abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61658783
Omdat geen hol ooit naar de stickies kijkt attendeer ik jullie op deze manier even op [ACTIETOPIC!] Vlieg jij voor FOK! uit de bocht?
pi_61658948
quote:
Op maandag 15 september 2008 @ 21:50 schreef Alexxxxx het volgende:
Omdat geen hol ooit naar de stickies kijkt attendeer ik jullie op deze manier even op [ACTIETOPIC!] Vlieg jij voor FOK! uit de bocht?
Mij lijkt het wel leuk. Maar ik denk dat de rest in de war raakt als ze niet "Sinkrate! Sinkrate!" horen als ze in een slip raken
pi_61662071
Ik ben toch al een driftmeister, ik hoef niet mee te doen aan die vraagprijs.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_61675295
quote:
Op maandag 15 september 2008 00:12 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Ik zie niet in op welke manier mijn eigen veiligheid in hemelsnaam gebaat is bij het gebruiken van een transponder. Krijg hooguit kanker van de straling.


Airspace infringements door zwevers willen nog wel eens voorkomen, dan is het voor het verkeer dat daar wel mag vliegen wel fijn om dit potentiele gevaar aan te zien komen.
pi_61675399
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 @ 15:03 schreef Surferboy het volgende:

[..]

Airspace infringements door zwevers willen nog wel eens voorkomen, dan is het voor het verkeer dat daar wel mag vliegen wel fijn om dit potentiele gevaar aan te zien komen.
Dan is het probleem dat je met je reet in een verkeerd stuk luchtruim zit. Niet dat je niet zo'n kastje aan boord hebt.
ofwel: human error van die zweefvlieger (en het is betreurenswaardig dat er idd mensen bestaan die zo lomp/dom zijn)
pi_61677796
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:39 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Euh, andere piloten in het luchtruim waar ik vlieg hebben ook geen TCAS dus die hebben niets aan mijn transponder.
Nee, maar ATC e.d. hebben hier wel degelijk baat bij. Je bent bij lange na niet de enige in de lucht.
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:08 schreef mcDavid het volgende:(en het is betreurenswaardig dat er idd mensen bestaan die zo lomp/dom zijn)
Het is dat je het zelf zegt.
This is a swell ship for the skipper, but a hell ship for the crew
pi_61678330
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 @ 16:28 schreef Cloudsurfer het volgende:

[..]

Nee, maar ATC e.d. hebben hier wel degelijk baat bij. Je bent bij lange na niet de enige in de lucht.
Ja ATC zit erop te wachten dat er ieder weekend met mooi weer ineens 2000 stipjes op de radar opduiken die kriskras alle kanten op vliegen!
pi_61681743
Ja, daar zitten ze inderdaad op te wachten. Stel er moet een kist een noodlanding maken en jij zit daar in de weg met je zweefkist, dan ben je toch blij dat ATC je ff zag aankomen.
This is a swell ship for the skipper, but a hell ship for the crew
pi_61681884
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 @ 18:50 schreef Cloudsurfer het volgende:
Ja, daar zitten ze inderdaad op te wachten. Stel er moet een kist een noodlanding maken en jij zit daar in de weg met je zweefkist, dan ben je toch blij dat ATC je ff zag aankomen.
Ik weet niet watvoor situatie je in gedachten hebt, maar ik kan niets verzinnen waarbij een zweefvliegtuig in de weg zou zitten voor een andere kist. Tenzij die in het cirquitgebied van een zweefvliegveld een noodlanding wil maken ofzo?

Bij grotere vliegvelden is het ófwel verboden daar te vliegen met je zweefvliegtuig, ofwel het is sowieso wel bekend dat er ook gezweefd wordt.

En waar wij wel mogen vliegen geldt gewoon See and avoid, ook als je een noodlanding wilt maken. (los van het feit dat zwevers meestal veel hoger zitten dan ander VFR verkeer)
  dinsdag 16 september 2008 @ 20:37:49 #210
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_61684852
quote:
Een vliegtuig van een nog onbekende maatschappij is maandagmiddag kort na de start vanaf Schiphol een onderdeel kwijtgeraakt.

Volgens een woordvoerder van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, dinsdag, is het zogeheten stroomlijnstuk terechtgekomen in de buurt van Spaarnwoude.

Het is nog onduidelijk hoe groot het stuk plaatstaal is. Ook is onduidelijk hoe het onderdeel van het vliegtuig heeft kunnen vallen.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_61684994
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 @ 20:37 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]

Alfa's die verslag doen van technische dingen...

1. een "stroomlijnstuk" bestaat niet, de hele buitenkant van een vliegtuig is een stroomlijnstuk.
2. Plaatstaal? Voor een vormstuk? !
  dinsdag 16 september 2008 @ 20:45:53 #212
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_61685165
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 20:41 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Alfa's die verslag doen van technische dingen...

1. een "stroomlijnstuk" bestaat niet, de hele buitenkant van een vliegtuig is een stroomlijnstuk.
2. Plaatstaal? Voor een vormstuk? !
Je moet het in jip en janneke taal houden, anders snappen de mensen het niet
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_61687925
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 18:56 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Ik weet niet watvoor situatie je in gedachten hebt, maar ik kan niets verzinnen waarbij een zweefvliegtuig in de weg zou zitten voor een andere kist. Tenzij die in het cirquitgebied van een zweefvliegveld een noodlanding wil maken ofzo?

Bij grotere vliegvelden is het ófwel verboden daar te vliegen met je zweefvliegtuig, ofwel het is sowieso wel bekend dat er ook gezweefd wordt.

En waar wij wel mogen vliegen geldt gewoon See and avoid, ook als je een noodlanding wilt maken. (los van het feit dat zwevers meestal veel hoger zitten dan ander VFR verkeer)
In een noodsituatie kan er van alles gebeuren en kun er dus wel een kist vlak voor je neus terecht komen, ja. Het is nog nooit gebeurd en waarschijnlijk gaat het ook nooit gebeuren. Maarja, je neemt ook niet een airbag met de verwachting dat je morgen tegen een boom knalt.

Overigens is het ook zeer handig voor de heren van de KLu, die nu dus naast de Boeings en Airbussen ook zweeftuig kan zien en vermijden. Gewoon doen en niet zeiken. Er zijn ergere dingen: zoals een PPL voor 487 euro.
This is a swell ship for the skipper, but a hell ship for the crew
pi_61690216
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 @ 21:58 schreef Cloudsurfer het volgende:

[..]

In een noodsituatie kan er van alles gebeuren en kun er dus wel een kist vlak voor je neus terecht komen, ja. Het is nog nooit gebeurd en waarschijnlijk gaat het ook nooit gebeuren. Maarja, je neemt ook niet een airbag met de verwachting dat je morgen tegen een boom knalt.

Overigens is het ook zeer handig voor de heren van de KLu, die nu dus naast de Boeings en Airbussen ook zweeftuig kan zien en vermijden. Gewoon doen en niet zeiken. Er zijn ergere dingen: zoals een PPL voor 487 euro.
Slecht voorbeeld. Airbag is ingevoerd na zorgvuldige onderzoeken en zéér herhaaldelijke incidenten.
Niet compleet ononderbouwd en na aanleiding van één incident.

En een F16 die 900km/h vliegt kan onmogelijk op zo'n stipje anticiperen dat de hele tijd een andere kant op vliegt...
pi_61691368
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 23:07 schreef mcDavid het volgende:En een F16 die 900km/h vliegt kan onmogelijk op zo'n stipje anticiperen dat de hele tijd een andere kant op vliegt...
Wat? Volgensmij snap je het niet helemaal een F16 kan wel degelijk rekening houden met vfr verkeer als die netjes op hun radar verschijnen. Kijk voor de grap maar eens naar de Leeuwarden CTR op een vfr kaart en de corridor's die er vlak langs lopen (die richting EHAL lopen). Genoeg gespuis om rekening mee te houden als KLu'er.

En dan lees ik ook nog eens dat lulargument over die airbag onderzoeken Toegegeven heb ik me nooit echt verdiept in het zweven dus willicht dat jouw iewat naive standpunt daar zijn wortelen kent

Edit: en anders wens ik je veel plezier onder de 1200ft
This is a swell ship for the skipper, but a hell ship for the crew
pi_61691730
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 @ 23:41 schreef Cloudsurfer het volgende:

[..]

Wat? Volgensmij snap je het niet helemaal een F16 kan wel degelijk rekening houden met vfr verkeer als die netjes op hun radar verschijnen. Kijk voor de grap maar eens naar de Leeuwarden CTR op een vfr kaart en de corridor's die er vlak langs lopen (die richting EHAL lopen). Genoeg gespuis om rekening mee te houden als KLu'er.

En dan lees ik ook nog eens dat lulargument over die airbag onderzoeken Toegegeven heb ik me nooit echt verdiept in het zweven dus willicht dat jouw iewat naive standpunt daar zijn wortelen kent

Edit: en anders wens ik je veel plezier onder de 1200ft
Misschien moet je dit nog eens doorlezen:
http://www.knvvl.nl/actue(...)ogmaals_transponders

Onder de 1200ft is een transponder uberhaupt nog niet verplicht.

Over de airbag, die is niet verplicht. Maar als we naar de verplichting van de autogordel kijken, die is echt niet ingevoerd n.a.v. één ongeluk, waarbij de bestuurder bovendien niets aan een gordel had gehad, en in een tijd dat er uberhaupt nog geen geschikte gordels te krijgen waren voor in auto's.
pi_61692404
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:39 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Euh, andere piloten in het luchtruim waar ik vlieg hebben ook geen TCAS dus die hebben niets aan mijn transponder.
Gast........ ATC weet dan tenminste op welke hoogte je zit en kan dit doorgeven aan ander verkeer. Damn zeg...
quote:
maar ik kan niets verzinnen waarbij een zweefvliegtuig in de weg zou zitten voor een andere kist.
Zie hier de reden waarom echte piloten die zweefnerds rete irritant vinden. JE BENT NIET DE ENIGE IN DE LUCHT.

En idd zoals eerder gezegd, vooral voor de KLu heel handig. Die kutprutsers die overal maar rondzweven en denken dat ze alles kunnen en mogen zonder rekening te houden met de rest van het luchtverkeer... pfffff. Het is gewoon wachten op een ongeluk.

[ Bericht 18% gewijzigd door Lightning_NL op 17-09-2008 00:29:32 ]
pi_61692929
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 23:53 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Misschien moet je dit nog eens doorlezen:
http://www.knvvl.nl/actue(...)ogmaals_transponders

Onder de 1200ft is een transponder uberhaupt nog niet verplicht.

Over de airbag, die is niet verplicht. Maar als we naar de verplichting van de autogordel kijken, die is echt niet ingevoerd n.a.v. één ongeluk, waarbij de bestuurder bovendien niets aan een gordel had gehad, en in een tijd dat er uberhaupt nog geen geschikte gordels te krijgen waren voor in auto's.
Misschien moet jij dit maar eens lezen:

http://www.nieuwsbank.nl/inp/1999/12/1222E076.htm

en

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2002/04/24/K235.htm
This is a swell ship for the skipper, but a hell ship for the crew
pi_61693203
quote:
Op woensdag 17 september 2008 @ 00:22 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Gast........ ATC weet dan tenminste op welke hoogte je zit en kan dit doorgeven aan ander verkeer. Damn zeg...
[..]

Zie hier de reden waarom echte piloten die zweefnerds rete irritant vinden. JE BENT NIET DE ENIGE IN DE LUCHT.

En idd zoals eerder gezegd, vooral voor de KLu heel handig. Die kutprutsers die overal maar rondzweven en denken dat ze alles kunnen en mogen zonder rekening te houden met de rest van het luchtverkeer... pfffff. Het is gewoon wachten op een ongeluk.
Wat loop je nou allemaal gefrustreerd te blaten man?

Luchtruim waar ik in vlieg is gewoon VFR luchtruim. Nee we zijn niet de enigen. Maar waar wij vliegen is het gewoon de bedoeling dat iederéén uit zijn doppen kijkt! Als er ongelukken gebeuren komt dat júíst door van die flippo's die alleen maar op hun schermpje turen als ze in VFR luchtruim zitten!

ATC hoeft uberhaupt niets door te geven aan ander verkeer, want we komen niet in de buurt van ander verkeer dat contact heeft met ATC.

De énigen die baat zóúden kúnnen hebben van ónze transponders zijn idd de jongens van de KLu, maar die zijn er ook nog niet voor equiped. Als die een zwever op hun schermpje krijgen hebben ze nog net tijd om aan de schietstoel te trekken... Ook die maken betere kans door gewoon naar buiten te kijken.

en over je laatste alinea: ik weet niet hoe het bij andere clubs is maar als het er érgens streng ingeramd wordt dat je uit moet kijken in watvoor luchtruim je zit is het wel bij ons. Helemaal omdat we pal op de grens van schiphol TMA1 zitten.
pi_61693253
Lief spelen kinders, ik ga naar bed.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_61695136
quote:
Op woensdag 17 september 2008 01:23 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Luchtruim waar ik in vlieg is gewoon VFR luchtruim. Nee we zijn niet de enigen. Maar waar wij vliegen is het gewoon de bedoeling dat iederéén uit zijn doppen kijkt! Als er ongelukken gebeuren komt dat júíst door van die flippo's die alleen maar op hun schermpje turen als ze in VFR luchtruim zitten!

Deze
ATC hoeft uberhaupt niets door te geven aan ander verkeer, want we komen niet in de buurt van ander verkeer dat contact heeft met ATC.
En deze
Helemaal omdat we pal op de grens van schiphol TMA1 zitten.
Ik denk dat je een heel erg naif idee hebt van VFR vliegen. In je zwever die max 60km/h gaat met overal glas om je heen en alleen wat andere zwevers om je druk over te maken is het natuurlijk prima te doen. In een groot verkeersvliegtuig met een snelheid van zo'n 450 km/h (soms op atc verzoek 550, dat is 150m per seconden. Dus 10 seconden op je schermpje kijken en je zit weer anderhalve kilometer verder), op zo ongeveer het aller drukste moment van de vlucht is het niet zo dat je ff dat zwevertje ontwijkt, als je hem uberhaupt al op tijd ziet. Gelukkig weet ATC dit ook en geven ze voortdurend ook informatie over conflicterend VFR verkeer, mits deze natuurlijk een transponder hebben.

Ik snap niet wat jullie zweefvliegers tegen een simpele veiligheidsmaatregel hebben, die potentieel honderden levens kan redden. Het gaat namelijk niet alleen om de nerd in de zwever die veranderd is in gehakt, het is nog maar de vraag of het passagiersvliegtuig met 300 man erin het overleeft met stukjes zweefnerd in de motor. Als jullie enige bezwaar het feit is dat een transponder geld kost, dan vind ik dat enorm kortzichtig en zeker niet getuigen van 'good airmanship'. Het is niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van iedereen waar jij het luchtruim mee deelt.

Met zo'n dwarse houding maken jullie ook op den duur je eigen hobby kapot. Het commerciële verkeer zal het altijd 'winnen' want daar verdient de overheid bakken met geld aan, dat handjevol hobbyisten kunnen ze missen als kiespijn. Hoe meer jullie tegenwerken en tegenstribbelen hoe groter de kans wordt dat IVW er gewoon de stekker uit trekt! En daar heeft natuurlijk niemand wat aan!

Oowja en die laatste twee zinnen snap ik ook niet helemaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door Alternate op 17-09-2008 09:21:37 ]
pi_61695610
Met je zwever rondjes om een ballon circelen roeleert trouwens

Hebben we afgelopen zondag even gedaan, die krengen kwamen zomaar dwars door de CTR heen geramd
pi_61706858
quote:
Op woensdag 17 september 2008 09:02 schreef Alternate het volgende:

[..]

Ik denk dat je een heel erg naif idee hebt van VFR vliegen. In je zwever die max 60km/h gaat met overal glas om je heen en alleen wat andere zwevers om je druk over te maken is het natuurlijk prima te doen. In een groot verkeersvliegtuig met een snelheid van zo'n 450 km/h (soms op atc verzoek 550, dat is 150m per seconden. Dus 10 seconden op je schermpje kijken en je zit weer anderhalve kilometer verder), op zo ongeveer het aller drukste moment van de vlucht is het niet zo dat je ff dat zwevertje ontwijkt, als je hem uberhaupt al op tijd ziet. Gelukkig weet ATC dit ook en geven ze voortdurend ook informatie over conflicterend VFR verkeer, mits deze natuurlijk een transponder hebben.

Ik snap niet wat jullie zweefvliegers tegen een simpele veiligheidsmaatregel hebben, die potentieel honderden levens kan redden. Het gaat namelijk niet alleen om de nerd in de zwever die veranderd is in gehakt, het is nog maar de vraag of het passagiersvliegtuig met 300 man erin het overleeft met stukjes zweefnerd in de motor. Als jullie enige bezwaar het feit is dat een transponder geld kost, dan vind ik dat enorm kortzichtig en zeker niet getuigen van 'good airmanship'. Het is niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van iedereen waar jij het luchtruim mee deelt.

Met zo'n dwarse houding maken jullie ook op den duur je eigen hobby kapot. Het commerciële verkeer zal het altijd 'winnen' want daar verdient de overheid bakken met geld aan, dat handjevol hobbyisten kunnen ze missen als kiespijn. Hoe meer jullie tegenwerken en tegenstribbelen hoe groter de kans wordt dat IVW er gewoon de stekker uit trekt! En daar heeft natuurlijk niemand wat aan!

Oowja en die laatste twee zinnen snap ik ook niet helemaal.
Couldn't have said it better myself
This is a swell ship for the skipper, but a hell ship for the crew
pi_61707853
quote:
Op woensdag 17 september 2008 @ 09:25 schreef Keiichi het volgende:
Met je zwever rondjes om een ballon circelen roeleert trouwens

Hebben we afgelopen zondag even gedaan, die krengen kwamen zomaar dwars door de CTR heen geramd
kijk, dáár zouden ze wat aan moeten doen!
quote:
Op woensdag 17 september 2008 @ 17:23 schreef Cloudsurfer het volgende:

[..]

Couldn't have said it better myself
Vooral zijn laatste regel of niet?
quote:
Op woensdag 17 september 2008 @ 09:02 schreef Alternate het volgende:

[..]
[knip]
Even voorop gesteld: niemand heeft iets tegen veiligheidsmaatregelen. Waar we iets op tegen hebben is dat we met een gigantische kostenpost opgezadeld worden, terwijl het niet of nauwelijks iets toevoegt aan de veiligheid. Hoe vaak komt het voor dat je met je boeing door klasse E of G luchtruim gestuurd wordt? voor zover ik weet zelden tot nooit.

Bovendien waren er al ervaringen met het gebruik van transponders in zweefvliegtuigen. De Eindhovense was er al een jaar eerder mee begonnen omdat de overheid dat graag wou daar. Na een maand of 2 kregen ze van de verkeersleiding daar het verzoek of ze alsjeblieft in hemelsnaam die dingen uit wouden zetten, omdat ze er gillend gek van werden.

Ook zijn de transponders die er beschikbaar zijn nauwelijks geschikt voor zweefvliegtuigen. Alle nederlandse clubs hebben te maken met accuproblemen omdat die dingen gewoon te veel stroom vreten. En dan hebben we het nog niet over luchtbalonnen, parapenters enzovoort, die nieteens een dashboard hebben om zo'n ding in te schroeven.

Veiligheidsmaatregelen zijn OK. Maar het moet wel nut hebben en haalbaar zijn.

Oh en als we niet af-en-toe een beetje dwars waren, dan was allang heel nederland tot klasse A gebombardeerd.
pi_61708348
Volgensmij hoeven luchtballonnen geen mode s aan boord te hebben.
This is a swell ship for the skipper, but a hell ship for the crew
pi_61726332
quote:
Op woensdag 17 september 2008 18:06 schreef mcDavid het volgende:

Vooral zijn laatste regel of niet? [ afbeelding ]
[..]
Ik bedoelde de laatste twee zinnen in jouw stukje wat ik gequote had. Namelijk:

Deze
ATC hoeft uberhaupt niets door te geven aan ander verkeer, want we komen niet in de buurt van ander verkeer dat contact heeft met ATC.
En deze
Helemaal omdat we pal op de grens van schiphol TMA1 zitten.
pi_61730188
quote:
Op woensdag 17 september 2008 @ 18:26 schreef Cloudsurfer het volgende:
Volgensmij hoeven luchtballonnen geen mode s aan boord te hebben.
De regel gaat om álle generatorloze luchtvaartuigen, dus óók luchtballonen. (stel je voor dat je die niet ziet )
quote:
Op donderdag 18 september 2008 @ 10:58 schreef Alternate het volgende:

[..]

Ik bedoelde de laatste twee zinnen in jouw stukje wat ik gequote had. Namelijk:

Deze
ATC hoeft uberhaupt niets door te geven aan ander verkeer, want we komen niet in de buurt van ander verkeer dat contact heeft met ATC.
En deze
Helemaal omdat we pal op de grens van schiphol TMA1 zitten.
De lijn tussen schiphol TMA 1 (klasse A) en Niew Millingen TMA B (klasse E) loopt letterlijk over ons veld.Check je kaart maar, in flevoland, staat zo'n g'tje met een rondje eromheen, dat zijn wij.

Desalniettemin blijven we ónder de TMA schiphol (in de VFR zone rond vliegveld lelystad tot max 1050 meter (3500 ft), of ruim ernaast (in NW Millingen TMA B, tot FL65).

Das wel weer leuk van die transponders, die geven FL aan, dus hoeven we niet meer zelf te kutten met verschillende hoogtemeter instellingen... Vroeger hielden we meestal 1700 meter AGL (5600 ft) aan, om ook bij lage luchtdruk niet in de CTA terecht te komen.
pi_61730993
Hey mcDavid, hebben jullie voor jullie najaarskamp al veel aanmeldingen.

Voor zo ver ik weet zijn er nog niet veel inschrijven van Gilze, ik zelf kan niet omdat ik gewoonweg geen opneembare vrije uren meer heb
pi_61731886
Aanmeldingen?

Meestal wordt er een week of 2-3 van tevoren een mailtje rondgestuurd dat er weer kamp is en wie er komen...

Maar wellicht dat het dit keer iets 'professioneler' opgepakt wordt, met de ervaringen van 5 jaar geleden in het geheugen Anyway ik heb nog niets gehoord.

Kun je ook niet alleen een weekend komen ofzo? Of is dat kamp voor jullie echt puur door de weeks?
pi_61732034
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:41 schreef mcDavid het volgende:

[..]

De regel gaat om álle generatorloze luchtvaartuigen, dus óók luchtballonen. (stel je voor dat je die niet ziet )
[..]

De lijn tussen schiphol TMA 1 (klasse A) en Niew Millingen TMA B (klasse E) loopt letterlijk over ons veld.Check je kaart maar, in flevoland, staat zo'n g'tje met een rondje eromheen, dat zijn wij.

Desalniettemin blijven we ónder de TMA schiphol (in de VFR zone rond vliegveld lelystad tot max 1050 meter (3500 ft), of ruim ernaast (in NW Millingen TMA B, tot FL65).

Das wel weer leuk van die transponders, die geven FL aan, dus hoeven we niet meer zelf te kutten met verschillende hoogtemeter instellingen... Vroeger hielden we meestal 1700 meter AGL (5600 ft) aan, om ook bij lage luchtdruk niet in de CTA terecht te komen.
De VFR zone is IN de Schiphol TMA. Ik ben in het verleden wel eens op 2000' over Lelystad gevlogen in een 747.
Dat is om geluidsoverlast te verminderen Dan mogen ze op Schiphol niet op 2 banen tegelijk landen vanwegen het milieu en geluidsoverlast, dus dan wordt al het binnenkomende verkeer op 2000' over heel Nederland gevectored, anders loopt de holding zo vol en dat is ook slecht voor het millieu

(voor de niet ingewijden: 2000' is 600 meter en dan heb je een brandstofverbruik waar je u tegen zegt en een bak herrie waar je naar van wordt )
pi_61732196
quote:
Op donderdag 18 september 2008 14:48 schreef mcDavid het volgende:
Aanmeldingen?

Meestal wordt er een week of 2-3 van tevoren een mailtje rondgestuurd dat er weer kamp is en wie er komen...

Maar wellicht dat het dit keer iets 'professioneler' opgepakt wordt, met de ervaringen van 5 jaar geleden in het geheugen Anyway ik heb nog niets gehoord.

Kun je ook niet alleen een weekend komen ofzo? Of is dat kamp voor jullie echt puur door de weeks?
Ook wel in het weekend, maar dan kunnen we net zo goed thuis blijven

Maar ik had gehoord dat jullie club wel wat leuke vrouwen had rondlopen
pi_61733229
quote:
Op donderdag 18 september 2008 @ 14:53 schreef Alternate het volgende:

[..]

De VFR zone is IN de Schiphol TMA. Ik ben in het verleden wel eens op 2000' over Lelystad gevlogen in een 747.
Dat is om geluidsoverlast te verminderen Dan mogen ze op Schiphol niet op 2 banen tegelijk landen vanwegen het milieu en geluidsoverlast, dus dan wordt al het binnenkomende verkeer op 2000' over heel Nederland gevectored, anders loopt de holding zo vol en dat is ook slecht voor het millieu

(voor de niet ingewijden: 2000' is 600 meter en dan heb je een brandstofverbruik waar je u tegen zegt en een bak herrie waar je naar van wordt )
Was dat over lelystad of over het ijsselmeer? (die vfr-zone ligt alleen boven het land, en, met dank aan de dwarsheid van de VFR-vliegers, het veluwemeer.) Maar dan nog kom je NM binnen, dus dat zou inderdaad een situatie zijn waarin een transponder enige vorm van nut heeft. Hoewel het dan vooral makkelijker is, niet per sé veiliger.
(het grote verschil is dat ze nu zien wie ik ben en hoe hoog ik zit.. Wie ik ben boeit niet zoveel voor de veiligheid, en mijn hoogte is zo variabel dat je daar ook niet zo gek veel aan hebt. Het veiligste is nog steeds iedereen met een grote boog om dat puntje heen sturen.)

En ja het gebruik van de banen op schiphol en de holding patronen is een hele wetenschap op zich Heb er bij mijn vorige studie eens een college over gehad...
quote:
Op donderdag 18 september 2008 @ 15:00 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ook wel in het weekend, maar dan kunnen we net zo goed thuis blijven

Maar ik had gehoord dat jullie club wel wat leuke vrouwen had rondlopen
Ik herinner mij dat de 'neukbaarheid' van één van onze clubleden een keer uitgebreid besproken is in deze reeks

[ Bericht 3% gewijzigd door mcDavid op 18-09-2008 15:49:43 ]
  zondag 21 september 2008 @ 13:44:27 #233
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_61798263
Blijft leuk die transponder manie bij de gemiddelde zwever. Ja ze hadden misschien een betere oplossing kunnen vinden voor de zweefvliegerij, voor het commerciele verkeer hebben ze de goeie actie genomen (wel vervelend dat ik al weer heb gehoord dat die kluitjes 7000 op een buis al weer snel gefilterd worden).

Dus joah die transponders zijn denk ik best makkelijk, nog even voor de andere vliegers voordat ze dalijk tegen mij los gaan, ben dit jaar ook men RT maar aan het halen, transponder + RT dan zal het (hopelijk) iig niet aan mij liggen als er iets mis gaat .
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_61799240
Zwevers zullen ook wel zeiken over die transponder omdat dan meteen heel hun CG naar z'n mallemoer is
pi_61802562
quote:
Op zondag 21 september 2008 @ 14:23 schreef Lightning_NL het volgende:
Zwevers zullen ook wel zeiken over die transponder omdat dan meteen heel hun CG naar z'n mallemoer is
Heheh, dat moest wel degelijk opnieuw berekend worden inderdaad, maar dat was écht het probleem niet!
pi_61861536
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 15:08 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dan is het probleem dat je met je reet in een verkeerd stuk luchtruim zit. Niet dat je niet zo'n kastje aan boord hebt.
ofwel: human error van die zweefvlieger (en het is betreurenswaardig dat er idd mensen bestaan die zo lomp/dom zijn)
Dude, jij bent echt wel tekenend voor de onwetendheid van de gemiddelde zweefvlieger in Nederland. Ja, 'die zweefvlieger' zit dan fout......maar het is wel fijn als je dat op de radar ziet zodat je de vliegers die wel netjes opletten hoe hoog ze zitten kan waarschuwen, en niet ineens KLMxxx van 't scherm verdwijnt omdat ie uit het niets een zwever zonder XPDR tegenkwam.

Daarnaast zijn bij mijn weten onder andere de EHRD TMA en de Mil TMA D klasse Echo (EHEH-verkeer) (Tma D tot F065 , daarboven klasse Bravo) Dus met je Boeing ongecontroleerd vfr-verkeer tegenkomen is best goed mogelijk.

Deze quote:
quote:
ATC hoeft uberhaupt niets door te geven aan ander verkeer, want we komen niet in de buurt van ander verkeer dat contact heeft met ATC.
En deze zijn wel ook wel lekker tegenstrijdig.
quote:
De lijn tussen schiphol TMA 1 (klasse A) en Niew Millingen TMA B (klasse E) loopt letterlijk over ons veld.Check je kaart maar, in flevoland, staat zo'n g'tje met een rondje eromheen, dat zijn wij.

Desalniettemin blijven we ónder de TMA schiphol (in de VFR zone rond vliegveld lelystad tot max 1050 meter (3500 ft), of ruim ernaast (in NW Millingen TMA B, tot FL65).
pi_61861815
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 @ 21:34 schreef Surferboy het volgende:

[..]

Dude, jij bent echt wel tekenend voor de onwetendheid van de gemiddelde zweefvlieger in Nederland. Ja, 'die zweefvlieger' zit dan fout......maar het is wel fijn als je dat op de radar ziet zodat je de vliegers die wel netjes opletten hoe hoog ze zitten kan waarschuwen, en niet ineens KLMxxx van 't scherm verdwijnt omdat ie uit het niets een zwever zonder XPDR tegenkwam.

Daarnaast zijn bij mijn weten onder andere de EHRD TMA en de Mil TMA D klasse Echo (EHEH-verkeer) (Tma D tot F065 , daarboven klasse Bravo) Dus met je Boeing ongecontroleerd vfr-verkeer tegenkomen is best goed mogelijk.

Deze quote:
[..]

En deze zijn wel ook wel lekker tegenstrijdig.
[..]
Hoe vaak vliegen jullie daar, onder FL65?
pi_61862698
Typische zweefvlieger reactie hierboven...

Zum kotsen. Mongolen. Denken dat ze god zijn.
  woensdag 24 september 2008 @ 10:39:39 #239
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_61871667
Mwoah zelf vlieg ik vanaf Nistelrode (grasbaantje bij volkel in de buurt) Ik kom toch redelijk vaak een ryanair of andere 73 tegen die richting ehv gaat. Af en toe komen ze op ongeveer 4 a 500 mtr. over het veld heen. Ik ben iig erg blij dat ik tegenwoordig een transponder er in heb zitten.

Je merkt het trouwens al wel aan de vliegbewegingen, vorig jaar klapten ze vaak recht over het veld heen, nu zie je steeds meer dat ze toch wat afstand houden (dus it works both ways)
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_61872837
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 21:42 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Hoe vaak vliegen jullie daar, onder FL65?
Meestal wordt je richting de FL70 geklaar inbound river. Zodra je onder de Fl100 komt ga je over op appraoch die je meestal in een keer naar transition level laat zakken (zo rond FL45 meestal).
Dat wil niet zeggen dat je ook op FL45 over Rotterdam komt zetten, maar het is dus wel mogelijk.
pi_61874281
quote:
Op woensdag 24 september 2008 @ 11:27 schreef Alternate het volgende:

[..]

Meestal wordt je richting de FL70 geklaar inbound river. Zodra je onder de Fl100 komt ga je over op appraoch die je meestal in een keer naar transition level laat zakken (zo rond FL45 meestal).
Dat wil niet zeggen dat je ook op FL45 over Rotterdam komt zetten, maar het is dus wel mogelijk.
Jullie zitten toch ook onder de CTR van eindhoven? Lijkt me dat het dan wat anders is...
quote:
Op woensdag 24 september 2008 @ 10:39 schreef jozef444 het volgende:
Mwoah zelf vlieg ik vanaf Nistelrode (grasbaantje bij volkel in de buurt) Ik kom toch redelijk vaak een ryanair of andere 73 tegen die richting ehv gaat. Af en toe komen ze op ongeveer 4 a 500 mtr. over het veld heen. Ik ben iig erg blij dat ik tegenwoordig een transponder er in heb zitten.

Je merkt het trouwens al wel aan de vliegbewegingen, vorig jaar klapten ze vaak recht over het veld heen, nu zie je steeds meer dat ze toch wat afstand houden (dus it works both ways)
FL70 dat spoort wel, da's 65 + 500ft separatie. Ik neem aan dat je pas in schiphol TMA1 echt omlaag gaat?

Anyways goed om wat positieve geluiden te horen, dan is het dus toch niet allemaal voor niets
pi_61874307
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 @ 22:05 schreef Lightning_NL het volgende:
Typische zweefvlieger reactie hierboven...

Zum kotsen. Mongolen. Denken dat ze god zijn.
Typische jaloerse verkeersvlieger die het allang zat is dat hij de hele vlucht alleen maar procedures mag afroepen en de automatische piloot inprogrammeren

(zo herkenbaar, steekhoudende argumenten zijn op -> dan maar schelden )

[ Bericht 12% gewijzigd door mcDavid op 24-09-2008 12:39:02 ]
pi_61875902
quote:
Op woensdag 24 september 2008 12:19 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Jullie zitten toch ook onder de CTR van eindhoven? Lijkt me dat het dan wat anders is...
[..]

FL70 dat spoort wel, da's 65 + 500ft separatie. Ik neem aan dat je pas in schiphol TMA1 echt omlaag gaat?

Anyways goed om wat positieve geluiden te horen, dan is het dus toch niet allemaal voor niets
500ft separatie is niet prima, dat is een hoop papierwerk (airprox)
Van het weekend werden we nog wat hoog gehouden vanwegen zwevers van Hilversum die op de verkeerde plek zaten. Gelukkig hadden zij een transponder
pi_61876603
Met die transponders kunnen we trouwens niet stiekem na sunset nog even doorvliegen
pi_61876908
quote:
Op woensdag 24 september 2008 @ 13:28 schreef Alternate het volgende:

[..]

500ft separatie is niet prima, dat is een hoop papierwerk (airprox)
Van het weekend werden we nog wat hoog gehouden vanwegen zwevers van Hilversum die op de verkeerde plek zaten. Gelukkig hadden zij een transponder
Hilversum is sowieso een uitzonderingssituatie, die zitten helemaal ingebouwd qua luchtruimstructuur, en hebben speciale afspraken met de verkeersleiding zodat ze toch een beetje kunnen vliegen (het fijne weet ik er ook niet van)
pi_61880531
quote:
Op woensdag 24 september 2008 12:19 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Jullie zitten toch ook onder de CTR van eindhoven? Lijkt me dat het dan wat anders is...
[..]
Onder de CTR van Eindhoven? Van welke kokosnoot heb jij Airlaw gekregen? Een CTR loopt per definitie vanaf GND, dus daaronder is lastig komen met een vliegtuig. Daarnaast kom je met je Boeing/KDC-10/ATR/Dornier sowieso onder FL065 als je moet landen op EHEH, dus ja..die kom je daaronder zeker tegen.
quote:
FL70 dat spoort wel, da's 65 + 500ft separatie. Ik neem aan dat je pas in schiphol TMA1 echt omlaag gaat?

Anyways goed om wat positieve geluiden te horen, dan is het dus toch niet allemaal voor niets

500ft separatie is niet genoeg, daarnaast wil jij met je 400 kilo wegende zwever niet onder de Wake komen van een Medium of Heavy vliegtuig. (Goed mogelijk dat die daar al op FL070 zitten, EHRD inbounds uit het Oosten moeten at or before FLEVO vaak op FL070 zitten.)
quote:
Luchtruim waar ik in vlieg is gewoon VFR luchtruim. Nee we zijn niet de enigen. Maar waar wij vliegen is het gewoon de bedoeling dat iederéén uit zijn doppen kijkt! Als er ongelukken gebeuren komt dat júíst door van die flippo's die alleen maar op hun schermpje turen als ze in VFR luchtruim zitten!
Dude, jij hebt het echt niet begrepen he....weet je hoe lastig een zwever te spotten is op een heiige dag? Van elkaar weet je vaak waar je zit, aangezien je allemaal achter de grootste bel aan gaat. Maar dit is voor een VFR-vlieger compleet niet van belang, en aangezien de meeste zweefvliegers ook te lui/bang/ouderwets zijn om de radio normaal te gebruiken kan ik me erg goed voorstellen dat je niet gezien wordt.

Misschien een goed idee om alle zwevers fel-oranje te schilderen?

[ Bericht 26% gewijzigd door Surferboy op 24-09-2008 17:03:06 ]
pi_61881980
quote:
Op woensdag 24 september 2008 @ 16:47 schreef Surferboy het volgende:

[..]

Onder de CTR van Eindhoven? Van welke kokosnoot heb jij Airlaw gekregen? Een CTR loopt per definitie vanaf GND, dus daaronder is lastig komen met een vliegtuig. Daarnaast kom je met je Boeing/KDC-10/ATR/Dornier sowieso onder FL065 als je moet landen op EHEH, dus ja..die kom je daaronder zeker tegen.
erin dan
quote:
500ft separatie is niet genoeg, daarnaast wil jij met je 400 kilo wegende zwever niet onder de Wake komen van een Medium of Heavy vliegtuig. (Goed mogelijk dat die daar al op FL070 zitten, EHRD inbounds uit het Oosten moeten at or before FLEVO vaak op FL070 zitten.)
ok.
quote:
Dude, jij hebt het echt niet begrepen he....weet je hoe lastig een zwever te spotten is op een heiige dag?
ja dat weet ik
quote:
Van elkaar weet je vaak waar je zit, aangezien je allemaal achter de grootste bel aan gaat. Maar dit is voor een VFR-vlieger compleet niet van belang,
IFR bedoel je hoop ik?
quote:
en aangezien de meeste zweefvliegers ook te lui/bang/ouderwets zijn om de radio normaal te gebruiken kan ik me erg goed voorstellen dat je niet gezien wordt.
Dat we op een andere frequentie zitten dan jij wil niet zeggen dat we 'm niet gebruiken
En voor zweefvliegen is RT niet verplicht, dus nee we gaan ook niet op jouw frequentie zitten want dan wordt je daar weer boos over
quote:
Misschien een goed idee om alle zwevers fel-oranje te schilderen?
In frankrijk doen ze dat al! (nouja, oranje reflectiestrepen dan)

anyway op jou ga ik vanaf nu niet meer in, je loopt alleen maar oude dingen te herhalen.
pi_61884934
Nee, ik bedoel VFR-motorvliegers..die boeit het geen hol waar de grootste bel is, maar kunnen wel in de buurt van je veld vliegen op dezelfde hoogte.....kan dan erg fijn zijn om iig met elkaar te kunnen praten, maar zoals nu weer blijkt snappen de meeste zweefvliegers niet dat alles wat leidt tot verhoogde Situational Awareness ( Zoals op dezelfde freq. zitten (of dat 132.350 is of de lokale Zweeffreq. maakt geen donder uit, maar ik heb de frequenties van zweefvelden eerlijk gezegd nog niet in het AIP gevonden) of dat je gebruik kunt maken van spullen als PCAS en hulp van ATC(Lees: xpdr aan boord hebben)) leidt tot verhoogde veiligheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Surferboy op 24-09-2008 20:18:48 ]
pi_61910719
quote:
Op woensdag 24 september 2008 12:20 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Typische jaloerse verkeersvlieger die het allang zat is dat hij de hele vlucht alleen maar procedures mag afroepen en de automatische piloot inprogrammeren

(zo herkenbaar, steekhoudende argumenten zijn op -> dan maar schelden )
Ik ben geen verkeersvlieger Prutser.....
pi_61934328
Nog verder nieuws over de Fokker van gisteren?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')