi_63890256
    Wowww, gaaf topic. Ik heb net 'n gitaar namelijk. Mezelf er nog niet toe gezet, maar ach..
    pi_63892212
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 21:41 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

1. Probeer indien mogelijk een ervaring deskundige mee te nemen.
    2. Je kan het jezelf leren of via internet lessen/tablatuur, het voordeel van een prive docent is dat hij jouw goede en mindere kanten kan zien. Daar kan dan effectief aan gewerkt worden. Prive lessen zijn daarom effectiever als je het mij vraagt, maar als je natuurtalent hebt dan maakt het niks uit.
    3. Wat voor een muziek wil je spelen?
    Bekendere degelijke merken zijn:

Gibson, Epiphone
    Fender, Squire
    Ibanez

Zo zijn er natuurlijk nog meer, maar bij deze heb je als beginner op de meeste muziek vlakken wel genoeg keuze.
    nou ja natuurtalent, ik heb nog nooit een gitaar aangeraakt
    ik zou graag rock willen spelen, maar niet dat ik een bandje wil beginnen ofzo gewoon voor m'n zelf, daarom vroeg ik mij af of lessen wel nodig waren. Of is het misschien handiger om met akoustische gitaar te beginnen?
      dinsdag 9 december 2008 @ 23:22:00 #66
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_63893268
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 22:46 schreef Ayca het volgende:

[..]

nou ja natuurtalent, ik heb nog nooit een gitaar aangeraakt
    ik zou graag rock willen spelen, maar niet dat ik een bandje wil beginnen ofzo gewoon voor m'n zelf, daarom vroeg ik mij af of lessen wel nodig waren. Of is het misschien handiger om met akoustische gitaar te beginnen?
    Beginnen op een akoestische gitaar is moeilijker, vooral als je rock wilt gaan spelen
    ------------------
    pi_63893435
    Heb ook sinds kort een akoestische gitaar, al wat noten geleerd en kan al wat simpele nummers spelen.
    Ook al wat akkoorden geleerd maar dat wordt toch stuk lastiger, heb al moeite om mijn vingers goed te krijgen om 1 akkoord te spelen, dus voordat ik snel kan wisselen tussen akkoorden gaat nog wel even duren
    pi_63894995
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 23:27 schreef Breekfast het volgende:
    Heb ook sinds kort een akoestische gitaar, al wat noten geleerd en kan al wat simpele nummers spelen.
    Ook al wat akkoorden geleerd maar dat wordt toch stuk lastiger, heb al moeite om mijn vingers goed te krijgen om 1 akkoord te spelen, dus voordat ik snel kan wisselen tussen akkoorden gaat nog wel even duren
    Gewoon veel oefenen. Dat is toch de enige manier.

Zoek simpele nummers met enkele akkoorden en speel die mee.

Bijvoorbeeld:
    Roy Orbison - Double Date (youtube)

Ik vind chordie wel een prettige site daarvoor. Ze hebben erg veel nummers, maar je kan bij de titel al zien welke akkoorden er in het nummer gebruikt worden. De akkoordschema's vind je er rechtsbovenin en je kan de akkoorden met een druk op de knop transponeren (dus het hele nummer naar een andere toonsoort zetten).

Kijk bijvoorbeeld even bij Elvis Presley, want die heeft véél nummers op z'n naam staan met maar drie of vier akkoorden.
    pi_63899573
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 21:46 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Dat witte vlak bij het stem mechaniek bedoel je denk ik? Of die helemaal onderaan bij het klankgat?

Die dingen kost bijna niks, even langs de plaatselijke gitaar winkel en vragen of ze het kunnen fixen.
    oké bedankt voor je advies zal wel even langs gaan.
    maar weet iemand toevallig nog een makkelijk nummer waar je je vingers niet voor hoeft te verzetten
    intro van anouk - michel bijvoorbeeld

groeten
    pi_63906817
    Er zijn wel nummers met één akkoord, maar of je daar nou snel beter van gaat spelen, betwijfel ik.

In het nummer dat ik aangaf, heb je maar een paar akkoorden en die zijn allemaal "open". Zo'n nummer kan je dus vlot leren.

Vervolgens is het enkel een kwestie van oefenen totdat je blind de juiste akkoorden kan pakken en dat duurt bij een nummer als dat geen uren, ofzo. Sowieso moet jouw fret-hand veel complexere bewegingen uitvoeren dan jouw pick-hand, dus als je begint met gitaarspelen, zal daar eerst de meeste aandacht aan besteed moeten worden. Als je alleen met je pick-hand bezig bent, kan je over drie weken nog niet fatsoenlijk een nummertje spelen.
    pi_63908637
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 15:19 schreef Jordy-B het volgende:
    Er zijn wel nummers met één akkoord, maar of je daar nou snel beter van gaat spelen, betwijfel ik.

In het nummer dat ik aangaf, heb je maar een paar akkoorden en die zijn allemaal "open". Zo'n nummer kan je dus vlot leren.

Vervolgens is het enkel een kwestie van oefenen totdat je blind de juiste akkoorden kan pakken en dat duurt bij een nummer als dat geen uren, ofzo. Sowieso moet jouw fret-hand veel complexere bewegingen uitvoeren dan jouw pick-hand, dus als je begint met gitaarspelen, zal daar eerst de meeste aandacht aan besteed moeten worden. Als je alleen met je pick-hand bezig bent, kan je over drie weken nog niet fatsoenlijk een nummertje spelen.
    Ok bedankt voor de info, zal er binnenkort een keer mee aan de slag gaan
    pi_63908886
    quote:
    Op woensdag 10 december 2008 10:39 schreef denkjedat het volgende:

[..]

oké bedankt voor je advies zal wel even langs gaan.
    maar weet iemand toevallig nog een makkelijk nummer waar je je vingers niet voor hoeft te verzetten
    intro van anouk - michel bijvoorbeeld

groeten
    Als je een nummer als Michel kent moet je juist een wat hoger niveau proberen, anders word je nooit beter.
      woensdag 10 december 2008 @ 17:40:04 #73
    157428 GoodGawd
    pi_63910386
    Tip: Oefen wat je nog niet kunt spelen, oefen niet wat je al kan spelen.
    pi_63927647
    Is het normaal dat een nieuwe gitaar na het eerste uur spelen alweer opnieuw gestemd moet worden? Of heb ik gewoon een slechte gitaar gekocht?

Het is overigens een goedkope gitaar. van 50 euro.
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
      donderdag 11 december 2008 @ 12:37:41 #75
    157428 GoodGawd
    pi_63930481
    Met nieuwe snaren is dit over het algemeen normaal. Tenzij je ze eerst even oprekt en dan weer gaat stemmen. Dan heb je de meeste rek er al weer uit.

Maar het kan natuurlijk in dit geval ook aan je gitaar liggen
    pi_63931173
    Snaren rekken, idd...

En alleen omhoog stemmen. Als de snaar te hoog gestemd is, eerst zover omlaag stememn dat hij te laag is en daarna weer omhoog stemmen tot de goede toonhoogte.

De snaar kan namelijk een beetje blijven hangen in de kam, waardoor de gitaar ontstemd raakt als je gaat spelen.
    pi_63931332
    quote:
    Op donderdag 11 december 2008 13:04 schreef Jordy-B het volgende:
    Snaren rekken, idd...

En alleen omhoog stemmen. Als de snaar te hoog gestemd is, eerst zover omlaag stememn dat hij te laag is en daarna weer omhoog stemmen tot de goede toonhoogte.

De snaar kan namelijk een beetje blijven hangen in de kam, waardoor de gitaar ontstemd raakt als je gaat spelen.
    Persoonlijk heb ik er een hekel aan dat snaren snel ontstemd raken als ze nieuw zijn.

Vooral m'n g en b zijn de pineut
    pi_63935220
    Hoi speel al een poosje gitaar en me de solo's tot nu toe eigenlijk alleen maar in de mineur pentatonisch zitten te soleren deze dus:

-----------------------------------------5---8--
    ---------------------------------5--8-----------
    -------------------------5--7-------------------
    -------------------5--7-------------------------
    --------5----7----------------------------------
    -5---8------------------------------------------
    Dit is de Mineur Pentatonisch in A dus, en dan kan ik in eentje van Fis ook gebruiken in een track in A?
    Want die in Fis (gewoon 3 hokkies terug) klinkt dan weer majeur in de mineur pentatonische ladder van A als ik het goed begrepen heb? Maar dan moet je dus weer uitvogelen wanneer je die gebruikt want je kunt niet als iemand de akkoorden A-D-A-D-E-D-A-E pakt de hele tijd in Fis soleren want dat klinkt niks maar op sommige momenten wel?
    "De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
    pi_63935792
    quote:
    Op donderdag 11 december 2008 15:37 schreef matjuhhh007 het volgende:
    Hoi speel al een poosje gitaar en me de solo's tot nu toe eigenlijk alleen maar in de mineur pentatonisch zitten te soleren deze dus:

-----------------------------------------5---8--
    ---------------------------------5--8-----------
    -------------------------5--7-------------------
    -------------------5--7-------------------------
    --------5----7----------------------------------
    -5---8------------------------------------------
    Dit is de Mineur Pentatonisch in A dus, en dan kan ik in eentje van Fis ook gebruiken in een track in A?
    Want die in Fis (gewoon 3 hokkies terug) klinkt dan weer majeur in de mineur pentatonische ladder van A als ik het goed begrepen heb? Maar dan moet je dus weer uitvogelen wanneer je die gebruikt want je kunt niet als iemand de akkoorden A-D-A-D-E-D-A-E pakt de hele tijd in Fis soleren want dat klinkt niks maar op sommige momenten wel?
    De Fis majeur (pentatonisch) zou ik sowieso niet spelen, want dat is super dissonant, volgens mij
    bedoel je de F majeur (pentatonisch). De C majeur kan ook prima.
    Je zegt het zelf, je moet het niet de hele tijd spelen, omdat je dan de tonica negeert. Die moet wel A zijn.
    Enkele noten uit F majeur en C majeur kunnen wel goed als leidnoten fungeren of om het iets
    spannender te maken. De F majeur pentatonisch heeft bijvoorbeeld een F ipv een E, de rest in hetzelfde.
    maw Je kunt goed de F majeur pentatonisch over de A en D (zou dan geen terts spelen) akkoorden spelen. Hoewel je bij de A moet oppassen voor de F, omdat de A de E bevat. Met mate gebruiken dus, en
    vooral niet een motief eindigen op de F!!! Dat is echt not-done.
    De C majeur is precies hetzelfde als A mineur dus die kan ook goed (aeolische modus) De F majeur (niet pentatonisch) is ook mooi over een A, je speelt dan in de frygische modus. Die A# erin maakt het apart. Zo kun je eindeloos experimenteren. Meestal geldt: speel gewoon wat mooi klinkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 11-12-2008 16:14:15 ]
      vrijdag 12 december 2008 @ 19:11:44 #80
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_63968339
    Iemand al een keer een poging gedaan om Canon Rock in D te spelen?
    Het origineel:

De best bekeken versie:

Fucking 53 miljoen views!

En mijn favo:

[ Bericht 0% gewijzigd door qu63 op 12-12-2008 19:23:44 ]
    It's Time To Shine
    pi_63968586
    Nee... ik vind het een rotnummer.
    pi_63968671
    Het nummer is in D, en ik kan hem tot het ziekelijk snelle shredden.
      vrijdag 12 december 2008 @ 19:25:15 #83
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_63968754
    quote:
    Op vrijdag 12 december 2008 19:19 schreef Jordy-B het volgende:
    Nee... ik vind het een rotnummer.
    Ik vroeg het me meer af omdat de mensen op YouTube regelmatig refereren naar Canon Rock. En dat in hun ogen pas goed bent als je dat kan spelen..

Het nummer zelf trekt mij ook niet zo, maar die laatste versie is ook alleen favoriet vanwege de gitaar
    quote:
    Op vrijdag 12 december 2008 19:21 schreef starla het volgende:
    Het nummer is in D, en ik kan hem tot het ziekelijk snelle shredden.
    Dat staat er toch ook?
    It's Time To Shine
    pi_63968782
    Anderhalf jaar geleden kon im het nummer niet uit mijn kop houden, maar als je hem meer dan 10.345 keer hebt geluisterd verveeld het gauw en als anderen hem dan luisteren en mooi vinden, vindt ik dat gruwelijk erg .
    pi_63968820
    quote:
    Op vrijdag 12 december 2008 19:25 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik vroeg het me meer af omdat de mensen op YouTube regelmatig refereren naar Canon Rock. En dat in hun ogen pas goed bent als je dat kan spelen..
    Ach, Jimi kon ook niet shredden en wordt beschouwd als de beste gitarist ooit.
      zaterdag 13 december 2008 @ 05:50:10 #86
    157428 GoodGawd
    pi_63980294
    quote:
    Op vrijdag 12 december 2008 19:11 schreef qu63 het volgende:
    Iemand al een keer een poging gedaan om Canon Rock in D te spelen?
    Het origineel:

De best bekeken versie:

Fucking 53 miljoen views!

En mijn favo:

Ja, het intro paar powerchords met rif dingen daarna gestopt.
    pi_64004534
    is dit een goede beginnersgitaar?
    http://www.thomann.de/nl/yamaha_eg112_gp_ii_bl.htm

en is dit een betrouwbare site?
    pi_64005201
    Ga eens naar een echte gitaarwinkel, ipv een internetzaak. Probeer de gitaren, voel hoe ze in de hand liggen, hoor hoe ze klinken.

En kijk naar de 2e hands/sectie, zodat je voor een prikkie een geweldige gitaar in je bezit kan krijgen en je geld overhoudt voor een fatsoenlijke versterker.
      zondag 14 december 2008 @ 13:55:37 #89
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_64005274
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 13:52 schreef Jordy-B het volgende:
    Ga eens naar een echte gitaarwinkel, ipv een internetzaak. Probeer de gitaren, voel hoe ze in de hand liggen, hoor hoe ze klinken.

En kijk naar de 2e hands/sectie, zodat je voor een prikkie een geweldige gitaar in je bezit kan krijgen en je geld overhoudt voor een fatsoenlijke versterker.
    En als je online kijkt, kijk dan bij Nederlandse zaken, scheelt verzendkosten en gedoe als het product niet bevalt..
    It's Time To Shine
    pi_64065137
    Als ik het goed begrijp uit een tekst uit een boek staat de majeur pentatonische ladder ook wel bekend als country-ladder maar die kun je ook in de blues gebruiken zonder dat het erg slecht klinkt/? en andersom ooK?
      dinsdag 16 december 2008 @ 19:09:30 #91
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_64065752
    quote:
    Op zondag 14 december 2008 13:23 schreef Ayca het volgende:
    is dit een goede beginnersgitaar?
    http://www.thomann.de/nl/yamaha_eg112_gp_ii_bl.htm

en is dit een betrouwbare site?
    Gitaristentopic #267: Waar we bandleden schoppen

Kijk even in dit topic, hebben we net iemand mee geholpen.
    ------------------
    pi_64066623
    Deze Henk heeft een beginnersset gekocht .
    Ben echt superblij met m'n aankoop (een elektrische SX sunburst), zo'n setje waar eigenlijk alles al bij zit. Moet zeggen, heb erg geluk gehad, alles werkt en klinkt goed voor dat geld.

Ik heb de site van Justinguitar eens doorgestruind en ben er wat grappige oefeningen tegengekomen. Maar ik vind het een beetje eenzijdig.

Hebben jullie tips/tricks of bepaalde oefeningen om je techniek een beetje onder de duim te krijgen?
    Tot zover probeer ik mee te spelen op nummers met 3 akkoordjes, soms 4. Tevens een beetje picking zoals in nothing else matters (ook al is ie best pittig lol). Probeer nu ook http://www.justinguitar.com/en/TE-001-FingerGym.php elke dag te oefenen. Iemand nog andere ideeën?
    pi_64092949
    Vraagje:

1e positie A mineur pentatonisch:
    -5--------8---
    -5--------8---
    -5------- 7----
    -5--------7
    -5--------7
    -5--------8
    Als ik dan ervoor nog wil in de toonlader dus op fret 1,2,3 en 4 zit het dan zo?
    -----0---------3-------5----
    ------0---------3------5---
    ------0------2----------5---
    ------0------2----------5------
    ------0--------3---------5---
    ------0--------3---------5-----
    pi_64093087
    de onderste is dus eigenlijk vingerzetting -1
    pi_64125086
    Zo ik heb sinds gisteren ook een gitaar, was het eigenlijk al jaren van plan maar nu eindelijk maar eens eentje gekocht.

Ben nu aan het oefenen op het eerste stukje van Nothing Else Matters en dat gaat redelijk.
    Nu de reset nog.....toch maar eens een lesje nemen als ik de kans krijg
    pi_64133487
    Mocht iemand interresse hebben in een beginnerssetje?

Ik heb momenteel mijn eigen set te koop,

[TK] Ibanez RG321 MH + VOX DA15 Amp + Korg Tuner + Stand.
    pi_64245103
    quote:
    Op woensdag 17 december 2008 16:53 schreef Gitaarmat het volgende:
    Vraagje:

1e positie A mineur pentatonisch:
    -5--------8---
    -5--------8---
    -5------- 7----
    -5--------7
    -5--------7
    -5--------8
    Als ik dan ervoor nog wil in de toonlader dus op fret 1,2,3 en 4 zit het dan zo?
    -----0---------3-------5----
    ------0---------3------5---
    ------0------2----------5---
    ------0------2----------5------
    ------0--------3---------5---
    ------0--------3---------5-----
    Niet helemaal volgens mij...

http://www.akkoord.be/downloads_files/toetsenbord.pdf

pi_64247551
    Nee, ik heb de goede versie al gevonden positie -1 is hetzelfde als positie 4 het herhaald zich dus weer.
    pi_64301842
    Het zal vast al honderd keer gevraagd zijn, maar toch even het volgende.

Ik speel nu anderhalf jaar en heb weinig moeite met barréakkoorden. Maar na 5 tot 10 minuten rammen op barré ( of power- ) akkoorden krijg ik behoorlijk pijn in de handpalm van mn duim.

Nou heb ik al vaak gehoord dat je weinig kracht moet zetten met je duim, maar telkens als ik dat probeer komt of mn duim boven het fretboard uit of ik druk de gitaar dicht tegen me aan, zodat ik mn vingers als tegengewicht moet gebruiken.

Wat is nou een goeie manier om te zorgen dat je minder kracht op je duim zet?
      woensdag 24 december 2008 @ 01:44:23 #100
    157428 GoodGawd
    pi_64312284
    Je arm een soort van naar achteren trekken. (krom gezegd)

Kracht uit je pols of onderarm halen, teminste zo doe ik het volgens mij. Ik knijp in iedergeval niet hard tussen duim en vingers, maar krijg er natuurlijk wel een kristal zuiver geluid uit.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_64418503
    In de tab van I'm yours op http://www.tabsrus.nl/Download/16659 is de capo op de 2e fret. Moet ik dan voor de akkoorden beginnen te tellen van waar ik normaal tel of vanaf de 3e fret? En wat is het nut van die capo als je later toch alleen maar barré akkoorden speelt?

En ik heb er één als deze

Waarschijnlijk heeft de dame in de winkel begrepen dat ik alleen maar ijzeren snaren heb, maar ik heb dus 3 ijzeren en 3 van nylon. Kan ik hem dan toch gebruiken?

[ Bericht 16% gewijzigd door tim2308 op 28-12-2008 01:05:15 ]
    pi_64419933
    Een capo kan je zowel op stalen als nylon snaren gebruiken.

Het nut van een capo is dat je een andere/makkelijkere vingerzetting kan gebruiken bij liedjes die hoger in toon zijn.

Je gaat tellen van je capo dit wordt de vervanger van je topkam

Succes!
    pi_64424677
    tvp
      zondag 28 december 2008 @ 12:20:32 #104
    232767 DoomCow
    FABRICATI DIEM, PVNC
    pi_64425290
    Sinds kerstavond ben ik ook in het bezit van een acoustisch exemplaar (Richwood), en ik ben nog een beetje aan het aankloten en het internet af te struinen naar tips :} Ik geniet er al wel van...
    Where's my cow? Is that my cow?
    It goes, 'Hruuuugh!' It is a hippopotamus!
    That's not my cow!
    pi_64425549
    quote:
    Op zondag 28 december 2008 02:03 schreef allsystemshalt het volgende:
    Een capo kan je zowel op stalen als nylon snaren gebruiken.
    Het nut van een capo is dat je een andere/makkelijkere vingerzetting kan gebruiken bij liedjes die hoger in toon zijn.
    Maar als je later een barré hebt op 5 en verder (zie tab) dan heeft die capo toch ook niet veel zin?
    pi_64426762
    quote:
    Op zondag 28 december 2008 12:20 schreef DoomCow het volgende:
    Sinds kerstavond ben ik ook in het bezit van een acoustisch exemplaar (Richwood), en ik ben nog een beetje aan het aankloten en het internet af te struinen naar tips :} Ik geniet er al wel van...
    http://www.justinguitar.com/index.php

Veel plezier.
    pi_64574375
    quote:
    Op zondag 28 december 2008 12:30 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Maar als je later een barré hebt op 5 en verder (zie tab) dan heeft die capo toch ook niet veel zin?
    Nope...

Als er totaal geen open snaren gespeeld worden, heeft een capo geen zin. Schuif dan gewoon je barré wat op.

Maar je kan het nummer natuurlijk wel met open akkoorden spelen, en dan is een capo wel handig (als je tenminste met de muziek mee wil spelen).
    pi_64735238
    ok ik heb een vraagje voor de heren experts hier.
    Ik wilde vandaag eigenlijk naar Köln, Duitsland rijden voor een nieuwe gitaar, maar helaas moeten staken vanwege het ongelofelijke pokkeweer hier (10-12cm sneeuw... wtf )

Ik wil ontzettend graag een dikke vette Les Paul hebben, voornamelijk om veel punkrock en in de toekomst ook britpop mee te gaan spelen, maar die ook zonder distortion mooi vol klinkt, dus ik ben beginnen te kijken bij hét übermerk, Epiphone (Gibson is écht buiten de prijsrange...)

Nu zie ik een paar prachtige exemplaren staan, met nogal véél prijsverschil. Ik zou het héél fijn vinden als iemand me kan uitleggen waar je dit in terugmerkt (Klank? Stevigheid? Afwerking? etc??)...

Bijvoorbeeld:

hier (1) staat een Epiphone Les Paul Standard in Honeyburst...¤380, en hier (2) staat de Epiphone Les Paul Standard Plus in honeyburst, ¤ 433, een prijsverschil van een dikke ¤50, dus IK denk dan, er zal flink verschil zitten tussen "standard" en "standard plus"... maar dit kan ik echt nérgens vinden op teh interwebz

(1) (2)

nog eentje:
    De vorige 2 LP's zitten tot aan de ¤433, maar nu staan er dus ook nog "Les Paul Custom's" bij... en die zijn wéér een kleine ¤100 duurder; zoals deze prachtige in silverburst (3) of deze custom in ebony. (4)

(3) (4)

Het verschil tussen die Custom ebony en Silverburst zal hem waarschijnlijk in de kleur zitten, de Silverburst is een meer gecompliceerde (en naar mijn mening veel mooiere) kleur, dus duurder, maar wát is dan nu het grote verschil tussen een Custom, een Standard, en een Standard Plus? Loont het zich echt om ¤100 extra te spenderen voor een custom, of is dat gewoon omdat je dan kan zeggen dat je een 'custom' gitaar hebt?

Alvast bedankt!

-ohja, PS: Als je andere merken wilt aanbevelen voor mensen die eventueel meelezen is dat prima, maar ik heb al besloten dat ik écht perse een Epiphone wil
    pi_64736846
    ...of kan ik die vraag beter verplaatsen naar het grote gitaristentopic... (daar praten ze allemaal taaltjes die ik niet snap )?
    pi_64737116
    Zie de gibson les paul wiki.
    pi_64737312
    quote:
    Op dinsdag 6 januari 2009 17:53 schreef Jordy-B het volgende:
    Zie de gibson les paul wiki.
    Daar staan allerlei verschillende standards van verschillende tijdsperioden... ik neem dan gemakshalve aan dat de standards op die site gewoon uit 2008 zijn...
    En wat custom betreft staat er niet meer bij dan dat het uiterlijk verschil is... kan je dat bevestigen?
    pi_64737803
    Nee, want er zijn volgens mij ook customs met drie pickups en andere tuners.

Ik heb het wel over de engelstalige wiki... http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul
    pi_64737865
    uiteindelijk zou ik het net zo aanpakken als ik het altijd aanpak als ik een gitaar koop.

Kijk, voel en luister.
    pi_64738867
    Ik vind 50 euro totaal geen groot prijsverschil, dat kan makkelijk aan de lak liggen.
      woensdag 7 januari 2009 @ 00:43:45 #115
    157428 GoodGawd
    pi_64754915
    quote:
    Op dinsdag 6 januari 2009 17:06 schreef M4a1 het volgende:

Ik wil ontzettend graag een dikke vette Les Paul hebben, voornamelijk om veel punkrock en in de toekomst ook britpop mee te gaan spelen, maar die ook zonder distortion mooi vol klinkt, dus ik ben beginnen te kijken bij hét übermerk, Epiphone (Gibson is écht buiten de prijsrange...)

lol, als dat niet zo zou zijn, heb je toch een behoorlijk crappy gitaar LP heeft zowiezo een vette toon met veel body. Ik zou ze gewoon gaan proberen, dan hoor je het zelf. En probeer ook verschillende amps trouwens. Want dan kan soms nogal verschillen.
    pi_64761289
    quote:
    Op woensdag 7 januari 2009 00:43 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

lol, als dat niet zo zou zijn, heb je toch een behoorlijk crappy gitaar LP heeft zowiezo een vette toon met veel body. Ik zou ze gewoon gaan proberen, dan hoor je het zelf. En probeer ook verschillende amps trouwens. Want dan kan soms nogal verschillen.
    Mja amps kijk ik een andere keer voor. Het zit zo ik speel nu een klein poosje op een Cort G200 met een Ibanez (ibz10G) 19 watt amp, en ik wil graag aan het serieuzere oefenwerk beginnen, dus eerst een upgrade van een goedkope strat naar midklasse les paul. Dus eerstkomende tijd zal ik dan met die Les Paul op een relatief goedkope amp spelen, voordat ik die ook upgrade. (alles tegelijk is een beetje veel van het goeie in 1x voor mijn arme studentenrekening )

-edit-
    ohja, er zit nog een Korg 105od Classic Overdrive pedaaltje tussen, klinkt veul beters dan de gain van de Ibanez amp.

[ Bericht 5% gewijzigd door M4a1 op 07-01-2009 10:42:13 ]
      woensdag 7 januari 2009 @ 22:05:53 #117
    157428 GoodGawd
    pi_64789645
    nah ik bedoel in de winkel.

Als jij gitaar x op een kut amp speelt en gitaar y op een goeie amp. Dan kan je y bv heel goed vinden maar zou het in principe net zo goed kunnen zijn.
    pi_64813512
    quote:
    Op woensdag 7 januari 2009 22:05 schreef GoodGawd het volgende:
    nah ik bedoel in de winkel.

Als jij gitaar x op een kut amp speelt en gitaar y op een goeie amp. Dan kan je y bv heel goed vinden maar zou het in principe net zo goed kunnen zijn.
    ow op die fiets!
    vrij lgisch, maar toch goed advies
    pi_64813555
    Heb een (noobie) vraag over het spelen met plectrum. Het irriteert mij mateloos dat ik er amper mee kan spelen. Ik heb dan over het spelen van powerakkoorden. Normale akkoorden gaat me redelijk af en het spelen van losse noten ook wel.

Het gaat mij voornamelijk om m'n upstroke. Die lukt echt voor geen meter. Er gebeurt altijd 1 van de 2 dingen:
    ik blijf haken achter m'n snaar, óf verlies m'n grip op m'n plectrum en schuift ie langzaam van m'n vinger af.

Ik gebruik een 0.7mm plectrum.

Iemand advies?
    pi_64813737
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 15:35 schreef witte_fantasie het volgende:
    Heb een (noobie) vraag over het spelen met plectrum. Het irriteert mij mateloos dat ik er amper mee kan spelen. Ik heb dan over het spelen van powerakkoorden. Normale akkoorden gaat me redelijk af en het spelen van losse noten ook wel.

Het gaat mij voornamelijk om m'n upstroke. Die lukt echt voor geen meter. Er gebeurt altijd 1 van de 2 dingen:
    ik blijf haken achter m'n snaar, óf verlies m'n grip op m'n plectrum en schuift ie langzaam van m'n vinger af.

Iemand advies?
    ik zou zeggen pak je plectrum niet té stevig vast, zodat ie perse 90 graden ten opzichte van de gitaar staat. Hou hem iets losser vast en laat het plectrum een beetje meebuigen bij je strum over de snaren. Het is even een kwestie van de goeie grip vinden. Schuw ook niet om een keer een ander plectrum te proberen, er zijn redelijk wat verschillende en ze kosten amper wat. Ik gebruik dunlops 0,6mm, daar zit een soort van ribbelrandje op waardoor je minder snel wegglijdt.

Maar je geeft aan dat je verschil ervaart tussen standaard akkoorden en powerchords? Gebruik je bij gewone akkoorden alleen een downstroke dan? Het is vrij belangrijk dat je ook daar je upstroke probeert te oefenen; daardoor krijg je veel meer snelheid in je strumhand zonder veel extra moeite te hoeven doen.

Veel oefenen, veel spelen en langzaam opbouwen luidt het advies; gewoon stums maken van bvb down, down, up, down, en daarna pas vaker afwisselen.
    pi_64813769
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 15:35 schreef witte_fantasie het volgende:

Iemand advies?
    Steviger/losser vast pakken, of je pols iets meer draaien met je upstroke. Succes
    pi_64813959
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 15:40 schreef Goover het volgende:

[..]

Steviger/losser vast pakken, of je pols iets meer draaien met je upstroke. Succes
    Dit is een hele goeie.
    (lastig om erop te komen als het zo'n beetje vanzelf gaat )
    pi_64814110
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 15:39 schreef M4a1 het volgende:

[..]

ik zou zeggen pak je plectrum niet té stevig vast, zodat ie perse 90 graden ten opzichte van de gitaar staat. Hou hem iets losser vast en laat het plectrum een beetje meebuigen bij je strum over de snaren. Het is even een kwestie van de goeie grip vinden. Schuw ook niet om een keer een ander plectrum te proberen, er zijn redelijk wat verschillende en ze kosten amper wat. Ik gebruik dunlops 0,6mm, daar zit een soort van ribbelrandje op waardoor je minder snel wegglijdt.
    [ afbeelding ]

Maar je geeft aan dat je verschil ervaart tussen standaard akkoorden en powerchords? Gebruik je bij gewone akkoorden alleen een downstroke dan? Het is vrij belangrijk dat je ook daar je upstroke probeert te oefenen; daardoor krijg je veel meer snelheid in je strumhand zonder veel extra moeite te hoeven doen.

Veel oefenen, veel spelen en langzaam opbouwen luidt het advies; gewoon stums maken van bvb down, down, up, down, en daarna pas vaker afwisselen.
    Bedoel je dat ik hem beter wel 90 graden tov m'n gitaar kan plaatsen?
    Een ander plectrum ga ik maar eens proberen ja... Eentje met grip, want degenen die ik nu heb zijn een beetje crappy volgens mij. Is de dikte (0,7mm) een goede dikte voor het spelen van powerakkoorden?

Ik ervaar idd verschil tussen gewone akkoorden en powerakkoorden. Vooral omdat ik m'n plectrum dan anders tussen m'n vingers vast houd. M'n upstroke gaat dan ook prima, maar alleen als ik m'n hele pols ervoor gebruik. Bij het spelen van powerakkoorden probeer ik te palmmuten, en dat lukt ook aardig. Alleen die upstroke lukt dan niet meer.
    pi_64814305
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 15:48 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

Een ander plectrum ga ik maar eens proberen ja... Eentje met grip, want degenen die ik nu heb zijn een beetje crappy volgens mij. Is de dikte (0,7mm) een goede dikte voor het spelen van powerakkoorden?

Ik ervaar idd verschil tussen gewone akkoorden en powerakkoorden. Vooral omdat ik m'n plectrum dan anders tussen m'n vingers vast houd. M'n upstroke gaat dan ook prima, maar alleen als ik m'n hele pols ervoor gebruik. Bij het spelen van powerakkoorden probeer ik te palmmuten, en dat lukt ook aardig. Alleen die upstroke lukt dan niet meer.
    Meestal speel ik met palmmute alleen maar downstroke...
      donderdag 8 januari 2009 @ 16:05:23 #125
    157428 GoodGawd
    pi_64814790
    XD
    pi_64824068
    quote:

[..]

nee, ik probeerde juist in slechte bewoording te zeggen dat het plectrum juist niet perse recht op de gitaar hoeft. Probeer je pols wat mee te draaien zoals al voorgesteld wordt.
    Verder; het lijkt mij ook vrij moeilijk om een upstroke te doen bij palm muting. Palm muting wordt voornamelijk gebruikt voor het specifieke geluidseffect dat dan ontstaat, meestal bij rockmuziek, op een electrische gitaar met flink veel distortion.
    Ik denk persoonlijk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. Down/upstrokes gebruiken voor het spelen van akkoorden/powerchords, en bij palm muting alleen maar snelle downstrokes gebruiken (krijg je vanzelf na veel oefening meer snelheid in)
    Zie hier bijvoorbeeld voor palm muting:

Echt down/upstroken met palm mute gebeurt geloof ik alleen in hele snelle metal, en ik dénk dat je daar beter nog even mee kan wachten.
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 16:05 schreef GoodGawd het volgende:
    XD
    Doe eens niet uitlachen in een leertopic
    pi_64825818
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 20:12 schreef M4a1 het volgende:

[..]

nee, ik probeerde juist in slechte bewoording te zeggen dat het plectrum juist niet perse recht op de gitaar hoeft. Probeer je pols wat mee te draaien zoals al voorgesteld wordt.
    Verder; het lijkt mij ook vrij moeilijk om een upstroke te doen bij palm muting. Palm muting wordt voornamelijk gebruikt voor het specifieke geluidseffect dat dan ontstaat, meestal bij rockmuziek, op een electrische gitaar met flink veel distortion.
    Ik denk persoonlijk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. Down/upstrokes gebruiken voor het spelen van akkoorden/powerchords, en bij palm muting alleen maar snelle downstrokes gebruiken (krijg je vanzelf na veel oefening meer snelheid in)
    Zie hier bijvoorbeeld voor palm muting:

Echt down/upstroken met palm mute gebeurt geloof ik alleen in hele snelle metal, en ik dénk dat je daar beter nog even mee kan wachten.
    [..]

Doe eens niet uitlachen in een leertopic

Thanks!
    En ja, snelle metal zal nog ff moeten wachten.

Ohw en Dingetje is natuurlijk nooit n00b geweest.
    pi_64826016
    Je moet powerchords gewoon net als gewone akkoorden beschouwen en de andere snaren afdempen met je frethand. En dan gewoon lekker harken.
    Met metal speel je gewoon alleen downstrokes.
    pi_64831357
    Hoe noem je zo'n slide voor op de gitaar? en moet ik daarvoor speciale snaren kopen?
    pi_64831376
    quote:

[..]

Ooit aan andere dikte plectrum gedacht? 0.7mm vind ik zelf heel erg dun ( kan ik absoluut niet mee spelen). Maar smaken verschillen natuurlijk, maar dat je plectrum zo blijft steken kan ook komen doordat je plectrum te flexibel is. Ik zelf speel op 0.88 van jim dunlop ( tortex)
    pi_64831493
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 22:38 schreef Cudles het volgende:
    Hoe noem je zo'n slide voor op de gitaar? en moet ik daarvoor speciale snaren kopen?
    Een bottleneck. Kun je nog kiezen uit een glazen of een stalen. En het verschil zit em in het geluid maar aangezien ik alleen met een stalen gespeeld heb weet ik dit niet precies. Glazen klinkt het volgens mij wat warmer. Maar je hebt hier geen speciale snaren voor nodig. Maar als de actie van je snaren erg laag is (dus de afstand tussen je snaren en je hals), kun je last ondervinden tijdens het sliden.
    pi_64833101
    quote:
    Op donderdag 8 januari 2009 22:39 schreef DuranK het volgende:

[..]

Ooit aan andere dikte plectrum gedacht? 0.7mm vind ik zelf heel erg dun ( kan ik absoluut niet mee spelen). Maar smaken verschillen natuurlijk, maar dat je plectrum zo blijft steken kan ook komen doordat je plectrum te flexibel is. Ik zelf speel op 0.88 van jim dunlop ( tortex)
    Morgen maar eens naar mijn muziekzaakje...
      donderdag 8 januari 2009 @ 23:33:18 #133
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_64833921
    oeh, aangezien ik toch al een betere/nieuwe accoustische gitaar wilde heb ik nu weer wat gevonden:

A brand new guitar for a brand new year. The Rhapsody , a small body acoustic based on the shape of the Brian May Special.

Fitted with the excellent B-Band pick-up/pre-amp system and available in antique cherry, sunburst and black.

Check it out at your local Brian May Guitars dealer, priced at £399.

Alleen jammer dat het nylon snaren zijn (volgens mij dan..) en dat er nog 50 pond verzendkosten bij komt volgens http://www.astrings.co.uk/product_info.php/products_id/334

Maar 500 euro is toch nog wel vrij prijzig...
    It's Time To Shine
    pi_64835041
    Lijken me metalen snaren, hoor. Bij nylon heb je zo'n brug waarbij je de snaren moet "knopen". Als je van die dopjes ziet bij de brug, is het metaal (onder dat dopje zit het ringetje van de snaar geklemd).

Waar in NL kan je trouwens BM-gitaren krijgen? Of moet je ze in de UK bestellen. De pond staat momenteel best wel laag, dus is het aantrekkelijk om zo'n gitaar aan te schaffen.
      vrijdag 9 januari 2009 @ 00:22:19 #135
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_64835744
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 00:01 schreef Jordy-B het volgende:
    Lijken me metalen snaren, hoor. Bij nylon heb je zo'n brug waarbij je de snaren moet "knopen". Als je van die dopjes ziet bij de brug, is het metaal (onder dat dopje zit het ringetje van de snaar geklemd).
    En ik bedacht me ook dat er al een versterker/amp in zit, dus dan moet het wel metaal zijn lijkt me?
    quote:
    Waar in NL kan je trouwens BM-gitaren krijgen? Of moet je ze in de UK bestellen. De pond staat momenteel best wel laag, dus is het aantrekkelijk om zo'n gitaar aan te schaffen.
    http://www.brianmayguitars.co.uk/worldwide-contacts
    Er is geen officiële NL dealer, wel 2 voor de benelux
    1 uit België: http://www.euro-instruments.com/
    1 uit Duitsland: http://www.amc-music.de/

Alleen beide sites zijn ruk
    It's Time To Shine
      vrijdag 9 januari 2009 @ 00:38:55 #136
    157428 GoodGawd
    pi_64836184
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 00:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

En ik bedacht me ook dat er al een versterker/amp in zit, dus dan moet het wel metaal zijn lijkt me?
    [..]

http://www.brianmayguitars.co.uk/worldwide-contacts
    Er is geen officiële NL dealer, wel 2 voor de benelux
    1 uit België: http://www.euro-instruments.com/
    1 uit Duitsland: http://www.amc-music.de/

Alleen beide sites zijn ruk

Idd
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Tenzij het een mic. is btw.
    pi_64842195
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 00:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

nope... althans, niet per se.

Een piëzo-elektrische brug-pickup is prima in staat om de trillingen van nylon snaren op te vangen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 09-01-2009 11:36:39 ]
    pi_64851511
    Hallo, ik speel nu zo'n 5 jaar gitaar waarvan 2,5 akkoestisch.
    Nu ben ik aan het sparen voor een semi.
    Heeft iemand ervaring met het merk Blueridge want die gitaren klinken wel goed maar ik heb er nog niet op gespeeld.
    Budget= 700-800 euro.
    Of wie heeft nog wat suggesties.
    Ik speel op de elektrische gitaar vooral blues/rock.
    pi_64851802
    Gaat het hier nou ook al alleen over gear? Wordt er ook nog gespeeld of blijven we ouwehoeren over spulletjes?
    pi_64852074
    ouwehoeren over spulletjes, want ze zijn bang voor het echte gitaristentopic.

Ik heb deze lekker onder de knie:
    Beatles - Honey Pie

Geinig liedje, waarin je veel met de akkoorden kan spelen (en veel barré, dus da's ook fijn om te oefenen)

pi_64852469
    Probeer deze onder de knie te krijgen maar ben veel te langzaam Ik kan m heel rustig spelen, maar moet nog erg veel op mijn vingers letten. Zijn er manieren om dat makkelijk sneller te kunnen spelen? Of blijft t gewoon bij oefenen?

Speel m trouwens met deze tab
    pi_64852602
    wauw, wat geinig.

Effe proberen, hoor.
    pi_64853168
    Het is wel te doen, al zou ik de bassnaar met de duim fretten, zodat je alle overige vingers vrij hebt. (lukt niet zo best als je kleine handen hebt).

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

|-------------|-------------|---------------|---------------|
    |----3-----m--|--3------m---|----3-----r----|--3-----r------|
    |----4-----p--|--4------p---|----3-----r----|--3-----r------|
    |----4-----r--|--2------w---|----3-----r----|--2-----w------|
    |-------------|-------------|---------------|---------------|
    |3---------d--|---------d---|3---------m----|--3-----m------|

wijsvinger, middelvinger, ringvinger, pink, duim

Dat tweede akkoord is de lastigste greep in het liedje, volgens mij. Zou je eventueel ook kunnen doen met een capo op de 2e fret. Hoef je de snaar alleen maar los te laten.
    pi_64853567
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 15:14 schreef Jordy-B het volgende:
    Het is wel te doen, al zou ik de bassnaar met de duim fretten, zodat je alle overige vingers vrij hebt. (lukt niet zo best als je kleine handen hebt).
    [ code verwijderd ]

Dat tweede akkoord is de lastigste greep in het liedje, volgens mij. Zou je eventueel ook kunnen doen met een capo op de 2e fret. Hoef je de snaar alleen maar los te laten.
    Ik doe precies hetzelfde Dan zou ik denk ik toch gewoon vaker moeten spelen. Is ook eigenlijk het eerste liedje dat ik op een gitaar speel, dus zo raar is t niet dat t allemaal nog niet zo snel gaat. Nog meer algemene tips om de grepen beter in de vingers te krijgen? Handige oefeningen ofzo?

Bedankt trouwens
    pi_64853732
    Ik vind het eigenlijk best een lastig liedje om mee te beginnen.
    pi_64854218
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 15:27 schreef Jordy-B het volgende:
    Ik vind het eigenlijk best een lastig liedje om mee te beginnen.
    Is t denk ik ook, maar klinkt wel lekker Maar kan je me een nummer aanraden dan?
      vrijdag 9 januari 2009 @ 23:41:20 #147
    157428 GoodGawd
    pi_64872358
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 15:37 schreef robbolo het volgende:

[..]

Is t denk ik ook, maar klinkt wel lekker Maar kan je me een nummer aanraden dan?

Succes!
    pi_64875736
    Ik ben zelf wel een fan van de liedjes van Roy Orbison (da's die van Pretty Woman).

Leuke liedjes met vrij simpele akkoorden.
    pi_64892384
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 15:23 schreef robbolo het volgende:

[..]

Ik doe precies hetzelfde Dan zou ik denk ik toch gewoon vaker moeten spelen. Is ook eigenlijk het eerste liedje dat ik op een gitaar speel, dus zo raar is t niet dat t allemaal nog niet zo snel gaat. Nog meer algemene tips om de grepen beter in de vingers te krijgen? Handige oefeningen ofzo?

Bedankt trouwens
    Leuk beginnersnummer....

pi_64892443
    quote:
    Reageer dan niet ofzo...
    pi_64899198
    quote:
    Op vrijdag 9 januari 2009 15:14 schreef Jordy-B het volgende:
    [ code verwijderd ]

Je moet je vingers ook niet té lui maken. Deze akkoorden kunnen makkelijk gespeeld worden zonder capo en zonder je duim te gebruiken. Dat 2de akkoord zou ik gewoon spelen met middelvinger 3de fret E snaar, wijsvinger 2de fret D snaar, pink 4de fret G snaar en ringvinger 3de fret B snaar.
      zondag 11 januari 2009 @ 11:11:43 #152
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_64908751
    It's Time To Shine
    pi_64915477
    quote:
    Dankje voor de tips, maar deze zijn toch net te makkelijk.
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 01:33 schreef Jordy-B het volgende:
    Ik ben zelf wel een fan van de liedjes van Roy Orbison (da's die van Pretty Woman).

Leuke liedjes met vrij simpele akkoorden.
    Ok, dankje voor de tip
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2009 18:21 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

Leuk beginnersnummer....

Aaah, een klassieker. Als die lukt ben ik blij
    pi_64928801
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 11:11 schreef qu63 het volgende:
    Met Disney Star Guitarist leer je nu echt gitaar spelen

Dat klinkt best interessant!
    Yay, een 3/4 gitaar met konijntjes stickers enzo...
    Niettemin leuk om mee te klooien denk ik.
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 15:23 schreef robbolo het volgende:

[..]

Dankje voor de tips, maar deze zijn toch net te makkelijk.
    [..]

Ok, dankje voor de tip
    [..]

Aaah, een klassieker. Als die lukt ben ik blij
    Mocht je problemen hebben om een F akkoord aan te slaan, onthoud dan dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
      zondag 11 januari 2009 @ 21:36:08 #155
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_64929177
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 21:28 schreef witte_fantasie het volgende:
    Yay, een 3/4 gitaar met konijntjes stickers enzo...
    Niettemin leuk om mee te klooien denk ik.
    Er werd ook verteld dat je ook je gewone gitaar kon gebruiken
    It's Time To Shine
      zondag 11 januari 2009 @ 22:58:37 #156
    157428 GoodGawd
    pi_64932715
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 11:11 schreef qu63 het volgende:
    Met Disney Star Guitarist leer je nu echt gitaar spelen

Dat klinkt best interessant!
    Guitar hero is de grens, als je dit wilt doen. Pak dan een echt gitaar zeg
      zondag 11 januari 2009 @ 22:59:36 #157
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_64932760
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 22:58 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Je kan je normale gitaar er ook gewoon op aansluiten
    It's Time To Shine
    pi_64935921
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 22:58 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Het is een echte gitaar. Da's het hele idee.
    pi_64945411
    quote:
    Op zondag 11 januari 2009 21:36 schreef qu63 het volgende:

[..]

Er werd ook verteld dat je ook je gewone gitaar kon gebruiken
    Klopt, het is alleen afwachten hoe dat speelt. Die kerel in dat interview zegt wel dat ze de latency geëlimineerd hebben in dat spel, maar dat wil ik nog even afwachten.
      maandag 12 januari 2009 @ 12:55:12 #160
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_64945515
    quote:
    Op maandag 12 januari 2009 12:52 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

Klopt, het is alleen afwachten hoe dat speelt. Die kerel in dat interview zegt wel dat ze de latency geëlimineerd hebben in dat spel, maar dat wil ik nog even afwachten.
    Zolang het alleen software is ga ik het op zn minst proberen
    It's Time To Shine
    pi_64948699
    Natuurlijk is het niet alleen software. Je moet ook die gitaar aansluiting op je PC hebben.
      maandag 12 januari 2009 @ 14:28:55 #162
    94617 Ps2K
    And his space hamster Skeletor
    pi_64948921
    tvp
    http://www.last.fm/user/psych02k
    Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
      maandag 12 januari 2009 @ 14:29:20 #163
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_64948939
    quote:
    Op maandag 12 januari 2009 14:23 schreef Leonos het volgende:
    Natuurlijk is het niet alleen software. Je moet ook die gitaar aansluiting op je PC hebben.
    In het filmpje werd een laptop gebruikt. het zou dus miischien gewoon op je mic-in kunnen. Of het gaat via usb naar een apart kastje.
    It's Time To Shine
    pi_64954415
    quote:
    Op maandag 12 januari 2009 14:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

In het filmpje werd een laptop gebruikt. het zou dus miischien gewoon op je mic-in kunnen. Of het gaat via usb naar een apart kastje.
    No way dat dit via een simpele pc microfoon gaat werken. Waarschijnlijk zit er een gitaarelementje bij dat je op de gitaar moet monteren - je hebt al veel langer van die elementen die realtime aangeslagen gitaarsnaren naar MIDI signalen omzetten, dit zal iets vergelijkbaars zijn.
    pi_65037150
    *M4 is supertrots op zijn nieuwe Epiphone Les Paul Standard, maandag heulemaal in Köln gehaald.

Nu heb ik er 2, de strat Cort g200, en de epi
    pi_65037574
    Korte nek hè, zo'n LP...
    pi_65040803
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 17:28 schreef Jordy-B het volgende:
    Korte nek hè, zo'n LP...

dat lijkt misschien op de foto, als ik de LP en de Strat tegen elkaar houd is de nek precies even lang... de LP is wel ietsjes breder, de snaren zitten net een millimeter meer uit elkaar dan bij de Strat, wat ik wel fijner vind voor tokkelwerk.

Ben nu eens oerhard begonnen met toonladdertjes spelen (oftewel justin's 'fingergym' ), de hammer-on's zijn nog niet zo lastig, maar pull-offs met m'n pink heb ik nog nooit gedaan, toon wordt steeds zachter
    Wel goeie oefening zo lijkt me.
    pi_65041987
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 18:52 schreef M4a1 het volgende:
    Ben nu eens oerhard begonnen met toonladdertjes spelen (oftewel justin's 'fingergym' ), de hammer-on's zijn nog niet zo lastig, maar pull-offs met m'n pink heb ik nog nooit gedaan, toon wordt steeds zachter
    Wel goeie oefening zo lijkt me.
    Wacht even....je koopt een uberdure gitaar terwijl je niets eens fastoenlijk gitaar kunt spelen?

pi_65042943
    quote:

[..]

dat lijkt misschien op de foto, als ik de LP en de Strat tegen elkaar houd is de nek precies even lang... de LP is wel ietsjes breder, de snaren zitten net een millimeter meer uit elkaar dan bij de Strat, wat ik wel fijner vind voor tokkelwerk.
    Heb je dan een strat met een korte schaal?

Met die schaal bedoel ik de lengte van de snaren (dus de afstand tussen de kam en de brug). Bij een strat is dat standaard 25½ inch. Bij een LP is het standaard 24¾ inch. Ik merk het eigenlijk gelijk als ik mijn LP pak dat de fretten wat dichter op elkaar staan dan op m'n andere gitaar... Er staat ook wat minder spanning op de snaren van de LP (identieke snaren).
    pi_65043203
    quote:

[..]

Meestal is de mensuurlengte van een stat groter tov een les paul meet maar eens de afstand tussen topkam en de brug

24,75 inch voor de les paul en 25,5 inch voor de strat
    pi_65043256
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 19:20 schreef starla het volgende:

[..]

Wacht even....je koopt een uberdure gitaar terwijl je niets eens fastoenlijk gitaar kunt spelen?

Nee ik kan intussen al redelijk wat spelen, maar ik heb altijd een beetje de schurft gehad aan 'oefeningetjes', dus wanneer ik wat lastigere nummers probeer loop ik soms tegen technische tekorten aan. Vandaar dat ik nu eens heel noobish al die oefeningetjes ga zitten doornemen om vingerplaatsing en techniek in de frethand wat beter te krijgen.

Ik heb tot nu toe voornamelijk alleen punkrock gespeeld (op de electrische) wat dus vooral inhoudt dat je veel powerchords en een beetje palm muting doet, en dan kom je al een aardig end. Een nummertje of wat akoestisch tussendoor ook, maar niet echt veel, en nu wil ik langzaam wel eens mijn genres gaan uitbreiden, vandaar.
    quote:
    Op woensdag 14 januari 2009 19:48 schreef allsystemshalt het volgende:

[..]

Meestal is de mensuurlengte van een stat groter tov een les paul meet maar eens de afstand tussen topkam en de brug

24,75 inch voor de les paul en 25,5 inch voor de strat
    Ow, ok, op het oog was me dat niet zo opgevallen. Ik heb net een Epi LP gekocht, ik kan geen centimeter meer betalen om ze op te meten
    Maar het is me met spelen qua gevoel nog niet echt opgevallen, al moet ik wel bekennen dat de frets vanaf nummer 12 weinig aandacht van mij krijgen, dus daar kan het ook aan liggen
    pi_65043655
    quote:
    Op maandag 12 januari 2009 16:35 schreef Farenji het volgende:

[..]

No way dat dit via een simpele pc microfoon gaat werken. Waarschijnlijk zit er een gitaarelementje bij dat je op de gitaar moet monteren - je hebt al veel langer van die elementen die realtime aangeslagen gitaarsnaren naar MIDI signalen omzetten, dit zal iets vergelijkbaars zijn.
    Op de disney-gitaar zit idd een klein pickup-elementje (met blote spoelen) in de brug verwerkt, maar omdat je ook normale gitaren zou kunnen gebruiken, hoop ik toch dat er gebruikgemaakt wordt van een USB-voorversterkertje (vergelijkbaar met de StealthPlug of Guitarport). Je kan helaas niet echt goed zien hoe het met een normale gitaar werkt, omdat die knakker in het filmpje steeds z'n klauw voor de brug houdt. Wel zie je een USB-kabeltje van de gitaar naar de computer lopen, maar zo'n StealthPlug is zó klein dat je hem met gemak achter je gitaar zou moeten kunnen hangen.

Nou ja, even afwachten tot het pakket op de markt komt.
    pi_65069764
    Ik heb eindelijk een gitaar
    ik zit nu wat te klooien maar heeft iemand wat oefeningen ofzo die ik kan doen?
    ik krijg 4 feb. mn eerste les en moet tot die tijd wel iets nuttigs doen natuurlijk

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2009 14:15:53 ]
      donderdag 15 januari 2009 @ 14:13:03 #174
    157428 GoodGawd
    pi_65069836
    Ja leer alvast alle noten op de Lage E snaar, dan weet je in iedergeval al waar de basic akkoorden komen te liggen.
    pi_65070759
    ok en daarna?
    pi_65071470
    chromatische toonladder spelen? Handig om wat basiscoördinatie op te bouwen.
    pi_65071490
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 14:36 schreef Ayca het volgende:
    ok en daarna?
    leer de open akkoorden spelen:

C, Dm, D, Em, E, G, Am en A.
    pi_65071564
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 14:52 schreef -Theanimal- het volgende:
    chromatische toonladder spelen? Handig om wat basiscoördinatie op te bouwen.
    Ik zou eerst beginnen met wat positie (open akkoordjes) + een beetje theorie (waarom mineur ipv majeur?)

Aan toonladders heb je in het begin niets, de chica's willen namelijk muziek horen Pas als je solo's wilt bouwen en gaat improviseren moet je toonladders stampen. Met bovenstaande open akkoorden kun je zo'n beetje 50% van alle nummers spelen.
    pi_65071845
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 14:54 schreef starla het volgende:

[..]

Ik zou eerst beginnen met wat positie (open akkoordjes) + een beetje theorie (waarom mineur ipv majeur?)

Aan toonladders heb je in het begin niets, de chica's willen namelijk muziek horen Pas als je solo's wilt bouwen en gaat improviseren moet je toonladders stampen. Met bovenstaande open akkoorden kun je zo'n beetje 50% van alle nummers spelen.
    Maar de chromatische toonladder is praktisch nutteloos voor solo's aangezien die gewoon bagger klinkt eigenlijk Maar hij is wel handig om even wat basis coördinatie op te bouwen zodat je vingers makkelijker over het fretboard heen dansen. Maar dat is natuurlijk naast de basis akkoordjes leren
    pi_65072175
    ik begin wel met wat akkoordjes
    pi_65072588
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 15:01 schreef -Theanimal- het volgende:
    Maar de chromatische toonladder is praktisch nutteloos voor solo's aangezien die gewoon bagger klinkt eigenlijk

Bagger?

pi_65074323
    quote:
    chapeau voor zijn skills(leuk woord om eens te gebruiken ), maar ik zou het niet echt mooi(eigenlijk vind ik het gewoon bagger klinken Hij klink als een machine ipv. een mens) noemen. Maar ik doe het hem niet na... M'n linkerhand is nog niet eens sterk genoeg om 3 pull-offs achter elkaar te doen zonder dat ze zwakker worden.(8p7p6p5 bijv. )
    pi_65074707
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 15:01 schreef -Theanimal- het volgende:

[..]

Maar de chromatische toonladder is praktisch nutteloos voor solo's aangezien die gewoon bagger klinkt eigenlijk
    Bullshit, ligt eraan hoe je hem gebruikt. Je moet er niet een hele solo op baseren maar af en toe een chromatisch loopje kan erg cool klinken.
    pi_65077620
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 16:09 schreef Farenji het volgende:

[..]

Bullshit, ligt eraan hoe je hem gebruikt. Je moet er niet een hele solo op baseren maar af en toe een chromatisch loopje kan erg cool klinken.
    Hurray!!

Met als bekendste voorbeeld natuurlijk de chromatische riff na de solo in Hey Joe:

vanaf 1:56
      vrijdag 16 januari 2009 @ 12:59:17 #185
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65105824
    Hey, een klein TVP'tje die ik dan maar onderbouw met een bekende vraag.
    Ik kan al een aantal maanden prima barre akkoorden spelen, maar een liedje lukt me echt nooit. Ik krijg de verrandering van akkoord niet snel genoeg voor elkaar. Na ellenlang gewoon geoefend te hebben bij liedjes, ben ik nu maar overstappen na 1 overgang oefenen, van Am naar F. Ik merk wel wat vooruitgang, maar vlot gaat het niet. Is dit ook normaal? Ik lees altijd veel over de problemen met het akkoord uberhaupt spelen, maar dat ging me eigenlijk makkelijk af.

Ik oefen nu door een metronoom te gebruiken. Ik strum het akkoord langzaam om goed te horen of ik alle snaren helder heb, wacht op de tik van de metronoom en probeer dan binnen de volgende tik het akkoord gepakt te hebben en aangeslagen. Lijkt me beter dan gewoon zo snel mogelijk wisselen eigenlijk? Zit nu op 75 tikken per minuut, wat dus betekend dat ik in 0,8 sec kan verranderen. Best snel vind ik, maar als ik een liedje probeer te spelen nog lang niet genoeg blijkt. Wat kunnen jullie?
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_65106346
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 12:59 schreef kingmob het volgende:
    Ik merk wel wat vooruitgang, maar vlot gaat het niet. Is dit ook normaal?
    Wat is normaal? Als je na een paar maanden oefenen niet snel een overgang kunt spelen tussen 2 akkoorden ben je niet 'snel' ofzo. Maar dat ligt ook aan hoe lang je oefent en hoe vaak je speelt. Heb je gitaarles? Misschien gata er wel iets mis met de techniek. Veel beginners plaatsen vaak hun duim verkeerd bij barré grepen, deze moet volledig achter de hals komen.
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 12:59 schreef kingmob het volgende:
    Ik oefen nu door een metronoom te gebruiken. Ik strum het akkoord langzaam om goed te horen of ik alle snaren helder heb, wacht op de tik van de metronoom en probeer dan binnen de volgende tik het akkoord gepakt te hebben en aangeslagen. Lijkt me beter dan gewoon zo snel mogelijk wisselen eigenlijk? Zit nu op 75 tikken per minuut, wat dus betekend dat ik in 0,8 sec kan verranderen. Best snel vind ik, maar als ik een liedje probeer te spelen nog lang niet genoeg blijkt. Wat kunnen jullie?
    Dat is een goede manier om te oefenen, goed zo. Vele gitaristen vergeten de effectiviteit van de metronoom.
    Langzaam opbouwen is de clue, waarbij je niet slordig moet gaan spelen. Ik kan me voorstellen dat je niet veel nummers kunt meespelen omdat de meeste nummers sneller zijn dan 75BPM. In het begin was ik ook super aan het klooien, maar nu (heb net even gecheckt) zit ik rond 150-170BPM waarbij ik kan wisselen tussen Am en F. DUS OEFENEN EN BLIJVEN OEFENEN!
      vrijdag 16 januari 2009 @ 13:31:51 #187
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65106928
    Ok thx, nuttige reply

Wat is normaal? Daarbij doel ik dat het normaal wordt gevonden dat barre stroef gaat in het begin. Ik heb geen les, maar oefen best vaak. Ik probeer door "wat is normaal" eigenlijk vast te stellen of mijn techniek de mist in gaat, of dat het gewoon een kwestie van oefenen is

Verder is het me wel duidelijk dat ik helaas niet zo snel ben. Dat za oal te maken hebben dat ik nu pas op 27e jarige leeftijd met spelen begin denk ik. Want gevoel voor muziek zit wel ok heb ik de indruk. Maar het koste me echt maanden om fatsoenlijk m'n pink te gebruiken bij een toonladder bijvoorbeeld. De chromatische kon ik echt niet totdat ik de metronoom ging gebruiken. Toen ging ik in een week tijd van 40BPM naar 180BPM! Dus van dat nut ben ik me vrij snel bewust geraakt

Maar af en toe als ik berichtjes lees krijg ik de indruk dat sommigen gewoon een dag op een liedje studeren en 'm dan kunnen. Ik vraag me dan af of het waar is of dat ze de zelfkritiek hebben van een idols-deelnemer. Ik word er iig onzeker van
    pi_65107654
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 13:31 schreef kingmob het volgende:

Maar af en toe als ik berichtjes lees krijg ik de indruk dat sommigen gewoon een dag op een liedje studeren en 'm dan kunnen. Ik vraag me dan af of het waar is of dat ze de zelfkritiek hebben van een idols-deelnemer. Ik word er iig onzeker van
    Voor een gemiddeld niet te moeilijk popliedje heb ik echt geen dag nodig, dat lukt vaak in een uurtje wel. De meeste pop is niet moeilijk om te spelen. Maar daar moet ik dan bijzeggen dat ik al muziekles vanaf mijn 8e heb, en inmiddels veel ervaring heb, zeker met uitzoeken van nummers. Hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat. In het begin deed ik er ook dagen over, zelfs met simpele nummers, en had ik er zwaar veel moeite mee. Maar dat verbeterde wel snel. Er is dus geen reden om onzeker te worden.
    pi_65107955
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 13:31 schreef kingmob het volgende:
    Niet onzeker worden joh, is nergens voor nodig. Er zijn in dat opzicht 2 soorten beginnergitaristen: de één bouwt langzaam op, werkt aan zijn techniek, werkt met de metronoom om niet slordig te worden, doet over liedjes langer etc. De andere oefent als een gek op één riff of één liedje en kan die in een dag of twee spelen. Het resultaat: in zijn oren een gaaf resultaat, voor de buitenstaander een kakafonie en super slordig spel. De tweede loopt in het begin uit op de eerste, maar de eerste haalt hem na een jaar of twee in.
    Dit hoeft trouwens niet hoor, je hebt ook de écht getalenteerden die wél binnen 1 dag een nummer vlekkeloos kunnen meespelen, maar vergeet niet, zij moeten ook veel oefenen.

Het ligt er ook helemaal aan wat voor doel je voor ogen hebt. Wat voor gitarist wil je worden?
    Enkele vrienden van mij zaten in een punkband dus die konden bijna niets anders spelen dan snel gespeelde powerchords. Een andere vriend deed klassiek en kon niets anders dan fingerpicking. Soms ben ik ook wel een beetje jaloers, met name op de jonge generatie shredders. Deze kunnen gigantische snelheden bereiken.
    Toen ik begon met gitaarles bestond de term shredden nauwelijks. Toen sprak je met een mond vol over: 'ik kan deze Am arpeggio in 3 verschillende posities op de hals sweeppicken met 180BPM' Sommige zijn dus retesnel, maar ik had daar de behoefte niet aan, omdat voor het genre dat ik graag speel dat niet nodig is. Waarom onnodige technieken leren als je het nooit gaat spelen? Alleen om te showen tegenover je vrienden?
    Het genre waar ik van houd is jaren '70 en '90 rock, jaren '60 pop en enkele nieuwe bandjes. Mijn techniek laat mij toe dit te spelen, dus ik ben happy en absoluut niet onzeker tegenover die honderdduizenden gitaristen in de wereld die beter zijn dan ik.
    pi_65112563
    Leuke discussie
    Mij wordt ook wel eens gevraagd waarom ik in godsnaam op 24 jarige leeftijd nog eens een keer begin met gitaarspelen, "of ik beroemd wil worden ofzow"...

Ik speel echt 100% voor mezelf, ik vind het zelf gaaf als ik een liedje kan spelen, zeker als ik er hard op heb moeten oefenen, en ik vind het nog gaver om zo nu en dan met een vriend van me een beetje punknummers te spelen. Ik heb verder ook absoluut geen aspiraties om op een podium te gaan staan, mijn enige publiek ben ik, zo af en toe eens mijn vriendin, en als ik goeie zin heb de buren (volume ).
    Vandaar ook dat ik ook veel loop aan te kakken; ik doe te weinig aan theorie (ik heb geen fláuw idee wat een arpeggio is ), en ik zoek een paar nummers die me leuk lijken, die oefen ik totdat ze voor mij helder genoeg klinken en dan speel ik die geregeld. Puur voor mezelf
    pi_65115094
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 15:56 schreef M4a1 het volgende:
    (ik heb geen fláuw idee wat een arpeggio is )
    Een arpeggio is gewoon de tonen uit een accoord afzonderlijk / na elkaar spelen, in plaats van allemaal tegelijk aanslaan.
      vrijdag 16 januari 2009 @ 19:18:36 #192
    157428 GoodGawd
    pi_65118960
    Een paar wijze zinnen over snelheid en techniek:

"It's important to develop your technique to a higher level than where you need (want) to play. If you are pushing your technique to the limit your playing will never sound smooth or cool, and you will make mistakes.

Better to be playing within your limits and sounding good, having to time to plan ahead a little and leave some gaps to let the music breath. Playing within your technical limits will let you work on more expressive outlets such as dynamics, touch and phrasing. These things are much more important than playing lots of notes in my humble opinion."

Bron

Zo moet je er inderdaad naar kijken!
    pi_65120002
    hmm ja daar ben ik het wel mee eens
    ik doe het lekker rustig aan
      vrijdag 16 januari 2009 @ 21:17:45 #194
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65123676
    Daar kan ik het zeker mee eens zijn. Ik heb gemerkt dat toen ik terug ging naar liedjes die ik al 'kon', nadat ik weer een tijdje aan mijn techniek had gewerkt, het veel beter klonk! Het gaat dan gewoon soepeler, je bent minder met de techniek bezig en daarom kan je je veel beter op de subtiliteiten richten.
      zaterdag 17 januari 2009 @ 09:40:28 #195
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65134909
    Nieuwe les van justin trouwens en ik vind het een geweldige keuze qua nummer!
    Fast Car
    pi_65136044
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 09:40 schreef kingmob het volgende:
    Nieuwe les van justin trouwens en ik vind het een geweldige keuze qua nummer!
    Fast Car
    Leuk nummer

Ik speel m ook even mee gave gast die Justin
      zaterdag 17 januari 2009 @ 14:27:14 #197
    157428 GoodGawd
    pi_65141136
    Vind die Little Wing persoonlijk veel beter!

Drie geweldige nummers heeft hij gedaan achterelkaar:

ST-314 • Stairway To Heaven (Led Zeppelin)
    ST-315 • Babe, I'm Gonna Leave You (Led Zeppelin)
    ST-316 • Little Wing (Jimi Hendrix)

Die laatste is zo vet
    pi_65167513
    Weet iemand trouwens waar die vinger oefeningen staan search leverde niets op dus wie weet het ?
      zondag 18 januari 2009 @ 13:32:10 #199
    157428 GoodGawd
    pi_65168428
    Men gaat naar:

http://www.justinguitar.com/ en kijk naar lins in het menu, nou drie keer raden waar dat kan staan.

Ja technique. En dan scrollen.
    pi_65168558
    quote:
    Op zondag 18 januari 2009 13:32 schreef GoodGawd het volgende:
    Men gaat naar:

http://www.justinguitar.com/ en kijk naar lins in het menu, nou drie keer raden waar dat kan staan.

Ja technique. En dan scrollen.
    Dank je wel
    pi_65179325
    Ik ga ook weer beginnen met gitaar spelen. Ik was eigenlijk al een jaar gestopt omdat ik er geen zin meer in had en nu ben ik bijna alles vergeten. Wat mij echt gaaf lijkt om te kunnen is fingerpikking of tokkelen of hoe het ook heet. Net zoals Reinhard Mey. Heb dus net een tab op Ultimate Guitar gevonden met een stukje uit dit lied:

Maar ik vind het echt een moeilijk lied. Ik speel hem echt 5 keer zo traag als hem.
    pi_65181419
    TVP
    "Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
    pi_65200010
    quote:
    Op zondag 18 januari 2009 18:01 schreef Gewas het volgende:
    Ik ga ook weer beginnen met gitaar spelen. Ik was eigenlijk al een jaar gestopt omdat ik er geen zin meer in had en nu ben ik bijna alles vergeten. Wat mij echt gaaf lijkt om te kunnen is fingerpikking of tokkelen of hoe het ook heet. Net zoals Reinhard Mey. Heb dus net een tab op Ultimate Guitar gevonden met een stukje uit dit lied:

Maar ik vind het echt een moeilijk lied. Ik speel hem echt 5 keer zo traag als hem.
    Kijk anders eventjes hier naar; volgens mij helpt dat wel een eind:
    pi_65433459
    hallo,

ik heb jullie raad opgevolgd door te oefenen en kan al met veel moeite de intro van seven nation army omdat die makkelijk te onthouden is.
    kent iemand nog een nummer waarbij je maar snaar hoef te raken ( zoals seven nation army intro dus)

groeten
    djD
    pi_65434526
    Eric Clapton - Tears in Heaven vind ik goed te doen.
    pi_65434630
    Smoke on the Water van Deep Purple
    Come as you Are van Nirvana
    Iron Man van Black Sabbath

Dat waren mijn eerste probeersels. Succes!
    pi_65434779
    smoke on the water kon ik ook:D
    ik ga zeker goed proberen het is echt leuk!
    pi_65435229
    TVP en gelijk een vraagje: ik wil graag een instrument spelen, ik heb alleen de motoriek van een bejaarde. Nou misschien een beetje overdreven, maar ik heb dyslexie en mijn motoriek is niet zo heel fijn. Is gitaar dan een goede keus (los van iemand zijn voorkeur)? Drummen bijvoorbeeld zou een drama zijn denk ik

Ik zou heel graag banjo leren spelen, omdat ik een folk een tof genre vind, maar misschien is het goed dat ik eerst maar akoestisch gitaar leer spelen?
      maandag 26 januari 2009 @ 21:47:26 #209
    157428 GoodGawd
    pi_65435883
    Gitaar is wel een van de moeilijkere instrumenten. Maar als je het eenmaal goed kan en doorzet dan is het priceless!
    pi_65436134
    quote:
    Op maandag 26 januari 2009 21:47 schreef GoodGawd het volgende:
    Gitaar is wel een van de moeilijkere instrumenten. Maar als je het eenmaal goed kan en doorzet dan is het priceless!
    Wat vind jij dan een makkelijker instrument dan een gitaar?

Ik heb een beetje het probleem dat ik elk instrument wel fantastisch zou kunnen vinden. Dit maakt het niet bepaald gemakkelijker.. Heeft iemand daar misschien nog tips over?
      maandag 26 januari 2009 @ 23:09:42 #211
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_65439525
    Als je een tijdje bezig bent en een beetje snel (power)akkoorden kan spelen is dit echt een aanrader:

Supersimpel opgebouwd, en klinkt vet
      dinsdag 27 januari 2009 @ 01:09:36 #212
    157428 GoodGawd
    pi_65443054
    quote:
    Op maandag 26 januari 2009 21:47 schreef GoodGawd het volgende:
    quote:
    Op maandag 26 januari 2009 21:52 schreef Boevenbende het volgende:

[..]

Wat vind jij dan een makkelijker instrument dan een gitaar? Keyboard/Piano

Ik heb een beetje het probleem dat ik elk instrument wel fantastisch zou kunnen vinden. Dit maakt het niet bepaald gemakkelijker.. Heeft iemand daar misschien nog tips over?

Wacht dit moet ik even bijstellen, naar aanleiding van een paar opmerkingen in het Gitaristen topic. over Power akkoorden. Ja als je dat wilt spelen, dan is er niks aan. Dan leer je even waar de grondtonen liggen, en dan kan je binnen een niet al te lange tijd al die rag nummers spelen.
    Maar als jij meer houdt van wat complexere muziek, jazz bijvoorbeeld dan is het meestal wel wat lastiger dan een random instrument.

Als je zoiets bijvoorbeeld wilt spelen dan gaat er meer tijd inzitten. Maar ik weet niet wat je nou precies voor muziek wilt spelen?
    SPOILER

[ Bericht 15% gewijzigd door GoodGawd op 27-01-2009 01:16:43 ]
    pi_65443090
    quote:
    Op maandag 26 januari 2009 21:52 schreef Boevenbende het volgende:

[..]

Wat vind jij dan een makkelijker instrument dan een gitaar?

Bij een piano bijvoorbeeld liggen alle noten voor je neus, bij een gitaar is t toch ff meer zoeken
    pi_65445264
    Je kan het natuurlijk altijd zo moeilijk maken als je zelf wil. Een gitaar is wel ontzettend veelzijdig, en ik kan niet voor andere instrumenten spreken, maar ik denk dat je op een gitaar eerder 'leuke dingen' op kan spelen dan op pakweg een accordeon. En jazz is denk ik lastig bij elk muziekinstrument haha, maar op gitaar wordt het wel heel technisch inderdaad met al die vingerzettingen.
    pi_65445274
    dubbelpost
      dinsdag 27 januari 2009 @ 13:34:00 #216
    140318 Thy...
    Met puntjes
    pi_65453119
    Momenteel bezig met het leren van Wonderwall. Eerste nummer wat ik leer na wat akkoorden oefeningen.
    Onderstaande les geeft het strumming patroon goed weer.

- Douglas Adams
    pi_65462847
    misschien een domme vraag maar bij de snaren welke vinger moet je bij welke snaar neerzetten ( dus op eadgbe ) ?

mvg.
    pi_65462941
    aangezien ik die guitartabs begin te begrijpen wil ik mijzelf het goede aanleren
      dinsdag 27 januari 2009 @ 18:02:10 #219
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_65463113
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 01:09 schreef GoodGawd het volgende:

Wacht dit moet ik even bijstellen, naar aanleiding van een paar opmerkingen in het Gitaristen topic. over Power akkoorden. Ja als je dat wilt spelen, dan is er niks aan. Dan leer je even waar de grondtonen liggen, en dan kan je binnen een niet al te lange tijd al die rag nummers spelen.
    Do not underestimate a powerchord
    Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
    Kitty at my foot and I want to touch it
    pi_65463125
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 17:53 schreef denkjedat het volgende:
    misschien een domme vraag maar bij de snaren welke vinger moet je bij welke snaar neerzetten ( dus op eadgbe ) ?

mvg.
    Volgens mij ligt dat aan de akkoorden. Je moet zelf denk ik een beetje uitvogelen wat het beste werkt.
    pi_65463208
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 18:02 schreef robbolo het volgende:

[..]

Volgens mij ligt dat aan de akkoorden. Je moet zelf denk ik een beetje uitvogelen wat het beste werkt.
    o
    oke want ik weet nog niet zo veel en dacht misschien leer ik mijzelf dan wel iets verkeerds aan ofzo
    pi_65463306
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 18:05 schreef denkjedat het volgende:

[..]

o
    oke want ik weet nog niet zo veel en dacht misschien leer ik mijzelf dan wel iets verkeerds aan ofzo
    Dat zal ook waarschijnlijk nog gebeuren Maar als je niet zeker weet of je t goed doet, kan je t hier altijd vragen
      dinsdag 27 januari 2009 @ 18:28:16 #223
    157428 GoodGawd
    pi_65463866
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 18:02 schreef brother52 het volgende:

[..]

Do not underestimate a powerchord
    pi_65465272
    en dan bedoel ik met het nummer kryptonite
    ik moet de 2e hebben bij snaar a en dan snel naar de snaren dgb hoe kan ik dat zsm doen?
    pi_65465945
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 19:13 schreef denkjedat het volgende:
    ik moet de 2e hebben bij snaar a en dan snel naar de snaren dgb hoe kan ik dat zsm doen?
    Je pickt gewoon een akkoord, dus je moet het akkoord pakken en dan pas de snaren aanslaan.
      dinsdag 27 januari 2009 @ 19:32:36 #226
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_65465966
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 19:13 schreef denkjedat het volgende:
    Met een metronoom eerst heel sloom oefenen, en dan steeds een tikje sneller.
    Doe dat iedere dag 2-5 minuten en binnen een week kun je hem hartstikke snel overpakken.
    ------------------
    pi_65466052
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 19:32 schreef Trigalti het volgende:

[..]

Met een metronoom eerst heel sloom oefenen, en dan steeds een tikje sneller.
    Doe dat iedere dag 2-5 minuten en binnen een week kun je hem hartstikke snel overpakken.
    Eerst techniek en dan pas snelheid leren!

Kryptonite zijn gewoon akkoorden die je pickt, dus eerst akkoorden leren strummen, dan picken en dan pas snelheid opbouwen.

http://www.ultimate-guita(...)n/kryptonite_tab.htm
      dinsdag 27 januari 2009 @ 20:16:16 #228
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_65467673
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 19:35 schreef starla het volgende:

[..]

Eerst techniek en dan pas snelheid leren!

Kryptonite zijn gewoon akkoorden die je pickt, dus eerst akkoorden leren strummen, dan picken en dan pas snelheid opbouwen.

http://www.ultimate-guita(...)n/kryptonite_tab.htm
    Ja, ik ken kryptonite wel.
    Maar ik wist niet dat hij dat akkoord niet netjes aan kon slaan
    ------------------
    pi_65471220
    Nou, ik heb ook eindelijk een akoestische gitaar. Ben benieuwd hoe lang ik t vol ga houden

Iemand een tip voor t allereerste echte begin? Ben nu t begin van Seven nation army aan t proberen...

Alleen stom dat ik een plectrum vergeten ben te kopen, heb t gevoel dat t daarmee een stuk makkelijk gaat.
    pi_65471744
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 21:37 schreef dill het volgende:
    Nou, ik heb ook eindelijk een akoestische gitaar. Ben benieuwd hoe lang ik t vol ga houden

Iemand een tip voor t allereerste echte begin? Ben nu t begin van Seven nation army aan t proberen...

Alleen stom dat ik een plectrum vergeten ben te kopen, heb t gevoel dat t daarmee een stuk makkelijk gaat.
    ik als beginner had ook een plectrum maar probeer nu gewoon vingers waarom weet ik niet ligt voor mij wat makkelijker denk ik ..
    pi_65472863
    Ik heb t gevoel dat ik dan de noten wat zuiverder kan maken zeg maar. Weet niet goed hoe ik t uit moet leggen maar als ik t nu met mn duim doe dan hoor ik een soort van trillend metaal door de noot heen.

Al zei die verkoper dat dat ook te maken heeft met t feit dat het een nieuwe gitaar is en dat ie nog ingespeeld moet worden.

Ik vind t wel erg moeilijk trouwens Al ben ik net 2 uur bezig...
    pi_65472912
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:15 schreef dill het volgende:
    Ik heb t gevoel dat ik dan de noten wat zuiverder kan maken zeg maar. Weet niet goed hoe ik t uit moet leggen maar als ik t nu met mn duim doe dan hoor ik een soort van trillend metaal door de noot heen.

Al zei die verkoper dat dat ook te maken heeft met t feit dat het een nieuwe gitaar is en dat ie nog ingespeeld moet worden.

Ik vind t wel erg moeilijk trouwens Al ben ik net 2 uur bezig...
    Nieuwe snaren kletteren inderdaad als een gek tegen de fret.
    I am the Milkman! My milk is delicious!
    pi_65473005
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:17 schreef Frankii het volgende:

[..]

Nieuwe snaren kletteren inderdaad als een gek tegen de fret.
    Ja, dat dus. Heel irritant
      dinsdag 27 januari 2009 @ 22:48:20 #234
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_65474379
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 21:37 schreef dill het volgende:

Als je je nu al afvraagt hoe lang je het vol gaat houden ben je niet goed bezig.
    Ik bedoel, doorzetten man!
    Ik zou als ik jou was niet Seven Nations Army enz gaan spelen, begin met wat basis akkoorden en toonladders enz.
    Hier kun je wel wat mee:
    http://www.justinguitar.com/
    ------------------
    pi_65474804
    Ach toen ik net begon speelde ik niets anders als Seven Nation Army en begin riff van Californication enzo. In het begin wil je gewoon iets spelen wat al meteen herkenbaar is, toonladders en dat soort meuk komt later wel vind ik. Akkoorden daarentegen zijn wel goed om snel mee te beginnen, begin met de A D G en de C ofzo. Dat zijn de makkelijkste akkoorden, daarna kun je je wijsvingertje trainen voor de barré akkoorden etc etc etc.
    I am the Milkman! My milk is delicious!
    pi_65476178
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:48 schreef Trigalti het volgende:

[..]

Als je je nu al afvraagt hoe lang je het vol gaat houden ben je niet goed bezig.
    Ik bedoel, doorzetten man!
    Ik zou als ik jou was niet Seven Nations Army enz gaan spelen, begin met wat basis akkoorden en toonladders enz.
    Hier kun je wel wat mee:
    http://www.justinguitar.com/
    Daar kan ik wel wat mee ja, dank je. En ik geef nog niet op hoor

Maar zoals Frankii zegt, iets herkenbaars is gewoon leuk, zeker als t een beetje lukt. Maar ik dacht zelf al wel dat ik beter gewoon van voor af aan kan beginnen. Sowieso die tabs en dergelijke maar eens onder de knie zien te krijgen
      woensdag 28 januari 2009 @ 00:46:05 #237
    157428 GoodGawd
    pi_65477716
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:19 schreef dill het volgende:

[..]

Ja, dat dus. Heel irritant
    Als je er een nieuw setje op hebt, gewoon de snaren als een boer aanslaan op en neer. Zonder te fretten of iets dergelijks, gewoon aanslaan zoals een baby dat zou doen en ook lekker hard. Is overigens ook goed voor het hout als dat af en toe eens doet. Krachtig strummen zodat je gitaar eens lekker kan trillen.
      woensdag 28 januari 2009 @ 07:10:34 #238
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65480028
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 13:34 schreef Thy... het volgende:
    Momenteel bezig met het leren van Wonderwall. Eerste nummer wat ik leer na wat akkoorden oefeningen.
    Onderstaande les geeft het strumming patroon goed weer.

Dat is ook mijn eerste nummer geweest .
    Ook een goeie om te oefenen (vond ik), is 'good riddance' van green day. Begin met gewoon strummen van dat nummer. Doe daarna fingerpicking. Leer daarna beide af te wisselen. En nu ben ik bezig om tijdens het strummen arpeggio's te oefenen. Perfect nummer om meerdere technieken te leren met makkelijke akkoorden.
      woensdag 28 januari 2009 @ 10:45:43 #239
    140318 Thy...
    Met puntjes
    pi_65483981
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 07:10 schreef kingmob het volgende:

[..]

Dat is ook mijn eerste nummer geweest :D.
    Ook een goeie om te oefenen (vond ik), is 'good riddance' van green day. Begin met gewoon strummen van dat nummer. Doe daarna fingerpicking. Leer daarna beide af te wisselen. En nu ben ik bezig om tijdens het strummen arpeggio's te oefenen. Perfect nummer om meerdere technieken te leren met makkelijke akkoorden.
    wat bedoel je precies met het strummen van Good riddance. als je naar een stukje van het nummer kijkt:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    E|--------------------------------------------------------|
    B|------3-------------3-------------3-------------3-------|
    G|----0---0---0-----0---0---0-----0---0---0-----2---2---2-|
    D|----------0-------------0-------------2----0--------0---|
    A|-----------------------------3--------------------------|
    E|-3-------------3----------------------------------------| 

dan valt dat lijkt mij niet echt te strummen. Of hou je de B en E op de derde fret en sla je op de maat van het nummer alle snaren aan?
    - Douglas Adams
      Moderator woensdag 28 januari 2009 @ 11:22:43 #240
    1424 crew  Jimbo
    Gråtrunka
    pi_65485184
    Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
    Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
    @:Jimbo voor mod, yeah *O*
      woensdag 28 januari 2009 @ 11:26:56 #241
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65485324
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:45 schreef Thy... het volgende:

[..]

wat bedoel je precies met het strummen van Good riddance. als je naar een stukje van het nummer kijkt:
    [ code verwijderd ]

dan valt dat lijkt mij niet echt te strummen. Of hou je de B en E op de derde fret en sla je op de maat van het nummer alle snaren aan?
    Exact. Je speelt de G met de je vingers op de 3e fret van de b en e snaar.
    Je speelt een Cadd9, met ipv een e op de e snaar een g (dus ook 3e fret, laat die vingers maw gewoon staan). en dan een D. Die D kun je ook Dsus4 spelen, zodat je je vingers kan laten staan (bij het fingerpicking kan dat omdat je de e snaar niet gebruikt), maar ik vind een D mooier (en het moet ook een D zijn).
    Dan heb je alleen nog de Em en daar speel je een hem ook weer met 2 vingers op de 3e fret van de b en e snaar. Dat is dan weer een variant op Em7 als ik het goed heb

Ik leg het ingewikkeld uit, je pink en ringvinger laten staan en dan G,C,D en Em spelen met de ander 2 vingers had volstaan, maar ik probeer je te laten inzien hoe de akkoorden werken. Dat je bijvoorbeeld zo'n G en Cadd9 op meerdere manieren kan spelen en dat het dan toch hetzelfde akkoord is.

Als het goed is staat dat ook in tab, want uiteindelijk gaat het liedje in de albumversie ook over op strumming (welliswaar met arpeggio's maar da's niet zo relevant). Maar je moet maar eens proberen om die akkoorden te vervangen door hun alternatieven. De klank zal iets anders zijn, maar het liedje zal nog steeds kloppen.
    pi_65494062
    Ik ben op dit moment nog steeds bezig met majeur/mineur pentatonisch maar wil wel graag verder nu. Aangezien ik een poosje geen les heb, weet iemand iets? een nieuwe toonladder ofzow?
    pi_65494285
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:12 schreef Gitaarmat het volgende:
    Ik ben op dit moment nog steeds bezig met majeur/mineur pentatonisch maar wil wel graag verder nu. Aangezien ik een poosje geen les heb, weet iemand iets? een nieuwe toonladder ofzow?
    majeur/mineur pentatonisch in elke sleutel over de gehele hals misschien?

Als je dat al kan (+majeur natuurlijk), dan harmonische en melodische mineur en pentatonische blues.
    Daarna eventueel de verschillende modi.
    pi_65494416
    in elke sleutel? ik ken wel alle 5 de posities
    pi_65494569
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:22 schreef Gitaarmat het volgende:
    in elke sleutel? ik ken wel alle 5 de posities
    Dan ben je al een heel eind, nu nog leren voor elke sleutel (alleen een kwestie van patroon verschuiven).
    pi_65494816
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:26 schreef starla het volgende:

[..]

Dan ben je al een heel eind, nu nog leren voor elke sleutel (alleen een kwestie van patroon verschuiven).
    Ik begrijp je niet voor elke toonsoort bedoel je?
    pi_65495102
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:31 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet voor elke toonsoort bedoel je?
    yup
    pi_65495147
    Oh dat kan ik ook al
    pi_65495219
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:40 schreef Gitaarmat het volgende:
    Oh dat kan ik ook al

Dan kun je bijvoorbeeld beginnen met pentatonische blues, de melodische (stijgend en dalend) en harmonische mineur. Als je natuurlijk wel de majeur (ionisch) en mineur (aeolisch) kunt spelen.
    pi_65496469
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:42 schreef starla het volgende:

[..]

Dan kun je bijvoorbeeld beginnen met pentatonische blues, de melodische (stijgend en dalend) en harmonische mineur. Als je natuurlijk wel de majeur (ionisch) en mineur (aeolisch) kunt spelen.
    Nee..? Weet niet eens wat dat is/betekent.
    pi_65497120
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 16:18 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Nee..? Weet niet eens wat dat is/betekent.
    De majeur en normale (natuurlijke) mineur

ofwel in C:

majeur: CDEFGABC
    mineur: CDD#FGG#A#C itt harmonisch: CDD#FGG#BC en melodisch stijgend: CDD#FGABC
    pi_65512054
    Nou, ik ben inmiddels begonnen met de akkoorden.

Ik heb alleen echt pijn in mn vingers zeg Krijg de goede tonen er echt nog niet uit... dan raakt mn ene vinger weer een andere snaar enzo. Pfff, en dan mag je handpalm ook nog niet de hals raken. Ik krijg t niet voor elkaar.

Maar het is dus de bedoeling dat als je met je vingers kracht op de snaren zet je met je elleboog tegengewicht geeft neem ik aan? Als je begrijpt wat ik bedoel.

En bij akkoord A krijg ik echt heel lastig mijn 3 vingers op die tweede fred, dan raak ik elke keer een andere snaar.
    pi_65513634
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 23:15 schreef dill het volgende:
    Nou, ik ben inmiddels begonnen met de akkoorden.

Ik heb alleen echt pijn in mn vingers zeg Krijg de goede tonen er echt nog niet uit... dan raakt mn ene vinger weer een andere snaar enzo. Pfff, en dan mag je handpalm ook nog niet de hals raken. Ik krijg t niet voor elkaar.

Maar het is dus de bedoeling dat als je met je vingers kracht op de snaren zet je met je elleboog tegengewicht geeft neem ik aan? Als je begrijpt wat ik bedoel.

En bij akkoord A krijg ik echt heel lastig mijn 3 vingers op die tweede fred, dan raak ik elke keer een andere snaar.
    Probeer erop te letten dat je je linkerduim in het midden tegen de achterkant van de hals houdt, je neemt dan vanzelf al een wat natuurlijkere houding aan. Niet te hard knijpen, de kracht komt het meest doordat je met de puntjes van je vingers duwt.

bij het A akkoord kan je als je vingers niet onder elkaar passen, ze een beetje over elkaar heen leggen, bijvoorbeeld zodat je wijsvinger bijna de eerste fret raakt, je middelvinger in het midden zit, en je ringvinger bijna tegen de derde fret aan. Je hand/pols wat schuiner of rechter draaien ten opzichte van de hals kan hier ook bij helpen; de palm van je hand hoeft niet per sé steeds parallel te lopen aan de hals! Probeer een beetje te friemelen en draaien tot het een beetje gemakkelijk ligt, en laat de grip dan los en pak hem nog eens zo vast. Paar keer oefenen, en pappa's got a brand new chord
      donderdag 29 januari 2009 @ 00:12:30 #254
    157428 GoodGawd
    pi_65513794
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:12 schreef Gitaarmat het volgende:
    Soleren over akkoord wisselingen. + Arpeggio's.
    pi_65520413
    Je kan een A-akkoord eventueel ook met middelvinger, ringvinger en pink pakken. Meestal heb je dan net iets minder ruimte nodig op de nek.
    pi_65521086
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 00:05 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Probeer erop te letten dat je je linkerduim in het midden tegen de achterkant van de hals houdt, je neemt dan vanzelf al een wat natuurlijkere houding aan. Niet te hard knijpen, de kracht komt het meest doordat je met de puntjes van je vingers duwt.

bij het A akkoord kan je als je vingers niet onder elkaar passen, ze een beetje over elkaar heen leggen, bijvoorbeeld zodat je wijsvinger bijna de eerste fret raakt, je middelvinger in het midden zit, en je ringvinger bijna tegen de derde fret aan. Je hand/pols wat schuiner of rechter draaien ten opzichte van de hals kan hier ook bij helpen; de palm van je hand hoeft niet per sé steeds parallel te lopen aan de hals! Probeer een beetje te friemelen en draaien tot het een beetje gemakkelijk ligt, en laat de grip dan los en pak hem nog eens zo vast. Paar keer oefenen, en pappa's got a brand new chord
    Ik zal het eens gaan proberen.

Maar dat wordt echt heel veel oefenen, dat heb ik wel gemerkt. Die hand van mij weet echt nog niet hoe hij zich moet houden/bewegen en dergelijke.

En het kan niet zo zijn dat de snaren te strak gesapnnen zijn toch? Ik moet ze voor mijn gevoel namelijk echt heel hard indrukken wil ik een mooie klank eruit krijgen. Maar goed, de snaren zijn wel goed gestemd dus dan kan ik ze niet losser doen natuurlijk. Oefenen, oefenen, oefenen
      donderdag 29 januari 2009 @ 11:03:55 #257
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_65521205
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 11:00 schreef dill het volgende:

[..]

Ik zal het eens gaan proberen.

Maar dat wordt echt heel veel oefenen, dat heb ik wel gemerkt. Die hand van mij weet echt nog niet hoe hij zich moet houden/bewegen en dergelijke.

En het kan niet zo zijn dat de snaren te strak gesapnnen zijn toch? Ik moet ze voor mijn gevoel namelijk echt heel hard indrukken wil ik een mooie klank eruit krijgen. Maar goed, de snaren zijn wel goed gestemd dus dan kan ik ze niet losser doen natuurlijk. Oefenen, oefenen, oefenen
    Dat heeft iedereen in het begin, mijn vingers lagen helemaal open na de eerste week niet opgeven komt goed. Succes
    ------------------
    pi_65521214
    Het is belangrijk dat je de snaar zo dicht mogelijk achter de fret aandrukt. Hoe dichter je achter de fret zit (niet op de fret, maar er nog wel achter blijven), des te beter de klank zal zijn. Je hoeft dan ook minder druk te zetten. Probleem is dat dit niet altijd mogelijk is om al je vingers vlak achter de fret te plaatsen, zoals dus bij een A-akkoord.
    pi_65521918
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 11:04 schreef Jordy-B het volgende:
    Het is belangrijk dat je de snaar zo dicht mogelijk achter de fret aandrukt. Hoe dichter je achter de fret zit (niet op de fret, maar er nog wel achter blijven), des te beter de klank zal zijn. Je hoeft dan ook minder druk te zetten. Probleem is dat dit niet altijd mogelijk is om al je vingers vlak achter de fret te plaatsen, zoals dus bij een A-akkoord.
    Ja precies, zeker bij die A is dat echt niet te doen. Ik ben al blij als ik uberhaupt mijn 3 vingers binnen die 2e fret krijg

En wat ik ook heel lastig vind is dat ik mijn wijsvinger en pink niet zo heel ver uit elkaar krijg. Bij Seven nation army is het bijvoorbeeld makkelijk om die 7 - 7 - 10 - 7 te kunnen doen zonder je wijsvinger te verplaatsen maar ik haal die 10 niet met mn pink als ik mn wijsvinger bij de 7 hou helaas.
    pi_65527624
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 00:12 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Soleren over akkoord wisselingen. + Arpeggio's.
    Bedoel je gewoon meegaan in de toonsoort, dus als er A gespeeld wordt iets in A en als het akkoord D gepakt wordt iets in D?
    pi_65528571
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 11:26 schreef dill het volgende:

[..]

Ja precies, zeker bij die A is dat echt niet te doen. Ik ben al blij als ik uberhaupt mijn 3 vingers binnen die 2e fret krijg

En wat ik ook heel lastig vind is dat ik mijn wijsvinger en pink niet zo heel ver uit elkaar krijg. Bij Seven nation army is het bijvoorbeeld makkelijk om die 7 - 7 - 10 - 7 te kunnen doen zonder je wijsvinger te verplaatsen maar ik haal die 10 niet met mn pink als ik mn wijsvinger bij de 7 hou helaas.
    Er gaat wel wat oefening inzitten voordat je genoeg bereik hebt op de hals... Ik zal je wel een beetje moeten teleurstellen door te zeggen dat een stap van 7e naar 10e fret niet zo groot is. Voor veel toonladders zal je nog een fret verder moeten en dat op het begin van de nek (dus aan de kant van de kop). Dus bijvoorbeeld van 1e naar 5e fret.

Dat is een kwestie van oefenen. Denk erom dat het een stuk makkelijker wordt als je je hand in de juiste positie hebt ten opzichte van de nek, en daarvoor is de plaats van je duim op de nek erg belangrijk.
      donderdag 29 januari 2009 @ 16:07:11 #262
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65533070
    Voor mij was goede controle krijgen over mijn pink een van de grootste uitdagingen gedurende de eerste maanden. Wat heel goed helpt is om bijvoorbeeld de minor pentatonic of de chromatic scale te spelen. Speel die dan voor G oid en met een metronoom er bij. Zorg dat alles goed klinkt en op het zelfde tempo gebeurd en ga dan pas een tempootje omhoog.
    Serieus, als ik dat meteen goed had gedaan had ik het waarschijnlijk zo geleerd, nu heb ik er vet lang over gedaan

Seven nation army kun je trouwens ook spelen door de A snaar er bij te pakken. Dat vind ik een stuk logischer en makkelijker eigenlijk. Zet de getallen die je nu noemt om in noten en zoek uit waar die noten dubbel zitten (waar ik al weg heb gegeven dat dat op de A snaar is ). Is ook een goede oefening. het 'snappen' van de gitaar scheelde voor mij iig ook veel.
    pi_65533230
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 13:54 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Bedoel je gewoon meegaan in de toonsoort, dus als er A gespeeld wordt iets in A en als het akkoord D gepakt wordt iets in D?
    Ja, als je een blues nummertje in Amineur hebt, kun je bijvoorbeeld pentatonische mineur of blues erover spelen.
      donderdag 29 januari 2009 @ 17:12:12 #264
    157428 GoodGawd
    pi_65535871
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 16:10 schreef starla het volgende:

[..]

Ja, als je een blues nummertje in Amineur hebt, kun je bijvoorbeeld pentatonische mineur of blues erover spelen.
    Nee ik bedoel, net zoals je in Jazz doet, over de akkoorden heen spelen.

Dit is een modern Jazz nummer, solo begint 1:56. Hij speelt ook mee over de akkoord wisselingen. Hij begint op Ebm7 dan wat frutsels in C, Fm7, Bb7b9, Ab7/D6 etc. Maar dat is niet zo interssant het is maar een voorbeeldje. Je kan ook gewoon alles Ebm7 (omdat het stuk daarin in is geschreven) soleren en alleen bij Fm7 even naar F gaan. Klinkt ook goed

Maar je moet natuurlijk wel weten, wanneer elk akkoord komt en welke het is. Want als je het niet goed doet klinkt het echt bagger
    pi_65537167
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 17:12 schreef GoodGawd het volgende:
    Nee ik bedoel, net zoals je in Jazz doet, over de akkoorden heen spelen.
    Dat lijkt me toch niet iets wat je iemand wilt adviseren die net de pentatonische laddertjes heeft geleerd
    Die kan het beste beginnen met die laddertjes ook toe te passen, het beste in bluesvorm waarbij je dus niet elk akkoord of elke maat hoeft te wisselen van toonladder. Daarbij zei hij dat hij niet eens wist wat ionisch en aeolisch betekende. Eerst dus de modi leren, incluis alternatieven zoals bebop + jazzprogressions, alvorens je te wagen aan jazz. Of niet soms?
    pi_65537395
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 17:46 schreef starla het volgende:

[..]

Dat lijkt me toch niet iets wat je iemand wilt adviseren die net de pentatonische laddertjes heeft geleerd
    Die kan het beste beginnen met die laddertjes ook toe te passen, het beste in bluesvorm waarbij je dus niet elk akkoord of elke maat hoeft te wisselen van toonladder. Daarbij zei hij dat hij niet eens wist wat ionisch en aeolisch betekende. Eerst dus de modi leren, incluis alternatieven zoals bebop + jazzprogressions, alvorens je te wagen aan jazz. Of niet soms?
    Ouch.

heeft ie wel vaker een handje van hoor.
    pi_65537703
    quote:

[..]

Ik ben ongeveer zover: Robben Ford Bluesje .
    Om je even een indruk te geven, dat soleren in Ebm7 en Fm7 waar GoodGawd het over heeft begrijp ik nog niet echt
    pi_65537834
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 18:03 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Klinkt lekker!
    quote:
    Om je even een indruk te geven, dat soleren in Ebm7 en Fm7 waar GoodGawd het over heeft begrijp ik nog niet echt
    Daarom zou ik me daar ook nog niet mee bezighouden.
    pi_65539696
    quote:

[..]

Haha, bekende backing track, daar heb ik ook vaak overheen gejamd!
      vrijdag 30 januari 2009 @ 00:06:46 #270
    157428 GoodGawd
    pi_65552238
    quote:

[..]

Net de pentatonische ladder kan? Hij weet toch alle posities voor elke toonsoor. Het enige wat hij bij die jazz dingen moet doen is die pentatonisch ladder ook spelen maar dan gewoon even veranderen van toon waarin je die ladder speelt, als ie een beetje muzikaal is of de akkoorden lijn weet van het nummer dan komt ie er zo uit.
    Ik vind die modes niet eens zo heel interessant. Als je die pentatonische ladder op een gegeven moment heel goed blindelings kan toepassen, dan kom je er vanzelf achter welke tonen ook wel vet kunnen klinken als je die eraan toevoegd.
    Maar dat is slechts mijn humble opinion.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 00:08:11 #271
    157428 GoodGawd
    pi_65552278
    quote:

[..]

Gewoon pentatonisch in Eb en F die m7 kan je in principe wegdenken, je kan ivm m7 wel arpeggios gebruiken als je daar al wat van snapt
    pi_65552643
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 00:06 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Net de pentatonische ladder kan? Hij weet toch alle posities voor elke toonsoor. Het enige wat hij bij die jazz dingen moet doen is die pentatonisch ladder ook spelen maar dan gewoon even veranderen van toon waarin je die ladder speelt, als ie een beetje muzikaal is of de akkoorden lijn weet van het nummer dan komt ie er zo uit.
    Ik vind die modes niet eens zo heel interessant. Als je die pentatonische ladder op een gegeven moment heel goed blindelings kan toepassen, dan kom je er vanzelf achter welke tonen ook wel vet kunnen klinken als je die eraan toevoegd.
    Maar dat is slechts mijn humble opinion.
    Ik snap wat je bedoelt, maar zo werkt jazz niet. Je kunt niet zomaar pentatonische laddertje spelen over een akkoord ook al zit je in dezelfde toonsoort. Daarbij komen toch echt de modi om de hoek kijken. Jij vindt ze misschien niet interessant, maar belangrijk zijn ze wel. Voorbeeldje: standaard ii V I progressie in C, je hebt dan Cmaj7, G7 en Dm7. Over Cmaj7 kun je bijvoorbeeld lydisch spelen maar ook gewoon ionisch, een pentatonische blues gaat superlelijk klinken omdat je met een A# zit ipv een B. Het volgende akkoord is een G7, standaard is myxolydisch. je kunt vanwege de A# en mede vanwege de C# moeilijk weer een pentatonische blues spelen. Een Dm7 is wel suitable voor pentatonische blues. Met andere woorden, je moet switchen van toonladders (modi) of op jouw manier; de helft van een toonladder spelen, omdat het anders lelijk klinkt? Maar dat is mijn mening maar

Ik ben gewoon van mening: wil je jazzen, doe het dan goed. Ik beheers de theorie een beetje, maar zelf ben ik geen jazzgitarist.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 07:16:27 #273
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65555026
    Hebben jullie een goeie site over muziektheorie? Ik wil me vandaag wel weer ergens in verdiepen. Niet zoveel werk te doen vandaag
    Kan bijvoorbeeld nooit een goeie uitleg over de 'key of'. Er wordt altijd net gedaan alsof het vanzelfsprekend is, dus ik neem aan dat de basis eenvoudig is, maar de theorie is vast razend interresant!
    pi_65559238
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 07:16 schreef kingmob het volgende:
    Kan bijvoorbeeld nooit een goeie uitleg over de 'key of'.
    Wat is je exacte vraag dan?

Anywho...

Deze is mooi om mee te beginnen: http://www.ultimate-guita(...)y_the_beginning.html
      vrijdag 30 januari 2009 @ 11:26:05 #275
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65560474
    Niete echt een exacte vraag. meer om aan te geven dat dat regelmatig mist in een uitleg. Heb me d'r kapot op gegoogled en dan krijg je enkel uitleggen hoe je alle akkoorden speelt etc.
    Heb het dan weer op wikipedia opgezocht, maar daar snapte ik geen bal van. Ik heb nooit iets van een muzikale opleiding gehad. wel muziekles op de middelbare school, maar daar hielden we ons niet bezig met dit soort dingen gek genoeg.

Bedankt voor de link dus
    pi_65561499
    Als je alleen witte toetsen op een piano gebruikt zit je in C. Zit er een Bes (1 mol) ipv een B in dan zit je in F. Zit er ook een Es ipv een E (2 mollen) in dan zit je in Bes. Met nog een As erbij ipv een A zit je in Es. Elke mol erbij betekent voor de toonsoort een kwint omlaag. Oftewel: Friese Boeren Eten Alle Dagen Gort.
    Andersom, met kruizen: Zit er een Fis ipv een F in dan zit je in G. Met een Cis erbij zit je in D. Elk kruis erbij betekent een kwint omhoog. Oftewel: Geef Die Aap Een Banaan, Frits!
      vrijdag 30 januari 2009 @ 11:59:46 #277
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65561716
    Tja, wat ik mer is dat ik de theorie al ken, maar de woorden gewoon niet. Ben nu gewoon weer even vanaf het begin aan het lezen. Maar ik kon in principe al gewoon m'n eigen akkoorden maken etc. Gaat alleen nog niet volgens intuitie, ik moet alles opschrijven vanuit de major scale.
    pi_65567752
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 00:08 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Gewoon pentatonisch in Eb en F die m7 kan je in principe wegdenken, je kan ivm m7 wel arpeggios gebruiken als je daar al wat van snapt
    Nee snap niet echt wat je met appergios bedoelt, gewone snaren aanslaan onder de akkoorden en vingerzetting soms een beetje veranderd bijv. D-Dsus2-Dsus4 dat soort shit?
    pi_65567819
    pi_65567917
    OK, ik weet zelf eigenlijk niet of ik het kan waar je het precies allemaal gebruikt en hoe .
    Is dat nou gewoon een paar noten aanslaan van een akkoord?
    pi_65567982
    Zoals het er staat: afzonderlijke noten spelen van een akkoord ipv de noten tegelijk spelen
    pi_65568320
    Oh zo, nog niet geprobeerd, ik zal zo even kijken, of klinkt het makkelijker dan dat het is?
    pi_65568574
    En dus ook niet gewoon een akkoord-greep pakken en dan langzaam strummen, maar echt voor iedere noot van het akkoord apart je vinger neerzetten en de snaar aanslaan.

Maar kijk gewoon even op youtube voor een paar arpeggio-lesjes.
    pi_65568644
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 15:09 schreef Gitaarmat het volgende:
    Oh zo, nog niet geprobeerd, ik zal zo even kijken, of klinkt het makkelijker dan dat het is?
    Ja, er gaat ontiegelijk veel werk inzitten om het snel en nauwkeurig te spelen:

vrijdag 30 januari 2009 @ 15:25:50 #285
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65568972
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 15:15 schreef Jordy-B het volgende:
    En dus ook niet gewoon een akkoord-greep pakken en dan langzaam strummen, maar echt voor iedere noot van het akkoord apart je vinger neerzetten en de snaar aanslaan.

Maar kijk gewoon even op youtube voor een paar arpeggio-lesjes.
    Waarom zou je dat doen Ik bedoel dan het apart je vinger neerzetten, ik speel ze zelf - of probeer dat - bijvoorbeeld vaak op de up-strums te spelen. Daar zijn ze toch ook voor bedoeld?
    pi_65569021
    Ohkee nu weet ik iig wat arpeggio is, maar dat word niet veel gebruikt in de blues volgens mij?
    pi_65569359
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 15:25 schreef kingmob het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen Ik bedoel dan het apart je vinger neerzetten, ik speel ze zelf - of probeer dat - bijvoorbeeld vaak op de up-strums te spelen. Daar zijn ze toch ook voor bedoeld?
    omdat anders de snaren doorklinken en je een akkoord krijgt.

Het idee van een arpeggio is juist dat je een gebroken akkoord hebt. Dus losse noten ipv een akkoord.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 15:41:14 #288
    207371 Verluste
    Definitely Maybe
    pi_65569484
    hebben jullie ook wel ns dat jullie vingers af en toe te traag reageren?
    Dasvidanja
    pi_65569619
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 15:41 schreef Verluste het volgende:
    Teveel drank op?
    pi_65569657
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 15:27 schreef Gitaarmat het volgende:
    Ohkee nu weet ik iig wat arpeggio is, maar dat word niet veel gebruikt in de blues volgens mij?
    Je komt het inderdaad niet veel tegen in de wat meer traditionele blues, maar dat weerhoudt je natuurlijk niet om het toe te passen in blues. Arpeggio's passen prima in bluesmuziek.
    pi_65569679
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 15:41 schreef Verluste het volgende:
    Als ik koude poten heb ja.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 15:48:36 #292
    157428 GoodGawd
    pi_65569757
    Toch maar weer die vent van die Justin >_>
    Moet je maar even lezen.

http://justinguitar.com/en/AR-001-Major7arp.php
    pi_65570560
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 15:27 schreef Gitaarmat het volgende:
    Tuurlijk wel.
    Het is niet iets stijlafhankelijks ofzo. Een arpeggio is gewoon een moeilijk woord voor iets heel basics. Pak een willekeurig akkoord, sla daar 1 willekeurige snaar van aan, sla daarna nog een snaar aan, evt nog een, en voila, een arpeggio. Vooral niet te moeilijk denken want dat is het niet.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 17:10:02 #294
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65572658
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 15:37 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

omdat anders de snaren doorklinken en je een akkoord krijgt.

Het idee van een arpeggio is juist dat je een gebroken akkoord hebt. Dus losse noten ipv een akkoord.
    Bij mij klinken de snaren niet door als ik het akkoord pak hoor? Ja behalve als ik eerst strum en dan een paar accenten erin stop, maar dan is dat juist de bedoeling. En als je het dan wilt breken kan je altijd nog palm-muting gebruiken, lijkt me veel makkelijker?
    pi_65572984
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:10 schreef kingmob het volgende:

[..]

Bij mij klinken de snaren niet door als ik het akkoord pak hoor?
    Hmmm, of je hebt dan hele oude snaren, of je slaat ze niet goed aan
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:10 schreef kingmob het volgende:
    En als je het dan wilt breken kan je altijd nog palm-muting gebruiken, lijkt me veel makkelijker?
    Lijkt mij juist veel moeilijker, vooral als je de arp's iets sneller wilt gaan spelen, moet je tussen 2 opeenvolgende noten steeds snel met je palm de snaren muten. Dan is het toch veel handiger om gewoon je vingers op te tillen?
      vrijdag 30 januari 2009 @ 17:26:25 #296
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65573145
    Volgens mij snap ik er niks van
    Ik heb het voor de duidelijkheid dus niet over 1 of andere toonladder die je speelt ofzo, maar gewoon ipv je Am oid strummen, alle of enkele snaren spelen. Dan ga je toch niet iedere snaar afzonderlijk pakken, maar zet je je hand meteen goed?
    pi_65573337
    Ja ok, maar arpeggio's worden meestal niet zo gespeeld, omdat je het op die manier niet snel kunt spelen. Dan klinkt het op een gegeven moment als een rommel. Figuren als hieronder kun je razendsnel spelen + dat je meer noten aanslaat. Maar daarvoor moet je je verdiepen in de techniek zoals het 'rollen' met je fretting hand.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    Am Arpeggio:
    E:--------------5-8-5--------------|
    B:------------5-------5------------|
    G:----------5-----------5----------|
    D:--------7---------------7--------|
    A:------7-------------------7------|
    E:--5-8-----------------------8-5--|
      vrijdag 30 januari 2009 @ 17:35:24 #298
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65573381
    Ja, maar die kan je niet eens als akkoord pakken
    pi_65573469
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef kingmob het volgende:
    Ja, maar die kan je niet eens als akkoord pakken
    Het is gewoon een barré Am, met een paar extra noten.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 17:40:58 #300
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65573533
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:38 schreef starla het volgende:

[..]

Het is gewoon een barré Am, met een paar extra noten.
    Ja, maar zonder die extra noten vervalt de reden om hem vinger voor vinger te doen.
    Zoals ik al zei, ik wil je best geloven, maar ik zie d elogica echt niet
    pi_65573633
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:40 schreef kingmob het volgende:
    Ja, maar zonder die extra noten vervalt de reden om hem vinger voor vinger te doen.
    Zoals ik al zei, ik wil je best geloven, maar ik zie d elogica echt niet
    Nee, de reden vervalt niet. Probeer het zelf nu eens op de 2 verschillende manieren:

Bij Am barré zonder die 8ste fret
    1) je zet het akkoord meteen neer, speel een arpeggio zonder dat de snaren doorklinken. Hoe doe je dat? Palm mute?

2) zet vinger voor vinger neer en speel arpeggio zonder dat de snaren doorklinken. Het is nu veel makkelijker om je vingers op te tillen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')