1 2 3 4 5 6 7 | |--3----0-0-----3-|-(3)--0-0-(0)-0---3-|-(3)--0--0-----3-|-(3)-3-0-0-(0)-0---1-| |-------------3---|----------------3---|-------------3---|-----------------3---| |-\2------2-----2-|-(2)----2-(2)-----4-|-(4)-----4-----4-|-(4)-----4-(4)-----3-| |-----------------|--------------------|---------3-------|---------3-(3)-------| |-----------------|--------------------|-----------------|---------------------| |-\1------1-----1-|-(1)----1-(1)-----2-|-(2)-----3-----3-|-(3)-----3-(3)-----3-| |
1 2 3 4 5 6 7 | |-(1)--------------0-|-(0)---------------|------------------|------------------| |-----3--3-(3)-3-1---|-----1--1-(1)-1----|-----1---(1)------|-----1---(1)------| |-(3)----3-(3)-----3-|-(3)------------3--|-------2-(2)------|------------------| |--------3-(3)-------|--------2--2-------|---2---------2----|-------2-(2)------| |------------------4-|-(4)---------------|------------------|---4---------4----| |-(3)----3-(3)-----2-|-(2)----2-(2)------|-1-------------1--|-2-------------2--| |
Oefenen > beter worden > techniek leren > geen kramp meer.quote:Op zondag 30 november 2008 16:27 schreef witte_fantasie het volgende:
Hoi!
Ik wil binnenkort gitaar gaan spelen (<- Newb!), maar na wat klooien op de gitaar van een vriend van me kom ik tot een conclusie: KRAMP!![]()
Iemand tips om wat meer kracht en snelheid te ontwikkelen zonder een gitaar in eigen bezit te hebben? Powerball bijv, maar hoor graag ook andere oefeningen bv...
Thanks alvast!![]()
iets met - zoek een vriendin - achterwege laten aub
Je neemt zo'n houding aan omdat je het gewoon niet relaxter kunt spelen. Heeft iedereen, heb ik zelfs nogquote:Op zondag 30 november 2008 21:22 schreef GoodGawd het volgende:
Ontspan en neem een prettige niet krampachtige houding aan.
1 2 3 4 5 6 7 | e|----------------------------------------------------| B|----------------------------------------------------| G|----5h6-xx-----xx------------5h6-xx-----xx----------| D|--------xx-5h7-xx----------------xx-5h7-xx----------| A|--------xx-----xx----5-----------xx-----xx----------| E|--5-----xx-----xx-8b---8b--5-----xx-----xx-8b--5----| |
1. Probeer indien mogelijk een ervaring deskundige mee te nemen.quote:Op dinsdag 9 december 2008 16:38 schreef Ayca het volgende:
Hallo!
ik zou graag gitaar(elektrische) willen spelen, alleen heb ik een paar vraagjes
1. waar moet ik op letten bij het kopen van een gitaar?
2. heb ik echt les nodig of kan het ook met internet
3. oh en welke gitaar zou je aanraden, en het liefst niet al te duur want het is maar een eerste gitaar.
Dat witte vlak bij het stem mechaniek bedoel je denk ik? Of die helemaal onderaan bij het klankgat?quote:Op dinsdag 9 december 2008 17:53 schreef denkjedat het volgende:
goeden dag.
ik heb net een gitaar geleend en ben aan het kijken of ik het leuk vind .
maar dat witte vlak ( op mijn acoustische is kapot )
ik vroeg mij af of het duur was om die te vervangen.
ook zou ik een paar makkelijke liedjes willen weten die ik zou willen spelen.
zoals anouk-michel. die kan ik al
sorry voor mijn gebrekkig nederlands maar je snapt het wsl wel.
bij voorbaat dank
nou ja natuurtalent, ik heb nog nooit een gitaar aangeraaktquote:Op dinsdag 9 december 2008 21:41 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
1. Probeer indien mogelijk een ervaring deskundige mee te nemen.
2. Je kan het jezelf leren of via internet lessen/tablatuur, het voordeel van een prive docent is dat hij jouw goede en mindere kanten kan zien. Daar kan dan effectief aan gewerkt worden. Prive lessen zijn daarom effectiever als je het mij vraagt, maar als je natuurtalent hebt dan maakt het niks uit.
3. Wat voor een muziek wil je spelen?
Bekendere degelijke merken zijn:
Gibson, Epiphone
Fender, Squire
Ibanez
Zo zijn er natuurlijk nog meer, maar bij deze heb je als beginner op de meeste muziek vlakken wel genoeg keuze.
Beginnen op een akoestische gitaar is moeilijker, vooral als je rock wilt gaan spelenquote:Op dinsdag 9 december 2008 22:46 schreef Ayca het volgende:
[..]
nou ja natuurtalent, ik heb nog nooit een gitaar aangeraakt
ik zou graag rock willen spelen, maar niet dat ik een bandje wil beginnen ofzo gewoon voor m'n zelf, daarom vroeg ik mij af of lessen wel nodig waren. Of is het misschien handiger om met akoustische gitaar te beginnen?
Gewoon veel oefenen. Dat is toch de enige manier.quote:Op dinsdag 9 december 2008 23:27 schreef Breekfast het volgende:
Heb ook sinds kort een akoestische gitaar, al wat noten geleerd en kan al wat simpele nummers spelen.![]()
Ook al wat akkoorden geleerd maar dat wordt toch stuk lastiger, heb al moeite om mijn vingers goed te krijgen om 1 akkoord te spelen, dus voordat ik snel kan wisselen tussen akkoorden gaat nog wel even duren
oké bedankt voor je advies zal wel even langs gaan.quote:Op dinsdag 9 december 2008 21:46 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Dat witte vlak bij het stem mechaniek bedoel je denk ik? Of die helemaal onderaan bij het klankgat?
Die dingen kost bijna niks, even langs de plaatselijke gitaar winkel en vragen of ze het kunnen fixen.
Ok bedankt voor de info, zal er binnenkort een keer mee aan de slag gaanquote:Op woensdag 10 december 2008 15:19 schreef Jordy-B het volgende:
Er zijn wel nummers met één akkoord, maar of je daar nou snel beter van gaat spelen, betwijfel ik.
In het nummer dat ik aangaf, heb je maar een paar akkoorden en die zijn allemaal "open". Zo'n nummer kan je dus vlot leren.
Vervolgens is het enkel een kwestie van oefenen totdat je blind de juiste akkoorden kan pakken en dat duurt bij een nummer als dat geen uren, ofzo. Sowieso moet jouw fret-hand veel complexere bewegingen uitvoeren dan jouw pick-hand, dus als je begint met gitaarspelen, zal daar eerst de meeste aandacht aan besteed moeten worden. Als je alleen met je pick-hand bezig bent, kan je over drie weken nog niet fatsoenlijk een nummertje spelen.
Als je een nummer als Michel kent moet je juist een wat hoger niveau proberen, anders word je nooit beter.quote:Op woensdag 10 december 2008 10:39 schreef denkjedat het volgende:
[..]
oké bedankt voor je advies zal wel even langs gaan.
maar weet iemand toevallig nog een makkelijk nummer waar je je vingers niet voor hoeft te verzetten
intro van anouk - michel bijvoorbeeld
groeten
Persoonlijk heb ik er een hekel aan dat snaren snel ontstemd raken als ze nieuw zijn.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:04 schreef Jordy-B het volgende:
Snaren rekken, idd...
En alleen omhoog stemmen. Als de snaar te hoog gestemd is, eerst zover omlaag stememn dat hij te laag is en daarna weer omhoog stemmen tot de goede toonhoogte.
De snaar kan namelijk een beetje blijven hangen in de kam, waardoor de gitaar ontstemd raakt als je gaat spelen.
De Fis majeur (pentatonisch) zou ik sowieso niet spelen, want dat is super dissonant, volgens mijquote:Op donderdag 11 december 2008 15:37 schreef matjuhhh007 het volgende:
Hoispeel al een poosje gitaar en me de solo's tot nu toe eigenlijk alleen maar in de mineur pentatonisch zitten te soleren deze dus:
-----------------------------------------5---8--
---------------------------------5--8-----------
-------------------------5--7-------------------
-------------------5--7-------------------------
--------5----7----------------------------------
-5---8------------------------------------------
Dit is de Mineur Pentatonisch in A dus, en dan kan ik in eentje van Fis ook gebruiken in een track in A?
Want die in Fis (gewoon 3 hokkies terug) klinkt dan weer majeur in de mineur pentatonische ladder van A als ik het goed begrepen heb? Maar dan moet je dus weer uitvogelen wanneer je die gebruikt want je kunt niet als iemand de akkoorden A-D-A-D-E-D-A-E pakt de hele tijd in Fis soleren want dat klinkt niks maar op sommige momenten wel?
Ik vroeg het me meer af omdat de mensen op YouTube regelmatig refereren naar Canon Rock. En dat in hun ogen pas goed bent als je dat kan spelen..quote:
Dat staat er toch ook?quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:21 schreef starla het volgende:
Het nummer is in D, en ik kan hem tot het ziekelijk snelle shredden.
Ach, Jimi kon ook niet shredden en wordt beschouwd als de beste gitarist ooit.quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:25 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik vroeg het me meer af omdat de mensen op YouTube regelmatig refereren naar Canon Rock. En dat in hun ogen pas goed bent als je dat kan spelen..
Ja, het intro paar powerchords met rif dingen daarna gestopt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:11 schreef qu63 het volgende:
Iemand al een keer een poging gedaan om Canon Rock in D te spelen?
Het origineel:
De best bekeken versie:
Fucking 53 miljoen views!
En mijn favo:
En als je online kijkt, kijk dan bij Nederlandse zaken, scheelt verzendkosten en gedoe als het product niet bevalt..quote:Op zondag 14 december 2008 13:52 schreef Jordy-B het volgende:
Ga eens naar een echte gitaarwinkel, ipv een internetzaak. Probeer de gitaren, voel hoe ze in de hand liggen, hoor hoe ze klinken.
En kijk naar de 2e hands/sectie, zodat je voor een prikkie een geweldige gitaar in je bezit kan krijgen en je geld overhoudt voor een fatsoenlijke versterker.
Gitaristentopic #267: Waar we bandleden schoppenquote:Op zondag 14 december 2008 13:23 schreef Ayca het volgende:
is dit een goede beginnersgitaar?
http://www.thomann.de/nl/yamaha_eg112_gp_ii_bl.htm
en is dit een betrouwbare site?
Niet helemaal volgens mij...quote:Op woensdag 17 december 2008 16:53 schreef Gitaarmat het volgende:
Vraagje:
1e positie A mineur pentatonisch:
-5--------8---
-5--------8---
-5------- 7----
-5--------7
-5--------7
-5--------8
Als ik dan ervoor nog wil in de toonlader dus op fret 1,2,3 en 4 zit het dan zo?
-----0---------3-------5----
------0---------3------5---
------0------2----------5---
------0------2----------5------
------0--------3---------5---
------0--------3---------5-----
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |