quote:Op donderdag 10 juli 2008 02:24 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[ afbeelding ]
Het lijkt het meeste hierop...
Ik denk niet dat het planaria is, want het heeft geen vierkante kop.
Mijn aquarium zit er vol mee, de grotere exemplaren zitten aan het raam geplakt en de kleinere voeren met de stroom van mijn filter mee.
Sommige zigzaggen door het water als een slang.
Volgens deze site Duitse wormen site zijn deze wormen niet schadelijk en zelfs een welkome snack.
Iemand enig idee hoe deze wormpjes er in komen? Grind/ planten?
quote:Op donderdag 10 juli 2008 08:24 schreef Guppyfriend het volgende:
ik heb die ook wel eens gehad. mijn gupjes aten ze altijd op.
De mijne ook kwam ik gister achter.... Dit is al de 2e keer binnen een paar maanden.quote:
ja, die vlek hebben ze allebei al sinds ze lekker zijn gaan groeien. Bij gup nummer 2 is het nog een hele donkere vlek die aan de zijkant ook goed te zien is, bij de hele dikke (die van de foto) lijkt de vlek te zijn 'uitgerekt' en zit die meer aan de achterkant en niet zozeer meer aan de zijkant, hij is ook wat grijzer van kleur.quote:Op zondag 13 juli 2008 17:18 schreef Guppyfriend het volgende:
wat ik op de foto niet goed kan zien is of je guppy ook een zwangerschapsvlek heeft. zoals deze:
[ afbeelding ]
die zwarte vlek bedoel ik.
die hoor je te zien als ze zwanger is. heeft ze dat niet, dan is er wellicht iets anders aan de hand.
Ik wil anders wel even voor je naar de dierenwinkel gaan, moet toch nog voer halen.quote:Op maandag 14 juli 2008 14:25 schreef rene90 het volgende:
Ja het gaat me ook niet echt om het bedrag, ik heb alleen zelf geen tijd deze weekDus vandaar dat ik wel tegen vergoeding het op deze wijze van een medefokker wil overkopen
Als je dat zou willen doen stel ik dat zeer op prijs, je krijgt het gewoon volledig vergoed met verzendkosten dus als je zo'n simpele kan halen heel erg graag!quote:Op maandag 14 juli 2008 14:28 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik wil anders wel even voor je naar de dierenwinkel gaan, moet toch nog voer halen.
(Tijd zat)
quote:Op maandag 14 juli 2008 14:28 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik wil anders wel even voor je naar de dierenwinkel gaan, moet toch nog voer halen.
(Tijd zat)
Ja hoor, wil ik best doenquote:Op maandag 14 juli 2008 14:31 schreef rene90 het volgende:
[..]
Als je dat zou willen doen stel ik dat zeer op prijs, je krijgt het gewoon volledig vergoed met verzendkosten dus als je zo'n simpele kan halen heel erg graag!
Edit: en als iemand zicht afvraagt...huh je zit nu toch ook op FOK. Jup dat is correct, maar hier in me stadje zijn de winkels altijd maandags gesloten![]()
Om het erger te maken, ik heb vakantie van mei tot en met 1 septemberquote:Op maandag 14 juli 2008 14:32 schreef Aneurism het volgende:
[..]Ik wou dat ik die luxe ook had... Het waterchangen per week eist behoorlijk veel tijd.
quote:Op maandag 14 juli 2008 14:45 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Om het erger te maken, ik heb vakantie van mei tot en met 1 september
ik ben afgestudeerd en op zoek naar werk... in theorie heb ik dus ook tijd zat. naast mn bijbaantje dan, die heb ik nog wel.quote:Op maandag 14 juli 2008 14:45 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Om het erger te maken, ik heb vakantie van mei tot en met 1 september
Afgestudeerd waarin?quote:Op maandag 14 juli 2008 15:21 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
ik ben afgestudeerd en op zoek naar werk... in theorie heb ik dus ook tijd zat. naast mn bijbaantje dan, die heb ik nog wel.
Vroeger wel, nu niet meer!quote:Op maandag 14 juli 2008 16:26 schreef Triforce_Courage het volgende:
Imageshack wordt geblockt hier als het goed ismaar er zijn genoeg andere manieren om ze live te krijgen (ben zelf webcoördinator, dus dat zit wel snor)
Ja, ze zijn echt redelijk actief, dus ik laat het maar zoquote:Op maandag 14 juli 2008 17:41 schreef rene90 het volgende:
Zolang ze actief zijn en goed bezig zijn is het goed hoor, bij mij is het zo een 27 graden volgens mij![]()
Geld is overgemaakt
Aan de kunstacademie, als Grafisch Ontwerperquote:
Als de mijne te heet wordt, laat ik de ventilator eroverheen blazen. helpt heel goed.quote:Op maandag 14 juli 2008 18:56 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Toen het een paar weken geleden zo heet was, was de temperatuur 33 graden.
OEPS.
Gelukkig zaten er geen vissen in en was de bak enkel aan het rijpen, maar dit is echt iets wat ik dagelijks moet controleren
Lijkt me niet verstandig, dan komt er opeens een heel koud iets bij waardoor het op 1 bepaald punt koud wordt en niet geleidelijk. Je kan ook de kappen eens open zetten, kan ook veel schelen al.quote:Op maandag 14 juli 2008 21:26 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
En ijsblokjes in het aquarium ?
Zou dat ook helpen?
Heb maar een kleine ventilator en ik ben bang dat hij er dan invalt op de een of andere manier![]()
Overigens, ik heb bruine aanslag op mn planten, ik denk dat het komt, omdat ik teveel lichturen heb. Dit ga ik terug brengen. Maar gaat die bruine aanslag nog weg?
Ik ben net bij de dierenwinkel geweest en daar zeiden ze hetzelfde jaquote:Op dinsdag 15 juli 2008 09:15 schreef Guppyfriend het volgende:
@4EverBlackEyed, ijsblokjes zorgen vaak voor een te grote temperatuurschommeling, helaas. kan je de ventilator niet op een dusdanige manier plaatsen dat ie vast staat?
@CherryLips, ik vermoed dat je gup wel zwanger was, maar dat de babies niet naar buiten konden. op een gegeven moment houd het dan op... ik heb ook wel eens zoiets gehad. ziet er niet lekker uit, maar meestal is het wel zo voorbij. het is ook niet iets waar je iets aan kan doen, jammer genoeg.
Ik denk dat ze hierdoor een leuker leven heeft.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 13:59 schreef CherryLips het volgende:
Heb ze net even gevoerd, een beetje, eerst snapten ze het niet maar zodra ze begrepen dat het eetbaar was waren het net piranha's. Hartstikke leuk, zo'n groepje guppen. De overgebleven dame die ik nog had ik gelijk opgegaan in het groepje.
gupjesquote:Op dinsdag 15 juli 2008 13:59 schreef CherryLips het volgende:
Heb ze net even gevoerd, een beetje, eerst snapten ze het niet maar zodra ze begrepen dat het eetbaar was waren het net piranha's. Hartstikke leuk, zo'n groepje guppen. De overgebleven dame die ik nog had ik gelijk opgegaan in het groepje.
Alles met een sluier word inderdaad afgemaakt.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 14:16 schreef Triforce_Courage het volgende:
@Aneurism: Hmm, zou het wel leuk vinden, maar ik lees dat ze niet goed met guppen samen kunnen omdat ze die (sluierstaart) als concurrent zullen aanzien.
@Cherry: Die slak roeleert! Denk alleen wel dat het een dikkerd gaat worden.
Mijn corydoras zijn overalquote:Op dinsdag 15 juli 2008 13:28 schreef rene90 het volgende:
Zelfde met corydorasjes, je hebt kleine soorten (panda bijvoorbeeld) en die gaan lekker zelf aan de gang op de bodem, vind het prachtig deze zo over de grond te zien gaan.
Nee, ik heb nog maar 3 Corydoras, omdat ik eerst even wilde kijken of ze goed aarden in de bak. Dat blijktquote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:57 schreef Guppyfriend het volgende:
mijn cory's zitten ook overal door de bak, en zeker niet alleen op de bodem. maar dat vind ik alleen maar leuk
is je bak dan vol, wanneer je er 3 bij hebt gehaald? ik heb nu 4 cory's en een ancistrus. ik wil mn cory's nog uitbreiden, en misschien nog wat guppies, maar het moet zeker niet te druk worden. ik houd niet van volle bakken
Ik heb een Rekord 60, niet zo heel groot.quote:Op woensdag 16 juli 2008 09:19 schreef Triforce_Courage het volgende:
@4everblackeyed: Hoe groot is je bak dan?
Goed zo !quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:16 schreef rene90 het volgende:
@4ever; de thermometer is heel aangekomen hoor, en het is nog een mooie ook, bedankt!
Er zit op mijn pomp zo'n temperatuurstrip, maar volgens mij is hij een beetje kapot. (Tweedehands bak). Ik zie er ook geen temperatuur op.quote:Op woensdag 16 juli 2008 22:37 schreef CherryLips het volgende:
Ik snap die temperatuurstrips niet. Tenminste, ik zie de temperatuur er heel slecht op.
En ik dacht vanmiddag dat m'n slak dood was. Hij zat al de hele dag op dezelfde plek achter een plantje. Heb een enorme satéprikker naast het aquarium liggen voor het geval m'n ruitenwissermagneet heeft losgelaten, dan hoef ik er niet met m'n handen in, en daarmee had ik hem ook even ondersteboven geduwd. De slak was toen oranje en helemaal teruggetrokken in de schulp en er zat helemaal geen beweging in, maar heb hem er gelukkig nog niet uitgehaald want hij banjert nu weer gewoon verder, met z'n normale kleur.
Dat komt wel goed hoor, de slak eet afvalresten, dus dode blaadjes, en anders kan je een stukje komkommer in je bak doen (met een lepel er doorheen zodat het op de bodem blijft) daar zijn slakken dol op.quote:Op woensdag 16 juli 2008 22:49 schreef CherryLips het volgende:
Ik vraag me nu af of de slak nu wel wat te eten heeft, aangezien de bak dus gister schoongemaakt is en er geen algen in zitten.
Bij de een schijnt het sneller te gaan dan bij de ander... Ik heb inmiddels besloten dat er een Channa moet komen om dit vuile werkje voortaan op te knappen...quote:Op maandag 21 juli 2008 15:24 schreef Guppyfriend het volgende:
Hm, toch raar dat t zolang duurde... Maar ik heb zelf ook geen ervaring met kruidnagelolie om vissen dood te maken...
Blijer nieuws!
Om mijn groepje van 5 corydoras maar eens uit te breiden heb ik vandaag 3 nieuwe cory's erbij gekocht.
Wat zijn ze nog klein![]()
[ link | afbeelding ]
Twee van de andere cory's
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ontmoeting
[ link | afbeelding ]
Ukkiepukkie
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zie het verschil![]()
[ link | afbeelding ]
Haphap
[ link | afbeelding ]
quote:Er is trouwens nog één gupje dat een beetje suffig doet en soms ineens opleeft
In m'n andere bak zit geen verwarming, weet niet of dat een grote schok wordt voor hem?quote:
Garnalen eten geen draadalgquote:Op maandag 21 juli 2008 16:08 schreef Triforce_Courage het volgende:
Ik denk dat ik vanavond maar even garnalen ga aanschaffen, er begint een beetje algen groei te ontstaan (draad alg dat wel, dus geen paniek)
Dat zou heel goed kunnen, ze zijn nu nog zo'n 2 ā 3 cm lang maar erg grappig om ze op ontdekkingstocht te zien zwemmen en verstoppen. 1 is zelfs al in 1 van de schelpen gekropen om te snuffelen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:14 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik denk dat je dezelfde hebt als ik.
Corydoras Paleatus.
Voor zover ik het kan zien
Daarom gooi ik ook de muggelarfjes in een soort van netje, en doe er nieuw water bij wat ik een uurtje laat staan. Daarna gooi ik het geheel weer in het netje en voer het zonder water.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 15:19 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb levend voer voor de guppen gekocht, maar volgens mij is de helft dood want die bewegen niet en die worden dus niet opgegeten. Het zakje waar ze in zaten meurde wel grandioos, gewoon ranzig slootwater of zo
. Het duurde ook even voor de guppen doorhadden dat het eetbaar was
.
quote:Op zondag 27 juli 2008 13:30 schreef Guppyfriend het volgende:
Dan is het goed![]()
Ik had ook wel het gevoel dat je wist waar je aan begon, omdat je de vissen gekregen hebt (onhandig kado ook...) Baardagamen zijn leuke dieren, een vriendin van me heeft er ook een aantal. Maar ik ben toch meer van de pluizige diertjes, zoals mijn konijntje. en mn vissen natuurlijk
Hoeveel liter?quote:Op zondag 27 juli 2008 14:56 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hmz, per 1 september ga ik waarschijnlijk verhuizen.
Hoe pak ik dit het beste aan met het verhuizen van een heel aquarium?
Iemand nog tips?
Rekord 60.quote:Op zondag 27 juli 2008 15:49 schreef rene90 het volgende:
[..]
Hoeveel liter?
Tja hoe je het hebt opgebouwd is het handigst, vissen eruit in een emmer en dergelijke, of het zou helemaal handig zijn als je iemand hebt in de buurt waar je vissen een paar dagen kunnen verblijven, want een heel aquarium echt verhuizen kan nog wel eventjes duren ook voordat het weer helemaal is opgebouwd.
Rekord 60 is nog goed te doen opzich hoor lijkt me, heb zelf een keer een gehele herinrichting gedaan van een rekord 60, is net iets anders dan verhuizen maar toch.quote:Op zondag 27 juli 2008 18:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Rekord 60.
Daar was ik al bang voor.
![]()
Maar ook als ik al het water in jerrycans (bijvoorbeeld) meeneem, moet het dan nog 3 weken rijpen?
Dan kan ik net zo goed een tweede aquarium kopen.
Wanneer kan ik een bestelling plaatsenquote:Op maandag 28 juli 2008 12:32 schreef Aneurism het volgende:
Omdat ik hier 25 bakken heb staan voor gifkikkers alleen hebben we sowieso al besloten een verhuis service te gaan gebruiken zodra we ooit gaan verhuizen.
Maar dat is nog lang niet aan de orde: As we speak word mijn schuur omgebouwd naar een domein van 5m diep, 3.5m breed voor: Pijlgifkikkers, Betta's en misschien in de toekomst voor 1 Arowana of Snakehead (channa Bleheri) bak.
Doel dit jaar:
15x 80x50x50 pijlgifkikker bakken
9x 40x40x40 pijlgifkikkerbakken
1x showbak van 140x150x60
40-80 betta bakken van 8 liter op een dripsysteem die 5x per dag aanslaat.
5 kweek bakken voor betta's.
En dan volgend jaar een channa bak of aziatische arowana bak van 3.5 meter bij 1m bij 1m.
Kortom een paradijsje.En een financiele aderlating.
Voor?quote:Op maandag 28 juli 2008 13:16 schreef rene90 het volgende:
[..]
Wanneer kan ik een bestelling plaatsen
Tja betta's kunnen niet in mijn bak helaas (maanvissen, vijfstreepbarbeeltjes etc), en me pa vind het niet zo tof als ik me rekord 60 weer op ga starten, gezien stroomkosten en alles, staat nu al een bak van 240 liter te draaienquote:Op maandag 28 juli 2008 13:22 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Voor?T is nog echt een hobby kweek, ik ken mensen die kamers hebben die 3x zo groot zijn.
(maar mijn bakjes zijn daarintegen wel groter). Als ik voor het echte kweken zou willen gaan, zou ik allemaal 40x40x40 bakjes moeten nemen.
Kost toch niet zo veel stroom? Ik verbruik per uur 1920 watt op dit moment voor lampen alleen.quote:Op maandag 28 juli 2008 13:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
Tja betta's kunnen niet in mijn bak helaas (maanvissen, vijfstreepbarbeeltjes etc), en me pa vind het niet zo tof als ik me rekord 60 weer op ga starten, gezien stroomkosten en alles, staat nu al een bak van 240 liter te draaien
1.5 uur? Ga je echt zo ver verhuizen of komt het doordat je het moet vervoeren per verhuiswagen? Hoe grot is dat filter?quote:Op maandag 28 juli 2008 14:01 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Thx voor de verhuistips!
Ik zat er aan te denken om de visjes in een koelbox te vervoeren en dan verder het water in schone (!) jerrycans te vervoeren.
De reis gaat ongeveer 1,5 uur duren, redt het filter dat?
Of moet ik dan weer nieuwe watten e.d. er in stoppen?
Want ik kan het filter wel in een emmer met deksel stoppen, maar dan gaan alle goede bacterien dood?
Hmm dat is opzich nog goed te doen hoor, maar het filter kan je ook in een klein emmertje doen met water, zodat het filter dus vochtig blijft. Eventueel een diepvrieszak eromheen kan ook met water erin (zorg dat het niet gaat lekken)quote:Op maandag 28 juli 2008 14:13 schreef Aneurism het volgende:
[..]
1.5 uur? Ga je echt zo ver verhuizen of komt het doordat je het moet vervoeren per verhuiswagen? Hoe grot is dat filter?
Nou, normaal is het een uur en een kwartier, maar ik reken maar even eventuele file's erbij.quote:Op maandag 28 juli 2008 14:13 schreef Aneurism het volgende:
[..]
1.5 uur? Ga je echt zo ver verhuizen of komt het doordat je het moet vervoeren per verhuiswagen? Hoe grot is dat filter?
4ever heeft een rekord 60 hequote:Op maandag 28 juli 2008 14:36 schreef Aneurism het volgende:
Monsterfishkeepers.com artikel over verhuizing van een monsterfish + filter:
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=89557
Thx voor de linksquote:Op maandag 28 juli 2008 14:36 schreef Aneurism het volgende:
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=89557
en
http://www.atlasworldgroup.com/howto/aquariums/
Truequote:Op maandag 28 juli 2008 15:51 schreef Guppyfriend het volgende:
Als het warm is is dat natuurlijk niet nodigik had ze gewoon in een emmer. Maar mocht het kouder zijn, dan is het geen overbodige luxe inderdaad
Ik hoop er geen 2 uur van te maken, maar je weet maar nooitquote:Op maandag 28 juli 2008 15:20 schreef Guppyfriend het volgende:
Mijn verhuisreis duurde toen 2 uur![]()
Ik heb mijn filter natgehouden en toen gewoon weer in mn bak gezet, het was het beste wat ik had op dat moment. Het is allemaal goed gegaan.
Koelbox voor je vissen is een goed idee, dan heb je mooi constante temperatuur
Ik zou zakken gebruiken, i.v.m. laten wennen aan het water enzo.quote:Op maandag 28 juli 2008 17:22 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik hoop er geen 2 uur van te maken, maar je weet maar nooit![]()
Ohh, nou dan moet het helemaal goed komen met dat filter.![]()
Zal ik de vissen gewoon "los" in de koelbox vervoeren, of ze in een plastic zak (zo een die ze bij de dierenwinkel oook hebben) doen en ze zo in de koelbox met water laten?
Ivm schokken en daarna overlaten wennen in het aquarium?
Mag ik vragen bij wie je je Betta's heb gekocht?quote:Op maandag 28 juli 2008 14:11 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Kost toch niet zo veel stroom? Ik verbruik per uur 1920 watt op dit moment voor lampen alleen.
Niet bij Nederlanders.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:26 schreef afterburner het volgende:
[..]
Mag ik vragen bij wie je je Betta's heb gekocht?
Ik een aantal jaren betta's gekweekt en ben voorzichtig aan het kijken of ik weer een koppel kan vinden die ik mooi vind.
Dit is een van de mannen die ik zelf gekweekt heb:
[ afbeelding ]
Filmpje Dutchbettas HM man
Heb in duitsland wel eens mee gedaan aan een show, wellicht zijn die foto's ook nog wel online te vinden.
Ze komen er iig niet trots voor uit en bieden het geheel te koop aan als een of ander sjachelaar, en ze verschonen hun water tenminste nog. Die man in houten zegt dat hij nooit het water ververst en gewoon zijn "Wonder medicijn" gebruikt dat je voor een paar euro per potje bij hem kan kopen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:58 schreef afterburner het volgende:
Ik denk vele duitse kwekers en enkele belgische, maar ook aantal thaise kwekers.
Ben lid geweest van de EHBBC.
Ik zal Joep wel ff contacten, die heeft ooit met vissen van mij gekweekt en ik van hem (heb zijn nummer nog wel).
Aquabid is altijd maar de vraag of je krijgt wat je ziet....., dat heb ik al eerder gedaan...
Tja midicatie gebruiken bij vissen die al niet bijzonder sterk zijn is idd niet echt gewenst. Maar dat die de thaise kwekers ook, dus ja..
Zuurstof tekort? waterwaarde checken?quote:Op donderdag 31 juli 2008 09:10 schreef CherryLips het volgende:
Weer een gupje dood, gisteren mankeerde Bikkeltje nig niets, vanmorgen hing ze dood in de plantjes. Geen rare dingen aan het uiterlijk te zien, alleen wat lichtrode kieuwen. De anderen doen ook niet raar (beetje hyper alleen).
Persoonlijk kook ik altijd een stuk hout uitquote:Op donderdag 31 juli 2008 02:38 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Euhm, ik weer met een vraag.
Onder mijn hout (niet erop, maar op de grindsteentjes) zie ik een soort oranje schimmel met haren.![]()
Is dit nou schadelijk voor mijn vissen?
Want ik lees wel op internet dat het normaal is bij hout wat eigenlijk terrarium hout is.
(uiteraard heb ik het weggehaald)
Grotere waterchange uitvoeren?quote:Op donderdag 31 juli 2008 08:26 schreef stevengerrard het volgende:
Phoe sinds 1,5 week heb ik een groene alg laag op mijn wateropp drijven. Volgens mij de kaamlaag. Probleem echter dat ik hem niet wegkrijg. Heb de uitstroom van de pomp al naar boven gericht zodat het het wateropp breekt, heb al waterververst om eventuele vervuiling weg te halen maar telkens komt de laag terug.
Iemand andere tips???
idem, en flink spoelen, anders heb je ook nog eens kans dat je water binnen no-time de kleur van het hout heeft. (pas geleden nog mee mogen maken bij een maat van me, net begonnen met een klein bakje, hout erin en binnen een dag was het water roodkleurig)quote:Op donderdag 31 juli 2008 10:20 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Persoonlijk kook ik altijd een stuk hout uit
Als in?quote:Op donderdag 31 juli 2008 11:11 schreef AufDerAxe het volgende:
btw, heeft iemand ervaring met achter wanden van Back to nature? http://www.backtonature.se/
En hoe wil je dat creeren? Er hang al 1 buitenfiler + 1 binnenfiler in met in en uitstroom.quote:
Ik heb een backtonature slimline rood basalt achterwand in mijn aquarium zitten; hij is maximaal 2 cm dik en je kunt stukken kopen die elkaar kunnen overlappen; op die manier krijg je geen naad als je twee stukken van bv 60 aan elkaar maakt.quote:Op donderdag 31 juli 2008 11:11 schreef AufDerAxe het volgende:
btw, heeft iemand ervaring met achter wanden van Back to nature? http://www.backtonature.se/
Je vervangt toch wel 1x per 2 weken je water voor 25%?quote:Op donderdag 31 juli 2008 14:34 schreef stevengerrard het volgende:
[..]
En hoe wil je dat creeren? Er hang al 1 buitenfiler + 1 binnenfiler in met in en uitstroom.
http://www.kara-inci.nl/volglas_afwerking.htm staat een tabel op over oa de glasdikte, misschien heb je er wat aan?quote:Op donderdag 31 juli 2008 14:14 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand hoe dik glas moet zijn voor een 3 meter breed, 80cm diep en 80cm hoge bak?
Vind het het mooiste voor een aquarium wat er is qua achterwanden. Op een deens bedrijf na wat in monsterbakken decors bouwt.quote:Op donderdag 31 juli 2008 16:15 schreef Guppyfriend het volgende:
mooie dingen toch, die back to natures. ik heb helemaal geen achterwand
uiteraardquote:Op donderdag 31 juli 2008 15:33 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Je vervangt toch wel 1x per 2 weken je water voor 25%?
Het was geen schimmel, maar een pakket slakken eieren.quote:Op donderdag 31 juli 2008 02:38 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Euhm, ik weer met een vraag.
Onder mijn hout (niet erop, maar op de grindsteentjes) zie ik een soort oranje schimmel met haren.![]()
Is dit nou schadelijk voor mijn vissen?
Want ik lees wel op internet dat het normaal is bij hout wat eigenlijk terrarium hout is.
(uiteraard heb ik het weggehaald)
Ik heb idd nog geen mooiere gezien.. Morgen ga ik eens kijken naar die wandjes bij een mega aquarium winkel in Duitsland.quote:Op donderdag 31 juli 2008 16:42 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Vind het het mooiste voor een aquarium wat er is qua achterwanden. Op een deens bedrijf na wat in monsterbakken decors bouwt.
Wel geen aquarium, maar wel een eigen gemaakte achterwand:quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 14:08 schreef verita het volgende:
Hoi allen.
Even voorstellen-.>Ik ga als alles meezit, een nieuwe bak beginnen. Duurt nog een tijdje, de kamer waar het moet komen is nog niet klaar voor gebruik. Ik zit zelf te denken aan een bak van een 100x50. Al eerder kweekte ik met guppen en dan de triangelvorm, dat ging me (de vissen dan) goed af. Ik wil nu weer zoiets, ook weer eén clownbotia erbij. Heeft iemand nog tips?
Ik heb me bedacht dat ik eigenlijk wel zelf een achterwand wil maken, omdat ik veel diepte wil. Ik heb al heel wat sites daarover gevonden maar is er hier iemand die dat ook gedaan heeft?
Tenslotte misschien een overbodige tip.Omdat ik dacht hier in dit topic gelezen te hebben dat iemand zijn bak wegdoet omdat hij geen gaten kan maken in zijn glas, kan ik dit zeggen. Een ander hobby van me is glas-in-lood. Daarbij gebruik ik een glasslijper. Daarop zitten diamantkopjes die je naar gelang je werk kunt veranderen qua grootte en mogelijkheid. Er zijn ook slijpkoppen te koop die gaten maken in glas. Kleine, maar ook grote. Als je naar een goed glasatelier gaat (voor glas in lood) kun je daar vaak een glaslijper huren voor een luttel bedrag < 10 per dag, (< 25 week )de slijpdoorn/slijpkop moet je dan wel zelf kopen maar die zijn niet zo duur (zo'n 11 euri). Zo kun je ook gaten maken in je glas zonder bang te zijn dat het springt.
Pas maar op dan, ik ga volgende keer maar even een stukje panty erover heen trekken of iets.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 13:51 schreef aaron_jweet. het volgende:
Ik doe het meestal ook met een slang, nog geen problemen mee gehad![]()
Ziet er leuk uit inderdaad, maandag even kijken of de halfsnavelbekjes aanwezig zijn.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 20:28 schreef Prowl het volgende:
Dwarsbandsnoekjes of halfsnavelbekjes, beide leuke actieve visjes
Ik dacht een keer dat een ancistrus al een tijdje dood was omdat ik hem al weken niet meer had gezien.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:12 schreef rene90 het volgende:
Had vandaag ook een visje terug gevonden trouwens. Een groot stuk hout had ik uit me aquarium gehaald, had nog goed gekeken of er iets inzat maar leek "leeg". Opeens hoor ik iets in de vuilnisbak, is het me schuwe algenetertje, zielig beesie. Hij is nog wel veilig terug gekomen trouwens.
Haha echt onvoorstelbaar die beestjes.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:29 schreef Prowl het volgende:
[..]
Ik dacht een keer dat een ancistrus al een tijdje dood was omdat ik hem al weken niet meer had gezien.
Het was een keer tijd om die hele bak leeg te halen dus alle planten in een grote bak en de vissen in een ander aquarium.
Door omstandigheden had ik een week geen tijd meer om die bak opnieuw in te richten, nadat ik later alle planten opnieuw had geplaatst zie ik wat zwarts op de bodem liggen, mevrouw ancistrus was dus tussen een bos javavaren op een stuk hout gaan zitten en had gewoon een hele week in koud water gezeten.
De dame heeft nog 2 jaar geleefd en 5 nestjes gehad
Ja zo goedkoop mogelijk is wel het fijnst, opzich boren in zo een deksel is niet zo een punt, Ik ga wel even kijken of nu eerst de plantjes zo willen groeien, en anders dan tja ga ik nog wel even kijken hoe of wat en dan geef ik wel weer een gil tegen die tijd.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:10 schreef Prowl het volgende:
Lengte is 120cm als ik t goed heb?
Je zou zo'n Arcadia 30 watt TL setje kunnen kopen voor 90 cm TL buizen met spat waterdichte doppen.
Die kun je aan een deksel vastzetten met RVS of kunststof schroefjes.
Als je zo'n deksel niet wil slopen kun je de TL ook aan een andere TL vastmaken met tiewraps, let op dat je er dan wel iets van een kunststof blokje tussen plaatst voor wat afstand anders worden de TL buizen samen te heet.
Zo kun je makkelijk 4 TL buizen boven in de kap krijgen maar ik denk dat 3 al genoeg is.
Je zou natuurlijk ook een nieuwe T5 lampenkap voor je bak kunnen kopen maar das stukken duurder
Ik blijf me verbazen over de "wijsheden" van winkelpersoneel...quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 18:35 schreef CherryLips het volgende:
Ik weet nu waarom m'n appelslak zo snel dood ging: ze kunnen niet tegen die esha-dinges medicijnen. Het mooie is dat ze tegelijkertijd aan me zijn verkocht.
Verkopen is toch belangrijker dan kennis en wijsheden...quote:Op woensdag 13 augustus 2008 01:24 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik blijf me verbazen over de "wijsheden" van winkelpersoneel...
Ziet er leuk uit? Hoelang staat het al te draaien?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 01:20 schreef aaron_jweet. het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben nu ook met mijn aquarium bezig. moet nog even meer plantjes halen, en nog een leuk visbestand ''uitvissen?''
Ja idd,quote:Op woensdag 13 augustus 2008 09:25 schreef AufDerAxe het volgende:
[..]
Verkopen is toch belangrijker dan kennis en wijsheden...
Het stomme is dat dit juist een heel goede aquariumtoko is, ik was expres naar deze winkel gegaan omdat de dierenwinkel hier om de hoek allemaal dode vissen in de bakken heeft hangen, en dan ook niet één, maar meerdere, en toen ik daar nieuwe appelslakken wilde halen waren die ook al allemaal dood.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 01:24 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik blijf me verbazen over de "wijsheden" van winkelpersoneel...
Kan je eens een linkje geven naar iets wat je bedoelt, ik zit nu toch wel te twijfelen of die plantjes een keer lekker gaan groeien want zo ziet het er nog niet uit.quote:Op maandag 11 augustus 2008 19:10 schreef Prowl het volgende:
Lengte is 120cm als ik t goed heb?
Je zou zo'n Arcadia 30 watt TL setje kunnen kopen voor 90 cm TL buizen met spat waterdichte doppen.
Die kun je aan een deksel vastzetten met RVS of kunststof schroefjes.
Als je zo'n deksel niet wil slopen kun je de TL ook aan een andere TL vastmaken met tiewraps, let op dat je er dan wel iets van een kunststof blokje tussen plaatst voor wat afstand anders worden de TL buizen samen te heet.
Zo kun je makkelijk 4 TL buizen boven in de kap krijgen maar ik denk dat 3 al genoeg is.
Je zou natuurlijk ook een nieuwe T5 lampenkap voor je bak kunnen kopen maar das stukken duurder
En dat alles voor het bescheiden bedrag van ¤ 12,50 per 10. Dat klinkt al veel beter dan de bedragen van ¤ 3,- of ¤ 4,- het stuk bij de LFS .quote:Nederlandse naam : Vuur garnaal
Engelse naam : Cherrygarnaal, fireshrimp
Herkomst : Azie
Omschrijving
Deze rode vuur/cherry garnaal is uniek in zijn soort. Het unieke aan dit diertje is dat ze meer algensoorten eten dan menig ander garnaal. Met hun opvallende knalrode uiterlijk zijn deze actieve diertjes een lust voor het oog in ieder aquarium. Makkelijke garnalen waarbij de vrouw iets feller gekleurd kan zijn dan de man. De intensiteit van de kleur is afhankelijk van factoren als voedsel, licht, watercondities en gemoedstoestand. Net na een transport zijn ze veelal erg bleek en is het rood ver te zoeken. Jongere dieren zijn vaak doorzichtig maar naarmate ze ouder worden met ong 3 maanden komt de kleur beter naar voren. Niet houden bij te grote vissen of cichliden. Een sterke garnaal die zich erg gemakkelijk voortplant. In fel licht op b.v. een blad kleurt deze garnaal roder dan in een donkerder aquarium. Al met al een erg sterke tollerante makkelijk te houden garnaal. Deze garnaal dient in groepsverband gehouden te worden van minimaal 10 stuks.
Afmetingen : 2-3cm
Temperatuur : Deze garnaal is erg tollerant wat temperaturen betreft echter bij te koud water stopt het voortplanten, 18 - max. 28 Graden
Voedsel : Algen, groenvoer, droogvoer
Het ziet er over het algemeen inderdaad behoorlijk goed uit, al zit er wel links en rechts wat alg enzo.. maar ach dat hoort erbij en zolang het niet overheersend wordquote:Op woensdag 13 augustus 2008 17:57 schreef rene90 het volgende:
Zo dat ziet er allemaal erg gezond en fris uit, ik heb ook nieuwe garnalen trouwens, exacte naam was te moeilijk om te onthouden, fototje:
[ afbeelding ]
Oke, en dit citaat bedoelt niet dat je wel T5 erin kan stoppen? Of is de lengte weer anders van T5?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 18:39 schreef Prowl het volgende:
T5 past niet in T8, je hebt dan een compleet nieuwe juwel lichtbalk nodig.
Hier (klik) bijvoorbeeld een linkje naar een orginele lichtkap van Juwel waar staat dat er weer wel T5 inkanquote:High-Lite refers to the new light technology by JUWEL Aquarium. It combines the existing tube lengths of the T8 with the new bright T5 technology.
High-Lite Light units run with unique tubes which fit the full length of the aquarium for maximum illumination.
The High-Lite light unit is 120 cm long and can be equipped with 2 Tubes 1047 mm / 54 Watt.
Aha...zo een grafding kost ook weer 120 euro.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 20:09 schreef Prowl het volgende:
De voorschakel apparaten die voor T5 gebruikt worden zijn anders dan T8.
Wat ze bedoelen is dat je zonder problemen een T8 Lichtbalk kunt vervangen voor een T5 lichtbalk
[ afbeelding ]
Die zijn er dus in T5 en T8 smaak![]()
Wat een graflampen allemaal.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 20:36 schreef Prowl het volgende:
TL wattage hangt van de lengte af, je kunt dus niet een 54 watt tl buis in een 120cm lichtkap stoppen want die bestaan niet![]()
Volgens mij heb ik hier nog wel zo'n 90 cm/30watt arcadia setje liggen, alleen de spatwaterdichte doppen zitten er niet bij, interesse?
Hmm rio 125 of rio 240quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:04 schreef Prowl het volgende:
Ooit heb ik het ook eens moeten leren met dat lampengedoe![]()
http://www.aquaplantsonli(...)530-watt-p-2037.html
Je zou ook zo'n setje nieuw kunnen kopen, ik weet zeker dat je met 3 TL meer dan zat licht hebt, had ik wel in ieder geval in mn Rio 125
maandje ofzo denk ikquote:Op woensdag 13 augustus 2008 09:35 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit? Hoelang staat het al te draaien?
Haha oke top, geef maar een gil als het zover is.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:56 schreef Prowl het volgende:
30watt= 90 cm
Een standaard 830 (of was het nou 840) Philips TL van 90 cm kost iets van 5 euro bij de Gamma.
Ik zal eerst die doppen opzoeken, anders kun je namelijk net zo goed een nieuw setje kopen
Tja, de maanvissen vonden het vooral interessante vissen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:10 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ai, het waren wel aparte vissen om te zien.
Voorzover google afbeeldingen heeft.
Jaaa zoveel geld heb ik nog even niet haha, althans, nog even geen zin om dat hieraan uit te geven.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:32 schreef Aneurism het volgende:
http://www.saveiteasy.co.uk/index.htmT8 naar T5, zitten volgens mij wel nadelen aan daar T5 betere output heeft... maar hoe en wat i dunno... Heb hier voor 600 euro recent nieuwe T5 lampen + evsa's gekocht.
Ben nogsteeds op zoek naar een roofvis die op een arowana lijkt en maar 40cm word..
En nog een mooie site: http://www.axolotl.org/quote:Een axolotl eet idd alles wat vlezig is: wormen, vlooien, kleine visjes, insecten e.d. Ik heb zelf een bak met alleen axolotls en ik voer ze met de hand runderhart, visvlees, levervlees en af en toe wat levend voer. Ze reageren in begin vooral op bewegende dingen, dus dan eten ze alleen levend voer, maar je kunt ze heel makkelijk leren om dood voer te eten.
een vis die de overtollige betta's opeetquote:
Ja dat maakte ik er ook al uit op, vind ik maar zielig gedrag.quote:Op zondag 17 augustus 2008 08:14 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
een vis die de overtollige betta's opeet
Als het bodemvissen zijn, zou ik tabletten kopen voor bodemvissen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 22:12 schreef ankhiej het volgende:
ook zijn die visjes bodemvissen,maar wanneer ik ze korreltjes voeder,is de japanner sneller en eet hij ze op vooraleer ze de kans krijgen om naar de bodem te zaken.wat doe ik hier aan?
alvast bedankt
Ik verwacht wel foto's hequote:Op maandag 18 augustus 2008 23:52 schreef Prowl het volgende:
Morgen eindelijk mijn nieuwe bakje van 150x60x60 en MET overloop
Ik zou zeggen van wel, een dwergkikkertje zit vaak beschut en is niet echt zichtbaar. Maar we hebben hier iemand die Betta's kweekt, misschien kan die een wat beter antwoord geven.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 00:23 schreef ankhiej het volgende:
is het mogelijk om een dwergkikkertje bij een kempvis te zetten?
Het technische deel is niet zo heel bijster moeilijk, gewoon een constante langzame stroming met overloop aangesloten op een bioloog. En dan 1x per week het water verversen voor 25%. Voor de betta's gaat er nu al zo'n 200-300 liter per week doorheen Verder weinig tot geen planten en wat grote keien, zwarte plaat op achtergrond. Epoxy met zand erin op bodem zodat hij geen drop eye krijgt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:00 schreef rene90 het volgende:
Dan zou ik inderdaad zeker aanraden om te wachten daarmee. Een bak van 1260 liter pfoe....
Kan je lekker 3/4 jaar kijken naar wat je allemaal wilt, welke techniek, het goed en mooi uitdenken etc.
Iemand op aquaforum heeft ook een grote bak, met allerlei technische snufjes, zo kan hij via zijn computer zijn bak verversen en dan kiest hij gewoon het aantal liters en ga zo maar door.
mwa geld is niet echt een issue, water kost geen drol in Nederland ...enige probleem is de verwarming.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:09 schreef rene90 het volgende:
Ik vraag me af hoe je dat zou willen doen met de verhuizing inderdaad, ook lastig omdat je nog niet weet wat voor huis je gaat kopen, gezien de ruimte.
Maar het kost toch ook een vermorgen trouwens? Hoeveel zou dat kosten, zo een 3,5 m bak zoals je net noemde? Even alle spulletjes erbij wat ook nodig is.
quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:15 schreef Aneurism het volgende:
[..]
mwa geld is niet echt een issue, water kost geen drol in Nederland ...enige probleem is de verwarming.
Qua huis, ik weet dat het groter gaat worden dan dit.Meer niet. Ik zit er eigenlijk mee.
Zo'n bak zal iets van 1200-1400 euro kosten als je 15mm glas neemt. 1cm zou al genoeg zijn maar ik weet niet wat ik kan verwachten qua kracht van een arowana tegen het glas.
Ik zou het wel zelf in elkaar moeten zetten daar de grootste maten in winkels rond de 250cm is.
Het zijn nu een zooi solo bakjes van 12-18 liter per volwassen vis, een paar 30 liters voor opkweek en een paar specie kuipen van 65 liter waar ik 2 liter cola flessen met gaten in heb staan waar ik de jonge betta mannen in hou die te agressief zijn geworden. Kortom allemaal tijdelijke oplossingen, hoewel ik niet ontevreden ben over de specie kuip (veel water maar toch gescheiden en allemaal ruimte om rond te zwemmen). Zodra het geheel in specie kuip oud genoeg is (6 maanden) gaan ze naar de dierenwinkel, maar die wil alleen maar 5-10 afnemen... Terwijl ik er 40-60 heb.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:30 schreef rene90 het volgende:
Haha hoeveel liter aan aquariums heb je nu al dan? Heb je eens foto's van wat je nu allemaal hebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |