Die hebben beide goede banden met Rusland, geloof ik.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:46 schreef EricT het volgende:
en die andere landen in de regio, wat vinden armenie en azerbajian?
Volgens mij hebben die zelf interne problemen zatquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:46 schreef EricT het volgende:
en die andere landen in de regio, wat vinden armenie en azerbajian?
jepsquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:45 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Mja heeft waarschijnlijk te maken met de oliepijpleidingen daar...
Dat reisbureau heeft er straks weer een bestemming bij, aangezien Rusland een stuk land ter grootte van 1.5 x Luxemburg 'erbij krijgt'quote:
Separatisten zijn over het algemeen de groepen die de schuld krijgen toegeschoven. Echter in Indonesie is men er (zoals het er naar uit ziet) een separatistisch conflict wat al sinds de Nederlandse tijd sluimerde te kunnen afronden. Vreedzaam.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:54 schreef Monidique het volgende:
Zoals ik al zei:
O? Zijn de separatisten begonnen? En als dat het geval is, betekent dat dat je een hele oorlog moet voeren of zou het beleid van de afgelopen twintig jaar misschien niet verstandiger zijn? Ja, dat is een retorische vraag.
bedanktquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:55 schreef BadBadPresident het volgende:
Armenia - The Armenian Foreign Ministry said Yerevan is closely monitoring the situation and urging the conflicting parties to call a halt to military operations. "We are certainly concerned about the situation and hope that a solution will be found very quickly," Deputy Foreign Minister Gegham Gharibjanian told RFE/RL. "We hope that the parties will make maximum efforts to quickly stop bloodshed and find peaceful solutions to contentious issues," he said.[118]
Azerbaijan - A spokesman for the Azeri Foreign Ministry, Khazar Ibrahim, said that the Georgian actions were in accord with international law and that Azerbaijan recognizes the territorial integrity of Georgia.[119]
Volgens de wiki
Geen idee. Maar inderdaad, vreedzaam. Georgië besloot het niet vreedzaam te doen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:58 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Separatisten zijn over het algemeen de groepen die de schuld krijgen toegeschoven. Echter in Indonesie is men er (zoals het er naar uit ziet) een separatistisch conflict wat al sinds de Nederlandse tijd sluimerde te kunnen afronden. Vreedzaam.
Volgens de wiki zijn er dus verschillende kleine schermutselingen geweest tussen de seperatisten en Georgië al vanaf 1 augustus. Waardoor Georgië uiteindelijk meer materieel en troepen naar de regio stuurde. Dit alles staat dus in de Wiki bij kopje 1-7 August. Daar zie je ook dat Saakashvili oproept tot wapen stilstand maar blijkbaar wordt daar niks mee gedaan door Rusland, of door Georgië, of door beide. Desalniettemin is daarna dus de havenstad in Georgië gebombardeerd beetje buiten porportioneel lijkt mij..quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:54 schreef Monidique het volgende:
Zoals ik al zei:
O? Zijn de separatisten begonnen? En als dat het geval is, betekent dat dat je een hele oorlog moet voeren of zou het beleid van de afgelopen twintig jaar misschien niet verstandiger zijn? Ja, dat is een retorische vraag.
Door Georgië met name. Die wapenstilstand was een wassen neus.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:01 schreef BadBadPresident het volgende:
Daar zie je ook dat Saakashvili oproept tot wapen stilstand maar blijkbaar wordt daar niks mee gedaan door Rusland, of door Georgië, of door beide.
Tsja. Lijkt mij ook. Maar alles in een oorlog is buitenproportioneel.quote:Desalniettemin is daarna dus de havenstad in Georgië gebombardeerd beetje buiten porportioneel lijkt mij..
Duidelijk te merken nuquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Geen idee. Maar inderdaad, vreedzaam. Georgië besloot het niet vreedzaam te doen.
grondgebied.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:01 schreef weirdmv het volgende:
welke belang heeft Georgië erbij om Zuid-Ossetië te beschermen tegen Rusland?
Ohja? Ik neem aan dat je op Aceh doelt maar dat is absoluut niet een sluimerend conflict er zijn tienduizenden doden gevallen aan beide kanten. Of doel je op Papua met 200.000 doden? Of Timor met 250.000 doden? Of Maluku ~ 40.000-80.000 doden? Of Sulawesi? Of Borneo? etc etcquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:58 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Separatisten zijn over het algemeen de groepen die de schuld krijgen toegeschoven. Echter in Indonesie is men er (zoals het er naar uit ziet) een separatistisch conflict wat al sinds de Nederlandse tijd sluimerde te kunnen afronden. Vreedzaam.
Nouja het is hun grondgebied dus gezichtsverlies als je dat niet in de hand zou houden. Saakashvili heeft beloofd om Georgië te verenigen. In tussentijd heeft Rusland de seperatisten getraind en Rusland heeft ze Russische paspoorten gegeven, wat opzichzelf al niet kan/mag. Waardoor de situatie is verslechterd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:01 schreef weirdmv het volgende:
En waarom door Georgië? ze hadden het hele gebied al onder controle totdat Rusland dus binnenviel. Saakashvili wilde voorkomen dat het verder uitliep. Het blijft Georgisch grongebied.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
Door Georgië met name. Die wapenstilstand was een wassen neus.
[..]
Tsja. Lijkt mij ook. Maar alles in een oorlog is buitenproportioneel.
Maar met name Frankrijk en Duitsland waren vooral beducht over de reactie van Rusland op Georgische toetreding.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uh... De NAVO wilde Georgië niet bij de NAVO. En ja, er kwam oorlog... begonnen door Georgië. Saakashvili heeft gegokt. En verloren.
ik ken je standpunt over Indonesie, dus daar ga ik hier geen moment met je over in discussie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:07 schreef EricT het volgende:
[..]
Ohja? Ik neem aan dat je op Aceh doelt maar dat is absoluut niet een sluimerend conflict er zijn tienduizenden doden gevallen aan beide kanten. Of doel je op Papua met 200.000 doden? Of Timor met 250.000 doden? Of Maluku ~ 40.000-80.000 doden? Of Sulawesi? Of Borneo? etc etc
Sorry hoor maar om Indonesie nou als voorbeeld te nemen schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat.
Seperatisten worden in Indonesie uitgemaakt voor alles behalve mensen. Lees maar eens nieuwsberichten over de strijd in Papua er wordt dan een onderscheid gemaakt wat slachtoffers betreft tussen soldaten mensen en opstandelingen
Het gaat er vooral om, Zuid-Ossetië weer onder Georgische invloedssfeer te brengen. Officieel is Zuid-Ossetië deel van Georgië maar de regio is al jarenlang van de rest van het land afgesloten, de facto onafhankelijk, het was vrijwel onmogelijk om Zuid-Ossetië vanuit Georgië binnen te komen. Ongeveer hetzelfde geldt voor de regio Abchazië in het noordwesten van het land.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:01 schreef weirdmv het volgende:
dan vind ik sluimerend een verkeerd woord. Sluimerend insinueert een conflict waarbij er weinig gevochten wordt doch nog steeds aanwezig is. En dat is in het geval van Aceh absoluut niet het gevalquote:
Ja. En Jaap is net zoveel NAVO als Frankrijk en Duitsland. De NAVO wilde Georgië er niet bij. Er is over vergaderd, en Georgië is geen lid. Dat heeft ongetwijfeld te maken met Ruslands brandstofleveranties, maar het heeft ook te maken met juist dit: oorlog. Natuurlijk, het is heel leuk om heel veel vriendjes te hebben, maar aan Georgië heeft de NAVO niets. Het heeft drie opstandige regio's, het heeft ruzie met Rusland. Het zou onzinnig te zijn Georgië bij de NAVO te betrekken, het heeft niets te maken met het verdedigen van andere NAVO-landen. De NAVO is er om de lidstaten te beschermen, niet om de lidstaten in een oorlog met Rusland te betrekken. Terecht dat Georgië geen NAVO-lid is, maar hoe dan ook, het was de NAVO die besloot Georgië (vooralsnog) geen lid te maken. Heeft dat te maken met Rusland? Well, duh... Maar zo werkt het.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:12 schreef damian5700 het volgende:
Maar met name Frankrijk en Duitsland waren vooral beducht over de reactie van Rusland op Georgische toetreding. Zij vonden een goede relatie met Rusland en stabiele energieprijzen net iets belangrijker dan uitbreiding van de NAVO. Maar dat wil niet zeggen, dat de NAVO hen er niet bij wilde hebben. Jaap de Hoop Scheffer wilde ze erbij hebben, de Amerikanen, Groot Brittannië.
Volgens mij was dat niet de reden.quote:Bovendien is de uiteindelijke reden van afwijzing, Georgië zou militair 'er nog niet klaar voor zijn' kolder, aangezien het leger van Albanië natuurlijk ook vrij weing voorstelt.
de mensen in dat gebied, luisteren niet, hebben zich afgesloten van Georgië, hebben Russische paspoorten, hebben een eigen systeem en hebben eigenlijk niks.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het gaat er vooral om, Zuid-Ossetië weer onder Georgische invloedssfeer te brengen. Officieel is Zuid-Ossetië deel van Georgië maar de regio is al jarenlang van de rest van het land afgesloten, de facto onafhankelijk, het was vrijwel onmogelijk om Zuid-Ossetië vanuit Georgië binnen te komen. Ongeveer hetzelfde geldt voor de regio Abchazië in het noordwesten van het land.
De Georgiërs vormen in Zuid-Ossetië een minderheid. De Ossetiërs zelf hebben vaak een Russisch paspoort (Noord-Ossetië ligt in Rusland) en er zijn in de loop der jaren al veel Zuid-Ossetiërs vanuit Georgië naar Rusland overgestoken.
Tja, ik had al zo'n vermoeden dat Rusland iets meer te bieden heeft dan Georgie...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:18 schreef Steeven het volgende:
Ook heeft de huidige Georgische president beloof dat hij Georgië weer zou verenigen onder één vlag, dus hij moet wel vechten. Ik hoorde net op CNN dat Rusland meer troepen gaat sturen en dat er speciale eenheden zouden zijn gearriveerd...
Saakashvili beloofde het volk die provincie weer te herenigen met Georgië, zoals ik net zei. Dát is het motief. Anders gaat 'ie af.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:22 schreef weirdmv het volgende:
[..]
de mensen in dat gebied, luisteren niet, hebben zich afgesloten van Georgië, hebben Russische paspoorten, hebben een eigen systeem en hebben eigenlijk niks.
dus de enige reden dat Georgië graag de controle wilt over Zuid-Ossetië is vanwege economische reden, maar zover ik weet is daar geen olie te vinden, loopt er geen belangrijke pijp en is -Zuid-Ossetië al helemaal geen grote afzetmarkt voor producten uit Georgië.
Sinds dat Saakasjvili aan de macht is (vanaf 2004 na de Rozenrevolutie waarin hij Sjevardnadze, de toen zittende president tot aftreden dwong) heeft hij de ambitie de eenheid van zijn land te herstellen. Met een ander deelgebied, Adzjarië, is dat wel gelukt, maar Saakasjvili wordt in Abchazië en Zuid-Ossetië tegengewerkt door Rusland die uiterst verbolgen zijn over de pogingen van Georgië zich te ontdoen van de Russische invloedssfeer.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:01 schreef weirdmv het volgende:
Yep, en zolang ze kleine stappen (stukje land hier, daar) maken zal niemand iets doen voor dat het echt een patsstelling is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:25 schreef Burakius het volgende:
Laten we ff eerlijk zijn. Georgië is doomed. Niemand kan Rusland tegenhouden. Niemand durft het klaar. Ze kunnen doen wat ze willen.
Denk het wel. Al was het maar om een signaal af te geven.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:24 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Had Rusland dit ook gedaan (paspoorten uitdelen, seperatisten ondersteunen) als Georgië wel lid was geworden van de NAVO?
Even snel alle economische belangen uitschakelen en als je (kleine) concurrent dan kapot is kan je je oorlog betalen met de extra orders.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:26 schreef Steeven het volgende:
Overigens lijkt het erop dat de bombardementen heftiger worden, er komen steeds meer berichten binnen van steden die onder vuur worden genomen door vliegtuigen.
Daar begon Georgie toch meequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:27 schreef Burakius het volgende:
Klote Rusland. Wanneer houden ze ooit op met hun vieze assimilatie projecten.
O, ja.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:23 schreef Xith het volgende:
Wat een shithoop daar nu zeg...
Ik pas wel op.quote:En wat gedraag je je oppeens anders, Monidique, heb je Russische familie ofzo ?
Kunnen ze dat niet anders oplossen, dan een heel land kapot bombarderen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:26 schreef Steeven het volgende:
Overigens lijkt het erop dat de bombardementen heftiger worden, er komen steeds meer berichten binnen van steden die onder vuur worden genomen door vliegtuigen.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:30 schreef Burakius het volgende:
OMG. President van Georgië zegt dat Russen etnisch huis hebben gehouden in Zuid-Ossetië! Ik geloof het wel. Vieze klote !@@!#@#
Kijk. Verhagen was ook helemaal niet van plan een harde veto te gebruiken om Georgië buiten de deur te houden, maar de invloed van Rusland is niet iets om te bagatelliseren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:17 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. En Jaap is net zoveel NAVO als Frankrijk en Duitsland. De NAVO wilde Georgië er niet bij. Er is over vergaderd, en Georgië is geen lid. Dat heeft ongetwijfeld te maken met Ruslands brandstofleveranties, maar het heeft ook te maken met juist dit: oorlog. Natuurlijk, het is heel leuk om heel veel vriendjes te hebben, maar aan Georgië heeft de NAVO niets. Het heeft drie opstandige regio's, het heeft ruzie met Rusland. Het zou onzinnig te zijn Georgië bij de NAVO te betrekken, het heeft niets te maken met het verdedigen van andere NAVO-landen. De NAVO is er om de lidstaten te beschermen, niet om de lidstaten in een oorlog met Rusland te betrekken. Terecht dat Georgië geen NAVO-lid is, maar hoe dan ook, het was de NAVO die besloot Georgië (vooralsnog) geen lid te maken. Heeft dat te maken met Rusland? Well, duh... Maar zo werkt het.
Ja, dat was het wel.quote:Volgens mij was dat niet de reden.
Albanië is lid van de NAVO.quote:Albanië hoort niet bij de NAVO.
Inderdaad, ik heb het idee dat 'ie elk moment in tranen uit kan barsten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:34 schreef BadBadPresident het volgende:
Saakashvili is best van zijn apropos...
En vluchten. Gisteren zei de Russische minister van Buitenlandse Zaken dat er sprake was van etnische zuiveringen. Ja, duh, als Zuid-Osseten vluchten voor het geweld, dan tsja, kun je spreken van etnische zuiveringen. En hetzelfde zou nu ook kunnen plaatsvinden. Maar bovenal: ik vertrouw Saakashvili niet, het is een schurk.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:33 schreef Pumatje het volgende:
[..]
etnisch zuiveren is ook bijvoorbeeld georgiers vinden en wegsturen, niet meteen denken dat ze neer worden gschoten.
O?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:33 schreef damian5700 het volgende:
Ja, dat was het wel.
Niet volgens mijn kennis, mijn geheugen, Wikipedia en de website van de NAVO.quote:Albanië is lid van de NAVO.
Ik hoorde gisteren iemand dat BBC World dit ook zou uitzenden, maar ik vind het triest dat er niks te zien is op de Nederlandse tv. CNN is ook niet alles hoor, daar vinden ze het seksschandaal van Edwards belangrijker... Maar kun je geen stream op CNN.com volgen? Ik kan het zelf niet checken want ik heb zeer brak internetquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:36 schreef Kanonskogel het volgende:
[..]
Waar kan ik online live CNN kijken of een andere zender die dit live raporteert?
Rusland wil eerst Georgië vernederen, opdat ze hun westerse aspiraties uit het hoofd zetten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:37 schreef BadBadPresident het volgende:
maar een ding snap ik niet. Hij wilt een wapenstilstand.. maar dat wilde hij gister ook al. Waarom gebeurt dat dan niet?!
CNN.com heb ik al gecheckt maar daar is de zender niet live te zien. Snap er niks van want dat hoort toch zeker wel zo.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:37 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik hoorde gisteren iemand dat BBC World dit ook zou uitzenden, maar ik vind het triest dat er niks te zien is op de Nederlandse tv. CNN is ook niet alles hoor, daar vinden ze het seksschandaal van Edwards belangrijker... Maar kun je geen stream op CNN.com volgen? Ik kan het zelf niet checken want ik heb zeer brak internet.
Bij oorlogsgeweld zijn vluchtelingenstromen haast onvermijdelijk, maar zoiets te kwalificeren als etnische zuiveringen moet er toch ook wel een systematische component aan kunnen worden gekoppeld.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
En vluchten. Gisteren zei de Russische minister van Buitenlandse Zaken dat er sprake was van etnische zuiveringen. Ja, duh, als Zuid-Osseten vluchten voor het geweld, dan tsja, kun je spreken van etnische zuiveringen. En hetzelfde zou nu ook kunnen plaatsvinden. Maar bovenal: ik vertrouw Saakashvili niet, het is een schurk.
Nee, hoor. Als het voor propagandadoeleinden praktisch is, zijn vluchtelingenstromen ook al snel etnische zuiveringen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:40 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Bij oorlogsgeweld zijn vluchtelingenstromen haast onvermijdelijk, maar zoiets te kwalificeren als etnische zuiveringen moet er toch ook wel een systematische component aan kunnen worden gekoppeld.
Inderdaadquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:41 schreef BadBadPresident het volgende:
en we gaan vrolijk verder met sport op cnn en daarna vast weer met John Edwards.
Je geheugen laat je in de steek en je ziet slecht of tikt de verkeerde zoekopdracht.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:37 schreef Monidique het volgende:
Niet volgens mijn kennis, mijn geheugen, Wikipedia en de website van de NAVO.
Valt reuze mee: http://www.nato.int/structur/countries.htmquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je geheugen laat je in de steek en je ziet slecht of tikt de verkeerde zoekopdracht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Navo
Albanië is lid van de Navo.
Van de NAVO site. Dat lidmaatschap gaat echt niet door.quote:At their Summit in Bucharest in April 2008, NATO leaders agreed that Georgia would become a member of the Alliance, and launched a period of intensive engagement with Georgia to address questions still outstanding pertaining to Georgia’s Membership Action Plan (MAP) application. Future decisions on when Georgia will move to the MAP stage and eventually to membership will be based on Georgia’s performance in implementing key reforms laid out in the IPAP.
Maar dan moet er dus bewust een bepaald plan achter zitten om een bepaalde etnische groepering in een bepaald gebied te decimeren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:42 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, hoor. Als het voor propagandadoeleinden praktisch is, zijn vluchtelingenstromen ook al snel etnische zuiveringen.
Inderdaad... een ex-presidentskandidaat wiens carriere nu voorbij is gezien dat schandaal, maar who gives a fuck. Ja, emo-Amerikanen blijkbaar. OMG ITS BIGGER THAN BILL CLINTON'S SCANDAL BECAUSE HE DENIED IT AT FIRST AN NOW HE ADMITTED IT.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:45 schreef Pumatje het volgende:
Wie the fuck is John edwards eigelijk.. wat denken ze wel niet dat dat belangrijker is dan wat er in georgie gebeurd..
goeie grutjes
Kijk eens naar de update.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
Valt reuze mee: http://www.nato.int/structur/countries.htm
Ja, ik ook.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:47 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Maar dan moet er dus bewust een bepaald plan achter zitten om een bepaalde etnische groepering in een bepaald gebied te decimeren.
Ik vind het een beetje prematuur om nu al te stellen, dat dit hier gaande is.
Kun je even een directe link geven, want ik ben wel benieuwd naar de 'key reforms laid out in the IPAP'?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:46 schreef Steeven het volgende:
[..]
Van de NAVO site. Dat lidmaatschap gaat echt niet door.
Albanië valt onder EAPC Member countries, weet niet wat dat inhoud, maar ze staan niet onder de bekende lidstaten?quote:
Ja, hier heb ik het vandaanquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:50 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Kun je even een directe link geven, want ik ben wel benieuwd naar de 'key reforms laid out in the IPAP'?
Ze zijn op zijn minst MAP, maar ik dacht dat de top in Boekarest ook daarover een definitieve besluit zou nemen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Welke update? Albanië is geen NAVO-lidstaat.
Dus deze landen komen er wellicht allemaal nog bij?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Albanie is nog geen NAVO lid. Volgend jaar april waarschijnlijk wel.
Niet dat ik weet, mijn info heb ik van de Wiki page over albanie:quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:54 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dus deze landen komen er wellicht allemaal nog bij?
Albania
Armenia
Austria
Azerbaijan
Belarus
Bosnia and Herzegovina
Croatia
Finland
Georgia
Ireland
Kazakhstan
Kyrghyz Republic
Malta
Moldova
Montenegro
Russia
Serbia
Sweden
Switzerland
the former Yugoslav Republic of Macedonia (*)
Tajikistan
Turkmenistan
Ukraine
Uzbekistan
quote:It is also a potential candidate for membership in the European Union and received a NATO membership invitation on 3 April 2008.[2] Albania is expected to formally join the 26-nation pact next April on NATO's 60th birthday.
Volgens Wikipedia wel. volgens de website van de NATO niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens Wikipedia niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Volgens Wikipedia wel. volgens de website van de NATO niet.
http://www.nato.int/issues/nato_albania/index.htmlquote:NATO Allies signed accession protocols with Albania on 9 July 2008 and the ratification process is ongoing.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:58 schreef Pumatje het volgende:
waar haal je dat vandaan??
http://www.cnn.com/2008/W(...)a.ossetia/index.htmlquote:Georgia's president says he has asked his country's parliament to announce a state of war as fiere battles with Russia military over the breakaway region on South Ossetia entered their second day.
In a speech Saturday, Mikhail Saakashvili proposed an immediate cease-fire with Russia, condemning the military action as "mass terror on a civilian population."
jeps.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
Oftewel ze zijn nog niet lid. En daarmee basta. Monidique heeft een koekje gewonnen.
Nu ook op CNN over de oorlogsverklaring.quote:* US Secretary of State Condoleezza Rice called on Russia to pull its troops out of Georgia and respect its territorial integrity
* Georgia's president said his country was withdrawing its contingent of 2,000 troops from Iraq to help deal with the crisis
* The European security organisation, the OSCE, warned that the fighting in South Ossetia could escalate into a full-scale war
* The US and the EU were reported to be sending a joint delegation to the region to seek a ceasefire and Nato said it was seriously concerned.
Wat een naar, pedant kereltje ben jij ook hè.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Als ze niets doen pakt Rusland provincie voor provincie Georgië terug door iedere keer opstandjes te instigeren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:01 schreef weirdmv het volgende:
Ik weet het, constant gelijk hebben maakt geen vrienden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:01 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat een naar, pedant kereltje ben jij ook hè.![]()
nog full-scaler-er dan het nu al is dus...quote:* The European security organisation, the OSCE, warned that the fighting in South Ossetia could escalate into a full-scale war
http://nl.wikipedia.org/w(...)_Verdragsorganisatiequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:37 schreef Monidique het volgende:
[..]
O?
[..]
Niet volgens mijn kennis, mijn geheugen, Wikipedia en de website van de NAVO.
Op zaterdag 9 augustus 2008 13:02 schreef Pumatje het volgende:quote:[quote]Op zaterdag 9 augustus 2008 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ze niets doen pakt Rusland provincie voor provincie Georgië terug door iedere keer opstandjes te instigeren.
Op deelpunten mag je jouw gelijk hebben.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik weet het, constant gelijk hebben maakt geen vrienden.
Nu zijn ze wel weer 'militair nog niet klaar', met al die verliezen die ze nu gaan lijdenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:03 schreef damian5700 het volgende:
De officiële reden van de NAVO om Georgië de wacht aan te zeggen, dat zij er militair nog niet klaar voor zijn, slaat natuurlijk nergens op, als je dus beschouwt dat Albanië bijna lid zijn van de NAVO.
Nogmaals het is de druk van Rusland die sommige landen van de NAVO niet konden weerstaan en daartoe deed besluiten Georgië vooralsnog buiten de deur te houden..
Het viel me sowieso al op dat Saakashvili steeds het woord "oorlog" in de mond nam. Ik dacht dat dat een achterhaald concept was...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:56 schreef Monidique het volgende:
Ik neem aan dat het officieel is wanneer een president zegt dat zijn land in oorlog is: NEW: Georgian president declares state of war with Russia over South Ossetia
Kun je nagaan wat er gebeurt als Albanië ten prooi valt aan Rusland.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:05 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Nu zijn ze wel weer 'militair nog niet klaar', met al die verliezen die ze nu gaan lijden
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:07 schreef Steeven het volgende:
Niemand vind het zorgwekkend dat Rusland Abchazië is binnengevallen, dat toevallig ook een afvallige provincie van Georgië is?
Nee, want ook daar zaten, volgens mij, Russen. Daarnaast heeft de leider van Abchazië gisteren al gezegd een tweede front te zullen openen. De "minister van Buitenlandse Zaken", gisteren:quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:07 schreef Steeven het volgende:
Niemand vind het zorgwekkend dat Rusland Abchazië is binnengevallen, dat toevallig ook een afvallige provincie van Georgië is?
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,570829,00.htmlquote:SPIEGEL ONLINE: Will a second front now be opened in Abkhazia?
Shamba: That depends on how the situation in South Ossetia develops. We understand very well that we Abkhazians are next in line after South Ossetia. If the situation doesn't stabilize again, then we will have to open a second front.
moah, zorgwekkend of niet, het ligt in de buurt, dus kunnen ze het beter maar direct inpikken dan een andere keer.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:07 schreef Steeven het volgende:
CNNquote:
klopt! via reuters bekend gemaakt. tsja, dat is toch even een stap verderquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:01 schreef Steeven het volgende:
Rusland zou Abghazië (hoe je het ook spelt) zijn binnen getrokken?
Ah, dat heb ik gemist.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, want ook daar zaten, volgens mij, Russen. Daarnaast heeft de leider van Abchazië gisteren al gezegd een tweede front te zullen openen. De "minister van Buitenlandse Zaken", gisteren:
[..]
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,570829,00.html
Het maakt het weer ouderwets spannendquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:10 schreef gelly het volgende:
"Grappig" natuurlijk dat Georgie nu een wapenstilstand wil, die kans hadden ze eerder en dat wezen ze af. Beetje de dronken idioot die de uitsmijter uitdaagt voor een gevecht en als dat gevecht plaatsvindt 2 tikken op z'n neus krijgt en gaat huilen of ie alsjeblieft wil stoppen.
Overigens snap ik de Russen prima dat ze nu even laten zien dat het genoeg is, geen NATO in hun achtertuin. Misschien is het voor de wereld wel beter als er weer gewoon 2 machtsblokken ontstaan.
UNITED NATIONS, August 8 -- Georgia accused Russia on Friday of expanding the South Ossetia fight to its other breakaway region, Abkhazia. During the UN Security Council's second emergency meeting, Georgian Ambassador Irakli Alasania said he had just gotten a call from his Foreign Minister describing Russian bombing of a Western port and of the Upper Kodori Valley.quote:
In Zuid-Ossetië wonen ook Georgiërs die niet zitten te wachten ineens Russisch te worden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:09 schreef Drijfzand het volgende:
Waarom heeft Georgië bij het uiteenvallen van de SU deze gebieden gekregen? In de SU waren het semi-autonome regio's. En 't is wel duidelijk dat de bevolking zich eerder Russisch dan Georgisch voelt.
Twee machtsblokken?? Heb jij de afgelopen tien jaar in een grot gewoond?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:10 schreef gelly het volgende:
Misschien is het voor de wereld wel beter als er weer gewoon 2 machtsblokken ontstaan.
Welk gedeeltje van weer begrijp je niet ?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Twee machtsblokken?? Heb jij de afgelopen tien jaar in een grot gewoond?
Tsjetjenië duurde ook een aantal jaar. Slechte vergelijking misschien want de tweede oorlog ging vrij rap en toen had Rusland dat jaren negentig-leger niet meer. Rusland heeft misschien wel een leger dat twintig keer zo sterk en groot is, maar het kan het niet helemaal inzetten. Ze hebben maar zoveel troepen in de Kaukasus. Het is ook heuvelachtig en Georgië ligt afgesloten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:15 schreef weirdmv het volgende:
Rusland is minimaal 10 keer groter
minimaal 10 keer zo sterk
minimaal 10 keer zoveel soldaten
minimaal 10 keer zoveel materiaal
zo supermacht als Rusland moet Georgië toch in een dag vloeren en verslaan?
Dat vroeg ik me dus ook af. Besef wel dat Rusland met een beperkt leger is binnen getrokken en nu versterkingen stuurt. Ik vermoed dat ze een groter pak slaag van de Georgiërs hebben gehad dan verwacht, anders waren ze allang in Tbilisi (bij wijze van).quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:15 schreef weirdmv het volgende:
Ja, en dat ze het niet doen geeft wel aan dat ze het enkel bij de provincie willen houden. Georgia lijdt gezichtsverlies en de president moet aftreden. Maar de bevolking wilde toch al van hem af, dus dat scheelt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:15 schreef weirdmv het volgende:
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:15 schreef weirdmv het volgende:
het leger van Georgië stelt toch niks voor en vooral niet omdat er zoveel mensen in Afghanistan zitten, die zijn echt nog niet thuis, dus moet het een eitje zijn voor Rusland.
Ja en nog ontkennen dat je in oorlog bent met Georgië terwijl je het land aan het platgooien bentquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:17 schreef BadBadPresident het volgende:
jesus die Rus op CNN... daar schaam je je toch voor als land. Op de vraag waarom ze buiten het conflict gebied aanvallen: het hoort bij een militaire operatie. goede reden..
Ja. Sukkels,quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:18 schreef Omaha het volgende:
Reuters: Georgia National Security Council head says Georgia may appeal for international military assistance.
Fles Vodka in de hand en oorlog voeren maar!quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:17 schreef BadBadPresident het volgende:
jesus die Rus op CNN... daar schaam je je toch voor als land. Op de vraag waarom ze buiten het conflict gebied aanvallen: het hoort bij een militaire operatie. goede reden..
Nee, want ze vallen nu ook Abchazië binnen, dat is al twee provincies. Plus, Georgië had gisteravond de provincie nog in handen, Rusland beweert dat het sinds kort in Russische handen zou zijn, dat betekent gewoon, als dat waar is (want Georgië ontkent die berichten) dat er loodzwaar gevochten is. Rusland stuurt niet voor niets versterkingen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, en dat ze het niet doen geeft wel aan dat ze het enkel bij de provincie willen houden. Georgia lijdt gezichtsverlies en de president moet aftreden. Maar de bevolking wilde toch al van hem af, dus dat scheelt.
Georgië heeft volgens mij een redelijk leger, hoewel het beste nu nog in Irak zit.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:20 schreef Steeven het volgende:
[..]
Nee, want ze vallen nu ook Abchazië binnen, dat is al twee provincies. Plus, Georgië had gisteravond de provincie nog in handen, Rusland beweert dat het sinds kort in Russische handen zou zijn, dat betekent gewoon, als dat waar is (want Georgië ontkent die berichten) dat er loodzwaar gevochten is. Rusland stuurt niet voor niets versterkingen.
Ook vaag dat ze die 2000 man uit Irak daar naar toe gaan halen. Die gasten zijn dara op een vredes missie en kunnen ze daar een beetje gaan vechten tegen die Russen. Daar zijn die gasten toch totaal niet op ingesteld?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:15 schreef weirdmv het volgende:
het leger van Georgië stelt toch niks voor en vooral niet omdat er zoveel mensen in Afghanistan zitten, die zijn echt nog niet thuis, dus moet het een eitje zijn voor Rusland.
Gewoon neutraal kan ook hoor.. blijft immers vooralsnog een ver-van-je-bed-show.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:20 schreef Pumatje het volgende:
ik weet ook niet welke kant ik kiezen moet, erg delicate kwestie
Eén van de weinige internationale reacties waarin één partij als schuldige wordt aangewezen. Iemand een verklaring waarom Zweden zo reageert? Hebben die problemen met de Russen?quote:Swedish Minister for Foreign Affairs Carl Bildt said in a statement: "The way in which the situation in South Ossetia has deteriorated is cause for profound concern. It is extremely important that all those involved show restraint and play their part in bringing about a political solution," ... "I am particularly concerned about the impact of the conflict on civilians. Georgia and Russia are dangerously close to war and there is a great risk of this spreading to other parts of the Caucasus."[139] Bildt further stated that the crisis is due to "provocations from the South Ossetian side" and that the Georgian forces are trying to "restore the constitutional order".[140] and that the Russian bombing of Georgia is "very worrying and will demand a forceful reaction from the United Nations and the European Union."
Dat klopt, 2000 veteranen zou wel prettig zijn voor ze in dit conflict. Daarnaast beschikt Georgië over moderne westerse onderdelen als oude sovjetmeuk geloof ik. En er zitten nog Amerikanen die vast wel tips geven.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Georgië heeft volgens mij een redelijk leger, hoewel het beste nu nog in Irak zit.
In Irak is het nog altijd onrustig. Nederlanders waren ook op vredesmissie en ook daar raakte poep regelmatig in de ventilator.quote:Ook vaag dat ze die 2000 man uit Irak daar naar toe gaan halen. Die gasten zijn dara op een vredes missie en kunnen ze daar een beetje gaan vechten tegen die Russen. Daar zijn die gasten toch totaal niet op ingesteld?
Een provincie die aan de zijde van de Russen staat, van binnenvallen kun je niet echt spreken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:20 schreef Steeven het volgende:
[..]
Nee, want ze vallen nu ook Abchazië binnen, dat is al twee provincies.
Er is zwaar gevochten ja, maar die versterkingen hoeven niet vervangende troepen zijn. Ze willen er denk ik gewoon genoeg troepen hebben om het te kunnen verdedigen.quote:Plus, Georgië had gisteravond de provincie nog in handen, Rusland beweert dat het sinds kort in Russische handen zou zijn, dat betekent gewoon, als dat waar is (want Georgië ontkent die berichten) dat er loodzwaar gevochten is. Rusland stuurt niet voor niets versterkingen.
Een provincie die territoriaal gezien bij Georgië hoort en waar ook Georgiërs wonen en Georgische soldaten gestationeerd zijn. Dat is wel degelijk binnen vallen en heeft niks te maken met de zogenaamde etnische zuiveringen aan de andere kant van het land.quote:Een provincie die aan de zijde van de Russen staat, van binnenvallen kun je niet echt spreken.
Gezien de staat van het Georgische leger lijkt het mij het meest logisch dat Rusland z'n tegenstander heeft onderschat en er flink van langs heeft gekregen. Anders hadden ze de provincie veel sneller bevrijdt, mocht dat al waar zijn, want alleen Russen zeggen dat ze het in handen hebben. Maar goed dat blijft gissenquote:Er is zwaar gevochten ja, maar die versterkingen hoeven niet vervangende troepen zijn. Ze willen er denk ik gewoon genoeg troepen hebben om het te kunnen verdedigen.
Saakashvili is all-in gegaan met een 2 en een 9.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:19 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Sukkels,, hadden ze eerder mogen bedenken. Inderdaad, zoals die dronken kroegganger die later zegt of ze alsjeblieft willen stoppen... Ik zou graag met die vent willen pokeren.
de russen zijn niet in oorlog met Georgië , maar op oefening, de Georgiërs zijn wel in oorlog met Rusland.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:19 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ja en nog ontkennen dat je in oorlog bent met Georgië terwijl je het land aan het platgooien bent. Woordvoerders en politici, zijn allemaal leugenaars. Ruslands ware ambitie komt echter wel boven drijven met hun laatste actie. Vredesmissie me reet. En Georgië heeft net zoveel schuld, ben geheel neutraal hier.
redelijk leger?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:23 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat klopt, 2000 veteranen zou wel prettig zijn voor ze in dit conflict. Daarnaast beschikt Georgië over moderne westerse onderdelen als oude sovjetmeuk geloof ik. En er zitten nog Amerikanen die vast wel tips geven.
[..]
In Irak is het nog altijd onrustig. Nederlanders waren ook op vredesmissie en ook daar raakte poep regelmatig in de ventilator.
Voor zo'n landje niet verkeerd naar mijn mening toch? Je moet het niet naast Nederland leggen ofzoquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:26 schreef Pumatje het volgende:
[..]
redelijk leger?
het zijn 30.000 17.000 beroepssoldaten, waarvan gegarandeerd een kwart onderhouds en logistiek personeel is.
De spullen die ze gebruiken van het westen zijn niet nieuw, en die van de soviets al helemaal niet.
Oeh, hoeveel vlieguren maken die per jaar?quote:
nee inderdaad, ik denk dat we met onze Phz2000's en 2 batalions Painf, exact hetzelfde kunnen bereiken als de Russen met al hun troepen daar nu doen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:30 schreef Steeven het volgende:
[..]
Voor zo'n landje niet verkeerd naar mijn mening toch? Je moet het niet naast Nederland leggen ofzo.
De Twitter meldt: AP: A Georgian official says that Georgian troops will withdraw from the South Ossetian capital.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:32 schreef Steeven het volgende:
Voor ik ging slapen gisteren hoopte ik stiekem dat ten tijde van m'n slaap, Rusland de provincie zou pakken en zou kappen met deze ongein. Maar nu is het moeilijk te zeggen waar dit conflict gaat stoppen. Blijkbaar als Rusland genoeg heeft veroverd.
vallen ze nu georgiers aan? Ik begin het overzicht een beetje kwijt te rakenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:31 schreef Omaha het volgende:
Abchazië laat niet over haar kant gaan:
Abkhaz Air Force gets involved in Russian-Georgian-S. Ossetian conflict, says it is conducting an operation in Kodori Valley after attack.
Ik heb even een schema gemaakt om het duidelijker te maken:quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:35 schreef EricT het volgende:
[..]
vallen ze nu georgiers aan? Ik begin het overzicht een beetje kwijt te raken
Nou hebben wij ook weer gehad!quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
De Twitter meldt: AP: A Georgian official says that Georgian troops will withdraw from the South Ossetian capital.
Wat een dwazen,.
Ben ik het wel met je eens maar het blijft Georgië (wannebe democratisch pro-westers, wil strijden voor gelijkheid etc) VS Rusland (veredelde dictactuur, corruptie, etc).quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:19 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ja en nog ontkennen dat je in oorlog bent met Georgië terwijl je het land aan het platgooien bent. Woordvoerders en politici, zijn allemaal leugenaars. Ruslands ware ambitie komt echter wel boven drijven met hun laatste actie. Vredesmissie me reet. En Georgië heeft net zoveel schuld, ben geheel neutraal hier.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik heb even een schema gemaakt om het duidelijker te maken:
[ afbeelding ]
Mooi embleem hebben ze ook:quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:31 schreef Monidique het volgende:
Toe maar, de Abkhaz Air Force...
nee ik denk eerder dat ze het aan hebben zien komen de snelheid waarmee het allemaal gebeurt geeft wel aan dat dit allemaal tot in de puntjes geplanned en waarschijnlijk ook geoefendquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:16 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me dus ook af. Besef wel dat Rusland met een beperkt leger is binnen getrokken en nu versterkingen stuurt. Ik vermoed dat ze een groter pak slaag van de Georgiërs hebben gehad dan verwacht, anders waren ze allang in Tbilisi (bij wijze van).
Whehe, goeie paint.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hoe had jij het dan graag gezien? Vertel me je strategie, internetgeneraal.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
De Twitter meldt: AP: A Georgian official says that Georgian troops will withdraw from the South Ossetian capital.
Wat een dwazen,.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Georgië noemt het terugtrekken, Rusland noemt het terugdringen. Ik denk dat het Georgische leger verslagen is in Zuid Ossetië.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hoe had jij het dan graag gezien? Vertel me je strategie, internetgeneraal.
Nou, Ringo, ik vind het dwazen omdat de Georgiërs hier ueberhaupt aan begonnen zijn, niet dat ze nu een staakt-het-vuren willen en zich terugtrekken. Maar goed, ik wil je natuurlijk niet de mogelijkheden onthouden je frustraties te uiten. Kennelijk ben je nogal boos op mij, en kan je iets niet met degelijke argumenten onderbouwen. Nou ja, dat is your loss...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
De president prees hun inlichtingendienst juist net in een persconferentie, omdat ze al maanden zeiden dat dit eraan zat te komen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:40 schreef sp3c het volgende:
ik zou op het moment trouwens even niet voor de Georgische inlichtingendienst willen werken zeg, daar gaan flinke ontslagen vallen ... als ze niet allemaal al naar het front zijn gestuurd zonder wapens
waarom hebben ze zich dan niet beter voorbereid, waarom zijn ze uberhaupt dit offensief begonnen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:41 schreef Steeven het volgende:
[..]
De president prees hun inlichtingendienst juist net in een persconferentie, omdat ze al maanden zeiden dat dit eraan zat te komen.
Terugtrekken suggereert natuurlijk dat het een vrijwillige beweging is van de Georgiers... Realistischer lijkt het me om te stellen dat ze een Russische laars in hun reet hebben zitten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ja, de OS is belangrijker blijkbaarquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:42 schreef sp3c het volgende:
ik zie nu overigens een Japans meisje dat met een Russisch judomeisje staat te gooien
verbazend hoe weinig aandacht hiervoor is
Het Georgische leger werd al een tijdje getraind door de Amerikanen, ze waren wel in voorbereiding, maar dat de Russen nu al zouden komen hadden ze niet verwacht denk ik. Daarnaast kunnen ze zich niet of moeilijk verdedigen tegen luchtaanvallen, dan heb je de oorlog sowieso al verloren. Overigens, wie er begonnen is is nog niet bewezen. Gerucht gaat ook dat separatisten, gesteund door de Russen zijn begonnen, Georgië reageerde en daarna Rusland weer.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom hebben ze zich dan niet beter voorbereid, waarom zijn ze uberhaupt dit offensief begonnen?
Wat ik gelezen heb is dat er in het noorden een tunnel is. Via die tunnel kun je eigenlijk alleen Zuid-Ossetië binnenkomen. De Georgiërs hoopten waarschijnlijk dat ze snel Zuid-Ossetië konden veroveren en de Russen lang genoeg buiten konden houden zodat de internationale gemeenschap op tijd zou oproepen tot een einde van het conflict.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:43 schreef gelly het volgende:
[..]
Terugtrekken suggereert natuurlijk dat het een vrijwillige beweging is van de Georgiers... Realistischer lijkt het me om te stellen dat ze een Russische laars in hun reet hebben zitten.
Dat denk ik ook. Of in ieder geval willen ze het niet zover laten komen dat héél Georgië door die stinkende Russen wordt bezet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:39 schreef Steeven het volgende:
Georgië noemt het terugtrekken, Rusland noemt het terugdringen. Ik denk dat het Georgische leger verslagen is in Zuid Ossetië.
kun je niet vergelijkenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:44 schreef Denewar het volgende:
Het conflict is nu even opgelost!
Echtere 1 dng even van mijn hart! Ik he het gevoel dat de georgiers dom zijn geweest! Maar als in je eigen provincie separatisten aan het werk zijn ga je daar heen om het op te lossen. Echter dat rusland ingrijpt in een eigen land kun je toch wel vraagtekens bij zetten! het zou hetzelfde als friesland raar doet en duitsldan grijpt in bij ons....
De westerse berichtgeving meldt echt dat separatisten aanvallen uitvoerden, waarna Georgië reageerde met een tegenaanval. Daarna begon Rusland te miepen over etnische zuivering en waren de poppen aan het dansen. Of dat betrouwbaar is weet ik niet, dat zullen we ook nooit weten. Beide partijen waren elkaar aan het uitlokken. Georgië startte een offensief tegen de separatisten, niet tegen het Russische 58e leger.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
kun je niet vergelijken
die seperatisten zijn niet gister begonnen, dit conflict is zo'n beetje even oud als Georgie zelf, dan vraag ik me af waarom dat voor Georgie nu ineens reden is om een grootschalig offensief te beginnen
beter voorbeeld (nog steeds niet heel erg goed) is als bijvoorbeeld de Walen in Belgie naar de wapens grijpen en Vlaanderen proberen te bezetten, reken maar dat Nederland zich daar in gaat mengen
gaat dit nog iets uit maken? of is het over en uit voor Georgië?quote:Staat van oorlog
Het Georgische parlement heeft ondertussen ingestemd met het verzoek van president Michail Saakasjvili om de "staat van oorlog" uit te roepen. De noodtoestand is de komende vijftien dagen van kracht.
De staat van beleg betekent dat de macht in het land in handen van de militaire gezagshebbers komt. Daarnaast worden burgerlijke wetten geschorst en burgerlijke vrijheden aan banden gelegd.
quote:Abchazië
Rusland is begonnen met het bombarderen van Georgische doelen in Abchazië. Dat heeft de publieke omroep van Georgië zaterdag gemeld.
"De Russische luchtmacht bombardeert momenteel de dorpen Sakeni en Lager Kvaktsjara in het noorden van de afvallige regio", aldus de presentator.
Dat de Amerikanen ze een beetje trainen wil nog niet automatisch zeggen dat ze goed voorbereid waren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:44 schreef Steeven het volgende:
[..]
Het Georgische leger werd al een tijdje getraind door de Amerikanen, ze waren wel in voorbereiding, maar dat de Russen nu al zouden komen hadden ze niet verwacht denk ik. Daarnaast kunnen ze zich niet of moeilijk verdedigen tegen luchtaanvallen, dan heb je de oorlog sowieso al verloren. Overigens, wie er begonnen is is nog niet bewezen. Gerucht gaat ook dat separatisten, gesteund door de Russen zijn begonnen, Georgië reageerde en daarna Rusland weer.
Wie zegt dat je een kant moet kiezen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:20 schreef Pumatje het volgende:
ik weet ook niet welke kant ik kiezen moet, erg delicate kwestie
Of zoals de Wikipedia zegt:quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:48 schreef sp3c het volgende:
die seperatisten zijn niet gister begonnen, dit conflict is zo'n beetje even oud als Georgie zelf
http://en.wikipedia.org/w(...)an-Ossetian_conflictquote:The modern-day South Ossetia was annexed by Russia in 1801, along with Georgia proper, and absorbed into the Russian Empire. Following the Russian Revolution, South Ossetia became a part of the Menshevik Georgian Democratic Republic, while the north became a part of the Terek Soviet Republic. The area saw a series of Ossetian rebellions during which claims for independence were made. The Georgian government accused Ossetians of cooperating with Bolsheviks. According to Ossetian sources about 5,000 Ossetians were killed and more than 13,000 subsequently died from hunger and epidemics.[15]
The Soviet Georgian government established by the Russian 11th Red Army in 1921 created the South Ossetian Autonomous Oblast (i.e., district) in April 1922. Although the Ossetians had their own language (Ossetian), Russian and Georgian were administrative/state languages.[16] Under the rule of Georgia's government during Soviet times, it enjoyed some degree of autonomy including speaking the Ossetian language and teaching it in schools.[16]
(...)
The tensions in the region began to rise amid the rising nationalism among both Georgians and Ossetians in 1989. Prior to this, the two communities of the South Ossetian Autonomous Oblast of Georgian SSR had been living in peace with each other except for the 1918-1920 events. Both ethnicities have had a high level of interaction and high rates of intermarriages.
The influential South Ossetian Popular Front (Ademon Nykhas) was created in 1988. On 10 November 1989, the South Ossetian regional council asked the Georgian Supreme Soviet for the region to be upgraded to that of "autonomous republic". In 1989 the Georgian Supreme Soviet established Georgian as the principal language countrywide.[15]
The Georgian Supreme Soviet adopted a law barring regional parties in summer 1990. This was interpreted by Ossetians as a move against Ademon Nykhas and led to Ossetians proclaiming South Ossetia a Soviet Democratic Republic[17], fully sovereign within the Union of Soviet Socialist Republics (USSR). Ossetians boycotted subsequent Georgian parliamentary elections and held their own contest in December. The Georgian government headed by Zviad Gamsakhurdia declared this election illegitimate and abolished South Ossetia's autonomous status altogether on 11 December, 1990.[15]
Violent conflict broke out towards the end of 1991 during which many South Ossetian villages were attacked and burned down as were Georgian houses and schools in Tskhinvali, the capital of South Ossetia. As a result, approximately 1,000 died and about 100,000 ethnic Ossetians fled the territory and Georgia proper, most across the border into North Ossetia. A further 23,000 ethnic Georgians fled South Ossetia and settled in other parts of Georgia.[18] Many South Ossetians were resettled in uninhabited areas of North Ossetia from which the Ingush had been expelled by Stalin in 1944, leading to conflicts between Ossetians and Ingush over the right of residence in former Ingush territory.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:44 schreef Denewar het volgende:
Het conflict is nu even opgelost!
Echtere 1 dng even van mijn hart! Ik he het gevoel dat de georgiers dom zijn geweest! Maar als in je eigen provincie separatisten aan het werk zijn ga je daar heen om het op te lossen. Echter dat rusland ingrijpt in een eigen land kun je toch wel vraagtekens bij zetten! het zou hetzelfde als friesland raar doet en duitsldan grijpt in bij ons....
hoe dan ook, het is wel duidelijk dat de Georgiers dat 58ste leger niet aan hebben zien komen en dat was mijn puntquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:50 schreef Steeven het volgende:
[..]
De westerse berichtgeving meldt echt dat separatisten aanvallen uitvoerden, waarna Georgië reageerde met een tegenaanval. Daarna begon Rusland te miepen over etnische zuivering en waren de poppen aan het dansen. Of dat betrouwbaar is weet ik niet, dat zullen we ook nooit weten. Beide partijen waren elkaar aan het uitlokken. Georgië startte een offensief tegen de separatisten, niet tegen het Russische 58e leger.
Hey, die Walen kunnen we wel alleen aan hoor.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
kun je niet vergelijken
die seperatisten zijn niet gister begonnen, dit conflict is zo'n beetje even oud als Georgie zelf, dan vraag ik me af waarom dat voor Georgie nu ineens reden is om een grootschalig offensief te beginnen
beter voorbeeld (nog steeds niet heel erg goed) is als bijvoorbeeld de Walen in Belgie naar de wapens grijpen en Vlaanderen proberen te bezetten, reken maar dat Nederland zich daar in gaat mengen
Niet door Rusland hoor. Die verdedigen alleen maar.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:53 schreef Pumatje het volgende:
[..]
opgelost?
15 min geleden is er de oorlog verklaard.
Nogmaals, dom of niet van Saakasjvili, Rusland reageert buitenproportioneel in deze kwestie en toont alleen maar aan dat ze alle mogelijke middelen willen inzetten om hun buurlanden (tegen wie ze toch al een diepe wrok koesteren omdat de ettertjes in het recente verleden niet naar de Grote Russische Muil hebben willen luisteren) te downgraden. Rusland is de grote kwaaie terriër die de hele regio in een angstgreep houdt. Dan kan je wel lekker pedant gaan zeggen, ja dan had je die hond ook niet moeten uitdagen zoals Georgië deed -- maar het blijft een hond, een smerig en gevaarlijk beest.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:40 schreef Monidique het volgende:
Nou, Ringo, ik vind het dwazen omdat de Georgiërs hier ueberhaupt aan begonnen zijn, niet dat ze nu een staakt-het-vuren willen en zich terugtrekken. Maar goed, ik wil je natuurlijk niet de mogelijkheden onthouden je frustraties te uiten. Kennelijk ben je nogal boos op mij, en kan je iets niet met degelijke argumenten onderbouwen. Nou ja, dat is your loss....
Ze hadden zich anders compleet ingegraven in die provincie. Dat ze zijn weggedreven wil niet zeggen dat ze niet voorbereidt waren. Ik ben het wel deels met je eens, gezien de emotionele reacties van Saakashvili en hun ambassadeur bij de VN. Ik denk dat ze Rusland wel onderschat hebben in wat ze zouden doen en dat ze teleurgesteld zijn dat blijkt dat ze helemaal geen vrienden hebben in de wereld. Maar compleet verrast zijn ze ook niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoe dan ook, het is wel duidelijk dat de Georgiers dat 58ste leger niet aan hebben zien komen en dat was mijn punt
Dat kan niet, Watt is een eenheid van energie per seconde. (Zoals liter per seconde)quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:42 schreef JohnDope het volgende:
[..]
10 minuten fietsen op de hometrainer en je hebt al 200 watt energie (exclusief CO2 uitstoot) verbruikt.
Ik vraag me af wanneer ze die apparaten gaan verbieden
Bron? Op CNN en de BBC staat niks over een einde van het conflict.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:56 schreef weirdmv het volgende:
er word nu gemeld dat de oorlog voorbij is!!!
Je kan het de Russen toch niet kwalijk nemen dat ze geen NATO-staten in hun achtertuin willen hebben ?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:56 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nogmaals, dom of niet van Saakasjvili, Rusland reageert buitenproportioneel in deze kwestie en toont alleen maar aan dat ze alle mogelijke middelen willen inzetten om hun buurlanden (tegen wie ze toch al een diepe wrok koesteren omdat de ettertjes in het recente verleden niet naar de Grote Russische Muil hebben willen luisteren) te downgraden. Rusland is de grote kwaaie terriër die de hele regio in een angstgreep houdt. Dan kan je wel lekker pedant gaan zeggen, ja dan had je die hond ook niet moeten uitdagen zoals Georgië deed -- maar het blijft een hond, een smerig en gevaarlijk beest.
nou wij zullen Antwerpen wel weer willen bezetten neem ik aanquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:54 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Hey, die Walen kunnen we wel alleen aan hoor.
Die staat van oorlog is beetje anders in Georgie, volgens mij worden burgerlijke vrijheden niet aan banden gelegd zoiets zei die presidente netquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:51 schreef weirdmv het volgende:
[..]
gaat dit nog iets uit maken? of is het over en uit voor Georgië?
[..]
edit er word nu op de Russische tv(ik heb net gebeld met vrienden die in Rusland wonen) gemeld dat de oorlog is gewonnen en voorbij is.
Rusland heeft de provincie ingenomen, Georgie heeft verlorenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:57 schreef Pumatje het volgende:
Wel door Georgië.. of Rusland dat nu accepteert of niet maakt me volgens mij niet echt uit.
Maar hoezo opgelost? wat is er opgelost?
snap niet dat iemand zoiets post zonder een bron, is nogal hak op de tak
Ja, precies, ik had beter even kunnen toevoegen dat "Rusland een imperialistisch land dat asociale methoden gebruikt" is. Ik had beter wat genuanceerder kunnen zijn. Dat rottig anti-Georgisme van me toch...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:56 schreef Ringo het volgende:
Dan kan je wel lekker pedant gaan zeggen, ja dan had je die hond ook niet moeten uitdagen zoals Georgië deed -- maar het blijft een hond, een smerig en gevaarlijk beest.
Russische tv zenderquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:58 schreef Steeven het volgende:
[..]
Bron? Op CNN en de BBC staat niks over een einde van het conflict.
Ik kan me voorstellen, dat een aantal oud-Sovjetrepublieken eindelijk onder de Russische invloedsfeer vandaan willen komen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:58 schreef gelly het volgende:
[..]
Je kan het de Russen toch niet kwalijk nemen dat ze geen NATO-staten in hun achtertuin willen hebben ?
Hoe kan er een einde zijn als er nog steeds wordt gevochten in Ossetië?quote:
de russen claimen de overwinning en de terugtrekking van Georgië.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:02 schreef Steeven het volgende:
[..]
Hoe kan er een einde zijn als er nog steeds wordt gevochten in Ossetië?
toch werden de reserves pas opgeroepen na de Russen de hoofdstad hadden ingenomenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:56 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ze hadden zich anders compleet ingegraven in die provincie. Dat ze zijn weggedreven wil niet zeggen dat ze niet voorbereidt waren. Ik ben het wel deels met je eens, gezien de emotionele reacties van Saakashvili en hun ambassadeur bij de VN. Ik denk dat ze Rusland wel onderschat hebben in wat ze zouden doen en dat ze teleurgesteld zijn dat blijkt dat ze helemaal geen vrienden hebben in de wereld. Maar compleet verrast zijn ze ook niet.
Er is pas een einde als Georgië en Rusland een wapenstilstand afspreken lijkt mij.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:03 schreef weirdmv het volgende:
[..]
de russen claimen de overwinning en de terugtrekking van Georgië.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:02 schreef Steeven het volgende:
[..]
Hoe kan er een einde zijn als er nog steeds wordt gevochten in Ossetië?
Achtertuin? Wij hebben toch ook de Russen in onze "achtertuin"? Georgië is een zelfstandige staat en mag dus ook zelf beslissen bij welke partij het zich aansluit. Dat Rusland niet blij is met een eventueel NAVO-lidmaatschap van Georgië, rechtvaardigt toch nog geen militaire acties, of een dreiging daarmee? De sovjet-tijd is voorbij, jammer voor jou maar helaas, ik geloof niet dat Rusland nog iets te zeggen heeft over met wie hun buurlanden willen samenwerken op economisch, politiek of militair gebied.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:58 schreef gelly het volgende:
[..]
Je kan het de Russen toch niet kwalijk nemen dat ze geen NATO-staten in hun achtertuin willen hebben ?
Oh, dat zekerquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
toch werden de reserves pas opgeroepen na de Russen de hoofdstad hadden ingenomen
maar ik weet niet zo heel veel van dit conflict ik haal alles van CNN (nu ja van internet) maar aan de hand van de reacties van die politici en de snelheid waarmee dit alles aan Russische kant gebeurt is denk ik toch dat er mensen binnen de inlichtingendienst ontslagen gaan worden
Haha goeiequote:
Uiteraard, maar je willen aansluiten bij de NATO is dan weer gelijk het andere uiterstequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen, dat een aantal oud-Sovjetrepublieken eindelijk onder de Russische invloedsfeer vandaan willen komen.
georgie is afgemaakt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:03 schreef Steeven het volgende:
[..]
Er is pas een einde als Georgië en Rusland een wapenstilstand afspreken lijkt mij.
Ja, wees er maar trots opquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:05 schreef weirdmv het volgende:
[..]
georgie is afgemaakt.![]()
ze gaan met de staart tussen hun benen naar huis![]()
Het is slechts een middel om lid te worden van de E.U., het uiteindelijke doel van Saakasjvili en Georgië.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:04 schreef gelly het volgende:
[..]
Uiteraard, maar je willen aansluiten bij de NATO is dan weer gelijk het andere uiterste
Over of niet, als de Russische televisie dat nu al meldt, zullen ze ongetwijfeld door blijven gaan tot ze hun zin hebben.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:58 schreef Steeven het volgende:
[..]
Bron? Op CNN en de BBC staat niks over een einde van het conflict.
Rusland fanboyquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:05 schreef weirdmv het volgende:
[..]
Het zou best kunnen hoor, ze hebben westerse apparatuur aangeschaft.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:07 schreef sp3c het volgende:
ik zie steeds een Georgisch pantserwagentje op CNN met volgens mij een granaatwerper erop (zit een schild voor dus het is niet duidelijk) wat heel erg lijkt de Franse VBL maar het niet is
iemand enig idee?
En dat is goed omdat ..................... ?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:05 schreef weirdmv het volgende:
[..]
ja maar het is het niet, hij is te dikquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:08 schreef Steeven het volgende:
[..]
Het zou best kunnen hoor, ze hebben westerse apparatuur aangeschaft.
Terecht natuurlijk als de soevereiniteit van de natie op deze wijze wordt geschonden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:07 schreef Steeven het volgende:
Georgische parlement heeft het verzoek van de president goedgekeurd, Georgië is officieel in oorlog.
Ik heb nik met Rusland, laat staan met de Sovjet-Unie, dus laat dat soort opmerkingen maar achterwege. Het lijkt mij wel gezond dat de NATO niet overal maar vage bondgenoten in het oostblok gaat neerzetten puur uit strategische overwegingen. De VS begonnen bijna een fullscale oorlog toen de Sovjets dat in de jaren 60 ook probeerden met Cuba.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:04 schreef Ringo het volgende:
[..]
De sovjet-tijd is voorbij, jammer voor jou maar helaas,
De vijfde.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:09 schreef aardbeien1 het volgende:
Begin van een Derde Wereldoorlog ?
Georgie kan nog niet lid worden omdat het gebieden heeft waarover het geen controle heeft, pas als dat opgelost is kan het eventueel lid worden van de NAVO, en aangezien Rusland daar helemaal geen zin in heeft (omdat dat betekent dat er nog meer Westerse troepen aan zijn grenzen worden gestationeerd) steunt Rusland Abchazie en Zuid-Ossetiequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:12 schreef damian5700 het volgende:
Bovendien is de uiteindelijke reden van afwijzing, Georgië zou militair 'er nog niet klaar voor zijn' kolder, aangezien het leger van Albanië natuurlijk ook vrij weing voorstelt.
Nee, het was simpelweg de Russische druk die menigeen niet kon weerstaan.
Hee, wat voor andere keus hebben ze? Bij Medvedev aankloppen? "Sorry gast, we hebben 200 jaar onder Russisch juk mogen leven en zijn pas 20 jaar onafhankelijk, maar misschien dat we... een pactje kunnen sluiten? Kunnen we wat soldaten van jullie lenen, als bescherming tegen het EU-imperialisme?"quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:04 schreef gelly het volgende:
Uiteraard, maar je willen aansluiten bij de NATO is dan weer gelijk het andere uiterste
Denk het niet, er spelen teveel belangen. EU is afhankelijk van Russische energie, dus zullen zich afzijdig houden. Rusland is afhankelijk van Europese know how en geld, dus die twee partijen hebben elkaar economisch in de houdgreep. Alleen de VS kan hier wat aan doen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:09 schreef aardbeien1 het volgende:
Begin van een Derde Wereldoorlog ?
Dit bedoel jequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:05 schreef weirdmv het volgende:
[..]
http://en.rian.ru/world/20080809/115919037.htmlquote:
World
Russia says Georgian forces expelled form S.Ossetian capital
13:53 | 09/ 08/ 2008
Print version
MOSCOW, August 9 (RIA Novosti) - Russia's peacekeeping command said on Saturday the country's troops have driven Georgian forces from the capital of the separatist republic of South Ossetia.
"Tskhinvali has been fully liberated," a spokesman said.
The city has suffered major destruction since the start of Georgia's ground and air onslaught that began early on Friday. Russia says 1,500 people have so far died in the violence, and 30,000 South Ossetians have fled across the border into Russia.
Chief of Government Staff Sergei Sobyanin told Russian President Dmitry Medvedev at a meeting in the Kremlin earlier on Saturday that "a real humanitarian catastrophe" is developing.
South Ossetian Prime Minister Yury Morozov confirmed that the city is now under the control of Russian troops, but warned that the death toll may rise.
He told Russian TV channel Vesti-24 that thousands of people have been injured, and that numerous residents remain trapped under the rubble of bombed-out buildings, making it difficult to assess the number of fatalities.
Medvedev announced earlier that the country's troops had begun a military operation in South Ossetia to force Georgian troops to cease violence.
Paratroopers from Russia's Ivanovo, Moscow and Pskov airborne divisions have been sent to Tskhinvali, and international news agencies have reported Russian air strikes on the Georgian town of Gori, near South Ossetia, the Black Sea port of Poti, and on two military bases.
The current conflict is a culmination of years of tensions between Russia and Georgia, which has accused Russia of trying to annex South Ossetia along with another rebel region, Abkhazia.
The pro-Western leaderships in Georgia, along with ex-Soviet Ukraine, have angered Moscow in recent years with their efforts to gain NATO membership. Russia's Foreign Ministry accused Ukraine on Saturday of encouraging Georgia to launch an offensive against South Ossetia.
"The Ukrainian state, which has in recent times been misguidedly arming the Georgian army, and in so doing directly encouraging the Georgian leadership to engage in intervention and ethnic cleansing in South Ossetia, has no moral right to preach to others, let alone to seek a role in regulating the conflict," the ministry said in a statement.
omdat de relatie toch niet meer hersteld kan worden en Zuid-Ossetië beter dan bij Rusland kan aansluiten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:08 schreef Demarest het volgende:
[..]
En dat is goed omdat ..................... ?
Lid worden van de NATO is wat anders dan atoomwapens vanaf een eiland dichtbij op de VS richten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:09 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik heb nik met Rusland, laat staan met de Sovjet-Unie, dus laat dat soort opmerkingen maar achterwege. Het lijkt mij wel gezond dat de NATO niet overal maar vage bondgenoten in het oostblok gaat neerzetten puur uit strategische overwegingen. De VS begonnen bijna een fullscale oorlog toen de Sovjets dat in de jaren 60 ook probeerden met Cuba.
dan nog, naast de Georgiers geeft niemand genoeg om Georgie om er een derde wereldoorlog voor te startenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:11 schreef Denewar het volgende:
Georgie trekt zich terug, en rusland lijkt mij niet zo dom ....(of wel) om door te gaan tot tibillsi
Inderdaad, daar zijn ze nu wel achter.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan nog, naast de Georgiers geeft niemand genoeg om Georgie om er een derde wereldoorlog voor te starten
Zie m'n eerdere post, EU staat machteloos gezien de economische belangen. Of wil je dat de gaskraan wordt dichtgedraaid? Los van dat is de EU laf hoor, en de VN ook, maar dit keer is het wel logisch.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:13 schreef _Qmars_ het volgende:
VN en EU zijn echt te laf voor woorden. Bah.
En dan nog een etnische zuivering er overheen om zich te ontdoen van alles dat Georgisch is...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:11 schreef weirdmv het volgende:
[..]
omdat de relatie toch niet meer hersteld kan worden en Zuid-Ossetië beter dan bij Rusland kan aansluiten.
daarnaast is Georgië natuurlijk vrij kansloos tegen Rusland.
ik moest opeens denken aan die chinees die met zijn witte vlag voor een tank ging staan![]()
(zover ik weet hebben ze die om ver gekegeld)
zijn al aan het bombarderen in de buurt in ieder geval, dus zeg dat maar niet te hard.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:11 schreef Denewar het volgende:
Georgie trekt zich terug, en rusland lijkt mij niet zo dom ....(of wel) om door te gaan tot tibillsi
Naja afgezien of er wel of geen kernwapens naartoe gaan. Het is en blijft een uitvalsbasis voor de NAVO net zoals Cuba dat was voor de Sovjet Uniequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:12 schreef boyv het volgende:
[..]
Lid worden van de NATO is wat anders dan atoomwapens vanaf een eiland dichtbij op de VS richten.
en bijna is niet helemaal
CNN internationalquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:14 schreef sp3c het volgende:
0wz er is een Amerikaan vermoord in Peking door iemand die zelfmoord heeft gepleegd!!!!!!!!!
edit: en een Amerikaanse politicus is vreemd gegaan!!!
zijn vrouw krijgt zometeen het woord
vaaaaaaag
mwah de Russen hebben niet zoveel moeite met ethnische minderheden zolang ze zich stilhoudenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:14 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dan nog een etnische zuivering er overheen om zich te ontdoen van alles dat Georgisch is...
Ja, om de infrastructuur van het land terug naar het stenen tijdperk te brengen, gewoon een tactische zet om bevoorrading van troepen te stoppen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:15 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
zijn al aan het bombarderen in de buurt in ieder geval, dus zeg dat maar niet te hard.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:14 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dan nog een etnische zuivering er overheen om zich te ontdoen van alles dat Georgisch is...
De VS heeft natuurlijk geen raketten dichtbij de Sovjet-Unie geplaatst. En is niet bezig aan een rakettenschild...quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:12 schreef boyv het volgende:
[..]
Lid worden van de NATO is wat anders dan atoomwapens vanaf een eiland dichtbij op de VS richten.
en bijna is niet helemaal
Het weerstaan van represailles tijdens en in de afloop van gewapende conflicten is nogal eens moeilijk gebleken leert de geschiedenis.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah de Russen hebben niet zoveel moeite met ethnische minderheden zolang ze zich stilhouden
Omdat ze een dubbele moraal hebben? Kosovo onafhankelijk maar Zuid-Ossetië niet?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:13 schreef _Qmars_ het volgende:
VN en EU zijn echt te laf voor woorden. Bah.
represailles zijn nog niet meteen etnische zuiveringenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:21 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het weerstaan van represailles tijdens en in de afloop van gewapende conflicten is nogal eens moeilijk gebleken leert de geschiedenis.
en als ze zich niet stil houden dan leggen ze ze gewoon het zwijgen op.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah de Russen hebben niet zoveel moeite met ethnische minderheden zolang ze zich stilhouden
ja maar daar hoef je in Rusland geen minderheid voor te zijn geloof ikquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:24 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
en als ze zich niet stil houden dan leggen ze ze gewoon het zwijgen op.
dat zou inderdaad goed kunnen ja.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:17 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, om de infrastructuur van het land terug naar het stenen tijdperk te brengen, gewoon een tactische zet om bevoorrading van troepen te stoppen.
http://www.faz.net/s/Rub9(...)common~Scontent.htmlquote:Versorgt wurde die Gegend seit 1992 durch den Roki-Tunnel, der unter dem Kaukasus-Kamm hindurch Südossetien mit dem zu Russland gehörenden Nordossetien verbindet und neben dem Weg über die andere abtrünnige Region Abchasien theoretisch die einzige Verbindungen zwischen Georgien und Russland ist, die das ganze Jahr über sicher befahrbar ist.
Waarom zegt de NAVO/EU/VS hier niet iets van? Dat Rusland zuid-ossetie intrekt valt nog wel op een manier goed te praten maar dat ze de rest van het land platbombarderen niet. Dat is gewoon schending van de soevereiniteit van Georgie. Ik sta echt verbaast dat het Westen zomaar toelaat dat er zomaar een land wordt geinvadeerd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:17 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, om de infrastructuur van het land terug naar het stenen tijdperk te brengen, gewoon een tactische zet om bevoorrading van troepen te stoppen.
Wat wil het Westen doen dan? De VS vecht al op twee fronten en de EU doet al moeilijk om 100 soldaten naar Afghanistan te sturen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:25 schreef -Beer- het volgende:
[..]
Waarom zegt de NAVO/EU/VS hier niet iets van? Dat Rusland zuid-ossetie intrekt valt nog wel op een manier goed te praten maar dat ze de rest van het land platbombarderen niet. Dat is gewoon schending van de soevereiniteit van Georgie. Ik sta echt verbaast dat het Westen zomaar toelaat dat er zomaar een land wordt geinvadeerd.
omdat Rusland dan heel hard 'KOSOVOW' gaat roepenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:25 schreef -Beer- het volgende:
[..]
Waarom zegt de NAVO/EU/VS hier niet iets van? Dat Rusland zuid-ossetie intrekt valt nog wel op een manier goed te praten maar dat ze de rest van het land platbombarderen niet. Dat is gewoon schending van de soevereiniteit van Georgie. Ik sta echt verbaast dat het Westen zomaar toelaat dat er zomaar een land wordt geinvadeerd.
Deels dubbele moraal, maar ook deels dat economische belangen tegenwoordig een grotere waarde hebben dan het internationaal recht. En door deze houding kan men EU alles gaan maken wat ze willen. De EU is chanteerbaar. Stond laatst een goed artikel over in het NRC. Moet het even opzoeken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:23 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Omdat ze ze een dubbele moraal hebben? Kosovo onafhankelijk maar Zuid-Ossetië niet?
Het 'westen' heeft ook niet ingegrepen toen Rusland Grozni bombardeerde.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:25 schreef -Beer- het volgende:
[..]
Ja de enige goede stap die ze zouden kunnen nemen is nu meteen een paar duizend troepen sturen om in Zuid-Ossetie de boel te stabiliseren. Want als dit nog even doorgaat is Georgie geen opkomend 2e wereld land meer, maar een 3e wereld land.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:27 schreef Steeven het volgende:
[..]
Wat wil het Westen doen dan? De VS vecht al op twee fronten en de EU doet al moeilijk om 100 soldaten naar Afghanistan te sturen.
want in Irak waren we er ook niet bijquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:25 schreef -Beer- het volgende:
[..]
er zitten momenteel 24.000 EU troepen in Afghanistan, alleen niet onder de EU vlagquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:27 schreef Steeven het volgende:
[..]
Wat wil het Westen doen dan? De VS vecht al op twee fronten en de EU doet al moeilijk om 100 soldaten naar Afghanistan te sturen.
... niemand weet wie er begonnen is, westerse media zeggen de separatisten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:31 schreef Roi het volgende:
Waarom is Georgië in godsnaam begonnen met aanvallen?
Rusland was zelf ook tegen een onafhankelijk Kosovoquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
omdat Rusland dan heel hard 'KOSOVOW' gaat roepen
wij deden hetzelfde in 1999 (en 1995), je kunt ook niet veel anders ... oorlog is nu eenmaal niet tof
Ja, maar hoeveel daarvan zitten feitelijk niks te doen? Aan de Duitsers heb je sowieso niks bijvoorbeeld. En niemand stond te trappelen de missie te verlengen e.d., ging allemaal maar erg moeilijk. Dat was eigenlijk m'n punt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zitten momenteel 24.000 EU troepen in Afghanistan, alleen niet onder de EU vlag
Nee. Georgië zegt dat de Osseten (Ossetiërs?) zijn begonnen en westerse media herhalen dat.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:34 schreef Steeven het volgende:
[..]
... niemand weet wie er begonnen is, westerse media zeggen de separatisten.
Als het goed is zijn er 1000 Amerikaanse mariniers ergens in Georgië gestationeerd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:32 schreef -Beer- het volgende:
[..]
Ja de enige goede stap die ze zouden kunnen nemen is nu meteen een paar duizend troepen sturen om in Zuid-Ossetie de boel te stabiliseren. Want als dit nog even doorgaat is Georgie geen opkomend 2e wereld land meer, maar een 3e wereld land.
er ging nog het een en ander vooraf aan de onafhankelijkheid van Kosovo ... wat denk je dat ik met 1999 bedoelde?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:34 schreef -Beer- het volgende:
[..]
Rusland was zelf ook tegen een onafhankelijk Kosovo
Zal best, maar het zegt niks, zoals ik al vaker zei, beide partijen lokten elkaar uit.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Georgië zegt dat de Osseten (Ossetiërs?) zijn begonnen en westerse media herhalen dat.
Sprong diegene van een flatgebouw en belandde hij op een Amerikaan?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:14 schreef sp3c het volgende:
0wz er is een Amerikaan vermoord in Peking door iemand die zelfmoord heeft gepleegd!!!!!!!!!
Zeker.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:38 schreef Steeven het volgende:
[..]
Zal best, maar het zegt niks, zoals ik al vaker zei, beide partijen lokten elkaar uit.
nu ja je maakt mijn punt eigenlijk ook meteenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:35 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ja, maar hoeveel daarvan zitten feitelijk niks te doen? Aan de Duitsers heb je sowieso niks bijvoorbeeld. En niemand stond te trappelen de missie te verlengen e.d., ging allemaal maar erg moeilijk. Dat was eigenlijk m'n punt.
hij heeft hem gestoken en sprong van een flatgebouw?quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sprong diegene van een flatgebouw en belandde hij op een Amerikaan?
Heb je een goed punt, de landen bekijken het individueel. Je merkt het nu ook, de UK en Frankrijk beweren met de VS dat dit Ruslands schuld is, terwijl andere landen hun mond houden of geen mening hebben. Dus individueel gezien zou het kunnen dat een land toch steun toe gaat zeggen, maar ik acht de kans heel klein.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
nu ja je maakt mijn punt eigenlijk ook meteen
op dit gebied bestaat de EU niet, je hebt EU lidstaten met eigen legers en eigen agenda's. Als er iemand besluit peacekeepers naar Georgie te sturen dan zullen sommige landen wel en sommige landen niet mee gaan doen.
verder moet je met de Duitsers wat geduld hebben, dat ligt gewoon te ingewikkeld en hebben ze in bv Denemarken niet zo heel veel problemen met het verlengen van de missie(s)
maar dat is offtopic, punt is dat de EU hier gewoon niet over gaat
zullen wel ergens ver van de actie in een bunker zitten, die gaan zich hier echt niet mee bemoeienquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:36 schreef waht het volgende:
[..]
Als het goed is zijn er 1000 Amerikaanse mariniers ergens in Georgië gestationeerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |