CNNquote:From CNN's Al Goodman
MADRID, Spain (CNN) -- A plane belonging to one of Spain's three major private carriers went off the runway at Madrid's Barajas Airport Wednesday, an airport official said.
Smoke could be seen rising from the end of the runway at Madrid's Barajas Airport.
Clouds of gray and black smoke were rising from the site. There are believed to be injuries, the official said.
The incident happened as Spanair Flight 5022 was taking off from the main runway, the official said. It was headed to Las Palmas in the Canary Islands, a more than two-hour flight.
Spanish media reported there were 160 people onboard.
Spanair doet voornamelijk nationale vluchten in Spanje. Het is ook een partner van de Star Alliance.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:46 schreef OA het volgende:
Nog nooit gehoord van Spanair... maar idd hopen dat het meevalt en bij gewonden blijft...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | *************************************** Vliegtuigongeluk luchthaven Madrid *************************************** ` Op de luchthaven van Madrid is een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Spanair van de startbaan geschoten en in brand gevlogen.Daarbij zijn zeker zeven doden gevallen en twintig mensen gewond geraakt. Waarschijnlijk is één van de motoren vlak voor het opstijgen in brand gevlogen,waarna het vuur zich snel uitbreidde. Het toestel was met 160 passagiers op weg naar Las Palmas op Gran Canaria. |
7 doden tot dusver volgens elmundo.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Lekker.
Op CNN.com wordt (nog?) niet over dodelijke slachtoffers gesproken.
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:05 schreef dmk het volgende:
elmundo zegt dat er 50 doden zijn gevallen![]()
http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html
is 2 minuten geleden toegevoegd dus het is erger dan het eerder leek![]()
Toch maar even wachten met conclusies, al is het misschien verleidelijk om ze al te trekken. We weten nog helemaal niets van een oorzaak.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:13 schreef dmk het volgende:
en cnn maar volhouden dat er maar 7 doden zijn...
zal wel weer een verrotte md-80 zijn.
ja hoor madrid -gran canaria wordt uitgevoerd door een md-80
... maar niet van Madrid naar Gran Canaria hoop ik voor je?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:14 schreef Fredo55 het volgende:
Fuck man..me brother ging vandaag ook met Spanair.
je hebt gelijk maar die dingen zijn vaak al 20 jaar oud en crashen laatste tijd toch geregeld.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:14 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Toch maar even wachten met conclusies, al is het misschien verleidelijk om ze al te trekken. We weten nog helemaal niets van een oorzaak.
damnquote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:20 schreef Strani het volgende:
Van wat ik begrijp is het vliegtuig dus in 2 stukken gebroken en begint langzaam aan ook het gras in de omgeving vlam te vatten dus nu vliegen er ook blus-helicopters rond. Dat maakt het wel heel moeilijk om nog inzittenden te kunnen redden.
Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
CNN
Denk je even lekker naar de Canarische Eilanden te gaan.... Maar hopen dat het meevalt.
Kans blijft even groot...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?
Weet ikquote:
Dat slaat natuurlijk weer nergens opquote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:13 schreef dmk het volgende:
zal wel weer een verrotte md-80 zijn.
quote:Dodental vliegtuigongeluk Madrid loopt op
VLIEGTUIGONGELUK MADRID
MADRID (ANP/RTR) - Het dodental door het vliegtuigongeluk woensdag op de Madrileense luchthaven Barajas is opgelopen tot zeker 45. Dat heeft de Spaanse regering laten weten. Zeker negentien inzittenden raakten zwaargewond.
Het toestel van luchtvaartmaatschappij Spanair schoot van de startbaan en vloog in brand.
Oei... dus misschien heeft niemand het overleefd. Ze bevestigen natuurlijk alleen de doden die geteld zijn en ik kan me voorstellen dat nog niet iedereen bereikt is in die vuurzee. Maar met mijn zeer beperkte Spaans maak ik uit de eerder genoemde website op dat er ook al een aantal gewonden zijn getraceerd?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:59 schreef borisz het volgende:
BBC World zegt zeker 45 doden zeker, maar er gaan verhalen rond over 150 doden.
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:38 schreef Strani het volgende:
[..]
Niet al te groot dus. Zeker negen op de tien Spanair vluchten komt zonder problemen aan.
Jezus...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160
quote:1629 Reuters: SAS, part-owner of Spanair, says 166 passengers, six crew on Madrid plane - 172 in total. "The aircraft, an MD-82, was en route from Madrid to Las Palmas when the accident occurred, at 14:23 hours local time. We can confirm that there were 166 passengers and six crew onboard," SAS said in a statement.
1625 El Pais: Quotes AENA worker who witnessed the accident and confirms the extent of the tragedy. "The plane was totally broken apart, it was all full of bodies".
1623 AP: Latest figures - 178 people were on plane, Ministry confirming 45 dead, 19 seriously injured, 25 slightly hurt.
Vast niet, anders was het wel op alle NLzenders.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:25 schreef ouderejongere het volgende:
Zaten er Nederlanders in het vliegtuig?
Tja dat was bedoeld om de spanning voor degene die er mee ging vliegen er wat af te halen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:11 schreef Kali-Mist1 het volgende:
[..]
1 vd 10 dus niet, vind je een percentage van 10% niet een beetje veel????
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:42 schreef KinkyGiraf het volgende:
El Mundo spreekt over "El accidente de avión de Barajas se salda con más de 140 muertos y 27 heridos" oftewel 140 doden en 27 gewonden. Ik kan niet vertalen of dit bevestigd is.
Zolang er geen Nederlanders inzitten loopt het hier geen storm ongeacht het aantal doden.quote:Een bron bij de reddingsdienst zei dat slechts 25 van de 173 inzittenden de vliegramp hebben overleefd. “Ze halen de verbrande lichamen naar buiten. Het toestel is volledig verwoest”, aldus de bron.
Triest, maar waar.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:53 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[..]
Zolang er geen Nederlanders inzitten loopt het hier geen storm ongeacht het aantal doden.
Of je zal maar net je vliegtuig gemist hebbenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:04 schreef Loedertje het volgende:
Best bizar als je als familielid of kennis nog even staat te wachten tot het vliegtuig met je naasten gaat opstijgen en je dan plotseling ziet hoe zo'n ding in de fik vliegt.
Typhus... Allemaal verbrand...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Foto's: http://www.elmundo.es/alb(...)r_barajas/index.html
Ik denk dat je dan toch wel heel even een -->quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:06 schreef Blik het volgende:
[..]
Of je zal maar net je vliegtuig gemist hebben
Of toch maar blij zijn met een stakingquote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:11 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan toch wel heel even een -->gevoel hebt.
Waren ze maar gaan stakenquote:1651 Reuters: Spanair, a subsidiary of Scandinavian Airlines Systems (SAS) has been struggling with high fuel prices and tough competition during an economic slowdown. It has announced it was laying off 1,062 staff and cutting routes to turn the airline around after losing $81 million in the first half of the year. Just hours before the crash, Spanair's pilots threatened to strike.
Dus...quote:VERKEERSDODEN SPANJE
De vakantiedrukte in Spanje heeft het afgelopen weekeinde aan 52 mensen het leven gekost. Tienduizenden Spanjaarden keerden terug van hun zomervakantie. Er raakten 31 mensen gewond. Het doorsnee aantal dodelijke verkeersslachtoffers in een Spaans weekeinde is ongeveer twintig. Spanje is in de Europese Unie berucht om zijn verkeersonveiligheid. Jaarlijks vallen er verscheidene duizenden doden.
Copyright: Trouw
true, de nieuwsuitzendingen staan er bol van.... 20 per weekend is daar idd normaal.quote:
Meer dan 140 doden... dat is nogal wat. Maar ja, als het in de fik vliegt, een meter af wat naar beneden stort en uit elkaar spat, met overal kerosine, dat helpt nooit.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html
"Grappig" altijd van die relativeerders.quote:
Je kunt wel eindeloos blijven herhalen maar er is op dit moment gewoon geen nieuws. Als er nieuws is, zal CNN dit echt wel melden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:44 schreef Denewar het volgende:
Wat een drama zeg!
Raar dat er nog geen persbericht is geweest, met van de landingsbaan afgeschoten o.i.d.
meestal zijn daar wel snel mee, om speculaties tegen te gaan. Ik vind het een raar ongeluk.
CNN gaat alweer naar gewone programmering. Echt soms begrijp ik dat niet. Als Obama een scheet laat, is het gekkenhuis daar.
Ik kijk wel Skynews
Idd, zie het ook. En ik ben benieuwd hoeveel van die 26 het gaan overleven...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:49 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
CNN had het net over 26 overlevenden van 172 inzittenden...
Zeg schele teringhond... ik post alles wat ik wil en wat relevant is. Jammer voor jou dat vele doden in het verkeer compleet onschuldig zijn aan de gebeurtenis en dat het aantal zwaargewonden nog een faktor 10 hoger is.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Grappig" altijd van die relativeerders.
Jammer voor je, is er bij een verkeersongeluk vaak ook de eigen factor van belang (te hard rijden, met alcohol op achter het stuur, etc.). Bij een vliegtuigcrash als dit, ben je een compleet onschuldige die de dupe wordt van een vreselijk ongeluk.
Maar voor jou voelt het vast lekker om de boel op te "fleuren" met Spaanse verkeersdoden...
Loser.
Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt, want een MD-82 heeft in totaal 7 uitgangen. 4 aan de linker kant en 3 aan de rechter kant.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:06 schreef Big_Yin het volgende:
Een oog getuige die foto's had opgestuurd naar de BBC gaf aan dat het toestel op zijn linker kant is terecht gekomen en dat daar 3 van de 4 uitgangen zitten.
Niets aparts hoor. De meeste ongevallen vinden plaats tijdens of net na het opstijgen. De motoren krijgen het tijdens het opstijgen het zwaarst te voorduren.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:19 schreef Denewar het volgende:
het is wel een heel apart geval bij het opstijgen, de linkermotor vatte vlam....
Hoe is het precies relevant dan? Wat heeft de verkeersveiligheid in een land te maken met een vliegtuigongeluk?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:17 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Zeg schele teringhond... ik post alles wat ik wil en wat relevant is. Jammer voor jou dat vele doden in het verkeer compleet onschuldig zijn aan de gebeurtenis en dat het aantal zwaargewonden nog een faktor 10 hoger is.
Misschien dat ze het alleen over de nood uitgangen hebben.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:18 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt, want een MD-82 heeft in totaal 7 uitgangen. 4 aan de linker kant en 3 aan de rechter kant.
Aan beide kanten zitten 2 nood uitgangen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:29 schreef Big_Yin het volgende:
[..]
Misschien dat ze het alleen over de nood uitgangen hebben.
Ik heb niet gekeken verder hoeveel uitgangen dat toestel heeft.
De nieuwszenders zijn ramptoeristen. Vandaag een hype, morgen oud nieuws. En ze blijven live uitzenden zolang het rookt. Het is goed om een en ander in een vergelijkend (in dit geval Spaans) kader te trekken. Niet om het te bagataliseren maar om niet schouderophalend voorbij te gaan aan diegenen die we en dat op pagina 11 terugvinden omdat deelname aan wegverkeer blijkbaar eigen risico is geworden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:26 schreef Strani het volgende:
[..]
Hoe is het precies relevant dan? Wat heeft de verkeersveiligheid in een land te maken met een vliegtuigongeluk?
Ik vind het wel meevallen met de verkeersveiligheid hier in Spanje. Getallen zijn soms wat te mathematisch.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De nieuwszenders zijn ramptoeristen. Vandaag een hype, morgen oud nieuws. En ze blijven live uitzenden zolang het rookt. Het is goed om een en ander in een vergelijkend (in dit geval Spaans) kader te trekken. Niet om het te bagataliseren maar om niet schouderophalend voorbij te gaan aan diegenen die we en dat op pagina 11 terugvinden omdat deelname aan wegverkeer blijkbaar eigen risico is geworden.
Alsof je weet welk vliegtuig het is....quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:04 schreef Loedertje het volgende:
Best bizar als je als familielid of kennis nog even staat te wachten tot het vliegtuig met je naasten gaat opstijgen en je dan plotseling ziet hoe zo'n ding in de fik vliegt.
Het is blijkbaar een wat dieper deel waar het vliegtuig in terecht is gekomen. En alleen de motoren waren blijkbaar nog goed te zien. Als het vliegtuig al in de lucht in tweeën breekt, zoals een van de simulaties laat zien, is het niet zo vreemd als er niet veel meer van over is.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:54 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is blijkbaar een wat dieper deel waar het vliegtuig in terecht is gekomen. En alleen de motoren waren blijkbaar nog goed te zien. Als het vliegtuig al in de lucht in tweeën breekt, zoals een van de simulaties laat zien, is het niet zo vreemd als er niet veel meer van over is.
En nou de alu-hoedjes weer af!
Ik weet niet genoeg van dat soort zaken om je met goede argumenten tegen te spreken maar feit blijft dat er veel te veel mensen bij betrokken zijn. Na nog even wat nagelezen te hebben concludeer ik dat er nog wel degelijk delen van het vliegtuig 'heel' waren want er zijn brandweermensen naar binnen gegaan (zeer onplezierige taak lijkt me).quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:57 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:00 schreef Strani het volgende:
[..]
Je moet wel reëel blijven. Waarom zou dit een complot zijn? Niemand rept zelfs maar over terrorisme, dus wat zou wie er aan hebben?
En de kerosine dan? Een vliegtuig dat net een vliegveld verlaten heeft zit meestal redelijk volgetankt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:02 schreef Strani het volgende:
Trouwens zowel New York als Amsterdam waren voornamelijk gebouwbranden, en zoals Big_Yin terecht aangaf was het hier gras.
Dit soort dingen kunnen anno 2180 nog wel gebeuren lijkt me.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:37 schreef TC03 het volgende:
Dat dit soort dingen anno 2008 nog gebeuren in West-Europa.
De ETA heeft nog nooit een dergelijke aanslag gepleegd, dus dat is echt flauwekul.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
Jij hebt teveel de dVnccode gelezen eppo.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:57 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.
Je bent niet goed op de hoogte. Dat waren treinen en geen metros. Nog altijd is niet bewezen dat die aanslagen door de ETA zijn gepleegd en zelfs als dat wel zo zou zijn, waar ligt dan de vergelijking met deze? Die treinen waren toch duidelijk te zien?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
Dat kan dan nog wel even duren, want dat lijkt me gezien de berichten verdomd moeilijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:12 schreef Strani het volgende:
Ik denk inderdaad dat eerst iedereen geïdentificeerd moet worden voor ze met passagiers-gegevens naar buitenkomen.
De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
Precies de ETA heeft nooit geprobeerd om veel slachtoffers te maken. Zij richten zich op specifieke mensen en niet op willekeurige burgers.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:28 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt.
Mogelijk Nederlandse naam, kan ook Duits zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:23 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
IK heb 1 nederlandse naam gevonden.
OMG ben jij nou echt zo dom en wereldvreemd?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:06 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
En de kerosine dan? Een vliegtuig dat net een vliegveld verlaten heeft zit meestal redelijk volgetankt.
quote:"It's the closest to hell that I've seen. The bodies were boiling hot, we burnt ourselves collecting them."
quote:An earlier attempt had to be averted after technical issues, which resulted in an inspection of the plane. Passengers were reportedly warned they may need to change planes.
Dit was een ongebruikelijke fout bij Spanair, tenminste de verkeersautoriteiten hebben bij dat bedrijf niets verdachts gesignaleerd.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 00:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een ramp![]()
.
't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden.
Statistiek heeft er geen zak mee te maken... je rijdt dagelijks rond met de auto of met de bus... als al die ongelukken even veel media-aandacht zouden krijgen, dan zou je liever te voet gaan.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?
Ik las gisterenavond (indonesische tijd) nog net een berichtje 'mogelijk 20 gewonden bij vliegtuigongeluk Madrid'... en toen ben ik een film gaan kijken... ook niet mis.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 00:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een ramp![]()
.
't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden.
Ze zeiden op het nieuws dat 2 baby's de crash overleefd hadden.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 03:23 schreef AchJa het volgende:
De officiele lijst van El-Mundo: http://estaticos.elmundo.(...)asajeros_spanair.pdf
Nino is toch kind en bebe baby?(mijn Spaans is niet zo best)
Ze spreken nu nog maar over 19 overlevendequote:Namenlijst ramp Madrid gepubliceerd
In Spanje zijn de namen bekendgemaakt van de passagiers uit het verongelukte vliegtuig bij Madrid. Op de lijst van luchtvaartmaatschappij Spanair staan 161 namen. Nationaliteiten staan er niet bij. In totaal zaten er 172 mensen in het toestel, een tweemotorige MD-82.
Volgens de regering zijn er 153 doden. Van de 19 overlevenden zijn sommigen er slecht aan toe. De doden worden naar een beursgebouw in Madrid gebracht. Daar is een mortuarium ingericht.
Premier Zapatero heeft zijn vakantie afgebroken en zijn medeleven betuigd aan de nabestaanden. De vluchtrecorders van het toestel zijn intussen gevonden.
Bron: NOS
Heel triest, maar dit kun je niet vergelijken met Tenerife denk ik. Er waren toen compleet andere omstandigheden en oorzaken, en veel meer doden.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 04:10 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk. Doet me denken aan de vliegramp op Tenerife in de jaren 70
gevolgen zijn wel hetzelfde; een vliegramp. Inderdaad met minder slachtoffers, maar dat maakt niet uit. Er zullen in de Bijlmer ook genoeg mensen zitten die allerlei rare dromen krijgen bij het zien van deze beelden.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 07:16 schreef starla het volgende:
[..]
Heel triest, maar dit kun je niet vergelijken met Tenerife denk ik. Er waren toen compleet andere omstandigheden en oorzaken, en veel meer doden.
Wat een achterlijke reactie zeg.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 02:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Aah, Europa is aan de beurt met een grote ramp. Kan Indonesie het vingertje uitsteken en stellen dat het hier net zo veilig is
leuke scenequote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
"gelukkig" heeft de natuur die pinda's mooi te pakken gehad met een tsunami, zo'n 3,5 jaar terug...quote:Op donderdag 21 augustus 2008 07:54 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Wat een achterlijke reactie zeg.
De kans op een serieus ongeluk is vrij klein, veel kleiner dan in het autoverkeer.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:07 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
De ETA heeft nog nooit een dergelijke aanslag gepleegd, dus dat is echt flauwekul.
Afgezien daarvan kunnen er wel eens ongelukken gebeuren. Vliegen is op zich heel veilig, de kans dat het misgaat is praktisch nul, maar het kan wel.
Niet?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 02:40 schreef Chancard het volgende:
[..]
Statistiek heeft er geen zak mee te maken...
Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=27325quote:MADRID - Piloten van Spanair stonden op het punt te gaan staken, toen een Spanair-toestel woensdag (20 augustus) neerstortte tijdens de start vanaf de luchthaven van Madrid. Vliegersbond Sepla beklaagde zich over een ''organisatorische chaos'' binnen het bedrijf, meldden Spaanse media donderdag. Sepla uitte onder meer scherpe kritiek op bezuinigingsplannen van moederbedrijf SAS.
De ''constante druk en dreiging van de directie'' zorgen ervoor dat ''onderhoudsmedewerkers de normen overschrijden'', verklaarde de vakbond in een drie uur voor de crash verspreide verklaring.
Spanair zit al tijden in zwaar weer, onder meer door hoge brandstofprijzen. Eigenaar SAS wilde het bedrijf verkopen. Een bod van concurrent Iberia werd afgewezen. Daarop werd de verkoop ingetrokken en besloot SAS om Spanair te saneren.
Eerder deze maand kondigde Spanair aan om bijna duizend banen te schrappen en vijftien oudere toestellen uit de vloot te halen. Hierbij gaat het om MD-80’s, van hetzelfde type als het vliegtuig dat woensdag is gecrasht.
Ik heb ook een vriendin als stewardess, en ook al weet je dat het een van de veiligste transport middelen is, je schrikt je toch kapot als je zoiets leest. Gelukkig zat je vriendin niet op die vlucht!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:20 schreef firewirecable het volgende:
Mijn vriendin vliegt ook voor Spanair en ze heeft die route ook vaak gevelogen en ook een aantal keren met de EC-HFP. Gelukkig hoefde ze gisteren avond laat pas op en neer naar Mahon te vliegen. Eerst met een Airbus, maar na een verandering van vlucht met een MD82![]()
Zijspoor absoluut, belachelijk? verklaar je nader..quote:Op donderdag 21 augustus 2008 07:54 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Wat een achterlijke reactie zeg.
Inderdaad wrang, maar wel logisch. Naast alle chaos aangaande het ongeluk moet je als luchthaven dan proberen de rest zoveel mogelijk 'normaal' te laten lopen. Stel je voor dat je nog eens twintig-duizend gestrande reizigers hebt rondlopen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:47 schreef ASroma het volgende:
[ afbeelding ]
wat een foto dit........ het ene vliegtuig stort neer en de andere stijgt al weer op
Ging over de nasleep, de branden enzo, niet de crash zelf.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op 't journaal werd gezegd dat ramp is gefilmd door een amateur. Iemand die beelden al ergens gezien
Ah, dan vergist Arninkhof zich. '...het ongeluk, dat is gefilmd door een amateur ...'quote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ging over de nasleep, de branden enzo, niet de crash zelf.
Nou ja, dat was zo bij het zes uur-journaal althans.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ah, dan vergist Arninkhof zich. '...het ongeluk, dat is gefilmd door een amateur ...'
Aangezien het zo ongeveer op de startbaan gebeurd is moeten er haast wel beelden zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:11 schreef Strani het volgende:
Er zijn volgens mij wel beelden van het ongeluk zelf maar die zijn in handen van de autoriteiten, in verband met het onderzoek.
quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
Inderdaad. En dan al helemaal als je ziet staat, met baby. Men o men.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:18 schreef KinkyGiraf het volgende:
Hmmm... ik denk dat ik het te disturbing zou vinden om die beelden te bekijken... ik vond het al erg om die namenlijst te bekijken...
Teveel.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:51 schreef Tism het volgende:
Hoeveel slachtoffers zijn er gevallen?..
Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen over een man die zijn paspoort vergeten was en daarom niet mee mocht. Op dat moment heel vervelend, totdat hij een paar uur later hoorde dat het desbetreffende vliegtuig neergestort was en niemand het had overleefd.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:24 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor.
Zo zie je maar weer... Je hebt niks te bepalen op dit gebied.
quote:Identificatie doden Madrid via DNA
De Spaanse autoriteiten hebben grote moeite met het identificeren van de slachtoffers van de vliegramp bij Madrid. Van 59 mensen is de identiteit achterhaald via hun vingerafdrukken. De rest kan alleen met een DNA-test worden geïdentificeerd.
Veel lichamen zijn zwaar verbrand. Bij de ramp op het vliegveld Barajas kwamen 153 mensen om. Naar de oorzaak wordt nog onderzoek gedaan.
Luchtvaartmaatschappij Spanair maakte gisteren bekend dat er problemen waren met de luchttoevoer. Daarom brak de piloot de eerste start af. Bij de tweede poging stortte het toestel neer.
Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgenquote:Ramptoestel Madrid had geen brandende motor'
Uitgegeven: 22 augustus 2008 11:11
MADRID - Het woensdag in Madrid verongelukte Spaanse verkeersvliegtuig had geen brandende of ontploffende motor. Dit hebben de luchtvaartautoriteiten van de AENA (Spaanse Luchthavens en Vliegverkeer) laten weten.
De AENA heeft beeldopnames van de fatale start van de MD82 van Spanair. Zeker 153 van de 172 passagiers en bemanningsleden zijn om het leven gekomen.
Het toestel lijkt op de beelden over onvoldoende capaciteit te beschikken en kwam slechts een paar meter van de grond, berichtte het dagblad El País vrijdag.
De beelden tonen geen enkele brand of ontploffing in de motoren tijdens de start, zoals woensdag en donderdag herhaaldelijk is gesuggereerd.
dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:18 schreef Pappie_Culo het volgende:
Vreemd dat mensen blijkbaar spontaan grote vlammerige vuurballen zien die er niet zijn.
neppovuurballismequote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:47 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten.
Kan altijd wat anders fout zijn gegaan. Een brandstofpomp die niet meer werkte of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:16 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgen
Aldus De Telegraaf.quote:’Piloot rampvliegtuig wilde niet opstijgen’
AMSTERDAM - De piloot van het rampvliegtuig weigerde op te stijgen, maar moest dit van Spanair toch doen.
De Turkse krant Hurriyet schrijft dat de piloot van het vliegtuig voor het opstijgen melding heeft gemaakt bij Spanair van een defect aan zijn linkermotor.
Volgens de krant heeft hij toen bij zijn bazen aangegeven dat opstijgen niet veilig zou zijn. Spanair heeft hem vervolgens gesommereerd toch op te stijgen. Dit nieuws is in Spanje ingeslagen als een bom.
Mankementen
Een van de omgekomen inzittenden Ruben Santana Mateo bleek vlak voor het opstijgen een sms gestuurd te hebben naar het thuisfront. "Lieverd, ik hou van je, maar je moet weten dat dit vliegtuig mankementen heeft, ik heb nog geprobeerd te regelen of we konden overstappen naar een ander vliegtuig, maar heb nog geen reactie gehad, we zijn aan het wachten. Ook de piloot schijnt niet te willen opstijgen,” stond er in zijn bericht aan zijn vrouw.
Het bleken achteraf de laatste woorden die Santana ooit tegen zijn vrouw zou zeggen.
Teringquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:08 schreef Strani het volgende:
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html
Helpt wel als je Spaans begrijpt.
Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:19 schreef Elvislives het volgende:
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was.
Kan me nog de black box van de Bijlmerramp herinneren, waarbij je de toren hoort roepen, en opeens is het vleigtuig van de radar. De toren bleef oproepen en oproepen en ineens hoor je op de achtergrond "hou maar op, hij is neergestort...een gigantische vuurbal daar boven de stad"...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:26 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.
En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:41 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..
Zul je net zien dat het 11 dwergen warenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:47 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.
Het ging om hoeveel doden er bevestigd waren. Bij de ene bron ging het wel sneller omhoog dan bij de andere. Maar inderdaad had het misschien anders gemoeten; op deze manier gaven de media te veel hoop aan families.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Nou, dat klopt wel, maar zelden zo'n verschil! Eerst 10% van de inzittenden dood, en dat stijgt echt opeens naar 80, dat vind ik wel erg slordig.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:04 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.
Edit: wat Strani ook zegt dus.
Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen.
Holy smoke...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Aldus De Telegraaf.
Of het waar is moet nog blijken, maar het zou niemand verbazen.
Dikke kans dat een der leden van de directie binnen afzienbare tijd een kogel in z'n hoofd treft. Mocht het waar zijn, terecht natuurlijk.
Anderzijds van de piloot ook stupide.
Maakt dat zoveel uit dan? Volgens Baksteen kan een DC9 of aanverwant met 1 motor genoeg vaart houden om op te stijgen. Maar als een vliegtuig ineens in een valwind komt gaat ie tegen de grondquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:42 schreef Strani het volgende:
[..]
In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:01 schreef Freak187 het volgende:
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen.
V1 is een gekozen snelheid waarbij je nog op de grond bent, en nog veilig kunt stoppen voor het einde van de baan. Na V1 te hebben bereikt zijn de protocollen dat je door moet vliegen en uit moet klimmen. Maar er zijn gangbare uitspraken van piloten die zeggen dat je toch maar beter de start kan afbreken als je nog niet airborne bent.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
Dit lijkt er dus op dat de take-off configuratie er niet goed uitzag. Want zonder slats en flaps geselecteerd is het voor een volgeladen vliegtuig zeer zeer moeilijk om op te stijgen, helemaal als de baan op een gegeven moment opraakt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben.
CNN:
"Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude"
Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt?
Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten.
Ik ken een aantal voorbeelden waarbij de piloten braaf hun check lists afgaan, maar geen knoppen of hendels omzetten.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:51 schreef Intrepidity het volgende:
Geen enkele piloot is in ieder geval zo dom om te vergeten zijn flaps-configuratie goed in te stellen. Onderdeel van de checklists, een van de meest basic dingen.. Ik kan me nog voorstellen dat er een technisch mankement met de flaps/slats was dan, maar je krijgt geen green light in de cockpit als daar iets fout mee is, en ook het controleren daarop is onderdeel van de before-takeoff checklist.. Al met al lijkt dat me zeer onwaarschijnlijk
Wat me logischer lijkt is dat op de een of andere manier de motoren een stuk minder thrust leverden. en dat ze aan het eind van de baan net rond V2 niet veel keus meer hadden dan de yoke omhoog trekken... V2, optrekken, daling snelheid door stijgen, <V2, en weer naar benee..
Maargoed, dat is speculatie, en eigenlijk doe ik daar liever niet aan
Omdat de feitelijke acties al voor de checklist liggen, de checklist is slechts een controle, dus in het optimale geval hoef je inderdaad niks meer te doenquote:Op maandag 25 augustus 2008 12:54 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Ik ken een aantal voorbeelden waarbij de piloten braaf hun check lists afgaan, maar geen knoppen of hendels omzetten.
Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.
Als een vliegtuig land zetten ze de motoren op reverse om het vliegtuig af te remmen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?
Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.
Misschien is hij tijdens de start opeens in zijn reverse gegaan?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:45 schreef starla het volgende:
[..]
Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.
Je bent in de war met de achteruitkijkspiegelquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?
Niet als de stewardess op je schoot zit.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:45 schreef starla het volgende:
[..]
Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:47 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Je bent in de war met de achteruitkijkspiegel
Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën. Dus daar hebben ze dan een auto'tje voor.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:43 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Als een vliegtuig land zetten ze de motoren op reverse om het vliegtuig af te remmen.
Ik weet niet of je zo blij moet zijn. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat in 3 maanden tijd 2 vliegtuigen van dezelfde maatschappij neerstorten?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in November met Iberia naar Barajas ga en niet met Spanair..toch wel een beetje een opluchting na een week met zoveel Spanair incidenten.
iddquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën. Dus daar hebben ze dan een auto'tje voor.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in November met Iberia naar Barajas ga en niet met Spanair..toch wel een beetje een opluchting na een week met zoveel Spanair incidenten.
quote:Spanair-toestel maakt ongeplande landing in Malaga
25-08-2008
MADRID - Een MD-82 van Spanair heeft zondag (24 augustus) een voorzorgslanding gemaakt in de Zuid-Spaanse stad Malaga. Dit melden diverse Spaanse media. Het toestel met 141 mensen aan boord was onderweg van Barcelona naar Lanzarote. De reden voor de landing was een probleem met de elektronica van het toestel. Passagiers zijn niet verder vervoerd en in hotels ondergebracht, meldt de maatschappij.
Voorzorgslandingen komen regelmatig voor en verlopen meestal zonder problemen. De tussentijdse landing van het Spanair-toestel komt vier dagen na een grote crash van een MD-82 van Spanair in Madrid.
De maatschappij is de dagen na de crash negatief in het nieuws gekomen vanwege onder andere beschuldigingen van de Spaanse pilotenvakbond over organisatorische problemen.
Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën.
En uiteraard krijgen we nu gelijk weer elk incidentje met een Spanair toestel uitgebreid in het nieuwsquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:00 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[Spanair-toestel maakt ongeplande landing in Malaga]
Haha tja..net zo groot als dat er in drie maanden tijd 2 vliegtuigen op dezelfde luchthaven neerstorten, gok ik.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:59 schreef starla het volgende:
[..]
Ik weet niet of je zo blij moet zijn. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat in 3 maanden tijd 2 vliegtuigen van dezelfde maatschappij neerstorten?
Dat bedoel ik..een vliegtuig kàn ook met 150kmh taxiën maar ook dat doet ie maar niet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:21 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.
De thrustreverser is afaik lang niet sterk genoeg om een vliegtuig daadwerkelijk de andere kant op te bewegen, en kan daarom alleen gebruikt worden om af te remmenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:21 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |