Hier zelfs 6..... En de nummer 2 van vorig jaar is verdwenenquote:Op zaterdag 8 november 2008 14:10 schreef belsen het volgende:
Wow, zelfs 2 nummers uit mijn lijst in de top 10.
Het moet niet gekker worden.
Van mij staat er ook niets in. Maar dat had ik wel een beetje verwacht.quote:Op zaterdag 8 november 2008 14:33 schreef Desunoto het volgende:
Leuk lijstje.
Ik heb er echt 0,0 invloed op gehad zie ik al.Alleen Muse van mijn lijstje staat er in.. maar dan met een ander album
Van mijn top 100 staan er ook maar 6 inquote:Op zaterdag 8 november 2008 14:33 schreef Desunoto het volgende:
Leuk lijstje.
Ik heb er echt 0,0 invloed op gehad zie ik al.Alleen Muse van mijn lijstje staat er in.. maar dan met een ander album
quote:Op zaterdag 8 november 2008 14:41 schreef Hankster het volgende:
En toch ook opvallend dat U2 er maar met 1 album instaat.
Aan mij heeft het niet gelegen.quote:Op zaterdag 8 november 2008 15:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Leuke lijst, had alleen wel verwacht dat Silent Shout van The Knife erin zou staan
Het Obama effect volgt pas als de beste man een maand of elf aan de slag isquote:Op zaterdag 8 november 2008 15:15 schreef peaceman het volgende:
Wat een witte lijst zeg...
Leukquote:Op zaterdag 8 november 2008 15:25 schreef ranja het volgende:
In de OP heb ik de werkbladen erbij geplakt ter download als je nog wat wil bekijken of
kijken wat er tussen 101 en 200 staat ofzo...
hopelijk werkt alles een beetje met de formules enzo.
Ik dacht dat ik die er zo'n beetje allemaal uit had, zeker Arcade Fire werd zo'n beetje om en om met of zonder The gepostquote:
Ik liep vast vooruit op een herhaling van de discussie van vorig jaarquote:Op zaterdag 8 november 2008 16:05 schreef knars het volgende:
[..]
Het Obama effect volgt pas als de beste man een maand of elf aan de slag is
Er zal uiteraard met punten zijn gewerkt.quote:Op zaterdag 8 november 2008 16:05 schreef OldJeller het volgende:
001 (001) Radiohead - OK Computer (1997) - 1820
002 (004) Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) - 1791
Dan is er 1820 en 1791 keer op dat album gestemd?
Ja, enquote:Op zaterdag 8 november 2008 17:52 schreef Munz het volgende:
Vandaag was er ook de deadline voor te stemmen op Rock Album 50 van TM..
Daar is toch helemaal niets mis meequote:Op zaterdag 8 november 2008 16:15 schreef Seam het volgende:
Bah, wat een enorm overkill aan oude rock albums..
Opvallend dat Tom McRae erin staat, dat hij meer gewaardeerd wordt als Elliott Smith
Veel gestemd dan!quote:Op zaterdag 8 november 2008 17:30 schreef Hankster het volgende:
[..]
Er zal uiteraard met punten zijn gewerkt.
Tja dat vraag ik me dan weer af bij Radioheadquote:Op zaterdag 8 november 2008 19:58 schreef methodmich het volgende:
Mooie lijst wel weer. Goed dat Revolver de top 10 entert.
Maar dan mis ik alsnog Queen en Genesis, en haalt ook The Who niet eens de top 25quote:Op zaterdag 8 november 2008 21:15 schreef cafca het volgende:
ff snel een artiestenliijstje uit de totaallijst gefiltert:
...
Daarin dus wel Nick Cave en Bruce Springsteen
Inderdaad, tuig. Maar wel een hoop indie-geneuzel in de lijst... Zoals gewoonlijk.quote:Op zaterdag 8 november 2008 23:15 schreef On het volgende:
Die reacties op de frontpage zo hypocriet, dan hadden ze zelf ook maar moeten stemmen. Zie die eerste comment. "Geef mij maar een hardstyle album".. tuig.
En Sandanista! kreeg maar 2 stemmen...quote:Op zondag 9 november 2008 09:31 schreef Bookie65 het volgende:
De in Nederland meest onderschatte band aller tijden (kwa invloed op de popmuziek) The Clash toch wat gestegen. Hoort natuurlijk eigenlijk in de top 10.
Nee, ik ook nietquote:Op zondag 9 november 2008 11:24 schreef Heathen. het volgende:
Waarom Funeral boven Neon Bible staat begrijp ik nog steeds niet :p
Funeral was een erg goed debuut en daar staan een paar echt uitspringende nummers op. Neon bible zal vast ook zijn sterke kanten hebben, maar voor mij was de angel er toen al een beetje uit.quote:Op zondag 9 november 2008 11:40 schreef Hankster het volgende:
[..]
Nee, ik ook nietAllebei hele gave platen hoor, maar Neon Bible vind ik persoonlijk net ietsje beter.
Erger nog vind ik die gasten die zeggen 'ouwe lullen muziek'. Persoonlijk is wat ik luister voor 99% 'moderne muziek' van na 2000 op wat uitzonderingen na, maar dan is muziek uit de 60's, 70's, 80's en zo echt niet meteen ouwe lullen muziekquote:Op zaterdag 8 november 2008 23:15 schreef On het volgende:
Die reacties op de frontpage zo hypocriet, dan hadden ze zelf ook maar moeten stemmen. Zie die eerste comment. "Geef mij maar een hardstyle album".. tuig.
Ikzelf had Sandinista! op 1 gezet gezien de invloed die deze plaat achteraf op mijn muzieksmaak heeft gehad.quote:Op zondag 9 november 2008 11:34 schreef belsen het volgende:
[..]
En Sandanista! kreeg maar 2 stemmen...
En het debuut eentje.
Dan moet je een top x maken van beste debuten allertijden. De eerste indrukken zijn altijd heel diep, maar uiteindelijk gaat het ook om wat de muziek achterlaat. En dan acht ik Neon Bible hoger.quote:Op zondag 9 november 2008 11:44 schreef belsen het volgende:
[..]
Funeral was een erg goed debuut en daar staan een paar echt uitspringende nummers op. Neon bible zal vast ook zijn sterke kanten hebben, maar voor mij was de angel er toen al een beetje uit.
Ik dus niet, omdat Neon bible wat mij betreft minder diepgaande nummers heeft.quote:Op zondag 9 november 2008 12:33 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Dan moet je een top x maken van beste debuten allertijden. De eerste indrukken zijn altijd heel diep, maar uiteindelijk gaat het ook om wat de muziek achterlaat. En dan acht ik Neon Bible hoger.
Bij jou op 1, bij mij op 2.quote:Op zondag 9 november 2008 12:05 schreef Bookie65 het volgende:
[..]
Ikzelf had Sandinista! op 1 gezet gezien de invloed die deze plaat achteraf op mijn muzieksmaak heeft gehad.
Ik vind funeral ook fenomenaal, daar niet van. Maar Neon Bible heeft 1 a 2 nummers die een bepaalde sfeer pakken uit mijn jeugd. Elbow heeft ook zo een nummer, 'buttons and zips' , die op de een of andere manier dat goed op kunnen pakken. Spiritueel zou ik het haast willen noemen en funeral heeft daar enkel en alleen raakvlakken bij.quote:Op zondag 9 november 2008 13:02 schreef belsen het volgende:
[..]
Ik dus niet, omdat Neon bible wat mij betreft minder diepgaande nummers heeft.
Maar dat kan natuurlijk eventueel ook een kwestie van smaak en interesse zijn.
Tja, die azijnpissers - die in 99,9% van de gevallen niet gestemd hebben - snappen waarschijnlijk uberhaupt niet wat er leuk aan is om zo'n lijst samen te stellen.quote:Op zondag 9 november 2008 12:21 schreef knars het volgende:
tsja, je hebt het natuurlijk op commentaar van verzuurd FP volk. Gezien het standaard niveau van reacties op de FP vond ik het op zich nog vrij mildMaar goed, als men constateert dat je de grote gemene deler van deze lijst ook kan tegenkomen op Arrow Classic Rock of Kink FM, dan heeft men gelijk.
quote:Misschien een mooie aankondiging op de FP voor de singleslijst maken: "Voorkom Radiohead en ander indiegeneuzel! Stem ook!"
Ja, maar er zal toch niet op gereageerd worden. Tenzij het in ONZ wordt opgepikt ofzo, waarna een spamactie op touw wordt gezet en een obscure hardstyle remix van kankerkachelkees tot het beste nummer allertijden wordt gekroondquote:
eerst de singles lijst natuurlijk, en er zitten nog een paar aardige toernooien in de pijplijn. laatst een topic over gemaakt: Toernooienquote:Op zondag 9 november 2008 15:41 schreef On het volgende:
Nog bedankt ranja! Ik kijk nu alweer uit naar volgend jaar.
Ja, dat klopt misschien wel... Toch is ze het op Willie & The Poor Boys zeker gelukt een consistent album te maken.quote:Op maandag 10 november 2008 13:08 schreef ranja het volgende:
Ik denk dat CCR meer een singles band dan een album-band is.
En dat maakt (goede) muziek nou ook zo leukquote:Op zondag 9 november 2008 13:02 schreef belsen het volgende:
Maar dat kan natuurlijk eventueel ook een kwestie van smaak en interesse zijn.
ik heb je stem veranderd in Led Zeppelin IVquote:Op dinsdag 11 november 2008 19:52 schreef SexyDexie het volgende:
Gave lijst, ben blij dat ik mee heb gedaan. Ranja sorry nog voor mijn foutje bij Led Zeppelin - ik kon echt niet kiezen haha! Had er eentje moeten uitpikken.
En vergeet Cosmo's factory niet!quote:Op maandag 10 november 2008 13:12 schreef F-Snake het volgende:
[..]
Ja, dat klopt misschien wel... Toch is ze het op Willie & The Poor Boys zeker gelukt een consistent album te maken.
Onbegrijpelijk ja. Maar die staat volgend jaar 132e en over twee jaar weet niemand nog dat ze dat album in de kast hebben staan.quote:Op woensdag 12 november 2008 08:51 schreef placebeau het volgende:
wat mij ook opvalt is hoe hoog boxer staat. Leuk album, maar niks voor een top 100 allertijden.
Waarschijnlijk doen we begin volgend jaar een 'anderstalige' lijst, misschien dan wat meer variatie.quote:Op maandag 17 november 2008 00:15 schreef GeorgKacher het volgende:
wel jammer dat er zo weinig (lees geen) wereldmuziek e.d. in staat, veel Engelse gitaarbandjes!
Bij mij ook. Maar het is denk ik wel interessant om te zien welke bands en artiesten zoal gekozen wordenquote:Op dinsdag 18 november 2008 09:05 schreef cafca het volgende:
Anderstalige lijst wordt denk ik heel veel franstalig. Wat mij betreft in ieder geval wel.
En waar was jouw lijstje?quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:47 schreef Martinovibes het volgende:
Wat een lijst , heeft alleen alto bejaard Fok een lijstje ingestuurd zeg.wat een muzAk
Dit is echt geen doorsnee muzieksmaak van de fokkers en dus kan je dit lijstje zo niet noemen!
Het is de doorsnee muzieksmaak van de fokkers die het genoeg interesseerde om mee te doen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:47 schreef Martinovibes het volgende:
Dit is echt geen doorsnee muzieksmaak van de fokkers
Alsof 'we' onze muzieksmaak moeten goedpratenquote:Op dinsdag 18 november 2008 18:23 schreef TheArowana het volgende:
Alsof je jullie bejaarde muzieksmaak goedpraat als je zegt 'Had je maar moeten stemmen'. Dat was ik van plan, maar m'n leven draait tegenwoordig niet meer constant om internet en Fok! en dat zal bij meer mensen misschien zo zijn.......
Waarom zou je sowieso albums per se in een historische context moeten plaatsen? Er kan toch ook gewoon gekeken worden naar de kwaliteit van muziek en daar je oordeel over vellen? En in de gemiddelde leeftijd van de FOK!ker kon je je ook nog wel eens vergissen. Ik denk dat de leeftijd van de stemmers eerder richting de 40 dan 18 gaat.quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:54 schreef TheArowana het volgende:
KUT dat ik de stemming gemist heb. Geen slechte lijst, maar toch weer jammer dat er zo weinig verrassends in zit. En waar is potverdorie het goddelijke meesterwerk 'Geogaddi'?!
Inderdaad is de overvloed aan gedateerde rock opvallend te noemen. Tis wel een 'allertijden' lijst, dat begrijp ik, maar ik vraag me toch af hoe de gemiddelde 18jarige 'The Doors' in een historische context plaatst, laat staan Pink Floyd. Er zijn toch genoeg albums die in het huidige licht hoger gewaardeerd zouden moeten worden in mijn ogen, albums die meer invloed hebben op de huidige muziek en die veel belangrijker waren voor onze generaties dan die stoffige jaren60 muziek.
Wie beweert dat dit de doorsnee muzieksmaak van de FOK!kers is dan? Ik lees dat nergens, totdat jij zojuist besloten had je geniale licht over dit topic te moeten schijnen...quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:47 schreef Martinovibes het volgende:
Wat een lijst , heeft alleen alto bejaard Fok een lijstje ingestuurd zeg.wat een muzAk
Dit is echt geen doorsnee muzieksmaak van de fokkers en dus kan je dit lijstje zo niet noemen!
Zo is dat! Daarbij zijn de persoonlijke lijsten uiteindelijk het leukste vind ik.quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:27 schreef trebremmit het volgende:
Niet stemmen en dan toch commentaar leveren, had je maar mee moeten doen hadden we jouw fantastische keuzes kunnen bewonderen.
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, maar ik heb toch het idee dat met name de 18-jarigen op the Doors hebben gestemd. (overigens een album dat ik op mijn 18e ook tot één van mijn favorieten rekende, misschien is het gewoon een album wat met name jongeren aanspreektquote:Op dinsdag 18 november 2008 18:39 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik denk dat de leeftijd van de stemmers eerder richting de 40 dan 18 gaat.
Kijk je toevallig De Wereld Draait Door?quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:15 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, maar ik heb toch het idee dat met name de 18-jarigen op the Doors hebben gestemd. (overigens een album dat ik op mijn 18e ook tot één van mijn favorieten rekende, misschien is het gewoon een album wat met name jongeren aanspreekt)
Nee, hoezo?quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
Kijk je toevallig De Wereld Draait Door?
Zou best kunnen overigens, past natuurlijk ook mooi bij de experimentele (drugs)fase in de late puberteit.
Zonder historische kanttekeningen valt er aan veel oude muziek lang niet zo veel te beleven hoor; Een plaat als Dark Side of the Moon klinkt op sommige plekken echt gedateerd, daar zou je nu om uitgelachen worden. Ik zeg niet dat het een slechte plaat is, maar de gemiddelde fokker is vrij jong, en dan vind ik het heel redelijk om mezelf af te vragen of zo iemand zo'n muziekhistorisch inzicht heeft of anders gewoon maar achter de meute aanloopt, iets waar ikzelf vroeger ook nog wel es de neiging toe heb gehad.quote:Waarom zou je sowieso albums per se in een historische context moeten plaatsen? Er kan toch ook gewoon gekeken worden naar de kwaliteit van muziek en daar je oordeel over vellen?
Zoals Arcade Fire, Queens of the Stone Age, Massive Attack, Tool, Neutral Milk Hotel, Gorillaz, Coldplay, dEUS, System of a Down, The National, Damien Rice, The Strokes, Wilco, Editors, Godspeed You! Black Emperor, The White Stripes, Placebo, Muse, Bloc Party, A Perfect Circle , Tom McRae of Air, bedoel je?quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:59 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat er zo weinig moderne muziek in de lijst staat terwijl er toch echt ook de afgelopen 10 jaar meer bands dan alleen Interpol en Radiohead geweest zijn die sublieme platen hebben gemaakt.
Uit deze lijst (met toch zo'n 25% platen van de laatste 10 jaar) blijkt toch dat rock voor een hoop mensen niet helemaal dood is....quote:Ook het feit dat er zoveel rockmuziek instaat is opzich verbazingwekkend, rock is al jaren zo dood als een pier in vergelijking met vrijwel iedere andere muziekstroming.
Ik ben allesbehalve een PF-fan, maar als ik naar mezelf kijk kan ik ieder moment van de dag Odessey & Oracle opzetten en genieten, zonder maar een seconde van de jaren 90 meegemaakt te hebben. Ik zie de noodzaak van jouw historische context echt niet.quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:59 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Zonder historische kanttekeningen valt er aan veel oude muziek lang niet zo veel te beleven hoor; Een plaat als Dark Side of the Moon klinkt op sommige plekken echt gedateerd, daar zou je nu om uitgelachen worden.
Zoals ik hierboven al aangaf, zie ik niet in waarom je per se muziekhistorisch inzicht nodig hebt. Bovendien zei ik eerder al dat ik me afvraag wat jouw beeld is van de gemiddelde FOK!ker. Uiteraard zullen er weinig 50+ers gestemd hebben, maar is het nu echt dat iedereen onder de 56 die The Doors goed vindt achter de meute aanloopt? Ik vind dat een erg egocentrische gedachte; omdat jij je mening opgedrongen kreeg toen je puberde zouden meer mensen dat moeten hebben?quote:Ik zeg niet dat het een slechte plaat is, maar de gemiddelde fokker is vrij jong, en dan vind ik het heel redelijk om mezelf af te vragen of zo iemand zo'n muziekhistorisch inzicht heeft of anders gewoon maar achter de meute aanloopt, iets waar ikzelf vroeger ook nog wel es de neiging toe heb gehad.
WEINIG moderne muziek? Uit de pak-m-beet 100 jaar dat albums bestaan wordt -op het eerste gezicht- 50% uit de jaren 90 en 00 genoemd? Ik zou juist zeggen dat ik verdacht veel moderne muziek zie.quote:Ik vind het jammer dat er zo weinig moderne muziek in de lijst staat terwijl er toch echt ook de afgelopen 10 jaar meer bands dan alleen Interpol en Radiohead geweest zijn die sublieme platen hebben gemaakt.
Rock dood. Och God, ben je er zo één?quote:
Ook het feit dat er zoveel rockmuziek instaat is opzich verbazingwekkend, rock is al jaren zo dood als een pier in vergelijking met vrijwel iedere andere muziekstroming.
Prima en ik kan ook zo 1000 platen opnoemen die ik vond dat er in hadden moeten staan. Maar dit is niet jouw top 100, maar die van iedereen die ( wel ) de moeite heeft genomen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:30 schreef TheArowana het volgende:
-Een hoop eigengeilerij -
quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:30 schreef TheArowana het volgende:
Enkele platen waarvan ik echt vind dat ze erin hadden moeten zitten:
Boards of Canada - Geogaddi
Opeth - Ghost Reveries
Kyuss - Blues for the Red Sun
Vind ik persoonlijk een beperkt lijstje om eerlijk te zijn, hee maar dat ben ik.quote:Zoals Arcade Fire, Queens of the Stone Age, Massive Attack, Tool, Neutral Milk Hotel, Gorillaz, Coldplay, dEUS, System of a Down, The National, Damien Rice, The Strokes, Wilco, Editors, Godspeed You! Black Emperor, The White Stripes, Placebo, Muse, Bloc Party, A Perfect Circle , Tom McRae of Air, bedoel je?
Mwoah, in de top 20 staat alleen QOTSA van de afgelopen 10 jaar. Verder Tool, The Strokes, Editors, Muse, SOAD, en dan heb je ze wel. Vind ik ook weer niet zo veel. Maar m'n kritiek van 'rock is dood' was ook niet zozeer op deze lijst gericht, maar meer in het algemeen. Ik vind dat er maar weinig goeie rock uitkwam na pak'mbeet half de jaren 90. En nou niet gaan zeuren dat ik niet weet wat goeie rock is, ik ben juist opgegroeid als rocker maar eigenlijk uit het tekort aan goeie rock m'n heil elders gaan zoeken.quote:Uit deze lijst (met toch zo'n 25% platen van de laatste 10 jaar) blijkt toch dat rock voor een hoop mensen niet helemaal dood is....
Blijkbaar zijn het wel rockliefhebbers die A) met name albums luisteren B) graag lijstjes maken
Je moet die plaat toch wel enigzins kunnen plaatsen? Ik bedoel, je hebt toch ook platen die je een tijdje moet laten liggen en sporadisch luisteren voor je hem echt gaat waarderen? Dat heb ik in elk geval met een boel platen. In mijn omgeving waren altijd veel mensen die oude muziek luisterden, maar die bejubelden The Doors, The Beatles en Pink Floyd omdat het revolutionaire imago ervan kenden en bewonderden, niet vanwege de muziek. Mijn waardering voor sommige oude platen is in de loop der jaren toegenomen, en voor anderen afgenomen. Misschien ben ik gek, maar ik zie tegenwoordig geen reden meer om die oude legendes boven een modern genie te plaatsen alleen maar omdat de muziek van de eersten al sinds de jaren 70 tijdloos is, en muziek van de latere pas sinds 5 jaar.quote:Ik ben allesbehalve een PF-fan, maar als ik naar mezelf kijk kan ik ieder moment van de dag Odessey & Oracle opzetten en genieten, zonder maar een seconde van de jaren 90 meegemaakt te hebben. Ik zie de noodzaak van jouw historische context echt niet.
Zeker niet iedereen, het zal ook vast een fantastische plaat zijn die die jongens hebben afgeleverd, maar ik weet zeker dat meelopen meespeelt in de hoge plaatsing van de oude rakkers. Enne, nu kan je wel stoer gaan beweren dat jij toen je puberde een baken van individualisme was, maar daar hoef ik dan nog niets van te geloven. Ik ben gewoon eerlijk als ik zeg dat ik ook wel heb meegelopen maar toch ook altijd m'n eigen smaak heb nagestreefd.quote:maar is het nu echt dat iedereen onder de 56 die The Doors goed vindt achter de meute aanloopt? Ik vind dat een erg egocentrische gedachte. omdat jij je mening opgedrongen kreeg toen je puberde zouden meer mensen dat moeten hebben?
Ach rock is toch lang niet meer wat het ooit was! Pak je dat nou serieus op als een belediging? De muziek verandert, daar doe je niks aan, verander mee of wordt een fossiel. Noem anders eens 10 geniale rockplaten uit de afgelopen 5 jaar..quote:Rock dood. Och God, ben je er zo één? Ik zie nu al waar al die vreemde eerder veronderstellingen vandaan komen, ook deze opmerking is zo kortzichtig als je hele post, en al je vorige in dit topic. Van jouw rare opmerking dat iedereen hier gemiddeld 18 is, tot de schijnbare tegenstelling dat al die jonge jongetjes maar 'oude' (tijdloze?) muziek luistert.
Dat had ik ook wel in die tijd, ging toen meer naar metal luisteren omdat er in de alt. rock weinig gebeurde. Maar in 2000 ongeveer kwamen the White Stripes en vanaf dat moment is er weer een stortvloed aan goede bands (hoe retro dan ook) ontstaan. Idem na het succes van Qotsa wat ook een lading retro bands die bekender werden opleverde (inclusief Kyuss, veel mensen kenden eerst qotsa en daarna Kyuss). Dus ik klaag niet (meer), al kan ik een ander idee van rock hebben dan jij natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:53 schreef TheArowana het volgende:
Ik vind dat er maar weinig goeie rock uitkwam na pak'mbeet half de jaren 90. En nou niet gaan zeuren dat ik niet weet wat goeie rock is, ik ben juist opgegroeid als rocker maar eigenlijk uit het tekort aan goeie rock m'n heil elders gaan zoeken.
Blues for the Red Sun is anders wel al uit '92 en was daarmee de eerste stonermetalplaat als je de stonerrockers moet geloven. Als je naar moderne stoner luistert, valt het vaak weg bij het monster dat was 'Blues for the Red Sun'. Wat Opeth in mijn ogen origineel en vooral modern maakt is dat het de eerste metalband is met stuk voor stuk geniale instrumentalisten die snoeiharde metal combineren met klassieke songstructuren waar ze alles van blues en jazz tot loungemuziek naadloos in samensmelten, en dan ook nog eens tekstueel zinnig zijn; noem nog maar eens zo'n band.quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:51 schreef ranja het volgende:
[..]
Dit album van Boards of Canada is door 3 mensen genoemd, heeft zelfs meer punten dan Music has the rightto Children die door 4 is genoemd maar nog te weinig voor de eindlijst, nummer 158.
Dit album van Opeth is door 3 mensen genoemd. Andere mensen noemden nog 3 andere albums van ze. Dat helpt niet echt voor de punten.
Dit album van Kyuss is door 5 mensen genoemd maar meestal te laag om veel punten te scoren, hij staat op 233.
Overigens, Boars of Canada ken ik niet maar Opeth en vooral Kyuss zijn nou niet echt heel vernieuwend ofzo.
Maar andersom toch ook niet? Als het oud is kan het toch ook goed zijn? Waarom kan jij niet verkroppen dat er mensen zijn die muziek uit de jaren 60 echt goed vinden, zonder context?quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:53 schreef TheArowana het volgende:
Misschien ben ik gek, maar ik zie tegenwoordig geen reden meer om die oude legendes boven een modern genie te plaatsen alleen maar omdat de muziek van de eersten al sinds de jaren 70 tijdloos is, en muziek van de latere pas sinds 5 jaar.
Hier staat wel wat tussen:quote:Ach rock is toch lang niet meer wat het ooit was! Pak je dat nou serieus op als een belediging? De muziek verandert, daar doe je niks aan, verander mee of wordt een fossiel. Noem anders eens 10 geniale rockplaten uit de afgelopen 5 jaar..
Hee gozer, er werd me gewoon gevraagd of ik wat muziek wilde posten die er naar mijn mening in moest, wat loop je te mekkeren?quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
Prima en ik kan ook zo 1000 platen opnoemen die ik vond dat er in hadden moeten staan. Maar dit is niet jouw top 100, maar die van iedereen die ( wel ) de moeite heeft genomen.
Verder vind jij dat je geen oude platen in je lijst wil, omdat je daar altijd nog naar kan luisteren? Dat is echt het meest onzinnige wat ik ooit gehoord heb. Je kunt je hele leven toch nog naar Boards of Canada luisteren?
Burial had er sowieso ook wel in gemogen wat mij betreft, maar heb 'm lang niet echt kunnen waarderen. Bij 2562 had ik meteen iets van 'Fuck wat een sound!' en heeft me eigenlijk meteen geïnteresseerd kunnen maken voor echte minimal én dub, genres waar ik daarvoor ook nog niet zoveel van moest hebben. Voor de rest: volgend jaar beter danquote:2562 is wel goed maar nou niet zo spectaculair. Qua dubstep had ik Burial erin en ik denk dat die in de toekomst wel een klassieker wordt.. En toevallig had ik Opeth en Kyuss in mijn lijstje staan. Dus als jij een lijstje had ingeleverd waren die platen er mischien wel ingekomen.
Pff dat kan ik best verkroppen, daar lig ik echt niet wakker van hoor. Ik krijg persoonlijk het idee (oa. door dit soort lijstjes en ook verschillende andere discussie IRL en op internet) dat mensen redeloos de oude muziek boven de moderne stellen, en als je je daar op een normale manier over uitspreekt op fok ben je meteen de boeman van Pfaf, ja sorry hoor.quote:Maar andersom toch ook niet? Als het oud is kan het toch ook goed zijn? Waarom kan jij niet verkroppen dat er mensen zijn die muziek uit de jaren 60 echt goed vinden, zonder context?
Ja joh, wel een grote bek maar doe vooral geen enkele moeite. Sorry maar je lult toch eigenlijk ook maar een stuk raak. Me uitlachen omdat ik kritiek heb op de huidige rockscene en als ik je vraag es wat lekkers te noemen moet ik 4 weken wachten omdat meneers ego anders straks geen feestje kan vieren.quote:Hier staat wel wat tussen:
FOK! album top 100 allertijden 2008
Jaarlijstjes 2007!
Jaarlijstjes 2006!
Jaarlijstjes 2005!
Jaarlijstjes 2004
Ik kan je m'n shortlist van dit jaar ook geven als je wilt, maar het liefst houd ik die geheim tot over 4 weken.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:02 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Hee gozer, er werd me gewoon gevraagd of ik wat muziek wilde posten die er naar mijn mening in moest, wat loop je te mekkeren?
Dat ik geen oude platen in de lijst wil heeft niets te maken met dat ik daar altijd nog naar kan luisteren. Ik zeg dat ik persoonlijk niet zoveel naar oude muziek luister omdat ik daar altijd nog naar kan luisteren, en dat ik het opmerkelijk vind dat de huidige generatie zo'n hang naar het verleden heeft terwijl er ook fantastische moderne muziek uitkomt.
Spreekt dit elkaar aardig tegen...quote:Dat ik geen oude platen in de lijst wil heeft niets te maken met dat ik daar altijd nog naar kan luisteren. Ik zeg dat ik persoonlijk niet zoveel naar oude muziek luister omdat ik daar altijd nog naar kan luisteren
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar Pfaf zegt de jaren 90 niet te hebben meegemaakt, terwijl ik het einde daarvan met m'n 20 lentes toch nog zeer bewust heb meegemaakt (acid-smilies op je schoolspullen plakken enzo, kale gasten in je klas omdat ze moesten gabberen, etc)quote:Dan hangt het er maar van af wie er stemt/zin heeft moeite te doen zo'n lijst te maken. Volgens mij ben jij jonger dan ik, pfaf, cafca en trebremmit...
Maar je krijgt een herkansing in de single/song top 100 om jouw stem wel te laten gelden
Is de term 'stoner' een verwijzing naar retro? Ik denk dat er wel sympathie uit de muziek spreekt voor oude klanken, producties en onpretentieuze songs, maar ik vind het alles bij elkaar zeker geen 'retro' geluid.quote:De term stoner rock geeft zelf al aan dat het retro is. Maar is de eerste retro band nou juist vernieuwend bezig of juist niet?
Maar waar baseer je dat op dan?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:09 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Pff dat kan ik best verkroppen, daar lig ik echt niet wakker van hoor. Ik krijg persoonlijk het idee (oa. door dit soort lijstjes en ook verschillende andere discussie IRL en op internet) dat mensen redeloos de oude muziek boven de moderne stellen, en als je je daar op een normale manier over uitspreekt op fok ben je meteen de boeman van Pfaf, ja sorry hoor.
Geen moeite? Ik geef je linkjes naar ongeveer 200 goede platen uit de afgelopen 5 jaar, waarvan 215 voorzien van een stukje commentaar en ik doe geen moeite?quote:Ja joh, wel een grote bek maar doe vooral geen enkele moeite. Sorry maar je lult toch eigenlijk ook maar een stuk raak. Me uitlachen omdat ik kritiek heb op de huidige rockscene en als ik je vraag es wat lekkers te noemen moet ik 4 weken wachten omdat meneers ego anders straks geen feestje kan vieren.
Ik heb de jaren 60 niet meegemaakt, de jaren 90 wel.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:13 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar Pfaf zegt de jaren 90 niet te hebben meegemaakt, terwijl ik het einde daarvan met m'n 20 lentes toch nog zeer bewust heb meegemaakt (acid-smilies op je schoolspullen plakken enzo, kale gasten in je klas omdat ze moesten gabberen, etc)
Ik zou graag meedoen maar daar heb ik geen kaas van gegeten ben ik bang. Ik hou 'm wel in de gaten want ik mis echt heel veel vette singles/songs.
[..]
Is de term 'stoner' een verwijzing naar retro? Ik denk dat er wel sympathie uit de muziek spreekt voor oude klanken, producties en onpretentieuze songs, maar ik vind het alles bij elkaar zeker geen 'retro' geluid.
dat terwijl je geboren bent in 2003 volgens je profielquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:17 schreef pfaf het volgende:
Ik heb de jaren 60 niet meegemaakt, de jaren 90 wel.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:11 schreef pfaf het volgende:
[..]Definieer 'huidige generatie'. Jij komt hier verongelijkt mekkeren over de lijst die jou niet aanstaat, het heet niet voor niets FOK! album top 100 in plaats van TheArowana's album top 100. Mijn lijst komt ook totaal niet overeen met de eindlijst, maar het is niet voor niets een gemiddelde van alle 90 lijsten die gepost zijn. Wie ontkent dan dat er momenteel geen goede muziek gemaakt wordt? Als je eens verder zou kijken dan je neus lang was, zou je zien dat de users die hier (wel!) lijstjes posten haast dagelijks elkaar op de hoogte houden van de muziek die momenteel uitkomt. En als laatste:
[..]
Spreekt dit elkaar aardig tegen...
Neem me niet kwalijk. Dat PF voor Pink Floyd stond, zover was ik, maar die plaat die je aanhaalde kende ik niet, dus die kon wat mij betreft ook uit de jaren 90 komenquote:Ik heb de jaren 60 niet meegemaakt, de jaren 90 wel.
Ik zie de typefout nu, maar uit het feit dat ik PF en the Zombies aanhaalde had je wel kunnen bedenken dat ik 60 bedoelde
Tegen wie zeg je dit nu?quote:Maar jij voelt je wel het meest aangesproken door de reacties die over andermans klachten gingen
Ik heb in die post toch een link naar mijn top 100 gegeven? Of heb je niets eens op de linkjes geklikt en alleen naar die 4 weken gekeken?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:22 schreef TheArowana het volgende:
[..]
ik ben eerlijkwaar benieuwd welke platen jij mist. Of moet ik daar weer 4 weken op wachten?
Tja gewoon op gesprekken die ik met mensen heb over muziek dus. Dan valt het me vaak op dat mensen de progressieve muziek uit de jaren 60 en 70 een bepaalde superioriteit toedichten en vervolgens geen enkele kennis blijken te bezitten van muziek die tegenwoordig uitkomt (tenzij het in de luisterpaal van 3 voor 12 heeft gezeten uiteraard). En dat vind ik frustrerend want ik denk dat er juist op dit moment veel ruimte is voor allerhande interessante muziek, maar nu al die muziek eenmaal vrij toegankelijk is zie ik toch dat er veel muziekliefhebbers de geijkte paden blijven bewandelen, en nouja, dat mogen ze uiteraard en daarom wil ik daar verder niemand persoonlijk op aanspreken. Maar ik zou het wel fijn vinden om wat meer diversiteit tegen te komen in de media, maar ook in dit soort lijsten, JUIST omdat ik weet dat hier mensen zitten die wel degelijk hun stem willen laten horen.quote:Maar waar baseer je dat op dan?
Ja sorry heb 't al veranderd, maar de server zit vol dus heb nog niet kunnen kijken. Van je shortlist van dit jaar ken ik overigens maar heel weinig, maar van de dingen die ik herken kan ik zeker begrip op brengenquote:Ik heb in die post toch een link naar mijn top 100 gegeven? Of heb je niets eens op de linkjes geklikt en alleen naar die 4 weken gekeken?
Ik moet eerst zeggen dat ik geen doorgewinterde stoner luisteraar ben, maar ik kan toch niet zeggen dat ik stoner persoonlijk als retro ervaar ondanks de overduidelijk invloed van oude bands. Ik bedoel, is Radiohead dan ook 'retro' omdat ze een moderne versie van The Beatles zijn?quote:Stoner is trouwens zo retro als maar kan en zoals Ranja al zei gebasseerd op het geluid van Black Sabbath uit de jaren 70. Erg gaaf is het wel.
Ja joh, maar als zo vaak op internet is de discussie gewoon weer wat uit de klauw gelopen. Misschien had ik me minder streng moeten uitspreken en had ik misschien ook wel al kunnen bedenken hoe de discussie zou verlopen maar ach, ik trek graag m'n bek open.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:40 schreef peaceman het volgende:
TheArowana, misschien moet je alle persoonlijke lijstjes eens doornemen. Denk dat je daar bij sommigen best wat van je gading tegen zal komen.
De eindlijst is slechts een doorsnee he?!
En soms is het ook wel fijn om iets mooi te vinden wat niet iedereen leuk vindt, toch?
Ja dat speelt inderdaad mee, zoiets bedacht ik daarnet ook, maar toen ging het zo snel dat ik versmaadde het als relevant op te merkenquote:Wat denk ik ook meespeelt is dat: veel mensen posten best wel een gevarieerde lijst met zowel jaren 60, 70, 80, 90 als 00 muziek. Maar hoe nieuwer de muziek hoe meer de kans op verspreiding van de stemmen.
Autechtre en Lindstrom?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:37 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Tja gewoon op gesprekken die ik met mensen heb over muziek dus. Dan valt het me vaak op dat mensen de progressieve muziek uit de jaren 60 en 70 een bepaalde superioriteit toedichten en vervolgens geen enkele kennis blijken te bezitten van muziek die tegenwoordig uitkomt (tenzij het in de luisterpaal van 3 voor 12 heeft gezeten uiteraard). En dat vind ik frustrerend want ik denk dat er juist op dit moment veel ruimte is voor allerhande interessante muziek, maar nu al die muziek eenmaal vrij toegankelijk is zie ik toch dat er veel muziekliefhebbers de geijkte paden blijven bewandelen, en nouja, dat mogen ze uiteraard en daarom wil ik daar verder niemand persoonlijk op aanspreken. Maar ik zou het wel fijn vinden om wat meer diversiteit tegen te komen in de media, maar ook in dit soort lijsten, JUIST omdat ik weet dat hier mensen zitten die wel degelijk hun stem willen laten horen.
[..]
Ja sorry heb 't al veranderd, maar de server zit vol dus heb nog niet kunnen kijken. Van je shortlist van dit jaar ken ik overigens maar heel weinig, maar van de dingen die ik herken kan ik zeker begrip op brengen
Hahaha, tja, uh, multi-instrumentalisme, vernieuwende productietechnieken, meer nadruk op songs en ballads op de latere platen? [edit] brits?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:44 schreef ranja het volgende:
R********d en Beatles in 1 zin gebruiken
Ik heb geen idee waarom die met elkaar vergeleken zouden kunnen worden.
Nou eigenlijk eerder Calexico, DJ Shadow, Deerhoof en Madlibquote:Autechtre en Lindstrom?
Dat is een hele andere vergelijking, maar de discussie over welke vergelijking met The Beatles het meest gerechtvaardigd is laat ik graag schietenquote:Ik denk dat je beter Oasis met de Beatles kunt vergelijken.
die is wel intrigerend trouwensquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:16 schreef pfaf het volgende:
友川かずき - 青い水赤い水
ranja +1quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:44 schreef ranja het volgende:
R********d en Beatles in 1 zin gebruiken
Ik heb geen idee waarom die met elkaar vergeleken zouden kunnen worden.
ah, de nieuwe rosebuds de moeite waard om te bestellen, pfaf?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:16 schreef pfaf het volgende:
The Rosebuds - Life Like
Hij's zeker tof. Wel wat gewoontjes, daarom weet ik ook niet of hij de eindlijst gaat halen, maar er staan genoeg verslavende nummers op.quote:Op woensdag 19 november 2008 09:01 schreef placebeau het volgende:
[..]
ah, de nieuwe rosebuds de moeite waard om te bestellen, pfaf?
Dat is de juiste benaming. Een soort cabaretachtige singer/songwriter. Vooral de zang is meer dan intrigerend.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:54 schreef ranja het volgende:
[..]
die is wel intrigerend trouwens(wel gevonden op RYM inmiddels trouwens, maar weet nog steeds niks)
Dit zal hoofdzakelijk de reden zijn inderdaad.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:43 schreef ranja het volgende:
Wat denk ik ook meespeelt is dat: veel mensen posten best wel een gevarieerde lijst met zowel jaren 60, 70, 80, 90 als 00 muziek. Maar hoe nieuwer de muziek hoe meer de kans op verspreiding van de stemmen. Dus bij wijze van spreken mensen die 60s er in hebben kiezen vaak voor Beatles, Pink Floyd, Doors. Mensen die 00s er in hebben, tja, kijk maar naar dat lijstje van pfaf. Als ik daar mijn lijst van 2008 naast leg staan er 2 dezelfde in ondanks dat mijn lijst bijna even lang is. Dat schiet dus niet op qua punten.
Je hebt ook mensen die al beginnen te huilen als ze een ouderdomsruisje horenquote:Op dinsdag 18 november 2008 20:59 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Zonder historische kanttekeningen valt er aan veel oude muziek lang niet zo veel te beleven hoor; Een plaat als Dark Side of the Moon klinkt op sommige plekken echt gedateerd, daar zou je nu om uitgelachen worden. Ik zeg niet dat het een slechte plaat is, maar de gemiddelde fokker is vrij jong, en dan vind ik het heel redelijk om mezelf af te vragen of zo iemand zo'n muziekhistorisch inzicht heeft of anders gewoon maar achter de meute aanloopt, iets waar ikzelf vroeger ook nog wel es de neiging toe heb gehad.
Ik vind het jammer dat er zo weinig moderne muziek in de lijst staat terwijl er toch echt ook de afgelopen 10 jaar meer bands dan alleen Interpol en Radiohead geweest zijn die sublieme platen hebben gemaakt.
Ook het feit dat er zoveel rockmuziek instaat is opzich verbazingwekkend, rock is al jaren zo dood als een pier in vergelijking met vrijwel iedere andere muziekstroming.
Oh daar had ik het ook absoluut niet over hoor. Verder ga ik er maar niet meer op in maar komt het erop neer dat veel retrominnende mensen in m'n omgeving verder van muziek geen kaas gegeten hebben en dat dat misschien de belangrijkste reden is voor mijn skepsis tegenover de oude lullen in de lijst (waar ik verder geen oordeel aan verbindt).quote:Dat muziek technisch niet naar de maatstaven van nu is opgenomen is gewoon een dik bullshitargument, maar dat begrijp je zelf ook wel hoop ik
Nou, zo subliem vind ik die plaat van Interpol anders niet. Was bij mij in het jaar dat ie verscheen niet eens top 10 werk. Kortom, ik vind het een driesterren-plaatje, maar hoor er totaal geen eeuwigheidswaarde in en het briljante mis ik blijkbaar ook volledig. Kennelijk vinden veel andere mensen het zo'n fantastische plaat dat hij nu eerste staat. Zijn dat "jongeren"? Of past het bij "ouderen" net zo goed?quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:59 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Daar staat weer tegenover dat er hier op fok heel veel platen langsvliegen die het vernieuwingen moeten voorstellen of toch minimaal iets teweeg moeten brengen bij de mensen die de hitlijsten verachten, waarvan je eigenlijk denkt van jezus is dit het nou? Heel veel hipdoenerij en zoquote:Op woensdag 19 november 2008 15:08 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Oh daar had ik het ook absoluut niet over hoor. Verder ga ik er maar niet meer op in maar komt het erop neer dat veel retrominnende mensen in m'n omgeving verder van muziek geen kaas gegeten hebben en dat dat misschien de belangrijkste reden is voor mijn skepsis tegenover de oude lullen in de lijst (waar ik verder geen oordeel aan verbindt).
Tis een beetje een vreemde plaat inderdaad; aan de ene kant vreselijk retro, en aan de andere kant toch weer modern. Wat mij persoonlijk in enorm aanspreekt in de plaat is dat hij voor m'n gevoel gedragen wordt door de zeer kundige ritmesectie en je de gelegenheid geeft om goed te spacen en je echt te laten hypnotiseren, zonder dat de songs eronder lijden. Maarja, het blijven allemaal smaakkwesties uiteindelijk.quote:Nou, zo subliem vind ik die plaat van Interpol anders niet. Was bij mij in het jaar dat ie verscheen niet eens top 10 werk. Kortom, ik vind het een driesterren-plaatje, maar hoor er totaal geen eeuwigheidswaarde in en het briljante mis ik blijkbaar ook volledig. Kennelijk vinden veel andere mensen het zo'n fantastische plaat dat hij nu eerste staat. Zijn dat "jongeren"? Of past het bij "ouderen" net zo goed?
Ja ach, heb zelf ook zowel m'n bekrompen periodes als m'n hippe periodes. Laten merken dat je er zelf ook wel wat vanaf weet is meestal genoeg om ongegronde hipheid de kop in te drukken.quote:Daar staat weer tegenover dat er hier op fok heel veel platen langsvliegen die het vernieuwingen moeten voorstellen of toch minimaal iets teweeg moeten brengen bij de mensen die de hitlijsten verachten, waarvan je eigenlijk denkt van jezus is dit het nou? Heel veel hipdoenerij en zo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |