abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64761237
Stamppot rode bietjes!! Zooooo lekker
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_64761431
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 10:35 schreef Isabeau het volgende:
Stamppot rode bietjes!! Zooooo lekker
Klinkt goed! Heb je een receptje of Google ik ff?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_64761449
Nou ja, ik heb wel een recept in mijn grootmoeders kookboek, maar ik heb even geen zin in overtypen dus dan zou ik gaan googlen. En dat kan je vast ook wel
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_64761546
Hoe lang kook je verpakte bietjes eigenlijk? ZIjn die dingen al voorgekookt ofzo? .

* Jarno is bietjesn00b. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_64766611
Die vacuum-bietjes, die warm ik even op met een klein klontje boter, en zonder het vocht. Ze zijn al gaar genoeg. Dus koken hoeft niet.
En dan lekker saai naast gekookte aardappels, en een gehaktbal
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:17:28 #206
219565 TruIvy
Shine, baby, shine!
pi_64766783
Leuk! Biogroententopic! Ik ben er mee gestopt, want ik eet lang niet altijd thuis en kon al die groenten niet bijhouden. Maar blijf toch even kijken; die rare knollen, bollen en bladeren kunnen wel verschrikkelijk lekker zijn!
Jarno: versgekookte bietjes zijn veel lekkerder!
pi_64766804
Ik heb eigenlijk nooit kroten voorverpakt gehad, dus dat weet ik niet.

Worteltjes heb ik inderdaad nooit een hele lading, hoogstens een paar winterpenen. Toch jammer zo'n 1-persoonspakket... Heb de ovenschotel al wel eens met meerder 'wortelachtige' knollen gemaakt, pastinaak enzo.

Vanavond lekker pompoensoep!

Verder in het groentepakket:
quote:
Pompoen
Witte kool
Broccoli
Andijvie
Courgette
Taugé

I.v.m. de vorst kan er helaas geen andijvie geoogst worden, de andijvie wordt vervangen door zuurkool
He bah, ik heb al zoveel zuurkool op voorraad. Had wel zin in rauwe andijviestampot.

Eten nu de kool en tauge in een wokgerecht, de brocolli in een pastasalade met zalm en sinasappel en de courgette in een pastaatje met garnalen.

Zuurkool stoof ik wel lekker met spekjes enzo, dan moet dat maar Of heeft iemand leukere tips?

[ Bericht 10% gewijzigd door Innocence op 07-01-2009 13:56:50 ]
Sweet and innocent...
pi_64767018
http://www.ah.nl/recepten/recept/?id=72834&rq=zuurkool
Lijkt me niet gek, maar ik moet er weer zoveel voor in huis halen. Is het echt zo'n 'slank' gerecht als er staat?

of een quiche met zuurkool, maar dat voldoet zeker niet aan dat criterium
Sweet and innocent...
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:31:09 #209
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_64767293
Voorverpakt? Geschild ook al? Vaak zijn ze dan ook al gekookt. Dan kun je ze zo raspen en salade van maken of zo. Als ze nog niet geschild en gekookt zijn kun je ze in de oven garen, dat schijnt het lekkerst te zijn. Maar ik heb er eigenlijk nul ervaring mee want bietjes is het enige dat mijn lief niet blieft.
pi_64989747
De bietjesstampot was heerlijk, bedankt voor de tip Isa! .

Van het weekend de prei-pastinaak soep die op het briefje bij de Vitatas zat stond gemaakt. Hij is direct de vriezer ingegaan (was eigenlijk om de groenten op te maken) maar het voorproeven was al veelbelovend!
pi_65025701
Uhh heb deze week mangold ??? in mijn pakket gevonden. Geen idee wat ik daar mee kan doen.

Toevallig een 80 jarig omaatje wat dit topic leest en deze groente nog van vroeger kent ?
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_65026145
Ik ken het ook niet. . Is het dit spul : http://de.wikipedia.org/wiki/Mangold ?
pi_65026786
Ja het lijkt zegt maar op een krop paksoi
pi_65027413
Mangold In grootmoeders tijd was mangold een populaire groente, maar hij is later wat in vergetelheid geraakt. Tegenwoordig kunt u hem echter in toenemende mate weer aantreffen op weekmarkten, in supermarkten en zelfs als diepvriesproduct.De smaak ervan lijkt op die van spinazie, maar kruidiger en notiger. Mangold past goed bij gebraden vlees, vis en eiergerechten. Hij kan worden verwerkt in eenpansgerechten, hartige taarten en ovenschotels. De bladeren zijn ook zeer geschikt voor het bereiden van rollades.Mangold en Zilversteel zijn familie van elkaar en de recepten zijn dan ook op beide van toepassing.
[Odin]

Klinkt interessant...
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † woensdag 14 januari 2009 @ 20:37:35 #215
43556 miss_dynastie
pi_65045464
Ik moet het ook maar weer oppakken, helemaal nog niet aan toegekomen
Volgende week zit er kliswortel in
pi_65294070
Ja, echt een bizarre tas deze week. Heb ook geen idee wat ik met die kliswortel aan moet. Voor morgen wou ik een raapstelen stamppot maken, met spekjes en ui en 2 van die zoete bataten erbij. Die butternut pompoen komt ook wel op (zie ook Butternut squash, een soort pompoen. ) maar die kliswortels... . Het lijken een soort schorseneren ofzo?
pi_65294098
En toen kwam ik Kliswortel in mijn groententas tegen vandaag...

en wat moeten we daar nu weer mee

de raapsteeltjes worden morgen stamppot, de witte kool ovenschotel met gehakt en geitenkaas
en de pompoen en zoete aardappel maken we vast ook wel wat lekkers van...die komen altijd wel op, desnoods als muffins
pi_65294134
hahaha Jarno, gelijkwaardig probleem dus
  woensdag 21 januari 2009 @ 19:58:31 #219
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_65294264
Ik meld me hier ook maar! Vanaf vandaag hebben wij ook een groente-abonnement (zelfs een combi waar ook fruit bij zit) van Odin. Vandaag gekregen:

Pompoen
Sjalotjes
Appels
Bananen
Venkel
Zuurkool

Iemand nog lekkere recepten voor de venkel en pompoen? Zuurkool mag ook . Alledrie heb ik nog nooit gegeten.. .
pi_65294445
Wij hebben de venkel vorige keer verwerkt in een lasagne. Erg lekker! Geeft een wat frisse smaak. Maar op vitatas.nl vind je ook 10-tallen recepten met venkel. Zuurkool is lekker uit de oven met aardappelpuree.
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:40:17 #221
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_65297716
Bedankt voor de tip van de site. De ovenzuurkool klinkt prima. Helaas ben ik vegetarier en eet ik dus geen ham, maar ik bedenk wel wat anders .
pi_65306815
Pompoensoep is fantastisch! Lekker met een beetje room en dan goed pureren, wordt het fluweelzacht.
Kan je die zoete aardappel ook erg goed voor gebruiken.

Of anders een roerbakschotel met blokjes pompoen en zoete aardappel.

Venkel vind ik aardig door de risotto, maar heb ik vorige week heel fijngesneden met een uitje en knoflook en gebakken met gehakt. Beetje kruiden naar smaak en dan in een ovenschotel met aardappelpuree erover.
Zat niet heel veel smaak aan, maar vond het wel erg goed te eten.
Sweet and innocent...
pi_65320350
De venkel-pompoen soep staat hier te pruttelen !

Nu nog iets bedenken met zuurkool

* RoaRRR houdt helemaal niet van zuurkool
pi_65518530
Redelijk gangbare tas hier deze week, gelukkig (de kliswortels van vorige week liggen nog in een hoekje oud te worden vrees ik). Zaten er bij jullie ook yoghurtjes bij? Die zijn . lekker! .
pi_65519336
De Klitwortel kan in de Soep J.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_65519355
Overigens ik heb dus niet zo een groente tas maar werk bij een groente verwerkend bedrijf , en heb alle dagen verse groenten tegen inkoop
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_65519388
Kliswortel met (verse) tijm
800 g kliswortel, schoongeboend (niet geschild) – 2 el rode wijnazijn - 1 el olijfolie - 1 teen knoflook, fijngehakt - 3 el droge witte wijn - 2 tl verse tijm of ½ tl droge – ½ tl zout – ¼ tl peper

Snijd de kliswortel in plakjes van ½ cm. Doe de plakjes in water met een beetje citroensap of azijn tegen verkleuren.
Breng ruim een liter water met 1 el rode wijnazijn aan de kook. Voeg de kliswortel toe en breng opnieuw aan de kook. Laat de groente op laag vuur 10 min. koken of tot ze bijtgaar is. Giet dan af. Verhit olijfolie in een anti-aanbakpan. Voeg knoflook toe en bak de knoflook tot ze gaat kleuren. Voeg de afgegoten kliswortel toe en bak deze tot ze goudbruin (toverwoord) begint te kleuren. Voeg wijn, tijm, zout, peper en de overblijvende azijn toe en kook nog 1-2 minuten om de smaken van de ingrediënten te vermengen.

lijkt me ook nog wel te doen.
pi_65521805
Help, ik heb winterpostelein in mijn tas.
Nu wilde ik dat altijd al eens proberen dus ik heb er wel eens recepten mee gelezen alleen nu heb ik het in huis maar het meurt als de ziekte. Gaat dat er nog af als je er 'iets' mee doet en smaakt het beter dan het ruikt?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_65522251
Postelein

Gewoon ff koken tot het slinkt net als spinazie , Heeeeeeeeeeeeerlijk
pi_65524446
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 11:34 schreef Joene het volgende:
Postelein

Gewoon ff koken tot het slinkt net als spinazie , Heeeeeeeeeeeeerlijk
Daarvoor is het te weinig denk ik, in ieder geval wel voor 2 personen.
Misschien dat ik de pesto die RobinOok postte ga proberen.

(Maar vertel me alsjeblieft dat het niet zo smaakt als het nu ruikt... )
pi_65524519
Ik heb nog nooit wat raars geroken aan winterpostelein. Vind het vooral fris, maar het beschadigd wel erg snel (net zoiets als verse spinazie). Is het niet gewoon bedorven?
Door de pasta of een stampot heenscheppen!
Sweet and innocent...
pi_65524640
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 12:34 schreef Innocence het volgende:
Ik heb nog nooit wat raars geroken aan winterpostelein. Vind het vooral fris, maar het beschadigd wel erg snel (net zoiets als verse spinazie). Is het niet gewoon bedorven?
Door de pasta of een stampot heenscheppen!
Bedorven lijkt me niet. Het ziet er prima uit en het is gisteren bezorgd en heeft sindsdien in de koelkast gelegen. De kwaliteit van mijn pakketten is altijd prima.
pi_65654319
waardeloos pakket deze week:
quote:
Zuurkool (boerenkool kan helaas niet geoogst worden i.v.m. de vorst)
Groenselderij
Goudreinetten
Rode kool
Knoflook
Pastinaken
Stoofvlees maken, aardappeltjes erbij en dan rode kool met appeltjes voor m'n vriend, want dat lust ik echt niet. Of zijn er ook lekkere dingen met rode kool te maken?
Pastinaakpuree kijk ik nu al naar uit, groenselderij kan door een bolognesesaus en zuurkool komt ook wel op.
Lijkt zo weinig...
Sweet and innocent...
pi_65668666
Van rode kool kan je met zurige appels ook een rauwkost salade maken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_65857289
Die tas met kliswortel hadden we hier ook (Vitatas een weekje geprobeerd, nu aan de Odin) en wij vonden hem lekker!
Raapsteeltjes in de stamppot zoals de meesten hier, pompoen geroosterd en geserveerd met risotto en spruitjes (bijgekocht) met daarbij pijnboompitjes, gepofte knoflook en uitgebakken biologisch ontbijtspek. De witte kool 3/4 in boter en witte wijn gestoofd voor bij stoofvlees en aardappelpuree en het overige kwart geroerbakt samen met de in stukjes gesneden kliswortel, zelfgemaakte curry en garnaaltjes, geserveerd met rijst met kurkuma. Allemaal heerlijk!
Oh en van de rest van de pompoen en de bataten soep gemaakt met ingevroren zelfgemaakte kippenbouillon.

Nu dus de Odintas... recepten voor de rode kool zijn welkom! Er zat een recept bij voor rode kool met pasta, en op de site staat nog een recept voor rode kool met linzensaus, maar ik twijfel nog. We zijn niet echt kooleters.
Verder in de tas:
bloemkool
koolraap
veldsla
radijs
dat komt dus wel op!
pi_65867844
Ik zou dit ook wel willen, maar dat afhalen... De winkels waar dat kan zijn ook niet zo lang open en als je werkt wordt het dan toch wel weer een gedoe. Of ik zou een verkooppunt moeten zoeken in de buurt van m'n werk...
Sanity is (not) statistical
pi_66056331
Wij halen hem gewoon op zaterdag.

Vorige week de sla en radijs in een heerlijke salade verwerkt. We hadden nog olijfjes en avocado, dressing bijgemaakt en daarbij champignonrisotto.

De koolraap is voor de helft in de puree gegaan, met een boel gepofte knoflook, een zoete aardappel die er nog lag en gewone aardappels. Erbij een stukje witvis uit de diepvries gepaneerd en gebakken.

Voor de rode kool hebben we toch het recept erbij geprobeerd en het was heerlijk. Wel wat aangepast, met een scheut rode wijn erdoor, geitenkaas erbij en meer knoflook. Oh en de rozijnen weggelaten. Rode kool dus gestoofd met knoflook, uien, pijnboompitjes en geitenkaas in wat rode wijn, dan in de oven met geraspte kaas erover en geserveerd met volkorenpasta.

Een halve bloemkool is in de curry gegaan, samen met de filets van een hele scharrelkip. Beetje Indiaas-achtige curry gemaakt met veel komijn en kerrie massala, en kokosmelk en tomatenpassata. Geserveerd met zilvervliesrijst gekookt met kurkuma (dus geel).

De rest van de scharrelkip is in de soep gegaan - bouillon van getrokken en in drie bakjes verdeeld om in te vriezen. Met de inhoud van 1 bakje soep gemaakt, met de andere helft van de bloemkool en aardappel erdoor.

De tweede helft koolraap gaat vanavond door de aardappelpuree, die we eten met stoofvlees en geroosterde pastinaak uit het pakket van deze week.

Dan hebben we alleen nog de rodekool over, eten we morgen nog eens die pasta. Volgende week pastinaak (nog de helft over), spitskool, witlof (de konijnen zijn blij), broccoli en uien.
pi_66067645
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 15:58 schreef Melusine het volgende:
Wij halen hem gewoon op zaterdag.

Nou, ik zie op die sites een 'afhaaldag' staan, dus dan neem ik aan dat je hem dan moet halen en als je hem kan laten staan wordt je groente er ook niet verser op. Ik heb geen vaste vrije dag in de week, dus dat vind ik erg onpraktisch.

Maar even voor de duidelijkheid, moet je die tas dan op de afhaaldag afhalen, of doen ze daar niet moeilijk over?

Nog een vraagje trouwens: is de groente altijd echt goed vers? Dat vind ik ook wel belangrijk om te weten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Maeghan op 14-02-2009 22:11:06 ]
pi_66126020
De afhaaldag betekent dat de tas vanaf dan kan worden opgehaald, niet dat het op die dag moet. De tassen worden die dag geleverd op het afhaalpunt.
Onze afhaaldag is donderdag, en die paar dagen maken dan natuurlijk niets uit. De meeste groenten kun je makkelijk een hele tijd bewaren in de koelkast, en we gebruiken de bederflijke dingen eerst (bijv. raapsteel en sla). De houdbare groenten, zoals de verschillende koolsoorten en knollen en uien enzo blijven zeker twee weken goed.
Bovendien hebben supermarkten ook niet elke dag verse aanvoer he. Sommige groenten en fruit liggen volgens mij veel langer in de supermarktschappen dan die paar dagen. Ik heb bij zowel AH als Dirk meermalen beschimmelde groente/fruit aangetroffen (ook veel verse dingen, maar zeker niet altijd)

Tot nu toe waren de groenten in het pakket hartstikke vers. Pastinaken, bataten en pompoen stevig, kolen strak in het blad en glanzend, de sla was niet verlept, radijsjes knapperig. Veel kan ik er niet over zeggen omdat we nog maar 3 pakketten hebben gehad, maar daarover zijn we iig erg tevreden. Ik verwachtte juist wat minder "mooie" spullen, omdat er natuurlijk geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Maar bijvoorbeeld de broccoli van deze week is de mooiste die ik ooit heb gezien, ziet er echt goed uit!
pi_66126331
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 21:58 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Maar even voor de duidelijkheid, moet je die tas dan op de afhaaldag afhalen, of doen ze daar niet moeilijk over?

Nog een vraagje trouwens: is de groente altijd echt goed vers? Dat vind ik ook wel belangrijk om te weten.
Hier doen ze ook niet moeilijk over later afhalen, de tas gaat gewoon de koeling in.
pi_66136372
Fijn om te horen dat dat geen probleem is. Meestal kan ik of vrijdagochtend, of zaterdagochtend wel, dus dat is dan niet zo'n probleem.

En ook mooi dat het goed vers is.

Overigens een supermarkttip voor verse groente: op voorverpakte groente staat vaak een code van een cijfer en een letter. Dat zijn de week en dag waarop de groente verpakt is. Dus als je nu ergens uien ziet liggen van 4B, moet je ze niet kopen, want die zijn dus van dinsdag week 4.
pi_66136964
Leuk weetje, wist ik niet.

Andere supermarkttip: koop geen voorgesneden groente uit het koelvak. Als je al voorgesneden wilt kopen haal het dan uit de vriezer. Omdat dit vrij snel verwerkt en ingevroren is na het oogsten treedt er minder vitamineverlies op dan bij koelvers wat eerst verwerkt, dan vervoerd en dan nog een week in het koelvak ligt.
pi_66137338
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Leuk weetje, wist ik niet.

Andere supermarkttip: koop geen voorgesneden groente uit het koelvak. Als je al voorgesneden wilt kopen haal het dan uit de vriezer. Omdat dit vrij snel verwerkt en ingevroren is na het oogsten treedt er minder vitamineverlies op dan bij koelvers wat eerst verwerkt, dan vervoerd en dan nog een week in het koelvak ligt.
Nee, veel groentejongens ook niet. Het gebeurt regelmatig dat ik naar zo'n knul toeloop met een zak uien van 12 weken oud en zeg 'misschien moet je het vak even nakijken' en dat ze me aan staan te kijken alsof ik iets heel geks zeg. Zelfs wel meegemaakt dat een groentejongen me ging vertellen dat het normaal was dat aardappels (in een zak die inmiddels ook een week of zes oud was) van die groene vlekken en uitlopers hadden.

Vandaar dus ook dat er zo veel oude zooi ligt - veel van die gasten weten het niet.

Dat, en groenteboeren in supermarkten zijn meestal jongens. En ook nog meestal jongens die niet zo veel hebben met groente (en dat zeg ik netjes), dus niet weten hoe het eruit hoort te zien, hoe het hoort te ruiken, etc. en meestal hebben ze ook niet zo veel met schoonmaakdoekjes. -> Lekkende zakjes rode kool van vijf weken over de datum en een bak vol fruitvliegjes. Of citroenen die zo hard zijn dat je er iemands hoofd mee kan ingooien. Ze hebben het gewoon niet echt door, meestal. Ik moet de eerste man nog tegenkomen die uit zichzelf besluit om de bak met appels eens na te kijken op rotte exemplaren of die het merkt dat de aardbeien zo beschimmeld zijn dat je drie meter verderop flauw valt van de stank...

Maar goed, ik dwaal af.
pi_66157811
Hier kunnen we de groente in de winter wel eens een dag later halen, maar liever niet hoor. In de zomer al helemaal niet.

Maar ze staan dan ook achter in een klein winkeltje, dus dat neemt nogal wat plek in en in de warmte bederft het snel.

Misschien dus eerst eens langsgaan als je een ophaalpunt uitkiest, want dat zal per plek best wel schelen.

Deze week aardperen (nog nooit op), tuinkers, knolselderij, knolvenkel en veldsla.
Heb al lekkere ideeën, alleen wat doe je nou met tuinkers?

Een paar plukjes op brood gaat wel, maar zo'n heel bakje?
Sweet and innocent...
pi_66175928
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 13:47 schreef Innocence het volgende:
Hier kunnen we de groente in de winter wel eens een dag later halen, maar liever niet hoor. In de zomer al helemaal niet.

Maar ze staan dan ook achter in een klein winkeltje, dus dat neemt nogal wat plek in en in de warmte bederft het snel.

Misschien dus eerst eens langsgaan als je een ophaalpunt uitkiest, want dat zal per plek best wel schelen.

Deze week aardperen (nog nooit op), tuinkers, knolselderij, knolvenkel en veldsla.
Heb al lekkere ideeën, alleen wat doe je nou met tuinkers?

Een paar plukjes op brood gaat wel, maar zo'n heel bakje?
Lekker pittig door de veldsla!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_66180607
Nou ja, mijn afhaalpunt heeft even niet te kiezen dan. Ik heb de tas aangevraagd en ik kan vrijdag niet omdat ik toevallig om 8 uur moet beginnen, normaal pas om 13, en die winkel is maar tot 17:30 open en dat red ik niet met reistijd vanaf m'n werk. Dus het wordt toch echt zaterdagochtend.
pi_66870425
Week 11
Zuurkool
Zoete bataat
Slamix
Uien
Prei
Taugé

O, nee, volgende week weer een zakje zuurkool erbij! Mijn vriend lust geen zuurkool, dus ik kom er ook niet aan toe om het te eten. En er liggen al twee zakjes in de groentela! Voor de rest vind ik het maar een allegaartje... roerbakschotel met taugé, ui en prei (champignons bij kopen). Een keertje sla en wat met die bataten?
  maandag 9 maart 2009 @ 19:57:09 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66871470
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:29 schreef Yinny het volgende:
Week 11
Zuurkool
Zoete bataat
Slamix
Uien
Prei
Taugé

O, nee, volgende week weer een zakje zuurkool erbij! Mijn vriend lust geen zuurkool, dus ik kom er ook niet aan toe om het te eten. En er liggen al twee zakjes in de groentela! Voor de rest vind ik het maar een allegaartje... roerbakschotel met taugé, ui en prei (champignons bij kopen). Een keertje sla en wat met die bataten?
Is zoete bataat niet een pleonasme, een bataat is een zoete aardappel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 9 maart 2009 @ 19:59:19 #249
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_66871540
Piet
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_66871598
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:29 schreef Yinny het volgende:
Week 11
Zuurkool
Zoete bataat
Slamix
Uien
Prei
Taugé

jammer, Rotterdam ik was 't met plezier komen ruilen

zuurkool!

* motorbloempje zet op lijstje
Ja doei.
  maandag 9 maart 2009 @ 20:16:42 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66872219
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:59 schreef Vivi het volgende:
Piet
Hee Vivi
*Knuf*
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66885371
Ik heb hetzelfde pakket!

We eten preiquiche, bataat in een oosters stoofpotje (zoiets als bij de roti), zuurkool lekker stoven met spekjes en de sla bij een broodje shoarma of in een pastasalade.

Maar het zijn wel steeds nietszeggendere ingredienten, veel kiemen en uien, het lijkt gewoon zo weinig...
Sweet and innocent...
pi_66983268
Woensdag een gedeelte van de prei gebakken met wat knoflook, Italiaanse kruiden, oesterzwammen, kastanjechampignons en hamblokjes. Samen met wat spaghetti gegeten. Vandaag de sla opgegeten met romatomaatjes, avocado en gerookte kip, met daarnaast een pizzaatje uit de vriezer (foei!).
Morgen de laatste 2 preien, roerbakken met die peper van vorige week, een ui, kipblokjes, taugé, wat zwartebonensaus en dat met rijst. Ik heb de zoete aardappelen al vast gepoft in de oven voor dit:
http://allrecipes.com/Rec(...)-Classic/Detail.aspx
Moet het wel aanpassen, aangezien ik maar 3 aardappelen heb.
Euh...dan moet ik zaterdag toch nog maar een keer boodschappen doen, geen groente meer in huis dan...
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:19:51 #254
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67006202
Ik voel een nieuw kapsalon-achtig en super-Hollands gerecht aankomen, onder het motto:

We weten niet wat we moeten met de rest van de zooi in deze tas
Maar weggooien is ook zo wat voor al dat geld.

Dus flikker alles maar in een pan
Zet er een staafmixer in, vuur eronder,
VEEL sambal erdoor om de smaak te verhullen
et voila 1 grote "groentepakket speciaal"

Binnenkort bij een snackbar bij u in de buurt.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:25:12 #255
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67006392
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 19:39 schreef livelink het volgende:
Wij hebben geen groentenpakket, maar halen groenten bij de boer zelf. En al sinds enige tijd zijn de rode bieten volop verkrijgbaar. Nou zijn die sowieso wel heel lekker, maar we wilden toch wel eens afwisseling. Dus laatst hebben we deze rodebieten lasagne gemaakt. Hij was erg lekker, de kinderen vonden hem ook geweldig.
Vergeet de borsht niet!
Het grote soeptopic deel II
pi_67105789
Rode kool
Winterpostelein
Bloemkool
Pastinaken
Goudreinetten
Tuinkers

De rode kool ga ik met een appeltje compote van maken, zodat vriendje dat een keer bij stoofvlees kan eten.
Tuinkers heb je ook al niets aan, dus zal alweer alsnog veel groente bij moeten kopen
Sweet and innocent...
  maandag 16 maart 2009 @ 16:53:07 #257
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67106088
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:44 schreef Innocence het volgende:
Tuinkers heb je ook al niets aan,
Op toast met roomboter:
Tuinkers
beetje Citroensap
beetje Suiker

,, had ik op de kleuterschool geleerd

erg simpel en erg lekker
pi_67106168
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:53 schreef Leef het volgende:

[..]

Op toast met roomboter:
Tuinkers
beetje Citroensap
beetje Suiker

,, had ik op de kleuterschool geleerd

erg simpel en erg lekker
Ga ik morgenochtend eens proberen!
Sweet and innocent...
  † In Memoriam † maandag 16 maart 2009 @ 17:02:45 #259
230491 Zith
pls tip
pi_67106437
Is het qua geld nog een beetje voordeliger (dan als je het bij de goedkopere groentewinkel koopt)?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 16 maart 2009 @ 17:21:11 #260
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67107028
Misschien past honing beter bij tuinkers ipv suiker bedenk ik me net.
pi_67126101
Het is inderdaad weer een karig pakket. Maar weer eens appelmoes of appeltaart maken...
En winterpostelein vind ik niet zo lekker, maar ja... Met knoflook, een tomaatje, ansjovis, gedroogd pepertje roerbakken en je proeft het bijna niet meer!
Ik vind pastinaken wel lekker, ik ga denk ik Jamie Oliver's recept maar eens proberen. Roosteren met aarappelen en wortels. Lekker met een kippetje uit de oven!
http://www.jamieoliver.co(...)parsnips-and-carrots
pi_67126142
Gisteren de bietenlasagne gemaakt, de peuter des huizes vond het wel lekker geloof ik, zelf vond ik 'm niet zo bijzonder. Vanavond de paksoi en champies en brocolli maar ff wokken, dan is het pakket weer op. Morgen weer de nieuwe halen.
pi_67134465
hier hebben we ook nog bietjes...
die gaan gedeeltelijk door de aardappelsalade en gedeeltelijk door de muffins..

komende week hebben we...
Uien, Bloemkool, Chinese kool, Kool rood, Kool spits, Courgette, Appel Jonagold, Pruimen

dat wordt...
bloemkoolcurry met rijst
wraps met chinese kool en courgette
rodekool met jonagold appel, aardappels en vlees
en spitskoolovenschotel met gehakt

denk ik...

moet wel zeggen dat ik 4x kool in 1 tas wel een beetje lichtelijk overdreven vind...
pi_67134562
Wat een kool idd. .
  † In Memoriam † dinsdag 17 maart 2009 @ 14:58:44 #265
43556 miss_dynastie
pi_67137290
Daarom zijn wij voor de extra tas gegaan, want het was mij iets te kolig
pi_67137369
Volgens mij zit er in de 'Extra' tas wel wat minder ook? Wij hebben de laatste tijd best moeite om alle groenten op te maken die in de Combi zit. Ik zie bijv. nu 5 soorten groenten in de Extra tas tov 6 soorten in de Combi tas. Moeten we alleen weer het fruit apart gaan kopen, was wel handig dat het in één zat nu (hoewel dat dan weer zelden voldoende was voor een week...).
pi_67356350
Okay, morgen dus de Extra tas ipv de Combi tas halen en wat zit er in deze week...? Wéér bloemkool en wéér courgette. Dem. .
pi_67357023
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 13:55 schreef Jarno het volgende:
Okay, morgen dus de Extra tas ipv de Combi tas halen en wat zit er in deze week...? Wéér bloemkool en wéér courgette. Dem. .
Najah die courgette kan je nog grillen ofzo , maar bloemkool men , veel meer dan wokken of koken en een sausje erover kan je er ook niet mee.
pi_67357157
Gisteren lekker een courgette ovenschoteltje gemaakt met gehakt enzo, was erg lekker, zelfs de peuter des huizes had haar bordje zowat leeg, maar bloemkool vind ik idd zo'n geestdodende groente... Zucht.
pi_67357295
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 14:14 schreef Joene het volgende:

[..]

Najah die courgette kan je nog grillen ofzo , maar bloemkool men , veel meer dan wokken of koken en een sausje erover kan je er ook niet mee.
Bloemkoolsoep met een lepel currypasta en een aardappeltje?
  † In Memoriam † dinsdag 24 maart 2009 @ 15:09:25 #271
43556 miss_dynastie
pi_67358745
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 13:55 schreef Jarno het volgende:
Maar niet de beloofde sperziebonen In plaats daarvan een Chinese kool
Vanavond courgette met zalm en dille. Of zo
pi_67358817
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:09 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Maar niet de beloofde sperziebonen In plaats daarvan een Chinese kool
Whaaaaaaaaaaa. Enough with the kolen already! .
  Licht Ontvlambaar dinsdag 24 maart 2009 @ 15:16:56 #273
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_67359018
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 14:18 schreef Jarno het volgende:
Gisteren lekker een courgette ovenschoteltje gemaakt met gehakt enzo, was erg lekker, zelfs de peuter des huizes had haar bordje zowat leeg, maar bloemkool vind ik idd zo'n geestdodende groente... Zucht.
Ook lekker, bloemkool ontdoen van groen, in z'n geheel koken en dan in een ovenschaal leggen. Boter en paneermeel eroverheen en dan even in de oven gratineren. Erg lekker!
En morgen ga ik een recept met gehakt, aardappeltjes en bloemkool in de romertopf proberen, zal recept posten als het bevalt

Ik heb op de markt ook meiknolletjes gescoord. Die ga ik maken met appel en wat witte wijn, receptje van smulweb. Ben eens benieuwd...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_67370425
Deze week

groene kool
groenselderij
prei (3 stuks!)
pastinaken
uien

Nu aan het wachten tot de oven *piep* zegt; daar zit een schotel in van groenselderij, tomaatjes, zongedroogde tomaatjes, een restje witlof, uitje en knoflook geroerbakt en bedekt met aardappelpuree met erop plakken brie.
Gisteren niet echt gebruik gemaakt van het groentepakket, had nog courgette en heel lekkere minitomaatjes van de groenteboer waar we het pakket halen. Daar een pastasaus met geitenkaas van gemaakt.
De dag ervoor hadden we romige preisoep (ook wat loof van de groenselderij gebruikt) en dáárvoor geroerbakte groene kool met uitgebakken biologische katenspek, een biologisch runderbraadworstje in plakken erdoor (uit het Odin vleespakket) en aardappelpuree.
Morgen denk ik geroosterde pastinaken, weet nog niet met wat, en we kunnen ook nog een keer van de prei, groenselderij en groene kool eten.
pi_67397814
Bloemkool met pasta is zo lekker en makkelijk!

Ansjovis en knoflook in boter smelten, roosjes erbij (kan kort voorgekookt) en gaarstoven. Dan geraspte kaas, pijnboompitjes en lekkere olijfolie eroverheen. Pasta erdoorheen scheppen en eten!

Wij hebben deze week:
Wortelen ->gewoon zo of in een ovenschotel met gehakt en aardappelpuree
Witlof -> wokken met grote garnalen en flink wat rode peper
Broccoli -> stoven met kabeljauw, krieltjes en mosterd
Winterpostelein -> bij/door de risotto
Paksoy -> chinese kippensoep
Rode ui-> komt ook wel op...
Sweet and innocent...
pi_67545713
En ondertussen alweer een volgende week:
Prei: quiche met spekjes ed
Rode bieten: met aardappelen en een stukje vlees
Winterpostelein: bij de quiche
Kastanjechampignons: weet ik nog niet, misschien in een ovenschotel met gehakt of lekker met kippenlevertjes gebakken of ragout of pizza... Er zullen vast wel weer 2 champignonnetjes inzitten, sta je dan met je leuke plannen
Koolrabi: risotto
Witte kool: gewokt met kip en rijst

[ Bericht 13% gewijzigd door Innocence op 30-03-2009 16:55:52 ]
Sweet and innocent...
pi_67582580
De champignons gaan uiteindelijk in een ragout met kalfsvlees.

Maar koolrabi-risotto lijkt me toch niet zo. Wil er misschien een lasagne van dunne plakken maken. Is dat een beetje te doen en wie heeft er een goed recept?
Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom. Weet echt niet meer wat ik er de vorige keer/keren mee gedaan heb
Sweet and innocent...
pi_67675074
Bij mij:
Woensdag: rauwe postelein en gebakken kastanjechampignon en preitje in een stamppot, met geraspte kaas
Donderdag: een preitje in de aspergerisotto (nee, er zaten geen groene asperges in het pakket, zelf gekocht)
Vandaag: omelet met prei en tomaat (tomaat ook zelf gekocht), roerbakken met runderreepjes en witte kool en shiitake. Met rijst.
Morgen: bieten met aardappels en vlees of in een stamppot met spekjes...
Koolrabi...tja, ik heb nog vis in de vriezer, dus zondag misschien wel dit: http://www.kookotheek.com/ingezonden_recepten/visstoofpotje.htm
Dan is de groente weer op!
pi_67817511
De koolrabi ligt er nog. Ik heb nog wel dat andere kooltje opgemaakt met restje prei: in Thaise groenecurry met tilapiafilet, daarbij nog wat champignons en peultjes.
Vandaag maar het nieuwe pakket ophalen:
Slamix
Raapstelen
Uien
Krulandijvie
Bloemkool
Knolselderij
Tuinkers
Best wel veel groentes die snel moeten worden opgemaakt: sla, raapstelen en krulandijvie. Vanavond maar beginnen met de sla!
  woensdag 8 april 2009 @ 08:24:21 #280
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67817616
raapsteeltjes! Hoei! Het is weer lente!
pi_67825885
quote:
Op woensdag 8 april 2009 08:15 schreef Yinny het volgende:

Vandaag maar het nieuwe pakket ophalen:
Slamix
Raapstelen
Uien
Krulandijvie
Bloemkool
Knolselderij
Tuinkers
Heb ik ook!

Wij eten shoarma met sla, andijviestampot, pasta met bloemkool en knolselderijpuree. De raapsteeltjes ga ik samen met asperges gebruiken in een frisse open lasagne met ricotta.
Misschien dat ik volgende week ook nog uiensoep maak.

De koolrabi is bij mij ook niet opgegaan. Kon echt niets verzinnen en had gelezen dat het rauw ook erg lekker was. Vond het echt niet te eten en heb 'm maar weggegooid
Sweet and innocent...
pi_67889661
Wij hebben al pasta met ham en kaas uit de oven met de sla op.
Gisteren rauwe andijviestammpot en een balletje gehakt.
Vandaag eet ik alleen, dus waarschijnlijk moeten de raapstelen op. Roerbakken met knoflook, een eitje en wat rijst....als ik zin heb om te koken. Of anders inderdaad die koolrabi in een salade: http://kitchen-parade-veg(...)law-with-creamy.html Maar als Innocence zegt dat die rauw niet lekker is...ik twijfel...
Morgen: bloemkool met witte saus en een balletje gehakt (gisteren gelijk extra gemaakt!) en gekookte aardappelen.
Zondag: gebakken zalm met knolselderij-aardappelpuree.
Maandag en dinsdag moet ik werken tot 8 uur 's avonds, dus geen tijd/zin om te koken, maar de hoofdgroentes zijn dan toch op. Tuinkers op brood met kaas. Uien komen ook wel weer op!
pi_67889873
Wat doe ik met tuinkers? We hebben maandag een paasbrunch georganiseerd, zet ik 't gewoon op tafel, is het garnering, wat? Me tuinkersn00b.
pi_67890086
Tuinkers op een beschuitje met roomboter en klein beetje suiker.
pi_67890145
Dus gewoon op tafel zetten met een schaar erbji ofzo? .
pi_67890409
Of je maakt ff wat beschuitjes alvast klaar met roomboter en een beetje tuinkers ?
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:50:49 #287
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67891432
Tuinkers! Lekker man. Met roomboter een beetje citroensap en suiker erover op brood/toast.
Dat is een delicatesse.
Wel snel gebruiken! Want de volgende dag is het verlept en bruin, zoals met alle kiemgroente.

Raapsteeltjes: komt niemand hier dan op het idee om daar een heerlijke ouderwetse oerhollandse stamppot mee te maken??
pi_67891547
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:50 schreef Leef het volgende:

Wel snel gebruiken!
O.

Het staat nu in een bakje in de koelkast (in een papieren zak). Dat ga ik niet redden tot maandag dus? .
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:54:49 #289
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67891558
In wat voor tijd leven we trouwens, dat mensen hier in CUL zich geen raad weten met postelein.

Was vroeger voor mij als kind een feestje als er voor het eerst weer postelein was.. Lekker!
Als je het niet kent, behandel het dan gewoon als verse spinatzie.. dan kom je een heel eind.

Gewoon ouderwets Hollands met aardappels en een stukje rundvlees en VEEL sju!!
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:56:52 #290
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67891643
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Jarno het volgende:
O.

Het staat nu in een bakje in de koelkast (in een papieren zak). Dat ga ik niet redden tot maandag dus? .
Maak gewoon een lekker tussendoortje/snack dan. Tuinkers op toast op een warme lentedag.. dat is een feestje!
pi_67892309
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Jarno het volgende:

[..]

O.

Staat het met worteltjes en al in het bakje (zoals het gekweekt is) dan kun je het nog even bewaren, als het al geoogst\ afgeknipt is, dan zo snel mogelijk gebruiken.
  vrijdag 10 april 2009 @ 12:30:10 #292
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67892656
Gelijk, maar als het nog in de aarde staat, bewaar het dan niet in de ijskast!
pi_67898033
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:54 schreef Leef het volgende:
In wat voor tijd leven we trouwens, dat mensen hier in CUL zich geen raad weten met postelein.

Was vroeger voor mij als kind een feestje als er voor het eerst weer postelein was.. Lekker!
Als je het niet kent, behandel het dan gewoon als verse spinatzie.. dan kom je een heel eind.

Gewoon ouderwets Hollands met aardappels en een stukje rundvlees en VEEL sju!!
Heb ook nog niemand in dit topic gezien die niet wist wat er mee te doen...
Sweet and innocent...
  vrijdag 10 april 2009 @ 18:28:57 #294
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67902674
Raar eigenlijk, dat er wel van die biologische groentepakketten zijn (wat ik zeer toejuich)

Maar wekelijkse biologische vleespakketten? Vispakketten? Daar heb ik dan weer nooit van gehoord.. Waarom is dat eigenlijk? Omdat de meeste van die biomaniakken (RUSTIG HET IS EEN GARPJE!!!) toch vegetarisch zijn
pi_67921397
Okee, gister toch meer zin in pasta. Dus de raapsteeltjes met ansjovis, rode paprika, knoflook, champignons en tomaat geroerbakt. Daar nog wat gekookte spaghetti doorheen geroerd. Lekker!

Ik weet wel wat er met postelein moet gebeuren, maar ik vind het gewoon niet zo lekker. Ik hoop niet dat er nog ooit tuinbonen in het pakket komen, want dat lust ik echt niet! Helaas is er geen mogelijkheid om een groente te wisselen, oid.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 8 mei 2009 @ 12:09:34 #296
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68804905
We halen sinds kort elke zaterdag een mixbox groente en fruit voor 10 euro. Je krijgt op dinsdag een mailtje wat erin zit en kunt dan voor donderdag 18.00 uur opgeven of je die week meedoet. Zelf zaterdags ophalen...

Deze week een iets minder uitgebreid, maar luxer pakket vanwege moederdag:

• 750 gr. verse geschrapte krielaardappeltjes
  • 1 kg. Verse asperges
  • 1 ds. Aardbeien (500 gr)
  • 1 st. grote kropsla
  • 1 st. grote komkommer
  • 1 st. verse lente ui
  • 1 kg. Granny Smith appels

Vorige week hadden we:

• kg prei
  • paprika mix ( rood/geel/groen )
  • Chinese kool
  • verse champignons ( 250 gr )
  • courgette
  • komkommer
  • 4 Chinese Fuji appels
  • 4 Chinese golden pears
  • 4 zoete handsinaasappels
  • 200 gr veldsla

Ik ben helemaal blij
  • You can't start a fire without a spark...
    pi_68839567
    Wij aankomende week weer eens een flink gevuld pakket:

Broccoli, asperges, aubergine, courgette, sla (mix) en komkommer...
    Dat komt allemaal wel op!

Heb alleen van deze week nog rabarber over. Iemand tips?
    Anders eet ik het wel rauw, compote houd ik niet van...
    Sweet and innocent...
    pi_68855026
    quote:
    Op zaterdag 9 mei 2009 13:05 schreef Innocence het volgende:
    Wij aankomende week weer eens een flink gevuld pakket:

Broccoli, asperges, aubergine, courgette, sla (mix) en komkommer...
    Dat komt allemaal wel op!

Heb alleen van deze week nog rabarber over. Iemand tips?
    Anders eet ik het wel rauw, compote houd ik niet van...
    Rabarbertaart misschien?
    Rabarberjam met gember is ook heerlijk!

Overigens is het een heel raar woord als je het 2 keer typt......
    Am I evil? Yes I am!
    Am I evil? I am man!
    pi_69050060
    er zitten bij mij geen schorseneren in mijn tas maar een savooiekool.

Beetje anticlimax, heb ook nog andijvie erin zitten...word dus twee keer stampot
      Licht Ontvlambaar vrijdag 15 mei 2009 @ 11:41:18 #300
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_69050524
    Andijvie is ook heel lekker rauw als salade of met satesaus

En Savooiekool met gehakt lijkt me ook erg lekker!
    quote:
    500 gr. sperziebonen
    2 st. dikke Hollandse Koolrabi (incl. recept)
    1 st. komkommer
    1 st. krop ijsbergsla
    500 gr. zoete Santa snoeptomaatjes
    1 kg. Zoete peren
    1st. Dikke Galia meloen
    1 st. Grote Ananas
    Mag ik morgen weer halen
    You can't start a fire without a spark...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')