abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61710551
En anders kiep je'm in de oven.
pi_61710667
zo een goedkopere ga ik zeker eens uit proberen.
pi_61710707
Over tajine in de oven en/of bereiding van stoofpot in een gietijzeren pan: het idee achter die tuut is dat het vocht daar condenseert en weer terug druipt op de te bereiden spijzen. In de oven werkt dat niet (want daar is de bovenkant ook heet) en in een pan werkt het ook niet.
Natuurlijk kunnen desondanks met de tajine in de oven heerlijke schotels bereid worden, en ook in een pan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61713661
quote:
Op woensdag 17 september 2008 19:51 schreef sigme het volgende:
Over tajine in de oven en/of bereiding van stoofpot in een gietijzeren pan: het idee achter die tuut is dat het vocht daar condenseert en weer terug druipt op de te bereiden spijzen. In de oven werkt dat niet (want daar is de bovenkant ook heet) en in een pan werkt het ook niet.
Natuurlijk kunnen desondanks met de tajine in de oven heerlijke schotels bereid worden, en ook in een pan.
Zou een fors theebrandertje werken, voor de gasloze mensen? Een Tajine heeft maar heel weinig gas nodig..
pi_61713876
quote:
Op woensdag 17 september 2008 21:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Zou een fors theebrandertje werken, voor de gasloze mensen? Een Tajine heeft maar heel weinig gas nodig..
Geen idee, levert dat wel echte hitte? Voor gaslozen kan een barbeque ook uitkomst bieden - een tajine hoort eigenlijk op houtskool .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61718621
quote:
Op woensdag 17 september 2008 21:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Geen idee, levert dat wel echte hitte? Voor gaslozen kan een barbeque ook uitkomst bieden - een tajine hoort eigenlijk op houtskool .
Wat denk ik wel werkt is de hele schaal zonder de bovenkant incl vulling in de oven doen, verhitten tot 110 graden, eruit halen, deksel dr op zetten, en dan een half uur laten napruttelen.

Ding blijft een eeuwigheid warm, dus kan dan nog lekker zn stoomtruc doen
  donderdag 18 september 2008 @ 00:09:37 #57
22389 boku
Oppermoppermidget
pi_61720529
Het eten ziet er echt heerlijk uit, ik krijg er gelijk honger van. Toch maar eens kijken of ik ook zo'n tajine aan kan schaffen.

(verkapte tajine-vind-plek)
“Do nothing which is of no use.” - Miyamoto Musashi
pi_61728400
Dat ziet er echt supergoed uit zeg! Maar ik heb de afgelopen tijd al zoveel aan kookspullen uitgegeven ( vooral voor bento's), dat ik voorlopig maar even niks meer van mezelf mag kopen op kookgebied.
pi_61728696
OK, ik ga er 1 kopen en ik probeer het gewoon op mijn electrische plaat.
pi_61729664
quote:
Op donderdag 18 september 2008 12:27 schreef Sylvana het volgende:
Dat ziet er echt supergoed uit zeg! Maar ik heb de afgelopen tijd al zoveel aan kookspullen uitgegeven ( vooral voor bento's), dat ik voorlopig maar even niks meer van mezelf mag kopen op kookgebied.
deze zijn maar tien euro
( zal al je bento spul trouwens voorbijkomen, ziet er leuk uit allemaal! )
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_61729824
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:21 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

deze zijn maar tien euro
( zal al je bento spul trouwens voorbijkomen, ziet er leuk uit allemaal! )
Thnx, en het is toch weer 10 euro ;-) Ik ben de afgelopen week al 3 keer bij de Xenos geweest, en als het elke keer 10 euro is, is het uiteindelijk toch heel veel geld

Voor die Bento bijvoorbeeld ook, totaal toch voor bijna 100 euro aan spullen/bento's zelf enzo gekocht

Dus voorlopig toch maar ff een beetje zuinig aan doen
pi_61729943
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:27 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Thnx, en het is toch weer 10 euro ;-) Ik ben de afgelopen week al 3 keer bij de Xenos geweest, en als het elke keer 10 euro is, is het uiteindelijk toch heel veel geld

Voor die Bento bijvoorbeeld ook, totaal toch voor bijna 100 euro aan spullen/bento's zelf enzo gekocht

Dus voorlopig toch maar ff een beetje zuinig aan doen
das ook wel weer zo miss heb je binnenkort wel iets te vieren? relatie-verjaardag, gewone verjaardag, verjaardag van de kat? gewoon aan vriendjelief vragen ofzo
pi_61730019
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:32 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

das ook wel weer zo miss heb je binnenkort wel iets te vieren? relatie-verjaardag, gewone verjaardag, verjaardag van de kat? gewoon aan vriendjelief vragen ofzo
Hmm, das wel een goeie, 1 oktober zijn vriendjelief en ik 1,5 jaar samen, kan dat dan wel vragen ja
pi_61730393
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:35 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Hmm, das wel een goeie, 1 oktober zijn vriendjelief en ik 1,5 jaar samen, kan dat dan wel vragen ja
zo das geregeld

namens het tajinepromotieteam bedankt
pi_61739877
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:50 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

zo das geregeld

namens het tajinepromotieteam bedankt
Go Tajine

Go Tajine

Go Tajine
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61814373

Nog een 2e foto van onze eerste poging, met scholfilets... even stiekem ruiken

Lamsvlees
pi_61814678
wat een briljant ding, die wil ik ook !
underground forever baby
pi_61814880
Die van de Dille en kamille is trouwens helemaal niet veel duurder, de goedkopere variant (nog 17 euro ) zelfs heel klein.

Wel is de duurdere variant 2x zo diep. Maar de diameter is gelijk ... (duurdere was iets van 28 ofzo..)
  maandag 22 september 2008 @ 09:08:51 #69
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61817971
quote:
Op maandag 22 september 2008 00:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Die van de Dille en kamille is trouwens helemaal niet veel duurder, de goedkopere variant (nog 17 euro ) zelfs heel klein.

Wel is de duurdere variant 2x zo diep. Maar de diameter is gelijk ... (duurdere was iets van 28 ofzo..)
15 euro is die, wij hebben 'm zaterdag gehaald .
Past prima in onze oven .

Nu nog iets lekkers verzinnen om erin te maken .
KuikenGuppy
pi_61818062
quote:
Op maandag 22 september 2008 09:08 schreef Burdie het volgende:

[..]

15 euro is die, wij hebben 'm zaterdag gehaald .
Past prima in onze oven .

Nu nog iets lekkers verzinnen om erin te maken .
Bij de D&K in Amersfoort?

Ik heb het idee dat de kleinere D&K in Rotterdam zn formaat compenseert met de prijzen Die in Amersfoort is sowieso dé Dille en Kamille winkel
  maandag 22 september 2008 @ 09:19:26 #71
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61818126
Nee, we waren toevallig in Zwolle bij de D&K .
KuikenGuppy
pi_61818159
Ah das ook een miniwinkeltje Die hebben mn vriendin en ik ooit gevonden door tegen de stroom kinderen met D&K ballonnen in te lopen

je achtervolgt ons toch niet he? Dat je over 3 jaar ineens in Rotterdam beland
  maandag 22 september 2008 @ 09:29:13 #73
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61818283
Achtervolgen? Stalken bedoel je .
KuikenGuppy
pi_61818391
Jij bent toch die gene die vrijwel in de achtertuin van mn ouderlijk huis is gaan wonen?
  maandag 22 september 2008 @ 09:36:23 #75
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_61818429
maar we zijn een beetje offtopic hier .
KuikenGuppy
pi_61861178
Ik heb vanmiddag even bij de Xenos gekeken, maar hier hebben ze hem niet

Dus maar even kijken of ze hem bij Dille en Kamille wel hebben
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:02:09 #77
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61862559
quote:
Op zondag 21 september 2008 23:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]
Nog een 2e foto van onze eerste poging, met scholfilets... even stiekem ruiken

[ afbeelding ]
Lamsvlees
ik zou het vlees onderin leggen en dan de groenten er overheen. als je het vlees onderin op ene laagje olijfolie en kruiden legt, kan je de groenten eroverheen leggen en andere kruiden op doen. zo doe ik het tenminste
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_61884764
Bij D&K hebben ze hier wel een tajini, en nog heeeeeeeeel veel andere leuke spulletjes

Waarom ben ik pas in januari jarig?

Op de site van D&K staat ook erg handige info over het gebruik ervan enzo
pi_61898406
Hmmmmm...zo'n ding moet ik ook eens regelen Ziet er allemaal errug lekker uit
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_61929258
Ik heb er ook 1!! Vanavond uittesten .
pi_61930281
quote:
Op maandag 15 september 2008 07:02 schreef Puckzzz het volgende:
gisteren heb ik voor het eerst spinazie gebruikt want ik kwam erachter dat ik niet veel groenten meer had dit slinkt heel snel en is vrij nattig. dus het uiteindelijke resulaat was meer een heerlijke grove soep. Maar heerlijk was die zeker:

snij kipfilet in blokjes.
doe wat olijfolie en knoflook in de bodem van de tajine en verwarm deze op een hoog vuur.
bak het vlees een beetje aan, doe er evt. nog wat peper, zout of kipkruiden bij. Gooi er een royale hoeveelheid grof gesneden ui over. ik heb zelf kruiden van de Xenos over de uien gedaan genaamd 'Smoke it' dat geeft een beetje een gerookt smaakje. Daarnaast heb ik dit aangevuld met komijnzaad en zwarte sesam.

leg een flinke laag gewassen spinazie erover en gooi hier wat zout op. Na een aantal minuten is dat geslonken en gooi je er nog een laag met een beetje zout op.

Doordat de spinazie door het wassen en van zichzelf erg vochtig is vormt er een soep in de bodem en wordt het vlees wat gekookt eerder dan gebakken. Maar dit smaakte heerlijk bij elkaar. gewoon in een soepkom en net doen of je een Chinees bent
Dit recept ga ik maken maar in plaats van spinazie pak ik wortel, prei, iets van courgette of aubergine of zo.
pi_61930326
Ik vond kipfilet wat flauw dr in

Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnen en kafta was ook -soms- lekker
pi_61935409
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 13:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik vond kipfilet wat flauw dr in

Was niet echt mn favoriet. Vis en lams winnen en kefta was ook -soms- lekker
anders zoekt iedereen zich straks de pleuris naar kafta
pi_61936389
Even een tvp. Heb een onwijs mooie tajine van Emile Henry voor mijn verjaardag van de CUL-SC dames gekregen

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2008 17:52:39 ]
pi_61936450
oeeh tof veel plezier ermee!
pi_61940204
Eerste ervaring met tajine is niet helemaal geslaagd. Ik had hararipuree (of hoe dat spul ook mag heten) gebruikt bij de kip. Gaf een lekkere pikante smaak, maar de kip brandde er wel door aan. Volgende keer geen puree gebruiken dus . Maar de groenten waren wel heerlijk, morgen ga ik andere ingrediënten proberen, als ik tijd heb om te koken.
pi_61940336
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodem Zit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
pi_61940365
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 20:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik leg altijd olie + aardappels op de bodem Zit er over te denken dat een keer afgewisseld met tomaten te doen
Goed plan!
  vrijdag 26 september 2008 @ 21:24:30 #89
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61941196
je moet je (de hollandse that is) standaard denkbeelden en gewoontes overboord gooien wanneer je kookt met een tajine. het ding werkt gewoon anders, het is geen oven en het is zeker geen magnetron

Ik gebruik altijd verse groenten (dus geen puree of dergelijk) en verse stukken vlees. niets voorgemarineerd en vooral niet voorgekookt.
Ik was dan ook heel blij om weer verse rode bieten, stoofpeertjes en spruitjes in het groentevak aan te treffen afgelopen week.

dat zijn normaal gesproken groenten die vrij lang moeten op staan, maar in een tajine gaat het net ietsje sneller en met het juiste vlees... Hmmmmmmmmmmmm
pi_61943446
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 17:54 schreef littledrummergirl het volgende:
oeeh tof veel plezier ermee!
Dit is 'm... Echt zoooo strak

Had er ook nog het kookboek van Claudia Roden bij gekregen van de Libanese, Marokkaanse en Turkse keuken.
Het kookboek heb ik al meerdere recepten uit gemaakt, maar de tajine-recepten nog niet, die zijn de komende herfst/winter aan de beurt, samen met de recepten die jullie hebben gepost die me lekker lijken

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2008 22:54:04 ]
pi_61948144
Nice!

deksel lijkt me vrij laag tho?
pi_61950639
Misschien ook weleens leuk om er Hollandse/Franse stoofpotten in te maken!
En makkelijker, want ik begrijp dat je het vlees niet eerst aan hoeft te braden; het gaat er gewoon rauw in?
pi_61950666
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 09:55 schreef Puckzzz het volgende:
Nice!

deksel lijkt me vrij laag tho?
Lijkt mij eigenlijk gewoon een manier om het sneller te doen garen. De warmte wordt dan denk ik gelijkmatiger verdeeld.
pi_61953144
Ik heb ook een tajine
de eerste keer ermee koken was goed geslaagd. Ik had er kippenvleugeltjes in aangebraden (paar minuutjes) en laten sudderen, samen met aubergine, courgette, bosui, kikkererwten en kruiden.
Had er alleen wel te veel water in gedaan, waardoor hij bijna overkookte. De groenten laten natuurlijk ook veel vocht los.

Voor erbij had ik kruidige couscous gemaakt.

Was erg smakelijk dus hij gaat zeker vaker gebruikt worden
pi_61953269
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
pi_61956307
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 16:42 schreef MLI het volgende:
Trouwens, Tajines werken perfect op electrische kookplaten.
Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
pi_61956336
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:24 schreef Violina het volgende:

[..]

Kan je een tajine meteen op een hete plaat zetten ?
Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
pi_61956400
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:25 schreef MLI het volgende:

Ik heb er eerst koud water in gekookt op een laag vuurtje, daarna was ie perfect opgewarmd.
Heb je de tajine met koud water en al op een warme plaat gelegd? Ik vraag me af of dat ding niet barst als ik het meteen op een gloeiende plaat leg.
pi_61956443
Nee, electrische plaat was nog koud en toen heb ik 'm erop gezet. Warmt langzaam op etc.
pi_61966376
Op de site van Dille en Kamille staat het volgende:
quote:
Voor het eerste gebruik
Om te vermijden dat de aardewerken pot bij te hoge temperaturen barst, is het aan te raden om:
• de tajine voor het eerste gebruik 24 uur te weken in water. Als u de tajine niet zo vaak gebruikt, dan kunt u hem het best nog een uur laten weken voordat u begint met koken.
• de tajine voor het eerste gebruik aan de binnenkant in te smeren met zonnebloemolie (zowel de schaal als het deksel) en daarna een uur op een laag vuur voor te verwarmen. De olie zal erin trekken, waarna u uw tajine keer op keer kunt blijven gebruiken.
Hebben jullie dat ook gedaan en is het echt nodig, of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')