Aangezien het zo ongeveer op de startbaan gebeurd is moeten er haast wel beelden zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:11 schreef Strani het volgende:
Er zijn volgens mij wel beelden van het ongeluk zelf maar die zijn in handen van de autoriteiten, in verband met het onderzoek.
quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
Inderdaad. En dan al helemaal als je ziet staat, met baby. Men o men.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:18 schreef KinkyGiraf het volgende:
Hmmm... ik denk dat ik het te disturbing zou vinden om die beelden te bekijken... ik vond het al erg om die namenlijst te bekijken...
Teveel.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:51 schreef Tism het volgende:
Hoeveel slachtoffers zijn er gevallen?..
Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen over een man die zijn paspoort vergeten was en daarom niet mee mocht. Op dat moment heel vervelend, totdat hij een paar uur later hoorde dat het desbetreffende vliegtuig neergestort was en niemand het had overleefd.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:24 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor.
Zo zie je maar weer... Je hebt niks te bepalen op dit gebied.
quote:Identificatie doden Madrid via DNA
De Spaanse autoriteiten hebben grote moeite met het identificeren van de slachtoffers van de vliegramp bij Madrid. Van 59 mensen is de identiteit achterhaald via hun vingerafdrukken. De rest kan alleen met een DNA-test worden geïdentificeerd.
Veel lichamen zijn zwaar verbrand. Bij de ramp op het vliegveld Barajas kwamen 153 mensen om. Naar de oorzaak wordt nog onderzoek gedaan.
Luchtvaartmaatschappij Spanair maakte gisteren bekend dat er problemen waren met de luchttoevoer. Daarom brak de piloot de eerste start af. Bij de tweede poging stortte het toestel neer.
Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgenquote:Ramptoestel Madrid had geen brandende motor'
Uitgegeven: 22 augustus 2008 11:11
MADRID - Het woensdag in Madrid verongelukte Spaanse verkeersvliegtuig had geen brandende of ontploffende motor. Dit hebben de luchtvaartautoriteiten van de AENA (Spaanse Luchthavens en Vliegverkeer) laten weten.
De AENA heeft beeldopnames van de fatale start van de MD82 van Spanair. Zeker 153 van de 172 passagiers en bemanningsleden zijn om het leven gekomen.
Het toestel lijkt op de beelden over onvoldoende capaciteit te beschikken en kwam slechts een paar meter van de grond, berichtte het dagblad El País vrijdag.
De beelden tonen geen enkele brand of ontploffing in de motoren tijdens de start, zoals woensdag en donderdag herhaaldelijk is gesuggereerd.
dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:18 schreef Pappie_Culo het volgende:
Vreemd dat mensen blijkbaar spontaan grote vlammerige vuurballen zien die er niet zijn.
neppovuurballismequote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:47 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten.
Kan altijd wat anders fout zijn gegaan. Een brandstofpomp die niet meer werkte of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:16 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgen
Aldus De Telegraaf.quote:’Piloot rampvliegtuig wilde niet opstijgen’
AMSTERDAM - De piloot van het rampvliegtuig weigerde op te stijgen, maar moest dit van Spanair toch doen.
De Turkse krant Hurriyet schrijft dat de piloot van het vliegtuig voor het opstijgen melding heeft gemaakt bij Spanair van een defect aan zijn linkermotor.
Volgens de krant heeft hij toen bij zijn bazen aangegeven dat opstijgen niet veilig zou zijn. Spanair heeft hem vervolgens gesommereerd toch op te stijgen. Dit nieuws is in Spanje ingeslagen als een bom.
Mankementen
Een van de omgekomen inzittenden Ruben Santana Mateo bleek vlak voor het opstijgen een sms gestuurd te hebben naar het thuisfront. "Lieverd, ik hou van je, maar je moet weten dat dit vliegtuig mankementen heeft, ik heb nog geprobeerd te regelen of we konden overstappen naar een ander vliegtuig, maar heb nog geen reactie gehad, we zijn aan het wachten. Ook de piloot schijnt niet te willen opstijgen,” stond er in zijn bericht aan zijn vrouw.
Het bleken achteraf de laatste woorden die Santana ooit tegen zijn vrouw zou zeggen.
Teringquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:08 schreef Strani het volgende:
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html
Helpt wel als je Spaans begrijpt.
Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:19 schreef Elvislives het volgende:
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was.
Kan me nog de black box van de Bijlmerramp herinneren, waarbij je de toren hoort roepen, en opeens is het vleigtuig van de radar. De toren bleef oproepen en oproepen en ineens hoor je op de achtergrond "hou maar op, hij is neergestort...een gigantische vuurbal daar boven de stad"...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:26 schreef Strani het volgende:
[..]
Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.
En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:41 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..
Zul je net zien dat het 11 dwergen warenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:47 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.
Het ging om hoeveel doden er bevestigd waren. Bij de ene bron ging het wel sneller omhoog dan bij de andere. Maar inderdaad had het misschien anders gemoeten; op deze manier gaven de media te veel hoop aan families.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Nou, dat klopt wel, maar zelden zo'n verschil! Eerst 10% van de inzittenden dood, en dat stijgt echt opeens naar 80, dat vind ik wel erg slordig.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:04 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.
Edit: wat Strani ook zegt dus.
Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen.
Holy smoke...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Aldus De Telegraaf.
Of het waar is moet nog blijken, maar het zou niemand verbazen.
Dikke kans dat een der leden van de directie binnen afzienbare tijd een kogel in z'n hoofd treft. Mocht het waar zijn, terecht natuurlijk.
Anderzijds van de piloot ook stupide.
Maakt dat zoveel uit dan? Volgens Baksteen kan een DC9 of aanverwant met 1 motor genoeg vaart houden om op te stijgen. Maar als een vliegtuig ineens in een valwind komt gaat ie tegen de grondquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:42 schreef Strani het volgende:
[..]
In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:01 schreef Freak187 het volgende:
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen.
V1 is een gekozen snelheid waarbij je nog op de grond bent, en nog veilig kunt stoppen voor het einde van de baan. Na V1 te hebben bereikt zijn de protocollen dat je door moet vliegen en uit moet klimmen. Maar er zijn gangbare uitspraken van piloten die zeggen dat je toch maar beter de start kan afbreken als je nog niet airborne bent.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
Dit lijkt er dus op dat de take-off configuratie er niet goed uitzag. Want zonder slats en flaps geselecteerd is het voor een volgeladen vliegtuig zeer zeer moeilijk om op te stijgen, helemaal als de baan op een gegeven moment opraakt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben.
CNN:
"Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude"
Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt?
Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |