abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 maart 2008 @ 17:02:23 #201
97745 Thorical
finding a way
pi_57581858
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 20:05 schreef espressionist het volgende:
Over de Lidl bonen , heb ik ook geprobeerd maar het leken me hele oude bonen, en verdacht goedkoop ! (maar ja Lidl...) inderdaad geen verse bakkie
Kan ik daar nog iets aandoen? Bv oppiepen in een koekenpan? Deze bonen zijn immers niet heel erg donker gebrand.

Want ik heb nu verse Toradja koffie en wat een verschil is dat.
Een geheel nieuwe smaaksensatie,
pi_57582444
Bij het Feithhuis gebruiken we voor een gewone koffie en verwante koffieproducten hiervan:

• Peeze donkere maling
    Melange Donker ¤16,45
    Krachtigheid: ***
    Smaakprofiel: Vol, body, aromatisch, licht zuur
    Verpakkingsvorm: Espresso bonen, 1 Kg

Voor Espresso en verwante koffieproducten hiervan:

• Peeze Ottimo
    Krachtigheid: *****
    Smaakprofiel: Krachtig, zwaar, chocolade-achtig
    Verpakkingsvorm: Espresso bonen, 1 Kg

Voor alle cafëinevrije koffie's:

• Decaf espresso bonen
    Decaf espresso bonen ¤18,25
    Krachtigheid: ***
    Smaakprofiel: Vol en zacht
    Verkrijgbaar: Bonen, 1 kg

Zoals beloofd zal ik binnenkort hier een lijstje neergooien met gebruikte apparatuur

[ Bericht 70% gewijzigd door Mark_Boelen op 24-03-2008 17:39:05 ]
  • pi_57582994
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 17:02 schreef Thorical het volgende:

[..]

Kan ik daar nog iets aandoen? Bv oppiepen in een koekenpan? Deze bonen zijn immers niet heel erg donker gebrand.
    Nee, zo werkt het helaas niet. Oude koffiebonen kun je net als bedorven melk niet ineens weer vers krijgen.
    quote:
    Want ik heb nu verse Toradja koffie en wat een verschil is dat.
    Een geheel nieuwe smaaksensatie,
    Vertel eens wat meer! Waar heb je ze vandaan bijvoorbeeld?
    "The sunshine bores the daylights outta me!"
      maandag 24 maart 2008 @ 19:41:16 #204
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_57584982
    Ik heb ze bij wijs en zonen dus vandaan.
    En het leverde met +/- 8gram koffie een volle enigzins tropisch houtige, lichtzurige chocolade smaak op met een romig stevig crema. Ik heb zelf niet gemalen maar hun maalstand 2 blijkt dus te werken voor mijn machine.
    Maar hang me niet vast aan mijn smaak omschrijving want wat dat betreft heb ik nog veel te leren en koffie's te proeven.
    pi_57585204
    De website achter je plaatje doet het wel, maar het plaatje niet
      maandag 24 maart 2008 @ 19:58:34 #206
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_57585336
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 19:51 schreef Mark_Boelen het volgende:
    De website achter je plaatje doet het wel, maar het plaatje niet
    Dat weet ik, maar ik weet niet hoe ik dat moet fixen.En eigenlijk vind ik dat wel goed zo, anders krijgen we weer dat is spam.
    pi_57585772
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 19:41 schreef Thorical het volgende:
    Ik heb ze [ afbeelding ] bij wijs en zonen dus vandaan.
    En het leverde met +/- 8gram koffie een volle enigzins tropisch houtige, lichtzurige chocolade smaak op met een romig stevig crema. Ik heb zelf niet gemalen maar hun maalstand 2 blijkt dus te werken voor mijn machine.
    Maar hang me niet vast aan mijn smaak omschrijving want wat dat betreft heb ik nog veel te leren en koffie's te proeven.
    Leuk dat je nu een goed resultaat krijgt! Dat houtachtige/chocolade-achtige klinkt wel goed voor een Indonesiër, maar die staan er om bekend zo'n beetje nul acidity te hebben. Misschien was je temperatuur ietsje te laag maar als jij 't lekker vindt is dat ook prima natuurlijk.
      maandag 24 maart 2008 @ 21:10:27 #208
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_57586962
    morgen een rancilio rocky ophalen voor 90eu, is dat nog een beetje een goede prijs?
    "Those unforgettable days, for them I live"
      maandag 24 maart 2008 @ 21:28:20 #209
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_57587387
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 21:10 schreef zquing het volgende:
    morgen een rancilio rocky ophalen voor 90eu, is dat nog een beetje een goede prijs?
    Dat ligt eraan. Is ie goed of niet? Altijd eerst proberen.Maar het is een geweldige molen zeker als je een goede kan krijgen voor deze prijs. Ik ben afgehaakt een week geleden toen het de richting van de 100¤ begon te lopen.
    Groetjes Lara
      maandag 24 maart 2008 @ 21:39:12 #210
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_57587653
    Ik ga denk ik wel eerst even testen morgen, ik hoop maar dat hij een beetje goed is.
      dinsdag 25 maart 2008 @ 20:25:48 #211
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_57607384
    net opgehaald en erg blij is
    Na een beetje spelen erachter gekomen dat stand 15 de beste is voor mn apperaat, morgen maar ff langs de koffiewinkel, die gore bonen van de xenos zijn niet te drinken
    pi_57639023
    Xenos? Is dat een nickname van je dealer?
    Overigens zijn er soms supermarktbonen die aardig zijn. En niet duur:

Groenmarkt: Fort espresso, per kg ca. 8 a 9 euro
    Jumbo: Kimbo napels rond de 11 per kg.
    V&D espresso: ca. 8 euro, redelijk vers daardoor aardig... (Smit-Dorlas)

Leuk om mee te experimenteren. Oppassen, supermarktkoffie is soms verre van vers. En het zijn vaak tijdelijke aanbiedingen: ze proberen wat, loopt niet snel genoeg: uit het assortiment.
      vrijdag 28 maart 2008 @ 10:08:07 #213
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_57667816
    Ola!

Long time no see allemaal. Helaas heb ik het de afgelopen erg druk gehad, dus er is niet veel van branden/espresso gekomen.

Nieuwe molen
    Ik heb wel een oude Mazzer Major gekocht bij ESW, weliswaar zonder hopper, maar die gebruik ik toch nooit. Ziet er wel wat aftands uit, maar de schijven zijn nog prima en hij kostte maar 50 euro. Ze hadden er meerdere, ik had een van de laatste. Nu lijken ze wel op, de marktplaats ad is in ieder geval weg.

Eerste indruk: zo MAJOR is hij eigenlijk helemaal niet, hij is kleiner dan mijn San Marco. Qua gewicht is hij echter wel major, hij weegt 19 kilo. Grootste voordeel tov de San Marco is dat hij staploos is in te stellen, waar ik bij de San Marco maar 4 standen oid had die in de "espresso range" zaten. Het gebeurde dus heel vaak dat ik alleen dmv keihard tampen of juist heel zacht, een goede espresso kon maken. De San Marco is duidelijk nieuwer en minder aftands, maar heeft nogal een fisherprice look. Als laatste (en belangrijkste)... de smaak. Ik proef gewoon geen verschil . (op voorwaarde dat je dus een boon hebt die een mooie doorloop oplevert op een van de San Marco standen).
      vrijdag 28 maart 2008 @ 10:20:58 #214
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_57668075
    Branden en bonen
    Weinig gebrand de laatste tijd. Ik kwam er echter achter dat ik nog steeds een set ingevroren gebrande bonen had (in november oid gekocht bij ongebrand). Die moesten eerst maar eens op.....
    Conclusie: het lang invriezen van bonen heeft een bizarre invloed op de smaak. Compleet vlak, geen crema, nare doorlooptijden. Ik zit erover te denken om die kilo die ik nog heb liggen gewoon weg te mikken.
    Na een maand invriezen was er eigenlijk nog helemaal geen achteruitgang van de smaak waar te nemen. Heel vaag.

Iemand trouwens ervaring met http://www.fleurdecafe.nl/. Ze hebben gratis verzenden vanaf 3 kilo en een heel aardig startpakket met 6 typen bonen voor maar 27,50 incl verzenden. Misschien een aanrader....

Isolatie
    Mijn Cimbali is een heerlijke machine, en aangezien ik de hoop op een tweedehands thuismachine met vaste wateraansluiting (=keiharde eis!) een beetje heb opgegeven, zal hij voorlopig wel blijven. Hij vreet alleen stroom.... (2kWh per dag). Er moet dus geisoleerd worden. Ik las dat rooienar had meegedaan aan een inkoopactie van siliconenschuimisolatie op toomuchcoffe, maar hij had nog niets geinstalleerd, dus daar weet ik nog geen ervaringen mee. Interessante kost is:
    http://www.home-barista.c(...)nsulation-t4293.html

Maar waar vind ik melamineschuim? In de states zijn die dingen altijd zo makkelijk te krijgen, maar in Nederland lijken ze wat dat betreft wel mijlenver achter te lopen.

Zijn er hier nog mensen met meningen/ervaringen? Het lijkt mij op dit moment super nuttig, het spaart energie, je krijgt er extra stabiliteit voor terug, koelere onderdelen dus langere levensduur, minder boiler die aanspringt dus langere levensduur....
    pi_57700693
    Medellin secret koffiebonen zijn die een aanrader of niet?
    Volgens van der Pigge in Haarlem wel ( koffie/tabak speciaalzaakje).
    Ik maak eerst de Illy op in elk geval.
    pi_57734895
    over de isolatie:
    eerste projectje met foto's staat hier:
    http://www.toomuchcoffee.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=6494
      donderdag 3 april 2008 @ 14:33:49 #217
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_57804560
    Ik heb vandaag mijn waterontharder aangesloten. Dit had ik nog niet eerder gedaan omdat de aan- en afvoerkraantjes lek waren. Ik heb er nu voor gekozen om het zooitje gewoon zonder die kraantjes aan te sluiten, dan maar geen makkelijk regenereren (moet toch hooguit 1x per jaar oid).

Eerste indruk: theewater heeft geen nare zoute bijsmaak (dit is nogal eens een bij-effect van een ontharder bij hard water)

Tweede indruk: de espresso smaakt significant minder. Snellere blonding vooral.... Nu kan het ook komen doordat ik net een nieuwe batch bonen had gebrand en dat hier iets fout is gegaan, dus het blijft even afwachten.

Ik denk dat ik hem er misschien gewoon weer uitschroef en af en toe ontkalk, het water in Nederland is vrij zacht. Ik heb de Langelier-index van het Rotterdamse (Kralingse) water uitgerekend en de Langelier-index komt pas bij ongeveer 69graden boven de 0.5 uit. Dit betekent dat bij 69 graden de eerste ketelsteen pas BEGINT te ontstaan. In de States zitten ze bij Langelier-indexen van 0.5 bij ongeveer 20 graden, dus daar is het gebruik van ontharders veel logischer.

Bovendien gebruik ik de boiler, die als enige echt lastig te ontkalken is, eigenlijk vrijwel nooit, dus daar zal je helemaal geen kalkafzetting krijgen. De HX schijnt veel eenvoudiger te zijn....

Naja, ik hou jullie op de hoogte....
    pi_57804663
    quote:
    Op donderdag 3 april 2008 14:33 schreef Mark_V het volgende:
    Tweede indruk: de espresso smaakt significant minder. Snellere blonding vooral.... Nu kan het ook komen doordat ik net een nieuwe batch bonen had gebrand en dat hier iets fout is gegaan, dus het blijft even afwachten.
    Heb je het artikel van Jim Schulman (another_jim op HB en CG) weleens gelezen? Die bepleit dat espresso veel beter smaakt als het water harder is.
    quote:
    [...] Taste testing by various authorities over the past twenty years has established a rough agreement that neutral pH water with 90 mg/l hardness is optimal for coffee taste.

There's one important thing to note here. It's almost impossible to brew coffee with neutral pH water that's too hard, since raising it to 95C will drop out the hardness in excess of 90mg/l to 100 mg/l as scale. [...]
    http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html
      donderdag 3 april 2008 @ 15:01:25 #219
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_57805129
    quote:
    Op donderdag 3 april 2008 14:39 schreef W1ZZ het volgende:

[..]

Heb je het artikel van Jim Schulman (another_jim op HB en CG) weleens gelezen? Die bepleit dat espresso veel beter smaakt als het water harder is.
    [..]

http://www.big-rick.com/coffee/waterfaq.html
    Het blijkt maar weer dat er niks mis is met mijn smaak dus . Maar als dit waar is, zitten we in Nederland sowieso wat minder, het water heeft hier overal een hardheid van ongeveer 50mg/l .

Dat Calcium boven de 90mg/l neerslaat bij 95 graden is overigens nogal een bold statement, dit hangt van zoveel andere factoren af. Wij zitten in Nederland bij 50mg/l en bij 95 graden krijg je echt wel neerslag (dit hangt samen met de relatief grote buffer-capaciteit van het Nederlandse water).

Naja, zo heb ik tenminste weer eens wat aan mijn studie

Heeft iemand hier trouwens weleens zijn apparaat opengeschroefd? En zat er veel kalk in?
    pi_57814209
    Ik heb mijn Cimbali boiler al wel eens ontkalkt met citroenzuur, had namelijk last van ijzer smaak van boiler water.

Er zijn een paar onderdelen die eigenlijk vervangen moeten worden. Omdat ik daar indertijd nog geen zin in had heb ik al wel eens provisorisch de boiler ontkalkt.

Ik heb de element opening gebruikt om het mengsel met een gieter in de opening te gooien (apparaat eerst op zijn zijkant gelegd), daarna element er weer in, boiler water level hoger laten stijgen dan normaal (draadje van de filling probe even loshalen) let op boilerwater level niet te hoog laten komen. Daarna boel op temperatuur laten komen. Heb een en ander een uur op temperatuur laten komen. Daarna afgevoerd.
    Onderaan mijn type Cimbaliboiler zit een aftap punt waar je eerst het boiler water kunt aftappen (heb een afvoer bakje van mijn oude espresso apparaat gebruikt om boiler eerst leeg te maken en daarna mengsel ook af te voeren) Daarna goed spoelen, als je water niet meer blauw is zit je goed, als je nog citroen proeft ben je nog niet klaar met spoelen.
    Heb bij een lege boiler steeds even de draad die de stroom van het element regelt losgetrokken om te voorkomen dat het element in een lege boiler aanslaat.

Al met al wel en klusje waar je goed bij op dient te letten. En het balletje van het boiler water level is ergens in het apparaat verdwenen, zal wel weer te voorschijn komen als de koperen delen binnenkort een keer allemaal in de citroenzuur gaan.

succes ermee

ps. ik had minder kalk dan deze eigenaar :

http://owenegan.com/pix/e(...)ages/040502-7862.htm

[ Bericht 5% gewijzigd door rooienar op 03-04-2008 21:44:30 ]
    pi_57820835
    Als er meer zouten in het water zitten krijg je meer extractie inderdaad. Hoe dat kan ben ik nooit achtergekomen ondanks uitgebreid gegoogle (4 jaar geleden welliswaar).
    Wellicht heeft het iets met de verlaging van het oppervlaktespanning te maken. Keerzijde is inderdaad dat je machines sneller verkalken, vandaar dat voor professionele machines vaak ee britta-filter zit.

Vroeger deed men trouwens dan ook wel zout in de (filter)koffie om hem sterker te maken.
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
    pi_58070765
    Ik heb na lang wikken en weggen tussen de vernieuwde Saeco Aroma Inox en de Gaggia Color toch voor de laatste gekozen. Ik heb hem nu een weekje en hij bevalt uitstekend. Ik heb helaas echt geen ruimte voor een degelijke koffiemolen dus haal ik mijn koffie van Golden Coffee Box bij Duikelman. Daar heb ik ook gelijk een goede stamper gekocht. Mijn eerste kopje was een shot of heaven. Weg met die troep uit de Senseo!

EDIT:

Ik ga denk ik toch wel zelf malen. Ik zoek zo'n kleine Zassenhaus molen. Weet iemand waar je die kan vinden in omgeving Amsterdam?

[ Bericht 16% gewijzigd door Fakkan op 15-04-2008 23:29:43 ]
    pi_58180566
    Vandaag voor het eerst gespeeld met mijn Rancillio Miss PI(mpe)D Silvia. PID werkt echt geweldig. Het hele process wordt er een stuk simpeler van. Geen temp-surfen meer. Exact op het juiste moment beginnen met stomen zodat hij blijft verhitten en een stuk stabielere shots qua smaak.
    Was best simpel in te bouwen en de handleiding van AuberIns is handig voor zowel de beginner als de expert.
    Aanradertje voor iedereen met een Miss Silvia.
    pi_58181580
    Ik zit er al heel lang tegenaan te hikken maar nu ik voor onbepaalde tijd een Bricoletta op bezoek heb zal het er voorlopig wel helemaal niet van komen.
      zondag 20 april 2008 @ 17:29:38 #225
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58182808
    quote:
    Op zondag 20 april 2008 16:08 schreef Underdoggy het volgende:
    Vandaag voor het eerst gespeeld met mijn Rancillio Miss PI(mpe)D Silvia. PID werkt echt geweldig. Het hele process wordt er een stuk simpeler van. Geen temp-surfen meer. Exact op het juiste moment beginnen met stomen zodat hij blijft verhitten en een stuk stabielere shots qua smaak.
    Was best simpel in te bouwen en de handleiding van AuberIns is handig voor zowel de beginner als de expert.
    Aanradertje voor iedereen met een Miss Silvia.
    Welke set heb je gekocht? De duurste all-in-one set van 189 dollar of alles los? En waarom heb je voor Auber gekozen? Hoe ziet die manual eruit? Als hij niet te dik is, kan je hem dan scannen en mailen? Ik ben wel geinteresseerd hoe zo'n ding wordt ingebouwd.

Ik wil dat PID-en nog steeds een keer met mijn Silvia gaan doen, zodat het een klein topmachientje voor onderweg wordt oid. (naja eigenlijk gewoon omdat het leuk is om te doen).
    Ik heb alleen een erg oude Silvia, met goedkope portafilter, lichte boiler etc. Dus dan lijkt het me ook weer minder de moeite. Maar hij is zo lekker klein en zo snel opgewarmd he....
      zondag 20 april 2008 @ 17:48:58 #226
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58183257
    Ik heb vorige week trouwens mijn Cimbali ontkalkt, en volgens mij was het eigenlijk totaal niet nodig. Er kwam meteen al groen water uit (zodra het zuur werd). Dit is een teken dat er ijzer/koper aan het oplossen was, dus er zal zeer weinig ketelsteen in hebben gezeten.

Kennelijk is er toch teveel metaal opgelost, want ik heb nu een lek in mijn cimbali. Het is niet heel erg, ongeveer 1 druppel per shot, maar toch irritant. Hij zit rechts van de grouphead, waar de solenoid valve eraan zit. De pakking zal wel verteerd zijn, maar ook in de flens ontbreken 2 schroeven (torx). Het irritante is alleen dat je er niet bijkan om nieuwe schroeven erbij te zetten, want je moet eerst die terugslagklep eraf schroeven, en daar heb je weer een steeksleutel maar 26 oid voor nodig, en dan ook nog eens eentje van maar 5 mm breed. Slecht stukje engineering als je mij vraagt.... Het gaat hier dus om boutjes 551934 op http://www.coffeeparts.com/cimbali/cim1.html.

De espresso smaakt er iig niet minder om
    pi_58183353
    Wat lijkt het me handig om zoveel van apparaten enzo te weten als jij Ik ken alle ins&outs van het bereiden van het spul maar zodra er iets kapotgaat heb ik niet veel meer dan wat basiskennis van m'n apparaten.

Ik moet trouwens dinsdagavond op een cursusavond werken waar een topbarista (diverse keren top 5 op NK Barista) mensen komt leren met een semi-automaat werken. Is leuk!
      zondag 20 april 2008 @ 18:07:08 #228
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58183659
    quote:
    Op zondag 20 april 2008 17:53 schreef W1ZZ het volgende:
    Wat lijkt het me handig om zoveel van apparaten enzo te weten als jij Ik ken alle ins&outs van het bereiden van het spul maar zodra er iets kapotgaat heb ik niet veel meer dan wat basiskennis van m'n apparaten.

Ik moet trouwens dinsdagavond op een cursusavond werken waar een topbarista (diverse keren top 5 op NK Barista) mensen komt leren met een semi-automaat werken. Is leuk!
    Zo lastig zijn die apparaten niet hoor, gewoon goed naar die schema's kijken en je komt een heel end (die van coffeeparts zijn erg duidelijk).

Hoe kom je bij die cursusavond? Via Kaldi oid? Hoe bevalt je bricoletta trouwens, vooral in vergelijking met de Silvia. Pro's en cons van de Silvia/Bricoletta? Hoe werken de Synessobakjes met de Bric?
      zondag 20 april 2008 @ 18:34:17 #229
    22754 Steve-O
    Sarcasm-O
    pi_58184213
    Ben geen koffieliefhebber maar een kop verse koffie uit een jura vind ik toch wel erg lekker .
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
    pi_58185903
    quote:
    Op zondag 20 april 2008 18:07 schreef Mark_V het volgende:
    Hoe kom je bij die cursusavond? Via Kaldi oid? Hoe bevalt je bricoletta trouwens, vooral in vergelijking met de Silvia. Pro's en cons van de Silvia/Bricoletta? Hoe werken de Synessobakjes met de Bric?
    Ja via Kaldi, daar werk ik inmiddels als bijbaantje en ze worden ook door Kaldi gegeven als extra (betaalde) dienst naar klanten toe.
    pi_58193066
    Als je een kopje koffie uit een jura lekker vindt leg je de lat niet zo hoog.
    Maar dan heb je wel belangstelling voor goede koffie.
    Een paar goede kopjes espresso / cappu uit een semi-automaat maakt je voor eeuwig koffie-liefhebber.
    Dan staat die jura binnenkort op marktplaats.nl
    Zo hou je nog geld over ook.
    pi_58193344
    quote:
    Hij zit rechts van de grouphead, waar de solenoid valve eraan zit. De pakking zal wel verteerd zijn, maar ook in de flens ontbreken 2 schroeven (torx). Het irritante is alleen dat je er niet bijkan om nieuwe schroeven erbij te zetten, want je moet eerst die terugslagklep eraf schroeven, en daar heb je weer een steeksleutel maar 26 oid voor nodig, en dan ook nog eens eentje van maar 5 mm breed. Slecht stukje engineering als je mij vraagt....
    Dat is bij heel veel solenoids (Danfoss, EMCE) het geval. Je fietsenmaker heeft daar passende sleutels voor. Groen koperhoudend ontkalkingswater duidt op een lekkage (oxidatie) in het systeem. Je machine heeft dan echt een revisie nodig.
      maandag 21 april 2008 @ 10:46:35 #233
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58198286
    quote:
    Op maandag 21 april 2008 00:09 schreef oxxo het volgende:

[..]

Dat is bij heel veel solenoids (Danfoss, EMCE) het geval. Je fietsenmaker heeft daar passende sleutels voor. Groen koperhoudend ontkalkingswater duidt op een lekkage (oxidatie) in het systeem. Je machine heeft dan echt een revisie nodig.
    Wat lekt er dan? En wat moet er dan "gereviseerd" worden? Ik wil hem best een keer helemaal uit elkaar halen, maar dan moet ik wel weten wat er gefixt moet worden .

Ik denk trouwens dat het geen koper is, maar ijzer. "Geroest" koper is helemaal niet groen namelijk.
    pi_58198671
    Trouwens Mark, heel kort door de bocht is de Bricoletta veel beter voor espresso en heet water voor thee, maar de Silvia stoomt veel beter door de zeer slecht ontworpen stock steamtip op de bricoletta.
      maandag 21 april 2008 @ 12:31:05 #235
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58200516
    Op HB waren ze er ook al niet echt tevreden over. Deze werd aangeraden:

http://www.1st-line.com/parts/other/GoldPro2Hole.htm

Maar ja, waar vind je zoiets in NL.....

Met mijn Cimbali krijg ik fatsoenlijke melk ook nog steeds niet voor elkaar, en probeer hier in NL maar eens een fatsoenlijke steamtip te vinden....
    pi_58212290
    Mijn Bricoletta is ook geen geweldige stomer. Ik heb standaard een 4 gaats tip en heb er ook al een tweegaats op gehad, maar echt latte art schuim is moeilijk. Ik vind de stoomkracht ook tegenvallen. De boilerdruk staat nu op 1.2 i.p.v. 1.0 maar dat helpt nog niet veel. Daar komt bij dat mijn stoompijp vast zit, er zit geen kogelgewricht op zoals de meeste machines wel hebben.
    Hadden ze bij ESW geen andere tip voor je Mark?
      maandag 21 april 2008 @ 21:57:45 #237
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58212614
    quote:
    Op maandag 21 april 2008 21:47 schreef marmhz het volgende:
    Mijn Bricoletta is ook geen geweldige stomer. Ik heb standaard een 4 gaats tip en heb er ook al een tweegaats op gehad, maar echt latte art schuim is moeilijk. Ik vind de stoomkracht ook tegenvallen. De boilerdruk staat nu op 1.2 i.p.v. 1.0 maar dat helpt nog niet veel. Daar komt bij dat mijn stoompijp vast zit, er zit geen kogelgewricht op zoals de meeste machines wel hebben.
    Hadden ze bij ESW geen andere tip voor je Mark?
    Nope, ze hebben daar alleen maar de standaard tip, die ik zelf ook al heb. Dit is zo'n beetje de slechtste ter wereld .

Naja, in dat pauperhuis van mij is meestal niet eens melk (en als het er is, wordt het in 2 minuten opgedronken ), dus why bother....
    pi_58215112
    Als de kleur van de uitlopende vloeistof groen of blauwgroen van kleur is spoelt er een koperverbinding uit. Niet iets om direct van in paniek te raken: de normaal moeilijk oplosbare koperoxides verandern met het ontkalkingsmiddel in koperchloride / kopersulfide. Zorgvuldig naspoelen dus! Zaken waar vaak problemen kunnen ontstaan zijn bij de appendages van de boiler. Ontluchter, overdrukventiel, pressostaat, niveausensor. Het gaat niet om de duurste onderdelen in de wereld, dus na plm. 2 jaar vervang ik deze. Verder: afdichtingen aanvoer / warmtewisselaar / afdichting verwarmingselement. Overal waar een druppel onder ligt. is een plek vaak oxidatie plaatsvindt. Dus een nieuwe machine na een paar maanden controleren en voorzichtig ´natrekken´ loont de moeite. Goed ´navullen´ van de boiler is ook van belang.
      dinsdag 22 april 2008 @ 12:51:27 #239
    112545 Muck
    Meine Sprache: International
    pi_58224475
    dag popjes, er is hier iemand met een koffievraag, kan een van jullie hem misschien verder helpen?
    beginnersvraagje over de machines
    It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
    pi_58224610
    Hallo liefhebbers, ik had een topig gheplaats maar dat belandde in het culinaire deel dus ik plaats m ook maar eens hier

Als ik n espresso zet wacht ik netjes tot het lampje uitgaat en druk dan op de knop, na ongeveer 25 sec. gaat het lampje weer aan.......... moet ik dan stoppen....de knop omschakelen en wachten tot hij weer aangaat?

Of kan ik m gewoon door laten lopen?
    Ik heb het nu over mijn brasilia lady.

Hetzelfde geldt echter ook voor de coffe gaggia van mn vriendin; alleen daat gaat het lampje aan indien het apparaat op "stoom" is.

Tevens moet ik bij de gaggia eerst "stoom" afblazen via de heetwaterklep en/of de stoomknop om water in de boiler te krijgen?

Erg omslachtig toch?

ik weet ongeveer wel hoe ik n espresso zou moeten zetten maar ik moet eerst precies weten hoe het apparaat werkt...aaaaarghh.

Oh ja, ik wilde dit posten in het groooooote baristatopic.maar dat ging niet....!!??

tx, mzzl
    Komt de volgende x wel dan
    pi_58224628
    Ah Muck, bedankt
      dinsdag 22 april 2008 @ 13:03:28 #242
    112545 Muck
    pi_58224719
    quote:
    Op dinsdag 22 april 2008 12:58 schreef obiwannabee het volgende:
    Ah Muck, bedankt
    is goed hoor, daar zit ik hier voor
    zal ik dat andere topic maar met een slotje verfraaien? anders is het zo dubbelop...
    pi_58224758
    yep
      dinsdag 22 april 2008 @ 15:24:13 #244
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58227992
    @obiwan.... sowieso nooit halverwege een shot stoppen en doorgaan. Dan sloop je de hele structuur van je espressopuck en heb je een verziekte espresso. Wat je ook doet, je apparaat zal er niet van kapot gaan trouwens (of je nou een koud apparaat laat doorlopen, of stopt en doorgaat). Je espresso wordt alleen erg GOOR.

Maar wat meer achtergrond: Het lampje van het apparaat staat "aan" als de sensor voelt dat het water in de boiler te koud is. Dan gaat hij opwarmen totdat de sensor voelt dat het water warm genoeg is. De temp van het apparaat begeeft zich dus altijd tussen die twee waarden. In het volgende filmpje staat een uitleg voor hoe je shots maakt in eenvoudige consumentenmachines, met een techniek die "reverse tempsurfing" heet.

Als je te lang doorgaat met water laten stromen, zal inderdaad de boiler aanspringen (hij wordt te koud). Dit is niet schadelijk voor je machine, wel voor je espresso. Je kan dit uitstellen door vlak nadat je je shot hebt gestart, de knop van de stoomboiler aan te zetten. Het apparaat begint dan meteen met opwarmen, waardoor hij veel minder snel in temp daalt.

En ja, als je boiler op stoom is, moet je eerst stoom aftappen totdat je temperatuur van de boiler weer onder de 100 graden is. Dit kan zowel via de stoompijp (langzaam) als via de broeikop (snel, en vies )

En lungo's zijn vies, zeker bij beginners zijn Americano's (aangelengde espresso's) veel beter.

Als je trouwens tijd teveel hebt, is dit interessant leesvoer:
    http://www.home-barista.com/espresso-guide.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Mark_V op 22-04-2008 15:31:30 ]
      dinsdag 22 april 2008 @ 17:13:13 #245
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58230541
    Ik zit nog eens te kijken naar zo'n lever-machine en ze zijn toch wel heel tof. Aangezien ik spullen, waar ik op zit te azen, altijd MOET hebben, zal ik ook hier wel weer geen weerstand aan kunnen bieden. Volgende vraag, welke?
    Een Pav europiccola? Een Micro cimbali? Een Pavoni Professional? Een Elektra Micro Casa? Of zie ik nog een interessante over het hoofd?

Alle apparaatjes behalve die Micro Casa (en laat ik die nou eens het mooist vinden) zijn nog wel voor schappelijke prijzen (lees: onder 250 euro) te koop op marktplaats. 1000 euro voor die Micro Casa vind ik wel erg gortig, hoewel ze er bij Coffeegeek erg tevreden over waren (hij outperformde de Livia).

Wie zit er een beetje in die materie?

Het slimste zou natuurlijk zijn om een europiccola oid voor weinig op marktplaats (ze staan er voor 100 euro oid) op de kop te tikken, maar ik ken mezelf, dan geef ik het apparaat de schuld van mijn slechte shots.

Keuzes.....
    pi_58230616
    En bij mijn weten (maar zero ervaring) is de europiccola meteen ook de moeilijkste om een fatsoenlijke bak mee te zetten. Beetje de Silvia van de levers
    pi_58231847
    Waarom zou je dat überhaupt doen? Afgezien van dat je dat voor jezelf MOET
    "De dwaling is de moeder van het inzicht."
    "Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
    "If you think education is expensive, try ignorance"
    LinkedIn profiel
    pi_58242410
    Yoow Mark V,

Heb het gelezen, bijna helemaal voor de 1e x,dat temp surfing was iets wat ik zelf al had ontdekt...grappig, mijn logica heeft me dus niet bedonderd.
    Bedankt voor de tips en de link, ik kom er op terug...eerst wat oefenen.

Maareeuh, jij vind een americano lekkerder....... das toch water erbij doen zonder door de koffie heen te gaan.....

Weet iemand trouwens waar je n naked portafilter krijgt of ùberhaupt een extrafilterhouder voor een brasilia.

mzzl
    pi_58244209
    quote:
    Op woensdag 23 april 2008 00:47 schreef obiwannabee het volgende:

Weet iemand trouwens waar je n naked portafilter krijgt of ùberhaupt een extrafilterhouder voor een brasilia.

mzzl
    Bij espressoxxl of pasmarose hebben ze ze.
    pi_58254130
    quote:
    Op zondag 20 april 2008 17:29 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Welke set heb je gekocht? De duurste all-in-one set van 189 dollar of alles los? En waarom heb je voor Auber gekozen? Hoe ziet die manual eruit? Als hij niet te dik is, kan je hem dan scannen en mailen? Ik ben wel geinteresseerd hoe zo'n ding wordt ingebouwd.

Ik wil dat PID-en nog steeds een keer met mijn Silvia gaan doen, zodat het een klein topmachientje voor onderweg wordt oid. (naja eigenlijk gewoon omdat het leuk is om te doen).
    Ik heb alleen een erg oude Silvia, met goedkope portafilter, lichte boiler etc. Dus dan lijkt het me ook weer minder de moeite. Maar hij is zo lekker klein en zo snel opgewarmd he....
    Sorry voor de late reactie, drama met mijn laptop.

Ik heb de PID Control Retrofit KIT for Rancilio Silvia w/ screw RTD sensor gekocht. Deze wordt aangeraden voor de Silvia's gefabriceerd tussen 2000 en sept 2006.
    Omdat ik al contact had met de kerel achter AuberIns en hij me compleet heeft geholpen met de analyse van mijn probleem (brew sensor kapot) heb ik ook hier mijn set besteld omdat hij altijd direct op emails reageerde, graag wilde helpen en erg kundig was.
    Ik heb de handleiding als PDF kan hem je zo mailen.
    pi_58287031
    Heeft iemand hier die ESE pods geprobeerd?

Ik heb nu 20 shots gedaan met ESE pods, maar één daarvan was van acceptabel niveau. Ik krijg mooie donkerblonde crema, alles ziet er goed uit, maar het smaakt zo zuur dat het gewoon niet te zuipen is. Temp surfing heb ik geprobeerd, kleine verbetering.

Iemand advies? ( Ja, gebruik verse koffie. Ik weet het.)
      donderdag 24 april 2008 @ 21:57:55 #252
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58288722
    Ik hou van dit topic.

Mark, het is echt toevallig maar ik was de afgelopen tijd ook aan het kijken naar lever machines.
    De La Pavoni Professional staat nu hier , gekocht op marktplaats met RB-tamper.
    Echt mooi ding, ik ga hem morgen uitproberen. Ik zal wel wat plaatjes posten en ervaringen.
    - Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
    - You can say that again
    pi_58288993
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 21:57 schreef faberic het volgende:
    Ik hou van dit topic.

Mark, het is echt toevallig maar ik was de afgelopen tijd ook aan het kijken naar lever machines.
    De La Pavoni Professional staat nu hier , gekocht op marktplaats met RB-tamper.
    Echt mooi ding, ik ga hem morgen uitproberen. Ik zal wel wat plaatjes posten en ervaringen.
    Kik, Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen....

Wanneer heb je hem trouwens gekocht en wat heb je ervoor betaald? Dan weet ik een beetje wat de pricerange van die dingen is. Waarom heb je je oog laten vallen op een pavoni?

Ben ik trouwens een kampsjaak dat ik dit de mooiste lever vindt?
    pi_58289427
    Tja, ik word er niet warm of koud van maar da's persoonlijke smaak natuurlijk... Ik vind de kleuren wel een beetje fout maar hij schijnt heel goed te zijn als lever. Ik vind hun semi-automaat wel echt om van te kwijlen:

pi_58290019
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 22:23 schreef W1ZZ het volgende:
    Tja, ik word er niet warm of koud van maar da's persoonlijke smaak natuurlijk... Ik vind de kleuren wel een beetje fout maar hij schijnt heel goed te zijn als lever. Ik vind hun semi-automaat wel echt om van te kwijlen:

[ afbeelding ]
    Vind je hem in een andere kleurstelling wel mooi dan?

of

Mocht ik er ooit eentje kopen, dan zal het wel die RVS worden, het koper bleek volgens de CG-review toch wel erg kwetsbaar.

Wat vinden we van deze semi-auto trouwens? Ook hier zijn de reviews erg lovend over

Die Elektra van jouw plaatje is ook echt een plaatje trouwens.... kan die lelijke Cimbali van mij nog wat van leren .
    pi_58290378
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 20:54 schreef Fakkan het volgende:
    Heeft iemand hier die ESE pods geprobeerd?

Ik heb nu 20 shots gedaan met ESE pods, maar één daarvan was van acceptabel niveau. Ik krijg mooie donkerblonde crema, alles ziet er goed uit, maar het smaakt zo zuur dat het gewoon niet te zuipen is. Temp surfing heb ik geprobeerd, kleine verbetering.

Iemand advies? ( Ja, gebruik verse koffie. Ik weet het.)
    Zuur betekent meestal te lage temperatuur. Zorg dat je apparaat goed is voorverwarmd (20 minuten voor een silvia of vergelijkbaar, 45 minuten voor een grote HX) en verwarm de kopjes met heet water uit het apparaat. Probeer ook eens te zetten op de top van de cycle, als je dan nog steeds zure koffie hebt, heb je of brakke koffie, of een kapot apparaat.

Mijn huisgenoten hier kwamen begin deze week met "Perla Goudmerk bonen" aanzetten. Niet kopen, zure (en dan in de verkeerde zin van het woord) prulkoffie die al na 10 seconden blondt. Alleen te drinken met melk, heel veel melk (naja, dan doe ik weer eens iets aan mijn cappuccinoskills)
    pi_58291055
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 23:00 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Zuur betekent meestal te lage temperatuur. Zorg dat je apparaat goed is voorverwarmd (20 minuten voor een silvia of vergelijkbaar, 45 minuten voor een grote HX) en verwarm de kopjes met heet water uit het apparaat. Probeer ook eens te zetten op de top van de cycle, als je dan nog steeds zure koffie hebt, heb je of brakke koffie, of een kapot apparaat.

Mijn huisgenoten hier kwamen begin deze week met "Perla Goudmerk bonen" aanzetten. Niet kopen, zure (en dan in de verkeerde zin van het woord) prulkoffie die al na 10 seconden blondt. Alleen te drinken met melk, heel veel melk (naja, dan doe ik weer eens iets aan mijn cappuccinoskills)
    Ja, het lukt mij nu redelijke shots te krijgen met ESE pods ( 25 pods verder maar oke). Ik laat de Gaggia 20 minuten voorverwarmen, doe 2 blank shots en start de echte cycle net wanneer het temperatuurlampje aan gaat. De shots zijn nu een stuk minder zuur, maar nog steeds erg middelmatig ( of iets slechter dan dat).

Ik heb ook een paar dubbele espresso shots gedaan met vers gemalen Finca el Injerto en die waren beter dan redelijk. Aan het apparaat zal het denk ik niet liggen.

Ik moet concluderen dat ESE pods gewoon brak zijn. Ik dacht eerst van, lekker makkelijk en snel, maar je hebt nog steeds dezelfde problemen met temperatuur e.d. In die 20 minuten kan ik evengoed mijn biceps en de Zassenhaus aan het werk zetten. ESE = worthless.
    pi_58291209
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 23:26 schreef Fakkan het volgende:

[..]

Ja, het lukt mij nu redelijke shots te krijgen met ESE pods ( 25 pods verder maar oke). Ik laat de Gaggia 20 minuten voorverwarmen, doe 2 blank shots en start de echte cycle net wanneer het temperatuurlampje aan gaat. De shots zijn nu een stuk minder zuur, maar nog steeds erg middelmatig ( of iets slechter dan dat).

Ik heb ook een paar dubbele espresso shots gedaan met vers gemalen Finca el Injerto en die waren beter dan redelijk. Aan het apparaat zal het denk ik niet liggen.

Ik moet concluderen dat ESE pods gewoon brak zijn. Ik dacht eerst van, lekker makkelijk en snel, maar je hebt nog steeds dezelfde problemen met temperatuur e.d. In die 20 minuten kan ik evengoed mijn biceps en de Zassenhaus aan het werk zetten. ESE = worthless.
    Ehm, als je de shot start net als het lampje AAN gaat, zit je zo'n beetje op het laagste punt in je cycle, dit betekent 100% zeker zure koffie. Of bedoel je iets anders met die zin?

Dat ESE zooi is, daar ben ik het wel weer mee eens . Naja, 100x beter dan senseo laten we maar zeggen....
    pi_58291299
    In het geval van de ESE pods denk ik eerder dat de koffie zuur is door de te grove maling. In hoeveel seconden komt er een espresso uit?
    pi_58291397
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 23:33 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Ehm, als je de shot start net als het lampje AAN gaat, zit je zo'n beetje op het laagste punt in je cycle, dit betekent 100% zeker zure koffie. Of bedoel je iets anders met die zin?

Dat ESE zooi is, daar ben ik het wel weer mee eens . Naja, 100x beter dan senseo laten we maar zeggen....
    Ja, ik ben daar een beetje in de war mee. Bij de Silvia gaat het lampje aan wanneer de boiler aan gaat. Bij de Gaggia is het juist andersom. Het lampje gaat aan wanneer de boiler gestopt is met verwarmen.
    pi_58291485
    quote:
    Op donderdag 24 april 2008 23:36 schreef W1ZZ het volgende:
    In het geval van de ESE pods denk ik eerder dat de koffie zuur is door de te grove maling. In hoeveel seconden komt er een espresso uit?
    Ik gebruik Nespresso kopjes van ongeveer 40 a 50 ml. Na 25 seconden is het kopje half vol ( 20 a 25 ml espresso).
    pi_58296133
    Oh dat zou wel goed moeten zijn, misschien is de maling toch wel goed dan. Dus de koffie is nog steeds zuur ook als je 'm op het hoogste punt in de tempcyclus zet?
    pi_58302244
    Ik weet nu waar het probleem zit. Zelfs op het hoogste punt van de tempcyclus is het water niet warm genoeg om goede espresso neer te zetten. Ik heb een beetje rondgekeken op coffegeek en zie dat er heel veel Gaggia gebruikers zijn die dit probleem vroeg of laat tegenkomen.

Dit is een goede tip voor alle Gaggia gebruikers ( Classic, Espresso, Carezza).

Zelfs wanneer de boiler net inactief wordt en het water, in principe, op zijn heetst is kan de temperatuur soms te laag zijn om goede shots te maken. Wat ik nu doe is de stoomknop indrukken net nadat de boiler inactief wordt. Dit zorgt ervoor dat het lampje, dat aangeeft dat het water heet genoeg is, uitgaat en de boiler het water weer begint te verhitten. Dit is blijkbaar temp surfing voor de Gaggia. Ik krijg het beste resultaat door de knop tussen de 5 en 10 seconden ingedrukt te houden, afhankelijk van de versheid van de bonen. Niet langer dan dat want dan wordt het water te heet en krijg je verbrande koffie. Daarna wacht ik 10 seconden en begin met de brouwcyclus. Zelfs ESE pods zijn nu te pruimen .

Temp surfing voor de Gaggia verschilt dus wezenlijk met de Silvia. Ik ga de meegeleverde handleiding, waar je dus echt geen ene reet aan hebt, ritueel verbranden. Oke, misschien niet zo handig ivm garantie.
    pi_58303357
    Ik werd hierheen gestuurd
    maar ik heb geen Barista, wel een Vibiemme
    pi_58303392
    Oh en de bonen komen van ongebrand wat ik in de OP zie staan
      vrijdag 25 april 2008 @ 18:20:59 #266
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58307457
    Ik heb voor deze Pavoni + RB tamper 200 euro betaald.

Europiccola moet goedkoper kunnen, maar de professional is erg gewild, vooral vanwege de termostaat en de drukmeter (denk ik). De europiccola heeft geen termostaat, werkt denk ik alleen met druk/temperatuurstabilisatie.

Verder maakt elektra inderdaad mooie machines, het zijn alleen niet échte levers omdat het spring levers zijn. Je kan hem als je hem naar beneden hebt gehaald gewoon loslaten, een veer zorgt dan voor een constante druk. Een héél mooi systeem, geluidloos en goed, maar ik wilde echt een keer met een volledig handmatige machine aan de slag. ( La pavoni werkt trouwens andersom, die moet naar boven om water in te laten en naar beneden drukken voor de druk).

Eerste ervaringen: Lastig, ineens zo'n kleine basket! RB tamper helpt wel. Over de temperatuur heb ik nog geen controle, noch over de machine zelf, maar dat komt wel. Ik gebruik de Isomac Zaffiro bijvoorbeeld al zo lang, en ik voel hem dan ook precies aan: ik hoor hoeveel water er in de tank zit, hoe warm het water is, de meesten zullen dat wel herkennen. Als je dat ook ontwikkeld bij zo'n La Pavoni moet dat geweldig zijn.

Ik ga nu maar veel lezen en uitproberen!
    - Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
    - You can say that again
      vrijdag 25 april 2008 @ 19:09:53 #267
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58308335
    Ik heb net even wat gemeten aan het apparaat (afstand van krachtarm en diameter van de zuigcilinder) en uitgerekend dat bij een druk van 9 bar je met 14,4kg moet drukken om hem met constante snelheid naar beneden te krijgen. Dat lijkt wel overeen te komen met wat ik overal lees.

Overigens had ik eerst dus waarschijnlijk te fijn gemalen. Best nog veel kracht trouwens, zo'n 15kg.
    - You can say that again
    pi_58309000
    quote:
    Op woensdag 23 april 2008 14:47 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Sorry voor de late reactie, drama met mijn laptop.

Ik heb de PID Control Retrofit KIT for Rancilio Silvia w/ screw RTD sensor gekocht. Deze wordt aangeraden voor de Silvia's gefabriceerd tussen 2000 en sept 2006.
    Omdat ik al contact had met de kerel achter AuberIns en hij me compleet heeft geholpen met de analyse van mijn probleem (brew sensor kapot) heb ik ook hier mijn set besteld omdat hij altijd direct op emails reageerde, graag wilde helpen en erg kundig was.
    Ik heb de handleiding als PDF kan hem je zo mailen.
    Ik heb ook een PID set van AuberIns voor mijn rancilio gekocht vorig jaar. Degelijk spul, perfecte handleiding en temperatuurstudie op CD-ROM. Suyi, de man (chinees?) achter de site reageert inderdaad razendsnel op je mails, echt super.

Ik heb zelf niet de RTD maar de "gewone" thermocouple gekocht, goed genog voor mijn wensen. Dat tempsurfing begon me goed de keel uit te hangen!
    pi_58309556
    Hier is de ubernewb weer. Ik heb een vraagje.

Mijn espressoshots worden steeds beter. Echter, ik zie iedere keer dat de crema best wel snel verdwijnt. De eerste 5 seconden na een dubbele shot in één glas heb ik ongeveer 1,5 cm crema. Na 30 seconden blijft er nog maar een halve centimeter over. Waar kan dit aan liggen?

Ik heb trouwens mijn bonen gehaald bij Brandmeesters en gemalen met een Zassenhaus.
      zaterdag 26 april 2008 @ 18:44:12 #270
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58324382
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 20:37 schreef Fakkan het volgende:
    Hier is de ubernewb weer. Ik heb een vraagje.

Mijn espressoshots worden steeds beter. Echter, ik zie iedere keer dat de crema best wel snel verdwijnt. De eerste 5 seconden na een dubbele shot in één glas heb ik ongeveer 1,5 cm crema. Na 30 seconden blijft er nog maar een halve centimeter over. Waar kan dit aan liggen?

Ik heb trouwens mijn bonen gehaald bij Brandmeesters en gemalen met een Zassenhaus.
    Dat van die crema is normaal, dat zie je ook op ieder filmpje! Zolang je de zwarte espresso er maar niet doorheen ziet, is het goed (dit lukt mij nog niet met La Pavoni overigens).
    - You can say that again
      maandag 28 april 2008 @ 10:47:46 #271
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_58354901
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 13:58 schreef Fakkan het volgende:
    Ik weet nu waar het probleem zit. Zelfs op het hoogste punt van de tempcyclus is het water niet warm genoeg om goede espresso neer te zetten. Ik heb een beetje rondgekeken op coffegeek en zie dat er heel veel Gaggia gebruikers zijn die dit probleem vroeg of laat tegenkomen.

Dit is een goede tip voor alle Gaggia gebruikers ( Classic, Espresso, Carezza).

Zelfs wanneer de boiler net inactief wordt en het water, in principe, op zijn heetst is kan de temperatuur soms te laag zijn om goede shots te maken. Wat ik nu doe is de stoomknop indrukken net nadat de boiler inactief wordt. Dit zorgt ervoor dat het lampje, dat aangeeft dat het water heet genoeg is, uitgaat en de boiler het water weer begint te verhitten. Dit is blijkbaar temp surfing voor de Gaggia. Ik krijg het beste resultaat door de knop tussen de 5 en 10 seconden ingedrukt te houden, afhankelijk van de versheid van de bonen. Niet langer dan dat want dan wordt het water te heet en krijg je verbrande koffie. Daarna wacht ik 10 seconden en begin met de brouwcyclus. Zelfs ESE pods zijn nu te pruimen .

Temp surfing voor de Gaggia verschilt dus wezenlijk met de Silvia. Ik ga de meegeleverde handleiding, waar je dus echt geen ene reet aan hebt, ritueel verbranden. Oke, misschien niet zo handig ivm garantie.
    Dat ga ik vanmiddag ook maar eens proberen.
    Ik laat mijn bevindingen later wel weten.
    pi_58371249
    quote:
    Op maandag 28 april 2008 10:47 schreef Thorical het volgende:

[..]

Dat ga ik vanmiddag ook maar eens proberen.
    Ik laat mijn bevindingen later wel weten.
    Het kan best zijn dat jouw Gaggia geen last heeft van een te lage brouw temperatuur. Als je dan gaat temp surfen krijg je te bittere ( verbrande) espresso. Ik heb nu in ieder geval geen zurige espresso meer. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
    pi_58372710
    Bij de gaggia van mn vriendin staat wel in de handleiding dat je stoom en heet water knop moet indrukken maar volgens mij is dit alleen maar om de boiler te vullen, ik gebruik het idd wel ook om hem heter te krijgen.
    Bij mijn brasilia doe ik dit ook wel eens maar dat maakt geen verschil,gewoon paar x aan /uit werkt ook.

Ik heb wel nog een vraag:

Mijn brasilia begint hoogstens na 2.5 sec. door te lopen, ongeacht de hoeveelheid koffie die ik erin doe of hoe hard ik m tamp. das toch niet goed,he?
    Ik ben nog aan het experimenteren met lavazza,kan zijn dat die te grof is natuurlijk,maar ook als ik er heel veel koffie in doe veranderd er nix...

Ik heb net een maler gekocht op het grote net dus zal binnenkort kunnen beginnen met fijnmalen

hoihoi
    pi_58372827
    en iets anders...ik las over blue mountain en toeval bestaat niet dus...weet iemand waar ik dat kan krijgen of word dat wel eens besteld door iemand hier?
    Tuurlijk wel,he!?
    pi_58372852
    En als je gewoon flushed zonder portafilter? Komt het water er dan wel gelijk uit?
    pi_58372987
    quote:
    Op dinsdag 29 april 2008 01:19 schreef obiwannabee het volgende:
    en iets anders...ik las over blue mountain en toeval bestaat niet dus...weet iemand waar ik dat kan krijgen of word dat wel eens besteld door iemand hier?
    Tuurlijk wel,he!?
    Blue Mountain uit Jamaica bedoel jij. Die staat bekend als één van de beste koffies ter wereld. Ik moet je zeggen dat ik het persoonlijk niet het geld waard vind, maar het is wel leuk om het gewoon eens te drinken ter referentie. Je kan hem bestellen bij goldencoffeebox: 39 euro voor 250 gram.
    pi_58375021
    Als je JBM bestelt moet je ervoor zorgen dat het van een goede estate komt, zoals Old Tavern Estate. De meeste JBM is helemaal niet van zo'n fantastische kwaliteit maar er wordt wel de hoofdprijs voor gevraagd. Wallenford Estate (de naam die je bijna altijd ziet) is bijvoorbeeld helemaal geen estate maar de naam van een mill waar generieke JBM wordt geprocessed. Als je via de website van bijv. Old Tavern zelf bestelt is het meestal ook een stuk goedkoper.

http://www.oldtaverncoffee.com/index.html
      donderdag 1 mei 2008 @ 14:36:50 #278
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58416179
    Ik ben nu een weekje bezig met mijn La Pavoni Professional. Ik zal even wat voor- en nadelen t.o.v. van een apparaat met pomp op een rijtje zetten.

Voordelen:
  • Als je het goed doet, zie je dat, voel je dat, hoor je dat meteen. Machines met pomp bevatten vaak een soort van crema boosters, dat is heel duidelijk te zien in cafés waar ze slechte espresso's maken. Ook al is de maling te grof, tampen ze niet en treedt er side-channeling op, toch prijkt bovenop de slechte espresso een dikke laag mooie crema. Voor La Pavoni zijn er ook dingetjes te koop die de crema bevorderen, maar standaard zit dat er niet bij. Dat betekent dat wanneer je écht een goede crema hebt, dat een goede indicatie is van hoe goed de espresso is. Bij veel machines met pomp is het een veel minder goede indicator.
  • Bij zo'n handmatige machine heeft een bottomless portafilter weinig zijn aangezien het een gedoe is als je eronder wil kijken, maar toch voel je goed aan wanneer er side-channeling optreedt, en je ziet het ook aan de koffiestroom (als deze draait als een kurkentrekker is de snelheid niet overal even gelijk en klopt er dus iets niet.)
  • Snelle opwarmtijd, dat is echt een voordeel, binnen 5 minuten is het apparaat warm.
  • Volledige controle, ook tijdens het doorlopen zelf.

Nadelen
  • Je kan weinig kopjes achter elkaar zetten, hoogstens 3 als je het mij vraagt, daarna is het apparaat te warm.
  • Hitte dus
  • Veel onderhoud, zoals ontkalken en schoonmaken.
  • Veel moeite, veel variabelen.

Deze verschillen zijn interessant om te overwegen:
  • Bij pompmachines is de druk constant, en volume is afhankelijk van de tijd.
  • Bij levermachines is het volume constant, en de tijd afhankelijk van de druk.

Bij pompmachines moet je dus met maling en tampen zorgen dat je in de juiste tijd een goed volume krijgt, bij levermachines is je taak om te kijken of je binnen een bepaalde tijd de juiste druk uitoefent.

Ik zal binnenkort wat foto's maken van mijn setup.
  • - Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
    - You can say that again
    pi_58437349
    Ik vermoed dat ik een probleem krijg met mijn maler

Ik heb een Gaggia MDF maler. De maalgraad is in stappen instelbaar, hoe kleiner de maalgraad hoe fijner de koffie. Toen ik de maler net had aangeschaft gebruikte ik maalgraad 4. Als ik toen maalgraad 3 gebruikte, kreeg mijn espresso-apparaat geen water meer door de koffie.
    Inmiddels is het vijf maanden later en mijn espresso-apparaat krijgt het water nu al door koffie van maalgraad 2! Het lijkt alsof de maler steeds minder fijn gaat malen. Op dit moment is dat nog geen probleem, want ik kan nog naar maalgraad 1. Maar dan houdt het op, als het apparaat dan nóg minder fijn gaat malen kan ik er geen espressokoffie meer mee malen

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik heb de maler bij een elektronica webshop gekocht. Ik heb het vermoeden dat als ik ze dit probleem voorleg, ze me raar aankijken.
    pi_58448908
    Raar, normaal krijg je juist meer stof als je maalstenen versleten zijn.....
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
      zaterdag 3 mei 2008 @ 21:13:49 #281
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58460523
    quote:
    Op vrijdag 2 mei 2008 15:50 schreef Sleutelvader het volgende:
    Ik vermoed dat ik een probleem krijg met mijn maler

Ik heb een Gaggia MDF maler. De maalgraad is in stappen instelbaar, hoe kleiner de maalgraad hoe fijner de koffie. Toen ik de maler net had aangeschaft gebruikte ik maalgraad 4. Als ik toen maalgraad 3 gebruikte, kreeg mijn espresso-apparaat geen water meer door de koffie.
    Inmiddels is het vijf maanden later en mijn espresso-apparaat krijgt het water nu al door koffie van maalgraad 2! Het lijkt alsof de maler steeds minder fijn gaat malen. Op dit moment is dat nog geen probleem, want ik kan nog naar maalgraad 1. Maar dan houdt het op, als het apparaat dan nóg minder fijn gaat malen kan ik er geen espressokoffie meer mee malen

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik heb de maler bij een elektronica webshop gekocht. Ik heb het vermoeden dat als ik ze dit probleem voorleg, ze me raar aankijken.
    Ik heb dezelfde molen maar niet dat probleem. Ik heb de molen al bijna 2 jaar en nooit wat vervangen. Verschillende koffies moet ik soms anders malen, maar ik gebruik meestal stand 4-5.
    - You can say that again
    pi_58462397
    @sleutelvader
    Welke bonen gebruik je meestal?
      zondag 4 mei 2008 @ 11:27:19 #283
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58468258
    Ik zou overigens dolgraag tussen stand 3 en 4 in willen zitten met mijn Gaggia MDF. Deze molen is héél makkelijk traploos te maken (http://coffeegeek.com/forums/espresso/grinders/361631?Page=1) dus misschien moet ik dat toch maar eens proberen.
    - You can say that again
    pi_58471234
    quote:
    Op zaterdag 3 mei 2008 23:05 schreef oxxo het volgende:
    @sleutelvader
    Welke bonen gebruik je meestal?
    Ik heb net een zak Segafredo bonen op, die bevatte erg veel olie. Misschien lag het daar aan? Ik ben nu bezig met een zakje van de Kaldi en ik heb de maler nu al weer op stand 3 staan. Dus ik wacht het nog even af voordat ik echt ongerust word.
    pi_58475082
    Dat is wat ik dacht, een molen met 50mm bladen is wat gevoelig voor vollopen van de groeven. Vocht, suiker en vet zijn dan de boosdoeners. Af en toe op de grofste stand malen en goede koffie gebruiken. Je hebt ook speciale reinigingskorrels, die zijn wat prijzig. Zelf gebruik ik al vele jaren iets anders maar die tip durf ik je niet te geven. Sommige molens kun je snel demonteren om de maalstenen met een borstel te reinigen, maar met een MDF gaat dat niet 1-2-3.
      maandag 5 mei 2008 @ 18:07:07 #286
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58494881
    quote:
    Op zondag 4 mei 2008 17:47 schreef oxxo het volgende:
    Dat is wat ik dacht, een molen met 50mm bladen is wat gevoelig voor vollopen van de groeven. Vocht, suiker en vet zijn dan de boosdoeners. Af en toe op de grofste stand malen en goede koffie gebruiken. Je hebt ook speciale reinigingskorrels, die zijn wat prijzig. Zelf gebruik ik al vele jaren iets anders maar die tip durf ik je niet te geven. Sommige molens kun je snel demonteren om de maalstenen met een borstel te reinigen, maar met een MDF gaat dat niet 1-2-3.
    PM me zou ik zeggen, ik heb ook zo'n molen.
    - You can say that again
    pi_58551035
    heeft er iemand intersse in een bonenmaler van conti molcunill model marfil? 352watt.
    Hij is uit 2003, doet het perfect. traploos en vrij stil en loopt zeer mooi.

Hij is wel groot, heeft vooral een grote bonenhouder en weegt rond 8 kilo.
    Maar je kan er gewoon 6 gram bonen in gooien en voor 1 kopje malen

Prijs = 85¤ exl, verzendkosten

Ik heb er gewoon geen geduld meer voor om een barista te worden.

Evt, is mijn brasilia lady ook te koop maar daar kan ik nog altijd ook een gewoon kopje mee zetten, maar aan de andere kant staat bij mn vriendin nog een gaggia..

foto's via mail
    pi_58552259
    Ik heb zeker interesse in de grinder maar kan nergens online er iets over terugvinden. Hoe zit het met de kwaliteit van dat ding?
      donderdag 8 mei 2008 @ 16:13:09 #289
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58556528
    quote:
    Op donderdag 8 mei 2008 12:36 schreef Underdoggy het volgende:
    Ik heb zeker interesse in de grinder maar kan nergens online er iets over terugvinden. Hoe zit het met de kwaliteit van dat ding?
    Dit is hem denk ik:
    http://www.cunill.com/2.0/car/2marfil_car.pdf

Is gewoon een semi-professionele molen, redelijk ok vermogen etc. Vergelijkbaar met een mazzer super jolly, maar behoorlijk goedkoper. Ik vind hem alleen niet mooi, maar het zal zeker een prima molen zijn.

85 euro daarvoor is een prima prijs. Het is gewoon grappig dat alles wat niet "Mazzer" of "Cimbali" heet, meteen geen moer meer waard is, tweedehands.

Mijn La San Marco SM96 zit in dezelfde klasse als de Major, maar waar een 4 jaar oude Major nog steeds 300 euro oplevert moet ik heel blij zijn met de helft.
    pi_58571913
    obiwannabee, you've got mail!
    pi_58588011
    Mark is er weer, Tx, denk dat dat hem is.
    Wat de prijs betreft...dat is gewoon de prijs die ik ook betaald heb en ik vond het absoluut een koopje.Heb me geen moment bedacht.
    Ik vond ook niet veel info maar zag over de grote oceaan toch prijzen tussen de 500 en 900$.

Maar zoals gezegd, ik heb het geduld niet om een barista te worden...te veel hobby's en interesses.

Bij deze is die dan ook gereserveerd voor doggy
      zondag 18 mei 2008 @ 16:07:54 #292
    112545 Muck
    pi_58744273
    Even een copy/paste voor jullie:
    quote:
    Op zondag 18 mei 2008 10:04 schreef mol_air het volgende:
    Beste allen,

Sinds jaar en dag ben ik een echte koffie-addict, ik ben dan ook in het bezit van een fijne Jura E55 die het tot op heden altijd prima heeft gedaan. Tot gistermorgen.....

Bij het koffiezetten viel mij op dat er geen koffie uit de uitloop kwam, maar er wel werd gemalen...dus ik nogmaals geprobeerd...nog steeds geen koffie. Nu bleek dat de koffie in plaats van uit de uitstroom, in de grounds-tray terecht is gekomen, het bakje waar je koffieprut in gedumpt wordt. En ik krijg dat dus niet gecorrigeerd. Ik kan spoelen en doen wat ik wil, maar de koffie blijft er aan de verkeerde kant uitkomen. Ik heb de stekker er al uitgehaald, het schoonmaakprogramma gedraaid....alles...

Heeft iemand van jullie een idee hoe dit op te lossen? Ik moet nu al twee ochtenden zonder koffie!!

Alvast bedankt,
    Mol_air
      zondag 18 mei 2008 @ 16:10:29 #293
    112545 Muck
    pi_58744339
    Ik zag trouwens dat het topic bijna vol is...
    Is het voor het nieuwe topic misschien mogelijk om de TT aan te passen naar bijvoorbeeld "Het grote koffie- en espressotopic" o.i.d.? Op die manier is het wat toegankelijker en is het wat duidelijker dat het over koffie gaat
    pi_58744514
    Mol_air: ik ben geen expert op het gebied van volautomaten maar het lijkt me dat je beter even bij je dealer (of willekeurig waar dan ook, Jura hanteert toch eenheidsprijzen) langs kunt gaan.

Muck: ik denk eerlijk gezegd dat dat niet helemaal in de geest is van dit topic waar we tot nu toe altijd specifiek hebben gepraat over semi-automatische espressomachines. Ik denk dat de bezoekers van dit topic niet bepaald op vragen over Senseo bijvoorbeeld zitten te wachten.
      zondag 18 mei 2008 @ 16:23:55 #295
    159874 Mark_V
    TAKQFKAMP
    pi_58744655
    @mol air, ik ben niet echt een expert op het gebied van volautomaten. Ik denk dat je hem het beste langs kan brengen bij een jura-monteur, omdat er echt van alles mis kan zijn

@Muck, tja lastig, op zich denk ik dat een TT-change wel een aanzuigende werking kan hebben op nieuwe koffieliefhebbers, maar ik denk niet dat we hier op de klassieke caffeine-addicts/senseo-drinkers zitten te wachten. Misschien kan je het: "Koffie voor de fijnproevers" noemen? En dan duidelijk in de TS zetten: "Welkom in het koffie voor de fijnproevers topic. Hier hebben we het over de art blablabla. Dit topic is niet bedoeld voor de nespresso/senseo-drinkers, die verwijzen we door naar XXX en XXX"

upd: @W1ZZ, , 2 zielen 1 gedachte....van mij mag de scope van het topic alleen wel worden uitgebreid tot alles wat met liefde voor koffie te maken heeft, dus ook vacpots/drip/mokas etc. Aangezien senseo geen koffie is, bespreken we dat dus ook niet

[ Bericht 10% gewijzigd door Mark_V op 18-05-2008 16:37:50 ]
      zondag 18 mei 2008 @ 17:21:57 #296
    138781 faberic
    Ik snap er niks van
    pi_58745859
    Ik ben het met Mark eens, er is al een Koffie slowchat en daar gaat het alleen maar over senseo. Dat wil ik niet, vandaar die naam. Mensen die iets toe te voegen hebben vinden dit topic echt wel.
    - You can say that again
    pi_58746071
    Mol_air: ik heb m'n baas gebeld (die handelt in Jura's en repareert ze zelf ook regelmatig). Hij zegt dat er twee dingen aan de hand kunnen zijn:

1 Het zeefje zit verstopt waardoor de boel niet goed door kan lopen. Dit kun je zelf schoonmaken door de uitlekbak eruit te halen en dan even met je hand aan de bovenkant van het gat te voelen. Daar moet het zeefje zitten en dit kun je zelf schoonmaken. Of:
    2 Het magnetische ventielklepje is kapot. Dit klepje bepaalt waar de waterstroom heen loopt. Dit kun je niet zelf verhelpen dus dan moet het apparaat ter reparatie aangeboden worden.
      zondag 18 mei 2008 @ 18:22:41 #298
    112545 Muck
    pi_58747123
    Duidelijk
    Just thinking out loud

Maar een koffieSC? waar vind ik die dan?
    pi_58747437
      zondag 18 mei 2008 @ 18:43:13 #300
    112545 Muck
    pi_58747489
    quote:
    Daar gaat het over alles behalve koffie
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')