Ik ken een aantal voorbeelden waarbij de piloten braaf hun check lists afgaan, maar geen knoppen of hendels omzetten.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:51 schreef Intrepidity het volgende:
Geen enkele piloot is in ieder geval zo dom om te vergeten zijn flaps-configuratie goed in te stellen. Onderdeel van de checklists, een van de meest basic dingen.. Ik kan me nog voorstellen dat er een technisch mankement met de flaps/slats was dan, maar je krijgt geen green light in de cockpit als daar iets fout mee is, en ook het controleren daarop is onderdeel van de before-takeoff checklist.. Al met al lijkt dat me zeer onwaarschijnlijk
Wat me logischer lijkt is dat op de een of andere manier de motoren een stuk minder thrust leverden. en dat ze aan het eind van de baan net rond V2 niet veel keus meer hadden dan de yoke omhoog trekken... V2, optrekken, daling snelheid door stijgen, <V2, en weer naar benee..
Maargoed, dat is speculatie, en eigenlijk doe ik daar liever niet aan
Omdat de feitelijke acties al voor de checklist liggen, de checklist is slechts een controle, dus in het optimale geval hoef je inderdaad niks meer te doenquote:Op maandag 25 augustus 2008 12:54 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Ik ken een aantal voorbeelden waarbij de piloten braaf hun check lists afgaan, maar geen knoppen of hendels omzetten.
Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Als hij al van de grond is wel ja. Maar wat nou als de motor op 4/5de van de start zijn vermogen verloor? De start afbreken gaat dan niet meer lukken, dus moet je de kist van de grond aftrekken om een ongeluk proberen te voorkomen. De kist gaat dan met te weinig snelheid te lucht in. Als de kist full loaded was met passagiers/vracht/bezine dan heb je best een groot probleem.
Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.
Als een vliegtuig land zetten ze de motoren op reverse om het vliegtuig af te remmen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?
Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:21 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Er zouden geruchten zijn dat 1 motor in zijn achteruit stond.
Misschien is hij tijdens de start opeens in zijn reverse gegaan?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:45 schreef starla het volgende:
[..]
Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.
Je bent in de war met de achteruitkijkspiegelquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Sja, vreemd. Ik dacht dat vliegtuigen helemaal geen achteruit hadden? Daarom worden ze toch ook weggeduwd?
Niet als de stewardess op je schoot zit.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:45 schreef starla het volgende:
[..]
Dat merk je als piloot toch meteen lijkt me.
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:47 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Je bent in de war met de achteruitkijkspiegel
Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën. Dus daar hebben ze dan een auto'tje voor.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:43 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Als een vliegtuig land zetten ze de motoren op reverse om het vliegtuig af te remmen.
Ik weet niet of je zo blij moet zijn. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat in 3 maanden tijd 2 vliegtuigen van dezelfde maatschappij neerstorten?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in November met Iberia naar Barajas ga en niet met Spanair..toch wel een beetje een opluchting na een week met zoveel Spanair incidenten.
iddquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën. Dus daar hebben ze dan een auto'tje voor.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in November met Iberia naar Barajas ga en niet met Spanair..toch wel een beetje een opluchting na een week met zoveel Spanair incidenten.
quote:Spanair-toestel maakt ongeplande landing in Malaga
25-08-2008
MADRID - Een MD-82 van Spanair heeft zondag (24 augustus) een voorzorgslanding gemaakt in de Zuid-Spaanse stad Malaga. Dit melden diverse Spaanse media. Het toestel met 141 mensen aan boord was onderweg van Barcelona naar Lanzarote. De reden voor de landing was een probleem met de elektronica van het toestel. Passagiers zijn niet verder vervoerd en in hotels ondergebracht, meldt de maatschappij.
Voorzorgslandingen komen regelmatig voor en verlopen meestal zonder problemen. De tussentijdse landing van het Spanair-toestel komt vier dagen na een grote crash van een MD-82 van Spanair in Madrid.
De maatschappij is de dagen na de crash negatief in het nieuws gekomen vanwege onder andere beschuldigingen van de Spaanse pilotenvakbond over organisatorische problemen.
Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef Strani het volgende:
[..]
Inderdaad. De motor heeft dus wel een achteruit maar die kan niet worden gebruikt voor normaal taxiën.
En uiteraard krijgen we nu gelijk weer elk incidentje met een Spanair toestel uitgebreid in het nieuwsquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:00 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[Spanair-toestel maakt ongeplande landing in Malaga]
Haha tja..net zo groot als dat er in drie maanden tijd 2 vliegtuigen op dezelfde luchthaven neerstorten, gok ik.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:59 schreef starla het volgende:
[..]
Ik weet niet of je zo blij moet zijn. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat in 3 maanden tijd 2 vliegtuigen van dezelfde maatschappij neerstorten?
Dat bedoel ik..een vliegtuig kàn ook met 150kmh taxiën maar ook dat doet ie maar niet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:21 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.
De thrustreverser is afaik lang niet sterk genoeg om een vliegtuig daadwerkelijk de andere kant op te bewegen, en kan daarom alleen gebruikt worden om af te remmenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:21 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat kan wel degelijk, het gebeurd alleen niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |