abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57006197
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:40 schreef sigme het volgende:
Nee, een ondernemer mag wel selecteren, maar niet ongeoorloofd discrimineren. Hoofddoekjes weigeren, (en vermoedelijk ook boerkini's), valt onder die verboden discriminatie.

Voor wél toegestane selecties moet deugdelijke argumentatie zijn, en dan nog mag het geen 'verboden grond' zijn.

Voor meer selectievrijheid moet je een vereniging oprichten.
'Passende kleding' lijkt een prima criterium te zijn om selectief mensen te weigeren bij sommige horecagelegenheden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57006242
quote:
Nee, een ondernemer mag wel selecteren, maar niet ongeoorloofd discrimineren. Hoofddoekjes weigeren, (en vermoedelijk ook boerkini's), valt onder die verboden discriminatie.

Voor wél toegestane selecties moet deugdelijke argumentatie zijn, en dan nog mag het geen 'verboden grond' zijn.

Dan zie jij hoofddoekjes als een religieuze uiting, zie je het als kledingstuk dan heeft de uitbater het recht om daarop te selecteren.
pi_57006244
Bron: Nu.nl

Zevenhonderddertigduizend belastingaangiftes onbruikbaar. Zelfs dát kunnen ze niet
pi_57006264
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:43 schreef Gabry het volgende:
[ afbeelding ]

Niemand die klaagt wanneer deze zwemkleding geweigerd wordt, zelfs in café.
Waarom een uitzonderingspositie creeren voor Moslima's?
Waarom zou iemand zo geen café inmogen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:50:33 #155
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57006296
quote:

Maar de wetgever heeft deze verboden gronden wel dusdanig geselecteerd dat sommige groepen meer rechten hebben dan anderen. Maar deze vorm van rechtsongelijkheid valt blijkbaar niet onder het discriminatie verbod.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_57006300
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:43 schreef Gabry het volgende:
[ afbeelding ]

Niemand die klaagt wanneer deze zwemkleding geweigerd wordt, zelfs in café.
Waarom een uitzonderingspositie creeren voor Moslima's?
Dat komt omdat die doek niet voldoet aan de beschrijving van 'badkleding' (type textiel).
Een boerkini doet dat wel (uitspraak van het kabinet).

(Bermudadriehoek = ook ander textieltype. Zo ook spiekerboxum).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:51:08 #157
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57006309
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

'Passende kleding' lijkt een prima criterium te zijn om selectief mensen te weigeren bij sommige horecagelegenheden.
Uiteraard, daarom is het criterium bij zwembaden om zwemkleding aan te hebben. En een burkini is gemaakt van dezelfde stof als een wetsuit en dus geschikte zwemkleding.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57006314
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:48 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dan zie jij hoofddoekjes als een religieuze uiting, zie je het als kledingstuk dan heeft de uitbater het recht om daarop te selecteren.
Niet ik, de rechter . Er is uitspraak over gedaan.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57006316
quote:

Je beschrijft hier de status quo. Namelijk dat de overheid feitelijk bepaalt of een onderneming wel op correcte gronden discrimineert (blijkbaar zijn schoenen wel correct en een hoofddoek niet). Dat is wat anders dan de vraag of die status quo wenselijk is.

Waarom is het wenselijk dat Den Haag bepaald voor ondernemingen aan welke klanten met ze wel of geen diensten mogen verlenen?
pi_57006331
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:51 schreef Montov het volgende:

[..]

Uiteraard, daarom is het criterium bij zwembaden om zwemkleding aan te hebben. En een burkini is gemaakt van dezelfde stof als een wetsuit en dus geschikte zwemkleding.
Niet als een wetsuit malle. Dat is héél ander soort stof. Zelfde stof als badbap, zwembroek, bikini.
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:52:31 #161
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57006336
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waarom zou iemand zo geen café inmogen?
Dat is niet aan ons om te bepalen maar aan de verlener van die diensten.
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:53:14 #162
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57006354
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:48 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waarom is er voor religie een soort uitzonderingspositie? Dat wil je toch niet, zowel positief als negatief? Er zijn zoveel uitingen, qua sport, politiek, hobby, vereniging, etc, etc. Alle uitingen/kleding gelijk behandelen lijkt mij het beste.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57006363
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:51 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Je beschrijft hier de status quo. Namelijk dat de overheid feitelijk bepaalt of een onderneming wel op correcte gronden discrimineert (blijkbaar zijn schoenen wel correct en een hoofddoek niet). Dat is wat anders dan de vraag of die status quo wenselijk is.

Waarom is het wenselijk dat Den Haag bepaalt voor ondernemingen aan welke klanten met ze wel of geen diensten mogen verlenen?
Omdat er aanwijzingen zijn uit het verleden dat vrijheid van discriminatie maatschappelijk vreselijk ongewenste gevolgen kan hebben.
pi_57006393
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:53 schreef Montov het volgende:

[..]

Waarom is er voor religie een soort uitzonderingspositie? Dat wil je toch niet, zowel positief als negatief? Er zijn zoveel uitingen, qua sport, politiek, hobby, vereniging, etc, etc. Alle uitingen/kleding gelijk behandelen lijkt mij het beste.
Omdat uit menselijk gedrag blijkt dat erop selecteren onneembare hordes opwerpt, hetgeen in een niet-homogene samenleving problemen oplevert.
pi_57006396
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Niet ik, de rechter . Er is uitspraak over gedaan.
Als de rechter dat gedaan heeft, dan lijkt het me dat de uitbater verkeerde argumenten heeft gebruikt om hoofddoekjes te weren. Aangezien hoofddoekjes volgens de islam geen religieuze betekenis hebben, lijkt mij dat het kledingargument makkelijk stand zou moeten houden. Anders is het wel heel erg simpel om dit argument door te trekken naar sportschoenen e.d.
pi_57006428
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:55 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als de rechter dat gedaan heeft, dan lijkt het me dat de uitbater verkeerde argumenten heeft gebruikt om hoofddoekjes te weren. Aangezien hoofddoekjes volgens de islam geen religieuze betekenis hebben, lijkt mij dat het kledingargument makkelijk stand zou moeten houden. Anders is het wel heel erg simpel om dit argument door te trekken naar sportschoenen e.d.
Nee. een rechter oordeelt niet op basis van religieuze geschriften of voorschriften, dat zou strijdig zijn met scheiding kerk/staat (dan vult de staat/rechter in wat een moslim is/doet/gelooft).

Het is ook niet het argument van de uitbater dat hierin bepalend is, maar het argument van de hoofddoekjesdrager.
pi_57006456
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:51 schreef Montov het volgende:

[..]

Ik doelde er meer op dat 'passende kleding' nogal een arbitrair criterium is. Bij sommige tenten is passende kleding bijvoorbeeld kleding die niet door Marokkanen wordt gedragen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57006465
En het is niet door te trekken naar sportschoenen, rechters zijn geen geprogrammeerde domoren, maar wegen het argument 'levensovertuiging' aan maatschappelijke normen, niet aan een wet waarin 'levensovertuiging' juridisch is gedefinieerd.
pi_57006484
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:53 schreef Montov het volgende:

[..]

Uiteraard wil ik dat niet, maar zo wordt het nu wel geinterpreteerd. Het zou uberhaupt de keuze van de uitbater moeten zijn wat hij qua kleding toelaat in zijn zaak of hij nu driedelig grijs weigert of hoofddoekjes en wat voor argumentatie er voor gebruikt wordt is ook niet belangrijk.
pi_57006517
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat er aanwijzingen zijn uit het verleden dat vrijheid van discriminatie maatschappelijk vreselijk ongewenste gevolgen kan hebben.
In welk verleden heeft die vrijheid van ondernemingen om zelf te kiezen welke klanten ze helpen tot vreselijk ongewenste gevolgen geleid?

Overigens, er zijn genoeg voorbeelden van huidige vrijheden die in het verleden ongewenste gevolgen kan hebben gefaciliteerd. Dat is op zich nog geen reden om de vrijheden af te schaffen. Is er een grond voor angst?
pi_57006524
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 08:48 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ze kiezen er zelf voor om een verslaving op te bouwen.
Ze kiezen er niet voor verslaafd te blijven...
pi_57006540
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:52 schreef Gabry het volgende:

[..]

Dat is niet aan ons om te bepalen maar aan de verlener van die diensten.
Ik zou er net zoveel problemen mee hebben als die jongen de deur wordt gewezen enkel vanwege de kleding als wanneer dat met een moslima gebeurd vanwege de hoofddoek.
pi_57006554
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:01 schreef Autodidact het volgende:

[..]

In welk verleden heeft die vrijheid van ondernemingen om zelf te kiezen welke klanten ze helpen tot vreselijk ongewenste gevolgen geleid?
Een baksteen door de ruit van die betreffende zaak wellicht

Het gaat pas mis als die keuze de ondernemer wordt opgedrongen door de overheid.
pi_57006564
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:01 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Overigens, er zijn genoeg voorbeelden van huidige vrijheden die in het verleden ongewenste gevolgen kan hebben gefaciliteerd. Dat is op zich nog geen reden om de vrijheden af te schaffen. Is er een grond voor angst?
Scheiding blanken en zwarten in bussen in de VS schiet me zo te binnen (al weet ik niet of dat aan de busexploitanten lag of aan de overheden)
pi_57006576
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Scheiding blanken en zwarten in bussen in de VS schiet me zo te binnen (al weet ik niet of dat aan de busexploitanten lag of aan de overheden)
Overheden
pi_57006585
quote:

[..]

Overheid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Crow_laws

Om de redenering van Sigme door te trekken: overheden moeten niet bepalen welke ondernemers welke klanten mogen helpen, want dat recht van overheden heeft in het verleden vreselijke gevolgen gehad.

Dat is geen goede reden.
pi_57006593
De Jager grijpt in na fout met honderdduizenden aangiftes

He ik het net gisteren ingevuld en opgestuurd.
pi_57006597
Niks mis met moslimkleding.
pi_57006601
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:03 schreef Chewie het volgende:

Het gaat pas mis als die keuze de ondernemer wordt opgedrongen door de overheid.
Ja? Gaat het nu vreselijk mis op de terrassen omdat er geen hoofddoeken geweiger mogen worden?
pi_57006611
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:04 schreef Monidique het volgende:
De Jager grijpt in na fout met honderdduizenden aangiftes

He ik het net gisteren ingevuld en opgestuurd.
Ik heb het 2 weken geleden gedaan, ook voor de derde (of vierde, tel een beetje kwijt) keer die van 2006
pi_57006616
JIHAD TEGEN WILDERS!!!
pi_57006652
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja? Gaat het nu vreselijk mis op de terrassen omdat er geen hoofddoeken geweiger mogen worden?
Nee maar het gaat dan ook pas mis als de overheid een verbod oplegt.

Maar gaat het nu gigantisch mis bij zaken waar sportschoenen, trainingspakken geweigerd worden omdat de ondernemer die mensen niet binnen wil?
pi_57006659
quote:
Haagsche Lounge mag hoofddoek niet weigeren
Restaurant Haagsche Lounge in Den Haag mag vrouwen die een hoofddoek dragen de toegang niet weigeren. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft woensdag geoordeeld dat de dresscode van het restaurant Haagsche Lounge in strijd is met de Wet gelijke behandeling.

Het Bureau Discriminatiezaken Haaglanden had de zaak aanhangig gemaakt na meldingen van vier vrouwen die in de Haagsche Lounge niet werden bediend als zij hun hoofddoek omhielden.

Eigenaar P. Mulder zei eerder voor de commissie dat hij in januari zijn huisregels en kledingvoorschriften had aangescherpt, omdat hij regelmatig problemen had met groepjes jongeren in zijn Haagsche Lounge. Hij mikt met zijn horecagelegenheid op een stijlvoller en ouder publiek. Zijn dresscode houdt onder meer in dat het dragen van hoofddeksels in het restaurant niet is toegestaan. Mulder maakt daarin geen onderscheid tussen hoofddoekjes, keppeltjes en baseballpetten. Tijdens de zitting van de commissie zei hij dat iedereen voor hem gelijk is.

De commissie noemt het streven naar een ander publiek legitiem, maar vindt de maatregel die is getroffen niet geschikt. Het restaurant treft met de huisregels alle vrouwen die om religieuze redenen een hoofddoek dragen. De verzoeksters zijn moslim en dragen wegens hun geloofsovertuiging een hoofddoek. De CGB vindt dat het toelatingsbeleid van het restaurant leidt tot indirecte discriminatie, namelijk het verboden onderscheid op grond van godsdienst.

Haagsche Lounge-eigenaar Mulder had de uitspraak wel verwacht, maar hij gaat zijn huisregels niet aanpassen. 'Aangezien de uitspraak van de CGB niet bindend is, blijven we dezelfde werkwijze behouden.'

Het Bureau Discriminatiezaken Haaglanden kan zich goed vinden in het oordeel van de commissie. Het betreurt het standpunt van Mulder. Het bureau zal de volgende keer dat een vrouw met hoofddoek de toegang wordt geweigerd namens deze persoon aangifte doen. 'De rechter zal dan moeten oordelen of Haagsche Lounge de wet overtreedt. Zo ja, dan kan de gemeente verordenen dat het restaurant moet sluiten.'
Voor de motivatie enzo.
pi_57006670
Ik moet het nog opsturen (en die van 2006 en 2005 gok ik ).
pi_57006691
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor de motivatie enzo.
Zoals al gezegd een zeer vreemde motivatie aangezien een hoofddoek geen religieuze uiting is volgens de geacepteerde religie's.
pi_57006715
Lees ik gisteren dat ik dezelfde mening heb als een columnist van Elsevier wat het woord 'allochtoon' betreft, waar gaat het heen?
pi_57006724
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:07 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee maar het gaat dan ook pas mis als de overheid een verbod oplegt.
Maar dat is hier niet aan de orde.
quote:
Maar gaat het nu gigantisch mis bij zaken waar sportschoenen, trainingspakken geweigerd worden omdat de ondernemer die mensen niet binnen wil?
Nee, want dat betreft geen levensovertuigingen.
  woensdag 27 februari 2008 @ 11:10:32 #188
125878 Gabry
Lento Violento
pi_57006730
quote:

[..]

Ondernemingen kiezen veelal voor de hoogste omzet. In een kapitalistische maatschappij is er weinig ruimte voor discriminatie. Als mensen zonder gymschoenen in een nette club niet inkomen, dan wordt er een club opgericht waar die mensen wel inkomen. Zouden Moslims in supermarkten geweigerd worden, dan gaat dat onnodig ten kosten van de winst. Daarom koos de Albert Heijn ook voor halal-vlees om juist Moslims aan te trekken. In een omgeving met gelijke rechten is discriminatie sowieso niet rendabel aangezien het ten koste gaat van je afzetmarkt en de goede naam.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gabry op 27-02-2008 11:16:51 ]
pi_57006738
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:09 schreef Monidique het volgende:
Lees ik gisteren dat ik dezelfde mening heb als een columnist van Elsevier wat het woord 'allochtoon' betreft, waar gaat het heen?
Wie?
pi_57006740
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:08 schreef du_ke het volgende:
Ik kreeg onlangs een dreigbrief over 2006, als ik deze niet snel nog een keer (belastingdienst erkende de aangifte al minimaal 1 keer ontvangen te hebben ) op zou sturen kon ik op een boete rekenen van minimaal 1000E.
pi_57006748
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:09 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zoals al gezegd een zeer vreemde motivatie aangezien een hoofddoek geen religieuze uiting is volgens de geacepteerde religie's.
Zodra ze zegt dat ze het vanwege haar religie doet, is het een religieuze uiting. Lijkt mij. De wet baseert zich niet op soera tien ten en met veertien, ofzo. Dat het de weg vrijmaakt voor zo'n beetje van alles, ja, daar ben ik het mee eens, maar er is geen Religie die zegt wat tot uitingen behoort en wat niet.
pi_57006760
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:10 schreef sigme het volgende:

Als genoeg aanhangers van een religie dit wel vinden dan staat het dus blijkbaar gelijk aan een hoofddoek.
pi_57006787
Er is trouwens eerder juist in Zwolle gedoe geweest over weigeren van hoofddoekjes:
quote:
artikel 44 vragen SP inzake het dragen van een hoofddoek en de huisregels van de Zwolse horeca in strijd is met de Algemene Plaatselijke Verordening voor horecabeleid in Zwolle

Vrij recent zijn we geïnformeerd dat grand café De Harmonie een vrouw met een hoofddoek de toegang heeft geweigerd. Ook hebben we geconstateerd dat een aantal Zwolse horecaondernemingen mensen met een gekleurde huid niet toelaten. In deze gevallen worden de bezoekers door de horeca-eigenaren gewezen op het huishoudelijk reglement dat voor het publiek van toepassing zouden zijn.
De bewuste huishoudelijke reglementen zijn in de meeste gevallen niet bij de bezoekers bekend en zijn vaak niet openbaar zichtbaar gemaakt of verkrijgbaar. Deze gang van zaken veroorzaakt een tweedeling bij het uitgaanspubliek qua bevolkingsgroepen en werkt ongelijkheid in de hand.

De SP is van mening dat het hebben van een huishoudelijk reglement per horecaonderneming op zich een goede zaak is. Zo’n reglement dient dan wel zichtbaar aanwezig te zijn voor de bezoekers. Een huisregel mag niet iedere week of maand worden gewijzigd en helemaal niet ter plekke worden verzonnen. Alleen onder deze condities kan een bezoeker er van overtuigd zijn dat hij of zij niet ten onrechte de toegang wordt geweigerd.

Een ongewenste situatie is dat bezoekers worden geweigerd op basis van hun uiterlijk en huidskleur. Deze vorm van weigering komt in Zwolle regelmatig voor en leidt in een aantal gevallen tot ruzies op straat. Dat deze vorm van discriminatie zich in een toenemend aantal gevallen uit in fysiek geweld, komt omdat men er niet meer in gelooft dat de politie opkomt voor hun rechten. < knip>

De SP fractie wil voorafgaand aan die vergadering schriftelijke antwoorden van het college op de volgende vragen;
  • Bent u op de hoogte van de hierboven geschetste problematiek?
  • Bent u met ons van mening dat een maatschappelijke discussie moet worden gevoerd inzake het dragen van de hoofddoek en weigeren van bezoekers op grond van hun uiterlijk en huidskleur?
  • Heeft het college tot nu toe een actie ondernomen inzake de hierboven vermelde problematiek? Zo ja, welke en zo nee hoe komt dat?
  • Welke eventueel andere oplossingen heeft het college zelf?

We verzoeken u deze vragen met spoed schriftelijk te beantwoorden.

Namens de SP-fractie

Düzgün Yildirim

Wij beantwoorden deze vragen als volgt:

• Wij hebben uit de Stentor vernomen dat een vrouw met een hoofddoek de toegang in een café is geweigerd.
  • Wij vinden een dergelijke discussie overbodig. Het weigeren van personen die vanuit geloofsovertuiging hoofddoeken dragen is discriminatie. Hierover hoeft en moet zelfs geen discussie ontstaan.
  • Nee, tot op heden was daar geen noodzaak toe. De gemeente heeft geen wetgevende mogelijkheden om discriminatie te voorkomen. Dit staat reeds in hogere wetgeving.
  • Een mogelijkheid zou zijn de Drank- en horecavergunning in te trekken indien een horecaondernemer meerdere malen onherroepelijk is veroordeeld voor discriminatie. Dit is tot op heden niet voorgekomen. Tevens zal bij de evaluatie van het horecaconvenant het punt met betrekking tot de huisregels worden meegenomen.

Burgemeester en Wethouders van Zwolle,
  • http://www.zwolle.nl/cms/(...)EC5C412570180030B209
    pi_57006788
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:08 schreef du_ke het volgende:
    Toch een fan van HO?
    pi_57006850
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Toch een fan van HO?
    nee een chaot die z'n jaaroverzicht kwijt is. Zou iig over 2004 geld moeten krijgen en over vorig jaar ook dus die van 2007 moet ik niet vergeten.
    pi_57006855
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als genoeg aanhangers van een religie dit wel vinden dan staat het dus blijkbaar gelijk aan een hoofddoek.
    Klopt, als er voldoende mensen zijn die er die betekenis aan hechten. Vandaar dat het aan maatschappelijke normen gewogen wordt, en niet aan een door de overheid opgestelde definitie.
    pi_57006869
    quote:

[..]

[..]

Hoe ga je vaststellen dat iemand iets aandoet vanwege zijn levensovertuiging? Als 'ie het zegt? Als 'ie er maar genoeg ophef over maakt? Als er maar genoeg mensen zijn die zeggen dat het inderdaad een levensovertuiging is?

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 27-02-2008 11:23:12 ]
      woensdag 27 februari 2008 @ 11:18:07 #199
    125878 Gabry
    Lento Violento
    pi_57006876
    quote:

[..]

[..]

Nee, dat is geen geaccepteerde levensovertuiging, bedoel je. Een goed voorbeeld hiervan zijn Gothics die zich aan het bedrijfsklimaat moeten aanpassen. Die kledingdracht kan goed voortkomen uit hun levensovertuiging.
    pi_57006903
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 11:10 schreef Gabry het volgende:

[..]

Ondernemingen kiezen veelal voor de hoogste omzet. In een kapitalistische maatschappij is er weinig ruimte voor discriminatie. Als mensen zonder gymschoenen in een nette club niet inkomen, dan wordt er een club opgericht waar die mensen wel inkomen. Zouden Moslims in supermarkten geweigerd worden, dan gaat dat onnodig ten kosten van de winst. Daarom koos de Albert Heijn ook voor halal-vlees om juist Moslims aan te trekken. In een omgeving met gelijke rechten is discriminatie sowieso niet rendabel aangezien het ten koste gaat van je afzetmarkt en de goede naam.
    Onzin. Dat garandeert hooguit dat bij voldoende grote groep er óók ondernemingen zich richten op elders uitgesloten groepen.

Het weigeren van groepen kan (oa) statusverhogend werken, waardoor segragatie werkt als differentiatie van vraag & aanbod, hetgeen niet in het nadeel van kapitalistische ondernemers is.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')