abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61861178
Ik heb vanmiddag even bij de Xenos gekeken, maar hier hebben ze hem niet

Dus maar even kijken of ze hem bij Dille en Kamille wel hebben
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:02:09 #77
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61862559
quote:
Op zondag 21 september 2008 23:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]
Nog een 2e foto van onze eerste poging, met scholfilets... even stiekem ruiken

[ afbeelding ]
Lamsvlees
ik zou het vlees onderin leggen en dan de groenten er overheen. als je het vlees onderin op ene laagje olijfolie en kruiden legt, kan je de groenten eroverheen leggen en andere kruiden op doen. zo doe ik het tenminste
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61884764
Bij D&K hebben ze hier wel een tajini, en nog heeeeeeeeel veel andere leuke spulletjes

Waarom ben ik pas in januari jarig?

Op de site van D&K staat ook erg handige info over het gebruik ervan enzo
pi_61898406
Hmmmmm...zo'n ding moet ik ook eens regelen Ziet er allemaal errug lekker uit
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_61929258
Ik heb er ook 1!! Vanavond uittesten .
pi_61930281
quote:
Op maandag 15 september 2008 07:02 schreef Puckzzz het volgende:
gisteren heb ik voor het eerst spinazie gebruikt want ik kwam erachter dat ik niet veel groenten meer had dit slinkt heel snel en is vrij nattig. dus het uiteindelijke resulaat was meer een heerlijke grove soep. Maar heerlijk was die zeker:

snij kipfilet in blokjes.
doe wat olijfolie en knoflook in de bodem van de tajine en verwarm deze op een hoog vuur.
bak het vlees een beetje aan, doe er evt. nog wat peper, zout of kipkruiden bij. Gooi er een royale hoeveelheid grof gesneden ui over. ik heb zelf kruiden van de Xenos over de uien gedaan genaamd 'Smoke it' dat geeft een beetje een gerookt smaakje. Daarnaast heb ik dit aangevuld met komijnzaad en zwarte sesam.

leg een flinke laag gewassen spinazie erover en gooi hier wat zout op. Na een aantal minuten is dat geslonken en gooi je er nog een laag met een beetje zout op.

Doordat de spinazie door het wassen en van zichzelf erg vochtig is vormt er een soep in de bodem en wordt het vlees wat gekookt eerder dan gebakken. Maar dit smaakte heerlijk bij elkaar. gewoon in een soepkom en net doen of je een Chinees bent
Dit recept ga ik maken maar in plaats van spinazie pak ik wortel, prei, iets van courgette of aubergine of zo.
pi_61930326
Ik vond kipfilet wat flauw dr in

Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnen en kafta was ook -soms- lekker
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_61935409
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik vond kipfilet wat flauw dr in

Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnen en kefta was ook -soms- lekker
anders zoekt iedereen zich straks de pleuris naar kafta
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_61936389
Even een tvp. Heb een onwijs mooie tajine van Emile Henry voor mijn verjaardag van de CUL-SC dames gekregen

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2008 17:52:39 ]
pi_61936450
oeeh tof veel plezier ermee!
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_61940204
Eerste ervaring met tajine is niet helemaal geslaagd. Ik had hararipuree (of hoe dat spul ook mag heten) gebruikt bij de kip. Gaf een lekkere pikante smaak, maar de kip brandde er wel door aan. Volgende keer geen puree gebruiken dus . Maar de groenten waren wel heerlijk, morgen ga ik andere ingrediënten proberen, als ik tijd heb om te koken.
pi_61940336
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodem Zit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_61940365
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 20:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodem Zit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
Goed plan!
  vrijdag 26 september 2008 @ 21:24:30 #89
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61941196
je moet je (de hollandse that is) standaard denkbeelden en gewoontes overboord gooien wanneer je kookt met een tajine. het ding werkt gewoon anders, het is geen oven en het is zeker geen magnetron

Ik gebruik altijd verse groenten (dus geen puree of dergelijk) en verse stukken vlees. niets voorgemarineerd en vooral niet voorgekookt.
Ik was dan ook heel blij om weer verse rode bieten, stoofpeertjes en spruitjes in het groentevak aan te treffen afgelopen week.

dat zijn normaal gesproken groenten die vrij lang moeten op staan, maar in een tajine gaat het net ietsje sneller en met het juiste vlees... Hmmmmmmmmmmmm
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61943446
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 17:54 schreef littledrummergirl het volgende:
oeeh tof veel plezier ermee!
Dit is 'm... Echt zoooo strak

Had er ook nog het kookboek van Claudia Roden bij gekregen van de Libanese, Marokkaanse en Turkse keuken.
Het kookboek heb ik al meerdere recepten uit gemaakt, maar de tajine-recepten nog niet, die zijn de komende herfst/winter aan de beurt, samen met de recepten die jullie hebben gepost die me lekker lijken

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2008 22:54:04 ]
pi_61948144
Nice!

deksel lijkt me vrij laag tho?
pi_61950639
Misschien ook weleens leuk om er Hollandse/Franse stoofpotten in te maken!
En makkelijker, want ik begrijp dat je het vlees niet eerst aan hoeft te braden; het gaat er gewoon rauw in?
pi_61950666
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 09:55 schreef Puckzzz het volgende:
Nice!

deksel lijkt me vrij laag tho?
Lijkt mij eigenlijk gewoon een manier om het sneller te doen garen. De warmte wordt dan denk ik gelijkmatiger verdeeld.
pi_61953144
Ik heb ook een tajine
de eerste keer ermee koken was goed geslaagd. Ik had er kippenvleugeltjes in aangebraden (paar minuutjes) en laten sudderen, samen met aubergine, courgette, bosui, kikkererwten en kruiden.
Had er alleen wel te veel water in gedaan, waardoor hij bijna overkookte. De groenten laten natuurlijk ook veel vocht los.

Voor erbij had ik kruidige couscous gemaakt.

Was erg smakelijk dus hij gaat zeker vaker gebruikt worden
pi_61953269
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
pi_61956307
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 16:42 schreef MLI het volgende:
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
pi_61956336
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:24 schreef Violina het volgende:

[..]

Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
pi_61956400
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:25 schreef MLI het volgende:

Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
Heb je de tajine met koud water en al op een warme plaat gelegd? Ik vraag me af of dat ding niet barst als ik het meteen op een gloeiende plaat leg.
pi_61956443
Nee, electrische plaat was nog koud en toen heb ik 'm erop gezet. Warmt langzaam op etc.
pi_61966376
Op de site van Dille en Kamille staat het volgende:
quote:
Voor het eerste gebruik
Om te vermijden dat de aardewerken pot bij te hoge temperaturen barst, is het aan te raden om:
• de tajine voor het eerste gebruik 24 uur te weken in water. Als u de tajine niet zo vaak gebruikt, dan kunt u hem het best nog een uur laten weken voordat u begint met koken.
• de tajine voor het eerste gebruik aan de binnenkant in te smeren met zonnebloemolie (zowel de schaal als het deksel) en daarna een uur op een laag vuur voor te verwarmen. De olie zal erin trekken, waarna u uw tajine keer op keer kunt blijven gebruiken.
Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')