Het was een aanzet, hequote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:25 schreef Moonah het volgende:
Oké, pek en veren voor Five!![]()
Maar eerlijk gezegd valt je lijstje me nogal mee, of tegen, wat je wil.
Ah, da's cool! Vind het overigens wel meevallen hoor, qua 'niet-sjiek'.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:34 schreef MUUS het volgende:
toen ze moest slaan playbackte ze: "Mam, ik heb schijt aan de hele wereld!"
'Maling hebben aan' of 'het kan me niets schelen' is iets netter.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:37 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ah, da's cool! Vind het overigens wel meevallen hoor, qua 'niet-sjiek'.
Jouw kind heet Romme?? Zelf verzonnen of is dat bij jullie in de buurt een normale voornaam?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:22 schreef kozakken het volgende:
Jonne loopt hier regelmatig Romme ondersteboven.
Schuldigquote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:18 schreef Lishe het volgende:
. Ze heeft uitgebreid ontbeten met koekjes. (Op de bank. voor de tv.)
Nee hoor hier is het "mama deruit buiten is het licht"quote:Op vrijdag 4 januari 2008 23:17 schreef Jelief het volgende:
Is het raar als je kind in je bed zit en roept dat je moet opstaan en moet aankleden???
Och zo erg is dat niet hoor worden ze hard vanquote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:19 schreef MinderMutsig het volgende:
Kinderen die uit bed sluipen en op de gang gaan liggen om de visite te begluren om vervolgens in slaap te vallen gewoon de hele nacht laten liggen als je ze ontdekt bij het naar bed gaan.
Ik moet zeggen, ik heb het daarna nooit meer gedaan, die ene koude, harde nacht was voldoende om me te genezen.
quote:Op zaterdag 5 januari 2008 12:22 schreef hestria het volgende:
als mies iets stoms doet roepen van blonde doos, (is dan wel lief kozend)
s'avonds voro het avond eten haar een bakje chips geven zodat ik even rustig kan voorbereiden enz.
Hm, dit lijkt mij pesoonlijk een beetje té onorthodox.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 09:18 schreef MeNicole het volgende:
En als Mikael zo;n dag heeft dat niks goed is en overal om miept laat ik hem ook wel eens goed schrikken zodat ie even vergeet dat ie aan het miepen was!
Ik weet niet welk beeld jij in je hoofd hebt maar Mikael schrikt al als ik een keer mijn stem verhefquote:Op zaterdag 5 januari 2008 12:37 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hm, dit lijkt mij pesoonlijk een beetje té onorthodox.
Of de batterijen eruit slopen en zeggen dat het 'kapot' is?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 20:55 schreef snoopy het volgende:
Ik stop ook wel eens speelgoed weg waar ik zwaar geïrriteerd van raak
Nee, de insteek is heel anders. Dat topic ging over wat je je had voorgenomen nooit te doen qua opvoeding. Dit topic gaat over dingen die je niet 'hoort' te doen, maar stiekem toch doet.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:07 schreef Sugar het volgende:
Dit topic heeft flink wat raakvlakken met Vivi's "wat zou je als ouder nooit doen?-topic". Hoewel ik dat wel wat gezelliger vond.
Whehehe....quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:19 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zeg wel eens "Als je dat en dat doet, slaat papa je he le maal in elkaar".(Ik zeg het op een 'grappige toon')
Van de week in de praxis zit Saskia in zo'n winkelwagentje als we langs een man rijden die schroeven staat uit te zoeken. Type bouwvakker met een ochtendhumeur...
"Papa, als die meneer jou uitlacht sla jij hem he le maal in elkaar he!"
"... euh... voorlopig even geen jetix voor jou"
quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:27 schreef Sugar het volgende:
Zoals ik al zei:het heeft heel wat raakvlakken. Ik zei niet dat de insteek hetzelfde was. Er komen dezelfde soort dingen langs.
Ik doe heulemaal niet ongezellig.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:32 schreef Five_Horizons het volgende:
Tja...wat jij wil...., ga hier in elk geval niet ongezellig zitten doen. Ik zit smakelijk te lachen om de verhalen
![]()
Wat is hier zo ongezellig aan dan?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:07 schreef Sugar het volgende:
Dit topic heeft flink wat raakvlakken met Vivi's "wat zou je als ouder nooit doen?-topic". Hoewel ik dat wel wat gezelliger vond.
quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:23 schreef Swetsenegger het volgende:
Een voorheen veel gehoorde waarschuwing hier in huis
"Pas op! Straks val je hard op je hoofd en dan...."
(Saskia) "Komt er bloed uit mijn oortjes!"
quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik heb van de week een speelgoed-blokfluit doormidden gebroken van de jongste omdat het a: heel irritant is qua geluid en b: hij een mini-concert in de oren van de kat aan het geven was
In plaats van uit te leggen dat dat allemaal niet zo handig is, verloor ik m'n geduld en *krak* daar lag 'ie in de prullenbak....
Ik sta er ook alleen voor maar een tik hbe ik nog niet uit gedeeld. En dat is eigenlijk ook niet iets wat ik ooit hoop te gaan doen. Mijn pa kon dat vroeger ook altijd zo goed en dat vond ik zo erg.quote:Op zondag 6 januari 2008 10:18 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Uhm ja, eigenlijk wel fijn om te lezen dat we allemaal wel eens zoiets doen. Ook al is het niet altijd goed natuurlijk. Maar we mogen toch ook wel eens aan ons zelf denken![]()
Ik scheep die kleine (bijna 3) ook wel eens af met een koekje of iets dergelijks als ik ff op me gemak achter de computer wil zitten.
En ja, als hij heel erg vervelend is krijgt ie ook wel eens een tik. Ik hou eigenlijk helemaal niet van slaan maar ze kunnen het bloed onder je nagels vandaan krijgen!! En ik sta dr alleen voor, dus heb niemand waar ik het eens even aan over kan laten.
Dat scheelt denk ik ook wel.
Fijn dat je even reageerde Sugar, dit klinkt al veel beter. Ik vond je eerder in dit topic wat arrogant overkomen. Een beetje alsof je je neus ophaalde voor al het gepeupel hier. Weet je dat het veel makkelijker is om een beetje mooi weer te spelen en te doen alsof je alles perfect doet. Vind ik trouwens soms zo ergelijk aan [OUD] al die regeltjes die nagevolgd moeten worden en elkaar er op wijzen dat er 1 f*cking regeltje niet opgevolgd wordt. Dan denk ik: mensen leef, voel en vertrouw op je intuïtie!!!quote:Op zondag 6 januari 2008 06:14 schreef Sugar het volgende:
Loena, ik ben het helemaal met je eens over fouten durven maken en sorry zeggen.Doe ik ook regelmatig.
Ik bedoelde dat de toon van de voorbeelden wat ernstiger is dan die in dat andere topic, dat is een verschil. Waarschijnlijk door de luchtigere insteek.
En ik vind (net als jullie allemaal denk ik) dat je wel mag streven naar zo min mogelijk onorthodox optreden, vandaar dat ik van sommige dingen toch liever niet zou willen dat ouders ze doen bij hun kroost. Het luchtigere topic valt me daarom lekkerder.
quote:Op zondag 6 januari 2008 10:25 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Ik sta er ook alleen voor maar een tik hbe ik nog niet uit gedeeld. En dat is eigenlijk ook niet iets wat ik ooit hoop te gaan doen. Mijn pa kon dat vroeger ook altijd zo goed en dat vond ik zo erg.
Nee, je kind leren zich te laten slaan, da's lekker.quote:Op zondag 6 januari 2008 06:31 schreef Sugar het volgende:
Ik het meeste ook niet, hoor. Maar wel dingen als "zeggen dat ze terug moeten slaan". Dat is voor mij (zeg ik nu) toch echt een no go.
Dat hoeft toch ook niet. En als het kind zelf een keer terugmept, zal ik er heus begrip voor hebben. Maar het actief aanleren, staat mij gewoon tegen.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:05 schreef shmoopy het volgende:
Nee, je kind leren zich te laten slaan, da's lekker.
quote:Op zondag 6 januari 2008 11:13 schreef SHE het volgende:
Tering, jullie zijn echt poesjes van ouders
Mijn ouders waren pas echt onorthodox.
- Stiekem snoepen terwijl dat al eens was verboden
* Ik of broertje werden op keukenstoel gezet en moesten veel, heel veel snoep blijven eten. Alleen maar snoep. Ik heb er uiteindelijk van moeten kotsen
- Niet willen eten
* tafeltje werd gedekt in de tuin. In de winter zat je daar dus met wantjes, muts en sjaal..
mijn moeder stak dan wel een kaarsje aan ; vond ze gezellig denk ik
- ruzie maken onderling of slaan
* je werd tegenover elkaar gezet en mocht dan elk 1 keer een keiharde knal uitdelen. Daarna moest het dan over zijn. ( werkte gek genoeg wel )
- te laat thuiskomen zonder goede reden
* deuren werden op slot gedraaid; behalve die van de garage/werkplaats waar je lekker samen met de hond op de bank kon slapen![]()
- rommel maken in je kamer en niet op verzoek opruimen
* geen toegang meer tot slaapkamer
Ik moet hierbij melden dat mijn moeder een militaire opvoeding heeft genoten en mijn vader alleen met zijn mams opgroeide die hem nooit iets verbood, of uberhaupt heeft opgevoed.
Heb het ze inmiddels wel vergeven
Ik denk dat dat soort dingen ook wel gebeurenquote:Op zondag 6 januari 2008 11:13 schreef SHE het volgende:
Nee, je gaat je kind natuurlijk niet leren andere kinderen zomaar te meppen, dat zou nogal Tokkie zijn natuurlijk.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:11 schreef Sugar het volgende:
[..]
Dat hoeft toch ook niet. En als het kind zelf een keer terugmept, zal ik er heus begrip voor hebben. Maar het actief aanleren, staat mij gewoon tegen.
quote:Op zondag 6 januari 2008 11:29 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ik heb 'r redelijk sprakeloos achtergelaten en thuis mijn zoon verteld dat ik erg trots op hem was.
Hij mocht aan tafel uitgebreid vertellen hoe hard ie 'm precies geslagen had en waar, en vooral het stukje dat het ettertje moest huilen wilde ik best een paar keer aanhoren.![]()
Btw, het hielp, nooit meer last van gehad.
dan maar even het achtergrond verhaaltje, miesje hebben we van jongs af aan geleerd om niet te slaan maar te praten, resultaat miesje zegt als ze iets niet wil. meeste peuters zijn dat niet gewent en gaan gewoon door, en word mijn kind dus gestraft= geslagen, omdat ze verteld dat ze moeten stoppen? dus idd, leer ik miesje dat als kindjes niet stoppen nadat ze het vraagt gewoon terug moet slaan. Ze hoeft niet alles over haar kant te laten gaan, omdat andere ouders kennelijk hun kind niet kunnen leren dat slaan niet mag?quote:Op zondag 6 januari 2008 11:11 schreef Sugar het volgende:
[..]
Dat hoeft toch ook niet. En als het kind zelf een keer terugmept, zal ik er heus begrip voor hebben. Maar het actief aanleren, staat mij gewoon tegen.
Dit heb ik één keer meegemaakt met mijn broer.quote:Op zondag 6 januari 2008 11:13 schreef SHE het volgende:
- ruzie maken onderling of slaan
* je werd tegenover elkaar gezet en mocht dan elk 1 keer een keiharde knal uitdelen. Daarna moest het dan over zijn. ( werkte gek genoeg wel )
Wij hadden 1 gouden regel thuis.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:00 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Gelijk heb je. Vervelend trouwens hoe gemeen kindjes tegen elkaar kunnen zijn.
Nog storender daaraan vind ik die ouders die er niets van zeggen
Herkenbaarquote:Op zondag 6 januari 2008 11:13 schreef SHE het volgende:
Heb ik ook wel eens moeten doen inderdaad. Gek genoeg smaakt snoep dan ineens helemaal niet lekker...quote:- Stiekem snoepen terwijl dat al eens was verboden
* Ik of broertje werden op keukenstoel gezet en moesten veel, heel veel snoep blijven eten. Alleen maar snoep. Ik heb er uiteindelijk van moeten kotsen
Ze hebben mij regelmatig gedwongen gevoerd, ik at heeeeel slecht als kind (als in wel veel verschillende dingen maar heel weinig). Na een paar dagen niks eten (en dan bedoel ik ook echt helemaal niks, nog geen biscuitje) werden mijn ouders wel eens wanhopig wat er heel enkele keer op uit liep dat mijn vader mijn mond openhield en me 'hielp' kauwen terwijl mijn moeder het eten in mijn mond stak.quote:- Niet willen eten
* tafeltje werd gedekt in de tuin. In de winter zat je daar dus met wantjes, muts en sjaal..
mijn moeder stak dan wel een kaarsje aan ; vond ze gezellig denk ik
quote:- ruzie maken onderling of slaan
Ik ben wel eens thuisgekomen om al mijn bezittingen in vuilniszakken in de tuin te vinden en een hangslot op mijn deur. Moest eerst die rotzooi uitzoeken voor ik weer toegang tot mijn kamer kreeg.quote:- te laat thuiskomen zonder goede reden
* deuren werden op slot gedraaid; behalve die van de garage/werkplaats waar je lekker samen met de hond op de bank kon slapen![]()
- rommel maken in je kamer en niet op verzoek opruimen
* geen toegang meer tot slaapkamer
quote:Op zondag 6 januari 2008 17:27 schreef Maneki.Neko het volgende:
Mijn oudste heeft er een hele tijd de gewoonte van gemaakt om tijdens het eten met zijn hand onder zijn hoofd te zitten, alsof hij elk moment in slaap kon vallen, of zich helemaal doodverveelde.
Ik heb hem wel 100 keer gewaarschuwd daarmee op te houden omdat het gewoon een rotgezicht was, maar hij bleef het doen.
Tot ik een keer zijn armpje aan de tafel vastplakte met een stuk leukoplast. Hij heeft het nooit meer gedaan
Hoi, het is mij, van dat gezellige topicquote:Op zondag 6 januari 2008 11:05 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Nee, je kind leren zich te laten slaan, da's lekker.
Mijn onorthodoxe antwoord is: "Je laat je niet slaan, als je er met praten echt niet uitkomt en iemand geeft je een mep: keihard terugrammen.
Och, dat kwam hier ook wel voor. Ik zei dan: Als er hier geslagen moet worden, doe IK dat wel.quote:Op zondag 6 januari 2008 18:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik heb er net eentje een tik gegeven onderwijl roepend: "Niet meer slaan!"
Ik denk niet dat dit bij mij geholpen had. Niet eten was bij mij een combinatie van geen hongergevoel en waarschijnlijk ook gewoon ordinair dwarsliggen. Mijn ouders hebben zich daar echt heel erg zorgen om gemaakt vroeger maar de dames en heren doktoren konden niks vinden en vonden dat ze maar geduld moesten hebben omdat ik vanzelf wel honger zou krijgen en zou gaan eten maar na een dag of vier werd ze dat soms toch wat te gortig... (en terecht natuurlijk)quote:Op zondag 6 januari 2008 18:51 schreef Gia het volgende:
Ook maar even een ouwe duit in het zakje doen dan.
Onze jongste probeerde, met een jaar of 2 uit, hoever hij kon gaan met NIET eten.
Toen hebben we als regel ingevoerd dat ze met hun bestek op hun bord (tin en plastic) mochten slaan als het leeg was. De oudste at wel goed en begon lekker op zijn tinnen bord te meppen. En dat wilde jongste ook wel.
Nooit meer problemen mee gehad en het zijn prima eters.
Overigens mogen ze hier ook van kleins af hun eigen eten opscheppen. Wat ze opscheppen moeten ze opeten. Nu zijn het tieners, ook wel vuilnisvaten genoemd, en scheppen ze vaak twee keer op.
Waar ik nu op moeten letten zijn opmerkingen over 'verliefdheden'. Voor je het weet zitten ze met een rode kop.
Vind dit een leuk topic, heel herkenbaar.
En niemand is perfect, soms werken onorthodoxe methoden nu eenmaal beter dan 'volgens het boekje'.
Verrek, hier heb ik overheen gelezen, maar dit doe ik precies hetzelfde!quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:19 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zeg wel eens "Als je dat en dat doet, slaat papa je he le maal in elkaar".(Ik zeg het op een 'grappige toon')
Van de week in de praxis zit Saskia in zo'n winkelwagentje als we langs een man rijden die schroeven staat uit te zoeken. Type bouwvakker met een ochtendhumeur...
"Papa, als die meneer jou uitlacht sla jij hem he le maal in elkaar he!"
"... euh... voorlopig even geen jetix voor jou"
quote:Op zondag 6 januari 2008 18:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik heb er net eentje een tik gegeven onderwijl roepend: "Niet meer slaan!"
Een kind een schop onder de hol geven omdat ze huilen vanwege een ruzie. En je noemt hem desondanks toch nog een "progressieve hippie"?quote:Op zondag 6 januari 2008 16:24 schreef SHE het volgende:
[..]
Als de jongens huilend thuis kwamen omdat ze geslagen waren, dan kregen ze van mijn vader een jasje en een schop onder de hol. Ze mochten weer thuis komen als ze het 'recht gezet 'hadden.
Mijn moeder sloeg altijd 'dadelijk'.quote:Op zondag 6 januari 2008 23:03 schreef texelonia het volgende:
Dat gillen dat ze niet moeten gillen, en slaan dat ze niet mogen slaan, is net zoiets als dat mijn vader vroeger als ie boos op me was en me een paar meppen had geven waarop ik in janken uitbarste, nog een paar meppen er achteraan gaf, omdat ik niet moest huilen. Sla me godverdomme dan niet, LUL!
Van mezelf kan ik zo gauw geen voorbeeld bedenken (maar die zijn er vast genoeg).
Hier heb ik echt om gelachen ... dat zeg ik dus ook vaak zat tegen mijn dochtertje(nu 4 jaar ) of ik zeg haar mag ik je twee klappen verkopen ? Dan vraagt zij waarom waarop ik dan zeg : dan geef jij mij 2 euro uit je spaarpotquote:Op zondag 6 januari 2008 20:52 schreef MUUS het volgende:
[..]
Verrek, hier heb ik overheen gelezen, maar dit doe ik precies hetzelfde!.
Nu ben ik één al sarcasme en Isabel herkent dat van een kilometer afstand en kan er dus hard dom lachen.
Maar als je een keer vergeet dat vriendinnetjes niet zo goed zijn in sarcasme herkennen is dat best lullig.
Vriendinnetje op bezoek, ik ga drinken boven brengen en terwijl ik de kamer weer uitloop zeg ik tegen Bel: "Zal ik jou eens he-le-maal in elkaar slaan?"
Dat vriendinnetje zo van:.
.
.
.
.
Dan krijg ik vanzelf wel mijn straf als Isabel daarna op fluistertoon tegen haar vriendinnetje zegt: "Nee joh, da's een geintje... mijn moeder is niet helemaal normaal, dat weet je toch." En dat ze dan daarna nog even met haar ogen naar de hemel draait terwijl ze zuchtend met haar hoofd schudt. (. )
quote:Op maandag 7 januari 2008 09:20 schreef texelonia het volgende:
Bij mijn ouders werkten onorthodoxe opvoedingsstijlen ook niet altijd trouwens.
Op vakantie in Frankrijk een keer was ik zo vervelend aan het doen achterin de auto. Ze hadden me al een paar keer gewaarschuwd maar ik bleef maar doorgaanEn toen was de maat vol dus mijn moeder zette de auto langs de kant van de weg en zette mij zo uit de auto
Vervolgens ging ze een klein stukje rijden om me echt bang te maken, en toen mocht ik weer instappen. Maar ik was zo boos, ik wilde niet meer in de auto
owjah ik was 2,5 ofzow
wat erg!quote:Op maandag 7 januari 2008 09:50 schreef Fuente het volgende:
[..]
![]()
Niet helemaal ontopic, maar wij zijn zo mijn zusje een keer vergeten. We waren met z'n 3-en vroeger, en m'n vader. We waren op weg naar Frankrijk, m'n zusje en ik moesten plassen. M'n broertje lag te slapen achterin. Dus toen ik klaar was, klom ik weer voorin, m'n vader dacht dat mijn zusje al achterin zat en rijdt zo weg, om er na 5 km achter te komen dat heel m'n zusje niet mee was
Hell yeah. Er is weinig wat mijn vader ons wilde verbieden. Eigenlijk mocht echt alles, als je maar niet stom deed, erom jankte of er spijt van had.quote:Op zondag 6 januari 2008 23:26 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Een kind een schop onder de hol geven omdat ze huilen vanwege een ruzie. En je noemt hem desondanks toch nog een "progressieve hippie"?
quote:Op zondag 6 januari 2008 23:29 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb wel eens de neiging mijn moeders opvoedkundige tik met de bijbehorende frase "Dan weet je waarom je jankt" toe te passen af en toe. Ondanks dat ik me vreselijk geërgerd heb aan die uitspraak.
quote:Op zondag 6 januari 2008 10:57 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Weet je dat het veel makkelijker is om een beetje mooi weer te spelen en te doen alsof je alles perfect doet. Vind ik trouwens soms zo ergelijk aan [OUD] al die regeltjes die nagevolgd moeten worden en elkaar er op wijzen dat er 1 f*cking regeltje niet opgevolgd wordt. Dan denk ik: mensen leef, voel en vertrouw op je intuïtie!!!
Ben wel nieuwsgierig waarom je bij bepaalde voorbeelden je wenkbrauwen optrekt... Er staat toch ook duidelijk aangegeven in de OP dat het hier niet om structurele handelingen gaatquote:Op maandag 7 januari 2008 11:05 schreef Moonah het volgende:
Eerlijk gezegd trek ik bij bepaalde voorbeelden in dit topic best wel eens mijn wenkbrauwen op.
Gelukkig gebeuren de meeste dingen incidenteel. Maar als bv. laten schrikken of bang maken structureel zouden zijn vind ik dat echt kwalijk.
Tja, je hebt intuïtie en eigen ideeën en je hebt pedagogisch verantwoorde opvoedmethoden.quote:Op maandag 7 januari 2008 12:27 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ben wel nieuwsgierig waarom je bij bepaalde voorbeelden je wenkbrauwen optrekt... Er staat toch ook duidelijk aangegeven in de OP dat het hier niet om structurele handelingen gaatEen keer goed laten schrikken heeft vaak een veel beter effect dat duizend keer vragen om iets niet te doen. Dat is mijn persoonlijke ervaring dan he
Ik was er al achter dat onze manier van opvoeden niet direct pedagogisch verantwoord isquote:Op maandag 7 januari 2008 12:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, je hebt intuïtie en eigen ideeën en je hebt pedagogisch verantwoorde opvoedmethoden.
Doe mij maar lekker onorthodox. Ouders weten zelf het beste wat voor hun kind wel werkt en wat niet. De methodes uit de zogenaamde opvoedkundige boekjes kunnen een leidraad zijn, maar moeten niet als heilig gezien worden, omdat het zo niet voor elk kind werkt.
En een voorbeeld van je kind uit de auto zetten met 2,5 jaar. Tja, als je dan een blokje om gaat rijden en je komt terug en je kind is weg, dan heb je een ernstige fout gemaakt. Maar rijd je even een klein stukje door, onderwijl je kind goed in de gaten houdend, dan kan het werken.
Heb ik overigens zelf nooit hoeven doen, die van ons slapen altijd onderweg op vakantie. Dan zijn we er sneller!!
Ik heb zelf (nog) geen kind, maar lezend hier in het forum en bijvoorbeeld dit topic krijg ik wel al bij voorbaat wat meer zelfvertrouwen, in de zin van: hoe perfect anderen misschien ook lijken, iedereen doet wel eens iets niet goed/onorthodox/niet pedagogisch verantwoord.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:04 schreef Moonah het volgende:
Hm, ja, daar zit wel wat in, wat je zegt.
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
Misschien moeten we eerst eens definieren wat onorthodox en pedagogisch verantwoord eigenlijk is.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:19 schreef Moonah het volgende:
Wie verwacht dat je allerlei boeken doorspit?
En as I said, pedagogisch verantwoord kan óók op gevoel.
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed. Voor ons gezin werkt het heel goed! Ik laat mijn kinderen bijvoorbeeld regelmatig in hun eigen sop klaarkoken, maar van verwaarlozing is absoluut geen sprake. Ook haal ik regelmatig grapjes met ze uit en ja, ik laat ze ook schrikken (schandequote:Op maandag 7 januari 2008 19:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
...niet goed/onorthodox/niet pedagogisch verantwoord. ...
Ik snap ook wel wat jij bedoeld hoor!quote:Op maandag 7 januari 2008 19:04 schreef Moonah het volgende:
Hm, ja, daar zit wel wat in, wat je zegt.
Iedereen heeft natuurlijk het beste voor met zijn/haar kind. En de luchtige toon in dit topic is mss juist wel fijn, dat je ziet "oh, ik ben niet de enige."
Maar soms wordt er ook gedaan alsof onorthodox zoveel beter zou zijn, zo veel meer afgestemd op het kind en zo meer uit het gevoel zou komen dan pedagogisch verantwoord. En dat staat me tegen.
Ik bedoelde het ook niet zo, eigenlijk.quote:Op maandag 7 januari 2008 19:30 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed.
Dat is het ook, dat lijkt me logisch. Je kunt het misschien definiëren als hetgeen niet 'hoort', maar dan loop je tegen hetzelfde aan. Ík krijg juist weer het gevoel dat sommigen dit totaal afkeuren omdat zij wellicht vinden dat ze het o zoveel beter doen en dat dit soort dingen nóóit bij hen gebeuren. (right...quote:Op maandag 7 januari 2008 19:24 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Misschien moeten we eerst eens definieren wat onorthodox en pedagogisch verantwoord eigenlijk is.
Krijg sterk het gevoel dat het voor iedereen wat anders betekent.
wat een fijne post ditquote:Op maandag 7 januari 2008 19:30 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dit geeft het voor mij al aan. Voor mij is onorthodox niet perse gelijk aan niet goed. Voor ons gezin werkt het heel goed! Ik laat mijn kinderen bijvoorbeeld regelmatig in hun eigen sop klaarkoken, maar van verwaarlozing is absoluut geen sprake. Ook haal ik regelmatig grapjes met ze uit en ja, ik laat ze ook schrikken (schande)
En als ze heel vervelend zijn, en waarschuwen, de stouthoek en praten hebben niet geholpen, dan gaan ze maar een paar minuutjes de kou in. En nog wel een paar dingetjes die hier als onorthodox worden aangemerkt, maar bij ons prima werken, omdat we altijd blijven lachen om elkaars streken en er veel, heel veel geknuffeld wordt. En ja, soms ga ik ook te ver. En dan is het tijd voor een welgemeend sorry aan mijn kinderen of ik word zelf de hoek in gestuurd, want dat komt ook voor.
Het is niet persé dat ik jou bedoel, maar ik loop alweer een tijdje mee op [OUD], dus ik weet hoe het kán werkenquote:Op maandag 7 januari 2008 20:18 schreef Moonah het volgende:
Ja, daar zit ook weer wat in Kim.
Het gaat mij niet om een opgeheven vingertje, ook niet dat ik het zo veel beter zou doen (ik begin nog maar net, en ik heb al lang gemerkt dat het heel anders is om kinderen van een ander in de klas te hebben dan er zelf eentje op te voeden...). Ik kreeg alleen een rottig gevoel bij sommige verhalen.
That's it.
En waarom zou je als opvoeder niet kwaad mogen worden of je geduld mogen verliezen. Is dat geen onderdeel van het leven en leert een kind daardoor ook niet dat mensen wel eens onredelijk of onevenredig kunnen reageren?quote:Op maandag 7 januari 2008 19:15 schreef m@x het volgende:
Ik vind pedagogisch verantwoord geen vieze term maar ik word zo moe van het feit dat van je wordt verwacht dat je allerlei methodes volgt en boeken doorneemt voordat je in staat wordt geacht je kind verantwoord op te voeden. Ik denk ook dat dat is wat Loena bedoeld. Wat is er mis met vertrouwen op je intuitie en gevoel?
Datquote:Op maandag 7 januari 2008 21:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En waarom zou je als opvoeder niet kwaad mogen worden of je geduld mogen verliezen. Is dat geen onderdeel van het leven en leert een kind daardoor ook niet dat mensen wel eens onredelijk of onevenredig kunnen reageren?
Ja ik denk ook echt dat Five dat bedoelde....quote:Op maandag 7 januari 2008 21:28 schreef vamperotica het volgende:
Maar het ging hier toch om opvoedstijlen... Daar is toch niets incidenteels aan?
Dat is dan toch contstant terug schreeuwen als je kind schreeuwt... Of terugmeppen of of of
Niet dan?quote:Op maandag 7 januari 2008 21:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja ik denk ook echt dat Five dat bedoelde....
"quote:
K was nog niet verder gekomen dan de topictitelquote:Op maandag 7 januari 2008 22:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
""
Je hebt niet echt veel van m'n posts begrepen, he? Sterker: de OP is toch redelijk duidelijk, dacht ik. Of dacht je dat ik de complete [OUD]-kliek verdacht van stelselmatig hun kinderen mishandelen, geestelijk, danwel lichamelijk met daarbij de uitdrukkelijke bedoeling om je kinderen tot op het bot te krenken....
Ik denk dat we dan na 30 posts het topic hadden kunnen sluiten, vanwege de aandacht van de politie
.
Mja.....quote:Op maandag 7 januari 2008 22:37 schreef vamperotica het volgende:
[..]
K was nog niet verder gekomen dan de topictitel
Ik snap wel wat je bedoelt, hoor, want soms kan iets onorthodox ook gruwelijk fout gaan.quote:Op maandag 7 januari 2008 21:14 schreef Moonah het volgende:
Kwaad worden, geduld verliezen, niets mis mee.
Maar je hebt kwaad worden en kwaad worden....
Bij mij in de klas vroegah heeft de juf wel eens plakband op de mond van een kletskop geplakt..quote:Op maandag 7 januari 2008 22:59 schreef k_i_m het volgende:
Ik ben op de kleuterschool wel eens gebeten door de juf, omdat ik mijn tanden in andere kinderen zette. Het was in één keer klaar, ik heb het nooit meer gedaan.
En dát is dus niet zo!quote:Nou, moet je tegenwoordig mee aankomen. Daar willen ze kinderen niet eens meer straffen "omdat school wel leuk moet blijven".
Foei! Moeders moet volgens het boekje al-tijd opletten waar de kinderen zijn en wat ze doen.quote:Op maandag 7 januari 2008 22:54 schreef Moonah het volgende:
Hoezo geen grenzen, geen weerstand, geen eigen mening?
Uitbundig snoepen, ach, zal ook vast wel eens gebeuren, en gevaarlijk spelen, mwah, moeders ziet ook niet alles....
quote:En Gia, ik bedoel toch niet zo zeer wat jij omschrijft.
Ik had meer het geestelijk welzijn van een kind in gedachten.
Als een ouder vaak grillig en onverwacht (of onorthodox) uit de hoek kan komen, lijkt me dat niet echt een stabiele basis voor een kind vormen. Kinderen zijn gebaat bij een voorspelbare veilige thuishaven. Dat hoeft heus niet braaf en saai te zijn, maar wel betrouwbaar. Ik denk ook dat ik daarom zo'n rotgevoel kreeg bij posts over bang maken en laten schrikken.
Ik haal aan wat fysiek, onbedoeld, fout kan gaan. Tuurlijk kan er ook psychisch iets fout gaan, hoewel dat gelukkig niet zo gauw gebeurt. Dan is er wel meer aan de hand dan een keer laten schrikken of bang maken. En soms komt zoiets er ook pas later uit.quote:Op maandag 7 januari 2008 22:54 schreef Moonah het volgende:
En Gia, ik bedoel toch niet zo zeer wat jij omschrijft.
Ik had meer het geestelijk welzijn van een kind in gedachten.
Als een ouder vaak grillig en onverwacht (of onorthodox) uit de hoek kan komen, lijkt me dat niet echt een stabiele basis voor een kind vormen. Kinderen zijn gebaat bij een voorspelbare veilige thuishaven. Dat hoeft heus niet braaf en saai te zijn, maar wel betrouwbaar. Ik denk ook dat ik daarom zo'n rotgevoel kreeg bij posts over bang maken en laten schrikken.
Ik parkeer het kind naast het koelvak, lekker koud, lekker ijzig, met de mededeling dat ik haar wel kom oppikken als ik alle boodschappen bij elkaar geraapt hebquote:Op maandag 7 januari 2008 23:04 schreef Gia het volgende:
Voorbeeld: Kind gilt alles bij elkaar in supermarkt omdat het een ijsje wil.
Ik negeer het gedrag, reken af, neem kind onder de arm en ga naar huis. Ongeacht hoe andere mensen daarop reageren.
Sommige mensen geven het kind zijn zin, om het rustig te krijgen. Dat werkt, maar het kind onthoudt dat!
Ken ook van die mensen die dan op hun knieën gaan zitten smeken of kindlief asjeblieft stil wil zijn, *zweet, hijg, puf*, en dan maar beloven dat ze thuis iets leuks mogen doen of iets lekkers krijgen.
Tja.
Dan heb ik meer begrip voor de moeder die gewoon teruggilt. Echt wel.
Dat vertelde iemand me, dat ze dat letterlijk op de ouderavond gezegd hadden. Ik mag alleen maar hópen dat het er niet overal zo aan toe gaatquote:Op maandag 7 januari 2008 23:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Bij mij in de klas vroegah heeft de juf wel eens plakband op de mond van een kletskop geplakt..
[..]
En dát is dus niet zo!
Oh, zo waar!!quote:Op maandag 7 januari 2008 23:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Moonah: de wereld ís niet veilig en betrouwbaar. Persé. Ik zeg niet dat dit de allerbeste manier is, maar je kind verschrompelt echt niet in een klein hoopje wantrouwen als je een keertje uit de bocht vliegt, hoor. Wacht maar totdat iemand anders je kind laat schrikken: "Mama, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt....dat was echt heel eng, allemaal...". (wederom: overdrijving, maar het gaat om het voorbeeld)
Bij ons vroeger in de klas twee kletskousen met de vlechtjes aan elkaar gebonden.quote:Op maandag 7 januari 2008 23:06 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Dat vertelde iemand me, dat ze dat letterlijk op de ouderavond gezegd hadden. Ik mag alleen maar hópen dat het er niet overal zo aan toe gaat.
Klopt wel dat het voor onderwijspersoneel lastiger is om kinderen te straffen, omdat de ouder de leerkracht niet meer zo hoog heeft zitten. Vaak gaan ouders verhaal halen, als hun prinsje of prinsesje straf heeft gekregen. Vroeger keken mensen nog tegen een onderwijzer op. Dat is niet meer zo.quote:Op maandag 7 januari 2008 22:59 schreef k_i_m het volgende:
Ik ben op de kleuterschool wel eens gebeten door de juf, omdat ik mijn tanden in andere kinderen zette. Het was in één keer klaar, ik heb het nooit meer gedaan.
Nou, moet je tegenwoordig mee aankomen. Daar willen ze kinderen niet eens meer straffen "omdat school wel leuk moet blijven".
quote:Op maandag 7 januari 2008 23:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Foei! Moeders moet volgens het boekje al-tijd opletten waar de kinderen zijn en wat ze doen.
Ik snap je overdrijving. Maar bovenstaande lijkt me niet de tegenhanger van onorthodox. Jij omschrijft betutteling. Zo ook Gia in haar verdere posts.quote:Met die grenzen, weerstand en mening: alles is al voorgekookt, allemaal in belang van het welzijn van het 'kindje'. Nooit eens loslaten, want die grote boze buitenwereld kan weleens heel erg gevaarlijk zijn.
Niet in je eentje buiten spelen (want: enge mannen), alle hoekjes afronden met stukken plastic (want 'het kindje' zou zich weleens kunnen bezeren), traphekjes door het volledige huis (want: idem), volledig inpakken als het koud is (inclusief shawl, wantjes en drieëntwintig lagen kleding) (want: eh-oh, ze zouden weleens een longontsteking kunnen oplopen (verkoudheden voorkom je er niet mee, dat is namelijk virusgerelateerd)), NOOIT terugmeppen!! (dat is namelijk fout, andere wang, jadajadajada), altijd goed luisteren naar wat ouderen zeggen (want zij weten alles toch beter)....
Enz...enz....
Ja, ik overdrijf graag
Juíst omdat de wereld niet veilig en betrouwbaar is, is het imo belangrijk om het kind te laten ervaren dat de ouders dat wél zijn. Ouders/thuis is de basis. daar moet je van op aan kunnen. Met de rest komt het kind toch wel in aanraking. En ook als betrouwbare ouder kun je je kind weerbaar maken.quote:
Moonah: de wereld ís niet veilig en betrouwbaar. Persé. Ik zeg niet dat dit de allerbeste manier is, maar je kind verschrompelt echt niet in een klein hoopje wantrouwen als je een keertje uit de bocht vliegt, hoor. Wacht maar totdat iemand anders je kind laat schrikken: "Mama, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt....dat was echt heel eng, allemaal...". (wederom: overdrijving, maar het gaat om het voorbeeld)
Maar al die voorbeelden die jij noemt, zijn ook niet pedagogisch verantwoord volgens mij. Dat is weer het andere uiterste, het tegenovergestelde van onorthodox.quote:Op maandag 7 januari 2008 23:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, zo waar!!
Kinderen die geen pokémon mogen kijken, vanwege het geweld!![]()
Een superbeschermde opvoeding.
Altijd maar koken wat kindlief het liefst lust. Je in bochten wringen om het leven van de kinderen zoveel mogelijk zonder trauma's te laten verlopen.
Zo'n kind is nooit klaar om op kamers te gaan wonen, tenzij natuurlijk bij een vertrouwde hospita of zo, die een oogje in het zeil houdt.
En dan gebeurt er eens iets rampzaligs, zoals een verkering die uit gaat, en dat kunnen ze niet verwerken. Hoe kan dat nou?
Uhuh, heb je gelijk in. Toch wordt er door zulke menen nogal zuinig gekeken als er bij ons wel pokémon op staat. (Niet nu meer, natuurlijk, maar toen ze nog jonger waren.) Nee, dat is afreus, slecht voor het tere kinderzieltje, ze zouden weleens beschadigd kunnen raken door zoveel geweld!quote:Op maandag 7 januari 2008 23:35 schreef texelonia het volgende:
[..]
Maar al die voorbeelden die jij noemt, zijn ook niet pedagogisch verantwoord volgens mij. Dat is weer het andere uiterste, het tegenovergestelde van onorthodox.
Daar ben ik echt helemaal andersom in.quote:Op maandag 7 januari 2008 23:57 schreef livelink het volgende:
Ik maak redelijk veel slippertjes in de opvoeding. En heb daar later ook vaak spijt van.
En dan bedoel ik met name het onbeheerst uitvallen of schreeuwen naar de kinderen. En het werkt ook niet echt, daar ben ik van overtuigd.
Waar ik echt structureel onorthodox in ben in andermans ogen is mijn speelgoedbeleid. Ik vind al het speelgoed prima en al het speelgoed is bij ons ook voorhanden. Ze mogen van mij ook verschrikkelijke rommel maken en ik ruim het zelf voor ze op. Zo leef ik zelf ook, ook als kind wilde ik al mijn spulletjes en speelgoed om me heen verzamelen en had ik een hekel aan opruimen. Als het op spelen aankomt vind ik alles best. En ik zou dus ook nooit kunnen dreigen met het weggooien van speelgoed. Ik zou het toch nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.
Tja zo kiest ieder wat het beste bij hem/haar en de kinderen past. Jij vindt jouw manier de beste, zij die van hun.quote:Op maandag 7 januari 2008 23:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Uhuh, heb je gelijk in. Toch wordt er door zulke menen nogal zuinig gekeken als er bij ons wel pokémon op staat. (Niet nu meer, natuurlijk, maar toen ze nog jonger waren.) Nee, dat is afreus, slecht voor het tere kinderzieltje, ze zouden weleens beschadigd kunnen raken door zoveel geweld!
Ja, dikke vette pech. Onze jongens spaarden pokémon en digimonkaarten. Speelden ermee, ruilden ze en hebben daar heel veel van geleerd.
Ook met eten. Ik ben er één van "niet willen eten? Dan eet je maar niet. Eet je morgen wel weer."
Zelf opscheppen wat ze willen eten. Gewoon alles aanbieden. Geen kindermenuutjes in een restaurant, maar gewoon een menu van de kaart, met twee bordjes. Heeft uitstekend gewerkt, ze lusten bijna alles.
Ik ken ook mensen die zeker 5 keer in de week pasta koken, omdat dat het enige is wat de kinderen graag lusten.
Ja, hallo!! Straks moeten ze bij de meid thuis gaan eten en lusten ze niks. Ook prettig dan!
Ik zeg niks van die betutteling, moeten ze zelf weten, maar dat afkeurende naar ons toe slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb zoiets van "als ze maar weten hoe ze zich behoren te gedragen, dan heb ik toch nog IETS goed gedaan." Dat ze thuis niet altijd even leuk en lief en gehoorzaam zijn kan ik mee leven. Ze moeten toch ergens hun ei kwijt.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:08 schreef livelink het volgende:
Maar wat ik dan wel grappig vind is dat mijn kinderen het prima accepteren dat ze op school en op de creche en bij andere kinderen wel gewoon moeten opruimen. Dat wordt altijd als argument gebruikt, dat ze dan elders ook niet op zouden ruimen, maar ze passen ze zich gewoon aan aan de normen en waarden van waar ze op dat moment zijn. Zo weten andere kindjes ook dat ze bij ons niet hoeven op te ruimen en ik vermoed echt niet dat ze daarna weigeren om thuis op te ruimen met als argument dat ze dat bij ons ook niet hoeven.
Wat dat betreft geloof ik echt wel in de flexibiliteit en het gezond verstand van kinderen. Zoals je ook kunt zien bij jouw jongste op de kokschool.
Ben het helemaal met Moonah eensquote:Op maandag 7 januari 2008 23:17 schreef Moonah het volgende:
Juíst omdat de wereld niet veilig en betrouwbaar is, is het imo belangrijk om het kind te laten ervaren dat de ouders dat wél zijn. Ouders/thuis is de basis. daar moet je van op aan kunnen. Met de rest komt het kind toch wel in aanraking. En ook als betrouwbare ouder kun je je kind weerbaar maken.
Daar zijn wij nu al mee bezig. Stoeien, plagen, niet te flauw als hij valt etc.
Hier moesten ze ook altijd één hapje proeven. Als ze het dan echt niet wilden, dan niet. Maar ook niet iets anders en geen toetje of boterham.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:16 schreef texelonia het volgende:
Als Noah al roept "dat lust ik niet" voordat ie weet wát we überhaupt eten, moet ie gewoon niet zeiken maar etenDat breng ik dan wel iets anders natuurlijk
Noah moet eigenlijk wel altijd wat proeven, als ie het dan niet lekker vindt, dan niet. Proberen we het een volgende keer weer.
Mijn ouders zijn een stuk makkelijker, en daar eet ie nu ook een stuk slechter. Dus ik merk wel dat het zo werkt hier, tot nu toe.
Mijn schoonmoeder heeft me weleens verteld dat ze mijn man echt uren op de pot liet zitten, totdat hij iets gedaan had.quote:Met zindelijk worden, Noah gaf al regelmatig aan dat ie moest plassen, of hij hield het uren op als we eens een ochtendje de luier weg deden. Voor mij een teken dat ie eraan toe was. Toch hebben we 2 dagen alléén maar ongelukjes gehad, niet omdat ie er niet aan toe was, maar gewoon omdat ie er geen zin had. Die 2 dagen heb ik wel enorm getwijfeld of het wel het juiste was hoor. Misschien was ie er toch niet aan toeEn heb me wel een beetje een ontaarde moeder gevoeld dat ik hem zo "dwong". Maar achteraf (altijd makkelijk he, achteraf lullen) ben ik blij dat we hebben door gezet. Als we hadden moeten wachten tot hij "eraan toe"was, of dat zelf vond, hadden we misschien wel kunnen wachten tot we een ons wogen.
Hier gingen ze dan braaf op hun kamer spelen. Sliepen toen nog samen.quote:Owjah nog eentje. Als Noah in onze ogen te vroeg wakker wordt, moet ie gewoon terug naar bed. Ook al is ie klaarwakker. En moet ie dan even een beetje huilen.
Klopt, ik ben die strijd nooit aangegaan en het is toch goed gekomen.quote:Oh en ik besef me heus wel dat wij misschien gewoon een 'makkelijk' kind hebben. Er zijn vast kinderen waarbij dit niet zou werken. Maar ik vind soms wel dat er te makkelijk gezegd wordt "Ja maar hij is er nog niet aan toe", en "ik wil er geen strijd van maken". Ik denk dat dat in sommige gevallen vooral ook makkelijk voor jezelf is, want dan hoef je zelf die strijd niet aan te gaan
Mochten ze wel zelf kiezen, natuurlijk. Toen ze nog heel klein waren kregen ze wel een kindermenu, maar vanaf een jaar of 6 niet meer. Vonden ze zelf ook niks aan.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:23 schreef beefcake het volgende:
In die flexibiliteit geloof ik zekerZo krijgt 'de onze' wel kindermenuutjes in restaurants, ik heb liever dat ie lekker zit te eten en ervan geniet dan dat hij diverse culinaire hoogstandjes te proeven krijgt.
True, en dat geldt eigenlijk voor alles, niet alleen voor zindelijk worden. Mijn zus en ik zijn op dezlefde manier opgevoed, en toch ging alles ook heel anders. Mijn zus was met 2,5 jaar zindelijk, ik veel later en heb nog jaaaaaren in bed geplast. Ik at altijd zoveel dat ik buikpijn kreeg, mijn zus at amper wat.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:29 schreef Gia het volgende:
Er is gewoon niet één manier voor zindelijk maken. Anders was het bij beide wel in één dag gelukt.
Ja alleen weet je nooit of het met een andere manier wel helemaal fout zou zijn gegaanquote:Klopt, ik ben die strijd nooit aangegaan en het is toch goed gekomen.
Ben het wat betreft zindelijk worden wel met je eens. Da's iets waar je gewoon echt mee door moet gaan. Dat wacht je niet af totdat ze het zelf doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:42 schreef texelonia het volgende:
Ja alleen weet je nooit of het met een andere manier wel helemaal fout zou zijn gegaanMisschien was het dan ook wel goed gekomen. En kinderen die op een andere manier zijn opgevoed is het ook goed mee gekomen. Zoals gezegd, er is niet één manier, wat bij het ene kind wel werkt, werkt voor het andere helemaal niet.
Ja dat zei ik inderdaadquote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:16 schreef texelonia het volgende:
Tot op zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens, maar ik heb wel duidelijk mijn grenzen. Als Noah al roept "dat lust ik niet" voordat ie weet wát we überhaupt eten, moet ie gewoon niet zeiken maar etenDat breng ik dan wel iets anders natuurlijk
Noah moet eigenlijk wel altijd wat proeven, als ie het dan niet lekker vindt, dan niet. Proberen we het een volgende keer weer.
Mijn ouders zijn een stuk makkelijker, en daar eet ie nu ook een stuk slechter. Dus ik merk wel dat het zo werkt hier, tot nu toe.
Dat heb ik (vind ik) totaal niet. Het gaat er mij niet om of ik wel of niet de strijd wil aangaan (want er zijn zat andere punten waar ik dat wel doe) maar of ik het dat waard vind. Maar dan zal wat eten betreft echt te maken hebben met mijn jeugd misschien. En ik weet dat Sara bij fasen slecht eet, een week later eet ze weer als een bouwvakker, dus ik hoef me er dan niet druk om te maken.quote:Oh en ik besef me heus wel dat wij misschien gewoon een 'makkelijk' kind hebben. Er zijn vast kinderen waarbij dit niet zou werken. Maar ik vind soms wel dat er te makkelijk gezegd wordt "Ja maar hij is er nog niet aan toe", en "ik wil er geen strijd van maken". Ik denk dat dat in sommige gevallen vooral ook makkelijk voor jezelf is, want dan hoef je zelf die strijd niet aan te gaan
Even offtopic: van je kind een minuutje in de kou zetten kan het geen longontsteking oplopen! Wel kan het een koutje vatten. Maar dat kunnen ze ook als ze met blote voeten over plavuizen lopen. Of ondanks aandringen, toch hun jas niet dicht doen. Maar goed, dit hoef ik tegen jou niet te zeggen geloof ik, want je voedt je kinderen al onorthodox opquote:Op maandag 7 januari 2008 22:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, hoor, want soms kan iets onorthodox ook gruwelijk fout gaan.
Zet je kind even buiten om af te koelen, loopt het een longontsteking op. Haal je de krant, omdat het kind heeft gezegd in het ziekenhuis dat mammie haar buiten had gezet, in de kou!! En dan valt half fok eroverheen, dat je ZO je kind niet op hoort te voeden.
Dat is echt pure pure onzin. Ik heb jaren lang pedagogiek gehad, en geen grenzen, geen weerstand en geen eigen mening zijn juist niet volgens het boekje. Uitbundig snoepen en gevaarlijk spelen wel. Rust, reinheid en regelmaat. Regels juist strikt naleven, consequent zijn in je handelen.quote:Op maandag 7 januari 2008 22:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je alles volgens 'het boekje' doet (want: wat is dat), dan krijg je ook maar kneusjes van kinderen
Geen grenzen Geen weerstand Nooit genoten van uitbundig snoepen Nooit genoten van gevaarlijk spelen Geen eigen mening
Naja... niet leuk
Dan lees ik vast andere boekjes en kom ik vast bij andere consternatiebureau'squote:Op dinsdag 8 januari 2008 09:53 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Dat is echt pure pure onzin. Ik heb jaren lang pedagogiek gehad, en geen grenzen, geen weerstand en geen eigen mening zijn juist niet volgens het boekje. Uitbundig snoepen en gevaarlijk spelen wel. Rust, reinheid en regelmaat. Regels juist strikt naleven, consequent zijn in je handelen.
Dat is/was hier ook het geval. De jongste wilde geen enkele hap nemen, maar had ze er eenmaal een gehad, dan ging er nog heel wat spontaan achteraan. En bij die eerste hap werd ze dan stevig in de nek gepakt, zodat ze haar hoofd niet kon wegdraaien en werd de lepel of vork min of meer tussen haar lippen gewurmd. Tegenwoordig is daarmee dreigen gelukkig voldoende, hoewel dat lang niet altijd meer nodig is.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 09:05 schreef Noli. het volgende:
Jongste hier moet je dus dwingen om de eerste hap te eten. Liefst eet ze 's avonds gewoon niet.
Wij vinden ook dat ze iig één hap moet proeven. Opa en oma moesten er eerst ook aan wennen maar..
Hier is het vechten om die eerste hap naar binnen te krijgen maar daarna eet ze vaak gewoon zelf haar hele bord leeg..
Dit klinkt zo ontzettend bekend... Maar goed, we zijn dan wel weer consequentquote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:23 schreef beefcake het volgende:
In die flexibiliteit geloof ik zekerZo krijgt 'de onze' wel kindermenuutjes in restaurants, ik heb liever dat ie lekker zit te eten en ervan geniet dan dat hij diverse culinaire hoogstandjes te proeven krijgt. Thuis eet ie wat de pot schaft, als we uit zijn moet het voor de kinderen ook feest zijn. Ik wilde vroeger ook in ieder restaurant een kindermenu, ik keek niet eens op de kaart. En er is zeer weinig dat ik niet lust
Wel 'fijn' om te lezen dat andere ouders ook wel eens teveel schreeuwenIk ben erg ongeduldig en Dylan kan zooooo dralen en treuzelen en miepen soms. Ik begin echt altijd gewoon, maar daarna streng en daarna sta ik toch weer boos te zijn
Maar ik denk niet dat het hem een trauma oplevert, hij lijkt er gewoon immuun voor te zijn
Gadverdamme, zeg.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:15 schreef Grijs het volgende:
En bij die eerste hap werd ze dan stevig in de nek gepakt, zodat ze haar hoofd niet kon wegdraaien en werd de lepel of vork min of meer tussen haar lippen gewurmd.
Dat soort dingen hielp hier niet. Ze wilde niets eten, behalve toetje. En dat liet ze ook rustig staan, als ze daarvoor eerst iets anders moest eten. En als de normale dingen dingen niet helpen, dan ga je over op de onorthodoxe methodes.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:44 schreef hestria het volgende:
hier werkt tegenwoordig heel goed, om haar maar de helft van het vlees te geven, de rest krijgt ze als ze haar groente opheeft. niet gek dat ze dan ineens wel worteltjes lust. Als ik het in haar mondje dwing dan krijg ik het toch alleen maar in me gezicht ofzo gespugt.
Och, ganzenlever wordt ook op die manier 'gemest'.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:23 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Gadverdamme, zeg.
Dat flik je toch niet?
En bij ganzen is het dierenmishandelingquote:Op dinsdag 8 januari 2008 10:59 schreef Moonah het volgende:
[..]
Och, ganzenlever wordt ook op die manier 'gemest'.
Dwangvoederen.
Ik bedoel het ook niet aanvallend of zo. En natuurlijk kan dat ook gebeuren als ze met de blote voeten op de plavuizen lopen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 09:18 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Even offtopic: van je kind een minuutje in de kou zetten kan het geen longontsteking oplopen! Wel kan het een koutje vatten. Maar dat kunnen ze ook als ze met blote voeten over plavuizen lopen. Of ondanks aandringen, toch hun jas niet dicht doen. Maar goed, dit hoef ik tegen jou niet te zeggen geloof ik, want je voedt je kinderen al onorthodox op
Op zich niks tegen die manier hoorquote:Op dinsdag 8 januari 2008 08:32 schreef Fuente het volgende:
[..]
Ja dat zei ik inderdaadSara eet altijd sowieso 1 hap, omdat ze te nieuwsgierig is. Als ze na die hap niet wil, doe ik dus niet moeilijk. Zal ook meer te maken hebben met dat wij vroeger bij ons thuis wel alles moesten opeten en dat heeft echt voor nare dingen gezorgd. Daarbij groeit Sara goed en doet ze wat ze moet doen, dus ze zal over de dag wel genoeg eten om het eten van 's avonds op te vangen. Maar ik snap ook dat anderen het anders doen hoor!
[..]
Dat heb ik (vind ik) totaal niet. Het gaat er mij niet om of ik wel of niet de strijd wil aangaan (want er zijn zat andere punten waar ik dat wel doe) maar of ik het dat waard vind. Maar dan zal wat eten betreft echt te maken hebben met mijn jeugd misschien. En ik weet dat Sara bij fasen slecht eet, een week later eet ze weer als een bouwvakker, dus ik hoef me er dan niet druk om te maken.
En wat zindelijk maken betreft, ja, daar vind ik echt dat een kind er aan toe moet zijn, ook al kan ze het misschien al, toch wacht ik tot Sara zelf aangeeft hoe of wat. Ze is een tijdje terug anderhalve week zindelijk geweest, maar durft momenteel niet op de wc/potje/zonder luier nadat ze 1 keer in haar broek geplast heeft. Dan laat ik het maar even zo, en in de zomer proberen we het gewoon weer.
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:04 schreef Gia het volgende:
Zet je kind uit de auto langs de weg en rijdt een stukje verder.
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.
Je kind laten gehoorzamen omdat het zo bang is dat je wegrijdt. Werkelijk, ik snap dat niet. Wíl het ook niet snappen want het staat me ontzettend tegen. Angst als opvoedingsmethode....
Maar goed, ik denk dat ik me ga terutrekken uit dit topic. Mijn mening is wel duidelijk onderhand.
Nee ik vind dat zeker niet onverantwoord hoor! Het is gewoon een andere manier van opvoeden. En ik herken wel wat je zegt, vaak als ze een hapje eten, eten ze de rest ook wel.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:07 schreef texelonia het volgende:
[..]
Op zich niks tegen die manier hoor![]()
Maar ik krijg soms dus het idee dat het als onverantwoord ofzow gezien wordt als je het dus niet op die manier doet. Misschien is dat wel helemaal niet zo, hoor, en zie ik dat verkeerd
Noah hoeft ook alleen te proeven en niet zn hele bord leeg te eten. Maar hij had/heeft zo'n fase dat ie bij voorbaat al niet wil. Als ik hem daarin zijn gang zou laten gaan, zou ie niks eten. Tja tot ie honger krijgt waarschijnlijk, dat zou kunnen. Maar als ie een paar hapjes moet proeven van ons gaat er 9 van de 10 keer nog heel wat achteraan en eet ie opeens gewoon heel goed. En verder geen strijd, alleen om die eerste hap een beetje. Als de strijd wel groot zou worden, tja dan zou het dus voor Noah ook niet goed werken, en dan zou ik er zo ook niet mee door gaan.
Maar ik bedoelde dus meer dat als je wel aandringt op moeten eten dat dat niet perse slecht hoeft uit te pakken.
En wat dat zindelijk worden betreft. Wanneer is een kind er dan aan toe? Is dat echt pas als een kind uit zichzelf op het potje of de wc wil? Of is dat ook als een kind aangeeft wanneer ie moet, en urenlang zijn plas kan ophouden. Maar niet op potje wc wil omdat ie liever doorspeelt?Kijk als een kind er echt niet aan toe is dan heeft het ook geen zin ermee te beginnen. Dat is alleen maar zielig voor het kind en werkt dan alleen maar averechts. Maar sommige kinderen zijn gewoon gemakzuchtiger bijv, en dan vind ik het gewoon een beetje aanstellerij
Met dreigen is niets mis, zolang het maar in verhouding staat en consequent wordt uitgevoerd. Ik dreig bijvoorbeeld met de hoek, en luistert ze niet, gaat ze er ook in. Maar uit de auto zetten, of zonder kind wegrijden zou ik zelf niet doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.
Hoewel ik in die context stoppen en dreigen met uit de auto zetten, weer wel vind kunnen. Maar het daadwerkelijk doen niet.
Wij dreigden, als we op vakantie gingen met omkeren en niet gaan, of, je mag straks op de camping niet meer zwemmen, werkte prima. Is ook dreigen.
Ik vind niet alle dreigen fout, maar als het gevaarlijk zou kunnen worden, wel.
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Fuente het volgende:
Ik heb meer moeite met wat Grijs zegt, nek vastpakken en dwingen, dat vind ik echt afschuwelijk,
Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik er moeite mee. Ik geloof best dat je dat niet uit gemeenheid doet, en doet om je wilt dat je kind wat eet, maar ik persoonlijk vind dat moeilijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:20 schreef Grijs het volgende:
[..]
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.
Dreigen met dingen die je overduidelijk niet gaat doen, lijkt me ook neit echt de methode, eigenlijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.
Hoewel ik in die context stoppen en dreigen met uit de auto zetten, weer wel vind kunnen. Maar het daadwerkelijk doen niet.
Wij dreigden, als we op vakantie gingen met omkeren en niet gaan, of, je mag straks op de camping niet meer zwemmen, werkte prima. Is ook dreigen.
Ik vind niet alle dreigen fout, maar als het gevaarlijk zou kunnen worden, wel.
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef Fuente het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik er moeite mee. Ik geloof best dat je dat niet uit gemeenheid doet, en doet om je wilt dat je kind wat eet, maar ik persoonlijk vind dat moeilijk.
Zo doen wij het precies hetzelfde...quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.
Gedurende de dag krijgen ze voldoende fruit en vooral ook vocht aangeboden en als ze neit willen eten, dan maar niet. Ze zullen echt geen honger lijden, want als het te erg is, eten ze echt wel.
Zo doen wij het dus ook, altijd opscheppen en aanbieden, wil ze niet, dan niet, maar wel een toetje (vanwege de zuivel).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.
Gedurende de dag krijgen ze voldoende fruit en vooral ook vocht aangeboden en als ze neit willen eten, dan maar niet. Ze zullen echt geen honger lijden, want als het te erg is, eten ze echt wel.
Ik vind dat een heel fijne manier om met eten om te gaan. Te veel (negatieve) aandacht voor eten kan, liijkt me, ook later in het leven van zo'n kind een minder prettige uitwerking hebben.
Ik wilde hier iets typen, maar ik zet het maar niet online, niet dat het nu zo erg is, maar wel erg herkenbaar denk ik.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.
Je kind laten gehoorzamen omdat het zo bang is dat je wegrijdt. Werkelijk, ik snap dat niet. Wíl het ook niet snappen want het staat me ontzettend tegen. Angst als opvoedingsmethode....
Oh, nou, dan is het geen probleem.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:20 schreef Grijs het volgende:
[..]
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.
Een uitspraak waar mijn hart warm van wordt!. Want dat is het tegenwoordig: opvoeden is zoquote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:07 schreef Verida het volgende:
. Om plagen kun je lachen en misschien is dat wel wat niet genoeg meer gebeurt, lachen met je kinderen.
Nee, maar dingen niet volgens "het boekje" doen wel schijnbaar. Mijn kinderen mogen mij "in de hoek" zetten als ik me niet gedraagquote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:17 schreef sombie het volgende:
Natuurlijk moet je met ze lachen! En plagen is een goede manier om kinderen juist wat zelfspot en relativering te leren (sorry, heel lelijke zin). Maar is dat dan onorthodox, of pedagogisch onverantwoord? Nee toch?
Same here, en ik zeg dan ook regelmatig dat ik ook maar een mens ben, want hoe je het ook wendt of keert, iedereen doet in zijn onmacht wel eens iets waar ie niet trots op is.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:18 schreef debuurvrouw het volgende:
Het grote heikele punt hier is mijn gebrek aan geduldEn natuurlijk hou je je in, maar mijn grens is best snel bereikt. Ach ja, working on it...
Heb ik wel eens meegemaakt.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:11 schreef k_i_m het volgende:
Het enige wat ik eigenlijk pas echt fout vind is als mensen zich bemoeien met een moeder die haar kind straft.
Daarom heb ik daar ook niet mee gedreigd, zoals je wel kunt lezen, maar met 'niet zwemmen' of zo. En daar hield ik me uiteraard wel aan.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dreigen met dingen die je overduidelijk niet gaat doen, lijkt me ook neit echt de methode, eigenlijk.
Dreigen met niet gaan lijkt me ook onder de valse dreigementen vallen. Je maakt mij niet wijs dat mensen daadwerkelijk de duur betaalde vakantie waar ze zich ook op verheugen dan laten schieten.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom heb ik daar ook niet mee gedreigd, zoals je wel kunt lezen, maar met 'niet zwemmen' of zo. En daar hield ik me uiteraard wel aan.
Overigens heb ik slapende engeltje in de auto als we ver moeten rijden. Dus die problemen heb ik sowieso niet.
Wij boeken niet, gaan altijd met 2 trekkerstentjes op de bonnefooi. Dus wij kunnen wél omkeren.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dreigen met niet gaan lijkt me ook onder de valse dreigementen vallen. Je maakt mij niet wijs dat mensen daadwerkelijk de duur betaalde vakantie waar ze zich ook op verheugen dan laten schieten.
Inderdaad.quote:Maar uberhaupt vind ik dreigen geen optie. Vertellen wat de consequenties zijn van bepaald gedrag is imo toch weer iets anders dan dreigen. En uiteraard dienen de consequenties dan ook te volgen op het gedrag, anders is het nog zinloos.
Ja, zo herkenbaar. Zie dat ook weleens gebeuren bij de supermarkt. Gaat zo'n kind in 'het vliegtuigje' zitten, zeurend om een centje. Moeder vindt het niet nodig, douwt een voorbijganger, die dat zielig vindt, er wel geld in.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:02 schreef lily het volgende:
[..]
Heb ik wel eens meegemaakt.
In de zeeman.
Kind van 3, wilde iets hebben maar kreeg het niet van mij.
Het kostte haast niks maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik wil niet dat hij in iedere winkel iets moet hebben.
Hij stortte zich gillend op de grond en ik bleef stoïcijns “doorwinkelen”.
Een oude dame begon zich ermee te bemoeien. Ze vond het zielig en zij wilde het voor hem kopen![]()
Ik dacht het niet
Dat is mij ook een keer gebeurd... en toen heb ik mijn oudste uit het btreffende herriemakkende hobbelende ding gehaald. (was een auto btw...) ruzie met dat mens over waarom ik in vredesnaam mijn kind eruit haaldequote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, zo herkenbaar. Zie dat ook weleens gebeuren bij de supermarkt. Gaat zo'n kind in 'het vliegtuigje' zitten, zeurend om een centje. Moeder vindt het niet nodig, douwt een voorbijganger, die dat zielig vindt, er wel geld in.
Waar ze zich mee bemoeien!!
Ik heb dus juist een kind dat die leuke hobbel/muziek dingen alleen leuk vindt als ze stil staan en niks doen. Gewoon even in de auto/helicopter/watdanook zitten en zelf even fantaseren over het rijden/vliegen in zo'n ding. Hele verhalen kan hij vertellen als hij in zo'n ding zit. Maar gooi er geen geld in, want zodra het ding echt begint te hobbelen dan is het niet leuk meer en *moet* hij er zo snel mogelijk uit.quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:23 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Hou ik gewoon niet van als andere dan voor jou gaan beslissen dat een kind tóch iets krijgt/mag
Ja tuurlijk, we geven allemaal wel eens een keertje toe denk ik!quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:37 schreef livelink het volgende:
Nee, daar wind ik me nooit zo over op, over dat soort dingen. Misschien ook wel omdat ik zelf ook wel eens toegeef als ik eerst nee heb gezegd.
Dáár heb ik dan nooit problemen over gemaakt. Daar zijn opa's en oma's wmb voor. De verwennerij.quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:23 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Komt misschien ook omdat als ik bij mijn opa en oma ben mn oudste ook wel een snoep krijgt terwijll ik duidelijk nee zeg.
Heel herkenbaar, vanaf het zelf weer laten staan (soms maak ik er een grapje van, dat ze beter moet uitkijken of zo) tot aan het probleem van het geduld (waaraan wel wordt gewerkt, maar het blijft erg moeilijk).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:18 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik vind kinderen niet "oprapen" na een val eigenlijk helemaal niet onorthodox. Sterker, dat is iets wat il geleerd heb bij EHBO. Kinderen moeten zelf opstaan. Als dit niet lukt om wat voor reden dan ook, is er echt iets aan de hand.
Voor de rest: ik dreig wel,(ook al ben ik daar niet trots op) maar alleen met dreigementen die ik waar kan maken. (playstation op de kast ofzo)
Het grote heikele punt hier is mijn gebrek aan geduldEn natuurlijk hou je je in, maar mijn grens is best snel bereikt. Ach ja, working on it...
Als dat gebeurt, dan vertel ik ook altijd waarom ik van gedachte ben veranderd. En de reden is i.i.g. nooit omdat ze blijft zeuren of zo. Maar soms zegt ze dan echt iets zinnigs, bijvoorbeeld als we eerder hadden gezegd dat ze een snoepje mocht. (Ja, ook ouders vergeten weleens wat, dan is het fijn als Elise ons daaraan mag herinneren)quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:37 schreef livelink het volgende:
Nee, daar wind ik me nooit zo over op, over dat soort dingen. Misschien ook wel omdat ik zelf ook wel eens toegeef als ik eerst nee heb gezegd.
Nee daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar bedoelde ook meer dat wanneer hij al chips heeft gehad en daarna een chocolaatje, dat er dan gevraagd wordt of ie nog een koekje mag en ik raar wordt aangekeken als ik dan nee zegquote:Op donderdag 10 januari 2008 07:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Dáár heb ik dan nooit problemen over gemaakt. Daar zijn opa's en oma's wmb voor. De verwennerij.
Zelf heb ik geen snoep in huis, dus zoveel snoepen ze dan ook weer niet.
Volgens mij mag dat hier niet. Ik ken iig mensen die een aantal jaren geleden naar Engeland zijn vertrokken om hun kinderen een "vrije" opvoeding te geven. Die kinderen krijgen in principe dus ook geen les maar geven zelf aan welke talenten ze verder willen ontwikkelen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:37 schreef Jarno het volgende:
Ik lees hier eigenlijk alleen maar over 'onorthodoxe opvoedingsstijlen' mbt het straffen en belonen, iets wat zeker een belangrijk iets in binnen het opvoeden, maar niet alles. Hoe zit het met de rest? Zijn er bijvoorbeeld mensen die hun kinderen zelf les geven en die niet naar school gaan (als dat mag in Nederland, dacht het wel?).
Opvoeden is toch niet alleen belonen en straffen, maar toch ook je kind leren met een bepaalde houding in het leven te staan, wellicht geef je een 'apart' geloof mee van huis uit, etc?
Maar wél onorthodox en daar ging het in dit topic over. Overigens was het zelf lesgeven maar een voorbeeld, maar ik 'had de 'nou ik doe wel dit en dat als mijn kind geen spruitjes eet' voorbeelden wel een beetje gezien zo ondertussen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:57 schreef Mejoon het volgende:
Ik snap niet dat ouders dat kunnen doen. En dan zeggen dat het vrije opvoeding is. Er is helemaal niets vrij aan.
Ik vind het interessant dat je dit aanhaalt... maar op het moment kan ik hier eigenlijk niet echt iets bedenken. Isa staat ingeschreven voor een reguliere basisschool, ze heeft al haar inentingen gehad (sommige zien het als onorthodox om dat niet te doen...). Ik geloof dat ik op zulke vlakken dus behoorlijk 'orthodox' benquote:Op donderdag 10 januari 2008 10:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Maar wél onorthodox en daar ging het in dit topic over. Overigens was het zelf lesgeven maar een voorbeeld, maar ik 'had de 'nou ik doe wel dit en dat als mijn kind geen spruitjes eet' voorbeelden wel een beetje gezien zo ondertussen.
In hun geval mocht het dus niet. Zou misschien ook met de vrije vorm van lesgeven (niet lesgeven ) te maken hebben.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:08 schreef voorallevragen het volgende:
Het mag wel. Ik ken een gezin die een aanvraag ingediend heeft omdat hun kind over een paar maanden vijf jaar wordt en dus leerplichtig. Kindje gaat nu ook niet naar school.
De aangevoerde reden is dat er geen school is die past bij de 'geloofsovertuiging'. Aangezien er geen onderzoek gedaan mag worden naar je religie neem ik aan dat de vrijstelling er gaat komen.
Het betreft niet mijn kind en keuze hier dus ik wil niet verder ingaan op het hoe en waarom zij deze keuze gemaakt hebben.
* voorallevragen weer terug lurken gaat
nou....quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:30 schreef Mejoon het volgende:
[..]
In hun geval mocht het dus niet. Zou misschien ook met de vrije vorm van lesgeven (niet lesgeven ) te maken hebben.
Ik zeg overigens niet dat ik erop tegen ben om je kinderen zelf te onderwijzen. Als je het goed aanpakt en je kinderen een goede basis mee geeft kan het prima zijn als je ergens in een afgelegen blokhut in Siberie woont. In Nederland is het wel overbodig om je kinderen thuis te houden. Maar dat is mijn mening.
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:30 schreef Mejoon het volgende:
In Nederland is het wel overbodig om je kinderen thuis te houden. Maar dat is mijn mening.
Mijn ouders hebben zich ook wel eens genoodzaakt gezien om dat te doen en ik ben er toch echt niks slechter van geworden. Blijven aanbieden en als het niet eet dan eet het niet werkte bij mij gewoon niet en geloof mij maar dat mijn ouders ook heel veel geprobeerd hebben voor ze tot deze drastische maatregel overgingen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:50 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Oh, nou, dan is het geen probleem.
Ik zie hier veel onorthodoxe methodes langskomen, en bij de meesten kan ik wel een beetje glimlachen of snappen dat je ertoe over gaat omdat je even niets anders weet.
Veel dingen worden ook met humor opgelost, ben ik zelf een groot voorstander van.
Maar heel bewust een kind bij z'n nek grijpen en eten naar binnen dwingen, nee, dat heeft zoiets dreigends, zo compleet niets te maken met respect voor het kind, dat het toch alleen maar als machtsmiddel gebruikt, dat ik dat niet eens wil snappen.
Ik ben het met je eens, maar vind het sociale aspect toch dusdanig zwaar wegen dat ik een school als noodzakelijk kwaad beschouw. Daarnaast hoop ik dat ik mijn dochter zo nieuwsgierig en leergierig kan opvoeden dat ze die hele school niet nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen. (Ja, papa was er ook niet dol op.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
School is zeker nodig, maar het probleem met scholen is, zoals Grijs al aangeeft: school is (wellicht logischerwijs) alleen gericht op de grote gemiddelde groep. De onderkant, maar zeker de bovenkant zijn niet interessant of groot genoeg om daar iets mee te doen.
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
School is zeker nodig, maar het probleem met scholen is, zoals Grijs al aangeeft: school is (wellicht logischerwijs) alleen gericht op de grote gemiddelde groep. De onderkant, maar zeker de bovenkant zijn niet interessant of groot genoeg om daar iets mee te doen.
Ben ik zeker met je eens. Mijn kind leert ook het meeste thuis op cognitief niveau. Maar aangezien Floris enig kind is zie ik wel dat hij op school veel leert op sociaal gebied.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:54 schreef Grijs het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...
Veel dingen waar hij mee bezig is komen pas jaren later aan bod op school: topografie, werking van het menselijk lichaam, moleculen en atomen (en protonen/neutronen/electronen, verder gaat mijn kennis niet), vermenigvuldigen en delen (was hij op z'n 4e al mee bezig, nu leert hij eindelijk de tafels op school), etc.
Het voordeel van school vind ik dat er meer materiaal voor handen is dan bij ons thuis, dat hij daar kan spelen met andere kinderen en dat hij niet de hele dag ons de oren van het hoofd vraagt... Maar dat is niet primaire de bedoeling van school. Dat is nog altijd zorgen dat de kinderen dingen leren (liefst op hun eigen niveau).
Ik weet van ouders dat ze liever hun kind in zo'n geval thuis zouden willen houden, omdat hun kind op school eerder belemmerd wordt dan zich ontwikkelt. Helaas is dat in Nederland geen grond om een kind thuis te houden en thuis les te geven.
In ons geval maakte school juist dat de lust om dingen te ontdekken compleet verdween en kindlief overging tot regressief gedrag.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, maar vind het sociale aspect toch dusdanig zwaar wegen dat ik een school als noodzakelijk kwaad beschouw. Daarnaast hoop ik dat ik mijn dochter zo nieuwsgierig en leergierig kan opvoeden dat ze die hele school niet nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen. (Ja, papa was er ook niet dol op.).
Grijs, ik neem aan dat jullie alle opties bekeken hebben... Wat was voor jullie de reden om niet voor een andere vorm van onderwijs te kiezen? En welke vorm volgt hij nu?quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:54 schreef Grijs het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...
Veel dingen waar hij mee bezig is komen pas jaren later aan bod op school: topografie, werking van het menselijk lichaam, moleculen en atomen (en protonen/neutronen/electronen, verder gaat mijn kennis niet), vermenigvuldigen en delen (was hij op z'n 4e al mee bezig, nu leert hij eindelijk de tafels op school), etc.
Het voordeel van school vind ik dat er meer materiaal voor handen is dan bij ons thuis, dat hij daar kan spelen met andere kinderen en dat hij niet de hele dag ons de oren van het hoofd vraagt... Maar dat is niet primaire de bedoeling van school. Dat is nog altijd zorgen dat de kinderen dingen leren (liefst op hun eigen niveau).
Ik weet van ouders dat ze liever hun kind in zo'n geval thuis zouden willen houden, omdat hun kind op school eerder belemmerd wordt dan zich ontwikkelt. Helaas is dat in Nederland geen grond om een kind thuis te houden en thuis les te geven.
Heel erg niet mee eens!quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.
En als het verschil echt heel groot is, wordt er bijna altijd wel iets mee gedaan. Misschien doorverwezen naar ander onderwijs, doubleren, klas overslaan, meer remedial teaching. Vaak hebben scholen ook extra klasjes, tijdens schooluren, voor kinderen met dyslexie of bijvoorbeeld een grote voorsprong. En dat heeft niets te maken met hoe groot de groep is. Ik heb vaak het idee dat ouders van zulke kinderen, bang zijn dat ze aandacht te kort komen. Helaas kunnen de ouders niet meekijken in de klas. Natuurlijk zijn er ook scholen of docenten die er minder of niets aan doen, die verschillen hou je altijd.
Heel erg mee oneens. Wij waren laatst op een Pharos-bijeenkomst en daar waren maar een paar docenten aanwezig. Het feit dat die docenten applaus kregen voor hun aanwezigheid, wilde al genoeg zeggen, denk ik. Zij gaven ook aan dat zij hierin enigszins vooruitstrevend waren en zelf een beetje angst hadden om zich 'bekend' te maken als docent. Er wordt namelijk gewoon erg weinig gedaan aan de bovenkant van de groep. Er zijn rugzakjes voor allerlei 'probleem'gevallen (dyslexie ed), maar voor (hoog)begaafden (om dan dit voorbeeld te gebruiken) is er zo goed als niets.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.
En als het verschil echt heel groot is, wordt er bijna altijd wel iets mee gedaan. Misschien doorverwezen naar ander onderwijs, doubleren, klas overslaan, meer remedial teaching. Vaak hebben scholen ook extra klasjes, tijdens schooluren, voor kinderen met dyslexie of bijvoorbeeld een grote voorsprong. En dat heeft niets te maken met hoe groot de groep is. Ik heb vaak het idee dat ouders van zulke kinderen, bang zijn dat ze aandacht te kort komen. Helaas kunnen de ouders niet meekijken in de klas. Natuurlijk zijn er ook scholen of docenten die er minder of niets aan doen, die verschillen hou je altijd.
Je hebt gelijkquote:Op donderdag 10 januari 2008 11:24 schreef Silmarwen het volgende:
Ja ik denk dat we beter een ander topic kunnen openen over thuis onderwijs. Sorry.
Ik weet niet of je dit jezelf zo moet aanrekenen hoor, kleuters hebben hoe dan ook een eigen karaktertje.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:28 schreef Mwanatabu het volgende:
...
De keerzijde is dus dat mijn kleuter nauwelijks eet en nog weleens huilst 's nachts. Ongelukjes zelden overigens. ...
Ja hoor, dat denk ik ook precies!quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:33 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit jezelf zo moet aanrekenen hoor, kleuters hebben hoe dan ook een eigen karaktertje.
Mijn kids eten prima, maar ik heb ze ook nooit gedwongen, gewoon stom geluk hebben misschien. Sommige mensen lusten meer dan andere mensen, dat is bij kids toch ook gewoon zo?
En hier ook allerminst perfect natuurlijk.quote:Ik denk dat we als ouders ons niet zo zeer druk moeten maken om "wat hoort" maar gewoon bij onszelf te rade moeten gaan. Je hebt met mensjes te dealen, je wilt ze een bepaalde manier van met mensen omgaan en met zichzelf omgaan meegeven, je eerste taak is dan een voorbeeld zijn.
En nee, ik ben heus geen perfect voorbeeld, maar daar heb ik dan weer een goedwerkende gedachtewending over (gewetensussend in elk geval) : ik vind dat kinderen ook moeten leren dat ze niet perfect hoeven te zijn
Daar dreig ik nog weleens mee omdat mijn jongste nogal snel van de kokhals is. Die kan echt op commando spugen en dat wil hij nog wel eens toepassen bij het niet willen eten.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:28 schreef Mwanatabu het volgende:
KNIP Ze hebben mijn zuzjse ook weleens uitgekotste soep opnieuw op laten eten![]()
KNIP
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |