En het gaat weer een stapje verderquote:DEN HAAG - Het kabinet is gisteren akkoord gegaan met de invoering van een landelijke kilometerheffing.
In 2011 moeten vrachtwagenchauffeurs als eerste gaan betalen voor elke kilometer die ze afleggen. Vanaf 2012 volgen in fasen bestuurders van personenauto's. Vier jaar later, in 2016, is het systeem volledig operationeel: in de auto's komen kastjes die alle bewegingen registreren, waarna de rekening maandelijks op de deurmat valt. De komende jaren begint verkeersminister Camiel Eurlings een aantal proeven, die duidelijk moeten maken welke satelliettechniek het handigst is om de kilometers van vracht- en personenwagens te registreren. Het tarief dat betaald moet worden, is straks afhankelijk van tijd, plaats en milieukenmerken van het voertuig. In de komende jaren wordt de wegenbelasting afgebouwd, en de aanschafbelasting bpm teruggeschroefd. ,,Het is een eerlijk systeem: wie veel rijdt is duurder uit, wie weinig rijdt goedkoper", aldus Eurlings.
Minister Wouter Bos van financiën gaf gisteren na afloop van de wekelijkse ministerraad aan dat de bpm niet volledig verdwijnt. ,,Ik zie de aanschafbelasting als een instrument om milieuvriendelijke auto's goedkoper te maken", aldus Bos.
Bron: Stentor, 1 december 2007
bron: kilometerheffing.kabinet.eu/
Die biochip moet nog even goed doorgetest worden en dan verplichten ze die jou ook en dan is zelfs op de fiets op de hei in the middle of nowhere geen Vrijheid meer te vinden.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:06 schreef LXIV het volgende:
Dan kies ik werk waar ik met de fiets naar toe kan. Betaal ik wrsch sowieso minder tax. Probleem opgelost.
Het ergste is dat er tegen zo'n systeem waarschijnlijk minder weerstand onder de bevolking ontstaat dan bijv. tegen een kwartje accijnsverhoging op de benzine. Dan komt er een overheidscampagne waarin -bekende- Nederlanders met een blij gezicht verklaren de chip 'zo'n veilig gevoel' te vinden. Vooral je kinderen moeten zo een chip hebben, dan kun je ze altijd terugvinden etc. etc. En na vijf jaar wordt hij dan verplicht gesteld.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:07 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Die biochip moet nog even goed doorgetest worden en dan verplichten ze die jou ook en dan is zelfs op de fiets op de hei in the middle of nowhere geen Vrijheid meer te vinden.
De massa durft zich daar niet aan te wagen, want daar komen toren hoge boetes op te staan.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:13 schreef Sjonnjoop het volgende:
Gelukkig bestaat er nog zoiets als een GPS blocker, dus laat ze maar komen met dat systeem
Dat gaat de eerste tijd, dat die dingen ingevoerd worden, ook een gigantisch zooitje worden, want je kent die kneuzen in Den Haag, die kunnen nooit iets in 1 keer goed doenquote:Op woensdag 30 januari 2008 23:20 schreef AchJa het volgende:
En wie gaat dat kastje betalen en inbouwen? Zo'n kast lijkt mij prima te saboteren.
Eerlijk moet ik nog maar afwachten, ik ben benieuwd hoe het bedrijfsleven hierop inspeelt mbt de reiskostenvergoeding.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:09 schreef Robin__ het volgende:
Het is wel eerlijk.. maar hoelang duurd het voor ze het systeem wel koppelen aan boetes?? Om over de privacy aspecten nog maar te zwijgen.. maarja dat zijn we toch sowieso al wel kwijt met dit systeem.
Goed hequote:Op woensdag 30 januari 2008 23:20 schreef De_Melkboer het volgende:
Ik heb er moeite mee dat iedereen met een klein autootje straks per kilometer kan betalen om het afschaffen van de BPM op dure auto's te bekostigen.
Zal wel weer net zo'n fiasco als de OV chipkaart worden. Binnen een paar uur gekraakt oid. Of er bloeit een levendige handel op in van die kastjes.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:24 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat gaat de eerste tijd, dat die dingen ingevoerd worden, ook een gigantisch zooitje worden, want je kent die kneuzen in Den Haag, die kunnen nooit iets in 1 keer goed doen, maar uiteindelijk trekt de Burger aan het korste end.
Maargoed we weten nu in ieder geval waar de Hollandse Politieke Elite naar toe wilt.
Die gasten leefden zo lang geleden, die kunnen het nooit precies op het jaar nauwkeurig goed hebben.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ah, 2012 Hadden de Maya's het toch goed gezien. Schopje TRU
Daar heb je dus al een contradictiequote:Op woensdag 30 januari 2008 23:32 schreef Tism het volgende:
[b]Als iedereen bij de volgende verkiezingen slim en doordacht gaat stemmen,
VVD!quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:32 schreef Tism het volgende:
Als iedereen bij de volgende verkiezingen slim en doordacht gaat stemmen, zijn we van dit probleem en andere onzinnige problemen die dit kabinet op onze schouders legt, af!
Galileo echter welquote:Op donderdag 31 januari 2008 14:20 schreef HarryP het volgende:
satelliettechniek...
En wie zegt dat ik dat kastje niet thuis op het aanrecht laat liggen terwijl ik naar mijn werk rijd. Ik heb ook een presentatie gehoord van 3 bedrijven die rekeningrijden mogelijk willen gaan maken. En daar werd gewoon gezegd dat ze straks via de sateliet kunnen zien op welke baan je rijd.
Nou dat is knap want GPS (voor niet militaire doeleinden) is niet nauwkeurig genoeg om dat te zien.
En als die knakker van dat bedrijf daar al zelf een verkeerd beeld van heeft denk ik niet dat rekening rijden zo'n vaart zal lopen.
Ik denk dat de olie eerder op is dan dat rekeningrijden wordt ingevoerd voor personenauto's.
Als in minst slechte keus ja. Ik stel voor dat iedereen met een auto, of die daar in de toekomst gebruik van wil gaan maken, VVD gaat stemmen. Dat is dan een eerste stap. Vervolgens zou er eigenlijk een goede liberale partij (de VVD is in de verste verte niet liberaal) in Nederland moeten worden opgericht, misschien dat we Ron Paul wel hier heen kunnen halen.quote:
quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:09 schreef Robin__ het volgende:
Het is wel eerlijk.. maar hoelang duurd het voor ze het systeem wel koppelen aan boetes?? Om over de privacy aspecten nog maar te zwijgen.. maarja dat zijn we toch sowieso al wel kwijt met dit systeem.
Dit kabinet gaat dit als wet doordrukken dus ook al komt de volgende kabinetsperiiode heel iemand anders aan de macht dan gaat dit plan alsnog door. Toch wil ik iedereen nog even bedanken die op dit kabinet van uitbuiting, betutteling en verboden heeft gestemdquote:Op woensdag 30 januari 2008 23:32 schreef Tism het volgende:
Als iedereen bij de volgende verkiezingen slim en doordacht gaat stemmen, zijn we van dit probleem en andere onzinnige problemen die dit kabinet op onze schouders legt, af!
Wat mij betreft probeert men te achterhalen wie dergelijke sympathieen er op na houdt, vervolgens kunnen het volledig inkomen van die mensen wegbelasten ten gunste van de overheid. Het wordt tijd dat mensen verantwoordelijk gemaakt worden voor de keuzes die zijn maken.quote:Op donderdag 31 januari 2008 15:27 schreef Metro2005 het volgende:
Toch wil ik iedereen nog even bedanken die op dit kabinet van uitbuiting, betutteling en verboden heeft gestemd![]()
http://www.nu.nl/news/141(...)ieuwe_belasting.htmlquote:Provincies willen nieuwe belasting
Uitgegeven: 31 januari 2008 14:17
DEN HAAG - De provincies willen een nieuwe belasting invoeren zodra de motorrijtuigenbelasting is afgeschaft. Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over de kilometerheffing.
Een derde tot de helft van de provinciale begrotingen komt uit de motorrijtuigenbelasting. Die gaat echter verdwijnen als het kabinet de plannen voor invoering van betalen per gereden kilometer doorzet.
Het Interprovinciaal Overleg, de koepelorganisatie van provincies, voorziet in dat geval grote financiële problemen. Compensatie is volgens Marijke van Haaren van het IPO noodzakelijk, bijvoorbeeld via een ingezetenbelasting.
Precies daar is het gedonder dus al.quote:Op donderdag 31 januari 2008 15:39 schreef Tokus het volgende:
http://www.nu.nl/news/141(...)ieuwe_belasting.html
mwah opzich niet men zou het ook zo kunnen maken dat als je over een weg die in NB ligt ja dan aan NB betaald en voor andere provincies het zelfde natuurlijk.quote:Op donderdag 31 januari 2008 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Precies daar is het gedonder dus al.
quote:Op donderdag 31 januari 2008 15:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat mij betreft probeert men te achterhalen wie dergelijke sympathieen er op na houdt, vervolgens kunnen het volledig inkomen van die mensen wegbelasten ten gunste van de overheid. Het wordt tijd dat mensen verantwoordelijk gemaakt worden voor de keuzes die zijn maken.
Elk jaar leveren de automobilisten (accijns, BPM en wegenbelasting) de overheid 17 miljard op.quote:Op donderdag 31 januari 2008 15:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Door de volledig kosten voor onderhoud en aanleg van het wegennet volledig te verdisconteren naar het aantal gereden kilometers ontstaat er transparantie van kosten.
Geloof je het zelf? De automobilist is al decennialang de melkkoe van de regering om de begroting sluitend te krijgen. Onder CDA-VVD-bewind is er NIETS veranderd aan het 'tijdelijke' Kwartje van Kok; helemaal niets. Of het nu linksom of rechtsom gaat, bijna nergens ben je zo veel geld kwijt aan vervoer als in dat piepkleine Nederland. Samen met Frankrijk (met zijn dure tolheffing op snelwegen) spannen we de kroon.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:32 schreef Tism het volgende:
Als iedereen bij de volgende verkiezingen slim en doordacht gaat stemmen, zijn we van dit probleem en andere onzinnige problemen die dit kabinet op onze schouders legt, af!
Roven en tillen, zijn ze goed in.quote:Op donderdag 31 januari 2008 15:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Precies daar is het gedonder dus al.
Jawel hoor... Ik heb het in juli getest in Nijmegen, je ben exact te localiseren.quote:Op donderdag 31 januari 2008 14:20 schreef HarryP het volgende:
satelliettechniek...
En wie zegt dat ik dat kastje niet thuis op het aanrecht laat liggen terwijl ik naar mijn werk rijd. Ik heb ook een presentatie gehoord van 3 bedrijven die rekeningrijden mogelijk willen gaan maken. En daar werd gewoon gezegd dat ze straks via de sateliet kunnen zien op welke baan je rijd.
Nou dat is knap want GPS (voor niet militaire doeleinden) is niet nauwkeurig genoeg om dat te zien.
En als die knakker van dat bedrijf daar al zelf een verkeerd beeld van heeft denk ik niet dat rekening rijden zo'n vaart zal lopen.
Ik denk dat de olie eerder op is dan dat rekeningrijden wordt ingevoerd voor personenauto's.
Je vergeet hier dus de sociale kosten die het autoverkeer met zich meebrengtquote:Op donderdag 31 januari 2008 16:34 schreef HarryP het volgende:
[..]
Elk jaar leveren de automobilisten (accijns, BPM en wegenbelasting) de overheid 17 miljard op.
Elk jaar geeft de overheid 5 miljard uit aan het onderhoud en beheer van de wegen.
Meer transparantie is niet nodig, ik zie zo ook wel dat mobiliteit veel te duur is in Nederland.
Dat was zo, destijds maakte men gebruik van 2 signalen (X en Y) Waarbij de X of mixed mode voor de burger gps uitvoeringen was en er expres een onnauwkeurigheid ingebracht werd. Het Y signaal was gecodeerd en alleen voor militaire systemen met de juiste crypto te gebruiken en daar was die onnauwkeurigheid niet ingebracht. Ongeveer 5 jaar geleden heeft men besloten om de expres ingebrachte onnauwkeurigheid eruit te halen, sindsdien is ook het X signaal net zo nauwkeurig als het Y signaal. Dus dat maakt geen verschil meer, tenzij men in Amerika besluit om de onnauwkeurigheid weer in te voeren.quote:Op donderdag 31 januari 2008 14:20 schreef HarryP het volgende:
satelliettechniek...
En wie zegt dat ik dat kastje niet thuis op het aanrecht laat liggen terwijl ik naar mijn werk rijd. Ik heb ook een presentatie gehoord van 3 bedrijven die rekeningrijden mogelijk willen gaan maken. En daar werd gewoon gezegd dat ze straks via de sateliet kunnen zien op welke baan je rijd.
Nou dat is knap want GPS (voor niet militaire doeleinden) is niet nauwkeurig genoeg om dat te zien.
En als die knakker van dat bedrijf daar al zelf een verkeerd beeld van heeft denk ik niet dat rekening rijden zo'n vaart zal lopen.
Ik denk dat de olie eerder op is dan dat rekeningrijden wordt ingevoerd voor personenauto's.
Ja, en de BMP gaat niet helemaal verdwijnen. Of wel we worden straks gewoon weer dubbel genaaid.......quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:04 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En het gaat weer een stapje verderDe PolitieStaat is een feit
, nu is het wachten op de Duvel himself.
![]()
Jep, en als autorijden duurder wordt, dan gaat de reiskostenvergoeding omhoog, welke kosten weer doorberekend worden in de prijs van producten. Het lijkt me dus sowiezo slecht voor de welvaart omdat je (nog) meer moet betalen voor autorijden en producten ook duurder worden.quote:Op donderdag 31 januari 2008 16:47 schreef Minisuisse het volgende:
Belachelijk dat de BPM niet afgeschaft wordt. Het hele idee van de kilometerheffing is natuurlijk dat de autorijders volledig gaan betalen voor de aanleg en onderhouden van de infrastructuur en andere bijkomende kosten. In het huidige systeem betalen mensen enkel de peroonlijke kosten, zoals BPM, accijnzen en andere kosten. De sociale kosten zoals ongelukken, luchtvervuiling, economische schade door files enz. komen nu voor rekening van de maatschappij en gaat dus ten koste van de welvaart. Met het nieuwe systeem zal autorijden dus wat duurder worden voor de veelgebruiker, maar dit heeft wel ten gevolge dat er uit eindelijk minder vraag naar transport komt. Uiteindelijk zorgt de marktwerking ervoor dat de totale kosten dus voor 100% betaalt zullen worden door de autogebruiker.
Kilometerheffing
vor de schatkist wel, als ik er met mn C1 al geen voordeel mee kan halen, wie dan wel?quote:het is een eerlijk systeem
Nou niet echt denk ik..? Je moet vaak al blij zijn als je je brandstof kosten er uit haalt, laat staan je wegen belasting..quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Eerlijk moet ik nog maar afwachten, ik ben benieuwd hoe het bedrijfsleven hierop inspeelt mbt de reiskostenvergoeding.
Ohh de tariefen had ik nog niet gehoord :S ik rijd ongeveer 1200km in de maand nu en betaal 28 euro wegenbelasting (meen ik) en dat is dus nog geen 3 cent per km! Wat een belachelijk plan :S Wat staat daar tegen over dan??!quote:Op donderdag 31 januari 2008 15:27 schreef Metro2005 het volgende:
Eerlijk? Als ik de tarieven zie die ze willen gaan hanteren (ong 11 (!) cent per km) dan betaal je met een beetje zuinige auto al bij 6000km per jaar meer dan voor dit systeem. Nee lekker eerlijk, zeker gezien het feit dat het gemiddeld jaar kilometrage van een nederlander ongeveer 14.000km per jaar bedraagd.![]()
Inderdaad wat zijn dat voor tarieven joh.quote:Op donderdag 31 januari 2008 22:47 schreef Robin__ het volgende:
Ohh de tariefen had ik nog niet gehoord :S ik rijd ongeveer 1200km in de maand nu en betaal 28 euro wegenbelasting (meen ik) en dat is dus nog geen 3 cent per km! Wat een belachelijk plan :S Wat staat daar tegen over dan??!
Mensen die minder dan 6000km per jaar rijden zouden juist met t ov moeten gaan!
Er is keuze genoeg binnen de EU...quote:Op vrijdag 1 februari 2008 09:38 schreef Dr.Nikita het volgende:
Duitsland zit ook niet stil hoor. Na invoering van de LKW heffing komt ook vrij snel de PKW aan de beurt om gemolken te worden.
Vergeet je niet je telefoon uit te zetten ? Daarmee kunnen ze al zien waar je bent.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 09:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is keuze genoeg binnen de EU...
Maarre, het Duitse systeem gaat volgens mij anders werken dat het NL systeem, dus gewoon met privacy. Het geld zal mij boeien, maar dat ze continue weten waar ik ben... nee.
Sociale kosten???quote:Op donderdag 31 januari 2008 16:48 schreef Minisuisse het volgende:
[..]
Je vergeet hier dus de sociale kosten die het autoverkeer met zich meebrengt
quote:Op donderdag 31 januari 2008 22:47 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Nou niet echt denk ik..? Je moet vaak al blij zijn als je je brandstof kosten er uit haalt, laat staan je wegen belasting..![]()
[..]
Ohh de tariefen had ik nog niet gehoord :S ik rijd ongeveer 1200km in de maand nu en betaal 28 euro wegenbelasting (meen ik) en dat is dus nog geen 3 cent per km! Wat een belachelijk plan :S Wat staat daar tegen over dan??!
Mensen die minder dan 6000km per jaar rijden zouden juist met t ov moeten gaan!
duitsland gaat daar ook heen zover het er nu uitziet wordt het in het begin een Benelux aangelegenheid maar als het succesvol is (lees geld in het laadje brengtquote:Op vrijdag 1 februari 2008 09:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is keuze genoeg binnen de EU...
Maarre, het Duitse systeem gaat volgens mij anders werken dat het NL systeem, dus gewoon met privacy. Het geld zal mij boeien, maar dat ze continue weten waar ik ben... nee.
"Keuze genoeg ja, mits je een vaste woon en verblijfplaats hebt in het land waar je je auto op je naam wilt hebben.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 09:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is keuze genoeg binnen de EU...
Maarre, het Duitse systeem gaat volgens mij anders werken dat het NL systeem, dus gewoon met privacy. Het geld zal mij boeien, maar dat ze continue weten waar ik ben... nee.
De kosten die de co'2 uitstoot met zich meebrengt, de ongelukken die in het verkeer gebeuren, en vooral de economische schade die de files voor de maatschappij veroorzaken.quote:
Vennootschap is voldoende. Auto op naam van de vennootschap zetten.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:49 schreef Dr.Nikita het volgende:
"Keuze genoeg ja, mits je een vaste woon en verblijfplaats hebt in het land waar je je auto op je naam wilt hebben.
Nee, de ondernemer heeft sowieso geen probleem en bij verhuurconstructies zul je deel-BPM moeten afdragen. Maar natuurlijk niet over een auto die al op NL kenteken heeft gestaan.quote:De enige mogelijkheid is om een auto op naam van een ingezetene of onderneming te laten zetten zodat je deze zogenaamd "leent". Maar dan nog, je mag maar een bepaalde tijd in NL rijden op een "vreemd" kenteken.
Vele malen lastiger en heel veel minder accuraat.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 10:37 schreef LangeTabbetje het volgende:
Vergeet je niet je telefoon uit te zetten ? Daarmee kunnen ze al zien waar je bent.
Wat betreft die CO2 uitstoot zeg ik.. Ga lekker op een terrasje zitten in de winter onder een terrasverwarmer of het treinstation en verwarmingspalen..quote:Op vrijdag 1 februari 2008 14:28 schreef Minisuisse het volgende:
[..]
De kosten die de co'2 uitstoot met zich meebrengt, de ongelukken die in het verkeer gebeuren, en vooral de economische schade die de files voor de maatschappij veroorzaken.
Maar hoe zit het met de mensen die in België wonen maar in Nederland werken?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:49 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Maar dan nog, je mag maar een bepaalde tijd in NL rijden op een "vreemd" kenteken.
Dat een weiland ook co2 uitstoot neemt niet weg dat autoverkeer (dus niet alleen de files, sociale kosten zijn niet enkele files) veel co2 uitstoot die de maatschappij een welvaartsverlies oplevert. Rekeningrijden zorgt ervoor dat deze kosten niet meer ten koste van de maatschappij komenquote:Op vrijdag 1 februari 2008 16:23 schreef HarryP het volgende:
[..]
Wat betreft die CO2 uitstoot zeg ik.. Ga lekker op een terrasje zitten in de winter onder een terrasverwarmer of het treinstation en verwarmingspalen..
Het schijnt dat een polderweiland evenveel CO2 uitstoot als een lange file.
Ongelukken voorkom je niet met rekeningrijden. Immers IN de file gebeuren er weinig ongelukken.
De kosten van een ongeluk worden overigens volledig gedekt door de verzekering. Als rekeningrijden betekend dat ik mijn WA auto verzekering kan opzeggen dan wordt rekeningrijden misschien nog wel betaalbaar maar dat betwijfel ik.
De economische schade door files is zo vaag dat er alleen schattingen over gemaakt worden.
Als ik door een file later op mijn werk ben vertrek ik ook weer later. Dat kost de economie helemaal niks.
Overigens het oplossen van de files is al geen reden meer om de "kilometer heffing: in te voeren. Want dat werkt toch niet. Daarom praten de mensen die bezig zijn met "beprijzen van de gereden kilometers" nu over "anders betalen voor mobiliteit".
Wie heeft het over dezelfde route? En waarom vind je dat?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
![]()
wat is dat voor rare redenering, juist degene die vaak dezelfde route afleggen zouden met het ov moeten gaan
Dat is puur afhankelijk van het traject dat moet worden afgelegd. Op de meer direct trajecten van stad tot stad is de trein vaak sneller. Een goed voorbeeld is Amersfoort/Apeldoorn, Amersfoort/Zwolle (trein rijdt daar gemiddeld 140, dat trek je niet met de auto als je je aan de regels houdt), en in de spits ook nog heel veel trajecten in de Randstad.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:33 schreef Robin__ het volgende:
Mijns inziens kiezen een hoop mensen voor een auto omdat dat sneller en comfortabeler is..
Als je met de auto in de file staat, kun je nog mobiel werken. Teleconferances bijwonen, bellen met het bedrijf / klanten, et cetera. In de trein kun je alleen maar lezen (wat je weer niet tijdens het rijden kunt).quote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is puur afhankelijk van het traject dat moet worden afgelegd. Op de meer direct trajecten van stad tot stad is de trein vaak sneller. Een goed voorbeeld is Amersfoort/Apeldoorn, Amersfoort/Zwolle (trein rijdt daar gemiddeld 140, dat trek je niet met de auto als je je aan de regels houdt), en in de spits ook nog heel veel trajecten in de Randstad.
Volgens mij is het heel simpel, kosten van de weginfrastructuur financieren door rekeningrijden, eventueel in combinatie met een vraag/aanbod element. De kosten van milieubelasting volledig op de brandstof leggen, het verbranden van brandstof is namelijk het proces dat voor een belasting van het milieu zorgt. Auto's die stil staan (en dan niet in de file natuurlijk) belasten het milieu niet, dus hoeven ook geen milieukosten te bepalen.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:47 schreef Yildiz het volgende:
Stel hè, iemand vindt een auto uit die 100 kilometer kan rijden op 1 liter zelf-gefabriceerde biodiesel. Waarom moet je dan alsnog betalen?
Heel die heffing is belachelijk, an sich zou alles op de brandstof gezet kunnen worden, om zo de kilometerheffing, wegenbelasting en het rekeningrijden maar weg te laten.
Dat soort dingen gaan 9 vd 10 keer alleen op in de spits en echt in het centrum van grote steden. Zodra je zoals ik de bus naar het station moet pakken, en dan op het eind station nog een keer de bus moet pakken is de auto bijna zeker sneller.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is puur afhankelijk van het traject dat moet worden afgelegd. Op de meer direct trajecten van stad tot stad is de trein vaak sneller. Een goed voorbeeld is Amersfoort/Apeldoorn, Amersfoort/Zwolle (trein rijdt daar gemiddeld 140, dat trek je niet met de auto als je je aan de regels houdt), en in de spits ook nog heel veel trajecten in de Randstad.
Daar heb je zeker gelijk in.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 19:39 schreef Robin__ het volgende:
Dat soort dingen gaan 9 vd 10 keer alleen op in de spits en echt in het centrum van grote steden. Zodra je zoals ik de bus naar het station moet pakken, en dan op het eind station nog een keer de bus moet pakken is de auto bijna zeker sneller.
Echt belachelijk inderdaad. Denk ook eens in wat de economische gevolgen zijn, werknemers willen hogere lonen omdat de vaste lasten gestegen zijn, werkgevers zijn meer kwijt aan een eventuele reiskostenvergoeding en de huizenmarkt komt op termijn wellicht nog sterker onder druk te staan doordat de hogere vervoerskosten een incentive vormen voor mensen om dichter bij het werk te gaan wonen. En daar hoor je het kabinet totaal niet over, ik vraag mij zeer sterk af of zij wel met deze ernstige gevolgen rekening houden. Erg gevaarlijk om zo ondoordacht te werk te gaan.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 20:16 schreef HansvanOchten het volgende:
11 ct per kilometer, dat is dan 16,50 eur om ieder dag naar mijn werk te gaan. Dat is dan 400 euro netto per maand om naar mijn werk te gaan
Grappenmakers
Ze zetten gewoon poortjes neer op strategische punten op de snelwegen die meten of je wel een werkend GPS kastje hebt..... werkt ie niet? *FLITS* En tja, op een gegeven moment ga je het echt zat worden om de poortjes te ontwijken. Zet er 2 of 3 tussen Amsterdam en Den Bosch op de A2, 2 tussen Amsterdam en Den Haag, op zowel de A4 als A13 tussen Den Haag en Rotterdam een poortje.... tussen Rotterdam en Utrecht hetzelfde verhaal.... dat ga je HEEL SNEL zat worden om met die GPS blocker rond te rijden.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:20 schreef AchJa het volgende:
En wie gaat dat kastje betalen en inbouwen? Zo'n kast lijkt mij prima te saboteren.
mwah hij is eerlijk omdat er dan geen ontsnappen aan is brandstof kun je ook in belgie tankenquote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:47 schreef Yildiz het volgende:
Stel hè, iemand vindt een auto uit die 100 kilometer kan rijden op 1 liter zelf-gefabriceerde biodiesel. Waarom moet je dan alsnog betalen?
Heel die heffing is belachelijk, an sich zou alles op de brandstof gezet kunnen worden, om zo de kilometerheffing, wegenbelasting en het rekeningrijden maar weg te laten.
mwah dan krijg je een kastje die even het gps signaal aan zetquote:Op vrijdag 1 februari 2008 21:57 schreef maartena het volgende:
[..]
Ze zetten gewoon poortjes neer op strategische punten op de snelwegen die meten of je wel een werkend GPS kastje hebt..... werkt ie niet? *FLITS* En tja, op een gegeven moment ga je het echt zat worden om de poortjes te ontwijken. Zet er 2 of 3 tussen Amsterdam en Den Bosch op de A2, 2 tussen Amsterdam en Den Haag, op zowel de A4 als A13 tussen Den Haag en Rotterdam een poortje.... tussen Rotterdam en Utrecht hetzelfde verhaal.... dat ga je HEEL SNEL zat worden om met die GPS blocker rond te rijden.
De enige goede oplossing is in Duitsland of België gaan wonen, NET over de grens zodat je een auto met niet-Nederlands kenteken kunt kopen. Gezien de huizenprijzen is dat sowieso geen slecht idee
[ linkse autohatende boomknuffelaar ] Dan moet je maar dichter bij je werk gaan wonen [ / linkse autohatende bommknuffelaar ]quote:Op vrijdag 1 februari 2008 20:16 schreef HansvanOchten het volgende:
11 ct per kilometer, dat is dan 16,50 eur om ieder dag naar mijn werk te gaan. Dat is dan 400 euro netto per maand om naar mijn werk te gaan
Grappenmakers
Ziektekosten niet. Buiten de directe ziektekosten agv ongelukken nog de indirecte agv de vervuiling van auto's (lucht en geluid. En voor degenen die zeggen: "geluid? Wordt je daar ziek van?" Ja, daar wordt je ziek van. Er is aantoonbaar verband tussen hoge geluidsbelasting en hart- en vaatziekten).quote:Op vrijdag 1 februari 2008 18:39 schreef Robin__ het volgende:
Ongelukken in het verkeer worden betaald door automobilisten (nouja via de verzekeringen/waarborgfons)
Dijkverhoging bijvoorbeeld.quote:En welke kosten levert co2 uitstoot ons op?
heel simpel is dat wel de oplossing, en dan niet miljeuk technisch, maar vooral tegen file's als het maar duur genoeg is om elke dag kilomters te vreten gaan mensen vanzelf dichter bij hun werk wonen.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 13:53 schreef Kadesh het volgende:
[..]
[ linkse autohatende boomknuffelaar ] Dan moet je maar dichter bij je werk gaan wonen [ / linkse autohatende bommknuffelaar ]
Wanneer was de laatste dijkverhoging en wanneer de volgende?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 13:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ziektekosten niet. Buiten de directe ziektekosten agv ongelukken nog de indirecte agv de vervuiling van auto's (lucht en geluid. En voor degenen die zeggen: "geluid? Wordt je daar ziek van?" Ja, daar wordt je ziek van. Er is aantoonbaar verband tussen hoge geluidsbelasting en hart- en vaatziekten).
[..]
Dijkverhoging bijvoorbeeld.
Leuke humor.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:04 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
heel simpel is dat wel de oplossing, en dan niet miljeuk technisch, maar vooral tegen file's als het maar duur genoeg is om elke dag kilomters te vreten gaan mensen vanzelf dichter bij hun werk wonen.
die zijn nu bezig langs de maasquote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wanneer was de laatste dijkverhoging en wanneer de volgende?
voor 400 in de maand extra kun je aardig wat extra wegwonen lijkt mequote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Leuke humor.
Ik krijg echt geen hypotheek die hoog genoeg is om een huis te kopen in de plaats waar ik werk.
idd overigens waarom men perse in de randstad moet werken blijft voor mij een raadselquote:Op zaterdag 2 februari 2008 15:37 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
voor 400 in de maand extra kun je aardig wat extra wegwonen lijkt me
Ja maar je word overal ziek van tegenwoordig, geluid, lucht, zonlicht, geroosterd brood.. maar we dragen hier nu eenmaal samen de ziektekosten.. Omdat we nou eenmaal geen keus hebben om toch al die 'slechte' dingen te doen.. ook de mensen die op de fiets naar hun werk gaan hebben collega's nodig van 50km verderop om hun werk te kunnen doen. En toch worden de automobilisten weer leeg gezogen, terwijl het voor de gehele maatschappij noodzakelijk is dat er zo veel gereist word!quote:Op zaterdag 2 februari 2008 13:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ziektekosten niet. Buiten de directe ziektekosten agv ongelukken nog de indirecte agv de vervuiling van auto's (lucht en geluid. En voor degenen die zeggen: "geluid? Wordt je daar ziek van?" Ja, daar wordt je ziek van. Er is aantoonbaar verband tussen hoge geluidsbelasting en hart- en vaatziekten).
[..]
Dijkverhoging bijvoorbeeld.
Ja leuk joh, vooral als je militair bent en om de ongeveer 3 jaar verandert van plaats van tewerkstelling. Ik ben de laatste 2 jaar gegaan van Den Helder naar Ede en nu in de Peel... Je denkt toch gvd niet dat ik daar tegenaan kan verhuizen. Buiten het feit dat de hypotheekverstrekker mij niet echt voldoende kan sponsoren om een woning in bv Ede te krijgen. En dan kan je leuk lullen over die 400 euro per maand dat je die kunt verwonen maar zo werkt het niet helemaal bij een hypotheek, die kijken naar je werkgeversverklaring en dat keer zoveel dat kun je lenen.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:04 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
heel simpel is dat wel de oplossing, en dan niet miljeuk technisch, maar vooral tegen file's als het maar duur genoeg is om elke dag kilomters te vreten gaan mensen vanzelf dichter bij hun werk wonen.
Ehm, ik ga niet meer verdienen in de maand; ik ga meer reiskosten maken.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 15:37 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
voor 400 in de maand extra kun je aardig wat extra wegwonen lijkt me
Randstad? Ik woon in Friesland. Dorpjes = goedkoop wonen; grote dorpen/steden = werkgelegenheid en duur wonen. Dat is overal zo in Nederland.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 15:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd overigens waarom men perse in de randstad moet werken blijft voor mij een raadsel
Stel je koophuis nu kost 400 per maand hypotheek, je gaat dan bv nog 400 extra uitgeven aan rijskosten, tzt is de benzine ook wel 2.50 een liter, waardoor je niente euro's over hebt. Misschien is het dan handiger om je huis te verkopen en in de Randstad/in de buurt van je werk te huren voor 500 als kopen niet haalbaar is en netto meer over te houden.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 19:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ehm, ik ga niet meer verdienen in de maand; ik ga meer reiskosten maken.
Als ik er nu niet kan wonen, waarom dan wel op het moment dat m'n reiskosten hoger worden?
Met een gezin voor 500 euro huren in de buurt van de Randstadquote:Op zaterdag 2 februari 2008 20:05 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
Stel je koophuis nu kost 400 per maand hypotheek, je gaat dan bv nog 400 extra uitgeven aan rijskosten, tzt is de benzine ook wel 2.50 een liter, waardoor je niente euro's over hebt. Misschien is het dan handiger om je huis te verkopen en in de Randstad/in de buurt van je werk te huren voor 500 als kopen niet haalbaar is en netto meer over te houden.
Anders misschien een idee om in de buurt werk te zoeken waar je misschien wat minder verdient maar netto meer tijd en meer geld overhoud.
Ja, en een huis verkopen waar je net 4 jaar in woont en vervolgens gaan huren, is een goed ideequote:Op zaterdag 2 februari 2008 20:05 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
Stel je koophuis nu kost 400 per maand hypotheek, je gaat dan bv nog 400 extra uitgeven aan rijskosten, tzt is de benzine ook wel 2.50 een liter, waardoor je niente euro's over hebt. Misschien is het dan handiger om je huis te verkopen en in de Randstad/in de buurt van je werk te huren voor 500 als kopen niet haalbaar is en netto meer over te houden.
Anders misschien een idee om in de buurt werk te zoeken waar je misschien wat minder verdient maar netto meer tijd en meer geld overhoud.
Dan tzt niet miepen dat je je scheel betaald aan benzine en rek. rijden, the times they are a changingquote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, en een huis verkopen waar je net 4 jaar in woont en vervolgens gaan huren, is een goed idee
uum nou ik woon toevallig in een sjieke suburb van een niet geheel kansloze stad in de randstad en voor 500 huur je hier een best huis met tuin dusssquote:Op zaterdag 2 februari 2008 21:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Met een gezin voor 500 euro huren in de buurt van de Randstad![]()
![]()
. Jij bent echt wereldvreemd.
omdat daar werk is misschien?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 15:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd overigens waarom men perse in de randstad moet werken blijft voor mij een raadsel
je vergeet te vermelden dat je eerst wel 8 jaar op een wachtlijst staat in de randstad voor een fatsoenlijke woning in die prijsklassequote:Op zaterdag 2 februari 2008 22:08 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
uum nou ik woon toevallig in een sjieke suburb van een niet geheel kansloze stad in de randstad en voor 500 huur je hier een best huis met tuin dusss
Het duurt dan nog ook even dus tijd genoeg om je in te schrijven, concreet is het dus of dat, of betalen, of de trein pakken of een andere baan zoeken als je zo ver/duur moet reizen, wat allemaal tot minder files zal lijden wat dus ook de doelstelling is van dit fijne plan.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 22:39 schreef kawotski het volgende:
[..]
je vergeet te vermelden dat je eerst wel 8 jaar op een wachtlijst staat in de randstad voor een fatsoenlijke woning in die prijsklasse
Als iedereen dichter bij werkgelegenheid wil gaan wonen, gaan de prijzen van huizen daar nóg verder omhoog.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 22:54 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
Het duurt dan nog ook even dus tijd genoeg om je in te schrijven, concreet is het dus of dat, of betalen, of de trein pakken of een andere baan zoeken als je zo ver/duur moet reizen, wat allemaal tot minder files zal lijden wat dus ook de doelstelling is van dit fijne plan.
Of bedrijven verhuizen eindelijk eens naar buiten de randstad omdat personeel niet wil betalen om er te komen of ze zelf liever niet teveel reiskosten betaen aan hun werknemers..quote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als iedereen dichter bij werkgelegenheid wil gaan wonen, gaan de prijzen van huizen daar nóg verder omhoog.
de doelstelling is vooralsnog om de schatkist te vullen, beetje naief om te denken dat men echt de files wil oplossen want dan had men wel andere maatregelen genomen. Heb je er geen moeite mee dat onze vrijheid steeds meer wordt beperkt? Ik bedoel, moet ik echt middenin de stad gaan wonen omdat mijn werk zich daar bevind? Lekker midden tussen al dat beton en cement, bomen worden steeds meer gekapt in de binnensteden, constant lawaai van scooters en auto's.. Er is meer op de wereld dan werken alleen toch..quote:Op zaterdag 2 februari 2008 22:54 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
Het duurt dan nog ook even dus tijd genoeg om je in te schrijven, concreet is het dus of dat, of betalen, of de trein pakken of een andere baan zoeken als je zo ver/duur moet reizen, wat allemaal tot minder files zal lijden wat dus ook de doelstelling is van dit fijne plan.
Als jouw baas tzt je kilometers niet vergoed is voor jou de lol er snel af om uit eigen zak heen en weer te reizen.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:36 schreef kawotski het volgende:
[..]
de doelstelling is vooralsnog om de schatkist te vullen, beetje naief om te denken dat men echt de files wil oplossen want dan had men wel andere maatregelen genomen. Heb je er geen moeite mee dat onze vrijheid steeds meer wordt beperkt? Ik bedoel, moet ik echt middenin de stad gaan wonen omdat mijn werk zich daar bevind? Lekker midden tussen al dat beton en cement, bomen worden steeds meer gekapt in de binnensteden, constant lawaai van scooters en auto's.. Er is meer op de wereld dan werken alleen toch..
Precies. Het fileprobleem wordt "opgelost" door autorijden zo duur te maken dat het voor Jan met de Pet niet meer te betalen valt.quote:Op zondag 3 februari 2008 00:32 schreef Sjonnjoop het volgende:
...het word te duur om ver van je werk af te wonen en dus minder file's.
Geloof je het zelf? Op het moment dat er zo'n kast in je auto zit ga je betalen voor elke centimeter die je rijdt. Of het nou om 2 uur 's nachts in Schubbekutteveen is of om 7 uur 's ochtends op de ring Amsterdam. Je bent echt verdomd naief om te denken dat je alleen tijdens de spitsuren in de omstreken van de Randstad gaat betalen.quote:Op zondag 3 februari 2008 00:32 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
Als jouw baas tzt je kilometers niet vergoed is voor jou de lol er snel af om uit eigen zak heen en weer te reizen.
Als je baas wel betaald is een werknemer uit de buurt opeens een heel stuk goedkoper, of wellicht is het een idee om als bedrijf te verhuizen naar daar waar de km heffing niet is ingesteld.
Vrijheid heb je sowieso al niet, gsm's zoals al eerder gemeld en uit eigen ervaring weet ik dat al die camera's langs de weg ook kentekens spotten. Ik zal echt de laatste zijn om hier blij mee te zijn, maar iedereen hiervoor geeft toch wel redelijk aan wat de doeslstelling is, het word te duur om ver van je werk af te wonen en dus minder file's.
http://www.nrc.nl/achtergrond/article841173.ecequote:Rekeningrijden in 2011 ingevoerd
Gepubliceerd: 1 december 2007 08:30 | Gewijzigd: 7 december 2007 07:33
Door onzer redacteur Jeroen Wester
Den Haag, 1 dec. De traditionele autobelasting verdwijnt en wordt vervangen door een tarief waarbij het gebruik van de auto centraal staat.
Auto's en vrachtwagens in de file. (Foto Rien Zilvold)
Auto's en vrachtwagens in de file.
(Foto Rien Zilvold)
De rekening zal niet worden geïnd met hulp van tolpoortjes of signalering op de weg, maar met hulp van – niet nader omschreven – satelliettechniek via kastjes in alle acht miljoen auto’s, en overal in Nederland.
Prijzen van de kastjes of tarieven van de kilometerheffing zijn nog onbekend, maar het uitgangspunt is dat de weggebruikers van Nederland gezamenlijk niet meer gaan betalen. De inbreuk op de privacy – vadertje Staat weet straks te allen tijde waar een weggebruiker zich bevindt en bevond – zou geen juridische problemen opleveren.
Dat is in grote lijnen het voorland dat minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) gisteravond schetste bij de aankondiging dat dit kabinet de kilometerheffing definitief gaat invoeren. Vanaf 2012 zal de heffing landelijk worden geïntroduceerd: in het begin alleen afhankelijk van de mate van vervuiling door het voertuig. Daarna wordt het tarief ook afhankelijk gemaakt van tijd en plaats van het weggebruik, zodat automobilisten op de spitstijden op drukke wegen meer betalen en die op rustige wegen buiten de spitsuren minder. Eurlings bracht slechts twee A4’tjes naar buiten; een brief aan de Kamer volgt.
„Een van de ingrijpendste besluiten van dit kabinet, een grensverleggende beslissing die zijn weerga niet kent.” Zo prees minister Eurlings gisteravond zijn plannen voor de kilometerheffing aan. „Wij gaan vooroplopen in de wereld. [In geen ander land] is gekozen voor een landelijke dekking voor al het gemotoriseerde verkeer op de weg.” Voor megalomanie is de minister niet bang. Hij heeft nog drie jaar om te experimenteren en er is de laatste jaren veel veranderd op het gebied van technologie. „Wie heeft er tegenwoordig geen Tomtom?”
Uitgangspunt voor de kilometerheffing is volgens de minister dat het een „eerlijk” systeem is.
Ik vind beide zorgwekkend, zoals al eerder gezegd in dit topic wordt die heffing wsl net zo variabel als de benzineprijs omdat er ergens een begrotingstekort weggewerkt moet worden (zie als vb het rekeningrijden in Singapore, daar zijn de tarieven net zo veranderlijk als het weer)quote:Op zondag 3 februari 2008 09:49 schreef Wombcat het volgende:
Ik vind het kostenaspect nog niet eens het meest zorgwekkend eigenlijk, maar de privacy.
Plus dat de gemeenten heffingen gaan verzinnen aan autobezitters van bewoners om de provinciale opcenten te compenseren. M.a.w., ook als de auto niet wordt gebruikt zul je moeten betalen, of het nou via parkeervergunningen of het overpadrecht om via de trottoir je eigen terrein op te rijden maakt niet uit.quote:Op zondag 3 februari 2008 09:10 schreef AchJa het volgende:
knip.....
Gewoon landelijk, dus overal en altijd.
En vergeet de boete niet die de overheid oplegt als je een ander huis gaat kopen. Die boete die ze de naam "overdrachtsbelasting" hebben geven.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Leuke humor.
Ik krijg echt geen hypotheek die hoog genoeg is om een huis te kopen in de plaats waar ik werk.
er is overal werk op wat gehuchten naquote:
dit zou mooi gecompenseerd kunnen worden door per provincie te betalen dus dat het geld naar de provincie vloeit waar je rijdquote:Op zondag 3 februari 2008 10:26 schreef SmoothPussy het volgende:
[..]
Plus dat de gemeenten heffingen gaan verzinnen aan autobezitters van bewoners om de provinciale opcenten te compenseren. M.a.w., ook als de auto niet wordt gebruikt zul je moeten betalen, of het nou via parkeervergunningen of het overpadrecht om via de trottoir je eigen terrein op te rijden maakt niet uit.
Europa is de weg kwijt met NL aan de top.
De provincie opcenten gaan niet naar de gemeenten, dus de gemeente zal ook geen heffing verzinnen om dat te compenseren.quote:Op zondag 3 februari 2008 10:26 schreef SmoothPussy het volgende:
[..]
Plus dat de gemeenten heffingen gaan verzinnen aan autobezitters van bewoners om de provinciale opcenten te compenseren.
Oh nee?quote:Op zondag 3 februari 2008 13:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De provincie opcenten gaan niet naar de gemeenten, dus de gemeente zal ook geen heffing verzinnen om dat te compenseren.
quote:Burger opgezadeld met nieuwe heffing
door onze parlementaire redactie
DEN HAAG - De burger dreigt te worden opgezadeld met een nieuwe belasting. Provincies studeren op het heffen van een nieuwe provinciale 'ingezetenenbelasting' omdat zij 1,1 miljard euro aan inkomsten gaan mislopen bij invoering van de kilometerheffing.
Minister Eurlings (Verkeer) ...voorwaarde...
De provincies ontvangen nu ruim een miljard uit de opcenten in de motorrijtuigenbelasting (mrb). Het verdwijnen van die mrb is voor minister Eurlings (Verkeer) echter een voorwaarde voor invoering van de kilometerprijs. In plaats voor bezit, betalen automobilisten vanaf 2012 voor het gebruik van hun auto.
Maar de opcenten, die provincies vrij mogen besteden, vullen een derde tot de helft van het provinciebudget. "Dat kun je niet zomaar uitvlakken" , zei Marijke van Haaren, gisteren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. "Wij hebben dit steeds als harde eis neergelegd, maar het lijkt een ondergeschoven kindje."
Het IPO (interprovinciaal overleg) stemt pas in met het einde van de autobelasting, als er een andere manier is gevonden voor provinciale inkomsten. "Een andere eigen belasting heeft onze voorkeur", aldus Van Haaren, waarbij ze als nieuwe grondslag 'ingezetene' opperde. Dus, wie staat ingeschreven in een bepaalde provincie, kan misschien straks uit dat provinciehuis een blauwe envelop tegemoet zien.
Een andere oplossing is om het geld toch uit de kilometerprijs te halen. " Waarom kan er niet een deel van de kilometerprijs worden afgestaan aan de provincie waar die kilometer is afgelegd", stelde het CDA-Kamerlid Ger Koopmans voor. Verreden kilometers in Friesland betekenen dan inkomsten voor Leeuwarden, en kilometers in Limburg voor Maastricht.
Tot nu toe is dat volgens Van Haaren echter onmogelijk. "Afgesproken is dat alle inkomsten naar een nieuw Infrafonds gaan. De provincies hebben een budget nodig dat wij ook aan andere zaken dan wegen kunnen besteden."
Volgens een woordvoerder van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) ligt de discussie over vervanging van opcenten nog volledig open. "Maar provincies kunnen nooit op eigen houtje een nieuwe belasting invoeren. Dat moet landelijk wettelijk geregeld worden."
Nee.quote:
Wat jij postte was:quote:Provincies studeren op het heffen van een nieuwe provinciale 'ingezetenenbelasting' omdat zij 1,1 miljard euro aan inkomsten gaan mislopen bij invoering van de kilometerheffing.
quote:Op zondag 3 februari 2008 10:26 schreef SmoothPussy het volgende:
Plus dat de gemeenten heffingen gaan verzinnen aan autobezitters van bewoners om de provinciale opcenten te compenseren.
Jaquote:
Klopt. Ook het onderstaande heb ik gepost maar je quote mij selectief. Niet erg netjes om alsnog proberen je gelijk te halen terwijl je weet dat het niet zo is.quote:Wat jij postte was:
[..]
quote:M.a.w., ook als de auto niet wordt gebruikt zul je moeten betalen, of het nou via parkeervergunningen of het overpadrecht om via de trottoir je eigen terrein op te rijden maakt niet uit.
Parkeervergunningen, overpadrecht moet je nu ook al betalen (in een aantal situaties) en dat staat volledig los van de BPM, wegenbelasting of de kilometerheffing.quote:Op zondag 3 februari 2008 15:01 schreef SmoothPussy het volgende:
[..]
Ja
[..]
Klopt. Ook het onderstaande heb ik gepost maar je quote mij selectief. Niet erg netjes om alsnog proberen je gelijk te halen terwijl je weet dat het niet zo is.
[..]
Begrotingsgaten vullen tot allelei mooie projectjes heeft ook niets te maken met houderschapsbelasting en toch gebeurt het of denk je dat de houderschapsbelasting uitsluitend voor de wegen worden gebruikt?quote:Op zondag 3 februari 2008 15:12 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Parkeervergunningen, overpadrecht moet je nu ook al betalen (in een aantal situaties) en dat staat volledig los van de BPM, wegenbelasting of de kilometerheffing.
Nieuwnieuwsquote:Voorlopig geen KM-heffing
De kans is bijzonder klein dat in 2011 de kilometerheffing wordt ingevoerd. Dat bleek vandaag tijdens het kamerdebat over de heffing. "We gaan u geen kamikazeplanning voorleggen," beloofde minister Camiel Eurlings van Verkeer.
Zowel vanuit Eurlings eigen partij, het CDA, als vanuit de oppositie was er kritiek op de kilometerheffing. Er zijn vooral twijfels over de technische haalbaarheid van de plannen. Eurlings deelde die twijfels en gaf daarom aan geen haast te willen maken met de heffing: "Zorgvuldigheid gaat voor haastige spoed."
BPM
De Verkeersminister kreeg met name van de VVD kritiek, omdat hij de BPM niet volledig wil afschaffen. Volgens het oorspronkelijke plan zou de kilometerheffing in de plaats van deze aanschafbelasting komen, maar daar is Eurlings nu op teruggekomen. Hij wil de BPM handhaven op 10 á 15% van het aankoopbedrag. Nu is dat 42,3%. VVD-Kamerlid Paul de Krom noemde Eurlings daarom onbetrouwbaar.
Brief
De Tweede Kamer krijgt uiterlijk 1 mei een brief van Eurlings over wat de risico's van de kilometerheffing zijn en wat er nog moet gebeuren om de heffing uiterlijk in 2016 in te voeren.
nou doe mij maar een baan in de luchtvaart dan in de buurt van Zwolle. (rekening houdend met de activiteiten van milieubewegingen om Lelystad en Eelde en Twente klein te houden.)quote:Op zondag 3 februari 2008 13:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
er is overal werk op wat gehuchten na
De BPM blijft niet gedeeltelijk, die verdwijnt maar word geleidelijk afgeschaft. Dat heeft als doodsimpele reden de waardevermindering van het huidige wagenpark. Als bedrijf vind je het niet echt tof dat je wagenpark ineens flink in waarde daalt omdat de bpm er in 1 klap afgetrokken wordt.quote:Op woensdag 6 februari 2008 17:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nieuwnieuws
Ah, de BPM blijft alweer gedeeltelijk... Tegen de tijd dat de heffing ingevoerd wordt zal de wegenbelasting ook wel weer gaan blijven...
het is in principe een heel eerlijk systeem, degene die het product af neemt betaaldquote:Op donderdag 7 februari 2008 16:53 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De BPM blijft niet gedeeltelijk, die verdwijnt maar word geleidelijk afgeschaft. Dat heeft als doodsimpele reden de waardevermindering van het huidige wagenpark. Als bedrijf vind je het niet echt tof dat je wagenpark ineens flink in waarde daalt omdat de bpm er in 1 klap afgetrokken wordt.
Die kmheffing vind ik verder echt een ongeloofelijke baggerzooi en ik vraag me af waar de regering het idee vandaan haalt dat er een groot draagvlak voor is. Als ik zo eens op diverse fora rondkijk ik nog geen kwart van de mensen voor.
Ik vind het niet alleen een enorme inperking van de vrijheid (veel mensen kunnen dalijk gewoon geen auto meer rijden of kunnen alleen maar minder rijden) Ook vind ik het schandalig dat in een land waar huizen zó duur zijn als hier en waar we overdrachtsbelasting kennen zodat mensen vaak niet in de buurt KUNNEN wonen van hun werk er zoveel betaald moet worden voor mobiliteit.
Ik voorzie nog een hoop ellende van dit plan komen.
BPM mogelijk toch een blijvertjequote:Op donderdag 7 februari 2008 16:53 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De BPM blijft niet gedeeltelijk, die verdwijnt maar word geleidelijk afgeschaft. Dat heeft als doodsimpele reden de waardevermindering van het huidige wagenpark. Als bedrijf vind je het niet echt tof dat je wagenpark ineens flink in waarde daalt omdat de bpm er in 1 klap afgetrokken wordt.
Waarom niet alle lasten verdisconteren in de brandstofprijs? Dus wegenbelasting afschaffen, bpm afschaffen en we stoppen alles in de brandstofprijs.quote:Op donderdag 7 februari 2008 17:43 schreef Gia het volgende:
Ik sta hier helemaal achter. Wij betalen nu net zoveel wegenbelasting, terwijl we veel minder gebruik maken van de wegen dan anderen. (zo'n 10.000 km per jaar, slechts)
Laat inderdaad de gebruiker maar betalen.
Misschien heeft dit wel als resultaat dat mensen eerder geneigd zijn werk te zoeken dichter bij huis, of dichter bij het werk te gaan wonen. Is ook nog eens goed voor het fileprobleem dan.
Dat is net zo'n foute manier van beprijzen als we vroeger hadden. Brandstof zorgt niet voor files en slijtage aan de wegen dus is het ook geen goede manier om kosten van het onderhoud en aanleg van wegen aan te relateren, dat moet aan het aantal gereden kilometers, en dat is dus de kilometerheffing. Wat je in de brandstofprijs moet verdisconteren zijn de milieukosten, verbranding van brandstof leidt immers tot milieukosten, dus dat is ook de voet waaraan je die kosten moet relateren.quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:05 schreef Hukkie het volgende:
Waarom niet alle lasten verdisconteren in de brandstofprijs? Dus wegenbelasting afschaffen, bpm afschaffen en we stoppen alles in de brandstofprijs.
De kosten zijn juist uitermate ondoorzichtig, zoals ik hierboven al aangaf.quote:Dat scheelt een hoop rompslomp, en houdt de kosten voor de gebruiker overzichtelijk.
quote:En als je dan straks ¤ 5 voor een liter benzine betaald dan denk je ook wel 5 keer na voordat je de auto pakt. Behalve zakelijke autorijders dan, die krijgen hun km's gewoon vergoed, dus het lijkt me dat de files er niet minder om worden.
Waarom is het een foute manier? Imo is het ook een methode, wie een slurpbak heeft betaalt een hoop per km, wie een zuinig gebakje heeft betaalt minder per km. Wie veel rijdt betaalt weer meer dan wie weinig rijdt.quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat is net zo'n foute manier van beprijzen als we vroeger hadden. Brandstof zorgt niet voor files en slijtage aan de wegen dus is het ook geen goede manier om kosten van het onderhoud en aanleg van wegen aan te relateren, dat moet aan het aantal gereden kilometers, en dat is dus de kilometerheffing.
Moeten er wel woningen in de buurt ZIJN. Aangezien de overheid jarenlang een beleid heeft gevoerd met groeikernen en industriegebieden kan je op je vingers natellen dat een groot gedeelte van werkend nederland niet eens in de buurt kán gaan wonen.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:04 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
heel simpel is dat wel de oplossing, en dan niet miljeuk technisch, maar vooral tegen file's als het maar duur genoeg is om elke dag kilomters te vreten gaan mensen vanzelf dichter bij hun werk wonen.
Vergeet je niet dat we al jarenlang een kmheffing hebben in de vorm van brandstofaccijns?quote:Op donderdag 7 februari 2008 17:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het is in principe een heel eerlijk systeem, degene die het product af neemt betaald
Das toch dom man.. Kijk eens verder, we leven in 2008. Ik ga me niet door die waardeloze kankeroverheid laten opschepen met een of ander kutbrommertje of belachelijke belastingen voor een land dat jou als werkend mens als vloeibare stront behandelt. Met de vliegtax is emigreren natuurlijk weer net iets duurder gemaakt, maar buiten dat barst het over de grens van de mogelijkhedenquote:Op vrijdag 8 februari 2008 09:55 schreef Metro2005 het volgende:
Maar we zullen het wel zien. Als het voor mij onbetaalbaar wordt om auto te rijden houdt het ook gewoon op, dan koop ik wel een brommer ofzo, lekker vervuilend maarja, ik kan dan niks anders meer betalen en OV weiger ik, ik loop of fiets nog liever
als ze het goed doen zal het voor de gemiddelde gebruiker niet duurder worden.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 09:55 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Vergeet je niet dat we al jarenlang een kmheffing hebben in de vorm van brandstofaccijns?
Het systeem an sich is wel eerlijk als je beredeneert dat je per km een bepaald bedrag betaalt. Alleen als je ziet hoe hoog die kmheffing gaat worden dan kun je ook beredeneren dat alleen mensen die genoeg geld hebben straks nog auto kunnen rijden. M.a.w. de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt wordt dalijk bepaald door de hoeveelheid geld die je op kunt hoesten. Nog veel meer dan nu het geval is.
Bovendien zijn de gevolgen hiervan volgens mij enorm onderschat. Mensen kunnen niet meer naar hun werk, woningen in de steden worden straks helemaal onbetaalbaar (voor zover ze dat al niet waren). Huizen in de buitenwijken komen leeg te staan. Huurwoningen worden helemaal nooit meer bereikbaar voor toekomstige huurder. De garagewereld zal een flinke knauw krijgen omdat minder mensen een auto kunnen veroorloven (of wel kunnen veroorloven maar niet meer mee kunnen rijden). etc.
In theorie is rekeningrijden best een aardig idee maar met de huidige planologische indeling van nederland (vinexlokatie, industrieterreinen, alles in de randstad gepropt, bagger OV etc) is dit plan een enorm slecht idee met vreselijke consequenties.
Maar we zullen het wel zien. Als het voor mij onbetaalbaar wordt om auto te rijden houdt het ook gewoon op, dan koop ik wel een brommer ofzo, lekker vervuilend maarja, ik kan dan niks anders meer betalen en OV weiger ik, ik loop of fiets nog liever
Uiteraard komt emigreren ook voor op mijn optielijstquote:Op vrijdag 8 februari 2008 11:21 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Das toch dom man.. Kijk eens verder, we leven in 2008. Ik ga me niet door die waardeloze kankeroverheid laten opschepen met een of ander kutbrommertje of belachelijke belastingen voor een land dat jou als werkend mens als vloeibare stront behandelt. Met de vliegtax is emigreren natuurlijk weer net iets duurder gemaakt, maar buiten dat barst het over de grens van de mogelijkhedenKijk, echt perfect is het nergens natuurlijk, maar als je in een niet-volledig EU land komt maak je als hardwerkende burger al flink meer kans op een bestaan dat je verdient.
Die persoon die 200 km per dag rijdt verbruikt ook een stuk meer brandstof en betaald dus meer accijns.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 12:13 schreef Party_P het volgende:
Opsich een goed idee, alleen heb ik zo me twijfels over de uitwerking en controlering ervan.
Hoe meer je rijdt, hoe meer je vervuilt, hoe meer olie je verbruikt, hoe meer de wegen onderhoud nodig hebben. Waarom zou iemand die bijna niet rijdt net zoveel moeten betalen als iemand die elke dag 200km moet rijden?
daar wil ik dan wel eens foto's van zien want volgens mij ligt je levensstandaard niet erg hoogquote:Op zaterdag 2 februari 2008 22:08 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
uum nou ik woon toevallig in een sjieke suburb van een niet geheel kansloze stad in de randstad en voor 500 huur je hier een best huis met tuin dusss
Die moet niet zoveel betalen, nu wordt dit geregeld via accijnzen op bezine.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 12:13 schreef Party_P het volgende:
Waarom zou iemand die bijna niet rijdt net zoveel moeten betalen als iemand die elke dag 200km moet rijden?
Wat gebeurt er dan met je auto als ie 'op' is?quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:05 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Waarom niet alle lasten verdisconteren in de brandstofprijs? Dus wegenbelasting afschaffen, bpm afschaffen en we stoppen alles in de brandstofprijs.
Lezen, het staat keurig uitgelegd in mijn stukje. Kosten moet je daar neerleggen waar ze gemaakt worden, dat is de kern.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 08:35 schreef AchJa het volgende:
Waarom is het een foute manier? Imo is het ook een methode, wie een slurpbak heeft betaalt een hoop per km, wie een zuinig gebakje heeft betaalt minder per km. Wie veel rijdt betaalt weer meer dan wie weinig rijdt.
Ik koop die uitleg niet.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 15:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Lezen, het staat keurig uitgelegd in mijn stukje. Kosten moet je daar neerleggen waar ze gemaakt worden, dat is de kern.
Brandstof zorgt dat je kan autorijden, en als veel mensen autorijden dan geeft dat files en slijtage (en natuurlijk mileukosten). En als je tank leeg is, dan heb je 400 km gereden, en moet je weer een godsvermogen aan brandstof uitgeven. Ik zie het probleem niet zo.quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat is net zo'n foute manier van beprijzen als we vroeger hadden. Brandstof zorgt niet voor files en slijtage aan de wegen dus is het ook geen goede manier om kosten van het onderhoud en aanleg van wegen aan te relateren, dat moet aan het aantal gereden kilometers, en dat is dus de kilometerheffing. Wat je in de brandstofprijs moet verdisconteren zijn de milieukosten, verbranding van brandstof leidt immers tot milieukosten, dus dat is ook de voet waaraan je die kosten moet relateren.
Spelen met kosten is heel erg onverstandig, kosten dienen namelijk als basis om vraag en aanbod in evenwicht te brengen. Als je hieraan gaat sleutelen zul je zien dat je telkens maar weer met een verstoord evenwicht blijft zitten.
Ehm, de kosten voor de gebruiker zijn dan in één oogopslag te overzien. Het enige wat je dan aan je auto kwijt bent is de brandstofprijs. Met de kilometerheffing heb je BPM + brandstofaccijns + kilometerheffing + nieuw te bedenken provinciale belasting +....., dat lijkt me toch een stuk onoverzichtelijker.quote:De kosten zijn juist uitermate ondoorzichtig, zoals ik hierboven al aangaf.
quote:Die krijgen hun kilometers gewoon vergoed, laat het ze niet horen bij VNO-NCW. En dat ben ik ook helemaal met hen eens, kosten kun je niet ontduiken, ze komen hoe dan ook bij iedereen terecht.
Dit dus.quote:Als werkgever heb ik al besloten om alle km-kosten 100% te vergoeden voor m'n werknemers. Ik kan het me niet veroorloven om ze kwijt te raken aan ieman die het wel doet. En uiteraard verdisconteer ik dat in de tarieven.
Dat klopt, is simpel aan te tonen door een rondje te fietsen. Vervuiling komt vrij bij de verbranding van brandstof, het is rechtstreeks te wijten aan het gebruik van olie gebaseerde brandstoffen.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 15:57 schreef AchJa het volgende:
Jij wil beweren dat brandstofverbruik niets met rijden te maken heeft.
Dat kan natuurlijk, maar ik zie, als student economie, het probleem wel. En daarmee wil ik niet beweren dat ik autoriteit heb dankzij mijn studie, maar het vergroot wel de alertheid op zaken als ondoorzichtige prijzen.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 18:59 schreef Hukkie het volgende:
Ik zie het probleem niet zo.
In dat vermoeden heb je zeker wel gelijk, de politiek is niet uit op een oplossing. Ze staan liever over 10 jaar verbaast te kijken dat er geen ruk verbeterd is aan het milieu, de files en de technologische ontwikkeling op het gebied van milieuvriendelijkheid. Doormodderen op bestaande wegen en niet durf hebben om radicaal en doortastend veranderingen tot stand te brengen die zo hard nodig zijn.quote:En spelen met kosten is inderdaad onverstandig, aangezien nu maar 30% van de inkomsten uit autogebruik wordt besteed aan autogebruik. Dus autogebruik kost eigenlijk 70% minder dan dat we nu met zn allen betalen. Als we autogebruik dus relateren aan de kosten, dan zou het met de kilometerheffing een stuk goedkoper worden. Ik heb zo'n donkerbruin voorvermoeden dat dat niet gaat gebeuren.
Dat is onoverzichtelijk omdat je niet weet welke kosten je maakt als je één prijs betaald. Een prijs die uit een aantal kostenposten opgebouwd is maar door allerlei ondoorzichtige verdisconteringen niet meer transparant is, en daarmee vervalt de belangrijke informatie die prijzen bieden. Dat is belangrijk omdat het dan mogelijk is voor bedrijven en instellingen om oplossingen te bedenken om die prijzen naar beneden te brengen, prijzen zijn een belangrijke incentive voor ondernemers om bepaalde activiteiten of producten te ontwikkelen. Je neemt die incentive weg als je met ondoorzichtig samengestelde prijzen gaat werken.quote:Ehm, de kosten voor de gebruiker zijn dan in één oogopslag te overzien. Het enige wat je dan aan je auto kwijt bent is de brandstofprijs. Met de kilometerheffing heb je BPM + brandstofaccijns + kilometerheffing + nieuw te bedenken provinciale belasting +....., dat lijkt me toch een stuk onoverzichtelijker.
Ja en als de economie terug loopt dan keren de kansen op de arbeidsmarkt, waardoor de werkgever minder gul wordt en werknemer minder eisen kan stellen, dan verminderd de koopkracht van de werknemer sterk (doordat je overheveling gaat zien van lasten die bij de werkgever liggen naar lasten die bij de werknemer liggen) waardoor een loon-prijs-spiraal op de loer ligt. Ik vind het een gevaarlijke aanname om te denken dat de werkgever alles wel zal vergoeden, dat is niet realistisch omdat werkgever en werknemer deels tegenstrijdige belangen hebben.quote:Dit dus.
Nee, dat is biomassa. En stikstofoxiden uitademen zie ik nog niet zo snel gebeuren.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:39 schreef Hukkie het volgende:
Als je fietst dan span je jezelf in, dat betekend meer CO2 uitstoot, dat is ook vervuiling.
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat kan natuurlijk, maar ik zie, als student economie, het probleem wel. En daarmee wil ik niet beweren dat ik autoriteit heb dankzij mijn studie, maar het vergroot wel de alertheid op zaken als ondoorzichtige prijzen.
Met alle respect hoor, maar zie boven.quote:Dat is onoverzichtelijk omdat je niet weet welke kosten je maakt als je één prijs betaald. Een prijs die uit een aantal kostenposten opgebouwd is maar door allerlei ondoorzichtige verdisconteringen niet meer transparant is, en daarmee vervalt de belangrijke informatie die prijzen bieden. Dat is belangrijk omdat het dan mogelijk is voor bedrijven en instellingen om oplossingen te bedenken om die prijzen naar beneden te brengen, prijzen zijn een belangrijke incentive voor ondernemers om bepaalde activiteiten of producten te ontwikkelen. Je neemt die incentive weg als je met ondoorzichtig samengestelde prijzen gaat werken.
Zeker, maar kilometervergoeding zal een hot-item blijven, omdat het om zakelijke kilometers gaat.quote:Ja en als de economie terug loopt dan keren de kansen op de arbeidsmarkt, waardoor de werkgever minder gul wordt en werknemer minder eisen kan stellen, dan verminderd de koopkracht van de werknemer sterk (doordat je overheveling gaat zien van lasten die bij de werkgever liggen naar lasten die bij de werknemer liggen) waardoor een loon-prijs-spiraal op de loer ligt. Ik vind het een gevaarlijke aanname om te denken dat de werkgever alles wel zal vergoeden, dat is niet realistisch omdat werkgever en werknemer deels tegenstrijdige belangen hebben.
Nou je hebt wel een goed punt hoor ik had nog niet echt gekeken naar praktische uitvoerbaarheid (je moet eerst het doel hebben, een praktische invulling kun je pas maken als je dat doel hebt). Wat mij betreft wordt eenvoud in betalen zelfs een randvoorwaarde als je zo'n systeem wil implementeren.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 21:03 schreef Hukkie het volgende:Je bent toekomstig econoom, dat verduidelijkt een hoop.
Persoonlijk heb ik een bepaald maandinkomen, en wil ik simpelweg weten wat ik netto per maand aan mijn auto kwijt ben.
[..]
Met alle respect hoor, maar zie boven.
Ik hoop ook uitbundig te profiteren van mijn eigen idee!quote:
Praktijk, theorie.quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat is net zo'n foute manier van beprijzen als we vroeger hadden. Brandstof zorgt niet voor files en slijtage aan de wegen dus is het ook geen goede manier om kosten van het onderhoud en aanleg van wegen aan te relateren, dat moet aan het aantal gereden kilometers, en dat is dus de kilometerheffing. Wat je in de brandstofprijs moet verdisconteren zijn de milieukosten, verbranding van brandstof leidt immers tot milieukosten, dus dat is ook de voet waaraan je die kosten moet relateren.
Nou nou, had je maar net zo dom moeten worden als ik!quote:
Natuurlijk kan de overheid een project wel efficiënt uitvoeren, maar het is parlementaire bemoeienis die projecten duur en inefficiënt maakt. Denk maar aan de invoering van het toeslagenstelsel, de Belastingdienst heeft vaak gewaarschuwd dat zij het niet aan konden, toch moest het parlement zijn zin doorzetten. Of denk aan al die aanvullende eisen die op een achternamiddag even worden geformuleerd met betrekking tot een infrastructuurproject terwijl de fundering al in de grond zit.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 22:56 schreef FJD het volgende:
In de theorie heb je gelijk, in de praktijk is alles wat de overheid opstart en onderhoudt zo ontzettend duur en inefficiënt dat de overhead kosten van het kilometer registratiesysteem zo hoog zullen zijn dat je beter kunt leven met de inefficiëntie van het doorrekenen in de brandstofprijzen. Dat systeem ligt er namelijk al, opschalen is dan niet meer zo moeilijk.
Dus als ik met mijn auto rij verbruik ik geen brandstof??? Dat moet je mij even in Jip en Janneke taal uitleggen.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat klopt, is simpel aan te tonen door een rondje te fietsen. Vervuiling komt vrij bij de verbranding van brandstof, het is rechtstreeks te wijten aan het gebruik van olie gebaseerde brandstoffen.
quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:34 schreef AchJa het volgende:
Dus als ik met mijn auto rijd verbruik ik geen brandstof??? Dat moet je mij even in Jip en Janneke taal uitleggen.
Lees mijn vorige posts (discussie met Hukkie) maar eens, daar staat het keurig in uitgelegd.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:34 schreef AchJa het volgende:
Even in de lijn van jou gedachte dat de heffing niet bij de brandstof kan
Helemaal geweldig, maar zolang er hier in Nederland geen hond rijdt in een auto op zonne energie, kernenergie of kolen kan je imo de heffing op de benzine/ diesel/ lpg gooien. Of ben jij grootverbruiker van buitenboordmotoren en kettingzagen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Volgens mij wil je het gewoon niet begrijpen. Laat ik nog één poging wagen.
Vervuilende stoffen zoals koolstofmono-oxide, stikstofoxiden en zwaveloxiden komen vrij bij de verbranding van fossiele brandstoffen zoals benzine, diesel en gas. Enkel als je voor de aandrijftechniek van een auto gebruik maakt van een verbandingsmotor komen er dus deze vervuilende stoffen vrij, immers, enkel dit type motor maakt gebruik van de verbranding van brandstoffen.
Een auto die rijdt op zonne-energie maakt geen gebruik van fossiele brandstoffen, deze auto rijden wel maar zijn niet vervuilend, hiermee is dus aangetoond dat het niet de auto is die vervuild. Maar dat het de verbranding is van fossiele brandstoffen die voor vervuiling zorgt en niet de auto op zich.
Politiek is vooruit denken. Termijnen van 30, 40 jaar (tenminste zo zie ik het). Bovendien kun jij noch ik de toekomst niet voorzien, en daarom is het belangrijk aan een toekomstbestendig systeem te gaan werken. Iets meer visie graag.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:58 schreef AchJa het volgende:
Helemaal geweldig, maar zolang er hier in Nederland geen hond rijdt in een auto op zonne energie, kernenergie of kolen kan je imo de heffing op de benzine/ diesel/ lpg gooien. Of ben jij grootverbruiker van buitenboordmotoren en kettingzagen.
Dan is de wegenbelasting uitermate toekomstbestendig, iedereen met een voertuig betaalt.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Politiek is vooruit denken. Termijnen van 30, 40 jaar (tenminste zo zie ik het). Bovendien kun jij noch ik de toekomst niet voorzien, en daarom is het belangrijk aan een toekomstbestendig systeem te gaan werken. Iets meer visie graag.
Dat systeem biedt nul incentives om schone voertuigen te ontwikkelen en voertuigen die niet meer rijden op de traditionele brandstoffen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 01:11 schreef AchJa het volgende:
Dan is de wegenbelasting uitermate toekomstbestendig, iedereen met een voertuig betaalt.
Hier heb je wel een punt, moet ik zeggen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 00:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het gaat telkens weer mis op het punt waar het parlement zich met de operationele zaken gaat bemoeien. Het parlement moet enkel een politiek kader (zij moet een soort entrepeneur zijn) aangeven, vervolgens zou het aan de operationele organen moeten zijn om binnen die grenzen vrij projecten te kunnen realiseren. Er moet een harde begrenzing komen van de macht van het parlement, een point-of-no-return waarna het parlement geen aanvullende eisen meer mag stellen, geen grote wijzigingen meer mag doorvoeren en niet meer mag ingrijpen in de uitvoering van een project.
Als politici dit land echt beter willen maken moeten zij de moed hebben zichzelf deels buiten spel te zetten. Er moet een besef komen dat het parlement niet zomaar alles kan, bijkomend voordeel is dat mensen hopelijk meer eigen verantwoordelijkheid gaan nemen. Een beetje meer stroomlijning in het politieke apparaat, een meer zakelijk aanpak en niet eindeloos ouwe-hoeren.
Fouten in de uitvoering zijn veel lastiger te voorkomen. Natuurlijk, een doorgewinterde projectmanager maakt met een ervaren projectteam minder fouten dan een minder ervaren manager met een projectteam dat ook pas net zijn eerste klus achter de rug heeft. Maar een project is vaak zo complex dat het eigenlijk niet mogelijk is fouten tot nul te reduceren. Fouten maken is menselijk dus dat blijf je houden. Bemoeienis van de politiek is echter geen menselijke fout die niet te voorkomen is, dat is iets dat systematische in zit gebakken in overheidsprojecten en daarom falen ze vaak.quote:Op zondag 10 februari 2008 01:43 schreef Kees22 het volgende:
Toch gaat het in de uitvoering ook nog wel eens mis. Er moet dus ook een harde begrenzing komen aan de uitvoering.
nu.nlquote:SP wil rekeningrijden met kilometerstand
Uitgegeven: 7 maart 2008 10:13
Laatst gewijzigd: 7 maart 2008 10:13
DEN HAAG - De SP wil een systeem van rekeningrijden met behulp van de kilometerstand. SP-leider Jan Marijnissen zei dat vrijdag in het radioprogramma De Ochtenden. De partij komt binnenkort met zijn voorstel naar buiten.
Het systeem komt erop neer dat automobilisten het aantal gereden kilometers moeten opgeven en op basis daarvan een heffing betalen. Net als in de plannen van verkeersminister Camiel Eurlings betaalt de automobilist dan voor het gebruik van de auto en niet voor het bezit, aldus Marijnissen.
De SP ziet niets in het voorstel van Eurlings om de files terug te dringen, omdat het te ingewikkeld en te duur zou zijn. Eurlings wil het verkeer via satellieten identificeren en registreren en zo een heffing in rekening brengen.
hmm ik zie een run op kilometer terug draai "services"quote:Op vrijdag 7 maart 2008 18:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
nu.nl
Geweldig, dat het plan van de SP er maar doorgedrukt mag worden. Het wordt dan lekker goedkoop rijden voor mij, want mijn km teller is al tijden kapot.
Telegraafquote:Km-heffing in gevaar
door Edwin Timmer
DEN HAAG - De invoering van de kilometerheffing komt in gevaar omdat de transportwereld dreigt dwars te gaan liggen.
Daarmee zou een van de belangrijkste steunpilaren onder het kolossale antifileproject van minister Eurlings (Verkeer) wegbreken. De 140.000 Nederlandse vrachtwagens zijn in 2011 de eerste die moeten starten met de kilometerheffing. Die positie als proefkonijn zit de vervoerders al niet lekker, maar het zijn de sterke aanwijzingen voor een duurder eurovignet en een hogere motorrijtuigenbelasting (mrb) voor vrachtwagens die de deur dicht gooien. De kostenstijging zou staan in de fiscale brief over de km-heffing waarop staatssecretaris De Jager (Financiën) nog broedt.
"De keiharde afspraak is: anders betalen voor mobiliteit, niet meer betalen", zegt Alexander Sakkers, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland. "Ik ben de laatste om rigoureuze toestanden uit te halen. Maar wat heb ik nog aan de kilometerheffing als wij alleen maar meer betalen? Ik denk dat bij heel zakelijk rijdend Nederland het draagvlak weg slijt."
Financiën stuurt aan op de kostenverhoging omdat vrachtwagens vergeleken met auto's weinig mrb betalen, weet Sakkers.
quote:Op zondag 20 april 2008 16:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Telegraaf
Ik meende dat de MRB zou verdwijnen bij de invoering van de KM heffing??? Zo niet dan worden we idd weer dubbel genaaid, overigens worden we ook met de KM heffing genaaid in de lengte of de breedte.
nu.nlquote:Provinciale heffing voor auto verdubbeld
Uitgegeven: 21 april 2008 11:10
Laatst gewijzigd: 21 april 2008 11:11
VOORBURG - Nederlanders betalen op dit moment twee keer zoveel opcenten motorrijtuigenbelasting in vergelijking met het jaar 2000. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag.
ANP
De opcenten vormen voor provincies de belangrijkste inkomstenbron. In totaal betalen eigenaren van auto's en motoren dit jaar 1,3 miljard euro aan opcenten aan de provincies. In 2000 lag dat bedrag nog op ruim 600 miljoen euro.
Zuid-Holland
Zuid-Holland is de duurste provincie als het gaat om de opcenten. De gemiddelde voertuigbezitter is in Zuid-Holland 192 euro aan opcenten kwijt, 33 euro meer dan in 2007.
Op de opcentenranglijst is Gelderland tweede met gemiddeld 182 euro. Inwoners van Drenthe, Friesland, Limburg en Utrecht betalen ook meer opcenten dan het landelijk gemiddelde. Dat bedraagt 168 euro, 15 euro meer dan in 2007.
Opbrengsten
De provincies bepalen zelf de hoogte van de opcenten. Met de opbrengsten betalen ze investeringen in wegen, natuur, recreatie en andere zaken.
De opcenten worden berekend als een vast percentage over de hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting die het Rijk oplegt. De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van het voertuig en het type brandstof.
Vrijstelling
Taxi's, (dieren)ambulances, lijkenvervoer, auto's ouder dan 25 jaar, defensie- en politiematerieel zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en daarmee dus ook van opcenten.
(c) ANP
Moet je wel 400 euro in de maand hebben natuurlijkquote:Op zaterdag 2 februari 2008 15:37 schreef Sjonnjoop het volgende:
[..]
voor 400 in de maand extra kun je aardig wat extra wegwonen lijkt me
Misschien omdat daar werk te vinden isquote:Op zaterdag 2 februari 2008 15:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd overigens waarom men perse in de randstad moet werken blijft voor mij een raadsel
Klopt, tenzij je graag met vee werkt dan is er genoeg werk buiten de randstad.quote:Op dinsdag 22 april 2008 09:19 schreef Metro2005 het volgende:
Misschien omdat daar werk te vinden is?
er is overal werk te vindenquote:Op dinsdag 22 april 2008 09:19 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Moet je wel 400 euro in de maand hebben natuurlijk
[..]
Misschien omdat daar werk te vinden is?
quote:Op dinsdag 22 april 2008 11:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
er is overal werk te vinden
yep autorijden word duur heel erg duur, ik ben ook tegen hoorquote:Op donderdag 31 januari 2008 15:27 schreef Metro2005 het volgende:
Eerlijk? Als ik de tarieven zie die ze willen gaan hanteren (ong 11 (!) cent per km) dan betaal je met een beetje zuinige auto al bij 6000km per jaar meer dan voor dit systeem. Nee lekker eerlijk, zeker gezien het feit dat het gemiddeld jaar kilometrage van een nederlander ongeveer 14.000km per jaar bedraagd.![]()
privacy is ook een goed punt inderdaad als het zo doorgaat kunnen ze precies zien waneer je bij de hoeren bent geweest en waar en waneer je iets te hard hebt gereden. OV met chip en auto met GPS welkom controle staatquote:Sowieso is het een gruwelijke inperking op de bewegingsvrijheid en ook de privacy komt nog verder in het geding. En het ergste van alles, door dit armzalige grafplan staat er in 2016 geen kilometer minder file, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Wat je wel zal krijgen is dat mensen die nu net nog een auto kunnen betalen om naar hun werk te gaan dat straks net niet meer kunnen en dus maar liever werkeloos thuis gaan zitten.
tja...quote:Nee, absoluut tegen![]()
Dit kabinet gaat dit als wet doordrukken dus ook al komt de volgende kabinetsperiiode heel iemand anders aan de macht dan gaat dit plan alsnog door. Toch wil ik iedereen nog even bedanken die op dit kabinet van uitbuiting, betutteling en verboden heeft gestemd![]()
In brabant wordt er gewoon aan je getrokken maar jij noemt dan ook wel weer een paar provinciesquote:Op dinsdag 22 april 2008 14:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]lees die zin nou zelf nog eens door en stuur voor de lol eens wat sollicitatiebrieven op vacatures (if any..) in Drenthe en friesland bijvoorbeeld
In Brabant zijn de huizenprijzen dan ook weer vergelijkbaar met die uit de Randstad. Vooral bij de gebieden waar het economisch goed gaat.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In brabant wordt er gewoon aan je getrokken maar jij noemt dan ook wel weer een paar provincies
quote:'Anoniem rekeningrijden mogelijk'
Uitgegeven: 6 februari 2008 09:51
AMSTERDAM - Anoniem rekeningrijden met de auto is mogelijk. Automatiseerder LogicaCMG heeft samen met elektronicabedrijf Siemens een systeem ontwikkeld waarbij de gereden route onbekend blijft. Dat heeft een woordvoerder van LogicaCMG woensdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. LogicaCMG en Siemens trekken samen op in de hoop straks de opdracht binnen te halen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor het systeem dat rekeningrijden in Nederland mogelijk moet maken. Ook veel andere bedrijven in binnen- en buitenland hebben hun interesse getoond.
Prijs
Volgens de woordvoerder van LogicaCMG is het systeem gebaseerd op het gegeven dat voor verschillende wegen dezelfde kilometerprijs wordt berekend. Met een prepaidkaart worden wel de gereden kilometers afgerekend, maar blijft de route 'geheim'. De automoblist moet de kaart kunnen kopen in bijvoorbeeld supermarkten en tankstations.
Systemen
LogicaCMG kan niet aangeven of het scheelt in prijs om wel of niet anoniem te rijden. "Daarvoor is het nog veel te vroeg. Dit is een van de mogelijke systemen", aldus de woordvoerder.
De Tweede Kamer praat woensdag over het rekeningrijden. Het privacy-aspect is een van de vraagstukken die moeten worden opgelost bij het ontwerpen van systemen in de strijd tegen files.
daar heb je dan wel weer veel dorpen stadjes die voor de grote steden liggen waar het een stuk goedkoper is maar waarmee je toch binnen een kwartier op je werk bent.quote:Op woensdag 23 april 2008 12:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
In Brabant zijn de huizenprijzen dan ook weer vergelijkbaar met die uit de Randstad. Vooral bij de gebieden waar het economisch goed gaat.
Prepaid kaart. Stopt je auto als je een kilometer teveel rijdt dan?quote:Op woensdag 23 april 2008 13:04 schreef Harmen1984 het volgende:
Over de privacy:
www.nu.nl, 6 februari 2008
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |