CNNquote:From CNN's Al Goodman
MADRID, Spain (CNN) -- A plane belonging to one of Spain's three major private carriers went off the runway at Madrid's Barajas Airport Wednesday, an airport official said.
Smoke could be seen rising from the end of the runway at Madrid's Barajas Airport.
Clouds of gray and black smoke were rising from the site. There are believed to be injuries, the official said.
The incident happened as Spanair Flight 5022 was taking off from the main runway, the official said. It was headed to Las Palmas in the Canary Islands, a more than two-hour flight.
Spanish media reported there were 160 people onboard.
Spanair doet voornamelijk nationale vluchten in Spanje. Het is ook een partner van de Star Alliance.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:46 schreef OA het volgende:
Nog nooit gehoord van Spanair... maar idd hopen dat het meevalt en bij gewonden blijft...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | *************************************** Vliegtuigongeluk luchthaven Madrid *************************************** ` Op de luchthaven van Madrid is een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Spanair van de startbaan geschoten en in brand gevlogen.Daarbij zijn zeker zeven doden gevallen en twintig mensen gewond geraakt. Waarschijnlijk is één van de motoren vlak voor het opstijgen in brand gevlogen,waarna het vuur zich snel uitbreidde. Het toestel was met 160 passagiers op weg naar Las Palmas op Gran Canaria. |
7 doden tot dusver volgens elmundo.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Lekker.
Op CNN.com wordt (nog?) niet over dodelijke slachtoffers gesproken.
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:05 schreef dmk het volgende:
elmundo zegt dat er 50 doden zijn gevallen![]()
http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html
is 2 minuten geleden toegevoegd dus het is erger dan het eerder leek![]()
Toch maar even wachten met conclusies, al is het misschien verleidelijk om ze al te trekken. We weten nog helemaal niets van een oorzaak.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:13 schreef dmk het volgende:
en cnn maar volhouden dat er maar 7 doden zijn...
zal wel weer een verrotte md-80 zijn.
ja hoor madrid -gran canaria wordt uitgevoerd door een md-80
... maar niet van Madrid naar Gran Canaria hoop ik voor je?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:14 schreef Fredo55 het volgende:
Fuck man..me brother ging vandaag ook met Spanair.
je hebt gelijk maar die dingen zijn vaak al 20 jaar oud en crashen laatste tijd toch geregeld.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:14 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
Toch maar even wachten met conclusies, al is het misschien verleidelijk om ze al te trekken. We weten nog helemaal niets van een oorzaak.
damnquote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:20 schreef Strani het volgende:
Van wat ik begrijp is het vliegtuig dus in 2 stukken gebroken en begint langzaam aan ook het gras in de omgeving vlam te vatten dus nu vliegen er ook blus-helicopters rond. Dat maakt het wel heel moeilijk om nog inzittenden te kunnen redden.
Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
CNN
Denk je even lekker naar de Canarische Eilanden te gaan.... Maar hopen dat het meevalt.
Kans blijft even groot...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik vertrek 1 september... Is dit statistisch gezien goed nieuws voor me?
Weet ikquote:
Dat slaat natuurlijk weer nergens opquote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:13 schreef dmk het volgende:
zal wel weer een verrotte md-80 zijn.
quote:Dodental vliegtuigongeluk Madrid loopt op
VLIEGTUIGONGELUK MADRID
MADRID (ANP/RTR) - Het dodental door het vliegtuigongeluk woensdag op de Madrileense luchthaven Barajas is opgelopen tot zeker 45. Dat heeft de Spaanse regering laten weten. Zeker negentien inzittenden raakten zwaargewond.
Het toestel van luchtvaartmaatschappij Spanair schoot van de startbaan en vloog in brand.
Oei... dus misschien heeft niemand het overleefd. Ze bevestigen natuurlijk alleen de doden die geteld zijn en ik kan me voorstellen dat nog niet iedereen bereikt is in die vuurzee. Maar met mijn zeer beperkte Spaans maak ik uit de eerder genoemde website op dat er ook al een aantal gewonden zijn getraceerd?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:59 schreef borisz het volgende:
BBC World zegt zeker 45 doden zeker, maar er gaan verhalen rond over 150 doden.
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
net op het nieuws zeiden ze dat maar 25 mensen het overleefd hebben, van de 160
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:38 schreef Strani het volgende:
[..]
Niet al te groot dus. Zeker negen op de tien Spanair vluchten komt zonder problemen aan.
Jezus...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:08 schreef Darklight het volgende:
quote:1629 Reuters: SAS, part-owner of Spanair, says 166 passengers, six crew on Madrid plane - 172 in total. "The aircraft, an MD-82, was en route from Madrid to Las Palmas when the accident occurred, at 14:23 hours local time. We can confirm that there were 166 passengers and six crew onboard," SAS said in a statement.
1625 El Pais: Quotes AENA worker who witnessed the accident and confirms the extent of the tragedy. "The plane was totally broken apart, it was all full of bodies".
1623 AP: Latest figures - 178 people were on plane, Ministry confirming 45 dead, 19 seriously injured, 25 slightly hurt.
Vast niet, anders was het wel op alle NLzenders.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:25 schreef ouderejongere het volgende:
Zaten er Nederlanders in het vliegtuig?
Tja dat was bedoeld om de spanning voor degene die er mee ging vliegen er wat af te halen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:11 schreef Kali-Mist1 het volgende:
[..]
1 vd 10 dus niet, vind je een percentage van 10% niet een beetje veel????
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:42 schreef KinkyGiraf het volgende:
El Mundo spreekt over "El accidente de avión de Barajas se salda con más de 140 muertos y 27 heridos" oftewel 140 doden en 27 gewonden. Ik kan niet vertalen of dit bevestigd is.
Zolang er geen Nederlanders inzitten loopt het hier geen storm ongeacht het aantal doden.quote:Een bron bij de reddingsdienst zei dat slechts 25 van de 173 inzittenden de vliegramp hebben overleefd. “Ze halen de verbrande lichamen naar buiten. Het toestel is volledig verwoest”, aldus de bron.
Triest, maar waar.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:53 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[..]
Zolang er geen Nederlanders inzitten loopt het hier geen storm ongeacht het aantal doden.
Of je zal maar net je vliegtuig gemist hebbenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:04 schreef Loedertje het volgende:
Best bizar als je als familielid of kennis nog even staat te wachten tot het vliegtuig met je naasten gaat opstijgen en je dan plotseling ziet hoe zo'n ding in de fik vliegt.
Typhus... Allemaal verbrand...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Foto's: http://www.elmundo.es/alb(...)r_barajas/index.html
Ik denk dat je dan toch wel heel even een -->quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:06 schreef Blik het volgende:
[..]
Of je zal maar net je vliegtuig gemist hebben
Of toch maar blij zijn met een stakingquote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:11 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan toch wel heel even een -->gevoel hebt.
Waren ze maar gaan stakenquote:1651 Reuters: Spanair, a subsidiary of Scandinavian Airlines Systems (SAS) has been struggling with high fuel prices and tough competition during an economic slowdown. It has announced it was laying off 1,062 staff and cutting routes to turn the airline around after losing $81 million in the first half of the year. Just hours before the crash, Spanair's pilots threatened to strike.
Dus...quote:VERKEERSDODEN SPANJE
De vakantiedrukte in Spanje heeft het afgelopen weekeinde aan 52 mensen het leven gekost. Tienduizenden Spanjaarden keerden terug van hun zomervakantie. Er raakten 31 mensen gewond. Het doorsnee aantal dodelijke verkeersslachtoffers in een Spaans weekeinde is ongeveer twintig. Spanje is in de Europese Unie berucht om zijn verkeersonveiligheid. Jaarlijks vallen er verscheidene duizenden doden.
Copyright: Trouw
true, de nieuwsuitzendingen staan er bol van.... 20 per weekend is daar idd normaal.quote:
Meer dan 140 doden... dat is nogal wat. Maar ja, als het in de fik vliegt, een meter af wat naar beneden stort en uit elkaar spat, met overal kerosine, dat helpt nooit.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.elmundo.es/elmundo/2008/08/20/espana/1219237335.html
"Grappig" altijd van die relativeerders.quote:
Je kunt wel eindeloos blijven herhalen maar er is op dit moment gewoon geen nieuws. Als er nieuws is, zal CNN dit echt wel melden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:44 schreef Denewar het volgende:
Wat een drama zeg!
Raar dat er nog geen persbericht is geweest, met van de landingsbaan afgeschoten o.i.d.
meestal zijn daar wel snel mee, om speculaties tegen te gaan. Ik vind het een raar ongeluk.
CNN gaat alweer naar gewone programmering. Echt soms begrijp ik dat niet. Als Obama een scheet laat, is het gekkenhuis daar.
Ik kijk wel Skynews
Idd, zie het ook. En ik ben benieuwd hoeveel van die 26 het gaan overleven...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:49 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
CNN had het net over 26 overlevenden van 172 inzittenden...
Zeg schele teringhond... ik post alles wat ik wil en wat relevant is. Jammer voor jou dat vele doden in het verkeer compleet onschuldig zijn aan de gebeurtenis en dat het aantal zwaargewonden nog een faktor 10 hoger is.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Grappig" altijd van die relativeerders.
Jammer voor je, is er bij een verkeersongeluk vaak ook de eigen factor van belang (te hard rijden, met alcohol op achter het stuur, etc.). Bij een vliegtuigcrash als dit, ben je een compleet onschuldige die de dupe wordt van een vreselijk ongeluk.
Maar voor jou voelt het vast lekker om de boel op te "fleuren" met Spaanse verkeersdoden...
Loser.
Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt, want een MD-82 heeft in totaal 7 uitgangen. 4 aan de linker kant en 3 aan de rechter kant.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:06 schreef Big_Yin het volgende:
Een oog getuige die foto's had opgestuurd naar de BBC gaf aan dat het toestel op zijn linker kant is terecht gekomen en dat daar 3 van de 4 uitgangen zitten.
Niets aparts hoor. De meeste ongevallen vinden plaats tijdens of net na het opstijgen. De motoren krijgen het tijdens het opstijgen het zwaarst te voorduren.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:19 schreef Denewar het volgende:
het is wel een heel apart geval bij het opstijgen, de linkermotor vatte vlam....
Hoe is het precies relevant dan? Wat heeft de verkeersveiligheid in een land te maken met een vliegtuigongeluk?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:17 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Zeg schele teringhond... ik post alles wat ik wil en wat relevant is. Jammer voor jou dat vele doden in het verkeer compleet onschuldig zijn aan de gebeurtenis en dat het aantal zwaargewonden nog een faktor 10 hoger is.
Misschien dat ze het alleen over de nood uitgangen hebben.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:18 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt, want een MD-82 heeft in totaal 7 uitgangen. 4 aan de linker kant en 3 aan de rechter kant.
Aan beide kanten zitten 2 nood uitgangen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:29 schreef Big_Yin het volgende:
[..]
Misschien dat ze het alleen over de nood uitgangen hebben.
Ik heb niet gekeken verder hoeveel uitgangen dat toestel heeft.
De nieuwszenders zijn ramptoeristen. Vandaag een hype, morgen oud nieuws. En ze blijven live uitzenden zolang het rookt. Het is goed om een en ander in een vergelijkend (in dit geval Spaans) kader te trekken. Niet om het te bagataliseren maar om niet schouderophalend voorbij te gaan aan diegenen die we en dat op pagina 11 terugvinden omdat deelname aan wegverkeer blijkbaar eigen risico is geworden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:26 schreef Strani het volgende:
[..]
Hoe is het precies relevant dan? Wat heeft de verkeersveiligheid in een land te maken met een vliegtuigongeluk?
Ik vind het wel meevallen met de verkeersveiligheid hier in Spanje. Getallen zijn soms wat te mathematisch.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 19:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De nieuwszenders zijn ramptoeristen. Vandaag een hype, morgen oud nieuws. En ze blijven live uitzenden zolang het rookt. Het is goed om een en ander in een vergelijkend (in dit geval Spaans) kader te trekken. Niet om het te bagataliseren maar om niet schouderophalend voorbij te gaan aan diegenen die we en dat op pagina 11 terugvinden omdat deelname aan wegverkeer blijkbaar eigen risico is geworden.
Alsof je weet welk vliegtuig het is....quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:04 schreef Loedertje het volgende:
Best bizar als je als familielid of kennis nog even staat te wachten tot het vliegtuig met je naasten gaat opstijgen en je dan plotseling ziet hoe zo'n ding in de fik vliegt.
Het is blijkbaar een wat dieper deel waar het vliegtuig in terecht is gekomen. En alleen de motoren waren blijkbaar nog goed te zien. Als het vliegtuig al in de lucht in tweeën breekt, zoals een van de simulaties laat zien, is het niet zo vreemd als er niet veel meer van over is.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:54 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is blijkbaar een wat dieper deel waar het vliegtuig in terecht is gekomen. En alleen de motoren waren blijkbaar nog goed te zien. Als het vliegtuig al in de lucht in tweeën breekt, zoals een van de simulaties laat zien, is het niet zo vreemd als er niet veel meer van over is.
En nou de alu-hoedjes weer af!
Ik weet niet genoeg van dat soort zaken om je met goede argumenten tegen te spreken maar feit blijft dat er veel te veel mensen bij betrokken zijn. Na nog even wat nagelezen te hebben concludeer ik dat er nog wel degelijk delen van het vliegtuig 'heel' waren want er zijn brandweermensen naar binnen gegaan (zeer onplezierige taak lijkt me).quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:57 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:
Zou het kunnen dat de crash in scene is gezet?
[ afbeelding ]
waar is het vliegtuig?
Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:00 schreef Strani het volgende:
[..]
Je moet wel reëel blijven. Waarom zou dit een complot zijn? Niemand rept zelfs maar over terrorisme, dus wat zou wie er aan hebben?
En de kerosine dan? Een vliegtuig dat net een vliegveld verlaten heeft zit meestal redelijk volgetankt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:02 schreef Strani het volgende:
Trouwens zowel New York als Amsterdam waren voornamelijk gebouwbranden, en zoals Big_Yin terecht aangaf was het hier gras.
Dit soort dingen kunnen anno 2180 nog wel gebeuren lijkt me.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:37 schreef TC03 het volgende:
Dat dit soort dingen anno 2008 nog gebeuren in West-Europa.
De ETA heeft nog nooit een dergelijke aanslag gepleegd, dus dat is echt flauwekul.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
Jij hebt teveel de dVnccode gelezen eppo.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:57 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Heb je wel eens de beelden van 9/11/01 of 4/10/92 gezien? Een neergestort vliegtuig geeft echt geen witte rook. Witte rook komt uit te schoorsteen van het Vaticaan als er een nieuwe paus gekozen is.
Je bent niet goed op de hoogte. Dat waren treinen en geen metros. Nog altijd is niet bewezen dat die aanslagen door de ETA zijn gepleegd en zelfs als dat wel zo zou zijn, waar ligt dan de vergelijking met deze? Die treinen waren toch duidelijk te zien?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Spanje zit nog steeds met de ETA in haar maag. De aanslagen op metrotreinen waren ook in Madrid.
Dat kan dan nog wel even duren, want dat lijkt me gezien de berichten verdomd moeilijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:12 schreef Strani het volgende:
Ik denk inderdaad dat eerst iedereen geïdentificeerd moet worden voor ze met passagiers-gegevens naar buitenkomen.
De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:05 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Precies de ETA heeft nooit geprobeerd om veel slachtoffers te maken. Zij richten zich op specifieke mensen en niet op willekeurige burgers.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:28 schreef KinkyGiraf het volgende:
[..]
De ETA zou nooit achter een dergelijke aanslag zitten, als het een aanslag zou zijn. Zij hebben een totaal andere werkwijze dan bv. Al Qaida. ETA waarschuwt voorafgaand aan een bommelding waardoor er erg weinig of vaak geen slachtoffers vallen maar er enkel schade (en angst?) wordt veroorzaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |