abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60992123
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:37 schreef TC03 het volgende:
Dat dit soort dingen anno 2008 nog gebeuren in West-Europa.
Dit soort dingen kunnen anno 2180 nog wel gebeuren lijkt me.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 21:07:58 #102
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_60992134
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
De ETA heeft nog nooit een dergelijke aanslag gepleegd, dus dat is echt flauwekul.

Afgezien daarvan kunnen er wel eens ongelukken gebeuren. Vliegen is op zich heel veilig, de kans dat het misgaat is praktisch nul, maar het kan wel.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_60992139
Flikker op met die bullshitcomplottheorien.
pi_60992143
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:57 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.
Jij hebt teveel de dVnccode gelezen eppo.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 21:08:26 #105
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_60992146
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
Je bent niet goed op de hoogte. Dat waren treinen en geen metros. Nog altijd is niet bewezen dat die aanslagen door de ETA zijn gepleegd en zelfs als dat wel zo zou zijn, waar ligt dan de vergelijking met deze? Die treinen waren toch duidelijk te zien?

Hoe ga jij uitleggen dat honderden hulpverleners en familieleden van slachtoffers zeggen dat er toch echt een vliegtuig was? Echt, de wereld is niet èèn groot complot.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_60993885
Ik lees op nu.nl dat er misschien ook nederlanders aan boord waren. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat "misschien". Ik bedoel: Ik mag toch aannemen dat zo'n maatschappij een passagierslijst uit kan draaien van elke vlucht en is daar dan geen nationaliteit oid bij te vinden?
Mooi oranje is niet lelijk!
pi_60993909
Misschien hebben ze die lijst nog niet naar buiten gebracht.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 22:12:14 #108
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_60994037
Ik denk inderdaad dat eerst iedereen geïdentificeerd moet worden voor ze met passagiers-gegevens naar buitenkomen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  woensdag 20 augustus 2008 @ 22:13:26 #109
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_60994062
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:12 schreef Strani het volgende:
Ik denk inderdaad dat eerst iedereen geïdentificeerd moet worden voor ze met passagiers-gegevens naar buitenkomen.
Dat kan dan nog wel even duren, want dat lijkt me gezien de berichten verdomd moeilijk.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_60994501
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt.
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  woensdag 20 augustus 2008 @ 22:31:00 #111
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_60994554
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:28 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt.
Precies de ETA heeft nooit geprobeerd om veel slachtoffers te maken. Zij richten zich op specifieke mensen en niet op willekeurige burgers.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_60995971
Ik heb de Pas. lijst van de betreffende vlucht gevonden: hoewel ze staan gewoon mop de site.

http://www.spanair.com/web/en-gb/DSite/Listing-of-passengers/
pi_60996115
Edit.
sorry was te vroeg na wat googlen kom ik een zweedse uit. dus vergeet maar wat ik heb gezegt,
  woensdag 20 augustus 2008 @ 23:24:48 #114
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_60996147
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:23 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
IK heb 1 nederlandse naam gevonden.
Mogelijk Nederlandse naam, kan ook Duits zijn.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_60996160
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 20-08-2008 23:28:36 ]
pi_60996222
-
  woensdag 20 augustus 2008 @ 23:55:13 #117
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_60996911
Man daar word je pas echt triest van, als je die passagierslijst zo ziet. Dat soort gedachtes schieten dan wel even door je heen als je zelf weer in een vliegtuig zit.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_60997627
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:06 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

En de kerosine dan? Een vliegtuig dat net een vliegveld verlaten heeft zit meestal redelijk volgetankt.
OMG ben jij nou echt zo dom en wereldvreemd?

De brand van het vliegtuig is al lang geblust op die foto waarschijnlijk, alleen nog wat rook is dat van de begroeiing daarom heen. Op andere foto's zie je duidelijk hoop zwarte rook.

Als je nou ook effe het topic had doorgelezen had je de link gezien naar foto's van de crash plek, daarop zie je duidelijk een stuk van de romp en staart.
............................
pi_60997888
Wat een ramp .
't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden .
pi_60998149
quote:
"It's the closest to hell that I've seen. The bodies were boiling hot, we burnt ourselves collecting them."
.
pi_60998179
http://news.sky.com/skyne(...)icle/200808315083058
quote:
An earlier attempt had to be averted after technical issues, which resulted in an inspection of the plane. Passengers were reportedly warned they may need to change planes.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 02:27:53 #122
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_60999171
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 00:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een ramp .
't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden .
Dit was een ongebruikelijke fout bij Spanair, tenminste de verkeersautoriteiten hebben bij dat bedrijf niets verdachts gesignaleerd.
pi_60999260
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:32 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?
Statistiek heeft er geen zak mee te maken... je rijdt dagelijks rond met de auto of met de bus... als al die ongelukken even veel media-aandacht zouden krijgen, dan zou je liever te voet gaan.
pi_60999302
Aah, Europa is aan de beurt met een grote ramp. Kan Indonesie het vingertje uitsteken en stellen dat het hier net zo veilig is
  Trouwste user 2022 donderdag 21 augustus 2008 @ 04:10:23 #126
7889 tong80
Spleenheup
pi_60999835
Vreselijk. Doet me denken aan de vliegramp op Tenerife in de jaren 70

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_60999853
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 00:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een ramp .
't Begint met berichten over een paar doden en dan lees je nu over > 150 doden .
Ik las gisterenavond (indonesische tijd) nog net een berichtje 'mogelijk 20 gewonden bij vliegtuigongeluk Madrid'... en toen ben ik een film gaan kijken... ook niet mis.
pi_60999872
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 03:23 schreef AchJa het volgende:
De officiele lijst van El-Mundo: http://estaticos.elmundo.(...)asajeros_spanair.pdf

Nino is toch kind en bebe baby? (mijn Spaans is niet zo best)
Ze zeiden op het nieuws dat 2 baby's de crash overleefd hadden.
Maarja elke leven is natuurlijk heel erg.
quote:
Namenlijst ramp Madrid gepubliceerd

In Spanje zijn de namen bekendgemaakt van de passagiers uit het verongelukte vliegtuig bij Madrid. Op de lijst van luchtvaartmaatschappij Spanair staan 161 namen. Nationaliteiten staan er niet bij. In totaal zaten er 172 mensen in het toestel, een tweemotorige MD-82.

Volgens de regering zijn er 153 doden. Van de 19 overlevenden zijn sommigen er slecht aan toe. De doden worden naar een beursgebouw in Madrid gebracht. Daar is een mortuarium ingericht.

Premier Zapatero heeft zijn vakantie afgebroken en zijn medeleven betuigd aan de nabestaanden. De vluchtrecorders van het toestel zijn intussen gevonden.

Bron: NOS
Ze spreken nu nog maar over 19 overlevende
............................
pi_61000385
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 04:10 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk. Doet me denken aan de vliegramp op Tenerife in de jaren 70

Heel triest, maar dit kun je niet vergelijken met Tenerife denk ik. Er waren toen compleet andere omstandigheden en oorzaken, en veel meer doden.
I feel kinda Locrian today
pi_61000485
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:16 schreef starla het volgende:

[..]

Heel triest, maar dit kun je niet vergelijken met Tenerife denk ik. Er waren toen compleet andere omstandigheden en oorzaken, en veel meer doden.
gevolgen zijn wel hetzelfde; een vliegramp. Inderdaad met minder slachtoffers, maar dat maakt niet uit. Er zullen in de Bijlmer ook genoeg mensen zitten die allerlei rare dromen krijgen bij het zien van deze beelden.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 07:54:33 #131
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61000581
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 02:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Aah, Europa is aan de beurt met een grote ramp. Kan Indonesie het vingertje uitsteken en stellen dat het hier net zo veilig is
Wat een achterlijke reactie zeg.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_61000716
Aan die lijst te zien zaten er geen Nederlanders in.
pi_61000804
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
leuke scene

zag er niet goed uit overigens... al wordt gezegd dat het vliegtuig ondanks technische problemen (vlak) voor het opstijgen toch is weggegaan... dat vind ik dan weer een beetje raar als piloot heb je niet alleen je eigen leven, maar ook dat van tientallen, zo niet honderden anderen in handen.. een béétje voorzichtigheid
Ja doei.
pi_61000806
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:54 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Wat een achterlijke reactie zeg.
"gelukkig" heeft de natuur die pinda's mooi te pakken gehad met een tsunami, zo'n 3,5 jaar terug...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_61000846
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:07 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

De ETA heeft nog nooit een dergelijke aanslag gepleegd, dus dat is echt flauwekul.

Afgezien daarvan kunnen er wel eens ongelukken gebeuren. Vliegen is op zich heel veilig, de kans dat het misgaat is praktisch nul, maar het kan wel.
De kans op een serieus ongeluk is vrij klein, veel kleiner dan in het autoverkeer.

Wat ze er alleen nooit bijzeggen is dat itt de auto, bij een vliegtuig het kleinste ongemak kan leiden tot een grote ramp en dat de overlevingskansen in een vliegtuig bij een crash vele malen kleiner zijn dan in het autoverkeer.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61000869
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 02:40 schreef Chancard het volgende:

[..]

Statistiek heeft er geen zak mee te maken...
Niet?

Nou ja, als je in dat vliegtuig zit niet meer in ieder geval
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61000941
Dit is de desbetreffende kist in betere tijden:

pi_61004910
quote:
MADRID - Piloten van Spanair stonden op het punt te gaan staken, toen een Spanair-toestel woensdag (20 augustus) neerstortte tijdens de start vanaf de luchthaven van Madrid. Vliegersbond Sepla beklaagde zich over een ''organisatorische chaos'' binnen het bedrijf, meldden Spaanse media donderdag. Sepla uitte onder meer scherpe kritiek op bezuinigingsplannen van moederbedrijf SAS.

De ''constante druk en dreiging van de directie'' zorgen ervoor dat ''onderhoudsmedewerkers de normen overschrijden'', verklaarde de vakbond in een drie uur voor de crash verspreide verklaring.

Spanair zit al tijden in zwaar weer, onder meer door hoge brandstofprijzen. Eigenaar SAS wilde het bedrijf verkopen. Een bod van concurrent Iberia werd afgewezen. Daarop werd de verkoop ingetrokken en besloot SAS om Spanair te saneren.

Eerder deze maand kondigde Spanair aan om bijna duizend banen te schrappen en vijftien oudere toestellen uit de vloot te halen. Hierbij gaat het om MD-80’s, van hetzelfde type als het vliegtuig dat woensdag is gecrasht.
Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=27325
pi_61004965
too little, too late.

Niets nieuws dus.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61005595
Mijn vriendin vliegt ook voor Spanair en ze heeft die route ook vaak gevelogen en ook een aantal keren met de EC-HFP. Gelukkig hoefde ze gisteren avond laat pas op en neer naar Mahon te vliegen. Eerst met een Airbus, maar na een verandering van vlucht met een MD82

Er zaten 3 stewardessen op die vlucht die een verplaatsings vlucht hadden naar LPA. Een er van heeft het overleefd volgens de berichten.

Volgens BCN maintenance was de EC-HFP een van de jongste MD's van de Spanair vloot en stond deze niet op de retirement lijst die was opgesteld voor de aankomende reorganisatie. BCN maintenance heeft de EC-HFP dinsdag nog in onderhoud gehad en geen afwijkende zaken gevonden aan de motoren dus wat de oorzaak is is nog onbekend. Dat zal blijken uit het onderzoek.

Hier nog wat foto's van Flickr:







  donderdag 21 augustus 2008 @ 12:49:10 #141
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_61006315
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 12:20 schreef firewirecable het volgende:
Mijn vriendin vliegt ook voor Spanair en ze heeft die route ook vaak gevelogen en ook een aantal keren met de EC-HFP. Gelukkig hoefde ze gisteren avond laat pas op en neer naar Mahon te vliegen. Eerst met een Airbus, maar na een verandering van vlucht met een MD82
Ik heb ook een vriendin als stewardess, en ook al weet je dat het een van de veiligste transport middelen is, je schrikt je toch kapot als je zoiets leest. Gelukkig zat je vriendin niet op die vlucht!
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_61010785


wat een foto dit........ het ene vliegtuig stort neer en de andere stijgt al weer op
pi_61011563
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:54 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Wat een achterlijke reactie zeg.
Zijspoor absoluut, belachelijk? verklaar je nader..
pi_61016633
Ik begrijp niet zo goed waarom de Nationaliteiten van de inzittenden niet bekend zijn. Vandaag de dag tig controles, paspoortcheck, etc etc. Dan kan dat toch direct bekend worden gemaakt. Of mis ik iets?
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
  donderdag 21 augustus 2008 @ 19:31:37 #145
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61017689
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 14:47 schreef ASroma het volgende:
[ afbeelding ]

wat een foto dit........ het ene vliegtuig stort neer en de andere stijgt al weer op
Inderdaad wrang, maar wel logisch. Naast alle chaos aangaande het ongeluk moet je als luchthaven dan proberen de rest zoveel mogelijk 'normaal' te laten lopen. Stel je voor dat je nog eens twintig-duizend gestrande reizigers hebt rondlopen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61020478
Heb met mn ma gesproken die zit nu ook in Spanje.
En in een dorp in de buurt van waar zij nu zit. Is dus gewoon een gezin (hoe zeg je dat tactisch....) verscheurd.
Moeder en dochter zijn omgekomen en andere dochter en vader liggen in zkh, waarvan vader slecht aan toe.
Ook een jong gezin met baby van 3 maanden die naar de CE gingen om de baby te dopen omgekomen.
Wordt er helemaal naar van.


Firewirecable, gelukkig zat jouw vriendin niet op die vlucht. En wat eng lijkt het me om later op die avond in zo;n type vliegtuig te zitten..
pi_61020647
Op 't journaal werd gezegd dat ramp is gefilmd door een amateur. Iemand die beelden al ergens gezien
pi_61020690
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op 't journaal werd gezegd dat ramp is gefilmd door een amateur. Iemand die beelden al ergens gezien
Ging over de nasleep, de branden enzo, niet de crash zelf.
pi_61020719
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:22 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ging over de nasleep, de branden enzo, niet de crash zelf.
Ah, dan vergist Arninkhof zich. '...het ongeluk, dat is gefilmd door een amateur ...'
pi_61020739
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:23 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ah, dan vergist Arninkhof zich. '...het ongeluk, dat is gefilmd door een amateur ...'
Nou ja, dat was zo bij het zes uur-journaal althans.
pi_61021024
Nou ja, het ongeluk is ook alles wat daarna gebeurd lijkt me
Of wil jij graag zien hoe het gebeurd? Net zoals bij 911 dat je het vliegtuig het gebouw ziet rammen???
pi_61021259
Stukje over de overlevenden.
http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idtipusrecurs_PK=7&idnoticia_PK=537274

3 kinderen (7,8 en 11) hebben de ramp overleefd, lijkt me zo dubbel. Blij dat ze nog leven,maar waarschijnlijk in een klap hun gezin kwijt.
pi_61022164
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
  donderdag 21 augustus 2008 @ 22:11:00 #154
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61022393
Er zijn volgens mij wel beelden van het ongeluk zelf maar die zijn in handen van de autoriteiten, in verband met het onderzoek.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  donderdag 21 augustus 2008 @ 22:12:38 #155
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61022458
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:11 schreef Strani het volgende:
Er zijn volgens mij wel beelden van het ongeluk zelf maar die zijn in handen van de autoriteiten, in verband met het onderzoek.
Aangezien het zo ongeveer op de startbaan gebeurd is moeten er haast wel beelden zijn.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 22:14:58 #156
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61022548
Inderdaad, en wellicht ook amateur-beelden genomen vanuit T4, hoewel dat een toevals-'treffer' zou zijn. Het is een stuk drukker in T1, T2 en T3 maar van daaruit kan je baan 36L niet zien.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61022702
Hmmm... ik denk dat ik het te disturbing zou vinden om die beelden te bekijken... ik vond het al erg om die namenlijst te bekijken...
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  donderdag 21 augustus 2008 @ 22:24:29 #158
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61022911
Ik denk dat de namenlijst me meer aangreep dan dat de beelden zouden doen eigenlijk..wel vreemd.

Waren er niet ook beelden van de Bijlmerramp? Althans vanuit de verte?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61023470
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
Ja doei.
pi_61023957
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:18 schreef KinkyGiraf het volgende:
Hmmm... ik denk dat ik het te disturbing zou vinden om die beelden te bekijken... ik vond het al erg om die namenlijst te bekijken...
Inderdaad. En dan al helemaal als je ziet staat, met baby. Men o men.
(Ik ben maar week geworden sinds ik moeder ben geworden, vroeger greep zoiets mij aan, maar nu.....ik word er werkelijk helemaal naar van)
  donderdag 21 augustus 2008 @ 22:51:59 #161
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_61023997
Hoeveel slachtoffers zijn er gevallen?..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_61024231
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:51 schreef Tism het volgende:
Hoeveel slachtoffers zijn er gevallen?..
Teveel.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_61024361
De piloten horen niet tot het stel overlevende?
  donderdag 21 augustus 2008 @ 23:43:34 #164
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_61025723
Google Ads kunnen zo af en toe best smakeloos zijn, valt me weer eens op.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:24:03 #165
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_61032459
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Net op 't journaal een stel dat het vliegtuig op drie minuten had gemist. Ze mochten wel inchecken, maar 't vliegtuig was net weg...
Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor.

Zo zie je maar weer... Je hebt niks te bepalen op dit gebied.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:37:17 #166
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61032777
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:24 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Dat is pas bizar, maar komt volgens mij nog best vaak voor.

Zo zie je maar weer... Je hebt niks te bepalen op dit gebied.
Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen over een man die zijn paspoort vergeten was en daarom niet mee mocht. Op dat moment heel vervelend, totdat hij een paar uur later hoorde dat het desbetreffende vliegtuig neergestort was en niemand het had overleefd.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_61033236
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C90425847B1F7D.html
quote:
Identificatie doden Madrid via DNA

De Spaanse autoriteiten hebben grote moeite met het identificeren van de slachtoffers van de vliegramp bij Madrid. Van 59 mensen is de identiteit achterhaald via hun vingerafdrukken. De rest kan alleen met een DNA-test worden geïdentificeerd.

Veel lichamen zijn zwaar verbrand. Bij de ramp op het vliegveld Barajas kwamen 153 mensen om. Naar de oorzaak wordt nog onderzoek gedaan.

Luchtvaartmaatschappij Spanair maakte gisteren bekend dat er problemen waren met de luchttoevoer. Daarom brak de piloot de eerste start af. Bij de tweede poging stortte het toestel neer.
pi_61033800
quote:
Ramptoestel Madrid had geen brandende motor'
Uitgegeven: 22 augustus 2008 11:11

MADRID - Het woensdag in Madrid verongelukte Spaanse verkeersvliegtuig had geen brandende of ontploffende motor. Dit hebben de luchtvaartautoriteiten van de AENA (Spaanse Luchthavens en Vliegverkeer) laten weten.

De AENA heeft beeldopnames van de fatale start van de MD82 van Spanair. Zeker 153 van de 172 passagiers en bemanningsleden zijn om het leven gekomen.

Het toestel lijkt op de beelden over onvoldoende capaciteit te beschikken en kwam slechts een paar meter van de grond, berichtte het dagblad El País vrijdag.

De beelden tonen geen enkele brand of ontploffing in de motoren tijdens de start, zoals woensdag en donderdag herhaaldelijk is gesuggereerd.
Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgen
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:18:03 #169
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_61033850
Vreemd dat mensen blijkbaar spontaan grote vlammerige vuurballen zien die er niet zijn.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61034195
Het verlies van thrust kan honderden verschillende oorzaken hebben, dus voorlopig weten we nog niks..
pi_61034713
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:18 schreef Pappie_Culo het volgende:
Vreemd dat mensen blijkbaar spontaan grote vlammerige vuurballen zien die er niet zijn.
dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten.
pi_61034778
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:47 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

dat is niet heel vreemd en er is zelfs een term voor maar die is me ontschoten.
neppovuurballisme
pi_61043747
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:16 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Andere wending dus. Vreemd dat een vliegtuig de power niet zou hebben om op te stijgen
Kan altijd wat anders fout zijn gegaan. Een brandstofpomp die niet meer werkte of iets dergelijks.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:45:54 #174
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_61044044
quote:
’Piloot rampvliegtuig wilde niet opstijgen’

AMSTERDAM - De piloot van het rampvliegtuig weigerde op te stijgen, maar moest dit van Spanair toch doen.

De Turkse krant Hurriyet schrijft dat de piloot van het vliegtuig voor het opstijgen melding heeft gemaakt bij Spanair van een defect aan zijn linkermotor.

Volgens de krant heeft hij toen bij zijn bazen aangegeven dat opstijgen niet veilig zou zijn. Spanair heeft hem vervolgens gesommereerd toch op te stijgen. Dit nieuws is in Spanje ingeslagen als een bom.

Mankementen

Een van de omgekomen inzittenden Ruben Santana Mateo bleek vlak voor het opstijgen een sms gestuurd te hebben naar het thuisfront. "Lieverd, ik hou van je, maar je moet weten dat dit vliegtuig mankementen heeft, ik heb nog geprobeerd te regelen of we konden overstappen naar een ander vliegtuig, maar heb nog geen reactie gehad, we zijn aan het wachten. Ook de piloot schijnt niet te willen opstijgen,” stond er in zijn bericht aan zijn vrouw.

Het bleken achteraf de laatste woorden die Santana ooit tegen zijn vrouw zou zeggen.
Aldus De Telegraaf.

Of het waar is moet nog blijken, maar het zou niemand verbazen.

Dikke kans dat een der leden van de directie binnen afzienbare tijd een kogel in z'n hoofd treft. Mocht het waar zijn, terecht natuurlijk.

Anderzijds van de piloot ook stupide.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:01:52 #175
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_61044497
Tering, je zou maar zo'n SMS krijgen. Sowieso zit je dan compleet in de stress totdat je die persoon weer in levende lijve voor je ziet.

Smeerlappen daar bij Spanair, je eerste taak is de passagiers veilig te verplaatsen. Tijd is ook belangrijk, maar mag niet de veiligheid van je passagiers en bemanningsleden in gevaar brengen.
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:08:47 #176
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61044658
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html

Helpt wel als je Spaans begrijpt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61044688
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:19:41 #178
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_61044875
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was.
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_61044986
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:08 schreef Strani het volgende:
Dit was net na het ongeluk: http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/22/espana/1219401793.html

Helpt wel als je Spaans begrijpt.
Tering .
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:26:34 #180
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61045020
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:19 schreef Elvislives het volgende:
Tering dat filmpje, dat ongeloof bij die man en dat meisje Susana die het maar niet kan geloven dat het echt een vliegtuig was.
Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:52:26 #181
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_61045581
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:26 schreef Strani het volgende:

[..]

Ja inderdaad..het geeft wel weer hoe traumatisch het al moet zijn om een vliegramp vanaf een kleine afstand zelf te zien, laat staan dat je er zelf bij betrokken bent.
Kan me nog de black box van de Bijlmerramp herinneren, waarbij je de toren hoort roepen, en opeens is het vleigtuig van de radar. De toren bleef oproepen en oproepen en ineens hoor je op de achtergrond "hou maar op, hij is neergestort...een gigantische vuurbal daar boven de stad"...
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:01:06 #182
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61045739
'Het is gebeurd, Henk'

Ja die kan ik me ook nog erg goed herinneren.

Het is alleen wel de tower trouwens en niet de black box, maar dat is een detail.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:06:37 #183
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_61045812
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
Wie dit leest is gek
pi_61046442
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:42:39 #185
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61046460
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien was het gewoon windshear, net als in Faro
In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61046570
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:41 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

En misschien waren het 13 dwergen in groene pakjes die met hun kleine koevoetjes de motor eraf gesloopt hebben... Dat zal het onderzoek uitwijzen, en speculeren heeft niet gek veel zin in dit stadium..
Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:51:37 #187
3185 Adelante
To let it go now
pi_61046650
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:47 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Als dat zo blijkt te zijn heb jij wel de scoop van de eeuw.
Zul je net zien dat het 11 dwergen waren
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:01:37 #188
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_61046870
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
AFC AJAX
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:04:04 #189
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61046930
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Het ging om hoeveel doden er bevestigd waren. Bij de ene bron ging het wel sneller omhoog dan bij de andere. Maar inderdaad had het misschien anders gemoeten; op deze manier gaven de media te veel hoop aan families.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61046946
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:01 schreef msnk het volgende:
Eerst zeggen dat er maar 10~ doden zijn, kort erna 20... En dan opeens 150? Hoe kun je je zo vergissen?
Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.

Edit: wat Strani ook zegt dus.

Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen.
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:18:38 #191
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_61047289
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:04 schreef KinkyGiraf het volgende:

[..]

Het ging om bevestigde doden. Mensen die zich nog in het gebied bevonden (al dan niet overleden) die de hulpdiensten nog niet hadden bereikt, worden niet formeel als dode geteld.

Edit: wat Strani ook zegt dus.

Maar volgens mij gaat dit toch vaker zo met rampen? Je hoort dodenaantallen dan vaak oplopen.
Nou, dat klopt wel, maar zelden zo'n verschil! Eerst 10% van de inzittenden dood, en dat stijgt echt opeens naar 80, dat vind ik wel erg slordig.

Maar zoals Strani zegt, dat geeft gewoon teveel hoop aan de families.
AFC AJAX
pi_61047697
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Aldus De Telegraaf.

Of het waar is moet nog blijken, maar het zou niemand verbazen.

Dikke kans dat een der leden van de directie binnen afzienbare tijd een kogel in z'n hoofd treft. Mocht het waar zijn, terecht natuurlijk.

Anderzijds van de piloot ook stupide.
Holy smoke...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 19:56:51 #193
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_61048191
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:42 schreef Strani het volgende:

[..]

In Faro ging het echter om een landing. Het blijft gewoon gissen maar de verwachting is dat men binnen een maand de oorzaak zal kennen, las ik.
Maakt dat zoveel uit dan? Volgens Baksteen kan een DC9 of aanverwant met 1 motor genoeg vaart houden om op te stijgen. Maar als een vliegtuig ineens in een valwind komt gaat ie tegen de grond
Wie dit leest is gek
pi_61063524
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen.

Er gaan geruchten dat de piloten niet de goede take-off config hadden geselecteerd. Flaps en slats niet uit, daar zijn ook al meerdere ongelukken mee gebeurd. Al zijn tegenwoordig vliegtuigen uitgerust met een aural warning die er voor waarschuwt dat je configuratie niet goed is.

Piloten moeten dan gelijk de gashendels terughalen.

Ik ben erg benieuwd wat de oorzaak is.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:25:04 #195
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61063935
Ik blijf het te opvallend vinden dat een eerdere poging al was afgebroken. Zo vaak komt dat toch ook weer niet voor?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_61066537
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:01 schreef Freak187 het volgende:
Ieder vliegtuig kan met één motor uit ná V1 doorklimmen.
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
pi_61068021
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben.

CNN:
"Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude"

Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt?
Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten.
Wie dit leest is gek
pi_61082984
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
V1 is een gekozen snelheid waarbij je nog op de grond bent, en nog veilig kunt stoppen voor het einde van de baan. Na V1 te hebben bereikt zijn de protocollen dat je door moet vliegen en uit moet klimmen. Maar er zijn gangbare uitspraken van piloten die zeggen dat je toch maar beter de start kan afbreken als je nog niet airborne bent.

Er wordt voor iedere start een berekening gemaakt van de V-speeds, gebaseerd op oa: hoogte/luchtdruk van het vliegveld, temperatuur, baanlengte en het actuele gewicht van het vliegtuig.

Het is tot nu toe gewoon speculeren en dat slaat eigenlijk nergens op. Er zijn verhalen van een ontploffende motor en er zijn verhalen van een onjuiste take-off configuratie. Maar misschien is er wel TOTAAL iets anders gebeurt.
pi_61083023
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 18:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het lijkt idd met de snelheid (oftewel gebrek aan lift) te maken te hebben.

CNN:
"Canary Islands regional President Paulino Rivero said after meeting with Spain's prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero, that the latter had seen the video and described it as showing the plane using up all the runway as it tried to take off but then never reaching adequate altitude"

Q: Moet een piloot niet de start afbreken als de tijd (of afgelegde afstand) tot V1 te veel boven de vooraf berekende waarde komt?
Want vanaf een punt x gaat hij resterende baanlengte niet alleen gebruiken om V1/V2/VR te bereiken maar eet hij vervolgens zijn eigen remweg op. Ergens tussen V1 en punt x zou hij dan in de ankers moeten.
Dit lijkt er dus op dat de take-off configuratie er niet goed uitzag. Want zonder slats en flaps geselecteerd is het voor een volgeladen vliegtuig zeer zeer moeilijk om op te stijgen, helemaal als de baan op een gegeven moment opraakt.
pi_61088079
Geen enkele piloot is in ieder geval zo dom om te vergeten zijn flaps-configuratie goed in te stellen. Onderdeel van de checklists, een van de meest basic dingen.. Ik kan me nog voorstellen dat er een technisch mankement met de flaps/slats was dan, maar je krijgt geen green light in de cockpit als daar iets fout mee is, en ook het controleren daarop is onderdeel van de before-takeoff checklist.. Al met al lijkt dat me zeer onwaarschijnlijk
Wat me logischer lijkt is dat op de een of andere manier de motoren een stuk minder thrust leverden. en dat ze aan het eind van de baan net rond V2 niet veel keus meer hadden dan de yoke omhoog trekken... V2, optrekken, daling snelheid door stijgen, <V2, en weer naar benee..
Maargoed, dat is speculatie, en eigenlijk doe ik daar liever niet aan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')