Zou een fors theebrandertje werken, voor de gasloze mensen? Een Tajine heeft maar heel weinig gas nodig..quote:Op woensdag 17 september 2008 19:51 schreef sigme het volgende:
Over tajine in de oven en/of bereiding van stoofpot in een gietijzeren pan: het idee achter die tuut is dat het vocht daar condenseert en weer terug druipt op de te bereiden spijzen. In de oven werkt dat niet (want daar is de bovenkant ook heet) en in een pan werkt het ook niet.
Natuurlijk kunnen desondanks met de tajine in de oven heerlijke schotels bereid worden, en ook in een pan.
Geen idee, levert dat wel echte hitte? Voor gaslozen kan een barbeque ook uitkomst bieden - een tajine hoort eigenlijk op houtskoolquote:Op woensdag 17 september 2008 21:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Zou een fors theebrandertje werken, voor de gasloze mensen? Een Tajine heeft maar heel weinig gas nodig..
Wat denk ik wel werkt is de hele schaal zonder de bovenkant incl vulling in de oven doen, verhitten tot 110 graden, eruit halen, deksel dr op zetten, en dan een half uur laten napruttelen.quote:Op woensdag 17 september 2008 21:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Geen idee, levert dat wel echte hitte? Voor gaslozen kan een barbeque ook uitkomst bieden - een tajine hoort eigenlijk op houtskool.
deze zijn maar tien euroquote:Op donderdag 18 september 2008 12:27 schreef Sylvana het volgende:
Dat ziet er echt supergoed uit zeg! Maar ik heb de afgelopen tijd al zoveel aan kookspullen uitgegeven ( vooral voor bento's), dat ik voorlopig maar even niks meer van mezelf mag kopen op kookgebied.
Thnx, en het is toch weer 10 euro ;-) Ik ben de afgelopen week al 3 keer bij de Xenos geweest, en als het elke keer 10 euro is, is het uiteindelijk toch heel veel geldquote:Op donderdag 18 september 2008 13:21 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
deze zijn maar tien euro![]()
( zal al je bento spul trouwens voorbijkomen, ziet er leuk uit allemaal! )
das ook wel weer zoquote:Op donderdag 18 september 2008 13:27 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Thnx, en het is toch weer 10 euro ;-) Ik ben de afgelopen week al 3 keer bij de Xenos geweest, en als het elke keer 10 euro is, is het uiteindelijk toch heel veel geld
Voor die Bento bijvoorbeeld ook, totaal toch voor bijna 100 euro aan spullen/bento's zelf enzo gekocht
Dus voorlopig toch maar ff een beetje zuinig aan doen
Hmm, das wel een goeie, 1 oktober zijn vriendjelief en ik 1,5 jaar samen, kan dat dan wel vragen jaquote:Op donderdag 18 september 2008 13:32 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
das ook wel weer zomiss heb je binnenkort wel iets te vieren? relatie-verjaardag, gewone verjaardag, verjaardag van de kat?
gewoon aan vriendjelief vragen ofzo
zo das geregeldquote:Op donderdag 18 september 2008 13:35 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Hmm, das wel een goeie, 1 oktober zijn vriendjelief en ik 1,5 jaar samen, kan dat dan wel vragen ja
quote:Op donderdag 18 september 2008 13:50 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
zo das geregeld
namens het tajinepromotieteam bedankt![]()
15 euro is die, wij hebben 'm zaterdag gehaaldquote:Op maandag 22 september 2008 00:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Die van de Dille en kamille is trouwens helemaal niet veel duurder, de goedkopere variant (nog 17 euro) zelfs heel klein.
Wel is de duurdere variant 2x zo diep. Maar de diameter is gelijk ...(duurdere was iets van 28 ofzo..)
Bij de D&K in Amersfoort?quote:Op maandag 22 september 2008 09:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
15 euro is die, wij hebben 'm zaterdag gehaald.
Past prima in onze oven.
Nu nog iets lekkers verzinnen om erin te maken.
ik zou het vlees onderin leggen en dan de groenten er overheen. als je het vlees onderin op ene laagje olijfolie en kruiden legt, kan je de groenten eroverheen leggen en andere kruiden op doen. zo doe ik het tenminstequote:Op zondag 21 september 2008 23:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]
Nog een 2e foto van onze eerste poging, met scholfilets... even stiekem ruiken![]()
[ afbeelding ]
Lamsvlees
Dit recept ga ik maken maar in plaats van spinazie pak ik wortel, prei, iets van courgette of aubergine of zo.quote:Op maandag 15 september 2008 07:02 schreef Puckzzz het volgende:
gisteren heb ik voor het eerst spinazie gebruikt want ik kwam erachter dat ik niet veel groenten meer haddit slinkt heel snel en is vrij nattig. dus het uiteindelijke resulaat was meer een heerlijke grove soep. Maar heerlijk was die zeker:
snij kipfilet in blokjes.
doe wat olijfolie en knoflook in de bodem van de tajine en verwarm deze op een hoog vuur.
bak het vlees een beetje aan, doe er evt. nog wat peper, zout of kipkruiden bij. Gooi er een royale hoeveelheid grof gesneden ui over. ik heb zelf kruiden van de Xenos over de uien gedaan genaamd 'Smoke it' dat geeft een beetje een gerookt smaakje. Daarnaast heb ik dit aangevuld met komijnzaad en zwarte sesam.
leg een flinke laag gewassen spinazie erover en gooi hier wat zout op. Na een aantal minuten is dat geslonken en gooi je er nog een laag met een beetje zout op.
Doordat de spinazie door het wassen en van zichzelf erg vochtig is vormt er een soep in de bodem en wordt het vlees wat gekookt eerder dan gebakken. Maar dit smaakte heerlijk bij elkaar. gewoon in een soepkom en net doen of je een Chinees bent
anders zoekt iedereen zich straks de pleuris naar kaftaquote:Op vrijdag 26 september 2008 13:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik vond kipfilet wat flauw dr in![]()
Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnenen kefta was ook -soms- lekker
Goed plan!quote:Op vrijdag 26 september 2008 20:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodemZit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
Dit is 'm...quote:Op vrijdag 26 september 2008 17:54 schreef littledrummergirl het volgende:
oeeh tofveel plezier ermee!
Lijkt mij eigenlijk gewoon een manier om het sneller te doen garen. De warmte wordt dan denk ik gelijkmatiger verdeeld.quote:Op zaterdag 27 september 2008 09:55 schreef Puckzzz het volgende:
Nice!
deksel lijkt me vrij laag tho?
Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:42 schreef MLI het volgende:
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:24 schreef Violina het volgende:
[..]
Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
Heb je de tajine met koud water en al op een warme plaat gelegd? Ik vraag me af of dat ding niet barst als ik het meteen op een gloeiende plaat leg.quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:25 schreef MLI het volgende:
Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?quote:Voor het eerste gebruik
Om te vermijden dat de aardewerken pot bij te hoge temperaturen barst, is het aan te raden om:
• de tajine voor het eerste gebruik 24 uur te weken in water. Als u de tajine niet zo vaak gebruikt, dan kunt u hem het best nog een uur laten weken voordat u begint met koken.
• de tajine voor het eerste gebruik aan de binnenkant in te smeren met zonnebloemolie (zowel de schaal als het deksel) en daarna een uur op een laag vuur voor te verwarmen. De olie zal erin trekken, waarna u uw tajine keer op keer kunt blijven gebruiken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |