Goed recept van JOquote:Op woensdag 25 januari 2006 19:02 schreef Duderinnetje het volgende:
Van de hand van Jamie Oliver:
Venkel in stukken snijden, toppen eraf, kontje eraf en groen eraf.
In een ovenschaal gooien en de oven voorverwarmen op 220 graden.
In de schaal erbij: minimaal 1 teen knoflook in plakjes (ik drie tenen dus), paar klontjes (room)boter, peper uit de molen, zout en een glas witte wijn. Minuut of 30/40 in de oven, daarna het groene grut van de venkel erover strooien en smullen maar
![]()
Gebakken krieltjes en een Tivallburgertje met kaas en zongedroogde tomaatjesquote:Op donderdag 26 januari 2006 09:12 schreef Bluezz het volgende:
Wat lekker klinkt het
Ik heb voor zover ik weet nog nooit venkel zelf bereid.
Ga het zeker proberen... wat at je erbij?
bronquote:Spijsvertering
Uitstekend middel om de maag en de ingewanden te ontspannen, terwijl het de spijsvertering en de eetlust stimuleert. Goed middel bij flatulentie. Krampjes bij baby's en een riekende adem.
Luchtwegen
Venkel heeft een kalmerend effect op de bronchiën verzacht de hoest, wordt om deze reden veel toegevoegd aan hoestsiropen.
Overige
Venkel verhoogt de melktoevloed, uitwendig stilt de etherische olie reumatische - en spierpijnen. De thee kan ook gebruikt worden voor conjunctivitis (oogbindvliesontsteking), of ontstekingen van het ooglid (blepharitis), dan als kompres.
En je wordt bedankt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:40 schreef Duderinnetje het volgende:
En nog goed voor lijf en leden ook, die venkel!![]()
bron
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:43 schreef golfer het volgende:
[..]
En je wordt bedankt.
Ik vind het dus niet te vreten, maar toen ik net aan mijn liefje vroeg wat ze morgenavond wilde eten kreeg ik dus dit topic voorgeschoteld.
Mooi niet dus.
Klinkt goed! Het zal wel behoorlijk slinken als je het zo gaar kookt?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:20 schreef Euc- het volgende:
Gewoon venkelpuree maken, voor bij hert of haas oid.
Indien je de beschikking hebt over een prof apparatuur: een uur op 100 graden stoom, snotgaar laten worden, dan ff in de keukenmachine laten draaien, wat mayo erbij en klaar
Indien je dat niet hebt: snotgaar koken, door de pureeknijper, dat zeven door een fijne zeef, daarna wat mayo erbij, goed roeren, weer zeven en klaar
Ik heb hem hier ook in een boek staan. Ziet er heerlijk uit!quote:Benodigdheden.
Olijfolie extra vergin
140 g goede, pittige Italiaanse salami in reepjes
2 teentjes knoflook gepeld en fijngesneden
1 theelepel venkelzaad
1 knol venkel gehalveerd en in dunne plakjes
2 blikken gepelde tomaten van 400 g
1 gedroogde Spaanse peper
zeezout en peper uit de molen
400 g gedroogde spaghetti
2 handjes oud broodkruim
een takje verse rozemarijn
Bereiding.
Giet twee flinke scheuten olijfolie in een pan. Doe er de salami en gesneden knoflook bij. Kneus het venkelzaak licht in een vijzel of met een mes en doe het ook in de pan. Laat het 1 minuut bakken op een lage pit - het vet moet uit de salami bakken en deze moet krokant worden. Doe nu de gesneden venkel erbij, roer, doe het deksel op de pan en zet de pit iets hoger. Laat 5 minuten koken en voeg de bloktomaten toe met eventueel wat gedroogde spaanse peper. Laat 25 minuten koken tot het mengsel enigszins is ingedikt. Breng op smaak met zout en peper.
Kook de pasta in een grote pan gezouten kokend water al dente. Maak intussen de pangritata (krokante broodkruimels) Dit geeft het gerecht een mooie structuur. Neem daarvoor een paar flinke handen grof broodkruim zonder korstjes. Bak het kruim met 4 eetlepels olijfolie tot het krokant begint te worden. Doe het takje rozemarijn erbij. Giet de pasta af en roer er de tomatensaus doorheen. Doe het in een schaal en gooi de pangritata er overheen.
Tip: Bewaar het groen van de venkel om te garneren.
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:43 schreef golfer het volgende:
En je wordt bedankt.
Ik vind het dus niet te vreten, maar toen ik net aan mijn liefje vroeg wat ze morgenavond wilde eten kreeg ik dus dit topic voorgeschoteld.
Mooi niet dus.
Oh!quote:Op maandag 30 januari 2006 20:07 schreef Bluezz het volgende:
We hebben nog steeds geen venkel gegeten
Wel kwam ik dit tegen
![]()
Idd. lekker!quote:Op vrijdag 27 januari 2006 13:20 schreef Euc- het volgende:
Gewoon venkelpuree maken, voor bij hert of haas oid.
Lekker hè?quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:42 schreef Jordy-B het volgende:
Ik heb net het recept uit de OP gemaakt, maar met appelsap ipv witte wijn ('k wilde geen fles losmaken en venkel werkt toch al goed met appel)
Was heerlijk... Heerlijk zachte stukjes die qua structuur en smaak wat deden denken aan appelcompôte (figures...) maar toch ook totaal anders waren.
Binnenkort krijgen we 4 pers. to dinner, waaronder 2 verstokte veggies...quote:Op woensdag 29 maart 2006 23:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Gewoon maken en als hij het niet wil gaat 'ie maar naar de snackbar
![]()
Dat zag ik, toevallig.quote:Op woensdag 29 maart 2006 23:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Gewoon maken en als hij het niet wil gaat 'ie maar naar de snackbar
![]()
Ouwe boer die niet lust wat ie niet kent!quote:
In dit geval een ouwe boer die gewoon niet lust wat ie wel kent.quote:Op woensdag 29 maart 2006 23:59 schreef ElizabethR het volgende:
Ouwe boer die niet lust wat ie niet kent!
Deze gaat hier morgenavond de oven in als ik tijd heb om te kokenquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:05 schreef Behh het volgende:
Venkel heerlijk ! Staat hier geregeld op het menu.
Gister een hele lekkere variant gemaakt :
Gegratineerde venkel
voor 4 personen
* 3 venkelknollen, overlangs in vieren gesneden
* 2 el olijfolie
* 50 gr kruim van volkorenbrood
* 2 el vers gehakte snijpeterselie
* 2 teentjes knoflook, geperst
- Kook de venkel in een pan met kokend water en wat zout in ong 10 min net gaar.
- Laat de stukken venkel uitlekken en leg ze dan op een bakplaat en bestrijk ze met de helft van de olijfolie. verwarm de oven voor op 190 graden
- Meng in een kom de knoflook, broodkruimels en peterselie met de rest van de olie. Verdeel het mengels gelijkmatig over de venkel en kruid alles met peper en zout.
- Schuif in de oven en bak alles circa 30 min, tot de venkel gaar en het broodkruim knapperig en goudbruin is. Serveer warm
Een andere makkelijkere tip is venkel even kort koken, uitlekken met olijfolie besprenkelen plakjes kaas naar keuze erover en 20 min in de oven tot de kaas een korstje is.
Nou zal ik eerlijk zijn weet ook niet wat snijpeterselie is wij hebben gewoon verse peterselie gebruikt !quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:18 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Deze gaat hier morgenavond de oven in als ik tijd heb om te kokenKlinkt overheerlijk. Maar wat is snijpeterselie? En broodkruim: dat moet toch altijd van oud brood zijn, of verpulver je net zo goed een verse boterham? Vergeef me mijn culinaire n00bheid
![]()
Je kunt Broodkruim ook in een pakje kopen. staat bij de paneermeelquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:30 schreef Bluezz het volgende:
Ik gebruik daar wel eens paneermeel voor
Lekker recept
Even een half minuutje in de magnetron, en laten opdrogen op een rekje.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:50 schreef Behh het volgende:
[..]
Nou zal ik eerlijk zijn weet ook niet wat snijpeterselie is wij hebben gewoon verse peterselie gebruikt !
En een verse boterham kan je ook even in de 15 min in de oven gooien dan kan je hem ook verpulveren.
Vanavond al gemaakt bij gebrek aan geduldquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:05 schreef Behh het volgende:
Venkel heerlijk ! Staat hier geregeld op het menu.
Gister een hele lekkere variant gemaakt :
Gegratineerde venkel
-recept-
Lekker is het he ?! Ja dat is ook een idee idd om het even in de broodrooster te gooien.quote:Op donderdag 30 maart 2006 21:29 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Vanavond al gemaakt bij gebrek aan geduld![]()
Lekker hoor! Had de boterham trouwens gewoon even in het broodrooster gedaan en verkruimeld, en in plaats van de venkel voor te koken, heb ik de boel voorgepingd in de magnetron![]()
Het was erg lekker, de venkel was zachtzoetig geworden, maar het broodkruim iets te donker (mijn fout, niet opgelet). Wel vond ik de twee eetlepels olijfolie vrij weinig om én de venkels mee in te smeren én het kruim, knoflook en de peterselie mee aan te maken. Dus daar heb ik iets meer olie en een scheutje sherry aan toegevoegd.
Goed recept![]()
klinkt idd heerlijkquote:Op donderdag 6 april 2006 16:40 schreef NoSigar het volgende:
Venkel steeltjes eraf en halveren, in ovenschaal leggen peper en zout en met olijflie beprenkelen, 25 minuten in de oven van 200 graden, laatste 3 á 4 minuten op elke helft een plak roquefort leggen. Na uit de oven garneren met flink wat geroosterderde hazelnoten.
Heerlijk~!
Komende week wil ik dit recept gaan proberenquote:Op donderdag 6 april 2006 16:40 schreef NoSigar het volgende:
Venkel steeltjes eraf en halveren, in ovenschaal leggen peper en zout en met olijflie beprenkelen, 25 minuten in de oven van 200 graden, laatste 3 á 4 minuten op elke helft een plak roquefort leggen. Na uit de oven garneren met flink wat geroosterderde hazelnoten.
Heerlijk~!
He-melsquote:Op donderdag 6 april 2006 16:40 schreef NoSigar het volgende:
Heerlijk~!
Ga ik ook doen danquote:Op dinsdag 11 april 2006 19:05 schreef Behh het volgende:
Ik haal de buitenste laag er eerst vanaf ! Vooral als die een beetje bruining ziet.
Goede tip!quote:Op dinsdag 11 april 2006 19:27 schreef Behh het volgende:
ahaah ach zo af en toe kan je best een venkelstukje aan hun geven toch?
Trouwens op de ah site heb je ook heerlijke venkel recepten, gewoon kijken bij recepten zoeken en dan als ingredient venkel intypen.![]()
Heerlijk lijkt me, die combinatie van romig, met mosterd en balsamicoquote:4 venkelknollen
1 zak minikrieltjes (700 g)
200 g zachte geitenkaas (bijv. Bettinne Blanc)
1 pakje crème fraîche schenkbaar (200 ml)
1 eetlepel Franse mosterd
1/2 eetlepel balsamicoazijn
Materialen
ovenschaal inhoud ca. 1 1/2 liter, ingevet
Bereiden
Grill voorverwarmen. Venkel schoonmaken, stelen en onderkant eraf snijden. Takjes venkelgroen fijnknippen. Venkel doormidden snijden en beetje uithollen. Venkel in ruim water 5 min. zachtjes koken, afspoelen onder koud water. Uitgesneden stukjes venkel snipperen. Geitenkaas verkruimelen en mengen met gesnipperde venkel. In ingevette ovenschaal saus roeren van crème fraîche, venkelgroen, mosterd en azijn. Venkelknollen vullen met kaasmengsel en in saus in ovenschaal plaatsen. Venkel 15 min. gratineren onder grill. Ondertussen krieltjes koken volgens gebruiksaanwijzing. Venkel serveren met krieltjes.
Ja hoorquote:Op dinsdag 11 april 2006 19:28 schreef Martijn_77 het volgende:
Zou dat eigenlijk smaken konijn met venkel?![]()
.quote:In venkel gestoofde konijnenbout
1 venkelknol
2 maal 2 konijnenbouten
2 eetlepels grove mosterd
50 g boter
1 teentje knoflook, in plakjes
3 eetlepels anijsdrank (bijv. pernod, slijter)
100 ml venkelthee
250 g kastanjechampignons
2 eetlepels olijfolie
Bereiden
Venkel wassen en in dunne plakken snijden; venkelgroen bewaren. Konijnenbouten insmeren met mosterd en met zout en peper bestrooien. In braadpan met dikke bodem boter verhitten en bouten rondom bruinbakken. Venkel en knoflookplakjes rond bouten in pan leggen. Anijsdrank en thee in pan schenken en aan de kook laten komen. Vuur laag draaien, deksel op pan leggen en bouten afgedekt in 45-60 min. gaarstoven. Champignons schoonvegen, grote exemplaren halveren. In wok of koekenpan olie verhitten en champignons op hoog vuur 5 min. roerbakken. Bestrooien met zout en peper. Achtergehouden venkelgroen fijnsnijden. Konijnenbouten in warme schaal leggen en in oven (175 °C) of onder aluminiumfolie warmhouden. Champignons door venkel scheppen. Groenten met schuimspaan uit pan nemen en over vier borden verdelen. Konijnenbouten erop leggen en garneren met fijngesneden venkelgroen (Albert Heijn)
Hehee, leuk!quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:33 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
He-mels![]()
Gisteren gegeten. Wel machtig, maar ronduit zalig![]()
Weet je zeker dat je dezequote:Op maandag 1 mei 2006 23:11 schreef bixister het volgende:
ooh nou kan ik niet kiezen.wil al tijden weer es iets met venkel maken maar niemand anders hier in huis lust dat dus dat komt er niet vaak van. morgen krijg ik m'n 'eetclub' te eten, dus ik grijp m'n kans! dit topic erbij gezocht maar er staat gewoon TEVEEL lekkers in!
ik ben pas zo'n 10 x geswitched van plan. finale gaat nu nog tussen het AH venkel-met-room-en-geitenkaas gerecht dat duderinnetje hierboven noemde en het ovenschaal recept van Jamie Oliver uit de startpost.
![]()
niet wil proberen?quote:Benodigdheden.
Olijfolie extra vergin
140 g goede, pittige Italiaanse salami in reepjes
2 teentjes knoflook gepeld en fijngesneden
1 theelepel venkelzaad
1 knol venkel gehalveerd en in dunne plakjes
2 blikken gepelde tomaten van 400 g
1 gedroogde Spaanse peper
zeezout en peper uit de molen
400 g gedroogde spaghetti
2 handjes oud broodkruim
een takje verse rozemarijn
Bereiding.
Giet twee flinke scheuten olijfolie in een pan. Doe er de salami en gesneden knoflook bij. Kneus het venkelzaak licht in een vijzel of met een mes en doe het ook in de pan. Laat het 1 minuut bakken op een lage pit - het vet moet uit de salami bakken en deze moet krokant worden. Doe nu de gesneden venkel erbij, roer, doe het deksel op de pan en zet de pit iets hoger. Laat 5 minuten koken en voeg de bloktomaten toe met eventueel wat gedroogde spaanse peper. Laat 25 minuten koken tot het mengsel enigszins is ingedikt. Breng op smaak met zout en peper.
Kook de pasta in een grote pan gezouten kokend water al dente. Maak intussen de pangritata (krokante broodkruimels) Dit geeft het gerecht een mooie structuur. Neem daarvoor een paar flinke handen grof broodkruim zonder korstjes. Bak het kruim met 4 eetlepels olijfolie tot het krokant begint te worden. Doe het takje rozemarijn erbij. Giet de pasta af en roer er de tomatensaus doorheen. Doe het in een schaal en gooi de pangritata er overheen.
Tip: Bewaar het groen van de venkel om te garneren.
Ik zou voor redelijke neutrale smaken kiezen. Een beetje eenvoudig, zodat het niet te veel botst met de sterke venkel. Aardappeltjes poffen. Of bakken. Wat lichte salade erbij (met appel - past goed bij venkel!).quote:Op maandag 1 mei 2006 23:34 schreef bixister het volgende:![]()
![]()
![]()
nah, ik heb geen zin in pasta. en ben ook niet zo'n salami-fan. maar ik twijfel nog wel over wat te serveren BIJ het uiteindelijk te kiezen venkelgerecht.
quote:Venkel
U koopt een knol (eigenlijk een bol, net als de ui) en krijgt er gratis een groen kroontje bovenop. Niet wegsnijden! want u ruikt 't al die flinterdunne sprietjes kunt u heerlijk door een sla of een saus snijden. De witte, knapperige venkelknol zelf is bijzonder van smaak. Een aroma dat nog 't best te omschrijven is als fris, anijsachtig en dat al menigeen heeft geïnspireerd tot bijzonder lekkere hapjes en gerechten.
Kopen, bewaren, schoonmaken
Venkel is volop verkrijgbaar van juni tot november. Venkelknollen worden per gewichtshoeveelheid verkocht. Neem altijd stevige, gave knollen en let erop dat de venkel 'rokken' spierwit en geen bruine aangetaste plekken hebben. Het loof moet fris en vers zijn, mooi groen van kleur. Venkel kan in de koelkast ruim een week bewaard worden. Het schoonmaken van de venkelknol is eenvoudig. Snijd de bovenste stelen, die nog aan de knol zitten weg en ook de onderste schijf van de knol en eventueel bruine stukken van de stengel. Neem van oudere knollen ook de buitenste 'rokken' weg. Wilt u de stelen ook gebruiken, verwijder dan het eventuele groen (bewaren!) en snijd de stelen in dunne plakken.
Hoeveel per persoon?
Reken op 250 gram per persoon als u de groente gekookt geeft. Voor een salade neemt u een halve knol van gemiddelde grootte per persoon.
Invriezen
Groente vriezen we altijd in als deze het voordeligst is. Voor venkel betekent dit de maanden augustus, september en oktober. Blancheer de venkel 3 minuten. De houdbaarheid is 6 maanden.
Basisrecept
GEKOOKTE VENKEL
1 kg venkel, zout. Voor de bechamelsaus: 25 g boter, 25 g bloem, 2,5 dl kooknat of helft kooknat/helft melk, venkel groen, zout, peper. Maak de venkel schoon, snijd ze doormidden of in dikke plakken en kook ze in weinig water met iets zout gaar in 10-15 minuten. Smelt de boter, roer de bloem erdoor en schenk al roerende het vocht erbij. Maak de saus op smaak af met zout en peper. Schep de saus door de uitgelekte groente.
SNELLE Variaties
Venkel met kaassaus: roer door boven genoemde de saus 100 g geraspte kaas.
Venkel met tomatensaus: roer 1-2 el tomatenpuree door de bechamelsaus.
Venkel met ham-kaassaus: voeg 100 g in blokjes gesneden ham en 50 g geraspte kaas aan de saus toe.
Venkel met witte wijnsaus: voeg aan de saus een half glas witte wijn en 2 el room toe.
Venkel met gebakken ui: garneer de gekookte venkel met bechamelsaus met 1 grote in ringen gesneden ui die goudgeel gefruit is in de boter.
LEKKERE COMBINATIES
Venkel smaakt verrukkelijk bij vis. Maar ook bij alle soorten vlees, kip, ei, peulvruchten of kaasgerechten past de fijne smaak van venkel. Probeer eens een haring of aardappelsalade met fijngesneden venkel. Gebruik het fijne venkelgroen eens in een sladressing of heel apart heel fijngeknipt door de appeltaart. En natuurlijk zijn bij het inleggen van augurken enkele takjes venkelgroen onmisbaar. Wilt u venkel met andere kruiden combineren denk dan eens aan bieslook, munt en peterselie.
CASSEROLE VAN VENKEL MET KABELJAUW
2 venkelknollen, 25 g boter, 1 grote ui 1 klein blikje tomatenpuree, 2,5 dl bouillon (van een halve tablet), 200 g champignons, 4 tomaten (ontveld, in parten), 500 g kabeljauwfilet, zout, peper, takje tijm, 1 el fijngeknipte peterselie. Maak de venkel schoon en snijd de knollen in grote stukken. Verhit de boter en fruit hierin de gesnipperde ui goudgeel. Voeg de tomatenpuree toe en al roerende de bouillon. Doe de gewassen, gehalveerde champignons, de stukken venkel en de tomaten erbij en vervolgens de in blokjes gesneden vis. Strooi zout en peper naar smaak over het geheel en leg het takje tijm in de pan. Deksel erop en een kwartiertje zachtjes laten stoven. Verwijder het takje tijm en bestrooi het gerecht met de fijngeknipte peterselie. Serveren met peterselie, aardappelen of met spaghetti.
VENKELSOEP
2 venkelknollen,1I kippenbouillon,1 dunne prei in ringen, 40 g boter, 35 g bloem zout,peper,1 el fijngeknipte munt, 1 el fijn geknipte bieslook scheutje pastis (Ricard ot Pernod), koffieroom, citroensap. Maak de venkel schoon, snijd ze in stukken. Houd een halve knol achter en snijd deze in blokjes. Kook de overige venkel in de bouillon gaar en zacht (20-25 minuten). Maak de prei schoon (houd wat mooie ringen achter) en fruit deze in de hete boter, voeg de bloem toe en schenk al roerende de venkelbouillon erbij. Doe de achtergehouden venkelblokjes en ringen prei erbij en kook de soep nog 5 minuten door. Maak de soep op smaak met zout, peper, munt, bieslook, pastis (verhoogt de anijssmaak!), room en iets citroensap.
VENKELSALADE MET CITROEN
2 venkelknollen 2 el olie, 2 el citroensap, 2 el fijngeknipte peterselie, 1 el fijngeknipte kruizemunt, zout, peper. Maak de venkel schoon en snijd ze in dunne reepjes. Doe deze met de overige ingrediënten in een slakom en schep alles goed door elkaar. Zet de salade minstens een uur koel weg en serveer hem bij een visschotel.
VENKEL ALS BORRELHAPJE
1 grote of 2 kleine venkelknollen, zout, citroensap. Maak de venkel schoon en snijd hem in lange dunne repen, besprenkel ze met iets citroensap en zout. let ze in een glas en serveer ze met een dipsaus zoals: Chantilly-dip: 1,5 dl mayonaise, 2 tl citroensap, 3 el stijf geslagen room. Deze ingrediënten vermengen. Of met een caloriearme dipsaus, door de volgende ingrediënten te vermengen: 100 g kwark, 1,5 dl yoghurt,1 tl selderijzout, geperst teentje knoflook, peper, peterselie, bieslook en venkelgroen.
GEGRATINEERDE, GESMOORDE VENKEL
1 kg venkel, 25 g boter, 1,5 dl bouillon, 1 el citroensap, zout, peper, 4 el geraspte (Parmezaanse of Gruyere) kaas. Maak de venkel schoon en snijd hem in vieren. Laat de boter smelten en bak de venkel aan alle kanten lichtbruin. Voeg de bouillon, het citroensap, zout en peper toe. ' Deksel op de pan en smoor de groente in 10-1 5 minuten gaar. Strooi de kaas erover en plaats de groente onder de hete grill tot een bruin korstje is verkregen. Serveer direct. Variatie: leg op de venkel 2 in plakken gesneden grote tomaten en bestrooi deze met de kaas.
GEVULDE VENKEL MET TONIJN
1 grote of 2 kleine venkelknollen, 1 blikje tonijn in olie, 2 el mayonaise, 2 el zure room of kwark,2 el tomatenketchup, zout, peper, mespunt Chilipoeder, iets citroensap, blaadje sla, 1/2 rode paprika. Snijd het onderste stukje van de venkel en de bovenste stelen weg. Neem voorzichtig alle bladen uit elkaar, zodat u schuitjes krijgt. Was ze en blancheer ze 1-2 minuten in kokend water. Laat ze uitlekken en afkoelen. Vermeng de tonijn met de overige ingrediënten, behalve de paprika. Bekleed een platte schaal met grote slabladeren, leg hierop de venkelschuitjes en vul ze met het tonijnmengsel. Garneer ze met een reepje rode paprika. Serveer de venkelschuitjes met toast en boter.
VENKELSALADE MET APPEL EN SINAASAPPEL
2 venkel knollen, 1 zacht zure appel, 5 sinaasappel en citroensap. Voor de dressing: 1 bekertje zure room, 1 el sinaasappelsap, zout en peper. Maak de venkel schoon en snijd hem in dunne reepjes. Schil de appel en snijd hem in blokjes. Besprenkel de venkel en de appel met iets citroensap tegen het verkleuren. Snijd de sinaasappel in halve partjes. Maak de dressing door de ingrediënten te vermengen en schep deze door de salade. Laat alles een uurtje goed intrekken. Variaties: neem in plaats van sinaasappel en appel, mandarijn, grapefruit of banaan. Strooi gehakte noten over de salade.
VENKELBEIGNETS
2 venkelknollen, citroensap 2 eieren, zout, nootmuskaat, 2 el bloem, 50 g paneermeel, olie of frituurvet. Maak de venkel schoon in snijd ze in dikke plakken. Besprenkel ze met citroensap. Klop de eieren los met zout en nootmuskaat. Wentel de venkelplakken eerst door de bloem, vervolgens door de ei en als laatste door de paneermeel. Bak de venkel in de hete olie of het hete vet goudbruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier en serveer ze als tweede groente of als voorgerecht met een koude saus. Variatie: meng door het eimengsel 2 el geraspte kaas.
Oh....quote:Op dinsdag 2 mei 2006 00:21 schreef Bluezz het volgende:
![]()
VENKEL ALS BORRELHAPJE
1 grote of 2 kleine venkelknollen, zout, citroensap. Maak de venkel schoon en snijd hem in lange dunne repen, besprenkel ze met iets citroensap en zout. let ze in een glas en serveer ze met een dipsaus zoals: Chantilly-dip: 1,5 dl mayonaise, 2 tl citroensap, 3 el stijf geslagen room. Deze ingrediënten vermengen. Of met een caloriearme dipsaus, door de volgende ingrediënten te vermengen: 100 g kwark, 1,5 dl yoghurt,1 tl selderijzout, geperst teentje knoflook, peper, peterselie, bieslook en venkelgroen.
Die calorie-arme variant lijkt me niks an, dus die is geen optiequote:Op dinsdag 2 mei 2006 00:26 schreef Bluezz het volgende:
Tis alleen jammer van die calorie-arme suggestie
Ik ga wat dingen uitprinten, vanaf vrijdag een week naar de ardennen, en mijn zus die ook meegaat krijg ik -in tegenstelling tot Meneer Bloes - wel aan de venkel
quote:
quote:grapefruit met venkel voor 2 personen
Ingrediënten: 1 grapefruit
1/2 venkel
2/3 dl zure room
40 g (Emmentaler)kaas, grof geraspt
peper en zout.
Bereidingswijze: Was de grapefruit en snijd ze doormidden. Haal het vruchtvlees eruit met een scherp mesje en lepel. Snijd het vruchtvlees in stukjes. Maak de venkel schoon en rasp deze grof of snijd de venkel heel fijn. Meng venkel, grapefruit, kaas en zure room goed dooreen. Voeg peper en zout naar smaak toe. Schep het mengsel in de uitgeholde grapefruit helften of in dessertschaaltjes. Serveer dit voorgerecht koel.
voorgerecht.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 00:31 schreef Bluezz het volgende:
[..]
[grapefruit met venkel voor 2 personen
Ingrediënten: 1 grapefruit
1/2 venkel
2/3 dl zure room
40 g (Emmentaler)kaas, grof geraspt
peper en zout.
Bereidingswijze: Was de grapefruit en snijd ze doormidden. Haal het vruchtvlees eruit met een scherp mesje en lepel. Snijd het vruchtvlees in stukjes. Maak de venkel schoon en rasp deze grof of snijd de venkel heel fijn. Meng venkel, grapefruit, kaas en zure room goed dooreen. Voeg peper en zout naar smaak toe. Schep het mengsel in de uitgeholde grapefruit helften of in dessertschaaltjes. Serveer dit voorgerecht koel. ]
quote:Mandarijnen jelly met geconfijte venkel en wit chocolade ijs
Nagerecht (4 personen)
2 dl mandarijnen couli cq purée op smaak en door een doek gehaald
4 gram agar agar
1 eetlepel suiker
1 mooie venkel
1 stokje vanille
50 gram suiker
sap van een halve citroen
3 stuks steranijs
1 stuk laurier
1 dl pernod
2 dl moscato d’asti
100 gram honing
1 eetlepel sinasrasp
Chocolade ijs, bisquit krokant met wat anijszaden erin
Bereidingswijze:
Voor jelly de mandarijnen couli op smaak brengen met de suiker en agar agar erin oplossen.
Deze opstijven en vervolgens geheel fijn hakken.
Venkel confijten: venkel op machine in dunne plakken snijden (papierdikte).
Overige ingrediënten mengen, aan de kook brengen en ruim 1 minuut doorkoken. Pan van het vuur nemen en de venkelplakken in het vocht 24 uur laten trekken.
Gehakte jelly op bord en venkelplakken daarbij dresseren.
Serveer hierbij romig wit chocolade ijs.
En nou hou ik op, anders ga ik van venkeltjes dromenquote:Strudel van venkel, spinazie en aardappelrösti met tomaten paprikasaus
Ingrediënten:
--------------------------------------------------------------------------------
Strudel:
200 gr. venkel - 200 gr. spinazie - 3 sjalotjes (fijngesnipperd) - 200 gr. aardappels - 1 pak phillodeeg - olijfolie - 2 eiwitten - zout - peper
tomaten paprikasaus:
1 sjalotje (fijngesnipperd) - 1 teentje knoflook400 gr. gepelde tomaten (in blik) - 150 gr. rode paprika (gepoft) - 1 eetlep. olijfolie - zout -peper
bereiding:
--------------------------------------------------------------------------------
De venkel in kleine blokjes snijden en gaar koken.
Spinazie goed wassen en zeer kort blancheren. Direct koud spoelen. De groenten goed laten uitlekken!
De aardappels raspen en samen met de gehakte sjalotjes mengen.
Dit aardappelmengsel met wat olijfolie als kleine pannenkoekjes bakken (rösti).
Phyllodeeg uitleggen en in de gewenste grootte snijden.
Twee laagjes op elkaar leggen en insmeren met het eiwit.
Hierop een pannenkoekje van aardappel leggen, hier weer een laagje spinazie en als laatste wat venkel erover verdelen.
Tijdens ieder laagje een klein beetje zout en peper toevoegen.
Alles oprollen en in een voorverwarmde oven van 180 graden ca. 14 minuten bakken.
Sjalotje met de uitgeperste knoflook in de olijfolie fruiten.
De tomaten en gepofte paprika toevoegen. Alles aan de kook brengen en in de keukenmachine fijnmalen tot een gladde saus.
Op smaak brengen met zout en peper.
quote:Op zondag 25 juni 2006 15:27 schreef Bluezz het volgende:
Vanavond eten we dit, mét venkel.
Dus.
Wat eten en/of drinken we vandaag deel 18 !
Hij heeft het nog niet gegeten hequote:
Als hij het straks een lekker soepje vond ga ik hem hééééél hard toeroepen: TOLD YOU SO!!!!!!!!!!!!!quote:Op zondag 25 juni 2006 15:33 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Hij heeft het nog niet gegeten he![]()
Én het is heel vissig, en IK ging boodschappen doen en koken
Roept U maar, want ik vond het een heel lekker vissoepje.quote:Op zondag 25 juni 2006 15:36 schreef Duderinnetje het volgende:
Als hij het straks een lekker soepje vond ga ik hem hééééél hard toeroepen: TOLD YOU SO!!!!!!!!!!!!!
![]()
* diep inademt...quote:Op zondag 25 juni 2006 19:53 schreef golfer het volgende:
[..]
Roept U maar, want ik vond het een heel lekker vissoepje.![]()
Heb dit gisteren ook gemaakt, maar....de venkelstukjes waren nog vrij hard. Hoe zou dit kunnen?quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:42 schreef Jordy-B het volgende:
Ik heb net het recept uit de OP gemaakt, maar met appelsap ipv witte wijn ('k wilde geen fles losmaken en venkel werkt toch al goed met appel)
Was heerlijk... Heerlijk zachte stukjes die qua structuur en smaak wat deden denken aan appelcompote (figures...) maar toch ook totaal anders waren.
te weinig vocht, te grote stukken venkel, temperatuur van de oven te laag?quote:Op vrijdag 29 september 2006 10:12 schreef iggy_in_the_house het volgende:
[..]
Heb dit gisteren ook gemaakt, maar....de venkelstukjes waren nog vrij hard. Hoe zou dit kunnen?
Even voorkoken. (Of voorpingen)quote:Op vrijdag 29 september 2006 10:12 schreef iggy_in_the_house het volgende:
[..]
Heb dit gisteren ook gemaakt, maar....de venkelstukjes waren nog vrij hard. Hoe zou dit kunnen?
Bronquote:Feestelijk Italiaans
Krijg je veel vrienden of familie over de vloer? Dan wordt dit je favoriete recept. Venkel is een typisch Italiaans ingrediënt, Hier worden niet alleen venkelknollen gebruikt, maar ook de zaadjes. Lekker met sinaasappelsap bij de varkensrollade. Door de culinaire specialisten van de Tip kookschool.
Hoofdgerecht (16 personen) bereiden: ± 20 min. Oventijd: 1 1/2 uur
Benodigdheden:
3 el olijfolie
100 g boter
2 kg varkensrollade van de nek*
schil van 1 sinaasappel
5 dl sinaasappelsap
5 dl kippenbouillon (van tablet)
1 tl venkelzaadjes
1 kg venkel, in plakjes
zout, peper
extra nodig: braadslede of ovenschaal met deksel
*Een rollade van de varkensnek bevat wat meer vet dan een rollade van de rib. In een stoofgerecht zorgt het vet ervoor dat het vlees tijdens het stoven niet uitdroogt.
Tip: de rollade is gemakkelijk een dag van tevoren te bereiden. Hij kan dan afkoelen en is eenvoudig in dunne plakken te snijden. Leg de plakken schuin tegen elkaar en warm de rollade voor het serveren op in de saus in een afgedekte ovenschaal, ± 15 minuten op 180°C.
Bereiding:
Verhit de oven voor op 150°C. Bak de rollade in de olijfolie en 25 gram van de boter rondom bruin. Doe de rollade in een ovenschaal en bestrooi met peper en zout. Doe de overige ingrediënten behalve de boter bij de rollade in de ovenschaal en stoof de rollade met de deksel erop in ongeveer 2 uur gaar.
Schep het vocht eruit, zeef het en kook het op hoog vuur in tot een kwart. Haal de pan van het vuur en smelt de boter erin. Snijd de rollade in dunne plakken en serveer met de saus.
Energie enzo
Kcal p.p.: ± 265, Koolhydraten: 4 g
staat nu lekker te pruttelen in de ovenquote:2 x venkel
goeie handvol ontpitte zwarte olijven
stuk of 30 cherry tomaatjes (pommodori cherry's zijn lekkerder!)
2 tenen knoflook, in plakjes
handje verse tijm
peper en zout uit de molen, boter
1 glas witte wijn
olijfolie
de fluffy toppen van de venkel erafsnijden en fijnsnijden, in de braadslee mikken
venkel in 4en snijden, en al die stukken weer in 2en
venkel 10 minuutjes koken in gezouten water, eruitvissen met de schuimspaan, en ook in de braadslee mikken
oven voorverwarmen op 220 graden
de tomaatjes een heel klein stukje insnijden, en 45 seconden aankoken in het kookwater van de venkel.
afspoelen onder de koude kraan, en de velletjes eraftrekken
in de braadslee ermee
de olijven, de tijm, knoflook erbij, peper en zout naar smaak, 2 scheutjes olie erbij, en alles lekker goed husselen.
glas wijn plus 2 klontjes boter erbij, en het geheel in de oven schuiven, laten we zeggen 35 minuutjes
deze vanmiddag gegeten, was lekker.quote:Op dinsdag 26 december 2006 10:51 schreef MissyMirjaM het volgende:
watch and learn
venkel, stuk of 4
al die groene stokjes tot aan de knol klein snijden, knol wegleggen
gorgonzola, fijn brokkelen/snijden
stuk of 2 sinaasappels, wat mandarijn, schillen, in partjes, en erbij
zwarte olijven erbij
dressing maken van wat olie, mosterd, ketjap en yoghurt
alles husselen
góddelijk!
Hier sluit ik me bij aan. Zelfs pastinaak kan ik nog wegkrijgen mits door de pannekoeken, maar ik trek de grens bij venkelquote:Op zondag 20 mei 2007 14:52 schreef knuppelhout het volgende:
venkel... een van de zeer weinige dingen die ik echt niet zo heel lekker vind. wat doe ik ermee? weggeven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |