quote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
Je zou het haast over de stortbelt hebben ipv de AEXquote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:23 schreef Perrin het volgende:
Teeveepee dan maar, wat een puinzooi.
Ja, is weer es wat andersquote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:28 schreef ItaloDancer het volgende:
Vind je dat nou mooi zo gecentreerd alles?
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:31 schreef ItaloDancer het volgende:
Even kijken of we de 8 nog kunnen halen in de veiling
7,x% is meer een sukkeldagje dan een zwarte dag
de belgen hebben toch ook fortisquote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:28 schreef SeLang het volgende:
De AEX komt alweer aardig bij z'n vorige dieptepunt in de buurt.
Maar dat is natuurlijk valsspelerij! Nu met Fortis erbij.
Dat is niet eerlijk ten opzichte van andere indices
quote:'Geldmarkt normaliseert'
15 oktober 2008, 16:42 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - Het vangnet dat Europese landen onder het financiële systeem hebben gespannen, lijkt te werken. Banken durven elkaar weer geld te lenen.
,,De stress op de interbancaire markt lijkt wat af te nemen. Het draait allemaal iets beter. Het is natuurlijk ook gemakkelijker om geld uit te lenen als je weet dat de staat het garandeert. Het lijkt het begin van het einde van de crisis'', aldus beleggingsstrateeg Michel Van der Stee van Van Lanschot Bankiers. Hij meent desondanks dat een recessie onafwendbaar is.
Op zondag en maandag lanceerden veel Europese landen noodmaatregelen om de financiële sector op de been te houden. Er werd meer dan een biljoen euro beschikbaar gesteld om banken van kapitaal te voorzien en leningen van banken onderling te garanderen. Daarmee hoopt de internationale gemeenschap dat het gat in de financiële bloedsomloop gedicht is.
Geldverkeer
Bij een grote Nederlandse bank merken ze dat het geldverkeer tussen banken ,,mondjesmaat op gang komt''. De problemen bij banken zijn door de Europese maatregelen volgens een bron bij deze niet nader te noemen instelling ,,voor een heel eind'' weggenomen.
Ook de Nederlandse Vereniging van Bank (NVB) ,,ziet de eerste voorzichtige positieve signalen'', zo stelde een woordvoerster. Dat is met name het geval bij kredieten met een korte looptijd, aldus de woordvoerster.
Euribor-rente
Van der Stee constateert dat de noodmaatregelen ook van invloed zijn geweest op de tarieven waartegen banken elkaar geld lenen. ,,Vorige week donderdag stond de rente voor een driemaandse lening op 5,39 procent, een hoogtepunt. Na het weekend is het tarief gezakt naar 5,17 procent.''
In Europa heet het tarief waartegen banken elkaar geld lenen de Euribor-rente. Financieringen die banken elkaar verstrekken, zijn gebaseerd op dit tarief. Banken die worden vertrouwd betalen lagere tarieven, terwijl banken waarover twijfels zijn juist een opslag betalen op dat tarief.
Balansproblemen
Hoewel Van der Stee ziet dat de geldmarkt redelijk vlot is getrokken, zijn alle problemen volgens hem nog niet uit de wereld. ,,Geld is weer beschikbaar, maar veel banken hebben nog steeds balansproblemen. Zij zullen weifelachtig zijn bij het uitlenen van geld aan consumenten en bedrijven.''
Ook kunnen banken de komende tijd klappen krijgen uit een andere hoek. ,,Er is veel gesproken over verpakte leningen gebaseerd op Amerikaanse hypotheken. Maar er zijn ook veel van dit soort producten in omloop die zijn gebaseerd op creditcard- en autoleningen. Problemen daarmee komen eraan.''
Dit alles zal zijn effect op de onderliggende economie dan ook niet missen, denkt de strateeg. ,,We zullen in een zware recessie terechtkomen'', denkt hij.
quote:Met een blik op de koersenborden verzuchtte een handelaar in Amsterdam woensdagmiddag: ,,Deze crisis is nog erger dan een scheiding. Ik ben de helft van mijn geld kwijt, maar mijn vrouw heb ik nog.''
quote:Met een blik op de koersenborden verzuchtte een handelaar in Amsterdam woensdagmiddag: ,,Deze crisis is nog erger dan een scheiding. Ik ben de helft van mijn geld kwijt, maar mijn vrouw heb ik nog.''
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:46 schreef merry77 het volgende:
De hele media klopt alles enorm op en praat ons gewoon een depressie en einde der wereld aan.
Ik vind dat er eens een verbod moet komen op mediageile wanhoopsberichten.
Vraagstelling in programma's op tv en radio zijn allemaal suggestief: denk je dat er een recessie aan komt? etc etc.
Media, kap daar eens mee.
What a lucky bastardsquote:
Wat mij opvalt is dat men zo lang in de ontkenningsfase is blijven hangen.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:52 schreef venomsnake het volgende:
[..]
ja, geef de schuld aan de media...
Ik vind eerlijk gezegd dat men nog opmerkelijk positief is in de media.
Die gecentreerde zooi is enorm irritant als je op een mobiele telefoon foktquote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:30 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
maar dan zou de tekst ook gecentreerd moeten zijn vind ik maar dat kan niet
plaatjes? of tekst? of allebei?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 18:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Die gecentreerde zooi is enorm irritant als je op een mobiele telefoon fokt
Die dikgedrukte is gemerged met een ouder topic denk ik.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 18:50 schreef ItaloDancer het volgende:
Hoe kan dit trouwens?
Topicnr 1148031 Bulls, Bears & Bucks #12: Trichet: Ergste van kredietcrisis moet nog komen
Topicnr 1170368 Bulls, Bears & Bucks #13: Amerikaanse financiele meltdown
Topicnr 1159973 Bulls, Bears & Bucks #14: Kredietcrisis nog niet over
Topicnr 1172203 Bulls, Bears & Bucks #15: 400 punten sneuvelt
Topicnr 1176226 Bulls, Bears & Bucks #16: Weer bloedbad op beurzen
Ohhhh ja dat zou best kunnen.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 18:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Die dikgedrukte is gemerged met een ouder topic denk ik.
Hey hoe gaat het met de Dow?
Hoeveel was de totale schuld in Afrika ook alweer ?quote:New Bailout Price Tag: $2.25 Trillion Dollars
Wednesday, October 15, 2008 | 11:00 AM
in Bailouts | Credit | Dividends | Federal Reserve | Taxes and Policy
15bailoutgraf01 On Monday, I said that the total cost of this bailout could scale up to $3 trillion -- I just didn't imagine it would happen by Wednesday.
We learned yesterday that the size of the bailout just tripled, from $750b to $3T. Here is the cost structure:
• $250 billion of capital into banks;
• Guarantee $1.5 trillion in new senior debt issued by banks;
• Insure $500 billion in deposits in noninterest-bearing accounts (primarily businesses accts).
In exchange for this largesse, the treasury, on behalf of taxpayers, receives:
• Preferred shares that pay a 5% (rising to 9% after five years);
•No voting rights for government;
• Warrants to purchase common shares = to 15% of initial investment
All told, its a massive program that makes my earlier forecast of 2-3Trillion obsolete. New forecast is now double: [u]$4-6 trillion dollars . . . [/u]
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |