abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63219303
Vervolg van : Borstvoeding deel 48

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

Laatste post van:
quote:
Op donderdag 13 november 2008 21:09 schreef Miffy1984 het volgende:
Hai allemaal,

Nou even een update; Thijmen is iig aangekomen
Maar veel? Neuh niet echt. De eerst keer dat we dus gingen wegen was hij 3270 en gistermiddag 3325.
Maar ik heb ook een weegschaal gehuurd bij de thuiszorg en ik heb m net even voor zijn badje gewogen (zonder kleertjes en luier ook) en gaf 3360 aan Maargoed... het begin is er. Ik blijf het de komende weken even goed in de gaten houden. Erg prettig dat ik Thijmen nu zelf kan wegen 1 x per dag.
pi_63219347
Fijn dat Thijmen in ieder geval aangekomen is!
Er zaten toch niet heel veel dagen tussen de 2 wegingen?

Nog even terugkomen op de flessen-ellende hier van een tijdje geleden.
Lotte drinkt inmiddels op het KDV de fles erg goed.
Ook thuis drinkt ze hem gelukkig weer, geeft mij weer wat meer vrijheid om een dagje weg te kunnen
Vanmorgen ook een flesje geprobeerd van mij (anders moest die melk toch weggegooid worden) en zowaar heeft ze 100 cc gedronken.
Erg fijn dat het allemaal weer zo goed gaat
  vrijdag 14 november 2008 @ 16:05:30 #3
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_63223502
Miffy, nu maar hopen dat de stijgende lijn zich doorzet! Fijn dat het begin is gemaakt!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_63224217
Positieve verhalen
  vrijdag 14 november 2008 @ 17:43:54 #5
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_63225912
Mooi Miffy

Ik heb nu toch een kuurtje tegen de spruw gekregen. Belde vanochtend de huisarts en er was geen plek meer voor een afspraak, maar omdat het een al lopend iets was, kon het ook wel telefonisch. De huisarts heeft de kinderarts gebeld om te checken of deze kuur (2 weken Trisporal) mocht met bv (volgens de bijsluiter niet, maar volgens de kinderarts dus wel) en het recept kon ik gewoon komen halen. Netjes en snel opgelost dus.
Nou hopen dat het helpt
pi_63264313
Hopelijk slaat deze kuur aan Jojo!
Zou fijn zijn als je er eindelijk van af zou zijn!
pi_63284332
Wij zijn alweer van de spruw af. Ik smeer nu nog wel, maar vandaag is denk ik de laatste dag. De borstvoeding is weer goed op gang, vandaag had ik een hele goede plasluier van vannacht, dus ze kan weer voldoende bij me drinken.
1 borst doet volgens mij wat moeilijk, die lijkt wat minder aan te maken, dus ik leg haar steeds eerst op die kant aan. Maar dat ze nu zo moeilijk deed kan ook weer komen omdat de maandelijkse periode is aangebroken. Maar goed alles is hier weer opgelost.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_63284624
Wat leuk al die postieve verhalen!

Hier is hier klaar denk ik. Gisteren en vandaag heeft ze niet gedronken. Ze heeft er niet om gevraagd. Morgen ga ik het niet meer aanbieden. Zo'n raar idee. Dat ze echt een groot meisje aan het worden is, dat mij niet meer nodig heeft. En dat ik zo graag wilde proberen om de 6 weken bv vol te houden. Het voelde goed en fijn om te kunnen zeggen dat ik bv geef. Voor mezelf ook gewoon een grote stap, nu snap ik al die andere 'stoppers' pas.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_63284701
Yppy, moeilijk hoor zo'n kleintje die je "niet" meer nodig heeft. Hoe voelt het voor jezelf? Vind je het niet raar?

Ik wil echt volhouden tot een jaar, maar ik denk dat ik er dan ook nog niet klaar mee ben. Misschien laat ik het ook wel aan Jen over om aan te geven dat het genoeg is.
pi_63284764
Het is heel raar. Het is maar goed dat ik op mijn werk zit en vanmiddag een cursus heb. Anders was ik nu een emo-kip. Het was zo lang zo belangrijk voor me. Zo lang de enige reden om te 'bestaan'. En die is dan weg. Maar ik ben nu d'r mama, dus er zijn inmiddels 100 andere redenen. Alleen dat hele kleine beetje reden dat over was is nu weg. Eigenlijk meer een detail. Ik ben wazig he? Nou ja, ik ga wel even een broodje halen, lekker naar buiten.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_63284828
quote:
Op maandag 17 november 2008 11:58 schreef YPPY het volgende:
Het is heel raar. Het is maar goed dat ik op mijn werk zit en vanmiddag een cursus heb. Anders was ik nu een emo-kip. Het was zo lang zo belangrijk voor me. Zo lang de enige reden om te 'bestaan'. En die is dan weg. Maar ik ben nu d'r mama, dus er zijn inmiddels 100 andere redenen. Alleen dat hele kleine beetje reden dat over was is nu weg. Eigenlijk meer een detail. Ik ben wazig he? Nou ja, ik ga wel even een broodje halen, lekker naar buiten.
pi_63284909
Mij zou het leuk lijken, Yppy, dat hij er op die manier mee stopt.
Moest ik hier echt willen stoppen zou dat toch een hele dramatisch strijd worden....
  maandag 17 november 2008 @ 12:21:34 #13
108648 cattie
lieve moeder
pi_63285329
YPPY, ik snap je volkomen. Ive heeft ook zelf besloten te stoppen door niet meer te drinken bij mij (hij was toen wel nog maar ruim een jaar) en ik moet zeggen dat ik achteraf blij ben dat het zo gegaan is. Dikke , want het is best emotioneel!
  Jubileum moderator maandag 17 november 2008 @ 14:55:57 #14
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_63289136
Yppy je hebt het geweldig gedaan. Je hebt zo gevochten om BV te kunnen geven, met haar gewicht, met jouw medicijnen. Alleen daarom al ben je een hele goede moeder! Het mamazijn zit nu in de andere dingen inderdaad, haar behoefte aan bv is verdwenen maar haar behoefte aan jouw liefde en aandacht gaat nooit meer over.
Heel heel knap gedaan, petje af!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_63292864
Yppy, wat een prachteinde van de BV periode
en toch ook een beetje sterkte gewenst, want ik weet dat het toch een beetje moeilijk kan zijn. Ook na dik twee jaar
pi_63293342
Yppy je hebt het toch maar mooi gedaan al die tijd
Saartje
pi_63293587
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:21 schreef cattie het volgende:
YPPY, ik snap je volkomen. Ive heeft ook zelf besloten te stoppen door niet meer te drinken bij mij (hij was toen wel nog maar ruim een jaar) en ik moet zeggen dat ik achteraf blij ben dat het zo gegaan is. Dikke , want het is best emotioneel!
Vervang Ive door Tomas en ruim en jaar door bijna 2 jaar en het is wat ik ook zou zeggen. Achteraf ben ik heel blij dat hij het zelf zo langzaam heeft afgebouwd en uiteindelijk zelf gestopt was. Toen vond ik het ook best moeilijk en nu heb ik echt zoiets van 'het was mooi/goed zo'
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_63298187
Bedankt voor de lieve reacties. Raar toch dat zo'n tekst op de pc zo belangrijk kan zijn. Het scheelt natuurlijk ook wel dat ik irl behoorlijk de uitzondering ben met de bv. Dan heb je het er niet zo snel over. Gelukkig wel 1 vriendin die het uit eigen ervaring snapt.

Het is goed dat ze zelf is gestopt, over een tijdje ben ik daar vast heel blij mee.
*OUD heilige*
pi_63298569
Oh Yppydepippi, als je toch eens wist wat voor bewondering ik voor je heb
Je hebt het zo geweldig gedaan! Met alle moeilijkheden, met je medicatie erbij. Meid, geweldig!

Je vroeg laatst hoe 'ik' gestopt was, had nog vergeten antwoord te geven. Maar 'ik' ben niet gestopt , maar mijn dochter zelf. En dat voelde op dat moment wat verdrietig, maar later heel goed! Je geeft zo'n kind de ruimte om zelf te stoppen, tempo te bepalen. Dat is niet verdrietig eigenlijk, maar fijn!

Variety is the spice of life
  maandag 17 november 2008 @ 20:46:48 #20
94046 PM-girl
pi_63299090
YPPY! Wat een mooie finish! Want een beetje een race is het wel (geweest), zoals Lois schrijft.
Maar man wat lijkt het me raar. Ik zit nog tussen wal en schip nu. Simon drinkt weinig, soms eens in de 48 uur een minuutje of twee (mijn productie is echt scherp), maar stoppen wil hij niet, zo lijkt het. Ik ook (nog) niet.

Goed gedaan vrouwke!

[ Bericht 0% gewijzigd door PM-girl op 17-11-2008 21:34:56 ]
*
pi_63299820
-edit -
Yppeke...
Zoals PM zegt: Goed gedaan vrouwke!

[ Bericht 44% gewijzigd door Moonah op 17-11-2008 21:25:55 ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 17 november 2008 @ 21:49:51 #22
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_63301149
Yppy
Jojogirl, ik hoop voor je dat je nu toch echt van die spruw af komt!
En Ticootje, fijn dat jij er vanaf bent, hopelijk kun je nu eens eindelijk lekker (weer) genieten van het voeden!

Hier gaat het zo z'n gangetje met voeden, hoewel Marlien steeds nieuwsgieriger wordt... Een doek over haar heen wil nog wel eens helpen, maar helaas niet altijd... 't is toch een fase, hè?

[ Bericht 66% gewijzigd door Grijs op 17-11-2008 21:55:20 ]
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 17 november 2008 @ 22:26:17 #23
4177 Jojogirl
pi_63302501
YPPY
pi_63309407
Je hebt het goed gedaan Yppy!
pi_63309496
Nou het gaat echt weer helemaal goed hoor. Ook vandaag weer een goede plasluier. Dan hebben we ook weer gehad.
pi_63309529
Fijn dat alles weer lekker loopt Tico!
Ik heb sinds een paar weken weer steken in m`n borsten, ook de droge kant. Het lijkt me stug dat het spruw is maar ik weet nog steeds niet wat het dan wél is?! Om er mee langs de huisarts te gaan heb ik helemaaaaal geen zin in eigenlijk :-/
Saartje
pi_63309594
Dat klinkt weer niet fijn. Je huisarts denkt ook niet lekker mee. Heb je al eens een echo gehad?
pi_63309736
Ja en daar was niets vreemds op te zien gelukkig. Ik heb ook al liters bloed afgestaan om te laten onderzoeken, m`n melk is 2 keer op kweek gezet..noem het maar op.
Saartje
pi_63309754
Zo raar dat ze niets kunnen vinden! Terwijl jij maar met pijn blijft voeden. Je zou toch zeggen dat ze uiteindelijk iets moeten vinden, je verbeeld je het toch niet.
pi_63315729
Maneki heeft weer een mysterie... Vaag dat je steeds maar weer klachten krijgt.

YPPY
Is het nu echt klaar, heeft Anna er zelf ook niet meer om gevraagd?
.... met gevoel voor drama....
pi_63315929
quote:
Op maandag 17 november 2008 21:49 schreef Grijs het volgende:
Hier gaat het zo z'n gangetje met voeden, hoewel Marlien steeds nieuwsgieriger wordt... Een doek over haar heen wil nog wel eens helpen, maar helaas niet altijd... 't is toch een fase, hè?
Wat je zou kunnen proberen is tijdens het voeden een ketting om te doen met gekleurde kralen .
Gewoon zelf iets aan elkaar rijgen en alleen dragen tijdens het voeden. Kan ze mooi naar kijken en ermee spelen terwijl ze bij je drinkt. Stopt ze met drinken? Dan direct de ketting weer af doen.
  dinsdag 18 november 2008 @ 14:13:53 #32
144006 chacama
Ondernemend!
pi_63316248
Yppy

goed gedaan meissie. En zoals al gezegd is: Anna heeft je melk niet meer nodig, maar jouw al mama, zal ze altijd nodig hebben.
pi_63316316
Kerstjes, ik vind dat zo'n goed idee. Ik loop er al een tijdje mee in mn hoofd om een mooie ketting te kopen voor Jen om mee te spelen tijdens het drinken. Ze trekt nu steeds aan mn gouden ketting...
pi_63316425
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 13:54 schreef Kersjes het volgende:
Maneki heeft weer een mysterie... Vaag dat je steeds maar weer klachten krijgt.

YPPY
Is het nu echt klaar, heeft Anna er zelf ook niet meer om gevraagd?
Ik denk het niet, het is alsof Anna het echt zelf doorhad: normaal gesproken wil ze als ze wakker wordt zo snel mogelijk in bed liggen bij ons om wakker te worden en te drinken (de laatste tijd dus wat minder vaak), maar vanochtend was het 'nee! slape! meer slape!!' en wilde ze nog even in d'r eigen bedje liggen om wakker te worden. En dat doet ze dus echt nooooooooit.

Ben ook supertrots op YPPY, super goed gedaan deze periode van ruim 2 jaar met heel veel zelfopoffering. Nu is de tijd gekomen om weer (nog meer) aan jezelf te denken. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_63316762
Yppy roelzzz!!
  dinsdag 18 november 2008 @ 14:51:35 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_63317234
Yps!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 18 november 2008 @ 21:45:49 #37
94046 PM-girl
pi_63329335
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 14:20 schreef Jarno het volgende:
Ik denk het niet, het is alsof Anna het echt zelf doorhad: normaal gesproken wil ze als ze wakker wordt zo snel mogelijk in bed liggen bij ons om wakker te worden en te drinken (de laatste tijd dus wat minder vaak), maar vanochtend was het 'nee! slape! meer slape!!' en wilde ze nog even in d'r eigen bedje liggen om wakker te worden. En dat doet ze dus echt nooooooooit.
Geweldig dat ze zo zelf beslist!
quote:
Ben ook supertrots op YPPY, super goed gedaan deze periode van ruim 2 jaar met heel veel zelfopoffering. Nu is de tijd gekomen om weer (nog meer) aan jezelf te denken. .
Wat lief dat je dat schrijft hier!
*
  dinsdag 18 november 2008 @ 21:47:46 #38
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_63329405
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 14:01 schreef Kersjes het volgende:

[..]

Wat je zou kunnen proberen is tijdens het voeden een ketting om te doen met gekleurde kralen .
Gewoon zelf iets aan elkaar rijgen en alleen dragen tijdens het voeden. Kan ze mooi naar kijken en ermee spelen terwijl ze bij je drinkt. Stopt ze met drinken? Dan direct de ketting weer af doen.
Dat is ook een goed idee!
pi_63345796
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 14:20 schreef Jarno het volgende:

De andere reacties zijn ook maar deze helemaal.
*OUD heilige*
pi_63383561
Lotte drinkt momenteel best wel slecht bij mij, een paar minuten de ene borst, daarna nog met moeite een paar minuten de andere. Ze raakt ook redelijk snel afgeleid en dat maakt het er natuurlijk niet echt makkelijker op..
Blijkbaar krijgt ze wel genoeg binnen, alhoewel ze wel wat vaker drinkt..
Kunnen natuurlijk regeldagen zijn (of de rond 19 weken sprong van Oei ik Groei), wel hoop ik dat het snel beter gaat want ik vind het op deze manier niet echt prettig voeden (wordt er zelf erg onrustig van).

Ik heb ook het idee dat de borstvoeding momenteel erg veel energie vergt van me, herkennen andere moeders dat ook, dat dat een bepaalde periode even geweest is?
Kan ook gewoon alles even bij elkaar zijn hoor..
pi_63386935
mrien ik vond het ook heel zwaar bij de 5 maanden. Waarom? Ik voelde me zo geclaimd, jen ging steeds slechter drinken en ik voedde haar zo'n 10 x per dag. Ik had steeds meer moeite met het feit dat ik het enige eten voor jen was. Met 5,5 maand ben ik uiteindelijk begonnen met bijvoeden. Dat vond ik al een hele opluchting. Ik kon zien hoeveel ze at ( al was dat toen zo'n 4 maanden potje). Ik werd namelijk vreselijk onzeker of ze wel genoeg binnenkreeg(en het was zo warm).
Nu heb ik dat ook nog wel. Krijgt ze nog wel genoeg bv? Droogt ze niet uit? Maar iedere keer als ik twijfel word ik hier wel vaak gerust gesteld. Jen doet het gewoon prima, maar ik moet zeggen dat ik me nu wel veel prettiger voel. Ik voel me niet meer geclaimd zeg maar.
pi_63388272
Mrien ik herken het zeker. het is denk ik iets dat bij borstvoeding hoort (al hoor ikvan 'alle soorten' moeders dat zeer zo af en toe doorheen zitten). er zijn gewoon regelmatig periodes dat de borstvoeding wat meer van je vergt dan je op dat moment kunt geven. En ja dat loopt vaak gelijk met de sprongetjes uit oei ik groei.Grote kans dat Lotte straks iets nieuws kan.

dinsdag meldde Emma ineens dat ze niet meer hoefde te drinken omdat dat voor babytjes is. Een uur later sliep ze nog niet en wilde ze dantoch wel weer drinken. 5 minuten later sliep ze
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_63388361
Het is niet zozeer het geclaimde waar ik moeite mee heb ik denk ik. Het is echt even een gebrek aan energie door drukte, moe zijn en van alles en nog wat.
Hopelijk gaat het weer beter worden binnenkort..
pi_63388555
Bedankt Tico & Jelief voor de reactie
Fijn dat meer moeders dat ervaren

Emma , daar kwam ze toch maar snel van terug!
pi_63388827
quote:
Op woensdag 19 november 2008 14:41 schreef YPPY het volgende:

[..]

De andere reacties zijn ook maar deze helemaal.
Volgens mij heb jij dan ook een heel lieve man/vriend. En dat verdien je ook.
pi_63396131
Oh Ypsel ik had nog niet op je gereageerd!
Moeilijk lijkt mij dat, als ze er zo zelf voor kiest maar het past wel helemaal bij voeden op verzoek zeg maar. Je hebt het geweldig gedaan!
pi_63405566
Hallo, Mag ik hier even binnen vallen voor wat adviezen en tips?
Sinds 2 november geef ik borstvoeding aan Manouk. Bij Jenthe heb ik dit ook 6 maanden volgehouden en ik was er eigenlijk van overtuigd dat het met Manouk ook geen problemen zou opleveren.
Helaas is dit niet het geval. Afgelopen dinsdag moest ik Manouk laten wegen op het consultatiebureau en het bleek dat ze nog steeds onder haar geboortegewicht zat. Ook had ze al bijna een week niet gepoept en de plasluiers werden ook steeds minder. Op het CB kreeg ik het advies om na de tweede en derde voeding wat af te kolven en dit ''s avonds te geven. Dit heb ik geprobeerd maar ik had het idee dat Manouk dan niet voldoende binnen kreeg. Ik zat te kolven en Manouk lag huilend naast mij. Ook bleef ze heel lang drinken. Of valt tijdens het drinken in slaap met het gevolg dat ik meer dan anderhalf uur aan het voeden ben. Kortom het liep niet lekker. Woensdag had ik een grote rode warme plek op mijn borst en dit was erg pijnlijk. Na de middag voeding wilde ze weer alleen maar drinken drinken drinken.
Toen heb ik de knoop doorgehakt en Manouk een flesje voeding gegeven. Dit ging zo gulsig naar binnen en ze viel daarna als een blok tevreden in slaap. 's avonds nog een flesje en ze had een enorme poepbroek en goede volle luiers. Dit was voor mij een bevestiging dat ik haar niet voldoende kon geven en dus wilde ik stoppen met de borstvoeding. Ze is immers met een flesje meer tevreden. Maar ik ben toch erg verdrietig dat het niet lukt en wil het toch nog een keer proberen.
Ik ben sinds vanmorgen begonnen met voeden en na de voeding geef ik haar nog een 90 cc flesvoeding wat tot nu toe ook goed naar binnen gaat. Ik zou graag weer helemaal over willen op borstvoeding omdat ik het niet zo snel wil opgeven. Hebben er mensen tips voor mij om de voeding weer op gang te krijgen? IDoe ik het zo op een goede manier of maak ik dan nooit meer genoeg voeding aan? Het lijkt wel of er niet genoeg voedingsstoffen in mijn melk zitten. Ik hoop dat ik wat tips kan krijgen, want ik wil het toch proberen vol te houden.
Alvast bedankt.
pi_63405745
Jepali, niet genoeg voedingsstoffen in je melk bestaat niet!!

Je bent al met flesvoeding begonnen en alles wat je aan flesvoeding geeft zal Manouk niet uit de borst drinken en zal je dus minder aan gaan maken.
Ik zou zo snel mogelijk een lactatiekundige bellen, vanmiddag nog dus. Die kunnen je het beste helpen om weer helemaal over te kunnen op borstvoeding. En hebben vaak hele goede tips hoe je Manouk het best zo effectief mogelijk kunt laten drinken.
pi_63409328
Yppy ik vind het toch ook een geweldige prestatie hoor, maar ik kan me voorstellen dat het nu even moeilijk is om afscheid te nemen.
Ticootje en Jojo. goed om te lezen dat het beter gaat me de spruw en het drinken. Hopelijk ben je er na deze kuur helemaal vanaf jojo!

Jepali, wat vervelend dat de borstvoeding wat moeilijk loopt. Niet aan jezelf twijfelen hoor! Ik zou ook zeker contact opnemen met die lactatiedeskundige. Als je er snel genoeg bij bent, zal het zeker nog goed te trekken zijn!

Ik had twee vraagjes:
- Ben komt uit zichzelf overdag ongeveer om de 4 uur, maar soms wil ik ergens heen (met of zonder hem), en is het handig dat ik hem dan een paar uur niet moet voeden. Daarom wacht ik af en toe eens niet tot hij zelf komt en zit er dan maar 2,5 - 3 uur tussen een voeding. Hij drinkt dan wel goed en is dan weer ongeveer 3-4 uur zoet. Het kan toch geen kwaad voor hem of mijn productie dat ik dit doe?
- En dan wil ik dit weekend eens een keertje gaan stappen met vrienden en ik zou graag iets meer drinken dan 1 voorzichtig glaasje wijn. (niet dat ik me plat ga zuipen natuurlijk, maar ik ga wel net iets meer drinken dan mag bij bv denk ik). Nu vroeg ik me af: als ik eerst afkolf vlak voor ik aan de alcohol ga en dan drink ik m'n laatste alcoholische drankje rond 3u 's nachts en ik ga dan pas rond bvb 7u 's ochtends opnieuw kolven, is die melk dan wel goed? Kan ik die melk dan toch niet beter gewoon weggieten?

Klinkt even of ik zwaar aan de alcohol zit, is dus niet zo, ik wil gewoon even op zeker spelen voor Ben
pi_63409730
Liza voeden op verzoek kan prima 2 kanten uit hoor. Af en toe wat sneller voeden omdat dat jou beter uit komt, kan echt geen kwaad voor hem of je productie. Van vaker voeden krijg je hooguit een beter productie, maar dat is echt niet na 1 keertje al. Dan zou je dagenlang op jou verzoek om de 2 uur moeten voeden.

Yppy, ik had nog helemaal niet op je gereageerd!!
Zo super knap dat je het ruim 2 jaar volgehouden hebt ondanks alle beren op je weg!!
Echt mega knap!!
pi_63409825
Ik doe het ook vaak zo hoor Liza. Lotte drinkt in principe vaak om de 3/4 uur. Maar als we weggaan of weer thuis komen leg ik haar al eerder aan. Sowieso heeft ze altijd zin in drinken als we thuiskomen, dan maakt het niet uit of ze net een uur ervoor gedronken heeft of niet..

M.b.t. de alcohol zou ik het niet weten, ik heb me er nog niet weer aangewaagd..
Ik wist trouwens niet dat je 1 glaasje wel kon drinken met borstvoeding
  vrijdag 21 november 2008 @ 19:00:35 #52
4177 Jojogirl
pi_63411746
Liza, voor alcohol vond ik ergens dat je na elk glas 3 uur nodig hebt om het af te breken. Dus 9 uur bij 3 glazen, 12 uur bij 4 etc.

Jepali, kolven zegt niks over je productie hè. En als je echt graag volledig bv wilt blijven geven, zou ik die kunstvoeding schrappen en aanleggen, aanleggen, aanleggen. Dat poepen zegt ook niet alles trouwens, bij bv-babies is alles van 8x per dag tot eens per 2 weken normaal qua ontlasting.
Edit: das dus pas bij babies ouder dan 4 weken daarvoor geldt ook bij bv minimaal 1x per dag.
pi_63437641
ik drink af en toe wel een glaasje. Ik vraag me af hoeveel er daadwerkelijk in de moedermelk komt. Volgens mij kan een glaasje echt geen kwaad.
pi_63438016
Alcohol komt zonder belemmeringen in de moedermelk terecht. Je melk wordt immers gemaakt van bloed. Het alcoholgehalte in je melk is daarom net zo hoog als in je bloed. het wordt ook vrij makkelijk weer uitgescheiden, gemiddeld twee tot drie uur na het drinken van één glas bier of wijn is de meeste alcohol uit je lichaam verdwenen, en dus ook uit je melk.
Variety is the spice of life
pi_63438446
ik blijf dat zo raar vinden, dat melk van bloed wordt gemaakt.
pi_63449245
Ik heb de melk toch maar weggegoten. Had iets meer op dan 1 glas per 3 uur + behoorlijk wat passief meegerookt (bah, rokers), dus ik vond het niet echt verantwoord... De eerste melk die Ben weer gaat krijgen zal ongeveer 10 uur later zijn, dus ik hoop dat de meeste schadelijke stoffen dan al afgeborken zijn...
pi_63449326
bedankt voor de tips. Ik heb nu een borstkolf bij de thuiszorg gehaald en ben begonnen met om de twee uur af te kolven en het meest dat ik tot nu toe eruit gehaald heb is 20 cc. Ik heb geloof ik mijn kind toch bijna laten verhongeren. Ze is nu veel meer tevreden nu ze flesjes krijgt. Ik hoop dat het binnekort wel weer op gang komt en dat ze weer aan de borstvoeding kan, of anders afgekolfde melk. Het vaak aanleggen heb ik ook geprobeerd maar op een gegeven moment komt er echt niks meer uit en heb ik een gefrustreerd kind aan mijn borst.
pi_63449517
Jepali bel alsjeblieft een lactatiekundige!!
Of minstens een vrijwilliger van LLL of VBN zie de openingspost. Die zijn gratis en ook in het weekend bereikbaar.
Wat je kolft zegt niets over hoeveel melk je produceerd. Owlet heeft bij Ronja geloof ik zelfs gehad dat ze een mega overproductie had, maar nog nauwelijks er wat uit kreeg met kolven.
Een kindje drinkt aan de borst hoe dan ook veel beter en effectiever dan een kolf. En stimuleerd daardoor ook veel beter je productie.
pi_63449930
Wat p_iglet zegt. Ga alsjeblieft niet af op wat je kolft. Als je graag BV blijft geven, bel dan even een lactatiekundige of vrijwilliger en blijf veel aanleggen. Des te meer voeding jij gaat vervangen door flesjes des te minder drinkt je kindje bij jou en des te sneller gaat je productie achteruit.
It's all up to you
pi_63450606
Jepali, wat P_iglet en TearSong zeggen idd.
Als je graag bv wil (blijven) geven zul je er soms wat moeite voor moeten doen, zeker in het begin. Maar als het eenmaal loopt is het zo heerlijk en zo handig! Daar kan niks anders tegen op.

Mrien, ik heb het ook regelmatig gedaan, Devin aanleggen omdat het mij op dat moment beter uitkwam dan bijv. een half uur later.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo van de klok was en nog steeds niet eigenlijk... Okay, de eerste bizarre periode van ineens een pasgeboren kleintje in huis is natuurlijk wat anders, maar al gauw keek ik eigenlijk niet meer op de klok en ging af op wat Devin zelf aangaf (of ik dus )
En nog steeds, op dagen dat ik vrij ben en we geen afspraken hebben check ik ook niet steeds hoe laat het is, hoe lang hij al slaapt, of het tijd is om te eten of dat ik aan het avondeten moet beginnen
Scheelt ook dat ik aan het begin van de zwangerschap mijn horloge niet meer kon verdragen en er sindsdien geen meer draag. Heerlijk hoor!
pi_63451042
ik lek weer als een gek! Ik ben blijkbaar nog helemaal niet opgedroogd! Net na het zwemmen in het zwembad was Jen enorm moe en ze had vreselijk dorst. Maar ik had dus geen sap bij me. Maar wel mn borsten, dus Jen had heerlijk gedronken. En heerlijk lang.

Jepali bel even! Hoe meer je vervangt door een flesje hoe minder je zelf aanmaakt. Als je bv wilt blijven geven zal ik echt even hulp zoeken.
pi_63453855
Oh ja en Jepali, lees ook dit even:

Ik heb te weinig melk
It's all up to you
pi_63455752
Jepali, bellen, echt! Sterkte, ik kan me voorstellen dat het niet leuk is zo
pi_63457887
Echt bellen Jepali, als je er kv bij geeft, wordt het steeds moeilijker je productie omhoog te krijgen. Als ik op het kolven af moest gaan, had ik ook veel te weinig, dat zegt helemaal niks. Zeker als je al in de stress zit, gaat kolven vaak helemaal niet goed. Die vrijwilligers zijn er voor, die kun je altijd bellen. Gewoon doen.
*OUD heilige*
pi_63457962
Nou als het nou nog niet duidelijk is
It's all up to you
pi_63472858
zal ik ook nog even?
BELLEN las je bv wilt blijven geven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pi_63507502
Hoe gaat het nu Jepali? Heb je nog gebeld?

Ben benieuwd hoe de borstvoeding bij Owlet gaat!

Even een stukje
Lotte lag vanmorgen op bed te rollen, rolde opeens tegen m'n borst aan, deed ham tegen m'n t-shirt aan.
Goed, t-shirt omhoog, Lotte drinken. En elke keer rolde ze weer terug, slokje drinken, rollen, slokje drinken, rollen
En een lol dat ze had
pi_63507704
Mrien leuk is dat, Jen heeft zich ook wel eens naar me toe gewurmd, op haar buik. Ze ziet de tepel en doet echt in 1x een grote hap. Ik vond dat zo lief.
pi_63508274
Lotte Dat soort dingen zijn zo lief!

We hadden het hier eerder over die kleintjes die geen genoeg kunnen krijgen van mama's borsten. Het begint hier een beetje extreem te worden, hij word echt BOOS als ik ze wil bedekken. En de hele dag topless rondlopen zie ik ook niet zitten
Gisteravond bijvoorbeeld lag hij op zijn deken op de grond (hij is ziek) terwijl ik naast hem tegen de bank geleund zat. Hij stond op, trok schreeuwend mijn shirt omlaag maar wilde niet drinken en ging weer liggen. Toen ik me weer wilde aankleden werd hij boos, en dit herhaalde zich nog een paar keer. Hij wilde dus gewoon liggen kijken naar mijn borsten, meer niet.
M. vond het hilarisch in ieder geval.
pi_63508463
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:25 schreef Kersjes het volgende:
Lotte Dat soort dingen zijn zo lief!

We hadden het hier eerder over die kleintjes die geen genoeg kunnen krijgen van mama's borsten. Het begint hier een beetje extreem te worden, hij word echt BOOS als ik ze wil bedekken. En de hele dag topless rondlopen zie ik ook niet zitten
Gisteravond bijvoorbeeld lag hij op zijn deken op de grond (hij is ziek) terwijl ik naast hem tegen de bank geleund zat. Hij stond op, trok schreeuwend mijn shirt omlaag maar wilde niet drinken en ging weer liggen. Toen ik me weer wilde aankleden werd hij boos, en dit herhaalde zich nog een paar keer. Hij wilde dus gewoon liggen kijken naar mijn borsten, meer niet.
M. vond het hilarisch in ieder geval.
Heel herkenbaar. Hier wil hij ze soms ook gewoon nog eens zien voor hij gaat slapen.
Voelt een beetje raar. ''Titti Mamam!'' En dan zo een gelukzalige glimlach op zijn gezicht. Mannen!!
pi_63508507
Das niet alleen bij mannen hoor. Jen doet af en toe gewoon even aan de tepel voelen. Niet drinken, nee kijken en tepel tussen duim en wijsvinger pakken.. Raar kind.
pi_63508595
Oe, daar heb ik dus een hekel aan, Ticootje. Wij hebben zo dikwijls 'ruzie' in bed. ''Niet draaien, Fons!'' ''Ja daai!!! '' '' Neen'' ''Jaaa daaaaaaaai!!!!''
pi_63508847
Dat is hier "niet bijten Jen!!" En ja hoor toch even bijten.. Maar ze doet dat alleen als de borst leeg is en nog een andere kant wilt. Maar ze heeft 1 tand en dat voel je wel.
pi_63508943
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:45 schreef Ticootje het volgende:
andere kant
''aje kan''
pi_63508964
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:48 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

''aje kan''
"Daaaaaa"
pi_63509414
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:54 schreef mrien het volgende:
Hoe gaat het nu Jepali? Heb je nog gebeld?

Ben benieuwd hoe de borstvoeding bij Owlet gaat!

Even een stukje
Lotte lag vanmorgen op bed te rollen, rolde opeens tegen m'n borst aan, deed ham tegen m'n t-shirt aan.
Goed, t-shirt omhoog, Lotte drinken. En elke keer rolde ze weer terug, slokje drinken, rollen, slokje drinken, rollen
En een lol dat ze had
Grapjes aan de borst

De borstvoeding gaat als de spreekwoordelijke tiet
De eerste dagen waren wat moeizaam. Hoewel het ziekenhuis echt heel goed bezig was door me alle kans te geven om Avalon op verzoek te voeden (eerst met het bed naar de kinderafdeling, desnoods midden in de nacht en daarna in de rolstoel en lopend) was het toch niet relaxed voeden met al die draden op een kleine stoel.

Ik heb één lastige tepel (klein, snel ingetrokken) en een forse cup waardoor het voor een klein mondje wat lastig is om een grote hap te nemen en het voor mij lastig is om goed aan te leggen omdat ik echt goed moet ondersteunen.

Daardoor had ik toch na twee dagen op elke tepel een klein pijnpuntje. Kloofje is nog een groot woord maar het was wel even zaak om er snel verbetering in te krijgen.

Maar net zoals bij Ronja ging het al heel snel beter toen Avalon wat alerter en geoefender werd.
En nu is het weer een plezier om te zien hoe lekker ze drinkt en hoe goed ze groeit
pi_63509471
Wat heerlijk om te lezen dat het goed gaat Owlet. Successtories mogen ook!
pi_63523309
Wat een leuke verhalen !
Kersjes, ik lag echt dicht!

Owlet, goed nieuws!
Als ik jouw verhaal lees, vraag ik me wel af waarom het mij dan neit gelukt is om van het tepelhoedje af te raken . Ik denk dat ik er te lang mee gewacht heb, waardoor Ben zo gewoon geworden is aan het tepelhoedje en de bijhorende drinktechniek dat het nu te laat is om het zonder te doen.
pi_63524177
wat ontzettend fijn owlet!
pi_63524445
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 23:06 schreef OooLizaooO het volgende:
Owlet, goed nieuws!
Als ik jouw verhaal lees, vraag ik me wel af waarom het mij dan neit gelukt is om van het tepelhoedje af te raken . Ik denk dat ik er te lang mee gewacht heb, waardoor Ben zo gewoon geworden is aan het tepelhoedje en de bijhorende drinktechniek dat het nu te laat is om het zonder te doen.
het is nooit te laat om het zonder te doen Heb je al eens een lactatiekundige ingeschakeld? Mijn ervaring is dat het echt de moeite loont om hulp te zoeken, ook al lijkt het probleem wellicht niet zo heel groot.
Bij Ronja heb ik veel gehad aan de hulp van een lactatiekundige en ook deze keer heb ik meteen hulp gevraagd.
  woensdag 26 november 2008 @ 10:31:58 #81
94046 PM-girl
pi_63530418
Liza, ik heb het hier al vaker geschreven, maar ik heb ook weken met een tepelhoedje gevoed. De lactatiekundige dacht ook niet dat het ooit anders zou kunnen (ik ook niet).
Totdat Simon met 3 maanden ineens zonder kon drinken.

Maar ik weet ook dat Jojogirl bijvoorbeeld altijd met een hoedje is blijven voeden.

Ik zou in elk geval even de lk raadplegen, wie weet!
*
pi_63534579
Liza, je schreef laatst dat Ben 's nachts wel zonder hoedje kon drinken. Misschien is het ook een kwestie van oefenen...
  woensdag 26 november 2008 @ 13:58:23 #83
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63535689
Owlet, ik bedacht me ineens, is er nog verder iets gebeurd met dat hand, mond en nogiets ziekte bij Ronja op het kdv?
pi_63535958
ja en nee
Toen we haar afgelopen maandag voor het eerst weer wilden brengen bleek na een telefoontje dat het nog steeds heerst. We hebben toen de huisarts gebeld en die heeft het verder voor ons uitgezocht. Volgens haar is het geen probleem als we de hygiëneregels rondom Ronja even goed in acht nemen (handen en gezicht wassen voor het knuffelen en haar luiers even door M. laten verschonen).
Ze was het ook niet helemaal eens met het gevaar dat het voor pasgeborenen zou zijn, ze vond het meer een voorzorgsmaatregel voor de echte risicogroep (te vroeg geboren, ziek, etc.).

Ronja is dus vandaag weer voor het eerst naar de groep en ze was meteen weer helemaal thuis
Bij een gezonde baby zouden we ons, volgens haar in ieder geval, geen zorgen hoeven maken
  woensdag 26 november 2008 @ 14:24:40 #85
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63536497
Oh gelukkig geen extreme maatregelen dan. En die luiers... ach, dat vind je vast niet zo heel erg.
pi_63536975
neu, laat mij die kleine prutpoepjes maar verschonen nu
pi_63543878
Ben drinkt wel een beetje zonder tepelhoedje, maar niet goed en niet genoeg. Hij hapt en laat los, hapt en laat los en zet het tussendoor steeds op een hysterisch brullen. Hij kreeg niet genoeg binnen en kwam steeds sneller terug om te drinken (alsof hij aan het regelen was) en sliep ook 's nachts niet langer meer. Toen mijn melkproductie er uiteindelijk begon van terug te lopen, ben ik maar weer gaan tepelhoeden...
Moest ik nog een tijdje borstvoeding blijven geven, zou ik zeker een lactatiedeskundige raadplegen, maar na 3 maanden (= rond 11 december) gaat ie (helaas) aan de fles, want ik kan maar tot 3 maanden borstvoedingspauze's op het werk krijgen. Nu ga ik het wel proberen rekken tot eind december, maar vanaf januari wordt het alleen nog 's morgens en 's avonds borstvoeding, dus dat doe ik dan wel nog even met tepelhoedje. Maar als er een volgende kindje komt, wil ik er sneller en beter aan werken. Nu zie ik er eigenlijk tegenop omdat de borstvoeding in het begin al zo moeilijk ging en om dan nu met de stress van weer te gaan werken en een nieuwe job ook te gaan prutsen zonder tepelhoedje, daar heb ik even de energie niet meer voor.
pi_63544703
liza, volgens de wet heb je recht op 1/4 van je werktijd om te besteden aan borstvoeding tot je kindje 9 maanden is. (of geldt dat voor jou niet?)
pi_63544757
Hier in BE niet
2 x 30 min heb ik recht op per dag van 8 werkuren
en dat tot 3 maand
langer dan 3 maand daar moet je al een speciale verklaring voor hebben (dat je baby door gezondheidsredenen enkel bv mag krijgen, bvb prematuur)
pi_63544913
Correctie
ik heb het hier net nagekeken
tot 7 maanden kan het 2 x 30 min per dag
tot 9 maanden, daar moeten die speciale redenen voor zijn
mmmmh dan ga ik er toch nog eens over nadenken
eerst kijken hoe dat kolven op het werk meevalt...

ik was van plan om tot eind december volledig borstvoeding te blijven geven (dan is Ben 3,5 maanden) en dan af te bouwen naar 2 x per dag. Hij mag dan toch bijna aan vast voedsel enzo .
  woensdag 26 november 2008 @ 22:21:42 #91
65929 Angel-Eyez
Learn from mistakes...
pi_63549484
Even een vraagje, die vast en zeker al vaker gesteld zal zijn.
Zijn er hier vrouwen die een borstverkleining hebben gehad en toch borstvoeding geven of hebben gegeven? En wat zijn dan de ervaringen?

Ik heb via het ziekenhuis opgevraagd of het mogelijk zou zijn, maar als antwoord kreeg ik dat na het inzien van mijn dossier de kans klein is dat ik borstvoeding zou kunnen geven. Wat voor mij inhoudt dat het eventueel dus wel kan.
No more games, no more drama...
pi_63563476
liza; 2x 30 minuten zou voor mij te doen zijn, alleen dat vanaf 7 maanden vind ik wel heel slecht geregeld!
Ik zit zelf op 2x 30 minuten kolven op m'n werk.

Ik wil met Amber beginnen met vaste voeding; 5 december lijkt me wel een mooie datum, met sinterklaas. Dan is ze op 1 dag na 5 maanden.
Ik wil borstvoeding blijven geven. Dus gewoon maar met fruit beginnen. Maar ik zie dan ook pap enzow? Wat kan ik daarvan geven? Ik zou me er eigenlijk meer in moeten verdiepen, maar vaak heb ik het idee dat ze van flesvoeding uitgaan.
Ik merk dat zowel ik als zijzelf ertoe aan het raken zijn dat ze op vaste voeding overgaat. Dat ze een wat rijkere voeding krijgt. Ze wordt nu een grote meid en heeft gevoelsmatig wat meer nodig nu dan alleen borstvoeding.

Borstvoeding loopt nog prima op zich, maar heb wel sinds 2 dagen een plekje. Ik heb vanochtend weer flink gemasseerd, kan er niet uitkomen of het nou een hard plekje is of niet, en nu valt het weer redelijk mee, maar een paar keer met de minste aanraking was het net alsof er een naald ingeprikt werd.
Denk een verstopt kanaaltje ofzow? Iig even goed in de gaten houden. Het is verder niet rood of roze.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_63563939
Llewella, wij zijn begonnen met fruit. We begonnen met appel, peer en banaan. (Kijk even goed als je potjes koopt welke bijproducten erin verwerkt zitten)
Pap lust Jen niet, dus heeft ze nooit gehad. Ik gaf haar vanaf het begin gewoon een korst om op te sabbelen. In het begin kreeg ze er niets vanaf, maar het ging ook meer om de vorm. Zij zag ons eten en dan werd ze vreselijk boos. Dus liet ik haar gewoon vechten met haar broodje. Vanaf 6 maanden geef ik gewoon echt een boterham, gesmeerd en in stukjes.
pi_63565667
graag pas vanaf 6 maanden beginnen, zeker met brood!!
gluten voor 6 maanden verhoogd enorm de kans op glutenintollerantie en coeliakie!!
Ook het sabbelen op broodkorstjes!!!!

Als je voor 6 maanden wil beginnen kun je het beste met groenten beginnen en dan bloemkool, broccoli, sperzieboontjes, worteltjes. Meerdere dagen hetzelfde geven.
pi_63566038
quote:
Op donderdag 27 november 2008 14:27 schreef p_iglet het volgende:
graag pas vanaf 6 maanden beginnen, zeker met brood!!
gluten voor 6 maanden verhoogd enorm de kans op glutenintollerantie en coeliakie!!
Ook het sabbelen op broodkorstjes!!!!
Wat p_iglet zegt. Heel veel mensen denken dat hun kind al eerder aan vaste voeding toe is dan die 6 maanden (o.a. omdat ze het eten uit je mond kijken of zelf van alles in de mond stoppen) maar om een bekende lactatiekundige maar even te quoten 'als je baby op jouw autosleutels sabbelt wil dat nog niet zeggen dat hij klaar is om rijlessen te nemen '
It's all up to you
pi_63567448
Wij gaan hier pas met 6 maanden beginnen met bijvoeding, met kerst waarschijnlijk, dan is ze op 3 dagen na 6 maanden.
Heb vandaag het boek "Eten voor de kleintjes" binnen gekregen, mag er alleen nog niet aan beginnen want ik krijg hem voor sinterklaas Ben wel heel benieuwd!
De borstvoeding gaat gelukkig weer een stuk beter nu, ze is minder afgeleid en drinkt echt weer veel langer dan de paar minuten die ze een tijdje deed..regeldagen
pi_63571414
Wij willen dus ook met kerst beginnen, maar dan zitten we op tenerife. Dus; denk dan van te voren al beginnen zodat als ze er op reageert dat we dan niet in een 'vreemd land' zitten.

Dat ze graag naar het eten kijkt kan ik wel weerstaan (familieleden dan weer niet ).

Maar m'n gevoel zegt dat ze er nu aan toe aan het raken is; ook omdat ze al een hele peuter onderhand wordt Ik denk dat haar grootte dan ook wel redelijk mislijdend is.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_63572067
Weet je, ze hebben nog hun hele leven voor zich om van alles te kunnen proeven en eten. Waarom overhaasten? Toegevoegde waarde heeft het in het begin zeker nog niet, sterker nog, het is zelfs aangetoond dat te vroeg beginnen met bijvoeden wel degelijk (onherstelbare) schade kan aanrichten aan die gevoelige en onrijpe ingewanden van die kleintjes!
Vanwaar die haast, wil je ze dan niet zo lang mogelijk nog "klein" houden? Het gaat allemaal immers al snel genoeg, 2 keer knipperen en ze zitten al aan de broodjes shoarma
Llewella, hoe groot is Amber dan?

edit: Ik bedoelde niet dat Devin aan de shoarma zit. Een vriendin ging laatst eten bij iemand, shoarma dus, en kreeg zowat een rolberoerte toen ze zag dat de zoon des huizes (4 jaar oud) een volwassen portie shoarma naar binnen werkte. Met veel knoflooksaus!
pi_63575021
kersjes, dat meen je niet. Dat soort dingen vind ik echt ongelooflijk. Ik zag een tijd geleden een programma waar een moeder een baby van 3 maanden een hamburger te eten gaf.
pi_63575950
ik vind een kind van 3 maanden en hamburger, of een kind van 4 jaar!!! shoarma toch net wel ff anders.
Shoarma is in principe gewoon vlees met brood. Tsja die knoflooksaus is dan wat discutabel qua gezondheid, maar ach. De groenten zouden wat uitgebreider mogen, en een volwassen portie is wat veel.
Maar een kind van 4 shoarma geven vind ik niet echt ongelooflijk.

Overigens schijnt van knoflook je borstvoeding extra zoet te worden, om het ff ontopic te houden.
pi_63576266
huh, is er echt zo veel mis met shoarma dan? het is niet mijn favoriete vlees (want vet en met veel toevoegingen) maar die paar keer dat wij het eten eet Ronja gewoon mee. En dan krijgt ze ook een minibeetje "sausiebij", want wat papa en mama eten moet nagedaan worden
pi_63576860
Die shoarma lijkt me niet zo slecht. Lekker met wat extra groenten erbij.

Wij zijn begonnen met groente en van volgens het lijstje van Kleintjes. Steeds eerst bv en daarna pas eten. Pas na 8 maanden kreeg ze ander drinken dan mm. Ik ben blij dat we het rustig opgebouwd hebben.
*OUD heilige*
pi_63577168
Emma eet ook (kip)shoarma,geen volwassen portie. De groente halen we de dag erna wel weer in;)
en on-topic Emma lust graag knoflook, vast doordat ik het zowel tijdens de zwangerschap als daarna gewoon door ben blijven eten en ze er dus via de mm al aan gewend is geraakt
pi_63577855
Het ging hier meer om de hoeveelheid, het kind at net zoveel als de aanwezige volwassenen. Nou ja, het was haar verbazing en ik gebruikte het meer om te illustereren "voor je het weet zijn ze de borst ontgroeid, is die niet meer het belangrijkst in hun leven en zitten ze aan de ......"

En zoete bv van knoflooksaus, wat grappig
Devin vindt knoflook ook lekker trouwens, sowieso houdt hij wel van gekruid eten met een sterke smaak.
pi_63682510
Echt, ik wilde iets vragen over de borstvoeding, maar ik heb het topic al een hele tijd open staan, maar weet echt niet meer wat ik vragen wilde..

Wat ik me in ieder geval ook nog afvroeg is dit.
Lotte heeft nu een aantal keer geslapen van 's avonds 8/9 uur tot de volgende ochtend 7 uur. Nu vonden m'n borsten dit eigenlijk toch echt te lang en werd ik met ontzettende stuwing wakker
Zo ook vanmorgen, gisteravond was ze opeens wakker (door het hoesten), om 8 uur voeding gegeven, om 9 uur nog een poging gedaan (ze was nog wakker) maar toen wilde ze niet meer. Zij is naar bed gegaan en toen ik om 5 uur vannacht wakker werd door stuwing was ik niet echt vrolijk..het was dat Lotte een vreselijke hoest aanval kreeg en ik haar maar uit bed gehaald heb waardoor ze nog wat kon drinken, maar anders was ik maar gaan kolven denk ik

Is dit een kwestie van wennen?
Word de stuwing vanzelf minder?
Gaat de productie dan niet ontzettend achteruit?

Ah, en ondertussen ben ik er weer achter wat ik vragen wilde..
In hoeverre kan het echt kwaad als een flesje opgewarmde borstvoeding langer dan een uur gegeven wordt?
Volgens mij is dat vandaag op de creche het geval geweest (moet ik nog navragen voor de zekerheid) en dat is natuurlijk niet de bedoeling..maar ik vraag me het toch nog even af..
  dinsdag 2 december 2008 @ 09:16:56 #106
62233 Jelief
ikke lief!
pi_63688719
Mrien, volgens mij heb ik in die overgangsperiode Emma nog wel even aangelegd voordat ik ging slapen. Het is ook een kwestie van wennen natuurlijk, die stuwing wordt vanzelf minder. Zolang Lotte kan drinken op de momenten dat zij behoefte heeft (als ze bij jou is)zou je productie voldoende moeten blijven.

Dat uur voor dat flesje is volgens mij vanwegede bacteriegroei. Hoe ernstig dat is of hoe snel dat gaat weet ik niet, misschien kun je daar iets over vinden op bv.com.
pi_63688872
Ik dacht juist dat bacterien helemaal niet goed groeide in moedermelk. Ik dacht dat de houdbaarheid meer te maken had met voedingswaarde... (maar ik weet het dus niet zeker)
  dinsdag 2 december 2008 @ 09:34:59 #108
219033 Mibos2
ik ben de vorige Mibos-mama
pi_63689102
Hier loopt net als bij Kaith de productie rap terug dus enkel nog een avondvoeding. Even tutten samen op bed en dan lekker slapen en verder zijn we aan de nutrilon gegaan weer. Bij Eva heeft het iets langer geduurd als bij Kaith dus dat is mooi meegenomen. Extra aanleggen en rustige daagjes met zijn tweetjes mochten allemaal niet baten na een week of 12 gemiddeld is het bij Mibos gewoon bijna over. Jammer maar het is niet anders...

Even over het shoarma stukje. Kaith eet het ook gewoon mee en lust ook knoflook mede omdat ik in mijn zw.schap en tijdens het bv alles gewoon ben blijven eten en zij het dus ook gewoon lust. Nadeel is wel dat mevrouw geen flauw eten wil. Dus bij opa en oma een karbonaadje met peper en zout blijft staan terwijl de pikante kip er wel ingaat maar dat is een beet off topic, sorry.
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:07:17 #109
62233 Jelief
ikke lief!
pi_63689783
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:24 schreef Ticootje het volgende:
Ik dacht juist dat bacterien helemaal niet goed groeide in moedermelk. Ik dacht dat de houdbaarheid meer te maken had met voedingswaarde... (maar ik weet het dus niet zeker)
Ik weet het ook niet precies, als het alleen aan de voedingswaarde ligt kan het niet zoveel kwaad lijkt mij.
Ik ga even zoeken...

over opwarmen
Er staat alleen dat lang bewaren niet goed is. Er staat nog wel wat over het afbreken van de beschermende stoffen bij verwarming boven de 35 c. Warm houden is nietgoed ivm bacteriegroei en eventuele voedselvergiftiging.

[ Bericht 12% gewijzigd door Jelief op 02-12-2008 10:18:18 ]
pi_63703315
Gisterenochtend vroeg ze er voor het eerst weer om (ik dacht al dat ze vergeten was dat mm bestaat) "mama drinken". We hebben maar gezegd dat het op is en haar water gegeven. Het is toch wel op inmiddels he?
*OUD heilige*
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:10:08 #111
35189 Troel
scherp en bot
pi_63709831
Ik heb nog van tijd tot tijd dat het nog niet op is Yps
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:22:42 #112
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_63710342
Nienke lijkt toch een speen te gaan snappen

Een Avent-tuit zonder anti-lek ging 'wel aardig' al is dat wel geklooi met hoe groot is het slokje dat je naar binnen giet en het wordt een zooitje als ze zich er zelf mee ging bemoeien Maar de laatste paar dagen begon ze ook wel eens aan de tuit te zuigen.. ik heb dus vanavond een speen nr.4 op de fles gedaan en zowaar.. Het geheel behoeft nog wel wat oefening enzo, maar de ergste zorg is weg!
Goed vol blijven houden met oefenen en voorraadje bouwen

Zo zit ik straks een stuk geruster op m'n kerstdiner; ik zag me al met m'n eigen auto achter de bus aanrijden zodat ik weg kan mocht het drama te groot worden thuis. (en dus de helft van de fun in de bus missen ) maar als dit zo doorgaat kan ik gewoon met de bus mee
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:51:35 #113
94046 PM-girl
pi_63711425
YPPY! Wat bijzonder dat Anna er nu ineens om vroeg! Dan merk je toch echt dat het geheugentje prima werkt van die peuters.

ET, goed van Nienke! En fijn voor jou!
*
pi_63713330
Wat goed van Nienke, echt fijn dat het toch lijkt te lukken.

Dat had ik niet verwacht PM. Juist omdat ik hier had gelezen dat oudere kindjes het vrij snel vergeten. Gelukkig snapt ze heel goed wat 'op' betekent.

Troel: ik denk dat het wel lukt als ze probeert, maar dat doe ik toch maar niet.
*OUD heilige*
pi_63718164
Fijn ET!
  woensdag 3 december 2008 @ 11:04:17 #116
94046 PM-girl
pi_63720219
YPPY, dat is goed, anders krijg je een gefrustreerd kindje.
Simon drinkt nog graag, maar ik beperk het tot 3 a 4 ochtenden per week nu. Vraag me af hoe lang dat gaat lukken!
*
pi_63725539
Hier ben ik helaas gedwongen om te kolven om de productie nog enigszins op peil te houden
Lotte drinkt momenteel heel slecht (hoesten, verkouden etc) en wil amper bij mij drinken en heeft slechte plasluiers (gisteren al bij de huisartsenpost geweest)
Ze drinkt ongeveer 5 minuten aan 1 borst en aan de andere dan soms 1/2 minuten.
Ik leg haar erg vaak aan, maar ze wil gewoon niet.
Vanmorgen ook nog een flesje gegeven met wat afgekolfde melk, daar heeft ze in ieder geval 40 cc van op

Gisteravond ook maar een fles gegeven, zodat we tenminste wisten wat ze binnen kreeg. Ze heeft gelukkig 100 cc gedronken en nog heel even bij mij

Zojuist een lactatiekundige gebeld, die kwam ook al met kolven om de productie op gang te houden en proberen te laten drinken uit een bekertje. Dat ga ik straks nog proberen..

Ik hoop dat het snel beter gaat!
  woensdag 3 december 2008 @ 19:57:01 #118
94046 PM-girl
pi_63734003
mrien, hoe is het gegaan met het bekertje? Vervelend dat je productie zo terugloopt!
Hopelijk gaat het kolven helpen.
*
pi_63735345
Met het bekertje was het geen succes, alles ging d'r langs
Wel wilde ze gelukkig rond 5 uur 2x 60 ml met de fles drinken. Aan de borst wilde ze niet, waarschijnlijk heeft ze het dan te benauwd, sneu hoor.
Vandaag dus 3x gekolfd en vanavond nog een keertje, dan krijgt ze ook weer een fles
Hopelijk wil ze snel weer aan de borst drinken..
Morgen moet ik werken, dus kan ik haar ook niet vaker aanleggen..al vind ik het al belangrijker dat ze uberhaupt drinkt
  woensdag 3 december 2008 @ 22:57:17 #120
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_63741003
Mrien, succes met kolven en beterschap voor Lotte!
pi_63750064
gisteravond ging het drinken bij mij zowaar goed!
vanmmorgen wilde ze 1 borst niet drinken,die maar gekolft.het lijkt dus iets beter te gaan...
nu op het werk en aan het kolven..
heb echt respect voor jojo die fulltime kolft!
pi_63750523
Het zijn vaak maar perioden van slecht drinken hoor mrien. Maar even je hart luchten is altijd fijn.

Gelukkig gaat het weer beter.
pi_63752643
Mag ik hier heel even binnen stormen?

Ik voed mij baby nu bijna 10 maanden. Laatst bij het 9 maanden bezoek aan het consultatiebureau constateerden we een stagnerend lijntje in de curve. Van óp het onderste lijntje naar net onder het onderste lijntje. Niet zorgwekkend, voor mij niet en het consultatiebureau niet, maar ze wilden mijn baby toch graag met 10 maanden nog een keertje zien. Maandag a.s. hebben we de afspraak.

Ik geef nog 2 tot 3 keer borstvoeding per dag, maar ik denk echt dat het maar een beetje is. Wanneer we in totaal de 300cc halen, is het wel op denk ik. Maar daarin kan ik me heel erg vergissen, ik ga hierbij af op de kolfopbrengst die ik wel eens heb.

In principe moet ik erop vertrouwens dat dat voldoende is, want de hoeveelheid melk en behoefte wordt op elkaar afgestemd. Dus waarschijnlijk zit in die 300cc voldoende voedingsstoffen. (Maar is dat wel zo?)

Nu zit ik al een paar dagen te dubben.. Zal ik een elektrische kolf huren en proberen mijn productie flink omhoog te krijgen, of zal ik een fles kunstvoeding per dag erbij gaan geven?
pi_63753166
Dat ligt er een beetje aan wat je doel is, Koosje. Wil je haar nog zo veel mogelijk aan de borst laten drinken dat zou ik dat proberen te bereiken door bij voorkeur zo veel mogelijk aan te leggen en als dat geen optie is te kolven.

Wil je haar vooral laten groeien zonder het "ongemak" (dikke aanhalingstekens hier, het staat zo naar maar ik weet even geen andere term )van kolven/aanleggen dan zou ik KV bij geven.

Kolven is nooit een goede graadmeter voor hoe veel je geeft. Het is bijna een stokpaardje van me aan het worden maar zelfs toen ik met een overproductie van hier tot het hoge noorden zat kolfde ik echt maar minimaal. Wat veel meer zegt is of je kindje een tijdje stevig drinkt en daarna tevreden los laat. Dan heeft ze een lekkere buik vol en zal het dus wel meer zijn dan die 100-150 die je er anders uit zou kolven

Twee tot drie keer borstvoeding per dag is op een leeftijd van 10 maanden aan de weinige kant als het gaat om het ophouden van de productie. Als je KV bij geeft en er vervallen daardoor voedingen dan heb je kans dat je productie terug gaat lopen.
De beste manier om je productie op te voeren is dus om sowieso vaker af te nemen (life of ander met de kolf), dat heeft veel meer effect dan twee keer per dag grotere voedingen geven denk ik
pi_63753652
Koosje, realiseer je dat jouw kindje tegen een curve wordt gehouden van het cb!!! Deze curve is slechts een gemiddelde, in dat gemiddelde zitten heeeeel veel kinderen die kunstvoeding krijgen (zeker met 9 maanden).

Wat je even kan doen is een curve invoeren op borstveoding.com, deze curve is meer geschikt voor kinderen die borstvoeding krijgen. Maar ook hier geld, het is een gemiddelde!

Jennifer heeft precies hetzelfde. Volgens de cb cuve dipt ze zelfs, volgende borstvoedingcurve zit ze prima op het gemiddelde lijntje.
pi_63755565
Mijn madam heeft besloten dat ze niet meer wil drinken bij me, overdag. Ze is de hele dag al koppig aan het doen, maar wel een boterham met korst en al verslinden binnen 10 minuten en een mango. Misschien is ze een beetje overvoerd aan het raken?
Saartje
pi_63755641
Fase maneki... Gewoon stug blijven aanbieden.
pi_63755695
Ja welja, anders krijgt die gekke muts van het cb straks nog gelijk met 3 tot 4 keer is normaal
Saartje
pi_63755894
quote:
Op donderdag 4 december 2008 14:41 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ja welja, anders krijgt die gekke muts van het cb straks nog gelijk met 3 tot 4 keer is normaal
Wat luistert Saar goed zeg! Hoeft ze ook niet te komen helpen.

Maar zelfs als ik niet overdag voed red ik nog wel vaker dan 4 keer. Makkelijk!
pi_63755967
Ik ook hoor! `s Nachts alleen al
Saartje
pi_63756072
quote:
Op donderdag 4 december 2008 14:51 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik ook hoor! `s Nachts alleen al
Dat dus

Ik heb me gister opgegeven als lid van de vbn. (als antwoord op een discussie met M.)
pi_63761512
quote:
Op donderdag 4 december 2008 11:32 schreef Ticootje het volgende:
Het zijn vaak maar perioden van slecht drinken hoor mrien. Maar even je hart luchten is altijd fijn.

Gelukkig gaat het weer beter.
Ik weet dat het periodes zijn, maar ze heeft vanaf maandag amper wat gedronken.
Ik denk dat als ze elke dag zo'n 200-400 cc op heeft dat het al veel is..
Vandaar dat ik me er zorgen om maak!

Het gaat helaas nog niet beter Ze heeft vanmorgen om 7:15 even gedronken (minuut of 8), toen pas om 15:05 weer op de creche (eventjes bij mij) en toen we terugkwamen van de dokter gelukkig redelijk goed
pi_63761627
quote:
Op donderdag 4 december 2008 14:55 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat dus

Ik heb me gister opgegeven als lid van de vbn. (als antwoord op een discussie met M.)
Als antwoord omdat hij vindt dat je wat met je kennis moet doen of uit pure nijd?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 4 december 2008 @ 19:48:08 #134
3011 E.T.
pi_63763313
quote:
Op donderdag 4 december 2008 13:33 schreef Ticootje het volgende:
Koosje, realiseer je dat jouw kindje tegen een curve wordt gehouden van het cb!!! Deze curve is slechts een gemiddelde, in dat gemiddelde zitten heeeeel veel kinderen die kunstvoeding krijgen (zeker met 9 maanden).

Wat je even kan doen is een curve invoeren op borstveoding.com, deze curve is meer geschikt voor kinderen die borstvoeding krijgen. Maar ook hier geld, het is een gemiddelde!

Jennifer heeft precies hetzelfde. Volgens de cb cuve dipt ze zelfs, volgende borstvoedingcurve zit ze prima op het gemiddelde lijntje.
het gaat alleen in dit verhaal niet om de curve.. Het maakt bij Koosje niet uit welke curve je neemt.. de lijn van de groei gaat niet omhoog.

Nu hebben de verschillende curves wel een iets ander stijgingspatroon, maar een echte stagnatie is niet de bedoeling.

Koosje, voor adviezen sluit ik me bij owlet aan Veel vraag zorgt ook voor meer aanbod.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_63802071
Uit nijd natuurlijk!

ET, als Koosje tussendoor nog even weegt dan kan er nog een heel ander beeld ontstaan. Het kan ook maar net wel of niet gepoept/geplast of moment van de dag. Het CB maakt zich toch nog geen grote zorgen?

Ik probeer dit weekend Jennifer meer te laten drinken door overdag ook aan te bieden, maar ze hoeft echt niet. Drama! 'S nachts wel, dan is ze moe en dan is het al snel goed. Ik denk dat de tijd van de maand er weer aan zit te komen.
pi_63803292
Koosje voor wat het waard is, Emma heeft ook een recht stukje in haar curve zo rond de 9 maanden. Ik heb geen idee meer of dat een probleem was en of we er iets aan hebben gedaan. Ik gok dat ik gewoon door ben blijven voeden. de curve gaat met 10 maanden in ieder geval weer stijgen en met een maand of 13 zat ze weer op het lijntje van voor de 9 maanden.
Ik heb geprobeerd om hem hier te kunnen posten maar dat lukt me niet.
  zaterdag 6 december 2008 @ 13:44:06 #137
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_63803931
Hebben jullie een kolf aangeschaft tijdens de zwangerschap, of pas erna?
Ik weet nu denk ik waar de knelpunten laten bij het voeden van Lotte vorige keer, en wil deze keer er meer aan doen om het goed te laten verlopen. ben me er dus ook vast in aan het verdiepen.
  zaterdag 6 december 2008 @ 13:50:14 #138
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_63804006
Ik80 ik heb tijdens de zwangerschap een Avent handkolf gekocht.
Dit onder het motto: Eerst maar zien of het voeden goed gaat straks en of ik uberhaupt nog bv geef als mijn verlof erop zit, een elektirische komt later eventueel wel.
Uiteindelijk kwam die er dus niet, ik heb het allemaal prima kunnen redden met die handkolf.
pi_63804031
Ik80, ik heb in de zwangerschap een handkolf van Avent gekocht (was borstvoedingsstarterset van avent) en na ongeveer 5/6 weken heb ik een elektrische kolf gekocht.
Er wordt altijd gezegd dat je in je zwangerschap geen kolf hoeft te kopen, kraamhulpen hebben ook vaak een kolf bij zich en als het nodig is is een kolf zo gehuurd bij de thuiszorg.

Hier lijkt het gelukkig weer beter te gaan, betere plasluiers en weer beter drinken.
Ze drinkt nu alleen precies 5 minuten aan m'n rechterborst, langer wil ze die niet meer drinken
De andere wil ze gelukkig wel wat langer drinken.
Wel is het wat gevoelig als ze rechts drinkt, of het nou tandjes zijn of wat anders, prettig is het niet helemaal.
We hebben haar van de week wel wat water aangeboden (omdat ze echt heel weinig dronk) en uit een glas zat ze dat dan naar binnen te lebberen. Uit de fles wilde ze het niet
  zaterdag 6 december 2008 @ 13:55:57 #140
223453 Guuzewuus
Noem me maar Goizewois :-p
pi_63804083
quote:
Op donderdag 4 december 2008 14:37 schreef Maneki.Neko het volgende:
Mijn madam heeft besloten dat ze niet meer wil drinken bij me, overdag. Ze is de hele dag al koppig aan het doen, maar wel een boterham met korst en al verslinden binnen 10 minuten en een mango. Misschien is ze een beetje overvoerd aan het raken?
Stella hoefde op een gegeven moment ook niet meer. Vanaf toen kon ik eigenlijk de borstvoeding wel borsttroost noemen .
pi_63811667
jen blijft ook moeilijk doen. Zit er iets in de lucht ofzo?
pi_63824059
Hebben jullie nog tips voor me? Weet het even niet zo goed meer
Rechts weigert ze steeds meer, gisteravond min of meer "gedwongen" te drinken in een andere houding, dat ging iets beter. Productie lijkt rechts behoorlijk afgenomen in ieder geval.
Ze is nu ook steeds minder tevreden na een voeding, na een uur kan ze gerust weer komen. Alsof ze toch te weinig binnen krijgt want dan heeft ze echt gewoon honger.

Gister en vandaag nog een keer gekolft, gister 50cc, vandaag gelukkig wel weer 100 cc. Borst voelt ook niet echt vol aan, het stuwing verhaal is in 1x compleet over..
Weet wel dat kolven niets zegt over de productie

Wil graag nog een tijdje borstvoeding blijven geven, maar het gaat nu even echt niet gemakkelijk
Ik overweeg zelfs om te gaan afbouwen, hoewel ik dat eigenlijk niet wil en dat zit me nu best even heel hoog
  zondag 7 december 2008 @ 14:56:25 #143
62233 Jelief
ikke lief!
pi_63824343
Mrien, bel even met iemand van de vbn of LLL

Tips die ik heb: ga een dagje met Lotte op bed vertoeven. Zo kan ze drinken als ze wil en hebben jullie ook de rust daarvoor. En anders vaak kort kolven, dat stimuleert de productie beter dan een paar keer lang.
pi_63824647
Lactatiekundige had ik al gebeld, die kwam ook niet veel verder dan veel aanleggen
Mja, dat wil ze dus niet..maar ik probeer d'r wel zo vaak mogelijk aan te leggen
Vaak kort kolven ga ik nog proberen, maar dan zal ze wel die borst weer moeten gaan drinken
Nu had ik ook niet lang gekolft, ik kolf altijd max 10 minuten, en nu had ik geloof ik 5 min gedaan

Bedankt voor je tips

[ Bericht 15% gewijzigd door mrien op 07-12-2008 15:36:40 ]
pi_63829506
Zul je altijd zien, nadat ik het hier geposted had ging het gelijk een stuk beter.
Ze heeft daarstraks zowaar 15 min gedronken.
de wet van fok?
  zondag 7 december 2008 @ 19:55:29 #146
62233 Jelief
ikke lief!
pi_63831290
Het is mij ook al een paar keer overkomen mrien dat het beter ging zodra ik een probleem hier gepost had. Misschien ben jezelf wat ontspannen door het spuien hier en pikt Lotte dat op, zalniet de eerste keer zijn dat het zo werkt.
pi_63832767
Ah, mag ik in dat geval even klagen over Jen... Ik heb het probleem! Tanden... Maar wel heel vervelend zo een paar dagen dat ze amper drinkt.

Zo en nu is het wachten tot ze wakker wordt en dan komt ze wel gewoon even drinken.
  zondag 7 december 2008 @ 21:33:49 #148
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_63834221
Dankjulliewel voor alle goed(e)(bedoelde) adviezen!

Ik maak me geen zorgen om die curve en het consultatiebureau ook niet Het stagnerende lijntje wordt gewoon even in de gaten gehouden, vind ik eigenlijk alleen maar fijn. De curve op borstvoeding.com houd ik voor mijn beide kinderen al enige tijd bij en daarop is hetzelfde stagnerende lijntje te zien. Het maakt niet zoveel verschil.
Ik heb ook even de wel/niet gepoept/geplast/gegeten standen ingevuld en toch stagneert het lijntje, dus in die zin neem ik het besluit van extra controle op het consultatiebureau gewoon serieus.

@owlet
Klopt inderdaad dat kolven niet alles zegt over je productie. Maar ik had het al ruim ingeschat Wanneer ik 3 voedingen zou kolven op een dag, dénk ik dat ik aan de 150-200cc kom. Dus 300cc wat mijn baby binnen krijgt met live voeden, zou denk ik wel in de richting komen.
Ik heb de laatste dagen goed gelet op de reactie na en tijdens het drinken. Ik denk wel dat er tevredenheid is Dat gaf me dus weer wat meer vertrouwen!
Volgens mij heb ik je nog niet gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! (En dat vind ik niet zo netjes van mezelf..) Bij deze! Heel veel geluk gewenst. Hoop ook dat je een hele fijne bevalling hebt gehad

@Jelief
Wanneer ik de curve van mijn peuter bekijk, zie ik daar inderdaad ook een stagnerend lijntje na 10 maanden. Ik weet dat toen aan het feit dat er meer energie nodig was voor het kruipen en staan. Misschien is dat nu ook zo.

De reden dat ik over een kolf huren nadacht, was dat ik het zo'n gedoe vind om elk uur aan te leggen om die productie op te krikken. Daar heeft mijn baby ook helemáál geen zin in haha! Dacht dan kan ik dat misschien 2 of 3 dagen met een electrische kolf doen, met 2 borstschelpen. Ben ik zo klaar.

Morgen mag ik naar het consultatiebureau (die erg pro borstvoeding zijn gelukkig!) en zal ik het nog eens bespreken
pi_63835220
Ik heb al mijn kolf spulletjes de deur uit gedaan. En juist dit weekend dat ik wilde gebruiken om de productie iets op te voeren, wil Jen niet meewerken...

Helaas, volgend weekend weer proberen.
pi_64040532
Hier gaat het gelukkig weer allemaal goed!
Hoe zijn jullie omgegaan met baby's/kinderen die een tandje hebben en eventueel gaan bijten?
Lotte heeft nu bijna een tandje die door is, en ik wil vast voorbereid zijn mocht ze opeens gaan bijten

Reinhilde, hoe gaat het met de borstvoeding?
pi_64040609
jennifer heeft 2 tanden en nog niet gebeten.
pi_64042139
quote:
Op maandag 15 december 2008 20:56 schreef mrien het volgende:

Hoe zijn jullie omgegaan met baby's/kinderen die een tandje hebben en eventueel gaan bijten?
5 tandjes en het is heel lang goed gegaan. Ze is nu alleen verkouden en ja hoor, gisteren links gebeten (en hard!) en vandaag rechts dus ik ben weer in evenwicht, heb nu 2 pijnlijke tepels. Eigenlijk had ik voor m'n gevoel graag willen gillen en vloeken maar ja...ik heb dus heel netjes en kort 'au!' geroepen. Dat begreep ze en ze liet los. Ik heb echt m'n best gedaan om niet al te heftig te reageren
It's all up to you
pi_64042495
bijten was hier afkoppelen en later weer verder gaan. Ik merkte dat ze het op een gegeven moment deed als ze klaar was met drinken dus zodra ze minder goed ging drinken kopppelde ik vast af. Ook met een vinger even in haar wang duwen als ze beet werkte wel.
Vanmiddag zat mijn tepel nog klem tussen twee slapende kaakjes -auw-
pi_64050131
OMG ik ga ineens twijfelen over m`n productie
Bep heeft doorgeslapen vannacht, normaal gesproken komt ze minimaal 2x voor een voeding, somds ligt ze de halve nacht vastgeklonken en drinkt dan continue kleine beetjes. Vanmorgen werd ik wakker met gewone soepele borsten, geen overloop zoals ik verwacht had.
Dat is wel normaal toch, nu met bijna 10 maanden? Ik heb nog nooit zo lang gevoed, ik weet het niet
Saartje
pi_64050163
Ik zou het niet weken maneki, ik heb vannacht eens geteld hoevaak Jen nu eigenlijk komt eten... Oh en vanmorgen om 8 uur ook nog even
  dinsdag 16 december 2008 @ 09:57:03 #156
3011 E.T.
pi_64050602
maneki, je borsten kunnen nu idd wel grote 'schommelingen' in vraag aan, dus geen zorg over je gebrek aan stuwing

Hier vind ik het even niet zo leuk meer.. Een fles/beker/tuit/whatever is brullen en vechten, die wil ze niet.. Overdag is alles intressanter dan mama, dus drinken bij mama wil ze ook niet.. Gevolg.. overdag drinkt ze bijna niets.. Pas om een uur of 21 gaat ze drinken en komt dan om de haverklap voor een voeding tot de volgende ochtend.
Overdag afzonderen om te voeden gaat niet werken met nog twee kinderen in huis (die ga ik niet alleen laten in de kamer).. maar ondertussen begint mijn tandvlees ernstig in het zicht te komen (gelukkig hangen mijn wallen er nog overheen ). Kers op de taart was wel afgelopen nacht waarbij mevrouw boos was omdat ze tóch die fles moest drinken voor ze bij mij mocht drinken (en daardoor best wakker was) en uit wraak ons wakker hield tot 3 uur (om daarna gewoon om 3.30 en 5.30 weer voor een voeding te komen).

Het is nu een beetje dilemma.. ga ik eerst met die nachtvoedingen aan de slag (en dan heeft ze dus dorst) of ga ik op een andere manier proberen er overdag meer in te krijgen (al kan ik niks nieuws meer verzinnen) zodat ze 's nachts minder nodig heeft.
pi_64050761
Ik zou er eerst overdag meer in proberen te krijgen E.T.
Wil ze wel uit een gewoon bekertje drinken? Dat is hier namelijk de enige manier om er íets in te krijgen. Fles slaat ze weg, tuitbeker smijt ze weg, antilekbeker snapt ze niet. Ellende is het!
Saartje
  dinsdag 16 december 2008 @ 10:51:47 #158
3011 E.T.
pi_64051766
Echt, ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik niet vanaf het begin met flesjes aan de gang ben gegaan
Maar ja, ik was thuis en kolven is ook zo'n gedoe steeds.. Het had e.e.a zo vreselijk veel makkelijker gemaakt nu..

Maar bekertjes doen het ook niet Maneki, ze heeft overdag gewoon geen tijd om te drinken.

En voor m'n kerstdiner a.s. donderdag maar het beste hopen. Hopen dat ze zich redelijk rustig houdt en het pikt om een avond yoghurt, danoontjes en fruit te krijgen ipv bv. Heb oma alvast ingeseind, ik hoop maar dat ze niet de hele avond met een krijsend kind zit (wat zou een taxi a'dam - r'dam kosten? )
pi_64052887
Ik heb hier precies hetzelfde euvel E.T. madam weet gewoon niet wat ze met een fles aan moet, en nu zit ik aan haar 'vast' Avondjes weg moet ik zo timen dat ze in de tijd vallen dat ze normaal gesproken niet om voeding vraagt, maar zelfs dat is nooit zeker.
Nog ff, dan is het jaar in zich en ga ik afbouwen. Met 1 jaar omdat ik het dan welletjes vind, omdat ik m`n vrijheid dan wel weer terug wil, en omdat ik dan kan gaan crashdieeten, er moet echt heel veel af..
Lekker vooruitzicht
Saartje
pi_64052949
Wat balen ET
Neem aan dat je alle soorten flesjes/tuitbekers/andere bekers al geprobeerd hebt..
Sterkte alvast voor oma voor donderdag, hopelijk valt het een beetje mee
En jij natuurlijk ook veel sterkte, ik zou oko proberen er overdag meer in te krijgen, maar als ze zichzelf geen tijd geeft om te drinken wordt dat wel lastig natuurlijk
pi_64053331
Bij jou ook al Maneki
Lotte weet gelukkig wel wat ze met de fles aan moet, maar van mij weigert ze hem over het algemeen..ook niet echt handig.
Hoop dat dat over een tijdje ook beter gaat worden, omdat ik straks ook wil gaan afbouwen..
pi_64053662
Ai, Jennifer drinkt ook heel weinig overdag. Ik ben al flink blij als ik er 125cc over de hele dag inkrijg. En dan loop ik dus de hele dag met een fles achter haar aan. Ik heb ook alles al geprobeerd. Ze lust alleen appelsap en mamamelk.

Mijn avondje weg is ook niet mogelijk. Even een uurtje bij de buren kan nog net, omdat ik dan binnen no-time terug ben om eten te geven. Maar een diner... Dan zou ik dus echt moeten gaan kolven.
pi_64053738
Anna heeft maar een keer of 4 gebeten, in ruim 2 jaar tijd. Als ze dat deed, was het een kwestie van afkoppelen en even rechtop zetten. Toen had ze het zo afgeleerd.

Bij mij was het ook wel zo na een maand of 10 Maneki. Wel een beetje gespannen, maar niet zo erg als een paar maanden eerder.

Wat lastig zo E.T. en Maneki. Hier heeft het ook even gespeeld, maar zeker niet zo erg als bij jullie. Het ging beter als ik er niet bij was, maar dan nog niet van harte.
*OUD heilige*
  dinsdag 16 december 2008 @ 12:29:54 #164
3011 E.T.
pi_64054246
Ik neem maar wel m'n kolf mee donderdag, we zijn best lang weg en ik heb geen zin in natte plekken in m'n kleren. Als ik voel dat het nodig is, zal ik kolven.. niet omdat het 'moet' ivm productie, ik geloof niet dat een avondje nu nog zo veel uitmaakt.

En Ticootje.. ik zou er momenteel heel wat voor geven als kolven de oplossing is voor langer dan een uurtje weg Als jij echt weg moet kan Jennifer nog makkelijk andere dingen drinken .. dat is hier niet mogelijk, ik kan kolven tot ik een ons weeg.. voorraad genoeg.. maar ze moet het nog binnen krijgen he..
pi_64054273
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 12:29 schreef E.T. het volgende:
Ik neem maar wel m'n kolf mee donderdag, we zijn best lang weg en ik heb geen zin in natte plekken in m'n kleren. Als ik voel dat het nodig is, zal ik kolven.. niet omdat het 'moet' ivm productie, ik geloof niet dat een avondje nu nog zo veel uitmaakt.

En Ticootje.. ik zou er momenteel heel wat voor geven als kolven de oplossing is voor langer dan een uurtje weg Als jij echt weg moet kan Jennifer nog makkelijk andere dingen drinken .. dat is hier niet mogelijk, ik kan kolven tot ik een ons weeg.. voorraad genoeg.. maar ze moet het nog binnen krijgen he..
Ja, bij jou is het probleem nog groter, ze drinkt ook geen moerdermelk uit de fles he?

Wat een ellende.
  dinsdag 16 december 2008 @ 12:49:10 #166
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_64054676
Oei E.T., da's geen makkelijke situatie waar jullie nu in zitten. En Maneki en Ticootje hebben ook al zulke veeleisende drinkers...
In een ideale wereld kon je je gewoon altijd en overal en op elk tijdstip je kind meenemen (al dan niet in de doek). Maar ja, dat gaat in de praktijk niet lukken helaas

Devin heeft ook weleens gebeten om te zien hoe ik zou reageren. Hij moest direct van de borst, daar ben ik altijd streng in geweest. Net als velletjes ronddraaien of zelfs hele tepels eraf proberen te trekken, wat hij ook een tijdje probeerde af en toe. Hij mag best spelen tijdens het drinken, maar dan wel zachtjes en lief. Anders is het

Hmmm, misschien had ik het bovenstaande in de verleden tijd moeten schrijven. Ik denk dat mijn productie zo goed als weg is nu. Hij wil bijna niet meer drinken, laat na een paar seconden alweer los. Mijn borsten voelen heel slap en leeg aan en ik heb zelf sterk het gevoel dat er niks meer uitkomt. Vorige week lekten ze nog, nu voelen ze zelfs 's nachts leeg en slap aan.
Nou ja, ik heb al vaker gedacht dat dit moment was aangebroken, en nu ik zwanger ben is het ook wel logisch en vind ik het ook minder erg. Hoewel.... tandemen had me ook wel leuk geleken!
  dinsdag 16 december 2008 @ 13:38:58 #167
94046 PM-girl
pi_64055906
Kersjes, het is inderdaad minder erg denk ik, nu je lijf je klaarmaakt voor een nieuw kindje in je buik!

Bijten gebeurde wel eens, dan was het inderdaad loshalen en toespreken.
*
pi_64060251
Voor de niet-drinkers: Emma lustte niet graag gekolfde melk maar als dat een ijsje was dan ineens wel. We hebben het regelmatig gegeven zodat ze dan iig íets binnen kreeg als ik er niet was.
pi_64063135
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 13:38 schreef PM-girl het volgende:dan was het inderdaad loshalen en toespreken.
Zo jongeman, en waar denk jij dat je mee bezig bent? Wat denk je hiermee te bereiken? Zo hebben je vader en ik je niet opgevoed! Voor straf zonder eten naar bed

sorry
Saartje
  dinsdag 16 december 2008 @ 17:32:14 #170
94046 PM-girl
pi_64063207
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:29 schreef Maneki.Neko het volgende:

[..]

Zo jongeman, en waar denk jij dat je mee bezig bent? Wat denk je hiermee te bereiken? Zo hebben je vader en ik je niet opgevoed! Voor straf zonder eten naar bed

sorry
Toen ik op invoeren drukte, twijfelde ik al over de benaming
*
  dinsdag 16 december 2008 @ 21:47:04 #171
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_64070737
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 17:29 schreef Maneki.Neko het volgende:

[..]

sorry

Vannacht stonden mijn borsten voor het eerst echt op ontploffen, Maarten sliep door en ik werd wakker van mijn wekker (wel om 3 uur 's nachts ofzo, 6 uur na de laatste voeding).
Voor de rest heb ik wel het idee dat het goed gaat met de bv, al is het soms zo onzeker of hij wel genoeg drinkt en niet teveel sabbelt... Afgelopen week was hij 'maar' 80 gram aangekomen, maar Maarten heeft wel altijd goede plasluiers en poept ook flink, dus heel veel zorgen maak ik me nu ook weer niet.
Ik voed in principe om de 3 uur maar als Maarten eerder wil drinken dan krijgt hij eerder.
Morgen hebben we voor het eerst een afspraak bij het CB met de arts, ik ben erg benieuwd wat deze allemaal zegt en of hij nu deze week ook goed is aangekomen...
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_64073203
Ik breek ff in. De (mega) stuwing is bijna weg, ( begon vrijdagmiddag) maar ik krijg nu wel pijnlijke harde plekken in mijn rechterborst. Wat daarmee te doen? Masseren of niet? Ik geef dus geen borstvoeding en wil het liever niet weer op gang helpen. Strakke bh nog steeds omhouden, of juist zonder bh (gaan slapen.)
pi_64073602
he vervelend Ingrid!
Het lijkt me dat een harde plek weg moet, dan maar het risico lopen het een beetje te stimuleren, met een borstontsteking ben je verder van huis!
Die strakke Bh zou ik alleen maar omhouden als hij nergens knelt.
Ik geloof sowieso niet zo heel erg in de werking van een strakke bh, volgens mij laat de melkproductie zich daardoor niet echt tegenhouden.
Als hij vervelend zit zou ik hem lekkeruit doen, als het juist comfortabel zit dan kan je hem aanhouden.
Overal waar een melkkanaaltje dicht geduwd kan worden kan een harde plek ontstaan en dat kan gaan ontsteken dus als je bh ook maar een beetje knelt: uit!

Masseren is goed! Dat stimuleert niet zo sterk maar het helpt wel om de melk door te laten stromen. Als je het onder de warme douche kan doen gaat het nog beter. Alweer: dat zou je eigenlijk niet moeten doen als je niets wilt stimuleren maar snel de harde plekken weg krijgen is belangrijker.
Koelen tegen de pijn zou ik even laten.

Succes, hopelijk ben je er snel van af!

Oh, en ik vind het leuk dat je hier je vraag komt stellen. Omdat het ook hier past en het hopelijk betekent dat "we" niet zo eng en borstvoedingspushend zijn als sommige mensen misschien denken
pi_64074296
De bh is een meegroeibh die iets te klein is en dus strak. Hij knelt niet af, maar echt comfortabel is het snachts niet. Ik ga toch voorzichtig masseren. Wist niet dat stuwing zo lang kan duren. Of het komt juist doordat ik geen borstvoeding geef of kolf dat het lang duurt. (heel stom, voelt beetje als straf)

Ik had helemaal niet aan gedacht dat er een bv topic is. Vandaar dat Djeez hem voor me stelde in hoe gaat het met de moeders. Ik was wel bang voor de reacties trouwens als ik ging zeggen dat ik geen bv geef. Maar het valt me mee. Nu eerst maar eens slapen.
  dinsdag 16 december 2008 @ 23:32:56 #175
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_64074939
Als er morgen na alle tips nog harde plekken zitten zou ik even contact opnemen Ingrid, kan ook met je VK hé, die hebben de eerste 6 weken nog de "zorg" voor jullie.
Mijn ervaring is dat de mensen op de couveuseafdeling de mensen zijn met de meeste kennis van zaken (ze zien ook alle moeders van de kindjes die er liggen, (en qua ifo, ook over stuwing ed) heb ik daar nog het meest aan gehad), dus als je er morgen komt voor Tyler zou ik het zeker even voorleggen, dikke kans dat zij je kunnen vertellen wat nu het handigst is om te doen (en misschien een stuk sneller als de HA/VK).
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_64079695
Heb je ook rode plekken op je borsten? In dat geval zou ik inderdaad even je vk op de hoogte brengen. Echt geloof me een borstontsteking wordt je echt flink ziek van.
pi_64080543
quote:
Op woensdag 17 december 2008 10:09 schreef Dakota het volgende:
vraagje he.. gaven jullie bv in t openbaar (of bij je schoonouders op de bank) of gingen jullie dan ergens anders zitten?
De eerste dagen gaf ik de borstvoeding zonder dat er mensen bij waren, in het begin is het al lastig genoeg vond ik en wilde ik dat ze gewoon goed aanhapte. Na een paar dagen voelde ik me er dusdanig zeker in dat als m'n schoonouders of andere bekenden er waren, ik gewoon voeding gaf.
Nu maakt het me eigenlijk niets meer uit en geef ik gewoon in het openbaar.
Als ik weet dat ik weg ga en Lotte weleens honger kan krijgen, doe ik een hempje van de Hema aan (zo'n elastisch ding), dan hoef je maar een stukje naar beneden te doen en heb je niet je hele buik en borst bloot.
pi_64080910
Ik gaf gewoon openbaar voeding. Maar als het erg druk was dan zonderde ik mij even af, niet vanwege schaamte maar vanwege Jen die anders veel te onrustig was en niet aan drinken toe kwam.

Overigens als het echt zou moeten zou ik ook nu nog Jen gewoon in het openbaar laten drinken.
pi_64080930
Dank

Dat soort tips zijn wel handig ik wil andere mensen zich ook niet ongemakkelijk laten voelen enzo en ik weet niet echt tot in hoeverre het al acceptabel is (tussen haakjes ) om borstvoedng te geven in t openbaar.
Niet dat ik overal en met iedereen rekening ga houden maar wil ook niet echt provoceren ofzo.
http://elinhuijboom.punt.nl/
wanna rub mah puppeh?!
pi_64080991
Je kan zo discreet voeden dat mensen het niet eens doorhebben. Ik heb op een personeeluitje van mijn man gewoon Jennifer aan de borst gehad, opeens begonnen mensen te vragen of ze niet wat moest eten. Waarop mijn atwoord was dat ze dat al 2x had gedaan, terwijl ze er naast zaten.
pi_64081054
Dakota ik moest er in het begin even aan wennen om te voeden waar anderen bij waren maar zodra het wat beter ging heb ik overal gevoed ongeacht wie erbij was.
In mijn eigen huis moest men zich aan ons aanpassen, bij mijn schoonouders voelde het even raar maar ook daar was het snel 'gewoon' .
pi_64081061
Als ik uit ga draag ik graag laagjes. Het ene kan omhoog en het andere omlaag. Als het erg druk is en madam te snel afgeleid hang ik er een draagdoek voor zodat het zicht beperkt wordt en ik zonder me ook wel eens af.
Als m`n schoonouders er zijn ga ik in de slaapkamer voeden
Saartje
pi_64081116
Ik heb het ook wel gehad toen we een keer uit eten waren in een restaurant. Nu was het gelukkig niet zo'n chique restaurant, maar een buffetrestaurant op Landal.
Om ons heen zaten veel oudere mensen en toen heb ik nog even netjes een hydrofieldoek erbij gepakt en die om ons heen geslagen. Niet voor mijzelf, maar meer voor de omstanders (die het volgens mij juist mooi vonden dat ik borstvoeding gaf).
Lotte was het toen al heel snel zat in het restaurant, moe en niet willen slapen. Toen is ze gelukkig mooi aan de borst in slaap gevallen

Als ze de hele dag trouwens slecht gedronken heeft, of slecht drinkt als er mensen zijn ga ik inderdaad ook even apart zitten
pi_64081317
ik zie mijzelf ook nog geen bv geven op schoonouders bank maar wie weet.. eerst maar eens kijken of de melkproductie op gang komt
wanna rub mah puppeh?!
pi_64081376
Dan kun je altijd nog vluchten naar de slaapkamer. Ik vond het ook best raar om bij mijn schoonouders te voeden. Zeker omdat mijn schoonmoeder nooit borstvoeding heeft gegeven en mijn schoonvader vreselijk preuts is.

Maar goed, zo vaak komen we er ook weer diet, die enkele keer dat ik het heb gedaan liep mijn schoonvader naar de keuken en begon mijn schoonmoeder over dan M. al met 3 maanden met de pot meeat.
pi_64081643
Ik heb er echt geen problemen mee om ergens anders te voeden.
Ook niet bij mijn schoonouders
Schoonmoeder en schoonzussen vinden het ondertussen wel mooi geweest geloof ik met de borstvoeding bij ons, en aan iig de blik van de partner van mijn schoonzus vind die het met 1,5 jaar helemaal niet meer kunnen. Maar die heeft lekker pech!! Schoonzussen bouwen ook heel concequent rond de 6 maanden de borstvoeding af, want langer is toch niet nodig.

Schoonvader vind het alleen bijzonder dat ik nog steeds voldoende melk heb, dat is toch wel geweldig (zucht en dat voor iemand die bijna een halve eeuw huisarts is geweest ).
Mijn ouders hebben er geen problemen mee, zullen hooguit bij in het openbaar voeden na een jaar zoiets hebben van moet dat nou, kan hij niets anders drinken.
Dat is iets waar ik dus zelf ook wel rekening mee houd, als het echt nodig is voed ik overal. Maar nu pepijn bijna 1,5 is en eigenlijk alleen 's morgens vroeg en voor het slapen drinkt, vind ik dat hij buitenshuis ook maar toe moet kunnen met wat anders te drinken. Op een terrasje/drukke gelegenheid etc krijgt hij vanaf een jaar dus gewoon appelsap ofzo
Maar afgelopen weekend nog wel op een verjaardag van een vriendin tussen haar (schoon)familie zitten voeden. Daar geen rare blikken of opmerkingen gehad.
pi_64081691
Hai!

Mijn kloven zijn weg, op een klein puntje in mijn rechtertepel na. Ook de pijn is zo goed als weg, links dan. De toeschietreflex voel ik wel even, maar daarna doet het geen pijn meer. Maar rechts. .
Amai. Toeschietrefelx doet 10x meer pijn, en daarna blijft het pijn doen .

Heeft iemand een tip voor me, wat ik eraan kan doen? En hoe dat komt? Toch door dat laatste stukje kloofje?
pi_64081797
Dakota, het welzijn van je kindje gaat gewoon zwaarder wegen dan de opinie van anderen.

reinhilde, dat zou heel goed door dat kloofje kunnen komen. Heb je verder geen harde en of rode plekken in/op die borst?
pi_64081979
quote:
Op woensdag 17 december 2008 11:01 schreef Jelief het volgende:
Dakota, het welzijn van je kindje gaat gewoon zwaarder wegen dan de opinie van anderen.

reinhilde, dat zou heel goed door dat kloofje kunnen komen. Heb je verder geen harde en of rode plekken in/op die borst?
Dat sowieso, als het in het openbaar moet dan moet het. maar als je ervoor kan kiezen om het ergens anders te doen zou je het dan doen. dat was meer mijn vraag.
Ik ga niet mijn kind geen eten geven omdat er mensen bij zijn en ik nergens anders kan voeden ofzo.
wanna rub mah puppeh?!
pi_64082125
Als je de stad in gaat en je durft echt niet kun je altijd nog even terug lopen naar je auto...
pi_64082226
of in een pashokje ?
wanna rub mah puppeh?!
pi_64082656
De eerste keer buitenshuis voeden zat ik in een pasfotohokje, dat was meer gedoe dan bvb in een hoekje van een restaurant oid.
En in een pashokje heb ik ook eens gedaan maar dat was meer omdat we daar toch alwaren.
pi_64082731
Bij mij de eerste keer in de Ikea toen Lotte net 3 weken was, inderdaad in een hoekje gaan zitten en zorgen dat je een beetje fijne stoel (in hoeverre dat dan natuurlijk mogelijk is) hebt. Bleek trouwens later dat er in de verschoningsruimte daar ook een stoel stond voor te voeden, maar dat was de 2e maal wel handig toen ze een huilbui had
pi_64082961
quote:
Op woensdag 17 december 2008 11:16 schreef Dakota het volgende:
of in een pashokje ?
Je zou de eerste niet zijn hoor.
pi_64083452
Misschien is mijn vraag hier beter op zijn plaats dan in Z&G,.. weten jullie of het slim is om vantevoren al een voedingsbh aan te schaffen, of kan je daar beter mee wachten tot het kindje geboren is?
pi_64083563
Jelief, voor zover ik kan zien een rode plekken, en ook geen harde stukken. Het zal dan wel dat laatste beetje kloof zijn! Het is echt nog maar een puntje, raar dat dat zo veel pijn kan doen. Ik blijf gewoon lekker smeren.
pi_64083568
Ik heb het wel gedaan, eerst eentje gekocht ongeveer in het einde van de zwangerschap. Toen de borstvoeding in de eerste week goed liep heb ik vrij snel 2 bijgekocht/besteld om te kunnen wisselen (en omdat ze toen toch vrij snel nat waren van het lekken
pi_64083874
quote:
Op woensdag 17 december 2008 11:59 schreef mrien het volgende:
Ik heb het wel gedaan, eerst eentje gekocht ongeveer in het einde van de zwangerschap. Toen de borstvoeding in de eerste week goed liep heb ik vrij snel 2 bijgekocht/besteld om te kunnen wisselen (en omdat ze toen toch vrij snel nat waren van het lekken
thanks
en moet je ze dan een beetje groter kopen, of ongeveer dat ze passen? Want ik begreep dat je borsten nog vrij veel kunnen groeien als de borstvoeding op gang komt?
pi_64083936
Volgens mij wel wat groter. Ik heb er toen 1 bij de Livera gekocht en daar om advies gevraagd. Volgens mij heb ik toen een maatje groter genomen dan ik op dat moment had, maar weet het niet meer zeker
pi_64083956
quote:
Op woensdag 17 december 2008 12:08 schreef juttertje het volgende:

[..]

thanks
en moet je ze dan een beetje groter kopen, of ongeveer dat ze passen? Want ik begreep dat je borsten nog vrij veel kunnen groeien als de borstvoeding op gang komt?
Stuwing heet dat, maar dat gaat ook weer over. Als je met verlof bent kun je gewoon een bh kopen die lekker zit. Koop desnoods niet een hele dure. Als je na je kraamtijd de stad weer eens induikt neem je er gewoon nog een paar mee.
pi_64084112
Ik voed overal; naja; ik heb 1 keer geweigerd; bij de partner van m'n moeder; omdat ik me daar niet veilig bij voel.

Verder juist bij familie of schoonfamilie voel ik me op m'n gemak en ben ik echt heel makkelijk; dan ga ik niet eens proberen alles bedekt te houden of wat.

Net ook; voeden in de woonkamer; terwijl er af en aan bouwvakkers binnenstormen. Ik moet wel; boven was het even niet meer te doen wegens de keet die ze maken.

Eerste keer in het openbaar was midden in artis geloof ik; gewoon op een bankje; wel met de laagjes methode of in de ringsling (al lopende zelfs).

Enige waar ik dan ook wel me zit; als anderen er maar geen aanstoot aan nemen; zelf schaam ik me er niet voor ofzo, ik vind het juist iets heel moois.

Reinhilde; fijn dat het beter gaat!!! Ik heb 4 weken last gehad van tepelkloven; maar ben blij dat ik doorgezet heb want nu sinds het over was ging het ook gewoon prima! Wel merk ik nog steeds verschil tussen m'n linker en rechterborst; rechts is altijd wat gevoeliger/lekt meer etc; daar had ik ook de ergste tepelkloof.

Ik heb ook een voedingsbeha gekocht aan het einde van de zwangerschap; gewoon 1 van de hema; en een maat C; zodat ik nog wel iets kon groeien. Overigens is mijn cupmaat gewoon vrij constant gebleven; volle B/kleine C, d'r is amper wat bijgekomen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Llewella op 17-12-2008 12:20:45 ]
Amber Mae
pi_64106025
Mijn rechterborst doet echt gillend pijn nu. Ik heb ook 3 knobbels gevoeld.

Thomas wel eraan laten drinken, maar nu, 10 min na het drinken, doet het nog steeds pijn.
Het zal geen stuwing meer zijn denk ik, en ik hoop ook dat geen ontsteking is.. zijn er nog andere mogelijkheden?
pi_64106119
Aanleggen en nog eens aanleggen. Warm maken voor een voeding en zoveel mogelijk die harde knobbels wegmasseren. Verder goed rusten, lekker een dagje in bed inlassen morgen samen met je ventje.
Succes en ik hoop dat het meevalt!
Saartje
pi_64106164
quote:
Op woensdag 17 december 2008 23:37 schreef Reinhilde het volgende:
Mijn rechterborst doet echt gillend pijn nu. Ik heb ook 3 knobbels gevoeld.

Thomas wel eraan laten drinken, maar nu, 10 min na het drinken, doet het nog steeds pijn.
Het zal geen stuwing meer zijn denk ik, en ik hoop ook dat geen ontsteking is.. zijn er nog andere mogelijkheden?
Een verstopte melkkanaaltjes, al is het verschil tussen dat en een ontsteking vaak moeilijk te zien.

Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking artikel op borstvoeding.com
It's all up to you
pi_64106255
Dat ga ik proberen. Mijn moeder zei al 'ga even lekker douchen' maar dat is met mn wond niet zo fijn.
Blegh wat ben ik aan het zeuren!

Dagje bedrust morgen, en masseren, en warm houden dus. Ok.
pi_64106421
Tearsong, bedankt voor de link! Heb het gelezen, even afwachten hoe het vannacht en morgenochtend is.
  donderdag 18 december 2008 @ 07:17:22 #207
94046 PM-girl
pi_64109526
He bah vervelend Reinhilde, succes ermee!
*
pi_64109777
Reinhilde, je mag af en toe best lekker zeuren hoor
Hoe is het vannacht gegaan?

Ik heb ook overal en altijd gevoed toen Devin kleiner was, maar bijvoorbeeld in een restaurant ofzo ging ik meestal wel in een rustig hoekje zitten. Vooral voor Devin, hij raakte anders veel te snel afgeleid. Maar als hij dan losliet zat ik ineens half in mijn blootje, met een beetje pech melk in de rondte te spuiten Altijd dus een hydrofiele luier bij de hand, ook erg handig om de blote buik te bedekken.
Een van de vreemdste voedingsmomenten:
We waren vorig jaar naar de BedrijfsautoRAI. Toen we in het restaurant op de begane grond zaten wilde ik Devin voeden en omdat het zo druk was ging ik aan de zijkant zitten voor het raam. Er liep buiten, aan de achterkant van het gebouw, geen hond, kon dus best. Net toen Devin begin te drinken stopte er vlak voor mijn neus een dubbeldekker tourbus en stapten er een hele hoop boeren mannen uit die naar me gingen zwaaien, hun duimen opstaken en een paar maakten zelfs foto's

Dakota, het is gewoon zo vanzelfsprekend om je kind de borst te geven, ook in het openbaar! Ik heb nooit topless op het strand gezeten ofzo, voel ik me niet prettig bij. Maar voeden op het strand, borst uit de bikini floepen en gaaaaan, vond ik heel fijn, natuurlijk en bovenal handig.
pi_64111721
Brr Reinhilde, wat vervelend! Hopelijk ben je er snel van af
  donderdag 18 december 2008 @ 10:33:55 #210
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_64112245
Wanneer weten jullie zeker dat jullie kindje de borst leeg heeft gedronken / klaar is met drinken?
Ik vind dat soms zo moeilijk in te schatten, Maarten neemt op een gegeven moment geen grote slokken meer, maar als ik in mijn tepel knijp komt er nog wel melk uit. Hij is soms ook totaal wel 3 kwartier bezig met drinken, is dat normaal? Hij komt ook niet heel veel aan, hij is nu 3285 met een geboortegewicht van 3130 (hij is 4 weken). Kortom ik voel me gewoon even erg onzeker of het wel allemaal goed gaat... en wat kan ik nog meer doen dan gewoon veel aanleggen als hij erom vraagt?
pi_64112438
Je borst is "leeg" als je zuig-zuig-slok krijgt in plaats van zuig-slok-zuig-slok.

Jen laat gewoon los als de borst leeg is, of gaat aan de tepel trekken of op mijn borst slaan.

Je kan niets meer doen dan gewoon voeden op verzoek en erop vertrouwen dat hij genoeg krijgt. Je kunt wel opletten dat hij goed tevreden is na een voeding, dat hij vette achtermelk binnenkrijgt (dus niet meteen na een uur weer honger heeft, met uitzondering van regeldagen).

Je kan ook een keertje extra gaan wegen op het cb. Soms zit het verschil net in een grote plas of net gepoept. En vraag aan de cb-arts of hij/zij vindt of hij goed genoeg aankomt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ticootje op 18-12-2008 10:49:26 ]
pi_64112760
Een borst is nooit leeg Daarom zal er altijd een beetje melk uit komen als je er in knijpt, ook als er net aan die borst gedronken is.

Als hij op een gegeven moment na het snelle drinken (om de toeschietreflex op te wekken) en het regelmatig drinken (om zijn honger te stillen) nog een beetje ligt na te genieten (af en toe een slokje, dan weer even stil) kan je er van uit gaan dat hij het leeuwendeel van zijn voeding wel binnen heeft.

Dat hij drie kwartier bezig is met drinken zegt niet zo veel. Het ene kind drinkt rustiger dan het andere kind en bij de ene vrouw stroomt er veeeeel melk in korte tijd en bij de andere vrouw duurt het wat langer voor er net zo veel melk gegeven is.
Een kindje dat niet voldoende voeding uit de borst krijgt wordt onrustig aan de borst. Bijvoorbeeld door niet meer te willen drinken, te huilen, steeds maar weer aan te happen.
Als je dat niet merkt dan denk ik dat Maarten lekker zijn buikje vol drinkt

Veel aanleggen is inderdaad de truc. En als hij dat uit zichzelf niet om de drie uur doet dan zou ik hem zelf aanleggen.

Ken je de hongersignalen? Huilen is voor babies een laatste redmiddel om aan te geven dat ze honger hebben. Eerder kan je al zien dat ze wat onrustiger worden, op hun handjes sabbelen en hun mondje vertrekken op zoek naar de tepel. Door dan al aan te leggen weet je zeker dat je zo optimaal mogelijk aanbiedt want een rustig kind drinkt beter dan een overstuur kind.

Als Maarten uit zichzelf om voedingen komt, alert is als hij wakker is en af en toe ook rustig slaapt, als hij geel poept en luiers vol plast, groeit inplaats van afvalt en als hij kan drinken wanneer hij wil dan zou ik me zelf niet te veel zorgen maken. Dan doe je het gewoon hartstikke goed

Mocht hij nou zo weinig groeien dat er op he CB wordt gesproken van bijvoeden dan is het misschien een goed idee om een lactatiekundige op te zoeken om te kijken wat zij voor tips heeft,
Elke ml kunstvoeding gaat ten koste van de productie van BV dus er zijn betere (lange termijn-)oplossingen dan meteen KV bijgeven
pi_64112838
Hoevaak is er trouwens gewogen?

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat als je nu maar 2x hebt gewogen met 2 verschillende weegschalen, dan kan ook daar nog een probleem zitten.

Mijn "advies" is om over een week gewoon nog eens te wegen.
pi_64115524
Vannacht de kiezen op elkaar gezet en ook gevoed met rechts. Mn borst voelt erg zwaar en gevoelig, ik voel het de hele tijd. Vandaag nog maar even doorzetten, hete washandjes erop en masseren voor het voeden. Doet het morgen nog pijn, dan ga ik naar de dokter.

Het is toch een stuk ingrijpender/pijnlijker/lastiger dan ik had gedacht moet ik zeggen. Maar, aan de andere kant, links gaat het wel heel goed nu, en dan vind ik het wel fijn om borstvoeding te geven!
pi_64116258
Heb je al een LK gebeld Reinhilde? Meestal wordt het gewoon vergoed door je verzekering.
pi_64116968
Reinhilde, probeer Thomas in ieder geval een keer aan te leggen met zijn kin naar de harde plek. Dan heb je de meeste kans dat hij de verstopping weg drinkt.

Ik durf het bijna niet te zeggen na het hele Manekiverhaal, maar als het goed is kan je er van uit gaan dat als dit en het kloofje weg is het alleen maar makkelijker en fijner gaat worden. Ik vind het knap van je dat je door gaat!
en ja, die lactatiekundige of een contactpersoon van VBN of LLL is een aanrader. Met een contactpersoon kan je altijd even bellen. Vrijblijvend en zonder kosten.
pi_64117132
mijn verhaal was en is een uitzondering, ik denk niet dat iemand daar rekening mee hoeft te houden
Het voeden an sich gaat hier trouwens helemaal goed met 1 borst. Ze komt niets te kort, vind het alleen wel heel vervelend dat al m`n truitjes naar links trekken maar als dat het enige is
De steken lijken nu ook wel weer over te zijn, gelukkig

Ik zou eens beginnen met een contactpersoon te bellen Reinhilde. Als je er dan voor je gevoel nog niet uitkomt, of het niet vertrouwt kun je een lactatiekundige eens mee laten kijken. Soms worden ze vergoed door je verzekering maar als je het zeker wil weten moet je dat eerst nakijken in de voorwaarden
Succes!
Saartje
  donderdag 18 december 2008 @ 13:16:07 #218
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_64117257
Hé meiden,

Bedankt voor jullie snelle antwoord!
Het stelt me wel weer gerust hoor, en ik denk ook wel dat ik alles doe wat jullie zeggen!
Ik heb nu 3x gewogen op het cb, 2x vrijdags en nu een keer woensdag (omdat ik ook naar de arts moest).
De arts vond het trouwens niet zorgwekkend dat hij zo 'weinig' was aangekomen... Ik zat me net te bedenken dat Maarten natuurlijk ook eerst is afgevallen, tot 2880 dus hij is 400 gram aangekomen in 3 weken tijd (dat klinkt al een stuk beter).
  donderdag 18 december 2008 @ 13:17:57 #219
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_64117312
quote:
Op donderdag 18 december 2008 12:23 schreef Reinhilde het volgende:
Het is toch een stuk ingrijpender/pijnlijker/lastiger dan ik had gedacht moet ik zeggen. Maar, aan de andere kant, links gaat het wel heel goed nu, en dan vind ik het wel fijn om borstvoeding te geven!

Ik herken dit zo, dat het een stuk ingrijpender is die borstvoeding!
pi_64117353
400 in drie weken! Da's meer dan netjes
  donderdag 18 december 2008 @ 13:20:07 #221
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_64117383
Ja stom eigenlijk, vanmorgen had ik alleen maar 3130 en 3285 gram in mijn hoofd...
pi_64118766
Ik hou dat bellen zeker in mijn hoofd, ik wacht vandaag nog even af. De voeding net deed al iets minder pijn dan gisteravond, toen zat ik echt te huilen tijdens het voeden. Ik ga net zo lang door totdat het echt echt echt niet meer gaat; er is een grote kans dat mijn mannetje allergieen heeft, voor mij reden genoeg om door te zetten.

Ik zet nu steeds tijdens het voeden radio 4 aan; daar worden we allebei erg rustig van.
pi_64126855
Remember this one?
quote:
Op maandag 1 december 2008 22:39 schreef mrien het volgende:
In hoeverre kan het echt kwaad als een flesje opgewarmde borstvoeding langer dan een uur gegeven wordt?
Volgens mij is dat vandaag op de creche het geval geweest (moet ik nog navragen voor de zekerheid) en dat is natuurlijk niet de bedoeling..maar ik vraag me het toch nog even af..
En de reacties van jullie:
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:16 schreef Jelief het volgende:
Dat uur voor dat flesje is volgens mij vanwegede bacteriegroei. Hoe ernstig dat is of hoe snel dat gaat weet ik niet, misschien kun je daar iets over vinden op bv.com.
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:24 schreef Ticootje het volgende:
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:07 schreef Jelief het volgende:

[..]

Ik weet het ook niet precies, als het alleen aan de voedingswaarde ligt kan het niet zoveel kwaad lijkt mij.
Ik ga even zoeken...

over opwarmen
Er staat alleen dat lang bewaren niet goed is. Er staat nog wel wat over het afbreken van de beschermende stoffen bij verwarming boven de 35 c. Warm houden is nietgoed ivm bacteriegroei en eventuele voedselvergiftiging.
Ik moest toen nog navragen of het inderdaad gebeurd was, bleek dus inderdaad zo te zijn.
Ze waren in de veronderstelling dat het langer mocht, oke..kan gebeuren, verteld dat het max een uur was.

Nu is het dus weer gebeurd
Zat bijna 2 uur tussen het opwarmen en leegdrinken (weet niet of de melk weer opnieuw opgewarmd is)..
Heb helaas niets op internet kunnen vinden over waarom lang bewaren niet goed is, denk dat ik maar even iemand ga bellen of mailen hierover (lacatiekundige ofzo).
Baal er wel van zeg en geef de volgende keer maar een schema mee hoelang je moedermelk mag geven
pi_64130139
Mrien om witheet van te worden zeg. Je kunt ook een vrijwilliger bellen denk ik wel.
pi_64131153
ik heb inderdaad toendertijd een schema gegeven. Ook omdat ze dachten dat melk in de koelkast maar 1 dag houdbaar was. Dus ze wilden bijna melk gaan weggooien.
pi_64131581
quote:
Op donderdag 18 december 2008 13:07 schreef owlet het volgende:
Reinhilde, probeer Thomas in ieder geval een keer aan te leggen met zijn kin naar de harde plek. Dan heb je de meeste kans dat hij de verstopping weg drinkt.

Ik durf het bijna niet te zeggen na het hele Manekiverhaal, maar als het goed is kan je er van uit gaan dat als dit en het kloofje weg is het alleen maar makkelijker en fijner gaat worden. Ik vind het knap van je dat je door gaat!
en ja, die lactatiekundige of een contactpersoon van VBN of LLL is een aanrader. Met een contactpersoon kan je altijd even bellen. Vrijblijvend en zonder kosten.
Ik heb doorgezet met de tepelkloven ook al was het soms echt een verschrikking en vooral het harde aanhappen was heel pijnlijk; maar daarna was het ook weg.
Ik heb toen ook veel in de rugbyhouding aangelegd; en veel wisselen van houdingen.
2 weken geleden (?) had ik wel weer een pijnlijke plek; maar dat is overgegaan; waarschijnlijk toch gewoon een verstopt kanaaltje geweest. En hier ook rechts die dus last van die dingen heeft.

Amber staat als het even meezit a.s. woensdag op borstvoeding.com; ik had een foto ingestuurd en kreeg een mailtje terug dat de kans redelijk groot was dat ie geplaatst zou worden Ben benieuwd
Amber Mae
pi_64141490
quote:
Op donderdag 18 december 2008 20:35 schreef Jelief het volgende:
Mrien om witheet van te worden zeg. Je kunt ook een vrijwilliger bellen denk ik wel.
ga ik vandaag even proberen te doen!
als ik nou te weinig flesjes had meegegeven was het misschien wwat anders geweest, maar ik geef alijd 1 extra mee, die wij uiteindelijk vaak moeten weggooien

Hoe is het gisteren gegaan E.T.?
  vrijdag 19 december 2008 @ 09:38:57 #228
4177 Jojogirl
pi_64141650
mrien, wat stom

En snappen doe ik het niet, want ook kunstvoeding kan je na opwarmen niet langer dan een uur bewaren/geven, dus daar kan gewoon geen verwarring over zijn
  vrijdag 19 december 2008 @ 10:28:29 #229
3011 E.T.
pi_64143017
Wat jojo zegt KV laten ze toch ook niet staan?

Hier is het gister hartstikke goed gegaan
Om half 5 heb ik nog even gevoed, daarna heeft Nienke gegeten en gebadderd. Oma heeft 'r toen nog even mee naar beneden genomen om rond te kruipen en daarna is ze zonder problemen gaan slapen. Om half 12 werd ze wakker en heeft ze een potje fruit en een soepstengel gegeten en is daarna weer naar bed gegaan zonder problemen

De fles heeft ze een paar slokken uit gedronken, maar dat was het toch niet. Gelukkig heeft ze het zonder fles dus ook goed gedaan met wat noodoplossingen.

Ik was de hendel van m'n kolf vergeten, dus heb lopen klooien met kolven, maar dat was wel ff nodig. (en ondanks dat ik de melk weg wilde gooien heb ik het VIA-bekertje vol in m'n tas gedaan en dat is gaan lekken portemonnee en alle spullen nat )
Om 1.30 heeft ze bij mij een beetje gedronken toen we weer thuis waren en toen vanmorgen om 7.30 weer

Ik ben echt opgelucht dat het zo goed is gegaan en m'n schoonmoeder niet de hele avond met een krijsend kind heeft gezeten
pi_64143041
Dan snap ik het ook even helemaal niet
pi_64143087
Wat fijn dat het zo goed ging E.T.!
Goede oplossing van het potje fruit!
Balen van je tas en portemonnee
Ik kan de opluchting goed voorstellen
pi_64143147
fijn ET! Maar minder van het lekken.

Rechterborst doet gelukkig al iets minder pijn, al heb ik wel 2 flinke blauwe plekken .
pi_64143378
quote:
Op donderdag 18 december 2008 13:17 schreef Marie79 het volgende:

[..]

Ik herken dit zo, dat het een stuk ingrijpender is die borstvoeding!
Ik vond het ook ingrijpend, maar het went echt.
Nu vind ik het zó verschrikkelijk makkelijk. Leander heeft altijd precies op dezelfde tijd honger. komt hij een keer een half uur eerder, dan komt hij de voeding daarna niet eerder, maar gewoon op de standaard tijd. De afwijking is ongeveer 10 minuten

Ik vind het zo lekker om gewoon BV te kunnen geven zonder problemen! Het gaat gewoon helemaal goed nu En het is lekker makkelijk, geen gezeur met flessen en dingen uitkoken enzo
  vrijdag 19 december 2008 @ 10:44:53 #234
3011 E.T.
pi_64143502
Mag ik voorzichtig even waarschuwen om na een week of 6 toch af en toe maar regelmatig met een flesje te oefenen? Je weet maar nooit, en dan is het erg handig als ze het wel kunnen
pi_64143511
Fijn dat het goed ging E.T.!
Ik ben de laatste tijd aan het proberen om Saar niet de borst te geven als ze voor middernacht wakker wordt. Ze mag er dan alleen even uit om even rustig te worden en daarna gaat ze weer haar bed in. Als je toch een hele bak prak op hebt, yoghurt toe en daarna nog een bv lijkt het mij namelijk erg stug dat je om 22.00 wakker wordt van de honger. Eigenlijk gaat dat heel erg goed!

Reinhilde, blauwe plekken Wat vreemd!
Saartje
pi_64143545
Mag ik er dan nog even aan toevoegen dat je ook regelmatig het flesje moet blijven geven als het eenmaal goed gaat (dat hadden wij dus niet gedaan toen we een week op vakantie waren).

Fijn dat dat goed gaat Maneki! Lijkt me ook stug dat ze dan honger heeft
pi_64143644
Blauwe plekken ken ik ook niet inderdaad.
Wel zuigplekken omdat Leander in mijn borst hapte ipv in mijn tepel en meteen als een debiel begon te zuigen

Doet hij de laatste tijd gelukkig niet meer
pi_64143692
Ik heb eigenlijk nog nooit met de fles geoefend hebben we tot nu toe ook nog niet nodig gehad.
Maar kan me wel voorstellen dat het handig is inderdaad!
pi_64143898
freecell; ik zou het wel zeker proberen.
Wij hebben vanaf 8 a 9 weken afentoe flesje gegeven.
En vervolgens wilde ze de eerste keer bij opa en oma het flesje niet; terwijl ze dat thuis bij papa wel gewoon dronk, maar dat was gelukkig verholpen met onder het kinnetje te kriebelen.

Het is echt zo handig als het wel lukt; en ook leuk voor tara om afentoe een flesje te geven.
Amber Mae
pi_64143930
quote:
Op vrijdag 19 december 2008 10:46 schreef mrien het volgende:
Mag ik er dan nog even aan toevoegen dat je ook regelmatig het flesje moet blijven geven als het eenmaal goed gaat (dat hadden wij dus niet gedaan toen we een week op vakantie waren).

Fijn dat dat goed gaat Maneki! Lijkt me ook stug dat ze dan honger heeft
Dan voeg ik er nog even aan toe dat regelmatig een flesje geven geen garantie is dat ze het ook effectief blijven doen
(tenzij je KV bedoelt natuurlijk)
Liande kreeg vanaf 1 week na de geboorte 2x per week een flesje ivm lessen avondonderwijs. Met net geen 4 maand was het ineens gedaan, en heeft mevrouw een hele maand geweigerd om uit flesjes te drinken. (en ik begon weer te werken met 4m1w, dus dat heeft nog stress gegeven)

Voor de rest niet echt meer meegelezen in dit topic, maar aan alle nieuwe BV-moeders: veel succes gewenst, en regelmatig advies vragen natuurlijk (hier of aan een lactatiekundige).
  vrijdag 19 december 2008 @ 11:24:27 #241
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_64144655
Het is idd erg makkelijk, de bv... altijd bij de hand. Ingrijpend bedoel ik door de onzekerheid, of hij wel genoeg heeft gedronken.
Maarten heeft ook nog niet echt een ritme overdag, we beginnen vaak wel rond 7 uur, 3 kwartier voeden en dan is hij vaak erg wakker. Hij valt wel bij me in slaap vaak maar wordt weer wakker als ik hem terug in de wieg leg en slaapt dan niet meer en huilt dan.
Ik geef hem dan weer eerder eten en zo hebben we dan niet echt vaste tijden. Dat vind ik ook wel ingrijpend, als in doenig/druk.
Een flesje gaan we volgende week mee beginnen. Is het dan het makkelijkste om na de bv af te kolven en dat dan voor de volgende keer te geven?
pi_64144706
Wij hebben ook geen vaste tijden hoor Marie!

Je kunt wat afkolven na de borstvoeding, maar ook tussen 2 voedingen in, bijvoorbeeld anderhalf uur na een voeding. Je kunt ook tegelijk kolven en voeden, maar als Maarten beide borsten drinkt is dat niet heel handig.
  vrijdag 19 december 2008 @ 11:31:37 #243
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_64144882
Maarten drinkt idd beide borsten, ik zie het dan wel of ik het na de voeding doe of er tussen in...
Hij heeft nu trouwens 2x 2 borsten gehad, hij sliep na de eerste 'sessie' en toen ik hem weglegde werd hij wakker en begon weer te mekkeren. Dus toen aangelegt en hij dronk verder, daarna hield ik hem rechtop, kwam er zo een golf melk terug (recht in mijn decoleté ) en hij wilde nog wel meer, dus nog maar een keer aangelegd, borst nr. 4... En nu ligt hij lekker in zijn wagen en kan moeders even rustig fok!ken...
er is ook een afwas die erg hard roept
pi_64182713
Tijd voor jezelf is ook belangrijk

Gisteravond besloten dat we gingen kijken hoe lang Lotte zou slapen, eigenlijk in de veronderstelling dat ze ergens 's nachts wel zou komen. Ik om half 10 gekolfd, daarna lekker op tijd naar bed gegaan.
Om 6 uur werd ik wakker, niet van Lotte maar van een zeer pijnlijke rechterborst. Toch maar even de ergste druk eraf gekolfd, weer gaan slapen en zij werd pas om 8 uur wakker toen ik haar uit bed haalde (vond het wel lang genoeg geweest)
Best apart, wordt je niet van je kind wakker maar van je borst!
Na een paar minuten kolven was de pijnlijke plek gelukkig weg, voelde echt niet prettig aan!
pi_64188755
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 18:09 schreef mrien het volgende:
Tijd voor jezelf is ook belangrijk

Gisteravond besloten dat we gingen kijken hoe lang Lotte zou slapen, eigenlijk in de veronderstelling dat ze ergens 's nachts wel zou komen. Ik om half 10 gekolfd, daarna lekker op tijd naar bed gegaan.
Om 6 uur werd ik wakker, niet van Lotte maar van een zeer pijnlijke rechterborst. Toch maar even de ergste druk eraf gekolfd, weer gaan slapen en zij werd pas om 8 uur wakker toen ik haar uit bed haalde (vond het wel lang genoeg geweest)
Best apart, wordt je niet van je kind wakker maar van je borst!
Na een paar minuten kolven was de pijnlijke plek gelukkig weg, voelde echt niet prettig aan!
Ik wordt ook van m'n borsten wakker (dat klinkt wel heel vreemd ) en dan niet eens van Amber. Ik begin een uur voor het wakker worden meestal flink te lekken; ga dan op m'n rug liggen om m'n rechterborst wat te ontlasten (die lekt; en dat is de kant waar ik het liefst op slaap).

En voor de dames doe proberen met verschuivingen in de nachtrust; gewoon doen!

Ik ben toen ook gaan proberen met speentje snachts te geven ipv snachts voeden; en dat werkte super; ze had helemaal geen honger maar werd gewoon even wakker dan; en viel met de speen snel weer in slaap; eten hield haar juist wakker. En nu heb ik een blije en goed-doorslapende dame; zelfs bij opa en oma heeft ze van de week bij haar eerste logeerpartijtje goed doorgeslapen; van ca 20:00 tot 6:30. (Maargoed; ik reken me nog niet rijk; houd nog steeds het phenomeen fases in m'n hoofd met het idee dat ze wellicht zometeen nog een fase kan krijgen waarin ze ineens niet meer doorslaapt ).
Amber Mae
pi_64205647
Jullie maken Amber niet meer wakker voor een late voeding?
Wij Lotte eigenlijk altijd wel, vaak gaat ze 's avonds namelijk al rond 5/6 uur slapen en dan maken we haar rond 10/11 uur nog even wakker voor drinken en schone luier
Gisteren heb ik haar bijvoorbeeld wel weer wakker gemaakt, waren dag op stap geweest en ze had om 8-12-16 (en 17:30 een beetje) gedronken, toen vond ik toch dat ze te weinig gedronken had
pi_64211822
Ze zit op zo'n 6 voedingen per dag; met de late voeding dronk ze nauwelijks nog en had ze steeds ook nog een schone luier; dus hebben we die maar afgeschaft. Een enkele keer dat ze nog een late voeding krijgt; naar behoefte. De dag start hier meestal redelijk vroeg.
Amber Mae
pi_64217671
De late voeding drinkt ze hier nog vrij goed
Van de week kreeg ik haar amper wakker, toen had ik wel iets van laten we het eens proberen
Afgezien van het feit dat ik zeker weet dat ik dan met ongelooflijke stuwing zal zitten, vind mijn man het nog wel erg gezellig. Hij is 's avonds vaak pas thuis als Lotte al in bed ligt en hij vind het dan altijd nog wel erg leuk om d'r nog even te zien

Kolf je 's avonds dan nog een keer of red je het inmiddels zonder?
pi_64338572
Er had zojuist iemand tijdens het drinken ineens spontaan volledig de slappe lach.
Echt zo lief

Van drinken kwam niet zoveel meer
pi_64339000
Pepijn
pi_64339935
Achgos
Saartje
pi_64340096
Pepijn is leuk.

Oh en je weet dat je SHE met dit soort foto's provoceerd?

[ Bericht 84% gewijzigd door Ticootje op 24-12-2008 22:15:35 ]
pi_64344893
Wat een superfoto
  donderdag 25 december 2008 @ 04:49:19 #254
160778 t_igger
"T I, double G-ER"
pi_64350010
quote:
owlet schreef:
Wat een superfoto
Bedankt!

Het is een heerlijk manneke!
Rabbit: "Tigger where are your manners?"
Tigger: "I don't know but I bet they're havin' more fun than I am."
pi_64398057
Pepijn

Hier ook wel eens ouwehoeren tijdens het drinken en dan wordt het hem idd ook niet meer.

Hier net eerst een regeldagje gehad en daarna 2 onrustige kerstdagen. ( voeden op onrustige plekken en ook op onlogische tijden ) en nu wil Leander aldoor één borst wel drinken (lees: niet enthousiast, maar drinkt wel leeg) en bij de tweede gaat hij keihard brullen en wil hij niet
Hij gedraagt zich alsof hij last heeft van een boertje oid (lijfje naar achteren gooien, héél even aanhappen,, loslaten en weer krijsen) en ik krijg er echt niks in van de tweede borst.

Kan dat van de onrust komen? Of maak ik opeens veel meer melk aan na het regelen en heeft hij genoeg aan één borst?
Ik kolf de tweede borst nu een beetje af (druk er af) maar ik ben nooit zo goed in kolven (rotkolf, met de hand gaat nog sneller, dus nu doe ik met de hand) maar er komt niet meer uit dan anders.
pi_64399727
Lotte heeft ook zoiets momenteel, geen tips dus
Ze lijkt ook opeens genoeg te hebben aan 1 borst
Misschien inderdaad wat last van de drukke dagen?
Of tandjes? Lotte had dat ook heel erg toen 2 weken later haar eerste 2 tanden doorkwamen

Ik probeer er hier weer wat meer ritme in te krijgen, ritme was de afgelopen tijd best ver te zoeken omdat ze toch wat slecht dronk en ik ook niet goed zie of ze honger heeft of niet.
Manlief is nu ook thuis en dat scheelt wel, soms wordt je dan door hem op dingen gewezen wat je zelf niet zo ziet..
pi_64399864
Mja tandjes....
Hij kwijlt, maar dat doet hij altijd en hij heeft inderdaad een bobbel op zijn onderkaakje, maar die zit er al een hele tijd. En ik verbeeld me nu dat er een klein bobbeltje bij is gekomen, links van de gewone bobbel, maar ik weet het niet zeker.
En ik wil niet zo'n mama zijn die een half jaar roept 'hij krijgt nu écht tandjes!
Ik ga er voor het gemak van uit dat hij geen tandjes krijgt voor hij minimaal een half jaar is
pi_64400180
Haha ook een goede instelling
Ik kon achteraf pas de link leggen hoor, ze was ziek geweest, dronk 4 dagen heel weinig en toen anderhalve week later waren ze er opeens

Lotte heeft trouwens ook wel periodes een voorkeursborst, de andere is dan niet goed om te drinken
Maar ik merk dat ze nu ook wel erg afgeleid wordt door tv/kat die langs komt lopen/andere kat die langs komt lopen/papa die iets zegt/iets anders wat ze ziet. Tja, er is opeens zoveel te zien voor die kleintjes!
pi_64400303
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 14:44 schreef mrien het volgende:
Haha ook een goede instelling
Ik kon achteraf pas de link leggen hoor, ze was ziek geweest, dronk 4 dagen heel weinig en toen anderhalve week later waren ze er opeens

Lotte heeft trouwens ook wel periodes een voorkeursborst, de andere is dan niet goed om te drinken
Maar ik merk dat ze nu ook wel erg afgeleid wordt door tv/kat die langs komt lopen/andere kat die langs komt lopen/papa die iets zegt/iets anders wat ze ziet. Tja, er is opeens zoveel te zien voor die kleintjes!
Dit komt me echt héél bekend voor, je zou het zo over Leander kunnen hebben!
Ik kon hem eerst overal voeden, zonder dat hij zich afleiden. Ik riep heel optimistisch dat ik dat gewoon zou blijven doen, overal voeden, dan kon hij mooi wennen aan wat afleiding om zich heen.

Nou bekijk het maar Niet dus Bij veel gezelschap moet ik écht apart gaan zitten en in een onbekende omgeving drinkt hij sowieso beroerd.
pi_64400375
Ze lijken op elkaar
Gisteren en eergister ook bij het kerstdiner. Ze was wakker geworden, nja dan maar beetje drinken. Hap, slok, omdraaien en kijken naar papa/opa/oma. Hap, slok, en weer kijken..
Uiteindelijk maar even apart gaan zitten inderdaad
Vorige week was ik een dagje op pad met m'n schoonvader en Lotte en toen heb ik haar maar heel bewust in de auto gevoed ipv in het restaurant. Thuis vind ik het niet zo heel erg als ze zo doet maar in een restaurant is het wat lastiger
  zaterdag 27 december 2008 @ 22:52:23 #261
94046 PM-girl
pi_64414659
O, wat leuk p_iglet!
*
pi_64424080
Hoe zit dat nu eigenlijk, kunnen BV kindjes nu wel of geen diarree krijgen? Zodra je iets leest over diarree bij baby's staat er altijd bij dat alles bij BV kindjes eigenlijk normaal is zolang ze volledig BV krijgen, maar ik heb hier nu al voor de tweede keer een baby met dusdanig veel en natte poep dat ik wel aan diarree denk.

Ik heb zelf met kerst ook heel anders gegeten dan normaal, kan hij daar echt geen diarree van krijgen?
pi_64424277
Nee hoor, BV kindjes kunnen ook diaree krijgen.
Alleen is de spreiding van normaal bij borstvoeding kindjes veel groter. 4 poepluiers per dag kan normaal zijn, maar 1 per 2 weken ook.
Als zijn ontlasting anders is dan anders, en veel dunner dan kan diaree heel goed.
Dat het door jou eten komt is onwaarschijnlijk, waarschijnlijk is dat hij een virusje heeft of wellicht een tandje krijgt.
pi_64424341
quote:
Op zondag 28 december 2008 11:35 schreef p_iglet het volgende:
Nee hoor, BV kindjes kunnen ook diaree krijgen.
Alleen is de spreiding van normaal bij borstvoeding kindjes veel groter. 4 poepluiers per dag kan normaal zijn, maar 1 per 2 weken ook.
Als zijn ontlasting anders is dan anders, en veel dunner dan kan diaree heel goed.
Dat het door jou eten komt is onwaarschijnlijk, waarschijnlijk is dat hij een virusje heeft of wellicht een tandje krijgt.
Dank voor de info
Hij is ook een beetje zielig inderdaad
pi_64492891
Mijn toeschietrefelx is op En Saar heeft mn tepels kapot gebeten uit woede en toen gaf ik een keiharde gil en nu is ze bang van me
Wat een ellende Wat moet ik nou doen??
Saartje
pi_64493608
Kun je evt kolven tot er een tsr komt?
Of tijdelijk af en toe helemaal een voeding kolven zodat je tepels wat kunnen helen?
pi_64493724
Maneki
Wil ze helemaal niet meer? In ieder geval niet gaan stressen, je voedt al zo lang dat je niet bang hoeft te zijn dat het helemaal afgelopen is nu.
Ik zou haar en jezelf niet dwingen. Misschien eens op bed met haar spelen met je borst bloot. Volgens mij is de borst altijd nog aantrekkelijker dan dat haar angst groot is en als ze lekker ontspannen/afgeleid is wil ze misschien wel weer even drinken.
Je TSR komt ook het beste als jij ontspannen bent. Nou is dat lekker makkelijk gezegd natuurlijk, maar toch. Doe lekker rustig aan, geef haar veel de gelegenheid om even te drinken. All aait ze maar even, dat soort kleine prikkels doen voor zowel het fysieke als het geestelijke stukje heel veel.

Hoe is het met je tepel, kan die een drinkend kind nu aan? Anders kan je misschien even kolven om nog wel te stimuleren.
Succes
pi_64494172
Ik heb geprobeerd te kolven maar toen ik na een kwartier nog steeds geen tsr had, heb ik het maar opgegeven. Ik heb de griep en waarsch. daardoor duurt het enorm lang voor de tsr komt, en saar heeft niet zoveel geduld. Ik voed altijd al op bed zodat we er alle tijd voor kunnen nemen.
Bwegh ikvoelme al beroerd en nu helemaal. Vanmiddag moet ik bij de huiarts zijn, zal ik dan meteen om syntocinon vragen?
Saartje
  dinsdag 30 december 2008 @ 11:52:03 #269
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_64494185
Oei Maneki, da's lastig...
Wat Owlet zegt is een goede, gewoon ongedwongen even met de borsten bloot (ook goed voor de genezing) zodat ze kan kijken, voelen en aanhappen wanneer ze wil.
pi_64496412
Syntocinon is een goed idee!
  dinsdag 30 december 2008 @ 14:27:46 #271
94046 PM-girl
pi_64497828
Och Maneki, wat vervelend! Misschien dat de koorts ook een rol speelt?

Owlet, alles ok met Avalon aan de borst?
*
pi_64498824
Ik denk wel dat de koorts een rol speelt want normaal heb ik een redelijk hyperaktieve tsr.
Nu begint madam ook wat verhoging te krijgen en ga ik me toch wat meer zorgen maken. Ik wil haar geen opvolgmelk geven, is het een probleem als ze 1 a 2 dagen verdunde melk en water/thee/diksap drinkt? Qua eten komt ze niets te kort want voorlopig eet ze als een botwerker dus honger heeft ze iig niet. Zo lang het duurt dan want ik teer ook al 3 dagen op 1,5 boterham
Saartje
pi_64500921
Gebakken tennisballen Maar het werkt wel, ik kreeg al een tsr in de auto
Saartje
pi_64510162
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 16:43 schreef Maneki.Neko het volgende:
Gebakken tennisballen Maar het werkt wel, ik kreeg al een tsr in de auto
gebakken tennisballen?
Maar mooi dat hij er weer is
pi_64511485
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 14:27 schreef PM-girl het volgende:
Owlet, alles ok met Avalon aan de borst?
Uitstekend Ze is lekker aan het regelen vandaag, lang leve de draagdoek want dan kan ik nog wat doen terwijl ze drinkt
pi_64511668
Ow wat een heerlijk geconcentreerd koppie, dat fronsje
pi_64513058
Wat een lieve foto!

Kunnen kinderen opeens meer melk uit de borst drinken in kortere tijd?
Lotte dronk eerst vaak een minuut of 8-10 per borst. Nu mag ik al blij zijn als ik ongeveer 5 minuten haal, de andere is vaak nog minder.
Ze lijkt wel tevreden te zijn en heeft ook wel goede luiers. Nu krijgt ze natuurlijk wel bijvoeding sinds een week of 2, zou dat zoveel schelen?
M'n borsten voelen ook een stuk leger aan, heel apart!
pi_64513174
Wat een mooie foto Owlet
WOW!!
  dinsdag 30 december 2008 @ 22:43:35 #279
94046 PM-girl
pi_64513826
Wauw Owlet, wat zul je trots zijn! Fijn dat het goed gaat!

Maneki, ik snapte het ook niet. Is het de smaak van de syntocinon die je aan gebakken tennisballen doet denken?
*
pi_64515370
Iemand ambertje trouwens al gespot op borstvoeding.com?
Ik heb snel even een printscreen gemaakt voor het er weer af wordt gehaald.
Amber Mae
pi_64515977
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 22:43 schreef PM-girl het volgende:
Wauw Owlet, wat zul je trots zijn! Fijn dat het goed gaat!

Maneki, ik snapte het ook niet. Is het de smaak van de syntocinon die je aan gebakken tennisballen doet denken?
de geur! en de smaak ok wel een beetje. En het brandt in m`n neus dus ik hoop maar dat we het niet te lang nodig gaan hebben
Gelukkig durfde madam na een slaap en even afkoelen wel weer gewoon te drinken zonder piepen. Nu nog even stoppen met m`n tepel uitwringen met haar tanden, dan ben ik ook weer blij

Schitterende foto Owlet!
Saartje
  dinsdag 30 december 2008 @ 23:26:20 #282
94046 PM-girl
pi_64516275
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 23:20 schreef Maneki.Neko het volgende:
de geur! en de smaak ok wel een beetje. En het brandt in m`n neus dus ik hoop maar dat we het niet te lang nodig gaan hebben
Gelukkig durfde madam na een slaap en even afkoelen wel weer gewoon te drinken zonder piepen. Nu nog even stoppen met m`n tepel uitwringen met haar tanden, dan ben ik ook weer blij
Er zit natuurlijk ook niet echt smaak aan neusspray, omdat je hem in je neus hebt! Ik heb hem ook ooit eens gehad, maar ik ben bang voor neussprays dus ik heb hem niet vaak gebruikt.
Gelukkig drinkt Beppie weer bij je!
*
pi_64517604
Ik heb ook neussprayangst, zit liever met opgerolde tissues in m`n neus als ik zwaar verkouden ben dan dat ik neusspray gebruik maar de angst dat ik de bv zo voortijdig om zeep zou helpen was groter
Saartje
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 31 december 2008 @ 07:29:12 #284
147316 crew  DJMO
#trut
pi_64523604
*binnenvalt*

ik wilde sowieso weer bv gaan geven, maar: Jr. wilde niet goed aanhappen en dronk én plaste dus slecht. tijdelijke oplossing van de kv+vk : met de hand kolven en op een lepeltje geven (geen fles ivm het aanhappen) zodat hij voeding binnenkreeg en mijn melkproductie op gang kwam/bleef. dit lukte aardig, alleen vannacht om half drie was het wat k*t omdat ik rechts wat last had van stuwing. vanmorgen om half zes hapte meneer ineens goed aan en heeft zo'n tien minuten tevreden gedronken uit de rechterborst, (die bood ik het eerste aan omdat ik dus die stuwing had en het is nu weg) en viel toen in slaap. heb het vacuüm verbroken en toen werd hij "wakker". ik heb nog geprobeerd de linkerborst aan te bieden, maar die hoefde hij niet. hij ligt nu weer zielstevreden te slapen, en ik hoop dat hij de volgende voeding ook weer gewoon aanhapt.

moet ik dan weer beginnen met rechts (hoorde in het ziekenhuis dat je moest beginnen met de borst waarmee je geeindigd was, maar ik sliep half) of gewoon gelijk links aanbieden? (de kraamzorg komt pas rond kwart voor elf, dus die kan ik het nog niet vragen en gisteren ben ik het vergeten) ik moest Jr. wel maximaal elke vier uur wakker maken om te voeden, ivm het slechte plassen, en ik moest evt. ook wat lepeltjes afgekoeld gekookt water geven zodat hij iig kon plassen.

*help dus* (ze had me wel wat sites gegeven van ervaringsdeskundigen, maar die zitten hier ook neem ik aan en ik blijf liever bij mijn "eigen mensen" )
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_64523794
DJMO, aanleggen, aanleggen aanleggen!! Niet om de 4 uur, maar liefst om de 2 uur, nog vaker mag ook! Hoe vaker hoe beter.

En als hij alleen rechts gedronken heeft de volgende keer links aanbieden.
Als hij 1 borst gedronken heeft de volgende keer de andere aanbieden. Heeft hij 2 borsten gedronken, dan de volgende keer beginnen met degene waarmee je geeindigd bend.

Probeer water en kv tot een minimum te beperken. liefst helemaal neit. En als je moet kolven huur of leen een kolf! Liefst dubbelzijdig. Met de hand kolven kan je nooit productie mee stimuleren.

Bij twijfel of als de kraamverzorgster en verloskundige bezig blijven over water en kv bijgeven dan ff een vrijwilliger van de vbn of lll bellen, telefoonnummers in de openings post. Dit is gratis.
pi_64524122
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 23:10 schreef Llewella het volgende:
Iemand ambertje trouwens al gespot op borstvoeding.com?
Ik heb snel even een printscreen gemaakt voor het er weer af wordt gehaald.
Ja! Vorige week al, ben vergeten hier te reageren zie ik...
Leuke foto!

En kleine Avalon, drinken bij mama is een serieuze zaak

Maneki, fijn dat je tsr weer terug is
Zo raar, de mijne is al maaaaanden niet meer (voelbaar) aanwezig, maa vannacht droomde ik dat ik een tsr had! Bizar...

DJMO, succes met het opvolgen van de hierboven gegeven tips!
En inderdaad: bv geven gaat, zeker in het begin, niet op de klok. Voeden op verzoek, van zowel baby als mama, is het fijnst en zeker het best voor de productie..

Brrrrr, ik krijg ineens weer flashbacks van een paar weekjes oude baby in de familie die "maar even moest wachten" (lees: brullen!!) omdat zijn mama vond dat het over een half uur pas weer voedingstijd was
Ik moest ZO de neiging onderdrukken het kind maar aan mijn eigen borst te leggen! Echt onbegrijpelijk en harteloos....
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 31 december 2008 @ 09:27:09 #287
147316 crew  DJMO
#trut
pi_64524302
Dank je p_iglet! bah kersjes, dat zal ik dus echt niet kunnen he.. mijn kind is mijn alles, en waar ik ook ben, hoe laat het ook is, als hij honger heeft, dan voed ik. als ik honger heb eet ik toch ook?? simpele zaak dus voor mij

ik heb dus net Jr. weer aangelegd, ditmaal links, heeft wel wat gedronken ondanks slecht aanhappen, maar hij gaf de voeding terug, en ook zijn luier was droog ik vind het toch een beetje eng, ondanks dat hij ontzettend rustig en tevreden overkomt gisteren heeft hij wel een hele grote plas gedaan, net nadat hij uit bad kwam, kan dat zijn omdat zijn buikje/darmen gestimuleerd werden door het warme water???

TSR .. Jr. hoeft maar te kikken en mijn shirt is zeiknat ik moet mijn beha wel aan, anders heb ik elke dag een wasmachine vol shirts met melk

en Owlet, wat een schitterende foto zulk soort foto's hoop ik ook (snel) te kunnen plaatsen

ik weet even niet waar ik terecht moet met al dit soort vragen, ik ben zo aan Z&G gewend, ik mis dat topic nu al
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_64524536
DJMO vragen over borstvoeding kunnen prima in dit topic.

Voor dat slecht aanhappen zou ik even een vrijwilliger van de VBN of LLL bellen, liefst op zeer korte termijn (lees NU!), die kan ook telefonisch stap voor stap begeleiden met het aanleggen. Via het forum kunnen we een hoop tips geven, maar van het aanleggen kan ik iig niets zeggen/helpen.
Lukt het dan nog niet goed, dan kun je een lactatiekundige inschakelen, alleen die kosten wel geld en niet alle zorgverzekeringen vergoeden het.
pi_64524545
Voor vragen over de borstvoeding zit je hier gewoon goed hoor!
Als hij in ieder geval goed gedronken heeft krijgt hij heus wel meer binnen dan hij eruit spuugt
Probeer er wel op te letten dat hij goed aanhapt (voor jezelf een stuk prettiger dan kloofjes) en schakel zo nodig hulp in!
Succes!

Edit: wat P_iglet zegt dus
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 31 december 2008 @ 10:10:38 #290
147316 crew  DJMO
#trut
pi_64524819
en waar kan ik terecht voor andere vragen???

bij die laatste voeding had ik dus het idee, dat hij alles teruggaf wat hij binnengekregen had. maar goed, dat kan ik me ook inbeelden, omdat ik teruggegooid ben in de tijd, ik moet alles opnieuw leren, wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had maar natuurlijk wel logisch is na tien jaar ik zit nu op de vk te wachten die komt voor de hielprik en nacontrole en de kraam komt ook over ongeveer een half uurtje. als zij geweest zijn en het aanleggen/happen gaat dan nog steeds miserabel ga ik meteen bellen

pi_64524848
andere vragen kunnen in het babietjes topic!

Heel veel succes, en hopelijk gaat JJ snel goed aanhappen.
Als je op dag 3 al met de hand kunt afkolven, en continue natte t-shirts hebt, dan is er iig ruim voldoende melk!!
pi_64524913
P_iglet, weet jij hier toevallig ook antwoord op?
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 22:29 schreef mrien het volgende:
Wat een lieve foto!

Kunnen kinderen opeens meer melk uit de borst drinken in kortere tijd?
Lotte dronk eerst vaak een minuut of 8-10 per borst. Nu mag ik al blij zijn als ik ongeveer 5 minuten haal, de andere is vaak nog minder.
Ze lijkt wel tevreden te zijn en heeft ook wel goede luiers. Nu krijgt ze natuurlijk wel bijvoeding sinds een week of 2, zou dat zoveel schelen?
M'n borsten voelen ook een stuk leger aan, heel apart!
Ik had Amber gezien op borstvoeding.com, mooie foto Llewella!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 31 december 2008 @ 10:16:04 #293
147316 crew  DJMO
#trut
pi_64524921
dat kon ik zelfs al voor de geboorte p_iglet kraamhulp zei al dat ik voldoende melk had voor twee van die kleintjes ze vond trouwens wel dat ik ontzettend handig was wat betreft het met één hand ontbloten van de borst terwijl ik JJ op één arm heb. (trui/shirt over hoofd trekken, beha ding losmaken etc) dat zat er nog wel in van Yolanda

pi_64525267
Mrien, ik ben dan wel geen P_iglet, maar ik kan je vertellen dat het heel normaal is.
Die kleintjes gaan steeds effectiever drinken en natuurlijk speelt de bijvoeding, die natuurlijk ook vult ook een rol.
Devin dronk ook vaak maar heel kort bij me. Soms waren maar een paar minuutjes genoeg voor een voeding.
pi_64525380
Fijn dat het normaal is!
Bedankt!
pi_64525899
Ik denk dat ik het gebruik van de neusspray maar moetstaken ofzo..ben vanmorgen na het gebruiken ervan onderuit gegaan toen ik bep een schone luier ging geven. Eng. Bah
Saartje
pi_64526205
jen drinkt ook heel kort. 5 minuten vind ik al heel wat.
pi_64528805
DJMO, wat leuk om je hier ook te zien
Ik ga mee in wat P_iglet zegt: veeeeeeeeeeeeel aanleggen (vier uur tussen voedingen is aan de lange kant, helemaal voor een kleintje als Jr.) en als je hulp nodig hebt even bellen met een van de verenigingen.

Als je zo veel melk hebt dan zou je in ieder geval elke keer dat er water of kunstvoeding bijgegeven moet worden een beetje van jouw melk kunnen geven
pi_64530746
quote:
Op woensdag 31 december 2008 11:04 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik denk dat ik het gebruik van de neusspray maar moetstaken ofzo..ben vanmorgen na het gebruiken ervan onderuit gegaan toen ik bep een schone luier ging geven. Eng. Bah
Ho Komt dat daar ook van dan?

Ik heb nooit een voelbare TSR gehad? Wel een soort pijntje als ik Leander hoor huilen of aan het denk, recht onder de tepel, alsof de tepelhof samentrekt, maar dat was het dan ook. Er komt dan ook geen melk uit.
En tijdens voeden voel ik nooit een TSR Leander drinkt gewoon mijn borst leeg
pi_64530820
quote:
Op woensdag 31 december 2008 11:15 schreef Ticootje het volgende:
jen drinkt ook heel kort. 5 minuten vind ik al heel wat.
Hier was het eerst 30 minuten per borst, toen 20 minuten, toen 15, toen zomaar ineens 8
En nu zitten we op 5-7 Relaxed!
pi_64531458
Bij Ronja voelde ik ook praktisch nooit een TSR. Nu bij Avalon is het zo sterk dat ik er soms misselijk van wordt. In het begin deed het ook echt pijn, alsof mijn hele borst van binnen samentrok. Dat is nu gelukkig over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')