abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:08:47 #176
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61044658
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html

Helpt wel als je Spaans begrijpt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61044688
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:19:41 #178
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_61044875
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was.
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_61044986
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:08 schreef Strani het volgende:
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html

Helpt wel als je Spaans begrijpt.
Tering .
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:26:34 #180
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61045020
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:19 schreef Elvislives het volgende:
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was.
Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:52:26 #181
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_61045581
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:26 schreef Strani het volgende:

[..]

Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.
Kan me nog de black box van de Bijlmerramp herinneren, waarbij je de toren hoort roepen, en opeens is het vleigtuig van de radar. De toren bleef oproepen en oproepen en ineens hoor je op de achtergrond "hou maar op, hij is neergestort...een gigantische vuurbal daar boven de stad"...
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:01:06 #182
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61045739
'Het is gebeurd, Henk'

Ja die kan ik me ook nog erg goed herinneren.

Het is alleen wel de tower trouwens en niet de black box, maar dat is een detail.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:06:37 #183
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_61045812
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
Wie dit leest is gek
pi_61046442
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:42:39 #185
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61046460
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61046570
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:41 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..
Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:51:37 #187
3185 Adelante
To let it go now
pi_61046650
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:47 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.
Zul je net zien dat het 11 dwergen waren
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:01:37 #188
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_61046870
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
AFC AJAX
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:04:04 #189
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61046930
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Het ging om hoeveel doden er bevestigd waren. Bij de ene bron ging het wel sneller omhoog dan bij de andere. Maar inderdaad had het misschien anders gemoeten; op deze manier gaven de media te veel hoop aan families.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61046946
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.

Edit: wat Strani ook zegt dus.

Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen.
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:18:38 #191
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_61047289
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:04 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.

Edit: wat Strani ook zegt dus.

Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen.
Nou, dat klopt wel, maar zelden zo'n verschil! Eerst 10% van de inzittenden dood, en dat stijgt echt opeens naar 80, dat vind ik wel erg slordig.

Maar zoals Strani zegt, dat geeft gewoon teveel hoop aan de families.
AFC AJAX
pi_61047697
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Aldus De Telegraaf.

Of het waar is moet nog blijken, maar het zou niemand verbazen.

Dikke kans dat een der leden van de directie binnen afzienbare tijd een kogel in z'n hoofd treft. Mocht het waar zijn, terecht natuurlijk.

Anderzijds van de piloot ook stupide.
Holy smoke...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:56:51 #193
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_61048191
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:42 schreef Strani het volgende:

[..]

In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.
Maakt dat zoveel uit dan? Volgens Baksteen kan een DC9 of aanverwant met 1 motor genoeg vaart houden om op te stijgen. Maar als een vliegtuig ineens in een valwind komt gaat ie tegen de grond
Wie dit leest is gek
pi_61063524
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen.

Er gaan geruchten dat de piloten niet de goede take-off config hadden geselecteerd. Flaps en slats niet uit, daar zijn ook al meerdere ongelukken mee gebeurd. Al zijn tegenwoordig vliegtuigen uitgerust met een aural warning die er voor waarschuwt dat je configuratie niet goed is.

Piloten moeten dan gelijk de gashendels terughalen.

Ik ben erg benieuwd wat de oorzaak is.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:25:04 #195
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61063935
Ik blijf het te opvallend vinden dat een eerdere poging al was afgebroken. Zo vaak komt dat toch ook weer niet voor?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61066537
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:01 schreef Freak187 het volgende:
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen.
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
pi_61068021
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben.

CNN:
"Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude"

Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt?
Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten.
Wie dit leest is gek
pi_61082984
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
V1 is een gekozen snelheid waarbij je nog op de grond bent, en nog veilig kunt stoppen voor het einde van de baan. Na V1 te hebben bereikt zijn de protocollen dat je door moet vliegen en uit moet klimmen. Maar er zijn gangbare uitspraken van piloten die zeggen dat je toch maar beter de start kan afbreken als je nog niet airborne bent.

Er wordt voor iedere start een berekening gemaakt van de V-speeds, gebaseerd op oa: hoogte/luchtdruk van het vliegveld, temperatuur, baanlengte en het actuele gewicht van het vliegtuig.

Het is tot nu toe gewoon speculeren en dat slaat eigenlijk nergens op. Er zijn verhalen van een ontploffende motor en er zijn verhalen van een onjuiste take-off configuratie. Maar misschien is er wel TOTAAL iets anders gebeurt.
pi_61083023
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 18:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben.

CNN:
"Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude"

Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt?
Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten.
Dit lijkt er dus op dat de take-off configuratie er niet goed uitzag. Want zonder slats en flaps geselecteerd is het voor een volgeladen vliegtuig zeer zeer moeilijk om op te stijgen, helemaal als de baan op een gegeven moment opraakt.
pi_61088079
Geen enkele piloot is in ieder geval zo dom om te vergeten zijn flaps-configuratie goed in te stellen. Onderdeel van de checklists, een van de meest basic dingen.. Ik kan me nog voorstellen dat er een technisch mankement met de flaps/slats was dan, maar je krijgt geen green light in de cockpit als daar iets fout mee is, en ook het controleren daarop is onderdeel van de before-takeoff checklist.. Al met al lijkt dat me zeer onwaarschijnlijk
Wat me logischer lijkt is dat op de een of andere manier de motoren een stuk minder thrust leverden. en dat ze aan het eind van de baan net rond V2 niet veel keus meer hadden dan de yoke omhoog trekken... V2, optrekken, daling snelheid door stijgen, <V2, en weer naar benee..
Maargoed, dat is speculatie, en eigenlijk doe ik daar liever niet aan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')