Tabs stellen de frets voor:quote:Op vrijdag 21 november 2008 15:41 schreef iggy_in_the_house het volgende:
Dacht dat die cijfers de nummers van je vingers waren...snap er echt helemaal niks meer van
1 2 3 4 5 6 | B|---------------------------------------------------------------------------| G|---------------------------------------------------------------------------| D|---------------------------------------------------------------------------| A|---------------------------------------------------------------------------| E|---------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | B|--1-------------------------------------------------------------------------| G|--2-------------------------------------------------------------------------| D|--2-------------------------------------------------------------------------| A|--0-------------------------------------------------------------------------| E|---------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | B|---5------------------------------------------------------------------------| G|---5------------------------------------------------------------------------| D|---7------------------------------------------------------------------------| A|---7------------------------------------------------------------------------| E|---5-----------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | B|---------------------------------------------------------------------------| G|------------------3-5--------------------------------------------------------| D|----------3-4-5---------------------------------------------------------------| A|----3--6---------------------------------------------------------------------| E|--------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 7 | e|---------------------------------------------------------------------------| B|---------------------------------------------------------------------------| G|------------------3-5--------------------------------------------------------| D|----------3-4-5---------------------------------------------------------------| A|----3--6---------------------------------------------------------------------| E|--------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | ----- - - - - - - A 0 0 2 2 2 0 C#m x 4 3 3 2 4 E 0 2 2 1 0 0 G#(?) x 6 6 5 4 4 |
1 2 3 4 5 6 7 | -e-|--0-----|--4--w--|--0-----|--4--w--| -B-|--2--r--|--5--m--|--0-----|--4--w--| -G-|--2--m--|--6--p--|--1--w--|--5--m--| -D-|--2--w--|--6--r--|--2--r--|--6--p--| -A-|--0-----|--4--w--|--2--m--|--6--r--| -E-|--x-----|--x-----|--0-----|--x-----| |
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinch_harmonicquote:Op vrijdag 21 november 2008 17:52 schreef -Theanimal- het volgende:
Kan iemand me een kleine hint geven met Pinch Harmonics(geen idee wat de nederlandse term is)? Zelfs na het bekijken van de video van Justin hierover snap ik er nog niks van
En die blijkt volgens reacties(op youtube, voor zover dat iets zegt
) heel duidelijk te zijn.
Dat is de op één-na dikste snaar. Die stem je precies op die hoogte.quote:Op zaterdag 22 november 2008 14:18 schreef starla het volgende:
Dit kan ook:
(een online stemvork zeg maar)
Thnx, ga t meteen ff uitproberenquote:Op zaterdag 22 november 2008 14:18 schreef starla het volgende:
Een stemvork. Ik heb een muziekprogrammaatje waarbij ik gewoon een noot invul waarop
ik m'n gitaar kan stemmen. Je kunt ook stemmen a.d.h.v. een nummer dat je opzet. Moet je wel
zeker weten dat dat nummer niet alternatief gestemd is.
Dit kan ook:
(een online stemvork zeg maar)
Kee dan. Dan moet t wel lukken lijkt me. Mijn gehoor is redelijk goed in t herkennen van de tonen, dus dan moet t goed komen.quote:Dat is de op één-na dikste snaar. Die stem je precies op die hoogte.
Vervolgens ga je aan de hand van die snaar de rest van de snaren stemmen:
de snaren zijn van dik naar dun EADGBe
D-snaar stem je aan A - 5e fret.
G-snaar stem je aan D - 5e fret
B-snaar stem je aan G - 4e fret
e-snaar stem je aan B - 5e fret
en
E - 5e fret stem je aan de A-snaar
Als je twee tonen bijna gelijk hebt, hoor je interferentie. Dit hoor je doordat het een beetje gaat "zingen". Je hoort een soort van vibrato-effect (het geluid gaat een beetje golven). Als je gaat stemmen en je stemt de goede kant op, hoor je dat dat golf-effect steeds langzamer gaat (als het sneller gaat golven, ga je de verkeerde kant op). Als het golfje steeds langzamer gaat tot je het niet niet meer hoort, heb je de snaar op exact dezelfde toonhoogte als je referentietoon/-snaar.quote:Op zaterdag 22 november 2008 15:40 schreef robbolo het volgende:
[..]
Thnx, ga t meteen ff uitproberen
[..]
Kee dan. Dan moet t wel lukken lijkt me. Mijn gehoor is redelijk goed in t herkennen van de tonen, dus dan moet t goed komen.
Heb trouwens dit filmpje bekeken, en ben nu bezig om telkens met de 4 vingers de snaren af te lopen. Goede training in ieder geval, heb nu al bijna kramp
quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:59 schreef robbolo het volgende:
ff een tvp, en meteen een vraag. Wil nu is echt een instrument leren spelen, en ben zodoende bij de gitaar beland. Gebruik een akoestische op t moment. Maar ik wil m graag stemmen, maar heb geen idee hoe t precies moet. Is er ergens een site die de toonhoogtes voorspeelt, zodat ik het daarop kan afstemmen? Of zijn er makkelijkere manieren?
Hmm interressant gegeven. Ik kan inmiddels redelijk op gehoor stemmen, maar ik gebruik vooral dan een muzieknummer wat ik als laatst gespeeld heb als referentie voor de eerste snaar en werk van daaruit. Dat zoemen is me nooit echt opgevallen. Op deze manier kan het wel een stuk preciezer!quote:Op zaterdag 22 november 2008 16:42 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als je twee tonen bijna gelijk hebt, hoor je interferentie. Dit hoor je doordat het een beetje gaat "zingen". Je hoort een soort van vibrato-effect (het geluid gaat een beetje golven). Als je gaat stemmen en je stemt de goede kant op, hoor je dat dat golf-effect steeds langzamer gaat (als het sneller gaat golven, ga je de verkeerde kant op). Als het golfje steeds langzamer gaat tot je het niet niet meer hoort, heb je de snaar op exact dezelfde toonhoogte als je referentietoon/-snaar.
Hier maak ik gebruik van als ik op gehoor de snaren stem.
Dit idee:
klopt. Bij elektrisch hoor je het beter, al stem ik mijn akoestische gitaar eigenlijk op dezelfde wijze.quote:Op dinsdag 25 november 2008 00:37 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Hmm interressant gegeven. Ik kan inmiddels redelijk op gehoor stemmen, maar ik gebruik vooral dan een muzieknummer wat ik als laatst gespeeld heb als referentie voor de eerste snaar en werk van daaruit. Dat zoemen is me nooit echt opgevallen. Op deze manier kan het wel een stuk preciezer!
Met een akoestische is dat wel een stuk moeilijker te horen vind ik.
Ik zou in jouw geval het geluid van je PC over de line-in van je versterker sturen, eigenlijk. Je versterker geeft toch mooier geluid dan de speakertjes bij je PC.quote:Op woensdag 26 november 2008 00:11 schreef M4a1 het volgende:
Jordy-B je hebt het toevallig nu even over software hè, ik heb een kabeltje gehaald waarmee ik mn versterker op de line-in van de pc aansluit, zodat ik beter met nummers mee kan spelen (klinkt fijner als alles uit dezelfde boxen komt). Heb je nog wat aanbevelingen? Kan ik hier meer leuke dingen mee met andere programma's? Welke programma's gebruik je zoal?
De volgorde van de snaren in tabs komt meer overeen met de manier waarop je als gitarist naar de nek kijkt... Je kijkt van bovenaf, dus zie je de onderste (dunne) snaar "bovenaan" en de dikke snaar "onderaan".quote:Op vrijdag 28 november 2008 12:16 schreef Thy... het volgende:
Jeej, gisteren mij linkshandige akoestische beginnersgitaar binnen gekregen
Lekker zitten spelen gisteravond, D, E en A akkoord van Justin geleerd en de intro van Seven Nation Army.
M'n vingertoppen zijn lekker gevoelig nu dus ik heb in ieder geval genoeg geoefend gister
Het enige wat in nogal onlogisch vind is dat in tabs de snaren van boven naar onder: e B G D A E zijn, terwijl ze op je gitaar E A D G B e zijn. Opzich ook wel weer een beetje logisch als ik erbij bedenk dat het op de tabs dan van hoge toon naar lage toon loopt.
Ja, als we in een 2d wereld zouden levenquote:Op vrijdag 28 november 2008 14:39 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
De volgorde van de snaren in tabs komt meer overeen met de manier waarop je als gitarist naar de nek kijkt... Je kijkt van bovenaf, dus zie je de onderste (dunne) snaar "bovenaan" en de dikke snaar "onderaan".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |