Omdat je even een belletje moet plegen als oude klant.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:04 schreef poepeneesje het volgende:
Waarom geeft CEB alleen maar 5.25% aan nieuwe klanten...
CE heb ik prima ervaring mee.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:15 schreef Roi het volgende:
De site van Credit Europe ziet er niet echt heel betrouwbaar uit.. Ze hebben wel een vestiging in A'dam, dat is wel een voordeel voor mij.
Ah dankjewelquote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:13 schreef Wexy het volgende:
[..]
Omdat je even een belletje moet plegen als oude klant.
Ze hebben schijnbaar niet de mogelijkheid om de oude rekeningen in 1 keer naar andere percentages om te zetten.
Als je belt dan zullen je je rekening sluiten en heropenen, waardoor je de opgebouwde rente uitbetaald krijgt en daarna voor het nieuwe rentepercentage mee gaat.
jaquote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:48 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Ah dankjewel. Heb je hier zelf ervaring mee?
Een e-mail werk ook gewoon trouwens, heb ik een paar weken terug gedaanquote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:48 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Ah dankjewel. Heb je hier zelf ervaring mee?
mijn kapitaal staat nog steeds bij AK bank, ik vertrouw het welquote:Op woensdag 15 oktober 2008 07:31 schreef tinny het volgende:
wie heeft hier zijn geld al van CE/ATB/AK etc afgehaald? en nog belangrijker waar heb je het dan naar toegezet?
Wat zou er onveilig aan zijn? Ik neem aan dat het alleen naar je vaste tegenrekening kan worden overgemaakt, daar is weinig uitdaging aan voor onze Nigeriaanse vrienden.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 10:20 schreef hplaserjet het volgende:
is moneyou wel veilig met overmaken, je hebt alleen gebruikersnaam en wachtwoord, geen pincode zoals bij CEB en het voormalige icesave
Misschien moet je de OP even lezen. Alle banken die op dit moment actief zijn op de Nederlandse markt vallen onder de Depositogarantieregeling van de Nederlandsche Bank, met uitzondering van Argenta. Laatsgenoemde valt onder de Belgische regeling. Maar in de euro-landen is inmiddels besloten om voor al deze landen het garantiebedrag te verhogen naar 100.000 euro. Dus tot dat bedrag is je geld veilig per bank.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 18:01 schreef Plukie86 het volgende:
Mijn poen staat ook nog gewoon bij de AK bank. Die is toch wel gewoon 'veilig'?
Lijkt me een mooie deal! Krijgen ze over 3 maanden hun 25.000 euro terug plus rentequote:Op donderdag 16 oktober 2008 18:11 schreef ManAtWork het volgende:
En dan te bedenken dat de Rabo vandaag met een aanbod kwam om minimaal ¤ 25.000,- voor 3 maand vast te zetten tegen 4,45%.![]()
Toch even een opmerking over de voorlopige verruiming van het Depositogarantiestelsel. Bos heeft inderdaad aangegeven dat dat verhoging geld voor de duur van 1 jaar. Dat wil echter niet zeggen dat na dat jaar de oude regeling weer zonder meer wordt ingevoerd.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:36 schreef RJD het volgende:
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Dit houdt in dat bij onverhoopt faillissement van de bank in ieder geval de eerste 20.000 euro voor 100% gegarandeerd is door DNB en de volgende 20.000 euro voor 90%. Wil je geen enkel risico lopen, dan kun je dus het beste je geld spreiden over meerdere banken met maximaal 20.000 euro per rekening (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).
Sinds 7 oktober 2008 is het Depositogarantiestelsel verruimd voor de duur van één jaar. Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele). Na afloop van één jaar zal het oude Depositogarantiestelsel weer gelden.
Ik heb de tekst gedeeltelijk aangepast. Bedankt voor de tip.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:41 schreef fripper het volgende:
[..]
Toch even een opmerking over de voorlopige verruiming van het Depositogarantiestelsel. Bos heeft inderdaad aangegeven dat dat verhoging geld voor de duur van 1 jaar. Dat wil echter niet zeggen dat na dat jaar de oude regeling weer zonder meer wordt ingevoerd.
Ten eerste is er nu volgens mij een europese afspraak dat het minimum-bedrag nu 50.000 is. Daarnaast zijn er gesprekken over een verdere verhoging naar 100.000 - omdat veel landen nu al die 100.000 garanderen. Als het bedrag op 7 oktober 2009 weer wordt verlaagd dan zal dat dus volgens mij zijn naar minimaal 50.000 ( en een 100% garantie ).
Teruggaan naar de oude regeling zou naar mijn idee ook niet (of moeilijk) kunnen ; dan gaan over een jaar opeens weer heel veel mensen met geld lopen schuiven om weer onder de grens van 20.000 of 40.000 te komen. Met alle risico's van dien ......
Maar wel iets om in de gaten te houden als je grote bedragen gaat vastzetten .. we weten inderdaad niet wat de regeling over een jaar is.
Deze actie start maandag 20 oktober en loopt tot en met vrijdag 7 november. Het gaat dus om een eenmalige storting die je binnen deze periode van 3 weken moet doen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:01 schreef ozzietukker het volgende:
Bij SNS Maxisparen mag je volgende week eenmalig een extra bedrag inleggen tot 20.000 euro boven op de reguliere inleg die je maandelijks doet.
Dat had ik al gedaan en ik weet hoe het depositogarantiestelsel werkt. Maar omdat iemand postte of er al mensen waren die hun geld van de AKbank en nog wat banken hadden gehaald, dacht ik dat daar misschien een reden voor was die ik nog niet wist. Ik weet wel dat ik m'n gewoon terug krijg als de AK bank omvalt.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 18:30 schreef RJD het volgende:
[..]
Misschien moet je de OP even lezen. Alle banken die op dit moment actief zijn op de Nederlandse markt vallen onder de Depositogarantieregeling van de Nederlandsche Bank, met uitzondering van Argenta. Laatsgenoemde valt onder de Belgische regeling. Maar in de euro-landen is inmiddels besloten om voor al deze landen het garantiebedrag te verhogen naar 100.000 euro. Dus tot dat bedrag is je geld veilig per bank.
Ik heb daar helemaal niks van gehoord, laat staan een brief van gekregen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:01 schreef ozzietukker het volgende:
Bij SNS Maxisparen mag je volgende week eenmalig een extra bedrag inleggen tot 20.000 euro boven op de reguliere inleg die je maandelijks doet.
Ik vind dit een slimme zet van de SNS, kreeg een brief thuis, en zal er toch voor een deel gebruik van gaan maken door bedragen toch wat meer te spreiden zodat je altijd over geld kan beschikken mocht er onverhoopt een bank omvallen.
Jij kan het niet vinden? Moet je eens kijken op de website van SNS Bank. Daar staat het duidelijk vermeld.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 09:54 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik heb daar helemaal niks van gehoord, laat staan een brief van gekregen.Ik mag hopen dat dat echt is, dan loods ik volgende week die paar duizend euro meteen over die nu op mijn normale internet spaarrekening (2,6%) staan.
quote:Geachte heer DIGGER
Credit Europe Bank N.V. biedt deze herfst zeer aantrekkelijke rentes op termijndeposito's met een korte looptijd.
Al bij een looptijd van 3 maanden bieden wij nu 5.50 % p.j. Bij een looptijd van 6 of 9 maanden zelfs 6.0 % p.j. *
Deze aanbieding is alleen voor bestaande klanten en geldig t/m 30 november 2008.
Looptijd Rente p.j.
3 maanden 5,50%
6 maanden 6,00%
9 maanden 6,00%
12 maanden 6,00%
* minimale inleg bedraagt ¤ 2.500,- ; geldig voor deposito-opdrachten ontvangen tussen 17.10.2008 en 30.11.2008
Naast uw dagelijks opvraagbare Top-Interest rekening kunt u nu ook op kortlopende deposito's een extra hoge rente ontvangen.
U kunt een deposito openen via Online Banking door gebruik te maken van uw klantnummer en pincode.
Vanzelfsprekend kunt u ook per post of fax uw opdrachten aan ons doorgeven.
Met vriendelijke groeten,
CREDIT EUROPE BANK N.V.
www.crediteurope.nl
Depositogarantiestelsel
Met ingang van 7 oktober 2008 heeft het Nederlandse Ministerie van Financiën besloten de garantie op spaartegoeden voor een periode van een jaar te verhogen tot ¤ 100.000.
Vreemd. Ga naar www.snsbank.nl en klik op MaxiSpaarrekening. Makkelijker kan niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:25 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik kan het op de website van SNS echt niet vinden.Maar goed, zojuist thuis aangekomen trof ik een brief aan waar het hele verhaal in stond. Geweldige actie van SNS.
Dat zijn mooie tarievenquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:05 schreef DIGGER het volgende:
Kreeg net het volgende bericht van CEB:
[..]
6% voor 6 mnd, netjes.
CEB weet ook niet echt wat ze willen hequote:Deze aanbieding is alleen voor bestaande klanten en geldig t/m 30 november 2008.
Niet over het half jaar dat het er niet opstaat natuurlijk, maar wel over het 1/2 jaar dat het er wel opstaat natuurlijkquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:18 schreef Lassekjus het volgende:
als ik een half jaar geld op een bank heb gezet met een rente van 5.3 jaarlijks uitgekeerd, en dat ik dat geld dan na 6 maanden overzet naar een bank waar ook 5.3% word gegeven.. krijg ik dan wel gewoon de rente uitgekeerd over dat half jaar?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:55 schreef KabaYoshi het volgende:
wellicht een nieuwe? http://www.advanziakonto.com/nl/
of gelden buitenlandse banken niet?
Valt dus blijkbaar niet onder het nederlandse garantiestelsel....quote:De spaargelden bij Advanzia Bank worden gegarandeert door de ADGL (Association Pour La Garantie Des Depots Luxembourg).
Hoezo?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
CEB weet ook niet echt wat ze willen he
Ze hebben zelf aangegeven dat er ‘wat miljoenen’ zijn overgeboekt de laatste weken. Op het geheel is dat uiteindelijk niet veel. Denk dat ze ook wel ‘last’ hebben van nieuwkomer NIBC met hogere depositorentes. Vind CEB nog steeds een prima bank.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:45 schreef Fugie het volgende:
waarschijnlijk solvabiliteit omhoog halen in deze onzekere tijden ?
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:01 schreef Aether het volgende:
BTW: kies onder ‘Account Summary’/‘Rekeningoverzicht’ voor ‘Account Statements’/‘Rekeningoverzichten’, klik vervolgens op de blauw pijl naast het rekeningnummer. Je krijgt dan een PDF met alle bij- en afschrijvingen.
Maar wel onder het Luxemburgse bankgeheimquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:20 schreef fripper het volgende:
[..]
[..]
Valt dus blijkbaar niet onder het nederlandse garantiestelsel....
Op zich onterecht, maar Icesave zal het vertrouwen in dergelijke kleine rentestunters niet groter hebben gemaakt, denk ik.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:19 schreef fripper het volgende:
Ze hebben blijkbaar hard geld nodig bij CEB .... ik weet niet meer wat ik daarvan moet denken.
Ik denk dat ze het druk hebben omdat iedereen na het Icesave drama nu bang is geworden. Ik zou gewoon even bellen als ik jou wasquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 08:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
EVen een vraagje voor de mensen die hebben gemaild naar CEB om hun rentepercentage ook omhoog te krijgen. Hebben jullie dat via het contactformulier op de site gedaan of naar een echt mailadres? In dat geval wat is dat adres, want ik krijg niet echt reactie op mijn vraag via het contactadres.
Ik heb ze van de week gemaild en kreeg ongeveer 3 dagen later het volgende terug:quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 08:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
EVen een vraagje voor de mensen die hebben gemaild naar CEB om hun rentepercentage ook omhoog te krijgen. Hebben jullie dat via het contactformulier op de site gedaan of naar een echt mailadres? In dat geval wat is dat adres, want ik krijg niet echt reactie op mijn vraag via het contactadres.
quote:Geachte meneer / mevrouw,
Naar aanleiding van uw email kunnen wij u het volgende mede delen.
Het actuele rentepercentage van 5,25% op de Top-Interest spaarrekening geldt voor rekeningen die geopend worden na 3 juni 2008 en is een tijdelijke actie om nieuwe klanten te werven.
Alle rekeningen die tot en met 25 september een rentepercentage van 5% hadden,
zijn m.i.v. 26 september automatisch naar 5.25% verhoogt.
Echter, als uw TI rekening nog 4,5% had, zullen wij op verzoek uw rekening aanpassen (duur ongeveer 7 dagen) zodat ook u kunt profiteren van deze hoge rente.
Tijdens de periode dat wij uw rekening aanpassen is deze geblokkeerd en is het dus niet mogelijk uw rekening online te beheren of overboekingen te realiseren. U kunt uiteraard uw rekeninggegevens nog wel inzien.
U ontvangt de opgebouwde rente tot aan de dag van aanpassing bijgeschreven, wat te zien zal zijn op het dagafschrift dat u toegestuurd krijgt.
U kunt uw actuele rentepercentage online vervolgen in het product overzicht.
Indien u de gewenste top interest rekening uitkiest en vervolgens op “Verder” klikt,
kunt u het actuele rentepercentage en de opgebouwde rente bekijken.
Graag maken wij van de gelegenheid gebruik u opmerkzaam te maken op onze termijndeposito´s met zeer aantrekkelijke rente, die kan oplopen tot zelfs 5,75%. Met het termijndeposito haalt u maximaal rendement uit uw spaargeld. U bepaalt zelf de looptijd en de rente kan tussentijds niet wijzigen, zoals op uw spaarrekening, die variabel is.
Onze contact center medewerkers adviseren u graag over de mogelijkheden.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Miranda Osborne
Contact Center - Credit Europe Bank N.V.
Tel: NL 0900 47 11 000 / Fax NL: 020 357 63 165
Tel: BE 070 22 44 55 / Fax BE: 03 206 56 11
www.crediteurope.nl | www.crediteurope.be
Zoals op de website van Credit Europe zelf vermeld staat is het rentepercentage van rekeningen welke geopend zijn voor 03/06/2008 4,5%, voor rekeningen welke geopend zijn na die datum, is het rentepercentage 5,25%.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 16:16 schreef DancingPhoebe het volgende:
En wat ik me afvraag, de mensen die verhoging niet hebben aangevraagd, zitten die nog steeds op 4,5?
Erg slordig zou ik dat vinden.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 16:33 schreef RJD het volgende:
Alle mensen die vóór 3 juni 2008 een rekening hebben geopend en NIET hebben gevraagd om de renteverhoging, die zitten inderdaad nog steeds op 4,5%.
Alle mensen die vóór 3 juni 2008 een rekening hebben geopend en WEL hebben gevraagd om de renteverhoging, die hebben een "nieuwe" rekening en worden voortaan gewoon direct aangepast naar het nieuwe rentepercentage. Deze groep heeft nu dus gewoon 5,25%.
ik heb er voor de grap afgelopen week even een rekening geopend, alles gaat via internet, kopie paspoort emailen en 2 dagen erna was de rekening actief, zojuist even 1 euro overgemaakt, ben benieuwd wanneer die aankomtquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:55 schreef KabaYoshi het volgende:
wellicht een nieuwe? http://www.advanziakonto.com/nl/
of gelden buitenlandse banken niet?
En dat je over het saldo als het lager is dan 5.000 euro geen rente krijgt is misschien ook het vermelden waardquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:44 schreef Slam het volgende:
[..]
ik heb er voor de grap afgelopen week even een rekening geopend, alles gaat via internet, kopie paspoort emailen en 2 dagen erna was de rekening actief, zojuist even 1 euro overgemaakt, ben benieuwd wanneer die aankomt
letop: luxemburgs garantiestelsel
Om die reden heb ik er simpelweg niets meer op staanquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 16:33 schreef RJD het volgende:
Alle mensen die vóór 3 juni 2008 een rekening hebben geopend en NIET hebben gevraagd om de renteverhoging, die zitten inderdaad nog steeds op 4,5%.angepast naar het nieuwe rentepercentage. Deze groep heeft nu dus gewoon 5,25%.
Dat garantiestelsel in Lux vertrouw ik wel, maar de minimum eerste storting van 5000 euro is minder.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:44 schreef Slam het volgende:
[..]
ik heb er voor de grap afgelopen week even een rekening geopend, alles gaat via internet, kopie paspoort emailen en 2 dagen erna was de rekening actief, zojuist even 1 euro overgemaakt, ben benieuwd wanneer die aankomt
letop: luxemburgs garantiestelsel
Ze hebben geld nodig, net als alle andere bankenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:39 schreef komrad het volgende:
ook vreemd dat je nu opeens bij sns maxisparen bij kunt storten. Zegt dat iets over de bank?
Kun je nu zelf controleren door in te loggen bij CEB en een deposito aan te maken. In de laatste stap dat je de opdracht moet bevestigen zie je de looptijd en rente.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:19 schreef Wexy het volgende:
Wil nog even wachten op de melding van CEB dat de rente idd 6% is voor 6 maanden.. Zodra ik die melding ook zelf heb denk ik dat ik maar eens even een gedeelte van wat bij CEB staat vast ga zetten. Zie de melding namelijk nog niet op de site zelf staan en kan nu niet inloggen omdat ik mn gegevens hier niet heb.
Ja... Maandagavond ben ik weer thuis... dan log ik wel inquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:46 schreef Aether het volgende:
[..]
Kun je nu zelf controleren door in te loggen bij CEB en een deposito aan te maken. In de laatste stap dat je de opdracht moet bevestigen zie je de looptijd en rente.
Edit: zag niet dat je je gegevens niet hebt. Wordt wat lastig dan
Nu maar hopen dat dat ook zo blijft.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:19 schreef Wexy het volgende:
Kan nu toch tot 100.000 bijvullen bij beide banken dus zie geen reden om nog een extra bank er bij te nemen
ASN had dat laatst toch ook al?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:39 schreef komrad het volgende:
ook vreemd dat je nu opeens bij sns maxisparen bij kunt storten. Zegt dat iets over de bank?
Mooie principiële actie.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Om die reden heb ik er simpelweg niets meer op staanIk ga er niet om smeken, andere banken genoeg!
Het is in Luxemburg tot 20.000 verzekerd, als ik het goed lees.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat garantiestelsel in Lux vertrouw ik wel, maar de minimum eerste storting van 5000 euro is minder.
Het EU-minimum is 50 mille tegenwoordigquote:Op zondag 19 oktober 2008 10:48 schreef falang het volgende:
[..]
Het is in Luxemburg tot 20.000 verzekerd, als ik het goed lees.
Ik vind het een lelijke onduidelijke site, mag dat ook...?quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:13 schreef hp38guser het volgende:
Een mooie site met de actuele renteontwikkeling: www.renteontwikkeling.nl
Ben al wat eerder thuis.. Meteen vandaag maar even voor 6 maandjes een bedrag vast gezet.. Durf het niet aan om voor een jaar te doen... aangezien ik denk dat de rentes nog wel om hoog zullen gaan..quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 18:46 schreef Aether het volgende:
[..]
Kun je nu zelf controleren door in te loggen bij CEB en een deposito aan te maken. In de laatste stap dat je de opdracht moet bevestigen zie je de looptijd en rente.
Edit: zag niet dat je je gegevens niet hebt. Wordt wat lastig dan
Wow, begin jaren 90 nog 10%?quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:13 schreef hp38guser het volgende:
Zoals te zien zijn de afgelopen maand de rentetarieven weer aan het dalen. Dat was voor mij de reden om snel mijn geld vast te zetten. Ook de verhouding tussen de geldmarkt en kapitaalmarkt is de laatste maanden sterk verandert.
Goede vraag.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 10:20 schreef hplaserjet het volgende:
is moneyou wel veilig met overmaken, je hebt alleen gebruikersnaam en wachtwoord, geen pincode zoals bij CEB en het voormalige icesave
Ik zou graag mijn spaargeld vastzetten tegen een hoge rente.quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:13 schreef hp38guser het volgende:
Zoals te zien zijn de afgelopen maand de rentetarieven weer aan het dalen. Dat was voor mij de reden om snel mijn geld vast te zetten. Ook de verhouding tussen de geldmarkt en kapitaalmarkt is de laatste maanden sterk verandert.
ING betaalt Wouter Bos 8,5% rente! Echt ENORM veel!quote:Op maandag 20 oktober 2008 17:05 schreef dyna18 het volgende:
Nu ING trouwens ook geld nodig heeft. Wordt het niet weer eens tijd dat de Postbank de rente omhoog gooit....
Ja dat is inderdaad hoog.quote:Op maandag 20 oktober 2008 17:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
ING betaalt Wouter Bos 8,5% rente! Echt ENORM veel!
En uiteraard roept Wouter meteen weer dat dit de belastingbetaler geld gaat opleveren. Dat het een GOK is zegt-ie er niet bij... Gokken met 30 miljard
Dat is ook mijn indruk jaquote:Op maandag 20 oktober 2008 17:57 schreef MrFl0ppY het volgende:
Ik moet zeggen dat MoneYou nou niet echt vertrouwen wekt. Het ziet er allemaal maar wat amateuristisch uit imo. Het is dat het onder ABN valt maar anders....
Dat kan nie.. jouw geld is nog bevrorenquote:Op maandag 20 oktober 2008 17:54 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad hoog.
Als ze nou bij mij aankloppen dan wil ik hun wel (een gedeelte) lenen voor slechts 8%.
Laat de les wezen: Don't judge a book by its coverquote:Op maandag 20 oktober 2008 18:02 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Dat is ook mijn indruk ja
Ik had dezelfde indruk bij AT bank... daar bestaat de internetbankieren applicatie ook uit een slecht vertaald standaardpakket.
(en laat een nette internetapplicatie nou net een van de redenen geweest zijn waarom ik toen ben overgestapt naar Icesave)
Je hebt er kennelijk geen problemen mee zo'n domme vraag hier neer te zetten dus why even bother?quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:30 schreef mvc het volgende:
5.2% rente bij een 1 jarig spaardeposito bij Fortis
https://www.fortisbank.nl(...)do?page_id=hogerente
Zou ik daar zonder zorgen mijn geld neer kunnen zetten![]()
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel!quote:Op maandag 20 oktober 2008 20:17 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Je hebt er kennelijk geen problemen mee zo'n domme vraag hier neer te zetten dus why even bother?
Volgens mij is dit pas eenmaal voorgekomen bij CEB.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:02 schreef dyna18 het volgende:
bij CEB hanteerd men het piep-systeem.
Alleen bij klanten die klagen wordt de rente gelijk getrokken.
Ik vind dat trouwens niet zo ver afliggen van het Postbank systeem waar men er ook alles aan doet om de klant zo weinig mogelijk rente te geven.
Ik sprak van het week-end nog met een ING private banking adviseur. Zij vertelde mij met droge ogen dat het systematisch naar beneden brengen van de rente de normaalste zaak van de wereld is en dat volgens haar alle grote banken dat doen. Met mijn mening dat het niet getuigd van goed beheer van de klant zijn geld, als een bank het aan haar vertrouwde spaargeld systematisch minder rente geeft, was zij het niet eens.
Volgens haar is het aan de klant om actief te blijven en tijdig een ander product te kiezen.
Logisch, en het kost ze klanten! Alleen al Icesave had bijna 2 miljard, voor CEB e.d. lees ik bedragen rond de 7 miljard, oftewel: tientallen miljarden euro's zijn al verdwenen naar de kleine buitenlandse banken!quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:02 schreef dyna18 het volgende:
Ik sprak van het week-end nog met een ING private banking adviseur. Zij vertelde mij met droge ogen dat het systematisch naar beneden brengen van de rente de normaalste zaak van de wereld is en dat volgens haar alle grote banken dat doen. Met mijn mening dat het niet getuigd van goed beheer van de klant zijn geld, als een bank het aan haar vertrouwde spaargeld systematisch minder rente geeft, was zij het niet eens.
Volgens haar is het aan de klant om actief te blijven en tijdig een ander product te kiezen.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Logisch, en het kost ze klanten! Alleen al Icesave had bijna 2 miljard, voor CEB e.d. lees ik bedragen rond de 7 miljard, oftewel: tientallen miljarden euro's zijn al verdwenen naar de kleine buitenlandse banken!
En laten de paar grote Nederlandse banken nu net tientallen miljarden euro's van de overheid nodig hebben.... Dat was niet zo geweest als ze klantvriendelijk waren geweest!
Ze zal wel een zware klap krijgen ja.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 11:37 schreef Fugie het volgende:
dus als ze in spanje besluiten massaal geld op te nemen (om wat voor reden dan ook) dan stort vervolgens de ING en dus ook de nederlandse economie in
Ok, leuk verhaal maar wat vind je er zelf vanquote:Op woensdag 22 oktober 2008 11:32 schreef secondant het volgende:
Kleine bank werft klanten met garantie uit Nederland
22 oktober 2008, 9:39 uur | FD.nl
Door: Vasco van der Boon en Bendert Zevenbergen
een interessant discussiepunt. Het geeft denk ik aan dat sommige kleine banken best wel sterk zijn, anders kregen ze die ruimte van DNB vast niet. Aan de andere kant is het ook wel een beetje vreemd dat ons stelsel voor buitenlandse activiteiten wordt gebruikt. Overigens wanneer een bank in zwaar weer komt zullen ze bij Bos aankloppen voor een kapitaalinjectie (tegen 8,5% rente) wat voor de NL belastingbetaler op termijn zeker voordelig zal zijnquote:Op woensdag 22 oktober 2008 11:43 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ok, leuk verhaal maar wat vind je er zelf van
Ik heb hier het woord "buitenlandse" toegevoegd, in de hoop dat-ie dat bedoeld!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 11:32 schreef secondant het volgende:
Oud-bankier Maarten van der Donk, nu directeur van het Nationaal Incasso Bureau (NIB), noemt het 'onverantwoord dat Nederland op grote schaal tegoeden garandeert van buitenlandse spaarders bij Turkse en Russische banken'. Het Icesave-debacle, waarvan hij tienduizend gedupeerden vertegenwoordigt, leert volgens Van der Donk dat de garanties voor buitenlandse? spaarders van buitenlandse filialen moeten verdwijnen
GRAPJAS!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:38 schreef secondant het volgende:
[..]
een interessant discussiepunt. Het geeft denk ik aan dat sommige kleine banken best wel sterk zijn, anders kregen ze die ruimte van DNB vast niet.
Maar wat moest Icesave/DNB doen op het moment dat ze meer dan een half miljard aan spaargeld hadden opgehaald? Geen nieuwe spaarders meer toelaten?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 20:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
GRAPJAS!
DNB had met Icesave afgesproken dat er max. een half miljard euro aan Nederlands spaargeld zou worden opgehaald. Hier hebben ze zich niet aan gehouden. DNB greep niet in!
Als ik een grapjas ben, dan ben jij op z'n minst een dromerquote:Op woensdag 22 oktober 2008 20:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
GRAPJAS!
DNB had met Icesave afgesproken dat er max. een half miljard euro aan Nederlands spaargeld zou worden opgehaald. Hier hebben ze zich niet aan gehouden. DNB greep niet in!
In juni werd al bekend dat Icesave in de problemen kwam. DNB greep niet in, om "angst" te voorkomen.
De mensen die het bij DNB voor het zeggen hebben doen hun werk erg slecht... Wellicht hebben ze een mooie spaarrekening in Zwitserland gekregen om een oogje toe te knijpen... Tenslotte is een paar miljard euro aan spaargeld binnenslepen en niet meer terugbetalen een hele leuke bonus voor banken! En ja, er worden mensen voor minder omgekocht (en vermoord!), dus het kan best waar zijn...
Ik dacht dat ook eerst, maar op dat schermtoetsenbord zit onderaan ook een knop om de indeling van de cijfers statisch te houden. Dan gaat het een stuk beterquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb net het internetbankieren van Anadolubank.nl (sinds 4 dagen online) eens bekeken... Je moet daar 17 getallen invoeren via een "schermtoetsenbord" waarbij de cijfers elke keer verspringen.... 't Is dat copy/paste wel gewoon werk, anders had ik die rekening terplekke opgezegd! Wat een trieste methode...
Ja, dat was toch de afspraak?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 20:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar wat moest Icesave/DNB doen op het moment dat ze meer dan een half miljard aan spaargeld hadden opgehaald? Geen nieuwe spaarders meer toelaten?
Rabo schijnt nu zelf een probleem te hebben dat ze teveel spaargeld binnen krijgen maar door de wegvallen van het vertrouwen niet voldoende kunnen doorlenen. Dit terwijl ze wel rente moeten uitkeren aan hun klanten. Tsja het is ook altijd wat héquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:51 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik hoorde net van iemand dat de Rabo in zijn buurt de rente van hun termijn deposito's in een klap met 0,3% heeft verlaagd!! Weer terug naar af.![]()
Ze maken imo direct misbruik van klanten die na hun toe zijn gevlucht. Blegh.
Rabo jaagt mensen op die manier wel naar de exotische banken en vormen op die manier een proleem Maar wel mekkeren dat een aantal van die buitenlandse banken gebruik maken van het depositogarantiestelsel!
goh, da's waar ook.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:00 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Rabo schijnt nu zelf een probleem te hebben dat ze teveel spaargeld binnen krijgen maar door de wegvallen van het vertrouwen niet voldoende kunnen doorlenen. Dit terwijl ze wel rente moeten uitkeren aan hun klanten. Tsja het is ook altijd wat hé
Klopt, een van de oorzaken is dat ze door zoveel spaargeld veel meer rente moeten uitkeren terwijl ze dit geld niet aan andere banken kunnen uitlenen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:00 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Rabo schijnt nu zelf een probleem te hebben dat ze teveel spaargeld binnen krijgen maar door de wegvallen van het vertrouwen niet voldoende kunnen doorlenen. Dit terwijl ze wel rente moeten uitkeren aan hun klanten. Tsja het is ook altijd wat hé
Nederland.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:51 schreef hp38guser het volgende:
In welk land is Credit Europe eigenlijk gevestigd?
Leuk om dit hier te melden, maar alleen de bestaande klanten van CEB hebben hier iets aan. En ik neem aan dat al deze klanten wel een e-mail gehad hebben. Dus eigenlijk is het hier overbodige informatie. Daarnaast is het al 2x eerder gemeld geloof ik.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 14:33 schreef Lassekjus het volgende:
Geachte heer ........
Credit Europe Bank N.V. biedt deze herfst zeer aantrekkelijke rentes op termijndeposito's met een korte looptijd.
Al bij een looptijd van 3 maanden bieden wij nu 5.50 % p.j. Bij een looptijd van 6, 9 of 12 maanden zelfs 6.0 % p.j. *
Deze tijdelijke aanbieding is alleen voor bestaande klanten en geldig t/m 30 november 2008.
Looptijd Rente p.j.
3 maanden 5,50%
6 maanden 6,00%
9 maanden 6,00%
12 maanden 6,00%
* minimale inleg bedraagt ¤ 2.500,- ; geldig voor deposito-opdrachten ontvangen tussen 17.10.2008 en 30.11.2008
U kunt een termijndeposito openen via Online Banking door gebruik te maken van uw klantnummer en pincode.
Vanzelfsprekend kunt u ook per post of fax uw opdrachten aan ons doorgeven.
Als je onder veilig verstaat dat je je geld niet kwijt raakt, dan bij alle banken die vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel (dus ook CEB e.d.). Je kan wel je geld tijdelijk maximaal 3 maanden kwijt zijn als een van die banken omvalt, idem wat nu met Icesave is gebeurd. Maar je krijgt je geld wel gewoon terug.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik weet niet wat ik moet doen. Iemand die het wel weet? Waar is in vredesnaam je geld nog veilig?
Dat wellicht wel, toch draaide m'n maag om toen Icesave omviel en toen dacht dat de Turkse banken aan de beurt zouden komen. Ondanks het deposito garantie kreeg ik het toch Spaans benauwd.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als je onder veilig verstaat dat je je geld niet kwijt raakt, dan bij alle banken die vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel (dus ook CEB e.d.). Je kan wel je geld tijdelijk maximaal 3 maanden kwijt zijn als een van die banken omvalt, idem wat nu met Icesave is gebeurd. Maar je krijgt je geld wel gewoon terug.
Ik weet niet of de laatste tot de systeembanken word gerekend. Maar Bos zou vanmiddag gezegd hebben dat hij ING (nog) niet gaat nationaliseren... Toch eng allemaal.quote:Als je 100% zekerheid wilt hebben dat de bank niet om kan vallen, dus dat je het ook niet voor 3 maanden kwijt kan zijn, dan zijn de systeembanken de enige keus (ING, Postbank, Fortis, ABN-Amro en de Rabo, ik durf niet te zeggen of een bank als SNS wel gered zal worden als ze echt om gaan vallen).
Voor mij niet van toepassing.quote:Daarnaast is voor grote vermogens Nederlandse staatsobligaties altijd een goede zekerheid, maar tegen die zekerheid staat natuurlijk wel een lager rendement.
Het geldt toch altijd dat alleen bestaande klanten een deposito kunnen openen? Gewoon een rekening openen en je kan hem aanvragen!quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 16:47 schreef RJD het volgende:
[..]
Leuk om dit hier te melden, maar alleen de bestaande klanten van CEB hebben hier iets aan. En ik neem aan dat al deze klanten wel een e-mail gehad hebben. Dus eigenlijk is het hier overbodige informatie. Daarnaast is het al 2x eerder gemeld geloof ik.
Ik niet! Icesave is altijd al dubieus geweest.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 17:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat wellicht wel, toch draaide m'n maag om toen Icesave omviel en toen dacht dat de Turkse banken aan de beurt zouden komen. Ondanks het deposito garantie kreeg ik het toch Spaans benauwd.
Dat denk ik dus niet. Dan ben je een nieuwe klant en geen bestaande.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het geldt toch altijd dat alleen bestaande klanten een deposito kunnen openen? Gewoon een rekening openen en je kan hem aanvragen!
Ik heb inmiddels ook een e-mail ontvangen waarin het volgende vermeld staat:quote:
Ik heb ook de Wikipedia pagina opgezocht: http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_Europe_Bankquote:Credit Europe Bank N.V. is een Nederlandse bank met haar hoofdkantoor in Amsterdam.
ff update.. het staat er op.met rentedatum 22 op de rekening staan... heerlijk dat het er alsnog op staatquote:Op woensdag 22 oktober 2008 20:26 schreef Wexy het volgende:
Ik heb een vraagje over centraal beheer..
Mijn twee eerdere stortingen stonden dezelfde dag op de rekeningen met de boekdatum +1.
Nu heb ik op 21 oktober ook een storting gedaan die ik nu nog niet op het overzicht bij mijn rente plusrekeningending terug zie....
In het geval dat ik het daar helemaal niet terug ga zien.. moet ik dan bij de Rabo of bij Centraal Beheer zijn om navraag te doen?
Uiteraard doe ik dit niet meteen morgen ofzo.. maar toch alvast even schieuwnierigheid..
Ik kan nu ook alvast roepen dat er een crisis dreigt daar bij centraal beheer.. dat stortingen niet eens meer aan komen....
Voor de duidelijkheid, ik las het eerst alsof de bank tijdelijk lager zat, maar dat is dus niet zo.quote:
Dit is meer denk ik omdat ze de bankruns niet willen hebben zoals IceSave wel gehad heeft.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:47 schreef Lassekjus het volgende:
Ik denk gewoon dat CEB veel geld NODIG heeft....dit is alles behalve een goed teken. Zal mij niks verbazen als het binnekort mis gaat... die 6% geeft NIEMAND anders in Nederland.
Als je mij 6 maanden geleden had verteld dat banken zoieso om konden vallen had ik je voor gek verklaard.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 11:47 schreef ozzietukker het volgende:
Het is inderdad opvallend dat Credit Europe nu een hoge rente geeft op termijndepositio's, dit kan inderdaad betekenen dat het slecht gaat of dat ze bankruns willen voorkomen door het geld vast te zetten.
Helaas kunnen wij niet in de boeken kijken en is er maar één ding wat je kan doen en dat is risicospreiding, want hoewel Credit Europe onder de bankgarantie valt is het in mijn optiek verstandig om je geld toch gespreid over verschillende banken te hebben zodat je in ieder geval beschikking hebt over een deel van je geld. (De rest krijg je terug, maar is 3 maanden onbereikbaar).
Ikzelf ben niet zo negatief ingesteld dat allemaal banken zullen omvallen, ondanks dat een deel van mijn tegoed bevroren is, qua risicospreiding heb ik het wel goed gedaan omdat het maar 13% betreft van mijn totale vermogen, wel ben ik bezig met omzetting zodat de spreiding weer gezond is en ik gerust kan slapen.
In Nederland niet. In Duitsland geeft CEB 5,75% op de spaarrekening; die ¼% die ze een maand lang extra in Nederland geven valt dan wel mee. De deposito liggen gemiddeld ook een ½% hoger in Duitsland.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 10:47 schreef Lassekjus het volgende:
Ik denk gewoon dat CEB veel geld NODIG heeft....dit is alles behalve een goed teken. Zal mij niks verbazen als het binnekort mis gaat... die 6% geeft NIEMAND anders in Nederland.
Idd!quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 14:11 schreef hp38guser het volgende:
Het probleem is dat er momenteel een wereldwijde beurscrisis plaats vindt. Het maakt niet zo veel uit op welke bank je je geld zet, aangezien alle banken last hebben van deze crisis. Zelfs Zwitserse banken met veel kapitaal zitten in de problemen. Waarom dan niet kiezen voor een bank met een hoge rente?
MoneYou, dochter van ABN-Amro, zie ik ook veel op tv. SNS kom ik regelmatig tegen op internet. ING adverteerd ook overal. CEB zie ik heel veel met Google Ads. Rabobank adverteert verder volgensmij niet meer dan normaal, maar die hebben eerder een overschot aan spaargeld naar mijn weten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:51 schreef hp38guser het volgende:
Ik denk dat NIBC momenteel harder om geld zit te springen aangezien ze ook op TV hebben geadverteerd. Alle andere banken zenden geen spotjes meer uit aangezien dat veel te duur is.
Amsterdam Trade Bank (ATBsparen) hoor ik bijna elke dag voorbij komen op Radio 538.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 17:51 schreef hp38guser het volgende:
Ik denk dat NIBC momenteel harder om geld zit te springen aangezien ze ook op TV hebben geadverteerd. Alle andere banken zenden geen spotjes meer uit aangezien dat veel te duur is.
quote:Rente van 5,25% kan wel degelijk!
AMSTERDAM - Na de dramatische ondergang van het IJslandse Icesave stelden diverse financiële kopstukken dat spaarders zich moeten realiseren dat een hoge rentevergoeding doorgaans staat voor een hoog risico. Onder anderen oud-ING-bestuurder Cees Maas en econoom Willem Buiter plaatsten hiermee andere prijsstunters in het verdachtenbankje. "Stemmingmakerij", vindt NIBC Direct, dat net als Icesave 5,25% rente biedt.
Hoewel bestuursvoorzitter Jeroen Drost van de Haagse zakenbank NIBC liever niets zegt over branchegenoten, wil hij wel kwijt "niet erg gecharmeerd" te zijn van dit soort uitlatingen. "Het geeft een bepaalde perceptie en dat is ongelukkig." Erg veel last zegt Drost er niet van te hebben. "We hebben ook vorige week elke dag een flinke netto-instroom van spaargeld gezien." Aantallen klanten weigert hij echter te noemen. Meer dan 25.000, is alles wat hij er desgevraagd over kwijt wil. "De grootbanken zitten op een enorme hoeveelheid rekening-couranttegoeden", vervolgt hij. "De rentevergoeding is echter altijd aan de magere kant geweest - ook in ruil voor gratis betalingsverkeer voor de consument. Wij bieden nu eindelijk een tarief dat een beetje hout snijdt."
Volgens Drost - begin dit jaar opvolger van Michael Enthoven, die opstapte na het afketsen van de overname van NIBC door de IJslandse bank Kaupthing - kán zijn bank een hogere rente bieden omdat die bijvoorbeeld niet beschikt over een duur kantorennetwerk. "Dat heeft niets te maken met een verhoogd risico." Los daarvan worden de rentetarieven volgens hem gedicteerd door de markt. Hij wijst ook op de depositomarkt, waar andere (groot)banken "enorm goede sier maken met hun rentetarieven". Tot slot stelt Drost vast dat de tarieven die banken elkaar onderling in rekening brengen niet ver van deze 5,25% af liggen.
NIBC werd vorig jaar als eerste Nederlandse bank door die crisis getroffen. Drost mag er echter graag op wijzen dat NIBC óók de eerste was die de problemen te lijf ging. Om te beginnen werd de slecht presterende portefeuille met Amerikaanse 'rommelhypotheken' afgestoten. Een andere portefeuille, met beleggingen in Amerikaans vastgoed, werd apart gezet en afgebouwd. Verder werd het aantal commerciële divisies teruggebracht van zes tot twee: zakenbankieren voor middelgrote bedrijven in de Benelux en Duitsland en langetermijnfinanciering - de oeractiviteit van de Nationale Investeringsbank, NIBC's voorganger.
Vóór het uitbreken van de kredietcrisis leunde NIBC voor zijn financiering op de kapitaalmarkt en leningen van andere banken. "Maar die loketten zijn gesloten. Dus moet je op zoek naar alternatieven." Na NIBC Direct (dat binnenkort ook in Duitsland wordt geïntroduceerd) en de al eerder dit jaar gelanceerde covered bonds , broedt Drost nu op producten die zijn toegesneden op mkb'ers en 'mensen met wat méér spaargeld'. De vraag is volgens hem en NIBC (650 medewerkers) 'wendbaar' genoeg om snel te kunnen inspelen op signalen uit de markt.
rente van 6% vind ik ook leukquote:
mwoah een hoge spaarrente betekend dat het economisch niet echt goed gaat, banken hebben dus spaargeld nodig omdat ze op andere fronten geld te kort komen. Leuk die spaarrente maar er is dus een keerzijdequote:Op zondag 26 oktober 2008 11:50 schreef Wexy het volgende:
[..]
rente van 6% vind ik ook leuk
Mag best nog verder omhoog
Dat is ook een belangrijke reden waarom er hoge rentes worden geboden. Daarnaast moeten we van de rente wel de inflatie aftrekken om te zien wat voor rente we écht krijgen. Je kan beter 4% rente krijgen bij 2% inflatie dan 6% rente bij 5% inflatie.quote:Op zondag 26 oktober 2008 12:47 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
mwoah een hoge spaarrente betekend dat het economisch niet echt goed gaat, banken hebben dus spaargeld nodig omdat ze op andere fronten geld te kort komen. Leuk die spaarrente maar er is dus een keerzijde
Ik weet niet of bovenstaande echt waar is maar eens opgevangen.
Die zijn tijdelijk en alleen voor bestaande klanten.quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:08 schreef RemcoDelft het volgende:
De deposito's in de OP lopen achter, de 6 % deposito's voor korte termijn ontbreken.
De inflatie bij recessie neemt doorgaans afquote:Op zondag 26 oktober 2008 16:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat is ook een belangrijke reden waarom er hoge rentes worden geboden. Daarnaast moeten we van de rente wel de inflatie aftrekken om te zien wat voor rente we écht krijgen. Je kan beter 4% rente krijgen bij 2% inflatie dan 6% rente bij 5% inflatie.
En dan mogen we extra blij zijn met de hoge rentesquote:Op maandag 27 oktober 2008 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De inflatie bij recessie neemt doorgaans af
En zo is het. Recessie is dus helemaal niet slechtquote:Op maandag 27 oktober 2008 12:04 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En dan mogen we extra blij zijn met de hoge rentes
Jij bedoelt de deposito's van CEB waarschijnlijk.quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:08 schreef RemcoDelft het volgende:
De deposito's in de OP lopen achter, de 6 % deposito's voor korte termijn ontbreken.
Bij icesave?quote:Op maandag 27 oktober 2008 14:03 schreef gers het volgende:
vandaag maar een eens spaarrekening aangevraagd
nee die had ik nooit geactiveerd godzijdankquote:
Eerst sparen!quote:Op maandag 27 oktober 2008 14:01 schreef Emu het volgende:
Ik vraag me af of hier soms ook geen hypotheektopic loopt? Kan toch ook leuk zijn, want het is een stap in het leven die veel jongeren ooit wel is moeten zetten.
Ik ben benieuwd in hoeverre spaarbanken de renteverlaging gaan volgenquote:Trichet zinspeelt op nieuwe renteverlaging
27 oktober 2008, 16:32 | ANP
MADRID (AFN) - Jean-Claude Trichet, de president van de Europese Centrale Bank (ECB), heeft maandag gezegd dat de rente in de eurozone bij de volgende rentevergadering in november mogelijk opnieuw verlaagd kan worden om de economie te stimuleren.
,,Ik houd het voor mogelijk dat de ECB bij zijn volgende vergadering in november de rente gaat verlagen. De inflatiegevaren lijken af te zwakken'', aldus Trichet op een economische conferentie in Madrid. Het beleidsbepalende comité van de ECB neemt op 6 november een nieuw rentebesluit. Analisten gaan ervan uit dat de rente met een half procentpunt wordt verlaagd.
De ECB verlaagde op 8 oktober de rente al met een half procentpunt tot 3,75 procent in een wereldwijd gecoördineerde renteverlaging om de crisis op de financiële markten tegen te gaan. De inflatiedruk in de eurozone zwakt vooral af door de lagere olieprijs. Die bedraagt momenteel ongeveer 63 dollar per vat, tegen een recordniveau van ruim 147 dollar in juli.
(Spaar)banken moeten wel uitkijken met verlagingen, want als een bepaalde bank de stap zet zullen veel klanten gemakkelijk het geld naar andere rekeningen overmaken, juist omdat door de kredietcrisis mensen nu extra goed de ontwikkelingen aan het volgen zijn.quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd in hoeverre spaarbanken de renteverlaging gaan volgen
quote:'Rijke' spaarders Icesave naar IJsland
Uitgegeven: 28 oktober 2008 10:43
Laatst gewijzigd: 28 oktober 2008 10:46
AMSTERDAM - Spaarders die meer dan een ton op de IJslandse bank Icesave hadden staan, gaan volgende week naar IJsland om te proberen hun geld terug te krijgen.
Een woordvoerder van die spaarders bevestigde dinsdag een bericht hierover in het AD.
Waarschijnlijk gaan twee van hen naar Reykjavik. Ze willen daar de zekerheid zien te krijgen dat ze hun geld terugkrijgen. Het gaat in totaal om ongeveer 40 miljoen euro.
Afspraken
Een woordvoerder zei dat het belangrijk is dat gedupeerden ter plekke afspraken maken. "Privéspaarders mogen nooit de dupe worden, ongeacht het bedrag. Op IJsland worden op dit moment afspraken gemaakt met bewindvoerders en regeringsfunctionarissen."
Donderdag komen de ruim vierhonderd gedupeerden bij elkaar om afspraken te maken over de reis naar IJsland.
Vol vertrouwen
De gedupeerden hebben inmiddels ook contact met IJslandse spaarders. De zegsman is "vol vertrouwen over de uitkomst van de reis. Als je alle feiten op een rijtje zet, blijkt dat het allemaal onrechtvaardig is". Volgens hem is er een Nederlandse bank die wil bijspringen. Welke wil hij niet zeggen.
Lijkt me bij voorbaat zinloos. Ze wisten dat ze max. ¤38.000 terug zouden krijgen, dat is nu verhoogd naar ¤100.000. Om nu zoveel miljoenen bij één bank te stallen...quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 10:59 schreef RJD het volgende:
Zijn dat FOK-spaarders die naar IJsland gaan om hun geld te halen?
[..]
Kwestie van de marge verhogen door de banken. Oftewel, ze hebben meer geld nodig.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:03 schreef EchtGaaf het volgende:
Wie kan mij dit uitleggen?
Rente verwachting spaarekeningen: omlaag
Rente hypotheken: omhoog
Dat is het onlogische: met minder spaarrente krijgen ze niet meer geld binnen!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:35 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Kwestie van de marge verhogen door de banken. Oftewel, ze hebben meer geld nodig.
Maar geven ze wel minder uit.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is het onlogische: met minder spaarrente krijgen ze niet meer geld binnen!
nee, maar ze zullen wel moeten omdat ze zelf anders geld moeten toeleggen op het geld dat ze binnenhalen. Hypotheekrente kan stijgen omdat de banken meer opslag er op doen om het risico te dekken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is het onlogische: met minder spaarrente krijgen ze niet meer geld binnen!
Ik vrees het nu ook. Het schijnt dat de renteverlaging van de FED ook niet ten gunste wordt voor de klanten van de bankenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:35 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Kwestie van de marge verhogen door de banken. Oftewel, ze hebben meer geld nodig.
Ik had het na ongeveer een week. Drie weken is idd erg lang, je kan er beter even heenbellen om te vragen of ze je aanvraag al hebben verwerkt.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:42 schreef JortK het volgende:
Ik vind het raar dat ik na drie weken nog steeds me inschrijfformulier niet van CEB heb ontvangen...
Je kan ook het inschrijfformulier uitprinten en zelf opsturen. Je hebt zelfs geen postzegel nodig.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:42 schreef JortK het volgende:
Ik vind het raar dat ik na drie weken nog steeds me inschrijfformulier niet van CEB heb ontvangen...
Ik denk omdat nu blijkt dat de huizenprijzen niet tot in de hemel groeien (duh!) dat banken weer een risicopremie gaan hanteren. Dit natuurlijk ook omdat de algehele verwachting niet al te positief is, en daardoor weer meer kans op wanbetalingen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 11:03 schreef EchtGaaf het volgende:
Wie kan mij dit uitleggen?
Rente verwachting spaarekeningen: omlaag
Rente hypotheken: omhoog
Ik heb ze gemaildquote:Op woensdag 29 oktober 2008 20:33 schreef hp38guser het volgende:
[..]
Je kan ook het inschrijfformulier uitprinten en zelf opsturen. Je hebt zelfs geen postzegel nodig.
Klik hier.quote:Op maandag 27 oktober 2008 14:01 schreef Emu het volgende:
Ik vraag me af of hier soms ook geen hypotheektopic loopt? Kan toch ook leuk zijn, want het is een stap in het leven die veel jongeren ooit wel is moeten zetten.
Bron: http://www.rtl.nl/(/finan(...)_garantiestelsel.xmlquote:Banken willen af van garantiestelsel spaarders
Banken eisen dat de depositogarantieregeling snel wordt gestopt. Spaarders zouden in plaats van de regeling zich zelf moeten verzekeren.
Zo snel mogelijk
Minister Bos van Financiën heeft de garantieregeling voor spaarders net verhoogd van 40.000 euro, tot 100.000 euro, maar de banken willen nu het hele stelsel opzeggen.
Zo snel mogelijk
In een gezamenlijke brief aan Bos geven zij aan dat de depositogarantieregeling zo snel mogelijk moet worden opgeheven. Volgens topman Heemskerk van de Rabobank leidt een omvallen van een grote bank tot een regelrechte ramp.
Zware lasten
Rabobank is in Nederland de grootste bank en zij zou dus de zwaarste lasten moeten dragen bij een deconfiture. Rabobank gaf al eerder aan het oneens te zijn met het optrekken van de grens van 40.000 euro naar 100.000 euro door Bos.
Verzekeren
De banken willen dat spaarders zich kunnen verzekeren . De premie daarvoor zou dan hoger zijn naarmate een bank minder solide is. Pikant is dat de Rabobank met zijn 'triple A-rating' de meest kredietwaardige bank is. Spaarders zouden bij de Rabo zouden dus de laagste premie kwijt zijn.
Huizenmarkt
Heemskerk wilde afgelopen weekend ook al dat Bos snel maatregelen neemt om de onrust onder Nederlandse huizenbezitters weg te nemen. Hij vindt dat iedereen met een huis zich verplicht zou moeten verzekeren tegen dalingen van de huizenprijs.
Idd, het zou vreemd zijn als een ING en Fortis het hierin met de Rabobank eens zouden zijn. Die twee banken hebben al het geluk gehad dat ze zo groot zijn, anders had de overheid hun echt niet gered.quote:Op maandag 3 november 2008 11:02 schreef MrFl0ppY het volgende:
Ben benieuwd welke banken dit dan willen. Op de Rabobank na, hebben zowat alle banken moeilijkheden in deze tijd. De één meer dan de ander maar een bank zoals ING moet zich nu gewoon heel stil houden imo. En ja, weer een premie betalen, dat zouden ze wel willen!
Het geeft wel weer aan hoe wereldvreemd die banken zijn! Zoals ik ooit las: een bank is als iemand die je een paraplu geeft als de zon schijnt, en hem terug wil zodra het begint te regenen....quote:Banken eisen dat de depositogarantieregeling snel wordt gestopt. Spaarders zouden in plaats van de regeling zich zelf moeten verzekeren.
De banken zien het alternatief ook boven hun hoofd hangen natuurlijk: dat ze hun niet-bestaande maar wel-uitgeleende geld niet terugkrijgen, maar wel de spaartegoeden moeten uitbetalen... Het wordt wat mij betreft tijd om de hele bankensector in z'n huidige vorm af te schaffen, laat ze maar eens stoppen met geld-scheppen! Deze dikke lucht verkoop stort de hele wereld in de kredietcrisis.quote:Volgens topman Heemskerk van de Rabobank leidt een omvallen van een grote bank tot een regelrechte ramp.
Zal ik m'n quote van de paraplu en de regen maar nogmaals plaatsen?!quote:Huizenmarkt
Heemskerk wilde afgelopen weekend ook al dat Bos snel maatregelen neemt om de onrust onder Nederlandse huizenbezitters weg te nemen. Hij vindt dat iedereen met een huis zich verplicht zou moeten verzekeren tegen dalingen van de huizenprijs.
De Nederlanse banken vervuilen zelf de discussie. Jarenlang hebben ze de klanten misbruikt en afgescheept met absurde lage rentes. Ze hebben zelf de klandizie in de handen van de stunters gejaagd.quote:Op maandag 3 november 2008 11:02 schreef MrFl0ppY het volgende:
Ben benieuwd welke banken dit dan willen. Op de Rabobank na, hebben zowat alle banken moeilijkheden in deze tijd. De één meer dan de ander maar een bank zoals ING moet zich nu gewoon heel stil houden imo. En ja, weer een premie betalen, dat zouden ze wel willen!
En nu willen ze dat het een recht wordt dat ze met weinig werk veel verdienen... Net als huiseigenaren die minimumprijzen voor huizen willen, en aandelenhouders die compensatie verwachten voor hun gegok...quote:Op maandag 3 november 2008 12:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De Nederlanse banken vervuilen zelf de discussie. Jarenlang hebben ze de klanten misbruikt en afgescheept met absurde lage rentes. Ze hebben zelf de klandizie in de handen van de stunters gejaagd.
Betaal je 4.7% rente bij de IB-Groep? Zet niet echt aan...quote:Op maandag 3 november 2008 18:48 schreef swarmahoer het volgende:en maximaal te gaan lenen bij de ib groep en dit hierop te gaan sparen
For the record, ING is helemaal niet gered door de overheid.quote:Op maandag 3 november 2008 11:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Idd, het zou vreemd zijn als een ING en Fortis het hierin met de Rabobank eens zouden zijn. Die twee banken hebben al het geluk gehad dat ze zo groot zijn, anders had de overheid hun echt niet gered.
Gered is misschien niet het goede woord, maar wel heel erg geholpen.quote:Op maandag 3 november 2008 19:26 schreef DIGGER het volgende:
[..]
For the record, ING is helemaal niet gered door de overheid.
correct me if i'm wrong...quote:Op vrijdag 7 november 2008 09:53 schreef Emu het volgende:
Zijn termijnrekeningen of rekeningen met vaste looptijd ook gedekt door het garantiestelsel eigenlijk, vraag ik mij af?
Klopt.quote:Op vrijdag 7 november 2008 11:45 schreef Wexy het volgende:
[..]
correct me if i'm wrong...
maar volgens mij tellen alleen de achtergestelde deposito's niet mee.
moet je wel een adres in duitsland hebben.... ben ff door t aanvraagproces heen aan het lopen... en moet een adres in duitsland invullenquote:Op zondag 9 november 2008 21:09 schreef vererita het volgende:
gewoon even over de grens offshore gaan bankieren, 5,75% rente!!!!!!!!!!!
bij de CEB ; http://www.crediteurope.de
bovendien val je onder het betere duitse garantiestelsel
Heb je wel een adres in Duitsland nodig.quote:Op zondag 9 november 2008 21:09 schreef vererita het volgende:
gewoon even over de grens offshore gaan bankieren, 5,75% rente!!!!!!!!!!!
bij de CEB ; http://www.crediteurope.de
bovendien val je onder het betere duitse garantiestelsel
quote:Deposit Guarantee Scheme
Credit Europe Bank N.V. Niederlassung Deutschland is a Dutch bank with its headoffice in Amsterdam. Consequently, the bank is subject to the Dutch Deposit Guarantee Scheme. With effect from 7th October 2008, the Dutch Ministry of Finance decided to raise the guarantee on savings balances for a period of one year to ¤ 100,000. As a result your savings at Credit Europe Bank N.V. are 100% guaranteed during this time frame for balances up to ¤ 100,000 per person. Credit Europe Bank N.V. is licensed by the Dutch Central Bank, which regulates its banking activities on a consolidated basis in and outside the Netherlands. For more information on the Dutch Deposit Guarantee Scheme, we refer to the website of the Dutch Central Bank at www.dnb.nl.
Dan wordt het tijd om mn geld er weg te halen dusquote:Op woensdag 12 november 2008 09:07 schreef hplaserjet het volgende:
Credit Europe: wij zijn geen kleine Turkse bank!
text
Iedere keer als een bank wil benadrukken hoe goed ze zijn gaat het binnen no time slecht
Lukt het volgende: postbus adres daar aanvragen?quote:Op maandag 10 november 2008 10:13 schreef Aether het volgende:
[..]
Heb je wel een adres in Duitsland nodig.
[..]
Hoezo moet dat vertrouwen geven? Ik heb echt niet de illusie dat het prive vermogen van de directeur aangewend gaat worden voor de klant als dat nodig is.quote:Tot slot moeten de miljarden van Özyegin vertrouwen inspireren. "Er zijn weinig bankiers met zo veel geld ten opzichte van de grootte van hun handel," zegt hij.
En gewoon gebruik misbruik maken van de situatie.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:15 schreef tinny het volgende:
ik hoorde van een rabobank medewerker dat ze de laatste weken mensen met de benen buiten het filliaal hangen ...voornamelijk om hun zakkelijke rekeningen over te hevelen naar de rabo...
Hij heeft geen 5.5 miljard Euro als in geld, hij heeft een vermogen van geschat 5.5 miljard Euro waarde, bestaande uit cash, banktegoeden, aandelen, onroerend goed, goud etc.quote:Op woensdag 12 november 2008 09:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus de eigenaar van CE heeft 5.5 miljard terwijl de totale balans van de bank 10 miljard is? Heeft-ie z'n geld vast niet op z'n eigen bank staan...
Telegraafquote:'Grote spaarders Icesave krijgen ook geld terug'
REYKJAVIK - De groep van 469 spaarders die meer dan 100.000 euro hadden uitstaan bij de IJslandse bank Icesave, krijgen hun geld terug. Tot die overtuiging is woordvoerder Gerard van Vliet gekomen na gesprekken op IJsland. „De vraag is alleen wanneer we ons geld terug krijgen”, zei hij woensdagavond.
Een delegatie van de groep 'Icesave 100.000plus' sprak woensdag onder meer met bewindvoerders van Landsbanki, dat met Icesave onder meer op de Nederlandse spaarmarkt actief was. Donderdag volgt nog een gesprek met het IJslandse ministerie van Financiën. De meeste hoop heeft woordvoerder Van Vliet echter nog altijd gevestigd op de Nederlandse overheid. „Minister Bos moet IJsland nog 40 miljoen euro meer lenen. Het geld wordt hier wel weer terugverdiend.”
Van Vliet is ervan overtuigd dat er geen fraude is gepleegd bij Landsbanki. „De banken in IJsland zijn compleet overvallen door de kredietcrisis. Hooguit kan je de IJslandse centrale bank verwijten dat zij te weinig geld achter de hand hadden.”
Volgens de woordvoerder van de gedupeerde spaarders komt IJsland er „zeker weer bovenop”. Hij overweegt zelfs opnieuw te investeren in het land, in thermale energie.
Dat zat er natuurlijk ook heel dik aan te komen met die NIBCquote:DEN HAAG - De Haagse zakenbank NIBC overweegt een beroep te doen op de garantieregeling van minister Wouter Bos (Financiën) voor interbancaire leningen.
ANP
Dat zei topman Jeroen Drost vrijdag in een toelichting op resultaten in het derde kwartaal.
NIBC zou de eerste bank zijn die gebruikmaakt van de overheidsregeling. Deze komt erop neer dat de staat zich garant stelt voor leningen die banken elkaar verstrekken.
Geldstromen
De overheidspot van maximaal 200 miljard euro is bedoeld om geldstromen tussen banken weer op gang te krijgen.
"Het stelsel is beschikbaar voor banken die aflopende schulden willen herfinancieren. Wij moeten volgend jaar ter waarde van ongeveer 3,3 miljard euro schulden herfinancieren en dit jaar ter waarde van circa 400 miljoen euro."
"We onderzoeken of we gebruik gaan maken van de regeling en welke voorwaarden daarvoor gelden'', zei Drost.
(c) ANP
over SNS :quote:NIBC overweegt gebruik garantiefonds Bos
Uitgegeven: 14 november 2008 9:51
Laatst gewijzigd: 14 november 2008 10:33
DEN HAAG - De Haagse zakenbank NIBC overweegt een beroep te doen op de garantieregeling van minister Wouter Bos (Financiën) voor interbancaire leningen. Dat zei topman Jeroen Drost vrijdag in een toelichting op resultaten in het derde kwartaal.
NIBC zou de eerste bank zijn die gebruikmaakt van de overheidsregeling. Deze komt erop neer dat de staat zich garant stelt voor leningen die banken elkaar verstrekken. De overheidspot van maximaal 200 miljard euro is bedoeld om geldstromen tussen banken weer op gang te krijgen.
Herfinancieren
“Het stelsel is beschikbaar voor banken die aflopende schulden willen herfinancieren. Wij moeten volgend jaar ter waarde van ongeveer 3,3 miljard euro schulden herfinancieren en dit jaar ter waarde van circa 400 miljoen euro. We onderzoeken of we gebruik gaan maken van de regeling en welke voorwaarden daarvoor gelden”, zei Drost.
Het garantiefonds werd op 13 oktober in het leven geroepen. Een paar dagen eerder stelde Wouter Bos 20 miljard euro beschikbaar voor kapitaalinjecties in financiële instellingen. Hiervan is inmiddels 13,25 miljard euro gegaan naar ING, Aegon en SNS Reeal.
Premier Jan Peter Balkenende riep banken vorige week nog op om toch vooral gebruik te maken van de garantieregeling. Hij zei dat als er een schaap over de dam is, er meer banken zullen volgen.
Particulieren
Of NIBC gebruikmaakt van de garantie, hangt ook af van de mate waarin op een andere manier geld kan worden aangetrokken. In september lanceerde de bank een internetspaarrekening voor particulieren, NIBC Direct. Naar nu blijkt heeft NIBC in twee maanden tijd meer dan 600 miljoen euro aan spaargeld aangetrokken.
NIBC heeft in het derde kwartaal een winst behaald van 45 miljoen euro, 37 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De bank had te kampen met moeilijke marktomstandigheden. Met name investeringen in aandelen werden minder waard.
Hypotheken
NIBC werd vorig jaar als eerste Nederlandse bank hard geraakt door de crisis op de Amerikaanse markt voor woninghypotheken, maar is sinds augustus vorig jaar niet meer actief op die markt. NIBC richt zich nu met ruim zeshonderd medewerkers vooral op twee pijlers: Merchant Banking, zakelijke diensten voor kleine en middelgrote ondernemingen, en Specialised Finance, dienstverlening voor specifieke markten.
(c) ANP
quote:‘Injectie bij SNS Reaal opmerkelijk groot’
Uitgegeven: 13 november 2008 13:33
Laatst gewijzigd: 13 november 2008 13:41
AMSTERDAM - De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) is verbaasd over de omvang van de kapitaalinjectie die bankverzekeraar SNS Reaal ontvangt van de Nederlandse staat en van de Stichting SNS Reaal Beheer. De beleggersclub gaat ervan uit dat de maatregelen tijdelijk zijn.
De VEB noemt de kapitaalinjectie “opmerkelijk groot” in het licht van recente uitspraken van het bedrijf. Volgens de beleggersvereniging heeft SNS Reaal bij de presentatie van de halfjaarcijfers en in de media er telkens op gewezen weinig last te hebben van problemen met producten gelieerd aan de Amerikaanse aandelenmarkt.
“Blijkbaar stond SNS Reaal er toch minder florissant voor dan eerder aangegeven”, concludeert de VEB. De vereniging wil dat aandeelhouders hierover opheldering krijgen.
De club wijst erop dat de overeenkomst van SNS Reaal met de staat in potentie negatiever voor aandeelhouders is dan de regelingen die met ING en Aegon is getroffen. In het geval van SNS Reaal kan in de toekomst sprake zijn van meer verwatering, wat betekent dat aandeelhouders eventuele winst over meer partijen moeten verdelen.
(c) ANP
Hoe ver ben je met dit plan?quote:Op maandag 3 november 2008 18:48 schreef swarmahoer het volgende:
even een -wat aan de late kant- tvp...
weet iemand de verschillen tussen de NIBC en de CEB? zit er over te denken een spaarrekening bij een van deze te openen (voor 5,25%) en maximaal te gaan lenen bij de ib groep en dit hierop te gaan sparen
quote:Op vrijdag 14 november 2008 18:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat ik dan niet snap: waarom betalen deze banken 8.5 % rente aan de overheid, i.p.v. gewoon met serieus aantrekkelijke deposito's o.i.d. te komen? Dan moeten ze toch ook een aardig vermogen kunnen aantrekken van particuliere spaarders? Dat moet SNS of ING (Postbank) toch gewoon lukken, als ze zeg 6.5% rente bieden? Houden ze nog 2 % over ook!
Wat versta je onder vermogensbelasting..is dat die heffing in box 3?quote:Op zondag 16 november 2008 13:09 schreef SeLang het volgende:
"Wat maakt een half procentje meer rente nou uit?"
Bank A: 5,25%. Na vermogensbelasting blijft daar 4,05% van over.
Bank B: 4,75%. Na vermogensbelasting blijft daar 3,55% van over.
Bank C: 4,25%. Na vermogensbelasting blijft daar 3,05% van over.
Stel, we leggen ¤ 1200,- per jaar in op alle drie de rekeningen.
Saldo's na 40 jaar sparen:
Bank A: ¤ 120057
Bank B: ¤ 106256
Bank C: ¤ 94305
Ja, zoiets.quote:
Het voorbeeld ging over 1200 euro per jaar, uiteraard uitgaande van het al benutten van de vrijstelling.quote:Op zondag 16 november 2008 14:02 schreef agter het volgende:
[..]
Wat versta je onder vermogensbelasting..is dat die heffing in box 3?
Dan kom je er niet met 1200 euro...je hebt per persoon toch iets van 17.000 euro vrijstelling. En met zijn tweeen 35K.
Op het bedrag van 17K maken die percentages heel wat uit hoor!
Wel wazig, de verlaging gaat in per vandaag, maar wat voor 1 december wordt geopend heeft nog de hogere rente.quote:Via deze e-mail willen wij u informeren dat de rentepercentages van de kortlopende AK Spaardeposito’s per vandaag (17-11-2008) worden aangepast.
Belangrijk: Alle aanvragen voor een AK Spaardeposito, die wij voor 01 december 2008 hebben ontvangen en welke ook geopend kunnen worden (voldoende saldo op de gekoppelde spaarrekening), worden geopend tegen de oude (hogere) rentepercentages.
AK Spaardeposito, looptijd 3 maanden 5,30% (voorheen 5,50%);
AK Spaardeposito, looptijd 6 maanden 5,40% (voorheen 5,60%);
AK Spaardeposito, looptijd 9 maanden 5,50% (voorheen 5,70%);
AK Spaardeposito, looptijd 12 maanden 5,60% (voorheen 5,80%).
Misschien door CEBs 6%-actie?quote:Op maandag 17 november 2008 21:21 schreef RemcoDelft het volgende:
AK-bank verlaagt de deposito-rente:
[..]
Wel wazig, de verlaging gaat in per vandaag, maar wat voor 1 december wordt geopend heeft nog de hogere rente.
Die bonusrente is juist het irritante.quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:08 schreef One_conundrum het volgende:
Dus elke maand 400. Dat kan ik niet bij een lopende desposito op storten toch?
Dus het beste is een spaarrekening open met hoge rente (sns 2 + 3bonus) en dan na bijv een jaar 5000e in een deposito met meer dan 5 rente.
Beetje logische gedachte gang?
als je voor die bonusrente je geld er toch op moet laten staan kun je net zo goed een algeheel deposito nemenquote:Op dinsdag 18 november 2008 14:23 schreef One_conundrum het volgende:
maar ik heb het geld dus pas over anderhalf jaar nodig. Ik leen vooruit omdat ik langer bij ibg moeten lenen dan de mogelijke 3 jaar.
Dus is het volgens mij het beste/slimste om het eerst 'vast' te zetten bij SNS en dan daarna miss echt vast in een deposito. right?
die bonusrente krijg je niet over de bedragen die niet de hele periode er op staan.quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:39 schreef One_conundrum het volgende:
ja, maar het bedrag neemt dus elke maand toe. Moet ik dan elke maand een nieuwe deposito openen en heb ik dan na 20 maanden ook 20 rekeningen lopen? (hangt ook van de looptijd van de deposito af uiteraard)
gewoon een normale spaarrekening met hoge rente. Geen geklier met basis en bonusrentesquote:Op dinsdag 18 november 2008 15:03 schreef One_conundrum het volgende:
dus zelfde effect als een deposito, (want de 400e van 31feb tot 31feb kan ook *1,05) ?
of gaat het steeds per 1 vaste periode?
Wat is dan de beste manier om die maandelijkse 400e zo veel mogelijk waard te maken dmv sparen oid? credit europe of die andere die jij zei?
edit: 1jaars deposito bij fortis zijn 5,2% moet ik dan elke maand zo'n deposito aanmaken? dat kan toch wel anders?
De rente wordt dagelijks berekend. Afhankelijk van de rekening wordt de rente per maand, kwartaal of jaar uitgekeerd. De getoonde rente is normaal op jaarbasis.quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:19 schreef One_conundrum het volgende:
de rente wordt maandelijks berekend (samengesteld), maar is jaarlijks genomen 5,25?
Had een 7 op financieel beleid, dus kom maar met met die compounded interest berekeningen
Hoe kan het nou dat er serieus nog mensen rondlopen in Nederland die stomweg niet weten dat rentepercentages per jaar genoemd worden en per dag berekend worden? Geen wonder dan die leen-reclames zo goed verkopen!quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:03 schreef One_conundrum het volgende:
dus zelfde effect als een deposito, (want de 400e van 31feb tot 31feb kan ook *1,05) ?
Yep, goede ervaringen hierquote:Op dinsdag 18 november 2008 15:14 schreef One_conundrum het volgende:
Goede ervaringen met Credit Europe? kan niet echt uitgebreide info vinden over hun spaarrekening
`quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe kan het nou dat er serieus nog mensen rondlopen in Nederland die stomweg niet weten dat rentepercentages per jaar genoemd worden en per dag berekend worden? Geen wonder dan die leen-reclames zo goed verkopen!
[..]
Yep, goede ervaringen hier
Wat ik helemaal mooi vind van die leenreclames, vindt u ergens anders een lagere rente, betalen wij u één jaar renteverschil terug....quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe kan het nou dat er serieus nog mensen rondlopen in Nederland die stomweg niet weten dat rentepercentages per jaar genoemd worden en per dag berekend worden? Geen wonder dan die leen-reclames zo goed verkopen!
[..]
Yep, goede ervaringen hier
Ja precies, dat was me ook al opgevallen!quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:44 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Wat ik helemaal mooi vind van die leenreclames, vindt u ergens anders een lagere rente, betalen wij u één jaar renteverschil terug....
quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:03 schreef One_conundrum het volgende:
Iedereen wrs. We gaan weer terug naar af.quote:Op vrijdag 21 november 2008 12:27 schreef RJD het volgende:
Het lijkt er op dat zo langzamerhand rentedalingen worden ingezet. Het was al een tijdje zichtbaar bij de deposito's, maar nu gaan misschien de gewone spaarrekeningen er achteraan.
Argenta is de eerste. Zij verlagen de rente op de internetspaarrekening van 4,5 naar 4,25 procent. Daarmee vallen ze uit het lijstje in de OP. Wie volgt de renteverlaging...?
CE en andere banken hebben een rekening met een variabele spaarrente. Ze zijn dus vrij om dit rentetarief op de spaarrekening aan te passen.quote:Op vrijdag 21 november 2008 18:41 schreef One_conundrum het volgende:
Als ik nu een rekening open bij CE, kunnen zij dan de rente van mijn rekening verlagen?
Deze zat netjes in m'n mailbox hoor... Kunnen de grote banken wat van leren!quote:Op vrijdag 21 november 2008 13:10 schreef tinny het volgende:
wel grappig dat je daar dan geen bericht over krijgt (Van ARG)
Je zou de rente - inflatie als criterium moeten nemen. De inflatie was erg hoog.quote:Op vrijdag 21 november 2008 13:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Iedereen wrs. We gaan weer terug naar af.
Dat kan elke bank, dus ook CEB. Als je vastheid wil, dan moet je een termijndeposito nemen.quote:Op vrijdag 21 november 2008 18:41 schreef One_conundrum het volgende:
Als ik nu een rekening open bij CE, kunnen zij dan de rente van mijn rekening verlagen?
Goeie.quote:Op vrijdag 21 november 2008 20:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je zou de rente - inflatie als criterium moeten nemen. De inflatie was erg hoog.
Nu is er zelfs sprake van deflatie, dan is je netto rente aanzienlijk hoger!
De ‘4,5%-rekening’ is een oud soort rekening. Ze heffen eigenlijk de rekening op en schrijven het bedrag + rente naar de nieuwe rekening over. Normaal krijg je inderdaad 1× per jaar rente.quote:Op donderdag 27 november 2008 18:12 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Laatst renteverhoging aangevraagd bij CEB, maar nu staat er al rente bijgeschrevenNormaal toch pas eind van het jaar?
Hmz... Oké. Maar ze zetten het weer op 0,0 ofzo, want ik kijk nu net en er staat bij opgebouwde rente 0,13quote:Op donderdag 27 november 2008 18:19 schreef Aether het volgende:
[..]
De ‘4,5%-rekening’ is een oud soort rekening. Ze heffen eigenlijk de rekening op en schrijven het bedrag + rente naar de nieuwe rekening over. Normaal krijg je inderdaad 1× per jaar rente.
ja want het opgebouwde bedrag heb je al gekregen... het is niet zo dat ze dubbel uitbetalen natuurlijkquote:Op donderdag 27 november 2008 21:19 schreef HeaRt_woRm het volgende:
[..]
Hmz... Oké. Maar ze zetten het weer op 0,0 ofzo, want ik kijk nu net en er staat bij opgebouwde rente 0,13
Wat een belachelijke actie is dit dan. Klote Bosquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:56 schreef Arcee het volgende:
Bos: laat spaarders garantiefonds zelf vullen
Ja, dat je dan bijvoorbeeld 4% van je inleg op jaarbasis betaalt als inleg voor het fonds.
quote:Bos wil spaarders zelf laten betalen voor garantiefonds
02-12-2008 | Gepubliceerd 16:29
02-12-2008 | Laatst bijgewerkt 17:24
Minister Wouter Bos van Financiën is er voorstander van om een fonds te vormen om spaarders te compenseren als hun bank failliet gaat.
Handig
Dat fonds zou gevoed kunnen worden door spaarders een premie in rekening te brengen.
Bos opperde dat idee dinsdag na een beraad met zijn EU-collega's in Brussel. Op dit moment draaien de gezamenlijke banken en de overheid op voor de kosten als een bank haar spaarders niet meer kan betalen.
Het idee is afkomstig van Bert Heemskerk, bestuursvoorzitter van Rabobank. Die stelde het plan vorige week voor tijdens een hoorzitting met leden van de Tweede Kamer.
Spaargarantie
De banken hebben onlangs nog aangedrongen op het opzetten van een fonds. Iets soortgelijks gebeurt al bij de Nationale Hypotheekgarantie.
De EU-lidstaten hebben dinsdag besloten de spaargarantie in alle lidstaten op maximaal een ton vast te stellen, zodat de EU-landen elkaar niet kunnen beconcurreren met verschillende garantiestelsels.
Nederland had de garantie al eerder opgetrokken tot 100.000 euro.
Dus de rabobank is weer bezig.quote:Op woensdag 3 december 2008 09:42 schreef RJD het volgende:
Het idee komt overigens niet van Bos zelf, maar weer van die Bert Heemskerk van de Rabobank, getuige onderstaand bericht:
[..]
WTF?quote:Op woensdag 3 december 2008 09:42 schreef RJD het volgende:
Het idee komt overigens niet van Bos zelf, maar weer van die Bert Heemskerk van de Rabobank, getuige onderstaand bericht:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |