Neh. Ben 16, ging eigenlijk mee met meerderen die zich er wel echt in verdiept haddenquote:Op zaterdag 5 april 2008 00:17 schreef poldergeist het volgende:
Lullig inderdaad. Mag ik veronderstellen dat jij vertrouwen in haar hebt, en misschien zelfs op haar gaat stemmen? Mag ik weten waarom, wat is jouw mening over haar en/of haar standpunten, haar manier van werken zoals ik in mijn OP beschreef?
Van wat ik gehoord heb is dat dat via een apart fonds gaat waar ze geen inzage in heeft, en volledig anoniem gaat.quote:-Wat is jullie mening over de vrijheid van investeren, en die invloed die investeerders uitoefenen?
if you can't beat them join them.quote:Op zaterdag 5 april 2008 00:12 schreef poldergeist het volgende:
Freeflyer, langerzamerhand denk ik er ook zo over. Maar mezelf distantiëren van politiek. Nee, kan ik denk ik niet.![]()
Dat is ook een beetje het probleem met dit soort 'rechtljinige partijen'. Men beweert continu allerlei punten te gaan realiseren. Op het moment dat er echter een coalitie gevormd moet worden zal men concessies moeten doen. Dan blijkt op eens dat rechtlijnige niet zo haalbaar meer en haakt men af.quote:Op zaterdag 5 april 2008 01:18 schreef kalinho het volgende:
Ik moest wel lachen toen ik een quote van haar las uit haar speech. Helemaal correct geciteerd istie niet, maar het kwam op dit neer:
"We zullen niet zijn zoals de SP, die veel schopt maar zodra ze de kans kregen om in het kabinet te gaan zitten dat laf weigerden"
en even later zegt ze (nja niet letterlijk, maar de essentie is hetzelfde):
"Wanneer we ooit kunnen meeregeren zullen we van tevoren niets van onze standpunten afwijken"
Hallo, dan doe je toch EXACT hetzelfde als wat de SP 1.5 jaar geleden deed???? Die weken ook niet af
Ja, klopt, ja dat is puur gelul; ik denk dat het ook meer een soort catch frase is. Idem dat gezemel over de Nederlandse cultuur en de weg-met-ons-mentaliteit (van links). Ze concurreert op een politiek marktsegment waarin dat soort fraseologie het nu eenmaal goed doet.quote:Op zaterdag 5 april 2008 09:28 schreef Pappie_Culo het volgende:
Waar ik me alleen kapot aan erger is dat gelul over sociaal-democratie. Ja hoor, die hebben eigenhandig het onderwijs de nek omgedraaid. En de 'Liberalen' die zaten toen in de oppositie natuurlijk.
Ja, in haar jonge jaren zat ze gewoon bij de PSP hè, zoiets verloochent zich niet, denk ik.quote:Op zaterdag 5 april 2008 02:06 schreef rood_verzet het volgende:
Ik post hem ook maar hier, verspreid het woord, Jan Maorijnissen? Josef Verdonk!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als we Verdonk en Fortuyn op capaciteiten gaan vergelijken dan is er een enorm verschil. Fortuyn wist wel waar ie het over had, had een aardige kennis van allerlei beleidsterreinen, had een uitgebreide en onderbouwde visie waar het met dit land heen moest en had oplossingen bij de door hem gesignaleerde problemen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 09:28 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ze heeft de capaciteiten simpelweg niet. Die had Pim overigens ook niet, maar die was tenminste origineel en verdiende een kans.
quote:Veel Verdonk-aanhangers willen doodstraf terug
RIJSWIJK - Aanhangers van Rita Verdonk vinden de doodstraf gerechtvaardigd voor moord, verkrachting en terrorisme. Van de potentiële Verdonk-kiezers is 57 procent voor herinvoering van de doodstraf. Van alle Nederlanders is dat 42 procent. Dat blijkt zaterdag uit een peiling van TNS NIPO in opdracht van de Volkskrant.
Van de Nederlanders die zeggen zeker niet op Verdonk te zullen stemmen, is niet meer dan 36 procent voor de doodstraf. Driekwart van de achterban van Trots op Nederland (TON) wil dat gezinshereniging onmogelijk wordt voor in Nederland wonende moslims met partners uit het land van herkomst. Een kleine meerderheid (53 procent) wil het fileprobleem aanpakken door in de Randstad alle snelwegen minimaal zesbaans te maken. Verder vindt 72 procent dat het openbaar vervoer gratis moet worden.
Als de beweging luistert naar de eigen aanhang, zal volgens de onderzoekers een flink aantal controversiële maatregelen worden doorgevoerd. Van de potentiële Verdonk-stemmers wil 89 procent een straatverbod voor mensen met een boerka, tegen 71 procent van alle Nederlanders. Van de aanhangers van TON mogen geen nieuwe moskeeën worden gebouwd (80 procent).
Rita Verdonk liet eerder weten dat ze haar politieke keuzes laat afhangen van de meerderheid van haar achterban. Die kan op de website van TON discussiëren over politieke onderwerpen. Van Verdonks aanhang vindt 94 procent dat een 'goed' tot 'zeer goed' idee, tegen 65 procent van alle Nederlanders.
Trots op Nederland werd donderdagavond gepresenteerd. De beweging gaat zich naar eigen zeggen inzetten voor het behoud van het Nederlandse karakter. TON maakt zich bovendien zorgen over de afstand tussen politiek en burgers.
jep... hopeloos de weg kwijt, dit landquote:Op zaterdag 5 april 2008 10:13 schreef Hyperdude het volgende:
Ik vind de verschillen tussen "de rest" en de aanhang van Rrita eigenlijk maar erg klein!?
57 versus 42 procent is best wel een verschil hoor.quote:Op zaterdag 5 april 2008 10:13 schreef Hyperdude het volgende:
Ik vind de verschillen tussen "de rest" en de aanhang van Rrita eigenlijk maar erg klein!?
Blijft een beetje klein verschil tussen "goed" en "kwaad" vlgns. mij.quote:Op zaterdag 5 april 2008 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
57 versus 42 procent is best wel een verschil hoor.
In democratische zin wel een belangrijk verschil.quote:Op zaterdag 5 april 2008 10:21 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Blijft een beetje klein verschil tussen "goed" en "kwaad" vlgns. mij.
Iddquote:
Alles gratis, gulden terug en geen belasting betalenquote:Het bouwen van nieuwe moskeeën moet worden verboden, vinden acht van de tien potentiële Verdonk-stemmers. Driekwart van de potentiële aanhang van ToN wil dat de gezinshereniging van in Nederland wonende moslims onmogelijk wordt gemaakt.
Religieus onderwijs mag volgens zestig procent geen subsidie meer krijgen. Islamitisch, protestants of katholiek onderwijs moet volgens zestig procent van de potentiële Verdonk-stemmers geen subsidie meer krijgen.
Van de groep die zeker op Verdonk zegt te stemmen, wil 54 procent dat de gulden terug komt. Van dezelfde groep vindt een minderheid van 37 procent dat Nederland uit de Europese Unie moet stappen. Alle snelwegen in de Randstad moeten minimaal zes banen krijgen, vindt 53 procent van de potentiële aanhangt. Maar de uitstoot van broeikasgassen moet ook worden teruggedrongen, vindt 59 procent. Dat Nederland zijn troepen uit Uruzgan terug moet halen, vindt 68 procent van de potentiële aanhang.
Verder wil de aanhang meer blauw op straat, gratis openbaar vervoer en de belasting moet ook gehalveerd worden.
Je kunt ook dichter bij huis blijven:quote:Op zaterdag 5 april 2008 02:06 schreef rood_verzet het volgende:
Ik post hem ook maar hier, verspreid het woord, Jan Maorijnissen? Josef Verdonk!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ha, Stalin heeft dat beeld gewoon van Colijn gepikt, dat is het.quote:Op zaterdag 5 april 2008 10:33 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Je kunt ook dichter bij huis blijven:
[ afbeelding ]
quote:Verder wil de aanhang meer blauw op straat, gratis openbaar vervoer en de belasting moet ook gehalveerd worden.
54% wil de gulden terug. Dat is toch idioot? Oké, ik was ook geen fan van de euro maar om dat terug te draaien is ondoenlijk.quote:Op zaterdag 5 april 2008 11:39 schreef ErikT het volgende:
Ik denk dat TON geweldig wordt om te volgen de komende 2 1/2 jaar.
Het wordt gewoon een treinongeluk, net als bv de Gouden Kooi nu is.
Je wilt het niet zien, maar je blijft toch kijken.
Het is iig ouderwets, dat soort posters waren dus meer dan 50 jaar geleden dé shit, hoe dan ook, geeft wel aan hoe clownesk deze hele manifestatie isquote:Op zaterdag 5 april 2008 10:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ha, Stalin heeft dat beeld gewoon van Colijn gepikt, dat is het..
maw, ze gaat stemmen binnenvaren met de loze beloftes van haar concept, en uiteindelijk doen waar zij haar zinnen op gezet heeft .. mammie zegt dat dit niet goed is voor jullie, dus we gaan het zo doen als mammie wilquote:Op zaterdag 5 april 2008 11:24 schreef SCH het volgende:
Wat ik niet begrijp is de zo weinig kritische houding richting Verdonk. Als de PvdA of Bos zich haar gedraai zou permitteren, kreeg ie de volle lading.
Een voorbeeld: in een interview met De Pers kondigt Rita de internetdemocratie rond TON aan. Ze zal uitvoeren wat haar achterban wil via het web. Aan het slot van het interview zegt ze dan dat dat niet betekent dat ze een generaal pardon zal uitvoeren als haar achterban dat wil. Want "dan zou ik de mensen wel kunnen uitleggen dat dat een slechte beslissing is".
PJORourkje jr. in 2050: "TON was links!!!! links!!! links!!!"quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:40 schreef rood_verzet het volgende:
Hoewel, 'herinvoering van de doodstraf' 'heropvoedingskampen' 'gratis OV', allemaal behoorlijk stalinistisch haha
Ik wil Rita ook wel horen over topsalarissen en loonmatiging. En de salarissen van politici zelf uiteraard.quote:
quote:Doodstraf, boerkaverbod en veel asfalt
Van onze verslaggever Jan Tromp
gepubliceerd op 05 april 2008 02:46, bijgewerkt op 5 april 2008 13:01
amsterdam - Als Rita Verdonk haar aanhang volgt en zij het voor het zeggen krijgt, zal een aantal controversiële maatregelen worden doorgevoerd. Dat blijkt uit een peiling die TNS NIPO in opdracht van de Volkskrant uitvoerde onder 898 personen van 18 jaar en ouder, zowel potentiële TON-stemmers als niet-potentiële TON-stemmers.
Zij kregen dertig stellingen voorgelegd over kwesties als het fileprobleem, het aantal moskeeën in Nederland en de doodstraf.
De aanhang van Verdonk vindt de doodstraf gerechtvaardigd voor moord, verkrachting en terrorisme. Van de potentiële aanhang spreekt 57 procent zich uit voor de doodstraf. Van alle Nederlanders is dat 42 procent. Van de kiezers die zeker niet op Verdonk zullen stemmen is dat 36 procent.
Moslims krijgen het niet gemakkelijk. ‘Dat wij Nederlanders in ons eigen land steeds maar moeten opschuiven en ons moeten aanpassen aan nieuwe culturen, daarvan zeg ik: genoeg!’, zei ze donderdagavond. ‘Er zijn grenzen.’
Dat vindt ook haar aanhang. Er komt een straatverbod voor boerka’s, zegt 89 procent van haar potentiële aanhang. Van alle Nederlanders vindt dat 71 procent. En volgens 80 procent van de potentiële Verdonkstemmers mogen geen nieuwe moskeeën worden gebouwd in Nederland.
Verdonk zal haar keuzes laten afhangen van de wil van de meerderheid. Ze stelt zich voor dat op de website van TON kiezers discussiëren over politieke onderwerpen en een zekere uitkomst bereiken. Van alle Nederlanders noemt 65 procent dit idee ‘goed’ tot ‘zeer goed’. Bij de potentiële TON-stemmers is dat 94 procent.
‘Als Rita Verdonk haar beleid wil baseren op de meerderheidsstem, staat haar nog een aantal lastige dilemma’s te wachten’, zegt Peter Kanne van TNS NIPO. Een aantal voorstellen laat zich slecht met elkaar verenigen. Wie met een pleidooi voor meer snelwegen van zes banen én extra geld tegen de luchtvervuiling naar de minister van Financiën stapt, kan bij hem niet op een warm onthaal rekenen.
In een peiling van TNS NIPO (voor RTL) zou TON 25 zetels behalen. Dat zijn er 4 minder dan bij de oprichting in oktober, maar 11 meer dan in januari. Verliezers zijn PvdA (23), VVD (18) en CDA (30).
Volgens mij valt dat onder "luisteren naar het volk".quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:58 schreef Yildiz het volgende:
Ik snap dat hele 'achterban direct volgen' niet zo.
Dat slaat toch nergens op? Democratie draait er juist om dat je mensen kiest van wie jij denkt dat ze het voor elkaar kunnen krijgen om volgens een redelijk persoonlijk gelijkwaardige visie te regeren.
Niet 'oh ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken, hebben jullie ideeën?'...
Alsof een directeur van een groot bedrijf altijd aan zijn schoonmakers vraagt of de hij beter 135 in plaats van 130 miljoen moet bieden voor overname van een concurrent.
Ja, wel als je er niet tegen kan dat politici keer op keer finaal op hun bek gaan en dat nu ook nog eens groot in beeld wordt gebracht. Dan is Pim fortuyn inderdaad wel het ergste voor Nederland geweest. Wat de laatste jaren heeft laten zien is dat politici voor het grootste deel falende mensen zijn, die het misschien goed bedoelen maar niet goed uitvoeren. En ja, aangezien we aan democratie vastzitten, het midden niet goed functioneert dan geeft dat heel veel ruimte voor extremen. Niet zozeer Pim Fortuyn maar het falende middenspectrum van de politiek is de grootste ramp geweest.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:34 schreef Klopkoek het volgende:
Maarten van Rossem was gisteren bij EenVandaag echt geweldig:
hier te zien
"Pim Fortuyn is de grootste ramp die Nederland gehad heeft, op de Watersnoodsramp na uiteraard, sinds de Tweede Wereldoorlog"
wie 51% van de stemmen heeft, heeft het voor het zeggen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:13 schreef sigme het volgende:
Mevrouw Verdonk verwart democratie met dictatuur door de meerderheid. Helaas doet tegenwoordig een groot deel van het electoraat dat, en dus kon die dictatuur nog wel eens werkelijkheid worden.
Dat is ook de essentie van democratie. Het beschermen van minderheden ed. is er allemaal pas later bij verzonnen. Als Verdonk het over democratie heeft als de meerderheid zegt wat er moet gebeuren dan heeft ze gelijk. Als ze het over democratie heeft zoals wij die in westerse landen uitvoeren dmv. van een parlementaire democratie die de zwakkeren ook beschermt dan niet.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:13 schreef sigme het volgende:
Mevrouw Verdonk verwart democratie met dictatuur door de meerderheid. Helaas doet tegenwoordig een groot deel van het electoraat dat, en dus kon die dictatuur nog wel eens werkelijkheid worden.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is ook de essentie van democratie. Het beschermen van minderheden ed. is er allemaal pas later bij verzonnen. Als Verdonk het over democratie heeft als de meerderheid zegt wat er moet gebeuren dan heeft ze gelijk. Als ze het over democratie heeft zoals wij die in westerse landen uitvoeren dmv. van een parlementaire democratie die de zwakkeren ook beschermt dan niet.
Onzin. De essentie van democratie is de bescherming van minderheden.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat is ook de essentie van democratie. Het beschermen van minderheden ed. is er allemaal pas later bij verzonnen. Als Verdonk het over democratie heeft als de meerderheid zegt wat er moet gebeuren dan heeft ze gelijk. Als ze het over democratie heeft zoals wij die in westerse landen uitvoeren dmv. van een parlementaire democratie die de zwakkeren ook beschermt dan niet.
Ja, want dat kan ze ook alleen doen. Daar heeft ze niet de hulp voor nodig van een heel leger aan ambtenaren, om nog maar niet te spreken over de steun van de eerste en tweede kamer. Wat een raar, idolaat beeld heb je toch van Verdonk. Het mens heeft nog niet één reeel, uitgewerkt plan gepresenteerd en toch denken veel mensen dat ze de nieuwe verlosser is.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:22 schreef henkway het volgende:
[..]
wie 51% van de stemmen heeft, heeft het voor het zeggen.
Dat is de de dictatuur van de meerderheid.
laat verdonk maar eens een paar jaar haar gang gaan en 60% van de ambtenaren opruimen
Oh? Volgens mij toch echt niet hoor. Er is geen enkele noodzaak om minderheden te beschermen binnen democratie. Dat we het doen is meer een aardigheidje dan een verplichting. Er kan ook heel democratisch besloten worden alle minderheden rechten te ontzeggen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Onzin. De essentie van democratie is de bescherming van minderheden.
Klik.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:33 schreef SCH het volgende:
Onzin. De essentie van democratie is de bescherming van minderheden.
Neequote:Op zaterdag 5 april 2008 14:42 schreef ethiraseth het volgende:
Er is geen enkele noodzaak om minderheden te beschermen binnen democratie.
Nee het komt voort uit het idee dat de één niet minder is dan de ander. En als je dit idee niet aanhangt dan heeft het nog voldoende pragmatische voordelen (zie hierboven).quote:Dat we het doen is meer een aardigheidje dan een verplichting.
Nee dat is dus een contradictie.quote:Er kan ook heel democratisch besloten worden alle minderheden rechten te ontzeggen.
Als ze dat nou eens zou beloven... De gevestigde orde doet echt helemaal niks aan het kloteweer!quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:23 schreef SCH het volgende:
Gaat Rita ook regelen dat het niet zoveel regent in april
Ik denk dat veel kinderverkrachters beter af zouden zijn als ze dood waren, beter dan ze na een half jaar op proefverlof te sturenquote:Op zaterdag 5 april 2008 14:43 schreef Viking84 het volgende:
Het is natuurlijk een leuk idee om je partijprogramma door de aanhang te laten bepalen (al schrik ik nogal van de opvattingen van die aanhang: de doodstraf herinvoeren? kom op zeg!), maar mensen laten zich veel te veel leiden door impulsen. Bovendien moet je als politicus nu eenmaal beslissingen nemen die niet iedereen zullen bevallen. Op deze manier wordt het een zootje.
Dat hele "luisteren naar het volk" komt me daadwerkelijk de strot uit. Op die manier krijg je alleen maar meningen van studenten of andere mensen die teveel tijd over hebben en toevallig die website weten te vinden.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:08 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat onder "luisteren naar het volk".
Ten eerste, de essentie van democratie is de leden zeggenschap te geven over de macht. Dat dat door middel van een getelde ongewogen meerderheid van stemmen van alle aanwezigen gebeurt is er later bij verzonnen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 14:26 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als je de doodstraf weer wilt invoeren, bedenk dan wildat: dan was Lucia de B. nu hartstikke dood geweest. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:32 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk dat veel kinderverkrachters beter af zouden zijn als ze dood waren, beter dan ze na een half jaar op proefverlof te sturen
Je snapt me niet. In het concept democratie zit geen voorwaarde dat minderheden beschermd moeten worden. Democratie is niet meer of minder dan het kiezen van volksvertegenwoordigers die in naam van jou regeren. iedereen ziet het oude Griekenland als de bakermat van de democratie, maar die onthielden toch echt een hoop rechten aan een hele hoop mensen. Toch zal niemand ontkennen dat het een democratie was.quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:22 schreef ErikT het volgende:
[..]
Nee
Behalve dan dat die minderheid zich er tegen gaat verzetten en dat je een burgeroorlog krijgt. Verder maakt het inderdaad niet uit.
[..]
Nee het komt voort uit het idee dat de één niet minder is dan de ander. En als je dit idee niet aanhangt dan heeft het nog voldoende pragmatische voordelen (zie hierboven).
[..]
Nee dat is dus een contradictie.
Bovendien: alle minderheden bij elkaar zijn een meerderheid.
Jij maakt op de één of andere manier vast ook deel uit van een minderheid.
Democratie is dat de meerderheid bepaalt wie de macht heeft.quote:Op zaterdag 5 april 2008 17:15 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je snapt me niet. In het concept democratie zit geen voorwaarde dat minderheden beschermd moeten worden. Democratie is niet meer of minder dan het kiezen van volksvertegenwoordigers die in naam van jou regeren. iedereen ziet het oude Griekenland als de bakermat van de democratie, maar die onthielden toch echt een hoop rechten aan een hele hoop mensen. Toch zal niemand ontkennen dat het een democratie was.
quote:Verdonk ondermijnt Nederlandse cultuur
DEN HAAG - Verdonk wil zich met haar beweging Trots op Nederland inzetten voor het behoud van de Nederlandse cultuur. Tegelijkertijd ondermijnt ze die cultuur door geen ruimte te gunnen aan minderheden.
Nationalisme is het sleutelwoord bij Verdonk. De politica laat zich graag afbeelden met de Nederlandse vlag op de achtergrond. Voorafgaand aan haar eerste politieke speech donderdag in Amsterdam liet ze het Wilhelmus spelen. Ook inhoudelijk speelt ze in op nationalistische gevoelens, meer dan enige andere politieke partij. De naam van haar nieuwe politieke beweging is in dat verband veelzeggend: Trots op Nederland (Trots op NL).
Speerpunt van Trots op NL is het behoud van de nationale cultuur, van het Nederlandse karakter. Verdonk betoogde donderdagavond dat die cultuur „is ontstaan uit een jarenlange strijd van onze voorouders.” Wat ze precies bedoelt met die cultuur, werd niet helder. Nergens in haar toespraak repte ze expliciet van de joods-christelijke cultuur zoals die in Nederland is ontstaan sinds de Tachtigjarige Oorlog tegen Spanje. Haar electorale concurrent Wilders breekt wel openlijk een lans voor die joods-christelijke cultuur. Hij wil onder meer in artikel 1 van de Grondwet laten vastleggen dat de christelijk/joods/humanistische cultuur in Nederland dominant moet blijven.
Verdonk staat evenmin in de oude liberale traditie. Tot 1980 vermeldde het VVD-beginselprogramma dat de partij „de Nederlandse samenleving vooral gedragen ziet door de geest van christendom en humanisme. Het is haar overtuiging dat de redelijke beginselen daarvan aan (...) de Nederlandse samenleving (...) ten grondslag liggen en dat zij deze behoren te blijven kenmerken.”
De ex-VVD-politica staat meer in de moderne liberale lijn. De VVD bepleit in haar jongste beginselprogramma „een veelvormige samenleving die bovenal gekenmerkt behoort te zijn door naastenliefde en erkenning van de menselijke waardigheid.” In haar speech brak Verdonk donderdag ook een lans voor naastenliefde. „Is het niet fantastisch om iets voor een ander te doen? Om iemand in bescherming te nemen of te steunen, om eens een beetje aardig te zijn voor elkaar?” Voor haar is ieder mens even waardevol: „Welk geslacht, welke leeftijd, welke seksuele geaardheid, welke etnische achtergrond, welke politieke voorkeur u ook heeft, maakt niet uit!”
Verdonk komt dus niet expliciet op voor de joods-christelijke cultuur van Nederland. Daarnaast ondermijnt ze een wezenstrek van de Nederlandse cultuur, namelijk het bieden van ruimte aan minderheden. Joden, hugenoten, puriteinen, islamitische asielzoekers, allemaal waren ze hier welkom. Verdonk daarentegen heeft weinig op met minderheden. „Het komt te vaak voor dat een minderheid de rest van Nederland haar wil oplegt”, speechte ze. Als voorbeeld noemde ze de koopzondag. „Een christelijke minderheid wil voor iedereen het winkelen op zondag sterk beperken.”
Nog duidelijker dan in haar toespraak liet Verdonk eind vorige maand in een interview met de krant De Pers blijken hoe ze over minderheden denkt: „De meerderheid beslist. Dat is democratie. We kunnen geen rekening blijven houden met een minderheid. (...) De minderheid moet je met respect behandelen, maar meer is het niet. (...) De minderheid krijgt geen gelijk.” Die dictatuur van de meerderheid doet zeer on-Nederlands aan.
En passant perkte Verdonk donderdag de door haar geprezen vrijheid van godsdienst in. „Geen enkele religie heeft het recht om homo’s weer in de kast te jagen of vrouwen hun vrijheden af te nemen!” Minderheden mogen hun religie, hun rituelen en hun tradities hebben, maar dan zoveel mogelijk buiten de openbare ruimte en in het privédomein: „Achter de voordeur kun je je leven inrichten zoals je wilt.”
De ex-minister pleitte ook voor halvering van de Tweede Kamer. Dat zou het einde betekenen van het typisch Nederlandse plurale politieke bestel met kleine partijen als ChristenUnie en SGP. Eerder al zei Verdonk dat ze af wil van de vrijheid van onderwijs, de grondwettelijk verankerde uitkomst van de schoolstrijd.
Verdonk refereerde donderdag aan onze voorouders die streden voor bevrijding van buitenlandse overheersing. Over de laatste oorlog dichtte H. M. van Randwijk jaren geleden: „Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht...” Datzelfde gevaar loopt de Nederlandse cultuur, zo gestempeld door vrijheid voor minderheden, door tirannie van een meerderheidsdictatuur.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 17:20 schreef Yildiz het volgende:
Democratie is dat de meerderheid bepaalt wie de macht heeft.
Niet dat de meerderheid bepaalt wat de minderheid moet doen.
(En nee, ook niet als de meerderheid stemt op iemand die de minderheid gaat benadelen.)
Nou, DAT is pas eng... Sloot ze ook af met 'Houzee!' ?quote:Voorafgaand aan haar eerste politieke speech donderdag in Amsterdam liet ze het Wilhelmus spelen.
In proportionele mate: ja, dat zeg ik inderdaad. Puur en alleen omdat de meerderheid het wil: nee.quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
![]()
Jullie zitten steeds creatievere dingen bij democratie te verzinnen.
Laten we bijvoorbeeld rokers nemen als minderheid. Die kunnen volgens jou nooit benadeelt worden, of zeg, uitkeringstrekkers, of zeg ... ik als minderheid die geen regering of democratie wil.
Even kijken hoor:quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nou, DAT is pas eng... Sloot ze ook af met 'Houzee!' ?
Dit spreekt elkaar tegen. de machthebber bepaalt en er zullen altijd minderheden benadeelt worden. Regeren is nu eenmaal bepaald gedrag, bepaalde mensen, bepaalde opvattingen benadelen. Zeggen dat democratie dat niet doet is een leugen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 17:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Democratie is dat de meerderheid bepaalt wie de macht heeft.
Niet dat de meerderheid bepaalt wat de minderheid moet doen.
(En nee, ook niet als de meerderheid stemt op iemand die de minderheid gaat benadelen.)
Deze woorden hadden geschreven kunnen zijn in de jaren 30, na het verschijnen van de NSB...quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:48 schreef huhggh het volgende:
[..]
Even kijken hoor:
- Staan voor de belangen van Nederland.
- Het zingen van het volkslied van Nederland
- Weer een keuze extra in het politieke spectrum.
Nou, poe hoor, de wereld vergaat.
Dit soort overdreven nationalisme, inclusief het zingen / spelen van een volkslied heeft al verschillende malen in verschillende landen tot hele enge gevolgen geleid. Kijk eens naar de VS en naar de dingen die zij uitvoeren in de wereld en met welke motivatie ze dat doen.quote:Hoe diepgezonken moet je wel niet zijn om het zingen van het volkslied trouwens als "eng" te typeren.
Nee, dat cultuurrelativisme maakt meer kapot dan je lief is, das inmiddels wel duidelijk geworden de afgelopen decennia.
Want het is uit nationalistische overwegingen dat de VS oorlogen voert... Kom op zeg, dat een stel rednecks in het zuiden van de VS dat denken oke, maar je denkt toch niet werkelijk dat de redenen dat Irak en Afghanistan zijn binnengevallen nationalistische ideeen en het willen brengen van democratie waren? Dat is nog nooit een reden geweest om een land binnen te vallen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Deze woorden hadden geschreven kunnen zijn in de jaren 30, na het verschijnen van de NSB...
Af en toe denk ik, dat het volgen van een paar lessen "politieke geschiedenis van het Interbellum in Europa" verplicht zou moeten zijn voordat je mag stemmen...
[..]
Dit soort overdreven nationalisme, inclusief het zingen / spelen van een volkslied heeft al verschillende malen in verschillende landen tot hele enge gevolgen geleid. Kijk eens naar de VS en naar de dingen die zij uitvoeren in de wereld en met welke motivatie ze dat doen.
Je kunt zelf vast wel een nog voor de hand liggender voorbeeld verzinnen.
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de bevolking van de VS direct in het gelid springt, zodra hun President roept dat het in het belang van de nationale veiligheid en de identiteit van de VS is, dat een straatarm land aan de andere kant van de wereld wordt binnengevallen. Het percentage kritische geluiden is dan slechts nog te meten met ultragevoelige apparatuur.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Want het is uit nationalisme dat de VS oorlogen voert. Kom op zeg, dat een stel rednecks in het zuiden van de VS dat denken oke, maar je denkt toch niet werkelijk dat de reden dat Irak en Afghanistan waren binnengevallen nationalistische ideeen en het willen brengen van democratie waren? Dat is nog nooit een reden geweest om een land binnen te vallen.
Ik vind het op mijn manier weer beangstigend dat jij het spelen van het volkslied al eng vindt.quote:Op zaterdag 5 april 2008 19:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Deze woorden hadden geschreven kunnen zijn in de jaren 30, na het verschijnen van de NSB...
Af en toe denk ik, dat het volgen van een paar lessen "politieke geschiedenis van het Interbellum in Europa" verplicht zou moeten zijn voordat je mag stemmen...
[..]
Dit soort overdreven nationalisme, inclusief het zingen / spelen van een volkslied heeft al verschillende malen in verschillende landen tot hele enge gevolgen geleid. Kijk eens naar de VS en naar de dingen die zij uitvoeren in de wereld en met welke motivatie ze dat doen.
Je kunt zelf vast wel een nog voor de hand liggender voorbeeld verzinnen.
De VS heeft een traditie van isolationismequote:Op zaterdag 5 april 2008 20:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de bevolking van de VS direct in het gelid springt, zodra hun President roept dat het in het belang van de nationale veiligheid en de identiteit van de VS is, dat een straatarm land aan de andere kant van de wereld wordt binnengevallen. Het percentage kritische geluiden is dan slechts nog te meten met ultragevoelige apparatuur.
Het volk als één geheel zien dat uiteengereten wordt door de socialistische en liberale elites is wel zoooo typisch NSB.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:28 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ik vind het op mijn manier weer beangstigend dat jij het spelen van het volkslied al eng vindt.
Sorry, maar dat is echt absurd. Boezemt het zien van de Nederlandse vlag jou ook al angst in?
Het volkslied is er voor om gespeeld te worden, en niet alleen op partituur te rusten. Punt.
Of wil je het spelen van het volkslied verbieden?
Ik denk dat jij nationalisme en patriottisme behoorlijk met elkaar verward.
PS: de hele tijd met je studie-achtergrond kokketeren op dit forum begint nu wel eentonig te worden.
Uh huh. En dat is na WO2 omgeslagen als een blad aan een boom. Let wel: Ik zeg omgeslagen. Het is onmiddellijk doorgeslagen naar het andere uiterste.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De VS heeft een traditie van isolationismeDat moet jij als historicus toch wel weten. Figuren als Eisenhower en Truman hadden alle moeite om de bevolkng en het congres te overtuigen van de noodzaak om Stalin te bekampfen.
Ja hoor, al die isolationisten zoals Taft gingen meteen om.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Uh huh. En dat is na WO2 omgeslagen als een blad aan een boom. Let wel: Ik zeg omgeslagen. Het is onmiddellijk doorgeslagen naar het andere uiterste.
quote:Toen en nu
Is een herhaling van de grote economische crisis van de jaren 30 denkbaar? Jarenlang is ons voorgehouden dat dit onmogelijk was, omdat John Maynard Keynes ons had geleerd dat de overheden de instrumenten hadden om dit te voorkomen. Keynes werd langzamerhand verdrongen door Friedman, maar onder zijn regime is het spook van de recessie toch weer werkelijkheid geworden.
Vrijdag gebruikte de serieuze Financial Times het gevreesde
r-woord voor ‘t eerst in een kop op de voorpagina, en nu spreekt de vorige voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, de ‘Fed’, Alan Greenspan, van een crisis, waarschijnlijk de ergste sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het gaat hard, alleen het woord depression, zinnebeeld voor de jaren 30, is nog niet gevallen.
En wat doet de meest klassiek-liberale regering die Washington in jaren gekend heeft? Zij pompt miljarden in de economie, en de ‘Fed’ redt noodlijdende banken met noodkredieten à raison van nog eens vele miljarden. Of dat helpt moet nog blijken. In elk geval kan zij daar niet eindeloos mee doorgaan. Wat dan? Niemand weet het.
Zelfs president Bush toont zich niet optimistisch. Tegen een gezelschap topeconomen zei hij vrijdag in New York: „Jullie weten net zoveel van de kwestie af als ik.” Hij verbloemde de ernst van de toestand niet. Die was rough en tough (woorden die hij vele malen herhaalde). Een tenslotte: „Ik zie geen snelle oplossing.”
Dit is van een verfrissend realisme, dat gunstig afsteekt bij het plichtmatig optimisme dat zijn voorganger president Hoover tijdens de grote crisis van de jaren 30 tentoonspreidde. Toen die al anderhalf jaar aan de gang was, verklaarde hij dat „we nu het ergste achter de rug hebben”. Helaas, het zou nog veel erger worden. De Tweede Wereldoorlog zou pas een eind aan de crisis maken.
De geschiedenis herhaalt zich nooit, maar we kunnen wel voorspellen dat de recessie van vandaag politieke gevolgen zal hebben, in de eerste plaats voor de verkiezingen van november. Op het eerste gezicht lijkt zij Barack Obama nog meer wind in de zeilen te geven – als belichaming van de hoop (niet van veel meer) – maar het zwarte racisme van zijn dominee doet hem veel kwaad. Een Franklin Roosevelt, die 75 jaar geleden de hoop belichaamde en ook wist te vervullen, zal hij wel niet worden.
Maar we moeten niet vergeten dat de later ook in Europa vereerde Roosevelt zijn herstelwerk begonnen is met economisch-nationalistische maatregelen. Het herstel van de Amerikaanse economie ging vóór die van de wereld. Ook bij hem kwam eigen volk eerst. Daardoor torpedeerde hij de Economische en Monetaire Wereldconferentie die in de zomer van 1933 in Londen bijeen kwam.
Torpederen – het woord is van J. W. Beyen, de latere minister van Buitenlandse Zaken en grondlegger van de Europese Unie, die lid van de Nederlandse delegatie bij die conferentie was geweest en daarvan verslag doet in zijn memoires, Het spel en de knikkers (1968). Hij maakt, naar aanleiding van die conferentie, een observatie die nog actueel is:
Tijdgenoten, schrijft hij, „zijn als regel verrast door voor hen volstrekt onverwachte verschijnselen. Vandaar de tendens om die onverwachte ontwikkelingen als tijdelijk te zien. Er wordt over maatregelen ter overbrugging van een tijdelijke situatie onderhandeld.
„Voorst wordt, ook ter wille van de publieke opinie, naar een simplistische verklaring gezocht – één bepaalde oorzaak wordt geacht de alles beheersende te zijn. Ook de Wereldconferentie van 1933 kwam bijeen onder de wankele illusie dat het ging om een tijdelijke (zij het zeer ernstige) verstoring van het monetaire en economische evenwicht.”
Zullen de Europese instellingen die, deels op Beyens initiatief, sinds de jaren 50 tot stand zijn gekomen, meer bestand blijken tegen een crisis – mocht de recessie zich daartoe ontwikkelen – dan het intergouvernementele beraad van de jaren 30? (Want dat Europa de gevolgen van de recessie in Amerika te voelen zal krijgen, is wel zeker. De Europese exportindustrie doet dat al.)
Het is niet zeker dat het economisch-nationalisme dan in Europa niet zal zegevieren, zoals dat het in 1933 in Amerika deed. Dat zal dan geen ideologisch nationalisme zijn, maar een nationalisme voortvloeiend uit de verantwoordelijkheid die elke democratisch verkozen regering in de eerste plaats draagt ten opzichte van het eigen volk, dat haar gekozen heeft.
Er zijn al volop aanwijzingen dat dit democratisch nationalisme allerminst dood is. Vooral de grote landen proberen telkens onder de verplichtingen die ze in Europees kader zijn aangegaan, uit te komen. Wanneer daar bovenop nog een meer ideologisch nationalisme komt, dat de eer en de grandeur van het desbetreffende land hooghoudt, dan wordt het helemaal moeilijk.
In de jaren 30 heeft ook het nationaal-socialisme geprofiteerd van de crisis, die vooral in Duitsland hevig toesloeg. Het zou veel te ver gaan wanneer we ook hier een herhaling niet onmogelijk zouden achten, maar dat er – om heel andere redenen dan werkloosheid of andere economische misère – in bijna alle Europese landen grote onzekerheid omtrent het politieke bestel bestaat, is wel duidelijk. We hoeven alleen maar, wat Nederland betreft, naar Pim Fortuyn te wijzen. De oorzaken van zijn postume tijdelijke succes zijn nog niet verdwenen.
Een echte crisis à la jaren 30 zou die onzekerheid, die al gevoed wordt door toen niet aanwezige oorzaken zoals massale immigratie en terrorisme (zoals Beyen zegt is een verschijnsel zelden monocausaal), alleen maar doen toenemen. Vijfenzeventig jaar geleden heeft de crisis in Nederland nauwelijks geleid tot groei van het politieke extremisme – dankzij de stevige verankering van de sociaal-democratische en confessionele partijen in de bevolking. Die verankering is nu veel minder stevig. Nederland is kwetsbaarder dan toen.
Is dat zo? Het gaat me niet om het volkslied an sich. Het gaat me om de setting waarin het gespeeld wordt. Voor een interland, prima. Op een nationale feestdag, niks mis mee. Maar voorafgaand aan een politieke toespraak? Nou nee. Dat riekt me iets teveel naar het politiseren van een nationaal symbool. Het volkslied is er voor het HELE volk. Ook voor mensen die Verdonk een gevaarlijke volksverlakkende windbuil vinden. Het volkslied hoort zijn neutrale houding te behouden.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:28 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ik vind het op mijn manier weer beangstigend dat jij het spelen van het volkslied al eng vindt.
Sorry, maar dat is echt absurd.
Opnieuw: In bepaalde contexten wel, ja. Op het moment dat de vlag gebruikt gaat worden als dekmantel van politieke plannen of denkbeelden, heb ik daar moeite mee, ja. Opnieuw, omdat de vlag het symbool voor het hele volk behoort te zijn. Niet voor een bepaalde groep ervan.quote:Boezemt het zien van de Nederlandse vlag jou ook al angst in?
Sorry. Ik zal vanaf nu doen alsof ik net zo'n ignoramus ben als de gemiddelde Wilders en Verdonkstemmer en laten we vooral het hele verleden vergeten en alle fouten gezellig opnieuw maken.quote:PS: de hele tijd met je studie-achtergrond kokketeren op dit forum begint nu wel eentonig te worden.
De superioriteitsgevoelens waarop jij trouwens doelt spelen vooral bij neoconservatieven, een stroming die pas onder Nixon kwam op zetten. Daarvoor en ook daarna was het gewoon een gematigd soort realisme waar Kissinger en die Pool met de moeilijke achternaam de belangrijkste vertegenwoordigers van zijn geweest.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Uh huh. En dat is na WO2 omgeslagen als een blad aan een boom. Let wel: Ik zeg omgeslagen. Het is onmiddellijk doorgeslagen naar het andere uiterste.
Ik dacht trouwens dat dit topic over Verdonk ging in plaats van de Verenigde Staten.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De superioriteitsgevoelens waarop jij trouwens doelt spelen vooral bij neoconservatieven, een stroming die pas onder Nixon kwam op zetten. Daarvoor en ook daarna was het gewoon een gematigd soort realisme waar Kissinger en die Pool met de moeilijke achternaam de belangrijkste vertegenwoordigers van zijn geweest.
Als er inderdaad Tokkie-kabinet komt (PVV, VVD, TON, CDA) zie ik dat met al die ego's niet lang duren. Op de eerste wil iedereen wat anders, voor zover ze uberhaupt weten wat ze willen. Verder is 90% van de rechtse kreten in strijd met de grondwet (en dus onuitvoerbaar) en zullen ook de Tokkie-partijen geconfornteerd worden met de economische consequenties van hun ideeen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:38 schreef Ericr het volgende:
Gaat nog leuk worden als er een coalitie moet komen. Allemaal van die egootjes bij elkaar en personen als Verdonk kunnen alleen hun woorden waarmaken als ze minimaal 50% van de stemmen halen. Anders voorzie ik een snel einde van een gevormd kabinet als TON daar in plaats heeft. De stem van het volk, wat een grap.
In China werkt het toch ook? Hierarchie en kapitalisme?quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:57 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Als er inderdaad Tokkie-kabinet komt (PVV, VVD, TON, CDA) zie ik dat met al die ego's niet lang duren. Op de eerste wil iedereen wat anders, voor zover ze uberhaupt weten wat ze willen. Verder is 90% van de rechtse kreten in strijd met de grondwet (en dus onuitvoerbaar) en zullen ook de Tokkie-partijen geconfornteerd worden met de economische consequenties van hun ideeen.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:57 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Als er inderdaad Tokkie-kabinet komt (PVV, VVD, TON, CDA) zie ik dat met al die ego's niet lang duren. Op de eerste wil iedereen wat anders, voor zover ze uberhaupt weten wat ze willen. Verder is 90% van de rechtse kreten in strijd met de grondwet (en dus onuitvoerbaar) en zullen ook de Tokkie-partijen geconfornteerd worden met de economische consequenties van hun ideeen.
beetje zoals praktisch elk ander topic in POL vervalt in bash politiek links gezeik bedoel je? Dan hoor ik je niet klagen dat er zoveel politiek gebashed wordt, dus ik verdenk je ervan nogal bevooroordeeld te zijn.quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:21 schreef huhggh het volgende:
[..]
Kun je dat van die "90% van de rechtse kreten in strijd met de grondwet is" onderbouwen?
Waar haal je trouwens die 90% vandaan.
Eerst elke keer heerlijk zeuren over het gevaar van een links-recht-discussie, om vervolgens dit topic tot een "bash politiek rechts"-discussie uit te laten monden zodra een politicus op het toneel verschijnt die niet uitgesproken links is.
Verdonk zal wel door de mand vallen in de verkiezingsstrijd. Ze heeft namelijk niet zoveel hersens en zal debatten gaan verliezen, want het wordt lastig om de verkiezingsuitslag te halen met alleen maar geregisseerde shows. Natuurlijk zijn haar stemmers niet geinteresseerd in argumenten, redelijkheid, nuanceringen en kunnen ze niks met de complexiteit van maatschappelijke vraagstukken. Maar ze zijn wel geinteresseerd in winst en verlies en als Verdonk op haar nummer gezet wordt, dan weet Verdonk dat, dan weten haar tegenstanders dat en dan weet het publiek het ook. En ook die stemmers van haar houden niet van verliezers.quote:Op zaterdag 5 april 2008 20:57 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Als er inderdaad Tokkie-kabinet komt (PVV, VVD, TON, CDA) zie ik dat met al die ego's niet lang duren. Op de eerste wil iedereen wat anders, voor zover ze uberhaupt weten wat ze willen.
Goed dat de 1e kamer er dan nog is. De tweede kamer is immers niet zo grondwettrouw en een kabinet met CDA en VVD al helemaal niet. Verdonk heeft al er eerder van blijk gegeven de grondwet deels niet te snappen, en deels niet te willen snappen, dus ze zullen niet uit zichzelf terughoudend zijn.quote:Verder is 90% van de rechtse kreten in strijd met de grondwet (en dus onuitvoerbaar) en zullen ook de Tokkie-partijen geconfornteerd worden met de economische consequenties van hun ideeen.
Wat is er toch zo 'kwalijk' aan die provincies?quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:06 schreef henkway het volgende:
ik denk dat ze wel goed is voor 25 zetels, en mogelijk dat zij de provincies eens aan kan pakken
In China 'werkt' het voor geen meter, en ik zou er voor al het goud in de wereld nog niet willen wonen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In China werkt het toch ook? Hierarchie en kapitalisme?
Een extra 'tussenlaag' dat extra geld kost waarvan niet precies duidelijk is wat er precies mee gebeurt en wat ze precies doen, dat is per definitie slecht. Zo is de beredenatie.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wat is er toch zo 'kwalijk' aan die provincies?
nee de provincies blokkeren de besluitvorming op landelijk niveau, dus is er te veel heen en weer gepraat en wordt er niets gedaan.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een extra 'tussenlaag' dat extra geld kost waarvan niet precies duidelijk is wat er precies mee gebeurt en wat ze precies doen, dat is per definitie slecht. Zo is de beredenatie.![]()
Ja inderdaad. Gemeentes die direct communiceren met Den Haag werkt natuurlijk veel beter.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een extra 'tussenlaag' dat extra geld kost waarvan niet precies duidelijk is wat er precies mee gebeurt en wat ze precies doen, dat is per definitie slecht. Zo is de beredenatie.![]()
Jammer dat veel mensen zo kortzichtig denken, ipv dat mensen zich eens gaan informeren waarom provincies zo handig zijn.
Anders moet alles vanuit Den Haag worden bestuurd, veel bureaucratischer en tragere besluitvorming omdat Den Haag verder af staat van lokale problematiek dan de provincies.
Neuh echt niet dan zou ze de VVD helemaal leegzuigen en dat zie ik zeker niet gebeuren.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:06 schreef henkway het volgende:
ik denk dat ze wel goed is voor 25 zetels, en mogelijk dat zij de provincies eens aan kan pakken
maar maar maar dat was toch al de schuld van de milieuclubjes?quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:57 schreef henkway het volgende:
provincies werken tegen bij de aanleg van snelwegen en bij gemeentelijke beslissingen.
Het grappige is dat bijvoorbeeld de provincie Zuid-Holland heel erg vóór de aanleg van de A4-zuid is.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:57 schreef henkway het volgende:
provincies werken tegen bij de aanleg van snelwegen en bij gemeentelijke beslissingen.
Niet de provincien maar de rijksoverheid zou moeten worden afgeschaft. Dat zou veel efficienter werken.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:57 schreef henkway het volgende:
niet doorvertellen, maar ze heulen samen om de automobilist te pesten. Dat is het enige doel van de provincies.quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
maar maar maar dat was toch al de schuld van de milieuclubjes?
Zo maar een bloemlezing van zaken strijdig met de grondwet:quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:21 schreef huhggh het volgende:
Kun je dat van die "90% van de rechtse kreten in strijd met de grondwet is" onderbouwen?
Waar haal je trouwens die 90% vandaan.
Dat is een goed reden om ze te handhaven.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:57 schreef henkway het volgende:
provincies werken tegen bij de aanleg van snelwegen...
De rijksoverheid werkt gemeentelijke beslissingen nog veel meer tegen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:57 schreef henkway het volgende:
Juist. Laatst had de gemeente Woerden bijvoorbeeld plannen om windmolens te plaatsen, maar zodra de minister meldde dat ze tegen was, gingen de plannen de ijskast in.quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
De rijksoverheid werkt gemeentelijke beslissingen nog veel meer tegen.
inderdaad, snelwegen tasten de macht van provincies aanquote:Op zaterdag 5 april 2008 23:06 schreef ethiraseth het volgende:
[..]niet doorvertellen, maar ze heulen samen om de automobilist te pesten. Dat is het enige doel van de provincies.![]()
Ik denk dat je hier meer steun vindt voor je theorieen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:29 schreef henkway het volgende:
[..]
inderdaad, snelwegen tasten de macht van provincies aan
Waarom wil de provincie Zuid-Holland dan zo graag dat de A4-Zuid wordt aangelegd?quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:29 schreef henkway het volgende:
[..]
inderdaad, snelwegen tasten de macht van provincies aan
anderen werken weer tegen dus gebeurd er niets zoals altijdquote:Op zaterdag 5 april 2008 23:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Waarom wil de provincie Zuid-Holland dan zo graag dat de A4-Zuid wordt aangelegd?
Dat is geen antwoord op de vraag natuurlijk...quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:34 schreef henkway het volgende:
[..]
anderen werken weer tegen dus gebeurd er niets zoals altijd
nee, maar het geeft een beeld van hoe het in de ambtenarenwereld toe gaat,veel gepraat en geen wolquote:Op zaterdag 5 april 2008 23:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag natuurlijk...
quote:Op zaterdag 5 april 2008 21:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In China werkt het toch ook? Hierarchie en kapitalisme?
En dan zal Verdonk het in haar eentje wel oplossen?quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:53 schreef henkway het volgende:
[..]
nee, maar het geeft een beeld van hoe het in de ambtenarenwereld toe gaat,veel gepraat en geen wol
Nee, dat heeft met politiek te maken.quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:53 schreef henkway het volgende:
[..]
nee, maar het geeft een beeld van hoe het in de ambtenarenwereld toe gaat,veel gepraat en geen wol
Maar dat zegt niets over de provincie.quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:53 schreef henkway het volgende:
[..]
tuurlijk gewoon alle ambtenaren ontslaanquote:Op zondag 6 april 2008 00:03 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En dan zal Verdonk het in haar eentje wel oplossen?
Ze krijgt het druk dan.quote:Op zondag 6 april 2008 00:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
tuurlijk gewoon alle ambtenaren ontslaan.
ja denk het welquote:Op zondag 6 april 2008 00:03 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En dan zal Verdonk het in haar eentje wel oplossen?
Hoe dan? Door het bundelen van wat uitgerangeerde VVD'ers met wat mislukte LPF'ers en een paar boze vastgoedbobo's?quote:
als ze 24 zetels krijgt tztquote:Op zondag 6 april 2008 00:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe dan? Door het bundelen van wat uitgerangeerde VVD'ers met wat mislukte LPF'ers en een paar boze vastgoedbobo's?
Maar hoe dan?quote:
Wie gaan die 24 zetels invullen dan? Nog meer mensen die door hun partij zijn uitgekotst?quote:
Dit leeft wel bij meer partijen hoor en dan kan het CDA weer de minister van BUZA leverenquote:Op zondag 6 april 2008 00:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar hoe dan?
Wat gaat ze dan doen met die 24 zetels?
De provincies afschaffen lukt niet met 24 zetels, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik denk niet dat het veel efficienter wordt als de rijksoverheid straks met alle 500 gemeenten individueeel overal over moet gaan praten. Zeker gezien het nimby gedrag bij veel burgers zal het allemaal alleen nog maar moeilijker worden om dan uberhaupt nog iets gerealiseerd te krijgen.quote:Op zaterdag 5 april 2008 23:24 schreef henkway het volgende:
het is wel zaak dat er minimaal een praatclub tussenuit gaat
Dit gaat inderdaad een groot probleem worden voor Verdonk. Serieuze mensen met inhoud en van onbesproken gedrag heb ik tot nu nog niet gezien in haar gevolg. Ze omringt zich met louche vastgoedondernemers, aannemers met teveel zwart geld en dubieuze figuren als Nina Brink, Machteld Vlaanderen, etc. En dan is er uiteraard ook nog de wolk rabiate racisten, die bij iedere rechtse partij probeert te infiltreren. Kortom de mix die ook de LPF in recordtijd om zeep hielp.quote:Op zondag 6 april 2008 00:45 schreef du_ke het volgende:
Wie gaan die 24 zetels invullen dan? Nog meer mensen die door hun partij zijn uitgekotst?
Dito met Wilders trouwens, die zit ook niet in de PS.quote:Op zondag 6 april 2008 09:35 schreef ethiraseth het volgende:
Mooi, dan zal ze ook geen grote aanwezigheid krijgen in de provinciale staten en de eerste kamer en komen haar plannetjes er niet zomaar door.
Dat hoeft natuurlijk niet, want er zijn altijd wel mensen te vinden die op een ToN ticket in een lokaal bestuur willen. Je krijgt er immers er wel voor betaald ook al kom je nooit, zie Rita zelf in de Tweede Kamer. Die mensen zullen braaf voor de Eerste Kamer stemmen, maar verder nooit komen of slechts hun eigen lokale stokpaardjes najagen.quote:Op zondag 6 april 2008 09:35 schreef ethiraseth het volgende:
Mooi, dan zal ze ook geen grote aanwezigheid krijgen in de provinciale staten en de eerste kamer en komen haar plannetjes er niet zomaar door.
Dit gebeurt al. Er zijn al 3 plaatsen (Heerlen, Noordwijk en, ik meen, Den Helder) waar Trots Op bewegingen zijn geregistreerd. Zeker 2 ervan zoeken aansluiting bij TON. Hoorde ik op de radio gisteren.quote:Op zondag 6 april 2008 08:11 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Nog lastiger zal het worden op gemeentelijk en proviniciaal niveau. ToN is een beweging en heeft daardoor geen partijorganisatie met leden op regionaal en plaatselijk niveau. De kans is dus groot dat net als bij de Leefbaren slechts allerlei obscure dorpsfiguren zullen proberen mee te liften op het ToN-label.
Oh, jeez, en die heten dan zeker Trots op Heerlen; Trots op Noordwijk en Trots op Den helder?quote:Op zondag 6 april 2008 10:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dit gebeurt al. Er zijn al 3 plaatsen (Heerlen, Noordwijk en, ik meen, Den Helder) waar Trots Op bewegingen zijn geregistreerd. Zeker 2 ervan zoeken aansluiting bij TON. Hoorde ik op de radio gisteren.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 22:59 schreef FeestNummer het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)eun_Verdonk,_so_what
Nina Brink blijkt een van de geldschieters van ToN te zijn.
Dat verhoogt het vertrouwen niet.
Goed geraden:quote:Op zondag 6 april 2008 10:30 schreef Ryan3 het volgende:
Oh, jeez, en die heten dan zeker Trots op Heerlen; Trots op Noordwijk en Trots op Den helder?.
De overblijvende LPF gemeentefracties hebben al aangegeven mogelijk met TON samen te willen werken, omdat LPF in 2010 opgeheven wordt en men dan niet weet wat te doen.quote:Op zondag 6 april 2008 08:11 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dit gaat inderdaad een groot probleem worden voor Verdonk. Serieuze mensen met inhoud en van onbesproken gedrag heb ik tot nu nog niet gezien in haar gevolg. Ze omringt zich met louche vastgoedondernemers, aannemers met teveel zwart geld en dubieuze figuren als Nina Brink, Machteld Vlaanderen, etc. En dan is er uiteraard ook nog de wolk rabiate racisten, die bij iedere rechtse partij probeert te infiltreren. Kortom de mix die ook de LPF in recordtijd om zeep hielp.
Nog lastiger zal het worden op gemeentelijk en proviniciaal niveau. ToN is een beweging en heeft daardoor geen partijorganisatie met leden op regionaal en plaatselijk niveau. De kans is dus groot dat net als bij de Leefbaren slechts allerlei obscure dorpsfiguren zullen proberen mee te liften op het ToN-label.
Wilders is gewoon een ordinaire hufter zonder manieren. Verdonk brengt dezelfde boodschap maar dan gelikt verpakt in een Amerikaanse show. Dat verklaart ook het verschil in ophef.quote:Op zondag 6 april 2008 10:41 schreef raaskal het volgende:
Ik begrijp niet waarom er over Wilders zoveel meer ophef wordt gemaakt dan over Verdonk. Ik vind Verdonk veel politiek incorrecter bezig dan Wilders. Die beweging van haar doet me denken aan de CD (en Koot en Bies Tegenpartij).
Als die peiling realiteit zou worden gaan we de Belgen nog verslaan.quote:Op zondag 6 april 2008 11:23 schreef Klopkoek het volgende:
Verdonk is in bepaalde opzichten nog radicaler dan Wilders. Bij mijn weten heeft Wilders nooit geroepen dat we al overheerst worden door buitenlanders, we moeten enkel voorkomen dat het zover komt. Verdonk echter suggereert al dat we al zijn verslagen.
Peiling van Maurice de hond:
CDA 31
PvdA 22
SP 18
VVD 13
PvdVrijheid 15
Groen Links 9
ChristenUnie 6
D66 10
SGP 2
PvdDieren 2
Groep Verdonk (TON) 22
Andere partij 0
22 zetels.......
Ik denk dat ik maar ga emigreren...quote:Op zondag 6 april 2008 11:23 schreef Klopkoek het volgende:
Verdonk is in bepaalde opzichten nog radicaler dan Wilders. Bij mijn weten heeft Wilders nooit geroepen dat we al overheerst worden door buitenlanders, we moeten enkel voorkomen dat het zover komt. Verdonk echter suggereert al dat we al zijn verslagen.
CDA 31
PvdA 22
SP 18
VVD 13
PvdVrijheid 15
Groen Links 9
ChristenUnie 6
D66 10
SGP 2
PvdDieren 2
Groep Verdonk (TON) 22
Andere partij 0
22 zetels.......
Voorlopig geeft het nog helemaal niets, de verkiezingen zijn nog ver weg.quote:Op zondag 6 april 2008 11:27 schreef Yildiz het volgende:
Geen programma is niet voor niets, iedereen kan er wild omheen fantaseren en vervolgens van die fantasie fan worden, dat geeft 22 zetels.
Ik hou het er op dat gezien haar verleden, Verdonk links van de VVD zit en blijft en een grote middenpartij kan worden, maar dat zal de toekomst uitwijzenquote:Op zondag 6 april 2008 11:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Voorlopig geeft het nog helemaal niets, de verkiezingen zijn nog ver weg.
Halverwege het vorige kabinet van Balkenende stond de PVDA ook op een enorme winst, daar bleef weinig van over.
Gelikt verpakt??? Het lijkt Jiskefet wel godbetert.quote:Op zondag 6 april 2008 11:16 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Wilders is gewoon een ordinaire hufter zonder manieren. Verdonk brengt dezelfde boodschap maar dan gelikt verpakt in een Amerikaanse show. Dat verklaart ook het verschil in ophef.
CDA, SP en misschien PVDA lijkt me eerder.quote:Op zondag 6 april 2008 11:51 schreef FeestNummer het volgende:
Verder speelt bij echte verkiezingen ook strategisch stemmen rol. Alleen al de dreiging van een Tokkie-coalitie van CDA-VVD-ToN-PVV zou best eens in het voordeel van partijen als D'66 en CU kunnen uitpakken onder het mom van "stop extreem-rechts".
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat Verdonk links van de VVD zou zitten. Ze omringt zich uitsluitend met winkeliers, onroerend goed magnaten, louche zakenlieden (Nina Brink), etc. Bepaald geen midden-gezelschap lijkt me.quote:Op zondag 6 april 2008 11:46 schreef henkway het volgende:
Ik hou het er op dat gezien haar verleden, Verdonk links van de VVD zit en blijft en een grote middenpartij kan worden, maar dat zal de toekomst uitwijzen
Alles hangt af van hoe haar programma eruit ziet, wel heeft ze veel steun onder de babyboomers, vanwege haar daadkracht, en ze is geen softie van pappen en nathouden zoals D66 enzo, daar ligt haar kracht
Er zijn genoeg liberalen die (vooral uit liberale overtuiging) weinig moeten hebben van de rechtse xenofobie. Met name D'66 lijkt me daarom in een gunstige positie te komen als er een Tokkie-coalitie zou dreigen.quote:Op zondag 6 april 2008 11:54 schreef Wombcat het volgende:
CDA, SP en misschien PVDA lijkt me eerder.
Om het over de chaos van het eerste kabinet Balkenende nog maar niet te hebben.quote:Op zondag 6 april 2008 12:03 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat Verdonk links van de VVD zou zitten. Ze omringt zich uitsluitend met winkeliers, onroerend goed magnaten, louche zakenlieden (Nina Brink), etc. Bepaald geen midden-gezelschap lijkt me.
En die daadkracht heeft in vorige kabinet vooral tot chaos geleid. Of vond je al die rellen (Iraanse homo, Syrische vluchtelingen, Schipholbrand ) en kluchten (Hirsi Ali, Taida Pasic) zo'n doorslaand succes? Daadkracht is een goede eigenschap, mits gebruikt voor de juiste dingen op de juiste momenten, zo niet dan creert het slechts ravages.
Op die manier. Kan iddquote:Op zondag 6 april 2008 12:08 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Er zijn genoeg liberalen die (vooral uit liberale overtuiging) weinig moeten hebben van de rechtse xenofobie. Met name D'66 lijkt me daarom in een gunstige positie te komen als er een Tokkie-coalitie zou dreigen.
Toevallig eergisteren het stukje 'LPF' nog gezien. Het is weer zoooo ontzettend actueel.quote:Op zondag 6 april 2008 11:48 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Gelikt verpakt??? Het lijkt Jiskefet wel godbetert.
Omdat ze zo daadkrachtig isquote:Hoe is het mogelijk dat mensen niet vreselijk in de lach schieten van dat optreden?
Denk het niet. Het is algemeen bekend dat de achterban van het CDA liever over rechts regeert. Daarbij denk ik ook dat fascistische media zoals Elsepleepapier, Prutspinio en Teleroddel dat wel zien zitten en ervoor campagne zullen voeren.quote:Op zondag 6 april 2008 11:51 schreef FeestNummer het volgende:
De eerste de beste peiling van meneer de Hond een dag na de mediashow van Rita Verdonk is een moment opname maar ook niet meer dan dat. Verkiezingen zijn er pas in mei 2011 en de kans dat het kabinet eerder valt lijkt me door alle politieke chaos van de laatste tijd erg klein geworden. De PvdA staat slecht in de peilingen en het CDA staat niet te popelen om met ToN of PVV in zee te gaan. Immers beide bewegingen hebben een boegbeeld met een mega-ego en verder niks: geen partij organisatie, geen gekwalificeerde mensen. Daarnaast zijn ze sterk anti-religieus en dat maakt samenwerken sowieso al een lastig verhaal.
Verder speelt bij echte verkiezingen ook strategisch stemmen rol. Alleen al de dreiging van een Tokkie-coalitie van CDA-VVD-ToN-PVV zou best eens in het voordeel van partijen als D'66 en CU kunnen uitpakken onder het mom van "stop extreem-rechts".
Tot slot is ook de economie een onzekere factor. De ervaring uit het verleden leert dat als het economisch slechter gaat (wat de komende jaren niet uitgesloten is) mensen politiek veel minder avontuurlijk worden.
Kortom rustig afwachten.
Dat klopt, het zijn de liberalen geweest die dit ongeschoren volk naar Nederland hebben gehaald.quote:Op zondag 6 april 2008 12:08 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Er zijn genoeg liberalen die (vooral uit liberale overtuiging) weinig moeten hebben van de rechtse xenofobie. Met name D'66 lijkt me daarom in een gunstige positie te komen als er een Tokkie-coalitie zou dreigen.
Ja, klopt, net als in 94. Zelfs ik raak er langzamerhand van overtuigd dat alleen D66 nu onder Pechtold nog een redelijk alternatief is.quote:Op zondag 6 april 2008 13:19 schreef SCH het volgende:
Als dit zo doorgaat, gaat D66 weer een sleutelrol spelen.
Ik blijf het verwonderlijk vinden dat je D'66 zo verschrikkelijk vindt.quote:Op zondag 6 april 2008 13:19 schreef SCH het volgende:
Als dit zo doorgaat, gaat D66 weer een sleutelrol spelen.
Inmiddels zijn er genoeg andere partijen om verschrikkelijk te vinden en is de D66-haat wel wat geluwd. Met TON, PVV en de huidige SP heb je geen D66 nodig voor de dagelijkse ergernis.quote:Op zondag 6 april 2008 13:37 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ik blijf het verwonderlijk vinden dat je D'66 zo verschrikkelijk vindt.
Het grootste deel wel, maar een deel ook niet. Daar komt straks ook het grote probleem van het CDA: als ze zeggen dat ze niet met Verdonk/Wilders willen regeren wordt de rechtervleugel boos en ze als ze zeggen dat ze dat wel willen wordt de inkervleugel boos. De VVD zit in een zelfde spagaat: rechts dreigt naar Wilders/Verdonk te gaan en links naar D'66. CDA en VVD zullen dus gaan schermen met hun eigen beginselen en vooral geen keuzes vooraf maken, maar die onduidelijkheid kan op zijn beurt natuurlijk ook desastreus uitpakken. In ieder geval lijkt me dat er voor D'66 en CU best wat te halen valt.quote:Op zondag 6 april 2008 13:14 schreef Klopkoek het volgende:
Het is algemeen bekend dat de achterban van het CDA liever over rechts regeert.
het zou kunnen dat ik het verkeerd herinner maar tijdens een van die interviews donderdag avond zei zij dat dat door een anonieme sponsor geregeld was ?quote:Op zondag 6 april 2008 12:28 schreef ErikT het volgende:
[..]
Toevallig eergisteren het stukje 'LPF' nog gezien. Het is weer zoooo ontzettend actueel.
[..]
Omdat ze zo daadkrachtig isZe had wel allemaal ballonnen geregeld he, dat moet je niet onderschatten.
Gelukkig maar dat zij zo vroeg is begonnen, het is toch te hopen dat mensen in die tijdspanne beseffen dat er zo niet echt te regeren valt .. als ik A zeg en jij B is het duidelijk dat we niet allebei onze zin kunnen krijgen ..quote:Inhakend op de discussie hier: ik blijf bij mijn voorspelling dat ze als een nachtkaars uitgaat. Ze is veel te vroeg begonnen, de Nederlanders van tegenwoordig hebben geen spanningsboog van 2 1/2 jaar. Was ze nou een jaar voor de verkiezingen gekomen met deze show, dan zou het een ander verhaal zijn.
Verdonk kwam uit de PSP en dat is nu de SP, dus ik zie wel samenwerking van Marijnissen met Verdonk, niet met groenlinks, dat niet zozeer.quote:Op zondag 6 april 2008 13:17 schreef Aoristus het volgende:
ik zie wel een samenwerking mogelijk tussen GroenLinks en ToN
Dan krijg je een soort liberale staatseconomie.quote:Op zondag 6 april 2008 14:10 schreef henkway het volgende:
Verdonk kwam uit de PSP en dat is nu de SP, dus ik zie wel samenwerking van Marijnissen met Verdonk, niet met groenlinks, dat niet zozeer.
Op zich heb ik niks tegen daadkracht. Het is net als met een chirurgenmes: een goede chirurg kan daar wonderen mee verrichten en slechte chirurg creeert er een bloedbad mee. Mijn probleem is dat Verdonk in Balkenende-II inderdaad veel daadkracht toonde, maar er niks constructiefs mee deed.quote:
En wat denk je dat Verdonk gaat doen als ze na de verkiezingen pakweg 22 zetels heeft.quote:Op zondag 6 april 2008 14:10 schreef henkway het volgende:
D66 is een partij van het eeuwige compromis, pappen en nathouden, en vrienden van milieudefensie, daar heeft TON niet veel mee
quote:Op zondag 6 april 2008 13:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Inmiddels zijn er genoeg andere partijen om verschrikkelijk te vinden en is de D66-haat wel wat geluwd. Met TON, PVV en de huidige SP heb je geen D66 nodig voor de dagelijkse ergernis.
Um, nee. De PSP is samen met de Communistische Partij Nederland, de Politieke Partij Radicalen en de Evangelische Volkspartij opgegaan in Groen Links.quote:Op zondag 6 april 2008 14:10 schreef henkway het volgende:
[..]
Verdonk kwam uit de PSP en dat is nu de SP,
Juist, vergeet dat nooit!quote:Op zondag 6 april 2008 15:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, nee. De PSP is samen met de Communistische Partij Nederland, de Politieke Partij Radicalen en de Evangelische Volkspartij opgegaan in Groen Links.
uit de zaterdagvolkskrant. Bert maakt er weer een prettige analyse van.quote:Captain Rita
Bert Wagendorp
Het opvallendste aspect aan de toespraak van Rita Verdonk was, dat als het aan Rita ligt het buitenland wordt afgeschaft. Weliswaar sprak zij even over de EU, maar slechts om aan te geven dat er grenzen zijn. Ook kwam het buitenland even ter sprake rond het uitzetten van querulanten én in de plannen met de ontw ikkelingshulp.
Het buitenland als bezuinigingspost, symbool van bemoeizucht en dumpplaats voor ongewenste elementen, veel verder wil Captain Rita niet gaan. De boot waarop zij het zeegat koos had iets symbolisch: onder premier Verdonk worden wij een dolgelukkig eiland.
Maar goed, Captain Rita’s beweging heet ook Trots op Nederland, en niet Trots op het Buitenland. Als ze in het buitenland ook ergens trots op willen zijn, dan organiseren ze dat zelf maar. Wij hebben het al druk genoeg met Trots zijn op Nederland. ‘Heerlijk, zoveel mensen die samen met mij Trots willen zijn op Nederland!’, riep Rita donderdag op haar feestje. Iets heerlijkers is inderdaad nauwelijks denkbaar.
inderdaad nauwelijks denkbaar.
Vrijdag zeiden de ministers Klink en Verburg dat zij ook erg Trots waren op Nederland. De wedloop is ingezet, het kabinet heeft geleerd van de lessen van Wilders en wil zich de kaas niet nogmaals van het brood te laten eten. Wat Rita kan, kan hij ook: barsten van de Trots op Nederland, ongeremde Waar-de-blanke-top-der-duinen-Trots.
Ik verwacht dat Wouter Bos binnenkort een interview geeft waarin hij zegt dat er (ták) niks mis is (ták) met Trots zijn op Nederland (ták).
Dat heeft Rita alvast bereikt: wie niet Trots is op Nederland, is voortaan hoogst verdacht en hoort vermoedelijk bij de ‘Weg-met-ons ’-zeurpieten, die moeten opzouten naar het land van herkomst. Of anders maar naar hun tweede huisje in Frankrijk.
Zelf ben ik ook enorm Trots op Nederland, vooral op het politieke pandemonium van de afgelopen zes jaar.
Dat doen ze ons nergens na. Ik ben nu al benieuwd wat we ná Captain Rita gaan beleven.
En het mooie is ook nog, dat we het allemaal bloedserieus nemen. Om Fortuyn, de eerste der grote populisten, mocht je nog lachen, dat deed hij zelf ook. Maar Captain Rita en volkstribuun Geert zijn elke zelfrelativering voorbij. En wij dúrven niet eens meer om hen te lachen, uit angst ervan te worden beschuldigd hen – en daarmee de vox populi – niet serieus te nemen.
Daarom kun je het veiligst zeggen dat ze ‘een punt hebben’. Zit je altijd goed, want zelfs de grootste mafkees heeft wel ergens een punt.
Het wachten is op premier Balkenende, die ook verklaart dat voortaan ‘de echte problemen ook écht worden opgelost’. Waarom moesten we wachten op de ontbolstering van Rita Verdonk, voor de Lof der Simpelheid weer zo uitbundig werd bezongen?
Na de toespraak van Captain Rita zag de wereld er opeens een stuk eenvoudiger uit. Niet alleen omdat zij het buitenland had geschrapt, maar ook omdat ze complexe problemen wist terug te brengen tot de absolute eenvoud, in een taal die ook voor de allerergste slachtoffers van ons onderwijssysteem begrijpelijk was.
‘We gaan het samen gewoon doen’, zei Captain Rita.
Ik bedoel, wat valt daar tegenin te brengen?
Er is (ták) niks mis (ták) met Trots te zijn op (ták) Nederland
Hoe toonde zij daadkracht dan? Ik heb wel veel stoere praatjes van haar gehoord, maar daden..? Vertel.quote:Op zondag 6 april 2008 14:18 schreef FeestNummer het volgende:
Mijn probleem is dat Verdonk in Balkenende-II inderdaad veel daadkracht toonde, maar er niks constructiefs mee deed.
op de vaste punten niet nee, net als CU kun je zeggen wat je wilt maar die drukken een stempel op de politiek met acht zetels,terwijl D66 in het vorig kabinet alles vrolijk weer insliktequote:Op zondag 6 april 2008 14:31 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
En wat denk je dat Verdonk gaat doen als ze na de verkiezingen pakweg 22 zetels heeft.
Geen compromissen sluiten?
Was sw PSP er nog maarquote:Op zondag 6 april 2008 15:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, nee. De PSP is samen met de Communistische Partij Nederland, de Politieke Partij Radicalen en de Evangelische Volkspartij opgegaan in Groen Links.
VVD 13? Nog zo veel?quote:Op zondag 6 april 2008 11:23 schreef Klopkoek het volgende:
CDA 31
PvdA 22
SP 18
VVD 13
PvdVrijheid 15
Groen Links 9
ChristenUnie 6
D66 10
SGP 2
PvdDieren 2
Groep Verdonk (TON) 22
Andere partij 0
22 zetels.......
Het zegt gewoon heel veel over de kwaliteit van de gevestigde politiek.quote:Op zondag 6 april 2008 11:27 schreef Yildiz het volgende:
Best verwonderlijk dat mensen daar al hun stem aan geven.
mi zegt het meer over het verstand van de kiezers .. al heb je 10 keer geen vertrouwen meer in de gevestigde partijen, dan nog geef je niet zomaar je stem aan iets waarvan je nog niet eens weet wat dat 'iets' precies is .. dat is gewoon ronduit domquote:Op zondag 6 april 2008 16:04 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het zegt gewoon heel veel over de kwaliteit van de gevestigde politiek.
Dan wordt het dus toch oppositie.quote:Op zondag 6 april 2008 15:47 schreef henkway het volgende:
op de vaste punten niet nee,
Nee hoor, het zegt meer over de mensen.quote:Op zondag 6 april 2008 16:04 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het zegt gewoon heel veel over de kwaliteit van de gevestigde politiek.
Het is inderdaad opvallend dat veel mensen denken dat er voor ingewikkelde problemen in onze ingewikkelde samenleving heel simpele oplossingen zijn. Nee sterker nog, dat ze geloven dat iemand de oplossingen heeft, zonder ze te vertellen.quote:
Ik weet niet of ze dat geloven. Maar ze zijn de rest van de politiek met hun matige prestaties en charismaloze boekhoudertypjes wel helemaal zat, en dus krijgen anderen een kans.quote:Op zondag 6 april 2008 18:00 schreef ErikT het volgende:
Het is inderdaad opvallend dat veel mensen denken dat er voor ingewikkelde problemen in onze ingewikkelde samenleving heel simpele oplossingen zijn. Nee sterker nog, dat ze geloven dat iemand de oplossingen heeft, zonder ze te vertellen.
quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
PJORourkje jr. in 2050: "TON was links!!!! links!!! links!!!"
Dat is met het CDA toch ook? Je weet nooit wat je krijgt, toch weer grootste partij... En niemand die dat vreemd vindt.quote:Op zondag 6 april 2008 16:48 schreef moussie het volgende:
dan nog geef je niet zomaar je stem aan iets waarvan je nog niet eens weet wat dat 'iets' precies is .. dat is gewoon ronduit dom
quote:Op zondag 6 april 2008 15:27 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Het opvallendste aspect aan de toespraak van Rita Verdonk was, dat als het aan Rita ligt het buitenland wordt afgeschaft.
[..]
uit de zaterdagvolkskrant. Bert maakt er weer een prettige analyse van.
Tja, PSP-splinter he.quote:Op zaterdag 5 april 2008 13:06 schreef Klopkoek het volgende:
PJORourkje jr. in 2050: "TON was links!!!! links!!! links!!!"
quote:Op zondag 6 april 2008 18:19 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik weet niet of ze dat geloven. Maar ze zijn de rest van de politiek met hun matige prestaties en charismaloze boekhoudertypjes wel helemaal zat, en dus krijgen anderen een kans.
Het is trouwens een oude linkse truc om stagnatie af te dwingen door te doen alsof alles zo moeilijk is...
quote:Wereldenergieprobleem oplossen ala Verdonk
Projectnaam: Energie maken? Gewoon doen!
Subtitel: niet lullen maar poetsen!
Fase 1: verbieden: die wetten van thermodynamica, die stellen dat een perpetuum mobile niet kan bestaan, staan de hardwerkende burger in de weg, daarom zeg ik: afschaffen! Minder regels!
Fase 2: schuld geven: het zijn de buitenlanders! Hebben jullie enig idee hoeveel buitenlanders er in de wereld zijn? 6 miljard! Het kan toch niet zo zijn dat die nergens schuldig aan zijn?
Fase 3: oorzaken geven: het is de politiek! Waarom zeuren over geld? Gewoon doen!
Fase 4: gewoon doen!
Men neme twee stroomdraadjes, 2 blokjes ijzer en men hange het in een glas water, en je hebt koude kernfusie. Dat stond op het Trots Op Trots Op Nederland Forum. Et voila.
p.s. het uitspreken van de niet-Nederlandse frase 'Et Voila' is slechts bij positieve onderwerpen toegestaan. Hoewel we veel te danken hebben aan mensen als Napoleon, mag de illusie niet gewekt worden dat andere landen ons land beinvloedt hebben, groetjes, uw moderator.
nou nee, dat zijn gelovigen die met elke wind meebuigen om voor hun het maximale eruit te slepen .. het lijkt inconsequent maar is het feitelijk niet, het is een manier om te zorgen dat je een vinger in de pap houdt en waar mogelijk je eigen agendapunten gerealiseerd ziet .. dus de CDA-stemmer weet wel precies wat die krijgtquote:Op zondag 6 april 2008 18:20 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat is met het CDA toch ook? Je weet nooit wat je krijgt, toch weer grootste partij... En niemand die dat vreemd vindt.
Aha.quote:Op zondag 6 april 2008 18:19 schreef PJORourke het volgende:
Ik weet niet of ze dat geloven. Maar ze zijn de rest van de politiek met hun matige prestaties en charismaloze boekhoudertypjes wel helemaal zat, en dus krijgen anderen een kans.
Als je alleen al naar de ideeën van de potentiële TON stemmers kijkt, dan zie je al dat er ingewikkelde problemen zijn. Ze willen meer snelwegen, maar ook minder CO2 uitstoot. Minder belasting betalen maar hogere lerarensalarissen en meer blauw op straat. En dit zijn pas 2 voorbeelden.quote:Het is trouwens een oude linkse truc om stagnatie af te dwingen door te doen alsof alles zo moeilijk is...
Dat verwijst naar directe democratie: voor het volk en door het volk.quote:
Dat had ik zelf ook al uitgelegd.quote:Op zondag 6 april 2008 21:29 schreef Argento het volgende:
Dat verwijst naar directe democratie: voor het volk en door het volk.
Zo is ons staatsbestel echter niet ingericht. Wij kennen de parlementaire of represenatieve democratie.
Het gaat niet zozeer om minderheden, het gaat erom dat ook bij directe democratie, de minderheid er wel degelijk toe doet. Als er uiteindelijk gestemd moet worden omdat er geen overeenstemming is, dan beslist de meerderheid. Maar dat is het sluitstuk van democratie, niet het uitgangspunt.quote:Op zondag 6 april 2008 21:50 schreef Boze_Appel het volgende:
Het ging erover dat er allerlei labels op democratie geplakt werden zoals beschermen van minderheden die alleen in onze westerse versie gelden en niet voor democratie an sich.
Juistquote:Op zondag 6 april 2008 22:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om minderheden, het gaat erom dat ook bij directe democratie, de minderheid er wel degelijk toe doet. Als er uiteindelijk gestemd moet worden omdat er geen overeenstemming is, dan beslist de meerderheid. Maar dat is het sluitstuk van democratie, niet het uitgangspunt.
Fijn dat er zoveel experts rondlopen en de hele dag zitten ze in zichzelf te murmelen net of ze opgenomen moeten worden of het zijn ambtenaren dat kan ookquote:Op zondag 6 april 2008 19:43 schreef ErikT het volgende:
Als je alleen al naar de ideeën van de potentiële TON stemmers kijkt, dan zie je al dat er ingewikkelde problemen zijn. Ze willen meer snelwegen, maar ook minder CO2 uitstoot. Minder belasting betalen maar hogere lerarensalarissen en meer blauw op straat. En dit zijn pas 2 voorbeelden.
Helaas staat in de wereld alles met elkaar in verband, en moet je de zaken tegen elkaar afwegen. Elk voordeel heeft z'n nadeel. Per definitie is dus niet alles perfect te krijgen, het gaat erom om het juiste evenwicht te zoeken. En dat is complexe materie. Helemaal in een dichtbevolkt land als Nederland.
En trouwens: stagnatie afdwingen. Stagnatie waarvan eigenlijk? Wat bedoel je?
Dat soort teksten zijn de manier om die achterljike partij onderuit te halen. De zoveelste schreeuw partij zonder inhoud. Wanneer houd het op?quote:
Het is heel moeilijk om inhoudelijk te reageren op TON, want wat is de inhoud van TON waar we inhoudelijk op kunnen reageren?quote:Op maandag 7 april 2008 11:40 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Dat soort teksten zijn de manier om die achterljike partij onderuit te halen. De zoveelste schreeuw partij zonder inhoud. Wanneer houd het op?
Het houd op als alle snelwegen volstaan en we allemaal 24/ 7 bezig zijn met integratie, in plaats van werkenquote:Op maandag 7 april 2008 11:40 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Dat soort teksten zijn de manier om die achterljike partij onderuit te halen. De zoveelste schreeuw partij zonder inhoud. Wanneer houd het op?
Als minister van Vreemdelingenzaken en Integratie heeft Verdonk zich inderdaad opmerkelijk weinig met integratie beziggehouden.quote:Op maandag 7 april 2008 12:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Het houd op als alle snelwegen volstaan en we allemaal 24/ 7 bezig zijn met integratie, in plaats van werken
nee maar ze zijn wel vertrokken ze zijn nu thuis aan het reintegreren, zonder bijstandquote:Op maandag 7 april 2008 12:34 schreef Argento het volgende:
[..]
Als minister van Vreemdelingenzaken en Integratie heeft Verdonk zich inderdaad opmerkelijk weinig met integratie beziggehouden.
Wie?quote:Op maandag 7 april 2008 13:22 schreef henkway het volgende:
[..]
nee maar ze zijn wel vertrokken ze zijn nu thuis aan het reintegreren
stem jij lekker op de moslimpartij johquote:Op maandag 7 april 2008 13:33 schreef Argento het volgende:
[..]
Wie?
Taida Pasic? Studeert die niet inmiddels in Leiden?
Die Somalische vluchteling, wiens zaak bij het Europese Hof ertoe heeft geleid dat het beleid van Verdonk een fikse tik op de vingers heeft gekregen?
Iraanse homo´s en christenen?
Degenen die onder het door Rita met hand en tand bestreden Generaal Pardon vallen?
Oh ja, Rita is er wel in geslaagd Ayaan van Nederlandse bodem te verwijderen. Daar heb je gelijk in.
Leer jij nou eerst Nederlands, dan zien we daarna weer verder.quote:Op maandag 7 april 2008 10:17 schreef henkway het volgende:
[..]
Fijn dat er zoveel experts rondlopen en de hele dag zitten ze in zichzelf te murmelen net of ze opgenomen moeten worden of het zijn ambtenaren dat kan ook
http://www.trotsopnederland.com/index.php?pageID=10quote:Trots op Nederland wil dat de burgers in Nederland zich weer veilig en geborgen voelen. Dat betekent dat we groepen die oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers (Marokkanen en Antilianen, 15 x zoveel als autochtone Nederlanders) op een manier gaan straffen die ze voelen, geen lachwekkende taakstraffen meer van 100 à 200 uur, maar heropvoeden. De ouders verplicht naar opvoedcursus en de kinderbijslag in plaats van naar de ouders naar de heropvoedorganisatie
lekker inhoudelijk weer. Je zult je zeker thuis voelen bij Rita of Geert.quote:Op maandag 7 april 2008 14:16 schreef henkway het volgende:
[..]
stem jij lekker op de moslimpartij joh
wat ik nog het treurigste vind is dat zij gezorgd heeft dat wij voor het eerst sinds jaren op de vingers zijn getikt door Amnesty, helemaal omdat het gaat om het schenden van speciale mensenrechten voor kinderen .. het ergste is dat er nog mensen waren/zijn ook die dat het heel normaal vonden, de ouders in de gevangenis (terwijl zij geen misdaad hebben begaan) en het kind bij vreemden, alsof zo'n kind niet al genoeg traumatiseert is ..quote:Op maandag 7 april 2008 13:33 schreef Argento het volgende:
[..]
Wie?
Taida Pasic? Studeert die niet inmiddels in Leiden?
Die Somalische vluchteling, wiens zaak bij het Europese Hof ertoe heeft geleid dat het beleid van Verdonk een fikse tik op de vingers heeft gekregen?
Iraanse homo´s en christenen?
Degenen die onder het door Rita met hand en tand bestreden Generaal Pardon vallen?
Oh ja, Rita is er wel in geslaagd Ayaan van Nederlandse bodem te verwijderen. Daar heb je gelijk in.
ga jij maar aan integratie doenquote:Op maandag 7 april 2008 15:18 schreef Argento het volgende:
[..]
lekker inhoudelijk weer. Je zult je zeker thuis voelen bij Rita of Geert.
quote:Op maandag 7 april 2008 18:58 schreef henkway het volgende:
[..]
http://www.trotsopnederland.com/
wel goed intikken he?
GeenStijl had de site al gevonden.quote:
quote:Wikisite Verdonk nu al dicht
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 7 april. Rita Verdonk heeft gisteravond het interactieve deel van de nieuwe website van Trots op Nederland al op slot gezet. Onder het motto ‘Politiek 2.0’ mochten bezoekers daar op thema’s reageren en ideeën aandragen. Verdonk zou dan met ze in debat gaan.
Maar dit weekeind bleek er geen houden aan op de ‘Rita-Wiki’, zegt Oscar van Veen van Mangrove, het bedrijf dat de website beheert. „Er werd veel te massaal gepost. Tegengeluiden zijn welkom, maar het was uitsluitend onzin: scheldpartijen, gore foto’s. Dus besloot Rita gisteravond de wiki tijdelijk op slot te zetten.”
Mangrove heeft de kwetsende uitlatingen verwijderd, andere bijdragen zijn nog wel te zien. Zo stellen bezoekers bij ‘themasuggesties’ het volgende voor: gratis aambeienzalf, sjoelen als Olympische sport, het publiek toegankelijk maken van nieuwslezeres Sacha de Boer, aardappeleten als verplicht onderdeel van de inburgering en een verbod op eenpersoonsbedden want die veroorzaken eenzaamheid en kinderloosheid. Welkom op internet? Van Veen van Mangrove zegt dat het nog meeviel dat de ‘trollen’ (internet-vervuilers) de website van TON pas dit weekeind ontdekten. Bij heropening wordt hij gelaagder, met moderators die vooraf de bijdrages beoordelen. Van Veen: „Rita heeft zich kwetsbaar opgesteld. Alles van waarde is weerloos, schreef Lucebert.”
ik had van Verdonk toch op zijn minst .nl verwachtquote:Op maandag 7 april 2008 18:58 schreef henkway het volgende:
[..]
http://www.trotsopnederland.com/
wel goed intikken he?
met moderators die de bijdragen vooraf beoordelen? De censuur komt nu al erg dichtbij. Het is maar de vraag welke bijdragen Rita uiteindelijk op haar site toelaat.quote:
Ik heb inderdaad ook liever transparantie. Daar hebben we recht op, waar moet je anders trots op zijn, nietwaar?quote:Op maandag 7 april 2008 20:40 schreef Argento het volgende:
[..]
met moderators die de bijdragen vooraf beoordelen? De censuur komt nu al erg dichtbij. Het is maar de vraag welke bijdragen Rita uiteindelijk op haar site toelaat.
Volgens mij van een man wiens vrouw geen verblijfsvergunning kreeg, dacht ik.quote:Op maandag 7 april 2008 21:20 schreef SCH het volgende:
trotsopnederland.nl was als domein toch direct gekaapt door een man van wie de vrouw maar geen verblijfsvergunning kreeg van tante Rita?
Dat lijkt me dan weer wel een goed planquote:sjoelen als Olympische sport
Dat zegtie toch?quote:Op maandag 7 april 2008 21:40 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Volgens mij van een man wiens vrouw geen verblijfsvergunning kreeg, dacht ik.
Verdomd. Tering, wat erg.quote:
Politiek 2.0, Web 2.0. Rita-wiki. Het stuit er toch weer op dat alle optimistische ideeën die over internet bestonden rond 2000 uiteindelijk niet ingelost kunnen worden.quote:
Tegenlicht gezien? Daar werd de web 2.0 gedachte ook een beetje doorprikt.quote:Op dinsdag 8 april 2008 08:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Politiek 2.0, Web 2.0. Rita-wiki. Het stuit er toch weer op dat alle optimistische ideeën die over internet bestonden rond 2000 uiteindelijk niet ingelost kunnen worden.
Nog even afgezien van de vraag of je Politiek dusdanig vraaggestuurd kan maken als Rita en het zootje internetoptimisten die haar adviseert voor ogen hebben.
Ja, heb ik gezien idd.quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tegenlicht gezien? Daar werd de web 2.0 gedachte ook een beetje doorprikt.
quote:Op dinsdag 8 april 2008 08:51 schreef ethiraseth het volgende:
http://www.trotsopnederland.com/index.php?pageID=34
SMS “TROTS” NAAR 5522
GEEF UW MENING EN LAAT ZIEN DAT U TROTS OP NEDERLAND BENT.
Internet is ook gewoon meer een oligrachie dan een transparante democratie. Vooral dat de afzenders anoniem door het leven kunnen gaan is een groot nadeel van internet en wekt machtsmisbruik in de hand.quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, heb ik gezien idd.
Ben zelf ook al zeker meer dan een jaar erg pessimistisch over het internet. Je ziet bij Rita Verdonk ook duidelijk dat ze zich laat leiden door een paar internetoptimistische adviseurs. Daar waar adagia zoals 'internet maakt de traditionele media overbodig' en andere claims op zijn zachtst gesteld een kaartenhuis zijn gebleken.
Want Verdonk zal echt economy class gaan vliegen. En ook geen adviseurs en andere vertegenwoordigers meenemen maar alles in haar eentje doen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 09:26 schreef henkway het volgende:
zal dit met tien man business class vliegen ook eens over zijn
Ik weet niet wat voor middelbare school opleiding deze mafketels hebben doorlopen, maar ze kennen nog niet eens het verschil tussen een vraag en een stelling.quote:Op dinsdag 8 april 2008 08:51 schreef ethiraseth het volgende:
http://www.trotsopnederland.com/index.php?pageID=34
SMS “TROTS” NAAR 5522
GEEF UW MENING EN LAAT ZIEN DAT U TROTS OP NEDERLAND BENT.
NOU MOE! Dat zegt die meneer in Amerika toch ook?! Dan mag Mevr Verdonk dat toch ook heus wel zeggen/vragen?!quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:10 schreef ErikT het volgende:
Dit ook, van de homepage, een poll:
"Met enige regelmaat peilt Trots op Nederland uw mening. Laat uw stem horen!
Het is tijd voor verandering."
Verandering waarvan? Van het weer? Ja, mee eens. (Hoewel, vandaag is het wel mooi.) Hoe kan je hier nou op stemmen?
Wat heeft dat nou weer met Rita Verdonk en het Sinterklaasfeest te maken?quote:
't Is nog een bewijs dat alles wat niet Nederland is het land uit moetquote:Op dinsdag 8 april 2008 13:20 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou weer met Rita Verdonk en het Sinterklaasfeest te maken?
Ik luister alleen naar de melodie, niet naar de tekst.quote:Op dinsdag 8 april 2008 14:50 schreef Scaurus het volgende:
[..]
't Is nog een bewijs dat alles wat niet Nederland is het land uit moet
Ohja, men maakt zich daar ineens druk om. Erg frappant.quote:
quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:33 schreef henkway het volgende:
het is ook tijd dat ze de milieudefensie en derg aanpakt voordat we 24/7 in de file staan
goh, op de zittingen verschijnen waar het besproken wordt lijkt me dan toch wel een pre .. maar nee, mevrouw had het te druk met het oprichten van haar beweging ipv het werk te doen waar zij door ons allemaal voor betaald wordt ..quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:33 schreef henkway het volgende:
het is ook tijd dat ze de milieudefensie en derg aanpakt voordat we 24/7 in de file staan
Nee, het is tijd dat de overheid wordt aangepakt zodat ze eens goed werk afleveren ipv broddelwerk wat keer op keer door de rechter wordt afgeschoten. Wat jij wilt is symptoombestrijding, maar het werkelijke probleem is de overheid, niet milieudefensie en burgergroeperingen e.d.quote:Op dinsdag 8 april 2008 22:33 schreef henkway het volgende:
het wordt telkens door de Raad van State afgeschoten omdat milieudefensie de overheid met zijn eigen milieuregeltjes om de oren slaat.quote:Op woensdag 9 april 2008 11:18 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee, het is tijd dat de overheid wordt aangepakt zodat ze eens goed werk afleveren ipv broddelwerk wat keer op keer door de rechter wordt afgeschoten. Wat jij wilt is symptoombestrijding, maar het werkelijke probleem is de overheid, niet milieudefensie en burgergroeperingen e.d.
nah, we gaan toch onder een kaasstolp leven .. grenzen dicht, de gulden terug en zo .. dus dat is geen probleem ..quote:Op woensdag 9 april 2008 12:58 schreef Argento het volgende:
Praktisch alle milieuregels vloeien voort uit Europese richtlijnen. Daar kan TON niet zo heel veel aan doen.
In de meeste gevallen dat de Raad van State overheidsbeslissingen afschiet, komt dat omdat de onderzoeken die nodig zijn niet goed uitgevoerd zijn.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:54 schreef henkway het volgende:
[..]
het wordt telkens door de Raad van State afgeschoten omdat milieudefensie de overheid met zijn eigen milieuregeltjes om de oren slaat.
Zodra VWS een spitsstrook van een snelweg wil gebruiken gaat milieudefensie drie of vier omwonenden gek maken en betaald en regelt alle juridische procedures met financiele subsidie van dezelfde overheid en de postcodeloterij.
Daar wil TON wat aan doen, dat niet meeer 3 omwonenden 100.000 mensen kunnen blokkeren
Precies, en Verdonk heeft zelf als minister het wel erg bont gemaakt met stoere plannetjes die totaal niet uitvoerbaar bleken, zelfs zo bont dat de rechter er niet eens aan te pas hoefde te komen. Kamerleden die hun vak verstaan zouden dat soort plannen kunnen voorkomen, maar dan moeten ze er natuurlijk wel zijn als het onderwerp wordt behandeld.quote:Op woensdag 9 april 2008 11:18 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee, het is tijd dat de overheid wordt aangepakt zodat ze eens goed werk afleveren ipv broddelwerk wat keer op keer door de rechter wordt afgeschoten. Wat jij wilt is symptoombestrijding, maar het werkelijke probleem is de overheid, niet milieudefensie en burgergroeperingen e.d.
Dan nog komt die mogelijkheid simpelweg doordat de overheid fouten in hun plannen maakt. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat de overheid hun eigen regels maar aanpast omdat ze incapabel zijn. Want dat is wat jij wilt. Jij wilt geen betere overheid, jij wilt een overheid die aan minder regels gebonden is, waardoor ze nog beroerder werk kan afleveren en ook nog eens minder gecontroleerd kan worden door burgers.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:54 schreef henkway het volgende:
[..]
het wordt telkens door de Raad van State afgeschoten omdat milieudefensie de overheid met zijn eigen milieuregeltjes om de oren slaat.
Zodra VWS een spitsstrook van een snelweg wil gebruiken gaat milieudefensie drie of vier omwonenden gek maken en betaald en regelt alle juridische procedures met financiele subsidie van dezelfde overheid en de postcodeloterij.
Daar wil TON wat aan doen, dat niet meeer 3 omwonenden 100.000 mensen kunnen blokkeren
Ah en hoever mag dat algeme belang de individuele burgers benadelen?quote:Op woensdag 9 april 2008 12:54 schreef henkway het volgende:
Als milieudefensie langs een snelweg tussen de 10.000 aanwonenden er drie vindt die willen tekenen dan gaan ze weer naar de raad van statequote:Op woensdag 9 april 2008 18:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah en hoever mag dat algeme belang de individuele burgers benadelen?
Lijkt me dat een verdomde goede onderbouwing dan toch het minste is wat je mag verwachten. iets wat Verdonk blijkbaar liever kwijt dan rijk is door alle toetsen af te willen schaffen.
Dan moet RWS er voor zorgen dat de plannen kloppen. Dan is dde vertraging erg beperkt.quote:Op woensdag 9 april 2008 18:47 schreef henkway het volgende:
[..]
Als milieudefensie langs een snelweg tussen de 10.000 aanwonenden er drie vindt die willen tekenen dan gaan ze weer naar de raad van state
Face it, dat is gewoon zoeken naar een schuldige. Veel anders dan heksenjachtpraktijken kan ik uit je 'argumenten' niet opmaken. Zoals meerdere keren hier gezegd, als de overheid zich niet aan zijn eigen regels houdt, wordt het inderdaad daarmee om de oren geslagen.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Idd, meer dan 60% van de regels wordt al 'in Brussel' voorgebakken, met een erg kleine marge per land om in te rommelen. Ik heb daarnaast het idee dat Europa, waar de wetten gemaakt wordt voor een groot deel, nog helemaal niet leeft bij politici, en ook niet bij vele burgers.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:58 schreef Argento het volgende:
Praktisch alle milieuregels vloeien voort uit Europese richtlijnen. Daar kan TON niet zo heel veel aan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |