abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62810001
Volgens mij las ik pas dat er meer mensen hier rondlopen met zo'n groentenabbo, dus misschien is een centraal topic hierover, met mogelijkheid tot uitwisseling van recepten en tips wel handig.

Wat is het? Zo is er bijvoorbeeld de Vitatas. Van de website:

quote:
Een abonnement op Vita tas betekent wekelijks variatie én verrassing op uw bord.
Dagverse groenten, zoveel mogelijk van het seizoen en uiteraard van gegarandeerd biologische teelt. Groenten van het seizoen zijn niet alleen gezond, ze zijn ook vol van smaak! De Vitatas zit dus boordevol vitaminen, verrassing en gemak.

Elke keer als u uw Vitatas ophaalt, zit er ook een receptenkaart in. Hierop vindt u lekkere en leuke recepten en weetjes over telers en de biologische land- en tuinbouw. De recepten hebben natuurlijk betrekking op de groenten of fruit van die week. Soms traditionele recepten om de smaak van vroeger te evenaren en vaak ook recepten waarmee u uw dagelijkse maaltijd een lekkere en verrassende draai geeft!

Het EKO-keurmerk geeft u de zekerheid dat de inhoud van de Vitatas exclusief bestaat uit gecontroleerde biologische producten. De groenten en fruit zijn afkomstig van moderne land- en tuinbouwbedrijven die volledig werken volgens de biologische principes. Die gebruiken dus absoluut geen kunstmest of chemische bestrijdingsmiddelen. Demeter producten zijn afkomstig van biologisch-dynamische landbouw.
Maar je hebt bijvoorbeeld ook de Odin:

quote:
U wilt gezond en met smaak eten? Dan is het Odin fruit- en groente-abonnement iets voor u. Elke week staat er een tas verse, biologisch geteelde groenten en of fruit bij een afhaalpunt in uw buurt. Met de tas ontvangt u ook heerlijke recepten en interessante informatie en weet u precies welke telers de groenten en of het fruit teelden.
Leuke bijkomstigheid is dat het vaak producten zijn afkomstige van kleine, zelfstandige telers in je eigen regio en het om seizoensgebonden groenten gaat. Altijd smaakvol dus.

Het laatste voordeel is gelijk het grootste nadeeel: er zitten wel eens wat apartere groenten in. Zoals pastinaak, aardpeer of rettich. Geen dingen die je dagelijks in de supermarkt meeneemt wellicht. En wat maak je ermee?!

Ik begin wel. .

Zo zit er bij ons volgende week in de (vita)tas aardpeer dus. Wat kan ik hiermee doen? Heb via Google al gevonden dat het om een groenten gaat die je vaak in de schil kookt en dat je er bijv. ook leuke ovengerechten mee kunt maken... Zelf zat ik er aan te denken om 'm te combineren met de brocolli die erin zit en een kaassaus? Is dat wat?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_62810199
Leuk idee! Al wij terug zijn van vakantie in januari, gaan we ook beginnen met zo'n groentetas.

Alles waarvan je echt geen idee hebt: gewoon gladde soep van maken
pi_62810267
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:54 schreef ColdFeet het volgende:
Leuk idee! Al wij terug zijn van vakantie in januari, gaan we ook beginnen met zo'n groentetas.

Alles waarvan je echt geen idee hebt: gewoon gladde soep van maken
Haha, dat zei ik ook al: wat we aan het eind van de week over hebben, mikken we in de soep! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_62810423
Pastinaken kunnen prima in de soep. Rettich viind ik zelf heerlijk zo uit het vuistje of op de boterham, met wat selderijzout.

Aardpeer ken ik niet, maar ik zou gokken op in partjes in de oven roosteren
  donderdag 30 oktober 2008 @ 14:21:55 #5
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62811027
Ligt eraan hoeveel aardpeer je krijgt. Makkelijkste is er een puree van maken.
Heeeeeel dun schaven en rauw eten kan ook. Maar dan is het meer een voorgerechtje/amuse:

Een rosti heb ik er ook wel eens mee gemaakt, maar ik hou eigenlijk niet van rosti. :-)

Pastinaken eet ik vaker. In friet-formaat snijden, dan omschudden met wat olie, op een hete bakplaat leggen, ahornsiroop (=maple syrup) erover drizzelen en dan 40 minuten op 200 graden de oven in. Een keer of 3 alles even omschudden, zodat de pastinaken goed met de siroop gecoat worden.
pi_62811098
Ik weet nog niet hoeveel het qua porties zal zijn. In principe hebben wij een 2-persoonstas dus ik neem aan dat per groenten voor 2 personen zal zijn...
pi_62811225
wat een leuk idee idd, en zo eet je nog eens iets wat je zelf misschien niet zomaar uit zou kiezen..

die vitatas kan je gewoon halen in een winkel als ik het goed begrijp als je abonnee wordt?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62811362
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:28 schreef DarkElf het volgende:
wat een leuk idee idd, en zo eet je nog eens iets wat je zelf misschien niet zomaar uit zou kiezen..

die vitatas kan je gewoon halen in een winkel als ik het goed begrijp als je abonnee wordt?
Als je abbonee wordt krijg je de eerstvolgende tas. Althans, dat was bij ons zo. En soms is er een actie van 4 tassen voor de prijs van 3, kun je even lekker uitproberen of het wat is voor je.
pi_62811821
Mijn eerste gedachte was 'Dat zal hier wel niet verkrijgbaar zijn', is het gewoon wel verkrijgbaar hier Ik denk dat ik ook maar een abbo neem!
pi_62811920
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:48 schreef ParanoidEv het volgende:
Mijn eerste gedachte was 'Dat zal hier wel niet verkrijgbaar zijn', is het gewoon wel verkrijgbaar hier Ik denk dat ik ook maar een abbo neem!
Bij ons zit de Wereldwinkel die ze verkoopt gewoon om de hoek zowat! En ze zijn op de uitgiftedag zelfs wat langer open zodat je de tas kunt gaan halen. Overigens vind ik de Odin wel wat 'normaler' dan de Vitatas. Was voor ons reden om toch de Vitatas te nemen (plus het feit dat die dus vlakbij verkrijgbaar is).
  donderdag 30 oktober 2008 @ 14:54:27 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62812008
Wat een tof idee. Niet te betalen ( voor mij ), maar best een tof concept.
pi_62812145
Leuk idee.
Wij krijgen iedere week een pakket van www.groentehandel.nl
Er was overigens ook al een topic over groenteabonnementen maar dat ligt al een tijdje op zijn kont.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62812154
Leuk topic, ik ben zo ongeveer groot gebracht op groenten en fruitpakketten.
Ik was er vorig jaar ook zelf weer mee begonnen maar ik liep ook weer vast in 'wat doe ik er mee'. Bovendien voel ik me eindeloos schuldig als er bij het schoonmaken van de groente ineens een slakje boven komt drijven o.i.d.

Een abonnement is overigens niet overal verplicht, bij de natuurwinkel bij mij om de hoek geef je iedere week aan of je volgende week weer een tas wilt en welke (Odin en Vitatas).
pi_62812218
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:21 schreef RobinOok het volgende:

Pastinaken eet ik vaker. In friet-formaat snijden, dan omschudden met wat olie, op een hete bakplaat leggen, ahornsiroop (=maple syrup) erover drizzelen en dan 40 minuten op 200 graden de oven in. Een keer of 3 alles even omschudden, zodat de pastinaken goed met de siroop gecoat worden.
He mooi, ik heb dus deze week pastinaken in mijn groententas, en nog maple syrup in de koelkast. Dit eten we dus morgen
pi_62812278
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:54 schreef pfaf het volgende:
Wat een tof idee. Niet te betalen ( voor mij ), maar best een tof concept.
Dat kon je nog wel eens reuze meevallen.
Wij betalen voor zo'n pakket 12,50 per week:
  donderdag 30 oktober 2008 @ 15:38:33 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62813300
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:02 schreef p_iglet het volgende:

[..]

He mooi, ik heb dus deze week pastinaken in mijn groententas, en nog maple syrup in de koelkast. Dit eten we dus morgen
Leuk! Als je wilt weten hoe het er ongeveer uit ziet, hier een fotootje:

En oja, ik had er ook nog wat partjes rode ui doorheen gemixt. Voor de grap en dat was ook lekker.
Varkensfiletlapje even marineren in teriyakisaus met een gekneust knoflookje paste er perfect bij.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 15:52:26 #17
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_62813734
Oh, wat een geweldig idee, ik ga ook meedoen!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_62813906
Ja hallo, zo ga ik provisie vragen natuurlijk. .
  donderdag 30 oktober 2008 @ 16:01:15 #19
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62813980
wij denken er ook wel eens aan
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_62816505
Wij hadden een groenteabonnement, maar nu maar even niet meer. Door mijn zwangerschap stond zoveel groente mij tegen, en ik vind het ook wel weer leuk om helemaal zelf te bedenken wat ik wil eten. Maar het principe is heel tof, vind ik.

Pastinaakkoekjes:
Pastinaak raspen, eitje en een beetje bloem er door roeren, zout en peper, en dan kleine koekjes bakken in de koekenpan. Niet op te hoog vuur, je moet het de tijd geven om een beetje te garen. Daarna lekker eten met een beetje ketchup. Dochter Eva (2) vond het ook heerlijk!

[ Bericht 0% gewijzigd door Linda__ op 30-10-2008 20:11:18 ]
Eva en Maria
  donderdag 30 oktober 2008 @ 19:39:15 #21
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_62819472
Wij hebben geen groentenpakket, maar halen groenten bij de boer zelf. En al sinds enige tijd zijn de rode bieten volop verkrijgbaar. Nou zijn die sowieso wel heel lekker, maar we wilden toch wel eens afwisseling. Dus laatst hebben we deze rodebieten lasagne gemaakt. Hij was erg lekker, de kinderen vonden hem ook geweldig.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:38:20 #22
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_62821120
Ik lees ook even mee, van de week even informeren of onze bio-supermarkt dat ook doet.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:50:28 #23
94046 PM-girl
pi_62821486
Gewoon twee afhaalpunten hier waarvan 1 op nog geen kilometer afstand!
*
pi_62822395
Dat afhalen lijkt me dus eigenlijk niks.
Hier bezorgen ze. Op dinsdagavond zet ik mijn mandje in de schuur en als ik dan woensdagochtend weer kijk dan staat er een mandje met lekkere groente en fruit.
Het is net Sinterklaas.
pi_62822866
Hmm wat goed dit topic! ik zit er ook sterk aan te denken om een abbo te nemen. Ik kan het hier in de straat, 250m lopen gok ik, dan op vrijdag middag ophalen had ik al gezien. Toch maar eens achteraan gaan..

Ik heb alleen een vriend die ietwat kieskeurig is, hij vind pompoen en bataat al niet echt 'je-dat', spinazie en rauwe tomaat maken ook weinig kans... Nja, soms best lastig hoor. Dus voor mij wel fijn om wat extra recepten achter de hand te houden om met de groentes te kunnen experimenteren en ontdekken hoe hij bepaalde groentes die ik normaal niet koop, wel lekker vindt! Ik heb hem al voor een heel groot deel 'opgevoed' inmiddels, dus ik durf de uitdaging wel aan
pi_62823989
Meestal kan je een stuk of twee drie dingen doorgeven die je echt niet hebben wilt in je pakket.
Wij hebben tuinbonen in de ban gedaan en ik twijfel nog over waterkers.
pi_62824058
Hmm waterkers.. jum! maar kan me voorstellen dat je dat niet zo jum vind..

Maar ik zal eens informeren of dat hier ook kan. Ik weet wel dat je eventueel ook online zelf een pakket kan samenstellen, ook bij biologische boeren hier uit de omgeving. Alleen dan blijf ik vast en zeker bij de vertrouwde dingen hangen
pi_62824063
Ik heb nog wat CUL linkjes gevonden waar ook nog veel tips instaan
(Biologische) groente/fruit abonnementen.
Groentepakket van de bioboer
pi_62824730
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:30 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm waterkers.. jum! maar kan me voorstellen dat je dat niet zo jum vind..
Niet eens zozeer niet jum maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik er mee moet. En dan blijft het te lang liggen en kan ik het weggooien. En dat vind ik zonde, dan krijg ik liever iets anders wat we wel eten.
Ik heb nu ook weer een zakje btw dus recepten zijn welkom.
pi_62824828
Heb zo niet meteen echt recepten achter de hand, maar waterkers is lekker in een salade met peer, walnoten en parmezaanschaaf bijvoorbeeld (simpel azijn, olie en honing dressinkje er overheen). Je kan er ook een stammpotje van maken en ik meen er eens een pestorecept voor gezien te hebben. Maar ik gooi het meestal gewoon door de sla. Niet te veel, maar net om een lekker pittig smaakje te geven.
pi_62824918
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Heb zo niet meteen echt recepten achter de hand, maar waterkers is lekker in een salade met peer, walnoten en parmezaanschaaf bijvoorbeeld (simpel azijn, olie en honing dressinkje er overheen). Je kan er ook een stammpotje van maken en ik meen er eens een pestorecept voor gezien te hebben. Maar ik gooi het meestal gewoon door de sla. Niet te veel, maar net om een lekker pittig smaakje te geven.

* MinderMutsig checkt haar pakket van deze week
Peer check
Walnoten check

En ik heb pecorino dus eigenlijk hoef ik alleen nog maar sla te halen morgen.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 23:03:37 #32
94046 PM-girl
pi_62825009
Hoe bewaren jullie de verse groentes? Ik heb geen kelder(kast), geen grote koelkast. Wel een schuurtje, met wat openingen in de muur, dus zeker niet geïsoleerd.
Afgelopen week heb ik wat dingen daar weggelegd en dat ging goed, al vrees ik wel dat er ook een enkele muis heeft kunnen genieten van de boontjes!
*
pi_62825098
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Meestal kan je een stuk of twee drie dingen doorgeven die je echt niet hebben wilt in je pakket.
Wij hebben tuinbonen in de ban gedaan en ik twijfel nog over waterkers.
Muts Met tuinbonen en pancetta kun je echt geweldige risotto maken! Wel dubbeldoppen. Maar ik vind jou wel echt zo'n bonen-dopperig typ, met een gezellig mandje en een pannetje
pi_62825170
Ik vind er eigenlijk altijd wel gaatjes voor in de koelkast maar als niet alles past dan laat ik de hardere dingen in het mandje zitten en dat zet ik dan in de bijkeuken.
pi_62825214
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:06 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Muts Met tuinbonen en pancetta kun je echt geweldige risotto maken! Wel dubbeldoppen. Maar ik vind jou wel echt zo'n bonen-dopperig typ, met een gezellig mandje en een pannetje
Weet je hoeveel werk?
pi_62825295
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:11 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Weet je hoeveel werk?
Ja. Wel rustgevend, vind ik. Ik voel me altijd zo lekker burgerlijk, dan. Want doppen is een ding, maar dubbeldoppen... Nou, dat is het serieuzere dopwerk
pi_62828515
Wij hadden een afhaalsysteem in de buurt: boer brengt pakketten op een aantal adressen in onze woonplaats, afhaaladres is altijd wel in de buurt. Daar ging ik dan heen met mijn tasje en pakte alles wat ik volgens de lijst mocht meenemen. Er is ook een ruilkist-systeem: in de ruilkist doet de boer 2 soorten groentes, en iemand die iets niet wil hebben, legt dat in de kist en neemt er iets uit in ruil daarvoor. Dat is altijd nog een uitweggetje, als je iets echt niet wilt. Goed systeem, vond ik het.
Nu ja, ik mis het groentepakket niet echt (na een half jaar weer eens broccoli!, dat zat nooit in het pakket) maar de eitjes wel! Lekkere grote biologisch-dynamisch-scharrel-weetikveel eieren. 10 keer zo lekker dan die van de supermarkt!
Eva en Maria
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:59:12 #38
94046 PM-girl
pi_62828976
Ik denk dat ik wel zo nu en dan nog groenten erbij zou kopen zoals inderdaad broccoli.
*
pi_62829004
Brocolli zit volgende week in de Vitatas.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:25:36 #40
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62831520
Ik denk dat ik eens de tweepersoons Vitatas ga proberen, voor een gezin van 4 kun je dan altijd de rest erbij kopen om de week rond te krijgen
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_62833873
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 08:02 schreef Jarno het volgende:
Brocolli zit volgende week in de Vitatas.
Zat er bij mij deze week in.
pi_62833896
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 11:51 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Zat er bij mij deze week in.
Je hebt gelijk, ik kijk scheel!
pi_62834022
Never mind the aardperen dus, dít zit er volgende week wél in onze tas:
quote:
Uien, Bleekselderij, Sla Batavia, Bloemkool groen, Kool rood, Koolrabi paars, Courgette, Mango, Banaan Fair trade
Banaan en mango gaan sowieso door de smurf in huis gewaardeerd worden, is ze gek op. Enige onbekende in dit rijtje is koolrabi maar dat zal ook wel lukken denk ik.
pi_62834195
Dit krijg ik:
# Bieten
# Paprika rood
# Spruiten
# Avocado
# Courgettes
# Sla eikebladsla
# Appels sterappel
# Sinaasappel valencia
# Witlof eerste soort
# Appels bellefleur
pi_62834228
Wat een goed topic!Stiekeme tvp dus

Wij hebben deze week:
Andijvie
Chinese kool
Pompoen
Wortelen
Stoofperen
Peterselie

Dat wordt andijviestampot, wokgerechtje met grote garnalen en pompoen-wortelsoep.

En er zaten wat walnoten bij.
Sweet and innocent...
pi_62834255
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:06 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Of met spaghetti en veel peccorino.

Dat dubbeldoppen heb je ook in 5 minuutjes gedaan als je ze tussendoor eerst kookt.

Ik heb allellei dingen leren eten die ik echt anders nooit geprobeerd had.
En altijd lekker verse seizoensgroenten
Sweet and innocent...
pi_62835441
wat tof!!! Straks als ik rustig zit ga ik 't eens helemaal doorlezen
Ja doei.
pi_62835552
Wat is dubbeldoppen? .
pi_62835567
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 13:01 schreef Jarno het volgende:
Wat is dubbeldoppen? .
Eerst uit de peul vissen, dan nog de harde vliesjes verwijderen.
pi_62836872
heb net even mijn vriend gemailed met het idee en hij zei dat er ook een op de campus hier zit, georganiseerd door studenten:

http://www.ru.nl/ump/

binnenkort maar 's kijken dan
Ja doei.
pi_62844750
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:00 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

* MinderMutsig checkt haar pakket van deze week
Peer check
Walnoten check

En ik heb pecorino dus eigenlijk hoef ik alleen nog maar sla te halen morgen.
Raad ik je aan alleen wat veldsla er bij te doen. Eigenlijk is de waterkers volgens recept al genoeg, maar ik vind het met alleen veldsla of veldsla er bij ook erg lekker. Dan is het iets neutraler qua smaak. Wel leuk dat je het gaat proberen
(zal ik nu maar verklappen dat het een recept van Jamie Oliver is )
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:36:50 #52
37150 livelink
pi_62846429
Koolrabi is lekker in de macaroni of spaghetti. In plakken snijden, fruiten en meenemen in de saus.
  † In Memoriam † zaterdag 1 november 2008 @ 00:13:11 #53
43556 miss_dynastie
pi_62853501
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:38 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Leuk! Als je wilt weten hoe het er ongeveer uit ziet, hier een fotootje:

[ afbeelding ]

En oja, ik had er ook nog wat partjes rode ui doorheen gemixt. Voor de grap en dat was ook lekker.
Varkensfiletlapje even marineren in teriyakisaus met een gekneust knoflookje paste er perfect bij.
Dit ga ik ook eens maken, vorige keer heb ik er soep mee gemaakt, maar dit is ook leuk.
pi_62901538
Ik heb deze week:
Bloemkool
Slamix
Aubergine
Courgette
Uien
Spruiten

Ik denk courgette voor in de pastasaus, aubergine-ovenschotel, spruiten ergens los bij en die sla komt sowieso wel op.

Maar wat nu weer met bloemkool? Heb vorige weken al bloemkoolcurry en siciliaanse pasta met bloemkool op. Weet iemand wat ander lekkers?!

[ Bericht 2% gewijzigd door Innocence op 03-11-2008 10:07:22 ]
Sweet and innocent...
  maandag 3 november 2008 @ 11:40:22 #55
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62903739
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 21:26 schreef MinderMutsig het volgende:
Dat afhalen lijkt me dus eigenlijk niks.
Hier bezorgen ze. Op dinsdagavond zet ik mijn mandje in de schuur en als ik dan woensdagochtend weer kijk dan staat er een mandje met lekkere groente en fruit.
Het is net Sinterklaas.

Ik zou het ook graag willen, maar ik ben soms de helft van de week niet thuis dus zou het nooit allemaal op krijgen. Maar in de toekomst wellicht
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62909086
quote:
Op maandag 3 november 2008 10:00 schreef Innocence het volgende:
Maar wat nu weer met bloemkool? Heb vorige weken al bloemkoolcurry en siciliaanse pasta met bloemkool op. Weet iemand wat ander lekkers?!
Waarom niet gewoon een keer de bloemkool koken, aardappeltjes er bij en dan een goede gehaktbal of een lekkere rundervink met een goede jus? Of lust je dat niet?? Eventueel een simpel kaassausje over de bloemkool.. Lekker hollandsch!
Ik ben niet echt een aardappel-vlees-groente type, maar juist omdat het af en toe is kan ik daar dan extra van genieten!!
pi_62910011
Inderdaad, vooral die gehaktbal. Weinig zo ordinair, Nederlands en briljants als de gehaktbal.
Gehaktballen zijn een kunst op zich.
pi_62910374
Ja, volgens mij is daar een heel mooi topic over!

Maar het kan ook heel gemakkelijk met een zakje mix met uitjes van de appie en een ei en dat is ook echt onwijs lekker
pi_62910741
quote:
Op maandag 3 november 2008 15:22 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon een keer de bloemkool koken, aardappeltjes er bij en dan een goede gehaktbal of een lekkere rundervink met een goede jus? Of lust je dat niet?? Eventueel een simpel kaassausje over de bloemkool.. Lekker hollandsch!
Ik ben niet echt een aardappel-vlees-groente type, maar juist omdat het af en toe is kan ik daar dan extra van genieten!!
Ik zou het misschien wel lusten, maar daar hou ik helemaal niet van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Innocence op 03-11-2008 16:31:28 ]
Sweet and innocent...
pi_62910807
Vet?? valt wel mee hoor!! Zeker als je geen kaassaus doet. En zelf gebruik ik mager gehakt + ei (vind ik lekkerder), maar je kan ook half om half zonder ei doen. Alleen wel heel goed kneden en rollen dan..
pi_62911194
Ah, te laat met verwijderen. Dat valt als ik er over nadenk inderdaad wel mee.
Maar dan lijkt het me weer zo droog, al die losse dingen naast elkaar.

Anyway, was ook geen discussiepunt. Ik hou er gewoon niet zo van. Heb heel lang gedacht dat ik niet van groenten hield, omdat ik ze als kind alleen maar zo voorgeschoteld kreeg. Terwijl er zulke lekkere dingen mee te maken zijn!
Ik hou ook wel van hollands eten, maar dan stampotten of een ouderwets prakje.

Verder niemand met een echt bijzonder bloemkoolgerecht, dat ik eens moet proberen?!
Sweet and innocent...
pi_62911248
quote:
Op maandag 3 november 2008 16:36 schreef Innocence het volgende:
Ah, te laat met verwijderen. Dat valt als ik er over nadenk inderdaad wel mee.
Maar dan lijkt het me weer zo droog, al die losse dingen naast elkaar.
Neh daar is de jus voor

maar ik kan je verder niet echt helpen, ik ben niet zo creatief met bloemkool verder...
pi_62911337
In geval van nood kan je er altijd nog een soepje van maken.

Uitje/sjalotjes hakken, teentje knoflook, even aanbakken, groente even meebakken (of niet, afhankelijk van de groente), bouillon erop. Even doorkoken, pureren en klaar.
pi_62911807
Geen gek idee! Heb in de Allerhande ook ooit bloemkool -bluestilton soep gezien, leek me wel lekker.

Lukt dat pureren ook met een staafmixer of heb je daar echt zo'n pureerding voor nodig?
Sweet and innocent...
pi_62911946
Ik doe dat gewoon met de staafmixer. Gewoon de bloemkoolroostjes niet te groot laten en goed koken.
Met stilton klinkt goed.
Ik maak altijd soep van restjes groente of groente waarvan ik niet weet wat ik er mee moet.
pi_62971651
Zo, vanmiddag even langs de plaatselijke groente boer gelopen. En aangemeld voor een groente& fruit abbo (vitatas combi).

Als het goed is, dan krijgen we zaterdag : Uien, Bleekselderij, Sla Batavia, Bloemkool groen, Kool rood, Koolrabi paars, Courgette, Mango, Banaan Fair trade

Dus ik tvp dit topic even, voor als ik inspiratie nodig heb
pi_62972381
Achwin heeft een puik recept waar zowaar drie ingredienten uit de tas van deze week inzitten! Een ovenschotel met courgette, koolrabi en ui! .

http://koken.met.aschwin.(...)%20en%20koolrabi.htm
pi_62972546
pi_62977714
iemand een idee voor aardperen?
pi_62978099
quote:
Op woensdag 5 november 2008 19:00 schreef p_iglet het volgende:
iemand een idee voor aardperen?
Hier ook welkom. wij hebben dus ook nog de tas met aardperen. Geen idee! .
  † In Memoriam † woensdag 5 november 2008 @ 19:35:12 #71
43556 miss_dynastie
pi_62978647
Aardperen zitten er bij ons morgen ook in. Geen idee wat daarmee kan inderdaad
pi_62978956
Op de site van Vitatas staan ook recepten. Staan voor aardperen 7 recepten zelfs.. Een hartige taart, een lekker soepje

Ook al zo'n groente die ik nog nooit gegeten heb
pi_62979395
Ik ben eruit. Denk ik. .

Morgen eten we brocolli met worteltjes klassiek, gekookt dus, met een kaassaus en gekookte aardappels.
Vrijdag maken we de groentehutspot met koolraap, wortels en ui zoals op het receptenbriefje staat.

De paksoi en aardperen gaan zondag (zaterdag is onze brood+visdag) in de oven, losjes gebaseerd op dit recept.

Woei. Ik voel me nu al gezond! .
  woensdag 5 november 2008 @ 23:18:57 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62986572
quote:
Op woensdag 5 november 2008 19:45 schreef Deepfreeze het volgende:
een lekker soepje
Oja, dat heb ik wel eens gemaakt, aardperensoep. Was best lekker.

Aardpeer, kippenbouillon, citroen en peterselie. Wat echt lekker!
  donderdag 6 november 2008 @ 14:51:29 #75
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_63001049
Vitatas!

Vanmiddag een keer de 1-persoonstas omdat een halve week niet thuis is en verder al 3 weken een twee persoons combitas, heerlijk groente en mooi fruit

*TVP dus*
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  donderdag 6 november 2008 @ 14:53:17 #76
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_63001118
quote:
Op woensdag 5 november 2008 23:18 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Oja, dat heb ik wel eens gemaakt, aardperensoep. Was best lekker.

[ afbeelding ]

Aardpeer, kippenbouillon, citroen en peterselie. Wat echt lekker!
Dadelijk aardpeer in m'n tas, dit recept lijkt me een goed begin Ik heb nog een kliekje en met een vers soepje is het natuurlijk vast een goede maaltijd...
pi_63004234
Ik heb echt nog nooit aardperen gehad Waar smaakt dat naar?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 6 november 2008 @ 17:35:44 #78
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63005813
Knol. Met een nootachtig smaakje.
pi_63005824
M'n aubergine was zo mini, dat ik er helaas geen ovenschotel van kan maken. Gaat dus ook maar in de pastasaus.
Ik ga de spruitjes eens gebruiken in een curry, schijnt lekker te zijn...
Sweet and innocent...
  vrijdag 7 november 2008 @ 12:37:21 #80
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_63027576
quote:
Op donderdag 6 november 2008 17:36 schreef Innocence het volgende:
M'n aubergine was zo mini, dat ik er helaas geen ovenschotel van kan maken. Gaat dus ook maar in de pastasaus.
Ik ga de spruitjes eens gebruiken in een curry, schijnt lekker te zijn...
Juist die kleine courgettes hebben super veel smaak. In een 2-persoons soep gebruiken of gewoon 'kaal' grillen, super lekker. Ik denk dat in de pastasaus de smaak verloren gaat.
pi_63049052
Zo, net mijn 1e tasje gehaald
En voor 12 euro krijg je best een mooie stapel groente & fruit:
4 uien, bleekselderij, batavia sla, groene bloemkool, rode kool, paarse koolrabi, 6 mini courgettes, 2 mango's en 4 bananen..

Ik denk dat we vandaag Courgette-koolrabi-ovenschotel met blauwschimmelkaas en salie (die van jarno) gaan eten. Alleen dan de rode versie En morgen sla bij een al gepland stoofpootje.
pi_63077552
Ik ga me deze week ook aanmelden voor een groentetas. Hier in de stad kan ik kiezen tussen Odin en Vitatas. Ik ga kiezen voor Vitatas, omdat ik heb gelezen dat er wat meer variatie in zit dan bij Odin, en ook omdat er apartere groenten inzitten.
pi_63083172
Die ovenschotel was lekker! Alleen vriendlief vond de blauwe kaas iets minder.. Chris (15mnd) heeft wel heerlijk gesmikkelt van de koolrabi en die kaas
Dus volgende keer een halve schaal met blauwe kaas, en de andere helft met een andere kaas/room.
pi_63083503
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Die ovenschotel was lekker! Alleen vriendlief vond de blauwe kaas iets minder.. Chris (15mnd) heeft wel heerlijk gesmikkelt van de koolrabi en die kaas
Dus volgende keer een halve schaal met blauwe kaas, en de andere helft met een andere kaas/room.
15 maand? Wat stoer.
pi_63083545
Vandaag hebben we de zuurkook op, en ik moet zeggen, ik ben geen zuurkool fan, maar hij was wel lekker. Met aardappelpuree (zelf gemaakt) en pittig gehakt, uit de oven, .

Morgen aan de slag met de aardperen en paksoi. Ben benieuwd. . En dan is de tas toch al weer leeg!
pi_63083756
Ik vind het lekker om paksoi te roerbakken met kipfilet, knof, uitje, en rode peper en dan afblussen met sojasaus.
Snel, makkelijk en lekker.
pi_63083840
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

15 maand? Wat stoer.
Hij eet zo ongeveer alles. Alleen geen plakjes kaas, en de avocado was ook een twijfel geval vandaag.. Voor de rest :
pi_63087432
Hmm ik zit ff te kijken hier in de buurt. Er is dit: http://ekotwente.traserv.com alleen hebben die niet echt een abbo. Je kan wel een gemengde tas bestellen, maar dat moet je dan iedere week opnieuw doen. Wat wel handig is, is dat ik het hier in de straat op kan halen.
Dan heb ik dit nog gevonden: http://www.dewitteraafgroente.nl/ die hebben wel een abbo, maar nog geen afhaal hier in het dorp..

Wat te doen....

EDIT: probleem opgelost: http://www.vitatas.nl/ Is en een abbo en hier in het dorp af te halen!! Morgen maar eens bij het afhaalpunt langs om me aan te melden. 2 persoons Extra ziet er goed uit

[ Bericht 21% gewijzigd door Sunnythesun op 09-11-2008 22:19:04 ]
pi_63092331
quote:
Op zondag 9 november 2008 16:31 schreef piepster het volgende:
Ik ga me deze week ook aanmelden voor een groentetas. Hier in de stad kan ik kiezen tussen Odin en Vitatas. Ik ga kiezen voor Vitatas, omdat ik heb gelezen dat er wat meer variatie in zit dan bij Odin, en ook omdat er apartere groenten inzitten.
Leuk! Ik ga binnenkort ook eens kijken of ik me er voor aan kan melden, lijkt me echt heel erg leuk.
pi_63127278
De aardperen waren echt tof! Lekker spul man. Zoals gezegd heb ik dit recept gebruikt, alleen heb ik prei ipv ui gebruikt omdat we die nog hadden liggen. Even in de oven, heerlijk.

Nu is de tas leeg, morgen een nieuwe halen met
quote:
Uien, Bleekselderij, Sla Batavia, Bloemkool groen, Kool rood, Koolrabi paars, Courgette, Mango, Banaan Fair trade
erin. (Vita-combi).
pi_63157334
Ik ga vanmiddag m'n tas ophalen.

Dit zit erin:
Uien
Bleekselderij
Kool wit
Venkel
Witlof

Ik wil beginnen met de venkel, omdat ik er al één heb liggen die nodig op moet. Iemand een lekker recept?
pi_63158720
recepten voor venkel houd ik me ook voor aanbevolen.
Ik heb nog geen enkel recept gehad waarvan ik na het maken zei "ja dit is nu echt lekker en voor herhaling vatbaar" meestal is het wel prima te eten, maar niets bijzonders ofzo.

Ik heb dezelfde vitatas combi als jarno en deepfreeze, als iemand ovenschotel tips heeft of tips voor gerechten die je voor kunt bereiden dan zijn die ook heel welkom.
Ik heb 2 avonddiensten deze week, en vriendlief kookt NIET. Die schuift wat in de oven of magnatron en dan houd het op. (al scheelt het dat hij geen moeilijke eter is, dus als ik wat groenten en kruiden door couscous of pasta gooi dan eet hij het desnoods koud uit de koelkast)
pi_63158999
Ik vond de zuurkool goed te doen en de aardperen uit de oven waren ook prima. Die zou ik best nog een keer willen maken.

De ingredienten van deze week van de combitas schreeuwen trouwens om een stoofpotje.
  woensdag 12 november 2008 @ 14:29:50 #94
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63159032
Venkel is fantastisch door de aardappelpuree ( meekoken en dan stampen ) en eten met een visje.
Venkelsoep is ook heerlijk.
Venkel door een vispotje is goddelijk
pi_63160483
Venkelsalade met sinaasappel. Ik weet alleen het recept niet meer.
pi_63160580
Ik kwam net met de search nog een oud venkeltopic tegen. Ik ga dit recept maken:

Venkel! Wat doen we ermee?
pi_63170120
Zo hier is de groententas ook weer binnen.
Ui, knoflook, koolrabi, courgette en nog wat wortel van vorige week gaan zo in een groentenstoofpotje met wat dadels, abrikozen en rozijntjes. Daarbij eten we morgen couscous.
Kropje sla is zo klein dat het morgen mee op de lunchboterhammetjes gaat ofzo.

vrijdag bloemkool met pasta en oude kaas uit de huidige allerhande maken, kunnen pepijn en vriendlief dan vrijdag en zaterdag van eten, en ik ook nog een keertje op het werk.

zondag bleekselderij roerbak met rijst en dan alvast voor maandag rode kool klaar maken
dinsdag wat uit de vriezer eten en dan woensdag weer een nieuw pakket
pi_63170358
P_iglet, jullie krijgen de tas op woensdag? Wij zaterdag. We kunnen voor vrijdag 12 uur nog afmelden als we de tas niet willen of een andere.

De bleekselderij heb ik maandag klaargemaakt met een gefruit uitje, kerriepoeder en dan stomen in boullion, was een goede 1e ervaring met bleekselderij
pi_63170624
Ik heb een knolselderij die blijkbaar half verrot was en toen hebben ze die helft er maar afgehakt.
Is de eerste keer dat zoiets gebeurt maar ik ga morgen wel even bellen. Vind dit echt niet kunnen.
pi_63173370
Ja hier kunnen we de tas op woensdag ophalen. en we geven ons de ene week op voor de volgende en betalen dan ook vast zeg maar. Dus je betaald de tas die je besteld van de week erna. Week of meerdere weken overslaan is geen punt. Ook kun je tijdelijk op "pauze" en je dan weer aanmelden als je weer wilt.

Op zaterdag op kunnen halen zou hier ook wel erg handig zijn, maar ja het is niet anders. De natuurwinkels hier krijgen de tassen pas op woensdag geleverd.
pi_63173442
MM, is het niet zo'n grote dat ze iedereen maar een halve gegeven hebben?
Wij hebben een keer een halve rode kool gehad, maar die halve was toen nog zo groot dat we er een halve week van konden eten. In alle tassen zat toen een halve kool.
pi_63174009
Nee het afgehakte deel ziet er nog steeds niet echt fris uit en er blijft een heel sneu stukje over met voornamelijk blad.
  woensdag 12 november 2008 @ 22:27:24 #103
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63174730
Ik snap nog steeds niet zo goed wat jullie nou zo trekt in die groententas?
pi_63183008
Wij eten aten meestal standaard gerechten, en dat begon te vervelen. Als je elke week een andere combi van groenten krijgt, zul je daarmee iets creatiefs (of niet) op tafel moeten zetten. Dat opzich is al een leuke uitdaging.
En zo eet ik ook nog eens groentes die ik in de supermarkt nooit zou kopen. Zoals de bleekselderij & de koolrabi van deze week.
En de groente is biologisch.

MM, dat is natuurlijk jammer. Ik zou gewoon even langs gaan, of het de volgende keer melden, dan krijg je waarschijnlijk ook nog wel een nieuwe mee (tenminste bij onze groentevrouw vast wel)
pi_63183422
quote:
Op donderdag 13 november 2008 09:49 schreef Deepfreeze het volgende:
MM, dat is natuurlijk jammer. Ik zou gewoon even langs gaan, of het de volgende keer melden, dan krijg je waarschijnlijk ook nog wel een nieuwe mee (tenminste bij onze groentevrouw vast wel)
Ik bel of mail straks even.

@RobinOok: ik vind het vooral heel erg makkelijk dat het aan huis bezorgd wordt. Ik krijg vrijdag een mail wat er de volgende week in het pakket zit en als ik nog iets wil bijbestellen dan kan dat tot maandag.
Ik zet op dinsdag mijn oude mandje in de schuur en op woensdagmorgen staat er een mandje met groente en fruit. Scheelt mij echt enorm veel gesleep en kilometers.
En verder is het afwisselend, soms uitdagend, doorgaans van goede kwaliteit en biologisch. En dat is toch een van de weinige manieren waarop ik hier (uithoek, dorpje Groningen) aan biologische groente en fruit kan komen.
pi_63183911
Voor de venkel van gisteren heb ik dit als basis gebruikt:
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 13:02 schreef Leonoor het volgende:
Venkel

Wij eten thuis vaak venkel-van-de-AH-recept-kaart:

Ingrediënten

6 eetlepels olijfolie
1 duopak krieltjes (700 g)
2 schaaltjes Provençaals gekruide runderreepjes (a ca. 250 g)
1 winterwortel
2 venkelknollen
2 uien
1 teentje knoflook
1 pakje crème fraîche schenkbaar (200 ml)

Bereiden
In koekenpan 3 eetlepels olie verhitten en krieltjes volgens gebruiksaanwijzing bakken. In braadpan rest van olie verhitten en vlees bruin bakken. Intussen wortel schillen en in dunne plakjes snijden. Wortel door vlees scheppen en meebakken. Venkel schoonmaken en in repen snijden. Uien en knoflook pellen en snipperen. Venkel, ui en knoflook toevoegen aan vleesmengsel en in ca. 6 minuten beetgaar bakken. Crème fraîche erdoor roeren en schotel afgedekt ca. 5 minuten door en door verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Serveren met krieltjes.

bron
Uiteindelijk werd het bij mij dit:

Bieflappen in reepjes snijden en bakken. 1 winterpeen met de kaassschaaf in plakjes snijden en erbij gooien. 3 venkelbollen, 1 ui en 3 tenen knoflook in reepjes snijden en toevoegen. Verse tijm en marjolein erbij en roerbakken tot alles beetgaar lijkt. Een hele grote eetlepel creme fraiche erbij, deksel op de pan en laten prutten. Ondertussen minikrieltjes met knoflook bakken. Aan het eind peper en zout erbij.

Was heel erg lekker. Zelfs vriendlief die alles vreescht wat hij niet kent, was erg te spreken over de venkel.

Vanavond de witte kool maar eens slachten. Zoals het er nu naar uitziet ga ik Ierse witte koolstamppot maken: http://www.gratisrecept.n(...)e-met-witte-kool.php
Mocht iemand een beter idee hebben, laat maar doorkomen dan. Dit zal vast niet de laatste witte kool van het jaar zijn.

Oh en recepten met witlof waarin je de witlof niet proeft zijn ook welkom.
pi_63184906
Heb venkel pas gestoofd met een visje, was erg lekker.
Verder vind ik het alleen lekker in de bouillabaise!

Weleens in een restaurant een heerlijke frisse salade ervan op, maar kan echt niet meer voor me halen wat daarin zat.

Wij hebben deze week in het groentepakket:
Broccoli
Prei
Witte kool
Pastinaken
Paprika
Tomaten

Dat wordt brocolli met penne, pittige gewokte witte kool met vis, pastinaakpuree met een stukje vlees en een flinke pan goulash.

Prei gooi ik eigenlijk altijd weg, hou er gewoon echt niet van. Dus bijzondere recepten zijn altijd nog welkom.
Sweet and innocent...
pi_63185038
quote:
Op donderdag 13 november 2008 10:28 schreef piepster het volgende:

Oh en recepten met witlof waarin je de witlof niet proeft zijn ook welkom.
Dat venkelrecept ga ik ook eens proberen.

Witlof is gewokt met een pepertje en grote garnalen fantastisch. Dan krijgt het gelijk een heel andere smaak. Ik lust het gewoon namelijk ook niet.

Kool (chinese , spits-, witte) gooi ik sowieso vaak als ik niets weet in de wok. Met runderreepjes en een berg woksaus,oestersaus of ketjap. Altijd lekker!
Sweet and innocent...
pi_63185606
Het punt is meer dat ik zelf wel witlof lust, maar mijn vriend niet. En gelukkig lust ie ook geen garnalen. Handig he. Ik denk dat ik het in de oven gooi met ham en kaas. Met een beetje geluk ziet ie niet dat het witlof is.

@Innocence: preiquiche?
pi_63185734
met ham en kaas, zo heb ik dus die afkeer ontwikkeld. Er is weinig dat ik echt niet lust, maar dat krijg ik met m'n neus dicht nog niet weg, brrrr...

Preiquiche lijkt me niet zo, maar ga ik gewoon probere. Misschien heel fijn gesneden en met lekkere ham erbij?! Of heb je een toprecept voor me?
Heb pas eens ouderwetse nasi gemaakt, daar vond ik het wel lekker in. Maar dan ook maar een halve prei.

[ Bericht 8% gewijzigd door Innocence op 13-11-2008 11:38:04 ]
Sweet and innocent...
pi_63186220
Bakvorm invetten en bekleden met bladerdeeg of quichedeeg (bladerdeeg is vetter, maar ook lekkerder).
Spekreepjes en prei roerbakken. (Het witte gedeelte van de prei is trouwens een stuk minder uitgesproken van smaak dan het groene). Prei mengen met geraspte oude kaas.
3 eieren, een bekertje room, peper en zout klutsen. Preimengsel in de bakvorm, ei-roommengsel erover beetje geraspte oude kaas erop en 40 minten op 200 graden in de oven.
  donderdag 13 november 2008 @ 15:45:23 #112
331 Merel
Be here now.
pi_63192936
Hmm, ik heb nooit zo'n pakket genomen omdat de natuurwinkels in de buurt allemaal al eerder sluiten dan ik thuis kom uit m'n werk, en de ophaaldag is altijd doordeweeks. Maar ik zie nu dat de natuurwinkel die het dichtst bij zit tegenwoordig tot 19 uur open is, dus dat biedt perspectieven!
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  donderdag 13 november 2008 @ 15:47:30 #113
331 Merel
Be here now.
pi_63192997
Bij nader inzien, ze doen daar alleen dat Odin-pakket, en dat vind ik net niet handig. Groente voor 1 persoon een hele week doen ze niet..
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_63227729
De Ierse witte koolstamppot is een aanrader! Die ga ik zeker vaker maken.

Vanavond ga ik de witlof slachten. Ik denk dat ie -heel ordinair- met ham en kaas in de oven gaat.
pi_63242558
Wij krijgen onze groentetas voortaan op donderdag..
We zouden aankomende donderdag weer dezelfde tas krijgen als deze week, dus we slaan even een tasje over. En daarna loop ik een dagje op Jarno en Piglet achter.. Kan ik weer mooi receptjes stelen
  zaterdag 15 november 2008 @ 13:34:47 #116
37150 livelink
pi_63242803
Een makkelijk, snel en ook lekker recept met prei is het volgende:

Prei in ringen snijden en fruiten. Toevoegen witte bonen in tomatensaus, perzik en banaan. Kruiden met italiaanse kruiden. Goed doorroeren en verhitten en binnen een kwartier heb je het op tafel staan. Voor de kinderen ook erg lekker.
pi_63244653
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 13:34 schreef livelink het volgende:
Een makkelijk, snel en ook lekker recept met prei is het volgende:

Prei in ringen snijden en fruiten. Toevoegen witte bonen in tomatensaus, perzik en banaan. Kruiden met italiaanse kruiden. Goed doorroeren en verhitten en binnen een kwartier heb je het op tafel staan. Voor de kinderen ook erg lekker.
Ik zit nog te twijfelen of dit een slechte grap is...
Sweet and innocent...
pi_63244746
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 15:17 schreef Innocence het volgende:

[..]

Ik hoop het eigenlijk wel.
pi_63310344
Het enige wat we deze week niet op hebben is het kropje sla. Dom, maar ik was 'm gewoon vergeten. Kwam 'm gisteren verlept en al tegen in de koelkast. Helaasch.

Verder hebben we 't roerbak recept met tomaat, koolrabi en courgette gemaakt. Best lekker. Niet extreem special, maar 't was ook redelijk makkelijk, dat is ook wat waard.

Deze week in de combi-tas:
quote:
Paksoi, Kool wit, Koolrabi, Sperziebonen, Aubergine, Witlof, Gekookte biet, Appel Dalinco, Mandarijn
Weer paksoi en koolrabi! . Nouja, dat kan dus zo de wok in. Witte kool is geloof ik lekker gebakken met een uitje ofzo? En witlof uit de oven. .
pi_63310493
Die ierse witte koolstamppot die ik hierboven postte is lekker!
pi_63372509
Ik heb de pastinaak, uien, tomaten en paprika trouwens in een goulash met varkensvlees gebruikt. Was heerlijk en kostte stukken minder tijd als met runderstoof.

We hebben deze keer in plaats van bloemkool romanesco gekregen, vind ik zonde om in de curry te gebruiken. Denk dat ik het dus met pasta combineer, iemand nog verrukkelijke recepten?

Verder deze week in de tas:
Spruiten
Paksoy
Wortelen
Taugé
Veldsla of Winterpostelein
Sweet and innocent...
pi_63373101
Gisteren de paksoi en wittekool gewokt met een tomaatje en wat gehakt. Uit de losse pols wat kruiden erdoor en het was best weg te happen voor iets dat in 10 minuten op je bord ligt. . Vanavond boontjes, morgen iets met de rest doen denk ik.
  donderdag 20 november 2008 @ 15:03:35 #123
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63375006
Ik las laatst een recept voor winterpostelein dat ik wel eens wil proberen.
Gelukkig heeft iemand anders het al opgeschreven, hoef ik niet te tikken.
Hierzo : http://bakkenenboeken.blo(...)-posteleinpesto.html

Een soort pasta pesto dus. Van winterpostelein en walnoten.
pi_63375810
Dat klinkt wel grappig. Ga ik ook eens proberen als er postelein in mijn pakket zit.
pi_63380414
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 15:17 schreef Innocence het volgende:

Die moet je me toch eens uitleggen Ik zie een recept waarvan ik bij voorbaat al verwacht dat kinderen het erg lekker zullen vinden. Waarom zou die combinatie een grap zijn?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_63382119
Hoi allemaal!

ik heb even een vraagje over de twee verschillende tassen: de Vitatas en die Odin. Welke is nou het beste / leukste / lekkerst? En ze hebben bij Odin zo'n "rare" pakketten (bij die Vitatas is het gewoon 1 persoon, 2 personen enz ) ... Welk pakket meot ik hebben voor 2 personen?
pi_63399575
De quiche was trouwens heerlijk piepster!
Had hartig taartdeeg van Koopmans gebruikt, de prei met spekjes en ham gebakken en een mengsel van slagroom, eieren en kaas eroverheen gedaan. Was bang dat het zou mislukken, maar de structuur was echt helemaal perfect. Wel erg machtig, maar ga ik echt vaker maken!

[ Bericht 2% gewijzigd door Innocence op 21-11-2008 15:46:14 ]
Sweet and innocent...
pi_63403564
Heb je quiche met banaan en witte bonen in tomatensaus gemaakt? Ik denk dat je mijn recept hebt gebruikt. Leuk om te horen dat je het lekker vond.

@Tinkerbel_ACC_ : Ik hoor meer positieve berichten over Vitatas. Voor zover ik het kan bekijken zitten er bij Vitatas ook vaker 'rare' dingen in. Moet je natuurlijk wel net leuk vinden. De tas voor 2 personen is echt ruim voldoende voor 2 personen in 4 dagen.
pi_63403626
Wij hebben de 2-persoonscombi en dat is echt voldoende voor ons tweetjes + dochter van 2 om 5 dagen groente te kunnen eten. Wij hebben meestal 2 makkelijke dagen en zelden wat over aan het eind van de week.
pi_63429907
mmm denk dat ik volgende week eens langs die zaak hobbel waar ik het pakket zou kunnen krijgen ik pak dan alleen het groente pakket, mijn vriend is niet zo van het rare fruit en dan vind ik het toch zonde als ik verplicht dat allemaal op moeten eten
pi_63439097
tinkerbel, in de vitatas combi zit niet zoveel "raar" fruit. Het meest exotische wat er in zit is mango.
Verder hebben we hier gehad, appels, peren, mandarijn, sinaasappel, druiven, meloen, kiwi en ik geloof 1 x een ananasi.
Vooral veel verschillende soorten appels.
  zaterdag 22 november 2008 @ 23:13:19 #132
37150 livelink
pi_63439622
Ik ken ook een heel lekker recept met mango, maar of ik dat hier nog durf te plaatsen na mijn prei-recept die overigens echt lekker is, gewoon proberen als je echt heel snel iets op tafel moet hebben is mijn advies

Nou ja, ik doe toch een poging
Tagliatelle met walnoten, Gorgonzola en mango

nodig:
walnoten (ca. 100 gram)
4 bosuitjes
1 grote, stevige mango
150 gram Gorgonzola-kaas
Groene tagliatelle
2 bekertjes zure room
1/2 kruidenbouillontabelt
1 teentje knoflook

Walnoten in grove stukjes hakken. In koekepan op matig vuur al roerende met een houten lepel in ca. 2 minuten knapperig en goudbruin bakken. Bestrooien met zout en op bord laten afkoelen. Bosuitjes in stukjes snijden. Mango schillen en langs pit in plakken snijden. Plakken in stukjes snijden, gorgonzola in stukjes snijden.

Tagliatelle koken. Intussen in steelpan zure room, Gorgonzola en bouillontablet al roerende zachtjes aan de kook brengen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Blijven roeren tot kaas gesmolten is en saus nog ca. 5 minuten zachtjes laten koken. Bosuitjes toevoegen en nog ca. 2 minuten laten koken. Saus op smaak brengen met zout en peper. Mangostukjes en walnoten erdoor roeren en even meeverwarmen.

Bron Allerhande (net zoals het preirecept)
  † In Memoriam † zondag 23 november 2008 @ 00:26:14 #133
43556 miss_dynastie
pi_63440610
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 23:13 schreef livelink het volgende:
  zondag 23 november 2008 @ 01:23:54 #134
215895 Sjaapje
Maar zeg Sjaap
pi_63441487
Venkel is ook super lekker gestoofd met room, currykruiden en een beetje pastis (Ricard, of een andere anijsdrank), en witloof smaakt niet naar witlloof als je het wokt en dan bruine suiker en wijnazijn toevoegd, dan smaakt het net naar snoepjes!
Ik bijt!
(Zachtjes)
pi_63442040
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 23:13 schreef livelink het volgende:
Ik ken ook een heel lekker recept met mango, maar of ik dat hier nog durf te plaatsen na mijn prei-recept die overigens echt lekker is, gewoon proberen als je echt heel snel iets op tafel moet hebben is mijn advies

Nou ja, ik doe toch een poging
Tagliatelle met walnoten, Gorgonzola en mango

nodig:
walnoten (ca. 100 gram)
4 bosuitjes
1 grote, stevige mango
150 gram Gorgonzola-kaas
Groene tagliatelle
2 bekertjes zure room
1/2 kruidenbouillontabelt
1 teentje knoflook

Walnoten in grove stukjes hakken. In koekepan op matig vuur al roerende met een houten lepel in ca. 2 minuten knapperig en goudbruin bakken. Bestrooien met zout en op bord laten afkoelen. Bosuitjes in stukjes snijden. Mango schillen en langs pit in plakken snijden. Plakken in stukjes snijden, gorgonzola in stukjes snijden.

Tagliatelle koken. Intussen in steelpan zure room, Gorgonzola en bouillontablet al roerende zachtjes aan de kook brengen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Blijven roeren tot kaas gesmolten is en saus nog ca. 5 minuten zachtjes laten koken. Bosuitjes toevoegen en nog ca. 2 minuten laten koken. Saus op smaak brengen met zout en peper. Mangostukjes en walnoten erdoor roeren en even meeverwarmen.

Nou ja, ik ben sowieso geen fan van fruit in mijn eten maar dat preirecept leek me echt heel onsmakelijk. Dit klinkt wel lekker al zou ik de mango denk ik vervangen voor iets anders.
pi_63443930
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 22:37 schreef p_iglet het volgende:
tinkerbel, in de vitatas combi zit niet zoveel "raar" fruit. Het meest exotische wat er in zit is mango.
Verder hebben we hier gehad, appels, peren, mandarijn, sinaasappel, druiven, meloen, kiwi en ik geloof 1 x een ananasi.
Vooral veel verschillende soorten appels.
Al dat fruit is wel heel lekker ... Maar ik heb een appel allergie ( ) en kan dus alleen Santana appels verdragen (daar hebben ze een of ander gen uitgehaald waar mensen ie allergie van krijgen). De rest klinkt wel heel goed ... Toch ff in overweging nemen dat fruit ...
pi_63445932
Lust vriendlief wel appels?
Anders houd je wel heel vaak appels over, want die zitten er bijna iedere week in.

Leuke van die combitas is dat er naast 2 soorten fruit meestal ook ngo 1 of 2 soorten groenten extra inzitten. Voor mijn gevoel meer waar voor je geld.

Komende week heeft de groententas 2 persoons van 7,50 4 soorten groenten, de combitas van 12 euro 9 soorten groenten en fruit. De week erna 4 om 8 soorten.
pi_63471562
Hm. Ik heb nog wat koolrabi (groen) liggen en er is ui en knoflook in huis. Lekker veel dus. . Moet nog wel boodschappen (dus iets erbij halen is niet zo'n probleem) doen zo maar hoe kom ik van die koolrabi af? Suggesties...?
  Licht Ontvlambaar maandag 24 november 2008 @ 11:41:36 #139
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_63473662

Deze neem ik aan?

Schillen, in kleine blokjes snijden, beetgaar koken en een melksausje bij maken
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_63474769
HIer gaat de koolrabi vaak door de pastasaus, in blokjes of geraspt.
pi_63475289
quote:
Op maandag 24 november 2008 10:20 schreef Jarno het volgende:
Hm. Ik heb nog wat koolrabi (groen) liggen en er is ui en knoflook in huis. Lekker veel dus. . Moet nog wel boodschappen (dus iets erbij halen is niet zo'n probleem) doen zo maar hoe kom ik van die koolrabi af? Suggesties...?
Ik heb nog nooit wat met koolrabi hoeven doen omdat ze die hier rauw opeten voor ik een recept heb kunnen googelen. Je zou hem dus ook gewoon zo op kunnen eten of door een rauwkost kunnen gooien.
  maandag 24 november 2008 @ 13:03:06 #142
37150 livelink
pi_63475733
Ik doe koolrabi ook door de pastasaus inderdaad.
pi_63488780
Deze week zuurkool, andijvie, boerenkool, knolselderij, rode bieten en slamix. Lastig om niet alles te stampen met een stukje vlees erbij

Het wordt zuurkoolovenschotel met gehakt, andijviesalade met tonijnsteaks, boerenkoolstampot met jus en lekker stuk vlees, knolselderijsoep met paddestoelen en rode bietenrisotto.
Sweet and innocent...
pi_63497635
Het is de wok geworden voor de koolrabi. Beetje gemarineerde kip erdoor, bos ui en een paprika-tje. Met sesamolie en knoflook gebakken, heerlijk .
pi_63497645
En dit zit er deze week in de Vitatas-combi:
quote:
Bloemkool, Chinese kool, Courgette, Paprika, Knolselderij, Waspeen, Zuurkool verpakt kruiden 500g, Meloen Galia, Kiwi
pi_63542001
Pfff, is de inhoud van het pakket op het laatste moment gewijzigd. En ik heb veel ingredienten al gekocht voor wat ik wilde maken.

Het is nu:
Savooijekool
Uien
Knolvenkel
Rode bieten
Slamix
Groenselderij

Dus alleen de bietenrisotto staat nog op het programma...
Savooiekool weet ik nog een heerlijk pastagerecht mee.

Iemand die wat leuks met de rest weet, icm saucijzen en oesterzwammen? De rest van de boodschappen zijn gelukkig houdbaar.

Sowieso groenselderij, wat moet je nou met meer dan één stengel?
Sweet and innocent...
pi_63542250
In de 2-persoons Vitatas zit dit:
quote:
Bloemkool, Chinese kool, Sperziebonen, Witlof
Vanavond witlof ham-kaas uit de oven. De rest heb ik nog niet bedacht. Een tof recept met chinese kool is overigens welkom!
pi_63542315
Ik denk dat ik van de venkel met wat aardappelen puree maak en daar dan de saucijzen bij. Weet niet of dat lekker is? Ik eet venkel normaal meestal met vis.

[ Bericht 83% gewijzigd door Innocence op 26-11-2008 19:42:44 ]
Sweet and innocent...
pi_63542447
@Innocence: dit is je kans om het venkelrecept te proberen dat halverwege het topic staat!
Van de savooiekool kan je denk ik prima stamppot maken met een sausijsje.
Bleekselderij is uitermate geschikt voor soep. Deze bijvoorbeeld (ben je direct een ui kwijt): http://www.soepjes.nl/index2.php?p=NjI=&i=NmEtNmM=
M'n moeder maakt vaak heldere bleekselderijsoep. Volgens mij is dat gewoon runderbouillon met dunne plakjes bleekselderij erin.

Succes!
pi_63542631
Lijkt me ook lekker, vond net ook al wat soeprecepten.

Voor dat venkelrecept halverwege moet ik een beetje teveel nieuwe boodschappen doen, misschien een andere keer En savooiekool is zoooo lekker met spaghetti. Zachtjes stoven en veel geraspte italiaanse kaas eroverheen.

Misschien toch maar geen bietenrisotto, maar gewoon kroten met aardappelen en die saucijsjes. Eet ik de venkelpuree met vis, weet ik tenminste zeker dat het lekker is

En dan de groenselderij in risotto met paddestoelen (zie beneden) en wat overhouden voor in bolognesesaus, ik had toch al gehakt in huis.
quote:
Take time adding the vegetable stock and keep stirring frequently. Let the risotto rest at the end with the cheese and chives to give it the creamiest but nuttiest flavour you can imagine. By the way, the celery is essential to the flavour and texture of this risotto recipe.

KEY POINTS
Preparation Time: 20 mins Cooking Time: 40 minutes
How Difficult Medium Freeze? No
Servings 4 portions

INGREDIENTS

Italian risotto rice 10 oz 280 g
Large flat mushrooms 5 oz 140 g
Fresh grated parmesan cheese 3 oz 85 g
Butter 1¾ oz 50 g
Onion 1 medium 1 medium
Celery sticks 3 3
Garlic cloves 3 medium 3 medium
Vegetable stock 1.3 pints 750 ml
Dried thyme ½ teaspoon ½ teaspoon
Chives or parsley ¼ oz 7 g
Dry white wine 1½ glasses 1½ glasses
Olive oil 3 tablespoons 3 tablespoons
Salt and pepper To taste To taste

COOKS NOTES: Risotto is a North Italian dish and aside from the basic risotto recipe almost anything can be added. We've made ours with roasted mushrooms but any vegetable goes well as does beef, ham, pork and chicken. Another favourite of ours is chopped Italian sausage.

The creamy texture comes from adding the stock slowly over the 15 minutes cooking time - this forces the starch out of the rice. The final touch of adding the parmesan cheese and butter is essential - cover the dish and let it stand for 2 minutes. Warm plates help keep the creamy texture whilst eating.

COOKING EQUIPMENT
1 medium frying pan
1 oven dish to roast the mushrooms
A ladle if possible but not necessary

PREPARATION
Finely chop two of the garlic cloves and place to one side (for the risotto)
Finely chop one of the garlic cloves and place to one side (for the mushrooms)
Roughly slice the mushrooms
Finely chop the onion
Finely grate the parmesan cheese
Finely chop the celery
Finely chop the chives or parsley

Method
Put 2 (not all 3) tablespoons of olive oil in the frying pan and turn to a low heat. Add the celery, onion and garlic (for the risotto).
Cook on a low heat for 15 minutes to soften the vegetables but don't brown them. Vegetables cooked this way are known as a soffrito.

After the vegetables have fried, add the rice and turn the heat up to medium. Stir for 2 minutes by which time the rice will have become translucent.
Put the vegetable stock in a different pan and heat on a medium heat.

Pre-heat the oven to 190°C / 375°F / Gas Mark 5.
Add the wine to the frying pan and savour the delicious aroma! Stir frequently for three more minutes.

Add a ladle (or a cup) of the heated vegetable stock and stir well. When the liquid is absorbed by the rice add another ladle of stock. Proceed like this for about 15 minutes adding more stock as the rice absorbs the liquid.
At the end of the cooking time the rice should be moist but not flooded. It should stack up in the pan as in the picture. Season with salt and pepper.

At this stage, add a tablespoon of oil to a pan. Add the second portion of garlic, the thyme and the sliced mushrooms, mix together and fry on a medium heat for one minute. Season with salt and pepper.
Transfer the mushrooms to a baking tray and place in the pre-heated oven (190°C / 375°F / Gas Mark 5) for six minutes.

When the risotto has finished absorbing the liquid it will look like the picture on the right. Add half the mushrooms, all the butter, parmesan cheese and chives and stir well. Put a lid on the pan and let it stand unheated for two minutes. Whilst it is standing, warm the plates in the oven.

Serve on the warmed plates, top with the remainder of the mushrooms and grate a little more parmesan over the top for good luck.
Risotto will not keep for any length of time so eat immediately.

[ Bericht 69% gewijzigd door Innocence op 26-11-2008 19:42:14 ]
Sweet and innocent...
pi_63546454
Chinese kool recepten zijn hier heel welkom.
We hebben vandaag wraps op met daarin chinesekool en kidneybonen in tomatensaus, was erg lekker, maar nog 2/3 chinese kool over. Dat ding is echt HUGE!!
quote:
Bloemkool, Chinese kool, Courgette, Paprika, Knolselderij, Waspeen, Zuurkool verpakt kruiden 500g, Meloen Galia, Kiwi
De bloemkool wordt bloemkoolcurry
courgette en paprika gaan met wat waspeen door de lasagne.
zuurkool wordt ovenschotel of quiche ofzo, iemand lekker recept?? De zakjes zuurkool hopen zich weer eens op in de groentenla.
Knolselderij wordt een soepje of puree, die komt wel op.
Meloen was vandaag het toetje, en de kiwi's worden ook wel verslonden.

dus iemand zuurkool of chinese kool recepten?
pi_63546570
Wat een volle tas deze keer zeg! Ik viel haast om op de fiets. Zat er bij jou ook zo achterlijk veel wortels in p_iglet? .

YPPY en Anna eten morgen bloemkool, de paprika's, courgette en wat wortels gaan door de pastasaus zondag, de zuurkool bewaren wij ook. Knolselderij weet ik nog niet, nooit wat mee gedaan.

Chinese kool kun je lekker wokken met een knoflookje, ui-tje en een peper oid.
pi_63546701
Jup hier ook veel wortels, maar dat is meestal zo.
De wortels zitten vaak ook in een kilo zak. Deze keer waren ze los, maar ik gok ook een kilo ofzo.

We hadden deze keer een MEGA chinesekool, beschaaft formaatje bloemkool, 2 kleine courgettes, 2 paprika's, flink wat wortels, grote knolselderij, 5 kiwi's en een kleine galiameloen.
pi_63546759
Ha! Drie courgettes hier! .
pi_63546815
Jij kunt vast geen 3x met 3 personen eten van je chinese kool
pi_63546986
Zo groot?
pi_63547477
Ja! Echt absurd!

Vandaar chinese kool recepten gevraagd

Nu kunnen we van de meeste kolen eignelijk wel 2x eten met zijn 3tjes, alleen de bloemkool van deze keer is een beschaafd maatje.

edit: ff gewogen, we hebben nu (na 1x ervan gegeten hebben dus) nog 1300gr chinesekool

[ Bericht 27% gewijzigd door p_iglet op 26-11-2008 21:55:48 ]
pi_63566084
Hier ook een flinke tas.. Hier 3 courgettes, en een chinese kool van 1,3kg.. Dat wordt nog flink eten..
De wortels waren hier net een kilo.. Dus vanavond lekker hutspot.
Voor de rest moet ik nog wat verzinnen. Gelukkig veel "houdbare"dingen, want we eten 2 dagen niet thuis dit weekend..
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 15:18:07 #159
43556 miss_dynastie
pi_63567100
Wij hebben deze keer de twee persoons extra met bloemkool, sperziebonen, waspeen, paprika, witlof, prei. De prei gaat samen met de witte kool en paksoi van vorige week door een nasi of bami prutje, paprika en peen door de pastasaus, sperziebonen gewoon een keer als tussendoortje met wat mosterd , bloemkool gaat de oven in volgens een receptje uit een van mijn nieuwe kookboeken en witlof met ham en kaas in de oven. Wat zullen we smullen
pi_63737155
Ok en wat gaan we doen met 2 grote kroppen andijvie?
1tje wordt stamppot, maar de andere
  Licht Ontvlambaar woensdag 3 december 2008 @ 22:41:52 #161
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_63740429
Niet lachen Rauwe andijvie (gewoon in reepjes gesneden) is lekker met satesaus
  woensdag 3 december 2008 @ 22:52:12 #162
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63740835
JA ECH NIE!!!!
  Licht Ontvlambaar woensdag 3 december 2008 @ 22:56:28 #163
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_63740982
Ooit gehoord van het feit dat smaken kunnen verschillen

Misschien ook even naar je toetsenbord laten kijken... CAPS en Bold blijven hangen
  woensdag 3 december 2008 @ 23:02:38 #164
37150 livelink
pi_63741177
Een andijviesalade misschien? Er zijn heel veel mogelijke recepten voor andijviesalade.
pi_63741850
quote:
Op woensdag 3 december 2008 22:41 schreef Sjeen het volgende:
Daar had ik echt nooit aan gedacht
Het lijkt me best lekker, maar ik lust bijna alles met satésaus

Een andijvietaart?
  woensdag 3 december 2008 @ 23:27:24 #166
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63742044
quote:
Op woensdag 3 december 2008 22:56 schreef Sjeen het volgende:
Ooit gehoord van het feit dat smaken kunnen verschillen
Ooit gehoord van smaak en wansmaak?
pi_63748833
Andijvie is ook lekker als sla in pitabroodjes en wraps. Lekker fris. (y)

En je kan het best wokken.
Sweet and innocent...
pi_63748947
Wij hebben deze week:
Prei
Chinese kool
Koolraap
Gemengde kiemen
Broccoli
Paprika

Alles komt wel op, maar wat moet ik in godsnaam met gemende kiemen? :S
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † donderdag 4 december 2008 @ 12:33:02 #169
43556 miss_dynastie
pi_63752003
In de sla of op brood of zo?
pi_63766074
als het van die harde zijn met boontjes eraan dan gooi ik ze altidj door de roerbak of door de tomaten/bonenwrapprut.
De tuinkers/alfalfa achtigen op een boterham met kaas
pi_63768771
Ohwja, wel lekker in chili-wraps misschien.

Er staat bij de recepten-suggesties ook iets over op brood, met alleen wat creme-fraiche of olie, lijkt me persoonlijk helemaal niets. Maar ik ga wel iets proberen waar het misschien wel bij past.
Sweet and innocent...
pi_63775377
Wij hebben gisteren andijvie-pastinaak stamppot op, dat was best lekker! . Vanavond gaat de bloemkool en de koolrabi (waar is de venkel die erin zou zitten???) eraan!
  † In Memoriam † vrijdag 5 december 2008 @ 08:58:02 #173
43556 miss_dynastie
pi_63775564
Op vitatas.nl krijg ik niets te zien op 12-18 december. Zou er dan gewoon al geen tas zijn?
pi_63779673
1 persoons
Batavia sla, Chinese kool, Courgette, Aardperen, Winterpeen, Appel Rode van Boskoop, Grapefruit rood

2 persoons groente
Kool groen, Aardperen, Winterpeen, Witlof, Prei

2 persoons combi
Chinese kool, Aardperen, Winterpeen, Witlof, Prei, Appel Rode van Boskoop, Ananas

2 persoons extra
Batavia sla, Chinese kool, Courgette, Witlof, Prei

fruit
Appel Rode van Boskoop, Ananas, Grapefruit rood, Mango, Kiwi

gezinstas
Paksoi, Kool groen, Aardperen, Winterpeen, Prei
pi_63779849
Wij hebben gisteren ook andijviestampot gegeten, vanavond pasta met tomatensaus met koolrabi, en nog wat groenten die we op voorraad hadden.
Morgen andijviequiche als lunch, 's avonds sinterklaas bij familie.
Zondag bloemkool met pastinaakaardappelpuree.
Maandag uiensoep of iets anders met veel uien.

en dan zijn we alweer door de tas heen.
pi_63780872
Ja, uien genoeg idd. . Eens kijken of de runderlappen ergens in de aanbieding zijn, gaan we eens lekker wat hachee maken ofzo.
pi_63788480
Wat een gaaf idee!! Hier gaan we ok maar eens aan meedoen! Wat meer groente en fruit is nooit weg
pi_63846131
Heb de groenten van vorige week nog niet eens op, maar woensdag krijgen we:
Slamix
Spruiten
Wortelen
Zuurkool
Witlof
Uien

Lekker spruitjes met krieltjes, spekjes en uien gebakken. Wortelen gewoon zo en de sla komt ook altijd wel op. Zuurkool gestampt met een stukje vlees erbij. En de witlof gewokt met een pepertje en grote garnalen.
Sweet and innocent...
pi_63932029
Jarno, hier vorige week ook geen venkel. Wel een hoop ui. Chris kreeg van de groentevrouw een lekkere banaan, om onderweg naar huis op te peuzelen. Dus heb er niet te moeilijk over gedaan.

Wij krijgen vandaag de bloemkool van vorige week

En daarna lekker aan het nieuwe pakket. Deze keer weer een stapel uien. en die van vorige week (een kilo) waren ook nog niet op.. EN ik hou niet van uien.. Dus vriendlief maakt er dit weekend maar lekker uiensoep van. En in de hutspot.

De knolselderij zit al gedeeltelijk in een groentesoep (maar aardappel en winterpeen)

Hoe doen ze dat bij jullie met de feestdagen? onze groentevrouw krijgt ze dan waarschijnlijk op dinsdag. Maar misschien dat we ook wel een weekje of 2 overslaan. We zijn dan toch steeds bij familie.
pi_63956655
Uien kan je ook best lang bewaren volgensmij. Maar ik gebruik ze vrijwel dagelijks.

Ik ga met de feestdagen vakantie opgeven, want gelijk erna vertrekken we toch op wintersport.
Sweet and innocent...
pi_63956699
Hier kunnen we ook weer hutspot gaan maken, wortels en ui waren weer present. Een paar keer herhaling of afwijking is geen probleem, maar het moet geen gewoonte worden natuurlijk!
pi_63957710
de wortels en uien stonden deze week toch ook op het schema?
hier hebben we alleen winterpeen ipv waspeen, maar ach een beschaafde hoeveelheid.
Wel veel fruit deze keer, een appel of 6/7 en nog meer mandarijntjes.
Vind herhaling om de week met sommige dingen niet zo'n probleem, maar dan hoeft het geen kilo wortels per 2 weken te zijn.

Ik heb net even gekeken wat er in de tas rond kerst zit.
onze combitas zou dan zijn.
Bloemkool, Kool rood, Sperziebonen, Pompoen oranje, Waspeen verpakt, Tuinkers, Appel Santana, Appel Rode van Boskoop, Mandarijn

rodekool en pompoen is desnoods nog weken goed te houden, bloemkool en waspeen blijft ook wel even goed, sperziebonen en tuinkers is zo op.
Hier dus gewoon een tas dan. Ik wacht nog ff af wat er in die van rond nieuwjaar zit, misschien slaan we die dan over.

Nu 3 avonden op rij weg, eens kijken hoe hard we dan door moeten eten om weer op schema te zitten

Alleen nog steeds die uien hier :S
Iemand een lekker recept voor iets van uientaart/quiche?
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:46:49 #183
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63958511
quote:
Dat is niet zo vreemd; in Timor wordt boerenkool gegeten ( geroerbakt met zout vlees ) met satesaus.
Ontzettend lekker.

Andijvie komt qua smaak in de buurt, dus de combi vind ik niet eens zo heel vreemd.

@ J; ui en wortel vinden een grote pan boeuf bourgignon ook heerlijk hoor.
En de rest kun je lekker inmaken ofzo

Ik zit nog steeds te twijfelen over die stomme tas. Enerzijds denk ik dat het inspireert om meer met groenten te experimenteren, anderzijds zou ik me zo verplicht voelen.

*denkt er nog even over na*
pi_64050398
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:46 schreef SHE het volgende:

[..]

Ik zit nog steeds te twijfelen over die stomme tas. Enerzijds denk ik dat het inspireert om meer met groenten te experimenteren, anderzijds zou ik me zo verplicht voelen.

*denkt er nog even over na*
Vaak kan je het gewoon een paar weken proberen
Sweet and innocent...
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:54:49 #185
37150 livelink
pi_64073447
Ik ben ook wel blij dat ik gewoon bij de boer zelf de groenten die ik wil hebben kan kopen in de hoeveelheden die ik wil hebben. Ik weet niet of ik aan zo'n tas zou zijn begonnen.
pi_64150004
Hadden jullie ook bananen als extraatje in de vitatas?
Vandaag maar eens iets verzinnen met de aardperen. Ik denk dat ze in de oven belanden, met wat gekruide aardappels en een goed stuk vlees.. Goed idee?
  vrijdag 19 december 2008 @ 14:28:45 #187
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_64150462
quote:
Spruitjes met satesaus zijn de bom.

Tevens tvp
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_64166059
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:33 schreef Innocence het volgende:
met ham en kaas, zo heb ik dus die afkeer ontwikkeld. Er is weinig dat ik echt niet lust, maar dat krijg ik met m'n neus dicht nog niet weg, brrrr...

Preiquiche lijkt me niet zo, maar ga ik gewoon probere. Misschien heel fijn gesneden en met lekkere ham erbij?! Of heb je een toprecept voor me?
Heb pas eens ouderwetse nasi gemaakt, daar vond ik het wel lekker in. Maar dan ook maar een halve prei.

Prei met zalm en ansjovis?
Prei fijn snijden en ondertussen de ansjovis in de pan mikken bakken tot ze een stuk kleiner zijn en dan de prei erbij en licht aanbakken.
Kleine ovenschaal en daarin pp een stukje zalm prei erover en minimaal 20 minuten op 200 graden.
Zelfs de groentegruwer hier eet het met plezier (doe er meestal wat rijst bij nog)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_64166348
quote:
Op woensdag 26 november 2008 18:05 schreef Innocence het volgende:
Pfff, is de inhoud van het pakket op het laatste moment gewijzigd. En ik heb veel ingredienten al gekocht voor wat ik wilde maken.

Het is nu:
Savooijekool
Uien
Knolvenkel
Rode bieten
Slamix
Groenselderij

Dus alleen de bietenrisotto staat nog op het programma...
Savooiekool weet ik nog een heerlijk pastagerecht mee.

Iemand die wat leuks met de rest weet, icm saucijzen en oesterzwammen? De rest van de boodschappen zijn gelukkig houdbaar.

Sowieso groenselderij, wat moet je nou met meer dan één stengel?

Selderij kan heerlijk in de risotto samen met de zwammen (ben nu vast te laat maar voor de volgende keer dan )
pi_64166547
Leuk topic! Maar ben bang dat ik te crea ben voor de tas maar niet voor de bio winkel
Verzin iedere week een lijst met recepten voor de week erop duss dat zou zonde zijn maar bio gaan we zeker proberen en dan geen standaard groenten
pi_64174306
Je bent inderdaad een beetje laat

Selderij is in de risotto gegaan en de prei-quiche bleek juist erg lekker te zijn.

Ik heb m'n abonnement even twee weken stopgezet, zijn er veel mensen die het nog gebruiken tijdens de feestdagen? Baal wel dat ik nu de schorseneren mis, hopelijk komen die er nog eens in deze winter.
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † zaterdag 20 december 2008 @ 12:11:44 #192
43556 miss_dynastie
pi_64174450
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:03 schreef Innocence het volgende:
Ik heb m'n abonnement even twee weken stopgezet, zijn er veel mensen die het nog gebruiken tijdens de feestdagen? Baal wel dat ik nu de schorseneren mis, hopelijk komen die er nog eens in deze winter.
Ik ben ook even gestopt, de tweede week van december hadden ze alleen maar tassen met dingen die we al regelmatig hadden gehad/minder lekker vinden en nu is het allemaal zo rommelig... even een stop dus, inderdaad.
  zaterdag 20 december 2008 @ 13:15:33 #193
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_64175795
Ik had idd ook bananen extra, scheelt wel, ik vond het fruitaandeel best matig namelijk deze week.
Verder nog steeds tevreden
  maandag 29 december 2008 @ 21:45:27 #194
160778 t_igger
"T I, double G-ER"
pi_64479258
Wat te doen met wortels???
D'r ligt nog een kilozak in de koelkast, en woensdag komen daar weer wortels bij....

Morgen bloemkoolcurry maken, daar kunnen mooi ook weer flink wat van de uien in, en het zakje sperzieboontjes wat hier nog ligt.
Ondanks alle feestdagen valt het mee met de overtollige groenten.

Ow en zuurkoolrecepten zijn ook welkom, dat is niet bepaald favoriet hier, maar wel lang houdbaar, dussuh het hoopt een beetje op.
Rabbit: "Tigger where are your manners?"
Tigger: "I don't know but I bet they're havin' more fun than I am."
pi_64481527
Wij hebben de tas ook even op pauze gezet, met kerst, oud &nieuw en een weekendje weg was het allemaal niet erg praktisch en we kunnen zo mooi even de voorraadjes wegwerken. De 7e gaan we weer een verse tas halen.

Vandaag hebben we zuurkool uit de oven op: laagje zuurkool in een ingevette ovenschaal, gekruid geruld gehakt er overheen en verse aardappelpuree. Altijd lekker!
pi_64507150
zuurkool is vandaag met oma meegegaan, er lagen hier nog 2 zakjes en er komt er morgen weer 1 bij, dat leek ons wat overdreven.
De bloemkoolcurry was lekker.
maar die wortels... wordt veel hutspot denk ik en worteltjestaart...
pi_64692769
Wortel-gehakt taart is erg lekker ! Recept kun je vinden op www.odin.nl

Op www.odin.nl kun je bij recepten kiezen op ingrediënt. Lekker makkelijk.

Moet ik nog vermelden dat wij een odin tas hebben
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_64721512
Wortelovenschotel maak ik graag, maar er zitten nooit genoeg worteltjes in het groentepakket. Heb het recept ooit eens van m'n moeder gekregen en vind het zo lekker.

Ik doe het naar het originele recept met een zakje goulashmix en shoarmakruiden, maar dat kan je natuurlijk ook vervangen door wat anders/zelfgemaakts.

Ingrediënten
500 g worteltjes
1 ui
3 dl water
1 teentje knoflook
400 g gehakt
1 el shoarmakruiden
1 el ketjap
1 zakje aardappelpuree en melk of water om deze te maken
1/2 zakje mix voor goulash

Materialen
Grote ovenschaal

Bereiden
-Worteltjes met weinig water en zout in ongeveer 20 minuten koken.

-gehakt rul bakken.

-ui en knoflook snijden en meebakken

-shoarmakruiden, goulashmix en water toevoegen.

-heel even doorkoken

-aardappel puree maken

-wortels in schijfjes snijden en op de bodem van de ovenschaal leggen

-gehaktmengsel eroverheen

-bedekken met aardappelpuree

-in laten trekken, je kan het ook bijvoorbeeld een dag vantevoren maken en in de koelkast bewaren.

Oven voorverwarmen op 200 graden en de ovenschotel ongeveer 30 minuten in de oven zetten totdat deze een knapperig korstje heeft.
Sweet and innocent...
pi_64727733
Jij hebt nooit 500gr wortels in je groentenpakket??

Dat is nou net het geen dat hier altijd per kilo komt
pi_64761154
Ok, toch maar even vragen voordat het vanavond een fiasco wordt. . We hebben nog een overblijfsel van een oud pakket in huis dat we vanavond op willen maken, nl. bietjes. Ze zijn voorverpakt, dus ik ga er vanuit dat ze al schoongemaakt e.d. zijn dan? En dan? Hoe lang koken of zijn er leukere dingen mee te doen?

We hebben eigenlijk alleen aardappels en wat ui in huis... . Plus wat er straks in de tas zit, volgens mij moet dat
quote:
Uien, Koolraap, Venkel, Pastinaken, Prei, Kastanje champignons verpakt, Peren Conference, Mandarijn
zijn.
pi_64761237
Stamppot rode bietjes!! Zooooo lekker
pi_64761431
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 10:35 schreef Isabeau het volgende:
Stamppot rode bietjes!! Zooooo lekker
Klinkt goed! Heb je een receptje of Google ik ff?
pi_64761449
Nou ja, ik heb wel een recept in mijn grootmoeders kookboek, maar ik heb even geen zin in overtypen dus dan zou ik gaan googlen. En dat kan je vast ook wel
pi_64761546
Hoe lang kook je verpakte bietjes eigenlijk? ZIjn die dingen al voorgekookt ofzo? .

* Jarno is bietjesn00b. .
pi_64766611
Die vacuum-bietjes, die warm ik even op met een klein klontje boter, en zonder het vocht. Ze zijn al gaar genoeg. Dus koken hoeft niet.
En dan lekker saai naast gekookte aardappels, en een gehaktbal
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:17:28 #206
219565 TruIvy
Shine, baby, shine!
pi_64766783
Leuk! Biogroententopic! Ik ben er mee gestopt, want ik eet lang niet altijd thuis en kon al die groenten niet bijhouden. Maar blijf toch even kijken; die rare knollen, bollen en bladeren kunnen wel verschrikkelijk lekker zijn!
Jarno: versgekookte bietjes zijn veel lekkerder!
pi_64766804
Ik heb eigenlijk nooit kroten voorverpakt gehad, dus dat weet ik niet.

Worteltjes heb ik inderdaad nooit een hele lading, hoogstens een paar winterpenen. Toch jammer zo'n 1-persoonspakket... Heb de ovenschotel al wel eens met meerder 'wortelachtige' knollen gemaakt, pastinaak enzo.

Vanavond lekker pompoensoep!

Verder in het groentepakket:
quote:
Pompoen
Witte kool
Broccoli
Andijvie
Courgette
Taugé

I.v.m. de vorst kan er helaas geen andijvie geoogst worden, de andijvie wordt vervangen door zuurkool
He bah, ik heb al zoveel zuurkool op voorraad. Had wel zin in rauwe andijviestampot.

Eten nu de kool en tauge in een wokgerecht, de brocolli in een pastasalade met zalm en sinasappel en de courgette in een pastaatje met garnalen.

Zuurkool stoof ik wel lekker met spekjes enzo, dan moet dat maar Of heeft iemand leukere tips?

[ Bericht 10% gewijzigd door Innocence op 07-01-2009 13:56:50 ]
Sweet and innocent...
pi_64767018
http://www.ah.nl/recepten/recept/?id=72834&rq=zuurkool
Lijkt me niet gek, maar ik moet er weer zoveel voor in huis halen. Is het echt zo'n 'slank' gerecht als er staat?

of een quiche met zuurkool, maar dat voldoet zeker niet aan dat criterium
Sweet and innocent...
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:31:09 #209
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64767293
Voorverpakt? Geschild ook al? Vaak zijn ze dan ook al gekookt. Dan kun je ze zo raspen en salade van maken of zo. Als ze nog niet geschild en gekookt zijn kun je ze in de oven garen, dat schijnt het lekkerst te zijn. Maar ik heb er eigenlijk nul ervaring mee want bietjes is het enige dat mijn lief niet blieft.
pi_64989747
De bietjesstampot was heerlijk, bedankt voor de tip Isa! .

Van het weekend de prei-pastinaak soep die op het briefje bij de Vitatas zat stond gemaakt. Hij is direct de vriezer ingegaan (was eigenlijk om de groenten op te maken) maar het voorproeven was al veelbelovend!
pi_65025701
Uhh heb deze week mangold ??? in mijn pakket gevonden. Geen idee wat ik daar mee kan doen.

Toevallig een 80 jarig omaatje wat dit topic leest en deze groente nog van vroeger kent ?
pi_65026145
Ik ken het ook niet. . Is het dit spul : http://de.wikipedia.org/wiki/Mangold ?
pi_65026786
Ja het lijkt zegt maar op een krop paksoi
pi_65027413
Mangold In grootmoeders tijd was mangold een populaire groente, maar hij is later wat in vergetelheid geraakt. Tegenwoordig kunt u hem echter in toenemende mate weer aantreffen op weekmarkten, in supermarkten en zelfs als diepvriesproduct.De smaak ervan lijkt op die van spinazie, maar kruidiger en notiger. Mangold past goed bij gebraden vlees, vis en eiergerechten. Hij kan worden verwerkt in eenpansgerechten, hartige taarten en ovenschotels. De bladeren zijn ook zeer geschikt voor het bereiden van rollades.Mangold en Zilversteel zijn familie van elkaar en de recepten zijn dan ook op beide van toepassing.
[Odin]

Klinkt interessant...
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † woensdag 14 januari 2009 @ 20:37:35 #215
43556 miss_dynastie
pi_65045464
Ik moet het ook maar weer oppakken, helemaal nog niet aan toegekomen
Volgende week zit er kliswortel in
pi_65294070
Ja, echt een bizarre tas deze week. Heb ook geen idee wat ik met die kliswortel aan moet. Voor morgen wou ik een raapstelen stamppot maken, met spekjes en ui en 2 van die zoete bataten erbij. Die butternut pompoen komt ook wel op (zie ook Butternut squash, een soort pompoen. ) maar die kliswortels... . Het lijken een soort schorseneren ofzo?
pi_65294098
En toen kwam ik Kliswortel in mijn groententas tegen vandaag...

en wat moeten we daar nu weer mee

de raapsteeltjes worden morgen stamppot, de witte kool ovenschotel met gehakt en geitenkaas
en de pompoen en zoete aardappel maken we vast ook wel wat lekkers van...die komen altijd wel op, desnoods als muffins
pi_65294134
hahaha Jarno, gelijkwaardig probleem dus
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:58:31 #219
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_65294264
Ik meld me hier ook maar! Vanaf vandaag hebben wij ook een groente-abonnement (zelfs een combi waar ook fruit bij zit) van Odin. Vandaag gekregen:

Pompoen
Sjalotjes
Appels
Bananen
Venkel
Zuurkool

Iemand nog lekkere recepten voor de venkel en pompoen? Zuurkool mag ook . Alledrie heb ik nog nooit gegeten.. .
pi_65294445
Wij hebben de venkel vorige keer verwerkt in een lasagne. Erg lekker! Geeft een wat frisse smaak. Maar op vitatas.nl vind je ook 10-tallen recepten met venkel. Zuurkool is lekker uit de oven met aardappelpuree.
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:40:17 #221
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_65297716
Bedankt voor de tip van de site. De ovenzuurkool klinkt prima. Helaas ben ik vegetarier en eet ik dus geen ham, maar ik bedenk wel wat anders .
pi_65306815
Pompoensoep is fantastisch! Lekker met een beetje room en dan goed pureren, wordt het fluweelzacht.
Kan je die zoete aardappel ook erg goed voor gebruiken.

Of anders een roerbakschotel met blokjes pompoen en zoete aardappel.

Venkel vind ik aardig door de risotto, maar heb ik vorige week heel fijngesneden met een uitje en knoflook en gebakken met gehakt. Beetje kruiden naar smaak en dan in een ovenschotel met aardappelpuree erover.
Zat niet heel veel smaak aan, maar vond het wel erg goed te eten.
Sweet and innocent...
pi_65320350
De venkel-pompoen soep staat hier te pruttelen !

Nu nog iets bedenken met zuurkool

* RoaRRR houdt helemaal niet van zuurkool
pi_65518530
Redelijk gangbare tas hier deze week, gelukkig (de kliswortels van vorige week liggen nog in een hoekje oud te worden vrees ik). Zaten er bij jullie ook yoghurtjes bij? Die zijn . lekker! .
pi_65519336
De Klitwortel kan in de Soep J.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_65519355
Overigens ik heb dus niet zo een groente tas maar werk bij een groente verwerkend bedrijf , en heb alle dagen verse groenten tegen inkoop
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_65519388
Kliswortel met (verse) tijm
800 g kliswortel, schoongeboend (niet geschild) – 2 el rode wijnazijn - 1 el olijfolie - 1 teen knoflook, fijngehakt - 3 el droge witte wijn - 2 tl verse tijm of ½ tl droge – ½ tl zout – ¼ tl peper

Snijd de kliswortel in plakjes van ½ cm. Doe de plakjes in water met een beetje citroensap of azijn tegen verkleuren.
Breng ruim een liter water met 1 el rode wijnazijn aan de kook. Voeg de kliswortel toe en breng opnieuw aan de kook. Laat de groente op laag vuur 10 min. koken of tot ze bijtgaar is. Giet dan af. Verhit olijfolie in een anti-aanbakpan. Voeg knoflook toe en bak de knoflook tot ze gaat kleuren. Voeg de afgegoten kliswortel toe en bak deze tot ze goudbruin (toverwoord) begint te kleuren. Voeg wijn, tijm, zout, peper en de overblijvende azijn toe en kook nog 1-2 minuten om de smaken van de ingrediënten te vermengen.

lijkt me ook nog wel te doen.
pi_65521805
Help, ik heb winterpostelein in mijn tas.
Nu wilde ik dat altijd al eens proberen dus ik heb er wel eens recepten mee gelezen alleen nu heb ik het in huis maar het meurt als de ziekte. Gaat dat er nog af als je er 'iets' mee doet en smaakt het beter dan het ruikt?
pi_65522251
Postelein

Gewoon ff koken tot het slinkt net als spinazie , Heeeeeeeeeeeeerlijk
pi_65524446
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 11:34 schreef Joene het volgende:
Postelein

Gewoon ff koken tot het slinkt net als spinazie , Heeeeeeeeeeeeerlijk
Daarvoor is het te weinig denk ik, in ieder geval wel voor 2 personen.
Misschien dat ik de pesto die RobinOok postte ga proberen.

(Maar vertel me alsjeblieft dat het niet zo smaakt als het nu ruikt... )
pi_65524519
Ik heb nog nooit wat raars geroken aan winterpostelein. Vind het vooral fris, maar het beschadigd wel erg snel (net zoiets als verse spinazie). Is het niet gewoon bedorven?
Door de pasta of een stampot heenscheppen!
Sweet and innocent...
pi_65524640
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 12:34 schreef Innocence het volgende:
Ik heb nog nooit wat raars geroken aan winterpostelein. Vind het vooral fris, maar het beschadigd wel erg snel (net zoiets als verse spinazie). Is het niet gewoon bedorven?
Door de pasta of een stampot heenscheppen!
Bedorven lijkt me niet. Het ziet er prima uit en het is gisteren bezorgd en heeft sindsdien in de koelkast gelegen. De kwaliteit van mijn pakketten is altijd prima.
pi_65654319
waardeloos pakket deze week:
quote:
Zuurkool (boerenkool kan helaas niet geoogst worden i.v.m. de vorst)
Groenselderij
Goudreinetten
Rode kool
Knoflook
Pastinaken
Stoofvlees maken, aardappeltjes erbij en dan rode kool met appeltjes voor m'n vriend, want dat lust ik echt niet. Of zijn er ook lekkere dingen met rode kool te maken?
Pastinaakpuree kijk ik nu al naar uit, groenselderij kan door een bolognesesaus en zuurkool komt ook wel op.
Lijkt zo weinig...
Sweet and innocent...
pi_65668666
Van rode kool kan je met zurige appels ook een rauwkost salade maken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65857289
Die tas met kliswortel hadden we hier ook (Vitatas een weekje geprobeerd, nu aan de Odin) en wij vonden hem lekker!
Raapsteeltjes in de stamppot zoals de meesten hier, pompoen geroosterd en geserveerd met risotto en spruitjes (bijgekocht) met daarbij pijnboompitjes, gepofte knoflook en uitgebakken biologisch ontbijtspek. De witte kool 3/4 in boter en witte wijn gestoofd voor bij stoofvlees en aardappelpuree en het overige kwart geroerbakt samen met de in stukjes gesneden kliswortel, zelfgemaakte curry en garnaaltjes, geserveerd met rijst met kurkuma. Allemaal heerlijk!
Oh en van de rest van de pompoen en de bataten soep gemaakt met ingevroren zelfgemaakte kippenbouillon.

Nu dus de Odintas... recepten voor de rode kool zijn welkom! Er zat een recept bij voor rode kool met pasta, en op de site staat nog een recept voor rode kool met linzensaus, maar ik twijfel nog. We zijn niet echt kooleters.
Verder in de tas:
bloemkool
koolraap
veldsla
radijs
dat komt dus wel op!
pi_65867844
Ik zou dit ook wel willen, maar dat afhalen... De winkels waar dat kan zijn ook niet zo lang open en als je werkt wordt het dan toch wel weer een gedoe. Of ik zou een verkooppunt moeten zoeken in de buurt van m'n werk...
Sanity is (not) statistical
pi_66056331
Wij halen hem gewoon op zaterdag.

Vorige week de sla en radijs in een heerlijke salade verwerkt. We hadden nog olijfjes en avocado, dressing bijgemaakt en daarbij champignonrisotto.

De koolraap is voor de helft in de puree gegaan, met een boel gepofte knoflook, een zoete aardappel die er nog lag en gewone aardappels. Erbij een stukje witvis uit de diepvries gepaneerd en gebakken.

Voor de rode kool hebben we toch het recept erbij geprobeerd en het was heerlijk. Wel wat aangepast, met een scheut rode wijn erdoor, geitenkaas erbij en meer knoflook. Oh en de rozijnen weggelaten. Rode kool dus gestoofd met knoflook, uien, pijnboompitjes en geitenkaas in wat rode wijn, dan in de oven met geraspte kaas erover en geserveerd met volkorenpasta.

Een halve bloemkool is in de curry gegaan, samen met de filets van een hele scharrelkip. Beetje Indiaas-achtige curry gemaakt met veel komijn en kerrie massala, en kokosmelk en tomatenpassata. Geserveerd met zilvervliesrijst gekookt met kurkuma (dus geel).

De rest van de scharrelkip is in de soep gegaan - bouillon van getrokken en in drie bakjes verdeeld om in te vriezen. Met de inhoud van 1 bakje soep gemaakt, met de andere helft van de bloemkool en aardappel erdoor.

De tweede helft koolraap gaat vanavond door de aardappelpuree, die we eten met stoofvlees en geroosterde pastinaak uit het pakket van deze week.

Dan hebben we alleen nog de rodekool over, eten we morgen nog eens die pasta. Volgende week pastinaak (nog de helft over), spitskool, witlof (de konijnen zijn blij), broccoli en uien.
pi_66067645
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 15:58 schreef Melusine het volgende:
Wij halen hem gewoon op zaterdag.

Nou, ik zie op die sites een 'afhaaldag' staan, dus dan neem ik aan dat je hem dan moet halen en als je hem kan laten staan wordt je groente er ook niet verser op. Ik heb geen vaste vrije dag in de week, dus dat vind ik erg onpraktisch.

Maar even voor de duidelijkheid, moet je die tas dan op de afhaaldag afhalen, of doen ze daar niet moeilijk over?

Nog een vraagje trouwens: is de groente altijd echt goed vers? Dat vind ik ook wel belangrijk om te weten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Maeghan op 14-02-2009 22:11:06 ]
pi_66126020
De afhaaldag betekent dat de tas vanaf dan kan worden opgehaald, niet dat het op die dag moet. De tassen worden die dag geleverd op het afhaalpunt.
Onze afhaaldag is donderdag, en die paar dagen maken dan natuurlijk niets uit. De meeste groenten kun je makkelijk een hele tijd bewaren in de koelkast, en we gebruiken de bederflijke dingen eerst (bijv. raapsteel en sla). De houdbare groenten, zoals de verschillende koolsoorten en knollen en uien enzo blijven zeker twee weken goed.
Bovendien hebben supermarkten ook niet elke dag verse aanvoer he. Sommige groenten en fruit liggen volgens mij veel langer in de supermarktschappen dan die paar dagen. Ik heb bij zowel AH als Dirk meermalen beschimmelde groente/fruit aangetroffen (ook veel verse dingen, maar zeker niet altijd)

Tot nu toe waren de groenten in het pakket hartstikke vers. Pastinaken, bataten en pompoen stevig, kolen strak in het blad en glanzend, de sla was niet verlept, radijsjes knapperig. Veel kan ik er niet over zeggen omdat we nog maar 3 pakketten hebben gehad, maar daarover zijn we iig erg tevreden. Ik verwachtte juist wat minder "mooie" spullen, omdat er natuurlijk geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Maar bijvoorbeeld de broccoli van deze week is de mooiste die ik ooit heb gezien, ziet er echt goed uit!
pi_66126331
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 21:58 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Maar even voor de duidelijkheid, moet je die tas dan op de afhaaldag afhalen, of doen ze daar niet moeilijk over?

Nog een vraagje trouwens: is de groente altijd echt goed vers? Dat vind ik ook wel belangrijk om te weten.
Hier doen ze ook niet moeilijk over later afhalen, de tas gaat gewoon de koeling in.
pi_66136372
Fijn om te horen dat dat geen probleem is. Meestal kan ik of vrijdagochtend, of zaterdagochtend wel, dus dat is dan niet zo'n probleem.

En ook mooi dat het goed vers is.

Overigens een supermarkttip voor verse groente: op voorverpakte groente staat vaak een code van een cijfer en een letter. Dat zijn de week en dag waarop de groente verpakt is. Dus als je nu ergens uien ziet liggen van 4B, moet je ze niet kopen, want die zijn dus van dinsdag week 4.
pi_66136964
Leuk weetje, wist ik niet.

Andere supermarkttip: koop geen voorgesneden groente uit het koelvak. Als je al voorgesneden wilt kopen haal het dan uit de vriezer. Omdat dit vrij snel verwerkt en ingevroren is na het oogsten treedt er minder vitamineverlies op dan bij koelvers wat eerst verwerkt, dan vervoerd en dan nog een week in het koelvak ligt.
pi_66137338
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Leuk weetje, wist ik niet.

Andere supermarkttip: koop geen voorgesneden groente uit het koelvak. Als je al voorgesneden wilt kopen haal het dan uit de vriezer. Omdat dit vrij snel verwerkt en ingevroren is na het oogsten treedt er minder vitamineverlies op dan bij koelvers wat eerst verwerkt, dan vervoerd en dan nog een week in het koelvak ligt.
Nee, veel groentejongens ook niet. Het gebeurt regelmatig dat ik naar zo'n knul toeloop met een zak uien van 12 weken oud en zeg 'misschien moet je het vak even nakijken' en dat ze me aan staan te kijken alsof ik iets heel geks zeg. Zelfs wel meegemaakt dat een groentejongen me ging vertellen dat het normaal was dat aardappels (in een zak die inmiddels ook een week of zes oud was) van die groene vlekken en uitlopers hadden.

Vandaar dus ook dat er zo veel oude zooi ligt - veel van die gasten weten het niet.

Dat, en groenteboeren in supermarkten zijn meestal jongens. En ook nog meestal jongens die niet zo veel hebben met groente (en dat zeg ik netjes), dus niet weten hoe het eruit hoort te zien, hoe het hoort te ruiken, etc. en meestal hebben ze ook niet zo veel met schoonmaakdoekjes. -> Lekkende zakjes rode kool van vijf weken over de datum en een bak vol fruitvliegjes. Of citroenen die zo hard zijn dat je er iemands hoofd mee kan ingooien. Ze hebben het gewoon niet echt door, meestal. Ik moet de eerste man nog tegenkomen die uit zichzelf besluit om de bak met appels eens na te kijken op rotte exemplaren of die het merkt dat de aardbeien zo beschimmeld zijn dat je drie meter verderop flauw valt van de stank...

Maar goed, ik dwaal af.
pi_66157811
Hier kunnen we de groente in de winter wel eens een dag later halen, maar liever niet hoor. In de zomer al helemaal niet.

Maar ze staan dan ook achter in een klein winkeltje, dus dat neemt nogal wat plek in en in de warmte bederft het snel.

Misschien dus eerst eens langsgaan als je een ophaalpunt uitkiest, want dat zal per plek best wel schelen.

Deze week aardperen (nog nooit op), tuinkers, knolselderij, knolvenkel en veldsla.
Heb al lekkere ideeën, alleen wat doe je nou met tuinkers?

Een paar plukjes op brood gaat wel, maar zo'n heel bakje?
Sweet and innocent...
pi_66175928
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:47 schreef Innocence het volgende:
Hier kunnen we de groente in de winter wel eens een dag later halen, maar liever niet hoor. In de zomer al helemaal niet.

Maar ze staan dan ook achter in een klein winkeltje, dus dat neemt nogal wat plek in en in de warmte bederft het snel.

Misschien dus eerst eens langsgaan als je een ophaalpunt uitkiest, want dat zal per plek best wel schelen.

Deze week aardperen (nog nooit op), tuinkers, knolselderij, knolvenkel en veldsla.
Heb al lekkere ideeën, alleen wat doe je nou met tuinkers?

Een paar plukjes op brood gaat wel, maar zo'n heel bakje?
Lekker pittig door de veldsla!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_66180607
Nou ja, mijn afhaalpunt heeft even niet te kiezen dan. Ik heb de tas aangevraagd en ik kan vrijdag niet omdat ik toevallig om 8 uur moet beginnen, normaal pas om 13, en die winkel is maar tot 17:30 open en dat red ik niet met reistijd vanaf m'n werk. Dus het wordt toch echt zaterdagochtend.
pi_66870425
Week 11
Zuurkool
Zoete bataat
Slamix
Uien
Prei
Taugé

O, nee, volgende week weer een zakje zuurkool erbij! Mijn vriend lust geen zuurkool, dus ik kom er ook niet aan toe om het te eten. En er liggen al twee zakjes in de groentela! Voor de rest vind ik het maar een allegaartje... roerbakschotel met taugé, ui en prei (champignons bij kopen). Een keertje sla en wat met die bataten?
  maandag 9 maart 2009 @ 19:57:09 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66871470
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:29 schreef Yinny het volgende:
Week 11
Zuurkool
Zoete bataat
Slamix
Uien
Prei
Taugé

O, nee, volgende week weer een zakje zuurkool erbij! Mijn vriend lust geen zuurkool, dus ik kom er ook niet aan toe om het te eten. En er liggen al twee zakjes in de groentela! Voor de rest vind ik het maar een allegaartje... roerbakschotel met taugé, ui en prei (champignons bij kopen). Een keertje sla en wat met die bataten?
Is zoete bataat niet een pleonasme, een bataat is een zoete aardappel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 9 maart 2009 @ 19:59:19 #249
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_66871540
Piet
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_66871598
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:29 schreef Yinny het volgende:
Week 11
Zuurkool
Zoete bataat
Slamix
Uien
Prei
Taugé

jammer, Rotterdam ik was 't met plezier komen ruilen

zuurkool!

* motorbloempje zet op lijstje
Ja doei.
  maandag 9 maart 2009 @ 20:16:42 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66872219
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:59 schreef Vivi het volgende:
Piet
Hee Vivi
*Knuf*
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66885371
Ik heb hetzelfde pakket!

We eten preiquiche, bataat in een oosters stoofpotje (zoiets als bij de roti), zuurkool lekker stoven met spekjes en de sla bij een broodje shoarma of in een pastasalade.

Maar het zijn wel steeds nietszeggendere ingredienten, veel kiemen en uien, het lijkt gewoon zo weinig...
Sweet and innocent...
pi_66983268
Woensdag een gedeelte van de prei gebakken met wat knoflook, Italiaanse kruiden, oesterzwammen, kastanjechampignons en hamblokjes. Samen met wat spaghetti gegeten. Vandaag de sla opgegeten met romatomaatjes, avocado en gerookte kip, met daarnaast een pizzaatje uit de vriezer (foei!).
Morgen de laatste 2 preien, roerbakken met die peper van vorige week, een ui, kipblokjes, taugé, wat zwartebonensaus en dat met rijst. Ik heb de zoete aardappelen al vast gepoft in de oven voor dit:
http://allrecipes.com/Rec(...)-Classic/Detail.aspx
Moet het wel aanpassen, aangezien ik maar 3 aardappelen heb.
Euh...dan moet ik zaterdag toch nog maar een keer boodschappen doen, geen groente meer in huis dan...
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:19:51 #254
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67006202
Ik voel een nieuw kapsalon-achtig en super-Hollands gerecht aankomen, onder het motto:

We weten niet wat we moeten met de rest van de zooi in deze tas
Maar weggooien is ook zo wat voor al dat geld.

Dus flikker alles maar in een pan
Zet er een staafmixer in, vuur eronder,
VEEL sambal erdoor om de smaak te verhullen
et voila 1 grote "groentepakket speciaal"

Binnenkort bij een snackbar bij u in de buurt.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:25:12 #255
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67006392
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 19:39 schreef livelink het volgende:
Wij hebben geen groentenpakket, maar halen groenten bij de boer zelf. En al sinds enige tijd zijn de rode bieten volop verkrijgbaar. Nou zijn die sowieso wel heel lekker, maar we wilden toch wel eens afwisseling. Dus laatst hebben we deze rodebieten lasagne gemaakt. Hij was erg lekker, de kinderen vonden hem ook geweldig.
Vergeet de borsht niet!
Het grote soeptopic deel II
pi_67105789
Rode kool
Winterpostelein
Bloemkool
Pastinaken
Goudreinetten
Tuinkers

De rode kool ga ik met een appeltje compote van maken, zodat vriendje dat een keer bij stoofvlees kan eten.
Tuinkers heb je ook al niets aan, dus zal alweer alsnog veel groente bij moeten kopen
Sweet and innocent...
  maandag 16 maart 2009 @ 16:53:07 #257
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67106088
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:44 schreef Innocence het volgende:
Tuinkers heb je ook al niets aan,
Op toast met roomboter:
Tuinkers
beetje Citroensap
beetje Suiker

,, had ik op de kleuterschool geleerd

erg simpel en erg lekker
pi_67106168
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:53 schreef Leef het volgende:

[..]

Op toast met roomboter:
Tuinkers
beetje Citroensap
beetje Suiker

,, had ik op de kleuterschool geleerd

erg simpel en erg lekker
Ga ik morgenochtend eens proberen!
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † maandag 16 maart 2009 @ 17:02:45 #259
230491 Zith
pls tip
pi_67106437
Is het qua geld nog een beetje voordeliger (dan als je het bij de goedkopere groentewinkel koopt)?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 16 maart 2009 @ 17:21:11 #260
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67107028
Misschien past honing beter bij tuinkers ipv suiker bedenk ik me net.
pi_67126101
Het is inderdaad weer een karig pakket. Maar weer eens appelmoes of appeltaart maken...
En winterpostelein vind ik niet zo lekker, maar ja... Met knoflook, een tomaatje, ansjovis, gedroogd pepertje roerbakken en je proeft het bijna niet meer!
Ik vind pastinaken wel lekker, ik ga denk ik Jamie Oliver's recept maar eens proberen. Roosteren met aarappelen en wortels. Lekker met een kippetje uit de oven!
http://www.jamieoliver.co(...)parsnips-and-carrots
pi_67126142
Gisteren de bietenlasagne gemaakt, de peuter des huizes vond het wel lekker geloof ik, zelf vond ik 'm niet zo bijzonder. Vanavond de paksoi en champies en brocolli maar ff wokken, dan is het pakket weer op. Morgen weer de nieuwe halen.
pi_67134465
hier hebben we ook nog bietjes...
die gaan gedeeltelijk door de aardappelsalade en gedeeltelijk door de muffins..

komende week hebben we...
Uien, Bloemkool, Chinese kool, Kool rood, Kool spits, Courgette, Appel Jonagold, Pruimen

dat wordt...
bloemkoolcurry met rijst
wraps met chinese kool en courgette
rodekool met jonagold appel, aardappels en vlees
en spitskoolovenschotel met gehakt

denk ik...

moet wel zeggen dat ik 4x kool in 1 tas wel een beetje lichtelijk overdreven vind...
pi_67134562
Wat een kool idd. .
  † In Memoriam † dinsdag 17 maart 2009 @ 14:58:44 #265
43556 miss_dynastie
pi_67137290
Daarom zijn wij voor de extra tas gegaan, want het was mij iets te kolig
pi_67137369
Volgens mij zit er in de 'Extra' tas wel wat minder ook? Wij hebben de laatste tijd best moeite om alle groenten op te maken die in de Combi zit. Ik zie bijv. nu 5 soorten groenten in de Extra tas tov 6 soorten in de Combi tas. Moeten we alleen weer het fruit apart gaan kopen, was wel handig dat het in één zat nu (hoewel dat dan weer zelden voldoende was voor een week...).
pi_67356350
Okay, morgen dus de Extra tas ipv de Combi tas halen en wat zit er in deze week...? Wéér bloemkool en wéér courgette. Dem. .
pi_67357023
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 13:55 schreef Jarno het volgende:
Okay, morgen dus de Extra tas ipv de Combi tas halen en wat zit er in deze week...? Wéér bloemkool en wéér courgette. Dem. .
Najah die courgette kan je nog grillen ofzo , maar bloemkool men , veel meer dan wokken of koken en een sausje erover kan je er ook niet mee.
pi_67357157
Gisteren lekker een courgette ovenschoteltje gemaakt met gehakt enzo, was erg lekker, zelfs de peuter des huizes had haar bordje zowat leeg, maar bloemkool vind ik idd zo'n geestdodende groente... Zucht.
pi_67357295
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 14:14 schreef Joene het volgende:

[..]

Najah die courgette kan je nog grillen ofzo , maar bloemkool men , veel meer dan wokken of koken en een sausje erover kan je er ook niet mee.
Bloemkoolsoep met een lepel currypasta en een aardappeltje?
  † In Memoriam † dinsdag 24 maart 2009 @ 15:09:25 #271
43556 miss_dynastie
pi_67358745
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 13:55 schreef Jarno het volgende:
Maar niet de beloofde sperziebonen In plaats daarvan een Chinese kool
Vanavond courgette met zalm en dille. Of zo
pi_67358817
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:09 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Maar niet de beloofde sperziebonen In plaats daarvan een Chinese kool
Whaaaaaaaaaaa. Enough with the kolen already! .
  Licht Ontvlambaar dinsdag 24 maart 2009 @ 15:16:56 #273
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_67359018
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 14:18 schreef Jarno het volgende:
Gisteren lekker een courgette ovenschoteltje gemaakt met gehakt enzo, was erg lekker, zelfs de peuter des huizes had haar bordje zowat leeg, maar bloemkool vind ik idd zo'n geestdodende groente... Zucht.
Ook lekker, bloemkool ontdoen van groen, in z'n geheel koken en dan in een ovenschaal leggen. Boter en paneermeel eroverheen en dan even in de oven gratineren. Erg lekker!
En morgen ga ik een recept met gehakt, aardappeltjes en bloemkool in de romertopf proberen, zal recept posten als het bevalt

Ik heb op de markt ook meiknolletjes gescoord. Die ga ik maken met appel en wat witte wijn, receptje van smulweb. Ben eens benieuwd...
pi_67370425
Deze week

groene kool
groenselderij
prei (3 stuks!)
pastinaken
uien

Nu aan het wachten tot de oven *piep* zegt; daar zit een schotel in van groenselderij, tomaatjes, zongedroogde tomaatjes, een restje witlof, uitje en knoflook geroerbakt en bedekt met aardappelpuree met erop plakken brie.
Gisteren niet echt gebruik gemaakt van het groentepakket, had nog courgette en heel lekkere minitomaatjes van de groenteboer waar we het pakket halen. Daar een pastasaus met geitenkaas van gemaakt.
De dag ervoor hadden we romige preisoep (ook wat loof van de groenselderij gebruikt) en dáárvoor geroerbakte groene kool met uitgebakken biologische katenspek, een biologisch runderbraadworstje in plakken erdoor (uit het Odin vleespakket) en aardappelpuree.
Morgen denk ik geroosterde pastinaken, weet nog niet met wat, en we kunnen ook nog een keer van de prei, groenselderij en groene kool eten.
pi_67397814
Bloemkool met pasta is zo lekker en makkelijk!

Ansjovis en knoflook in boter smelten, roosjes erbij (kan kort voorgekookt) en gaarstoven. Dan geraspte kaas, pijnboompitjes en lekkere olijfolie eroverheen. Pasta erdoorheen scheppen en eten!

Wij hebben deze week:
Wortelen ->gewoon zo of in een ovenschotel met gehakt en aardappelpuree
Witlof -> wokken met grote garnalen en flink wat rode peper
Broccoli -> stoven met kabeljauw, krieltjes en mosterd
Winterpostelein -> bij/door de risotto
Paksoy -> chinese kippensoep
Rode ui-> komt ook wel op...
Sweet and innocent...
pi_67545713
En ondertussen alweer een volgende week:
Prei: quiche met spekjes ed
Rode bieten: met aardappelen en een stukje vlees
Winterpostelein: bij de quiche
Kastanjechampignons: weet ik nog niet, misschien in een ovenschotel met gehakt of lekker met kippenlevertjes gebakken of ragout of pizza... Er zullen vast wel weer 2 champignonnetjes inzitten, sta je dan met je leuke plannen
Koolrabi: risotto
Witte kool: gewokt met kip en rijst

[ Bericht 13% gewijzigd door Innocence op 30-03-2009 16:55:52 ]
Sweet and innocent...
pi_67582580
De champignons gaan uiteindelijk in een ragout met kalfsvlees.

Maar koolrabi-risotto lijkt me toch niet zo. Wil er misschien een lasagne van dunne plakken maken. Is dat een beetje te doen en wie heeft er een goed recept?
Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom. Weet echt niet meer wat ik er de vorige keer/keren mee gedaan heb
Sweet and innocent...
pi_67675074
Bij mij:
Woensdag: rauwe postelein en gebakken kastanjechampignon en preitje in een stamppot, met geraspte kaas
Donderdag: een preitje in de aspergerisotto (nee, er zaten geen groene asperges in het pakket, zelf gekocht)
Vandaag: omelet met prei en tomaat (tomaat ook zelf gekocht), roerbakken met runderreepjes en witte kool en shiitake. Met rijst.
Morgen: bieten met aardappels en vlees of in een stamppot met spekjes...
Koolrabi...tja, ik heb nog vis in de vriezer, dus zondag misschien wel dit: http://www.kookotheek.com/ingezonden_recepten/visstoofpotje.htm
Dan is de groente weer op!
pi_67817511
De koolrabi ligt er nog. Ik heb nog wel dat andere kooltje opgemaakt met restje prei: in Thaise groenecurry met tilapiafilet, daarbij nog wat champignons en peultjes.
Vandaag maar het nieuwe pakket ophalen:
Slamix
Raapstelen
Uien
Krulandijvie
Bloemkool
Knolselderij
Tuinkers
Best wel veel groentes die snel moeten worden opgemaakt: sla, raapstelen en krulandijvie. Vanavond maar beginnen met de sla!
  woensdag 8 april 2009 @ 08:24:21 #280
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67817616
raapsteeltjes! Hoei! Het is weer lente!
pi_67825885
quote:
Op woensdag 8 april 2009 08:15 schreef Yinny het volgende:

Vandaag maar het nieuwe pakket ophalen:
Slamix
Raapstelen
Uien
Krulandijvie
Bloemkool
Knolselderij
Tuinkers
Heb ik ook!

Wij eten shoarma met sla, andijviestampot, pasta met bloemkool en knolselderijpuree. De raapsteeltjes ga ik samen met asperges gebruiken in een frisse open lasagne met ricotta.
Misschien dat ik volgende week ook nog uiensoep maak.

De koolrabi is bij mij ook niet opgegaan. Kon echt niets verzinnen en had gelezen dat het rauw ook erg lekker was. Vond het echt niet te eten en heb 'm maar weggegooid
Sweet and innocent...
pi_67889661
Wij hebben al pasta met ham en kaas uit de oven met de sla op.
Gisteren rauwe andijviestammpot en een balletje gehakt.
Vandaag eet ik alleen, dus waarschijnlijk moeten de raapstelen op. Roerbakken met knoflook, een eitje en wat rijst....als ik zin heb om te koken. Of anders inderdaad die koolrabi in een salade: http://kitchen-parade-veg(...)law-with-creamy.html Maar als Innocence zegt dat die rauw niet lekker is...ik twijfel...
Morgen: bloemkool met witte saus en een balletje gehakt (gisteren gelijk extra gemaakt!) en gekookte aardappelen.
Zondag: gebakken zalm met knolselderij-aardappelpuree.
Maandag en dinsdag moet ik werken tot 8 uur 's avonds, dus geen tijd/zin om te koken, maar de hoofdgroentes zijn dan toch op. Tuinkers op brood met kaas. Uien komen ook wel weer op!
pi_67889873
Wat doe ik met tuinkers? We hebben maandag een paasbrunch georganiseerd, zet ik 't gewoon op tafel, is het garnering, wat? Me tuinkersn00b.
pi_67890086
Tuinkers op een beschuitje met roomboter en klein beetje suiker.
pi_67890145
Dus gewoon op tafel zetten met een schaar erbji ofzo? .
pi_67890409
Of je maakt ff wat beschuitjes alvast klaar met roomboter en een beetje tuinkers ?
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:50:49 #287
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67891432
Tuinkers! Lekker man. Met roomboter een beetje citroensap en suiker erover op brood/toast.
Dat is een delicatesse.
Wel snel gebruiken! Want de volgende dag is het verlept en bruin, zoals met alle kiemgroente.

Raapsteeltjes: komt niemand hier dan op het idee om daar een heerlijke ouderwetse oerhollandse stamppot mee te maken??
pi_67891547
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:50 schreef Leef het volgende:

Wel snel gebruiken!
O.

Het staat nu in een bakje in de koelkast (in een papieren zak). Dat ga ik niet redden tot maandag dus? .
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:54:49 #289
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67891558
In wat voor tijd leven we trouwens, dat mensen hier in CUL zich geen raad weten met postelein.

Was vroeger voor mij als kind een feestje als er voor het eerst weer postelein was.. Lekker!
Als je het niet kent, behandel het dan gewoon als verse spinatzie.. dan kom je een heel eind.

Gewoon ouderwets Hollands met aardappels en een stukje rundvlees en VEEL sju!!
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:56:52 #290
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67891643
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Jarno het volgende:
O.

Het staat nu in een bakje in de koelkast (in een papieren zak). Dat ga ik niet redden tot maandag dus? .
Maak gewoon een lekker tussendoortje/snack dan. Tuinkers op toast op een warme lentedag.. dat is een feestje!
pi_67892309
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Jarno het volgende:

[..]

O.

Staat het met worteltjes en al in het bakje (zoals het gekweekt is) dan kun je het nog even bewaren, als het al geoogst\ afgeknipt is, dan zo snel mogelijk gebruiken.
  vrijdag 10 april 2009 @ 12:30:10 #292
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67892656
Gelijk, maar als het nog in de aarde staat, bewaar het dan niet in de ijskast!
pi_67898033
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Leef het volgende:
In wat voor tijd leven we trouwens, dat mensen hier in CUL zich geen raad weten met postelein.

Was vroeger voor mij als kind een feestje als er voor het eerst weer postelein was.. Lekker!
Als je het niet kent, behandel het dan gewoon als verse spinatzie.. dan kom je een heel eind.

Gewoon ouderwets Hollands met aardappels en een stukje rundvlees en VEEL sju!!
Heb ook nog niemand in dit topic gezien die niet wist wat er mee te doen...
Sweet and innocent...
  vrijdag 10 april 2009 @ 18:28:57 #294
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67902674
Raar eigenlijk, dat er wel van die biologische groentepakketten zijn (wat ik zeer toejuich)

Maar wekelijkse biologische vleespakketten? Vispakketten? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord.. Waarom is dat eigenlijk? Omdat de meeste van die biomaniakken (RUSTIG HET IS EEN GARPJE!!!) toch vegetarisch zijn
pi_67921397
Okee, gister toch meer zin in pasta. Dus de raapsteeltjes met ansjovis, rode paprika, knoflook, champignons en tomaat geroerbakt. Daar nog wat gekookte spaghetti doorheen geroerd. Lekker!

Ik weet wel wat er met postelein moet gebeuren, maar ik vind het gewoon niet zo lekker. Ik hoop niet dat er nog ooit tuinbonen in het pakket komen, want dat lust ik echt niet! Helaas is er geen mogelijkheid om een groente te wisselen, oid.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 8 mei 2009 @ 12:09:34 #296
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68804905
We halen sinds kort elke zaterdag een mixbox groente en fruit voor 10 euro. Je krijgt op dinsdag een mailtje wat erin zit en kunt dan voor donderdag 18.00 uur opgeven of je die week meedoet. Zelf zaterdags ophalen...

Deze week een iets minder uitgebreid, maar luxer pakket vanwege moederdag:

• 750 gr. verse geschrapte krielaardappeltjes
  • 1 kg. Verse asperges
  • 1 ds. Aardbeien (500 gr)
  • 1 st. grote kropsla
  • 1 st. grote komkommer
  • 1 st. verse lente ui
  • 1 kg. Granny Smith appels

Vorige week hadden we:

• kg prei
  • paprika mix ( rood/geel/groen )
  • Chinese kool
  • verse champignons ( 250 gr )
  • courgette
  • komkommer
  • 4 Chinese Fuji appels
  • 4 Chinese golden pears
  • 4 zoete handsinaasappels
  • 200 gr veldsla

Ik ben helemaal blij
  • You can't start a fire without a spark...
    pi_68839567
    Wij aankomende week weer eens een flink gevuld pakket:

Broccoli, asperges, aubergine, courgette, sla (mix) en komkommer...
    Dat komt allemaal wel op!

Heb alleen van deze week nog rabarber over. Iemand tips?
    Anders eet ik het wel rauw, compote houd ik niet van...
    Sweet and innocent...
    pi_68855026
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 13:05 schreef Innocence het volgende:
    Wij aankomende week weer eens een flink gevuld pakket:

Broccoli, asperges, aubergine, courgette, sla (mix) en komkommer...
    Dat komt allemaal wel op!

Heb alleen van deze week nog rabarber over. Iemand tips?
    Anders eet ik het wel rauw, compote houd ik niet van...
    Rabarbertaart misschien?
    Rabarberjam met gember is ook heerlijk!

Overigens is het een heel raar woord als je het 2 keer typt......
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_69050060
    er zitten bij mij geen schorseneren in mijn tas maar een savooiekool.

Beetje anticlimax, heb ook nog andijvie erin zitten...word dus twee keer stampot
      Licht Ontvlambaar vrijdag 15 mei 2009 @ 11:41:18 #300
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_69050524
    Andijvie is ook heel lekker rauw als salade of met satesaus

En Savooiekool met gehakt lijkt me ook erg lekker!
    quote:
    500 gr. sperziebonen
    2 st. dikke Hollandse Koolrabi (incl. recept)
    1 st. komkommer
    1 st. krop ijsbergsla
    500 gr. zoete Santa snoeptomaatjes
    1 kg. Zoete peren
    1st. Dikke Galia meloen
    1 st. Grote Ananas
    Mag ik morgen weer halen
    pi_69080278
    Oke, asperges zijn al op. Op de ouderwetse manier met ham en stukjes ei. Gekookte aardappeltjes.
    Vanmiddag lunch: sla met avocado, kommkommer en gerookte kipfilet. Vanavond broccoli, tartaartje en aardappelpuree. Morgen pasta met tomaten/aubergine/courgette/paprika/ui (in oven geroosterd met knoflook en tijm) en geitenkaas. Maandag en dinsdag eet ik niet thuis, maar dan zijn de groentes toch al op!

Tja, rabarber. NIgella Lawson heeft veel recepten met rabarber, maar bij mij is het gewoon compote geworden, met nog een restje aardbeien en witte druiven.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')