Maar je hebt bijvoorbeeld ook de Odin:quote:Een abonnement op Vita tas betekent wekelijks variatie én verrassing op uw bord.
Dagverse groenten, zoveel mogelijk van het seizoen en uiteraard van gegarandeerd biologische teelt. Groenten van het seizoen zijn niet alleen gezond, ze zijn ook vol van smaak! De Vitatas zit dus boordevol vitaminen, verrassing en gemak.
Elke keer als u uw Vitatas ophaalt, zit er ook een receptenkaart in. Hierop vindt u lekkere en leuke recepten en weetjes over telers en de biologische land- en tuinbouw. De recepten hebben natuurlijk betrekking op de groenten of fruit van die week. Soms traditionele recepten om de smaak van vroeger te evenaren en vaak ook recepten waarmee u uw dagelijkse maaltijd een lekkere en verrassende draai geeft!
Het EKO-keurmerk geeft u de zekerheid dat de inhoud van de Vitatas exclusief bestaat uit gecontroleerde biologische producten. De groenten en fruit zijn afkomstig van moderne land- en tuinbouwbedrijven die volledig werken volgens de biologische principes. Die gebruiken dus absoluut geen kunstmest of chemische bestrijdingsmiddelen. Demeter producten zijn afkomstig van biologisch-dynamische landbouw.
Leuke bijkomstigheid is dat het vaak producten zijn afkomstige van kleine, zelfstandige telers in je eigen regio en het om seizoensgebonden groenten gaat. Altijd smaakvol dus.quote:U wilt gezond en met smaak eten? Dan is het Odin fruit- en groente-abonnement iets voor u. Elke week staat er een tas verse, biologisch geteelde groenten en of fruit bij een afhaalpunt in uw buurt. Met de tas ontvangt u ook heerlijke recepten en interessante informatie en weet u precies welke telers de groenten en of het fruit teelden.
Haha, dat zei ik ook al: wat we aan het eind van de week over hebben, mikken we in de soep!quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:54 schreef ColdFeet het volgende:
Leuk idee! Al wij terug zijn van vakantie in januari, gaan we ook beginnen met zo'n groentetas.
Alles waarvan je echt geen idee hebt: gewoon gladde soep van maken
Als je abbonee wordt krijg je de eerstvolgende tas. Althans, dat was bij ons zo. En soms is er een actie van 4 tassen voor de prijs van 3, kun je even lekker uitproberen of het wat is voor je.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:28 schreef DarkElf het volgende:
wat een leuk idee idd, en zo eet je nog eens iets wat je zelf misschien niet zomaar uit zou kiezen..
die vitatas kan je gewoon halen in een winkel als ik het goed begrijp als je abonnee wordt?
Bij ons zit de Wereldwinkel die ze verkoopt gewoon om de hoek zowat! En ze zijn op de uitgiftedag zelfs wat langer open zodat je de tas kunt gaan halen. Overigens vind ik de Odin wel wat 'normaler' dan de Vitatas. Was voor ons reden om toch de Vitatas te nemen (plus het feit dat die dus vlakbij verkrijgbaar is).quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:48 schreef ParanoidEv het volgende:
Mijn eerste gedachte was 'Dat zal hier wel niet verkrijgbaar zijn', is het gewoon wel verkrijgbaar hierIk denk dat ik ook maar een abbo neem!
He mooi, ik heb dus deze week pastinaken in mijn groententas, en nog maple syrup in de koelkast. Dit eten we dus morgenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:21 schreef RobinOok het volgende:
Pastinaken eet ik vaker. In friet-formaat snijden, dan omschudden met wat olie, op een hete bakplaat leggen, ahornsiroop (=maple syrup) erover drizzelen en dan 40 minuten op 200 graden de oven in. Een keer of 3 alles even omschudden, zodat de pastinaken goed met de siroop gecoat worden.
Dat kon je nog wel eens reuze meevallen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 14:54 schreef pfaf het volgende:
Wat een tof idee. Niet te betalen ( voor mij ), maar best een tof concept.
Leuk! Als je wilt weten hoe het er ongeveer uit ziet, hier een fotootje:quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:02 schreef p_iglet het volgende:
[..]
He mooi, ik heb dus deze week pastinaken in mijn groententas, en nog maple syrup in de koelkast. Dit eten we dus morgen
Niet eens zozeer niet jum maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik er mee moet. En dan blijft het te lang liggen en kan ik het weggooien. En dat vind ik zonde, dan krijg ik liever iets anders wat we wel eten.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:30 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm waterkers.. jum!maar kan me voorstellen dat je dat niet zo jum vind..
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Heb zo niet meteen echt recepten achter de hand, maar waterkers is lekker in een salade met peer, walnoten en parmezaanschaaf bijvoorbeeld (simpel azijn, olie en honing dressinkje er overheen). Je kan er ook een stammpotje van maken en ik meen er eens een pestorecept voor gezien te hebben. Maar ik gooi het meestal gewoon door de sla. Niet te veel, maar net om een lekker pittig smaakje te geven.
Mutsquote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Meestal kan je een stuk of twee drie dingen doorgeven die je echt niet hebben wilt in je pakket.
Wij hebben tuinbonen in de ban gedaan en ik twijfel nog over waterkers.
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 23:06 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
MutsMet tuinbonen en pancetta kun je echt geweldige risotto maken! Wel dubbeldoppen. Maar ik vind jou wel echt zo'n bonen-dopperig typ, met een gezellig mandje en een pannetje
Ja. Wel rustgevend, vind ik. Ik voel me altijd zo lekker burgerlijk, dan. Want doppen is een ding, maar dubbeldoppen... Nou, dat is het serieuzere dopwerkquote:
Zat er bij mij deze week in.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 08:02 schreef Jarno het volgende:
Brocolli zit volgende week in de Vitatas.
Je hebt gelijk, ik kijk scheel!quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 11:51 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Zat er bij mij deze week in.
Banaan en mango gaan sowieso door de smurf in huis gewaardeerd worden, is ze gek op. Enige onbekende in dit rijtje is koolrabi maar dat zal ook wel lukken denk ik.quote:Uien, Bleekselderij, Sla Batavia, Bloemkool groen, Kool rood, Koolrabi paars, Courgette, Mango, Banaan Fair trade
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 23:06 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
MutsMet tuinbonen en pancetta kun je echt geweldige risotto maken! Wel dubbeldoppen. Maar ik vind jou wel echt zo'n bonen-dopperig typ, met een gezellig mandje en een pannetje
Raad ik je aan alleen wat veldsla er bij te doen. Eigenlijk is de waterkers volgens recept al genoeg, maar ik vind het met alleen veldsla of veldsla er bij ook erg lekker. Dan is het iets neutraler qua smaak. Wel leuk dat je het gaat proberenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 23:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
* MinderMutsig checkt haar pakket van deze week
Peer check
Walnoten check
En ik heb pecorino dus eigenlijk hoef ik alleen nog maar sla te halen morgen.
Dit ga ik ook eens maken, vorige keer heb ik er soep mee gemaakt, maar dit is ook leuk.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:38 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Leuk! Als je wilt weten hoe het er ongeveer uit ziet, hier een fotootje:
[ afbeelding ]
En oja, ik had er ook nog wat partjes rode ui doorheen gemixt. Voor de grap en dat was ook lekker.
Varkensfiletlapje even marineren in teriyakisaus met een gekneust knoflookje paste er perfect bij.
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:26 schreef MinderMutsig het volgende:
Dat afhalen lijkt me dus eigenlijk niks.![]()
Hier bezorgen ze. Op dinsdagavond zet ik mijn mandje in de schuur en als ik dan woensdagochtend weer kijk dan staat er een mandje met lekkere groente en fruit.![]()
Het is net Sinterklaas.
Waarom niet gewoon een keer de bloemkool koken, aardappeltjes er bij en dan een goede gehaktbal of een lekkere rundervink met een goede jus? Of lust je dat niet?? Eventueel een simpel kaassausje over de bloemkool.. Lekker hollandsch!quote:Op maandag 3 november 2008 10:00 schreef Innocence het volgende:
Maar wat nu weer met bloemkool? Heb vorige weken al bloemkoolcurry en siciliaanse pasta met bloemkool op. Weet iemand wat ander lekkers?!
quote:Op maandag 3 november 2008 15:22 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon een keer de bloemkool koken, aardappeltjes er bij en dan een goede gehaktbal of een lekkere rundervink met een goede jus? Of lust je dat niet?? Eventueel een simpel kaassausje over de bloemkool.. Lekker hollandsch!![]()
Ik ben niet echt een aardappel-vlees-groente type, maar juist omdat het af en toe is kan ik daar dan extra van genieten!!
Neh daar is de jus voorquote:Op maandag 3 november 2008 16:36 schreef Innocence het volgende:
Ah, te laat met verwijderen. Dat valt als ik er over nadenk inderdaad wel mee.
Maar dan lijkt het me weer zo droog, al die losse dingen naast elkaar.
Hier ook welkom. wij hebben dus ook nog de tas met aardperen. Geen idee!quote:
Oja, dat heb ik wel eens gemaakt, aardperensoep. Was best lekker.quote:
Dadelijk aardpeer in m'n tas, dit recept lijkt me een goed beginquote:Op woensdag 5 november 2008 23:18 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oja, dat heb ik wel eens gemaakt, aardperensoep. Was best lekker.![]()
[ afbeelding ]
Aardpeer, kippenbouillon, citroen en peterselie. Wat echt lekker!
Juist die kleine courgettes hebben super veel smaak. In een 2-persoons soep gebruiken of gewoon 'kaal' grillen, super lekker. Ik denk dat in de pastasaus de smaak verloren gaat.quote:Op donderdag 6 november 2008 17:36 schreef Innocence het volgende:
M'n aubergine was zo mini, dat ik er helaas geen ovenschotel van kan maken. Gaat dus ook maar in de pastasaus.
Ik ga de spruitjes eens gebruiken in een curry, schijnt lekker te zijn...
15 maand? Wat stoer.quote:Op zondag 9 november 2008 20:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Die ovenschotel was lekker! Alleen vriendlief vond de blauwe kaas iets minder.. Chris (15mnd) heeft wel heerlijk gesmikkelt van de koolrabi en die kaas![]()
Dus volgende keer een halve schaal met blauwe kaas, en de andere helft met een andere kaas/room.
Hij eet zo ongeveer alles. Alleen geen plakjes kaas, en de avocado was ook een twijfel geval vandaag.. Voor de rest :quote:
Leuk! Ik ga binnenkort ook eens kijken of ik me er voor aan kan melden, lijkt me echt heel erg leuk.quote:Op zondag 9 november 2008 16:31 schreef piepster het volgende:
Ik ga me deze week ook aanmelden voor een groentetas. Hier in de stad kan ik kiezen tussen Odin en Vitatas. Ik ga kiezen voor Vitatas, omdat ik heb gelezen dat er wat meer variatie in zit dan bij Odin, en ook omdat er apartere groenten inzitten.
erin. (Vita-combi).quote:Uien, Bleekselderij, Sla Batavia, Bloemkool groen, Kool rood, Koolrabi paars, Courgette, Mango, Banaan Fair trade
Ik bel of mail straks even.quote:Op donderdag 13 november 2008 09:49 schreef Deepfreeze het volgende:
MM, dat is natuurlijk jammer. Ik zou gewoon even langs gaan, of het de volgende keer melden, dan krijg je waarschijnlijk ook nog wel een nieuwe mee (tenminste bij onze groentevrouw vast wel)
Uiteindelijk werd het bij mij dit:quote:Op donderdag 26 januari 2006 13:02 schreef Leonoor het volgende:Venkel
Wij eten thuis vaak venkel-van-de-AH-recept-kaart:
Ingrediënten
6 eetlepels olijfolie
1 duopak krieltjes (700 g)
2 schaaltjes Provençaals gekruide runderreepjes (a ca. 250 g)
1 winterwortel
2 venkelknollen
2 uien
1 teentje knoflook
1 pakje crème fraîche schenkbaar (200 ml)
Bereiden
In koekenpan 3 eetlepels olie verhitten en krieltjes volgens gebruiksaanwijzing bakken. In braadpan rest van olie verhitten en vlees bruin bakken. Intussen wortel schillen en in dunne plakjes snijden. Wortel door vlees scheppen en meebakken. Venkel schoonmaken en in repen snijden. Uien en knoflook pellen en snipperen. Venkel, ui en knoflook toevoegen aan vleesmengsel en in ca. 6 minuten beetgaar bakken. Crème fraîche erdoor roeren en schotel afgedekt ca. 5 minuten door en door verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Serveren met krieltjes.
bron
Dat venkelrecept ga ik ook eens proberen.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:28 schreef piepster het volgende:
Oh en recepten met witlof waarin je de witlof niet proeft zijn ook welkom.![]()
Ik zit nog te twijfelen of dit een slechte grap is...quote:Op zaterdag 15 november 2008 13:34 schreef livelink het volgende:
Een makkelijk, snel en ook lekker recept met prei is het volgende:
Prei in ringen snijden en fruiten. Toevoegen witte bonen in tomatensaus, perzik en banaan. Kruiden met italiaanse kruiden. Goed doorroeren en verhitten en binnen een kwartier heb je het op tafel staan. Voor de kinderen ook erg lekker.
Ik hoop het eigenlijk wel.quote:Op zaterdag 15 november 2008 15:17 schreef Innocence het volgende:
[..]
Ik zit nog te twijfelen of dit een slechte grap is...
Weer paksoi en koolrabi!quote:Paksoi, Kool wit, Koolrabi, Sperziebonen, Aubergine, Witlof, Gekookte biet, Appel Dalinco, Mandarijn
Die moet je me toch eens uitleggenquote:Op zaterdag 15 november 2008 15:17 schreef Innocence het volgende:
Ik zit nog te twijfelen of dit een slechte grap is...
quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:13 schreef livelink het volgende:
Bron Allerhande (net zoals het preirecept)
quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:13 schreef livelink het volgende:
Ik ken ook een heel lekker recept met mango, maar of ik dat hier nog durf te plaatsen na mijn prei-receptdie overigens echt lekker is, gewoon proberen als je echt heel snel iets op tafel moet hebben is mijn advies
Nou ja, ik doe toch een poging![]()
Tagliatelle met walnoten, Gorgonzola en mango
nodig:
walnoten (ca. 100 gram)
4 bosuitjes
1 grote, stevige mango
150 gram Gorgonzola-kaas
Groene tagliatelle
2 bekertjes zure room
1/2 kruidenbouillontabelt
1 teentje knoflook
Walnoten in grove stukjes hakken. In koekepan op matig vuur al roerende met een houten lepel in ca. 2 minuten knapperig en goudbruin bakken. Bestrooien met zout en op bord laten afkoelen. Bosuitjes in stukjes snijden. Mango schillen en langs pit in plakken snijden. Plakken in stukjes snijden, gorgonzola in stukjes snijden.
Tagliatelle koken. Intussen in steelpan zure room, Gorgonzola en bouillontablet al roerende zachtjes aan de kook brengen. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Blijven roeren tot kaas gesmolten is en saus nog ca. 5 minuten zachtjes laten koken. Bosuitjes toevoegen en nog ca. 2 minuten laten koken. Saus op smaak brengen met zout en peper. Mangostukjes en walnoten erdoor roeren en even meeverwarmen.
Bron Allerhande (net zoals het preirecept)
Al dat fruit is wel heel lekker ... Maar ik heb een appel allergie (quote:Op zaterdag 22 november 2008 22:37 schreef p_iglet het volgende:
tinkerbel, in de vitatas combi zit niet zoveel "raar" fruit. Het meest exotische wat er in zit is mango.
Verder hebben we hier gehad, appels, peren, mandarijn, sinaasappel, druiven, meloen, kiwi en ik geloof 1 x een ananasi.
Vooral veel verschillende soorten appels.
Ik heb nog nooit wat met koolrabi hoeven doen omdat ze die hier rauw opeten voor ik een recept heb kunnen googelen.quote:Op maandag 24 november 2008 10:20 schreef Jarno het volgende:
Hm. Ik heb nog wat koolrabi (groen) liggen en er is ui en knoflook in huis. Lekker veel dus.. Moet nog wel boodschappen (dus iets erbij halen is niet zo'n probleem) doen zo maar hoe kom ik van die koolrabi af? Suggesties...?
quote:Bloemkool, Chinese kool, Courgette, Paprika, Knolselderij, Waspeen, Zuurkool verpakt kruiden 500g, Meloen Galia, Kiwi
Vanavond witlof ham-kaas uit de oven. De rest heb ik nog niet bedacht. Een tof recept met chinese kool is overigens welkom!quote:Bloemkool, Chinese kool, Sperziebonen, Witlof
quote:Take time adding the vegetable stock and keep stirring frequently. Let the risotto rest at the end with the cheese and chives to give it the creamiest but nuttiest flavour you can imagine. By the way, the celery is essential to the flavour and texture of this risotto recipe.
KEY POINTS
Preparation Time: 20 mins Cooking Time: 40 minutes
How Difficult Medium Freeze? No
Servings 4 portions
INGREDIENTS
Italian risotto rice 10 oz 280 g
Large flat mushrooms 5 oz 140 g
Fresh grated parmesan cheese 3 oz 85 g
Butter 1¾ oz 50 g
Onion 1 medium 1 medium
Celery sticks 3 3
Garlic cloves 3 medium 3 medium
Vegetable stock 1.3 pints 750 ml
Dried thyme ½ teaspoon ½ teaspoon
Chives or parsley ¼ oz 7 g
Dry white wine 1½ glasses 1½ glasses
Olive oil 3 tablespoons 3 tablespoons
Salt and pepper To taste To taste
COOKS NOTES: Risotto is a North Italian dish and aside from the basic risotto recipe almost anything can be added. We've made ours with roasted mushrooms but any vegetable goes well as does beef, ham, pork and chicken. Another favourite of ours is chopped Italian sausage.
The creamy texture comes from adding the stock slowly over the 15 minutes cooking time - this forces the starch out of the rice. The final touch of adding the parmesan cheese and butter is essential - cover the dish and let it stand for 2 minutes. Warm plates help keep the creamy texture whilst eating.
COOKING EQUIPMENT
1 medium frying pan
1 oven dish to roast the mushrooms
A ladle if possible but not necessary
PREPARATION
Finely chop two of the garlic cloves and place to one side (for the risotto)
Finely chop one of the garlic cloves and place to one side (for the mushrooms)
Roughly slice the mushrooms
Finely chop the onion
Finely grate the parmesan cheese
Finely chop the celery
Finely chop the chives or parsley
Method
Put 2 (not all 3) tablespoons of olive oil in the frying pan and turn to a low heat. Add the celery, onion and garlic (for the risotto).
Cook on a low heat for 15 minutes to soften the vegetables but don't brown them. Vegetables cooked this way are known as a soffrito.
After the vegetables have fried, add the rice and turn the heat up to medium. Stir for 2 minutes by which time the rice will have become translucent.
Put the vegetable stock in a different pan and heat on a medium heat.
Pre-heat the oven to 190°C / 375°F / Gas Mark 5.
Add the wine to the frying pan and savour the delicious aroma! Stir frequently for three more minutes.
Add a ladle (or a cup) of the heated vegetable stock and stir well. When the liquid is absorbed by the rice add another ladle of stock. Proceed like this for about 15 minutes adding more stock as the rice absorbs the liquid.
At the end of the cooking time the rice should be moist but not flooded. It should stack up in the pan as in the picture. Season with salt and pepper.
At this stage, add a tablespoon of oil to a pan. Add the second portion of garlic, the thyme and the sliced mushrooms, mix together and fry on a medium heat for one minute. Season with salt and pepper.
Transfer the mushrooms to a baking tray and place in the pre-heated oven (190°C / 375°F / Gas Mark 5) for six minutes.
When the risotto has finished absorbing the liquid it will look like the picture on the right. Add half the mushrooms, all the butter, parmesan cheese and chives and stir well. Put a lid on the pan and let it stand unheated for two minutes. Whilst it is standing, warm the plates in the oven.
Serve on the warmed plates, top with the remainder of the mushrooms and grate a little more parmesan over the top for good luck.
Risotto will not keep for any length of time so eat immediately.
De bloemkool wordt bloemkoolcurryquote:Bloemkool, Chinese kool, Courgette, Paprika, Knolselderij, Waspeen, Zuurkool verpakt kruiden 500g, Meloen Galia, Kiwi
Daar had ik echt nooit aan gedachtquote:Op woensdag 3 december 2008 22:41 schreef Sjeen het volgende:
Niet lachenRauwe andijvie (gewoon in reepjes gesneden) is lekker met satesaus
Ooit gehoord van smaak en wansmaak?quote:Op woensdag 3 december 2008 22:56 schreef Sjeen het volgende:
Ooit gehoord van het feit dat smaken kunnen verschillen![]()
Dat is niet zo vreemd; in Timor wordt boerenkool gegeten ( geroerbakt met zout vlees ) met satesaus.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:41 schreef Sjeen het volgende:
Vaak kan je het gewoon een paar weken proberenquote:Op vrijdag 12 december 2008 12:46 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik zit nog steeds te twijfelen over die stomme tas. Enerzijds denk ik dat het inspireert om meer met groenten te experimenteren, anderzijds zou ik me zo verplicht voelen.
*denkt er nog even over na*
Spruitjes met satesaus zijn de bom.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:41 schreef Sjeen het volgende:
Prei met zalm en ansjovis?quote:Op donderdag 13 november 2008 11:33 schreef Innocence het volgende:
met ham en kaas, zo heb ik dus die afkeer ontwikkeld. Er is weinig dat ik echt niet lust, maar dat krijg ik met m'n neus dicht nog niet weg, brrrr...
Preiquiche lijkt me niet zo, maar ga ik gewoon probere. Misschien heel fijn gesneden en met lekkere ham erbij?! Of heb je een toprecept voor me?
Heb pas eens ouderwetse nasi gemaakt, daar vond ik het wel lekker in. Maar dan ook maar een halve prei.
Selderij kan heerlijk in de risotto samen met de zwammen (ben nu vast te laat maar voor de volgende keer danquote:Op woensdag 26 november 2008 18:05 schreef Innocence het volgende:
Pfff, is de inhoud van het pakket op het laatste moment gewijzigd. En ik heb veel ingredienten al gekocht voor wat ik wilde maken.
Het is nu:
Savooijekool
Uien
Knolvenkel
Rode bieten
Slamix
Groenselderij
Dus alleen de bietenrisotto staat nog op het programma...
Savooiekool weet ik nog een heerlijk pastagerecht mee.
Iemand die wat leuks met de rest weet, icm saucijzen en oesterzwammen? De rest van de boodschappen zijn gelukkig houdbaar.
Sowieso groenselderij, wat moet je nou met meer dan één stengel?
Ik ben ook even gestopt, de tweede week van december hadden ze alleen maar tassen met dingen die we al regelmatig hadden gehad/minder lekker vinden en nu is het allemaal zo rommelig... even een stop dus, inderdaad.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:03 schreef Innocence het volgende:
Ik heb m'n abonnement even twee weken stopgezet, zijn er veel mensen die het nog gebruiken tijdens de feestdagen? Baal wel dat ik nu de schorseneren mis, hopelijk komen die er nog eens in deze winter.
zijn.quote:Uien, Koolraap, Venkel, Pastinaken, Prei, Kastanje champignons verpakt, Peren Conference, Mandarijn
Klinkt goed! Heb je een receptje of Google ik ff?quote:
He bah, ik heb al zoveel zuurkool op voorraad. Had wel zin in rauwe andijviestampot.quote:Pompoen
Witte kool
Broccoli
Andijvie
Courgette
Taugé
I.v.m. de vorst kan er helaas geen andijvie geoogst worden, de andijvie wordt vervangen door zuurkool
Daarvoor is het te weinig denk ik, in ieder geval wel voor 2 personen.quote:Op donderdag 29 januari 2009 11:34 schreef Joene het volgende:
Postelein
Gewoon ff koken tot het slinkt net als spinazie , Heeeeeeeeeeeeerlijk
Bedorven lijkt me niet. Het ziet er prima uit en het is gisteren bezorgd en heeft sindsdien in de koelkast gelegen. De kwaliteit van mijn pakketten is altijd prima.quote:Op donderdag 29 januari 2009 12:34 schreef Innocence het volgende:
Ik heb nog nooit wat raars geroken aan winterpostelein. Vind het vooral fris, maar het beschadigd wel erg snel (net zoiets als verse spinazie). Is het niet gewoon bedorven?
Door de pasta of een stampot heenscheppen!
Stoofvlees maken, aardappeltjes erbij en dan rode kool met appeltjes voor m'n vriend, want dat lust ik echt niet. Of zijn er ook lekkere dingen met rode kool te maken?quote:Zuurkool (boerenkool kan helaas niet geoogst worden i.v.m. de vorst)
Groenselderij
Goudreinetten
Rode kool
Knoflook
Pastinaken
Nou, ik zie op die sites een 'afhaaldag' staan, dus dan neem ik aan dat je hem dan moet halen en als je hem kan laten staan wordt je groente er ook niet verser op. Ik heb geen vaste vrije dag in de week, dus dat vind ik erg onpraktisch.quote:
Hier doen ze ook niet moeilijk over later afhalen, de tas gaat gewoon de koeling in.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 21:58 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Maar even voor de duidelijkheid, moet je die tas dan op de afhaaldag afhalen, of doen ze daar niet moeilijk over?
Nog een vraagje trouwens: is de groente altijd echt goed vers? Dat vind ik ook wel belangrijk om te weten.
Nee, veel groentejongens ook niet. Het gebeurt regelmatig dat ik naar zo'n knul toeloop met een zak uien van 12 weken oud en zeg 'misschien moet je het vak even nakijken' en dat ze me aan staan te kijken alsof ik iets heel geks zeg. Zelfs wel meegemaakt dat een groentejongen me ging vertellen dat het normaal was dat aardappels (in een zak die inmiddels ook een week of zes oud was) van die groene vlekken en uitlopers hadden.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Leuk weetje, wist ik niet.![]()
Andere supermarkttip: koop geen voorgesneden groente uit het koelvak. Als je al voorgesneden wilt kopen haal het dan uit de vriezer. Omdat dit vrij snel verwerkt en ingevroren is na het oogsten treedt er minder vitamineverlies op dan bij koelvers wat eerst verwerkt, dan vervoerd en dan nog een week in het koelvak ligt.
Lekker pittig door de veldsla!quote:Op dinsdag 17 februari 2009 13:47 schreef Innocence het volgende:
Hier kunnen we de groente in de winter wel eens een dag later halen, maar liever niet hoor. In de zomer al helemaal niet.
Maar ze staan dan ook achter in een klein winkeltje, dus dat neemt nogal wat plek in en in de warmte bederft het snel.
Misschien dus eerst eens langsgaan als je een ophaalpunt uitkiest, want dat zal per plek best wel schelen.
Deze week aardperen (nog nooit op), tuinkers, knolselderij, knolvenkel en veldsla.
Heb al lekkere ideeën, alleen wat doe je nou met tuinkers?
Een paar plukjes op brood gaat wel, maar zo'n heel bakje?
Is zoete bataat niet een pleonasme, een bataat is een zoete aardappel.quote:Op maandag 9 maart 2009 19:29 schreef Yinny het volgende:
Week 11
Zuurkool
Zoete bataat
Slamix
Uien
Prei
Taugé
O, nee, volgende week weer een zakje zuurkool erbij! Mijn vriend lust geen zuurkool, dus ik kom er ook niet aan toe om het te eten. En er liggen al twee zakjes in de groentela! Voor de rest vind ik het maar een allegaartje... roerbakschotel met taugé, ui en prei (champignons bij kopen). Een keertje sla en wat met die bataten?
jammer, Rotterdamquote:Op maandag 9 maart 2009 19:29 schreef Yinny het volgende:
Week 11
Zuurkool
Zoete bataat
Slamix
Uien
Prei
Taugé
O, nee, volgende week weer een zakje zuurkool erbij! Mijn vriend lust geen zuurkool, dus ik kom er ook niet aan toe om het te eten. En er liggen al twee zakjes in de groentela! Voor de rest vind ik het maar een allegaartje... roerbakschotel met taugé, ui en prei (champignons bij kopen). Een keertje sla en wat met die bataten?
Vergeet de borsht niet!quote:Op donderdag 30 oktober 2008 19:39 schreef livelink het volgende:
Wij hebben geen groentenpakket, maar halen groenten bij de boer zelf. En al sinds enige tijd zijn de rode bieten volop verkrijgbaar. Nou zijn die sowieso wel heel lekker, maar we wilden toch wel eens afwisseling. Dus laatst hebben we deze rodebieten lasagne gemaakt. Hij was erg lekker, de kinderen vonden hem ook geweldig.
Op toast met roomboter:quote:
Ga ik morgenochtend eens proberen!quote:Op maandag 16 maart 2009 16:53 schreef Leef het volgende:
[..]
Op toast met roomboter:
Tuinkers
beetje Citroensap
beetje Suiker
,, had ik op de kleuterschool geleerd
erg simpel en erg lekker
Najah die courgette kan je nog grillen ofzo , maar bloemkool men , veel meer dan wokken of koken en een sausje erover kan je er ook niet mee.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:55 schreef Jarno het volgende:
Okay, morgen dus de Extra tas ipv de Combi tas halen en wat zit er in deze week...? Wéér bloemkool en wéér courgette. Dem..
Bloemkoolsoep met een lepel currypasta en een aardappeltje?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:14 schreef Joene het volgende:
[..]
Najah die courgette kan je nog grillen ofzo , maar bloemkool men , veel meer dan wokken of koken en een sausje erover kan je er ook niet mee.
Maar niet de beloofde sperziebonenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:55 schreef Jarno het volgende:
Okay, morgen dus de Extra tas ipv de Combi tas halen en wat zit er in deze week...? Wéér bloemkool en wéér courgette. Dem..
Whaaaaaaaaaaa. Enough with the kolen already!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:09 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar niet de beloofde sperziebonenIn plaats daarvan een
Chinese kool
Ook lekker, bloemkool ontdoen van groen, in z'n geheel koken en dan in een ovenschaal leggen. Boter en paneermeel eroverheen en dan even in de oven gratineren. Erg lekker!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:18 schreef Jarno het volgende:
Gisteren lekker een courgette ovenschoteltje gemaakt met gehakt enzo, was erg lekker, zelfs de peuter des huizes had haar bordje zowat leeg, maar bloemkool vind ik idd zo'n geestdodende groente... Zucht.
Heb ik ook!quote:Op woensdag 8 april 2009 08:15 schreef Yinny het volgende:
Vandaag maar het nieuwe pakket ophalen:
Slamix
Raapstelen
Uien
Krulandijvie
Bloemkool
Knolselderij
Tuinkers
O.quote:
Maak gewoon een lekker tussendoortje/snack dan. Tuinkers op toast op een warme lentedag.. dat is een feestje!quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Jarno het volgende:
O.
Het staat nu in een bakje in de koelkast (in een papieren zak). Dat ga ik niet redden tot maandag dus?.
Staat het met worteltjes en al in het bakje (zoals het gekweekt is) dan kun je het nog even bewaren, als het al geoogst\ afgeknipt is, dan zo snel mogelijk gebruiken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Jarno het volgende:
[..]
O.
Het staat nu in een bakje in de koelkast (in een papieren zak). Dat ga ik niet redden tot maandag dus?.
Heb ook nog niemand in dit topic gezien die niet wist wat er mee te doen...quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Leef het volgende:
In wat voor tijd leven we trouwens, dat mensen hier in CUL zich geen raad weten met postelein.
Was vroeger voor mij als kind een feestje als er voor het eerst weer postelein was.. Lekker!
Als je het niet kent, behandel het dan gewoon als verse spinatzie.. dan kom je een heel eind.
Gewoon ouderwets Hollands met aardappels en een stukje rundvlees en VEEL sju!!
Rabarbertaart misschien?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 13:05 schreef Innocence het volgende:
Wij aankomende week weer eens een flink gevuld pakket:
Broccoli, asperges, aubergine, courgette, sla (mix) en komkommer...
Dat komt allemaal wel op!
Heb alleen van deze week nog rabarber over. Iemand tips?
Anders eet ik het wel rauw, compote houd ik niet van...
Mag ik morgen weer halenquote:500 gr. sperziebonen
2 st. dikke Hollandse Koolrabi (incl. recept)
1 st. komkommer
1 st. krop ijsbergsla
500 gr. zoete Santa snoeptomaatjes
1 kg. Zoete peren
1st. Dikke Galia meloen
1 st. Grote Ananas
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |