Heuj een klant van onsquote:Op vrijdag 11 april 2008 17:09 schreef Koploperkopper het volgende:
Misschien beter bekend als:
[ afbeelding ]
Een Hongaarse maatschappij.
Volgens mij zijn er een paar van je clubgenoten hier!quote:Op donderdag 10 april 2008 15:08 schreef Keiichi het volgende:
Mag ik bij de zweefnurts komen te staan. Ik ga komende zaterdag (mits goed weer) alweer zonder enkele vorm van aandrijving de lucht in
Dat kan kloppen, ik heb vandaag zo iets gehoordquote:Op zaterdag 12 april 2008 15:08 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er een paar van je clubgenoten hier!
//richting veld
quote:Participants Airshow 2008:
1x Typhoon F.2 3sqn Royal Air Force Static
1x Harrier GR.7 4sqn Royal Air Force Static
1x Tornado IDS JBG31/German AF -New- Static
1x Dakota C.3 Battle Of Brittain Memorial Flight Flying
1x Spitfire Battle Of Brittain Memorial Flight Flying
1x Hurricane Battle Of Brittain Memorial Flight Flying
1x OV-10 "Bronco'' -New- Flying
1x An-2 Roundflights/Flying
2x Yak52 Flying
1x Yak50 Static/Flying
1x Fairchild UC-6 Static
1x Klemm L-25 Static
1x Ryan Static
1x Aeronauca Static
1x Luscombe 8 Static
1x Fleet 7 Static
1x T6 Harvard Flying
1x L4 Piper Cub Static
1x L5 Sentinel Static
1x Bucker 131 Static
1x Pa18 Static
1x Boeing Stearman PT17 Flying
1x P51 Mustang Flying
4x Fokker S.11 Fokker S.11 Formation Flying
1x Extra 300 Frank Versteegh Flying
1x DHC-1 Chipmunck Static
1x North American B-25 "Mitchell" Flying
1x Mh1521 Broussard Static
1x PZL-106 Kruk Static/Flying
1x Bell 206 Roundflights
1x Catalina Flying 01/05/08 only
1x F-104G "KG101" Static/Preserved
1x F-104G ''FX-52" Static/Preserved
More to come..
Misschien niet voor jouw geen intressante line-up.....quote:Op zaterdag 12 april 2008 20:07 schreef Lightning_NL het volgende:
Hmmm... Klinkt nou niet zo bijster interessant die 'line-up'. En dude, 30 april is Koninginnedag, dan zijn er toch wel leukere dingen te doen he?
Heb ze amper gesproken. Vond het ook zo raar om te gaan zeggen "doe maar de groeten aan euh.. sja.. een nieuw lid van jullie die op een internetforum zit ofzo"quote:Op zaterdag 12 april 200819:12 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Dat kan kloppen, ik heb vandaag zo iets gehoord![]()
Doe de groeten aan marissa![]()
Euhm, juist ja :quote:Op zaterdag 12 april 2008 23:14 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Heb ze amper gesproken. Vond het ook zo raar om te gaan zeggen "doe maar de groeten aan euh.. sja.. een nieuw lid van jullie die op een internetforum zit ofzo" [ afbeelding ]
Ik ben er dan wel in de buurt, op het vliegveldje Asperden hebben we een DBO kamp.quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:48 schreef -CRASH- het volgende:
En ...zijn er hier ook mensen die naar de airshow van Weeze (D) gaan 30 April en 1 mei
[ afbeelding ]
[..]
Joah had dat gisteren even gezegdquote:Op zondag 13 april 200808:10 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Euhm, juist ja :irl heet ik Frank, is wat makkelijker waarschijnlijk
quote:
Dat is een piloot met een kut kantoorbaanquote:Op zaterdag 12 april 2008 15:18 schreef Lightning_NL het volgende:
wat is een sleeping officer/commander coffee? En wat doet de joyrider?
Dat zijn de mooiste dagjes. Lekker rustig en eigenlijk prima weer.quote:Op zondag 13 april 200819:30 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ze vonden jullie trouwens een gezellig club
Ben jij er ook als we op herfstkamp gaan bij jullie? (Dat waren ze toch van plan?)
Vandaag waren er maar 2 DBO'ers bij ons, de rest was gisteren wijs gemaakt dat het heel de dag echt slecht weer zou zijn, maar het was 's middags toch best wel heel erg goed inclusief mooie belletjes
Marissa, toevallig 15/16 jaar, blond?quote:Op zaterdag 12 april 2008 19:12 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Dat kan kloppen, ik heb vandaag zo iets gehoord![]()
Doe de groeten aan marissa![]()
Jaquote:Op donderdag 17 april 2008 20:32 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Marissa, toevallig 15/16 jaar, blond?
Zul je zien, leest ze meequote:Op donderdag 17 april 2008 23:42 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Hmm, ik dacht nog, "ik zou dr best doen", maar da's toch wel een beetje jong
Asperden toevallig, kan dat?quote:Op donderdag 17 april 2008 21:24 schreef Lightning_NL het volgende:
Ha! Misschien heb ik haar dan wel eens gezien. Moet je maar eens vragen of ze in de zomer van 2006 naar een zweefvliegkamp is geweest in Duitsland, weet effe de naam van het plaatsje niet meer. Ik was daar een van de KMA gasten.
Snel! maakt allen clones aan!quote:
De sleeping officer ook wel sandwich officer slaapt en eet sandwiches en de joyrider joyride.quote:Op zaterdag 12 april 2008 15:18 schreef Lightning_NL het volgende:
wat is een sleeping officer/commander coffee? En wat doet de joyrider?
quote:Op zaterdag 19 april 2008 13:09 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik vind al die bijnaampjes in de OP maar een beetje kinderachtig. Waarom niet gewoon aangeven wie wat doet.
Dan nemen ze wel iedereen op een loopje, omdat het extra nadrukkelijk in de nieuwsbrief van het kamp vermeld staatquote:Op maandag 21 april 2008 11:55 schreef Lightning_NL het volgende:
...
Dude...
Je bedoelt toch niet zo'n petje he?
[ afbeelding ]
Ik vind die dingen echt zó ontzettend belachelijkEn waarom zou zoiets verplicht zijn?
Volgens mij neemt iemand een loopje met je.
Het enige nut wat ik kan bedenken is als je in een kist zit en geen grote dos haren op je kop hebt, dat je niet verbrandnquote:Op maandag 21 april 2008 13:18 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja maar wat is het nut van het voor lul lopen met zo'n ding op je hoofd en waarom heet het een thermiek petje?
Nou, ik heb gehoord als je de ASK21 vol in de zon laat staan, dat je zelf brandplekken in je kussens kan krijgenquote:Op maandag 21 april 2008 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja maar als de kap dicht is verbrand je toch niet.
Gewoon naar een Campingwinkel of Hengelwinkel gaan.quote:Op maandag 21 april 2008 11:29 schreef Keiichi het volgende:
Het schijnt dat het in duitsland verplicht is om een terhmiekpetje op te hebben, maar ik werkelijk geen idee waar ik die ergens kan krijgen. Online vind ik ook niet gek veel.
Heeft iemand een idee waar ik ze kan halen?
Ik hecht zelf veel meer waarde aan een goede zonnebril. Ik denk dat het zelfs bijna onverantwoord is om zonder te vliegen (Ben keertje zonder zonnebril opgestegen, de felheid van lucht/wolken e.d. deed me veel zeer aan de ogen)quote:Op dinsdag 22 april 2008 16:12 schreef nsfw het volgende:
[..]
Gewoon naar een Campingwinkel of Hengelwinkel gaan.
Ik zie ook het nut nooit, maar alle zweefvliegers lopen er mee rond! Misschien vinden ze gewoon dat je herkenbaar moet zijn als zweefvlieger
Dat je geen polariserende zonnebril moet nemen heeft te maken met het feit dat veel vliegtuigramen (zweefvliegtuig weet ik niet) ook gepolariseerd zijn. Horizontaal of Verticaal. Als dan bijvoorbeeld het raam verticaal gepolariseerd is en je zonnebril horizontaal dan zie je buiten dus niets.quote:Op dinsdag 22 april 2008 16:54 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik hecht zelf veel meer waarde aan een goede zonnebril. Ik denk dat het zelfs bijna onverantwoord is om zonder te vliegen (Ben keertje zonder zonnebril opgestegen, de felheid van lucht/wolken e.d. deed me veel zeer aan de ogen)
Omdat ik nog geen echt goede zonnebril heb, wil ik wel eens weten wat jullie hebben. Ik heb gehoord dat polariserend uit d'n boze is, omdat je sommige instrumenten niet goed kan lezen, maar voor zover ik weet heb ik geen instrumenten met LCD display, behalve de transponder en radio.
quote:Op zondag 27 april 2008 21:33 schreef El_Stevo het volgende:
Mochten er hier mensen zijn die de ambitie hebben om ook echt piloot te worden, die raad ik dan aan om www.airwork.nl/bulletinboard goed door te spitten! Als je nog vragen hebt, kun je me ook een pm sturen. Ben zelf namelijk aangenomen bij EPST
quote:Op woensdag 30 april 2008 21:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Wat is de EPST dan? Te lui om te googlen heheh.
@-CRASH-, beetje jammer dat ie niet netjes over de taxilijn rijdt.... Prutser
Je had wel even gezellig langs EDLG kunnen rijden, daar was ik bezig met zweefvliegenquote:Op zondag 27 april 2008 17:42 schreef -CRASH- het volgende:
Vandaag eens naar Weeze gereden....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
video komt later
Uhhh... wat klopt hier dan niet aan?quote:Op maandag 28 april 2008 11:19 schreef nsfw het volgende:Transavia vliegers kunnen niet vliegen, KLM'ers zijn arrogant, KLS'ers zijn arrogant EN kunnen niet vliegen, Cessna's stinken en NLS'ers zijn over het paard getilde VM'ers
Dat van die KLM'ers klopt zekerquote:Op maandag 5 mei 2008 10:28 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Uhhh... wat klopt hier dan niet aan?
maar wij weten daar niks van af, wij zijn kaviaar vliegers rememberquote:Op maandag 5 mei 2008 10:28 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Uhhh... wat klopt hier dan niet aan?
heb er weleens 1 gezien die brak bij een "normale" landingquote:Op maandag 5 mei 2008 23:38 schreef Keiichi het volgende:
Zweefvliegtuigje breekt bij noodlanding
We noemen dit geen noodlanding, maar een mislukte buitenlanding
Een goed voorbeeld van wat ik wil maken vind je trouwens hierquote:Op woensdag 7 mei 2008 23:43 schreef RonaldV het volgende:
(...)
Ik ben trouwens bezig met een ideetje. Niet helemaal defensie gerelateerd, maar het gaat om het volgende:
Op het web bestaan sites met afbeeldingen van vliegvelden in verschillende landen, gefotografeerd door de jaren heen. Beginnend ergens aan het begin van de 20e eeuw tot nu, zelfs als die vliegvelden niet meer ingebruik zijn, of zelfs bebouwd met woonwijken. Ik ben bezig met het verzamelen van vliegvelden en hun lokaties in Nederland. Nu is het probleem: van een aantal vliegvelden weet ik de globale lokaties, maar niet precies. Zo kan ik van bijvoorbeeld vliegveld Bergen (Noord Holland) via google maps niets terugvinden, en aangezien het gebied in de oorlog bezaaid is geraakt met stukken AtlanticWall kan ik het ook ter plaatse niet goed duiden. Overzichtsfotos van de meeste andere vliegvelden zijn ook al bijna niet te vinden, aangezien het vaak nog in gebruik zijnde militaire installaties zijn.
Hebben jullie ideeën, of weten jullie overzichtfotos te vinden?
(...)
Volgens mij is het tegenwoordig mogelijk om in Google Earth op ICAO/IATA code te zoeken. Die codes kun je hier vinden; http://www.airlinecodes.co.uk/aptcodesearch.aspquote:Op woensdag 7 mei 2008 23:51 schreef RonaldV het volgende:
Heren (en dames) aviateurs/avioten, in DEF deed ik net een post, en toen bedacht ik me dat jullie me wellicht ook kunnen helpen. Het gaat om het volgende:
[..]
Een goed voorbeeld van wat ik wil maken vind je trouwens hier
Vliegvelden zoals Bergen (NH), Venlo, Ypenburg en Waalhaven vind je daar niet terug. Maar de linkjes zijn wel handig voor de overige vliegvelden. Dank je wel!quote:Op donderdag 8 mei 2008 00:08 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Volgens mij is het tegenwoordig mogelijk om in Google Earth op ICAO/IATA code te zoeken. Die codes kun je hier vinden; http://www.airlinecodes.co.uk/aptcodesearch.asp
Je kunt ook als je de codes weet deze site gebruiken, http://gc.kls2.com/cgi-bin/gclookup die poept ook een geografische positie uit die je dan weer in Google Earth kunt zetten.
Over specifiek vliegveld bergen is een boek uitgebracht:quote:Op woensdag 7 mei 2008 23:51 schreef RonaldV het volgende:
Heren (en dames) aviateurs/avioten, in DEF deed ik net een post, en toen bedacht ik me dat jullie me wellicht ook kunnen helpen. Het gaat om het volgende:
[..]
Een goed voorbeeld van wat ik wil maken vind je trouwens hier
Das wel handig zo'n cameraman naast je, mooie fimpjes.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:30 schreef Spuiteleven het volgende:
Afgelopen weekend even gevlogen op Hilversum
Filmpje van het landen: Cessna Final Approach Hilversum
PH-AK...J?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:30 schreef Spuiteleven het volgende:
Afgelopen weekend even gevlogen op Hilversum
Filmpje van het landen: Cessna Final Approach Hilversum
Stallwarning horen bij het landen is een rondje bier!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:30 schreef Spuiteleven het volgende:
Afgelopen weekend even gevlogen op Hilversum
Filmpje van het landen: Cessna Final Approach Hilversum
Cessna's stinkenquote:Op zondag 18 mei 2008 16:29 schreef GoodGawd het volgende:
Is hier een Cessna 172 (of dat soort vliegtuigen, iig <MTOW 6000gk) vlieger. En weet die hoeveel 1 liter brandstof kost?
Nasty... ziet er sportief uit inderdaad, die approach. Ook geen belachelijk lange baan ofzo...quote:Op zaterdag 31 mei 2008 10:59 schreef Public_NME het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7428890.stm Worst nightmare![]()
Maarja, die approach (zonder ILS) maakt je ook niet echt vrolijk, zeker niet als het in slecht weer is.
Was trouwens een ex-Martin Air bus, lease geloof ik.
Hoezo? Dat is toch juist perfect bij zo'n kistje? Lekker langzaam aangedaan.quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:26 schreef Alternate het volgende:
[..]
Stallwarning horen bij het landen is een rondje bier!
Nee dat is niet perfect een verkeerde windstoot en je gaat onderuit. Je moet altijd zorgen dat je genoeg marge houd tov van een stall situatie, zeker laag bij de grond!quote:Op zaterdag 31 mei 2008 13:44 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Hoezo? Dat is toch juist perfect bij zo'n kistje? Lekker langzaam aangedaan.
Is 5 kts wind dikke wind? Als je 5 kts over hebt dan is 5kts wind dus al genoeg.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:15 schreef Lightning_NL het volgende:
Je hebt altijd nog wel een dikke 5 knots over. En een verkeerde windstoot? Ja, als er zat wind staat ga je natuurlijk sowieso sneller landen.
En als door bv de propwash op dat moment 1 metertje boven de baan je linkervleugel overtrekt dan is het je vleugel die de tuch and go maakt. Landen met stallwarning is te voorkomen als je techniek goed is, dus waarom zou je onnodig risico nemen? Dat is pure luiheid of onkunde.quote:Op zondag 1 juni 2008 18:35 schreef mando_diao het volgende:
tijdens je flare een stallwarning krijgen moet toch kunnen inderdaad..mits je op goede hoogte je flare maakt en niet 10ft boven de baan ofzo. Als je tijdens je flare in de go around moet dan wordt het over t algemeen toch wel een touch & go, al is het alleen maar je main gear die de baan aantikt.
Nee, is perfect zo, bedankt!quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:18 schreef Keiichi het volgende:
[ afbeelding ]
Snap niet wat je er aan mist
Met je zweefvliegtuig?quote:
Hoe is dat nou, zo'n Spruce Goose vliegen?quote:Op donderdag 3 juli 2008 16:51 schreef HowardHughes het volgende:
Ik zal me hier ook maar eens melden.
Je bedoelt de Hughes H-4 Hercules?quote:Op donderdag 3 juli 2008 17:49 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Hoe is dat nou, zo'n Spruce Goose vliegen?
Mooi weer voor een AN225quote:
quote:Op zondag 6 juli 2008 17:03 schreef firecow het volgende:
ja wtf weet iemand hoelaat hij weer vertrekt ??
Op de 7e dus.quote:Now officially confirmed: planned departure of An-225 at 19:35LT via 36L. Delays may occur for many reasons, one of them being 36L not available/suitable as departure runway at that time.
Zag het ding gisteren staan toen ik van de polderbaan terug taxiede. Wat is dat ding groot en lelijkquote:
Boeiend, hij heeft er toch genoegquote:Op maandag 7 juli 2008 15:52 schreef Tecnix het volgende:
Kist staat technisch, een achterwiel staat niet meer lekker in zijn ophanging.
Hij blijft nog zeker wel een paar dagen staanquote:Op maandag 7 juli 2008 16:10 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Boeiend, hij heeft er toch genoeg
Mooi genoeg inderdaad om vanaf 3000 voet boven de kust een visual op de 18R te mogen doen achter een 737 aan...quote:
quote:Op zondag 13 juli 2008 11:09 schreef The_stranger het volgende:
Bij de weg, zo heb ik ze nog nooit zien marshallen op dat apen eilandZou London City een stuk leuker maken om naar toe te gaan.
Jij bent anders degene die daar een harde plasser van krijgtquote:Op zondag 13 juli 2008 13:36 schreef Koploperkopper het volgende:
Waaronder Lucifer_Doosje's favoriet;
Hopen dat je dan goed weer hebt. Wegens de regen is de RIAT dit weekend afgelast.quote:
Ik hoop het ook. Ik ga trouwens niet speciaal voor FIA naar London, doe het meer als een dagje uit zeg maar...quote:Op zondag 13 juli 2008 20:52 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Hopen dat je dan goed weer hebt. Wegens de regen is de RIAT dit weekend afgelast.
Zal vandaag niet anders zijn, denk ik...quote:
Hoe nadelig is dat? Hoeveel uren moet ik maken om current te blijven, en als ik niet meer currect ben, dan zou ik toch zo weer een PPL kunnen aanvragen? Ik blijf ondertussen natuurlijk ook gewoon militair vliegen, tellen die uren dan mee voor het current blijven van m'n PPL? Ik ga van de week wel eens een keertje bellen met het IVW, maar ik wil het nu graag al weten, dus ik hoopte dat iemand hier me er wat meer over kon vertellenquote:Behoudens voor degene die ook tijdens een militair dienstverband al gebruik wil maken van een civiel Nederlands geregistreerd luchtvaartuig, bestaat er geen reden (zie noot 4) om eerder van deze regeling gebruik te maken. Dit kan zelfs nadelig zijn, aangezien na afgifte van een civiel bewijs van bevoegdheid, de daarin geplaatste bevoegdverklaringen geregeld op basis van de civiele - op JAR-FCL gebaseerde - voorwaarden verlengd dienen te worden.
De eisen voor PPL zijn simpel te vinden, uit mn hoofd moet je het laatste jaar dat je brevet geldig is minimaal 12 vlieguren als PIC of 1 uur instructie doen. Als je brevet verloopt moet je opnieuw een VFR examen doen om het weer geldig te krijgen. Ik denk dat IVW bedoeld dat het niet zo is dat je het gewoon kunt laten verlopen en dan onbeperkt nieuwe PPL's aanvragen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 13:36 schreef Lightning_NL het volgende:
Vraagje. Ik wil graag m'n PPL aan gaan vragen (heb m'n Groot Militair Brevet al) om af en toe zelf een kistje te kunnen huren. Ik heb al een beetje rond zitten kijken op www.ivw.nl (http://www.ivw.nl/Images/gedragslijn%20militairen%20inclusief%20MCC%20versie%202005%20na%20bespreki_tcm247-197711.pdf).
In die PDF staat het volgende:
[..]
Hoe nadelig is dat? Hoeveel uren moet ik maken om current te blijven, en als ik niet meer currect ben, dan zou ik toch zo weer een PPL kunnen aanvragen? Ik blijf ondertussen natuurlijk ook gewoon militair vliegen, tellen die uren dan mee voor het current blijven van m'n PPL? Ik ga van de week wel eens een keertje bellen met het IVW, maar ik wil het nu graag al weten, dus ik hoopte dat iemand hier me er wat meer over kon vertellen
Mazzel!
Wij niet meer helaasquote:Op maandag 25 augustus 2008 15:12 schreef kokos het volgende:
He, wordt er nog gevlogen op Twente Airport? civiel/militair maakt me niet uit.
Zo ja, waar kan ik vinden hoelaat er wordt gevlogen?
Guess again....quote:Op maandag 25 augustus 2008 16:11 schreef Koploperkopper het volgende:
En morgen al helemaal niet! Kekekeke!
quote:25-08-2008
HAARLEM - De piloten van transavia.com mogen dinsdag (26 augustus) niet staken. Dat heeft de voorzieningenrechter in Haarlem maandag besloten in het kort geding dat de luchtvaartmaatschappij had aangespannen tegen de Vereniging van Nederlandse Verkeervliegers (VNV). De VNV moet van de rechter de actie afblazen en mag voorlopig geen nieuwe staking organiseren.
De rechter wil dat de partijen eerst met een bemiddelaar om de tafel gaan zitten om tot een nieuwe cao te komen.
De VNV meldt in een eerste reactie aan Luchtvaartnieuws.nl de uitspraak te respecteren. "We houden ons aan de uitspraak en beraden ons op verdere stappen", aldus VNV-directeur Wieringa.
Met het verbieden van de staking wordt dinsdag een reischaos voorkomen. Als de acties waren doorgegaan zouden zo'n zeventig vluchten geannuleerd worden.
De piloten eisen naast een hoger loon betere werkomstandigheden. De transavia.com-directie en de VNV konden het na langdurige onderhandelingen niet eens worden over een nieuwe CAO.
quote:Op maandag 25 augustus 2008 17:04 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Guess again....
Rechter verbiedt staking piloten transavia.com
[..]
Euh, om te remmen?quote:Op vrijdag 5 september 2008 23:17 schreef GoodGawd het volgende:
Hallo beste mede aviators, in dit filmpje:
Zag ik dat de Fokkers hun air brakes all hadden deployed. Why?
waarschijnlijk zat'ie wat aan de hoge kant, en heeft hij de remkleppen gebruikt om die hoogte kwijt te raken.quote:Op vrijdag 5 september 2008 23:53 schreef GoodGawd het volgende:
Sinds wanneer doen ze dat al ruim voor touchdown?
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_brake_(aircraft)quote:Op vrijdag 5 september 2008 23:53 schreef GoodGawd het volgende:
Sinds wanneer doen ze dat al ruim voor touchdown?
Bronquote:As TALL1440 mentionned, the Fokker F70, F100 and also F28 have speedbrakes on the tailcone. Sometimes the F70 and the F100 has no need for the speedbrake but the F28 does because it does not have reverse thrust (therefore the extra slowing down by the speedbrake is very helpful and sometime very necessary)
I have a few videos of Fokker F-28 aircraf (both cockpit and outside) where you can see that the speedbrake is usually deployed before landing (some 100ft AGL in most cases)
The tailcone speedbrake does not have a limiting factor as far as speed is concerned which means you can deploy it at any time during flight and at any speed.
On a sidenote, some aerodynamic surfaces on top of the wings of certain airplanes do act as speedbrakes only without spoiling lift (can't remember which aircraft though...)
Remember... speedbrakes are not necessarily lift dumpers, but all lift dumpers also act as speedbrakes icon_wink.gif
Je kunt niet even hoogte kwijtraken in een verkeersvliegtuig, dan begint hij 'sinkrate' te brullen boven de 1000/minuut. Met een normaal 3 graden glijpad en een snelheid van zo'n 140 knopen heb je al 700'/m nodig om netjes op het glijpad te blijven. Je kunt het het je dan ook niet permiteren om zomaar wat steiler aan te vliegen, omdat je dan een grote kans hebt dat je de hoogte niet meer kwijtraakt zonder een sinkrate warning te krijgen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 23:57 schreef mcDavid het volgende:
[..]
waarschijnlijk zat'ie wat aan de hoge kant, en heeft hij de remkleppen gebruikt om die hoogte kwijt te raken.
Kan door de storm komen: dattie verkeerd uitgekomen is, of juist expres wat meer veiligheidshoogte gehouden heeft.
misschien kunnen de verkeersvliegers er wat over zeggen?
Anyway, extra veiligheidsmarge dus.quote:Op zaterdag 6 september 2008 16:09 schreef Alternate het volgende:
[..]
Je kunt niet even hoogte kwijtraken in een verkeersvliegtuig, dan begint hij 'sinkrate' te brullen boven de 1000/minuut. Met een normaal 3 graden glijpad en een snelheid van zo'n 140 knopen heb je al 700'/m nodig om netjes op het glijpad te blijven. Je kunt het het je dan ook niet permiteren om zomaar wat steiler aan te vliegen, omdat je dan een grote kans hebt dat je de hoogte niet meer kwijtraakt zonder een sinkrate warning te krijgen.
De reden om de speedbrake te gebruiken bij stormachtig weer is ten eerste dat je meer motorvermogen nodig hebt met de speedbrake uit. Mocht er zich dan bv een windshear situatie voordoen dan klapt de speedbrake snel in, zodat je opeens een hoop vermogen over hebt. Je hebt dan geen last van lange spin-up tijd van de motoren. Ten tweede vliegen we met stormachtig weer wat harder, de speedbrake helpt dan om te voorkomen dat je eindeloos bij elke zucht wind boven de baan blijft floaten.
Verwar de speedbrakes/airbrakes dus niet met de lift dumpers. De lift dumpers (spoilers) gaan pas open na touchdown, de speedbrakes kunnen ook in de lucht gebruikt worden. Op Boeings, Airbussen en dat soort meuk hebben de lift dumpers de dubbele functie van speedbrake.quote:Op vrijdag 5 september 2008 23:17 schreef GoodGawd het volgende:
Hallo beste mede aviators, in dit filmpje:
Zag ik dat de Fokkers hun air brakes all hadden deployed. Why?
Hangt dus sterk af van het type, gewicht, etc. Is lang niet altijd 140 kias (overigens vrij hoog voor een F100/70).quote:Op zaterdag 6 september 2008 16:09 schreef Alternate het volgende:Met een normaal 3 graden glijpad en een snelheid van zo'n 140 knopen
Ok, voor de volledigheid, een F100/70 met flaps 25, 10 knopen windcorrectie en een landing weight van 35 ton, heeft een approach snelheid van 141 knopen IAS.quote:Op maandag 8 september 2008 08:59 schreef Cloudsurfer het volgende:
Hangt dus sterk af van het type, gewicht, etc. Is lang niet altijd 140 kias (overigens vrij hoog voor een F100/70).
Je kent de chemtrail topics in BNW nog niet?quote:Op maandag 8 september 2008 16:22 schreef GoodGawd het volgende:
Okay ik vond een paar filmpjes:
Van deze gozer:
http://nl.youtube.com/user/Enki1968
Het schijnt dus dat die mooie vliegtuigjes de bijein doden met de chemtrails. No Bee = No Food = No Life
Conspiracy stuff enzo, ik vind het lachwekkend
Ik snapquote:Op maandag 8 september 2008 15:47 schreef Alternate het volgende:
Ok, voor de volledigheid, een F100/70 met flaps 25, 10 knopen windcorrectie en een landing weight van 35 ton, heeft een approach snelheid van 141 knopen IAS.
Een gewicht van 35 ton is niet uitzonderlijk hoog voor een F100, dat gaat vaak zelf in de richting van de 37 Vref Flaps 25 is dan 135, daar komt dan nog een windcorrectie van minimaal 5 knopen bovenop.
Het zijn wel heerlijke topics, als je je even héél intelligent wilt voelen!quote:Op maandag 8 september 2008 @ 16:40 schreef GoodGawd het volgende:
-edit-
Oh I see, dat zijn toch echt mensen met een sensatiegebrek syndroom of iets in die richting.
Mensen draaien toch echt door. Het is echt een hele groep die zo....nou hoe zal ik het zeggen..."apart" denkt.quote:kent niemand piloten etc in hun omgeving die dit toegeven?"
Als ik die zou kennen en dit zou aanhalen, zou je toch alleen maar zeggen dat 'iedereen wel kan zeggen dat hij ergens verstand van heeft of iets is, wat niet betekent dat dit ook zo is.'
Je zit in je eigen redenatie, en je blijft toch alles maar gewoon ontkennen. Ik neem aan dat je het filmpje dat duidelijk contrails van chemtrails onderscheidt, inmiddels hebt bekeken. Hier hoor ik je niet meer over. Maar vervolgens kom je met andere tegenvragen, alsof iedereen hier ALLES over chemtrails zou weten.
Natuurlijk weet niemand hier alles over chemtrails, anders zaten we niet hier. Ik niet in elk geval, dan had ik wel een symposium of zoiets georganiseerd. Misschien hier wel een berichtje achtergelaten bwv uitnodiging. We proberen allemaal de waarheid te achterhalen en gebruiken nou eenmaal de bronnen die we voorgeschoteld krijgen van anderen die dit ook doen. Net zoals jij... o_O
en tot slot:
"...als die zogenaamde chemicalïen een straalmotor-verbranding kunnen doorstaan..."
De chemicalien hoeven niet door de motor heen om gesproeid te worden. Ze gaan ook helemaal niet door de motor heen, daarvoor worden installaties gebouwd op de vliegtuigen. Maar dit geloof je ook niet dus het opzoeken van bewijzen hiervoor is tijdverspilling.
Sinds wanneer kan je in Biddinghuizen heli vliegen? Veel verder dan een zweefvliegtuig gaat het toch niet?quote:Op woensdag 10 september 2008 01:32 schreef mcDavid het volgende:
Als je ff doorrijdt naar biddinghuizen krijg je dr nog een paar minuten bij.
Je weet wat ik bedoelquote:Op woensdag 10 september 2008 01:38 schreef mcDavid het volgende:
Sinds wanneer vliegen heli's?
Je weet dat je zeikt om het zeiken terwijl je zelf waarschijnlijk nog nooit iets anders als een stuntvlieger bestuurd hebt.quote:
Dat is dus duidelijk een chemtrail sproeierquote:Op dinsdag 9 september 2008 08:47 schreef Alternate het volgende:
Ik heb wel eens zo'n ding gezien op een testvliegtuig van een vliegtuigfabriek. Op grote hoogte spuiten ze daar water uit. Het vliegtuig wat getest moet worden vliegt daar dan doorheen, waardoor het water op de vleugels en romp vastvriest en ze de anti ijs systemen kunnen testen.
Mythe confirmed or busted?quote:Op woensdag 10 september 2008 08:02 schreef Cloudsurfer het volgende:
[..]
Dat is dus duidelijk een chemtrail sproeier
Oh het was allang confirmed dat er wel eens vloeistoffen uit een vliegtuig gegooid worden.quote:
Ohja had ik al verteld over die zweefvliegtransponders?quote:Op woensdag 10 september 2008 @ 21:56 schreef Koploperkopper het volgende:
Tof, je moet plotseling van het IVW hier een examen Engels afleggen voor het behalen van een JAA-brevet. Tering wat krijg ik een slappe plasser van het beleid hier.
Ik moet het ze nageven, 't is een prachtig staaltje geldkloppen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door GoodGawd op 11-09-2008 12:14:25 ]Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
Het allerleukste daarvan is misschien nog wel dat ze nogsteeds niet gebruikt mogen worden onder een enorm deel van Nederland ivm. de Schiphol TMA.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:42 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ohja had ik al verteld over die zweefvliegtransponders?
Ze hebben nu ontdekt dat een bepaald type waar zo'n beetje iedereen mee vliegt een bug heeft ofzo... mogen dus allemaal terug naar de fabrikant ofzo
Maar een week na het bericht dat ze niet meer gebruikt mochten worden, kwam er alweer een bericht dat het in nederland voorlopig nog even wel mag ofzo [ afbeelding ]
Wat dacht je van deze: ons veld ligt precies op de grens van de Schiphol TMA.quote:Op donderdag 11 september 2008 @ 11:19 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Het allerleukste daarvan is misschien nog wel dat ze nogsteeds niet gebruikt mogen worden onder een enorm deel van Nederland ivm. de Schiphol TMA.
Klopt ja, heb ik meerdere malen gehoort van die lierstart.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:59 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Wat dacht je van deze: ons veld ligt precies op de grens van de Schiphol TMA.
Volgens de voorschriften, moet je, indien je een transponder hebt, deze de hele vlucht voeren.
Maar, omdat wij dus op die grens zitten, moeten we 'm iedere keer aan en uit zetten als we over de denkbeeldige lijn vliegen
Ohja en in de start moet'ie sowieso uit, 't schijnt dat de grote jongens een raket-aanval op de TCAS krijgen als ze toevallig een paar kilometer voor zo'n lierstart langs vliegen
En te goedkoop. Die transponders hebben de waarde van sommige van onze kisten met c.a. 30% doen stijgenquote:Op donderdag 11 september 2008 @ 19:32 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Klopt ja, heb ik meerdere malen gehoort van die lierstart.
Ach, het blijft geweldig dat IVW. Waar zouden we zonder ze zijn, dan zou alles te makkelijk gaan.
quote:Op donderdag 11 september 2008 19:39 schreef mcDavid het volgende:
[..]
En te goedkoop. Die transponders hebben de waarde van sommige van onze kisten met c.a. 30% doen stijgen
Als je hem dan toch aanlaat zorg dan iig dat hij op mode C staat. Niets is zo irritant als een hele berg mode A returns overal om je heen.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:59 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Wat dacht je van deze: ons veld ligt precies op de grens van de Schiphol TMA.
Volgens de voorschriften, moet je, indien je een transponder hebt, deze de hele vlucht voeren.
Maar, omdat wij dus op die grens zitten, moeten we 'm iedere keer aan en uit zetten als we over de denkbeeldige lijn vliegen
Ohja en in de start moet'ie sowieso uit, 't schijnt dat de grote jongens een raket-aanval op de TCAS krijgen als ze toevallig een paar kilometer voor zo'n lierstart langs vliegen
Erg triest verhaal, dit. Mijn medeleven naar de familie en vrienden van de betrokken heren.quote:Op zondag 14 september 2008 16:35 schreef GoodGawd het volgende:
"Bij Hoorn is een Ultralight-vliegtuig neergestort in het water van de Hoornse hop, een inham van het Markermeer. Er waren twee mannen aan boord, een man is overleden naar de tweede wordt nog gezocht. Het vliegtuig was vertrokken van vliegveld Middenmeer."
Ik zie niet in op welke manier mijn eigen veiligheid in hemelsnaam gebaat is bij het gebruiken van een transponder. Krijg hooguit kanker van de straling.quote:Op zondag 14 september 2008 @ 20:15 schreef Cloudsurfer het volgende:
Ach wat doe je ertegen, vind het zelf ook behoorlijk balen. Gewoon gaan voor je level 6, naar het schijnt is dat niet zo heel moeilijk. Ben je er de rest van je leven nog vanaf ook.
Zelfde geldt overigens voor die mode S transponders. Je moet even in de buidel tasten maar uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid.
Euh, andere piloten in het luchtruim waar ik vlieg hebben ook geen TCAS dus die hebben niets aan mijn transponder.quote:Op maandag 15 september 2008 @ 01:02 schreef Lightning_NL het volgende:
Een transponder omdat je niet de enige bent in het luchtruim en zodat andere wellicht serieuzere piloten tenminste een beter idee krijgen van waar je rond zit te kloten?
Het hoogtelierrecord is met kunststofkabel gevestigd. Tevens met onze lier en een lid van onze clubquote:Op maandag 15 september 2008 14:29 schreef mcDavid het volgende:
Scheelt dat veel? En is die kabel een beetje te repareren?
Mij lijkt het wel leuk. Maar ik denk dat de rest in de war raakt als ze niet "Sinkrate! Sinkrate!" horen als ze in een slip rakenquote:Op maandag 15 september 2008 @ 21:50 schreef Alexxxxx het volgende:
Omdat geen hol ooit naar de stickies kijkt attendeer ik jullie op deze manier even op [ACTIETOPIC!] Vlieg jij voor FOK! uit de bocht?
Airspace infringements door zwevers willen nog wel eens voorkomen, dan is het voor het verkeer dat daar wel mag vliegen wel fijn om dit potentiele gevaar aan te zien komen.quote:Op maandag 15 september 2008 00:12 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik zie niet in op welke manier mijn eigen veiligheid in hemelsnaam gebaat is bij het gebruiken van een transponder. Krijg hooguit kanker van de straling.
Dan is het probleem dat je met je reet in een verkeerd stuk luchtruim zit. Niet dat je niet zo'n kastje aan boord hebt.quote:Op dinsdag 16 september 2008 @ 15:03 schreef Surferboy het volgende:
[..]
Airspace infringements door zwevers willen nog wel eens voorkomen, dan is het voor het verkeer dat daar wel mag vliegen wel fijn om dit potentiele gevaar aan te zien komen.
Nee, maar ATC e.d. hebben hier wel degelijk baat bij. Je bent bij lange na niet de enige in de lucht.quote:Op maandag 15 september 2008 11:39 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Euh, andere piloten in het luchtruim waar ik vlieg hebben ook geen TCAS dus die hebben niets aan mijn transponder.
Het is dat je het zelf zegt.quote:Op dinsdag 16 september 2008 15:08 schreef mcDavid het volgende:(en het is betreurenswaardig dat er idd mensen bestaan die zo lomp/dom zijn)
Ja ATC zit erop te wachten dat er ieder weekend met mooi weer ineens 2000 stipjes op de radar opduiken die kriskras alle kanten op vliegen!quote:Op dinsdag 16 september 2008 @ 16:28 schreef Cloudsurfer het volgende:
[..]
Nee, maar ATC e.d. hebben hier wel degelijk baat bij. Je bent bij lange na niet de enige in de lucht.
Ik weet niet watvoor situatie je in gedachten hebt, maar ik kan niets verzinnen waarbij een zweefvliegtuig in de weg zou zitten voor een andere kist. Tenzij die in het cirquitgebied van een zweefvliegveld een noodlanding wil maken ofzo?quote:Op dinsdag 16 september 2008 @ 18:50 schreef Cloudsurfer het volgende:
Ja, daar zitten ze inderdaad op te wachten. Stel er moet een kist een noodlanding maken en jij zit daar in de weg met je zweefkist, dan ben je toch blij dat ATC je ff zag aankomen.
quote:Een vliegtuig van een nog onbekende maatschappij is maandagmiddag kort na de start vanaf Schiphol een onderdeel kwijtgeraakt.
Volgens een woordvoerder van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, dinsdag, is het zogeheten stroomlijnstuk terechtgekomen in de buurt van Spaarnwoude.
Het is nog onduidelijk hoe groot het stuk plaatstaal is. Ook is onduidelijk hoe het onderdeel van het vliegtuig heeft kunnen vallen.
Alfa's die verslag doen van technische dingen...quote:
Je moet het in jip en janneke taal houden, anders snappen de mensen het nietquote:Op dinsdag 16 september 2008 20:41 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Alfa's die verslag doen van technische dingen...
1. een "stroomlijnstuk" bestaat niet, de hele buitenkant van een vliegtuig is een stroomlijnstuk.
2. Plaatstaal? Voor een vormstuk?!
In een noodsituatie kan er van alles gebeuren en kun er dus wel een kist vlak voor je neus terecht komen, ja. Het is nog nooit gebeurd en waarschijnlijk gaat het ook nooit gebeuren. Maarja, je neemt ook niet een airbag met de verwachting dat je morgen tegen een boom knalt.quote:Op dinsdag 16 september 2008 18:56 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Ik weet niet watvoor situatie je in gedachten hebt, maar ik kan niets verzinnen waarbij een zweefvliegtuig in de weg zou zitten voor een andere kist. Tenzij die in het cirquitgebied van een zweefvliegveld een noodlanding wil maken ofzo?
Bij grotere vliegvelden is het ófwel verboden daar te vliegen met je zweefvliegtuig, ofwel het is sowieso wel bekend dat er ook gezweefd wordt.
En waar wij wel mogen vliegen geldt gewoon See and avoid, ook als je een noodlanding wilt maken. (los van het feit dat zwevers meestal veel hoger zitten dan ander VFR verkeer)
Slecht voorbeeld. Airbag is ingevoerd na zorgvuldige onderzoeken en zéér herhaaldelijke incidenten.quote:Op dinsdag 16 september 2008 @ 21:58 schreef Cloudsurfer het volgende:
[..]
In een noodsituatie kan er van alles gebeuren en kun er dus wel een kist vlak voor je neus terecht komen, ja. Het is nog nooit gebeurd en waarschijnlijk gaat het ook nooit gebeuren. Maarja, je neemt ook niet een airbag met de verwachting dat je morgen tegen een boom knalt.
Overigens is het ook zeer handig voor de heren van de KLu, die nu dus naast de Boeings en Airbussen ook zweeftuig kan zien en vermijden. Gewoon doen en niet zeiken. Er zijn ergere dingen: zoals een PPL voor 487 euro.
Wat? Volgensmij snap je het niet helemaalquote:Op dinsdag 16 september 2008 23:07 schreef mcDavid het volgende:En een F16 die 900km/h vliegt kan onmogelijk op zo'n stipje anticiperen dat de hele tijd een andere kant op vliegt...
Misschien moet je dit nog eens doorlezen:quote:Op dinsdag 16 september 2008 @ 23:41 schreef Cloudsurfer het volgende:
[..]
Wat? Volgensmij snap je het niet helemaaleen F16 kan wel degelijk rekening houden met vfr verkeer als die netjes op hun radar verschijnen. Kijk voor de grap maar eens naar de Leeuwarden CTR op een vfr kaart en de corridor's die er vlak langs lopen (die richting EHAL lopen). Genoeg gespuis om rekening mee te houden als KLu'er.
En dan lees ik ook nog eens dat lulargument over die airbag onderzoekenToegegeven heb ik me nooit echt verdiept in het zweven dus willicht dat jouw iewat naive standpunt daar zijn wortelen kent
Edit: en anders wens ik je veel plezier onder de 1200ft![]()
Gast........ ATC weet dan tenminste op welke hoogte je zit en kan dit doorgeven aan ander verkeer. Damn zeg...quote:Op maandag 15 september 2008 11:39 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Euh, andere piloten in het luchtruim waar ik vlieg hebben ook geen TCAS dus die hebben niets aan mijn transponder.
Zie hier de reden waarom echte piloten die zweefnerds rete irritant vinden. JE BENT NIET DE ENIGE IN DE LUCHT.quote:maar ik kan niets verzinnen waarbij een zweefvliegtuig in de weg zou zitten voor een andere kist.
Misschien moet jij dit maar eens lezen:quote:Op dinsdag 16 september 2008 23:53 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Misschien moet je dit nog eens doorlezen:
http://www.knvvl.nl/actue(...)ogmaals_transponders
Onder de 1200ft is een transponder uberhaupt nog niet verplicht.
Over de airbag, die is niet verplicht. Maar als we naar de verplichting van de autogordel kijken, die is echt niet ingevoerd n.a.v. één ongeluk, waarbij de bestuurder bovendien niets aan een gordel had gehad, en in een tijd dat er uberhaupt nog geen geschikte gordels te krijgen waren voor in auto's.
Wat loop je nou allemaal gefrustreerd te blaten man?quote:Op woensdag 17 september 2008 @ 00:22 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Gast........ ATC weet dan tenminste op welke hoogte je zit en kan dit doorgeven aan ander verkeer. Damn zeg...
[..]
Zie hier de reden waarom echte piloten die zweefnerds rete irritant vinden. JE BENT NIET DE ENIGE IN DE LUCHT.
En idd zoals eerder gezegd, vooral voor de KLu heel handig. Die kutprutsers die overal maar rondzweven en denken dat ze alles kunnen en mogen zonder rekening te houden met de rest van het luchtverkeer... pfffff. Het is gewoon wachten op een ongeluk.
Ik denk dat je een heel erg naif idee hebt van VFR vliegen. In je zwever die max 60km/h gaat met overal glas om je heen en alleen wat andere zwevers om je druk over te maken is het natuurlijk prima te doen. In een groot verkeersvliegtuig met een snelheid van zo'n 450 km/h (soms op atc verzoek 550, dat is 150m per seconden. Dus 10 seconden op je schermpje kijken en je zit weer anderhalve kilometer verder), op zo ongeveer het aller drukste moment van de vlucht is het niet zo dat je ff dat zwevertje ontwijkt, als je hem uberhaupt al op tijd ziet. Gelukkig weet ATC dit ook en geven ze voortdurend ook informatie over conflicterend VFR verkeer, mits deze natuurlijk een transponder hebben.quote:Op woensdag 17 september 2008 01:23 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Luchtruim waar ik in vlieg is gewoon VFR luchtruim. Nee we zijn niet de enigen. Maar waar wij vliegen is het gewoon de bedoeling dat iederéén uit zijn doppen kijkt! Als er ongelukken gebeuren komt dat júíst door van die flippo's die alleen maar op hun schermpje turen als ze in VFR luchtruim zitten!
Deze
ATC hoeft uberhaupt niets door te geven aan ander verkeer, want we komen niet in de buurt van ander verkeer dat contact heeft met ATC.
En deze
Helemaal omdat we pal op de grens van schiphol TMA1 zitten.
Couldn't have said it better myselfquote:Op woensdag 17 september 2008 09:02 schreef Alternate het volgende:
[..]
Ik denk dat je een heel erg naif idee hebt van VFR vliegen. In je zwever die max 60km/h gaat met overal glas om je heen en alleen wat andere zwevers om je druk over te maken is het natuurlijk prima te doen. In een groot verkeersvliegtuig met een snelheid van zo'n 450 km/h (soms op atc verzoek 550, dat is 150m per seconden. Dus 10 seconden op je schermpje kijken en je zit weer anderhalve kilometer verder), op zo ongeveer het aller drukste moment van de vlucht is het niet zo dat je ff dat zwevertje ontwijkt, als je hem uberhaupt al op tijd ziet. Gelukkig weet ATC dit ook en geven ze voortdurend ook informatie over conflicterend VFR verkeer, mits deze natuurlijk een transponder hebben.
Ik snap niet wat jullie zweefvliegers tegen een simpele veiligheidsmaatregel hebben, die potentieel honderden levens kan redden. Het gaat namelijk niet alleen om de nerd in de zwever die veranderd is in gehakt, het is nog maar de vraag of het passagiersvliegtuig met 300 man erin het overleeft met stukjes zweefnerd in de motor. Als jullie enige bezwaar het feit is dat een transponder geld kost, dan vind ik dat enorm kortzichtig en zeker niet getuigen van 'good airmanship'. Het is niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van iedereen waar jij het luchtruim mee deelt.
Met zo'n dwarse houding maken jullie ook op den duur je eigen hobby kapot. Het commerciële verkeer zal het altijd 'winnen' want daar verdient de overheid bakken met geld aan, dat handjevol hobbyisten kunnen ze missen als kiespijn. Hoe meer jullie tegenwerken en tegenstribbelen hoe groter de kans wordt dat IVW er gewoon de stekker uit trekt! En daar heeft natuurlijk niemand wat aan!
Oowja en die laatste twee zinnen snap ik ook niet helemaal.
kijk, dáár zouden ze wat aan moeten doen!quote:Op woensdag 17 september 2008 @ 09:25 schreef Keiichi het volgende:
Met je zwever rondjes om een ballon circelen roeleert trouwens![]()
Hebben we afgelopen zondag even gedaan, die krengen kwamen zomaar dwars door de CTR heen geramd
Vooral zijn laatste regel of niet?quote:Op woensdag 17 september 2008 @ 17:23 schreef Cloudsurfer het volgende:
[..]
Couldn't have said it better myself
Even voorop gesteld: niemand heeft iets tegen veiligheidsmaatregelen. Waar we iets op tegen hebben is dat we met een gigantische kostenpost opgezadeld worden, terwijl het niet of nauwelijks iets toevoegt aan de veiligheid. Hoe vaak komt het voor dat je met je boeing door klasse E of G luchtruim gestuurd wordt? voor zover ik weet zelden tot nooit.quote:
Ik bedoelde de laatste twee zinnen in jouw stukje wat ik gequote had. Namelijk:quote:Op woensdag 17 september 2008 18:06 schreef mcDavid het volgende:
Vooral zijn laatste regel of niet? [ afbeelding ]
[..]
De regel gaat om álle generatorloze luchtvaartuigen, dus óók luchtballonen. (stel je voor dat je die niet zietquote:Op woensdag 17 september 2008 @ 18:26 schreef Cloudsurfer het volgende:
Volgensmij hoeven luchtballonnen geen mode s aan boord te hebben.
De lijn tussen schiphol TMA 1 (klasse A) en Niew Millingen TMA B (klasse E) loopt letterlijk over ons veld.Check je kaart maar, in flevoland, staat zo'n g'tje met een rondje eromheen, dat zijn wij.quote:Op donderdag 18 september 2008 @ 10:58 schreef Alternate het volgende:
[..]
Ik bedoelde de laatste twee zinnen in jouw stukje wat ik gequote had. Namelijk:
Deze
ATC hoeft uberhaupt niets door te geven aan ander verkeer, want we komen niet in de buurt van ander verkeer dat contact heeft met ATC.
En deze
Helemaal omdat we pal op de grens van schiphol TMA1 zitten.
De VFR zone is IN de Schiphol TMA. Ik ben in het verleden wel eens op 2000' over Lelystad gevlogen in een 747.quote:Op donderdag 18 september 2008 13:41 schreef mcDavid het volgende:
[..]
De regel gaat om álle generatorloze luchtvaartuigen, dus óók luchtballonen. (stel je voor dat je die niet ziet)
[..]
De lijn tussen schiphol TMA 1 (klasse A) en Niew Millingen TMA B (klasse E) loopt letterlijk over ons veld.Check je kaart maar, in flevoland, staat zo'n g'tje met een rondje eromheen, dat zijn wij.
Desalniettemin blijven we ónder de TMA schiphol (in de VFR zone rond vliegveld lelystad tot max 1050 meter (3500 ft), of ruim ernaast (in NW Millingen TMA B, tot FL65).
Das wel weer leuk van die transponders, die geven FL aan, dus hoeven we niet meer zelf te kutten met verschillende hoogtemeter instellingen... Vroeger hielden we meestal 1700 meter AGL (5600 ft) aan, om ook bij lage luchtdruk niet in de CTA terecht te komen.
Ook wel in het weekend, maar dan kunnen we net zo goed thuis blijvenquote:Op donderdag 18 september 2008 14:48 schreef mcDavid het volgende:
Aanmeldingen?
Meestal wordt er een week of 2-3 van tevoren een mailtje rondgestuurd dat er weer kamp is en wie er komen...
Maar wellicht dat het dit keer iets 'professioneler' opgepakt wordt, met de ervaringen van 5 jaar geleden in het geheugenAnyway ik heb nog niets gehoord.
Kun je ook niet alleen een weekend komen ofzo?Of is dat kamp voor jullie echt puur door de weeks?
Was dat over lelystad of over het ijsselmeer? (die vfr-zone ligt alleen boven het land, en, met dank aan de dwarsheid van de VFR-vliegers, het veluwemeer.) Maar dan nog kom je NM binnen, dus dat zou inderdaad een situatie zijn waarin een transponder enige vorm van nut heeft. Hoewel het dan vooral makkelijker is, niet per sé veiliger.quote:Op donderdag 18 september 2008 @ 14:53 schreef Alternate het volgende:
[..]
De VFR zone is IN de Schiphol TMA. Ik ben in het verleden wel eens op 2000' over Lelystad gevlogen in een 747.
Dat is om geluidsoverlast te verminderenDan mogen ze op Schiphol niet op 2 banen tegelijk landen vanwegen het milieu en geluidsoverlast, dus dan wordt al het binnenkomende verkeer op 2000' over heel Nederland gevectored, anders loopt de holding zo vol en dat is ook slecht voor het millieu
![]()
(voor de niet ingewijden: 2000' is 600 meter en dan heb je een brandstofverbruik waar je u tegen zegt en een bak herrie waar je naar van wordt)
Ik herinner mij dat de 'neukbaarheid' van één van onze clubleden een keer uitgebreid besproken is in deze reeksquote:Op donderdag 18 september 2008 @ 15:00 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ook wel in het weekend, maar dan kunnen we net zo goed thuis blijven![]()
Maar ik had gehoord dat jullie club wel wat leuke vrouwen had rondlopen
Heheh, dat moest wel degelijk opnieuw berekend worden inderdaad, maar dat was écht het probleem niet!quote:Op zondag 21 september 2008 @ 14:23 schreef Lightning_NL het volgende:
Zwevers zullen ook wel zeiken over die transponder omdat dan meteen heel hun CG naar z'n mallemoer is
Dude, jij bent echt wel tekenend voor de onwetendheid van de gemiddelde zweefvlieger in Nederland. Ja, 'die zweefvlieger' zit dan fout......maar het is wel fijn als je dat op de radar ziet zodat je de vliegers die wel netjes opletten hoe hoog ze zitten kan waarschuwen, en niet ineens KLMxxx van 't scherm verdwijnt omdat ie uit het niets een zwever zonder XPDR tegenkwam.quote:Op dinsdag 16 september 2008 15:08 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Dan is het probleem dat je met je reet in een verkeerd stuk luchtruim zit. Niet dat je niet zo'n kastje aan boord hebt.
ofwel: human error van die zweefvlieger (en het is betreurenswaardig dat er idd mensen bestaan die zo lomp/dom zijn)
En deze zijn wel ook wel lekker tegenstrijdig.quote:ATC hoeft uberhaupt niets door te geven aan ander verkeer, want we komen niet in de buurt van ander verkeer dat contact heeft met ATC.
quote:De lijn tussen schiphol TMA 1 (klasse A) en Niew Millingen TMA B (klasse E) loopt letterlijk over ons veld.Check je kaart maar, in flevoland, staat zo'n g'tje met een rondje eromheen, dat zijn wij.
Desalniettemin blijven we ónder de TMA schiphol (in de VFR zone rond vliegveld lelystad tot max 1050 meter (3500 ft), of ruim ernaast (in NW Millingen TMA B, tot FL65).
Hoe vaak vliegen jullie daar, onder FL65?quote:Op dinsdag 23 september 2008 @ 21:34 schreef Surferboy het volgende:
[..]
Dude, jij bent echt wel tekenend voor de onwetendheid van de gemiddelde zweefvlieger in Nederland. Ja, 'die zweefvlieger' zit dan fout......maar het is wel fijn als je dat op de radar ziet zodat je de vliegers die wel netjes opletten hoe hoog ze zitten kan waarschuwen, en niet ineens KLMxxx van 't scherm verdwijnt omdat ie uit het niets een zwever zonder XPDR tegenkwam.
Daarnaast zijn bij mijn weten onder andere de EHRD TMA en de Mil TMA D klasse Echo (EHEH-verkeer) (Tma D tot F065 , daarboven klasse Bravo) Dus met je Boeing ongecontroleerd vfr-verkeer tegenkomen is best goed mogelijk.
Deze quote:
[..]
En deze zijn wel ook wel lekker tegenstrijdig.
[..]
Meestal wordt je richting de FL70 geklaar inbound river. Zodra je onder de Fl100 komt ga je over op appraoch die je meestal in een keer naar transition level laat zakken (zo rond FL45 meestal).quote:Op dinsdag 23 september 2008 21:42 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Hoe vaak vliegen jullie daar, onder FL65?
Jullie zitten toch ook onder de CTR van eindhoven? Lijkt me dat het dan wat anders is...quote:Op woensdag 24 september 2008 @ 11:27 schreef Alternate het volgende:
[..]
Meestal wordt je richting de FL70 geklaar inbound river. Zodra je onder de Fl100 komt ga je over op appraoch die je meestal in een keer naar transition level laat zakken (zo rond FL45 meestal).
Dat wil niet zeggen dat je ook op FL45 over Rotterdam komt zetten, maar het is dus wel mogelijk.
FL70 dat spoort wel, da's 65 + 500ft separatie. Ik neem aan dat je pas in schiphol TMA1 echt omlaag gaat?quote:Op woensdag 24 september 2008 @ 10:39 schreef jozef444 het volgende:
Mwoah zelf vlieg ik vanaf Nistelrode (grasbaantje bij volkel in de buurt) Ik kom toch redelijk vaak een ryanair of andere 73 tegen die richting ehv gaat. Af en toe komen ze op ongeveer 4 a 500 mtr. over het veld heen. Ik ben iig erg blij dat ik tegenwoordig een transponder er in heb zitten.
Je merkt het trouwens al wel aan de vliegbewegingen, vorig jaar klapten ze vaak recht over het veld heen, nu zie je steeds meer dat ze toch wat afstand houden (dus it works both ways)
Typische jaloerse verkeersvlieger die het allang zat is dat hij de hele vlucht alleen maar procedures mag afroepen en de automatische piloot inprogrammerenquote:Op dinsdag 23 september 2008 @ 22:05 schreef Lightning_NL het volgende:
Typische zweefvlieger reactie hierboven...
Zum kotsen. Mongolen. Denken dat ze god zijn.
500ft separatie is niet prima, dat is een hoop papierwerk (airprox)quote:Op woensdag 24 september 2008 12:19 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Jullie zitten toch ook onder de CTR van eindhoven? Lijkt me dat het dan wat anders is...
[..]
FL70 dat spoort wel, da's 65 + 500ft separatie. Ik neem aan dat je pas in schiphol TMA1 echt omlaag gaat?
Anyways goed om wat positieve geluiden te horen, dan is het dus toch niet allemaal voor niets
Hilversum is sowieso een uitzonderingssituatie, die zitten helemaal ingebouwd qua luchtruimstructuur, en hebben speciale afspraken met de verkeersleiding zodat ze toch een beetje kunnen vliegen (het fijne weet ik er ook niet van)quote:Op woensdag 24 september 2008 @ 13:28 schreef Alternate het volgende:
[..]
500ft separatie is niet prima, dat is een hoop papierwerk (airprox)
Van het weekend werden we nog wat hoog gehouden vanwegen zwevers van Hilversum die op de verkeerde plek zaten. Gelukkig hadden zij een transponder
Onder de CTR van Eindhoven? Van welke kokosnoot heb jij Airlaw gekregen? Een CTR loopt per definitie vanaf GND, dus daaronder is lastig komen met een vliegtuig. Daarnaast kom je met je Boeing/KDC-10/ATR/Dornier sowieso onder FL065 als je moet landen op EHEH, dus ja..die kom je daaronder zeker tegen.quote:Op woensdag 24 september 2008 12:19 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Jullie zitten toch ook onder de CTR van eindhoven? Lijkt me dat het dan wat anders is...
[..]
quote:FL70 dat spoort wel, da's 65 + 500ft separatie. Ik neem aan dat je pas in schiphol TMA1 echt omlaag gaat?
Anyways goed om wat positieve geluiden te horen, dan is het dus toch niet allemaal voor niets
Dude, jij hebt het echt niet begrepen he....weet je hoe lastig een zwever te spotten is op een heiige dag? Van elkaar weet je vaak waar je zit, aangezien je allemaal achter de grootste bel aan gaat. Maar dit is voor een VFR-vlieger compleet niet van belang, en aangezien de meeste zweefvliegers ook te lui/bang/ouderwets zijn om de radio normaal te gebruiken kan ik me erg goed voorstellen dat je niet gezien wordt.quote:Luchtruim waar ik in vlieg is gewoon VFR luchtruim. Nee we zijn niet de enigen. Maar waar wij vliegen is het gewoon de bedoeling dat iederéén uit zijn doppen kijkt! Als er ongelukken gebeuren komt dat júíst door van die flippo's die alleen maar op hun schermpje turen als ze in VFR luchtruim zitten!
erin danquote:Op woensdag 24 september 2008 @ 16:47 schreef Surferboy het volgende:
[..]
Onder de CTR van Eindhoven? Van welke kokosnoot heb jij Airlaw gekregen? Een CTR loopt per definitie vanaf GND, dus daaronder is lastig komen met een vliegtuig. Daarnaast kom je met je Boeing/KDC-10/ATR/Dornier sowieso onder FL065 als je moet landen op EHEH, dus ja..die kom je daaronder zeker tegen.
ok.quote:500ft separatie is niet genoeg, daarnaast wil jij met je 400 kilo wegende zwever niet onder de Wake komen van een Medium of Heavy vliegtuig. (Goed mogelijk dat die daar al op FL070 zitten, EHRD inbounds uit het Oosten moeten at or before FLEVO vaak op FL070 zitten.)
ja dat weet ikquote:Dude, jij hebt het echt niet begrepen he....weet je hoe lastig een zwever te spotten is op een heiige dag?
IFR bedoel je hoop ik?quote:Van elkaar weet je vaak waar je zit, aangezien je allemaal achter de grootste bel aan gaat. Maar dit is voor een VFR-vlieger compleet niet van belang,
Dat we op een andere frequentie zitten dan jij wil niet zeggen dat we 'm niet gebruikenquote:en aangezien de meeste zweefvliegers ook te lui/bang/ouderwets zijn om de radio normaal te gebruiken kan ik me erg goed voorstellen dat je niet gezien wordt.
In frankrijk doen ze dat al! (nouja, oranje reflectiestrepen dan)quote:Misschien een goed idee om alle zwevers fel-oranje te schilderen?
Ik ben geen verkeersvliegerquote:Op woensdag 24 september 2008 12:20 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Typische jaloerse verkeersvlieger die het allang zat is dat hij de hele vlucht alleen maar procedures mag afroepen en de automatische piloot inprogrammeren
(zo herkenbaar, steekhoudende argumenten zijn op -> dan maar schelden)
??quote:Op vrijdag 26 september 2008 16:27 schreef Koploperkopper het volgende:
Nog verder nieuws over de Fokker van gisteren?
In Keulen. Hoorde op de radio dat het om een Fokker ging.quote:
...en afscheidsbrieven achter gelaten hadden.quote:Op zaterdag 27 september 2008 14:39 schreef Alternate het volgende:
Was niets aan de hand, er zijn 2 mensen gearresteerd die waarschijnlijk van plan waren om naar 1 of ander trainingskamp ergens in het midden oosten te vliegen.
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 20 oktober 2008 08:12 schreef Keiichi het volgende:
Ik ben gisteren gepromoveerd tot Solist
Nee, nog niet.quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:12 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Nog kennis gemaakt met de sloot?
damnquote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:53 schreef Okeuj het volgende:
Hahaa! Over een paar maandjes maar voor een jaartje of 2 naar de states om op een echte jet te leren vliegen!
Ik weet niet wat het nou precies inhoud wat ie gehad heeftquote:Op zondag 9 november 2008 21:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Opvallend hoe niemand hier verder Okeuj feliciteert. Heb toch altijd al het idee gekregen dat het een beetje jaloezie is
Wie?quote:Op zondag 9 november 2008 @ 21:40 schreef Keiichi het volgende:
Hey McDavid, we hadden vandaag een lid van jullie club op bezoek.![]()
Heeft een van de zweefnurts toevallig nog het boek 'Theorie van het zweefvliegen' liggen?
Verkapte "ik heb het zelfde gedaan als Okeuj en ben daarom way toffer dan de rest"-postquote:Op zondag 9 november 2008 @ 21:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Opvallend hoe niemand hier verder Okeuj feliciteert. Heb toch altijd al het idee gekregen dat het een beetje jaloezie is
Euh, wat?quote:Op zondag 9 november 2008 23:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Thanks, mijn punt is hierbij bewezen
Zelfkennis.quote:Op zondag 9 november 2008 21:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Opvallend hoe niemand hier verder Okeuj feliciteert. Heb toch altijd al het idee gekregen dat het een beetje jaloezie is
Barbara, het klopt inderdaad dat ik niet op het eindfeest was.quote:Op zondag 9 november 2008 23:50 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Wie?
Heb je trouwens niet gezien op het eindfeest!
Enneuh, ja dat boek heb ik wel ja. Is de nieuwe druk nog steeds niet leverbaar?
Dat hij een omhooggevallen idioot is die zijn penislengte moet compenseren met zijn vliegstatus.quote:
Klopt idd daar zijn ze al keilang mee bezig. Ik denk alleen dat ik 'm zelf nodig ga hebben voor de technicus examens...quote:Op maandag 10 november 2008 @ 08:15 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Barbara, het klopt inderdaad dat ik niet op het eindfeest was.
Nieuwe druk schijnt pas ergens over een tijd leverbaar te zijn.
Ik snap niet waar die misplaatste arrogantie vandaan komt?! Je ben tenslotte in dienst van de overheid?!quote:Op zondag 9 november 2008 23:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Thanks, mijn punt is hierbij bewezen
Neem aan dat ze bovenop dat bedrag ook iets van uitzendings/gevaren geld krijgen.. Vlieg veel met ex f16 vliegers en geen van allen zijn ze armquote:Op woensdag 12 november 2008 12:56 schreef Alternate het volgende:
Ik zag laatst een advertentie 'Als officier vlieger bij de KLU verdien ik wel ¤2400 bruto per maand'. Daar schrok ik toch wel van, ga je je daarvoor laten beschieten![]()
Toch lijkt F16 vliegen me erg stoer, alleen niets voor mij omdat:
* Je in het leger zit.
* Je mensen moet vermoorden.
* Mensen jouw willen vermoorden.
Zonder die drie punten lijkt het me wel ontzettend gaaf.
Ja ik vroeg het laatst aan een ex F16 vlieger en die zij dat hij na 13 dienstjaren ongeveer op een beginnend coco salaris (exclusief daggeld) zat. Tijdens een uitzending verdien je wel meer en geef je niets uit, waardoor je een half jaar flink kan sparen.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:19 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Neem aan dat ze bovenop dat bedrag ook iets van uitzendings/gevaren geld krijgen.. Vlieg veel met ex f16 vliegers en geen van allen zijn ze arm(al scheelt het ook enorm dat ze geen studieschuld hebben (gehad))
Ah don't worry, kom hier ook niet voor de felicitatiesquote:Op zondag 9 november 2008 21:58 schreef Lightning_NL het volgende:
Opvallend hoe niemand hier verder Okeuj feliciteert. Heb toch altijd al het idee gekregen dat het een beetje jaloezie is
Heb net wat dagen met een (ex)F16-vlieger rondgevlogen, maar hij had het over 3600 euro netto per maand, met de "standaard" nevenfuncties, zonder uitzendingvergoedingen...quote:Op woensdag 12 november 2008 13:33 schreef Alternate het volgende:
[..]
Ja ik vroeg het laatst aan een ex F16 vlieger en die zij dat hij na 13 dienstjaren ongeveer op een beginnend coco salaris (exclusief daggeld) zat. Tijdens een uitzending verdien je wel meer en geef je niets uit, waardoor je een half jaar flink kan sparen.
Dan zit je rond het salaris van iemand die 2 a 3 jaar voor een grote maatschappij vliegt. Ze zijn inderdaad niet arm, maar ik heb eigenlijk nooit het leger salaris gesnapt een gewone soldaat laat zich voor minimumloon kapot schieten. Ik snap niet dat daar een 'markt' voor is.quote:Op woensdag 19 november 2008 12:48 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Heb net wat dagen met een (ex)F16-vlieger rondgevlogen, maar hij had het over 3600 euro netto per maand, met de "standaard" nevenfuncties, zonder uitzendingvergoedingen...
Snap het hele leger niet, waarom laat je je in vredesnaam beschieten? Vliegen in een F16 is leuk, maar beschoten worden (en anderen moeten beschieten) vind ik een vreemd idee om vrijwillig te doen. Dan kan er hierboven wel gesteld worden dat we jaloers zijn, maar persoonlijk ben ik dat absoluut niet.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:18 schreef Alternate het volgende:
[..]
Dan zit je rond het salaris van iemand die 2 a 3 jaar voor een grote maatschappij vliegt. Ze zijn inderdaad niet arm, maar ik heb eigenlijk nooit het leger salaris gesnapt een gewone soldaat laat zich voor minimumloon kapot schieten. Ik snap niet dat daar een 'markt' voor is.
Soldaten willen vrede op aarde, geld is bijzaak.quote:Op donderdag 20 november 2008 11:18 schreef Alternate het volgende:
[..]
Dan zit je rond het salaris van iemand die 2 a 3 jaar voor een grote maatschappij vliegt. Ze zijn inderdaad niet arm, maar ik heb eigenlijk nooit het leger salaris gesnapt een gewone soldaat laat zich voor minimumloon kapot schieten. Ik snap niet dat daar een 'markt' voor is.
Zeker weten?quote:Op donderdag 20 november 2008 17:52 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Soldaten willen vrede op aarde, geld is bijzaak.
Vrede op aarde door op elkaar te gaan schietenquote:Op donderdag 20 november 2008 17:52 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Soldaten willen vrede op aarde, geld is bijzaak.
Tuurlijk niet, dan hebben ze toch geen werk meer?quote:Op donderdag 20 november 2008 @ 17:52 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Soldaten willen vrede op aarde, geld is bijzaak.
Stuitend hoe deze post een gebrek aan intelligentie bloot legtquote:Op vrijdag 21 november 2008 13:54 schreef Lightning_NL het volgende:
Het is alweer duidelijk met wat voor soort mieterige kneuzen we hier te maken hebben,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |