abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:17:19 #1
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62241534
Niemand maakt een nieuwe? Bij deze dan maar weer! Ik gok dat-ie morgen weer vol is...

Deze lijst is een momentopname. Lees en bekijk de rest van deze topic voor actuele zaken. Wijzigingen worden wel zo veel mogelijk bijgewerkt. De laatste wijziging vond plaats op de hieronder genoemde datum.

Het is momenteel een turbulente tijd in de financiële wereld. De lijstjes hieronder geven wel de actuele rentestand weer, echter de tekst in deze OP kán verouderd zijn als gevolg van nieuwe ontwikkelingen.

Vervolg van:
Banken met hoge rente #15 - Fortis, Icesave, who's next?!

Rekeningen ZONDER BEPERKENDE VOORWAARDEN:

..

Rekeningen MET MAANDELIJKSE INLEG*:

* Als je in een maand minder dat het minimum inlegt, krijg je soms een lagere rente. Meer inleggen is niet mogelijk. Opnemen heeft over het algemeen geen invloed op het rentepercentage (controleer dit wel per rekening voor je hem opent!)

..

Rekeningen MET VASTE LOOPTIJD EN VASTE RENTE:

..

Rekeningen MET ANDERE VOORWAARDEN:

..

JEUGD-Spaarrekeningen:

..

Belastingdienst (heffingsrente):
Speciaal voor de mensen die graag "sparen" via de Belastingdienst.

Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel (TS kan niet aansprakelijk gehouden worden voor fouten in deze post, zelf even controleren natuurlijk!). Dit houdt in dat bij onverhoopt faillissement van de bank in ieder geval de eerste 20.000 euro voor 100% gegarandeerd is door DNB en de volgende 20.000 euro voor 90%. Wil je geen enkel risico lopen, dan kun je dus het beste je geld spreiden over meerdere banken met maximaal 20.000 euro per rekening (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele).

Sinds 7 oktober 2008 is het Depositogarantiestelsel verruimd voor de duur van één jaar. Alle spaartegoeden worden door De Nederlandsche Bank gegarandeerd tot 100.000 euro per rekeninghouder per bank (bij EN/OF rekeningen geldt het dubbele). Na afloop van één jaar zal het oude Depositogarantiestelsel weer gelden.

Uitzonderingen:
Landsbanki (IceSave) valt onder het IJslandse Garantiestelsel. De eerste 20.887 euro is dus voor 100% gegarandeerd door de IJslandse Bank, het restant tot 40.000 euro 100.000 euro is voor 100% gegarandeerd (is dus 17.113 euro) door DNB.
UPDATE: Landsbanki is overgenomen door de overheid van IJsland. Het is afwachten wat er nu verder gaat gebeuren. Volg in dit topic de ontwikkelingen.
Argenta valt onder het Belgische Garantiestelsel. De eerste 20.000 euro is dus voor 100% gegarandeerd door de Belgische Collectieve Garantieregeling (CGR), het restant tot 40.000 euro 100.000 euro is voor 100% gegarandeerd (is dus 18.000 euro) door DNB.

Voor hele grote bedragen (waarbij spreiden over meerdere banken lastig wordt) kun je staatobligaties overwegen. Nederlandse staatsobligaties behoren tot de veiligste ter wereld. Je hebt dan wel het nadeel van transactie- en bewaarkosten, maar voor grote bedragen zijn die in verhouding laag.

Yield-curve voor Staatsobligaties per 8 oktober 2008**:

** Bovenstaande yield-curve wordt niet automatisch geüpdate. De meest aktuele yield-curve is hier te vinden: www.bloomberg.com -> market data -> rates & bonds -> Germany

Handige links:
http://www.spaarinformatie.nl
http://www.rekeninginfo.nl
http://www.dividendpagina.nl/sparen.asp
http://www.overgeld.nl
http://mistermoney.rtl.nl/sparen.asp
http://www.geldenrecht.nl
http://www.renteplaza.com

Hou dit AUB een spaartopic.
Discusseren over speculeren en beleggen kan hier: Beleggen & aandelen deel 29

De kleine lettertjes:
1. Deze OP vind je hier
2. TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP
3. Alle informatie in deze OP is onder voorbehoud
4. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden
censuur :O
pi_62241655
Dan hier maar verder
pi_62241680
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Klopt, ik heb er alleen geen zin in dat ik de enige ben die rustig blijft en straks geen buitenlandminor kan doen, niet op vakantie kan gaan en voorlopig ook geen nieuwe gitaar kan kopen .
Dat is precies het probleem inderdaad...

Je spaargeld kan dan wel gegarandeerd zijn, maar als je bank onderuit klapt zul je het toch een maand of wat zonder die centen moeten doen. En je kunt er simpelweg niet op vertrouwen dat iedereen braaf bij z'n bank blijft, dus kun je bij echte problemen maar beter zorgen dat je een van de eersten bent die er weg gaat.

Het blijven vreemde situaties... Maar goed, ik ben benieuwd of er deze of volgende week nog wat meer bekend wordt gemaakt omtrent IceSave. Zal nog wel even gaan duren ben ik bang.
pi_62241718
Ik ben al mijn "voorwaardeloze" spaarcenten aan Icesave kwijtgeraakt...

Verder heb ik nog deposito's bij Credit Europe (1 jaar) en Fortis (2 jaar) lopen... Zal ik het opnemen en het in tastbare goederen investeren (en dus de boete maar voor lief nemen)?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62241722
@Omniej:
Inderdaad. Ik maak me geen zorgen om mijn geld, dat krijg ik wel terug mocht mijn bank failliet gaan. Mijn zorg is juist dat het een half jaar duurt voor ik het terug heb.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2008 20:24:47 ]
pi_62241799
Ik begin hem nu wel aardig te knijpen, ik word gek van al die tegenstrijdige berichten.

Ik heb momenteel best een aardig bedrag staan bij CEB, dat ik binnenkort zou gaan gebruiken. Zijn er nog mensen die hun geld bij CEB laten staan? Misschien dat ik mijn geld daar zometeen toch maar weg haal voor de zekerheid. Ik kan het niet missen en heb ook geen zin om bij een eventuele crash maanden in onzekerheid moeten zitten wachten ...
Toegang is geen open deur.
pi_62241808
@RemcoDelft: Je moet ook ff de tekst bij de uitzondering van Argenta aanpassen. De Belgische overheid garandeert namelijk ook de eerste 100.000 euro, net als Nederland. Dit was zojuist op het NOS-journaal te zien.

Mocht het nog niet opgevallen zijn: ik heb IceSave maar verwijderd uit de lijstjes met spaarrekeningen.
pi_62241888
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:25 schreef SarahD. het volgende:
Ik begin hem nu wel aardig te knijpen, ik word gek van al die tegenstrijdige berichten.

Ik heb momenteel best een aardig bedrag staan bij CEB, dat ik binnenkort zou gaan gebruiken. Zijn er nog mensen die hun geld bij CEB laten staan? Misschien dat ik mijn geld daar zometeen toch maar weg haal voor de zekerheid. Ik kan het niet missen en heb ook geen zin om bij een eventuele crash maanden in onzekerheid moeten zitten wachten ...
Ik wacht nog wel ff af, kijken hoe het loopt.
Alhoewel dat voor de mensen bij IceSave niet zo goed uitpakte
pi_62241922
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:23 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik ben al mijn "voorwaardeloze" spaarcenten aan Icesave kwijtgeraakt...

Verder heb ik nog deposito's bij Credit Europe (1 jaar) en Fortis (2 jaar) lopen... Zal ik het opnemen en het in tastbare goederen investeren (en dus de boete maar voor lief nemen)?
quote:

Nee, nee, nee! Welke concrete aanwijzingen zijn er dat CEB slecht gaat? Helemaal niks! Altijd zelf blijven nadenken, laat je nou niet gek maken door sentimenten!
pi_62241947
Zit ook met hetzelfde dilemma. Volgende maand wordt mijn appartement opgeleverd, dus moet veel geld uitgeven aan inrichting, keuken etc.
Heb nu 10k op deposito bij ATB staan, 10k op spaarrek ATB en 10k op spaarrek CEB.
Maar alvast 10k in cash opnemen? Heb straks geen zin om geen direct geld te hebben om al mijn uitgaven te doen....
pi_62242029
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:30 schreef ryan_atwood het volgende:
Zit ook met hetzelfde dilemma. Volgende maand wordt mijn appartement opgeleverd, dus moet veel geld uitgeven aan inrichting, keuken etc.
Heb nu 10k op deposito bij ATB staan, 10k op spaarrek ATB en 10k op spaarrek CEB.
Maar alvast 10k in cash opnemen? Heb straks geen zin om geen direct geld te hebben om al mijn uitgaven te doen....
Zie mijn antwoord hierboven. Lekker laten staan totdat je het nodig hebt.
pi_62242146
tvp
pi_62242246
Als je de komende maanden 10k nodig hebt staat het toch mooi verspreid over twee banken, ze zullen echt niet tegelijk omvallen, gewoon blijven opletten lijkt me?

Ik heb het geld wat ik het komende half jaar nodig heb gewoon naar de ABN Amro gehaald. Voor die rente van een paar maanden neem ik daar geen risico mee. Geld wat ik pas later nodig heb staat nog gewoon bij de CEB, ik vertrouw gewoon in het Nederlandse garantiestelsel. Daarnaast, de banken die nu ten onder zijn gegaan in onze omgeving zaten diep in de subprimes, namen veel te veel risico met een overname of kwamen uit IJsland, waar al langer bekend van was dat dat land een (te) grote financiele sector heeft die zwaar wordt getroffen bij een crisis in Amerika.

Vooralsnog zie ik mijn spaarbank niet zomaar omvallen. Het grootste risico is nu juist dat al die spaarders net als ik dit afwegen en hun geld gaan weghalen, onder andere door de slechte informatievoorziening in mijn ogen.
pi_62242313
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Zie mijn antwoord hierboven. Lekker laten staan totdat je het nodig hebt.
Ik weet wel dat de ATB en CEB er goed voor staan en er geen aanleiding is om te veronderstellen dat ze failliet gaan. En dat ze onder het NL garantiestelsel vallen. Maar door alle perikelen rondom Icesave verwacht ik dat er zeer veel spaarders zullen zijn die geen vertrouwen meer hebben in "exotische" banken en met zo'n bankrun kan er van alles geberuren.....
pi_62242932
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:41 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

Ik weet wel dat de ATB en CEB er goed voor staan en er geen aanleiding is om te veronderstellen dat ze failliet gaan. En dat ze onder het NL garantiestelsel vallen. Maar door alle perikelen rondom Icesave verwacht ik dat er zeer veel spaarders zullen zijn die geen vertrouwen meer hebben in "exotische" banken en met zo'n bankrun kan er van alles geberuren.....
Wat moet ik hier nog op zeggen? Zoals ik al zei, het is een selffulfilling profecy. Door dit soort gedachten gaan nog meer mensen zo denken, en dan gaat het mis. Als jij gewoon naar de feiten kijkt zie je dat er niks aan de hand is, en zorg je ervoor dat dat ook zo blijft.
pi_62243549
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat moet ik hier nog op zeggen? Zoals ik al zei, het is een selffulfilling profecy. Door dit soort gedachten gaan nog meer mensen zo denken, en dan gaat het mis. Als jij gewoon naar de feiten kijkt zie je dat er niks aan de hand is, en zorg je ervoor dat dat ook zo blijft.
Inderdaad, maar ik ben dan liever degene die het als eerste weghaalt, dan degene die het te laat weghaalt. Vindt het echt lastige situatie nu, je weet gewoon echt niet wat er gaat gebeuren
pi_62243732
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:14 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

Inderdaad, maar ik ben dan liever degene die het als eerste weghaalt, dan degene die het te laat weghaalt. Vindt het echt lastige situatie nu, je weet gewoon echt niet wat er gaat gebeuren
Als iedereen zo denkt dan...
pi_62243893
Ik begrijp niet waarom er zoveel paniek wordt gezaaid.

Wat ICEsave heeft bewezen is dat sparen niet gelijk staat aan 100% zekerheid en dat je zelf ook wat onderzoek moet gaan doen. Het is nu duidelijk dat buitenlandse fondsen niet het vertrouwen waard zijn, zeker niet als het land zelf niet voldoende geld heeft om wat dan ook te waarborgen.

Dit geld gelukkig niet voor Nederland, maar ALS een bank omvalt, dan kan je een tijdje niet bij je geld.

Dus is het nu voor mij een kwestie van risicospreiding. In plaats van dat ik 99% van mijn geld op spaarrekeningen heb, zorg ik er gewoon voor dat ik 20k op de nieuwe staatsbank heb waar ik direct bij kan komen.
De rest kan dan het beste verdeeld worden over banken met hogere rentes waar geen slechte berichten over zijn gekomen.

Vandaar dat ik m'n account bij NIBC heb leeggetrokken (deze heeft een slechte achtergrond). Russische banken stop ik even mee, omdat het nou eenmaal niet goed gaat met de russische economie.

CEB blijft voor mij betreft goed, ik heb iig geen slecht nieuws over turkse banken gehoord.
En moneYou.
pi_62243927
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:25:54 #20
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_62243988
quote:

[..]

En dan? Als iedereen z'n spaargeld thuis in de kast wil leggen, moeten de persen gaan draaien en stijgt de inflatie enorm. Resultaat: je hebt er nog niets aan...
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_62244145
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:25 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

En dan? Als iedereen z'n spaargeld thuis in de kast wil leggen, moeten de persen gaan draaien en stijgt de inflatie enorm. Resultaat: je hebt er nog niets aan...
En het geld dat je thuis hebt liggen wordt minder waard, dus je wordt er armer van.
OK. Als de bank valt en je bent je geld kwijt, wordt je nog armer, maar het wordt gegarandeerd tot ¤100.000 per bank, dus dan heeft in feite niemand echt reden om het geld er van af te halen. En als niemand dat ook doet, blijven de banken mooi overeind
En als iedereen het eraf haalt, kan een bank nog zo stabiel zijn, maar elke bank gaat dan tenonder.
pi_62244224
Icesave UK is officieel "default" verklaard.
In UK kunnen Icesave klanten a.s. vrijdag een claim indienen ter terugvordering van hun tegoeden.

http://www.moneymadeclear.fsa.gov.uk/news/firm/icesave.html
pi_62244323
Die Britten doen het dus heel voortvarend.

Vandaag stoere talk, dreigen met grof geschut en vrijdag gaan we de terugbetaling regelen.
pi_62244450
quote:

Dit is wat iemand "the prisoners dilemma" noemde. Detail.

Eraf halen is bijdragen aan paniek, laten staan is jezelf benadelen.
Het enige waar jij echt iets aan kan doen, is aan je eigen situatie.
(dus erafhalen omdat je het snel nodig hebt. Fuck the rest.)
pi_62244481
quote:

[..]

Als iedereen zo zou denken, hol je van bank naar bank totdat ze 1 voor 1 klappen.

DNB dekt tot 100.000 van Icesave, minus het IJslandse deel, daarvoor wordt aanspraak gedaan op Icesave.

Wie draaien er op voor die garantie? De overige banken op de NL markt naar ratio.
Als je nu ineens ook massaal geld gaat weghalen bij, ik noem maar een willekeurig voorbeeld, de AK-bank, heb je kans dat zo'n bank ook omvalt, waardoor steeds minder banken garant moeten staan voor steeds meer omvallende banken.

Kortom, het eigen gedrag van een hoop spaarders is niet door oorzaak van, maar wel olie op het vuur voor de huidige crisis.

Het is niet voor niets dat de overheid keihard gewerkt heeft voor die 100K garantie en die helder heeft uitgesproken. Blijf gewoon adem halen, zorg dat je centen een beetje gespreid zijn zodat je nooit onverhoopt in 1 keer zonder kunt komen te zitten, zorg dat de gekozen banken volledig binnen het Nederlandse deposito garantie stelsel vallen (ongeacht of het nu een Nederlandse of buitenlandse bank is van origine/moeder) en blijf gewoon normaal doen.

Het is nu net alsof ik een stel zwevende kiezers van VVD via SP naar Wilders zie overstappen binnen een paar uur, zo met elke wind mee en zonder enige gebruik van hersenen gedraagt half Nederland zich momenteel. Stelletje kamikaze zwakzinnigen.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')