quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:37 schreef matjuhhh007 het volgende:Hoi

speel al een poosje gitaar en me de solo's tot nu toe eigenlijk alleen maar in de mineur pentatonisch zitten te soleren deze dus:
-----------------------------------------5---8--
---------------------------------5--8-----------
-------------------------5--7-------------------
-------------------5--7-------------------------
--------5----7----------------------------------
-5---8------------------------------------------
Dit is de Mineur Pentatonisch in A dus, en dan kan ik in eentje van Fis ook gebruiken in een track in A?
Want die in Fis (gewoon 3 hokkies terug) klinkt dan weer majeur in de mineur pentatonische ladder van A als ik het goed begrepen heb? Maar dan moet je dus weer uitvogelen wanneer je die gebruikt want je kunt niet als iemand de akkoorden A-D-A-D-E-D-A-E pakt de hele tijd in Fis soleren want dat klinkt niks maar op sommige momenten wel?
De Fis majeur (pentatonisch) zou ik sowieso niet spelen, want dat is super dissonant, volgens mij
bedoel je de F majeur (pentatonisch). De C majeur kan ook prima.
Je zegt het zelf, je moet het niet de hele tijd spelen, omdat je dan de tonica negeert. Die moet wel A zijn.
Enkele noten uit F majeur en C majeur kunnen wel goed als leidnoten fungeren of om het iets
spannender te maken. De F majeur pentatonisch heeft bijvoorbeeld een F ipv een E, de rest in hetzelfde.
maw Je kunt goed de F majeur pentatonisch over de A en D (zou dan geen terts spelen) akkoorden spelen. Hoewel je bij de A moet oppassen voor de F, omdat de A de E bevat. Met mate gebruiken dus, en
vooral niet een motief eindigen op de F!!! Dat is echt not-done.
De C majeur is precies hetzelfde als A mineur dus die kan ook goed (aeolische modus) De F majeur (niet pentatonisch) is ook mooi over een A, je speelt dan in de frygische modus. Die A# erin maakt het apart. Zo kun je eindeloos experimenteren. Meestal geldt: speel gewoon wat mooi klinkt.
[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 11-12-2008 16:14:15 ]