Mijn stenen doe ik altijd met heet water, en als hij heel vies is ook met afwasmiddel, maar dan zet ik hem na het wassen wel direct weer in de oliequote:Op zaterdag 25 oktober 2008 01:58 schreef popolon het volgende:
Niet wassen met zeep/afwasmiddel. Gewoon met water en goed (af)drogen.
Dat is als het gietijzer is.
In bepaalde (Blauwe) kleurstoffen zit lood. Als je hem in Nederland koopt zal dit wel goed zitten, als je hem zelf importeert zou ik daar niet zo zeker van zijn.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 01:51 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb er vanmiddag een gekocht bij een turk en hij is heel mooi. Hij is wel gedecoreerd, maar wat heeft lood met die decoratie te maken? lood kan soms in het glazuur zitten, maar dat hele ding is geglazuurd, niet alleen de versiering, en ik heb eigenlijk nooit een ongeglazuurde tajine gezien.
De verkoper heeft er iig niks over gezegd, hij zei alleen dat ik m 24 uur in het water moest zetten omdat ie anders zou knappen.
In Nederland is een helemaal ongeglazuurde niet heel makkelijk te krijgen, maar mijn twee tajines zijn helemaal ongeglazuurd -binnen en buitenkant.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 01:51 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb er vanmiddag een gekocht bij een turk en hij is heel mooi. Hij is wel gedecoreerd, maar wat heeft lood met die decoratie te maken? lood kan soms in het glazuur zitten, maar dat hele ding is geglazuurd, niet alleen de versiering, en ik heb eigenlijk nooit een ongeglazuurde tajine gezien.
De verkoper heeft er iig niks over gezegd, hij zei alleen dat ik m 24 uur in het water moest zetten omdat ie anders zou knappen.
Dat durf ik te betwijfelen hoor. Het is niet voor niets dat hier ook melk met melanine binnen kan komen bij verschillende toko's. Zeker die kleine winkeltjes hebben zo hun eigen handelaren waardoor ik de kans best groot acht dat er wel lood in kan zitten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 03:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Als je hem in Nederland koopt zal dit wel goed zitten, als je hem zelf importeert zou ik daar niet zo zeker van zijn.
Ik dacht overigens dat een Dutch oven een scheet onder de dekens was. Van het bestaan van een echte Dutch oven was ik niet op de hoogte, of die pan is met een knipoog naar die uitdrukking bedacht.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 20:00 schreef sigme het volgende:
Een echte dutch oven heeft ook zo'n holle deksel (en pootjes), je zou er eens ijsklontjes in kunnen leggen.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 08:46 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Ik dacht overigens dat een Dutch oven een scheet onder de dekens was. Van het bestaan van een echte Dutch oven was ik niet op de hoogte, of die pan is met een knipoog naar die uitdrukking bedacht.![]()
http://www.qvist.nl/OC%20DUTCHOVENSAGA.htmquote:Wat vast staat is dat de Dutch Oven eerst op het Europees continent gebruikt werd, voordat hij in de 18de eeuw, zijn intrede deed op het Amerikaanse grondgebied, waar hij zijn huidige naam kreeg.
De naam Dutch Oven of “Nederlandse Oven” staat voor een gietijzerpot of ketel met een vlakke bodem die drie poten heeft om de oven boven de steenkolen te houden, vlakke kanten en een effen, van een opstaande boord voorzien deksel, dit om te beletten dat hout of steenkolen die er werden opgelegd, eraf zouden kunnen vallen tijdens het (oven)gebruik van deze potten. Deze “ovens” hebben een handvat van staal dat door middel van twee "oren" aan de pot is bevestigd. De ovens zouden al sinds de zevende eeuw in gebruik zijn.
Sommigen beweren dat de Dutch Oven zijn naam dankt aan de Nederlandse (Dutch in het engels) kooplui, die de uit Holland geïmporteerde koopwaar, op straat, van deur tot deur verkochten. Nederlandse kolonisten, uit het gebied van Pennsylvania, zouden gelijkaardige gietijzeren potten en ketels veelvuldig gebruikt hebben. De Lewis and Clark expeditie transporteerde de Dutch Oven bij het doorkruisen van het land. Trappers, ontdekkingsreizigers, pioniers en ketelverkopers zagen in de Dutch Oven een "goede aanwinst". Zij konden hiermee namelijk onder de meest primitieve omstandigheden hetzelfde bereiden als een ‘burger’ in zijn keuken. Of het nu een stevige stew, brood, taart of gebraad was deze ‘wonderpan’ zorgde ervoor dat de meest verwende lekkerbek aan zijn trekken kwam.
In latere periode werd de Dutch Oven ook gebruikt door veedrijvers (cowboys), rondtrekkende karavaans en gypsieszijn naam verbonden hebben aanok vers uiteindelijk . In Europa, waar het rondtrekkende bestaan al veel eerder verdween, raakte ook de oven al snel onbruik.
Uit literatuurstudie naar de herkomst van de naam “Dutch Oven”, blijkt dat een zekere Ragsdale, de naam Nederlandse Oven in de loop van jaren toepast op een verscheidenheid van potten, ketels, en ovens. De oorsprong van de naam, "Nederlandse Oven", is onzeker maar diezelfde Ragsdale stelt wel een paar theorieën voor. In 1704 zou ene Abraham Darby van Engeland naar Holland zijn gereisd om er het gietproces te bestuderen van messingrecipiënten, gegoten in droge zandvormen. Bij zijn terugkeer naar Engeland zou Darby geëxperimenteerd hebben met dit gietproces. Dit deed hij met zoveel succes dat hij uiteindelijk zijn gietijzeren potten kon exporteren. Zo werden zij ook naar nieuwe kolonies over de hele wereld verscheept. De naam "Nederlandse Oven" dankt de pot dan dus uit het feit dat het originele Nederlandse proces, weliswaar met de nodige verfijningen werd gebruikt om de metaalpotten te gieten.
Ik kwam hele mooie versierde tegen op een site, maar bij allen stond expleciet dat je ze alleen kon gebruiken om eten in op te dienen. Na contact met dat bedrijf bleek dat het ging omdat er lood in het glazuur zat en dat juist bij gebruik van het bereiden van eten in je eten terecht zou komen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 01:51 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb al een tijdje niets meer van puckzz vernomen...quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:05 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb btw zo'n zelfde idee als die van Puckzz op pagina 1.
ik leef nog hoor!quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 16:17 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Ik heb al een tijdje niets meer van puckzz vernomen...
Ik vond ergens online de tip dat je het kunt testen door azijn in de pan te doen en dit een tijd te laten staan. Weet niet meer hoelang. Maar als het glazuur op sommige plekken zou loslaten zou er lood in zitten.quote:Op zondag 26 oktober 2008 15:28 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ik leef nog hoor!
maar ik vrees dat ik wel een onbeschilderde ga zoeken. De mijne krijgt een hele zilverkleurige binnenkant na het koken (het deksel althans). Ik dacht niet dat het kwaad kon (nooit van loodhoudend glazuur gehoord) maar nu durf ik 'm niet goed meer te gebruiken....
Kun je niet gewoon kip 2 minuten in de magnetron doen?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 12:16 schreef MLI het volgende:
Ik heb me gisteren weer uitgeleefd (vegetarisch want ik had geen zin om het vlees te ontdooien). Uitjes, aardappel, nootmuskaat en peterselie, roomsaus met oregano, knoflook en peper en zout, daar bovenop nog wat paprika en champignons. Al had ik dit natuurlijk in elke andere pan kunnen doen
. Het was wél lekker.
dus dan zou ik mijn mooie tajine in een emmer met azijn moeten zetten, waardoor het glazuur er misschien af gaat brokkelen en 'm dus niet eens meer voor de sier om op te dienen kan gebruikenquote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:54 schreef zout-droppie het volgende:
Was alweer vergeten dat ik nog even zou kijken naar dat artikel;
Je hebt twee soorten loodglazuur en twee soorten "volksaardewerk": bruine schotels, gegoten of handgevormd.
Gegoten kan nooit op het vuur, handgevormd wel maar op een plaatje.
Loodglazuur: meestal, maar niet 100%, is gegoten (fabrieksmatig) veilig. Handmatig en meegebracht uit zuidelijke landen is meestal niet veilig. Test met er een lange tijd azijn in te laten staan. Lost het glazuur iets op?
Nog een ding. Hetzelfde geldt voor majolica / Delfts. Is tinglazuur maar dat is dus loodglazuur + tinoxide.
Maarten, 30 januari 2008 19:55
bron
LOL tja dat zou het gevolg ervan kunnen zijn. Maar zal het veel kwaad kunnen als er een beetje glazuur af is aan de binnenkant? Niemand die het ziet toch? En volgens mij is hij dan nog prima te gebruiken voor opdienen. Heb je alleen wel zekerheid of hij echt loodvrij is.quote:Op zondag 2 november 2008 22:00 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
dus dan zou ik mijn mooie tajine in een emmer met azijn moeten zetten, waardoor het glazuur er misschien af gaat brokkelen en 'm dus niet eens meer voor de sier om op te dienen kan gebruiken
ik koop wel een niet versierde
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |