Dit recept ga ik maken maar in plaats van spinazie pak ik wortel, prei, iets van courgette of aubergine of zo.quote:Op maandag 15 september 2008 07:02 schreef Puckzzz het volgende:
gisteren heb ik voor het eerst spinazie gebruikt want ik kwam erachter dat ik niet veel groenten meer haddit slinkt heel snel en is vrij nattig. dus het uiteindelijke resulaat was meer een heerlijke grove soep. Maar heerlijk was die zeker:
snij kipfilet in blokjes.
doe wat olijfolie en knoflook in de bodem van de tajine en verwarm deze op een hoog vuur.
bak het vlees een beetje aan, doe er evt. nog wat peper, zout of kipkruiden bij. Gooi er een royale hoeveelheid grof gesneden ui over. ik heb zelf kruiden van de Xenos over de uien gedaan genaamd 'Smoke it' dat geeft een beetje een gerookt smaakje. Daarnaast heb ik dit aangevuld met komijnzaad en zwarte sesam.
leg een flinke laag gewassen spinazie erover en gooi hier wat zout op. Na een aantal minuten is dat geslonken en gooi je er nog een laag met een beetje zout op.
Doordat de spinazie door het wassen en van zichzelf erg vochtig is vormt er een soep in de bodem en wordt het vlees wat gekookt eerder dan gebakken. Maar dit smaakte heerlijk bij elkaar. gewoon in een soepkom en net doen of je een Chinees bent
anders zoekt iedereen zich straks de pleuris naar kaftaquote:Op vrijdag 26 september 2008 13:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik vond kipfilet wat flauw dr in![]()
Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnenen kefta was ook -soms- lekker
Goed plan!quote:Op vrijdag 26 september 2008 20:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodemZit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
Dit is 'm...quote:Op vrijdag 26 september 2008 17:54 schreef littledrummergirl het volgende:
oeeh tofveel plezier ermee!
Lijkt mij eigenlijk gewoon een manier om het sneller te doen garen. De warmte wordt dan denk ik gelijkmatiger verdeeld.quote:Op zaterdag 27 september 2008 09:55 schreef Puckzzz het volgende:
Nice!
deksel lijkt me vrij laag tho?
Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:42 schreef MLI het volgende:
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:24 schreef Violina het volgende:
[..]
Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
Heb je de tajine met koud water en al op een warme plaat gelegd? Ik vraag me af of dat ding niet barst als ik het meteen op een gloeiende plaat leg.quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:25 schreef MLI het volgende:
Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?quote:Voor het eerste gebruik
Om te vermijden dat de aardewerken pot bij te hoge temperaturen barst, is het aan te raden om:
• de tajine voor het eerste gebruik 24 uur te weken in water. Als u de tajine niet zo vaak gebruikt, dan kunt u hem het best nog een uur laten weken voordat u begint met koken.
• de tajine voor het eerste gebruik aan de binnenkant in te smeren met zonnebloemolie (zowel de schaal als het deksel) en daarna een uur op een laag vuur voor te verwarmen. De olie zal erin trekken, waarna u uw tajine keer op keer kunt blijven gebruiken.
Water niet echt, beetje omgespoeld.quote:Op zondag 28 september 2008 11:23 schreef Sylvana het volgende:
Op de site van Dille en Kamille staat het volgende:
[..]
Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?
Ik weet eik niet zo goed waar ik het mee zou kunnen vergelijkenquote:Op zondag 28 september 2008 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Waar smaakt pompoen eigenlijk naar?Ik kan mij er echt geen voorstelling bij maken.
ik las wel ergens dat die met die motiefjes vaak niet voor gebruik zijn maar meer voor de sier, heb je gevraagd of je ermee kon koken toen je em kocht? ( weet niet precies hoe dat verhaal zit hoor,kan me niet voorstellen dat er iets mis kan gaan, de afbeelding kan hooguit loslaten door de hitte ofzo)quote:Op zondag 28 september 2008 14:24 schreef Cith het volgende:
Een grote Tajine meegenomen in de koffer van een bezoek aan Tunesie, gegaan voor de sterkste en beste kwaliteit over prijs - en natuurlijk met een mooi motiefje![]()
Nu maar eens wat uitproberen!
Nah, het maakt gewoon deel uit van het glazuur, wat om elke tajine zit (geloof ik).quote:Op zondag 28 september 2008 15:37 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
( weet niet precies hoe dat verhaal zit hoor,kan me niet voorstellen dat er iets mis kan gaan, de afbeelding kan hooguit loslaten door de hitte ofzo)
Had te maken met het lood die vaak in die verf zit, daar schijn je niet goed tegen te kunnenquote:Op zondag 28 september 2008 16:14 schreef Cith het volgende:
[..]
Nah, het maakt gewoon deel uit van het glazuur, wat om elke tajine zit (geloof ik).
verder:
[ afbeelding ]
Met een schroevendraaier de ogen eruit steken/ draaien, vervolgens het vocht eruit laten lopen en opvangen. De leeggelopen kokosnoot in de oven leggen en vervolgens alstie genoeg verwarmd is met een hamer erop slaan zodat de schil loslaat van het kokosnootvlees.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:06 schreef mascara-klodder het volgende:
Kreeg die fucking kokosnoot niet open btwDus maar even naar beneden naar de slager gelopen en die heeft het ding weten te slopen voor me
Tnx voor de tip! Ik was ookal met een hamer en schroevendraaier aan de slag gegaan, maar dus op de verkeerde manierquote:Op dinsdag 30 september 2008 14:17 schreef Deliah het volgende:
[..]
Met een schroevendraaier de ogen eruit steken/ draaien, vervolgens het vocht eruit laten lopen en opvangen. De leeggelopen kokosnoot in de oven leggen en vervolgens alstie genoeg verwarmd is met een hamer erop slaan zodat de schil loslaat van het kokosnootvlees.
Die is idd erg mooi ja. Ik heb gewoon zo'n standaard bruine, zoals op die foto is te zien.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:12 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind deze van Ikea erg mooi, iemand ervaring hiermee.
Naar ik begrijp hoort een tajine niet in de oven, deze past daar dus ook niet in, daarom ben ik nooit tot aankoop over gegaan.
Maar op het gasfornijs zal die niet misstaan.
lijkt wel of ie van gietijzer is joh! ( zal wel gelakt aardewerk zijnquote:Op woensdag 8 oktober 2008 12:12 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind deze van Ikea erg mooi, iemand ervaring hiermee.
Naar ik begrijp hoort een tajine niet in de oven, deze past daar dus ook niet in, daarom ben ik nooit tot aankoop over gegaan.
Maar op het gasfornuis zal die niet misstaan.
Het deksel is van aardewerk het onderstel is gietijzer.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:30 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
lijkt wel of ie van gietijzer is joh! ( zal wel gelakt aardewerk zijn)
Het smaakt zoetig en heeft wel wat weg van wortel. Het lijkt nog meer op zoete aardappel maar dat heb je misschien nog nooit gehad.quote:Op zondag 28 september 2008 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Waar smaakt pompoen eigenlijk naar?Ik kan mij er echt geen voorstelling bij maken.
het is denk ik vooral het idee... het schijnt een hele constructie te hebben van stoom die opstijgt naar die punt en dan koud weer naar beneden komt, maar dat gebeurd in een stoofpan eigenlijk net zo goed lijkt me.quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:59 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Het smaakt zoetig en heeft wel wat weg van wortel. Het lijkt nog meer op zoete aardappel maar dat heb je misschien nog nooit gehad.
OT: Ik vind zo'n tajine heel leuk staan en ik kook graag marokkaans, maar gebruik daarvoor altijd gewoon een stoofpan. Ik heb er eik nog geen omdat ik niet zo veel kastruimte heb in mijn keuken.
Maar ik vraag me af, heeft een tajine echt veel meerwaarde ten opzichte van een braadpan oid?
weer een zieltje gewonnenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:18 schreef zout-droppie het volgende:
Zat er vandaag nog aan te denken om eens zo ding aan te schaffen. Na het lezen van sommige recepten en het gemak ervan wil ik nu dit weekend 1 aanschaffen.
in een stoofpan koelt je water niet afquote:Op maandag 20 oktober 2008 16:45 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
het is denk ik vooral het idee... het schijnt een hele constructie te hebben van stoom die opstijgt naar die punt en dan koud weer naar beneden komt, maar dat gebeurd in een stoofpan eigenlijk net zo goed lijkt me.
Hij is gewoon erg leuk en decoratief voor op tafel en hij blijft makkelijk een half uur warm op tafel, dus das ook wel leuk
De eerdere conclusie was eigenlijk "niet", omdat je dan - net als met een stoofpan, het circuleer-principe kwijt bentquote:Op woensdag 22 oktober 2008 15:03 schreef Burdie het volgende:
Hoe werkt zo'n ding in de oven? Hetzelfde gewoon? Welke temperatuur moet je dan aanhouden?
alle kruiden zijn standaard wel in huis hier. Heb op de markt het gedroogde fruit gekocht ( het mannetje vroeg meteen of ik marokkaanse tajine ging makenquote:Tajine Royal uit Marrakech
Dit heb je nodig:
1 kilo in stukken gesneden lamsschouder;
2 middelgrote uien;
4 eetlepels zonnenbloem of slaolie;
2 kaneelstokjes;
1 dessertlepel zwarte peper;
1 dessertlepel gemberpoeder;
1 dessertlepel kaneelpoeder;
1 dessertlepel zout;
1 pakje saffraan;
3 grote glazen water.
Voor de garnering:
250 gram suiker;
100 gram ontpitte dadels;
100 gram vijgen;
100 gram pruimen;
100 gram abrikozen;
50 gram gebakken witte amandelen;
50 gram walnoten;
30 gram kaneelpoeder;
20 gram in een droge koekenpan geroosterde sesam;
1 glas oranjebloesemwater.
Bereidingswijze:
Zo maak je het:
Fruit de gehakte uien in de olie. Voeg er het vlees en de specerijen aan toe en roer alles goed door elkaar gedurende 10 minuten op een zacht vuurtje.
Voeg er de drie glazen water aan toe, leg het deksel op de pan en laat ongeveer 1 uur zachtjes koken.
Laat intussen de (gedroogde) pruimen, abrikozen en vijgen wellen in wat heet water, maak een siroop van 25 cl. water, 250 gram suiker, 30 gram kaneelpoeder en een glas oranjebloesemwater.
Laat de geweekte vruchten goed uitlekken en caramelliseer ze 10 minuten in de hete siroop.
Schep het lamsvlees als het gaar is op een mooie schaal of een tajine.
Schep er vervolgens het vruchtengarnituur overheen en begiet alles met de saus. Versier de schotel met de gebakken amandelen en walnoten en de geroosterde sesam.
Dien op met Marokkaans brood
Dr is hier iin het topic ook een fokkert die hem op het electrisch fornuis heeft gezetquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:30 schreef Burdie het volgende:
Dat zat ik inderdaad ook al te denken. Terwijl het toch overal gezegd wordt
.
Iemand een tajine kopen?.
Lekker.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:35 schreef littledrummergirl het volgende:
wij gaan vavanond eten :
[..]
alle kruiden zijn standaard wel in huis hier. Heb op de markt het gedroogde fruit gekocht ( het mannetje vroeg meteen of ik marokkaanse tajine ging maken. Straks nog ff langs te turk voor lamsvlees en als ze het hebben oranjebloesemwater, maar dat betwijfel ik.
Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.quote:
moet zeggen dat ik de stokjes ook nog niet in huis heb, dus miss doen we wel alleen wat poederquote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:08 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Lekker.
Maar 30 g kaneel lijkt mij veel te veel. Helemaal gezien je er ook nog kaneelstokjes in doet.
Kaneel gaat heel snel overheersen.
De tajine op een grote koekenpan zetten?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.
het is rozenwater gewordenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:16 schreef -Mellow- het volgende:
Oranjebloesemwater kun je trouwens bij de toko kopen en sommige turken verkopen het ook.
Maar een gietijzeren tajine kan welquote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.
De Ikea verkoopt een tajine met een metalen onderpan.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Koop er gewoon een bij de lokale Noord-Afrikaanquote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:12 schreef liquid-orange het volgende:
Oeh... klinkt allemaal erg lekker. TVP-tje.
Bij de Ikea is ie best wel duur: 50 euro.
je hebt ze niet even laten wellen?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb ontdekt dat ik ook geen fan ben van abrikozen in gedroogde vorm uit een tajine.![]()
Verder was het erg lekker.
Jawel maar ik houd sowieso niet echt van abrikozen.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:34 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
je hebt ze niet even laten wellen?ik lust ook geen gedroogd tutti frutti spul, maar onze gewelde fruitjes waren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |