abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62644096
Net in de stad nog een nieuw kookboekje gekocht: Kook ook Marokko. Staan echt lekkere recepten in
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:30:55 #202
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62644259
Die heb ik ook ja
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_62648097
Lange dag vandaag en hget stukje ochtend ging sneller voorbij dan gepland en we de deur uit moesten. Geen recept opgeschreven dus. Maar ach je kan zelf toch ook wat bedenken?

Ik heb nu kipdrumsticks (groter dan die tv sticks, kleiner dan ik gewend ben van onze slager) en kipvleugeltjes.
Aan groenten heb ik tomaten, bosuitje, rode ui, champignons, courgette en aubergine.
Heb voor de zekerheid nog wel wat kruiden meegenomen zoals saffraan, peterselie, gedroogde koriander en kaneelstokjes maar denk dat ik hooguit nog wat koriander en peterselie zal gaan gebruiken vandaag.

De kip zit er nu in, ik wacht even tot dat redelijk gaar is en dan voeg ik de groenten toe laat dat even staan garen en daarna wil ik nog wat bouilion toe gaan voegen met wat rijst. Of het lukken gaat ik heb geen flauw idee.
Als dit me gaat bevallen dan komt er zeker nog een andere tajine. Ik zou eigenlijk best graag zo'n mooi bewerkte willen hebben maar ben bang dat daar dus juist lood in verwerkt zit en dan kun je die dus alleen gebruiken voor het opdienen en niet om eten in te bereiden.
pi_62649473
Ik zou de rijst lekker apart in een pannetje koken. Ik denk niet dat het goed gaat als je die in de tajine bij de rest doet. Verder klinkt het goed.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62650312
Had ergens gelezen dat je bouilion moet toevoegen en rijst en dat de rijst dan gewoon gekookt word in de tajine. Maar na toevoegen van de groenten zat de tajine al aardig vol dus heb het maar apart gekookt.
Moet zeggen dat ik amper rijst heb gegeten en voornamelijk groenten en een stukje kip en het was heerlijk.
Vooral de groenten! Wat een smaak zit daar aan. Dit word dus inderdaad mijn verslaving!
Moet alleen leren kleinere porties te maken. Ik eet zelf niet zoveel meer ivm een maagverkleining die ik een paar maanden terug heb gehad en dan 2 kinderen en 1 volwassen goede eter dat zijn min of meer 2 volle eters samen en ik heb nu denk ik genoeg voor 6 personen haha. Morgen dus maar opwarmen en nog eens ervan eten.
Aan kruiden heb ik een beetje koriander en saffraan gebruikt. Alleen heb ik geen flauw idee hoeveel saffraan je zou moeten gebruiken. Heb nog nooit eerder gewerkt met saffraan en aangezien er ook niet veel in zo'n envelopje zit ging ik er maar vanuit dat je er maar een beetje van gebruiken moest.
Op de kip had ik nog wat grove zeetzout gemalen en wat kipkruiden gedaan toen het al in de tajine zat.
Maar alles bij elkaar ideaal ding om meerdere soorten groenten smaakvol te bereiden. Weinig vet (waar ik toch al snel van walg, want een stukje gebakken vlees vind ik al snel te vet).
Tijdens het eten dacht ik al meteen; Dit had ik veel eerder moeten weten!
pi_62650629
Another tajine junkie

Ik ben op het moment pittig aan het koken voor mijzelf en een vriend van mij

Kefta? Kefte? Marrokaanse köfte.. Alleen dan met 2 eetlepels sambal er door en een stukje van een madame jeanette, en wat andere aanwezige kruiden. Naast het vlees: Sperzieboontjes, aardappeltjes, tomaat, verse kruiden (Peterselie, selderie, bosui) en de kruiden "mix" met het water (Knoflook, djinten, ketoembar, zwarte peper, gember, paprikapoeder, stukje madame jeanette, beetje Kerrie Masala, beetje five spices), en dat over de vulling heen. En rode en groene pepers ontop. Ben benieuwd.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:45:43 #207
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_62650754
Geeft zoiets ongeveer hetzelfde effect?

Gietijzeren pan, ook wel 'Dutch Oven' in het Engels

't Lijkt me wel, in dat geval: Fan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_62650912
Nee, een dutch oven werkt precies andersom. Een tajine is ontworpen op condensatie aan het deksel (koud boven dus), een DO is ontworpen om kooltjes op het deksel te kunnen leggen (HEET boven).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:53:38 #209
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_62650955
Ooooooh ok.

Ik zet hem op het fornuis eigenlijk.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_62651108
Het kan wel, popolon.

Kijk; deze braadpan (staub) heeft een deksel dat speciaal deze vorm heeft om er ijs in te leggen zodat de kookdamp condenseert:

Een echte dutch oven heeft ook zo'n holle deksel (en pootjes), je zou er eens ijsklontjes in kunnen leggen .

[ Bericht 4% gewijzigd door sigme op 24-10-2008 20:05:57 (mooier plaatje dutch oven) ]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:07:39 #211
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_62651303
Ah dan is het nu duidelijk. Ja goed, het principe is ongeveer hetzelfde en het blijft hoe dan ook gezond en gemakkelijk 'koken'.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 01:51:47 #212
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62659133
Ik heb er vanmiddag een gekocht bij een turk en hij is heel mooi . Hij is wel gedecoreerd, maar wat heeft lood met die decoratie te maken? lood kan soms in het glazuur zitten, maar dat hele ding is geglazuurd, niet alleen de versiering, en ik heb eigenlijk nooit een ongeglazuurde tajine gezien.
De verkoper heeft er iig niks over gezegd, hij zei alleen dat ik m 24 uur in het water moest zetten omdat ie anders zou knappen.

[ Bericht 12% gewijzigd door -Mellow- op 25-10-2008 01:58:36 ]
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 01:58:35 #213
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_62659181
Niet wassen met zeep/afwasmiddel. Gewoon met water en goed (af)drogen.

Dat is als het gietijzer is.
pi_62659800
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 01:58 schreef popolon het volgende:
Niet wassen met zeep/afwasmiddel. Gewoon met water en goed (af)drogen.

Dat is als het gietijzer is.
Mijn stenen doe ik altijd met heet water, en als hij heel vies is ook met afwasmiddel, maar dan zet ik hem na het wassen wel direct weer in de olie

Hij gaat nooit mee in de vaatwasser
pi_62659805
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 01:51 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb er vanmiddag een gekocht bij een turk en hij is heel mooi . Hij is wel gedecoreerd, maar wat heeft lood met die decoratie te maken? lood kan soms in het glazuur zitten, maar dat hele ding is geglazuurd, niet alleen de versiering, en ik heb eigenlijk nooit een ongeglazuurde tajine gezien.
De verkoper heeft er iig niks over gezegd, hij zei alleen dat ik m 24 uur in het water moest zetten omdat ie anders zou knappen.
In bepaalde (Blauwe) kleurstoffen zit lood. Als je hem in Nederland koopt zal dit wel goed zitten, als je hem zelf importeert zou ik daar niet zo zeker van zijn.
pi_62660095
quote:
In Nederland is een helemaal ongeglazuurde niet heel makkelijk te krijgen, maar mijn twee tajines zijn helemaal ongeglazuurd -binnen en buitenkant.

Verder heeft lood met kleurstoffen te maken (loodwit o.a.). Ongekleurde glazuur bevat geen lood.
pi_62660428
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 03:14 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Als je hem in Nederland koopt zal dit wel goed zitten, als je hem zelf importeert zou ik daar niet zo zeker van zijn.
Dat durf ik te betwijfelen hoor. Het is niet voor niets dat hier ook melk met melanine binnen kan komen bij verschillende toko's. Zeker die kleine winkeltjes hebben zo hun eigen handelaren waardoor ik de kans best groot acht dat er wel lood in kan zitten.
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 20:00 schreef sigme het volgende:
Een echte dutch oven heeft ook zo'n holle deksel (en pootjes), je zou er eens ijsklontjes in kunnen leggen .
Ik dacht overigens dat een Dutch oven een scheet onder de dekens was. Van het bestaan van een echte Dutch oven was ik niet op de hoogte, of die pan is met een knipoog naar die uitdrukking bedacht.
pi_62660595
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 08:46 schreef TheSilverSpoon het volgende:

Ik dacht overigens dat een Dutch oven een scheet onder de dekens was. Van het bestaan van een echte Dutch oven was ik niet op de hoogte, of die pan is met een knipoog naar die uitdrukking bedacht.
quote:
Wat vast staat is dat de Dutch Oven eerst op het Europees continent gebruikt werd, voordat hij in de 18de eeuw, zijn intrede deed op het Amerikaanse grondgebied, waar hij zijn huidige naam kreeg.

De naam Dutch Oven of “Nederlandse Oven” staat voor een gietijzerpot of ketel met een vlakke bodem die drie poten heeft om de oven boven de steenkolen te houden, vlakke kanten en een effen, van een opstaande boord voorzien deksel, dit om te beletten dat hout of steenkolen die er werden opgelegd, eraf zouden kunnen vallen tijdens het (oven)gebruik van deze potten. Deze “ovens” hebben een handvat van staal dat door middel van twee "oren" aan de pot is bevestigd. De ovens zouden al sinds de zevende eeuw in gebruik zijn.

Sommigen beweren dat de Dutch Oven zijn naam dankt aan de Nederlandse (Dutch in het engels) kooplui, die de uit Holland geïmporteerde koopwaar, op straat, van deur tot deur verkochten. Nederlandse kolonisten, uit het gebied van Pennsylvania, zouden gelijkaardige gietijzeren potten en ketels veelvuldig gebruikt hebben. De Lewis and Clark expeditie transporteerde de Dutch Oven bij het doorkruisen van het land. Trappers, ontdekkingsreizigers, pioniers en ketelverkopers zagen in de Dutch Oven een "goede aanwinst". Zij konden hiermee namelijk onder de meest primitieve omstandigheden hetzelfde bereiden als een ‘burger’ in zijn keuken. Of het nu een stevige stew, brood, taart of gebraad was deze ‘wonderpan’ zorgde ervoor dat de meest verwende lekkerbek aan zijn trekken kwam.

In latere periode werd de Dutch Oven ook gebruikt door veedrijvers (cowboys), rondtrekkende karavaans en gypsieszijn naam verbonden hebben aanok vers uiteindelijk . In Europa, waar het rondtrekkende bestaan al veel eerder verdween, raakte ook de oven al snel onbruik.

Uit literatuurstudie naar de herkomst van de naam “Dutch Oven”, blijkt dat een zekere Ragsdale, de naam Nederlandse Oven in de loop van jaren toepast op een verscheidenheid van potten, ketels, en ovens. De oorsprong van de naam, "Nederlandse Oven", is onzeker maar diezelfde Ragsdale stelt wel een paar theorieën voor. In 1704 zou ene Abraham Darby van Engeland naar Holland zijn gereisd om er het gietproces te bestuderen van messingrecipiënten, gegoten in droge zandvormen. Bij zijn terugkeer naar Engeland zou Darby geëxperimenteerd hebben met dit gietproces. Dit deed hij met zoveel succes dat hij uiteindelijk zijn gietijzeren potten kon exporteren. Zo werden zij ook naar nieuwe kolonies over de hele wereld verscheept. De naam "Nederlandse Oven" dankt de pot dan dus uit het feit dat het originele Nederlandse proces, weliswaar met de nodige verfijningen werd gebruikt om de metaalpotten te gieten.
http://www.qvist.nl/OC%20DUTCHOVENSAGA.htm
pi_62660675
quote:
Ik kwam hele mooie versierde tegen op een site, maar bij allen stond expleciet dat je ze alleen kon gebruiken om eten in op te dienen. Na contact met dat bedrijf bleek dat het ging omdat er lood in het glazuur zat en dat juist bij gebruik van het bereiden van eten in je eten terecht zou komen.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:48:44 #220
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62662942

ja kut dan. Die vent heeft er niks over gezegd. Hij zei alleen dat het hele goeie tajines waren
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:50:37 #221
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62662991
maar jezus, wat heb je aan een tajine waarin je niet kan koken, waarom gebruiken ze dan geen kleurstof zonder lood
pi_62664193
Kan je hem niet ruilen voor een exemplaar zonder beschildering? Gewoon proberen.
There is no love sincerer than the love of food.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:59:55 #223
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62665334
Ja dat ga ik doen, weer met zo'n zwaar ding naar de stad slepen en hopen dat ik nergens tegenaan stoot
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:41:28 #224
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62667428
Nou ik ben teruggeweest, maar die man zei dat ik er gewoon mee kon koken niks aan de hand, hij verkocht ze al jaren gebruikt ze zelf ook blabla.... Hij had er ook een die was helemaal gekleurd en van de binnenkant ook beschilderd, en die was niet geschikt om te koken.

Ik weet niet of t klopt wat ie zegt, maar t klinkt wel logisch eigenlijk. Bij die van mij zit er alleen een beetje versiering aan de buitenkant en de binnenkant is gewoon naturel. Lijkt me sterk dat het helemaal vanaf buiten in je eten trekt.

Ruilen deed ie niet en hij had ook geen onbeschilderde tajines

Nouja, ik ga t gewoon proberen en hopen dat ik niet doodga
pi_62667713
Het verbaast me niets dat die handelaar zegt dat het niets uitmaakt als hij niets anders verkoopt. Als je last van stuipen krijgt dan zou ik wel even de dokter bellen.

Meer serieus, ik denk niet dat je doodgaat van het af en toe eten uit een loodhoudende tajine, maar voorkomen blijft beter dan genezen natuurlijk.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:05:02 #226
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62667937
Nee ik vertrouwde die gast ook niet per se. Volgens mij zei hij maar wat.

Ik heb btw zo'n zelfde idee als die van Puckzz op pagina 1.
pi_62668226
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 16:05 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb btw zo'n zelfde idee als die van Puckzz op pagina 1.
Ik heb al een tijdje niets meer van puckzz vernomen...
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:35:34 #228
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62668593
whehe
  zondag 26 oktober 2008 @ 15:28:01 #229
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62689868
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 16:17 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Ik heb al een tijdje niets meer van puckzz vernomen...
ik leef nog hoor!

maar ik vrees dat ik wel een onbeschilderde ga zoeken. De mijne krijgt een hele zilverkleurige binnenkant na het koken (het deksel althans). Ik dacht niet dat het kwaad kon (nooit van loodhoudend glazuur gehoord ) maar nu durf ik 'm niet goed meer te gebruiken....
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 26 oktober 2008 @ 15:29:51 #230
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62689926
pi_62747248
Ik heb me gisteren weer uitgeleefd (vegetarisch want ik had geen zin om het vlees te ontdooien ). Uitjes, aardappel, nootmuskaat en peterselie, roomsaus met oregano, knoflook en peper en zout, daar bovenop nog wat paprika en champignons. Al had ik dit natuurlijk in elke andere pan kunnen doen . Het was wél lekker.
pi_62750848
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 15:28 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

ik leef nog hoor!

maar ik vrees dat ik wel een onbeschilderde ga zoeken. De mijne krijgt een hele zilverkleurige binnenkant na het koken (het deksel althans). Ik dacht niet dat het kwaad kon (nooit van loodhoudend glazuur gehoord ) maar nu durf ik 'm niet goed meer te gebruiken....
Ik vond ergens online de tip dat je het kunt testen door azijn in de pan te doen en dit een tijd te laten staan. Weet niet meer hoelang. Maar als het glazuur op sommige plekken zou loslaten zou er lood in zitten.
Zal straks nog wel even zoeken of ik dat bericht terug kan vinden, maar moet nu eerst even de deur uit.
pi_62791254
Op het moment Victoriabaars opstaan met kleine aardappeltjes, met wat citroen, zeezout, zwarte peper, en rozemarijn

Benieuwd hoe het gaat smaken!
pi_62792378
Hij was heerlijk geworden! Vooral de vis

geroerbakte spinazie er naast.
pi_62793990
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 12:16 schreef MLI het volgende:
Ik heb me gisteren weer uitgeleefd (vegetarisch want ik had geen zin om het vlees te ontdooien ). Uitjes, aardappel, nootmuskaat en peterselie, roomsaus met oregano, knoflook en peper en zout, daar bovenop nog wat paprika en champignons. Al had ik dit natuurlijk in elke andere pan kunnen doen . Het was wél lekker.
Kun je niet gewoon kip 2 minuten in de magnetron doen?
pi_62794646
Idd, in de magnetron is vlees zo ontdooid hoor
pi_62795581
Was alweer vergeten dat ik nog even zou kijken naar dat artikel;

Je hebt twee soorten loodglazuur en twee soorten "volksaardewerk": bruine schotels, gegoten of handgevormd.
Gegoten kan nooit op het vuur, handgevormd wel maar op een plaatje.
Loodglazuur: meestal, maar niet 100%, is gegoten (fabrieksmatig) veilig. Handmatig en meegebracht uit zuidelijke landen is meestal niet veilig. Test met er een lange tijd azijn in te laten staan. Lost het glazuur iets op?
Nog een ding. Hetzelfde geldt voor majolica / Delfts. Is tinglazuur maar dat is dus loodglazuur + tinoxide.

Maarten, 30 januari 2008 19:55

bron
  zondag 2 november 2008 @ 13:46:42 #238
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62881031
Die van mij heeft dus ook zo'n glimmend grijs laagje in de deksel na het koken. Binnenkort dan toch maar een andere kopen.
  zondag 2 november 2008 @ 22:00:36 #239
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_62894189
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 21:54 schreef zout-droppie het volgende:
Was alweer vergeten dat ik nog even zou kijken naar dat artikel;

Je hebt twee soorten loodglazuur en twee soorten "volksaardewerk": bruine schotels, gegoten of handgevormd.
Gegoten kan nooit op het vuur, handgevormd wel maar op een plaatje.
Loodglazuur: meestal, maar niet 100%, is gegoten (fabrieksmatig) veilig. Handmatig en meegebracht uit zuidelijke landen is meestal niet veilig. Test met er een lange tijd azijn in te laten staan. Lost het glazuur iets op?
Nog een ding. Hetzelfde geldt voor majolica / Delfts. Is tinglazuur maar dat is dus loodglazuur + tinoxide.

Maarten, 30 januari 2008 19:55

bron
dus dan zou ik mijn mooie tajine in een emmer met azijn moeten zetten, waardoor het glazuur er misschien af gaat brokkelen en 'm dus niet eens meer voor de sier om op te dienen kan gebruiken

ik koop wel een niet versierde
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_62900974
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:00 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

dus dan zou ik mijn mooie tajine in een emmer met azijn moeten zetten, waardoor het glazuur er misschien af gaat brokkelen en 'm dus niet eens meer voor de sier om op te dienen kan gebruiken

ik koop wel een niet versierde
LOL tja dat zou het gevolg ervan kunnen zijn. Maar zal het veel kwaad kunnen als er een beetje glazuur af is aan de binnenkant? Niemand die het ziet toch? En volgens mij is hij dan nog prima te gebruiken voor opdienen. Heb je alleen wel zekerheid of hij echt loodvrij is.
In de folkingestraat in Groningen zit een winkeltje die ook ongeglazuurde verkoopt zag ik, die ik dus hebben. Schijnt dat die de smaken en aromas goed opneemt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')