Maar waar baseer je dat op dan?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:09 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Pff dat kan ik best verkroppen, daar lig ik echt niet wakker van hoor. Ik krijg persoonlijk het idee (oa. door dit soort lijstjes en ook verschillende andere discussie IRL en op internet) dat mensen redeloos de oude muziek boven de moderne stellen, en als je je daar op een normale manier over uitspreekt op fok ben je meteen de boeman van Pfaf, ja sorry hoor.
Geen moeite? Ik geef je linkjes naar ongeveer 200 goede platen uit de afgelopen 5 jaar, waarvan 215 voorzien van een stukje commentaar en ik doe geen moeite?quote:Ja joh, wel een grote bek maar doe vooral geen enkele moeite. Sorry maar je lult toch eigenlijk ook maar een stuk raak. Me uitlachen omdat ik kritiek heb op de huidige rockscene en als ik je vraag es wat lekkers te noemen moet ik 4 weken wachten omdat meneers ego anders straks geen feestje kan vieren.
Ik heb de jaren 60 niet meegemaakt, de jaren 90 wel.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:13 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar Pfaf zegt de jaren 90 niet te hebben meegemaakt, terwijl ik het einde daarvan met m'n 20 lentes toch nog zeer bewust heb meegemaakt (acid-smilies op je schoolspullen plakken enzo, kale gasten in je klas omdat ze moesten gabberen, etc)
Ik zou graag meedoen maar daar heb ik geen kaas van gegeten ben ik bang. Ik hou 'm wel in de gaten want ik mis echt heel veel vette singles/songs.
[..]
Is de term 'stoner' een verwijzing naar retro? Ik denk dat er wel sympathie uit de muziek spreekt voor oude klanken, producties en onpretentieuze songs, maar ik vind het alles bij elkaar zeker geen 'retro' geluid.
dat terwijl je geboren bent in 2003 volgens je profielquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:17 schreef pfaf het volgende:
Ik heb de jaren 60 niet meegemaakt, de jaren 90 wel.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:11 schreef pfaf het volgende:
[..]Definieer 'huidige generatie'. Jij komt hier verongelijkt mekkeren over de lijst die jou niet aanstaat, het heet niet voor niets FOK! album top 100 in plaats van TheArowana's album top 100. Mijn lijst komt ook totaal niet overeen met de eindlijst, maar het is niet voor niets een gemiddelde van alle 90 lijsten die gepost zijn. Wie ontkent dan dat er momenteel geen goede muziek gemaakt wordt? Als je eens verder zou kijken dan je neus lang was, zou je zien dat de users die hier (wel!) lijstjes posten haast dagelijks elkaar op de hoogte houden van de muziek die momenteel uitkomt. En als laatste:
[..]
Spreekt dit elkaar aardig tegen...
Neem me niet kwalijk. Dat PF voor Pink Floyd stond, zover was ik, maar die plaat die je aanhaalde kende ik niet, dus die kon wat mij betreft ook uit de jaren 90 komenquote:Ik heb de jaren 60 niet meegemaakt, de jaren 90 wel.
Ik zie de typefout nu, maar uit het feit dat ik PF en the Zombies aanhaalde had je wel kunnen bedenken dat ik 60 bedoelde
Tegen wie zeg je dit nu?quote:Maar jij voelt je wel het meest aangesproken door de reacties die over andermans klachten gingen
Ik heb in die post toch een link naar mijn top 100 gegeven? Of heb je niets eens op de linkjes geklikt en alleen naar die 4 weken gekeken?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:22 schreef TheArowana het volgende:
[..]
ik ben eerlijkwaar benieuwd welke platen jij mist. Of moet ik daar weer 4 weken op wachten?
Tja gewoon op gesprekken die ik met mensen heb over muziek dus. Dan valt het me vaak op dat mensen de progressieve muziek uit de jaren 60 en 70 een bepaalde superioriteit toedichten en vervolgens geen enkele kennis blijken te bezitten van muziek die tegenwoordig uitkomt (tenzij het in de luisterpaal van 3 voor 12 heeft gezeten uiteraard). En dat vind ik frustrerend want ik denk dat er juist op dit moment veel ruimte is voor allerhande interessante muziek, maar nu al die muziek eenmaal vrij toegankelijk is zie ik toch dat er veel muziekliefhebbers de geijkte paden blijven bewandelen, en nouja, dat mogen ze uiteraard en daarom wil ik daar verder niemand persoonlijk op aanspreken. Maar ik zou het wel fijn vinden om wat meer diversiteit tegen te komen in de media, maar ook in dit soort lijsten, JUIST omdat ik weet dat hier mensen zitten die wel degelijk hun stem willen laten horen.quote:Maar waar baseer je dat op dan?
Ja sorry heb 't al veranderd, maar de server zit vol dus heb nog niet kunnen kijken. Van je shortlist van dit jaar ken ik overigens maar heel weinig, maar van de dingen die ik herken kan ik zeker begrip op brengenquote:Ik heb in die post toch een link naar mijn top 100 gegeven? Of heb je niets eens op de linkjes geklikt en alleen naar die 4 weken gekeken?
Ik moet eerst zeggen dat ik geen doorgewinterde stoner luisteraar ben, maar ik kan toch niet zeggen dat ik stoner persoonlijk als retro ervaar ondanks de overduidelijk invloed van oude bands. Ik bedoel, is Radiohead dan ook 'retro' omdat ze een moderne versie van The Beatles zijn?quote:Stoner is trouwens zo retro als maar kan en zoals Ranja al zei gebasseerd op het geluid van Black Sabbath uit de jaren 70. Erg gaaf is het wel.
Ja joh, maar als zo vaak op internet is de discussie gewoon weer wat uit de klauw gelopen. Misschien had ik me minder streng moeten uitspreken en had ik misschien ook wel al kunnen bedenken hoe de discussie zou verlopen maar ach, ik trek graag m'n bek open.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:40 schreef peaceman het volgende:
TheArowana, misschien moet je alle persoonlijke lijstjes eens doornemen. Denk dat je daar bij sommigen best wat van je gading tegen zal komen.
De eindlijst is slechts een doorsnee he?!
En soms is het ook wel fijn om iets mooi te vinden wat niet iedereen leuk vindt, toch?
Ja dat speelt inderdaad mee, zoiets bedacht ik daarnet ook, maar toen ging het zo snel dat ik versmaadde het als relevant op te merkenquote:Wat denk ik ook meespeelt is dat: veel mensen posten best wel een gevarieerde lijst met zowel jaren 60, 70, 80, 90 als 00 muziek. Maar hoe nieuwer de muziek hoe meer de kans op verspreiding van de stemmen.
Autechtre en Lindstrom?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:37 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Tja gewoon op gesprekken die ik met mensen heb over muziek dus. Dan valt het me vaak op dat mensen de progressieve muziek uit de jaren 60 en 70 een bepaalde superioriteit toedichten en vervolgens geen enkele kennis blijken te bezitten van muziek die tegenwoordig uitkomt (tenzij het in de luisterpaal van 3 voor 12 heeft gezeten uiteraard). En dat vind ik frustrerend want ik denk dat er juist op dit moment veel ruimte is voor allerhande interessante muziek, maar nu al die muziek eenmaal vrij toegankelijk is zie ik toch dat er veel muziekliefhebbers de geijkte paden blijven bewandelen, en nouja, dat mogen ze uiteraard en daarom wil ik daar verder niemand persoonlijk op aanspreken. Maar ik zou het wel fijn vinden om wat meer diversiteit tegen te komen in de media, maar ook in dit soort lijsten, JUIST omdat ik weet dat hier mensen zitten die wel degelijk hun stem willen laten horen.
[..]
Ja sorry heb 't al veranderd, maar de server zit vol dus heb nog niet kunnen kijken. Van je shortlist van dit jaar ken ik overigens maar heel weinig, maar van de dingen die ik herken kan ik zeker begrip op brengen
Hahaha, tja, uh, multi-instrumentalisme, vernieuwende productietechnieken, meer nadruk op songs en ballads op de latere platen? [edit] brits?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:44 schreef ranja het volgende:
R********d en Beatles in 1 zin gebruiken
Ik heb geen idee waarom die met elkaar vergeleken zouden kunnen worden.
Nou eigenlijk eerder Calexico, DJ Shadow, Deerhoof en Madlibquote:Autechtre en Lindstrom?
Dat is een hele andere vergelijking, maar de discussie over welke vergelijking met The Beatles het meest gerechtvaardigd is laat ik graag schietenquote:Ik denk dat je beter Oasis met de Beatles kunt vergelijken.
die is wel intrigerend trouwensquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:16 schreef pfaf het volgende:
友川かずき - 青い水赤い水
ranja +1quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:44 schreef ranja het volgende:
R********d en Beatles in 1 zin gebruiken
Ik heb geen idee waarom die met elkaar vergeleken zouden kunnen worden.
ah, de nieuwe rosebuds de moeite waard om te bestellen, pfaf?quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:16 schreef pfaf het volgende:
The Rosebuds - Life Like
Hij's zeker tof. Wel wat gewoontjes, daarom weet ik ook niet of hij de eindlijst gaat halen, maar er staan genoeg verslavende nummers op.quote:Op woensdag 19 november 2008 09:01 schreef placebeau het volgende:
[..]
ah, de nieuwe rosebuds de moeite waard om te bestellen, pfaf?
Dat is de juiste benaming. Een soort cabaretachtige singer/songwriter. Vooral de zang is meer dan intrigerend.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:54 schreef ranja het volgende:
[..]
die is wel intrigerend trouwens(wel gevonden op RYM inmiddels trouwens, maar weet nog steeds niks)
Dit zal hoofdzakelijk de reden zijn inderdaad.quote:Op dinsdag 18 november 2008 22:43 schreef ranja het volgende:
Wat denk ik ook meespeelt is dat: veel mensen posten best wel een gevarieerde lijst met zowel jaren 60, 70, 80, 90 als 00 muziek. Maar hoe nieuwer de muziek hoe meer de kans op verspreiding van de stemmen. Dus bij wijze van spreken mensen die 60s er in hebben kiezen vaak voor Beatles, Pink Floyd, Doors. Mensen die 00s er in hebben, tja, kijk maar naar dat lijstje van pfaf. Als ik daar mijn lijst van 2008 naast leg staan er 2 dezelfde in ondanks dat mijn lijst bijna even lang is. Dat schiet dus niet op qua punten.
Je hebt ook mensen die al beginnen te huilen als ze een ouderdomsruisje horenquote:Op dinsdag 18 november 2008 20:59 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Zonder historische kanttekeningen valt er aan veel oude muziek lang niet zo veel te beleven hoor; Een plaat als Dark Side of the Moon klinkt op sommige plekken echt gedateerd, daar zou je nu om uitgelachen worden. Ik zeg niet dat het een slechte plaat is, maar de gemiddelde fokker is vrij jong, en dan vind ik het heel redelijk om mezelf af te vragen of zo iemand zo'n muziekhistorisch inzicht heeft of anders gewoon maar achter de meute aanloopt, iets waar ikzelf vroeger ook nog wel es de neiging toe heb gehad.
Ik vind het jammer dat er zo weinig moderne muziek in de lijst staat terwijl er toch echt ook de afgelopen 10 jaar meer bands dan alleen Interpol en Radiohead geweest zijn die sublieme platen hebben gemaakt.
Ook het feit dat er zoveel rockmuziek instaat is opzich verbazingwekkend, rock is al jaren zo dood als een pier in vergelijking met vrijwel iedere andere muziekstroming.
Oh daar had ik het ook absoluut niet over hoor. Verder ga ik er maar niet meer op in maar komt het erop neer dat veel retrominnende mensen in m'n omgeving verder van muziek geen kaas gegeten hebben en dat dat misschien de belangrijkste reden is voor mijn skepsis tegenover de oude lullen in de lijst (waar ik verder geen oordeel aan verbindt).quote:Dat muziek technisch niet naar de maatstaven van nu is opgenomen is gewoon een dik bullshitargument, maar dat begrijp je zelf ook wel hoop ik
Nou, zo subliem vind ik die plaat van Interpol anders niet. Was bij mij in het jaar dat ie verscheen niet eens top 10 werk. Kortom, ik vind het een driesterren-plaatje, maar hoor er totaal geen eeuwigheidswaarde in en het briljante mis ik blijkbaar ook volledig. Kennelijk vinden veel andere mensen het zo'n fantastische plaat dat hij nu eerste staat. Zijn dat "jongeren"? Of past het bij "ouderen" net zo goed?quote:Op dinsdag 18 november 2008 20:59 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat er zo weinig moderne muziek in de lijst staat terwijl er toch echt ook de afgelopen 10 jaar meer bands dan alleen Interpol en Radiohead geweest zijn die sublieme platen hebben gemaakt.
Daar staat weer tegenover dat er hier op fok heel veel platen langsvliegen die het vernieuwingen moeten voorstellen of toch minimaal iets teweeg moeten brengen bij de mensen die de hitlijsten verachten, waarvan je eigenlijk denkt van jezus is dit het nou? Heel veel hipdoenerij en zoquote:Op woensdag 19 november 2008 15:08 schreef TheArowana het volgende:
[..]
Oh daar had ik het ook absoluut niet over hoor. Verder ga ik er maar niet meer op in maar komt het erop neer dat veel retrominnende mensen in m'n omgeving verder van muziek geen kaas gegeten hebben en dat dat misschien de belangrijkste reden is voor mijn skepsis tegenover de oude lullen in de lijst (waar ik verder geen oordeel aan verbindt).
Tis een beetje een vreemde plaat inderdaad; aan de ene kant vreselijk retro, en aan de andere kant toch weer modern. Wat mij persoonlijk in enorm aanspreekt in de plaat is dat hij voor m'n gevoel gedragen wordt door de zeer kundige ritmesectie en je de gelegenheid geeft om goed te spacen en je echt te laten hypnotiseren, zonder dat de songs eronder lijden. Maarja, het blijven allemaal smaakkwesties uiteindelijk.quote:Nou, zo subliem vind ik die plaat van Interpol anders niet. Was bij mij in het jaar dat ie verscheen niet eens top 10 werk. Kortom, ik vind het een driesterren-plaatje, maar hoor er totaal geen eeuwigheidswaarde in en het briljante mis ik blijkbaar ook volledig. Kennelijk vinden veel andere mensen het zo'n fantastische plaat dat hij nu eerste staat. Zijn dat "jongeren"? Of past het bij "ouderen" net zo goed?
Ja ach, heb zelf ook zowel m'n bekrompen periodes als m'n hippe periodes. Laten merken dat je er zelf ook wel wat vanaf weet is meestal genoeg om ongegronde hipheid de kop in te drukken.quote:Daar staat weer tegenover dat er hier op fok heel veel platen langsvliegen die het vernieuwingen moeten voorstellen of toch minimaal iets teweeg moeten brengen bij de mensen die de hitlijsten verachten, waarvan je eigenlijk denkt van jezus is dit het nou? Heel veel hipdoenerij en zo
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |