abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 maart 2008 @ 19:23:59 #1
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_57720412
Mijn nieuwste verslaving
De tajine die ik op dit moment gebruik is een beetje klein, dus ik heb deze besteld (33 cm )

Het is heerlijk, simpel en als bonus nog erg gezond ook nog!

Ik flikker er van allerlei verschillende dingen in, en al doende leert men dus er is ook wel eens wat verbrand aan de bodem. Maar wat ik het liefste doe is een flink stuk runderriblap of lamsvlees in brokken snijden, een mengsel maken van pesto, olijfolie, tomatenpuree (of verse in stukjes) eventueel wat creme fraiche of sherry of wat je ook maar wilt bereiken qua smaak. het vlees erdoor mengen en op de bodem van de tajine leggen. daar bovenop leg je de groente, bijvoorbeeld een ui in plakken gesneden (niet uit elkaar halen) met komijn of karwijzaad en peper en zout erover, daar bovenop andere groente waar je zin in hebt. feitelijk kan alles in de tajine, het gaart in zijn eigen sappen en door de puntvormige deksel smoor je het een beetje.

afhangend van het soort vlees dat je gebruikt (of alleen maar groente wat de kooktijd dus korter maakt) hoeft het maar een uurtje ofzo op een laag vuurtje (op een vlamverdeler) op te staan en je hebt een heerlijk gerecht.

vlees hoeft niet altijd in zo'n mengsel trouwens maar het is wel erg lekker

voordelen:
makkelijk
gezond
geen omkijken naar tijdens het koken
geen smerig fornuis want geen gesputter van vlees e.d.
1 pan om schoon te maken

anyways...altijd leuk om ervaringen te delen en nog beter: recepten!

so shoot!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61609493
quote:
» Er is al 166 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!
Hoe zonde

We hebben er vandaag 1 gekocht, en gelijk geprobeerd

pi_61609960
Dat lijkt mij wel wat.
pi_61609971
Ik doe groente en vlees graag samen in een ovenschaal, dit ook maar eens uitproberen.
pi_61610484
Ik keek wel even op toen ik dit topic ineens omhoog geschopt zag

Ik zie dat je geen vlees in je gerecht hebt gebruikt en vrij veel tomaat?

persoonlijk gebruik ik niet teveel verse tomaat erin,daar zit veel vocht in en dan wordt alles zo waterig onderin.

morgen ga ik wat kipfiletblokjes aanbraden in de tajine met wat lekkere kruiden,en lekkere verse groenten erbij
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61610683
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 22:33 schreef Puckzzz het volgende:
Ik keek wel even op toen ik dit topic ineens omhoog geschopt zag

Ik zie dat je geen vlees in je gerecht hebt gebruikt en vrij veel tomaat?

persoonlijk gebruik ik niet teveel verse tomaat erin,daar zit veel vocht in en dan wordt alles zo waterig onderin.

morgen ga ik wat kipfiletblokjes aanbraden in de tajine met wat lekkere kruiden,en lekkere verse groenten erbij
Dr zwemt een visje onder de tomaat Die is er erg erg erg erg lekker in geworden

We hadden dr ook nog water aan toegevoegd, dat was idd een beetje overkill
pi_61610714
We hadden hem gevuld met tomaten (veul tomaten ) een uitje, een teen of 4 aan knoflook, djinten, pepers, schol filets , aardappels op de bodem, zout, olie, azijn, paprika poeder, peterselie en dat een tijdje laten pruttelen in wat nu al tot onze pruttelpot gedoopt is
  zaterdag 13 september 2008 @ 23:02:45 #8
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61610969
Kunnen die dingen ook op inductie? .
KuikenGuppy
pi_61611208
even mijn recept recyclen
quote:
Tajine van kip met tuttifrutti
MissyMirjam

Ingrediënten:
1 envelopje saffraandraadjes (kan ook zonder)
1 kippenboulliontablet
4 kippenbouten met vel, in 2 stukken gehakt
kipkruiden
olijfolie
1 gesnipperd ui
2 fijngehakte teentjes knoflook
2 tl/ gemberpoeder
half kaneelstokje
250 gr. gewassen tuttifrutti
4 plakjes citroen

Bereidingswijze:
saffraan en boulliontablet in maatbeker doe
n, overgieten met 400 ml. kokend water, doorroeren en saffraan 10 min. weken.
kippenbouten bestrooien met de kipkruiden.
in braadpan of tajine olijfolie verhitten, stukken kip rondom bruin bakken en uit de pan op ene bord scheppen
eventueel overtollig vet uit de pan scheppen.
ui en knoflook 2 min. in braadvet fruiten.
gemberpoeder en kaneelstokje erdoor, saffraan met weekwater opschenken en aan de kook brengen.
tuttifrutti, plakjes citroen en stukken kip erdoor scheppen.
deksel schuin op de pan leggen en ion ca. 45 min. gaarstoven.
kip af en toe keren.
op smaak brengen met zout en peper.

Tips:
* Lekker met couscous met fijngesneden tuttifrutti en geroosterde pijnboompitjes erdoor
* Je kunt het klaarmaken in een echte tajine, maar natuurlijk ook gewoon in de ouderwetse hollandse braadpan
lekker
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_61611218
Oeh, hier plaats ik even een tvp. De vader van m'n vriend heeft me er een beloofd. Hij is kok en gaat binnenkort ook nog voor ons koken met een tajine.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_61611307
Andere topics. oudere...

TAJINE - Koken met de tajine

Koken met een Tajine

Toch eens een keer 1 kopen.

Toch het goede topic, damn wat verwarrend!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_61612421
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 23:02 schreef Burdie het volgende:
Kunnen die dingen ook op inductie? .
Ik denk haast niet Je hebt in Leusden toch gewoon overal gas? Waarom dan moeilijk doen met electrische rommel

In de oven kan wel, alsie maar groot genoeg is. Ik had overal gelezen dat hij geleidelijk aan heel heet moet worden, maar Isegrim gaf in het rotterdam topic aan dattie het in haar normale (niet-pizza) oven ook prima doet
pi_61612692
Nou, hoewel,

dit ziet er wel inductie uit:

Dan heb ik niets gezegd
  † In Memoriam † zondag 14 september 2008 @ 00:19:07 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_61612710
Een tajine is een soort aardewerken koekepan
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_61612764
Ah, je ziet hier alleen de onderkant

pi_61613255
Werkt zeker niet op elektrische plaat. .
pi_61613467
ordinaire tvp

ga er een voor Kerst vragen ofzo.. of eerder zelf kopen als ik niet kan wachten
Ja doei.
  zondag 14 september 2008 @ 00:58:21 #18
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61613573
Ah!! niet gezien

vis heb ik er nog nooit in gebruikt eigenlijk. Het is vrij snel gaar, terwijl de groenten er wat langer over doen.
misschien wat groenten gebruiken die sneller gaar zijn...

edit: 160 dagen reageert er geen hond en nu ineens wel...mijn reply was dus op de opmerking dat er vis in zat

het beste is trouwens om er een vlamverdeler onder te zetten wanneer je op gas kookt. Electrisch of inductie heb ik geen ervaring mee. Je kunt het hele ding ook gewoon in de oven zetten hoor
pi_61613575
quote:
Op zondag 14 september 2008 00:51 schreef motorbloempje het volgende:
ordinaire tvp

ga er een voor Kerst vragen ofzo.. of eerder zelf kopen als ik niet kan wachten
Die van mij was 10 euro
  zondag 14 september 2008 @ 01:03:33 #20
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61613653
quote:
Op zondag 14 september 2008 00:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Die van mij was 10 euro
Xenos?
pi_61613755
Jup Dille & Kamille had een iets grotere, maar die waren gelijk 25 en 40 euro. DAs mij een beetje te veel
pi_61614797
Verdomme, België heeft geen Xenos.
pi_61615419
Oeh TajineVP
Tajine roeleert

Alleen mijn keuken is echt echt echt te klein Dus even wachten nog tot ik ga verhuizen over een half jaartje ofzo. Tot die tijd, recepten!!
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zondag 14 september 2008 @ 10:54:40 #24
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61616242
quote:
Op zondag 14 september 2008 02:55 schreef MLI het volgende:
Ik heb mijn andere tajines online besteld. en elke marrokaanse winkel heeft er wel eentje hoor

ik zal straks de PC eens aanslingeren (nu op laptop) daar heb ik meer foto's en ook wat recepten op staan.

ik zal vanavond ook wel wat foto's maken en het recept plaatsen.

ow en te kleine keuken? je hebt alleen maar een snijplank en 1 klein pitje nodig
pi_61616298
quote:
Op zondag 14 september 2008 10:54 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ik heb mijn andere tajines online besteld. en elke marrokaanse winkel heeft er wel eentje hoor

ik zal straks de PC eens aanslingeren (nu op laptop) daar heb ik meer foto's en ook wat recepten op staan.

ik zal vanavond ook wel wat foto's maken en het recept plaatsen.

ow en te kleine keuken? je hebt alleen maar een snijplank en 1 klein pitje nodig
Dank

Hehe, dat is inderdaad een goed excuus om mijn vriend over te halen
Ik bedoelde met kleine keuken meer dat de opbergruimte gewoon écht tekortschiet (kijk maar) Ik wil ook graag nog een braadpan en/of deksel voor op mn koekenpan ofzo, maarja, het past echt niet meer in mn kastjes
Het lijkt op de onderste foto nu net of ik nog wat ruimte heb in dat kastje maar daar staan normaal de voorraadspulletjes en brood enzo.
Maar als we verhuizen trakteer ik mezelf op een mooie tajine
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_61617881
quote:
Op zondag 14 september 2008 02:55 schreef MLI het volgende:
Goed excuse voor een bezoekje aan, ik noem maar een stad rotterdam.
pi_61617910
Ik wil er vandaag gehaktballetjes (soort Marokkaanse köfte variant?) in maken
pi_61619699
ik heb gisteren een beetje zitten lezen en het KAN wel met inductie, maar dan moet je nog wat voorzichtiger zijn. Hij kan makkelijk barsten bij temperatuurverschillen , dus je moet em eerst een nacht vol laten zuigen met water, daarna insmeren met olie en een uurtje in laten trekken op een laag "vuurtje".

En als je hem gebruikt heeeel geleidelijk opwarmen op het laagste pitje, dan moet het gewoon kunnen heb ik gelezen denk dat je alleen moet oppassen met grote temperatuurverschillen dus geen koud water in je hete pan gooien, geen koude pan op een al opgewarmde pit enz.

maar ik heb het niet geprobeerd zelf dus ik weet het niet zeker.

Wij hebben hem trouwens gebruikt zonder een vlamverdeler op ons gasfornuis, niks aant handje
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_61621175
quote:
Op zondag 14 september 2008 00:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Die van mij was 10 euro
klopt heb m zien staan en wel getwijfeld. Maar wil eigenlijk een grotere (Dille en Kamille formaat zeg maar)
Ja doei.
pi_61622577
MB, onze Turk in Den Haag had altijd grote beschilderde voor 15 euro.
  zondag 14 september 2008 @ 19:33:59 #31
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61627104
quote:
Op zondag 14 september 2008 00:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik denk haast niet Je hebt in Leusden toch gewoon overal gas? Waarom dan moeilijk doen met electrische rommel

In de oven kan wel, alsie maar groot genoeg is. Ik had overal gelezen dat hij geleidelijk aan heel heet moet worden, maar Isegrim gaf in het rotterdam topic aan dattie het in haar normale (niet-pizza) oven ook prima doet
Wij hebben inductie en een kleine oven, hypermodern dus .
Zo modern dat er geen tajine op kan .
Hoewel onze oude fluitketel er ook zomaar op kon . Ik vraag wel eens wat rond, het moet kunnen .
KuikenGuppy
  maandag 15 september 2008 @ 06:49:52 #32
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61637185
ben er gisteren niet meer aan toe gekomen. Eerst wat foto's van een recept met stukjes lamsrib:

bak de stukjes rib een beetje aan in de tajine:

snijdt ondertussen je groentes grof. In dit geval: wortjeltjes (voor 1 keer kant en klaar ) venkel, ui, lenteui en bieslook

gooi alles in twee fases over het vlees, na de eerste laag doe je er wat kruiden over. hierbij passen wel lekker: karwijzaad, anijs, zwarte sesam en koriander

deksel erop en pruttelen maar
  maandag 15 september 2008 @ 07:02:06 #33
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61637217
gisteren heb ik voor het eerst spinazie gebruikt want ik kwam erachter dat ik niet veel groenten meer had dit slinkt heel snel en is vrij nattig. dus het uiteindelijke resulaat was meer een heerlijke grove soep. Maar heerlijk was die zeker:

snij kipfilet in blokjes.
doe wat olijfolie en knoflook in de bodem van de tajine en verwarm deze op een hoog vuur.
bak het vlees een beetje aan, doe er evt. nog wat peper, zout of kipkruiden bij. Gooi er een royale hoeveelheid grof gesneden ui over. ik heb zelf kruiden van de Xenos over de uien gedaan genaamd 'Smoke it' dat geeft een beetje een gerookt smaakje. Daarnaast heb ik dit aangevuld met komijnzaad en zwarte sesam.

leg een flinke laag gewassen spinazie erover en gooi hier wat zout op. Na een aantal minuten is dat geslonken en gooi je er nog een laag met een beetje zout op.

Doordat de spinazie door het wassen en van zichzelf erg vochtig is vormt er een soep in de bodem en wordt het vlees wat gekookt eerder dan gebakken. Maar dit smaakte heerlijk bij elkaar. gewoon in een soepkom en net doen of je een Chinees bent
pi_61640629
Ik had gister gehaktballetjes (Kafta? Köfte op zn Marokkaans) met redelijk wat kruiden (250 gram rundergehakt wat we nog hadden, 4 forse tenen knoflook, flinke scheut gemalen chilipeper, korianderblad, ketoembar, djinten, peper, gemalen gember, beetje kerrie (surinaamse spul, masala ofzo?), en een klein takje peterselie.

Dit alles gaf zo'n 4 volle eetlepels aan kruidenmix, maar toch is het gehakt heel flauw en laf geworden -o-
pi_61655427
tajine gevuld met lamsvlees zonder bout, boontjes, tomaat, rozemarijn, knoflook, bieslook, ui, pepers, olie, scheutje water, beetje koriander blad. Oh, en de bodem bedekt met aardappeltjes
pi_61656388
Er is ook een gietijzeren tajine op de markt, van Le Creuset.

Verder kan een tajine natuurlijk heel goed in de oven.

Ik heb er een met een bijbehorende stoof, in de stoof maak je houtskool gloeiend heet (zoals een barbeque), en daar gaat de tajine dan op. In Marokko hebben ze d'r ook een moderne variant van: een aardewerken steun die je op een gasflesbrander kan monteren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61658081
Als je kastjes al vol zijn maar je wel een gietijzeren braadpan hebt lukt het daarmee ook.
Moet toegeven dan ziet het er stuk minder spannend uit maar het gaat natuurlijk om het heerlijke gerecht wat je ermee wilt maken.
pi_61681109
Ik heb m toen destijds (4 jaar geleden ofzo) via odin.nl goedkoper kunnen bestellen, en tot nu toe is t nog steeds een groot succes. Ik gebruik m niet zo heel vaak omdat het toch allemaal vrij lang moet opstaan, maar de keren dát ik m gebruik is t altijd lekkers!
Ik gebruik meestal maar 2 recepten waarvan er 1tje rechtstreeks afkomstig uit de marokaanse keuken is, die zal ik binnekort s neergooien, maar ik zie hier ook lekkere dingetjes voorbij komen! Binnenkort m maar weer s gebruiken
pi_61693611
Ik zag er 1 staan, donderdag ga ik 'm kopen. En vrijdag aan het koken.
pi_61695767
quote:
Op woensdag 17 september 2008 02:35 schreef MLI het volgende:
Ik zag er 1 staan, donderdag ga ik 'm kopen. En donderdag, vrijdag, zaterdag,... aan het koken.
  woensdag 17 september 2008 @ 10:03:32 #41
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61696406
quote:
Op maandag 15 september 2008 20:43 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb er een met een bijbehorende stoof, in de stoof maak je houtskool gloeiend heet (zoals een barbeque), en daar gaat de tajine dan op. In Marokko hebben ze d'r ook een moderne variant van: een aardewerken steun die je op een gasflesbrander kan monteren.
Bedankt, die kan op inductie! Ik ga 'm zsm kopen !!!
KuikenGuppy
  woensdag 17 september 2008 @ 12:51:57 #42
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_61700020
quote:
Op maandag 15 september 2008 20:43 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

die heb ik en doet het inderdaad prima op inductie!!!
Life never gets darker then midnight
pi_61702165
we eten al sinds we em gekocht hebben ( zaterdag) uit dat ding vandaag even het lamsvlees opmaken erin ( wat een straf ) en daarna weer eens iets anders doen.

Hebben jullie ook ervaringen met rijst in de tajine? in pricipe word het more or less gestoomd, dus het zou moeten kunnen toch?
pi_61702274
quote:
Op woensdag 17 september 2008 12:51 schreef Tumble het volgende:

[..]

die heb ik en doet het inderdaad prima op inductie!!!
Waar is ie te koop?
pi_61702312
pi_61703150
Behoorlijke prijs ...
  woensdag 17 september 2008 @ 15:07:49 #47
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_61703267
ziet er erg lekker uit....en makkelijk

dit weekend even inlezen en rondkijken!
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_61704324
quote:
Op woensdag 17 september 2008 15:07 schreef Abbadon het volgende:
ziet er erg lekker uit....en makkelijk

dit weekend even inlezen en rondkijken!
Is het ook En ziet er leuk uit, ruikt lekker, en geeft amper afwas
  woensdag 17 september 2008 @ 16:16:02 #49
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_61705132
quote:
Op woensdag 17 september 2008 15:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Is het ook En ziet er leuk uit, ruikt lekker, en geeft amper afwas
heb dit jaar een rondreis door Egypte gemaakt, en het ziet er bekend uit...en ik vond het eten daar erg smakelijk!

en amper afwas...da's helemaal een bonus
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_61706721
quote:
Op woensdag 17 september 2008 15:03 schreef Deliah het volgende:
Behoorlijke prijs ...
probeer anders eerst gewoon zon tien euro ding van de xenos, ik lees ook op veel sites dat het wel gewoon op inductie kan, maar dan moet je wat voorzichtiger zijn... Barst ie, dan kun je alsnog kijken voor de creuset ding, barst ie niet, dan ben je voor 10 e klaar
pi_61710551
En anders kiep je'm in de oven.
pi_61710667
zo een goedkopere ga ik zeker eens uit proberen.
pi_61710707
Over tajine in de oven en/of bereiding van stoofpot in een gietijzeren pan: het idee achter die tuut is dat het vocht daar condenseert en weer terug druipt op de te bereiden spijzen. In de oven werkt dat niet (want daar is de bovenkant ook heet) en in een pan werkt het ook niet.
Natuurlijk kunnen desondanks met de tajine in de oven heerlijke schotels bereid worden, en ook in een pan.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61713661
quote:
Op woensdag 17 september 2008 19:51 schreef sigme het volgende:
Over tajine in de oven en/of bereiding van stoofpot in een gietijzeren pan: het idee achter die tuut is dat het vocht daar condenseert en weer terug druipt op de te bereiden spijzen. In de oven werkt dat niet (want daar is de bovenkant ook heet) en in een pan werkt het ook niet.
Natuurlijk kunnen desondanks met de tajine in de oven heerlijke schotels bereid worden, en ook in een pan.
Zou een fors theebrandertje werken, voor de gasloze mensen? Een Tajine heeft maar heel weinig gas nodig..
pi_61713876
quote:
Op woensdag 17 september 2008 21:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Zou een fors theebrandertje werken, voor de gasloze mensen? Een Tajine heeft maar heel weinig gas nodig..
Geen idee, levert dat wel echte hitte? Voor gaslozen kan een barbeque ook uitkomst bieden - een tajine hoort eigenlijk op houtskool .
pi_61718621
quote:
Op woensdag 17 september 2008 21:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Geen idee, levert dat wel echte hitte? Voor gaslozen kan een barbeque ook uitkomst bieden - een tajine hoort eigenlijk op houtskool .
Wat denk ik wel werkt is de hele schaal zonder de bovenkant incl vulling in de oven doen, verhitten tot 110 graden, eruit halen, deksel dr op zetten, en dan een half uur laten napruttelen.

Ding blijft een eeuwigheid warm, dus kan dan nog lekker zn stoomtruc doen
  donderdag 18 september 2008 @ 00:09:37 #57
22389 boku
Oppermoppermidget
pi_61720529
Het eten ziet er echt heerlijk uit, ik krijg er gelijk honger van. Toch maar eens kijken of ik ook zo'n tajine aan kan schaffen.

(verkapte tajine-vind-plek)
“Do nothing which is of no use.” - Miyamoto Musashi
pi_61728400
Dat ziet er echt supergoed uit zeg! Maar ik heb de afgelopen tijd al zoveel aan kookspullen uitgegeven ( vooral voor bento's), dat ik voorlopig maar even niks meer van mezelf mag kopen op kookgebied.
pi_61728696
OK, ik ga er 1 kopen en ik probeer het gewoon op mijn electrische plaat.
pi_61729664
quote:
Op donderdag 18 september 2008 12:27 schreef Sylvana het volgende:
Dat ziet er echt supergoed uit zeg! Maar ik heb de afgelopen tijd al zoveel aan kookspullen uitgegeven ( vooral voor bento's), dat ik voorlopig maar even niks meer van mezelf mag kopen op kookgebied.
deze zijn maar tien euro
( zal al je bento spul trouwens voorbijkomen, ziet er leuk uit allemaal! )
pi_61729824
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:21 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

deze zijn maar tien euro
( zal al je bento spul trouwens voorbijkomen, ziet er leuk uit allemaal! )
Thnx, en het is toch weer 10 euro ;-) Ik ben de afgelopen week al 3 keer bij de Xenos geweest, en als het elke keer 10 euro is, is het uiteindelijk toch heel veel geld

Voor die Bento bijvoorbeeld ook, totaal toch voor bijna 100 euro aan spullen/bento's zelf enzo gekocht

Dus voorlopig toch maar ff een beetje zuinig aan doen
pi_61729943
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:27 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Thnx, en het is toch weer 10 euro ;-) Ik ben de afgelopen week al 3 keer bij de Xenos geweest, en als het elke keer 10 euro is, is het uiteindelijk toch heel veel geld

Voor die Bento bijvoorbeeld ook, totaal toch voor bijna 100 euro aan spullen/bento's zelf enzo gekocht

Dus voorlopig toch maar ff een beetje zuinig aan doen
das ook wel weer zo miss heb je binnenkort wel iets te vieren? relatie-verjaardag, gewone verjaardag, verjaardag van de kat? gewoon aan vriendjelief vragen ofzo
pi_61730019
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:32 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

das ook wel weer zo miss heb je binnenkort wel iets te vieren? relatie-verjaardag, gewone verjaardag, verjaardag van de kat? gewoon aan vriendjelief vragen ofzo
Hmm, das wel een goeie, 1 oktober zijn vriendjelief en ik 1,5 jaar samen, kan dat dan wel vragen ja
pi_61730393
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:35 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Hmm, das wel een goeie, 1 oktober zijn vriendjelief en ik 1,5 jaar samen, kan dat dan wel vragen ja
zo das geregeld

namens het tajinepromotieteam bedankt
pi_61739877
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:50 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

zo das geregeld

namens het tajinepromotieteam bedankt
Go Tajine

Go Tajine

Go Tajine
pi_61814373

Nog een 2e foto van onze eerste poging, met scholfilets... even stiekem ruiken

Lamsvlees
pi_61814678
wat een briljant ding, die wil ik ook !
underground forever baby
pi_61814880
Die van de Dille en kamille is trouwens helemaal niet veel duurder, de goedkopere variant (nog 17 euro ) zelfs heel klein.

Wel is de duurdere variant 2x zo diep. Maar de diameter is gelijk ... (duurdere was iets van 28 ofzo..)
  maandag 22 september 2008 @ 09:08:51 #69
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61817971
quote:
Op maandag 22 september 2008 00:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Die van de Dille en kamille is trouwens helemaal niet veel duurder, de goedkopere variant (nog 17 euro ) zelfs heel klein.

Wel is de duurdere variant 2x zo diep. Maar de diameter is gelijk ... (duurdere was iets van 28 ofzo..)
15 euro is die, wij hebben 'm zaterdag gehaald .
Past prima in onze oven .

Nu nog iets lekkers verzinnen om erin te maken .
KuikenGuppy
pi_61818062
quote:
Op maandag 22 september 2008 09:08 schreef Burdie het volgende:

[..]

15 euro is die, wij hebben 'm zaterdag gehaald .
Past prima in onze oven .

Nu nog iets lekkers verzinnen om erin te maken .
Bij de D&K in Amersfoort?

Ik heb het idee dat de kleinere D&K in Rotterdam zn formaat compenseert met de prijzen Die in Amersfoort is sowieso dé Dille en Kamille winkel
  maandag 22 september 2008 @ 09:19:26 #71
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61818126
Nee, we waren toevallig in Zwolle bij de D&K .
KuikenGuppy
pi_61818159
Ah das ook een miniwinkeltje Die hebben mn vriendin en ik ooit gevonden door tegen de stroom kinderen met D&K ballonnen in te lopen

je achtervolgt ons toch niet he? Dat je over 3 jaar ineens in Rotterdam beland
  maandag 22 september 2008 @ 09:29:13 #73
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61818283
Achtervolgen? Stalken bedoel je .
KuikenGuppy
pi_61818391
Jij bent toch die gene die vrijwel in de achtertuin van mn ouderlijk huis is gaan wonen?
  maandag 22 september 2008 @ 09:36:23 #75
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61818429
maar we zijn een beetje offtopic hier .
KuikenGuppy
pi_61861178
Ik heb vanmiddag even bij de Xenos gekeken, maar hier hebben ze hem niet

Dus maar even kijken of ze hem bij Dille en Kamille wel hebben
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:02:09 #77
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61862559
quote:
Op zondag 21 september 2008 23:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]
Nog een 2e foto van onze eerste poging, met scholfilets... even stiekem ruiken

[ afbeelding ]
Lamsvlees
ik zou het vlees onderin leggen en dan de groenten er overheen. als je het vlees onderin op ene laagje olijfolie en kruiden legt, kan je de groenten eroverheen leggen en andere kruiden op doen. zo doe ik het tenminste
pi_61884764
Bij D&K hebben ze hier wel een tajini, en nog heeeeeeeeel veel andere leuke spulletjes

Waarom ben ik pas in januari jarig?

Op de site van D&K staat ook erg handige info over het gebruik ervan enzo
pi_61898406
Hmmmmm...zo'n ding moet ik ook eens regelen Ziet er allemaal errug lekker uit
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_61929258
Ik heb er ook 1!! Vanavond uittesten .
pi_61930281
quote:
Op maandag 15 september 2008 07:02 schreef Puckzzz het volgende:
gisteren heb ik voor het eerst spinazie gebruikt want ik kwam erachter dat ik niet veel groenten meer had dit slinkt heel snel en is vrij nattig. dus het uiteindelijke resulaat was meer een heerlijke grove soep. Maar heerlijk was die zeker:

snij kipfilet in blokjes.
doe wat olijfolie en knoflook in de bodem van de tajine en verwarm deze op een hoog vuur.
bak het vlees een beetje aan, doe er evt. nog wat peper, zout of kipkruiden bij. Gooi er een royale hoeveelheid grof gesneden ui over. ik heb zelf kruiden van de Xenos over de uien gedaan genaamd 'Smoke it' dat geeft een beetje een gerookt smaakje. Daarnaast heb ik dit aangevuld met komijnzaad en zwarte sesam.

leg een flinke laag gewassen spinazie erover en gooi hier wat zout op. Na een aantal minuten is dat geslonken en gooi je er nog een laag met een beetje zout op.

Doordat de spinazie door het wassen en van zichzelf erg vochtig is vormt er een soep in de bodem en wordt het vlees wat gekookt eerder dan gebakken. Maar dit smaakte heerlijk bij elkaar. gewoon in een soepkom en net doen of je een Chinees bent
Dit recept ga ik maken maar in plaats van spinazie pak ik wortel, prei, iets van courgette of aubergine of zo.
pi_61930326
Ik vond kipfilet wat flauw dr in

Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnen en kafta was ook -soms- lekker
pi_61935409
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik vond kipfilet wat flauw dr in

Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnen en kefta was ook -soms- lekker
anders zoekt iedereen zich straks de pleuris naar kafta
pi_61936389
Even een tvp. Heb een onwijs mooie tajine van Emile Henry voor mijn verjaardag van de CUL-SC dames gekregen

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2008 17:52:39 ]
pi_61936450
oeeh tof veel plezier ermee!
pi_61940204
Eerste ervaring met tajine is niet helemaal geslaagd. Ik had hararipuree (of hoe dat spul ook mag heten) gebruikt bij de kip. Gaf een lekkere pikante smaak, maar de kip brandde er wel door aan. Volgende keer geen puree gebruiken dus . Maar de groenten waren wel heerlijk, morgen ga ik andere ingrediënten proberen, als ik tijd heb om te koken.
pi_61940336
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodem Zit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
pi_61940365
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 20:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodem Zit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
Goed plan!
  vrijdag 26 september 2008 @ 21:24:30 #89
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61941196
je moet je (de hollandse that is) standaard denkbeelden en gewoontes overboord gooien wanneer je kookt met een tajine. het ding werkt gewoon anders, het is geen oven en het is zeker geen magnetron

Ik gebruik altijd verse groenten (dus geen puree of dergelijk) en verse stukken vlees. niets voorgemarineerd en vooral niet voorgekookt.
Ik was dan ook heel blij om weer verse rode bieten, stoofpeertjes en spruitjes in het groentevak aan te treffen afgelopen week.

dat zijn normaal gesproken groenten die vrij lang moeten op staan, maar in een tajine gaat het net ietsje sneller en met het juiste vlees... Hmmmmmmmmmmmm
pi_61943446
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 17:54 schreef littledrummergirl het volgende:
oeeh tof veel plezier ermee!
Dit is 'm... Echt zoooo strak

Had er ook nog het kookboek van Claudia Roden bij gekregen van de Libanese, Marokkaanse en Turkse keuken.
Het kookboek heb ik al meerdere recepten uit gemaakt, maar de tajine-recepten nog niet, die zijn de komende herfst/winter aan de beurt, samen met de recepten die jullie hebben gepost die me lekker lijken

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2008 22:54:04 ]
pi_61948144
Nice!

deksel lijkt me vrij laag tho?
pi_61950639
Misschien ook weleens leuk om er Hollandse/Franse stoofpotten in te maken!
En makkelijker, want ik begrijp dat je het vlees niet eerst aan hoeft te braden; het gaat er gewoon rauw in?
pi_61950666
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 09:55 schreef Puckzzz het volgende:
Nice!

deksel lijkt me vrij laag tho?
Lijkt mij eigenlijk gewoon een manier om het sneller te doen garen. De warmte wordt dan denk ik gelijkmatiger verdeeld.
pi_61953144
Ik heb ook een tajine
de eerste keer ermee koken was goed geslaagd. Ik had er kippenvleugeltjes in aangebraden (paar minuutjes) en laten sudderen, samen met aubergine, courgette, bosui, kikkererwten en kruiden.
Had er alleen wel te veel water in gedaan, waardoor hij bijna overkookte. De groenten laten natuurlijk ook veel vocht los.

Voor erbij had ik kruidige couscous gemaakt.

Was erg smakelijk dus hij gaat zeker vaker gebruikt worden
pi_61953269
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
pi_61956307
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 16:42 schreef MLI het volgende:
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
pi_61956336
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:24 schreef Violina het volgende:

[..]

Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
pi_61956400
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:25 schreef MLI het volgende:

Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
Heb je de tajine met koud water en al op een warme plaat gelegd? Ik vraag me af of dat ding niet barst als ik het meteen op een gloeiende plaat leg.
pi_61956443
Nee, electrische plaat was nog koud en toen heb ik 'm erop gezet. Warmt langzaam op etc.
pi_61966376
Op de site van Dille en Kamille staat het volgende:
quote:
Voor het eerste gebruik
Om te vermijden dat de aardewerken pot bij te hoge temperaturen barst, is het aan te raden om:
• de tajine voor het eerste gebruik 24 uur te weken in water. Als u de tajine niet zo vaak gebruikt, dan kunt u hem het best nog een uur laten weken voordat u begint met koken.
• de tajine voor het eerste gebruik aan de binnenkant in te smeren met zonnebloemolie (zowel de schaal als het deksel) en daarna een uur op een laag vuur voor te verwarmen. De olie zal erin trekken, waarna u uw tajine keer op keer kunt blijven gebruiken.
Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?
pi_61967155
quote:
Op zondag 28 september 2008 11:23 schreef Sylvana het volgende:
Op de site van Dille en Kamille staat het volgende:
[..]

Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?
Water niet echt, beetje omgespoeld.

Olie wel, en hij bakt ook serieus aan op de plek waar geen olie lag (had er voor de lekkere geur knoflook in gedaan )
pi_61967158
die van ons stond een half uurtje in het water daarna ff ingkookt met olijfolie, en toen meteen gebruikt

wij zijn soms een beetje ongeduldig
pi_61967163
hoeps wat lho zegt dus
pi_61967259
Pas geleden had lief lamsvlees met pruimen uit de tajine gekookt
Recept weet ik niet, maar het lamsvlees had lang (1,5 uur of zo) geprutteld met kurkuma, en nog wat kruiden. De pruimen zijn er later bij gegaan.
pi_61968177
Ohh ik ga van de week echt aan de slag met de tajine, heb van het weekend iig nog pompoen en aubergine over

Ik ga de tajine iig wel volgens de gebruiksaanwijzing 'inwerken', het ding is me iets te kostbaar om er achteloos mee om te springen
pi_61968357
Waar smaakt pompoen eigenlijk naar? Ik kan mij er echt geen voorstelling bij maken.
pi_61969429
quote:
Op zondag 28 september 2008 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Waar smaakt pompoen eigenlijk naar? Ik kan mij er echt geen voorstelling bij maken.
Ik weet eik niet zo goed waar ik het mee zou kunnen vergelijken
Heb pompoen voor het eerst op bij ColdFeet, en ik ben gisteraaf voor het voorgerecht van vanavond voor het eerst aan de slag gegaan met pompoen en heb echt een heerlijk soepje ervan weten te maken

En wat ik nog aan pompoen over heb gaat dus van de week de tajine in met ik denk een lekker stuk kip en nog wat dingetjes
  zondag 28 september 2008 @ 14:24:31 #108
227671 Cith
Of Scotland
pi_61969800
Een grote Tajine meegenomen in de koffer van een bezoek aan Tunesie, gegaan voor de sterkste en beste kwaliteit over prijs - en natuurlijk met een mooi motiefje Nu maar eens wat uitproberen!
C = X...
PM me voor 100 EUR! (en dat is serieus, probeer maar! :P )
pi_61971806
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:24 schreef Cith het volgende:
Een grote Tajine meegenomen in de koffer van een bezoek aan Tunesie, gegaan voor de sterkste en beste kwaliteit over prijs - en natuurlijk met een mooi motiefje Nu maar eens wat uitproberen!
ik las wel ergens dat die met die motiefjes vaak niet voor gebruik zijn maar meer voor de sier, heb je gevraagd of je ermee kon koken toen je em kocht? ( weet niet precies hoe dat verhaal zit hoor,kan me niet voorstellen dat er iets mis kan gaan, de afbeelding kan hooguit loslaten door de hitte ofzo)
  zondag 28 september 2008 @ 16:14:59 #110
227671 Cith
Of Scotland
pi_61972853
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:37 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]
( weet niet precies hoe dat verhaal zit hoor,kan me niet voorstellen dat er iets mis kan gaan, de afbeelding kan hooguit loslaten door de hitte ofzo)
Nah, het maakt gewoon deel uit van het glazuur, wat om elke tajine zit (geloof ik).

verder:

C = X...
PM me voor 100 EUR! (en dat is serieus, probeer maar! :P )
pi_61973574
quote:
Op zondag 28 september 2008 16:14 schreef Cith het volgende:

[..]

Nah, het maakt gewoon deel uit van het glazuur, wat om elke tajine zit (geloof ik).

verder:

[ afbeelding ]

Had te maken met het lood die vaak in die verf zit, daar schijn je niet goed tegen te kunnen
pi_61999157
Ik heb de kleine tajini van D&K gekocht

En ook meteen een kookboek voor de Tajini gekocht, "Tajini, heerlijke gerechten uit de Noord-Afrikaanse stoofpot" van Francis van Arkel.

Gebruiken jullie trouwens ook een vlamverdeler, of is dat niet nodig als je hem op een klein pitje neerzet? Anders moet ik die van de week nog ff halen.
pi_61999326
Ik heb het niet gedaan. Mn oom wel, maar die had meer het idee dat het een naverbrander was Ding is in de fik gevlogen

Maar op een laag "sauswarmhoudpit" doettie het prima
pi_61999371
Taijine vind post
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_62001222
ik zet hem gewoon op het gas. Wel langzaam op laten warmen en dan kan je later het gas wat hoger zetten.
pi_62023087
Gister voor het eerst de tajine gebruikt, was echt heerlijk!!
Kippenbout, pompoen, kokos, sinaasappel en zoete aardappel heb ik bereid met een kaneelstokje en mosterdzaadjes

Kreeg die fucking kokosnoot niet open btw Dus maar even naar beneden naar de slager gelopen en die heeft het ding weten te slopen voor me
pi_62023419
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 14:06 schreef mascara-klodder het volgende:
Kreeg die fucking kokosnoot niet open btw Dus maar even naar beneden naar de slager gelopen en die heeft het ding weten te slopen voor me
Met een schroevendraaier de ogen eruit steken/ draaien, vervolgens het vocht eruit laten lopen en opvangen. De leeggelopen kokosnoot in de oven leggen en vervolgens alstie genoeg verwarmd is met een hamer erop slaan zodat de schil loslaat van het kokosnootvlees.
pi_62023979
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 14:17 schreef Deliah het volgende:

[..]

Met een schroevendraaier de ogen eruit steken/ draaien, vervolgens het vocht eruit laten lopen en opvangen. De leeggelopen kokosnoot in de oven leggen en vervolgens alstie genoeg verwarmd is met een hamer erop slaan zodat de schil loslaat van het kokosnootvlees.
Tnx voor de tip! Ik was ookal met een hamer en schroevendraaier aan de slag gegaan, maar dus op de verkeerde manier
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:58:23 #119
22389 boku
Oppermoppermidget
pi_62145265
Ik heb laatst ook voor het eerst met de tajine gekookt en het was echt heerlijk. Ik had toen ik de tajine kocht ook meteen een kookboek gekocht met recepten en ik heb vrijdag kippenbouten met vijgen en broccoli gemaakt. Het vlees was echt zo heerlijk mals dat het van het bot afviel.

Woensdag als ik vrij ben dan ga ik lamsvlees met kaneel en groene puntpaprika's maken. Al met al een heerlijke aankoop.
“Do nothing which is of no use.” - Miyamoto Musashi
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:31:21 #120
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62147046
Ik heb nog stoofpeertjes liggen. ik denk dat ik maar wat gekruide gehaktballetjes ga maken met peertjes en knolselderij
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:58:04 #121
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_62148871
hmm lijkt me lekker fruit erin! wij hadden laatst lamsvlees met stukjes sinaasappel, maar daar kwam niet echt een speciale smaak vanaf jammer genoeg..

misschien gooi ik em wel gewoon een keer helemaal vol met fruit, lekker als warm toetje ofzo, appeltjes, peer, sinaasappel, miss vijgen ofzo klinkt wel lekker!
  zondag 5 oktober 2008 @ 21:25:22 #122
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62157791
Whoa het was heerlijk!

Tajine heeft iets meer dan een uurtje staan pruttelen. Ik had de kleine gebruikt van de Xenos en die heeft toch wel een iets dunere bodem. Dus de peertjes begonnen een beetje aan tebraden. klein beetje water erbij gedaan en het probleem was opgelost. Ik heb de balletjes apart gebakken want die worden een beetje sompig in de tajine vind ik.

Ik heb een beetje amandelolie op de bodem gedaan, peertjes erover verdelen, anijspoeder, kaneel en karwij erover. FF husselen. worteltjes erover verdeeld en blokjes knolselderij. JUM!

en nu heb ik teveel gegeten want ik ben op dieet maar dit is op zich zo weinig in calorieen dat het wel een keertje mag.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:12:59 #123
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_62228635

Ik vind deze van Ikea erg mooi, iemand ervaring hiermee.

Naar ik begrijp hoort een tajine niet in de oven, deze past daar dus ook niet in, daarom ben ik nooit tot aankoop over gegaan.
Maar op het gasfornuis zal die niet misstaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Curiosity op 08-10-2008 19:56:10 ]
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:35:08 #124
139677 Curiosity
pi_62229237

Hoeveel wil je er hebben
pi_62229281
doe mij die derde van links!
pi_62240765
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:12 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]

Naar ik begrijp hoort een tajine niet in de oven, deze past daar dus ook niet in, daarom ben ik nooit tot aankoop over gegaan.
Maar op het gasfornijs zal die niet misstaan.
Die is idd erg mooi ja. Ik heb gewoon zo'n standaard bruine, zoals op die foto is te zien.
pi_62254343
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:12 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]

Maar op het gasfornuis zal die niet misstaan.
lijkt wel of ie van gietijzer is joh! ( zal wel gelakt aardewerk zijn )
pi_62266754

Kijk, hierop zijn de stoofjes te zien voor onder de tagine!
Op de voorgrond links, die ongeglazuurde dingen. Die brede, links, zijn voor houtskool, die kleinere in het midden zijn voor om een gasfles-met-brandkop.
pi_62509519
tvp
  zondag 19 oktober 2008 @ 19:40:14 #130
139677 Curiosity
pi_62510461
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:30 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

lijkt wel of ie van gietijzer is joh! ( zal wel gelakt aardewerk zijn )
Het deksel is van aardewerk het onderstel is gietijzer.
  maandag 20 oktober 2008 @ 15:59:13 #131
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62530740
quote:
Op zondag 28 september 2008 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het smaakt zoetig en heeft wel wat weg van wortel. Het lijkt nog meer op zoete aardappel maar dat heb je misschien nog nooit gehad.

OT: Ik vind zo'n tajine heel leuk staan en ik kook graag marokkaans, maar gebruik daarvoor altijd gewoon een stoofpan. Ik heb er eik nog geen omdat ik niet zo veel kastruimte heb in mijn keuken.
Maar ik vraag me af, heeft een tajine echt veel meerwaarde ten opzichte van een braadpan oid?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62532002
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 15:59 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Het smaakt zoetig en heeft wel wat weg van wortel. Het lijkt nog meer op zoete aardappel maar dat heb je misschien nog nooit gehad.

OT: Ik vind zo'n tajine heel leuk staan en ik kook graag marokkaans, maar gebruik daarvoor altijd gewoon een stoofpan. Ik heb er eik nog geen omdat ik niet zo veel kastruimte heb in mijn keuken.
Maar ik vraag me af, heeft een tajine echt veel meerwaarde ten opzichte van een braadpan oid?
het is denk ik vooral het idee... het schijnt een hele constructie te hebben van stoom die opstijgt naar die punt en dan koud weer naar beneden komt, maar dat gebeurd in een stoofpan eigenlijk net zo goed lijkt me.

Hij is gewoon erg leuk en decoratief voor op tafel en hij blijft makkelijk een half uur warm op tafel, dus das ook wel leuk
pi_62536944
In de meeste stoofpannen werkt de condensatie wel minder.

Verder trekt in een gebruikte tajine een eigen smaak, wat je in een stoofpan niet hebt. Of dit een voor- of nadeel is laat ik in het midden .
pi_62580409
Zat er vandaag nog aan te denken om eens zo ding aan te schaffen. Na het lezen van sommige recepten en het gemak ervan wil ik nu dit weekend 1 aanschaffen.
pi_62581017
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 13:18 schreef zout-droppie het volgende:
Zat er vandaag nog aan te denken om eens zo ding aan te schaffen. Na het lezen van sommige recepten en het gemak ervan wil ik nu dit weekend 1 aanschaffen.
weer een zieltje gewonnen go tajine!!
pi_62581129
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:45 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

het is denk ik vooral het idee... het schijnt een hele constructie te hebben van stoom die opstijgt naar die punt en dan koud weer naar beneden komt, maar dat gebeurd in een stoofpan eigenlijk net zo goed lijkt me.

Hij is gewoon erg leuk en decoratief voor op tafel en hij blijft makkelijk een half uur warm op tafel, dus das ook wel leuk
in een stoofpan koelt je water niet af
  woensdag 22 oktober 2008 @ 15:03:03 #137
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_62583408
Hoe werkt zo'n ding in de oven? Hetzelfde gewoon? Welke temperatuur moet je dan aanhouden?
KuikenGuppy
pi_62584786
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 15:03 schreef Burdie het volgende:
Hoe werkt zo'n ding in de oven? Hetzelfde gewoon? Welke temperatuur moet je dan aanhouden?
De eerdere conclusie was eigenlijk "niet", omdat je dan - net als met een stoofpan, het circuleer-principe kwijt bent
  woensdag 22 oktober 2008 @ 16:30:08 #139
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_62586065
Dat zat ik inderdaad ook al te denken . Terwijl het toch overal gezegd wordt .

Iemand een tajine kopen? .
KuikenGuppy
pi_62586202
wij gaan vavanond eten :
quote:
Tajine Royal uit Marrakech

Dit heb je nodig:
1 kilo in stukken gesneden lamsschouder;
2 middelgrote uien;
4 eetlepels zonnenbloem of slaolie;
2 kaneelstokjes;
1 dessertlepel zwarte peper;
1 dessertlepel gemberpoeder;
1 dessertlepel kaneelpoeder;
1 dessertlepel zout;
1 pakje saffraan;
3 grote glazen water.

Voor de garnering:
250 gram suiker;
100 gram ontpitte dadels;
100 gram vijgen;
100 gram pruimen;
100 gram abrikozen;
50 gram gebakken witte amandelen;
50 gram walnoten;
30 gram kaneelpoeder;
20 gram in een droge koekenpan geroosterde sesam;
1 glas oranjebloesemwater.

Bereidingswijze:

Zo maak je het:

Fruit de gehakte uien in de olie. Voeg er het vlees en de specerijen aan toe en roer alles goed door elkaar gedurende 10 minuten op een zacht vuurtje.
Voeg er de drie glazen water aan toe, leg het deksel op de pan en laat ongeveer 1 uur zachtjes koken.
Laat intussen de (gedroogde) pruimen, abrikozen en vijgen wellen in wat heet water, maak een siroop van 25 cl. water, 250 gram suiker, 30 gram kaneelpoeder en een glas oranjebloesemwater.
Laat de geweekte vruchten goed uitlekken en caramelliseer ze 10 minuten in de hete siroop.

Schep het lamsvlees als het gaar is op een mooie schaal of een tajine.
Schep er vervolgens het vruchtengarnituur overheen en begiet alles met de saus. Versier de schotel met de gebakken amandelen en walnoten en de geroosterde sesam.
Dien op met Marokkaans brood
alle kruiden zijn standaard wel in huis hier. Heb op de markt het gedroogde fruit gekocht ( het mannetje vroeg meteen of ik marokkaanse tajine ging maken . Straks nog ff langs te turk voor lamsvlees en als ze het hebben oranjebloesemwater, maar dat betwijfel ik.
pi_62586402
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:30 schreef Burdie het volgende:
Dat zat ik inderdaad ook al te denken . Terwijl het toch overal gezegd wordt .

Iemand een tajine kopen? .
Dr is hier iin het topic ook een fokkert die hem op het electrisch fornuis heeft gezet

Gewoon op een lage stand...
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:00:21 #142
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_62588586
Wij hebben inductie, daar kan 'ie niet op .
KuikenGuppy
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:07:41 #143
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62588746
waarom zou dat niet kunnen?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:08:42 #144
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62588765
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:35 schreef littledrummergirl het volgende:
wij gaan vavanond eten :
[..]

alle kruiden zijn standaard wel in huis hier. Heb op de markt het gedroogde fruit gekocht ( het mannetje vroeg meteen of ik marokkaanse tajine ging maken . Straks nog ff langs te turk voor lamsvlees en als ze het hebben oranjebloesemwater, maar dat betwijfel ik.
Lekker.
Maar 30 g kaneel lijkt mij veel te veel. Helemaal gezien je er ook nog kaneelstokjes in doet.
Kaneel gaat heel snel overheersen.
pi_62588854
Oeh... klinkt allemaal erg lekker. TVP-tje.
Bij de Ikea is ie best wel duur: 50 euro.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:13:41 #146
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_62588880
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:07 schreef -Mellow- het volgende:
waarom zou dat niet kunnen?
Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.
KuikenGuppy
pi_62588897
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:08 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Lekker.
Maar 30 g kaneel lijkt mij veel te veel. Helemaal gezien je er ook nog kaneelstokjes in doet.
Kaneel gaat heel snel overheersen.
moet zeggen dat ik de stokjes ook nog niet in huis heb, dus miss doen we wel alleen wat poeder meer op gevoel dus
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:16:28 #148
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62588946
Oranjebloesemwater kun je trouwens bij de toko kopen en sommige turken verkopen het ook.
pi_62589431
tvp
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_62590455
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:13 schreef Burdie het volgende:

[..]

Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.
De tajine op een grote koekenpan zetten?
pi_62590457
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:16 schreef -Mellow- het volgende:
Oranjebloesemwater kun je trouwens bij de toko kopen en sommige turken verkopen het ook.
het is rozenwater geworden werkt vast ook wel en is vast ook zoetig
  woensdag 22 oktober 2008 @ 19:22:27 #152
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62590654
smaakt alleen wel heel anders
  woensdag 22 oktober 2008 @ 19:26:53 #153
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62590811
quote:

[..]

Maar een gietijzeren tajine kan wel
pi_62591029
quote:

[..]

De Ikea verkoopt een tajine met een metalen onderpan.

Vanavond in de tajine:
600 gr. borstlap in stukken
4 tomaten
een gele paprika
1 blikje uitgelekte kikkererwten
1 dikke ui
3 tenen knoflook
250 gr. gedroogde abrikozen
klein stukje rode peper
bloem
bouillon

kruiden: gemalen korianderzaad, gemalen komijn, kaneel, kruizemunt, pittig paprikapoeder en vast nog wel iets wat ik nu niet meer weet.

Vlees in een schaal doen, flink kruiden, omscheppen en aanbraden in olijfolie, peper, ui en knof even meebakken, lepeltje bloem erbij en goed omscheppen, tomaat en paprika in stukken erbij en de bouillon erbij tot alles net onder staat. Pruttel, pruttel, pruttel, abrikozen erbij, pruttel, kikkererwten erbij een nog heel even pruttel en dan klaar.
En dat gaan we eten met couscous.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62591340
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:12 schreef liquid-orange het volgende:
Oeh... klinkt allemaal erg lekker. TVP-tje.
Bij de Ikea is ie best wel duur: 50 euro.
Koop er gewoon een bij de lokale Noord-Afrikaan .
pi_62592716
Ons recept (zoete met gedroogde vruchten) was gruwelijk lekker, maar geen typisch tajine-recept (hoewel het wel typisch Marokkaans is ).
pi_62593542
het was inderdaad super lekker! het lamsvlees was lekker neutraal van smaak en werd wat zoetig ( niet te) door het siroopsausje. En het fruit erop, de abrikoosjes en dadels
pi_62597581
Ik heb ontdekt dat ik ook geen fan ben van abrikozen in gedroogde vorm uit een tajine.
Verder was het erg lekker.
pi_62597738
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb ontdekt dat ik ook geen fan ben van abrikozen in gedroogde vorm uit een tajine.
Verder was het erg lekker.
je hebt ze niet even laten wellen? ik lust ook geen gedroogd tutti frutti spul, maar onze gewelde fruitjes waren
pi_62599310
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:34 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

je hebt ze niet even laten wellen? ik lust ook geen gedroogd tutti frutti spul, maar onze gewelde fruitjes waren
Jawel maar ik houd sowieso niet echt van abrikozen.
pi_62599381
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:18 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Jawel maar ik houd sowieso niet echt van abrikozen.
Doe je er toch ander fruit in

pi_62600032
Hoe zit het trouwens met het lood in de tajine? Dat was het eerste waar mijn man over begon dat je er loodvergiftiging van kunt krijgen.
En wat voor warmteverdeler moet je gebruiken? Ik heb nu een klein plaatje die wel open is, maar weet ook dat er dichte plaatjes bestaan die dubbelwandig zijn.
pi_62600138
dat met lood heeft geloof ik te maken met versierde tajines als er een opdruk of beschildering op zit kan daar lood in zitten. Als je gewoon een saaie bruine hebt als op de foto ergens hier boven is er geen probleem

wij gebruiken helemaal geen vlamverdeler. Zolang je de tajine rustig aan opwarmt en niet snel afkoelt is dat nergens voor nodig
pi_62600305
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:48 schreef littledrummergirl het volgende:
dat met lood heeft geloof ik te maken met versierde tajines als er een opdruk of beschildering op zit kan daar lood in zitten. Als je gewoon een saaie bruine hebt als op de foto ergens hier boven is er geen probleem
Heb zelf ook begrepen dat de versierde alleen voor siergebruik is en niet is bedoeld om mee te koken.
Kon alleen iets vinden dat het lood in het glazuur verwerkt maar daar stond niks bij dat het om de versierde tajines zou gaan.
quote:
wij gebruiken helemaal geen vlamverdeler. Zolang je de tajine rustig aan opwarmt en niet snel afkoelt is dat nergens voor nodig
Ligt denk ik ook aan het type gasfornuis dat je hebt. Thuis hebben we een goed gasfornuis waar bv ons water snel kookt. Terwijl op vakantie we een gasfornuis hadden die voor mijn gevoel slechts een half hoge vlam had en waar alles een eeuwigheid duurde.
Persoonlijk zou ik liever wel een verdeler gebruiken, word tenslotte niet voor niets aangeraden.
pi_62600802
het zou inderdaad kunnen dat ons gasfornuis niet zo hard kan ( we zetten de tajine ook op de kleinste pit) maar dat zou ik eigenlijk niet weten hiervoor kookten we elektrisch
pi_62603949
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:55 schreef zout-droppie het volgende:

[..]

Heb zelf ook begrepen dat de versierde alleen voor siergebruik is en niet is bedoeld om mee te koken.
Kon alleen iets vinden dat het lood in het glazuur verwerkt maar daar stond niks bij dat het om de versierde tajines zou gaan.
[..]

Ligt denk ik ook aan het type gasfornuis dat je hebt. Thuis hebben we een goed gasfornuis waar bv ons water snel kookt. Terwijl op vakantie we een gasfornuis hadden die voor mijn gevoel slechts een half hoge vlam had en waar alles een eeuwigheid duurde.
Persoonlijk zou ik liever wel een verdeler gebruiken, word tenslotte niet voor niets aangeraden.
Je kan je vlam dus ook omlaag draaien Issie ook halfhoog. Zowel hier als bij mn ouders zonder vlamverdeler gedaan. Mn oom had mét, maar toen vloog zn vlamverdeler in de fik
pi_62604569
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 09:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je kan je vlam dus ook omlaag draaien Issie ook halfhoog. Zowel hier als bij mn ouders zonder vlamverdeler gedaan. Mn oom had mét, maar toen vloog zn vlamverdeler in de fik
Op mijn gasfornuis is dat echt nog te hoog. Ik gebruik een vlamverdeler en een sudderplaatje samen als ik iets wil sudderen anders gaat het veel te hard.
pi_62605464
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 09:48 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Op mijn gasfornuis is dat echt nog te hoog. Ik gebruik een vlamverdeler en een sudderplaatje samen als ik iets wil sudderen anders gaat het veel te hard.
Je hebt gewoon net als ik een goed gasfornuis denk ik. Ik denk dat in ons vakantiehuisje waar we nu 2 maal geweest zijn de tajine best zonder sudderplaatje/vlamverdeler kan werken, maar hier thuis denk ik ook dat het te hoog zal zijn.

Verder ben ik nog steeds erg benieuwd hoe het zit met het lood in de tajine.
pi_62605601
Het ding is 40 jaar oud en nog van mijn oma geweest en werkt als een tierelier.
Ik kan zonder problemen een wok loeiheet stoken en hetzelfde voor mijn gietijzeren megabraadpan. Zo'n pan waarin je zonder problemen voor een gezin van zes personen chili kunt maken voor twee dagen. Ook van oma geweest. Die pan gaat regelmatig mee naar anderen maar dan is het altijd gezeik als je er vlees in wilt aanbraden.
pi_62606562
Ik moet altijd wennen aan andermans gasfornuis. En wokken Ik heb een 6 pits gasfornuis op dit moment met een wokbrander en ben er ook verslaafd aan. We wokken veel, sudderen af en toe en ik houd van uitproberen van nieuwe gerechten. Vandaar ook mijn interesse in de tajine. Zeker omdat we ook gek zijn op lamsvlees. Dat is over het algemeen dan wel weer lastiger te verkrijgen hier.
pi_62607107
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 10:35 schreef zout-droppie het volgende:

[..]

Je hebt gewoon net als ik een goed gasfornuis denk ik. Ik denk dat in ons vakantiehuisje waar we nu 2 maal geweest zijn de tajine best zonder sudderplaatje/vlamverdeler kan werken, maar hier thuis denk ik ook dat het te hoog zal zijn.

Verder ben ik nog steeds erg benieuwd hoe het zit met het lood in de tajine.
Een beetje goed 4, 5 of 6 pits gasfornuis heeft niet 2 grote pitten waarop je enkel oma kunt cremeren

Het gasfornuis van mn ouders heeft dus 1 sauspit die te zwak is voor de tajine, en een grote (wok) pit welke op zn zachtst kan en nog prima wokt Daar kies ik dus de 1 na kleinste pit voor de tajine, welke ik zachtjes aanzet.
pi_62629358
De tajine staat in het water en morgen hoop ik mijn eerste gerecht erin klaar te maken.
pi_62629497

Ook belangrijk is om hem even een half uur flink op te stoken met alleen olie dr in
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 01:00:47 #174
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62629691
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 00:42 schreef zout-droppie het volgende:
De tajine staat in het water en morgen hoop ik mijn eerste gerecht erin klaar te maken.
Ojee, dan heb je juist veel meer kans dat ie kapot knapt als je 'm op het vuur zet.
Tajine moet je niet weken in water. Tenminste, dat heb ik altijd zo begrepen, maar ik zie nu hier dat Dille & Kamille iets anders zegt. Ik weet het niet hoor. Misschien dat dat opgaat als je 'm in de oven gaat gebruiken? Ik kan me herinneren van aardewerken ovenschalen dat je die beter voor kunt weken, maar als je de tajine rechtstreeks op het vuur zet denk ik dat ie juist eerder kapot springt als ie vochtig is.

[ Bericht 28% gewijzigd door RobinOok op 24-10-2008 01:15:24 ]
pi_62630194
tvp
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 02:12:46 #176
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62630641
Zegt ze?
pi_62633533
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 01:00 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ojee, dan heb je juist veel meer kans dat ie kapot knapt als je 'm op het vuur zet.
Tajine moet je niet weken in water. Tenminste, dat heb ik altijd zo begrepen, maar ik zie nu hier dat Dille & Kamille iets anders zegt. Ik weet het niet hoor. Misschien dat dat opgaat als je 'm in de oven gaat gebruiken? Ik kan me herinneren van aardewerken ovenschalen dat je die beter voor kunt weken, maar als je de tajine rechtstreeks op het vuur zet denk ik dat ie juist eerder kapot springt als ie vochtig is.
Het staat zelfs op de verpakking dat je hem voorgebruik eerst 24 uur moet weken in water en bij weinig gebruik ook altijd nog een uur voor gebruik. We zullen zien...
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:30:01 #178
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62635199
Nou, dan zal het wel goed gaan.
En het is gewoon zo'n aardewerken ding?
En je gaat 'm op het vuur zetten, niet in de oven?
pi_62635360
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 01:00 schreef RobinOok het volgende:
Dat lijkt mij juist niet. Het werkt niet anders dan een caquelon. Deze is ook van aardewerk en moet verzadigd zijn met water om niet te knappen. Alleen het aardewerk zonder water isoleert namelijk te goed en zal daardoor te snel uitzetten aan de zijde van de vlam. Juist door het water kan de hitte zich gelijkmatig verdelen door de hele pot waardoor spanningsverschillen (i.e. knappen van de pot) worden voorkomen.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:45:26 #180
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62635595
Ik vind het verwarrend, voor elke pot een andere instructie. Grrrr.
pi_62636262
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 10:36 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Dat lijkt mij juist niet. Het werkt niet anders dan een caquelon. Deze is ook van aardewerk en moet verzadigd zijn met water om niet te knappen. Alleen het aardewerk zonder water isoleert namelijk te goed en zal daardoor te snel uitzetten aan de zijde van de vlam. Juist door het water kan de hitte zich gelijkmatig verdelen door de hele pot waardoor spanningsverschillen (i.e. knappen van de pot) worden voorkomen.
Ik heb mijne ook bij Dille en Kamille gekocht, en op de site staat idd dat je hem moet weken in water, en op de verpakking ook nog. En die vrouw heeft het ook nog eens tegen me gezegd, dus neem aan dat het echt wel moet.
pi_62636476
Ik heb de mijne in Marokko gekocht, en ook daar zij de meneer dat 'ie netjes voorbehandeld moest worden met water (en daarna met olie).
pi_62636920
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 11:10 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ik heb mijne ook bij Dille en Kamille gekocht, en op de site staat idd dat je hem moet weken in water, en op de verpakking ook nog. En die vrouw heeft het ook nog eens tegen me gezegd, dus neem aan dat het echt wel moet.
Ik bevestig het toch ook?
pi_62637206
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 10:45 schreef RobinOok het volgende:
Ik vind het verwarrend, voor elke pot een andere instructie. Grrrr.
Juist niet toch? Gewoon atlijd weken

En daarna een flinke laag olie er in, en een uurtje op heel laag gas laten staan
pi_62638700
Nou ik heb de mijne toen bij de Xenos gekocht en die heb ik niet voor laten weken met water en die heb ik welgeteld 1 keer kunnen gebruiken. Bij het afwassen zag ik dat er een barst van het midden helemaal naar de buitenkant van de pan liep.
En nu heb ik lekker nep die van de Ikea met een metalen pan. Daar kan ik weinig anders aan verkloten dan dat ik het deksel een keer zou laten vallen.
pi_62638777
Een niet-aardewerken tajine heeft ook wel wat, maar het wordt natuurlijk nooit een echte tajine met de unieke (voor iedere pot opnieuw unieke) tajinesmaak.

Waarom haal je niet gewoon een aardewerken tajine in de Folkingestraat, MM, in plaats van bij een goedkope rommelwinkel?
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:40:38 #187
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62638854
Oh, ik heb ook die van de Xenos. Ook niet voorgeweekt en geen probleem. Sterker nog, ik heb er best wel hard mee staan bakken. Zag pas later in de gebruiksaanwijzing dat ze een zacht vuurtje aanbevelen. Ha.

Maar ik heb ook nog andere aardewerken potten, chinees, en die moeten ook niet voorgeweekt worden. Integendeel, dat raden ze af. Daarom zei ik al dat ik het nogal verwarrend begin te vinden. Straks nog maar weer eens opzoeken op google hoe het nu precies zit, wanneer wel en wanneer niet. En dan een aantekening maken, want ik vergeet het toch weer.
pi_62639305
Och, even voorweken is niet zo'n moeite toch?

Ik heb nu deze pan in de oven staan.

Die vergde pas inwijding!
quote:
Vor dem ersten Gebrauch Topf und Deckel beidseitig mit Öl oder Butter einreiben, mit lauwarmem Wasser füllen und in den kalten Ofen stellen. Den Ofen auf 200 °C heizen und den Topf 2 Stunden "backen", anschließend den Topf im geöffneten Ofen auf Raumtemperatur abkühlen lassen und dann den ganzen Vorgang – inklusive des Einölens – noch einmal wiederholen.
Viel nog mee dat er niet een vastgesteld aantal weesgegroetjes bij moesten, of rituele rondjes rond de oven .
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:03:47 #189
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62639540
Oh, het gaat ook niet om de moeite!
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:04:19 #190
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62639562
Hier zat ooit een mediterrane winkel die ook tajines verkocht, maar die is weg
Nu weet ik niet meer waar ik 'm moet kopen
pi_62639668
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:04 schreef -Mellow- het volgende:
Hier zat ooit een mediterrane winkel die ook tajines verkocht, maar die is weg
Nu weet ik niet meer waar ik 'm moet kopen
ikea ( niet volledig van steen) dille en kamille of xenos hebben hem in ieder geval verder inderdaad de marokkaanse winkeltjes vast ook wel
pi_62639682
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:03 schreef RobinOok het volgende:
Oh, het gaat ook niet om de moeite!
Nee, jou niet . Ik ben het wel met je eens hoor; het is lastig, al die exotische kookpotten die elk hun eigen (voor)behandeling behoeven.

Meestal steekt het niet zo krek. Een niet-voorgeweekte tajine blijft meestal heel en een wel voorgeweekte wil best stuk. Die (prachtige) spekstenen pan van mij heb ik tot in de puntjes volgens de voorschriften ingewijd - en vervolgens heeft het stomme kreng een scheur opgeworpen. Gelukkig niet zo dat 'ie lek was, maar ik heb wel m'n geld teruggevraagd.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:09:54 #193
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62639729
Die van de Xenos is in ieder geval het goedkoopst. (tientje) En dus leuk om eens uit te proberen. Als je het nou echt geweldig vindt en denkt het veel vaker te gaan gebruiken kun je altijd nog investeren in een dure.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:14:19 #194
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62639866
Ja Xenos hoeft voor mij niet, dat is duidelijk butkwaliteit als ik dat bericht van MinderMutsig zo lees.

Ik wil meteen een goeie en ik ben ook nog eens kieskeurig. Ik wil per se een aardewerken want dat vind ik zo gezellig staan Dus die van Ikea valt ook af.
En dille & kamille? wel eens van gehoord, maar volgens mij zit dat niet in Nijmegen.
pi_62640029
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:14 schreef -Mellow- het volgende:
Ja Xenos hoeft voor mij niet, dat is duidelijk butkwaliteit als ik dat bericht van MinderMutsig zo lees.

Ik wil meteen een goeie en ik ben ook nog eens kieskeurig. Ik wil per se een aardewerken want dat vind ik zo gezellig staan Dus die van Ikea valt ook af.
En dille & kamille? wel eens van gehoord, maar volgens mij zit dat niet in Nijmegen.
Mindermutsig schrijft dat ze hem ongeweekt op het fornuis gezet heeft.

Wij hebben hele goede ervaringen met die van de Xenos Hij ging pas stuk toen vriendin-lief een chocopasta pot op de schaal liet vallen
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:20:31 #196
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62640075
Oja ok, dat las ik verkeerd.
pi_62640751
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:56 schreef sigme het volgende:
Och, even voorweken is niet zo'n moeite toch?

Ik heb nu deze pan in de oven staan.
[ afbeelding ]
Die vergde pas inwijding!
[..]

Viel nog mee dat er niet een vastgesteld aantal weesgegroetjes bij moesten, of rituele rondjes rond de oven .
Oh die is mooi!
Ik wil verdorie een grotere keuken. Ik heb nu al de tajine, een braadpannetje en mijn fonduestel op de keukenkastjes staan omdat er in de kastjes geen ruimte meer was. Ik heb geen plek voor nog meer pannen.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:46:59 #198
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62640871
Idem

Later, als ik groot en rijk ben...koop ik een heeeele grote keuken
pi_62641687
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:46 schreef -Mellow- het volgende:
Idem

Later, als ik groot en rijk ben...koop ik een heeeele grote keuken
Dat zeg ik ook altijd. Het kan me zelfs niet schelen wat voor huis er omheen zit. Als er maar een grote keuken is.
Nouja, op zich zou ik geen bezwaar hebben tegen een oud huis langs een brede sloot met een oprit met een bruggetje over het water, een torentje waar ik een leeskamer van kan maken, een open haard, ruimte voor de honden, een boomgaard en een paar beestjes maar die keuken is het belangrijkste.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:16:24 #200
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62641784
Idd.
Ik zou wel zo'n grote woonkeuken willen

Oja, sorry..het ging over tajines he.

Ik ga straks maar eens de stad in en op zoek.
pi_62644096
Net in de stad nog een nieuw kookboekje gekocht: Kook ook Marokko. Staan echt lekkere recepten in
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:30:55 #202
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62644259
Die heb ik ook ja
pi_62648097
Lange dag vandaag en hget stukje ochtend ging sneller voorbij dan gepland en we de deur uit moesten. Geen recept opgeschreven dus. Maar ach je kan zelf toch ook wat bedenken?

Ik heb nu kipdrumsticks (groter dan die tv sticks, kleiner dan ik gewend ben van onze slager) en kipvleugeltjes.
Aan groenten heb ik tomaten, bosuitje, rode ui, champignons, courgette en aubergine.
Heb voor de zekerheid nog wel wat kruiden meegenomen zoals saffraan, peterselie, gedroogde koriander en kaneelstokjes maar denk dat ik hooguit nog wat koriander en peterselie zal gaan gebruiken vandaag.

De kip zit er nu in, ik wacht even tot dat redelijk gaar is en dan voeg ik de groenten toe laat dat even staan garen en daarna wil ik nog wat bouilion toe gaan voegen met wat rijst. Of het lukken gaat ik heb geen flauw idee.
Als dit me gaat bevallen dan komt er zeker nog een andere tajine. Ik zou eigenlijk best graag zo'n mooi bewerkte willen hebben maar ben bang dat daar dus juist lood in verwerkt zit en dan kun je die dus alleen gebruiken voor het opdienen en niet om eten in te bereiden.
pi_62649473
Ik zou de rijst lekker apart in een pannetje koken. Ik denk niet dat het goed gaat als je die in de tajine bij de rest doet. Verder klinkt het goed.
pi_62650312
Had ergens gelezen dat je bouilion moet toevoegen en rijst en dat de rijst dan gewoon gekookt word in de tajine. Maar na toevoegen van de groenten zat de tajine al aardig vol dus heb het maar apart gekookt.
Moet zeggen dat ik amper rijst heb gegeten en voornamelijk groenten en een stukje kip en het was heerlijk.
Vooral de groenten! Wat een smaak zit daar aan. Dit word dus inderdaad mijn verslaving!
Moet alleen leren kleinere porties te maken. Ik eet zelf niet zoveel meer ivm een maagverkleining die ik een paar maanden terug heb gehad en dan 2 kinderen en 1 volwassen goede eter dat zijn min of meer 2 volle eters samen en ik heb nu denk ik genoeg voor 6 personen haha. Morgen dus maar opwarmen en nog eens ervan eten.
Aan kruiden heb ik een beetje koriander en saffraan gebruikt. Alleen heb ik geen flauw idee hoeveel saffraan je zou moeten gebruiken. Heb nog nooit eerder gewerkt met saffraan en aangezien er ook niet veel in zo'n envelopje zit ging ik er maar vanuit dat je er maar een beetje van gebruiken moest.
Op de kip had ik nog wat grove zeetzout gemalen en wat kipkruiden gedaan toen het al in de tajine zat.
Maar alles bij elkaar ideaal ding om meerdere soorten groenten smaakvol te bereiden. Weinig vet (waar ik toch al snel van walg, want een stukje gebakken vlees vind ik al snel te vet).
Tijdens het eten dacht ik al meteen; Dit had ik veel eerder moeten weten!
pi_62650629
Another tajine junkie

Ik ben op het moment pittig aan het koken voor mijzelf en een vriend van mij

Kefta? Kefte? Marrokaanse köfte.. Alleen dan met 2 eetlepels sambal er door en een stukje van een madame jeanette, en wat andere aanwezige kruiden. Naast het vlees: Sperzieboontjes, aardappeltjes, tomaat, verse kruiden (Peterselie, selderie, bosui) en de kruiden "mix" met het water (Knoflook, djinten, ketoembar, zwarte peper, gember, paprikapoeder, stukje madame jeanette, beetje Kerrie Masala, beetje five spices), en dat over de vulling heen. En rode en groene pepers ontop. Ben benieuwd.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:45:43 #207
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_62650754
Geeft zoiets ongeveer hetzelfde effect?

Gietijzeren pan, ook wel 'Dutch Oven' in het Engels

't Lijkt me wel, in dat geval: Fan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_62650912
Nee, een dutch oven werkt precies andersom. Een tajine is ontworpen op condensatie aan het deksel (koud boven dus), een DO is ontworpen om kooltjes op het deksel te kunnen leggen (HEET boven).
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:53:38 #209
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_62650955
Ooooooh ok.

Ik zet hem op het fornuis eigenlijk.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_62651108
Het kan wel, popolon.

Kijk; deze braadpan (staub) heeft een deksel dat speciaal deze vorm heeft om er ijs in te leggen zodat de kookdamp condenseert:

Een echte dutch oven heeft ook zo'n holle deksel (en pootjes), je zou er eens ijsklontjes in kunnen leggen .

[ Bericht 4% gewijzigd door sigme op 24-10-2008 20:05:57 (mooier plaatje dutch oven) ]
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:07:39 #211
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_62651303
Ah dan is het nu duidelijk. Ja goed, het principe is ongeveer hetzelfde en het blijft hoe dan ook gezond en gemakkelijk 'koken'.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 01:51:47 #212
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62659133
Ik heb er vanmiddag een gekocht bij een turk en hij is heel mooi . Hij is wel gedecoreerd, maar wat heeft lood met die decoratie te maken? lood kan soms in het glazuur zitten, maar dat hele ding is geglazuurd, niet alleen de versiering, en ik heb eigenlijk nooit een ongeglazuurde tajine gezien.
De verkoper heeft er iig niks over gezegd, hij zei alleen dat ik m 24 uur in het water moest zetten omdat ie anders zou knappen.

[ Bericht 12% gewijzigd door -Mellow- op 25-10-2008 01:58:36 ]
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 01:58:35 #213
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_62659181
Niet wassen met zeep/afwasmiddel. Gewoon met water en goed (af)drogen.

Dat is als het gietijzer is.
pi_62659800
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 01:58 schreef popolon het volgende:
Niet wassen met zeep/afwasmiddel. Gewoon met water en goed (af)drogen.

Dat is als het gietijzer is.
Mijn stenen doe ik altijd met heet water, en als hij heel vies is ook met afwasmiddel, maar dan zet ik hem na het wassen wel direct weer in de olie

Hij gaat nooit mee in de vaatwasser
pi_62659805
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 01:51 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb er vanmiddag een gekocht bij een turk en hij is heel mooi . Hij is wel gedecoreerd, maar wat heeft lood met die decoratie te maken? lood kan soms in het glazuur zitten, maar dat hele ding is geglazuurd, niet alleen de versiering, en ik heb eigenlijk nooit een ongeglazuurde tajine gezien.
De verkoper heeft er iig niks over gezegd, hij zei alleen dat ik m 24 uur in het water moest zetten omdat ie anders zou knappen.
In bepaalde (Blauwe) kleurstoffen zit lood. Als je hem in Nederland koopt zal dit wel goed zitten, als je hem zelf importeert zou ik daar niet zo zeker van zijn.
pi_62660095
quote:
In Nederland is een helemaal ongeglazuurde niet heel makkelijk te krijgen, maar mijn twee tajines zijn helemaal ongeglazuurd -binnen en buitenkant.

Verder heeft lood met kleurstoffen te maken (loodwit o.a.). Ongekleurde glazuur bevat geen lood.
pi_62660428
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 03:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Als je hem in Nederland koopt zal dit wel goed zitten, als je hem zelf importeert zou ik daar niet zo zeker van zijn.
Dat durf ik te betwijfelen hoor. Het is niet voor niets dat hier ook melk met melanine binnen kan komen bij verschillende toko's. Zeker die kleine winkeltjes hebben zo hun eigen handelaren waardoor ik de kans best groot acht dat er wel lood in kan zitten.
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 20:00 schreef sigme het volgende:
Een echte dutch oven heeft ook zo'n holle deksel (en pootjes), je zou er eens ijsklontjes in kunnen leggen .
Ik dacht overigens dat een Dutch oven een scheet onder de dekens was. Van het bestaan van een echte Dutch oven was ik niet op de hoogte, of die pan is met een knipoog naar die uitdrukking bedacht.
pi_62660595
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 08:46 schreef TheSilverSpoon het volgende:

Ik dacht overigens dat een Dutch oven een scheet onder de dekens was. Van het bestaan van een echte Dutch oven was ik niet op de hoogte, of die pan is met een knipoog naar die uitdrukking bedacht.
quote:
Wat vast staat is dat de Dutch Oven eerst op het Europees continent gebruikt werd, voordat hij in de 18de eeuw, zijn intrede deed op het Amerikaanse grondgebied, waar hij zijn huidige naam kreeg.

De naam Dutch Oven of “Nederlandse Oven” staat voor een gietijzerpot of ketel met een vlakke bodem die drie poten heeft om de oven boven de steenkolen te houden, vlakke kanten en een effen, van een opstaande boord voorzien deksel, dit om te beletten dat hout of steenkolen die er werden opgelegd, eraf zouden kunnen vallen tijdens het (oven)gebruik van deze potten. Deze “ovens” hebben een handvat van staal dat door middel van twee "oren" aan de pot is bevestigd. De ovens zouden al sinds de zevende eeuw in gebruik zijn.

Sommigen beweren dat de Dutch Oven zijn naam dankt aan de Nederlandse (Dutch in het engels) kooplui, die de uit Holland geïmporteerde koopwaar, op straat, van deur tot deur verkochten. Nederlandse kolonisten, uit het gebied van Pennsylvania, zouden gelijkaardige gietijzeren potten en ketels veelvuldig gebruikt hebben. De Lewis and Clark expeditie transporteerde de Dutch Oven bij het doorkruisen van het land. Trappers, ontdekkingsreizigers, pioniers en ketelverkopers zagen in de Dutch Oven een "goede aanwinst". Zij konden hiermee namelijk onder de meest primitieve omstandigheden hetzelfde bereiden als een ‘burger’ in zijn keuken. Of het nu een stevige stew, brood, taart of gebraad was deze ‘wonderpan’ zorgde ervoor dat de meest verwende lekkerbek aan zijn trekken kwam.

In latere periode werd de Dutch Oven ook gebruikt door veedrijvers (cowboys), rondtrekkende karavaans en gypsieszijn naam verbonden hebben aanok vers uiteindelijk . In Europa, waar het rondtrekkende bestaan al veel eerder verdween, raakte ook de oven al snel onbruik.

Uit literatuurstudie naar de herkomst van de naam “Dutch Oven”, blijkt dat een zekere Ragsdale, de naam Nederlandse Oven in de loop van jaren toepast op een verscheidenheid van potten, ketels, en ovens. De oorsprong van de naam, "Nederlandse Oven", is onzeker maar diezelfde Ragsdale stelt wel een paar theorieën voor. In 1704 zou ene Abraham Darby van Engeland naar Holland zijn gereisd om er het gietproces te bestuderen van messingrecipiënten, gegoten in droge zandvormen. Bij zijn terugkeer naar Engeland zou Darby geëxperimenteerd hebben met dit gietproces. Dit deed hij met zoveel succes dat hij uiteindelijk zijn gietijzeren potten kon exporteren. Zo werden zij ook naar nieuwe kolonies over de hele wereld verscheept. De naam "Nederlandse Oven" dankt de pot dan dus uit het feit dat het originele Nederlandse proces, weliswaar met de nodige verfijningen werd gebruikt om de metaalpotten te gieten.
http://www.qvist.nl/OC%20DUTCHOVENSAGA.htm
pi_62660675
quote:
Ik kwam hele mooie versierde tegen op een site, maar bij allen stond expleciet dat je ze alleen kon gebruiken om eten in op te dienen. Na contact met dat bedrijf bleek dat het ging omdat er lood in het glazuur zat en dat juist bij gebruik van het bereiden van eten in je eten terecht zou komen.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:48:44 #220
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62662942

ja kut dan. Die vent heeft er niks over gezegd. Hij zei alleen dat het hele goeie tajines waren
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:50:37 #221
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62662991
maar jezus, wat heb je aan een tajine waarin je niet kan koken, waarom gebruiken ze dan geen kleurstof zonder lood
pi_62664193
Kan je hem niet ruilen voor een exemplaar zonder beschildering? Gewoon proberen.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:59:55 #223
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62665334
Ja dat ga ik doen, weer met zo'n zwaar ding naar de stad slepen en hopen dat ik nergens tegenaan stoot
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:41:28 #224
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62667428
Nou ik ben teruggeweest, maar die man zei dat ik er gewoon mee kon koken niks aan de hand, hij verkocht ze al jaren gebruikt ze zelf ook blabla.... Hij had er ook een die was helemaal gekleurd en van de binnenkant ook beschilderd, en die was niet geschikt om te koken.

Ik weet niet of t klopt wat ie zegt, maar t klinkt wel logisch eigenlijk. Bij die van mij zit er alleen een beetje versiering aan de buitenkant en de binnenkant is gewoon naturel. Lijkt me sterk dat het helemaal vanaf buiten in je eten trekt.

Ruilen deed ie niet en hij had ook geen onbeschilderde tajines

Nouja, ik ga t gewoon proberen en hopen dat ik niet doodga
pi_62667713
Het verbaast me niets dat die handelaar zegt dat het niets uitmaakt als hij niets anders verkoopt. Als je last van stuipen krijgt dan zou ik wel even de dokter bellen.

Meer serieus, ik denk niet dat je doodgaat van het af en toe eten uit een loodhoudende tajine, maar voorkomen blijft beter dan genezen natuurlijk.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:05:02 #226
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62667937
Nee ik vertrouwde die gast ook niet per se. Volgens mij zei hij maar wat.

Ik heb btw zo'n zelfde idee als die van Puckzz op pagina 1.
pi_62668226
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 16:05 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb btw zo'n zelfde idee als die van Puckzz op pagina 1.
Ik heb al een tijdje niets meer van puckzz vernomen...
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:35:34 #228
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62668593
whehe
  zondag 26 oktober 2008 @ 15:28:01 #229
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62689868
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 16:17 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Ik heb al een tijdje niets meer van puckzz vernomen...
ik leef nog hoor!

maar ik vrees dat ik wel een onbeschilderde ga zoeken. De mijne krijgt een hele zilverkleurige binnenkant na het koken (het deksel althans). Ik dacht niet dat het kwaad kon (nooit van loodhoudend glazuur gehoord ) maar nu durf ik 'm niet goed meer te gebruiken....
  zondag 26 oktober 2008 @ 15:29:51 #230
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62689926
pi_62747248
Ik heb me gisteren weer uitgeleefd (vegetarisch want ik had geen zin om het vlees te ontdooien ). Uitjes, aardappel, nootmuskaat en peterselie, roomsaus met oregano, knoflook en peper en zout, daar bovenop nog wat paprika en champignons. Al had ik dit natuurlijk in elke andere pan kunnen doen . Het was wél lekker.
pi_62750848
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 15:28 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

ik leef nog hoor!

maar ik vrees dat ik wel een onbeschilderde ga zoeken. De mijne krijgt een hele zilverkleurige binnenkant na het koken (het deksel althans). Ik dacht niet dat het kwaad kon (nooit van loodhoudend glazuur gehoord ) maar nu durf ik 'm niet goed meer te gebruiken....
Ik vond ergens online de tip dat je het kunt testen door azijn in de pan te doen en dit een tijd te laten staan. Weet niet meer hoelang. Maar als het glazuur op sommige plekken zou loslaten zou er lood in zitten.
Zal straks nog wel even zoeken of ik dat bericht terug kan vinden, maar moet nu eerst even de deur uit.
pi_62791254
Op het moment Victoriabaars opstaan met kleine aardappeltjes, met wat citroen, zeezout, zwarte peper, en rozemarijn

Benieuwd hoe het gaat smaken!
pi_62792378
Hij was heerlijk geworden! Vooral de vis

geroerbakte spinazie er naast.
pi_62793990
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:16 schreef MLI het volgende:
Ik heb me gisteren weer uitgeleefd (vegetarisch want ik had geen zin om het vlees te ontdooien ). Uitjes, aardappel, nootmuskaat en peterselie, roomsaus met oregano, knoflook en peper en zout, daar bovenop nog wat paprika en champignons. Al had ik dit natuurlijk in elke andere pan kunnen doen . Het was wél lekker.
Kun je niet gewoon kip 2 minuten in de magnetron doen?
pi_62794646
Idd, in de magnetron is vlees zo ontdooid hoor
pi_62795581
Was alweer vergeten dat ik nog even zou kijken naar dat artikel;

Je hebt twee soorten loodglazuur en twee soorten "volksaardewerk": bruine schotels, gegoten of handgevormd.
Gegoten kan nooit op het vuur, handgevormd wel maar op een plaatje.
Loodglazuur: meestal, maar niet 100%, is gegoten (fabrieksmatig) veilig. Handmatig en meegebracht uit zuidelijke landen is meestal niet veilig. Test met er een lange tijd azijn in te laten staan. Lost het glazuur iets op?
Nog een ding. Hetzelfde geldt voor majolica / Delfts. Is tinglazuur maar dat is dus loodglazuur + tinoxide.

Maarten, 30 januari 2008 19:55

bron
  zondag 2 november 2008 @ 13:46:42 #238
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62881031
Die van mij heeft dus ook zo'n glimmend grijs laagje in de deksel na het koken. Binnenkort dan toch maar een andere kopen.
  zondag 2 november 2008 @ 22:00:36 #239
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62894189
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 21:54 schreef zout-droppie het volgende:
Was alweer vergeten dat ik nog even zou kijken naar dat artikel;

Je hebt twee soorten loodglazuur en twee soorten "volksaardewerk": bruine schotels, gegoten of handgevormd.
Gegoten kan nooit op het vuur, handgevormd wel maar op een plaatje.
Loodglazuur: meestal, maar niet 100%, is gegoten (fabrieksmatig) veilig. Handmatig en meegebracht uit zuidelijke landen is meestal niet veilig. Test met er een lange tijd azijn in te laten staan. Lost het glazuur iets op?
Nog een ding. Hetzelfde geldt voor majolica / Delfts. Is tinglazuur maar dat is dus loodglazuur + tinoxide.

Maarten, 30 januari 2008 19:55

bron
dus dan zou ik mijn mooie tajine in een emmer met azijn moeten zetten, waardoor het glazuur er misschien af gaat brokkelen en 'm dus niet eens meer voor de sier om op te dienen kan gebruiken

ik koop wel een niet versierde
pi_62900974
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:00 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

dus dan zou ik mijn mooie tajine in een emmer met azijn moeten zetten, waardoor het glazuur er misschien af gaat brokkelen en 'm dus niet eens meer voor de sier om op te dienen kan gebruiken

ik koop wel een niet versierde
LOL tja dat zou het gevolg ervan kunnen zijn. Maar zal het veel kwaad kunnen als er een beetje glazuur af is aan de binnenkant? Niemand die het ziet toch? En volgens mij is hij dan nog prima te gebruiken voor opdienen. Heb je alleen wel zekerheid of hij echt loodvrij is.
In de folkingestraat in Groningen zit een winkeltje die ook ongeglazuurde verkoopt zag ik, die ik dus hebben. Schijnt dat die de smaken en aromas goed opneemt
pi_62904305
t glazuur zit op de buitenkant staat hierboven ergens geloof ik dus als er daar stukjes vanaf breken is dat inderdaad wel wat minder leuk. Oke, je weet dan wel dat je er nie in kunt koken maar je kunt hem de prullenbak in kieperen. Maar moet dat azijn eigenlijk in het deksel of in bv een emmer en dan de tajine erin?
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_62905244
Nou wil ik dit ook gaan proberen. Eerst een tajine gaan kopen. Denk dat ik het bij de Xenos ga kopen.
pi_62905717
quote:
Op maandag 3 november 2008 09:28 schreef zout-droppie het volgende:

[..]

LOL tja dat zou het gevolg ervan kunnen zijn. Maar zal het veel kwaad kunnen als er een beetje glazuur af is aan de binnenkant? Niemand die het ziet toch? En volgens mij is hij dan nog prima te gebruiken voor opdienen. Heb je alleen wel zekerheid of hij echt loodvrij is.
In de folkingestraat in Groningen zit een winkeltje die ook ongeglazuurde verkoopt zag ik, die ik dus hebben. Schijnt dat die de smaken en aromas goed opneemt
Glazuur is in deze niet het glimmende, het gaat puur om de kleurtjes die lood bevatten. (Net als blauwe M&M's trouwens, dus zolang je het niet te veel en niet te vaak binnen krijgt valt er nog wel mee te leven )
pi_62905758
quote:
Op maandag 3 november 2008 12:47 schreef Axia het volgende:
Nou wil ik dit ook gaan proberen. Eerst een tajine gaan kopen. Denk dat ik het bij de Xenos ga kopen.
Ik ben er nogsteeds erg blij mee Die van D&K is wel een stuk dikker maar veel duurder en kleiner, ik geloof dat ik ze laatst bij de bijenkorf ook zag (en dan niet alleen die gietijzeren van 160 euro, maar ook een gewone), voor veuls te veul geld en die was een stuk dunner dan die van de Xenos.
pi_62906355
quote:
Op maandag 3 november 2008 13:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik ben er nogsteeds erg blij mee Die van D&K is wel een stuk dikker maar veel duurder en kleiner, ik geloof dat ik ze laatst bij de bijenkorf ook zag (en dan niet alleen die gietijzeren van 160 euro, maar ook een gewone), voor veuls te veul geld en die was een stuk dunner dan die van de Xenos.
Helaas heb je in Amsterdam geen D&K. Wat ik eigenlijk niet snap. Maar goed.
Ff terug naar mijn oude stadje Utrecht ervoor dan maar.
pi_62908837
Bij de Fair Trade winkel (weet eigenlijk niet of die in het hele land zitten ) hebben ze ook een paar mooie tajines, in verschillende kleuren, van 20 tot 30 euro. Denk dat ik er daar eentje ga halen, ze hadden er ook een mooi kookboek bij
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
  maandag 3 november 2008 @ 15:31:05 #247
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62909345
quote:
Op maandag 3 november 2008 15:13 schreef Scandalous het volgende:
Bij de Fair Trade winkel (weet eigenlijk niet of die in het hele land zitten ) hebben ze ook een paar mooie tajines, in verschillende kleuren, van 20 tot 30 euro. Denk dat ik er daar eentje ga halen, ze hadden er ook een mooi kookboek bij
Oh daar ga ik dan ook ff kijken.

Maar pas dus op met zo'n gekleurde.
pi_62977744
Ik heb hier net een bericht gepost en das weg?

naja, samenvatting: Tajine, rundvlees, sperziebonen, bosui, ui, aardappel. Staat nu aan. Bats kruiden er bij.
pi_62977862
Mn tajini is klaar voor gebruik, wil vrijdag wat gaan maken, maar ben benieuwd of het er wel allemaal in past, want voor mn gevoel is die kleinste tajini van D&K toch wel erg klein eigenlijk voor 2 personen. Maar goed, we zullen het zien, en anders dan gooi ik het gewoon over in mn grote stoofpan.

Klinkt goed wat er in zit bij jou LHO, ben benieuwd hoe het smaakt
  zaterdag 8 november 2008 @ 10:11:10 #250
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63048831
heb m gister toch maar weer gebruikt, maar dat ding laat een geur achter die me enorm irriteert.
pi_63049297
Je bedoelt dat die een geur achter laat tijdens en na het koken? Of dat de tajine zelf erg gaat ruiken en je kast er naar ruikt nu?
  zaterdag 8 november 2008 @ 12:55:31 #252
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63051577
tijdens en na het koken. Het verpest mijn eetlust.

Denk dat het door dat lood is. Ik gebruik dat onding iig nooit meer om in te koken, ik ga wel een keer op zoek naar een nieuwe.
pi_63055478
Geen flauw idee of het door lood zou kunnen komen, hier vind ik het in elk geval altijd lekker ruiken en degene die hier in huis komen als ik ermee kook of net gekookt heb zeggen dat ook altijd. Gebruik zelf die van de Xenos.
pi_63055590
Ik heb ook een tajine van de Xenos, maar nog nooit gebruikt. Ik heb hem vanmorgen maar eens in het water gegooid, en hij staat nu met wat olie op een zacht pitje. Vanavond ga ik eens proberen om een tilapiafilet met bleekselderij, citroen, tomaat en nog wat kruiden te bereiden. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat. Het ruikt trouwens wel heel erg naar aardewerk nu in huis, maar dat is op zich niet zo raar.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_63069871
nog nooit gezien hier bij de xenos, terwijl ik toch elke week ga omdat ze mischien wel iets leuks hebben.
Waar staan die dingen dan? O, laat ook maar. Ik ga van de week wel effe kijken. Kan ik meteen wat lekkere sausjes, soepjes en olietjes inslaan.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_63070237
Ik heb hem al een jaar staan ofzo, dus ik weet ook niet of ze hem nu nog hebben.

De vis gisteren was heerlijk! Vis gemarineerd in mengsel van citroensap, olie, knoflook, komijn, koriander, cayennepeper en paprika poeder en op stukjes bleekselderij in de tajine gelegd. Stukjes tomaat en citroen raps weer bovenop de vis en een halfuurtje laten staan ('t was maar voor 1 persoon).

Ik merk wel dat die tajine inderdaad erg klein is, want de portie was echt niet te groot voor mij alleen, hoewel het ding wel vol zat. Moet ik er wel bij zeggen dat ik er geen rijst/couscous ofzo bijgegeten heb.
pi_63071274
In Groningen staan ze ze bij de aardewerken schaaltjes voor tapas en olijven ed. Moet zeggen dat ik hem ook niet zag staan dit omdat ze in een witte doos zitten en zo in het schap staan.

Quinazoline vind je die van de Xenos te klein? Hier kunnen we met het hele gezin ervan eten. Maar ik eet niet zo veel. Bij ons word er gemiddeld 1 volwassen portie en 3 kinder porties uit gehaald en dan houd ik nog een beetje over. Maar dan zit ie soms wel heel vol dat de deksel bijna er niet meer oppast.
pi_63071398
Misschien heb ik een andere dan . De breedste doorsnede van mijn tajine is 20 cm. Als ik groente en vlees/vis voor een maaltijd daar in kwijt moet gaat dat volgens mij echt niet passen. Alles was trouwens wel flink geslonken , dus misschien dat ik er met wat moeite nog wel meer in krijg. Dat ga ik ook zeker proberen .
pi_63072726
Die van mij is iets van 28cm doorsnede dus dan wel wat groter. En inderdaad het slinkt. Daarom maak ik me er ook niet zo druk om als de deksel even niet helemaal goed afsluit.
pi_63077685
quote:
Op zondag 9 november 2008 10:51 schreef sieske het volgende:
nog nooit gezien hier bij de xenos, terwijl ik toch elke week ga omdat ze mischien wel iets leuks hebben.
Waar staan die dingen dan? O, laat ook maar. Ik ga van de week wel effe kijken. Kan ik meteen wat lekkere sausjes, soepjes en olietjes inslaan.
Soms staat er alleen een grote stapel witte dozen (Hoewel daar nu wél een gebruiksaanwijzing op staat, en een tweetal recepten! )
pi_63077734
Net in Rotterdam bij "Danny cactus" geweest, die had voor +/- 17,50 ook grote(re) tajines staan (zowel met als zonder decoratie).

Voor de rest veel andere kitch dingen
  zaterdag 22 november 2008 @ 16:08:25 #262
139677 Curiosity
pi_63430494
Mijn nieuwe aanwinst, nu nog lekkere recepten voor beginners

pi_63430578
Oeh die is mooi!
pi_63430618
Oh mooi, die grijze loodverf
pi_63430698
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 16:16 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Oh mooi, die grijze loodverf
Oja. Zou het?
  zaterdag 22 november 2008 @ 17:13:06 #266
139677 Curiosity
pi_63431700
pi_63431984
Ik zei het natuurlijk om te stangen (met succes), maar het is goed dat je er op gelet hebt. Er staat niet specifiek dat het geen lood bevat, maar het lijkt me inderdaad helemaal in orde hoor.
  zaterdag 22 november 2008 @ 17:37:31 #268
139677 Curiosity
pi_63432233
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 17:26 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Ik zei het natuurlijk om te stangen (met succes), maar het is goed dat je er op gelet hebt. Er staat niet specifiek dat het geen lood bevat, maar het lijkt me inderdaad helemaal in orde hoor.
pi_63432527
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 16:08 schreef Curiosity het volgende:
Mijn nieuwe aanwinst, nu nog lekkere recepten voor beginners

[ afbeelding ]
Lamsvlees, kruiden, aardappeltjes, boontjes of kouseband, wat tomaat voor het vocht...
  zaterdag 22 november 2008 @ 18:42:19 #270
139677 Curiosity
pi_63433660
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 17:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Lamsvlees, kruiden, aardappeltjes, boontjes of kouseband, wat tomaat voor het vocht...
klinkt goed, kouseband
  zaterdag 22 november 2008 @ 22:33:24 #271
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_63439020
vanavond lekker een prakje voor mezelf gemaakt:

kipfilet in blokjes, gekruid met kerrie en zwarte sesam
hele champignons
gesneden lenteui

niet mokken..lekker...euh..tajinen

en ja het klinkt niet veel maar ik ben nog steeds op een redelijk streng dieet, maar toch was het super lekker!
  zondag 23 november 2008 @ 13:29:32 #272
139677 Curiosity
pi_63447785
Hoelang heeft kip gemiddeld nodig in een tajine?
pi_63448307
quote:
Op zondag 23 november 2008 13:29 schreef Curiosity het volgende:
Hoelang heeft kip gemiddeld nodig in een tajine?
wat ga je maken? kippenpoten of filet?
  zondag 23 november 2008 @ 14:10:11 #274
139677 Curiosity
pi_63449007
quote:
Op zondag 23 november 2008 13:45 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

wat ga je maken? kippenpoten of filet?

filet maar wel in reepjes gesneden.
pi_63449611
half uurtje max, als de tajine helemaal opgewarmd is dan he

( heb trouwens een keer kipfilet erin gegooid, maar werd heel drogig.. beetje vreemd)
pi_63451238
heb op mn sinterklaaslootje een tajine gezet en hoop dat ik die ook krijg
Ja doei.
  zondag 23 november 2008 @ 15:56:23 #277
139677 Curiosity
pi_63452074
Ik heb nu langzaam op staan.

Kipfilet reepjes gemarineerd in "pimp my pita" kruiden met een beetje zonnebloemolie, rode ui gesnipperd en rode paprika in blokjes.
Dit alles eet ik in een pita broodje (ovale) met een lekkere knoflooksaus.

Even simpel beginnen, maar wel lekker.
pi_63452248
quote:
Op zondag 23 november 2008 15:56 schreef Curiosity het volgende:
Ik heb nu langzaam op staan.

Kipfilet reepjes gemarineerd in "pimp my pita" kruiden met een beetje zonnebloemolie, rode ui gesnipperd en rode paprika in blokjes.
Dit alles eet ik in een pita broodje (ovale) met een lekkere knoflooksaus.

Even simpel beginnen, maar wel lekker.

klinkt lekker idd
pi_63452328
Ik heb ook een tajine, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de tajinegerechten eigenlijk meestal gewoon in een pan maak. Ik vind dat makkelijker en het is even lekker.
pi_63453736
quote:
Op zondag 23 november 2008 16:08 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb ook een tajine, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de tajinegerechten eigenlijk meestal gewoon in een pan maak. Ik vind dat makkelijker en het is even lekker.
Niet zodra de tajine op het fornuis staat en dus "koelt" aan de bovenkant Het effect met het neerslaan van vocht & kruiden ....

Je groente blijft ook veel meer aan 1 stuk dan met sudderen, wat je anders gaat doen tis meer gestoomd ofzo.
pi_63454583
Ik heb een elektrische kookplaat. Daar kan geen tajine op dus hij moet bij mij in de oven. Dan maakt het dus niet uit.
pi_63454934
Waarom zou een tajine niet op een elektrische kookplaat kunnen?
Ik heb het wel eens gedaan, op zo'n platte plaat waar je de gloeispiralen onder ziet.
pi_63455521
quote:
Op zondag 23 november 2008 17:35 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb een elektrische kookplaat. Daar kan geen tajine op dus hij moet bij mij in de oven. Dan maakt het dus niet uit.
Dan is de functie van een tajine wel weg ja...

Had je eerst wel gas, of heb je hem nooit gebruikt op de manier zoals bedoeld.
pi_63457255
Ik heb stadsverwarming en kan dus geen gas krijgen in mijn woning.

sigme: Ik ben bang dat de tajine knapt als ik 'm op de elektrische plaat zet...
pi_63457356
quote:
Op zondag 23 november 2008 19:27 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb stadsverwarming en kan dus geen gas krijgen in mijn woning.

sigme: Ik ben bang dat de tajine knapt als ik 'm op de elektrische plaat zet...
Op mijn electrische plaat doet 'ie het prima.
pi_63457451
Hm, ik dacht echt dat het niet zou kunnen. Ik zal 't eens proberen dan.
pi_63457872
Waarom zou een tajine die op een gaspit gezet kan worden, knappen als de hitte elektrisch is aangedreven? Dat doet 'ie echt niet hoor .
pi_63457939
Nou, ik heb voor het einde van de week lamsstoof op de planning staan. Ik zal dat dan eens in de tajine op de kookplaat maken.
pi_63458105
quote:
Op zondag 23 november 2008 19:51 schreef sigme het volgende:
Waarom zou een tajine die op een gaspit gezet kan worden, knappen als de hitte elektrisch is aangedreven? Dat doet 'ie echt niet hoor .
Warmtebron als gas en elektrisch kan je niet goed vergelijken natuurlijk. Zo maakt het bij gas niet uit of de pan niet helemaal effen is, bij elektricteit is dit juist weer een vereiste om de warmte goed door te geven. Hiermee zeg ik niet dat het niet werkt, maar de gedachte van Isegrim is niet zo gek als je doet voorkomen.
pi_63458359
quote:
Op zondag 23 november 2008 20:01 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Warmtebron als gas en elektrisch kan je niet goed vergelijken natuurlijk. Zo maakt het bij gas niet uit of de pan niet helemaal effen is, bij elektricteit is dit juist weer een vereiste om de warmte goed door te geven. Hiermee zeg ik niet dat het niet werkt, maar de gedachte van Isegrim is niet zo gek als je doet voorkomen.
Natuurlijk, maar knappen doet 'ie d'r niet om. Een tajine is natuurlijk ook geen toonbeeld van modern vernuft natuurlijk, met als voordeel dat het nogal robuust is.

Ik zet 'm -zoals ie hoort- op gloeiende kolen. Dat is weer heel anders, maar daar maalt dat ding niet om. In elk geval niet knapsgewijs.

Zal je zien, barst dat ding van Isegrim in tweeen. Dan kom ik je een goedmaaklamsbout brengen hoor, I .
pi_63459037
Oeh, dan hoop ik dattie knapt.
  zondag 23 november 2008 @ 20:43:30 #292
139677 Curiosity
pi_63459379
Mijn onlangs aangeschafte exemplaar kan op gas, elektrisch, oven, microwave oven.
Kan ook in de vaatwasser en zelfs in de vriezer.
pi_63459476
quote:
Op zondag 23 november 2008 20:43 schreef Curiosity het volgende:
Mijn onlangs aangeschafte exemplaar kan op gas, elektrisch, oven, microwave oven.
Is het een aardewerken tajine? Zo ja dan zal het wel een binnen en buiten compleet geglazuurde zijn, nietwaar?
pi_63459636
quote:
Op zondag 23 november 2008 20:43 schreef Curiosity het volgende:
Kleine sidenote: Vaatwasblokjes zijn ietwat giftig (en niet alleen de chloor die er in zit ) en je tajine absorbeert goed. Die kan je dus beter met de hand afwassen
pi_63459689
quote:
Op zondag 23 november 2008 19:54 schreef Isegrim het volgende:
Nou, ik heb voor het einde van de week lamsstoof op de planning staan. Ik zal dat dan eens in de tajine op de kookplaat maken.
Ik kwam ergens (hier? ) tegen dat je er eerst een beetje water in kan doen, en dan er voor zorgen dat dit gaat koken. En dan je fornuis op die temperatuur houden, dan zet je hem iig niet te hoog (en daarna vullen)
  zondag 23 november 2008 @ 20:55:03 #296
139677 Curiosity
pi_63459817
quote:
Op zondag 23 november 2008 20:46 schreef sigme het volgende:

[..]

Is het een aardewerken tajine? Zo ja dan zal het wel een binnen en buiten compleet geglazuurde zijn, nietwaar?
iets naar boven staat een foto van mijn tajine
  zondag 23 november 2008 @ 20:55:39 #297
139677 Curiosity
pi_63459836
quote:
Op zondag 23 november 2008 20:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Kleine sidenote: Vaatwasblokjes zijn ietwat giftig (en niet alleen de chloor die er in zit ) en je tajine absorbeert goed. Die kan je dus beter met de hand afwassen
ik heb geen vaatwasser, dus dat scheelt.
  zondag 23 november 2008 @ 21:12:24 #298
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_63460478
-edit- verkeerde topic
pi_63460782
quote:
Op zondag 23 november 2008 20:55 schreef Curiosity het volgende:

[..]

iets naar boven staat een foto van mijn tajine
Ja, die heb ik gezien. Maar daarop kan ik niet zien van wat voor materiaal die is toch? Of hoe de binnenkant eruit ziet?
  zondag 23 november 2008 @ 21:30:44 #300
139677 Curiosity
pi_63461119
quote:
Op zondag 23 november 2008 21:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, die heb ik gezien. Maar daarop kan ik niet zien van wat voor materiaal die is toch? Of hoe de binnenkant eruit ziet?
keramiek
En hij is geglazuurd, zowel van binnen als van buiten.
pi_63465021
Ik ben naar aanleiding van dit topic helemaal enthousiast geworden en heb een Tajine gevraagd voor mijn verjaardag! Dat is binnekort dus ben benieuwd, kan eigenlijk niet meer wachten!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')