abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64418503
In de tab van I'm yours op http://www.tabsrus.nl/Download/16659 is de capo op de 2e fret. Moet ik dan voor de akkoorden beginnen te tellen van waar ik normaal tel of vanaf de 3e fret? En wat is het nut van die capo als je later toch alleen maar barré akkoorden speelt?

En ik heb er één als deze

Waarschijnlijk heeft de dame in de winkel begrepen dat ik alleen maar ijzeren snaren heb, maar ik heb dus 3 ijzeren en 3 van nylon. Kan ik hem dan toch gebruiken?

[ Bericht 16% gewijzigd door tim2308 op 28-12-2008 01:05:15 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_64419933
Een capo kan je zowel op stalen als nylon snaren gebruiken.

Het nut van een capo is dat je een andere/makkelijkere vingerzetting kan gebruiken bij liedjes die hoger in toon zijn.

Je gaat tellen van je capo dit wordt de vervanger van je topkam

Succes!
pi_64424677
tvp
  zondag 28 december 2008 @ 12:20:32 #104
232767 DoomCow
FABRICATI DIEM, PVNC
pi_64425290
Sinds kerstavond ben ik ook in het bezit van een acoustisch exemplaar (Richwood), en ik ben nog een beetje aan het aankloten en het internet af te struinen naar tips :} Ik geniet er al wel van...
Where's my cow? Is that my cow?
It goes, 'Hruuuugh!' It is a hippopotamus!
That's not my cow!
pi_64425549
quote:
Op zondag 28 december 2008 02:03 schreef allsystemshalt het volgende:
Een capo kan je zowel op stalen als nylon snaren gebruiken.
Het nut van een capo is dat je een andere/makkelijkere vingerzetting kan gebruiken bij liedjes die hoger in toon zijn.
Maar als je later een barré hebt op 5 en verder (zie tab) dan heeft die capo toch ook niet veel zin?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_64426762
quote:
Op zondag 28 december 2008 12:20 schreef DoomCow het volgende:
Sinds kerstavond ben ik ook in het bezit van een acoustisch exemplaar (Richwood), en ik ben nog een beetje aan het aankloten en het internet af te struinen naar tips :} Ik geniet er al wel van...
http://www.justinguitar.com/index.php

Veel plezier.
pi_64574375
quote:
Op zondag 28 december 2008 12:30 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Maar als je later een barré hebt op 5 en verder (zie tab) dan heeft die capo toch ook niet veel zin?
Nope...

Als er totaal geen open snaren gespeeld worden, heeft een capo geen zin. Schuif dan gewoon je barré wat op.

Maar je kan het nummer natuurlijk wel met open akkoorden spelen, en dan is een capo wel handig (als je tenminste met de muziek mee wil spelen).
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_64735238
ok ik heb een vraagje voor de heren experts hier.
Ik wilde vandaag eigenlijk naar Köln, Duitsland rijden voor een nieuwe gitaar, maar helaas moeten staken vanwege het ongelofelijke pokkeweer hier (10-12cm sneeuw... wtf )

Ik wil ontzettend graag een dikke vette Les Paul hebben, voornamelijk om veel punkrock en in de toekomst ook britpop mee te gaan spelen, maar die ook zonder distortion mooi vol klinkt, dus ik ben beginnen te kijken bij hét übermerk, Epiphone (Gibson is écht buiten de prijsrange...)

Nu zie ik een paar prachtige exemplaren staan, met nogal véél prijsverschil. Ik zou het héél fijn vinden als iemand me kan uitleggen waar je dit in terugmerkt (Klank? Stevigheid? Afwerking? etc??)...

Bijvoorbeeld:

hier (1) staat een Epiphone Les Paul Standard in Honeyburst...¤380, en hier (2) staat de Epiphone Les Paul Standard Plus in honeyburst, ¤ 433, een prijsverschil van een dikke ¤50, dus IK denk dan, er zal flink verschil zitten tussen "standard" en "standard plus"... maar dit kan ik echt nérgens vinden op teh interwebz

(1) (2)

nog eentje:
De vorige 2 LP's zitten tot aan de ¤433, maar nu staan er dus ook nog "Les Paul Custom's" bij... en die zijn wéér een kleine ¤100 duurder; zoals deze prachtige in silverburst (3) of deze custom in ebony. (4)

(3) (4)

Het verschil tussen die Custom ebony en Silverburst zal hem waarschijnlijk in de kleur zitten, de Silverburst is een meer gecompliceerde (en naar mijn mening veel mooiere) kleur, dus duurder, maar wát is dan nu het grote verschil tussen een Custom, een Standard, en een Standard Plus? Loont het zich echt om ¤100 extra te spenderen voor een custom, of is dat gewoon omdat je dan kan zeggen dat je een 'custom' gitaar hebt?

Alvast bedankt!

-ohja, PS: Als je andere merken wilt aanbevelen voor mensen die eventueel meelezen is dat prima, maar ik heb al besloten dat ik écht perse een Epiphone wil
pi_64736846
...of kan ik die vraag beter verplaatsen naar het grote gitaristentopic... (daar praten ze allemaal taaltjes die ik niet snap )?
pi_64737116
Zie de gibson les paul wiki.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_64737312
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:53 schreef Jordy-B het volgende:
Zie de gibson les paul wiki.
Daar staan allerlei verschillende standards van verschillende tijdsperioden... ik neem dan gemakshalve aan dat de standards op die site gewoon uit 2008 zijn...
En wat custom betreft staat er niet meer bij dan dat het uiterlijk verschil is... kan je dat bevestigen?
pi_64737803
Nee, want er zijn volgens mij ook customs met drie pickups en andere tuners.

Ik heb het wel over de engelstalige wiki... http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul
pi_64737865
uiteindelijk zou ik het net zo aanpakken als ik het altijd aanpak als ik een gitaar koop.

Kijk, voel en luister.
pi_64738867
Ik vind 50 euro totaal geen groot prijsverschil, dat kan makkelijk aan de lak liggen.
  woensdag 7 januari 2009 @ 00:43:45 #115
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_64754915
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 17:06 schreef M4a1 het volgende:

Ik wil ontzettend graag een dikke vette Les Paul hebben, voornamelijk om veel punkrock en in de toekomst ook britpop mee te gaan spelen, maar die ook zonder distortion mooi vol klinkt, dus ik ben beginnen te kijken bij hét übermerk, Epiphone (Gibson is écht buiten de prijsrange...)

lol, als dat niet zo zou zijn, heb je toch een behoorlijk crappy gitaar LP heeft zowiezo een vette toon met veel body. Ik zou ze gewoon gaan proberen, dan hoor je het zelf. En probeer ook verschillende amps trouwens. Want dan kan soms nogal verschillen.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_64761289
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 00:43 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

lol, als dat niet zo zou zijn, heb je toch een behoorlijk crappy gitaar LP heeft zowiezo een vette toon met veel body. Ik zou ze gewoon gaan proberen, dan hoor je het zelf. En probeer ook verschillende amps trouwens. Want dan kan soms nogal verschillen.
Mja amps kijk ik een andere keer voor. Het zit zo ik speel nu een klein poosje op een Cort G200 met een Ibanez (ibz10G) 19 watt amp, en ik wil graag aan het serieuzere oefenwerk beginnen, dus eerst een upgrade van een goedkope strat naar midklasse les paul. Dus eerstkomende tijd zal ik dan met die Les Paul op een relatief goedkope amp spelen, voordat ik die ook upgrade. (alles tegelijk is een beetje veel van het goeie in 1x voor mijn arme studentenrekening )

-edit-
ohja, er zit nog een Korg 105od Classic Overdrive pedaaltje tussen, klinkt veul beters dan de gain van de Ibanez amp.

[ Bericht 5% gewijzigd door M4a1 op 07-01-2009 10:42:13 ]
  woensdag 7 januari 2009 @ 22:05:53 #117
157428 GoodGawd
pi_64789645
nah ik bedoel in de winkel.

Als jij gitaar x op een kut amp speelt en gitaar y op een goeie amp. Dan kan je y bv heel goed vinden maar zou het in principe net zo goed kunnen zijn.
pi_64813512
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:05 schreef GoodGawd het volgende:
nah ik bedoel in de winkel.

Als jij gitaar x op een kut amp speelt en gitaar y op een goeie amp. Dan kan je y bv heel goed vinden maar zou het in principe net zo goed kunnen zijn.
ow op die fiets!
vrij lgisch, maar toch goed advies
pi_64813555
Heb een (noobie) vraag over het spelen met plectrum. Het irriteert mij mateloos dat ik er amper mee kan spelen. Ik heb dan over het spelen van powerakkoorden. Normale akkoorden gaat me redelijk af en het spelen van losse noten ook wel.

Het gaat mij voornamelijk om m'n upstroke. Die lukt echt voor geen meter. Er gebeurt altijd 1 van de 2 dingen:
ik blijf haken achter m'n snaar, óf verlies m'n grip op m'n plectrum en schuift ie langzaam van m'n vinger af.

Ik gebruik een 0.7mm plectrum.

Iemand advies?
pi_64813737
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:35 schreef witte_fantasie het volgende:
Heb een (noobie) vraag over het spelen met plectrum. Het irriteert mij mateloos dat ik er amper mee kan spelen. Ik heb dan over het spelen van powerakkoorden. Normale akkoorden gaat me redelijk af en het spelen van losse noten ook wel.

Het gaat mij voornamelijk om m'n upstroke. Die lukt echt voor geen meter. Er gebeurt altijd 1 van de 2 dingen:
ik blijf haken achter m'n snaar, óf verlies m'n grip op m'n plectrum en schuift ie langzaam van m'n vinger af.

Iemand advies?
ik zou zeggen pak je plectrum niet té stevig vast, zodat ie perse 90 graden ten opzichte van de gitaar staat. Hou hem iets losser vast en laat het plectrum een beetje meebuigen bij je strum over de snaren. Het is even een kwestie van de goeie grip vinden. Schuw ook niet om een keer een ander plectrum te proberen, er zijn redelijk wat verschillende en ze kosten amper wat. Ik gebruik dunlops 0,6mm, daar zit een soort van ribbelrandje op waardoor je minder snel wegglijdt.

Maar je geeft aan dat je verschil ervaart tussen standaard akkoorden en powerchords? Gebruik je bij gewone akkoorden alleen een downstroke dan? Het is vrij belangrijk dat je ook daar je upstroke probeert te oefenen; daardoor krijg je veel meer snelheid in je strumhand zonder veel extra moeite te hoeven doen.

Veel oefenen, veel spelen en langzaam opbouwen luidt het advies; gewoon stums maken van bvb down, down, up, down, en daarna pas vaker afwisselen.
pi_64813769
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:35 schreef witte_fantasie het volgende:

Iemand advies?
Steviger/losser vast pakken, of je pols iets meer draaien met je upstroke. Succes
pi_64813959
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:40 schreef Goover het volgende:

[..]

Steviger/losser vast pakken, of je pols iets meer draaien met je upstroke. Succes
Dit is een hele goeie.
(lastig om erop te komen als het zo'n beetje vanzelf gaat )
pi_64814110
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:39 schreef M4a1 het volgende:

[..]

ik zou zeggen pak je plectrum niet té stevig vast, zodat ie perse 90 graden ten opzichte van de gitaar staat. Hou hem iets losser vast en laat het plectrum een beetje meebuigen bij je strum over de snaren. Het is even een kwestie van de goeie grip vinden. Schuw ook niet om een keer een ander plectrum te proberen, er zijn redelijk wat verschillende en ze kosten amper wat. Ik gebruik dunlops 0,6mm, daar zit een soort van ribbelrandje op waardoor je minder snel wegglijdt.
[ afbeelding ]

Maar je geeft aan dat je verschil ervaart tussen standaard akkoorden en powerchords? Gebruik je bij gewone akkoorden alleen een downstroke dan? Het is vrij belangrijk dat je ook daar je upstroke probeert te oefenen; daardoor krijg je veel meer snelheid in je strumhand zonder veel extra moeite te hoeven doen.

Veel oefenen, veel spelen en langzaam opbouwen luidt het advies; gewoon stums maken van bvb down, down, up, down, en daarna pas vaker afwisselen.
Bedoel je dat ik hem beter wel 90 graden tov m'n gitaar kan plaatsen?
Een ander plectrum ga ik maar eens proberen ja... Eentje met grip, want degenen die ik nu heb zijn een beetje crappy volgens mij. Is de dikte (0,7mm) een goede dikte voor het spelen van powerakkoorden?

Ik ervaar idd verschil tussen gewone akkoorden en powerakkoorden. Vooral omdat ik m'n plectrum dan anders tussen m'n vingers vast houd. M'n upstroke gaat dan ook prima, maar alleen als ik m'n hele pols ervoor gebruik. Bij het spelen van powerakkoorden probeer ik te palmmuten, en dat lukt ook aardig. Alleen die upstroke lukt dan niet meer.
pi_64814305
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:48 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

Bedoel je dat ik hem beter wel 90 graden tov m'n gitaar kan plaatsen?
Een ander plectrum ga ik maar eens proberen ja... Eentje met grip, want degenen die ik nu heb zijn een beetje crappy volgens mij. Is de dikte (0,7mm) een goede dikte voor het spelen van powerakkoorden?

Ik ervaar idd verschil tussen gewone akkoorden en powerakkoorden. Vooral omdat ik m'n plectrum dan anders tussen m'n vingers vast houd. M'n upstroke gaat dan ook prima, maar alleen als ik m'n hele pols ervoor gebruik. Bij het spelen van powerakkoorden probeer ik te palmmuten, en dat lukt ook aardig. Alleen die upstroke lukt dan niet meer.
Meestal speel ik met palmmute alleen maar downstroke...
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:05:23 #125
157428 GoodGawd
pi_64814790
XD
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')