Hangt wel héél erg af van wie 'm maakt. Je hebt één kerel die doet mee aan de NK Barista en eindigt vaak hoog, maar ze zijn niet allemaal zo (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de rest er geen reet van kan ofzo).quote:Op zaterdag 19 januari 2008 22:49 schreef tim2308 het volgende:
Nooit gehoord van Sulawesi. Gister nog wel naar het Feithhuis in Groningen geweest. Gewoon perfecte cappuccinos !!!
De Gene is ¤335. Ik heb m zelf besteld via Ongebrand.nlquote:Op zondag 20 januari 2008 03:07 schreef oxxo het volgende:
M´n Heartware branders gebruik ik alleen voor bonensoorten waarvan de kans dat ik ze versgebrandt kan kopen maar heel klein is. Voorbeeld: Kona EF, Marogogype, Yrrahcheffe. Voor bijv. Antigua, Colombia supremo en Kenian AA heb ik prima adressen, dat ga ik echt niet zelf branden. Sulawesi Kalossi vind ik een heel moeilijk te branden boon met sterk wisselde resultaten en ongelijke bonenkleur.
Wat me tegenstaat aan m´n branders is dat je voor 80 of 140 gram koffie bijna 25 minuten bezig bent. Laden-instellen-branden-koelen-schoonmaken-opbergen. Batches achter elkaar doorbranden mogen ze niet. Ik zit te denken over een nieuwe die een pond of kg kan branden. Ik heb zoiets gezien voor $400 maar alleen op 110V/60Hz, formaat magnetron.
Iemand nog een suggestie? Een Gene Roaster van rond de 800 euro is mij te duur voor een hobby.
Gene Café? 335 euro.quote:Op zondag 20 januari 2008 03:07 schreef oxxo het volgende:
Iemand nog een suggestie? Een Gene Roaster van rond de 800 euro is mij te duur voor een hobby.
Als je al een brander hebt zou ik nog een paar maandjes wachten, de Amerikanen zijn momenteel erg enthousiast over de Behmor brander, is er momenteel alleen nog in 110V te krijgen, het wachten is wat mijzelf betreft op de 220V versiequote:Op zondag 20 januari 2008 03:07 schreef oxxo het volgende:
De barista die die avond aan het werk was mocht niet meedoen omdat hij niet de Nederlandse nationaliteit had. Volgens mij is de enige eis voor een Nederlands bedrijf werken, maar ben er verder maar niet op ingegaan.quote:Op zondag 20 januari 2008 10:20 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Hangt wel héél erg af van wie 'm maakt. Je hebt één kerel die doet mee aan de NK Barista en eindigt vaak hoog, maar ze zijn niet allemaal zo (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de rest er geen reet van kan ofzo).
Ik weet zeker dat je minimaal 24 maanden als barista werkzaam moet zijn. Eerlijk gezegd lijkt me het door jou genoemde argument ook volkomen logisch, of zie jij er ook geen probleem in als bijv. Tiger Woods meedoet aan de NK Golf?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 00:32 schreef tim2308 het volgende:
[..]
De barista die die avond aan het werk was mocht niet meedoen omdat hij niet de Nederlandse nationaliteit had. Volgens mij is de enige eis voor een Nederlands bedrijf werken, maar ben er verder maar niet op ingegaan.
Bij de Gene komt de 1st crack pas nadat ik de temp al tot max heb opgevoerd. Of je na de 1st de temp verlaagt hangt geloof ik ook van je smaak af. Ik houd van de acidy smaak die je krijgt door een kortere tijd tussen 1st en 2nd. Als je houdt van de wat zoetere (chocolade-achtige) smaak die erg populair is dan heeft 't idd meer zin te doen wat jij zegt.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:54 schreef oxxo het volgende:
Wat ik begrepen heb is dat na de 1e crack de brandtemperatuur af moet vallen. Dat is ook in de standaard curve het geval. Als de Iroast na de 1e crack de temp opvoert ben ik in 5 a 6 minuten klaar. Met een langere brandtijd van totaal 15 min. en lagere temp ontwikkelen zich heel aangename smaken.
Tja als Tiger vloeiend Nederlands spreekt, in Nederland woont en voor een Nederlands bedrijf werkt (cq. Nederlandse sponsors heeft)quote:Op dinsdag 22 januari 2008 09:13 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat je minimaal 24 maanden als barista werkzaam moet zijn. Eerlijk gezegd lijkt me het door jou genoemde argument ook volkomen logisch, of zie jij er ook geen probleem in als bijv. Tiger Woods meedoet aan de NK Golf?
Thx!quote:Op maandag 4 februari 2008 14:12 schreef W1ZZ het volgende:
Ik vind ze wel nogal licht eerlijk gezegd. Niet té licht maar niet echt naar mijn smaak iig... Als je bij zo'n kleur geen zurige smaak had vermoed ik dat je een boon met nauwelijks acidity had zoals een Indonesische of Indiase boon. De kleur van de bonen is wat te licht voor een Indonesiër die zijn volgens mij behoorlijk donkergroen.
Mooi dat de eerste keer zo goed is gegaan iig!
Als ik het vergelijk met sweetmaria's zit ik qua olie op ongeveer stap 8, qua kleur zit ik iets donkerder, ongeveer op stap 9. Het zal dus ongeveer een city-roast zijn.quote:Op maandag 4 februari 2008 16:04 schreef W1ZZ het volgende:
Ik kan alleen maar spreken over mijn drum roaster die zoals je weet veel langzamer brandt. Als ik zo naar de bonen kijk zijn ze net pas 1st crack uit. Bij mij zou 't nog een goeie drie minuten duren tot de 2nd crack. Op jouw fluid air brander wel korter. Iemand anders die ervaring heeft met beide apparaten?
Dit is een goeie link over de kleur van de bonen: http://www.sweetmarias.com/roasting-VisualGuideV2.html
ik brand m'n bonen meestal niet verder dan stap 12.
Tja, wat is dat "eruit spuiten". Zou je misschien een filmpje kunnen maken oid?quote:
Jij hebt toch ook een Junior? Ik las op een ander forum dat jij (althans, ook iemand met de nick rooienarquote:Op woensdag 6 februari 2008 12:13 schreef rooienar het volgende:
espressoxxl.de levert ook onderdelen mocht het in Nederland moeizaam gaan
,levert ook veel merkloze onderdelen, wil nog wel eens in prijs schelen
Je hebt mij onbedoeld geweldig geholpen. Mijn temperatuursensor is niet mis mee heb ik zo uitgevonden en heb eindelijk weer een espresso kunnen drinken.quote:
Bovendien kan je thermostaat kapot zijn. Dit is te testen door te kijken hoe vaak hij klikt als je hem aanzet met de stoomknop meteen "aan". Hij hoort dan 2x te klikken, de eerste keer als het water heet genoeg is voor de espresso, de tweede keer als het heet genoeg is voor stoom. Pas bij de tweede keer hoort dan het verwarmingslampje uit te gaan. Als je die eerste klik niet hoort, is je thermostaat voor espresso-bereiding idd kapot, en die zal je moeten vervangen. Hoe dat precies zit, weet ik niet, maar de importeur zal je wel een nieuw onderdeel kunnen opsturen.
quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:27 schreef Mark_V het volgende:
[..]
Jij hebt toch ook een Junior? Ik las op een ander forum dat jij (althans, ook iemand met de nick rooienar) had gepost in een thread over stoomkoppen. Heb je daar al meer info over? Vrijwel alle winkels hebben alleen die brakke standaard-cimbali kop, en daar krijg ik echt geen schuim mee.
Leg dat eens uit? ontploft het huis soms?quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:26 schreef veldmuis het volgende:
15 bar & 5 tientjes, dat lijkt me geen prettige combinatie..
Neuh, dat niet, maar 15 bar is een flinke druk, dus je moet stevige apparatuur hebben wat niet bij het minste of geringste scheurt oid. En 5 tientjes lijkt me weinig om zoiets te produceren.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:47 schreef Thorical het volgende:
[..]
Leg dat eens uit? ontploft het huis soms?
De Gaggia classic die ik eigenlijk wil hebben kost meer dan 200¤.
Mij ook maar als ik een 30 dagen Geld-terug-Garantie van Lidl krijg en ik dat nog eens vraag aan de kassa.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 20:49 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Neuh, dat niet, maar 15 bar is een flinke druk, dus je moet stevige apparatuur hebben wat niet bij het minste of geringste scheurt oid. En 5 tientjes lijkt me weinig om zoiets te produceren.
je geeft eigenlijk zelf al antwoord op je vraag, he?quote:Op vrijdag 22 februari 2008 20:00 schreef zquing het volgende:
En ik weet dat zelf malen beter is maar daar heeft deze student geen geld voor
heb ik niet eens eerder iets gepost? Komt me vaag bekend voor dus kijk dit topic even door... De manometer staat onder de 1 bar dat was me zelf ook al opgevallen maar omdat de espresso er prima uit komt wijtte ik dat in eerste instantie aan een defecte manometer.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 12:35 schreef marmhz het volgende:
Weet je trouwens al wie de Nederlandse importeur is?
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:26 schreef flexster het volgende:
Hallo, ik zit met het volgende:
Koffie is een deel van mijn leven. Mijn ouders hebben al langer dan 10 jaar een Turmix TX40 futura in gebruik die nog steeds fatsoenlijk werkt en lekkere espresso zet. Nou hebben wij familie in Liechtenstein/Zwitserland waar Turmix vandaan komt en mijn oog is gevallen op de TX560 die in verhouding met de in Nederland verkrijgbare apparaten erg goedkoop is (140 euro omgerekend). Ik zit er dan ook over te denken om dat ding te kopen en m bij mn familie te laten bezorgen.
1 ding weerhoudt me: ik kan er niks over vinden op het gebied van reviews of gebruikerservaringen!!
welke kenner kan me aan de hand van het merk en de specificaties wat meer vertellen over dit apparaat?
bij voorbaat dank!
foto van het apparaat![]()
Je hebt gelijk, dit geeft mij niet de smaak sensatie die een echte espresso geeft.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:43 schreef marmhz het volgende:
Kan je een bak sterke koffie mee zetten met schuimlaag erop. Geen echte espresso, daar is meer voor nodig.
Waarschijnlijk gewoon de bedrading, de thermostaat of een relais. Maar ook de boiler kan gescheurd zijn, dan is hij vrijwel total loss.quote:Op maandag 25 februari 2008 10:04 schreef zquing het volgende:
Wat denk je dat er mis mee kan zijn dan? Heb er wel interesse in eigenlijk
Het zijn zo'n beetje 100% andere machines, de Gaggia Classic is een pompmachine, de europiccola een handmachine. Ik ben niet zo op de hoogte van handmachines, maar je schijnt er de beste espresso mee te kunnen zetten, maar ook de slechtste. Skill is alles...quote:Op dinsdag 26 februari 2008 20:21 schreef Thorical het volgende:
Wat te kopen?
Een pavoni europicola of een gaggia classic? Ze kosten het zelfde. Ze zijn alle bij werkend.
En in goede staat.
quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:27 schreef MrBonzo het volgende:
..ik heb mijn Rancilio Sylvia iets te fanatiek ontkalkt.., of beter iets te fanatiek doorgespoelt na het ontkalken..
De eerst volgende keer dat ik haar koffie vroeg door de pomp te activeren begon zij te lekken uit het lekpijpje.. bij het stomen wordt dit erger..het klinkt dan alsof er het water kookt..en het druppelt dan behoorlijk flink.., ik kan ca 4 capu's maken voordat de lekbak vol is..
Heeft iemand een idee wat ik kapot gemaakt heb? Is het de thermostaat, waardoor de temperatuur te hoog wordt en te veel druk in het boilertje ontstaat? ..of is alleen een ovedrukventiel eruit geklapt..
weet iemand een reparateur in A'dam?
THX!
Fijn dat het geholpen heeft! Die herrie heb ik ook. Vooral als de machine druk moet opbouwen met koffie erin. Wat helpt is een siliconenmatje (Xenos) onder de kopjes leggen, die rammelen het meeste. (tenminste ik neem aan dat je het rammelen dat veroorzaakt wordt door de pomp bedoeld)quote:Op dinsdag 26 februari 2008 18:44 schreef W1ZZ het volgende:
Hee marmhz top thx! Ik heb nu de boilerdruk op gemiddeld 1.1 staan en hij stoomt als een zonnetje. Alleen die tip... Is er een vervangende tip te krijgen toevallig? De espresso komt er trouwens ook beter uit nu!
Hij maakt trouwens af en toe een naaiende herrie, is dat normaal voor dit apparaat?
Ik weet niet waar je woont maar in elke fatsoenlijke plaats is tegenwoordig wel een koffie/thee speciaalzaak. Voor hetzelfde geld krijg je daar stuk betere koffie.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:56 schreef Thorical het volgende:
Welke in het schap koffie kan ik in het beste kopen als ik m'n Gaggia classic binnen krijg?
Koop alsjeblieft een maler! De Gaggia MDF is een degelijke maler en kost in Nederland ¤150, met een beetje geluk vindt je hem op Marplaats voor de helft.quote:Op donderdag 28 februari 2008 20:56 schreef Thorical het volgende:
Welke in het schap koffie kan ik in het beste kopen als ik m'n Gaggia classic binnen krijg?
Wij verkopen al 20 jaar espressokoffie. De eerste 8 jaar alleen maar illy, er waren weinig andere kwaliteitsbonen verkrijgbaar. Maar helaas kwam er elk jaar zowat een gulden per blikje bij. Ongeveer 8 of 9 jr geleden zijn we gestopt omdat de prijs/kwaliteits verhouding niet meer zo goed klopte.quote:Koop geen koffie bij de AH of andere supermarkten en koop zeker geen Illy espresso maling. Ik heb een blik van de Sint gekregen en dat ging na twee pogingen regelrecht de prullenbak in. Zo bitter heb ik 'm nog nooit gehad.
Weest gerust.quote:Op maandag 3 maart 2008 21:41 schreef Sleutelvader het volgende:
[..]
Koop alsjeblieft een maler! De Gaggia MDF is een degelijke maler en kost in Nederland ¤150, met een beetje geluk vindt je hem op Marplaats voor de helft.
Ik ben ook zoals jou begonnen (maar ik heb de DeLonghi nog). Ik heb echt heel snel een maler gekocht. Bij winkels als Simon Levelt (SL) of Kaldi kun je koffiebonen kopen en laten malen, maar bij SL hebben ze maar één arabica espresso boon en twee blends met dezelfde boon en robusta. Bij Kaldi hebben ze wel meer, maar dan moet je een behoorlijk grote zak kopen en iedere week terug om even te malen. Of het moet zijn dat je een Kaldi zak in een week leeg drinkt. Toen ik nog fanatiek koffiedrinkende huisgenoten had, lukte het mij in een paar dagen
Een maler heb je trouwens zo terugverdient omdat je overal bonen vandaan kunt ritselen en dan zelf malen, zonder maler zit je vast aan een beperkt aantal (dure, saaie) koffiebronnen.
Ik kan me mijn eerste slok espresso met zelfgemalen bonen nog herinnerenGoud! En geloof mij, ik dacht ook dat een maler overdreven was en dat ik wel tevreden zou zijn met gemalen koffie van de speciaalzaak. NOT!
Ik gebruik trouwens nog steeds een DeLonghi apparaat van ¤60 maar kijk stiekem rond naar een mooie Gaggia of Silva. Maar de prijs per kop(je) is al hoog genoeg
Als je toch gemalen koffie gaat kopen (je moet je week totdat je maler binnenkomt immers overbruggen). Koop geen koffie bij de AH of andere supermarkten en koop zeker geen Illy espresso maling. Ik heb een blik van de Sint gekregen en dat ging na twee pogingen regelrecht de prullenbak in. Zo bitter heb ik 'm nog nooit gehad. Een Lavazza zak espresso maling is nog wel te doen, maar SL en Kaldi koffie zijn zeker beter.
Ben ik toch benieuwd welke merken beter zijn volgens jou dan Illy.quote:Op maandag 3 maart 2008 23:45 schreef oxxo het volgende:
[..]
Natuurlijk is er betere koffie dan illy verkrijgbaar. Maar voor mij is illy wel de benchmark bij het vergelijken van een nieuwe soort: dus bijv. koffie XYZ is -frisser of zoeter dan illy, -fruitiger of zwaarder dan illy.
Hee grappig een barista van 't Feithhuis hier. Ik ben er al jaren niet meer geweest maar zal wel weer 'ns langsgaan... Reserveer je dan zo'n lekkere fauteuil voor me?quote:Op maandag 3 maart 2008 00:50 schreef Mark_Boelen het volgende:
Hey wat een gaaf topic dit zeg
Dat ik dit hier niet eerder heb ontdekt
Ik werk ondertussen alweer een tijdje al barman ( " barista " ) bij 't Feithhuis in Groningen ( www.feithhuis.nl )
Hier krijg ik van de bedrijfsleider van de bar regelmatig oefenavonden waar wij onder andere oefenen voor de NK barista. ( dit jaar zit 1 van mijn collega zelfs in de finale
Ik ga dit topic zeker in d gaten houden, en jullie vertellen met welke espressomachines wij werken in Groningen!!
Gelijk rechts bij de ingang?quote:Op dinsdag 4 maart 2008 09:34 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Hee grappig een barista van 't Feithhuis hier. Ik ben er al jaren niet meer geweest maar zal wel weer 'ns langsgaan... Reserveer je dan zo'n lekkere fauteuil voor me?
illy is prima koffie. Voornamelijk Colombiaans, en de betere soorten. Maar heus, er zijn nog zoveel mooie soorten.. met Afrikaanse bonen, met Maragogype. Napolitaans, Milano, full City of Siciliaans gebrand. De winst van een kleine lokale brander ligt vnl. in de versheid van het produkt. Het lukt bij grote branders als illy, lavazza niet om bonen binnen 3 weken bij de consument te krijgen, sommige kleinere merken lukt dat wel.quote:Op maandag 3 maart 2008 23:45 schreef oxxo het volgende:
[..]
Natuurlijk is er betere koffie dan illy verkrijgbaar. Maar voor mij is illy wel de benchmark bij het vergelijken van een nieuwe soort: dus bijv. koffie XYZ is -frisser of zoeter dan illy, -fruitiger of zwaarder dan illy.
Ben ik toch benieuwd welke merken beter zijn volgens jou dan Illy.
Ahh mooi, daar werk ik als bijbaantjequote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:42 schreef Mark_Boelen het volgende:
Vandaag trouwens nog even bij kaldi geweest in Groningen.
Oeps, ik was niet duidelijk genoeg. Illy verkoopt vast goede espresso maling, ik bedoelde dat je geen Illy espresso maling (blik) bij de AH moet kopen. Ik drink nog liever Aldi oploskoffie dan dat. Illy heeft nog veel meer producten waaronder vast een aantal goede.quote:
Welke bedoel je? De ECM Manufacture? Hah dat zou ik ook wel willen... Korting kan trouwens meestal wel geregeld worden maar dan als je een totaalpakket koopt, dus als je bijvoorbeeld een Silvia (589) plus aanverwanten koopt en de prijs komt uit op 769 dan zal er 700 van gemaakt worden ofzo. Maar niet zo op een machine los want de marges vallen best wel tegen op die semi-automaten, marges op volautomaten liggen hoger bij mijn weten.quote:Op woensdag 5 maart 2008 12:17 schreef Mark_Boelen het volgende:
[..]
Kan je niet wat korting voor me regelen?( op die mooie machine rechts voor
)
Illy maakt een goed product alleen het komt hier in NL aan als het al-lang niet vers meer is. Ook de bonen niet. En het is natuurlijk achterlijk duur, hoeveel kost een kilo (dus vier blikken)? ¤22,- ofzo? Dat is echt absurd in vergelijking met de concurrentie.quote:Op woensdag 5 maart 2008 11:52 schreef Sleutelvader het volgende:
[..]
Oeps, ik was niet duidelijk genoeg. Illy verkoopt vast goede espresso maling, ik bedoelde dat je geen Illy espresso maling (blik) bij de AH moet kopen. Ik drink nog liever Aldi oploskoffie dan dat. Illy heeft nog veel meer producten waaronder vast een aantal goede.
Ja inderdaag volgens mij is het die ECM ( als je binnekomt rechterzijde van de opstelling, gelijk de eerste linksquote:Op woensdag 5 maart 2008 15:50 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Welke bedoel je? De ECM Manufacture? Hah dat zou ik ook wel willen... Korting kan trouwens meestal wel geregeld worden maar dan als je een totaalpakket koopt, dus als je bijvoorbeeld een Silvia (589) plus aanverwanten koopt en de prijs komt uit op 769 dan zal er 700 van gemaakt worden ofzo. Maar niet zo op een machine los want de marges vallen best wel tegen op die semi-automaten, marges op volautomaten liggen hoger bij mijn weten.
Bij supermarkt kost 1 kg illy precies 25 euro en in sommige speciaalzaken/sites zelfs 28 euro. De koffie bij AH is meestal tussen de 6 tot 9 maand oud. Houdbaarheid (opgave illy zelf) is 36 maanden. Het kan beter -3 tot 4 maanden is best mogelijk voor de kleiner afzetkanalen. De hardcase verpakking van illy is de beste verpakking voor koffie, maar echt vers is altijd beter.quote:hoeveel kost een kilo (dus vier blikken)? ¤22,- ofzo? Dat is echt absurd in vergelijking met de concurrentie.
Weet je ook zo ongeveer wat die etching setje kost die bij jullie in de winkel ligt? ( 3 delig )quote:
Het is te hoog voor een redelijk goed produkt waarmee het niet makkelijk werken is. Als illy ooit weer zou terugkeren, in tri-ply ventielzakken, naar ca. 15 tot 16 euro/kg dan zitten ze echt wel goed.quote:¤25/kilo is een achterlijke prijs voor een inferieur product.
We zitten hier echter wel in een thuisbaristatopic, niet in het topic voor koffiedetaillisten. Mijns inziens is op dit moment de enige afdeling van Illy die respect verdient de marketingafdeling die een image van hoge kwaliteit rondom een matig product heeft weten te creëren.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 22:36 schreef oxxo het volgende:
Het vak eist dat jij moet kiezen wat jouw klanten willen, niet andersom.
Maakt niet uit!!quote:Op vrijdag 7 maart 2008 23:59 schreef W1ZZ het volgende:
@Mark: ik heb vandaag wel gewerkt maar ben 't vergeten te vragen, soz!
Gelukkig maarquote:Op zaterdag 8 maart 2008 13:19 schreef W1ZZ het volgende:
Ik ben nu in rdam bij m'n ouders maar ik heb gisterochtend een cappuccino bij jullie gedronken. Zeker prima, veel beter dan gemiddeld hoewel ik - als medebarista en beroepszeikerd - wel de melk wat te lang gestoomd vond. Maar zeker het herhalen waard.
Oh joh, iedereen maakt de melk weleens wat te warm, hij was nog steeds heel goed drinkbaar, hoor!quote:Op zaterdag 8 maart 2008 23:04 schreef Mark_Boelen het volgende:
[..]
Gelukkig maar
Maar kom gerust is langs als ik werk, dan doen we ff een bakkie als ik tijd heb.\
De melk zou inderdaad wat te lang gestoomd kunnen zijn, wij gebruiken hiervoor geen thermometers, maar voelen dit aan de kan.
Dat is mazzel hebben. Ook de molen: prima koop. Even stenen opborstelen, klaar.quote:Dit heb ik gekocht als koffie liefhebber
Ik heb er 5 ¤ voor betaald omdat ie geen doorloop had. Ja dan moet je je spullen maar schoonmaken.
Dat heb ik dus niet zelf bedacht want hoe weet ik dan hoe ik 7 gram koffie krijg? Ik denk dat het een kwestie van ervaring is maar nu nog ff niet. De jongen (het zal eens een keer een meid zijn) zei dat ik de timer nooit terug mocht draaien.quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:25 schreef W1ZZ het volgende:
Tip met die molen (maar had je waarschijnlijk zelf al wel bedacht): gewoon bakje eruit halen en piston op de plaats van het bakje houden. Hoef je de koffie na malen niet meer vanuit het bakje in het piston over te doen.
Maar zelfs dan is dit nog beter dan de senseo meuk die ik iedere dag voorgeschoteld krijg als zijnde een lekker bakkie koffie. Maar dat dit geen top is wisten we allebei toen we het kochten. Ik zocht naar de doorlooptijd en dus maalgraad voor mijn gagia. en die heb ik stap voor stap, na een half pond bonen gevonden. Ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb met bonen van ¤ 4,50 per 250 gram.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:05 schreef espressionist het volgende:
Over de Lidl bonen , heb ik ook geprobeerd maar het leken me hele oude bonen, en verdacht goedkoop ! (maar ja Lidl...) inderdaad geen verse bakkie
Nee, natuurlijk niet maar een maatlepel komt aardig in de richting.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:20 schreef W1ZZ het volgende:
Maar het bakje weegt toch niet automatisch 7gr voor je?
Bij blind filteren doe je een dicht filter in je piston met daarin reinigings middel. Als je daarmee 10 keer achter elkaar ongeveer 3-5 sec koffie zet reinigt dat de machine, om preciezer te zijn de koffie aanslag achter het zeefje waar je niet goed bij kan. Als je dit nalaat dan krijgt je machine een "oude" koffie smaak die enkel te verwijderen is door het zeefje te verwijderen en te reinigen of te vervangen. Schoon branden boven het fornuis kan ook...(rvs). Te vaak doen kan eigenlijk niet , maar minimaal 2 maal per week.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 21:19 schreef Thorical het volgende:
Kan iemand me uitleggen wat blind filteren is?
Ik heb nu al voor de tweede keer een gaggia apparaat gekocht waarbij er koffie doorloop was.
Terwijl de verkoper mij vertelde dat die er wel was toen hij hem gebruikte. Wat doe ik fout?
Beide apparaten gaven wel water door het stoompijpje maar niet door de koffiedouche.
Dat klopt als een bus maar werkt goed bij machines met mechanische óf elektrische 3-weg klep. De gaggia Evo heeft deze klep niet (zoals het gros van de kleine machines) dus wordt het toch losschroeven.quote:Bij blind filteren doe je een dicht filter in je piston met daarin reinigings middel. Als je daarmee 10 keer achter elkaar ongeveer 3-5 sec koffie zet reinigt dat de machine, om preciezer te zijn de koffie aanslag achter het zeefje waar je niet goed bij kan.
Kan ik daar nog iets aandoen? Bv oppiepen in een koekenpan? Deze bonen zijn immers niet heel erg donker gebrand.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:05 schreef espressionist het volgende:
Over de Lidl bonen , heb ik ook geprobeerd maar het leken me hele oude bonen, en verdacht goedkoop ! (maar ja Lidl...) inderdaad geen verse bakkie
Nee, zo werkt het helaas niet. Oude koffiebonen kun je net als bedorven melk niet ineens weer vers krijgen.quote:Op maandag 24 maart 2008 17:02 schreef Thorical het volgende:
[..]
Kan ik daar nog iets aandoen? Bv oppiepen in een koekenpan? Deze bonen zijn immers niet heel erg donker gebrand.
Vertel eens wat meer!quote:Want ik heb nu verse Toradja koffie en wat een verschil is dat.
Een geheel nieuwe smaaksensatie,
Dat weet ik, maar ik weet niet hoe ik dat moet fixen.En eigenlijk vind ik dat wel goed zo, anders krijgen we weer dat is spam.quote:Op maandag 24 maart 2008 19:51 schreef Mark_Boelen het volgende:
De website achter je plaatje doet het wel, maar het plaatje niet
Leuk dat je nu een goed resultaat krijgt! Dat houtachtige/chocolade-achtige klinkt wel goed voor een Indonesiër, maar die staan er om bekend zo'n beetje nul acidity te hebben. Misschien was je temperatuur ietsje te laag maar als jij 't lekker vindt is dat ook prima natuurlijk.quote:Op maandag 24 maart 2008 19:41 schreef Thorical het volgende:
Ik heb ze [ afbeelding ] bij wijs en zonen dus vandaan.
En het leverde met +/- 8gram koffie een volle enigzins tropisch houtige, lichtzurige chocolade smaak op met een romig stevig crema. Ik heb zelf niet gemalen maar hun maalstand 2 blijkt dus te werken voor mijn machine.
Maar hang me niet vast aan mijn smaak omschrijving want wat dat betreft heb ik nog veel te leren en koffie's te proeven.
Dat ligt eraan. Is ie goed of niet? Altijd eerst proberen.Maar het is een geweldige molen zeker als je een goede kan krijgen voor deze prijs. Ik ben afgehaakt een week geleden toen het de richting van de 100¤ begon te lopen.quote:Op maandag 24 maart 2008 21:10 schreef zquing het volgende:
morgen een rancilio rocky ophalen voor 90eu, is dat nog een beetje een goede prijs?
Heb je het artikel van Jim Schulman (another_jim op HB en CG) weleens gelezen? Die bepleit dat espresso veel beter smaakt als het water harder is.quote:Op donderdag 3 april 2008 14:33 schreef Mark_V het volgende:
Tweede indruk: de espresso smaakt significant minder. Snellere blonding vooral.... Nu kan het ook komen doordat ik net een nieuwe batch bonen had gebrand en dat hier iets fout is gegaan, dus het blijft even afwachten.
http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.htmlquote:[...] Taste testing by various authorities over the past twenty years has established a rough agreement that neutral pH water with 90 mg/l hardness is optimal for coffee taste.
There's one important thing to note here. It's almost impossible to brew coffee with neutral pH water that's too hard, since raising it to 95C will drop out the hardness in excess of 90mg/l to 100 mg/l as scale. [...]
Het blijkt maar weer dat er niks mis is met mijn smaak dusquote:Op donderdag 3 april 2008 14:39 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Heb je het artikel van Jim Schulman (another_jim op HB en CG) weleens gelezen? Die bepleit dat espresso veel beter smaakt als het water harder is.
[..]
http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html
Welke set heb je gekocht? De duurste all-in-one set van 189 dollar of alles los? En waarom heb je voor Auber gekozen? Hoe ziet die manual eruit? Als hij niet te dik is, kan je hem dan scannen en mailen? Ik ben wel geinteresseerd hoe zo'n ding wordt ingebouwd.quote:Op zondag 20 april 2008 16:08 schreef Underdoggy het volgende:
Vandaag voor het eerst gespeeld met mijn Rancillio Miss PI(mpe)D Silvia. PID werkt echt geweldig. Het hele process wordt er een stuk simpeler van. Geen temp-surfen meer. Exact op het juiste moment beginnen met stomen zodat hij blijft verhitten en een stuk stabielere shots qua smaak.
Was best simpel in te bouwen en de handleiding van AuberIns is handig voor zowel de beginner als de expert.
Aanradertje voor iedereen met een Miss Silvia.
Zo lastig zijn die apparaten niet hoor, gewoon goed naar die schema's kijken en je komt een heel end (die van coffeeparts zijn erg duidelijk).quote:Op zondag 20 april 2008 17:53 schreef W1ZZ het volgende:
Wat lijkt het me handig om zoveel van apparaten enzo te weten als jijIk ken alle ins&outs van het bereiden van het spul maar zodra er iets kapotgaat heb ik niet veel meer dan wat basiskennis van m'n apparaten.
Ik moet trouwens dinsdagavond op een cursusavond werken waar een topbarista (diverse keren top 5 op NK Barista) mensen komt leren met een semi-automaat werken. Is leuk!
Ja via Kaldi, daar werk ik inmiddels als bijbaantje en ze worden ook door Kaldi gegeven als extra (betaalde) dienst naar klanten toe.quote:Op zondag 20 april 2008 18:07 schreef Mark_V het volgende:
Hoe kom je bij die cursusavond? Via Kaldi oid? Hoe bevalt je bricoletta trouwens, vooral in vergelijking met de Silvia. Pro's en cons van de Silvia/Bricoletta? Hoe werken de Synessobakjes met de Bric?
Dat is bij heel veel solenoids (Danfoss, EMCE) het geval. Je fietsenmaker heeft daar passende sleutels voor. Groen koperhoudend ontkalkingswater duidt op een lekkage (oxidatie) in het systeem. Je machine heeft dan echt een revisie nodig.quote:Hij zit rechts van de grouphead, waar de solenoid valve eraan zit. De pakking zal wel verteerd zijn, maar ook in de flens ontbreken 2 schroeven (torx). Het irritante is alleen dat je er niet bijkan om nieuwe schroeven erbij te zetten, want je moet eerst die terugslagklep eraf schroeven, en daar heb je weer een steeksleutel maar 26 oid voor nodig, en dan ook nog eens eentje van maar 5 mm breed. Slecht stukje engineering als je mij vraagt....
Wat lekt er dan? En wat moet er dan "gereviseerd" worden? Ik wil hem best een keer helemaal uit elkaar halen, maar dan moet ik wel weten wat er gefixt moet wordenquote:Op maandag 21 april 2008 00:09 schreef oxxo het volgende:
[..]
Dat is bij heel veel solenoids (Danfoss, EMCE) het geval. Je fietsenmaker heeft daar passende sleutels voor. Groen koperhoudend ontkalkingswater duidt op een lekkage (oxidatie) in het systeem. Je machine heeft dan echt een revisie nodig.
Nope, ze hebben daar alleen maar de standaard tip, die ik zelf ook al heb. Dit is zo'n beetje de slechtste ter wereldquote:Op maandag 21 april 2008 21:47 schreef marmhz het volgende:
Mijn Bricoletta is ook geen geweldige stomer. Ik heb standaard een 4 gaats tip en heb er ook al een tweegaats op gehad, maar echt latte art schuim is moeilijk. Ik vind de stoomkracht ook tegenvallen. De boilerdruk staat nu op 1.2 i.p.v. 1.0 maar dat helpt nog niet veel. Daar komt bij dat mijn stoompijp vast zit, er zit geen kogelgewricht op zoals de meeste machines wel hebben.
Hadden ze bij ESW geen andere tip voor je Mark?
is goed hoor, daar zit ik hier voorquote:Op dinsdag 22 april 2008 12:58 schreef obiwannabee het volgende:
Ah Muck, bedankt
Bij espressoxxl of pasmarose hebben ze ze.quote:Op woensdag 23 april 2008 00:47 schreef obiwannabee het volgende:
Weet iemand trouwens waar je n naked portafilter krijgt of ùberhaupt een extrafilterhouder voor een brasilia.
mzzl
Sorry voor de late reactie, drama met mijn laptop.quote:Op zondag 20 april 2008 17:29 schreef Mark_V het volgende:
[..]
Welke set heb je gekocht? De duurste all-in-one set van 189 dollar of alles los? En waarom heb je voor Auber gekozen? Hoe ziet die manual eruit? Als hij niet te dik is, kan je hem dan scannen en mailen? Ik ben wel geinteresseerd hoe zo'n ding wordt ingebouwd.
Ik wil dat PID-en nog steeds een keer met mijn Silvia gaan doen, zodat het een klein topmachientje voor onderweg wordt oid. (naja eigenlijk gewoon omdat het leuk is om te doen).
Ik heb alleen een erg oude Silvia, met goedkope portafilter, lichte boiler etc. Dus dan lijkt het me ook weer minder de moeite. Maar hij is zo lekker klein en zo snel opgewarmd he....
Kik, Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen....quote:Op donderdag 24 april 2008 21:57 schreef faberic het volgende:
Ik hou van dit topic.
Mark, het is echt toevallig maar ik was de afgelopen tijd ook aan het kijken naar lever machines.
De La Pavoni Professional staat nu hier, gekocht op marktplaats met RB-tamper.
Echt mooi ding, ik ga hem morgen uitproberen. Ik zal wel wat plaatjes posten en ervaringen.
Vind je hem in een andere kleurstelling wel mooi dan?quote:Op donderdag 24 april 2008 22:23 schreef W1ZZ het volgende:
Tja, ik word er niet warm of koud van maar da's persoonlijke smaak natuurlijk... Ik vind de kleuren wel een beetje fout maar hij schijnt heel goed te zijn als lever. Ik vind hun semi-automaat wel echt om van te kwijlen:
[ afbeelding ]
Zuur betekent meestal te lage temperatuur. Zorg dat je apparaat goed is voorverwarmd (20 minuten voor een silvia of vergelijkbaar, 45 minuten voor een grote HX) en verwarm de kopjes met heet water uit het apparaat. Probeer ook eens te zetten op de top van de cycle, als je dan nog steeds zure koffie hebt, heb je of brakke koffie, of een kapot apparaat.quote:Op donderdag 24 april 2008 20:54 schreef Fakkan het volgende:
Heeft iemand hier die ESE pods geprobeerd?
Ik heb nu 20 shots gedaan met ESE pods, maar één daarvan was van acceptabel niveau. Ik krijg mooie donkerblonde crema, alles ziet er goed uit, maar het smaakt zo zuur dat het gewoon niet te zuipen is. Temp surfing heb ik geprobeerd, kleine verbetering.
Iemand advies? ( Ja, gebruik verse koffie. Ik weet het.)
Ja, het lukt mij nu redelijke shots te krijgen met ESE pods ( 25 pods verder maar oke). Ik laat de Gaggia 20 minuten voorverwarmen, doe 2 blank shots en start de echte cycle net wanneer het temperatuurlampje aan gaat. De shots zijn nu een stuk minder zuur, maar nog steeds erg middelmatig ( of iets slechter dan dat).quote:Op donderdag 24 april 2008 23:00 schreef Mark_V het volgende:
[..]
Zuur betekent meestal te lage temperatuur. Zorg dat je apparaat goed is voorverwarmd (20 minuten voor een silvia of vergelijkbaar, 45 minuten voor een grote HX) en verwarm de kopjes met heet water uit het apparaat. Probeer ook eens te zetten op de top van de cycle, als je dan nog steeds zure koffie hebt, heb je of brakke koffie, of een kapot apparaat.
Mijn huisgenoten hier kwamen begin deze week met "Perla Goudmerk bonen" aanzetten. Niet kopen, zure (en dan in de verkeerde zin van het woord) prulkoffie die al na 10 seconden blondt. Alleen te drinken met melk, heel veel melk (naja, dan doe ik weer eens iets aan mijn cappuccinoskills)
Ehm, als je de shot start net als het lampje AAN gaat, zit je zo'n beetje op het laagste punt in je cycle, dit betekent 100% zeker zure koffie. Of bedoel je iets anders met die zin?quote:Op donderdag 24 april 2008 23:26 schreef Fakkan het volgende:
[..]
Ja, het lukt mij nu redelijke shots te krijgen met ESE pods ( 25 pods verder maar oke). Ik laat de Gaggia 20 minuten voorverwarmen, doe 2 blank shots en start de echte cycle net wanneer het temperatuurlampje aan gaat. De shots zijn nu een stuk minder zuur, maar nog steeds erg middelmatig ( of iets slechter dan dat).
Ik heb ook een paar dubbele espresso shots gedaan met vers gemalen Finca el Injerto en die waren beter dan redelijk. Aan het apparaat zal het denk ik niet liggen.
Ik moet concluderen dat ESE pods gewoon brak zijn. Ik dacht eerst van, lekker makkelijk en snel, maar je hebt nog steeds dezelfde problemen met temperatuur e.d. In die 20 minuten kan ik evengoed mijn biceps en de Zassenhaus aan het werk zetten. ESE = worthless.
Ja, ik ben daar een beetje in de war mee. Bij de Silvia gaat het lampje aan wanneer de boiler aan gaat. Bij de Gaggia is het juist andersom. Het lampje gaat aan wanneer de boiler gestopt is met verwarmen.quote:Op donderdag 24 april 2008 23:33 schreef Mark_V het volgende:
[..]
Ehm, als je de shot start net als het lampje AAN gaat, zit je zo'n beetje op het laagste punt in je cycle, dit betekent 100% zeker zure koffie. Of bedoel je iets anders met die zin?
Dat ESE zooi is, daar ben ik het wel weer mee eens. Naja, 100x beter dan senseo laten we maar zeggen....
Ik gebruik Nespresso kopjes van ongeveer 40 a 50 ml. Na 25 seconden is het kopje half vol ( 20 a 25 ml espresso).quote:Op donderdag 24 april 2008 23:36 schreef W1ZZ het volgende:
In het geval van de ESE pods denk ik eerder dat de koffie zuur is door de te grove maling. In hoeveel seconden komt er een espresso uit?
Ik heb ook een PID set van AuberIns voor mijn rancilio gekocht vorig jaar. Degelijk spul, perfecte handleiding en temperatuurstudie op CD-ROM. Suyi, de man (chinees?) achter de site reageert inderdaad razendsnel op je mails, echt super.quote:Op woensdag 23 april 2008 14:47 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Sorry voor de late reactie, drama met mijn laptop.
Ik heb de PID Control Retrofit KIT for Rancilio Silvia w/ screw RTD sensor gekocht. Deze wordt aangeraden voor de Silvia's gefabriceerd tussen 2000 en sept 2006.
Omdat ik al contact had met de kerel achter AuberIns en hij me compleet heeft geholpen met de analyse van mijn probleem (brew sensor kapot) heb ik ook hier mijn set besteld omdat hij altijd direct op emails reageerde, graag wilde helpen en erg kundig was.
Ik heb de handleiding als PDF kan hem je zo mailen.
Dat van die crema is normaal, dat zie je ook op ieder filmpje! Zolang je de zwarte espresso er maar niet doorheen ziet, is het goed (dit lukt mij nog niet met La Pavoni overigens).quote:Op vrijdag 25 april 2008 20:37 schreef Fakkan het volgende:
Hier is de ubernewb weer. Ik heb een vraagje.
Mijn espressoshots worden steeds beter. Echter, ik zie iedere keer dat de crema best wel snel verdwijnt. De eerste 5 seconden na een dubbele shot in één glas heb ik ongeveer 1,5 cm crema. Na 30 seconden blijft er nog maar een halve centimeter over. Waar kan dit aan liggen?
Ik heb trouwens mijn bonen gehaald bij Brandmeesters en gemalen met een Zassenhaus.
Dat ga ik vanmiddag ook maar eens proberen.quote:Op vrijdag 25 april 2008 13:58 schreef Fakkan het volgende:
Ik weet nu waar het probleem zit. Zelfs op het hoogste punt van de tempcyclus is het water niet warm genoeg om goede espresso neer te zetten. Ik heb een beetje rondgekeken op coffegeek en zie dat er heel veel Gaggia gebruikers zijn die dit probleem vroeg of laat tegenkomen.
Dit is een goede tip voor alle Gaggia gebruikers ( Classic, Espresso, Carezza).
Zelfs wanneer de boiler net inactief wordt en het water, in principe, op zijn heetst is kan de temperatuur soms te laag zijn om goede shots te maken. Wat ik nu doe is de stoomknop indrukken net nadat de boiler inactief wordt. Dit zorgt ervoor dat het lampje, dat aangeeft dat het water heet genoeg is, uitgaat en de boiler het water weer begint te verhitten. Dit is blijkbaar temp surfing voor de Gaggia. Ik krijg het beste resultaat door de knop tussen de 5 en 10 seconden ingedrukt te houden, afhankelijk van de versheid van de bonen. Niet langer dan dat want dan wordt het water te heet en krijg je verbrande koffie. Daarna wacht ik 10 seconden en begin met de brouwcyclus. Zelfs ESE pods zijn nu te pruimen.
Temp surfing voor de Gaggia verschilt dus wezenlijk met de Silvia. Ik ga de meegeleverde handleiding, waar je dus echt geen ene reet aan hebt, ritueel verbranden. Oke, misschien niet zo handig ivm garantie.
Het kan best zijn dat jouw Gaggia geen last heeft van een te lage brouw temperatuur. Als je dan gaat temp surfen krijg je te bittere ( verbrande) espresso. Ik heb nu in ieder geval geen zurige espresso meer. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.quote:Op maandag 28 april 2008 10:47 schreef Thorical het volgende:
[..]
Dat ga ik vanmiddag ook maar eens proberen.
Ik laat mijn bevindingen later wel weten.
Blue Mountain uit Jamaica bedoel jij. Die staat bekend als één van de beste koffies ter wereld. Ik moet je zeggen dat ik het persoonlijk niet het geld waard vind, maar het is wel leuk om het gewoon eens te drinken ter referentie. Je kan hem bestellen bij goldencoffeebox: 39 euro voor 250 gram.quote:Op dinsdag 29 april 2008 01:19 schreef obiwannabee het volgende:
en iets anders...ik las over blue mountain en toeval bestaat niet dus...weet iemand waar ik dat kan krijgen of word dat wel eens besteld door iemand hier?
Tuurlijk wel,he!?
Ik heb dezelfde molen maar niet dat probleem. Ik heb de molen al bijna 2 jaar en nooit wat vervangen. Verschillende koffies moet ik soms anders malen, maar ik gebruik meestal stand 4-5.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 15:50 schreef Sleutelvader het volgende:
Ik vermoed dat ik een probleem krijg met mijn maler![]()
Ik heb een Gaggia MDF maler. De maalgraad is in stappen instelbaar, hoe kleiner de maalgraad hoe fijner de koffie. Toen ik de maler net had aangeschaft gebruikte ik maalgraad 4. Als ik toen maalgraad 3 gebruikte, kreeg mijn espresso-apparaat geen water meer door de koffie.
Inmiddels is het vijf maanden later en mijn espresso-apparaat krijgt het water nu al door koffie van maalgraad 2! Het lijkt alsof de maler steeds minder fijn gaat malen. Op dit moment is dat nog geen probleem, want ik kan nog naar maalgraad 1. Maar dan houdt het op, als het apparaat dan nóg minder fijn gaat malen kan ik er geen espressokoffie meer mee malen![]()
Iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik heb de maler bij een elektronica webshop gekocht. Ik heb het vermoeden dat als ik ze dit probleem voorleg, ze me raar aankijken.
Ik heb net een zak Segafredo bonen op, die bevatte erg veel olie. Misschien lag het daar aan? Ik ben nu bezig met een zakje van de Kaldi en ik heb de maler nu al weer op stand 3 staan. Dus ik wacht het nog even af voordat ik echt ongerust word.quote:
PM me zou ik zeggen, ik heb ook zo'n molen.quote:Op zondag 4 mei 2008 17:47 schreef oxxo het volgende:
Dat is wat ik dacht, een molen met 50mm bladen is wat gevoelig voor vollopen van de groeven. Vocht, suiker en vet zijn dan de boosdoeners. Af en toe op de grofste stand malen en goede koffie gebruiken. Je hebt ook speciale reinigingskorrels, die zijn wat prijzig. Zelf gebruik ik al vele jaren iets anders maar die tip durf ik je niet te geven. Sommige molens kun je snel demonteren om de maalstenen met een borstel te reinigen, maar met een MDF gaat dat niet 1-2-3.
Dit is hem denk ik:quote:Op donderdag 8 mei 2008 12:36 schreef Underdoggy het volgende:
Ik heb zeker interesse in de grinder maar kan nergens online er iets over terugvinden. Hoe zit het met de kwaliteit van dat ding?
quote:Op zondag 18 mei 2008 10:04 schreef mol_air het volgende:
Beste allen,
Sinds jaar en dag ben ik een echte koffie-addict, ik ben dan ook in het bezit van een fijne Jura E55 die het tot op heden altijd prima heeft gedaan. Tot gistermorgen.....
Bij het koffiezetten viel mij op dat er geen koffie uit de uitloop kwam, maar er wel werd gemalen...dus ik nogmaals geprobeerd...nog steeds geen koffie. Nu bleek dat de koffie in plaats van uit de uitstroom, in de grounds-tray terecht is gekomen, het bakje waar je koffieprut in gedumpt wordt. En ik krijg dat dus niet gecorrigeerd. Ik kan spoelen en doen wat ik wil, maar de koffie blijft er aan de verkeerde kant uitkomen. Ik heb de stekker er al uitgehaald, het schoonmaakprogramma gedraaid....alles...
Heeft iemand van jullie een idee hoe dit op te lossen? Ik moet nu al twee ochtenden zonder koffie!!
Alvast bedankt,
Mol_air
Daar gaat het over alles behalve koffiequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |