abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63931173
Snaren rekken, idd...

En alleen omhoog stemmen. Als de snaar te hoog gestemd is, eerst zover omlaag stememn dat hij te laag is en daarna weer omhoog stemmen tot de goede toonhoogte.

De snaar kan namelijk een beetje blijven hangen in de kam, waardoor de gitaar ontstemd raakt als je gaat spelen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_63931332
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:04 schreef Jordy-B het volgende:
Snaren rekken, idd...

En alleen omhoog stemmen. Als de snaar te hoog gestemd is, eerst zover omlaag stememn dat hij te laag is en daarna weer omhoog stemmen tot de goede toonhoogte.

De snaar kan namelijk een beetje blijven hangen in de kam, waardoor de gitaar ontstemd raakt als je gaat spelen.
Persoonlijk heb ik er een hekel aan dat snaren snel ontstemd raken als ze nieuw zijn.

Vooral m'n g en b zijn de pineut
I feel kinda Locrian today
pi_63935220
Hoi speel al een poosje gitaar en me de solo's tot nu toe eigenlijk alleen maar in de mineur pentatonisch zitten te soleren deze dus:

-----------------------------------------5---8--
---------------------------------5--8-----------
-------------------------5--7-------------------
-------------------5--7-------------------------
--------5----7----------------------------------
-5---8------------------------------------------
Dit is de Mineur Pentatonisch in A dus, en dan kan ik in eentje van Fis ook gebruiken in een track in A?
Want die in Fis (gewoon 3 hokkies terug) klinkt dan weer majeur in de mineur pentatonische ladder van A als ik het goed begrepen heb? Maar dan moet je dus weer uitvogelen wanneer je die gebruikt want je kunt niet als iemand de akkoorden A-D-A-D-E-D-A-E pakt de hele tijd in Fis soleren want dat klinkt niks maar op sommige momenten wel?
"De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
pi_63935792
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:37 schreef matjuhhh007 het volgende:
Hoi speel al een poosje gitaar en me de solo's tot nu toe eigenlijk alleen maar in de mineur pentatonisch zitten te soleren deze dus:

-----------------------------------------5---8--
---------------------------------5--8-----------
-------------------------5--7-------------------
-------------------5--7-------------------------
--------5----7----------------------------------
-5---8------------------------------------------
Dit is de Mineur Pentatonisch in A dus, en dan kan ik in eentje van Fis ook gebruiken in een track in A?
Want die in Fis (gewoon 3 hokkies terug) klinkt dan weer majeur in de mineur pentatonische ladder van A als ik het goed begrepen heb? Maar dan moet je dus weer uitvogelen wanneer je die gebruikt want je kunt niet als iemand de akkoorden A-D-A-D-E-D-A-E pakt de hele tijd in Fis soleren want dat klinkt niks maar op sommige momenten wel?
De Fis majeur (pentatonisch) zou ik sowieso niet spelen, want dat is super dissonant, volgens mij
bedoel je de F majeur (pentatonisch). De C majeur kan ook prima.
Je zegt het zelf, je moet het niet de hele tijd spelen, omdat je dan de tonica negeert. Die moet wel A zijn.
Enkele noten uit F majeur en C majeur kunnen wel goed als leidnoten fungeren of om het iets
spannender te maken. De F majeur pentatonisch heeft bijvoorbeeld een F ipv een E, de rest in hetzelfde.
maw Je kunt goed de F majeur pentatonisch over de A en D (zou dan geen terts spelen) akkoorden spelen. Hoewel je bij de A moet oppassen voor de F, omdat de A de E bevat. Met mate gebruiken dus, en
vooral niet een motief eindigen op de F!!! Dat is echt not-done.
De C majeur is precies hetzelfde als A mineur dus die kan ook goed (aeolische modus) De F majeur (niet pentatonisch) is ook mooi over een A, je speelt dan in de frygische modus. Die A# erin maakt het apart. Zo kun je eindeloos experimenteren. Meestal geldt: speel gewoon wat mooi klinkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 11-12-2008 16:14:15 ]
  vrijdag 12 december 2008 @ 19:11:44 #80
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_63968339
Iemand al een keer een poging gedaan om Canon Rock in D te spelen?
Het origineel:

De best bekeken versie:

Fucking 53 miljoen views!

En mijn favo:

[ Bericht 0% gewijzigd door qu63 op 12-12-2008 19:23:44 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_63968586
Nee... ik vind het een rotnummer.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_63968671
Het nummer is in D, en ik kan hem tot het ziekelijk snelle shredden.
  vrijdag 12 december 2008 @ 19:25:15 #83
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_63968754
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 19:19 schreef Jordy-B het volgende:
Nee... ik vind het een rotnummer.
Ik vroeg het me meer af omdat de mensen op YouTube regelmatig refereren naar Canon Rock. En dat in hun ogen pas goed bent als je dat kan spelen..

Het nummer zelf trekt mij ook niet zo, maar die laatste versie is ook alleen favoriet vanwege de gitaar
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 19:21 schreef starla het volgende:
Het nummer is in D, en ik kan hem tot het ziekelijk snelle shredden.
Dat staat er toch ook?
It's Time To Shine
pi_63968782
Anderhalf jaar geleden kon im het nummer niet uit mijn kop houden, maar als je hem meer dan 10.345 keer hebt geluisterd verveeld het gauw en als anderen hem dan luisteren en mooi vinden, vindt ik dat gruwelijk erg .
"De kabel aan je gitaar is als de band onder je auto: Klein stukje rubber en wat metaal maar o zo belangrijk..."
pi_63968820
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 19:25 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik vroeg het me meer af omdat de mensen op YouTube regelmatig refereren naar Canon Rock. En dat in hun ogen pas goed bent als je dat kan spelen..
Ach, Jimi kon ook niet shredden en wordt beschouwd als de beste gitarist ooit.
  zaterdag 13 december 2008 @ 05:50:10 #86
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_63980294
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 19:11 schreef qu63 het volgende:
Iemand al een keer een poging gedaan om Canon Rock in D te spelen?
Het origineel:

De best bekeken versie:

Fucking 53 miljoen views!

En mijn favo:

Ja, het intro paar powerchords met rif dingen daarna gestopt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_64004534
is dit een goede beginnersgitaar?
http://www.thomann.de/nl/yamaha_eg112_gp_ii_bl.htm

en is dit een betrouwbare site?
pi_64005201
Ga eens naar een echte gitaarwinkel, ipv een internetzaak. Probeer de gitaren, voel hoe ze in de hand liggen, hoor hoe ze klinken.

En kijk naar de 2e hands/sectie, zodat je voor een prikkie een geweldige gitaar in je bezit kan krijgen en je geld overhoudt voor een fatsoenlijke versterker.
  zondag 14 december 2008 @ 13:55:37 #89
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_64005274
quote:
Op zondag 14 december 2008 13:52 schreef Jordy-B het volgende:
Ga eens naar een echte gitaarwinkel, ipv een internetzaak. Probeer de gitaren, voel hoe ze in de hand liggen, hoor hoe ze klinken.

En kijk naar de 2e hands/sectie, zodat je voor een prikkie een geweldige gitaar in je bezit kan krijgen en je geld overhoudt voor een fatsoenlijke versterker.
En als je online kijkt, kijk dan bij Nederlandse zaken, scheelt verzendkosten en gedoe als het product niet bevalt..
It's Time To Shine
pi_64065137
Als ik het goed begrijp uit een tekst uit een boek staat de majeur pentatonische ladder ook wel bekend als country-ladder maar die kun je ook in de blues gebruiken zonder dat het erg slecht klinkt/? en andersom ooK?
  dinsdag 16 december 2008 @ 19:09:30 #91
161882 Trigalti
Doet maar wat!
pi_64065752
quote:
Op zondag 14 december 2008 13:23 schreef Ayca het volgende:
is dit een goede beginnersgitaar?
http://www.thomann.de/nl/yamaha_eg112_gp_ii_bl.htm

en is dit een betrouwbare site?
Gitaristentopic #267: Waar we bandleden schoppen

Kijk even in dit topic, hebben we net iemand mee geholpen.
------------------
pi_64066623
Deze Henk heeft een beginnersset gekocht .
Ben echt superblij met m'n aankoop (een elektrische SX sunburst), zo'n setje waar eigenlijk alles al bij zit. Moet zeggen, heb erg geluk gehad, alles werkt en klinkt goed voor dat geld.

Ik heb de site van Justinguitar eens doorgestruind en ben er wat grappige oefeningen tegengekomen. Maar ik vind het een beetje eenzijdig.

Hebben jullie tips/tricks of bepaalde oefeningen om je techniek een beetje onder de duim te krijgen?
Tot zover probeer ik mee te spelen op nummers met 3 akkoordjes, soms 4. Tevens een beetje picking zoals in nothing else matters (ook al is ie best pittig lol). Probeer nu ook http://www.justinguitar.com/en/TE-001-FingerGym.php elke dag te oefenen. Iemand nog andere ideeën?
pi_64092949
Vraagje:

1e positie A mineur pentatonisch:
-5--------8---
-5--------8---
-5------- 7----
-5--------7
-5--------7
-5--------8
Als ik dan ervoor nog wil in de toonlader dus op fret 1,2,3 en 4 zit het dan zo?
-----0---------3-------5----
------0---------3------5---
------0------2----------5---
------0------2----------5------
------0--------3---------5---
------0--------3---------5-----
pi_64093087
de onderste is dus eigenlijk vingerzetting -1
pi_64125086
Zo ik heb sinds gisteren ook een gitaar, was het eigenlijk al jaren van plan maar nu eindelijk maar eens eentje gekocht.

Ben nu aan het oefenen op het eerste stukje van Nothing Else Matters en dat gaat redelijk.
Nu de reset nog.....toch maar eens een lesje nemen als ik de kans krijg
pi_64133487
Mocht iemand interresse hebben in een beginnerssetje?

Ik heb momenteel mijn eigen set te koop,

[TK] Ibanez RG321 MH + VOX DA15 Amp + Korg Tuner + Stand.
pi_64245103
quote:
Op woensdag 17 december 2008 16:53 schreef Gitaarmat het volgende:
Vraagje:

1e positie A mineur pentatonisch:
-5--------8---
-5--------8---
-5------- 7----
-5--------7
-5--------7
-5--------8
Als ik dan ervoor nog wil in de toonlader dus op fret 1,2,3 en 4 zit het dan zo?
-----0---------3-------5----
------0---------3------5---
------0------2----------5---
------0------2----------5------
------0--------3---------5---
------0--------3---------5-----
Niet helemaal volgens mij...

http://www.akkoord.be/downloads_files/toetsenbord.pdf

pi_64247551
Nee, ik heb de goede versie al gevonden positie -1 is hetzelfde als positie 4 het herhaald zich dus weer.
pi_64301842
Het zal vast al honderd keer gevraagd zijn, maar toch even het volgende.

Ik speel nu anderhalf jaar en heb weinig moeite met barréakkoorden. Maar na 5 tot 10 minuten rammen op barré ( of power- ) akkoorden krijg ik behoorlijk pijn in de handpalm van mn duim.

Nou heb ik al vaak gehoord dat je weinig kracht moet zetten met je duim, maar telkens als ik dat probeer komt of mn duim boven het fretboard uit of ik druk de gitaar dicht tegen me aan, zodat ik mn vingers als tegengewicht moet gebruiken.

Wat is nou een goeie manier om te zorgen dat je minder kracht op je duim zet?
  woensdag 24 december 2008 @ 01:44:23 #100
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_64312284
Je arm een soort van naar achteren trekken. (krom gezegd)

Kracht uit je pols of onderarm halen, teminste zo doe ik het volgens mij. Ik knijp in iedergeval niet hard tussen duim en vingers, maar krijg er natuurlijk wel een kristal zuiver geluid uit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')