Ik bel of mail straks even.quote:Op donderdag 13 november 2008 09:49 schreef Deepfreeze het volgende:
MM, dat is natuurlijk jammer. Ik zou gewoon even langs gaan, of het de volgende keer melden, dan krijg je waarschijnlijk ook nog wel een nieuwe mee (tenminste bij onze groentevrouw vast wel)
Uiteindelijk werd het bij mij dit:quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:02 schreef Leonoor het volgende:Venkel
Wij eten thuis vaak venkel-van-de-AH-recept-kaart:
Ingrediënten
6 eetlepels olijfolie
1 duopak krieltjes (700 g)
2 schaaltjes Provençaals gekruide runderreepjes (a ca. 250 g)
1 winterwortel
2 venkelknollen
2 uien
1 teentje knoflook
1 pakje crème fraîche schenkbaar (200 ml)
Bereiden
In koekenpan 3 eetlepels olie verhitten en krieltjes volgens gebruiksaanwijzing bakken. In braadpan rest van olie verhitten en vlees bruin bakken. Intussen wortel schillen en in dunne plakjes snijden. Wortel door vlees scheppen en meebakken. Venkel schoonmaken en in repen snijden. Uien en knoflook pellen en snipperen. Venkel, ui en knoflook toevoegen aan vleesmengsel en in ca. 6 minuten beetgaar bakken. Crème fraîche erdoor roeren en schotel afgedekt ca. 5 minuten door en door verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Serveren met krieltjes.
bron
Dat venkelrecept ga ik ook eens proberen.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:28 schreef piepster het volgende:
Oh en recepten met witlof waarin je de witlof niet proeft zijn ook welkom.![]()
Ik zit nog te twijfelen of dit een slechte grap is...quote:Op zaterdag 15 november 2008 13:34 schreef livelink het volgende:
Een makkelijk, snel en ook lekker recept met prei is het volgende:
Prei in ringen snijden en fruiten. Toevoegen witte bonen in tomatensaus, perzik en banaan. Kruiden met italiaanse kruiden. Goed doorroeren en verhitten en binnen een kwartier heb je het op tafel staan. Voor de kinderen ook erg lekker.
Ik hoop het eigenlijk wel.quote:Op zaterdag 15 november 2008 15:17 schreef Innocence het volgende:
[..]
Ik zit nog te twijfelen of dit een slechte grap is...
Weer paksoi en koolrabi!quote:Paksoi, Kool wit, Koolrabi, Sperziebonen, Aubergine, Witlof, Gekookte biet, Appel Dalinco, Mandarijn
Die moet je me toch eens uitleggenquote:Op zaterdag 15 november 2008 15:17 schreef Innocence het volgende:
Ik zit nog te twijfelen of dit een slechte grap is...
quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:13 schreef livelink het volgende:
Bron Allerhande (net zoals het preirecept)
quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:13 schreef livelink het volgende:
Ik ken ook een heel lekker recept met mango, maar of ik dat hier nog durf te plaatsen na mijn prei-receptdie overigens echt lekker is, gewoon proberen als je echt heel snel iets op tafel moet hebben is mijn advies
Nou ja, ik doe toch een poging![]()
Tagliatelle met walnoten, Gorgonzola en mango
nodig:
walnoten (ca. 100 gram)
4 bosuitjes
1 grote, stevige mango
150 gram Gorgonzola-kaas
Groene tagliatelle
2 bekertjes zure room
1/2 kruidenbouillontabelt
1 teentje knoflook
Walnoten in grove stukjes hakken. In koekepan op matig vuur al roerende met een houten lepel in ca. 2 minuten knapperig en goudbruin bakken. Bestrooien met zout en op bord laten afkoelen. Bosuitjes in stukjes snijden. Mango schillen en langs pit in plakken snijden. Plakken in stukjes snijden, gorgonzola in stukjes snijden.
Tagliatelle koken. Intussen in steelpan zure room, Gorgonzola en bouillontablet al roerende zachtjes aan de kook brengen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Blijven roeren tot kaas gesmolten is en saus nog ca. 5 minuten zachtjes laten koken. Bosuitjes toevoegen en nog ca. 2 minuten laten koken. Saus op smaak brengen met zout en peper. Mangostukjes en walnoten erdoor roeren en even meeverwarmen.
Bron Allerhande (net zoals het preirecept)
Al dat fruit is wel heel lekker ... Maar ik heb een appel allergie (quote:Op zaterdag 22 november 2008 22:37 schreef p_iglet het volgende:
tinkerbel, in de vitatas combi zit niet zoveel "raar" fruit. Het meest exotische wat er in zit is mango.
Verder hebben we hier gehad, appels, peren, mandarijn, sinaasappel, druiven, meloen, kiwi en ik geloof 1 x een ananasi.
Vooral veel verschillende soorten appels.
Ik heb nog nooit wat met koolrabi hoeven doen omdat ze die hier rauw opeten voor ik een recept heb kunnen googelen.quote:Op maandag 24 november 2008 10:20 schreef Jarno het volgende:
Hm. Ik heb nog wat koolrabi (groen) liggen en er is ui en knoflook in huis. Lekker veel dus.. Moet nog wel boodschappen (dus iets erbij halen is niet zo'n probleem) doen zo maar hoe kom ik van die koolrabi af? Suggesties...?
quote:Bloemkool, Chinese kool, Courgette, Paprika, Knolselderij, Waspeen, Zuurkool verpakt kruiden 500g, Meloen Galia, Kiwi
Vanavond witlof ham-kaas uit de oven. De rest heb ik nog niet bedacht. Een tof recept met chinese kool is overigens welkom!quote:Bloemkool, Chinese kool, Sperziebonen, Witlof
quote:Take time adding the vegetable stock and keep stirring frequently. Let the risotto rest at the end with the cheese and chives to give it the creamiest but nuttiest flavour you can imagine. By the way, the celery is essential to the flavour and texture of this risotto recipe.
KEY POINTS
Preparation Time: 20 mins Cooking Time: 40 minutes
How Difficult Medium Freeze? No
Servings 4 portions
INGREDIENTS
Italian risotto rice 10 oz 280 g
Large flat mushrooms 5 oz 140 g
Fresh grated parmesan cheese 3 oz 85 g
Butter 1¾ oz 50 g
Onion 1 medium 1 medium
Celery sticks 3 3
Garlic cloves 3 medium 3 medium
Vegetable stock 1.3 pints 750 ml
Dried thyme ½ teaspoon ½ teaspoon
Chives or parsley ¼ oz 7 g
Dry white wine 1½ glasses 1½ glasses
Olive oil 3 tablespoons 3 tablespoons
Salt and pepper To taste To taste
COOKS NOTES: Risotto is a North Italian dish and aside from the basic risotto recipe almost anything can be added. We've made ours with roasted mushrooms but any vegetable goes well as does beef, ham, pork and chicken. Another favourite of ours is chopped Italian sausage.
The creamy texture comes from adding the stock slowly over the 15 minutes cooking time - this forces the starch out of the rice. The final touch of adding the parmesan cheese and butter is essential - cover the dish and let it stand for 2 minutes. Warm plates help keep the creamy texture whilst eating.
COOKING EQUIPMENT
1 medium frying pan
1 oven dish to roast the mushrooms
A ladle if possible but not necessary
PREPARATION
Finely chop two of the garlic cloves and place to one side (for the risotto)
Finely chop one of the garlic cloves and place to one side (for the mushrooms)
Roughly slice the mushrooms
Finely chop the onion
Finely grate the parmesan cheese
Finely chop the celery
Finely chop the chives or parsley
Method
Put 2 (not all 3) tablespoons of olive oil in the frying pan and turn to a low heat. Add the celery, onion and garlic (for the risotto).
Cook on a low heat for 15 minutes to soften the vegetables but don't brown them. Vegetables cooked this way are known as a soffrito.
After the vegetables have fried, add the rice and turn the heat up to medium. Stir for 2 minutes by which time the rice will have become translucent.
Put the vegetable stock in a different pan and heat on a medium heat.
Pre-heat the oven to 190°C / 375°F / Gas Mark 5.
Add the wine to the frying pan and savour the delicious aroma! Stir frequently for three more minutes.
Add a ladle (or a cup) of the heated vegetable stock and stir well. When the liquid is absorbed by the rice add another ladle of stock. Proceed like this for about 15 minutes adding more stock as the rice absorbs the liquid.
At the end of the cooking time the rice should be moist but not flooded. It should stack up in the pan as in the picture. Season with salt and pepper.
At this stage, add a tablespoon of oil to a pan. Add the second portion of garlic, the thyme and the sliced mushrooms, mix together and fry on a medium heat for one minute. Season with salt and pepper.
Transfer the mushrooms to a baking tray and place in the pre-heated oven (190°C / 375°F / Gas Mark 5) for six minutes.
When the risotto has finished absorbing the liquid it will look like the picture on the right. Add half the mushrooms, all the butter, parmesan cheese and chives and stir well. Put a lid on the pan and let it stand unheated for two minutes. Whilst it is standing, warm the plates in the oven.
Serve on the warmed plates, top with the remainder of the mushrooms and grate a little more parmesan over the top for good luck.
Risotto will not keep for any length of time so eat immediately.
De bloemkool wordt bloemkoolcurryquote:Bloemkool, Chinese kool, Courgette, Paprika, Knolselderij, Waspeen, Zuurkool verpakt kruiden 500g, Meloen Galia, Kiwi
Daar had ik echt nooit aan gedachtquote:Op woensdag 3 december 2008 22:41 schreef Sjeen het volgende:
Niet lachenRauwe andijvie (gewoon in reepjes gesneden) is lekker met satesaus
Ooit gehoord van smaak en wansmaak?quote:Op woensdag 3 december 2008 22:56 schreef Sjeen het volgende:
Ooit gehoord van het feit dat smaken kunnen verschillen![]()
Dat is niet zo vreemd; in Timor wordt boerenkool gegeten ( geroerbakt met zout vlees ) met satesaus.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:41 schreef Sjeen het volgende:
Vaak kan je het gewoon een paar weken proberenquote:Op vrijdag 12 december 2008 12:46 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik zit nog steeds te twijfelen over die stomme tas. Enerzijds denk ik dat het inspireert om meer met groenten te experimenteren, anderzijds zou ik me zo verplicht voelen.
*denkt er nog even over na*
Spruitjes met satesaus zijn de bom.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:41 schreef Sjeen het volgende:
Prei met zalm en ansjovis?quote:Op donderdag 13 november 2008 11:33 schreef Innocence het volgende:
met ham en kaas, zo heb ik dus die afkeer ontwikkeld. Er is weinig dat ik echt niet lust, maar dat krijg ik met m'n neus dicht nog niet weg, brrrr...
Preiquiche lijkt me niet zo, maar ga ik gewoon probere. Misschien heel fijn gesneden en met lekkere ham erbij?! Of heb je een toprecept voor me?
Heb pas eens ouderwetse nasi gemaakt, daar vond ik het wel lekker in. Maar dan ook maar een halve prei.
Selderij kan heerlijk in de risotto samen met de zwammen (ben nu vast te laat maar voor de volgende keer danquote:Op woensdag 26 november 2008 18:05 schreef Innocence het volgende:
Pfff, is de inhoud van het pakket op het laatste moment gewijzigd. En ik heb veel ingredienten al gekocht voor wat ik wilde maken.
Het is nu:
Savooijekool
Uien
Knolvenkel
Rode bieten
Slamix
Groenselderij
Dus alleen de bietenrisotto staat nog op het programma...
Savooiekool weet ik nog een heerlijk pastagerecht mee.
Iemand die wat leuks met de rest weet, icm saucijzen en oesterzwammen? De rest van de boodschappen zijn gelukkig houdbaar.
Sowieso groenselderij, wat moet je nou met meer dan één stengel?
Ik ben ook even gestopt, de tweede week van december hadden ze alleen maar tassen met dingen die we al regelmatig hadden gehad/minder lekker vinden en nu is het allemaal zo rommelig... even een stop dus, inderdaad.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:03 schreef Innocence het volgende:
Ik heb m'n abonnement even twee weken stopgezet, zijn er veel mensen die het nog gebruiken tijdens de feestdagen? Baal wel dat ik nu de schorseneren mis, hopelijk komen die er nog eens in deze winter.
zijn.quote:Uien, Koolraap, Venkel, Pastinaken, Prei, Kastanje champignons verpakt, Peren Conference, Mandarijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |