abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63173442
MM, is het niet zo'n grote dat ze iedereen maar een halve gegeven hebben?
Wij hebben een keer een halve rode kool gehad, maar die halve was toen nog zo groot dat we er een halve week van konden eten. In alle tassen zat toen een halve kool.
pi_63174009
Nee het afgehakte deel ziet er nog steeds niet echt fris uit en er blijft een heel sneu stukje over met voornamelijk blad.
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 12 november 2008 @ 22:27:24 #103
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63174730
Ik snap nog steeds niet zo goed wat jullie nou zo trekt in die groententas?
pi_63183008
Wij eten aten meestal standaard gerechten, en dat begon te vervelen. Als je elke week een andere combi van groenten krijgt, zul je daarmee iets creatiefs (of niet) op tafel moeten zetten. Dat opzich is al een leuke uitdaging.
En zo eet ik ook nog eens groentes die ik in de supermarkt nooit zou kopen. Zoals de bleekselderij & de koolrabi van deze week.
En de groente is biologisch.

MM, dat is natuurlijk jammer. Ik zou gewoon even langs gaan, of het de volgende keer melden, dan krijg je waarschijnlijk ook nog wel een nieuwe mee (tenminste bij onze groentevrouw vast wel)
pi_63183422
quote:
Op donderdag 13 november 2008 09:49 schreef Deepfreeze het volgende:
MM, dat is natuurlijk jammer. Ik zou gewoon even langs gaan, of het de volgende keer melden, dan krijg je waarschijnlijk ook nog wel een nieuwe mee (tenminste bij onze groentevrouw vast wel)
Ik bel of mail straks even.

@RobinOok: ik vind het vooral heel erg makkelijk dat het aan huis bezorgd wordt. Ik krijg vrijdag een mail wat er de volgende week in het pakket zit en als ik nog iets wil bijbestellen dan kan dat tot maandag.
Ik zet op dinsdag mijn oude mandje in de schuur en op woensdagmorgen staat er een mandje met groente en fruit. Scheelt mij echt enorm veel gesleep en kilometers.
En verder is het afwisselend, soms uitdagend, doorgaans van goede kwaliteit en biologisch. En dat is toch een van de weinige manieren waarop ik hier (uithoek, dorpje Groningen) aan biologische groente en fruit kan komen.
pi_63183911
Voor de venkel van gisteren heb ik dit als basis gebruikt:
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 13:02 schreef Leonoor het volgende:
Venkel

Wij eten thuis vaak venkel-van-de-AH-recept-kaart:

Ingrediënten

6 eetlepels olijfolie
1 duopak krieltjes (700 g)
2 schaaltjes Provençaals gekruide runderreepjes (a ca. 250 g)
1 winterwortel
2 venkelknollen
2 uien
1 teentje knoflook
1 pakje crème fraîche schenkbaar (200 ml)

Bereiden
In koekenpan 3 eetlepels olie verhitten en krieltjes volgens gebruiksaanwijzing bakken. In braadpan rest van olie verhitten en vlees bruin bakken. Intussen wortel schillen en in dunne plakjes snijden. Wortel door vlees scheppen en meebakken. Venkel schoonmaken en in repen snijden. Uien en knoflook pellen en snipperen. Venkel, ui en knoflook toevoegen aan vleesmengsel en in ca. 6 minuten beetgaar bakken. Crème fraîche erdoor roeren en schotel afgedekt ca. 5 minuten door en door verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Serveren met krieltjes.

bron
Uiteindelijk werd het bij mij dit:

Bieflappen in reepjes snijden en bakken. 1 winterpeen met de kaassschaaf in plakjes snijden en erbij gooien. 3 venkelbollen, 1 ui en 3 tenen knoflook in reepjes snijden en toevoegen. Verse tijm en marjolein erbij en roerbakken tot alles beetgaar lijkt. Een hele grote eetlepel creme fraiche erbij, deksel op de pan en laten prutten. Ondertussen minikrieltjes met knoflook bakken. Aan het eind peper en zout erbij.

Was heel erg lekker. Zelfs vriendlief die alles vreescht wat hij niet kent, was erg te spreken over de venkel.

Vanavond de witte kool maar eens slachten. Zoals het er nu naar uitziet ga ik Ierse witte koolstamppot maken: http://www.gratisrecept.n(...)e-met-witte-kool.php
Mocht iemand een beter idee hebben, laat maar doorkomen dan. Dit zal vast niet de laatste witte kool van het jaar zijn.

Oh en recepten met witlof waarin je de witlof niet proeft zijn ook welkom.
pi_63184906
Heb venkel pas gestoofd met een visje, was erg lekker.
Verder vind ik het alleen lekker in de bouillabaise!

Weleens in een restaurant een heerlijke frisse salade ervan op, maar kan echt niet meer voor me halen wat daarin zat.

Wij hebben deze week in het groentepakket:
Broccoli
Prei
Witte kool
Pastinaken
Paprika
Tomaten

Dat wordt brocolli met penne, pittige gewokte witte kool met vis, pastinaakpuree met een stukje vlees en een flinke pan goulash.

Prei gooi ik eigenlijk altijd weg, hou er gewoon echt niet van. Dus bijzondere recepten zijn altijd nog welkom.
Sweet and innocent...
pi_63185038
quote:
Op donderdag 13 november 2008 10:28 schreef piepster het volgende:

Oh en recepten met witlof waarin je de witlof niet proeft zijn ook welkom.
Dat venkelrecept ga ik ook eens proberen.

Witlof is gewokt met een pepertje en grote garnalen fantastisch. Dan krijgt het gelijk een heel andere smaak. Ik lust het gewoon namelijk ook niet.

Kool (chinese , spits-, witte) gooi ik sowieso vaak als ik niets weet in de wok. Met runderreepjes en een berg woksaus,oestersaus of ketjap. Altijd lekker!
Sweet and innocent...
pi_63185606
Het punt is meer dat ik zelf wel witlof lust, maar mijn vriend niet. En gelukkig lust ie ook geen garnalen. Handig he. Ik denk dat ik het in de oven gooi met ham en kaas. Met een beetje geluk ziet ie niet dat het witlof is.

@Innocence: preiquiche?
pi_63185734
met ham en kaas, zo heb ik dus die afkeer ontwikkeld. Er is weinig dat ik echt niet lust, maar dat krijg ik met m'n neus dicht nog niet weg, brrrr...

Preiquiche lijkt me niet zo, maar ga ik gewoon probere. Misschien heel fijn gesneden en met lekkere ham erbij?! Of heb je een toprecept voor me?
Heb pas eens ouderwetse nasi gemaakt, daar vond ik het wel lekker in. Maar dan ook maar een halve prei.

[ Bericht 8% gewijzigd door Innocence op 13-11-2008 11:38:04 ]
Sweet and innocent...
pi_63186220
Bakvorm invetten en bekleden met bladerdeeg of quichedeeg (bladerdeeg is vetter, maar ook lekkerder).
Spekreepjes en prei roerbakken. (Het witte gedeelte van de prei is trouwens een stuk minder uitgesproken van smaak dan het groene). Prei mengen met geraspte oude kaas.
3 eieren, een bekertje room, peper en zout klutsen. Preimengsel in de bakvorm, ei-roommengsel erover beetje geraspte oude kaas erop en 40 minten op 200 graden in de oven.
  donderdag 13 november 2008 @ 15:45:23 #112
331 Merel
Be here now.
pi_63192936
Hmm, ik heb nooit zo'n pakket genomen omdat de natuurwinkels in de buurt allemaal al eerder sluiten dan ik thuis kom uit m'n werk, en de ophaaldag is altijd doordeweeks. Maar ik zie nu dat de natuurwinkel die het dichtst bij zit tegenwoordig tot 19 uur open is, dus dat biedt perspectieven!
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  donderdag 13 november 2008 @ 15:47:30 #113
331 Merel
Be here now.
pi_63192997
Bij nader inzien, ze doen daar alleen dat Odin-pakket, en dat vind ik net niet handig. Groente voor 1 persoon een hele week doen ze niet..
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_63227729
De Ierse witte koolstamppot is een aanrader! Die ga ik zeker vaker maken.

Vanavond ga ik de witlof slachten. Ik denk dat ie -heel ordinair- met ham en kaas in de oven gaat.
pi_63242558
Wij krijgen onze groentetas voortaan op donderdag..
We zouden aankomende donderdag weer dezelfde tas krijgen als deze week, dus we slaan even een tasje over. En daarna loop ik een dagje op Jarno en Piglet achter.. Kan ik weer mooi receptjes stelen
  zaterdag 15 november 2008 @ 13:34:47 #116
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_63242803
Een makkelijk, snel en ook lekker recept met prei is het volgende:

Prei in ringen snijden en fruiten. Toevoegen witte bonen in tomatensaus, perzik en banaan. Kruiden met italiaanse kruiden. Goed doorroeren en verhitten en binnen een kwartier heb je het op tafel staan. Voor de kinderen ook erg lekker.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_63244653
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 13:34 schreef livelink het volgende:
Een makkelijk, snel en ook lekker recept met prei is het volgende:

Prei in ringen snijden en fruiten. Toevoegen witte bonen in tomatensaus, perzik en banaan. Kruiden met italiaanse kruiden. Goed doorroeren en verhitten en binnen een kwartier heb je het op tafel staan. Voor de kinderen ook erg lekker.
Ik zit nog te twijfelen of dit een slechte grap is...
Sweet and innocent...
pi_63244746
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 15:17 schreef Innocence het volgende:

[..]

Ik hoop het eigenlijk wel.
pi_63310344
Het enige wat we deze week niet op hebben is het kropje sla. Dom, maar ik was 'm gewoon vergeten. Kwam 'm gisteren verlept en al tegen in de koelkast. Helaasch.

Verder hebben we 't roerbak recept met tomaat, koolrabi en courgette gemaakt. Best lekker. Niet extreem special, maar 't was ook redelijk makkelijk, dat is ook wat waard.

Deze week in de combi-tas:
quote:
Paksoi, Kool wit, Koolrabi, Sperziebonen, Aubergine, Witlof, Gekookte biet, Appel Dalinco, Mandarijn
Weer paksoi en koolrabi! . Nouja, dat kan dus zo de wok in. Witte kool is geloof ik lekker gebakken met een uitje ofzo? En witlof uit de oven. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_63310493
Die ierse witte koolstamppot die ik hierboven postte is lekker!
pi_63372509
Ik heb de pastinaak, uien, tomaten en paprika trouwens in een goulash met varkensvlees gebruikt. Was heerlijk en kostte stukken minder tijd als met runderstoof.

We hebben deze keer in plaats van bloemkool romanesco gekregen, vind ik zonde om in de curry te gebruiken. Denk dat ik het dus met pasta combineer, iemand nog verrukkelijke recepten?

Verder deze week in de tas:
Spruiten
Paksoy
Wortelen
Taugé
Veldsla of Winterpostelein
Sweet and innocent...
pi_63373101
Gisteren de paksoi en wittekool gewokt met een tomaatje en wat gehakt. Uit de losse pols wat kruiden erdoor en het was best weg te happen voor iets dat in 10 minuten op je bord ligt. . Vanavond boontjes, morgen iets met de rest doen denk ik.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  donderdag 20 november 2008 @ 15:03:35 #123
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63375006
Ik las laatst een recept voor winterpostelein dat ik wel eens wil proberen.
Gelukkig heeft iemand anders het al opgeschreven, hoef ik niet te tikken.
Hierzo : http://bakkenenboeken.blo(...)-posteleinpesto.html

Een soort pasta pesto dus. Van winterpostelein en walnoten.
pi_63375810
Dat klinkt wel grappig. Ga ik ook eens proberen als er postelein in mijn pakket zit.
pi_63380414
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 15:17 schreef Innocence het volgende:

Die moet je me toch eens uitleggen Ik zie een recept waarvan ik bij voorbaat al verwacht dat kinderen het erg lekker zullen vinden. Waarom zou die combinatie een grap zijn?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_63382119
Hoi allemaal!

ik heb even een vraagje over de twee verschillende tassen: de Vitatas en die Odin. Welke is nou het beste / leukste / lekkerst? En ze hebben bij Odin zo'n "rare" pakketten (bij die Vitatas is het gewoon 1 persoon, 2 personen enz ) ... Welk pakket meot ik hebben voor 2 personen?
pi_63399575
De quiche was trouwens heerlijk piepster!
Had hartig taartdeeg van Koopmans gebruikt, de prei met spekjes en ham gebakken en een mengsel van slagroom, eieren en kaas eroverheen gedaan. Was bang dat het zou mislukken, maar de structuur was echt helemaal perfect. Wel erg machtig, maar ga ik echt vaker maken!

[ Bericht 2% gewijzigd door Innocence op 21-11-2008 15:46:14 ]
Sweet and innocent...
pi_63403564
Heb je quiche met banaan en witte bonen in tomatensaus gemaakt? Ik denk dat je mijn recept hebt gebruikt. Leuk om te horen dat je het lekker vond.

@Tinkerbel_ACC_ : Ik hoor meer positieve berichten over Vitatas. Voor zover ik het kan bekijken zitten er bij Vitatas ook vaker 'rare' dingen in. Moet je natuurlijk wel net leuk vinden. De tas voor 2 personen is echt ruim voldoende voor 2 personen in 4 dagen.
pi_63403626
Wij hebben de 2-persoonscombi en dat is echt voldoende voor ons tweetjes + dochter van 2 om 5 dagen groente te kunnen eten. Wij hebben meestal 2 makkelijke dagen en zelden wat over aan het eind van de week.
pi_63429907
mmm denk dat ik volgende week eens langs die zaak hobbel waar ik het pakket zou kunnen krijgen ik pak dan alleen het groente pakket, mijn vriend is niet zo van het rare fruit en dan vind ik het toch zonde als ik verplicht dat allemaal op moeten eten
pi_63439097
tinkerbel, in de vitatas combi zit niet zoveel "raar" fruit. Het meest exotische wat er in zit is mango.
Verder hebben we hier gehad, appels, peren, mandarijn, sinaasappel, druiven, meloen, kiwi en ik geloof 1 x een ananasi.
Vooral veel verschillende soorten appels.
  zaterdag 22 november 2008 @ 23:13:19 #132
37150 livelink
pi_63439622
Ik ken ook een heel lekker recept met mango, maar of ik dat hier nog durf te plaatsen na mijn prei-recept die overigens echt lekker is, gewoon proberen als je echt heel snel iets op tafel moet hebben is mijn advies

Nou ja, ik doe toch een poging
Tagliatelle met walnoten, Gorgonzola en mango

nodig:
walnoten (ca. 100 gram)
4 bosuitjes
1 grote, stevige mango
150 gram Gorgonzola-kaas
Groene tagliatelle
2 bekertjes zure room
1/2 kruidenbouillontabelt
1 teentje knoflook

Walnoten in grove stukjes hakken. In koekepan op matig vuur al roerende met een houten lepel in ca. 2 minuten knapperig en goudbruin bakken. Bestrooien met zout en op bord laten afkoelen. Bosuitjes in stukjes snijden. Mango schillen en langs pit in plakken snijden. Plakken in stukjes snijden, gorgonzola in stukjes snijden.

Tagliatelle koken. Intussen in steelpan zure room, Gorgonzola en bouillontablet al roerende zachtjes aan de kook brengen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Blijven roeren tot kaas gesmolten is en saus nog ca. 5 minuten zachtjes laten koken. Bosuitjes toevoegen en nog ca. 2 minuten laten koken. Saus op smaak brengen met zout en peper. Mangostukjes en walnoten erdoor roeren en even meeverwarmen.

Bron Allerhande (net zoals het preirecept)
  † In Memoriam † zondag 23 november 2008 @ 00:26:14 #133
43556 miss_dynastie
pi_63440610
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 23:13 schreef livelink het volgende:
  zondag 23 november 2008 @ 01:23:54 #134
215895 Sjaapje
Maar zeg Sjaap
pi_63441487
Venkel is ook super lekker gestoofd met room, currykruiden en een beetje pastis (Ricard, of een andere anijsdrank), en witloof smaakt niet naar witlloof als je het wokt en dan bruine suiker en wijnazijn toevoegd, dan smaakt het net naar snoepjes!
Ik bijt!
(Zachtjes)
pi_63442040
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 23:13 schreef livelink het volgende:
Ik ken ook een heel lekker recept met mango, maar of ik dat hier nog durf te plaatsen na mijn prei-recept die overigens echt lekker is, gewoon proberen als je echt heel snel iets op tafel moet hebben is mijn advies

Nou ja, ik doe toch een poging
Tagliatelle met walnoten, Gorgonzola en mango

nodig:
walnoten (ca. 100 gram)
4 bosuitjes
1 grote, stevige mango
150 gram Gorgonzola-kaas
Groene tagliatelle
2 bekertjes zure room
1/2 kruidenbouillontabelt
1 teentje knoflook

Walnoten in grove stukjes hakken. In koekepan op matig vuur al roerende met een houten lepel in ca. 2 minuten knapperig en goudbruin bakken. Bestrooien met zout en op bord laten afkoelen. Bosuitjes in stukjes snijden. Mango schillen en langs pit in plakken snijden. Plakken in stukjes snijden, gorgonzola in stukjes snijden.

Tagliatelle koken. Intussen in steelpan zure room, Gorgonzola en bouillontablet al roerende zachtjes aan de kook brengen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Blijven roeren tot kaas gesmolten is en saus nog ca. 5 minuten zachtjes laten koken. Bosuitjes toevoegen en nog ca. 2 minuten laten koken. Saus op smaak brengen met zout en peper. Mangostukjes en walnoten erdoor roeren en even meeverwarmen.

Nou ja, ik ben sowieso geen fan van fruit in mijn eten maar dat preirecept leek me echt heel onsmakelijk. Dit klinkt wel lekker al zou ik de mango denk ik vervangen voor iets anders.
pi_63443930
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 22:37 schreef p_iglet het volgende:
tinkerbel, in de vitatas combi zit niet zoveel "raar" fruit. Het meest exotische wat er in zit is mango.
Verder hebben we hier gehad, appels, peren, mandarijn, sinaasappel, druiven, meloen, kiwi en ik geloof 1 x een ananasi.
Vooral veel verschillende soorten appels.
Al dat fruit is wel heel lekker ... Maar ik heb een appel allergie ( ) en kan dus alleen Santana appels verdragen (daar hebben ze een of ander gen uitgehaald waar mensen ie allergie van krijgen). De rest klinkt wel heel goed ... Toch ff in overweging nemen dat fruit ...
pi_63445932
Lust vriendlief wel appels?
Anders houd je wel heel vaak appels over, want die zitten er bijna iedere week in.

Leuke van die combitas is dat er naast 2 soorten fruit meestal ook ngo 1 of 2 soorten groenten extra inzitten. Voor mijn gevoel meer waar voor je geld.

Komende week heeft de groententas 2 persoons van 7,50 4 soorten groenten, de combitas van 12 euro 9 soorten groenten en fruit. De week erna 4 om 8 soorten.
pi_63471562
Hm. Ik heb nog wat koolrabi (groen) liggen en er is ui en knoflook in huis. Lekker veel dus. . Moet nog wel boodschappen (dus iets erbij halen is niet zo'n probleem) doen zo maar hoe kom ik van die koolrabi af? Suggesties...?
  Licht Ontvlambaar maandag 24 november 2008 @ 11:41:36 #139
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_63473662

Deze neem ik aan?

Schillen, in kleine blokjes snijden, beetgaar koken en een melksausje bij maken
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_63474769
HIer gaat de koolrabi vaak door de pastasaus, in blokjes of geraspt.
pi_63475289
quote:
Op maandag 24 november 2008 10:20 schreef Jarno het volgende:
Hm. Ik heb nog wat koolrabi (groen) liggen en er is ui en knoflook in huis. Lekker veel dus. . Moet nog wel boodschappen (dus iets erbij halen is niet zo'n probleem) doen zo maar hoe kom ik van die koolrabi af? Suggesties...?
Ik heb nog nooit wat met koolrabi hoeven doen omdat ze die hier rauw opeten voor ik een recept heb kunnen googelen. Je zou hem dus ook gewoon zo op kunnen eten of door een rauwkost kunnen gooien.
  maandag 24 november 2008 @ 13:03:06 #142
37150 livelink
pi_63475733
Ik doe koolrabi ook door de pastasaus inderdaad.
pi_63488780
Deze week zuurkool, andijvie, boerenkool, knolselderij, rode bieten en slamix. Lastig om niet alles te stampen met een stukje vlees erbij

Het wordt zuurkoolovenschotel met gehakt, andijviesalade met tonijnsteaks, boerenkoolstampot met jus en lekker stuk vlees, knolselderijsoep met paddestoelen en rode bietenrisotto.
Sweet and innocent...
pi_63497635
Het is de wok geworden voor de koolrabi. Beetje gemarineerde kip erdoor, bos ui en een paprika-tje. Met sesamolie en knoflook gebakken, heerlijk .
pi_63497645
En dit zit er deze week in de Vitatas-combi:
quote:
Bloemkool, Chinese kool, Courgette, Paprika, Knolselderij, Waspeen, Zuurkool verpakt kruiden 500g, Meloen Galia, Kiwi
pi_63542001
Pfff, is de inhoud van het pakket op het laatste moment gewijzigd. En ik heb veel ingredienten al gekocht voor wat ik wilde maken.

Het is nu:
Savooijekool
Uien
Knolvenkel
Rode bieten
Slamix
Groenselderij

Dus alleen de bietenrisotto staat nog op het programma...
Savooiekool weet ik nog een heerlijk pastagerecht mee.

Iemand die wat leuks met de rest weet, icm saucijzen en oesterzwammen? De rest van de boodschappen zijn gelukkig houdbaar.

Sowieso groenselderij, wat moet je nou met meer dan één stengel?
Sweet and innocent...
pi_63542250
In de 2-persoons Vitatas zit dit:
quote:
Bloemkool, Chinese kool, Sperziebonen, Witlof
Vanavond witlof ham-kaas uit de oven. De rest heb ik nog niet bedacht. Een tof recept met chinese kool is overigens welkom!
pi_63542315
Ik denk dat ik van de venkel met wat aardappelen puree maak en daar dan de saucijzen bij. Weet niet of dat lekker is? Ik eet venkel normaal meestal met vis.

[ Bericht 83% gewijzigd door Innocence op 26-11-2008 19:42:44 ]
Sweet and innocent...
pi_63542447
@Innocence: dit is je kans om het venkelrecept te proberen dat halverwege het topic staat!
Van de savooiekool kan je denk ik prima stamppot maken met een sausijsje.
Bleekselderij is uitermate geschikt voor soep. Deze bijvoorbeeld (ben je direct een ui kwijt): http://www.soepjes.nl/index2.php?p=NjI=&i=NmEtNmM=
M'n moeder maakt vaak heldere bleekselderijsoep. Volgens mij is dat gewoon runderbouillon met dunne plakjes bleekselderij erin.

Succes!
pi_63542631
Lijkt me ook lekker, vond net ook al wat soeprecepten.

Voor dat venkelrecept halverwege moet ik een beetje teveel nieuwe boodschappen doen, misschien een andere keer En savooiekool is zoooo lekker met spaghetti. Zachtjes stoven en veel geraspte italiaanse kaas eroverheen.

Misschien toch maar geen bietenrisotto, maar gewoon kroten met aardappelen en die saucijsjes. Eet ik de venkelpuree met vis, weet ik tenminste zeker dat het lekker is

En dan de groenselderij in risotto met paddestoelen (zie beneden) en wat overhouden voor in bolognesesaus, ik had toch al gehakt in huis.
quote:
Take time adding the vegetable stock and keep stirring frequently. Let the risotto rest at the end with the cheese and chives to give it the creamiest but nuttiest flavour you can imagine. By the way, the celery is essential to the flavour and texture of this risotto recipe.

KEY POINTS
Preparation Time: 20 mins Cooking Time: 40 minutes
How Difficult Medium Freeze? No
Servings 4 portions

INGREDIENTS

Italian risotto rice 10 oz 280 g
Large flat mushrooms 5 oz 140 g
Fresh grated parmesan cheese 3 oz 85 g
Butter 1¾ oz 50 g
Onion 1 medium 1 medium
Celery sticks 3 3
Garlic cloves 3 medium 3 medium
Vegetable stock 1.3 pints 750 ml
Dried thyme ½ teaspoon ½ teaspoon
Chives or parsley ¼ oz 7 g
Dry white wine 1½ glasses 1½ glasses
Olive oil 3 tablespoons 3 tablespoons
Salt and pepper To taste To taste

COOKS NOTES: Risotto is a North Italian dish and aside from the basic risotto recipe almost anything can be added. We've made ours with roasted mushrooms but any vegetable goes well as does beef, ham, pork and chicken. Another favourite of ours is chopped Italian sausage.

The creamy texture comes from adding the stock slowly over the 15 minutes cooking time - this forces the starch out of the rice. The final touch of adding the parmesan cheese and butter is essential - cover the dish and let it stand for 2 minutes. Warm plates help keep the creamy texture whilst eating.

COOKING EQUIPMENT
1 medium frying pan
1 oven dish to roast the mushrooms
A ladle if possible but not necessary

PREPARATION
Finely chop two of the garlic cloves and place to one side (for the risotto)
Finely chop one of the garlic cloves and place to one side (for the mushrooms)
Roughly slice the mushrooms
Finely chop the onion
Finely grate the parmesan cheese
Finely chop the celery
Finely chop the chives or parsley

Method
Put 2 (not all 3) tablespoons of olive oil in the frying pan and turn to a low heat. Add the celery, onion and garlic (for the risotto).
Cook on a low heat for 15 minutes to soften the vegetables but don't brown them. Vegetables cooked this way are known as a soffrito.

After the vegetables have fried, add the rice and turn the heat up to medium. Stir for 2 minutes by which time the rice will have become translucent.
Put the vegetable stock in a different pan and heat on a medium heat.

Pre-heat the oven to 190°C / 375°F / Gas Mark 5.
Add the wine to the frying pan and savour the delicious aroma! Stir frequently for three more minutes.

Add a ladle (or a cup) of the heated vegetable stock and stir well. When the liquid is absorbed by the rice add another ladle of stock. Proceed like this for about 15 minutes adding more stock as the rice absorbs the liquid.
At the end of the cooking time the rice should be moist but not flooded. It should stack up in the pan as in the picture. Season with salt and pepper.

At this stage, add a tablespoon of oil to a pan. Add the second portion of garlic, the thyme and the sliced mushrooms, mix together and fry on a medium heat for one minute. Season with salt and pepper.
Transfer the mushrooms to a baking tray and place in the pre-heated oven (190°C / 375°F / Gas Mark 5) for six minutes.

When the risotto has finished absorbing the liquid it will look like the picture on the right. Add half the mushrooms, all the butter, parmesan cheese and chives and stir well. Put a lid on the pan and let it stand unheated for two minutes. Whilst it is standing, warm the plates in the oven.

Serve on the warmed plates, top with the remainder of the mushrooms and grate a little more parmesan over the top for good luck.
Risotto will not keep for any length of time so eat immediately.

[ Bericht 69% gewijzigd door Innocence op 26-11-2008 19:42:14 ]
Sweet and innocent...
pi_63546454
Chinese kool recepten zijn hier heel welkom.
We hebben vandaag wraps op met daarin chinesekool en kidneybonen in tomatensaus, was erg lekker, maar nog 2/3 chinese kool over. Dat ding is echt HUGE!!
quote:
Bloemkool, Chinese kool, Courgette, Paprika, Knolselderij, Waspeen, Zuurkool verpakt kruiden 500g, Meloen Galia, Kiwi
De bloemkool wordt bloemkoolcurry
courgette en paprika gaan met wat waspeen door de lasagne.
zuurkool wordt ovenschotel of quiche ofzo, iemand lekker recept?? De zakjes zuurkool hopen zich weer eens op in de groentenla.
Knolselderij wordt een soepje of puree, die komt wel op.
Meloen was vandaag het toetje, en de kiwi's worden ook wel verslonden.

dus iemand zuurkool of chinese kool recepten?
pi_63546570
Wat een volle tas deze keer zeg! Ik viel haast om op de fiets. Zat er bij jou ook zo achterlijk veel wortels in p_iglet? .

YPPY en Anna eten morgen bloemkool, de paprika's, courgette en wat wortels gaan door de pastasaus zondag, de zuurkool bewaren wij ook. Knolselderij weet ik nog niet, nooit wat mee gedaan.

Chinese kool kun je lekker wokken met een knoflookje, ui-tje en een peper oid.
pi_63546701
Jup hier ook veel wortels, maar dat is meestal zo.
De wortels zitten vaak ook in een kilo zak. Deze keer waren ze los, maar ik gok ook een kilo ofzo.

We hadden deze keer een MEGA chinesekool, beschaaft formaatje bloemkool, 2 kleine courgettes, 2 paprika's, flink wat wortels, grote knolselderij, 5 kiwi's en een kleine galiameloen.
pi_63546759
Ha! Drie courgettes hier! .
pi_63546815
Jij kunt vast geen 3x met 3 personen eten van je chinese kool
pi_63546986
Zo groot?
pi_63547477
Ja! Echt absurd!

Vandaar chinese kool recepten gevraagd

Nu kunnen we van de meeste kolen eignelijk wel 2x eten met zijn 3tjes, alleen de bloemkool van deze keer is een beschaafd maatje.

edit: ff gewogen, we hebben nu (na 1x ervan gegeten hebben dus) nog 1300gr chinesekool

[ Bericht 27% gewijzigd door p_iglet op 26-11-2008 21:55:48 ]
pi_63566084
Hier ook een flinke tas.. Hier 3 courgettes, en een chinese kool van 1,3kg.. Dat wordt nog flink eten..
De wortels waren hier net een kilo.. Dus vanavond lekker hutspot.
Voor de rest moet ik nog wat verzinnen. Gelukkig veel "houdbare"dingen, want we eten 2 dagen niet thuis dit weekend..
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 15:18:07 #159
43556 miss_dynastie
pi_63567100
Wij hebben deze keer de twee persoons extra met bloemkool, sperziebonen, waspeen, paprika, witlof, prei. De prei gaat samen met de witte kool en paksoi van vorige week door een nasi of bami prutje, paprika en peen door de pastasaus, sperziebonen gewoon een keer als tussendoortje met wat mosterd , bloemkool gaat de oven in volgens een receptje uit een van mijn nieuwe kookboeken en witlof met ham en kaas in de oven. Wat zullen we smullen
pi_63737155
Ok en wat gaan we doen met 2 grote kroppen andijvie?
1tje wordt stamppot, maar de andere
  Licht Ontvlambaar woensdag 3 december 2008 @ 22:41:52 #161
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_63740429
Niet lachen Rauwe andijvie (gewoon in reepjes gesneden) is lekker met satesaus
  woensdag 3 december 2008 @ 22:52:12 #162
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63740835
JA ECH NIE!!!!
  Licht Ontvlambaar woensdag 3 december 2008 @ 22:56:28 #163
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_63740982
Ooit gehoord van het feit dat smaken kunnen verschillen

Misschien ook even naar je toetsenbord laten kijken... CAPS en Bold blijven hangen
  woensdag 3 december 2008 @ 23:02:38 #164
37150 livelink
pi_63741177
Een andijviesalade misschien? Er zijn heel veel mogelijke recepten voor andijviesalade.
pi_63741850
quote:
Op woensdag 3 december 2008 22:41 schreef Sjeen het volgende:
Daar had ik echt nooit aan gedacht
Het lijkt me best lekker, maar ik lust bijna alles met satésaus

Een andijvietaart?
  woensdag 3 december 2008 @ 23:27:24 #166
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63742044
quote:
Op woensdag 3 december 2008 22:56 schreef Sjeen het volgende:
Ooit gehoord van het feit dat smaken kunnen verschillen
Ooit gehoord van smaak en wansmaak?
pi_63748833
Andijvie is ook lekker als sla in pitabroodjes en wraps. Lekker fris. (y)

En je kan het best wokken.
Sweet and innocent...
pi_63748947
Wij hebben deze week:
Prei
Chinese kool
Koolraap
Gemengde kiemen
Broccoli
Paprika

Alles komt wel op, maar wat moet ik in godsnaam met gemende kiemen? :S
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † donderdag 4 december 2008 @ 12:33:02 #169
43556 miss_dynastie
pi_63752003
In de sla of op brood of zo?
pi_63766074
als het van die harde zijn met boontjes eraan dan gooi ik ze altidj door de roerbak of door de tomaten/bonenwrapprut.
De tuinkers/alfalfa achtigen op een boterham met kaas
pi_63768771
Ohwja, wel lekker in chili-wraps misschien.

Er staat bij de recepten-suggesties ook iets over op brood, met alleen wat creme-fraiche of olie, lijkt me persoonlijk helemaal niets. Maar ik ga wel iets proberen waar het misschien wel bij past.
Sweet and innocent...
pi_63775377
Wij hebben gisteren andijvie-pastinaak stamppot op, dat was best lekker! . Vanavond gaat de bloemkool en de koolrabi (waar is de venkel die erin zou zitten???) eraan!
  † In Memoriam † vrijdag 5 december 2008 @ 08:58:02 #173
43556 miss_dynastie
pi_63775564
Op vitatas.nl krijg ik niets te zien op 12-18 december. Zou er dan gewoon al geen tas zijn?
pi_63779673
1 persoons
Batavia sla, Chinese kool, Courgette, Aardperen, Winterpeen, Appel Rode van Boskoop, Grapefruit rood

2 persoons groente
Kool groen, Aardperen, Winterpeen, Witlof, Prei

2 persoons combi
Chinese kool, Aardperen, Winterpeen, Witlof, Prei, Appel Rode van Boskoop, Ananas

2 persoons extra
Batavia sla, Chinese kool, Courgette, Witlof, Prei

fruit
Appel Rode van Boskoop, Ananas, Grapefruit rood, Mango, Kiwi

gezinstas
Paksoi, Kool groen, Aardperen, Winterpeen, Prei
pi_63779849
Wij hebben gisteren ook andijviestampot gegeten, vanavond pasta met tomatensaus met koolrabi, en nog wat groenten die we op voorraad hadden.
Morgen andijviequiche als lunch, 's avonds sinterklaas bij familie.
Zondag bloemkool met pastinaakaardappelpuree.
Maandag uiensoep of iets anders met veel uien.

en dan zijn we alweer door de tas heen.
pi_63780872
Ja, uien genoeg idd. . Eens kijken of de runderlappen ergens in de aanbieding zijn, gaan we eens lekker wat hachee maken ofzo.
pi_63788480
Wat een gaaf idee!! Hier gaan we ok maar eens aan meedoen! Wat meer groente en fruit is nooit weg
pi_63846131
Heb de groenten van vorige week nog niet eens op, maar woensdag krijgen we:
Slamix
Spruiten
Wortelen
Zuurkool
Witlof
Uien

Lekker spruitjes met krieltjes, spekjes en uien gebakken. Wortelen gewoon zo en de sla komt ook altijd wel op. Zuurkool gestampt met een stukje vlees erbij. En de witlof gewokt met een pepertje en grote garnalen.
Sweet and innocent...
pi_63932029
Jarno, hier vorige week ook geen venkel. Wel een hoop ui. Chris kreeg van de groentevrouw een lekkere banaan, om onderweg naar huis op te peuzelen. Dus heb er niet te moeilijk over gedaan.

Wij krijgen vandaag de bloemkool van vorige week

En daarna lekker aan het nieuwe pakket. Deze keer weer een stapel uien. en die van vorige week (een kilo) waren ook nog niet op.. EN ik hou niet van uien.. Dus vriendlief maakt er dit weekend maar lekker uiensoep van. En in de hutspot.

De knolselderij zit al gedeeltelijk in een groentesoep (maar aardappel en winterpeen)

Hoe doen ze dat bij jullie met de feestdagen? onze groentevrouw krijgt ze dan waarschijnlijk op dinsdag. Maar misschien dat we ook wel een weekje of 2 overslaan. We zijn dan toch steeds bij familie.
pi_63956655
Uien kan je ook best lang bewaren volgensmij. Maar ik gebruik ze vrijwel dagelijks.

Ik ga met de feestdagen vakantie opgeven, want gelijk erna vertrekken we toch op wintersport.
Sweet and innocent...
pi_63956699
Hier kunnen we ook weer hutspot gaan maken, wortels en ui waren weer present. Een paar keer herhaling of afwijking is geen probleem, maar het moet geen gewoonte worden natuurlijk!
pi_63957710
de wortels en uien stonden deze week toch ook op het schema?
hier hebben we alleen winterpeen ipv waspeen, maar ach een beschaafde hoeveelheid.
Wel veel fruit deze keer, een appel of 6/7 en nog meer mandarijntjes.
Vind herhaling om de week met sommige dingen niet zo'n probleem, maar dan hoeft het geen kilo wortels per 2 weken te zijn.

Ik heb net even gekeken wat er in de tas rond kerst zit.
onze combitas zou dan zijn.
Bloemkool, Kool rood, Sperziebonen, Pompoen oranje, Waspeen verpakt, Tuinkers, Appel Santana, Appel Rode van Boskoop, Mandarijn

rodekool en pompoen is desnoods nog weken goed te houden, bloemkool en waspeen blijft ook wel even goed, sperziebonen en tuinkers is zo op.
Hier dus gewoon een tas dan. Ik wacht nog ff af wat er in die van rond nieuwjaar zit, misschien slaan we die dan over.

Nu 3 avonden op rij weg, eens kijken hoe hard we dan door moeten eten om weer op schema te zitten

Alleen nog steeds die uien hier :S
Iemand een lekker recept voor iets van uientaart/quiche?
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:46:49 #183
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63958511
quote:
Dat is niet zo vreemd; in Timor wordt boerenkool gegeten ( geroerbakt met zout vlees ) met satesaus.
Ontzettend lekker.

Andijvie komt qua smaak in de buurt, dus de combi vind ik niet eens zo heel vreemd.

@ J; ui en wortel vinden een grote pan boeuf bourgignon ook heerlijk hoor.
En de rest kun je lekker inmaken ofzo

Ik zit nog steeds te twijfelen over die stomme tas. Enerzijds denk ik dat het inspireert om meer met groenten te experimenteren, anderzijds zou ik me zo verplicht voelen.

*denkt er nog even over na*
pi_64050398
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:46 schreef SHE het volgende:

[..]

Ik zit nog steeds te twijfelen over die stomme tas. Enerzijds denk ik dat het inspireert om meer met groenten te experimenteren, anderzijds zou ik me zo verplicht voelen.

*denkt er nog even over na*
Vaak kan je het gewoon een paar weken proberen
Sweet and innocent...
  dinsdag 16 december 2008 @ 22:54:49 #185
37150 livelink
pi_64073447
Ik ben ook wel blij dat ik gewoon bij de boer zelf de groenten die ik wil hebben kan kopen in de hoeveelheden die ik wil hebben. Ik weet niet of ik aan zo'n tas zou zijn begonnen.
pi_64150004
Hadden jullie ook bananen als extraatje in de vitatas?
Vandaag maar eens iets verzinnen met de aardperen. Ik denk dat ze in de oven belanden, met wat gekruide aardappels en een goed stuk vlees.. Goed idee?
  vrijdag 19 december 2008 @ 14:28:45 #187
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_64150462
quote:
Spruitjes met satesaus zijn de bom.

Tevens tvp
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_64166059
quote:
Op donderdag 13 november 2008 11:33 schreef Innocence het volgende:
met ham en kaas, zo heb ik dus die afkeer ontwikkeld. Er is weinig dat ik echt niet lust, maar dat krijg ik met m'n neus dicht nog niet weg, brrrr...

Preiquiche lijkt me niet zo, maar ga ik gewoon probere. Misschien heel fijn gesneden en met lekkere ham erbij?! Of heb je een toprecept voor me?
Heb pas eens ouderwetse nasi gemaakt, daar vond ik het wel lekker in. Maar dan ook maar een halve prei.

Prei met zalm en ansjovis?
Prei fijn snijden en ondertussen de ansjovis in de pan mikken bakken tot ze een stuk kleiner zijn en dan de prei erbij en licht aanbakken.
Kleine ovenschaal en daarin pp een stukje zalm prei erover en minimaal 20 minuten op 200 graden.
Zelfs de groentegruwer hier eet het met plezier (doe er meestal wat rijst bij nog)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_64166348
quote:
Op woensdag 26 november 2008 18:05 schreef Innocence het volgende:
Pfff, is de inhoud van het pakket op het laatste moment gewijzigd. En ik heb veel ingredienten al gekocht voor wat ik wilde maken.

Het is nu:
Savooijekool
Uien
Knolvenkel
Rode bieten
Slamix
Groenselderij

Dus alleen de bietenrisotto staat nog op het programma...
Savooiekool weet ik nog een heerlijk pastagerecht mee.

Iemand die wat leuks met de rest weet, icm saucijzen en oesterzwammen? De rest van de boodschappen zijn gelukkig houdbaar.

Sowieso groenselderij, wat moet je nou met meer dan één stengel?

Selderij kan heerlijk in de risotto samen met de zwammen (ben nu vast te laat maar voor de volgende keer dan )
pi_64166547
Leuk topic! Maar ben bang dat ik te crea ben voor de tas maar niet voor de bio winkel
Verzin iedere week een lijst met recepten voor de week erop duss dat zou zonde zijn maar bio gaan we zeker proberen en dan geen standaard groenten
pi_64174306
Je bent inderdaad een beetje laat

Selderij is in de risotto gegaan en de prei-quiche bleek juist erg lekker te zijn.

Ik heb m'n abonnement even twee weken stopgezet, zijn er veel mensen die het nog gebruiken tijdens de feestdagen? Baal wel dat ik nu de schorseneren mis, hopelijk komen die er nog eens in deze winter.
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † zaterdag 20 december 2008 @ 12:11:44 #192
43556 miss_dynastie
pi_64174450
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:03 schreef Innocence het volgende:
Ik heb m'n abonnement even twee weken stopgezet, zijn er veel mensen die het nog gebruiken tijdens de feestdagen? Baal wel dat ik nu de schorseneren mis, hopelijk komen die er nog eens in deze winter.
Ik ben ook even gestopt, de tweede week van december hadden ze alleen maar tassen met dingen die we al regelmatig hadden gehad/minder lekker vinden en nu is het allemaal zo rommelig... even een stop dus, inderdaad.
  zaterdag 20 december 2008 @ 13:15:33 #193
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_64175795
Ik had idd ook bananen extra, scheelt wel, ik vond het fruitaandeel best matig namelijk deze week.
Verder nog steeds tevreden
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  maandag 29 december 2008 @ 21:45:27 #194
160778 t_igger
"T I, double G-ER"
pi_64479258
Wat te doen met wortels???
D'r ligt nog een kilozak in de koelkast, en woensdag komen daar weer wortels bij....

Morgen bloemkoolcurry maken, daar kunnen mooi ook weer flink wat van de uien in, en het zakje sperzieboontjes wat hier nog ligt.
Ondanks alle feestdagen valt het mee met de overtollige groenten.

Ow en zuurkoolrecepten zijn ook welkom, dat is niet bepaald favoriet hier, maar wel lang houdbaar, dussuh het hoopt een beetje op.
Rabbit: "Tigger where are your manners?"
Tigger: "I don't know but I bet they're havin' more fun than I am."
pi_64481527
Wij hebben de tas ook even op pauze gezet, met kerst, oud &nieuw en een weekendje weg was het allemaal niet erg praktisch en we kunnen zo mooi even de voorraadjes wegwerken. De 7e gaan we weer een verse tas halen.

Vandaag hebben we zuurkool uit de oven op: laagje zuurkool in een ingevette ovenschaal, gekruid geruld gehakt er overheen en verse aardappelpuree. Altijd lekker!
pi_64507150
zuurkool is vandaag met oma meegegaan, er lagen hier nog 2 zakjes en er komt er morgen weer 1 bij, dat leek ons wat overdreven.
De bloemkoolcurry was lekker.
maar die wortels... wordt veel hutspot denk ik en worteltjestaart...
pi_64692769
Wortel-gehakt taart is erg lekker ! Recept kun je vinden op www.odin.nl

Op www.odin.nl kun je bij recepten kiezen op ingrediënt. Lekker makkelijk.

Moet ik nog vermelden dat wij een odin tas hebben
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_64721512
Wortelovenschotel maak ik graag, maar er zitten nooit genoeg worteltjes in het groentepakket. Heb het recept ooit eens van m'n moeder gekregen en vind het zo lekker.

Ik doe het naar het originele recept met een zakje goulashmix en shoarmakruiden, maar dat kan je natuurlijk ook vervangen door wat anders/zelfgemaakts.

Ingrediënten
500 g worteltjes
1 ui
3 dl water
1 teentje knoflook
400 g gehakt
1 el shoarmakruiden
1 el ketjap
1 zakje aardappelpuree en melk of water om deze te maken
1/2 zakje mix voor goulash

Materialen
Grote ovenschaal

Bereiden
-Worteltjes met weinig water en zout in ongeveer 20 minuten koken.

-gehakt rul bakken.

-ui en knoflook snijden en meebakken

-shoarmakruiden, goulashmix en water toevoegen.

-heel even doorkoken

-aardappel puree maken

-wortels in schijfjes snijden en op de bodem van de ovenschaal leggen

-gehaktmengsel eroverheen

-bedekken met aardappelpuree

-in laten trekken, je kan het ook bijvoorbeeld een dag vantevoren maken en in de koelkast bewaren.

Oven voorverwarmen op 200 graden en de ovenschotel ongeveer 30 minuten in de oven zetten totdat deze een knapperig korstje heeft.
Sweet and innocent...
pi_64727733
Jij hebt nooit 500gr wortels in je groentenpakket??

Dat is nou net het geen dat hier altijd per kilo komt
pi_64761154
Ok, toch maar even vragen voordat het vanavond een fiasco wordt. . We hebben nog een overblijfsel van een oud pakket in huis dat we vanavond op willen maken, nl. bietjes. Ze zijn voorverpakt, dus ik ga er vanuit dat ze al schoongemaakt e.d. zijn dan? En dan? Hoe lang koken of zijn er leukere dingen mee te doen?

We hebben eigenlijk alleen aardappels en wat ui in huis... . Plus wat er straks in de tas zit, volgens mij moet dat
quote:
Uien, Koolraap, Venkel, Pastinaken, Prei, Kastanje champignons verpakt, Peren Conference, Mandarijn
zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')