abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62810001
Volgens mij las ik pas dat er meer mensen hier rondlopen met zo'n groentenabbo, dus misschien is een centraal topic hierover, met mogelijkheid tot uitwisseling van recepten en tips wel handig.

Wat is het? Zo is er bijvoorbeeld de Vitatas. Van de website:

quote:
Een abonnement op Vita tas betekent wekelijks variatie én verrassing op uw bord.
Dagverse groenten, zoveel mogelijk van het seizoen en uiteraard van gegarandeerd biologische teelt. Groenten van het seizoen zijn niet alleen gezond, ze zijn ook vol van smaak! De Vitatas zit dus boordevol vitaminen, verrassing en gemak.

Elke keer als u uw Vitatas ophaalt, zit er ook een receptenkaart in. Hierop vindt u lekkere en leuke recepten en weetjes over telers en de biologische land- en tuinbouw. De recepten hebben natuurlijk betrekking op de groenten of fruit van die week. Soms traditionele recepten om de smaak van vroeger te evenaren en vaak ook recepten waarmee u uw dagelijkse maaltijd een lekkere en verrassende draai geeft!

Het EKO-keurmerk geeft u de zekerheid dat de inhoud van de Vitatas exclusief bestaat uit gecontroleerde biologische producten. De groenten en fruit zijn afkomstig van moderne land- en tuinbouwbedrijven die volledig werken volgens de biologische principes. Die gebruiken dus absoluut geen kunstmest of chemische bestrijdingsmiddelen. Demeter producten zijn afkomstig van biologisch-dynamische landbouw.
Maar je hebt bijvoorbeeld ook de Odin:

quote:
U wilt gezond en met smaak eten? Dan is het Odin fruit- en groente-abonnement iets voor u. Elke week staat er een tas verse, biologisch geteelde groenten en of fruit bij een afhaalpunt in uw buurt. Met de tas ontvangt u ook heerlijke recepten en interessante informatie en weet u precies welke telers de groenten en of het fruit teelden.
Leuke bijkomstigheid is dat het vaak producten zijn afkomstige van kleine, zelfstandige telers in je eigen regio en het om seizoensgebonden groenten gaat. Altijd smaakvol dus.

Het laatste voordeel is gelijk het grootste nadeeel: er zitten wel eens wat apartere groenten in. Zoals pastinaak, aardpeer of rettich. Geen dingen die je dagelijks in de supermarkt meeneemt wellicht. En wat maak je ermee?!

Ik begin wel. .

Zo zit er bij ons volgende week in de (vita)tas aardpeer dus. Wat kan ik hiermee doen? Heb via Google al gevonden dat het om een groenten gaat die je vaak in de schil kookt en dat je er bijv. ook leuke ovengerechten mee kunt maken... Zelf zat ik er aan te denken om 'm te combineren met de brocolli die erin zit en een kaassaus? Is dat wat?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_62810199
Leuk idee! Al wij terug zijn van vakantie in januari, gaan we ook beginnen met zo'n groentetas.

Alles waarvan je echt geen idee hebt: gewoon gladde soep van maken
pi_62810267
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:54 schreef ColdFeet het volgende:
Leuk idee! Al wij terug zijn van vakantie in januari, gaan we ook beginnen met zo'n groentetas.

Alles waarvan je echt geen idee hebt: gewoon gladde soep van maken
Haha, dat zei ik ook al: wat we aan het eind van de week over hebben, mikken we in de soep! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_62810423
Pastinaken kunnen prima in de soep. Rettich viind ik zelf heerlijk zo uit het vuistje of op de boterham, met wat selderijzout.

Aardpeer ken ik niet, maar ik zou gokken op in partjes in de oven roosteren
  donderdag 30 oktober 2008 @ 14:21:55 #5
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62811027
Ligt eraan hoeveel aardpeer je krijgt. Makkelijkste is er een puree van maken.
Heeeeeel dun schaven en rauw eten kan ook. Maar dan is het meer een voorgerechtje/amuse:

Een rosti heb ik er ook wel eens mee gemaakt, maar ik hou eigenlijk niet van rosti. :-)

Pastinaken eet ik vaker. In friet-formaat snijden, dan omschudden met wat olie, op een hete bakplaat leggen, ahornsiroop (=maple syrup) erover drizzelen en dan 40 minuten op 200 graden de oven in. Een keer of 3 alles even omschudden, zodat de pastinaken goed met de siroop gecoat worden.
pi_62811098
Ik weet nog niet hoeveel het qua porties zal zijn. In principe hebben wij een 2-persoonstas dus ik neem aan dat per groenten voor 2 personen zal zijn...
pi_62811225
wat een leuk idee idd, en zo eet je nog eens iets wat je zelf misschien niet zomaar uit zou kiezen..

die vitatas kan je gewoon halen in een winkel als ik het goed begrijp als je abonnee wordt?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62811362
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:28 schreef DarkElf het volgende:
wat een leuk idee idd, en zo eet je nog eens iets wat je zelf misschien niet zomaar uit zou kiezen..

die vitatas kan je gewoon halen in een winkel als ik het goed begrijp als je abonnee wordt?
Als je abbonee wordt krijg je de eerstvolgende tas. Althans, dat was bij ons zo. En soms is er een actie van 4 tassen voor de prijs van 3, kun je even lekker uitproberen of het wat is voor je.
pi_62811821
Mijn eerste gedachte was 'Dat zal hier wel niet verkrijgbaar zijn', is het gewoon wel verkrijgbaar hier Ik denk dat ik ook maar een abbo neem!
pi_62811920
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:48 schreef ParanoidEv het volgende:
Mijn eerste gedachte was 'Dat zal hier wel niet verkrijgbaar zijn', is het gewoon wel verkrijgbaar hier Ik denk dat ik ook maar een abbo neem!
Bij ons zit de Wereldwinkel die ze verkoopt gewoon om de hoek zowat! En ze zijn op de uitgiftedag zelfs wat langer open zodat je de tas kunt gaan halen. Overigens vind ik de Odin wel wat 'normaler' dan de Vitatas. Was voor ons reden om toch de Vitatas te nemen (plus het feit dat die dus vlakbij verkrijgbaar is).
  donderdag 30 oktober 2008 @ 14:54:27 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_62812008
Wat een tof idee. Niet te betalen ( voor mij ), maar best een tof concept.
pi_62812145
Leuk idee.
Wij krijgen iedere week een pakket van www.groentehandel.nl
Er was overigens ook al een topic over groenteabonnementen maar dat ligt al een tijdje op zijn kont.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62812154
Leuk topic, ik ben zo ongeveer groot gebracht op groenten en fruitpakketten.
Ik was er vorig jaar ook zelf weer mee begonnen maar ik liep ook weer vast in 'wat doe ik er mee'. Bovendien voel ik me eindeloos schuldig als er bij het schoonmaken van de groente ineens een slakje boven komt drijven o.i.d.

Een abonnement is overigens niet overal verplicht, bij de natuurwinkel bij mij om de hoek geef je iedere week aan of je volgende week weer een tas wilt en welke (Odin en Vitatas).
pi_62812218
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:21 schreef RobinOok het volgende:

Pastinaken eet ik vaker. In friet-formaat snijden, dan omschudden met wat olie, op een hete bakplaat leggen, ahornsiroop (=maple syrup) erover drizzelen en dan 40 minuten op 200 graden de oven in. Een keer of 3 alles even omschudden, zodat de pastinaken goed met de siroop gecoat worden.
He mooi, ik heb dus deze week pastinaken in mijn groententas, en nog maple syrup in de koelkast. Dit eten we dus morgen
pi_62812278
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:54 schreef pfaf het volgende:
Wat een tof idee. Niet te betalen ( voor mij ), maar best een tof concept.
Dat kon je nog wel eens reuze meevallen.
Wij betalen voor zo'n pakket 12,50 per week:
  donderdag 30 oktober 2008 @ 15:38:33 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62813300
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 15:02 schreef p_iglet het volgende:

[..]

He mooi, ik heb dus deze week pastinaken in mijn groententas, en nog maple syrup in de koelkast. Dit eten we dus morgen
Leuk! Als je wilt weten hoe het er ongeveer uit ziet, hier een fotootje:

En oja, ik had er ook nog wat partjes rode ui doorheen gemixt. Voor de grap en dat was ook lekker.
Varkensfiletlapje even marineren in teriyakisaus met een gekneust knoflookje paste er perfect bij.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 15:52:26 #17
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_62813734
Oh, wat een geweldig idee, ik ga ook meedoen!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_62813906
Ja hallo, zo ga ik provisie vragen natuurlijk. .
  donderdag 30 oktober 2008 @ 16:01:15 #19
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62813980
wij denken er ook wel eens aan
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_62816505
Wij hadden een groenteabonnement, maar nu maar even niet meer. Door mijn zwangerschap stond zoveel groente mij tegen, en ik vind het ook wel weer leuk om helemaal zelf te bedenken wat ik wil eten. Maar het principe is heel tof, vind ik.

Pastinaakkoekjes:
Pastinaak raspen, eitje en een beetje bloem er door roeren, zout en peper, en dan kleine koekjes bakken in de koekenpan. Niet op te hoog vuur, je moet het de tijd geven om een beetje te garen. Daarna lekker eten met een beetje ketchup. Dochter Eva (2) vond het ook heerlijk!

[ Bericht 0% gewijzigd door Linda__ op 30-10-2008 20:11:18 ]
Eva en Maria
  donderdag 30 oktober 2008 @ 19:39:15 #21
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_62819472
Wij hebben geen groentenpakket, maar halen groenten bij de boer zelf. En al sinds enige tijd zijn de rode bieten volop verkrijgbaar. Nou zijn die sowieso wel heel lekker, maar we wilden toch wel eens afwisseling. Dus laatst hebben we deze rodebieten lasagne gemaakt. Hij was erg lekker, de kinderen vonden hem ook geweldig.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:38:20 #22
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_62821120
Ik lees ook even mee, van de week even informeren of onze bio-supermarkt dat ook doet.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  donderdag 30 oktober 2008 @ 20:50:28 #23
94046 PM-girl
pi_62821486
Gewoon twee afhaalpunten hier waarvan 1 op nog geen kilometer afstand!
*
pi_62822395
Dat afhalen lijkt me dus eigenlijk niks.
Hier bezorgen ze. Op dinsdagavond zet ik mijn mandje in de schuur en als ik dan woensdagochtend weer kijk dan staat er een mandje met lekkere groente en fruit.
Het is net Sinterklaas.
pi_62822866
Hmm wat goed dit topic! ik zit er ook sterk aan te denken om een abbo te nemen. Ik kan het hier in de straat, 250m lopen gok ik, dan op vrijdag middag ophalen had ik al gezien. Toch maar eens achteraan gaan..

Ik heb alleen een vriend die ietwat kieskeurig is, hij vind pompoen en bataat al niet echt 'je-dat', spinazie en rauwe tomaat maken ook weinig kans... Nja, soms best lastig hoor. Dus voor mij wel fijn om wat extra recepten achter de hand te houden om met de groentes te kunnen experimenteren en ontdekken hoe hij bepaalde groentes die ik normaal niet koop, wel lekker vindt! Ik heb hem al voor een heel groot deel 'opgevoed' inmiddels, dus ik durf de uitdaging wel aan
pi_62823989
Meestal kan je een stuk of twee drie dingen doorgeven die je echt niet hebben wilt in je pakket.
Wij hebben tuinbonen in de ban gedaan en ik twijfel nog over waterkers.
pi_62824058
Hmm waterkers.. jum! maar kan me voorstellen dat je dat niet zo jum vind..

Maar ik zal eens informeren of dat hier ook kan. Ik weet wel dat je eventueel ook online zelf een pakket kan samenstellen, ook bij biologische boeren hier uit de omgeving. Alleen dan blijf ik vast en zeker bij de vertrouwde dingen hangen
pi_62824063
Ik heb nog wat CUL linkjes gevonden waar ook nog veel tips instaan
(Biologische) groente/fruit abonnementen.
Groentepakket van de bioboer
pi_62824730
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:30 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm waterkers.. jum! maar kan me voorstellen dat je dat niet zo jum vind..
Niet eens zozeer niet jum maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik er mee moet. En dan blijft het te lang liggen en kan ik het weggooien. En dat vind ik zonde, dan krijg ik liever iets anders wat we wel eten.
Ik heb nu ook weer een zakje btw dus recepten zijn welkom.
pi_62824828
Heb zo niet meteen echt recepten achter de hand, maar waterkers is lekker in een salade met peer, walnoten en parmezaanschaaf bijvoorbeeld (simpel azijn, olie en honing dressinkje er overheen). Je kan er ook een stammpotje van maken en ik meen er eens een pestorecept voor gezien te hebben. Maar ik gooi het meestal gewoon door de sla. Niet te veel, maar net om een lekker pittig smaakje te geven.
pi_62824918
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Heb zo niet meteen echt recepten achter de hand, maar waterkers is lekker in een salade met peer, walnoten en parmezaanschaaf bijvoorbeeld (simpel azijn, olie en honing dressinkje er overheen). Je kan er ook een stammpotje van maken en ik meen er eens een pestorecept voor gezien te hebben. Maar ik gooi het meestal gewoon door de sla. Niet te veel, maar net om een lekker pittig smaakje te geven.

* MinderMutsig checkt haar pakket van deze week
Peer check
Walnoten check

En ik heb pecorino dus eigenlijk hoef ik alleen nog maar sla te halen morgen.
  donderdag 30 oktober 2008 @ 23:03:37 #32
94046 PM-girl
pi_62825009
Hoe bewaren jullie de verse groentes? Ik heb geen kelder(kast), geen grote koelkast. Wel een schuurtje, met wat openingen in de muur, dus zeker niet geïsoleerd.
Afgelopen week heb ik wat dingen daar weggelegd en dat ging goed, al vrees ik wel dat er ook een enkele muis heeft kunnen genieten van de boontjes!
*
pi_62825098
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Meestal kan je een stuk of twee drie dingen doorgeven die je echt niet hebben wilt in je pakket.
Wij hebben tuinbonen in de ban gedaan en ik twijfel nog over waterkers.
Muts Met tuinbonen en pancetta kun je echt geweldige risotto maken! Wel dubbeldoppen. Maar ik vind jou wel echt zo'n bonen-dopperig typ, met een gezellig mandje en een pannetje
pi_62825170
Ik vind er eigenlijk altijd wel gaatjes voor in de koelkast maar als niet alles past dan laat ik de hardere dingen in het mandje zitten en dat zet ik dan in de bijkeuken.
pi_62825214
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:06 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Muts Met tuinbonen en pancetta kun je echt geweldige risotto maken! Wel dubbeldoppen. Maar ik vind jou wel echt zo'n bonen-dopperig typ, met een gezellig mandje en een pannetje
Weet je hoeveel werk?
pi_62825295
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:11 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Weet je hoeveel werk?
Ja. Wel rustgevend, vind ik. Ik voel me altijd zo lekker burgerlijk, dan. Want doppen is een ding, maar dubbeldoppen... Nou, dat is het serieuzere dopwerk
pi_62828515
Wij hadden een afhaalsysteem in de buurt: boer brengt pakketten op een aantal adressen in onze woonplaats, afhaaladres is altijd wel in de buurt. Daar ging ik dan heen met mijn tasje en pakte alles wat ik volgens de lijst mocht meenemen. Er is ook een ruilkist-systeem: in de ruilkist doet de boer 2 soorten groentes, en iemand die iets niet wil hebben, legt dat in de kist en neemt er iets uit in ruil daarvoor. Dat is altijd nog een uitweggetje, als je iets echt niet wilt. Goed systeem, vond ik het.
Nu ja, ik mis het groentepakket niet echt (na een half jaar weer eens broccoli!, dat zat nooit in het pakket) maar de eitjes wel! Lekkere grote biologisch-dynamisch-scharrel-weetikveel eieren. 10 keer zo lekker dan die van de supermarkt!
Eva en Maria
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:59:12 #38
94046 PM-girl
pi_62828976
Ik denk dat ik wel zo nu en dan nog groenten erbij zou kopen zoals inderdaad broccoli.
*
pi_62829004
Brocolli zit volgende week in de Vitatas.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:25:36 #40
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62831520
Ik denk dat ik eens de tweepersoons Vitatas ga proberen, voor een gezin van 4 kun je dan altijd de rest erbij kopen om de week rond te krijgen
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_62833873
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 08:02 schreef Jarno het volgende:
Brocolli zit volgende week in de Vitatas.
Zat er bij mij deze week in.
pi_62833896
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 11:51 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Zat er bij mij deze week in.
Je hebt gelijk, ik kijk scheel!
pi_62834022
Never mind the aardperen dus, dít zit er volgende week wél in onze tas:
quote:
Uien, Bleekselderij, Sla Batavia, Bloemkool groen, Kool rood, Koolrabi paars, Courgette, Mango, Banaan Fair trade
Banaan en mango gaan sowieso door de smurf in huis gewaardeerd worden, is ze gek op. Enige onbekende in dit rijtje is koolrabi maar dat zal ook wel lukken denk ik.
pi_62834195
Dit krijg ik:
# Bieten
# Paprika rood
# Spruiten
# Avocado
# Courgettes
# Sla eikebladsla
# Appels sterappel
# Sinaasappel valencia
# Witlof eerste soort
# Appels bellefleur
pi_62834228
Wat een goed topic!Stiekeme tvp dus

Wij hebben deze week:
Andijvie
Chinese kool
Pompoen
Wortelen
Stoofperen
Peterselie

Dat wordt andijviestampot, wokgerechtje met grote garnalen en pompoen-wortelsoep.

En er zaten wat walnoten bij.
Sweet and innocent...
pi_62834255
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 23:06 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Of met spaghetti en veel peccorino.

Dat dubbeldoppen heb je ook in 5 minuutjes gedaan als je ze tussendoor eerst kookt.

Ik heb allellei dingen leren eten die ik echt anders nooit geprobeerd had.
En altijd lekker verse seizoensgroenten
Sweet and innocent...
pi_62835441
wat tof!!! Straks als ik rustig zit ga ik 't eens helemaal doorlezen
Ja doei.
pi_62835552
Wat is dubbeldoppen? .
pi_62835567
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 13:01 schreef Jarno het volgende:
Wat is dubbeldoppen? .
Eerst uit de peul vissen, dan nog de harde vliesjes verwijderen.
pi_62836872
heb net even mijn vriend gemailed met het idee en hij zei dat er ook een op de campus hier zit, georganiseerd door studenten:

http://www.ru.nl/ump/

binnenkort maar 's kijken dan
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')