Goed recept van JOquote:Op woensdag 25 januari 2006 19:02 schreef Duderinnetje het volgende:
Van de hand van Jamie Oliver:
Venkel in stukken snijden, toppen eraf, kontje eraf en groen eraf.
In een ovenschaal gooien en de oven voorverwarmen op 220 graden.
In de schaal erbij: minimaal 1 teen knoflook in plakjes (ik drie tenen dus), paar klontjes (room)boter, peper uit de molen, zout en een glas witte wijn. Minuut of 30/40 in de oven, daarna het groene grut van de venkel erover strooien en smullen maar
![]()
Gebakken krieltjes en een Tivallburgertje met kaas en zongedroogde tomaatjesquote:Op donderdag 26 januari 2006 09:12 schreef Bluezz het volgende:
Wat lekker klinkt het
Ik heb voor zover ik weet nog nooit venkel zelf bereid.
Ga het zeker proberen... wat at je erbij?
bronquote:Spijsvertering
Uitstekend middel om de maag en de ingewanden te ontspannen, terwijl het de spijsvertering en de eetlust stimuleert. Goed middel bij flatulentie. Krampjes bij baby's en een riekende adem.
Luchtwegen
Venkel heeft een kalmerend effect op de bronchiën verzacht de hoest, wordt om deze reden veel toegevoegd aan hoestsiropen.
Overige
Venkel verhoogt de melktoevloed, uitwendig stilt de etherische olie reumatische - en spierpijnen. De thee kan ook gebruikt worden voor conjunctivitis (oogbindvliesontsteking), of ontstekingen van het ooglid (blepharitis), dan als kompres.
En je wordt bedankt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:40 schreef Duderinnetje het volgende:
En nog goed voor lijf en leden ook, die venkel!![]()
bron
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:43 schreef golfer het volgende:
[..]
En je wordt bedankt.
Ik vind het dus niet te vreten, maar toen ik net aan mijn liefje vroeg wat ze morgenavond wilde eten kreeg ik dus dit topic voorgeschoteld.
Mooi niet dus.
Klinkt goed! Het zal wel behoorlijk slinken als je het zo gaar kookt?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:20 schreef Euc- het volgende:
Gewoon venkelpuree maken, voor bij hert of haas oid.
Indien je de beschikking hebt over een prof apparatuur: een uur op 100 graden stoom, snotgaar laten worden, dan ff in de keukenmachine laten draaien, wat mayo erbij en klaar
Indien je dat niet hebt: snotgaar koken, door de pureeknijper, dat zeven door een fijne zeef, daarna wat mayo erbij, goed roeren, weer zeven en klaar
Ik heb hem hier ook in een boek staan. Ziet er heerlijk uit!quote:Benodigdheden.
Olijfolie extra vergin
140 g goede, pittige Italiaanse salami in reepjes
2 teentjes knoflook gepeld en fijngesneden
1 theelepel venkelzaad
1 knol venkel gehalveerd en in dunne plakjes
2 blikken gepelde tomaten van 400 g
1 gedroogde Spaanse peper
zeezout en peper uit de molen
400 g gedroogde spaghetti
2 handjes oud broodkruim
een takje verse rozemarijn
Bereiding.
Giet twee flinke scheuten olijfolie in een pan. Doe er de salami en gesneden knoflook bij. Kneus het venkelzaak licht in een vijzel of met een mes en doe het ook in de pan. Laat het 1 minuut bakken op een lage pit - het vet moet uit de salami bakken en deze moet krokant worden. Doe nu de gesneden venkel erbij, roer, doe het deksel op de pan en zet de pit iets hoger. Laat 5 minuten koken en voeg de bloktomaten toe met eventueel wat gedroogde spaanse peper. Laat 25 minuten koken tot het mengsel enigszins is ingedikt. Breng op smaak met zout en peper.
Kook de pasta in een grote pan gezouten kokend water al dente. Maak intussen de pangritata (krokante broodkruimels) Dit geeft het gerecht een mooie structuur. Neem daarvoor een paar flinke handen grof broodkruim zonder korstjes. Bak het kruim met 4 eetlepels olijfolie tot het krokant begint te worden. Doe het takje rozemarijn erbij. Giet de pasta af en roer er de tomatensaus doorheen. Doe het in een schaal en gooi de pangritata er overheen.
Tip: Bewaar het groen van de venkel om te garneren.
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:43 schreef golfer het volgende:
En je wordt bedankt.
Ik vind het dus niet te vreten, maar toen ik net aan mijn liefje vroeg wat ze morgenavond wilde eten kreeg ik dus dit topic voorgeschoteld.
Mooi niet dus.
Oh!quote:Op maandag 30 januari 2006 20:07 schreef Bluezz het volgende:
We hebben nog steeds geen venkel gegeten
Wel kwam ik dit tegen
![]()
Idd. lekker!quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:20 schreef Euc- het volgende:
Gewoon venkelpuree maken, voor bij hert of haas oid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |