abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61930281
quote:
Op maandag 15 september 2008 07:02 schreef Puckzzz het volgende:
gisteren heb ik voor het eerst spinazie gebruikt want ik kwam erachter dat ik niet veel groenten meer had dit slinkt heel snel en is vrij nattig. dus het uiteindelijke resulaat was meer een heerlijke grove soep. Maar heerlijk was die zeker:

snij kipfilet in blokjes.
doe wat olijfolie en knoflook in de bodem van de tajine en verwarm deze op een hoog vuur.
bak het vlees een beetje aan, doe er evt. nog wat peper, zout of kipkruiden bij. Gooi er een royale hoeveelheid grof gesneden ui over. ik heb zelf kruiden van de Xenos over de uien gedaan genaamd 'Smoke it' dat geeft een beetje een gerookt smaakje. Daarnaast heb ik dit aangevuld met komijnzaad en zwarte sesam.

leg een flinke laag gewassen spinazie erover en gooi hier wat zout op. Na een aantal minuten is dat geslonken en gooi je er nog een laag met een beetje zout op.

Doordat de spinazie door het wassen en van zichzelf erg vochtig is vormt er een soep in de bodem en wordt het vlees wat gekookt eerder dan gebakken. Maar dit smaakte heerlijk bij elkaar. gewoon in een soepkom en net doen of je een Chinees bent
Dit recept ga ik maken maar in plaats van spinazie pak ik wortel, prei, iets van courgette of aubergine of zo.
pi_61930326
Ik vond kipfilet wat flauw dr in

Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnen en kafta was ook -soms- lekker
pi_61935409
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik vond kipfilet wat flauw dr in

Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnen en kefta was ook -soms- lekker
anders zoekt iedereen zich straks de pleuris naar kafta
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_61936389
Even een tvp. Heb een onwijs mooie tajine van Emile Henry voor mijn verjaardag van de CUL-SC dames gekregen

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2008 17:52:39 ]
pi_61936450
oeeh tof veel plezier ermee!
pi_61940204
Eerste ervaring met tajine is niet helemaal geslaagd. Ik had hararipuree (of hoe dat spul ook mag heten) gebruikt bij de kip. Gaf een lekkere pikante smaak, maar de kip brandde er wel door aan. Volgende keer geen puree gebruiken dus . Maar de groenten waren wel heerlijk, morgen ga ik andere ingrediënten proberen, als ik tijd heb om te koken.
pi_61940336
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodem Zit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
pi_61940365
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 20:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodem Zit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
Goed plan!
  vrijdag 26 september 2008 @ 21:24:30 #89
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61941196
je moet je (de hollandse that is) standaard denkbeelden en gewoontes overboord gooien wanneer je kookt met een tajine. het ding werkt gewoon anders, het is geen oven en het is zeker geen magnetron

Ik gebruik altijd verse groenten (dus geen puree of dergelijk) en verse stukken vlees. niets voorgemarineerd en vooral niet voorgekookt.
Ik was dan ook heel blij om weer verse rode bieten, stoofpeertjes en spruitjes in het groentevak aan te treffen afgelopen week.

dat zijn normaal gesproken groenten die vrij lang moeten op staan, maar in een tajine gaat het net ietsje sneller en met het juiste vlees... Hmmmmmmmmmmmm
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61943446
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 17:54 schreef littledrummergirl het volgende:
oeeh tof veel plezier ermee!
Dit is 'm... Echt zoooo strak

Had er ook nog het kookboek van Claudia Roden bij gekregen van de Libanese, Marokkaanse en Turkse keuken.
Het kookboek heb ik al meerdere recepten uit gemaakt, maar de tajine-recepten nog niet, die zijn de komende herfst/winter aan de beurt, samen met de recepten die jullie hebben gepost die me lekker lijken

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2008 22:54:04 ]
pi_61948144
Nice!

deksel lijkt me vrij laag tho?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61950639
Misschien ook weleens leuk om er Hollandse/Franse stoofpotten in te maken!
En makkelijker, want ik begrijp dat je het vlees niet eerst aan hoeft te braden; het gaat er gewoon rauw in?
pi_61950666
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 09:55 schreef Puckzzz het volgende:
Nice!

deksel lijkt me vrij laag tho?
Lijkt mij eigenlijk gewoon een manier om het sneller te doen garen. De warmte wordt dan denk ik gelijkmatiger verdeeld.
pi_61953144
Ik heb ook een tajine
de eerste keer ermee koken was goed geslaagd. Ik had er kippenvleugeltjes in aangebraden (paar minuutjes) en laten sudderen, samen met aubergine, courgette, bosui, kikkererwten en kruiden.
Had er alleen wel te veel water in gedaan, waardoor hij bijna overkookte. De groenten laten natuurlijk ook veel vocht los.

Voor erbij had ik kruidige couscous gemaakt.

Was erg smakelijk dus hij gaat zeker vaker gebruikt worden
pi_61953269
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
pi_61956307
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 16:42 schreef MLI het volgende:
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
pi_61956336
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:24 schreef Violina het volgende:

[..]

Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
pi_61956400
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:25 schreef MLI het volgende:

Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
Heb je de tajine met koud water en al op een warme plaat gelegd? Ik vraag me af of dat ding niet barst als ik het meteen op een gloeiende plaat leg.
pi_61956443
Nee, electrische plaat was nog koud en toen heb ik 'm erop gezet. Warmt langzaam op etc.
pi_61966376
Op de site van Dille en Kamille staat het volgende:
quote:
Voor het eerste gebruik
Om te vermijden dat de aardewerken pot bij te hoge temperaturen barst, is het aan te raden om:
• de tajine voor het eerste gebruik 24 uur te weken in water. Als u de tajine niet zo vaak gebruikt, dan kunt u hem het best nog een uur laten weken voordat u begint met koken.
• de tajine voor het eerste gebruik aan de binnenkant in te smeren met zonnebloemolie (zowel de schaal als het deksel) en daarna een uur op een laag vuur voor te verwarmen. De olie zal erin trekken, waarna u uw tajine keer op keer kunt blijven gebruiken.
Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?
pi_61967155
quote:
Op zondag 28 september 2008 11:23 schreef Sylvana het volgende:
Op de site van Dille en Kamille staat het volgende:
[..]

Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?
Water niet echt, beetje omgespoeld.

Olie wel, en hij bakt ook serieus aan op de plek waar geen olie lag (had er voor de lekkere geur knoflook in gedaan )
pi_61967158
die van ons stond een half uurtje in het water daarna ff ingkookt met olijfolie, en toen meteen gebruikt

wij zijn soms een beetje ongeduldig
pi_61967163
hoeps wat lho zegt dus
pi_61967259
Pas geleden had lief lamsvlees met pruimen uit de tajine gekookt
Recept weet ik niet, maar het lamsvlees had lang (1,5 uur of zo) geprutteld met kurkuma, en nog wat kruiden. De pruimen zijn er later bij gegaan.
pi_61968177
Ohh ik ga van de week echt aan de slag met de tajine, heb van het weekend iig nog pompoen en aubergine over

Ik ga de tajine iig wel volgens de gebruiksaanwijzing 'inwerken', het ding is me iets te kostbaar om er achteloos mee om te springen
pi_61968357
Waar smaakt pompoen eigenlijk naar? Ik kan mij er echt geen voorstelling bij maken.
pi_61969429
quote:
Op zondag 28 september 2008 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Waar smaakt pompoen eigenlijk naar? Ik kan mij er echt geen voorstelling bij maken.
Ik weet eik niet zo goed waar ik het mee zou kunnen vergelijken
Heb pompoen voor het eerst op bij ColdFeet, en ik ben gisteraaf voor het voorgerecht van vanavond voor het eerst aan de slag gegaan met pompoen en heb echt een heerlijk soepje ervan weten te maken

En wat ik nog aan pompoen over heb gaat dus van de week de tajine in met ik denk een lekker stuk kip en nog wat dingetjes
  zondag 28 september 2008 @ 14:24:31 #108
227671 Cith
Of Scotland
pi_61969800
Een grote Tajine meegenomen in de koffer van een bezoek aan Tunesie, gegaan voor de sterkste en beste kwaliteit over prijs - en natuurlijk met een mooi motiefje Nu maar eens wat uitproberen!
C = X...
PM me voor 100 EUR! (en dat is serieus, probeer maar! :P )
pi_61971806
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:24 schreef Cith het volgende:
Een grote Tajine meegenomen in de koffer van een bezoek aan Tunesie, gegaan voor de sterkste en beste kwaliteit over prijs - en natuurlijk met een mooi motiefje Nu maar eens wat uitproberen!
ik las wel ergens dat die met die motiefjes vaak niet voor gebruik zijn maar meer voor de sier, heb je gevraagd of je ermee kon koken toen je em kocht? ( weet niet precies hoe dat verhaal zit hoor,kan me niet voorstellen dat er iets mis kan gaan, de afbeelding kan hooguit loslaten door de hitte ofzo)
  zondag 28 september 2008 @ 16:14:59 #110
227671 Cith
Of Scotland
pi_61972853
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:37 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]
( weet niet precies hoe dat verhaal zit hoor,kan me niet voorstellen dat er iets mis kan gaan, de afbeelding kan hooguit loslaten door de hitte ofzo)
Nah, het maakt gewoon deel uit van het glazuur, wat om elke tajine zit (geloof ik).

verder:

C = X...
PM me voor 100 EUR! (en dat is serieus, probeer maar! :P )
pi_61973574
quote:
Op zondag 28 september 2008 16:14 schreef Cith het volgende:

[..]

Nah, het maakt gewoon deel uit van het glazuur, wat om elke tajine zit (geloof ik).

verder:

[ afbeelding ]

Had te maken met het lood die vaak in die verf zit, daar schijn je niet goed tegen te kunnen
pi_61999157
Ik heb de kleine tajini van D&K gekocht

En ook meteen een kookboek voor de Tajini gekocht, "Tajini, heerlijke gerechten uit de Noord-Afrikaanse stoofpot" van Francis van Arkel.

Gebruiken jullie trouwens ook een vlamverdeler, of is dat niet nodig als je hem op een klein pitje neerzet? Anders moet ik die van de week nog ff halen.
pi_61999326
Ik heb het niet gedaan. Mn oom wel, maar die had meer het idee dat het een naverbrander was Ding is in de fik gevlogen

Maar op een laag "sauswarmhoudpit" doettie het prima
pi_61999371
Taijine vind post
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_62001222
ik zet hem gewoon op het gas. Wel langzaam op laten warmen en dan kan je later het gas wat hoger zetten.
pi_62023087
Gister voor het eerst de tajine gebruikt, was echt heerlijk!!
Kippenbout, pompoen, kokos, sinaasappel en zoete aardappel heb ik bereid met een kaneelstokje en mosterdzaadjes

Kreeg die fucking kokosnoot niet open btw Dus maar even naar beneden naar de slager gelopen en die heeft het ding weten te slopen voor me
pi_62023419
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 14:06 schreef mascara-klodder het volgende:
Kreeg die fucking kokosnoot niet open btw Dus maar even naar beneden naar de slager gelopen en die heeft het ding weten te slopen voor me
Met een schroevendraaier de ogen eruit steken/ draaien, vervolgens het vocht eruit laten lopen en opvangen. De leeggelopen kokosnoot in de oven leggen en vervolgens alstie genoeg verwarmd is met een hamer erop slaan zodat de schil loslaat van het kokosnootvlees.
pi_62023979
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 14:17 schreef Deliah het volgende:

[..]

Met een schroevendraaier de ogen eruit steken/ draaien, vervolgens het vocht eruit laten lopen en opvangen. De leeggelopen kokosnoot in de oven leggen en vervolgens alstie genoeg verwarmd is met een hamer erop slaan zodat de schil loslaat van het kokosnootvlees.
Tnx voor de tip! Ik was ookal met een hamer en schroevendraaier aan de slag gegaan, maar dus op de verkeerde manier
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:58:23 #119
22389 boku
Oppermoppermidget
pi_62145265
Ik heb laatst ook voor het eerst met de tajine gekookt en het was echt heerlijk. Ik had toen ik de tajine kocht ook meteen een kookboek gekocht met recepten en ik heb vrijdag kippenbouten met vijgen en broccoli gemaakt. Het vlees was echt zo heerlijk mals dat het van het bot afviel.

Woensdag als ik vrij ben dan ga ik lamsvlees met kaneel en groene puntpaprika's maken. Al met al een heerlijke aankoop.
“Do nothing which is of no use.” - Miyamoto Musashi
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:31:21 #120
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62147046
Ik heb nog stoofpeertjes liggen. ik denk dat ik maar wat gekruide gehaktballetjes ga maken met peertjes en knolselderij
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:58:04 #121
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_62148871
hmm lijkt me lekker fruit erin! wij hadden laatst lamsvlees met stukjes sinaasappel, maar daar kwam niet echt een speciale smaak vanaf jammer genoeg..

misschien gooi ik em wel gewoon een keer helemaal vol met fruit, lekker als warm toetje ofzo, appeltjes, peer, sinaasappel, miss vijgen ofzo klinkt wel lekker!
  zondag 5 oktober 2008 @ 21:25:22 #122
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62157791
Whoa het was heerlijk!

Tajine heeft iets meer dan een uurtje staan pruttelen. Ik had de kleine gebruikt van de Xenos en die heeft toch wel een iets dunere bodem. Dus de peertjes begonnen een beetje aan tebraden. klein beetje water erbij gedaan en het probleem was opgelost. Ik heb de balletjes apart gebakken want die worden een beetje sompig in de tajine vind ik.

Ik heb een beetje amandelolie op de bodem gedaan, peertjes erover verdelen, anijspoeder, kaneel en karwij erover. FF husselen. worteltjes erover verdeeld en blokjes knolselderij. JUM!

en nu heb ik teveel gegeten want ik ben op dieet maar dit is op zich zo weinig in calorieen dat het wel een keertje mag.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:12:59 #123
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_62228635

Ik vind deze van Ikea erg mooi, iemand ervaring hiermee.

Naar ik begrijp hoort een tajine niet in de oven, deze past daar dus ook niet in, daarom ben ik nooit tot aankoop over gegaan.
Maar op het gasfornuis zal die niet misstaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Curiosity op 08-10-2008 19:56:10 ]
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:35:08 #124
139677 Curiosity
pi_62229237

Hoeveel wil je er hebben
pi_62229281
doe mij die derde van links!
pi_62240765
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:12 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]

Naar ik begrijp hoort een tajine niet in de oven, deze past daar dus ook niet in, daarom ben ik nooit tot aankoop over gegaan.
Maar op het gasfornijs zal die niet misstaan.
Die is idd erg mooi ja. Ik heb gewoon zo'n standaard bruine, zoals op die foto is te zien.
pi_62254343
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:12 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]

Maar op het gasfornuis zal die niet misstaan.
lijkt wel of ie van gietijzer is joh! ( zal wel gelakt aardewerk zijn )
pi_62266754

Kijk, hierop zijn de stoofjes te zien voor onder de tagine!
Op de voorgrond links, die ongeglazuurde dingen. Die brede, links, zijn voor houtskool, die kleinere in het midden zijn voor om een gasfles-met-brandkop.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62509519
tvp
  zondag 19 oktober 2008 @ 19:40:14 #130
139677 Curiosity
pi_62510461
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:30 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

lijkt wel of ie van gietijzer is joh! ( zal wel gelakt aardewerk zijn )
Het deksel is van aardewerk het onderstel is gietijzer.
  maandag 20 oktober 2008 @ 15:59:13 #131
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62530740
quote:
Op zondag 28 september 2008 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het smaakt zoetig en heeft wel wat weg van wortel. Het lijkt nog meer op zoete aardappel maar dat heb je misschien nog nooit gehad.

OT: Ik vind zo'n tajine heel leuk staan en ik kook graag marokkaans, maar gebruik daarvoor altijd gewoon een stoofpan. Ik heb er eik nog geen omdat ik niet zo veel kastruimte heb in mijn keuken.
Maar ik vraag me af, heeft een tajine echt veel meerwaarde ten opzichte van een braadpan oid?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62532002
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 15:59 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Het smaakt zoetig en heeft wel wat weg van wortel. Het lijkt nog meer op zoete aardappel maar dat heb je misschien nog nooit gehad.

OT: Ik vind zo'n tajine heel leuk staan en ik kook graag marokkaans, maar gebruik daarvoor altijd gewoon een stoofpan. Ik heb er eik nog geen omdat ik niet zo veel kastruimte heb in mijn keuken.
Maar ik vraag me af, heeft een tajine echt veel meerwaarde ten opzichte van een braadpan oid?
het is denk ik vooral het idee... het schijnt een hele constructie te hebben van stoom die opstijgt naar die punt en dan koud weer naar beneden komt, maar dat gebeurd in een stoofpan eigenlijk net zo goed lijkt me.

Hij is gewoon erg leuk en decoratief voor op tafel en hij blijft makkelijk een half uur warm op tafel, dus das ook wel leuk
pi_62536944
In de meeste stoofpannen werkt de condensatie wel minder.

Verder trekt in een gebruikte tajine een eigen smaak, wat je in een stoofpan niet hebt. Of dit een voor- of nadeel is laat ik in het midden .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62580409
Zat er vandaag nog aan te denken om eens zo ding aan te schaffen. Na het lezen van sommige recepten en het gemak ervan wil ik nu dit weekend 1 aanschaffen.
pi_62581017
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 13:18 schreef zout-droppie het volgende:
Zat er vandaag nog aan te denken om eens zo ding aan te schaffen. Na het lezen van sommige recepten en het gemak ervan wil ik nu dit weekend 1 aanschaffen.
weer een zieltje gewonnen go tajine!!
pi_62581129
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:45 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

het is denk ik vooral het idee... het schijnt een hele constructie te hebben van stoom die opstijgt naar die punt en dan koud weer naar beneden komt, maar dat gebeurd in een stoofpan eigenlijk net zo goed lijkt me.

Hij is gewoon erg leuk en decoratief voor op tafel en hij blijft makkelijk een half uur warm op tafel, dus das ook wel leuk
in een stoofpan koelt je water niet af
  woensdag 22 oktober 2008 @ 15:03:03 #137
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_62583408
Hoe werkt zo'n ding in de oven? Hetzelfde gewoon? Welke temperatuur moet je dan aanhouden?
KuikenGuppy
pi_62584786
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 15:03 schreef Burdie het volgende:
Hoe werkt zo'n ding in de oven? Hetzelfde gewoon? Welke temperatuur moet je dan aanhouden?
De eerdere conclusie was eigenlijk "niet", omdat je dan - net als met een stoofpan, het circuleer-principe kwijt bent
  woensdag 22 oktober 2008 @ 16:30:08 #139
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_62586065
Dat zat ik inderdaad ook al te denken . Terwijl het toch overal gezegd wordt .

Iemand een tajine kopen? .
KuikenGuppy
pi_62586202
wij gaan vavanond eten :
quote:
Tajine Royal uit Marrakech

Dit heb je nodig:
1 kilo in stukken gesneden lamsschouder;
2 middelgrote uien;
4 eetlepels zonnenbloem of slaolie;
2 kaneelstokjes;
1 dessertlepel zwarte peper;
1 dessertlepel gemberpoeder;
1 dessertlepel kaneelpoeder;
1 dessertlepel zout;
1 pakje saffraan;
3 grote glazen water.

Voor de garnering:
250 gram suiker;
100 gram ontpitte dadels;
100 gram vijgen;
100 gram pruimen;
100 gram abrikozen;
50 gram gebakken witte amandelen;
50 gram walnoten;
30 gram kaneelpoeder;
20 gram in een droge koekenpan geroosterde sesam;
1 glas oranjebloesemwater.

Bereidingswijze:

Zo maak je het:

Fruit de gehakte uien in de olie. Voeg er het vlees en de specerijen aan toe en roer alles goed door elkaar gedurende 10 minuten op een zacht vuurtje.
Voeg er de drie glazen water aan toe, leg het deksel op de pan en laat ongeveer 1 uur zachtjes koken.
Laat intussen de (gedroogde) pruimen, abrikozen en vijgen wellen in wat heet water, maak een siroop van 25 cl. water, 250 gram suiker, 30 gram kaneelpoeder en een glas oranjebloesemwater.
Laat de geweekte vruchten goed uitlekken en caramelliseer ze 10 minuten in de hete siroop.

Schep het lamsvlees als het gaar is op een mooie schaal of een tajine.
Schep er vervolgens het vruchtengarnituur overheen en begiet alles met de saus. Versier de schotel met de gebakken amandelen en walnoten en de geroosterde sesam.
Dien op met Marokkaans brood
alle kruiden zijn standaard wel in huis hier. Heb op de markt het gedroogde fruit gekocht ( het mannetje vroeg meteen of ik marokkaanse tajine ging maken . Straks nog ff langs te turk voor lamsvlees en als ze het hebben oranjebloesemwater, maar dat betwijfel ik.
pi_62586402
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:30 schreef Burdie het volgende:
Dat zat ik inderdaad ook al te denken . Terwijl het toch overal gezegd wordt .

Iemand een tajine kopen? .
Dr is hier iin het topic ook een fokkert die hem op het electrisch fornuis heeft gezet

Gewoon op een lage stand...
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:00:21 #142
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_62588586
Wij hebben inductie, daar kan 'ie niet op .
KuikenGuppy
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:07:41 #143
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62588746
waarom zou dat niet kunnen?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:08:42 #144
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62588765
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:35 schreef littledrummergirl het volgende:
wij gaan vavanond eten :
[..]

alle kruiden zijn standaard wel in huis hier. Heb op de markt het gedroogde fruit gekocht ( het mannetje vroeg meteen of ik marokkaanse tajine ging maken . Straks nog ff langs te turk voor lamsvlees en als ze het hebben oranjebloesemwater, maar dat betwijfel ik.
Lekker.
Maar 30 g kaneel lijkt mij veel te veel. Helemaal gezien je er ook nog kaneelstokjes in doet.
Kaneel gaat heel snel overheersen.
pi_62588854
Oeh... klinkt allemaal erg lekker. TVP-tje.
Bij de Ikea is ie best wel duur: 50 euro.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:13:41 #146
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_62588880
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:07 schreef -Mellow- het volgende:
waarom zou dat niet kunnen?
Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.
KuikenGuppy
pi_62588897
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:08 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Lekker.
Maar 30 g kaneel lijkt mij veel te veel. Helemaal gezien je er ook nog kaneelstokjes in doet.
Kaneel gaat heel snel overheersen.
moet zeggen dat ik de stokjes ook nog niet in huis heb, dus miss doen we wel alleen wat poeder meer op gevoel dus
  woensdag 22 oktober 2008 @ 18:16:28 #148
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62588946
Oranjebloesemwater kun je trouwens bij de toko kopen en sommige turken verkopen het ook.
pi_62589431
tvp
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_62590455
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:13 schreef Burdie het volgende:

[..]

Omdat inductie werkt met magnetische velden, en dat wat niet magnetisch is (lees: de tajine, want van aardewerk) wordt niet warm.
De tajine op een grote koekenpan zetten?
pi_62590457
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:16 schreef -Mellow- het volgende:
Oranjebloesemwater kun je trouwens bij de toko kopen en sommige turken verkopen het ook.
het is rozenwater geworden werkt vast ook wel en is vast ook zoetig
  woensdag 22 oktober 2008 @ 19:22:27 #152
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62590654
smaakt alleen wel heel anders
  woensdag 22 oktober 2008 @ 19:26:53 #153
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62590811
quote:

[..]

Maar een gietijzeren tajine kan wel
pi_62591029
quote:

[..]

De Ikea verkoopt een tajine met een metalen onderpan.

Vanavond in de tajine:
600 gr. borstlap in stukken
4 tomaten
een gele paprika
1 blikje uitgelekte kikkererwten
1 dikke ui
3 tenen knoflook
250 gr. gedroogde abrikozen
klein stukje rode peper
bloem
bouillon

kruiden: gemalen korianderzaad, gemalen komijn, kaneel, kruizemunt, pittig paprikapoeder en vast nog wel iets wat ik nu niet meer weet.

Vlees in een schaal doen, flink kruiden, omscheppen en aanbraden in olijfolie, peper, ui en knof even meebakken, lepeltje bloem erbij en goed omscheppen, tomaat en paprika in stukken erbij en de bouillon erbij tot alles net onder staat. Pruttel, pruttel, pruttel, abrikozen erbij, pruttel, kikkererwten erbij een nog heel even pruttel en dan klaar.
En dat gaan we eten met couscous.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62591340
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:12 schreef liquid-orange het volgende:
Oeh... klinkt allemaal erg lekker. TVP-tje.
Bij de Ikea is ie best wel duur: 50 euro.
Koop er gewoon een bij de lokale Noord-Afrikaan .
pi_62592716
Ons recept (zoete met gedroogde vruchten) was gruwelijk lekker, maar geen typisch tajine-recept (hoewel het wel typisch Marokkaans is ).
pi_62593542
het was inderdaad super lekker! het lamsvlees was lekker neutraal van smaak en werd wat zoetig ( niet te) door het siroopsausje. En het fruit erop, de abrikoosjes en dadels
pi_62597581
Ik heb ontdekt dat ik ook geen fan ben van abrikozen in gedroogde vorm uit een tajine.
Verder was het erg lekker.
pi_62597738
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:29 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb ontdekt dat ik ook geen fan ben van abrikozen in gedroogde vorm uit een tajine.
Verder was het erg lekker.
je hebt ze niet even laten wellen? ik lust ook geen gedroogd tutti frutti spul, maar onze gewelde fruitjes waren
pi_62599310
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 22:34 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

je hebt ze niet even laten wellen? ik lust ook geen gedroogd tutti frutti spul, maar onze gewelde fruitjes waren
Jawel maar ik houd sowieso niet echt van abrikozen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')