abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60666552
HIer verder.

Vorig deel
Oorlog in Georgie - update: Rusland valt aan

[ Bericht 84% gewijzigd door paddy op 09-08-2008 01:30:36 ]
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 20:42:08 #2
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_60666577
Situatie: bron BBC

Russian tanks enter South Ossetia

Russian tanks have entered Georgia's breakaway region of South Ossetia, says Georgian President Mikhail Saakashvili.

Georgia has been fighting separatists with ties to Russia in order to regain control of the province, which has had de facto independence since the 1990s.

Russian troops in the South Ossetian capital said their artillery had begun firing at Georgian forces, Russian news agencies reported.

Russia's president earlier promised to defend his citizens in South Ossetia.

Moscow's defence ministry said more than 10 of its peacekeeping troops in South Ossetia had been killed and 30 wounded in the Georgian offensive. At least 15 civilians are also reported dead.

'Clear intrusion'

Amid international calls for restraint, Georgia's president said 150 Russian tanks and other vehicles had entered South Ossetia.

Georgian President Mikhail Saakashvili says he is willing to agree an immediate ceasefire
He told CNN: "Russia is fighting a war with us in our own territory."

Mr Saakashvili, who has called on reservists to sign up for duty, said: "This is a clear intrusion on another country's territory.

"We have Russian tanks on our territory, jets on our territory in broad daylight," Reuters new agency quoted him as saying.

Later, Moscow's foreign ministry told media that Russian tanks had reached the northern outskirts of the South Ossetian capital, Tskhinvali.

The Georgian interior ministry said Russian jets had killed three Georgian soldiers at an airbase outside the capital, Tbilisi, during a bombing raid on Friday, Reuters news agency reported.

I must protect the life and dignity of Russian citizens wherever they are. We will not allow their deaths to go unpunished

Dmitry Medvedev
Russian President

Russia denied any of its fighters had entered its neighbour's airspace.

Moscow's defence ministry said reinforcements for Russian peacekeepers had been sent to South Ossetia "to help end bloodshed".

Amid reports of Russian deaths, President Dmitry Medvedev said: "I must protect the life and dignity of Russian citizens wherever they are," Interfax news agency reported.

"We will not allow their deaths to go unpunished. Those responsible will receive a deserved punishment."

'Ethnic cleansing'

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov said Moscow was receiving reports that villages in South Ossetia were being ethnically cleansed.

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov
Mr Lavrov added in televised remarks: "The number of refugees is growing. A humanitarian crisis is looming."

Russia said it would cut all air links with Georgia from midnight on Friday.

Meanwhile Interfax quoted South Ossetian rebel leader Eduard Kokoity as saying there were "hundreds of dead civilians" in Tskhinvali.

Witnesses said the regional capital was devastated.

Lyudmila Ostayeva, 50, told AP news agency: "I saw bodies lying on the streets, around ruined buildings, in cars. It's impossible to count them now. There is hardly a single building left undamaged."

SOUTH OSSETIA MAP & TIMELINE

1991-92 S Ossetia fights war to break away from newly independent Georgia; Russia enforces truce
2004 Mikhail Saakashvili elected Georgian president, promising to recover lost territories
2006 S Ossetians vote for independence in unofficial referendum
April 2008 Russia steps up ties with Abkhazia and South Ossetia
July 2008 Russia admits flying jets over S Ossetia; Russia and Georgia accuse each other of military build-up
7 August 2008 After escalating Georgian-Ossetian clashes, sides agree to ceasefire
8 August 2008 Heavy fighting erupts overnight, Georgian forces close on Tskhinvali

US President George W Bush spoke with Russian Prime Minister Vladimir Putin about the crisis while they attended the Beijing Olympics.

Later, the US voiced support for Georgia's territorial integrity and its state department said it would send an envoy to the region.

Nato said it was seriously concerned about the situation, while German Chancellor Angela Merkel called on all sides to show restraint.

The European security organisation, the OSCE, warned that the fighting risked escalating into a full-scale war.

Georgian Foreign Minister Ekaterine Tkeshelashvili told the BBC it wanted to ensure that any civilians who wanted to leave the conflict zone could do so safely.

International Red Cross spokeswoman Anna Nelson said it had received reports that hospitals in Tskhinvali were having trouble coping with the influx of casualties and ambulances were having trouble reaching the injured.

Georgian Prime Minister Lado Gurgenidze said Georgia had simply run out of patience with attacks by separatist militias in recent days and had had to move in to restore peace in South Ossetia.

Truce plea

Georgia accuses Russia of arming the separatists. Moscow denies the claim.

Russia earlier called an emergency meeting of the UN Security Council to respond to the crisis, but members failed to agree on a Russian statement calling on both sides to renounce the use of force.

The BBC's James Rodgers in Moscow says Russia has always said it supports the territorial integrity of Georgia but also that it would defend its citizens. Many South Ossetians hold Russian passports.

Hundreds of fighters from Russia and Georgia's other breakaway region of Abkhazia were reportedly heading to aid the separatist troops.
It ain't over till the fat lady sings!!!
Een dag is er om te lachen en de nacht om te .......!
pi_60666585
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:36 schreef Steeven het volgende:

[..]

Omdat dan het einde zoek is en de wereld uiteenvalt in kleine ministaatjes, allemaal Kosovootjes. Dan wil ik ook mijn eigen land wel, voel me aardig betrokken bij de 1km2 om me heen.
En jij denkt dat mensen niet realiseren dat ze samen sterker staan dan 1? Welke ministaatjes zouden dan ontstaan in bijvoorbeeld west europa of Latijns amerika? Ik kan er weinig bedenken.

Ik ken zelf Mexico vrij goed, maar als je aan de Maya's, Zapoteken, Mixteken etc. etc. vraagt of ze onafhankelijk willen worden ze daar niet mee instemmen.

Zolang een staat goed voor haar brugers zorgt zullen er weinige zijn die zich willen afscheiden. Maar dan moet je wel goed voor je burgers zorgen en daar zit hem nou net de crux
pi_60666600
quote:
Is mijn voorstel ook altijd geweest. Maak er maar een vrij Koerdistan van en laat Turkije voor pak em beet 50 jaar meeprofiteren van de olieopbrengsten. Koerden blij, Turkse burgers blij, maar ja staashoofden en soeverigniteit, gebiedsverlies, terwijl de helden van vroeger net altijd gebied voor het land gewonnen hebben en blablabla.

'T zou trouwens wel veel schelen: Koerdistan opgelost, baskenland opgelost (wat moet de eta nog als 80 procent van de bevolking voor Spanje kiest), al die rotzooi in Afrika opgelost en dat met een paar keer een briefje invullen
Hoe weet je dat ze blij zijn met je plan? Ik denk dat je het veel te simplistisch stelt. Turkije is echt niet bereid om grondgebied op te geven voor wat in hun ogen terroristen zijn. Jij lost hier even alle wereldproblemen op die al vele jaren duren?
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_60666621
Ik vertrouw die hele Georgische aanval niet. Dit roept bij mij teveel vergelijkingen op met de Kroatische militaire acties in de Krajina. Officiëel heet het nog altijd dat daar weinig burgerslachoffers zijn gevallen. Helaas voor de propagandakanalen heb ik toen vanuit het veld andere verhalen gehoord, massaal werden burgers op de vlucht neergeschoten. Ik vrees dat dit weer plaatsvindt.
Over de aard van het conflict, zowat iedere grens in de Kaukasus is kunstmatig en betwistbaar. Iedereen kan historische en juridische argumenten vinden om zijn zaak te bepleiten. Referendum-achtige oplossingen zijn dan idd de enige mogelijke oplossing. En het niet krampachtig vereenzelvigen van staat en territorium.
pi_60666678
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:42 schreef Steeven het volgende:

[..]

Hoe weet je dat ze blij zijn met je plan? Ik denk dat je het veel te simplistisch stelt. Turkije is echt niet bereid om grondgebied op te geven voor wat in hun ogen terroristen zijn. Jij lost hier even alle wereldproblemen op die al vele jaren duren?
Nee ik geef een alternatief voor een beetje stoer met wat wapentjes gaan zwaaien. Geschillen kun je ook anders oplossen dan met geweld.
pi_60666684
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:38 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Is mijn voorstel ook altijd geweest. Maak er maar een vrij Koerdistan van en laat Turkije voor pak em beet 50 jaar meeprofiteren van de olieopbrengsten. Koerden blij, Turkse burgers blij, maar ja staashoofden en soeverigniteit, gebiedsverlies, terwijl de helden van vroeger net altijd gebied voor het land gewonnen hebben en blablabla.

'T zou trouwens wel veel schelen: Koerdistan opgelost, baskenland opgelost (wat moet de eta nog als 80 procent van de bevolking voor Spanje kiest), al die rotzooi in Afrika opgelost en dat met een paar keer een briefje invullen

Waren ze maar allemaal als wij!
Ik bedoel, 1000 doden sinds ik ff ben gaan barbecuen bij de buren
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_60666693
quote:
En jij denkt dat mensen niet realiseren dat ze samen sterker staan dan 1? Welke ministaatjes zouden dan ontstaan in bijvoorbeeld west europa of Latijns amerika? Ik kan er weinig bedenken.

Ik ken zelf Mexico vrij goed, maar als je aan de Maya's, Zapoteken, Mixteken etc. etc. vraagt of ze onafhankelijk willen worden ze daar niet mee instemmen.

Zolang een staat goed voor haar brugers zorgt zullen er weinige zijn die zich willen afscheiden. Maar dan moet je wel goed voor je burgers zorgen en daar zit hem nou net de crux
Er gaan ook stemmen op om Friesland onafhankelijk te maken. Het zal gewoon een domino effect teweeg brengen die z'n weerga niet kent. De enige reden waarom het nog niet grootschalig wordt geopperd is omdat men weet dat het niet kan, maar ga een paar gekken hun zin geven en meer zullen volge. Daarnaast, wat voegen al die ministaatjes toe?
pi_60666735
1000 doden al?
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_60666740
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:45 schreef Steeven het volgende:

[..]

Er gaan ook stemmen op om Friesland onafhankelijk te maken. Het zal gewoon een domino effect teweeg brengen die z'n weerga niet kent. De enige reden waarom het nog niet grootschalig wordt geopperd is omdat men weet dat het niet kan, maar ga een paar gekken hun zin geven en meer zullen volge. Daarnaast, wat voegen al die ministaatjes toe?
Nee, daar draait een referendum nou om: een paar gekken redden het niet met hun Friesland boppe/Zuid-Noordoost Baleoetistan Vrij.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_60666743
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:45 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Nee ik geef een alternatief voor een beetje stoer met wat wapentjes gaan zwaaien. Geschillen kun je ook anders oplossen dan met geweld.
Dat hangt van de ernst van het conflict af. Als 90% van een land vindt dat provincie A bij het land hoort, neem Kosovo, en 10% die toevallig in die provincie woont vindt van niet, dan zal de regering bereid zijn militaire stappen te ondernemen mocht er onrust uitbreken in die provincie. Namens de meerderheid. En terecht. Je zou ook kunnen stellen dat die separatisten kinderachtig zijn omdat ze een andere vlag willen (bij wijze van).
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 20:48:37 #12
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_60666766
Wat zal de reden voor Georgie zijn?
het land zelf? grondsoiffen? het gebied is heel klein, waarbij meer dan de helft van de 70.000 inwoners russen zijn. lijkt mij niet iets om een oorlog te beginnen, dus...

wat zal de reden van Rusland zijn? heeft genoeg andere machtsmiddelen om georgie te doen bezwijken.
hoeft georgie niet in! waarom al die rusissche paspoorten geven en niet hen hun soeveriniteit erkennen.

tsja, de dubbele agenda vermoed ik. Georgie wil bij navo, rusland wil dat niet, machtsvertoon om te laten zien, dat nato niets voorstelt wild geuss??
pi_60666779
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:47 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Nee, daar draait een referendum nou om: een paar gekken redden het niet met hun Friesland boppe/Zuid-Noordoost Baleoetistan Vrij.
Waarom zou een gebied dat onafhankelijk wil worden grijpen naar een referendum als het ook met geweld afgedwongen kan worden? Conflicten zoals Kosovo, en ik voorzie dit conflict, wijzen daar naar.
pi_60666788
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:47 schreef Paaskonijn het volgende:
1000 doden al?
Volgens Zuid-Ossetië wel. En er wordt ook lekker etnisch "gezuiverd" van Georgische kant nog net ff voordat de Russen komen
http://www.spitsnieuws.nl(...)oorlog_op_komst.html
pi_60666807
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:48 schreef Denewar het volgende:
Wat zal de reden voor Georgie zijn?
het land zelf? grondsoiffen? het gebied is heel klein, waarbij meer dan de helft van de 70.000 inwoners russen zijn. lijkt mij niet iets om een oorlog te beginnen, dus...

wat zal de reden van Rusland zijn? heeft genoeg andere machtsmiddelen om georgie te doen bezwijken.
hoeft georgie niet in! waarom al die rusissche paspoorten geven en niet hen hun soeveriniteit erkennen.

tsja, de dubbele agenda vermoed ik. Georgie wil bij navo, rusland wil dat niet, machtsvertoon om te laten zien, dat nato niets voorstelt wild geuss??
Beide partijen zijn smeerpijpen met belangen waar we enkel naar kunnen gissen, maar die ws. voor de hand liggen.
pi_60666839
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:49 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Volgens Zuid-Ossetië wel. En er wordt ook lekker etnisch "gezuiverd" van Georgische kant nog net ff voordat de Russen komen
Eh, dat is onbevestigde informatie van een Russisch persbureau. Ik zou het met een hele dikke korrel zout nemen.
pi_60666865
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:48 schreef Steeven het volgende:

[..]

Waarom zou een gebied dat onafhankelijk wil worden grijpen naar een referendum als het ook met geweld afgedwongen kan worden? Conflicten zoals Kosovo, en ik voorzie dit conflict, wijzen daar naar.
Draai het es om: waarom zou een gebied naar de wapens grijpen als het ook via stemmen kan?
De gruwelijkste conflicten zijn dus juist diegene waarin een klein groepje fanaten, en dan nog vaak externe onruststokers ook, het vuur opport.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 20:51:11 #18
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_60666872
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:14 schreef JohnDope het volgende:

[..]

En dan kijkt Europa dus ook de andere kant op wanneer ons mini landje in de problemen zit.
Ik probeer weer te geven hoe de gemiddelde west-europeaan hierover zal denken.
Je kan je serieus afvragen of het slim is om een all-out EU vs Rusland conflict te riskeren om een land als Georgië. Hetzelfde geldt voor de VS, die gaan daar ook niet zomaar een CBG deployen lijkt me.

Met je Nederland/Georgië vergelijking sla je de plank wel mis, dat zijn natuurlijk twee totaal onvergelijkbare landen in een totaal andere plek binnen de EU.
Nederland ligt in hartje west-europa, mocht je dit scenario dan op Nederland toepassen dan is er ook een directe dreiging voor omliggende landen als Frankrijk, GB en Duitsland.
Bovendien is Nederland EU lid, wat Georgië niet is.
pi_60666962
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:45 schreef Steeven het volgende:

[..]

Als het referendum bepaalt dat als 80 procent van de inwonbers van het gebied voor moeten stemmen haal je die paar leeghoofden er net uit, terwijl als men het pad van geweld kiest die leeghoofden (zie ETA) net een wereld van verschil maken.

Trouwens denk ja dat als er in Friesland een referendum gehouden wordt ze voor onafhankelijkheid zouden kiezen?

Ik las in de tweede post dat er een referendum geweest is in Zuid-Ossetie heeft iemand hier meer info over?
pi_60666973
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:50 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Draai het es om: waarom zou een gebied naar de wapens grijpen als het ook via stemmen kan?
De gruwelijkste conflicten zijn dus juist diegene waarin een klein groepje fanaten, en dan nog vaak externe onruststokers ook, het vuur opport.
En die kunnen we vinden aan zowel Georgische als de separatisten in dat gebied zijnde, waarbij beide partijen elkaar uitlokken, en laatstgenoemde met steun van de Russen. Ik zie niet echt in waarom een referendum in zo'n geval een wijs idee is. Als die separatisten geen steun van Rusland hadden hielden ze zich ws. koest en was er nu niks aan de hand. Dan hadden ze geen wapens om mee op Georgiërs te knallen en dan hoeven Georgiërs geen bommen op separatisten te gooien.
pi_60666995
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:49 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Dat is niet positief.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 20:55:52 #22
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_60667027
Toch denk ik dat de EU/NATO best eens inzet kan zijn van dit conflict!!!

Het loopt echt al een tijd stroef tussen de russen en de EU/NATO

Georgie wil het daarop aan laten komen en rusland wil laten zien aan andere landen dat de NATO niets voorstelt (zit wat in ;-) )

Het gaat echt niet om land, geloof er geen moer van.

Daarom kan dit best eens gevaarlijk worden.... of morgen een staakt het vuren en we horen er niets meer van, want de OS zijn zo belangrijk ;-)
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 20:56:17 #23
203688 Drijfzand
account closed
pi_60667039
quote:
Campaigning in Iowa, McCain told reporters that the U.S. should convene an emergency session of the U.N. Security Council to resolve the crisis.
http://news.yahoo.com/s/a(...)QT.JbacyisUDMlxh24cA

Pfff, zo'n typische uitspraak enkel bedoeld als quote voor journalisten, om te tonen hoe goed hij het wel zou doen als president. Erop vertrouwend dat het de meeste Amerikanen ontgaan is dat zo'n zitting uren eerder al had plaatsgevonden, zonder resultaat.
too much to do in the real world.
pi_60667077
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:53 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Als het referendum bepaalt dat als 80 procent van de inwonbers van het gebied voor moeten stemmen haal je die paar leeghoofden er net uit, terwijl als men het pad van geweld kiest die leeghoofden (zie ETA) net een wereld van verschil maken.

Trouwens denk ja dat als er in Friesland een referendum gehouden wordt ze voor onafhankelijkheid zouden kiezen?

Ik las in de tweede post dat er een referendum geweest is in Zuid-Ossetie heeft iemand hier meer info over?
Als de ontwikkelingen globaal gezien wijzen naar een reeks succesverhalen van gebieden die zich met wereldwijde steun onafhankelijk mochten verklaren, dan weet ik zeker dat een gebied als Friesland daarin mee gaat. Maar dat kan ik toch nooit hard maken.
pi_60667163
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:54 schreef Steeven het volgende:

[..]

En die kunnen we vinden aan zowel Georgische als de separatisten in dat gebied zijnde, waarbij beide partijen elkaar uitlokken, en laatstgenoemde met steun van de Russen. Ik zie niet echt in waarom een referendum in zo'n geval een wijs idee is. Als die separatisten geen steun van Rusland hadden hielden ze zich ws. koest en was er nu niks aan de hand. Dan hadden ze geen wapens om mee op Georgiërs te knallen en dan hoeven Georgiërs geen bommen op separatisten te gooien.
Maar het gaat er toch net om dat de burgers zich zo gelukkig mogelijk kunnen voelen, als zij zich in een referendum hadden kunnen uitspreken hadden ze zich helemaal niet hoeven te bewapenen. En als je het referendum een paar keer herhaald voordat je de beslissing neemt geef je Georgie de kans om wat aan de onvrede van de Ossetiers te doen ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')