abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63407981
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 15:41 schreef iggy_in_the_house het volgende:
Dacht dat die cijfers de nummers van je vingers waren...snap er echt helemaal niks meer van
Tabs stellen de frets voor:

Het begin, de snaren:
1
2
3
4
5
6
e|---------------------------------------------------------------------------|
B|---------------------------------------------------------------------------|
G|---------------------------------------------------------------------------|
D|---------------------------------------------------------------------------|
A|---------------------------------------------------------------------------|
E|---------------------------------------------------------------------------|

De nummers op die snaren corresponderen met de frets:

1
2
3
4
5
6
e|--0-------------------------------------------------------------------------|
B|--1-------------------------------------------------------------------------|
G|--2-------------------------------------------------------------------------|
D|--2-------------------------------------------------------------------------|
A|--0-------------------------------------------------------------------------|
E|---------------------------------------------------------------------------|

Bovenstaande is een Am. Je speelt de A snaar open (0), de D snaar druk je op
de 2de fret in, dit doe je ook voor de G snaar. De B snaar druk je op de 1ste fret in,
de hoge e speel je weer open. De lage E sla je NIET aan, omdat er geen getalletje staat.

For the record Am = A C E. Dat klopt, want A is open = A, D op de 2de fret = E
G op de 2de fret = A, B op de eerste fret = C, e open = E.

Nog een voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
e|---5------------------------------------------------------------------------|
B|---5------------------------------------------------------------------------|
G|---5------------------------------------------------------------------------|
D|---7------------------------------------------------------------------------|
A|---7------------------------------------------------------------------------|
E|---5-----------------------------------------------------------------------|

Weer een Am, maar nu barré. Je drukt dus de 5de fret in op de lage E snaar = A.
De 7de fret op de A snaar = E. De 7de fret op de D snaar = A. De 5de fret op G snaar = C
De 5de fret op B snaar = E, de 5de fret op hoge e snaar = A

Enzovoort, enzovoort
1
2
3
4
5
6
G|------------------3-5--------------------------------------------------------|
D|----------3-4-5---------------------------------------------------------------|
A|----3--6---------------------------------------------------------------------|
E|--------------------------------------------------------------------------|

Bovenstaande is een bluesladdertje in C.

Je speelt dus 3de fret A snaar, 6de fret A snaar, 3de, 4de en 5de fret D snaar.
3de fret G snaar en de 5de fret G snaar.

Snappie?

Welke vingers je gebruikt mag je zelf weten. Er geldt:
Wijsvinger = 1
Middelvinger = 2
Ringvinger = 3
Pink = 4
De duim wordt meestal met 'Thumb' afgebeeld.
Deze staan altijd boven óf onder een tab, dus NIET op een snaar.

Bovenstaande riedel zou ik dus zo spelen:

1
2
3
4
5
6
7
      1  4  1 2 3   1 3
G|------------------3-5--------------------------------------------------------|
D|----------3-4-5---------------------------------------------------------------|
A|----3--6---------------------------------------------------------------------|
E|--------------------------------------------------------------------------|

Meestal worden de vingerposities niet vermeld omdat het vanzelfspekend is.
Bovenstaande riedel ga je natuurlijk niet met alleen de wijsvinger spelen, zo
word je nooit vingervlug. Daarom is techniek ook zo belangrijk, het maakt
de snelle stukken een stuk makkelijker.

[ Bericht 7% gewijzigd door starla op 21-11-2008 16:25:24 ]
I feel kinda Locrian today
pi_63409889
1
2
3
4
5
6
Chord   E A D G B e
-----   - - - - - -
A       0 0 2 2 2 0
C#m     x 4 3 3 2 4
E       0 2 2 1 0 0 
G#(?)   x 6 6 5 4 4

E, A, D, G, B en e zijn de snaren. (dikke E, A, D, G, B, dunne e)

Fe getallen zijn de fretten waartegen je de snaar moet drukken om de akkoorden te krijgen. Een x'je betekent dat je die snaar niet speelt (of dat je hem moet dempen, net hoe het uitkomt).
Er zit echter een barré-akkoord in, en die zijn niet echt geschikt voor beginners.
C#m staat trouwens verkeerd, dat moet x46654 zijn.

Als je het akkoordschema even naar tabs ombouwt (de methode die starla heeft uitgelegd), krijg je het volgende:

(w=wijsvinger, m=middelvinger, r=ringvinger, p=pink, d=duim)
1
2
3
4
5
6
7
      A       C#m       E        G#
-e-|--0-----|--4--w--|--0-----|--4--w--|
-B-|--2--r--|--5--m--|--0-----|--4--w--|
-G-|--2--m--|--6--p--|--1--w--|--5--m--|
-D-|--2--w--|--6--r--|--2--r--|--6--p--|
-A-|--0-----|--4--w--|--2--m--|--6--r--|
-E-|--x-----|--x-----|--0-----|--x-----|

Bij de C#m leg je je wijsvinger over de hele 4e fret heen (en aandrukken). Dit is dus dat zgn. barré-akkoord en je zal wel merken waarom dat niet echt geschikt is voor beginners
G# is normaal gesproken ook een barré-akkoord, want normaal pak je bij dat akkoord ook de 4e fret van de dikke e-snaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 21-11-2008 17:43:17 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_63410311
Kan iemand me een kleine hint geven met Pinch Harmonics(geen idee wat de nederlandse term is )? Zelfs na het bekijken van de video van Justin hierover snap ik er nog niks van En die blijkt volgens reacties(op youtube, voor zover dat iets zegt ) heel duidelijk te zijn.
pi_63410727
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 17:52 schreef -Theanimal- het volgende:
Kan iemand me een kleine hint geven met Pinch Harmonics(geen idee wat de nederlandse term is )? Zelfs na het bekijken van de video van Justin hierover snap ik er nog niks van En die blijkt volgens reacties(op youtube, voor zover dat iets zegt ) heel duidelijk te zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinch_harmonic

Ik laat dan een stukje van m'n duim meepicken als het ware.
pi_63411359
Pinch harmonics werken wel het beste op een elektrische gitaar met distortion.

Het filmpje van Justin is inderdaad héél duidelijk. Duidelijker dan dat kunnen we het niet maken.

Hij laat precies zien hoe je moet aanslaan en zelfs dat laat 'ie nog in twee delen zien, zodat je begrijpt dat je de harmonics met je duim produceert.

[ Bericht 63% gewijzigd door Jordy-B op 21-11-2008 18:49:44 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_63428037
ff een tvp, en meteen een vraag. Wil nu is echt een instrument leren spelen, en ben zodoende bij de gitaar beland. Gebruik een akoestische op t moment. Maar ik wil m graag stemmen, maar heb geen idee hoe t precies moet. Is er ergens een site die de toonhoogtes voorspeelt, zodat ik het daarop kan afstemmen? Of zijn er makkelijkere manieren?
pi_63428434
Een stemvork. Ik heb een muziekprogrammaatje waarbij ik gewoon een noot invul waarop
ik m'n gitaar kan stemmen. Je kunt ook stemmen a.d.h.v. een nummer dat je opzet. Moet je wel
zeker weten dat dat nummer niet alternatief gestemd is.

Dit kan ook:

(een online stemvork zeg maar)
pi_63429319
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 14:18 schreef starla het volgende:
Dit kan ook:

Dat is de op één-na dikste snaar. Die stem je precies op die hoogte.

Vervolgens ga je aan de hand van die snaar de rest van de snaren stemmen:
de snaren zijn van dik naar dun EADGBe
D-snaar stem je aan A - 5e fret.
G-snaar stem je aan D - 5e fret
B-snaar stem je aan G - 4e fret
e-snaar stem je aan B - 5e fret
en
E - 5e fret stem je aan de A-snaar
pi_63429883
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 14:18 schreef starla het volgende:
Een stemvork. Ik heb een muziekprogrammaatje waarbij ik gewoon een noot invul waarop
ik m'n gitaar kan stemmen. Je kunt ook stemmen a.d.h.v. een nummer dat je opzet. Moet je wel
zeker weten dat dat nummer niet alternatief gestemd is.

Dit kan ook:

Thnx, ga t meteen ff uitproberen
quote:
Dat is de op één-na dikste snaar. Die stem je precies op die hoogte.

Vervolgens ga je aan de hand van die snaar de rest van de snaren stemmen:
de snaren zijn van dik naar dun EADGBe
D-snaar stem je aan A - 5e fret.
G-snaar stem je aan D - 5e fret
B-snaar stem je aan G - 4e fret
e-snaar stem je aan B - 5e fret
en
E - 5e fret stem je aan de A-snaar
Kee dan. Dan moet t wel lukken lijkt me. Mijn gehoor is redelijk goed in t herkennen van de tonen, dus dan moet t goed komen.

Heb trouwens dit filmpje bekeken, en ben nu bezig om telkens met de 4 vingers de snaren af te lopen. Goede training in ieder geval, heb nu al bijna kramp
pi_63431124
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 15:40 schreef robbolo het volgende:

[..]

Thnx, ga t meteen ff uitproberen
[..]

Kee dan. Dan moet t wel lukken lijkt me. Mijn gehoor is redelijk goed in t herkennen van de tonen, dus dan moet t goed komen.

Heb trouwens dit filmpje bekeken, en ben nu bezig om telkens met de 4 vingers de snaren af te lopen. Goede training in ieder geval, heb nu al bijna kramp
Als je twee tonen bijna gelijk hebt, hoor je interferentie. Dit hoor je doordat het een beetje gaat "zingen". Je hoort een soort van vibrato-effect (het geluid gaat een beetje golven). Als je gaat stemmen en je stemt de goede kant op, hoor je dat dat golf-effect steeds langzamer gaat (als het sneller gaat golven, ga je de verkeerde kant op). Als het golfje steeds langzamer gaat tot je het niet niet meer hoort, heb je de snaar op exact dezelfde toonhoogte als je referentietoon/-snaar.

Hier maak ik gebruik van als ik op gehoor de snaren stem.

Dit idee:

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 22-11-2008 16:49:56 ]
  zaterdag 22 november 2008 @ 18:00:31 #36
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_63432812
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 13:59 schreef robbolo het volgende:
ff een tvp, en meteen een vraag. Wil nu is echt een instrument leren spelen, en ben zodoende bij de gitaar beland. Gebruik een akoestische op t moment. Maar ik wil m graag stemmen, maar heb geen idee hoe t precies moet. Is er ergens een site die de toonhoogtes voorspeelt, zodat ik het daarop kan afstemmen? Of zijn er makkelijkere manieren?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_63440913
Tvp , ibanez v50 besteld
pi_63470271
Heb niet meer gereageerd maar allen bedankt voor het uitleggen! Het is me wat duidelijker nu Ga straks eens oefenen...
pi_63471032
tvp
"De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
  maandag 24 november 2008 @ 21:40:23 #40
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_63490499
Ik bekeek net ff de dvd van 50 jaar Stratocaster, en daar speelde een best leuk meisje best wel leuk gitaar

Nu heeft ze ook een album uit, waarvan er ook 2 nummers op youtube staan. Ze speelt alles dus even live!

Klinkt goed, looks good
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_63495650
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 16:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als je twee tonen bijna gelijk hebt, hoor je interferentie. Dit hoor je doordat het een beetje gaat "zingen". Je hoort een soort van vibrato-effect (het geluid gaat een beetje golven). Als je gaat stemmen en je stemt de goede kant op, hoor je dat dat golf-effect steeds langzamer gaat (als het sneller gaat golven, ga je de verkeerde kant op). Als het golfje steeds langzamer gaat tot je het niet niet meer hoort, heb je de snaar op exact dezelfde toonhoogte als je referentietoon/-snaar.

Hier maak ik gebruik van als ik op gehoor de snaren stem.

Dit idee:

Hmm interressant gegeven. Ik kan inmiddels redelijk op gehoor stemmen, maar ik gebruik vooral dan een muzieknummer wat ik als laatst gespeeld heb als referentie voor de eerste snaar en werk van daaruit. Dat zoemen is me nooit echt opgevallen. Op deze manier kan het wel een stuk preciezer!
Met een akoestische is dat wel een stuk moeilijker te horen vind ik.
pi_63495862
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 00:37 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Hmm interressant gegeven. Ik kan inmiddels redelijk op gehoor stemmen, maar ik gebruik vooral dan een muzieknummer wat ik als laatst gespeeld heb als referentie voor de eerste snaar en werk van daaruit. Dat zoemen is me nooit echt opgevallen. Op deze manier kan het wel een stuk preciezer!
Met een akoestische is dat wel een stuk moeilijker te horen vind ik.
klopt. Bij elektrisch hoor je het beter, al stem ik mijn akoestische gitaar eigenlijk op dezelfde wijze.
Ik maak wel meer gebruik van natural harmonics, waarbij dit effect een stuk duidelijker naar voren komt. Bij mijn eerste spaanse gitaartje (tig jaar oud, de nek zo krom als 'n hoepel) gebruikte ik het echter ook al en toen wist ik van dat hele harmonics-verhaal nog niets af.
Mijn akoestische gitaar stem ik altijd op gehoor, want ik heb geen apart stemapparaatje en mijn elektrische gitaren kan ik gewoon stemmen met de gitaarsoftware (al stem ik die meestal ook op gehoor).

Maar misschien dat m'n oor er iets meer op is ingespeeld. Ik hoor de interferentie zelfs als ik de A-snaar stem aan een A(440Hz)-toon uit m'n speakers (of zelfs uit m'n hoofdtelefoon).

[ Bericht 8% gewijzigd door Jordy-B op 25-11-2008 01:02:26 ]
pi_63525064
Jordy-B je hebt het toevallig nu even over software hè, ik heb een kabeltje gehaald waarmee ik mn versterker op de line-in van de pc aansluit, zodat ik beter met nummers mee kan spelen (klinkt fijner als alles uit dezelfde boxen komt). Heb je nog wat aanbevelingen? Kan ik hier meer leuke dingen mee met andere programma's? Welke programma's gebruik je zoal?
  woensdag 26 november 2008 @ 00:48:12 #44
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_63525750
Klinkt dat lekker door je pc speakers lol? Ik heb hier thuis toch een aardige speaker set staan, maar door een echte amp is toch altijd 30x mooier.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_63525887
quote:
Op woensdag 26 november 2008 00:11 schreef M4a1 het volgende:
Jordy-B je hebt het toevallig nu even over software hè, ik heb een kabeltje gehaald waarmee ik mn versterker op de line-in van de pc aansluit, zodat ik beter met nummers mee kan spelen (klinkt fijner als alles uit dezelfde boxen komt). Heb je nog wat aanbevelingen? Kan ik hier meer leuke dingen mee met andere programma's? Welke programma's gebruik je zoal?
Ik zou in jouw geval het geluid van je PC over de line-in van je versterker sturen, eigenlijk. Je versterker geeft toch mooier geluid dan de speakertjes bij je PC.

Zelf gebruik ik een guitarport (Line6) over de line-in van mijn versterker. Een guitarport is een soort van externe geluidskaart/gitaarvoorversterker. De guitarport kan ik gebruiken op verschillende soorten (ASIO) gitaarmodulatiesoftware als Gearbox, GTR en Amplitube. Deze software bootst gitaarversterkers en -effecten na, zodat je met één apparaatje (en je PC) een enorme hoeveelheid verschillende geluiden en effecten kan krijgen.
Meestal gebruik ik Amplitube 2 om te spelen, gewoon omdat die prettig in gebruik is en fijne versterkers in het pakket heeft. Mijn versterker gebruik ik ook wel eens normaal, maar lang niet zo vaak als in combinatie met de guitarport.
pi_63544622
tvp
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
pi_63591483
Jeej, gisteren mij linkshandige akoestische beginnersgitaar binnen gekregen
Lekker zitten spelen gisteravond, D, E en A akkoord van Justin geleerd en de intro van Seven Nation Army.
M'n vingertoppen zijn lekker gevoelig nu dus ik heb in ieder geval genoeg geoefend gister
Het enige wat in nogal onlogisch vind is dat in tabs de snaren van boven naar onder: e B G D A E zijn, terwijl ze op je gitaar E A D G B e zijn. Opzich ook wel weer een beetje logisch als ik erbij bedenk dat het op de tabs dan van hoge toon naar lage toon loopt.
I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
  vrijdag 28 november 2008 @ 13:51:15 #48
161882 Trigalti
Doet maar wat!
pi_63594034
Al vanaf 11u bezig Nirvana - Smells like teen spirit te leren.. gaat me redelijk goed af, verbazingwekkend.
------------------
pi_63595290
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 12:16 schreef Thy... het volgende:
Jeej, gisteren mij linkshandige akoestische beginnersgitaar binnen gekregen
Lekker zitten spelen gisteravond, D, E en A akkoord van Justin geleerd en de intro van Seven Nation Army.
M'n vingertoppen zijn lekker gevoelig nu dus ik heb in ieder geval genoeg geoefend gister
Het enige wat in nogal onlogisch vind is dat in tabs de snaren van boven naar onder: e B G D A E zijn, terwijl ze op je gitaar E A D G B e zijn. Opzich ook wel weer een beetje logisch als ik erbij bedenk dat het op de tabs dan van hoge toon naar lage toon loopt.
De volgorde van de snaren in tabs komt meer overeen met de manier waarop je als gitarist naar de nek kijkt... Je kijkt van bovenaf, dus zie je de onderste (dunne) snaar "bovenaan" en de dikke snaar "onderaan".
pi_63595543
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:39 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De volgorde van de snaren in tabs komt meer overeen met de manier waarop je als gitarist naar de nek kijkt... Je kijkt van bovenaf, dus zie je de onderste (dunne) snaar "bovenaan" en de dikke snaar "onderaan".
Ja, als we in een 2d wereld zouden leven Maar je hebt gelijk. Ik denk ook dat het te maken heeft met het notenschrift, waar tabs van afgeleid zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')