abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62590457
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:16 schreef -Mellow- het volgende:
Oranjebloesemwater kun je trouwens bij de toko kopen en sommige turken verkopen het ook.
het is rozenwater geworden werkt vast ook wel en is vast ook zoetig
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 22 oktober 2008 @ 19:22:27 #152
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62590654
smaakt alleen wel heel anders
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 22 oktober 2008 @ 19:26:53 #153
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62590811
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:13 schreef Burdie het volgende:

[..]

Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.
Maar een gietijzeren tajine kan wel
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62591029
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:13 schreef Burdie het volgende:

[..]

Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.
De Ikea verkoopt een tajine met een metalen onderpan.

Vanavond in de tajine:
600 gr. borstlap in stukken
4 tomaten
een gele paprika
1 blikje uitgelekte kikkererwten
1 dikke ui
3 tenen knoflook
250 gr. gedroogde abrikozen
klein stukje rode peper
bloem
bouillon

kruiden: gemalen korianderzaad, gemalen komijn, kaneel, kruizemunt, pittig paprikapoeder en vast nog wel iets wat ik nu niet meer weet.

Vlees in een schaal doen, flink kruiden, omscheppen en aanbraden in olijfolie, peper, ui en knof even meebakken, lepeltje bloem erbij en goed omscheppen, tomaat en paprika in stukken erbij en de bouillon erbij tot alles net onder staat. Pruttel, pruttel, pruttel, abrikozen erbij, pruttel, kikkererwten erbij een nog heel even pruttel en dan klaar.
En dat gaan we eten met couscous.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62591340
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:12 schreef liquid-orange het volgende:
Oeh... klinkt allemaal erg lekker. TVP-tje.
Bij de Ikea is ie best wel duur: 50 euro.
Koop er gewoon een bij de lokale Noord-Afrikaan .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62592716
Ons recept (zoete met gedroogde vruchten) was gruwelijk lekker, maar geen typisch tajine-recept (hoewel het wel typisch Marokkaans is ).
pi_62593542
het was inderdaad super lekker! het lamsvlees was lekker neutraal van smaak en werd wat zoetig ( niet te) door het siroopsausje. En het fruit erop, de abrikoosjes en dadels
pi_62597581
Ik heb ontdekt dat ik ook geen fan ben van abrikozen in gedroogde vorm uit een tajine.
Verder was het erg lekker.
pi_62597738
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb ontdekt dat ik ook geen fan ben van abrikozen in gedroogde vorm uit een tajine.
Verder was het erg lekker.
je hebt ze niet even laten wellen? ik lust ook geen gedroogd tutti frutti spul, maar onze gewelde fruitjes waren
pi_62599310
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:34 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

je hebt ze niet even laten wellen? ik lust ook geen gedroogd tutti frutti spul, maar onze gewelde fruitjes waren
Jawel maar ik houd sowieso niet echt van abrikozen.
pi_62599381
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:18 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Jawel maar ik houd sowieso niet echt van abrikozen.
Doe je er toch ander fruit in

pi_62600032
Hoe zit het trouwens met het lood in de tajine? Dat was het eerste waar mijn man over begon dat je er loodvergiftiging van kunt krijgen.
En wat voor warmteverdeler moet je gebruiken? Ik heb nu een klein plaatje die wel open is, maar weet ook dat er dichte plaatjes bestaan die dubbelwandig zijn.
pi_62600138
dat met lood heeft geloof ik te maken met versierde tajines als er een opdruk of beschildering op zit kan daar lood in zitten. Als je gewoon een saaie bruine hebt als op de foto ergens hier boven is er geen probleem

wij gebruiken helemaal geen vlamverdeler. Zolang je de tajine rustig aan opwarmt en niet snel afkoelt is dat nergens voor nodig
pi_62600305
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:48 schreef littledrummergirl het volgende:
dat met lood heeft geloof ik te maken met versierde tajines als er een opdruk of beschildering op zit kan daar lood in zitten. Als je gewoon een saaie bruine hebt als op de foto ergens hier boven is er geen probleem
Heb zelf ook begrepen dat de versierde alleen voor siergebruik is en niet is bedoeld om mee te koken.
Kon alleen iets vinden dat het lood in het glazuur verwerkt maar daar stond niks bij dat het om de versierde tajines zou gaan.
quote:
wij gebruiken helemaal geen vlamverdeler. Zolang je de tajine rustig aan opwarmt en niet snel afkoelt is dat nergens voor nodig
Ligt denk ik ook aan het type gasfornuis dat je hebt. Thuis hebben we een goed gasfornuis waar bv ons water snel kookt. Terwijl op vakantie we een gasfornuis hadden die voor mijn gevoel slechts een half hoge vlam had en waar alles een eeuwigheid duurde.
Persoonlijk zou ik liever wel een verdeler gebruiken, word tenslotte niet voor niets aangeraden.
pi_62600802
het zou inderdaad kunnen dat ons gasfornuis niet zo hard kan ( we zetten de tajine ook op de kleinste pit) maar dat zou ik eigenlijk niet weten hiervoor kookten we elektrisch
pi_62603949
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:55 schreef zout-droppie het volgende:

[..]

Heb zelf ook begrepen dat de versierde alleen voor siergebruik is en niet is bedoeld om mee te koken.
Kon alleen iets vinden dat het lood in het glazuur verwerkt maar daar stond niks bij dat het om de versierde tajines zou gaan.
[..]

Ligt denk ik ook aan het type gasfornuis dat je hebt. Thuis hebben we een goed gasfornuis waar bv ons water snel kookt. Terwijl op vakantie we een gasfornuis hadden die voor mijn gevoel slechts een half hoge vlam had en waar alles een eeuwigheid duurde.
Persoonlijk zou ik liever wel een verdeler gebruiken, word tenslotte niet voor niets aangeraden.
Je kan je vlam dus ook omlaag draaien Issie ook halfhoog. Zowel hier als bij mn ouders zonder vlamverdeler gedaan. Mn oom had mét, maar toen vloog zn vlamverdeler in de fik
pi_62604569
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 09:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Je kan je vlam dus ook omlaag draaien Issie ook halfhoog. Zowel hier als bij mn ouders zonder vlamverdeler gedaan. Mn oom had mét, maar toen vloog zn vlamverdeler in de fik
Op mijn gasfornuis is dat echt nog te hoog. Ik gebruik een vlamverdeler en een sudderplaatje samen als ik iets wil sudderen anders gaat het veel te hard.
pi_62605464
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 09:48 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Op mijn gasfornuis is dat echt nog te hoog. Ik gebruik een vlamverdeler en een sudderplaatje samen als ik iets wil sudderen anders gaat het veel te hard.
Je hebt gewoon net als ik een goed gasfornuis denk ik. Ik denk dat in ons vakantiehuisje waar we nu 2 maal geweest zijn de tajine best zonder sudderplaatje/vlamverdeler kan werken, maar hier thuis denk ik ook dat het te hoog zal zijn.

Verder ben ik nog steeds erg benieuwd hoe het zit met het lood in de tajine.
pi_62605601
Het ding is 40 jaar oud en nog van mijn oma geweest en werkt als een tierelier.
Ik kan zonder problemen een wok loeiheet stoken en hetzelfde voor mijn gietijzeren megabraadpan. Zo'n pan waarin je zonder problemen voor een gezin van zes personen chili kunt maken voor twee dagen. Ook van oma geweest. Die pan gaat regelmatig mee naar anderen maar dan is het altijd gezeik als je er vlees in wilt aanbraden.
pi_62606562
Ik moet altijd wennen aan andermans gasfornuis. En wokken Ik heb een 6 pits gasfornuis op dit moment met een wokbrander en ben er ook verslaafd aan. We wokken veel, sudderen af en toe en ik houd van uitproberen van nieuwe gerechten. Vandaar ook mijn interesse in de tajine. Zeker omdat we ook gek zijn op lamsvlees. Dat is over het algemeen dan wel weer lastiger te verkrijgen hier.
pi_62607107
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 10:35 schreef zout-droppie het volgende:

[..]

Je hebt gewoon net als ik een goed gasfornuis denk ik. Ik denk dat in ons vakantiehuisje waar we nu 2 maal geweest zijn de tajine best zonder sudderplaatje/vlamverdeler kan werken, maar hier thuis denk ik ook dat het te hoog zal zijn.

Verder ben ik nog steeds erg benieuwd hoe het zit met het lood in de tajine.
Een beetje goed 4, 5 of 6 pits gasfornuis heeft niet 2 grote pitten waarop je enkel oma kunt cremeren

Het gasfornuis van mn ouders heeft dus 1 sauspit die te zwak is voor de tajine, en een grote (wok) pit welke op zn zachtst kan en nog prima wokt Daar kies ik dus de 1 na kleinste pit voor de tajine, welke ik zachtjes aanzet.
pi_62629358
De tajine staat in het water en morgen hoop ik mijn eerste gerecht erin klaar te maken.
pi_62629497

Ook belangrijk is om hem even een half uur flink op te stoken met alleen olie dr in
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 01:00:47 #174
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62629691
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 00:42 schreef zout-droppie het volgende:
De tajine staat in het water en morgen hoop ik mijn eerste gerecht erin klaar te maken.
Ojee, dan heb je juist veel meer kans dat ie kapot knapt als je 'm op het vuur zet.
Tajine moet je niet weken in water. Tenminste, dat heb ik altijd zo begrepen, maar ik zie nu hier dat Dille & Kamille iets anders zegt. Ik weet het niet hoor. Misschien dat dat opgaat als je 'm in de oven gaat gebruiken? Ik kan me herinneren van aardewerken ovenschalen dat je die beter voor kunt weken, maar als je de tajine rechtstreeks op het vuur zet denk ik dat ie juist eerder kapot springt als ie vochtig is.

[ Bericht 28% gewijzigd door RobinOok op 24-10-2008 01:15:24 ]
pi_62630194
tvp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')