abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:16:09 #1
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56987820
Welkom in het politieke café van het politieke subforum van Fok!. Hier kan gepraat worden over politieke complotjes die niet worden besproken in POL, of over niet-politieke zaken die óók niet worden besproken in dit subforum, oftewel: het passioneel spuien van politieke ideeën en populistisch geblaat zonder feitelijke justificatie. Ook geschikt voor al het politieke non-nieuws en andere onzin.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:17:47 #2
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56987855
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:14 schreef du_ke het volgende:

[..]

Of je voorkomt botsingen aan de andere kant bij een groep waar het gedrag veel eenvoudiger is te beinvloeden en waarbi jtechnische hulpmiddelen eenvoudig toepasbaar en effectief zijn.
Als het effectief zou zijn, prima. Maar je ziet dat het even effect heeft, en dan compenseert men de 'extra veiligheid' door extra risico's te nemen....
Thucydides
pi_56987878
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:17 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Als het effectief zou zijn, prima. Maar je ziet dat het even effect heeft, en dan compenseert men de 'extra veiligheid' door extra risico's te nemen....
En andersom als je probeert het gedrag van fietsers te veranderen krijg je geen compensatie door de vrachtauto's of een deel van de fietsers?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:21:26 #4
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56987939
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

En andersom als je probeert het gedrag van fietsers te veranderen krijg je geen compensatie door de vrachtauto's of een deel van de fietsers?
Een mentaliteitsverandering van fietsers is veel subtieler en minder 'direct' merkbaar voor een chauffeur, dan toeters en bellen merkbaar zijn voor een fietser...
Thucydides
pi_56988025
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:21 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Een mentaliteitsverandering van fietsers is veel subtieler en minder 'direct' merkbaar voor een chauffeur, dan toeters en bellen merkbaar zijn voor een fietser...
Subtieler en dus veel minder effectief er gaat veel meer tijd over heen voor het effect heeft, als het al effect heeft. We hebben hier in NL het laagste aantal doden ter wereld in het verkeer (Na San Marino ofzo) blijkbaar heeft het NL beleid van het min of meer betuttelen van de chauffeurs dus veel effect en je moet de effectiefste maatregel met de minste overlast nemen lijkt me zo..
pi_56988114
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:13 schreef du_ke het volgende:
StefanP had een tijdje het gedrag om mensen waar hij het niet mee eens was uit te schelden in het fotoboek.
Ah ok, mischien is hij er nog niet helemaal over uit wat mij betreft

Het is vooral het verkeerde beeld wat hij heeft van de VS en Nederland wat mij zo tegenstaat en het is natuurlijk leuk om hem met cijfers om de oren te slaan als hij fout zit.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:27:25 #7
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56988116
En ik zeg dus dat deze maatregel geen effect heeft, zeker niet op de lange termijn!

In een of ander Fries dorp heeft men toch alle verkeersborden, belijning e.d. weggehaald? Dat bleek (in ieder geval op korte termijn, over de lange heb ik niets gehoord) bijzonder effectief, omdat verkeersdeelnemers ineens zelf na moesten denken!

Zo, en nu eerst een bavaria naar college...
Thucydides
pi_56988233
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:27 schreef Xtreem het volgende:
En ik zeg dus dat deze maatregel geen effect heeft, zeker niet op de lange termijn!

In een of ander Fries dorp heeft men toch alle verkeersborden, belijning e.d. weggehaald? Dat bleek (in ieder geval op korte termijn, over de lange heb ik niets gehoord) bijzonder effectief, omdat verkeersdeelnemers ineens zelf na moesten denken!

Zo, en nu eerst een bavaria naar college...
In Haren heeft men iets dergelijks ook gedaan maar het is niet overal handig soms moet je de verkeersstromen gewoon scheiden. Het is voor een aantal plaatsen prima (al zal je dat gewenningseffect dan ook hebben) maar dan nog kunnen extra waarschuwingssignalen geen kwaad.
Maar goed van Appeltje moeten alle fietsers toch binnenkort een fietshelm op
pi_56988327
Nederlanders kunnen amper nog fatsoenlijk in het buitenland rijden met al die preventieve aanwijzingen.
pi_56988374
ook zonder konden we dat al niet .
pi_56988407
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:37 schreef du_ke het volgende:
ook zonder konden we dat al niet .
Jij?
pi_56988437
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:35 schreef Autodidact het volgende:
Nederlanders kunnen amper nog fatsoenlijk in het buitenland rijden met al die preventieve aanwijzingen.
Hoe was het bij Buitenhof?
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_56988520
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:38 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Jij?
Ik en verreweg de meeste Nederlanders samen met mij. Zoveel goede chauffeurs zijn er niet.
Maar goed qua verkeersdoden doen we het erg goed .
pi_56988579
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:27 schreef Xtreem het volgende:

Mja, ik zou eens kijken naar het aantal verkeersdoden in landen waar het verkeer een stuk minder gereguleerd is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_56988613
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mja, ik zou eens kijken naar het aantal verkeersdoden in landen waar het verkeer een stuk minder gereguleerd is.
Is het verkeer in Belgie dan minder gereguleerd?

Qua rijlessen wel maar verder niet echt.
pi_56988635
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:40 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Hoe was het bij Buitenhof?
Is wel grappig hoor. Beetje jammer dat het eigenlijk weer grijsharige witte mannen waren en de onderwerpen spraken mij niet zo aan...

Wel gratis koffie op kosten van de belastingbetaler natuurlijk en nog even nagepraat met Peter Van Ingen.
pi_56988727
Autorijden in het buitenland, makkie! De Fransen zijn echt goede chauffeurs trouwens, net als de Spanjaarden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_56988742
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:54 schreef Mutant01 het volgende:
! De Fransen zijn echt goede chauffeurs trouwens.
Zolang ze niet achter het stuur op de weg zitten ben ik het met je eens.
pi_56988776
Wat een onzin! Ze rijden lekker door, trappen niet constant op de rem en gaan niet meteen 10 rijden als het een beetje regent.
Allah Al Watan Al Malik
pi_56988913
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:49 schreef Chewie het volgende:

[..]

Handhaving en echte invoering van de regulering heeft daar erg lang op zich laten wachten. Nu daalt het aantal verkeersdoden echter vrij snel.
pi_56988977
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:57 schreef Mutant01 het volgende:
Wat een onzin! Ze rijden lekker door, trappen niet constant op de rem en gaan niet meteen 10 rijden als het een beetje regent.
Hangt een beetje van de regio af. Rondom de grote steden (niet alleen Parijs) is het een drama, doorrijden doen ze wel en dat is ook te zien aan de staat van hun auto. Vraag me af of je je in Frankrijk nog kunt verzekeren tegen blikschade
pi_56988985
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:49 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee ik bedoelde meer een land als Turkije, aangezien hij het voorbeeld aanhaalde van het volledig verwijderen van verkeersborden, belijning, etcetera.
pi_56988989
Hans Monderman De enige man die in durfde te gaan tegen de milieubeweging VVN.
pi_56989026
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zou maar eens kijken naar de cijfers van de meest gereguleerde provincie van Nederland, Zeeland. Hoe verder duurzaam veilig wordt ingevoerd, hoe meer slachtoffers.
pi_56989059
Syp Wynia denkt dat John McCain gaat winnen, want in het midwesten gaan ze nooit voor Obama stemmen...
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 16:09:30 #27
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_56989082
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:04 schreef du_ke het volgende:
Handhaving en echte invoering van de regulering heeft daar erg lang op zich laten wachten. Nu daalt het aantal verkeersdoden echter vrij snel.
Eindelijk regulering en natuurlijk extra belasting boete's. Dat zal ze leren!
Carpe Libertatem
pi_56989094
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:04 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ze scoren nog steeds belabberd en mijn ervaring gaat al een tijdje terug en qua regulering is het al zeker een jaar of 12 vergelijkbaar met Nederland.

Regulering kan goed werken maar dat moet niet teveel zijn en niet op plaatsen waar het niet nodig is zoals snelwegen. Duitsland vind ik wat dat betreft een goed voorbeeld, weinig regulatie op snelwegen (behalve dan in de buurt van steden) en overzichtelijk in de bebouwde kom.
pi_56989111
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:07 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ik zou maar eens kijken naar de cijfers van de meest gereguleerde provincie van Nederland, Zeeland. Hoe verder duurzaam veilig wordt ingevoerd, hoe meer slachtoffers.
Nee. Zeeland is geen Zuid-Holland of Utrecht. Meer plattelandsweggetjes (denk ik), minder snelwegen, gewoon een heel andere provincie en er zijn dus wel meer, waarschijnlijk invloedrijkere verschillen dan alleen de mate van regulering. Dat betekent niet dat meer regulering niet to meer slachtoffers leidt, wat mij overigens onwaarschijnlijk lijkt, maar maar dat betekent wel dat het zo een behoorlijk slechte vergelijking is.
pi_56989155
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:10 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee. Zeeland is geen Zuid-Holland of Utrecht. Meer plattelandsweggetjes (denk ik), minder snelwegen, gewoon een heel andere provincie en er zijn dus wel meer, waarschijnlijk invloedrijkere verschillen dan alleen de mate van regulering.
Brabant heeft de meeste provenciale wegen. Bovendien vergelijk je Zeeland natuurlijk met Zeeland alleen dan door de jaren heen. Het aantal slachtoffers stijgt gewoon weer.

Verder scoort Nederland voornamelijk goed doordat ze relatief veel snelweg hebben waar ook nog eens extreem veel file staat. Net als onze westerburen trouwens.
pi_56989179
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:07 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat Zeeland wat meer verkeersslachtoffers kent en misschien zelf wel vanwege de regulering, maar de algehele trend is toch echt dat een redelijke hoeveelheid regulatie het verkeer toch een stuk veiliger maakt.
pi_56989189
Overigens komt de daling van het aantal verkeersslachtoffers alleen maar door de autoindustrie. Kun je zien aan de cijfers er komen steeds minder automobilisten om terwijl het aantal voetgangers en fietsers als slachtoffers al jaren gelijk blijft. De conclusie is dan ook simpel, auto's worden veiliger het verkeer niet.
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 16:15:10 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_56989214
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:12 schreef Fastmatti het volgende:
Net als onze westerburen trouwens.
De zee?
Carpe Libertatem
pi_56989231
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat Zeeland wat meer verkeersslachtoffers kent en misschien zelf wel vanwege de regulering, maar de algehele trend is toch echt dat een redelijke hoeveelheid regulatie het verkeer toch een stuk veiliger maakt.
Onzin. Zeeland is onveiliger dan het Zeeland van een paar jaar geleden, terwijl in deze provincie Duurzaam Veilig volledig is doorgevoerd. De laatste stap is het algehele inhaalverbod en daar zijn ze bijna klaar mee.
pi_56989234
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:15 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De zee?
UK
pi_56989240
quote:
Brabant heeft de meeste provenciale wegen.
Ongetwijfeld, je moet het ook relatief bekijken en het maakt ook niet per se uit, het gaat er om dat je niet kunt zeggen: kijk, Zeeland is ontzettend gereguleerd, in Zeeland vallen veel slachtoffers en dus, zie hier, meer regulering leidt tot meer slachtoffers. Maar dat doe jij dus en dat is verkeerd.
pi_56989300
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, je moet het ook relatief bekijken en het maakt ook niet per se uit, het gaat er om dat je niet kunt zeggen: kijk, Zeeland is ontzettend gereguleerd, in Zeeland vallen veel slachtoffers en dus, zie hier, meer regulering leidt tot meer slachtoffers. Maar dat doe jij dus en dat is verkeerd.
Dat zeg ik niet.

We nemen Zeeland. Meer slachtoffers dan vroeger terwijl er juist steeds meer gereguleerd wordt. Dan is het volledig juist om te stellen dat Duurzaam Veilig niet werkt, sterker nog gewoon averechts werkt.
pi_56989356
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:18 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.

We nemen Zeeland. Meer slachtoffers dan vroeger terwijl er juist steeds meer gereguleerd wordt. Dan is het volledig juist om te stellen dat Duurzaam Veilig niet werkt, sterker nog gewoon averechts werkt.
Nee. Zelfs dan niet. Als alle factoren gelijk blijven, wel, dan begint het al een indicatie te worden, maar daar hoor ik je niet over en dan nog houdt correlatie geen verband in en zul je dus moeten aantonen hoe die regulering tot meer slachtoffers leidt.

Lijkt mij.
pi_56989368
Over die dodehoekongevallen. Maar weinig mensen weten dat ongeveer 6 op de 7 slachtoffers vrouw is. Twee redenen hiervoor. Ten eerste ontbreekt het ze aan ruimtelijk inzicht, ze hebben geen benul waar de dode hoek nu zit en dat de zijkant van de vrachtauto naar 'binnen' komt als ze een bocht maken. Ten tweede blijven zij naast vrachtauto's staan terwijl mannen of voor de stopstreep gaan staan of door rood rijden.
pi_56989381
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:20 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee. Zelfs dan niet. Als alle factoren gelijk blijven, wel, dan begint het al een indicatie te worden, maar daar hoor ik je niet over en dan nog houdt correlatie geen verband in en zul je dus moeten aantonen hoe die regulering tot meer slachtoffers leidt.

Lijkt mij.
Andersom. Diegene die zo graag regulering willen moeten aantonen waarom die nodig was/is. Zeker als in de praktijk blijkt dat het aantal slachtoffers stijgt.
pi_56989434
Helaas is verkeer voornamelijk politiek en geen wetenschap. Vandaar ook dat ik een andere studierichting doe dan gepland.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 16:24:00 #42
125878 Gabry
Lento Violento
pi_56989436
De Frontpage is echt vreselijk. Die YouTube video's die nergens mee te maken hebben in ieder geval.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_56989440
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:22 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Andersom. Diegene die zo graag regulering willen moeten aantonen waarom die nodig was. Zeker als in de praktijk blijkt dat het aantal slachtoffers stijgt.
Nee. Jij stelt dat meer regulering tot meer slachtoffers leidt. Wel, dat kan, ik weet niet, lijkt me onwaarschijnlijk, op zich, maar dat kun je onmogelijk aantonen door te zeggen: zie Zeeland, x doden, Zeeland jaren later met meer regulering, x + 10 doden.
pi_56989503
http://nl.wikipedia.org/w(...)deelden_in_Nederland

25 van de 40 hebben een buitenlandse naam. Wist niet dat het zo erg was.
pi_56989525
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:09 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Eindelijk regulering en natuurlijk extra belasting boete's. Dat zal ze leren!
Het heeft ze inderdaad geleerd minder mensen dood te rijden. Maar goed in jouw heilstaat compenseer je doodgereden kinderen gewoon door hun ouders om te brengen, ik snap het
pi_56989532
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:24 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee. Jij stelt dat meer regulering tot meer slachtoffers leidt. Wel, dat kan, ik weet niet, lijkt me onwaarschijnlijk, op zich, maar dat kun je onmogelijk aantonen door te zeggen: zie Zeeland, x doden, Zeeland jaren later met meer regulering, x + 10 doden.
Blijft verkeerd om. Als je wilt reguleren dan ga je later evalueren en dan zou moeten blijken dat de maatregelen averechts werken. Helaas gebeurt die laatste stap nooit en wordt een stijging alleen maar geinterperteerd als "we moeten nog meer reguleren".
pi_56989547
quote:
Verder scoort Nederland voornamelijk goed doordat ze relatief veel snelweg hebben waar ook nog eens extreem veel file staat. Net als onze westerburen trouwens.
In files gebeuren de meeste ongelukken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_56989558
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:09 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ze scoren nog steeds belabberd en mijn ervaring gaat al een tijdje terug en qua regulering is het al zeker een jaar of 12 vergelijkbaar met Nederland.
Ze maken pas de laatste jaren een flinke inhaalslag. Maar goed de tijd zal het leren.
quote:
Regulering kan goed werken maar dat moet niet teveel zijn en niet op plaatsen waar het niet nodig is zoals snelwegen. Duitsland vind ik wat dat betreft een goed voorbeeld, weinig regulatie op snelwegen (behalve dan in de buurt van steden) en overzichtelijk in de bebouwde kom.
Maar wel flink meer verkeersdoden
pi_56989573
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:27 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Blijft verkeerd om.
Nee.
quote:
Als je wilt reguleren dan ga je later evalueren en dan zou moeten blijken dat de maatregelen averechts werken. Helaas gebeurt die laatste stap nooit en wordt een stijging alleen maar geinterperteerd als "we moeten nog meer reguleren".
Dat kan kloppen, maar dat is iets anders.
pi_56989578
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Marginaal meer dan in Nederland en de helft minder (per miljoen inwoners) dan in Belgie.

In Belgie heeft het denk ik ook te maken met het verkeersonderwijs of het gebrek daaraan.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2008 16:30:42 ]
pi_56989581
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:26 schreef Fastmatti het volgende:
http://nl.wikipedia.org/w(...)deelden_in_Nederland

25 van de 40 hebben een buitenlandse naam. Wist niet dat het zo erg was.
Slechts 2 Marokkanen....
Allah Al Watan Al Malik
pi_56989616
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:28 schreef du_ke het volgende:
Per kilometer snelweg absoluut niet. Bovendien hebben ze nog geen 20 jaar geleden een derde wereldland erbij gekregen.
pi_56989637
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

In files gebeuren de meeste ongelukken.
Blikschades ja. Je moet flink je best doen om te verongelukken in de file.
pi_56989643
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:16 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Onzin. Zeeland is onveiliger dan het Zeeland van een paar jaar geleden, terwijl in deze provincie Duurzaam Veilig volledig is doorgevoerd. De laatste stap is het algehele inhaalverbod en daar zijn ze bijna klaar mee.
We hadden het over de volledige afwezigheid van regulatie in een dorpje. Het is in landen waar dat ook zo is nou niet bepaald goed gesteld met de verkeersveiligheid. Dat betekent niet dat je niet kunt doorslaan en dat bepaalde regulatie juist negatief uitpakt.
pi_56989645
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:14 schreef Fastmatti het volgende:
Overigens komt de daling van het aantal verkeersslachtoffers alleen maar door de autoindustrie. Kun je zien aan de cijfers er komen steeds minder automobilisten om terwijl het aantal voetgangers en fietsers als slachtoffers al jaren gelijk blijft. De conclusie is dan ook simpel, auto's worden veiliger het verkeer niet.
Dat is hooguit jouw simplistische conclusie op basis van niet meer dan drijfzand .
pi_56989662
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:31 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Per kilometer snelweg absoluut niet. Bovendien hebben ze nog geen 20 jaar geleden een derde wereldland erbij gekregen.
Toch wel, althans volgens de laatste berekeningen die ik gezien heb. Per inwoner scoren ze gewoon slechter.
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 16:33:40 #57
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_56989674
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:32 schreef Monolith het volgende:
We hadden het over de volledige afwezigheid van regulatie in een dorpje. Het is in landen waar dat ook zo is nou niet bepaald goed gesteld met de verkeersveiligheid. Dat betekent niet dat je niet kunt doorslaan en dat bepaalde regulatie juist negatief uitpakt.
Maximumsnelheid van 10 km/u. Veilig!
Carpe Libertatem
pi_56989685
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:23 schreef Fastmatti het volgende:
Helaas is verkeer voornamelijk politiek en geen wetenschap. Vandaar ook dat ik een andere studierichting doe dan gepland.
Als het wetenschap was mocht je nergens harder dan 90.
pi_56989709
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Toch wel, althans volgens de laatste berekeningen die ik gezien heb
De laatste berichten uit de media stond inderdaad zoiets, maar dat kwam niet helemaal overeen met de cijfers. In de Duitse media stonden hele andere cijfers. Maar ja, journalisten en statistiek
quote:
. Per inwoner scoren ze gewoon slechter.
Ze hebben dan ook minder snelweg. Kunnen ze in principe weinig aan doen.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 16:35:57 #60
125878 Gabry
Lento Violento
pi_56989722
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Behalve buiten de bebouwde kom.
pi_56989757
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dit is dus echt totale flauwekul er worden ook hele andere snelheden genoemd (bijvoorbeeld 140 op de Van Brienenoordbrug). Maar stel eens dat 90 wel de ideale snelheid is dan wil dat nog niet zeggen dat die de Vmax moet worden. Je haalt op deze manier de dynamiek uit het verkeer met als gevolg dat je een star systeem krijgt waar in en uitvoegen bijvoorbeeld onmogelijk is.

Bovendien als 90 echt de ideale snelheid zou zijn dan zou het verkeer dat wel rijden, want systemen optimaliseren zichzelf.
pi_56989798
Dit is trouwens exact de reden dat ik niet de verkeerskant ben opgegaan. OV is alles, auto's zijn slecht, reguleren is het hoogste, et.
pi_56989856
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:21 schreef Fastmatti het volgende:
Over die dodehoekongevallen. Maar weinig mensen weten dat ongeveer 6 op de 7 slachtoffers vrouw is. Twee redenen hiervoor. Ten eerste ontbreekt het ze aan ruimtelijk inzicht, ze hebben geen benul waar de dode hoek nu zit en dat de zijkant van de vrachtauto naar 'binnen' komt als ze een bocht maken. Ten tweede blijven zij naast vrachtauto's staan terwijl mannen of voor de stopstreep gaan staan of door rood rijden.
Is dat zo? Heb je hier misschien meer info over?
Zes keer zoveel vrouwelijke slachtoffers is wel een heel groot verschil.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_56989871
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:38 schreef Fastmatti het volgende:
Dit is trouwens exact de reden dat ik niet de verkeerskant ben opgegaan. OV is alles, auto's zijn slecht, reguleren is het hoogste, et.
Daar lag een kans het te veranderen, maar nee... je ging het uit de weg...
pi_56989895
Bijna een heel topic vol met uitleg over de onzinnigheid van holocaustontkenning en meneer begint gewoon opnieuw.
pi_56990044
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:35 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

De laatste berichten uit de media stond inderdaad zoiets, maar dat kwam niet helemaal overeen met de cijfers. In de Duitse media stonden hele andere cijfers. Maar ja, journalisten en statistiek
[..]
Dit kwam rechtstreeks van eurostat. En een autoblaadje als de Duitse media nemen is ook niet alles jongen .
quote:
Ze hebben dan ook minder snelweg. Kunnen ze in principe weinig aan doen.
Tja maar wel meer doden, valt wel wat aan te doen dus.
pi_56990079
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:37 schreef Fastmatti het volgende:
Bovendien als 90 echt de ideale snelheid zou zijn dan zou het verkeer dat wel rijden, want systemen optimaliseren zichzelf.
Optimaliseren systemen zichzelf of denken bestuurders vooral de snelheid van hun auto te optimaliseren?
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_56990136
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:37 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dit is dus echt totale flauwekul er worden ook hele andere snelheden genoemd (bijvoorbeeld 140 op de Van Brienenoordbrug). Maar stel eens dat 90 wel de ideale snelheid is dan wil dat nog niet zeggen dat die de Vmax moet worden. Je haalt op deze manier de dynamiek uit het verkeer met als gevolg dat je een star systeem krijgt waar in en uitvoegen bijvoorbeeld onmogelijk is.
Niet de vMax maar het verschil moet niet te groot zijn want dat geeft weer andere problemen. Te dynamisch is niet goed en te star ook niet.

Oh en andere snelheden noemen kan eenieder maar qua verbranding staan de meeste motoren zo afgesteld en ook qua doorstroming komt het er in de meeste gevallen beter uit.
quote:
Op veel drukke plaatsen merk je dat inderdaad. Als er dan geen file is maar de weg ook niet vrij dan zit je inderdaad zo op 80-100 per uur.
pi_56990146
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:35 schreef Gabry het volgende:

[..]

Behalve buiten de bebouwde kom.
Ja en op het schoolplein.
pi_56990177
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:38 schreef Fastmatti het volgende:
Had je naar Groningen moeten komen. Daar viel dat nogal mee .
pi_56992080
Ha, hier zijn jullie.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 18:53:17 #72
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56993101
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 18:11 schreef Apropos het volgende:
Ha, hier zijn jullie.
Tijd voor een
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 19:01:23 #73
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56993335
quote:
PvdA-fractie wil voorjaarsoverleg

ANP
gepubliceerd op 26 februari 2008 15:37, bijgewerkt op 26 februari 2008 16:35

DEN HAAG - De PvdA-fractie hecht grote waarde aan een voorjaarsoverleg tussen kabinet, vakbonden en werkgevers. Waarnemend fractievoorzitter Mariëtte Hamer heeft dat dinsdag gezegd in het wekelijkse vragenuurtje van de Tweede Kamer.

Premier Jan Peter Balkenende werd daar door GroenLinks aan de tand gevoeld over uitlatingen van FNV-voorzitter Agnes Jongerius in de Volkskrant van maandag. Volgens Jongerius laat het kabinet zijn oren te veel naar de werkgevers hangen. Zij verweet minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken dat hij het traditionele voorjaarsoverleg met de sociale partners heeft afgeblazen.

Volgens Balkenende staat het nog lang niet vast dat het voorjaarsoverleg niet doorgaat. Donner is achter de schermen aan het overleggen met bonden en werkgevers over de onderwerpen die daar ter sprake zouden moeten komen. In dit proces van ‘verkennen en aftasten’ heeft Jongerius volgens de premier de publiciteit gezocht.

Wat Balkenende betreft is een voorjaarsoverleg overigens geen wet van Meden en Perzen. Overleg met de sociale partners heeft alleen zin als daar echt iets te bespreken valt. Het moet geen ritueel worden, vindt de premier. Er zijn heel wat jaren geweest zonder voor- en najaarsoverleg, betoogde hij.

Balkenende ontkende dat het kabinet na het conflict over de versoepeling van het ontslagrecht afgelopen najaar niets doet om de arbeidsdeelname te vergroten. Hij wees op plannen voor ‘brugbanen’ voor langdurig werklozen en op maatregelen voor gesubidieerde arbeid.
Wat een domoor is Bos toch, of hij moet echt zo laf zijn dat hij dit via zijn partij laat uitvechten om zijn hachje te redden.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 19:03:53 #74
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56993416
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:01 schreef Aoristus het volgende:
[b]
[..]

Wat een domoor is Bos toch, of hij moet echt zo laf zijn dat hij dit via zijn partij laat uitvechten om zijn hachje te redden.
Wat heeft Bos hiermee van doen dan? Hij zit niet op de post van sociale zaken en werkgelegenheid.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 19:04:53 #75
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56993440
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:03 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Wat heeft Bos hiermee van doen dan? Hij zit niet op de post van sociale zaken en werkgelegenheid.
Hij zit op de centen, dan heb je meer macht
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 19:06:47 #76
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56993509
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:04 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Hij zit op de centen, dan heb je meer macht
Ja, maar hij maakt niet het beleid over die zaken.
Verder wel slim van hem om dat lekker door de PvdA te doen.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 19:09:52 #77
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56993602
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:06 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Ja, maar hij maakt niet het beleid over die zaken.
Verder wel slim van hem om dat lekker door de PvdA te doen.
Mwoa, ik zie liever een partij van de arbeid dan een groepje cdaknechtjes
quote:
Bos verbaasd over kritiek Jongerius

ANP
gepubliceerd op 25 februari 2008 11:51, bijgewerkt op 25 februari 2008 16:13

DEN HAAG - PvdA-vicepremier Wouter Bos is verbaasd over de kritiek van FNV-voorzitter Agnes Jongerius op het kabinet en op de rol van de PvdA daarin. ‘Mijn deur staat altijd voor haar open’, laat Bos via zijn woordvoerder weten.

Jongerius zei maandag in de Volkskrant dat ze hoopte dat het kabinet meer aandacht zou hebben voor de koopkracht en het aanpakken van de topinkomens. Ook is ze teleurgesteld dat Bos niets deed toen CDA-minister Donner van Sociale Zaken het traditionele voorjaarsoverleg tussen kabinet en sociale partners afblies.

Bos begrijpt de aantijgingen niet. Hij heeft pas nog een gesprek over topinkomens gehad met Jongerius. En over het voorjaarsoverleg is hij nooit door de FNV benaderd. ‘Jongerius moet haar beste vriend in het kabinet niet zo bejegenen’, vindt Bos.

Donner: voorjaarsoverleg over scholing en ouderen
Minister Donner van Sociale Zaken wil tijdens het voorjaarsoverleg met werkgevers en vakbeweging afspraken maken over scholing van personeel en het afbouwen van speciale maatregelen waarmee oudere werknemers worden ontzien, zoals extra verlofdagen.

Dat liet Donner maandag weten in reactie op de suggestie van Jongerius dat de bewindsman het jaarlijkse topoverleg zou hebben afgezegd. De minister heeft vorige week nog gesproken met de vakbondsvoorzitter en werkgeversvoorman Bernard Wientjes van VNO-NCW over een voorjaarsoverleg. Volgens zijn woordvoerder heeft Donner duidelijk gemaakt dat wat hem betreft het jaarlijkse topoverleg kan doorgaan als het ook ‘een zinvol overleg is met een zinvolle agenda’, waaraan iedereen wat bijdraagt.

Vragen Halsema
Fractievoorzitter Femke Halsema van GroenLinks wil premier Balkenende dinsdag in het wekelijkse vragenuurtje van de Tweede Kamer aan de tand voelen over de uitspraken van Jongerius. Aanleiding is de stelling van de FNV-voorzitter dat het kabinet zijn oren te veel laat hangen naar de werkgevers.
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 19:13:47 #78
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56993718
Die zeug snapt het spel niet helemaal. Bos heeft even weinig op met de partij pvda in zijn rol als minister en vice-premier. FNV heeft steeds minder in te brokkelen en dat wil ze koste wat kost herstellen.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 19:15:15 #79
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56993780
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:13 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Die zeug snapt het spel niet helemaal. Bos heeft even weinig op met de partij pvda in zijn rol als minister en vice-premier. FNV heeft steeds minder in te brokkelen en dat wil ze koste wat kost herstellen.
lees je even in dan, Aaah
quote:
FNV: ‘Kabinet negeert vakbeweging’

Van onze verslaggeefsters Sheila Sitalsing, Elsbeth Stoker
gepubliceerd op 25 februari 2008 02:47, bijgewerkt op 25 februari 2008 13:21

AMSTERDAM - Het kabinet-Balkenende IV laat zijn oren te zeer naar het bedrijfsleven hangen. Opgejuind door de werkgevers laat het maatschappelijke vraagstukken versloffen, zoals het op peil houden van de koopkracht of het aftoppen van topinkomens.
VergrotingVergroting
FNV-voorzitter Agnes Jongerius. (ANP)

De belangen van werknemers worden daarbij genegeerd. De PvdA van Wouter Bos kan ‘onvoldoende’ het verschil maken.

Dat zegt Agnes Jongerius, de voorzitter van de grootste vakcentrale FNV (1,2 miljoen leden) in een vraaggesprek met de Volkskrant. Ondertussen blijven zaken als het aan het werk helpen van 45-plussers liggen.

‘Dit kabinet, de PvdA incluis, laat alle goede voornemens door de vingers glijden’, zegt Jongerius. ‘Het zou om mensen gaan. Maar ik hoor de premier vooral over minder regels voor ondernemers. Ik zeg het Arie Slob (de fractievoorzitter van de ChristenUnie, red.) na: dit is een niksig kabinet.’

Voorjaarsoverleg
Jongerius is ‘heel boos’ dat minister Donner (CDA, Sociale Zaken) onlangs eenzijdig het traditionele Voorjaarsoverleg heeft afgezegd. Dat dit polderberaad, waarin werkgevers, werknemers en kabinet overeenkomsten aangaan over het sociaal-economische beleid, niet doorging, moest zij uit de krant vernemen – daags nadat Donner haar had verzekerd graag in gesprek met haar te blijven. ‘Ik wil geen rituelen om de rituelen’, motiveerde Donner in het Financieele Dagblad zijn besluit om het overleg dit jaar over te slaan.

Volgens Jongerius valt er evenwel genoeg te bespreken: de koopkracht, telewerken – tegen de files – en de inspanningen die nodig zijn om 200 duizend kanslozen aan werk te helpen.

Toen de Partij van de Arbeid een jaar geleden ging meeregeren, hoopte ze op een kabinet dat ontvankelijk zou zijn voor de noden van werknemers. Maar aan PvdA-leider en vicepremier Bos heeft de vakbeweging ‘niet genoeg’.

Ontslagrecht
‘Bos had zijn collega Donner aan de oren moeten trekken toen die het Voorjaarsoverleg afzegde. Bos moet als leider van het PvdA-smaldeel in het kabinet zijn bewindslieden erop wijzen dat ze de werknemerskoepels moeten betrekken bij hun agenda.’

Zo sloot minister Cramer (PvdA, Milieu) een akkoord over duurzaamheid met werkgevers. ‘Met ons als belangrijke maatschappelijke speler is niet gesproken. Dat vind ik gek.’

Jongerius wijt de troebelen in de polder deels aan het onlangs beslechte conflict over het versoepelen van het ontslagrecht. Zowel bij Bernard Wientjes, voorzitter van de werkgeverskoepel VNO-NCW, als bij Piet Hein Donner, CDA-minister van Sociale Zaken, meent ze rancune hierover te proeven. Donner en Wientjes wilden ontslag makkelijker maken. Jongerius en de PvdA-fractie in de Tweede Kamer verzetten zich daartegen – met succes.

Kleenex
‘Dat je na zo’n strijd met de Kleenex moet rondgaan, begrijp ik’, zegt Jongerius. ‘Maar blijven hangen in boosheid is niet constructief. We moeten aan het werk. We dragen een verantwoordelijkheid die groter is dan dat.’

De FNV-voorzitter is ontgoocheld over ‘de smalle agenda’ van werkgeversvoorzitter Bernard Wientjes, die ‘slechts meer ruimte voor ondernemers wil en zich niet verantwoordelijk acht voor bijvoorbeeld de anderhalf miljoen functioneel analfabeten die dit land telt’. Dat premier Balkenende daar ‘niets tegenover stelt, is een deceptie’.

Voor PvdA-leider Bos heeft ze weinig lovende woorden over. ‘Vroeger, als we er niet uit kwamen met De Geus (de vorige minister van Sociale Zaken, red.), belde ik via de achterdeur aan bij Gerrit Zalm (de vorige vicepremier, red.). Die ging dan helpen. Hij bedacht creatieve oplossingen voor verlammende impasses en had de senioriteit en het gezag om die door te drukken. In het huidige kabinet speelt niemand die rol – ook Wouter Bos niet.’
pi_56993791
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 18:11 schreef Apropos het volgende:
Ha, hier zijn jullie.
Tevreden?
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 19:17:33 #81
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56993843
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:15 schreef Aoristus het volgende:

[..]

lees je even in dan, Aaah
[..]
Via de achterdeur.

bah bah.
pi_56993934
quote:
The good news: This won't happen for another 7.6 billion years.

The bad news: Life on Earth will end long before then.

In fact, we've only got a billion years left before the slowly expanding sun boils off the oceans and reduces our planet to an uninhabitable cinder, says Smith.
http://www.foxnews.com/story/0,2933,332429,00.html
  dinsdag 26 februari 2008 @ 19:21:22 #83
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_56993983
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:17 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Via de achterdeur.

bah bah.
Zo bij Zalm naarbinnen ja
pi_56994561
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:21 schreef Fastmatti het volgende:
Ezelsbruggetjes helpen volgens mij meer dan doblispiegels en het nieuwste plan: een autmatische toeter als een vrachtwagen rechtsafslaat terwijl er iets gedetecteerd is.

Als je de spiegels niet kan zien, kan de chauffeur jou niet zien.. D'r in stampen, vanaf 6 jaar oud.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56994752
Stel, een vrachtwagenchauffeur rijdt een klein ventje van zijn fiets omdat hij geen dodehoekspiegel heeft, dat ventje klapt met zijn hoofd tegen de stoeprand: dood. Zou de chauffeur nog zoiets als 'eigen schuld' aan kunnen tonen door te stellen dat het ventje de val had overleefd wanneer het een fietshelm had gedragen?
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_56994790
Volgens mij wordt er in zulke zaken niet zulk soort schuldvragen gesteld. Het is geen moord of zo.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_56994797
Nee, want je mag niemand aanrijden en een fietshelm is niet verplicht. Lijkt mij. Daarnaast zal men er redelijk naar kijken...
pi_56994801
Nee, hij moet eerst aantonen dat hij alles heeft gedaan om een dergelijk ongeval te kunnen voorkomen. En dat heeft hij niet, aangezien hij geen dodehoekspiegel heeft. Jij doelt op de zorgplicht van de aangeredene, maar je komt daar niet eens aan toe aangezien de chauffeur al fout zit met die spiegel. (ook al had hij wel de spiegel, dan nog geldt er voor een vrachtwagenchauffeur iets als inzicht)
Allah Al Watan Al Malik
pi_56994810
In Duitsland speelde zoiets, maar daar is de fietshelm, dacht ik, verplicht.
pi_56994859
In Spanje was onlangs een zaak op het laatse moment afgeblazen, waarin een automobilist de ouders van het kind dat hij doodreed aansprakelijk stelde voor de schade aan zijn auto.
pi_56994915
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:49 schreef sigme het volgende:
In Spanje was onlangs een zaak op het laatse moment afgeblazen, waarin een automobilist de ouders van het kind dat hij doodreed aansprakelijk stelde voor de schade aan zijn auto.
Uiteindelijk toch nog afgeblazen door de dader, of nou ja, het automobiele slachtoffer. En ik vond dat hij daar nog buitengewoon lang mee wachtte, .
pi_56994931
quote:
De familie van een doodgereden Spaanse fietser dreigt aangeslagen te worden voor de schade die zoonlief bij de botsing heeft achtergelaten. De automobilist wil 20.000 euro om de reparatie aan zijn Audi A8 en om de huur van vervangend vervoer te betalen, meldde de Spaanse krant El Paìs vrijdag.

Volgens zakenman Tomas Delgado heeft de zeventienjarige Enaitz Iriondo voor 14.000 euro aan schade veroorzaakt aan de A8. Voor het huren van een andere auto was Delgado nog eens 6000 euro kwijt.

De familie van de jongen heeft van de verzekeringsmaatschappij van Delgado 33.000 euro uitgekeerd gekregen. De zakenman zou veel te hard gereden hebben toen hij Iriondo schepte, maar wordt niet vervolgd. De jongeman droeg geen reflecterende kleding en/of fietshelm.

„Ik ben ook een slachtoffer in dit alles. Je kunt het probleem van de jongen niet oplossen, maar wel dat van mij”, liet Delgado zich ontvallen tegen El Paìs.
pi_56994957
quote:
„Ik ben ook een slachtoffer in dit alles. Je kunt het probleem van de jongen niet oplossen, maar wel dat van mij”, liet Delgado zich ontvallen tegen El Paìs.
Je zou zo'n man toch wat gunnen...
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 19:53:06 #94
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56994979
Vrachtauto's verbieden naar rechts af te slaan.
pi_56995069
Wat ga je dan doen met Engelse vrachtauto's.
Allah Al Watan Al Malik
pi_56995071
Drie keer links is ook rechtsaf.

Was dat niet eentje van de FemFem?
pi_56995112
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:56 schreef Mutant01 het volgende:
Wat ze daar nu ook vaak mee doen: uitrusten met een normale rechtsrijdende vrachtwagen. Tikje gevaarlijker in Engeland, maar soit.
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 20:00:11 #98
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56995192
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:56 schreef Mutant01 het volgende:
Ja duh, verboden naar links te gaan he!
pi_56995448
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:56 schreef sigme het volgende:
Drie keer links is ook rechtsaf.

Was dat niet eentje van de FemFem?
Daar zou Raptorix met z'n zakelijke contacten nog wat aan laten doen
pi_56995536
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 20:10 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daar zou Raptorix met z'n zakelijke contacten nog wat aan laten doen
Het lijkt me niet uitgesloten dat TomTom meer gevoel voor humor heeft dan Raptorix. Zelfs het apparaatje heeft vast nog meer gevoel voor humor .
  dinsdag 26 februari 2008 @ 20:16:06 #101
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56995581
quote:
7.6 billion years klinkt ver weg, maar als je het in euro's omrekent is nog maar het 5.1 miljard jaar.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56995590
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 20:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Het lijkt me niet uitgesloten dat TomTom meer gevoel voor humor heeft dan Raptorix. Zelfs het apparaatje heeft vast nog meer gevoel voor humor .
Die van mij heeft een zachte g . Maar je kan ook wel wat min of meer grappige stemmen (een luie Surinamer enzo) downloaden van hun site. Dus ja die hebben vast meer humor .
pi_56995733
Ik heb een discrete Belgische doos, die vooral tientallen alleen maar kan fluisteren. Verder is ze wel lief, maar kent ze geen stemmetjesopties.
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 20:29:16 #104
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56995932
Ik heb een illegale TomTom. Wordt die nou het land uitgezet?
  dinsdag 26 februari 2008 @ 21:08:37 #105
125878 Gabry
Lento Violento
pi_56996848
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 20:29 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ik heb een illegale TomTom. Wordt die nou het land uitgezet?
Nee, die wordt vernietigd.
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 21:18:52 #106
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_56997065
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 21:08 schreef Gabry het volgende:

[..]

Nee, die wordt vernietigd.
Oh, dan hou ik 'm nog even.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 21:38:04 #107
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_56997492
Verloren op ebaai. Geen automaat.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_56998298
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:48 schreef Zwaardvisch het volgende:
Volgens mij is de fietshelm in Duitsland vooralsnog alleen voor kinderen verplicht.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 22:12:02 #109
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_56998352
Gelukkig heb ik weer niks gemist.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 22:35:30 #110
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_56999007
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 19:48 schreef Zwaardvisch het volgende:
Hoe eerder, hoe beter. Des te sneller win ik mijn weddenschap.
Carpe Libertatem
pi_56999206
CU: waarschuwing voor zelfmoordsites

Niets nieuws, volgens mij, want járen geleden was er al ophef over die site van Spaink.
pi_56999287
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 22:39 schreef Boze_Appel het volgende:
Verslaafden kiezen er zelf voor om verslaafd te blijven
Sorry, maar dit lijkt mij toch wel zulke onzin...
  † In Memoriam † dinsdag 26 februari 2008 @ 23:26:16 #113
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_57000641
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 22:12 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Gelukkig heb ik weer niks gemist.
Ook niet iemand van je koffieclub?
  dinsdag 26 februari 2008 @ 23:53:26 #114
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57001332
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 22:41 schreef Monidique het volgende:

Niets nieuws, volgens mij, want járen geleden was er al ophef over die site van Spaink.
Als het goed is, heffen dat soort sites zichzelf op
pi_57001346
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 23:53 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Als het goed is, heffen dat soort sites zichzelf op
  dinsdag 26 februari 2008 @ 23:59:53 #116
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57001466
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 22:41 schreef Monidique het volgende:

alt.suicide.holiday kreeg zoveel media-aandacht dat organisaties die groep gingen volgen en veel zelfmoordenaars besloten een nieuw stekkie te zoeken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gabry op 27-02-2008 00:17:17 ]
  † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 00:19:09 #117
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57001815
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 22:44 schreef Monidique het volgende:
Niemand die hun dwingt rotzooi hun lichaam in te douwen, alleen zij zelf.
Carpe Libertatem
pi_57001948
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 00:19 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Niemand die hun dwingt rotzooi hun lichaam in te douwen, alleen zij zelf.
moet je effe basen (cocaine roken), een keertje of 10. daarna mag je geheel zelf afkicken, try it.

Oke die eerste tien keer heb je dan idd zelf 'gekozen' ja en dat was oerstom. Maar mensen doen het nu eenmaal, in welk systeem dan ook. En dan?
  woensdag 27 februari 2008 @ 00:38:54 #119
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57002163
Dat stuk op de SP-site over de PVV heeft mijn vote of approval vanwege de volledigheid.

Verplicht leesvoer voor de tegenstander. http://www.sp.nl/nieuws/spanning/200802/

[ Bericht 54% gewijzigd door Gabry op 27-02-2008 00:55:59 ]
  † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 00:39:31 #120
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57002178
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 00:27 schreef sneakypete het volgende:
moet je effe basen (cocaine roken), een keertje of 10. daarna mag je geheel zelf afkicken, try it.
Geen behoefte aan, maar ik ben cold turkey gestopt met roken na 15 jaar en na 5 pakjes shag per week. Telt dat?
quote:
Oke die eerste tien keer heb je dan idd zelf 'gekozen' ja en dat was oerstom. Maar mensen doen het nu eenmaal, in welk systeem dan ook. En dan?
Geen idee wat dan, niets denk ik. Ik ben niet diegene die opvang van die mensen bedacht heeft in woonwijken.
Carpe Libertatem
  woensdag 27 februari 2008 @ 03:29:46 #121
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57003245
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 20:16 schreef Montov het volgende:

[..]

7.6 billion years klinkt ver weg, maar als je het in euro's omrekent is nog maar het 5.1 miljard jaar.
quote:
In fact, we've only got a billion years left before the slowly expanding sun boils off the oceans and reduces our planet to an uninhabitable cinder, says Smith.
Er rijden teveel auto's op de zon.

[ Bericht 42% gewijzigd door Gabry op 27-02-2008 03:59:14 ]
  woensdag 27 februari 2008 @ 04:33:50 #122
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57003345
'Ziekenhuizen waren rond 1900 hygiënischer'

Rond het jaar 1900 hoefde ze nog niet eens hun handen te wassen en te desinfecteren in het ziekenhuis. Pas in het begin van de twintigste eeuw werd hygiëne een hot-issue in Nederland, ruim na de ontdekking van de oorzaak van de kraamvrouwkoorts. Dus zo hygiënisch zal het niet geweest zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Gabry op 27-02-2008 04:49:00 ]
pi_57003589
quote:
Een van de grootste opiniepeilingen in de islamitische wereld toont aan dat 7 procent van de moslims de aanslag van 11 september 2001 op de Verenigde Staten goedkeurt. Dat berichtten Amerikaanse media dinsdag op basis van een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup, dat hiervoor 50.000 moslims ondervroeg in 35 hoofdzakelijk islamitische landen.

De goedkeuring van de aanslagen was niet gebaseerd op religieuze, maar op politieke motieven. Wat politiek geradicaliseerde moslims motiveert, is de vrees voor westerse en Amerikaanse overheersing, zo bleek.

Een overweldigende meerderheid van 93 procent van de ondervraagde moslims veroordeelde de aanslagen in New York en Washington. Het gebrek aan respect van het westen voor de islam noemden de meesten als belangrijkste obstakel voor betere verhoudingen met het westen
http://www.volkskrant.nl/(...)lims_voor_aanslag_VS

Radicalen! Allemaal! Gehersenspoeld door achterlijke religies en kwaadaardige machthebbers, plus natuurlijk dom en bloeddorstig van nature.
pi_57003728
Deze al bekend?
http://www.gemzies.com/
  † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 08:35:51 #125
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_57004169
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 00:38 schreef Gabry het volgende:
Dat stuk op de SP-site over de PVV heeft mijn vote of approval vanwege de volledigheid.

Verplicht leesvoer voor de tegenstander. http://www.sp.nl/nieuws/spanning/200802/
Heeft de SP niks te doen of zo?
Is hun programma perfect wou je zeggen?
  woensdag 27 februari 2008 @ 08:41:02 #126
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57004226
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 08:35 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Heeft de SP niks te doen of zo?
Is hun programma perfect wou je zeggen?
Wilde ik dat zeggen?
  † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 08:43:22 #127
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_57004258
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 08:41 schreef Gabry het volgende:

[..]

Wilde ik dat zeggen?
Tja, waarom zou de SP dat nu werkelijk doen? Ik denk zelf omdat "de kleine man" waar Maorijnissen het over heeft nl. ook zijn doelgroep is. Pure marketing en politiek.

"Verse vis, hier een gulden goeikoper!!!"
pi_57004307
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 22:44 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ze kiezen er zelf voor om een verslaving op te bouwen.
  woensdag 27 februari 2008 @ 08:54:19 #129
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57004372
Als er staat dat ze 'voor de rijken' zijn, tja, als je geen SPer bent dan heeft dat weinig betekenis. Een SPer zou misschien verontwaardigd zijn bij het lezen van dat stuk. Maar zelf vind ik de negatieve lading zeer beperkt. Ik vind de extra aandacht wel leuk. Vooral omdat het behoorlijk uitgebreid is en ze onder 'de standpunten van Wilders' elk punt afgaan. Dat deze aandacht behoorlijk links gekleurd is maakt mij niet zoveel uit. Het is nog behoorlijk redelijk verwoord en volledig in mijn ogen.
  woensdag 27 februari 2008 @ 08:54:57 #130
Stranger than fiction
pi_57004382
Gabry, jij hebt toch Wilders gestemd afgelopen keer?
  woensdag 27 februari 2008 @ 08:57:05 #131
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57004411
Ja.
pi_57004452
Er zijn bezigheden waaraan veel tijd & geld wordt gespendeerd die we 'hobby' noemen, en er zijn er die we 'verslaving' noemen. Iets met die keuzevrijheid schijnt het verschil te maken.
pi_57004599
quote:
Xenofobe onruststokers

Vanavond was op Nederland Twee een tien minuten durende reportage in een Nieuwsrubriek van de Publieke Omroep te zien over de boerkini.
Netwerk 'onderzocht' het grootste non-issue van dit moment. Mogen moslima een boerkini dragen in de Nederlandse zwembaden?

Netwerk testte zesendertig (!) zwembaden. Een medewerkster vroeg aan de kassa of ze in zo'n lichaamsbedekkend badpak met capuchon (ziet er mooier uit dan een latex duikpak) het water in mocht.

Geen van kassadames had ooit eerder een boerkini gezien.
In Nederland is één (1) vrouw in één (1) zwembad geweigerd (maar het is daar nu weer toegestaan).
En van dit niet-bestaande, volstrekte onzinprobleem gaan we zo'n ophef maken?
Ja, in Netwerk, verzorgd door de EO.

Stelletje xenofobe onruststokers!

En daar was VVD-Kamerlid Kamp ook weer van de partij. Hij droeg een fraai statementje neo-liberalisme bij. Nee, wij zijn hier in Nederland gewend fris en vrolijk met elkaar te zwemmen in leuke badpakken. Dit gewaad kon niet door de beugel. Moest VERBODEN worden. Henk Kamp is een xenofobe onruststoker.

Op Nederland Drie was tegelijkertijd de EO bezig jonge meisjes te ronselen voor hun 40-daagse seksloze viespeukerij.

Er komt een dag dat de EO op drie publieke netten tegelijk uitzendt. Dat is pas echt een probleem: een overdosis bedillerigheid en een bedreiging van de geestelijke volksgezondheid.

(Je gaat me toch niet vertellen dat die ene boerkinidragende vrouw vanavond bij Pauw en Witteman zit, hè?)
Boerkini's...overal boerkini's.
pi_57004723
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 22:35 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hoe eerder, hoe beter. Des te sneller win ik mijn weddenschap.
Grappenmaker .
Die verlies je namelijk zo hard dat wil je niet weten.
  woensdag 27 februari 2008 @ 09:24:44 #135
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57004740
Eén boerkini teveel. Je kunt alle vormen duidelijk zien in zo'n strak duikerspak. Dat is sexueel veelste prikkelend. Ik pleit voor meer wijdere, zedelijke kleding in zwembaden voor Moslima's.
pi_57004745
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:16 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Boerkini's...overal boerkini's.
Een blanke 40+ vrouw uit Meppel met rood geverfd haar verdient er goed aan momenteel . Lang leve de Nederlandse handelsgeest.
pi_57004748
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:01 schreef sigme het volgende:
Er zijn bezigheden waaraan veel tijd & geld wordt gespendeerd die we 'hobby' noemen, en er zijn er die we 'verslaving' noemen. Iets met die keuzevrijheid schijnt het verschil te maken.
Er zijn ook mensen die onterecht een rekening ontvangen en die gewoon betalen om van het gezeur af te zijn.
  woensdag 27 februari 2008 @ 09:31:52 #138
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57004843
In België komt de mannelijke jeugd een aantal zwembaden niet meer in zonder ballenknijpers. Die korte strakke zwembroeken. De rest is niet toegestaan. In vakantieoorden (locaties in Spanje, Italië) zie je dat ook terug. Het is niet nieuw en vrij gangbaar dat er eisen aan zwemkleding worden gesteld.
pi_57004889
Klopt dat was al zo vele jaren terug op vakantie in Frankrijk en Duitsland enzo. Ooit zelfs een camping waar je zo'n badmuts opmoest
  woensdag 27 februari 2008 @ 09:36:12 #140
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57004908
Wat mij betreft laten ze het aan de zwembaden zelf over om daar wel of geen beleid over uit te zetten.
pi_57005021
Als er iets kut zit is het wel een ballenknijper, wat is er mis met een goede ouderwetse zwembroek?
Allah Al Watan Al Malik
pi_57005056
van mij mogen de zwembaden het zelf weten. Maar als een zwembad eigendom is van de gemeenten en daardoor betaald wordt mag die ook eisen stellen lijkt me.
pi_57005593
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:36 schreef Gabry het volgende:
Wat mij betreft laten ze het aan de zwembaden zelf over om daar wel of geen beleid over uit te zetten.
Nee joh. Maatschappelijke discussie. Henk Kamp gaat daarover.
pi_57005620
Nah, een publiek zwembak dat alleen topless vrouwen toelaat lijkt me toch niet correct. Er zal toch deugdelijke argumentatie overlegd moeten worden, zoals voor bermudabroeken en badmutsen.

Een cafe dat geen publiek met hoofddoekje toelaat is toch ook niet in de haak?
  † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 10:19:32 #145
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_57005664
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:17 schreef sigme het volgende:
Waarom niet?
Carpe Libertatem
pi_57005724
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:19 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Waarom niet?
Inderdaad, in de horeca wordt er wel vaker eisen gesteld aan kleding. Sportschoenen en trainingspakken zijn vaak niet toegestaan waarom zou dit voor andere kledingstukken zoals een hoofddoek niet mogen gelden?
pi_57005729
quote:

Nah, een publiek zwembak dat alleen topless vrouwen toelaat lijkt me toch niet correct.
Dan...stem je met je voeten en ga je er ergens anders heen toch?

(of je klaagt, maakt er ophef over in de media etc)

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 27-02-2008 10:35:17 ]
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:38:16 #148
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57006040
quote:
Nah, een publiek zwembak dat alleen topless vrouwen toelaat lijkt me toch niet correct. Er zal toch deugdelijke argumentatie overlegd moeten worden, zoals voor bermudabroeken en badmutsen.

Voor overheidseigendom gaat die argumentatie op. Brede toegankelijkheid van overheidsdiensten.

Maar het lijkt mij dat een café-eigenaar of een werkgever zelf mag weten welke richting hij met zijn bedrijf wil varen.

Sauna's mogen bijvoorbeeld gericht zijn op vrouwen. Een café mag kledingvoorschriften hebben en gymschoenen afkeuren. De eigenaar bepaald zijn doelgroep en is vrij te bepalen aan wie hij diensten wil verlenen. Ambtenaren zijn niet degene die de arbeid moeten verzetten. Zij zouden daar zo min mogelijk zeggenschap over moeten hebben.

Als een werkgever van zijn werknemers fatsoenlijke kleding eist naar zijn eigen maatstaven, zoals een pak en geen pet, dan moet dat kunnen. Hij bepaald zelf waarin hij wilt investeren dus hij bepaalt de koers.

Maar er wordt gestreefd naar een uitzonderingspositie voor de Moslima, ten koste van de vrijheid van de ondernemer, die zijn beleid daar maar aan moet aanpassen. Daar ben ik tegen. Ik zie ook absoluut niet in waarom een gelovige vrouw meer rechten zou moeten hebben dan een ongelovige man. Als ik in een monniken kostuum wil zwemmen dan mogen ze mij ook weigeren.
pi_57006096
Nee, een ondernemer mag wel selecteren, maar niet ongeoorloofd discrimineren. Hoofddoekjes weigeren, (en vermoedelijk ook boerkini's), valt onder die verboden discriminatie.

Voor wél toegestane selecties moet deugdelijke argumentatie zijn, en dan nog mag het geen 'verboden grond' zijn.

Voor meer selectievrijheid moet je een vereniging oprichten.
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:43:12 #150
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57006142

Niemand die klaagt wanneer deze zwemkleding geweigerd wordt, zelfs in café.
Waarom een uitzonderingspositie creeren voor Moslima's?
pi_57006197
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:40 schreef sigme het volgende:
Nee, een ondernemer mag wel selecteren, maar niet ongeoorloofd discrimineren. Hoofddoekjes weigeren, (en vermoedelijk ook boerkini's), valt onder die verboden discriminatie.

Voor wél toegestane selecties moet deugdelijke argumentatie zijn, en dan nog mag het geen 'verboden grond' zijn.

'Passende kleding' lijkt een prima criterium te zijn om selectief mensen te weigeren bij sommige horecagelegenheden.
pi_57006242
quote:

Dan zie jij hoofddoekjes als een religieuze uiting, zie je het als kledingstuk dan heeft de uitbater het recht om daarop te selecteren.
pi_57006244
Bron: Nu.nl

Zevenhonderddertigduizend belastingaangiftes onbruikbaar. Zelfs dát kunnen ze niet
pi_57006264
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:43 schreef Gabry het volgende:
[ afbeelding ]

Waarom zou iemand zo geen café inmogen?
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:50:33 #155
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57006296
quote:

Maar de wetgever heeft deze verboden gronden wel dusdanig geselecteerd dat sommige groepen meer rechten hebben dan anderen. Maar deze vorm van rechtsongelijkheid valt blijkbaar niet onder het discriminatie verbod.
pi_57006300
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:43 schreef Gabry het volgende:
[ afbeelding ]

Dat komt omdat die doek niet voldoet aan de beschrijving van 'badkleding' (type textiel).
Een boerkini doet dat wel (uitspraak van het kabinet).

(Bermudadriehoek = ook ander textieltype. Zo ook spiekerboxum).
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:51:08 #157
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57006309
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

'Passende kleding' lijkt een prima criterium te zijn om selectief mensen te weigeren bij sommige horecagelegenheden.
Uiteraard, daarom is het criterium bij zwembaden om zwemkleding aan te hebben. En een burkini is gemaakt van dezelfde stof als een wetsuit en dus geschikte zwemkleding.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57006314
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:48 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dan zie jij hoofddoekjes als een religieuze uiting, zie je het als kledingstuk dan heeft de uitbater het recht om daarop te selecteren.
Niet ik, de rechter . Er is uitspraak over gedaan.
pi_57006316
quote:

Je beschrijft hier de status quo. Namelijk dat de overheid feitelijk bepaalt of een onderneming wel op correcte gronden discrimineert (blijkbaar zijn schoenen wel correct en een hoofddoek niet). Dat is wat anders dan de vraag of die status quo wenselijk is.

Waarom is het wenselijk dat Den Haag bepaald voor ondernemingen aan welke klanten met ze wel of geen diensten mogen verlenen?
pi_57006331
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:51 schreef Montov het volgende:

[..]

Uiteraard, daarom is het criterium bij zwembaden om zwemkleding aan te hebben. En een burkini is gemaakt van dezelfde stof als een wetsuit en dus geschikte zwemkleding.
Niet als een wetsuit malle. Dat is héél ander soort stof. Zelfde stof als badbap, zwembroek, bikini.
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:52:31 #161
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57006336
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waarom zou iemand zo geen café inmogen?
Dat is niet aan ons om te bepalen maar aan de verlener van die diensten.
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:53:14 #162
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57006354
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:48 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waarom is er voor religie een soort uitzonderingspositie? Dat wil je toch niet, zowel positief als negatief? Er zijn zoveel uitingen, qua sport, politiek, hobby, vereniging, etc, etc. Alle uitingen/kleding gelijk behandelen lijkt mij het beste.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57006363
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:51 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Je beschrijft hier de status quo. Namelijk dat de overheid feitelijk bepaalt of een onderneming wel op correcte gronden discrimineert (blijkbaar zijn schoenen wel correct en een hoofddoek niet). Dat is wat anders dan de vraag of die status quo wenselijk is.

Waarom is het wenselijk dat Den Haag bepaalt voor ondernemingen aan welke klanten met ze wel of geen diensten mogen verlenen?
Omdat er aanwijzingen zijn uit het verleden dat vrijheid van discriminatie maatschappelijk vreselijk ongewenste gevolgen kan hebben.
pi_57006393
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:53 schreef Montov het volgende:

[..]

Waarom is er voor religie een soort uitzonderingspositie? Dat wil je toch niet, zowel positief als negatief? Er zijn zoveel uitingen, qua sport, politiek, hobby, vereniging, etc, etc. Alle uitingen/kleding gelijk behandelen lijkt mij het beste.
Omdat uit menselijk gedrag blijkt dat erop selecteren onneembare hordes opwerpt, hetgeen in een niet-homogene samenleving problemen oplevert.
pi_57006396
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Niet ik, de rechter . Er is uitspraak over gedaan.
Als de rechter dat gedaan heeft, dan lijkt het me dat de uitbater verkeerde argumenten heeft gebruikt om hoofddoekjes te weren. Aangezien hoofddoekjes volgens de islam geen religieuze betekenis hebben, lijkt mij dat het kledingargument makkelijk stand zou moeten houden. Anders is het wel heel erg simpel om dit argument door te trekken naar sportschoenen e.d.
pi_57006428
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:55 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als de rechter dat gedaan heeft, dan lijkt het me dat de uitbater verkeerde argumenten heeft gebruikt om hoofddoekjes te weren. Aangezien hoofddoekjes volgens de islam geen religieuze betekenis hebben, lijkt mij dat het kledingargument makkelijk stand zou moeten houden. Anders is het wel heel erg simpel om dit argument door te trekken naar sportschoenen e.d.
Nee. een rechter oordeelt niet op basis van religieuze geschriften of voorschriften, dat zou strijdig zijn met scheiding kerk/staat (dan vult de staat/rechter in wat een moslim is/doet/gelooft).

Het is ook niet het argument van de uitbater dat hierin bepalend is, maar het argument van de hoofddoekjesdrager.
pi_57006456
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:51 schreef Montov het volgende:

[..]

Ik doelde er meer op dat 'passende kleding' nogal een arbitrair criterium is. Bij sommige tenten is passende kleding bijvoorbeeld kleding die niet door Marokkanen wordt gedragen.
pi_57006465
En het is niet door te trekken naar sportschoenen, rechters zijn geen geprogrammeerde domoren, maar wegen het argument 'levensovertuiging' aan maatschappelijke normen, niet aan een wet waarin 'levensovertuiging' juridisch is gedefinieerd.
pi_57006484
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:53 schreef Montov het volgende:

[..]

Uiteraard wil ik dat niet, maar zo wordt het nu wel geinterpreteerd. Het zou uberhaupt de keuze van de uitbater moeten zijn wat hij qua kleding toelaat in zijn zaak of hij nu driedelig grijs weigert of hoofddoekjes en wat voor argumentatie er voor gebruikt wordt is ook niet belangrijk.
pi_57006517
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat er aanwijzingen zijn uit het verleden dat vrijheid van discriminatie maatschappelijk vreselijk ongewenste gevolgen kan hebben.
In welk verleden heeft die vrijheid van ondernemingen om zelf te kiezen welke klanten ze helpen tot vreselijk ongewenste gevolgen geleid?

Overigens, er zijn genoeg voorbeelden van huidige vrijheden die in het verleden ongewenste gevolgen kan hebben gefaciliteerd. Dat is op zich nog geen reden om de vrijheden af te schaffen. Is er een grond voor angst?
pi_57006524
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 08:48 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ze kiezen er zelf voor om een verslaving op te bouwen.
Ze kiezen er niet voor verslaafd te blijven...
pi_57006540
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:52 schreef Gabry het volgende:

[..]

Dat is niet aan ons om te bepalen maar aan de verlener van die diensten.
Ik zou er net zoveel problemen mee hebben als die jongen de deur wordt gewezen enkel vanwege de kleding als wanneer dat met een moslima gebeurd vanwege de hoofddoek.
pi_57006554
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:01 schreef Autodidact het volgende:

[..]

In welk verleden heeft die vrijheid van ondernemingen om zelf te kiezen welke klanten ze helpen tot vreselijk ongewenste gevolgen geleid?
Een baksteen door de ruit van die betreffende zaak wellicht

Het gaat pas mis als die keuze de ondernemer wordt opgedrongen door de overheid.
pi_57006564
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:01 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Overigens, er zijn genoeg voorbeelden van huidige vrijheden die in het verleden ongewenste gevolgen kan hebben gefaciliteerd. Dat is op zich nog geen reden om de vrijheden af te schaffen. Is er een grond voor angst?
Scheiding blanken en zwarten in bussen in de VS schiet me zo te binnen (al weet ik niet of dat aan de busexploitanten lag of aan de overheden)
pi_57006576
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Scheiding blanken en zwarten in bussen in de VS schiet me zo te binnen (al weet ik niet of dat aan de busexploitanten lag of aan de overheden)
Overheden
pi_57006585
quote:

[..]

Overheid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Crow_laws

Om de redenering van Sigme door te trekken: overheden moeten niet bepalen welke ondernemers welke klanten mogen helpen, want dat recht van overheden heeft in het verleden vreselijke gevolgen gehad.

Dat is geen goede reden.
pi_57006593
De Jager grijpt in na fout met honderdduizenden aangiftes

He ik het net gisteren ingevuld en opgestuurd.
pi_57006597
Niks mis met moslimkleding.
pi_57006601
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:03 schreef Chewie het volgende:

Het gaat pas mis als die keuze de ondernemer wordt opgedrongen door de overheid.
Ja? Gaat het nu vreselijk mis op de terrassen omdat er geen hoofddoeken geweiger mogen worden?
pi_57006611
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:04 schreef Monidique het volgende:
De Jager grijpt in na fout met honderdduizenden aangiftes

He ik het net gisteren ingevuld en opgestuurd.
Ik heb het 2 weken geleden gedaan, ook voor de derde (of vierde, tel een beetje kwijt) keer die van 2006
pi_57006616
JIHAD TEGEN WILDERS!!!
pi_57006652
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja? Gaat het nu vreselijk mis op de terrassen omdat er geen hoofddoeken geweiger mogen worden?
Nee maar het gaat dan ook pas mis als de overheid een verbod oplegt.

Maar gaat het nu gigantisch mis bij zaken waar sportschoenen, trainingspakken geweigerd worden omdat de ondernemer die mensen niet binnen wil?
pi_57006659
quote:
Haagsche Lounge mag hoofddoek niet weigeren
Restaurant Haagsche Lounge in Den Haag mag vrouwen die een hoofddoek dragen de toegang niet weigeren. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft woensdag geoordeeld dat de dresscode van het restaurant Haagsche Lounge in strijd is met de Wet gelijke behandeling.

Het Bureau Discriminatiezaken Haaglanden had de zaak aanhangig gemaakt na meldingen van vier vrouwen die in de Haagsche Lounge niet werden bediend als zij hun hoofddoek omhielden.

Eigenaar P. Mulder zei eerder voor de commissie dat hij in januari zijn huisregels en kledingvoorschriften had aangescherpt, omdat hij regelmatig problemen had met groepjes jongeren in zijn Haagsche Lounge. Hij mikt met zijn horecagelegenheid op een stijlvoller en ouder publiek. Zijn dresscode houdt onder meer in dat het dragen van hoofddeksels in het restaurant niet is toegestaan. Mulder maakt daarin geen onderscheid tussen hoofddoekjes, keppeltjes en baseballpetten. Tijdens de zitting van de commissie zei hij dat iedereen voor hem gelijk is.

De commissie noemt het streven naar een ander publiek legitiem, maar vindt de maatregel die is getroffen niet geschikt. Het restaurant treft met de huisregels alle vrouwen die om religieuze redenen een hoofddoek dragen. De verzoeksters zijn moslim en dragen wegens hun geloofsovertuiging een hoofddoek. De CGB vindt dat het toelatingsbeleid van het restaurant leidt tot indirecte discriminatie, namelijk het verboden onderscheid op grond van godsdienst.

Haagsche Lounge-eigenaar Mulder had de uitspraak wel verwacht, maar hij gaat zijn huisregels niet aanpassen. 'Aangezien de uitspraak van de CGB niet bindend is, blijven we dezelfde werkwijze behouden.'

Het Bureau Discriminatiezaken Haaglanden kan zich goed vinden in het oordeel van de commissie. Het betreurt het standpunt van Mulder. Het bureau zal de volgende keer dat een vrouw met hoofddoek de toegang wordt geweigerd namens deze persoon aangifte doen. 'De rechter zal dan moeten oordelen of Haagsche Lounge de wet overtreedt. Zo ja, dan kan de gemeente verordenen dat het restaurant moet sluiten.'
Voor de motivatie enzo.
pi_57006670
Ik moet het nog opsturen (en die van 2006 en 2005 gok ik ).
pi_57006691
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor de motivatie enzo.
Zoals al gezegd een zeer vreemde motivatie aangezien een hoofddoek geen religieuze uiting is volgens de geacepteerde religie's.
pi_57006715
Lees ik gisteren dat ik dezelfde mening heb als een columnist van Elsevier wat het woord 'allochtoon' betreft, waar gaat het heen?
pi_57006724
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:07 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee maar het gaat dan ook pas mis als de overheid een verbod oplegt.
Maar dat is hier niet aan de orde.
quote:
Maar gaat het nu gigantisch mis bij zaken waar sportschoenen, trainingspakken geweigerd worden omdat de ondernemer die mensen niet binnen wil?
Nee, want dat betreft geen levensovertuigingen.
  woensdag 27 februari 2008 @ 11:10:32 #188
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57006730
quote:

[..]

Ondernemingen kiezen veelal voor de hoogste omzet. In een kapitalistische maatschappij is er weinig ruimte voor discriminatie. Als mensen zonder gymschoenen in een nette club niet inkomen, dan wordt er een club opgericht waar die mensen wel inkomen. Zouden Moslims in supermarkten geweigerd worden, dan gaat dat onnodig ten kosten van de winst. Daarom koos de Albert Heijn ook voor halal-vlees om juist Moslims aan te trekken. In een omgeving met gelijke rechten is discriminatie sowieso niet rendabel aangezien het ten koste gaat van je afzetmarkt en de goede naam.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gabry op 27-02-2008 11:16:51 ]
pi_57006738
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:09 schreef Monidique het volgende:
Lees ik gisteren dat ik dezelfde mening heb als een columnist van Elsevier wat het woord 'allochtoon' betreft, waar gaat het heen?
Wie?
pi_57006740
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:08 schreef du_ke het volgende:
Ik kreeg onlangs een dreigbrief over 2006, als ik deze niet snel nog een keer (belastingdienst erkende de aangifte al minimaal 1 keer ontvangen te hebben ) op zou sturen kon ik op een boete rekenen van minimaal 1000E.
pi_57006748
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:09 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zoals al gezegd een zeer vreemde motivatie aangezien een hoofddoek geen religieuze uiting is volgens de geacepteerde religie's.
Zodra ze zegt dat ze het vanwege haar religie doet, is het een religieuze uiting. Lijkt mij. De wet baseert zich niet op soera tien ten en met veertien, ofzo. Dat het de weg vrijmaakt voor zo'n beetje van alles, ja, daar ben ik het mee eens, maar er is geen Religie die zegt wat tot uitingen behoort en wat niet.
pi_57006760
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:10 schreef sigme het volgende:

Als genoeg aanhangers van een religie dit wel vinden dan staat het dus blijkbaar gelijk aan een hoofddoek.
pi_57006787
Er is trouwens eerder juist in Zwolle gedoe geweest over weigeren van hoofddoekjes:
quote:
artikel 44 vragen SP inzake het dragen van een hoofddoek en de huisregels van de Zwolse horeca in strijd is met de Algemene Plaatselijke Verordening voor horecabeleid in Zwolle

Vrij recent zijn we geïnformeerd dat grand café De Harmonie een vrouw met een hoofddoek de toegang heeft geweigerd. Ook hebben we geconstateerd dat een aantal Zwolse horecaondernemingen mensen met een gekleurde huid niet toelaten. In deze gevallen worden de bezoekers door de horeca-eigenaren gewezen op het huishoudelijk reglement dat voor het publiek van toepassing zouden zijn.
De bewuste huishoudelijke reglementen zijn in de meeste gevallen niet bij de bezoekers bekend en zijn vaak niet openbaar zichtbaar gemaakt of verkrijgbaar. Deze gang van zaken veroorzaakt een tweedeling bij het uitgaanspubliek qua bevolkingsgroepen en werkt ongelijkheid in de hand.

De SP is van mening dat het hebben van een huishoudelijk reglement per horecaonderneming op zich een goede zaak is. Zo’n reglement dient dan wel zichtbaar aanwezig te zijn voor de bezoekers. Een huisregel mag niet iedere week of maand worden gewijzigd en helemaal niet ter plekke worden verzonnen. Alleen onder deze condities kan een bezoeker er van overtuigd zijn dat hij of zij niet ten onrechte de toegang wordt geweigerd.

Een ongewenste situatie is dat bezoekers worden geweigerd op basis van hun uiterlijk en huidskleur. Deze vorm van weigering komt in Zwolle regelmatig voor en leidt in een aantal gevallen tot ruzies op straat. Dat deze vorm van discriminatie zich in een toenemend aantal gevallen uit in fysiek geweld, komt omdat men er niet meer in gelooft dat de politie opkomt voor hun rechten. < knip>

De SP fractie wil voorafgaand aan die vergadering schriftelijke antwoorden van het college op de volgende vragen;
  • Bent u op de hoogte van de hierboven geschetste problematiek?
  • Bent u met ons van mening dat een maatschappelijke discussie moet worden gevoerd inzake het dragen van de hoofddoek en weigeren van bezoekers op grond van hun uiterlijk en huidskleur?
  • Heeft het college tot nu toe een actie ondernomen inzake de hierboven vermelde problematiek? Zo ja, welke en zo nee hoe komt dat?
  • Welke eventueel andere oplossingen heeft het college zelf?

We verzoeken u deze vragen met spoed schriftelijk te beantwoorden.

Namens de SP-fractie

Düzgün Yildirim

Wij beantwoorden deze vragen als volgt:

• Wij hebben uit de Stentor vernomen dat een vrouw met een hoofddoek de toegang in een café is geweigerd.
  • Wij vinden een dergelijke discussie overbodig. Het weigeren van personen die vanuit geloofsovertuiging hoofddoeken dragen is discriminatie. Hierover hoeft en moet zelfs geen discussie ontstaan.
  • Nee, tot op heden was daar geen noodzaak toe. De gemeente heeft geen wetgevende mogelijkheden om discriminatie te voorkomen. Dit staat reeds in hogere wetgeving.
  • Een mogelijkheid zou zijn de Drank- en horecavergunning in te trekken indien een horecaondernemer meerdere malen onherroepelijk is veroordeeld voor discriminatie. Dit is tot op heden niet voorgekomen. Tevens zal bij de evaluatie van het horecaconvenant het punt met betrekking tot de huisregels worden meegenomen.

Burgemeester en Wethouders van Zwolle,
  • http://www.zwolle.nl/cms/(...)EC5C412570180030B209
    pi_57006788
    quote:
    Toch een fan van HO?
    pi_57006850
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Toch een fan van HO?
    nee een chaot die z'n jaaroverzicht kwijt is. Zou iig over 2004 geld moeten krijgen en over vorig jaar ook dus die van 2007 moet ik niet vergeten.
    pi_57006855
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als genoeg aanhangers van een religie dit wel vinden dan staat het dus blijkbaar gelijk aan een hoofddoek.
    Klopt, als er voldoende mensen zijn die er die betekenis aan hechten. Vandaar dat het aan maatschappelijke normen gewogen wordt, en niet aan een door de overheid opgestelde definitie.
    pi_57006869
    quote:

[..]

[..]

Hoe ga je vaststellen dat iemand iets aandoet vanwege zijn levensovertuiging? Als 'ie het zegt? Als 'ie er maar genoeg ophef over maakt? Als er maar genoeg mensen zijn die zeggen dat het inderdaad een levensovertuiging is?

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 27-02-2008 11:23:12 ]
      woensdag 27 februari 2008 @ 11:18:07 #199
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_57006876
    quote:

[..]

[..]

Nee, dat is geen geaccepteerde levensovertuiging, bedoel je. Een goed voorbeeld hiervan zijn Gothics die zich aan het bedrijfsklimaat moeten aanpassen. Die kledingdracht kan goed voortkomen uit hun levensovertuiging.
    pi_57006903
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:10 schreef Gabry het volgende:

[..]

Ondernemingen kiezen veelal voor de hoogste omzet. In een kapitalistische maatschappij is er weinig ruimte voor discriminatie. Als mensen zonder gymschoenen in een nette club niet inkomen, dan wordt er een club opgericht waar die mensen wel inkomen. Zouden Moslims in supermarkten geweigerd worden, dan gaat dat onnodig ten kosten van de winst. Daarom koos de Albert Heijn ook voor halal-vlees om juist Moslims aan te trekken. In een omgeving met gelijke rechten is discriminatie sowieso niet rendabel aangezien het ten koste gaat van je afzetmarkt en de goede naam.
    Onzin. Dat garandeert hooguit dat bij voldoende grote groep er óók ondernemingen zich richten op elders uitgesloten groepen.

Het weigeren van groepen kan (oa) statusverhogend werken, waardoor segragatie werkt als differentiatie van vraag & aanbod, hetgeen niet in het nadeel van kapitalistische ondernemers is.
    pi_57006905
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Toch een fan van HO?
    Je zou haast libertarier worden door die dreigbrief die ik van de belastingdienst kreeg.

"U heeft al aangifte gedaan maar die zijn we door onze schuld kwijtgeraakt en als u deze binnen 2 weken niet nog een keer opstuurt krijgt u een boete van minimaal 1000E"

Dat zijn toch geen normale praktijken meer?
    pi_57006933
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:17 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hoe ga je vaststellen dat iemand iets aandoet vanwege zijn levensovertuiging? Als 'ie het zegt? Als 'ie er maar genoeg ophef over maakt?
    Door het niet beschreven vast te stellen, maar per voorval te laten wegen.

Technocratie lost het niet op hoor .
    pi_57006947
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Onzin. Dat garandeert hooguit dat bij voldoende grote groep er óók ondernemingen zich richten op elders uitgesloten groepen.
    Exact. Als het dorpshuis hier moslims gaat weigeren, dan... tsja... kunnen ze nergens anders heen. Natuurlijk wil je dan als moslim hier ook niet meer komen dan en er zijn ook geen moslims en etcetera, maar het lijkt mij geen simpele situatie als: dan komt er wel wat anders.
    pi_57006958
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:18 schreef Gabry het volgende:

[..]

Nee, dat is geen geaccepteerde levensovertuiging, bedoel je. Een goed voorbeeld hiervan zijn Gothics die zich aan het bedrijfsklimaat moeten aanpassen. Die kledingdracht kan goed voortkomen uit hun levensovertuiging.
    Zodra een Goth geweigerd wordt of gedwongen zich aan te passen kan hij dat voorleggen aan de rechter. Er is geen "lijst" met "geaccepteerde levensovertuigingen" (want dat zou strijdig zijn met scheiding kerk/staat).
    pi_57006964
    quote:

[..]

[..]

Wanneer is iets een levensovertuiging? We accepteren in de Westerse wereld nogal makkelijk de absurditeiten die men op basis van de specifieke interpretaties van populaire religies dient te moeten praktiseren. Ik betwijfel ten zeerste of ik mij op basis van een boek van een hedendaagse filosoof een bepaalde levensovertuiging kan aanmeten, hier vervolgens 'leefregels' uit kan destilleren en dan wettelijk in mijn recht te staan omdat ik op basis van mijn levensovertuiging in mijn blote piemel in een zwembad wil zwemmen.
    pi_57006983
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:22 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wanneer is iets een levensovertuiging? We accepteren in de Westerse wereld nogal makkelijk de absurditeiten die men op basis van de specifieke interpretaties van populaire religies dient te moeten praktiseren. Ik betwijfel ten zeerste of ik mij op basis van een boek van een hedendaagse filosoof een bepaalde levensovertuiging kan aanmeten, hier vervolgens 'leefregels' uit kan destilleren en dan wettelijk in mijn recht te staan omdat ik op basis van mijn levensovertuiging in mijn blote piemel in een zwembad wil zwemmen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nietzschean_%28Andromeda%29
      woensdag 27 februari 2008 @ 11:24:27 #207
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_57006989
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Daar is niets mis mee.
    quote:
    Het weigeren van groepen kan (oa) statusverhogend werken, waardoor segragatie werkt als differentiatie van vraag & aanbod, hetgeen niet in het nadeel van kapitalistische ondernemers is.
    Maar dat is niet in lijn met de huidige maatschappelijke tendensen waarbij gelijkheid hoog in het vaandel staat en met de hoge concentratie Moslim consumenten (en ondernemers) in west-Nederland.
    pi_57007079
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:24 schreef Gabry het volgende:

[..]

Daar is niets mis mee.
    Nee, daar is niks mee, maar het is dus geen enkele garantie dat geweigerde hoofddoekje ergens een terras vinden, of een zwembad, of een rijschool, of een supermarkt etc etc etc.
    quote:
    [..]

Maar dat is niet in lijn met de huidige maatschappelijke tendensen waarbij gelijkheid hoog in het vaandel staat en met de hoge concentratie Moslim consumenten (en ondernemers) in west-Nederland.
    Waarbij af en toe de rechter / politiek ingrijpt omdat er hoofddoekjes / vrouwen / homo's/ geweigerd.
    pi_57007084
    Even luchtiger nieuws:
    quote:
    A ceremonial plaza built 5,500 years ago has been discovered in Peru, and archeologists involved in the dig said on Monday carbon dating shows it is one of the oldest structures ever found in the Americas.
    http://news.yahoo.com/s/n(...)vy8SW8ivGo0QnCas0NUE

Dat is behoorlijk oud.
    pi_57007100
    pi_57007106
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Door het niet beschreven vast te stellen, maar per voorval te laten wegen.

Technocratie lost het niet op hoor .
    Dat zeg ik ook niet. Gelijke rechten ongeacht overtuiging wel.

Maar als je zegt dat iets enkel toelaatbaar is als het een levensovertuiging betreft moet iemand de beslissing maken of het inderdaad een levensovertuiging is. Die persoon zal enkele criteria moeten hebben om dat vast te stellen toch?

Een rechter zou kunnen zeggen: 'een hoofddoek is helemaal geen levensovertuiging, het is een uiting van traditie of cultuur en een boerkini is enkel aandachttrekkerij' . Zou best kunnen. Dan valt toch je hele betoog dat er voor een hoofddoek uitzonderingen bestaan. Dan is het plots geen levensovertuiging meer.
    pi_57007182
    quote:
    Haha! Nee, celibaat en zelfkastijding van de lust?

Ik moet zeggen, ik ben wel onder de indruk van dergelijke lieden, hoor, ik vind het zeker erg interessant. Die Franciscus, ik heb eens een biografie gelezen, dat is een opmerkelijk verhaal. Typisch geval van immorele levensgenieter die het licht ziet, a la Mohammed Bouyeri, bijvoorbeeld.
    pi_57007198
    quote:
    Haha! Nee, celibaat en zelfkastijding van de lust?
    Deze zin is lelijk, .
    pi_57007199
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:30 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Gelijke rechten ongeacht overtuiging wel.

Maar als je zegt dat iets enkel toelaatbaar is als het een levensovertuiging betreft moet iemand de beslissing maken of het inderdaad een levensovertuiging is. Die persoon zal enkele criteria moeten hebben om dat vast te stellen toch?
    Ja, maar geen vastgestelde criteria. 'Levensovertuiging' is lastig te vangen, maar best te begrijpen.
    quote:
    Een rechter zou kunnen zeggen: 'een hoofddoek is helemaal geen levensovertuiging, het is een uiting van traditie of cultuur en een boerkini is enkel aandachttrekkerij' . Zou best kunnen. Dan valt toch je hele betoog dat er voor een hoofddoek uitzonderingen bestaan.
    Als het tot gevolg heeft dat mensen *niet* die hoofddoek afdoen maar dan maar niet zwemmen, niet recreëren, geen boodschappen doen, dan loopt er iets spaak.
      woensdag 27 februari 2008 @ 11:36:18 #215
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_57007224
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, daar is niks mee, maar het is dus geen enkele garantie dat geweigerde hoofddoekje ergens een terras vinden, of een zwembad, of een rijschool, of een supermarkt etc etc etc.
    [..]

Waarbij af en toe de rechter / politiek ingrijpt omdat er hoofddoekjes / vrouwen / homo's/ geweigerd.
    Tja, die mensen benadelen uiteindelijk zichzelf en verliezen marktpositie. Het kost ze brood. In deze heb ik vertrouwen in de marktwerking. Zelf heb ik in de familie een redelijk grote onderneming. Maar zelf zou ik er nooit voor kiezen om een Moslima te weigeren. Ook niet als arbeidskracht, aangezien ze produceren, wat gelijk staat aan winst. In de praktijk is het gewoon bad business.
    pi_57007382
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:35 schreef sigme het volgende:
    Als het tot gevolg heeft dat mensen *niet* die hoofddoek afdoen maar dan maar niet zwemmen, niet recreëren, geen boodschappen doen, dan loopt er iets spaak.
    Tsja, waar loopt het dan precies spaak? Als ik niet meer naar restaurants ga omdat ik er als verstokte roker geen sigaret meer mag opsteken, dan is dat blijkbaar niet zo'n probleem.
    pi_57007456
    quote:
    Ach door de bami of als slangenvoer, wat kan het schelen?
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 11:57:52 #219
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57007675
    quote:
    Je bent toch niet aan het weglopen van je belastingplicht.
    Carpe Libertatem
      woensdag 27 februari 2008 @ 11:58:29 #220
    Stranger than fiction
    pi_57007690
    pi_57007728
    quote:
    Luiheid heeft ook z'n voordelen.
    pi_57007756
    quote:
    leuker kunnen we het niet maken. wel makkelijker
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 12:02:33 #223
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57007767
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 12:00 schreef Monolith het volgende:
    Luiheid heeft ook z'n voordelen.
    Ik laat het doen.
    Carpe Libertatem
    pi_57007775
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach door de bami of als slangenvoer, wat kan het schelen?
    Niet veel. Heb jij wel een is hond op?
    pi_57007814
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 12:02 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik laat het doen.
    Dat doe ik misschien komend jaar ook wel, maar afgelopen jaar was ik nog het gehele jaar student met een klein beetje inkomen uit een bijbaantje en bestaat m'n aangifte invullen uit het invullen van de inkomsten uit m'n bijbaantje aangezien mijn belastbaar inkomen toch 0 euro zal zijn.
    pi_57007894
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:57 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Je bent toch niet aan het weglopen van je belastingplicht.
    Nee van het recht op teruggave van een deel van m'n betaalde belastingen .
    pi_57007919
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Niet veel. Heb jij wel een is hond op?
    Nee nog niet.
    pi_57008119
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

Tsja, waar loopt het dan precies spaak? Als ik niet meer naar restaurants ga omdat ik er als verstokte roker geen sigaret meer mag opsteken, dan is dat blijkbaar niet zo'n probleem.
    Ik vind dat dan ook grenzen aan ordeverstorende discriminatie. Niet zozeer in de horeca (daar vind ik het recht van anderen geen gifgassen toegeblazeb te krijgen wel verdedigbaar).

Maar in verpleeghuizen, gevangenissen, etc vind ik het van god los.
      woensdag 27 februari 2008 @ 12:35:21 #230
    Stranger than fiction
    pi_57008405
    Roken stinkt!
    pi_57008415
    En doodt.
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 12:40:06 #232
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57008501
    quote:
    Zolang ze zelf blijven kiezen om een stukje stof om hun hoofd te vouwen loopt er niets spaak. Er loopt juist iets spaak als ondernemers gedwongen worden mensen te bedienen die niet voldoen aan de zelf door hun gestelde regels.

Recht op pizza?
    Carpe Libertatem
    pi_57008559
    Wat loopt er precies spaak, en wat is er precies zo goed aan niet wettelijk voorschreven bordjes 'verboden voor vrouwen, negers, joden'?
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 12:49:40 #234
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57008692
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 12:43 schreef sigme het volgende:
    Wat loopt er precies spaak, en wat is er precies zo goed aan niet wettelijk voorschreven bordjes 'verboden voor vrouwen, negers, joden'?
    Ik zou er zelf niet zo'n voorstander zijn zulke bordjes te hebben, maar ik ben er wel helemaal voorstander van dat een ondernemer vooral helemaal zelf bepaalt wie hij in z'n eigen restaurant wil hebben bijvoorbeeld. En die keuze zou op welke grond dan ook moeten zijn.
    Carpe Libertatem
    pi_57008759
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 12:49 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik zou er zelf niet zo'n voorstander zijn zulke bordjes te hebben, maar ik ben er wel helemaal voorstander van dat een ondernemer vooral helemaal zelf bepaalt wie hij in z'n eigen restaurant wil hebben bijvoorbeeld. En die keuze zou op welke grond dan ook moeten zijn.
    Dus een restaurant met eenn bordje 'verboden voor negers' ga jij verdedigen tegen mensen die dat te gek voor woorden vinden?
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 13:05:44 #236
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57009033
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 12:52 schreef sigme het volgende:
    Dus een restaurant met eenn bordje 'verboden voor negers' ga jij verdedigen tegen mensen die dat te gek voor woorden vinden?
    In onze huidige maatschappij zal hij waarschijnlijk slechte zaken doen met zo'n bordje, maar als hij zo'n bordje wil plaatsen moet hij dat vooral zelf weten ja. Net zoals hij, zoals hierboven al gezegd door anderen, zelf kan kiezen of hij mensen met sportschoenen wel of niet binnen laat.
    Carpe Libertatem
    pi_57009082
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:05 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

In onze huidige maatschappij zal hij waarschijnlijk slechte zaken doen met zo'n bordje, maar als hij zo'n bordje wil plaatsen moet hij dat vooral zelf weten ja. Net zoals hij, zoals hierboven al gezegd door anderen, zelf kan kiezen of hij mensen met sportschoenen wel of niet binnen laat.
    En jij verdedigt de vrijheid om een bordje 'verboden voor negers' op te hangen.
    Niet wegduiken achter 'dat moet hij zelf weten'.
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 13:12:33 #238
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57009210
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:07 schreef sigme het volgende:
    Ja

Maar we hebben die vrijheid niet want de overheid vind het noodzakelijk om voor bepaalde groepen mensen een uitzondering te maken. Die mensen moeten ongeacht regels van een ondernemer altijd toegelaten worden of de ondernemer die persoon nou wil bedienen of niet. Het moet en daarbij is de grens geloof. Gelovigen moeten altijd bedient worden en ongelovigen mogen vanwege hun petje toegang geweigerd worden. Bizar.
    Carpe Libertatem
    pi_57009438
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 12:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik vind dat dan ook grenzen aan ordeverstorende discriminatie. Niet zozeer in de horeca (daar vind ik het recht van anderen geen gifgassen toegeblazeb te krijgen wel verdedigbaar).

Maar in verpleeghuizen, gevangenissen, etc vind ik het van god los.
    Waarom verschil tussen horeca en die andere gelegenheden?

gifgassen toeblazen kan in alle gevallen namelijk. In de horeca is het zelfs zo dat je er vrijwillig voor kunt kiezen om die gifgassen toegeblazen te krijgen, in de gevangenis is die vrijwlligheid voor een groot gedeelte van de aanwezigen er niet.

Daarom zou ik eerder kiezen voor keuzevrijheid in de horeca dan in een gevangenis.
    pi_57009463
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ja

Maar we hebben die vrijheid niet want de overheid vind het noodzakelijk om voor bepaalde groepen mensen een uitzondering te maken. Die mensen moeten ongeacht regels van een ondernemer altijd toegelaten worden of de ondernemer die persoon nou wil bedienen of niet. Het moet en daarbij is de grens geloof. Gelovigen moeten altijd bedient worden en ongelovigen mogen vanwege hun petje toegang geweigerd worden. Bizar.
    Gelovigen kunnen in jouw wereld geen petje dragen?
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 13:23:35 #241
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57009534
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:20 schreef sigme het volgende:
    Gelovigen kunnen in jouw wereld geen petje dragen?
    Ze gaan hun goddelijke gang maar.
    Carpe Libertatem
    pi_57009542
    quote:

[..]

Ja, maar geen vastgestelde criteria. 'Levensovertuiging' is lastig te vangen, maar best te begrijpen.
    Nou ja. Je zou het je bij een hoofddoek soms best af kunnen vragen.
    quote:

Het heeft tot gevolg dat mensen die *niet* de hoofddoek afdoen dezelfde mogelijkheden hebben als mensen die *niet* hun berenmuts afdoen. En iemand die een berenmuts draagt heeft, zonder dat het zijn levensbeschouwing moet zijn, genoeg rechten om zijn leven te leiden - hoofddoekjesdragers zijn maatschappelijk geen paria's.. Ik snap die angst niet. Alsof er een wettelijke bescherming nodig is zodat we geen informeel kastesysteem invoeren.

En wat was trouwens de vreselijke situatie waar de ongelimiteerde vrijheid van ondernemers om zelf te kiezen welke klanten ze willen helpen werd gehanteerd? Waar en wanneer was dat? Dat was namelijk de hoofdreden...

[ Bericht 6% gewijzigd door Autodidact op 27-02-2008 13:30:17 ]
    pi_57009618
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja hoor. Mogen de klanten binnen toch lekker samen blank wezen....Ik bedoel, als de eigenaar geen negers binnen wil verzint hij wel iets anders hoor. Kijk eens naar de smoesjes om Marokkanen te weigeren in disco's.
    pi_57009620
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:20 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waarom verschil tussen horeca en die andere gelegenheden?

gifgassen toeblazen kan in alle gevallen namelijk. In de horeca is het zelfs zo dat je er vrijwillig voor kunt kiezen om die gifgassen toegeblazen te krijgen, in de gevangenis is die vrijwlligheid voor een groot gedeelte van de aanwezigen er niet.

Daarom zou ik eerder kiezen voor keuzevrijheid in de horeca dan in een gevangenis.
    Eh, degenen die zich *niet* vrijwillig in verpleeghuis of gevangenis bevinden zijn de mensen die niet even naar buiten kunnen voor een sigaret.

Natuurlijk moet je de andere niet-vrijwillige aanwezigen niet lastigvallen met de gifgassen, maar dat staat buiten kijf.
    pi_57009675
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:23 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ze gaan hun goddelijke gang maar.
    Dus.. je stelling dat gelovigen altijd bediend moeten worden sloeg nergens op.
    pi_57009682
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Eh, degenen die zich *niet* vrijwillig in verpleeghuis of gevangenis bevinden zijn de mensen die niet even naar buiten kunnen voor een sigaret.

Natuurlijk moet je de andere niet-vrijwillige aanwezigen niet lastigvallen met de gifgassen, maar dat staat buiten kijf.
    Maar dat hoeft dus voor de horeca niet te gelden, daar ga je immers vrijwillig naar toe (ook als werknemer heb je die keus) en als de uitbater besluit dat er gerookt of geblowd mag worden weet je dus dat je gifgassen toegeblazen kunt krijgen waarop je kunt besluiten om naar een plek te gaan waar dat niet het geval is.
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 13:32:03 #247
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57009740
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:29 schreef sigme het volgende:
    Dus.. je stelling dat gelovigen altijd bediend moeten worden sloeg nergens op.
    Wat heeft het dragen van een petje door een gelovige met religeuze symbolen waarop niet geweigerd mag worden te maken?

Een ondernemer mag nu wel selecteren aan de deur op petjes, maar niet op hoofddoekjes.
    Carpe Libertatem
    pi_57009768
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:23 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nou ja. Je zou het je bij een hoofddoek soms best af kunnen vragen.
    Eens.
    quote:
    [..]

Het heeft tot gevolg dat mensen die *niet* de hoofddoek afdoen dezelfde mogelijkheden hebben als mensen die *niet* hun berenmuts afdoen. En iemand die een berenmuts draagt heeft, zonder dat het zijn levensbeschouwing moet zijn, genoeg rechten om zijn leven te leiden - hoofddoekjesdragers zijn maatschappelijk geen paria's.. Ik snap die angst niet. Alsof er een wettelijke bescherming nodig is zodat we geen informeel kastesysteem invoeren.

En wat was trouwens de vreselijke situatie waar de ongelimiteerde vrijheid van ondernemers om zelf te kiezen welke klanten ze willen helpen werd gehanteerd? Dat was namelijk de hoofdreden...
    Eh - hoofddoekjesdragers werden onlangs nog ergens *niet* bediend. Met berenmutsen is dat -voor zover ik weet- niet aan de orde.

Maar voor de rest: het verschil zit 'm in de impact. Dat is dat levensbeschouwelijke deel. Men schat in dat effectief (niet per se opzettelijk) mensen van zeker geloof weigeren min of meer overeenkomt met het weigeren van mensen met een zekere huidskleur: het is ongeveer even "vrij" voor de betrokkene om de uiterlijke kenmerken af te leggen.
    pi_57009844
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat heeft het dragen van een petje door een gelovige met religeuze symbolen waarop niet geweigerd mag worden te maken?

Een ondernemer mag nu wel selecteren aan de deur op petjes, maar niet op hoofddoekjes.
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ja

Gelovigen worden net als alle anderen behandeld. Niet het geloof wordt getest: een ongelovige met hoofddoek valt onder "met hoofddoek' , niet onder 'gelovig', een gelovige met pet onder 'petdragers' niet onder 'gelovigen'.
    pi_57009881
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:29 schreef Chewie het volgende:

[..]

Maar dat hoeft dus voor de horeca niet te gelden, daar ga je immers vrijwillig naar toe (ook als werknemer heb je die keus) en als de uitbater besluit dat er gerookt of geblowd mag worden weet je dus dat je gifgassen toegeblazen kunt krijgen waarop je kunt besluiten om naar een plek te gaan waar dat niet het geval is.
    Het ging over de optie om dan maar niet meer ergens naar toe te gaan, omdat je wel wil roken . Die keus is er niet voor verpleeghuizen en gevangenissen. Je wordt gestuurd en (dus) verplicht te stoppen.
    pi_57010004
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Eens.
    [..]

Eh - hoofddoekjesdragers werden onlangs nog ergens *niet* bediend. Met berenmutsen is dat -voor zover ik weet- niet aan de orde.
    Jawel hoor. Kom er hier nergens mee binnen. Het verschil is dus dat je er niet mee naar de CGB kunt gaan. Het is niet "onlangs" maar permanent.
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:33 schreef sigme het volgende:

Maar voor de rest: het verschil zit 'm in de impact. Dat is dat levensbeschouwelijke deel. Men schat in dat effectief (niet per se opzettelijk) mensen van zeker geloof weigeren min of meer overeenkomt met het weigeren van mensen met een zekere huidskleur: het is ongeveer even "vrij" voor de betrokkene om de uiterlijke kenmerken af te leggen.
    In de eerste plaats denk ik dat iemand bewust een bepaalde levensbeschouwing aanneemt, of het bewust volhoudt. Een huidskleur kies of houd je niet bewust. Maar dat is het punt ook niet. Ik vind het raar om acceptatie van uiterlijke kenmerken verplicht te stellen. Dat heeft namelijk niks met maatschappelijke tolerantie te maken, maar het is morele dwingelandij. Ik ben echt niet bang dat wij hier een kastesysteem krijgen als de overheid niet actief gelijke behandeling afdwingt.

En wees eerlijk. Er is in het verleden meer verschrikkelijks gebeurd omdat de overheid zich wél bezich hield met welke ondernemer welke klanten hoe moet behandelen (bijv. Joden in Nazi-Duitsland en zwarten in Jim Crow-Amerika), dan in een situatie waar de overheid zich afzijdig hield. Ik kan me eigenlijk geen significant voorbeeld herinneren waar dit zo'n maatschappelijk probleem werd.
    pi_57010037
    quote:
    MOSKOU (AP) - De gedoodverfde volgende Russische president, Dmitri Medvedev, is bereid met welke toekomstige Amerikaanse president dan ook samen te werken. Maar hij hoopt dat hij (of zij) niet vastzit in het verleden en geen „semiseniele opvattingen” heeft.

Medvedev, momenteel eerste vicepremier, zei dat Washington en Moskou veel gezamenlijke belangen hebben, zoals de strijd tegen terrorisme en het sussen van regionale conflicten, meldden Russische persbureaus. En natuurlijk werkt Rusland samen met de toekomstige Amerikaanse president, zei Medvedev.

„Hoewel het natuurlijk makkelijker samenwerken is met mensen die moderne standpunten hebben dan met diegenen die de schittering van het verleden in hun ogen hebben en die zulke semiseniele opvattingen vaak uitdragen”, voegde hij eraan toe. Het was niet duidelijk of hij specifiek refereerde aan een van de overgebleven serieuze presidentskandidaten in de Verenigde Staten: Hillary Clinton, Barack Obama en John McCain.
    http://www.refdag.nl/arti(...)erenigde+Staten.html
      woensdag 27 februari 2008 @ 13:51:55 #253
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_57010160
    quote:
    weet je het weer beter?
    pi_57010171
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:45 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Jawel hoor. Kom er hier nergens mee binnen. Het verschil is dus dat je er niet mee naar de CGB kunt gaan. Het is niet "onlangs" maar permanent.
    Voor een POLmeet zet je 'm af ? Dat wordt gewaardeerd .

Maar eh- naar de rechter stappen kan altijd hoor. Ik vond het idee van Oversight heel sympathiek (en steunde het), jammer dat hij er zo'n puinhoop van maakte.
    quote:
    In de eerste plaats denk ik dat iemand bewust een bepaalde levensbeschouwing aanneemt, of het bewust volhoudt. Een huidskleur kies of houd je niet bewust. Maar dat is het punt ook niet. Ik vind het raar om acceptatie van uiterlijke kenmerken verplicht te stellen. Dat heeft namelijk niks met maatschappelijke tolerantie te maken, maar het is morele dwingelandij.
    Verbieden van verbieden van kleding. Wie is er dan de dwingeland?
    quote:
    En wees eerlijk. Er is in het verleden meer verschrikkelijks gebeurd omdat de overheid zich wél bezich hield met welke ondernemer welke klanten hoe moet behandelen (bijv. Joden in Nazi-Duitsland en zwarten in Jim Crow-Amerika), dan in een situatie waar de overheid zich afzijdig hield. Ik kan me eigenlijk geen significant voorbeeld noemen.
    Pogroms? De hele behandeling van Europese joden voor nazi-Duitsland?
    Was weigeren van zwarte niet ook al ingeburgerd voordat het wet werd?
      woensdag 27 februari 2008 @ 13:56:53 #255
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_57010282
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 14:13:27 #256
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57010632
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:56 schreef Aoristus het volgende:
    [ afbeelding ]
    Daar moet je voor inloggen
    Carpe Libertatem
      † In Memoriam † woensdag 27 februari 2008 @ 14:19:20 #257
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_57010749
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:37 schreef sigme het volgende:
    Gelovigen worden net als alle anderen behandeld. Niet het geloof wordt getest: een ongelovige met hoofddoek valt onder "met hoofddoek' , niet onder 'gelovig', een gelovige met pet onder 'petdragers' niet onder 'gelovigen'.
    Nee, gelovigen krijgen speciale behandeling, tenminste als ze dat via symbolen of kleding uitdragen. Een hoofddoek valt niet, zoals het zou horen, onder de categorie hoofddeksels/bedekking, maar onder de categorie religieuze uittingen.
    Carpe Libertatem
      woensdag 27 februari 2008 @ 14:22:23 #258
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_57010806
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 14:13 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Daar moet je voor inloggen
    Yep, maar dat is gewoon een jpg toch?

B oerkinicrisis

Bert Wagendorp

Ik ben een schaatsliefhebber, dus ik schrok helemaal niet van de boerkini. Ik was er gewoon klaar voor. Op de ijsbanen dragen vrouwen al jaren boerkini’s en niemand doet er moeilijk over. Misschien komt dat omdat ze boerkini’s daar gewoon ‘schaatspakken’ noemen.

Zo zie je maar weer dat minister Hirsch Ballin groot gelijk heeft met zijn pleidooi het woord ‘allochtoon’ te schrappen: daarmee is het allochtonenprobleem al voor de helft opgelost en resteert alleen nog ‘probleem’.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld, mensen.

Ik meen me trouwens een Australische zwemmer te herinneren die zwom in een pak dat erg veel weg had van een boerkini. Is Pieter van den Hoogenband er al op gewezen dat een sharkskin-boerkini zijn kansen op olympisch goud sterk zal verhogen?

Mits de Chinezen de boerkini toestaan natuurlijk, want dat zijn de Zwollenaren van de wereld.

Zolang we de zwemboerkini nog geen zwempak noemen, zijn de Zwollenaren er nog niet klaar voor. Tenminste, dat zei de directeur van Tenminste, dat zei de directeur van het zwembad Hans Meijer. Daarom stuurde hij de moslima Liselotte Buitelaar in haar boerkini het water uit. Liselotte moest zich eerst maar eens fatsoenlijk kleden, bijvoorbeeld in een geil bikinietje met een string of in een lekker hoog uitgesneden strak badpak, want de andere zwemmers namen aanstoot aan haar boerkini.

De Zwollenaren gaan nu eenmaal naar het zwembad om naar schaars geklede lekkere wijven te kijken en dan moeten die niet aankomen met een boerkini.

De Zwolse wethouder Cnossen vond echter dat er niets tegen het dragen van een boerkini was. Cnossen is van de ChristenUnie en hij zou het dus helemaal niet erg vinden wanneer de zwemmode zich wat meer in de richting van de boerkini zou ontwikkelen, maar daar ging het niet om.

De boerkini kan overigens inderdaad zomaar een modehype worden, want hij kleedt slank af en scheelt je de wereld aan zonnebrandolie.

De regering overlegde recentelijk geruime tijd over de vraag of het de honderd boerkadraagsters wettelijk moest worden verboden in een boerka te kruipen, maar er blijkt nog geen kabinetsoverleg geweest over de boerkini.

Terwijl het best kan zijn dat die meiden dat ding gewoon aanhouden in de bus, en wat dan? Je kunt niet zeggen dat het niet mag, want het is geen boerka, maar een boerkini. Heb je gewoon een probleem.

Enfin, er bleken volgens Cnossen al wel Kamervragen te zijn gesteld over zwemkleding. Op zich ook vrij opmerkelijk, maar goed. De minister had er in elk geval op geantwoord dat zwemkleding ‘niet onveilig en niet onhygiënisch’ mocht zijn. Nee, natuurlijk niet. Ik zou dit wijze antwoord wel tot alle kleding willen uitbreiden, maar dat zal wel weer een stap te ver zijn.

In elk geval achtte Cnossen de boerkini niet onveilig, een standpunt waarin hij later werd gesteund door staatssecretaris van Sport Jet Bussemaker, die gelukkig tijdig ontdekte dat de Zwolse boerkini-affaire landelijke proporties begon te krijgen en scherp positie koos.

Gisteren ging Hans Meijer door de bocht. De boerkini is voortaan toegestaan in het zwembad van Zwolle.

De boerkinicrisis was voorbij.

Eerst is de klacht: te bloot en vervolgens: te gekleed
    pi_57011303
    En dan huilen als de markt zorgt voor aparte moslimzwembaden, of aparte moslimscholen, aparte moslimcafe's. Soms snap ik mensen als autodidact echt niet.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57011333
    Op de markt is je moslim een daalder waard.
    pi_57011385
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 14:47 schreef Mutant01 het volgende:
    En dan huilen als de markt zorgt voor aparte moslimzwembaden, of aparte moslimscholen, aparte moslimcafe's. Soms snap ik mensen als autodidact echt niet.
    Marktfalen heet dat dan
    pi_57011418
    quote:
    Ik dacht niet dat Autodidact over zo iets huilt.
    pi_57011426
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor een POLmeet zet je 'm af ? Dat wordt gewaardeerd .

Maar eh- naar de rechter stappen kan altijd hoor. Ik vond het idee van Oversight heel sympathiek (en steunde het), jammer dat hij er zo'n puinhoop van maakte.
    Mijn paashaaspak was moeilijker uit te doen. Maar het laatste dat ik ervan weet is dat hij zijn pasje weer in moest leveren...
    quote:

Verbieden van verbieden van kleding. Wie is er dan de dwingeland?
    Ik ben tegen het verbieden van het verbieden van kleding. De overheid verbied momenteel het verbieden van kleding. Zij dus, en degenen die dit beleid steunen.
    quote:

[..]

Pogroms? De hele behandeling van Europese joden voor nazi-Duitsland?
    Was weigeren van zwarte niet ook al ingeburgerd voordat het wet werd?
    Hoho. Het gaat hier niet om de algemene behandeling van deze mensen en al helemaal niet over pogroms. Het gaat over de vrijheid van ondernemers om zelf te beslissen wie ze helpen. Jouw angst was:

'Als het tot gevolg heeft dat mensen *niet* die hoofddoek afdoen maar dan maar niet zwemmen, niet recreëren, geen boodschappen doen'

Volgens mij is de enige reden dat deze mensen nog wel (maar niet overal) konden zwemmen, recreëren en boodschappen doen, dat overheid zich er juist niet mee bemoeide. Nadat de overheid het ging bepalen ging het mis. Regels van de overheid voor gelijke behandeling hebben er niet voor gezorgd dat joden en negers enigszins normaal werden behandeld - tolerantie werkt zo niet.
    pi_57011539
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 14:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik dacht niet dat Autodidact over zo iets huilt.
    Dat zeg ik toch ook niet billemans.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57011593
    In Groningen wil het nog niet echt lukken om er een "fatsoenelijke" stad van te maken, mischien kan Wallage advies inwinnen bij zijn Amsterdamse vrienden.
    quote:
    Gemeente Groningen mag vijf bordelen niet sluiten

GRONINGEN - De gemeente Groningen mag vijf bordelen in de Hoekstraat niet sluiten. Dit heeft de Raad van State woensdag bepaald.

Burgemeester Wallage besloot begin 2007 dat de panden dicht moesten. Hij verwees daarbij naar de wet Bibob, die gemeenten in staat stelt om een vergunning in te trekken als er een ernstig gevaar bestaat dat die wordt misbruikt. Het gemeentebestuur vermoedde dat de exploitant van de bordelen zich schuldig maakte aan vrouwenhandel, wapenhandel en belastingfraude.

De exploitant ontkende de beschuldigingen en stapte naar de voorzieningenrechter. Die stelde dat de verdenkingen van de gemeente niet voldoende waren onderbouwd. De gemeente legde op haar beurt de zaak voor aan de Raad van State, maar die heeft nu dus ook in het voordeel van de exploitant beslist.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2008 15:09:07 ]
    pi_57011603
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 14:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet billemans.
    Wou je zeggen dat je met onderstaande quote de tweede zin niet op de eerste slaat?
    quote:
    pi_57011653
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:03 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wou je zeggen dat je met onderstaande quote de tweede zin niet op de eerste slaat?
    [..]
    Je analytisch vermogen is amazing. Afgezien daarvan, is Autodidact een huilie en ik snap hem niet.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57011937
    quote:
    Ga je weer Mutant. Ik huil daar niet over. Als moslims apart hun eigen café willen hebben mogen ze van mij gezellig met zijn allen moslim zijn in dat café.

Lijkt me een beetje moeilijk te testen overigens.
    pi_57011978
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:20 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ga je weer Mutant. Ik huil daar niet over. Als moslims apart hun eigen café willen hebben mogen ze van mij gezellig met zijn allen moslim zijn in dat café.
    Segregratie, the solution to all problems!
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012028
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

...juist...

Ik denk dat het op zo'n manier geen zin heeft om te discussiëren Mutant. Ga in ONZ lopen zuigen en zuur wezen.
    pi_57012056
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:25 schreef Autodidact het volgende:

[..]

...juist...

Ik denk dat het op zo'n manier geen zin heeft om te discussiëren Mutant. Ga in ONZ lopen zuigen.
    Je denkt niet dat dat het gevolg is?
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012173
    Vrijwillige segragatie in zuilen, zou wel de ultieme integratie zijn
    pi_57012208
    quote:

[..]

Met segregratie op vrijwillige basis is niks mis. Dat gebeurt toch al bij elke bevolkingsgroep, mensen trekken nu eenmaal naar hun eigen groep toe. Integratie werkt ook pas goed als dit vrijwillig gebeurt en niet als de overheid dit stimuleert.
    pi_57012218
    quote:

[..]

Segregratie ontstaat vanzelf ook vaak wel. Neem de horeca. Daar zie je toch heel vaak op 'natuurlijke wijze' dat (sub)culturen hun eigen uitgaansgelegenheden hebben. Tenten met een keurige afspiegeling van de bevolking kom ik eigenlijk niet tegen.
    pi_57012234
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

Met segregratie op vrijwillige basis is niks mis. Dat gebeurt toch al bij elke bevolkingsgroep, mensen trekken nu eenmaal naar hun eigen groep toe. Integratie werkt ook pas goed als dit vrijwillig gebeurt en niet als de overheid dit stimuleert.
    Nation Building, het werkt in bepaalde landen, waarom hier niet. En dan niet in de zin van Irak
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012254
    Ik snak naar het einde.
    pi_57012275
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Segregratie ontstaat vanzelf ook vaak wel. Neem de horeca. Daar zie je toch heel vaak op 'natuurlijke wijze' dat (sub)culturen hun eigen uitgaansgelegenheden hebben. Tenten met een keurige afspiegeling van de bevolking kom ik eigenlijk niet tegen.
    Dat is de lichtste en meest tijdelijke vorm van segregratie. Je begrijpt natuurlijk dat aparte zwembaden, sociale instellingen, scholen, universiteiten etc. een stuk verder gaat. Immers dat loopt je gehele leven door. Dat kan dan wel vrijwillig zijn, maar maakt een land in weze (sociaal) kapot.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012358
    quote:

[..]

Dat zijn menselijke eigenschappen inderdaad. Maar we reguleren ook andere menselijke eigenschappen door wetgeving, waarom dit dan niet?
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012399
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zijn menselijke eigenschappen inderdaad. Maar we reguleren ook andere menselijke eigenschappen door wetgeving, waarom dit dan niet?
    Omdat het niet werkt, vanuit de overheid dan.

reguleren kan prima maar dat moet vanuit de gemeenschap komen niet vanuit een overheid.
    pi_57012419
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nation Building, het werkt in bepaalde landen, waarom hier niet. En dan niet in de zin van Irak
    Waar werkt het goed dan?
    pi_57012436
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je denkt niet dat dat het gevolg is?
    Nee, dat is niet het gevolg. Het mensen het formele recht geven om klanten dienst te weigeren leidt niet tot een gesegregeerde samenleving. Het geeft gewoon het recht om af en toe op een plek te zijn met gelijkgestemden/gelijkdenkenden zonder daar vooraf toestemming voor te vragen.

Feitelijk veranderd er dan niet veel trouwens, want belhuizen, theehuizen, bepaalde kroegen, disco's, rookcafé's etc zijn vaak al gebaseerd op etniciteit van hun klanten. Zo eng is het niet om af en toe onder gelijkgstemden te zijn.
    pi_57012524
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is de lichtste en meest tijdelijke vorm van segregratie. Je begrijpt natuurlijk dat aparte zwembaden, sociale instellingen, scholen, universiteiten etc. een stuk verder gaat. Immers dat loopt je gehele leven door. Dat kan dan wel vrijwillig zijn, maar maakt een land in weze (sociaal) kapot.
    Als men er recht op heeft wil het nog niet zeggen dat ze als paddestoelen uit de grond schieten en massaal bezocht worden. Er zijn aparte zwemuren voor vrouwen, café's voor vrouwen, sportclubs voor vrouwen, werkgevers met alleen maar vrouwen enzovoorts. Heeft dat een land sociaal kapot gemaakt? Integendeel.
    pi_57012542
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:41 schreef Chewie het volgende:

[..]

Omdat het niet werkt, vanuit de overheid dan.

reguleren kan prima maar dat moet vanuit de gemeenschap komen niet vanuit een overheid.
    Ik zeg net juist dat andere menselijke eigenschappen wel gereguleerd kunnen worden. Ik vraag mij af waarom dit dan niet?
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012560
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is in Nederland eigenlijk lange tijd zo geweest. En er zijn in Nederland bijvoorbeeld nog genoeg gereformeerden die hun kind niet thuis willen zien komen met een katholiek, moslim, hindu of weet ik wat en vice versa. Ik zeg niet dat het een wenselijke situatie is, maar ik vraag me aan de andere kant ook af hoeveel behoefte aan interactie er nou daadwerkelijk is tussen bjivoorbeeld mensen in een burqa en de rest van de samenleving.
      woensdag 27 februari 2008 @ 15:48:06 #285
    155006 Aoristus
    SPelen is delen
    pi_57012561
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:45 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Als men er recht op heeft wil het nog niet zeggen dat ze als paddestoelen uit de grond schieten en massaal bezocht worden. Er zijn aparte zwemuren voor vrouwen, café's voor vrouwen, sportclubs voor vrouwen, werkgevers met alleen maar vrouwen enzovoorts. Heeft dat een land sociaal kapot gemaakt? Integendeel.
    Nou, dat is niet helemaal waar he. Het is fijn dat vrouwen naar de vrouwenclub gaan om te lullen, zoals mijn vader zei, maar je moet er geen rechten aan ontlenen. Wil je meer salaris, dan zul je onderaan moeten beginnen. Op je knieen
    pi_57012609
    quote:

[..]

Slecht voorbeeld, want er zijn geen cafe's die vrouwen weigeren, noch bij sportclubs of werkgevers. Oftewel in die zin houden de vrouwen ook altijd de keus om naar een "gewoon" cafe te gaan. Terwijl ik denk, of een sterk vermoeden heb dat dit bij specifieke minderheden een stuk minder goed zal gaan. Indien vanuit de overheid NIETS was gedaan om bijvoorbeeld vrouwenemancipatie te bevorderen (ook doormiddel van wetgeving) zaten ze nu nogsteeds achter het aanrecht.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012680
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:42 schreef Autodidact het volgende:
    Feitelijk veranderd er dan niet veel trouwens, want belhuizen, theehuizen, bepaalde kroegen, disco's, rookcafé's etc zijn vaak al gebaseerd op etniciteit van hun klanten. Zo eng is het niet om af en toe onder gelijkgstemden te zijn.
    En dat is nu juist het cruciale punt waar ik op wijs. Wie zegt dat het niet doortrekt in de gehele samenleving. Scholen, universiteiten bijvoorbeeld? Werkgevers? Ziekenhuizen?
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012697
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik zeg net juist dat andere menselijke eigenschappen wel gereguleerd kunnen worden. Ik vraag mij af waarom dit dan niet?
    Ik zeg dat regulering tot op zekere hoogte wel kan maar dan vanuit de gemeenschap, niet vanuit de overheid.
    pi_57012825
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En dat is nu juist het cruciale punt waar ik op wijs. Wie zegt dat het niet doortrekt in de gehele samenleving. Scholen, universiteiten bijvoorbeeld? Werkgevers? Ziekenhuizen?
    Hoe denk jij eigenlijk dat op dit moment 'gedwongen segegratie' zich verhoudt tot 'vrijwillige segregatie' in Nederland. Rooms-katholieke, protestantse en Islamitische scholen komen bijvoorbeeld toch niet bepaald voort uit 'noodzaak'.
    pi_57012899
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Slecht voorbeeld, want er zijn geen cafe's die vrouwen weigeren, noch bij sportclubs of werkgevers.
    Wel degelijk. Net zoals die vrouwen het recht hebben om mannen uit hun etablissement te houden mogen mannen dat ook. En dat gebeurt ook. Formeel als het bijvoorbeeld om een vereniging gaat, en informeel als blijkt dat het tegen regels omtrent gelijke behandeling gaat. Dan blijkt de vrouw opeens toch niet de juiste kwalificaties te hebben...

Denk niet dat moslims of Marokkanen een monopolie hierop hebben hoor.
    quote:

[..]

Oftewel in die zin houden de vrouwen ook altijd de keus om naar een "gewoon" cafe te gaan. Terwijl ik denk, of een sterk vermoeden heb dat dit bij specifieke minderheden een stuk minder goed zal gaan.
    Het gaat nu een stuk minder met de acceptatie van die mensen. En we hebben deze regels! Hoe zou dat komen? Meer regels? Meer overheid? Meer 'bevorderen'?
    quote:

[..]

Indien vanuit de overheid NIETS was gedaan om bijvoorbeeld vrouwenemancipatie te bevorderen (ook doormiddel van wetgeving) zaten ze nu nogsteeds achter het aanrecht.
    De vrouwenemancipatie is er niet gekomen omdat de overheid iets deed. Het is er gekomen omdat de vrouwen zelf met de vuist op tafel sloegen en dat de overheid regels afschafte. Regels die vrouwen ongelijk maakten. Niet omdat er meer regels kwamen, maar omdat er minder regels kwamen.

De overheid kan geen emancipatie of gelijke behandeling afdwingen. Als rechten van sommige mensen 'bevorderd' worden door de overheid wordt de fout gemaakt dat die mensen, in tegenestelling tot anderen, niet de sociale vaardigheden hebben om voor zichzelf op te komen en dat ze een handje nodig hebben. Ik vind dat geen emancipatie maar neerbuigend.

[ Bericht 1% gewijzigd door Autodidact op 27-02-2008 16:28:34 ]
    pi_57012947
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wie zegt dat het wel zo gaat?
    pi_57012951
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 16:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hoe denk jij eigenlijk dat op dit moment 'gedwongen segegratie' zich verhoudt tot 'vrijwillige segregatie' in Nederland. Rooms-katholieke, protestantse en Islamitische scholen komen bijvoorbeeld toch niet bepaald voort uit 'noodzaak'.

Segregratie zie ik over het algemeen als een slecht iets, met name als het hele leven daarvan doordrenkt raakt (dus ieder aspect). Momenteel kun je zeggen dat er sprake is van vrijwillige segregratie, aangezien er voor de mensen ook een keuze bestaat om naar een openbare school te gaan die alle religies (meestal) behandelt. Dit is mijnsinsziens een slechte zaak, maar goed we hebben nu bepaalde regelingen in onze Grondwet die dat toelaten. Als een mens de keuze heeft om naar "eigen"groep te trekken, zal de mens dat altijd doen. Als er slechts openbare scholen zouden zijn, is er sprake van gedwongen integratie. Ik heb dat liever.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57012970
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 16:06 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Wie zegt dat het wel zo gaat?
    Kan je dat risico geheel uitsluiten dan?
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57013015
    Goed ik moet weer terug naar de collegezaal.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_57013109
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:34 schreef Apropos het volgende:
    Ik snak naar het einde.
    Een geestverwant.
    pi_57013120
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 16:07 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Kan je dat risico geheel uitsluiten dan?
    Ik vind het tamelijk ironisch wat je hier zegt, want we hebben nu regels omtrent gelijke behandeling en er zijn:
    - plannen voor Islamitische ziekenhuizen
    - Islamitische scholen
    - Verenigingen ter bevordering van rechten van mensen van een bepaalde etniciteit
    - Etnische sportclubs

Afgedwongen gelijke behandeling heeft deze segregatie niet kunnen tegenhouden. Dus waarom eis je van iets anders dat het deze situatie wel uitsluit?

[ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 27-02-2008 16:25:28 ]
    pi_57013153
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 16:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Segregratie zie ik over het algemeen als een slecht iets, met name als het hele leven daarvan doordrenkt raakt (dus ieder aspect). Momenteel kun je zeggen dat er sprake is van vrijwillige segregratie, aangezien er voor de mensen ook een keuze bestaat om naar een openbare school te gaan die alle religies (meestal) behandelt. Dit is mijnsinsziens een slechte zaak, maar goed we hebben nu bepaalde regelingen in onze Grondwet die dat toelaten. Als een mens de keuze heeft om naar "eigen"groep te trekken, zal de mens dat altijd doen. Als er slechts openbare scholen zouden zijn, is er sprake van gedwongen integratie. Ik heb dat liever.
    Ik vind bijvoorbeeld een zwembad dat een boerkini niet wil toelaten echt geneuzel in de marge wat dat betreft. Het zal niet tot segregratie leiden. Sterker nog, ik denk dat een groot deel van de moslima's niet eens de behoefte heeft om in een boerkini te zwemmen. Overigens scheen dat zwembad ook een eigen uurtje voor te dikke mensen te hebben omdat die ook aanstootgevend zouden zijn voor de rest van de bezoekers.
    pi_57013270
    quote:

[..]

In het geval van de Joden kwam die integratie er juist nadat de overheid bij die groep ingreep en een soort van raad aan liet stellen als aanspreekpunt enzo.
    pi_57013294
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 15:41 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waar werkt het goed dan?
    de Noord-Oostpolder ging het op minischaal best ok .
    pi_57013312
    quote:

[..]

Laathet Bas van der Vlies maar niet horen.
      woensdag 27 februari 2008 @ 16:31:48 #301
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_57013554
    Dubbeltopic, slotje.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_57013654
    Ik zie helemaal geen slotje.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop: