Op zich niks tegen die manier hoorquote:Op dinsdag 8 januari 2008 08:32 schreef Fuente het volgende:
[..]
Ja dat zei ik inderdaadSara eet altijd sowieso 1 hap, omdat ze te nieuwsgierig is. Als ze na die hap niet wil, doe ik dus niet moeilijk. Zal ook meer te maken hebben met dat wij vroeger bij ons thuis wel alles moesten opeten en dat heeft echt voor nare dingen gezorgd. Daarbij groeit Sara goed en doet ze wat ze moet doen, dus ze zal over de dag wel genoeg eten om het eten van 's avonds op te vangen. Maar ik snap ook dat anderen het anders doen hoor!
[..]
Dat heb ik (vind ik) totaal niet. Het gaat er mij niet om of ik wel of niet de strijd wil aangaan (want er zijn zat andere punten waar ik dat wel doe) maar of ik het dat waard vind. Maar dan zal wat eten betreft echt te maken hebben met mijn jeugd misschien. En ik weet dat Sara bij fasen slecht eet, een week later eet ze weer als een bouwvakker, dus ik hoef me er dan niet druk om te maken.
En wat zindelijk maken betreft, ja, daar vind ik echt dat een kind er aan toe moet zijn, ook al kan ze het misschien al, toch wacht ik tot Sara zelf aangeeft hoe of wat. Ze is een tijdje terug anderhalve week zindelijk geweest, maar durft momenteel niet op de wc/potje/zonder luier nadat ze 1 keer in haar broek geplast heeft. Dan laat ik het maar even zo, en in de zomer proberen we het gewoon weer.
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:04 schreef Gia het volgende:
Zet je kind uit de auto langs de weg en rijdt een stukje verder.
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.
Je kind laten gehoorzamen omdat het zo bang is dat je wegrijdt. Werkelijk, ik snap dat niet. Wíl het ook niet snappen want het staat me ontzettend tegen. Angst als opvoedingsmethode....
Maar goed, ik denk dat ik me ga terutrekken uit dit topic. Mijn mening is wel duidelijk onderhand.
Nee ik vind dat zeker niet onverantwoord hoor! Het is gewoon een andere manier van opvoeden. En ik herken wel wat je zegt, vaak als ze een hapje eten, eten ze de rest ook wel.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:07 schreef texelonia het volgende:
[..]
Op zich niks tegen die manier hoor![]()
Maar ik krijg soms dus het idee dat het als onverantwoord ofzow gezien wordt als je het dus niet op die manier doet. Misschien is dat wel helemaal niet zo, hoor, en zie ik dat verkeerd
Noah hoeft ook alleen te proeven en niet zn hele bord leeg te eten. Maar hij had/heeft zo'n fase dat ie bij voorbaat al niet wil. Als ik hem daarin zijn gang zou laten gaan, zou ie niks eten. Tja tot ie honger krijgt waarschijnlijk, dat zou kunnen. Maar als ie een paar hapjes moet proeven van ons gaat er 9 van de 10 keer nog heel wat achteraan en eet ie opeens gewoon heel goed. En verder geen strijd, alleen om die eerste hap een beetje. Als de strijd wel groot zou worden, tja dan zou het dus voor Noah ook niet goed werken, en dan zou ik er zo ook niet mee door gaan.
Maar ik bedoelde dus meer dat als je wel aandringt op moeten eten dat dat niet perse slecht hoeft uit te pakken.
En wat dat zindelijk worden betreft. Wanneer is een kind er dan aan toe? Is dat echt pas als een kind uit zichzelf op het potje of de wc wil? Of is dat ook als een kind aangeeft wanneer ie moet, en urenlang zijn plas kan ophouden. Maar niet op potje wc wil omdat ie liever doorspeelt?Kijk als een kind er echt niet aan toe is dan heeft het ook geen zin ermee te beginnen. Dat is alleen maar zielig voor het kind en werkt dan alleen maar averechts. Maar sommige kinderen zijn gewoon gemakzuchtiger bijv, en dan vind ik het gewoon een beetje aanstellerij
Met dreigen is niets mis, zolang het maar in verhouding staat en consequent wordt uitgevoerd. Ik dreig bijvoorbeeld met de hoek, en luistert ze niet, gaat ze er ook in. Maar uit de auto zetten, of zonder kind wegrijden zou ik zelf niet doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.
Hoewel ik in die context stoppen en dreigen met uit de auto zetten, weer wel vind kunnen. Maar het daadwerkelijk doen niet.
Wij dreigden, als we op vakantie gingen met omkeren en niet gaan, of, je mag straks op de camping niet meer zwemmen, werkte prima. Is ook dreigen.
Ik vind niet alle dreigen fout, maar als het gevaarlijk zou kunnen worden, wel.
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Fuente het volgende:
Ik heb meer moeite met wat Grijs zegt, nek vastpakken en dwingen, dat vind ik echt afschuwelijk,
Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik er moeite mee. Ik geloof best dat je dat niet uit gemeenheid doet, en doet om je wilt dat je kind wat eet, maar ik persoonlijk vind dat moeilijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:20 schreef Grijs het volgende:
[..]
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.
Dreigen met dingen die je overduidelijk niet gaat doen, lijkt me ook neit echt de methode, eigenlijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben het over dit punt wel met je eens hoor.
Hoewel ik in die context stoppen en dreigen met uit de auto zetten, weer wel vind kunnen. Maar het daadwerkelijk doen niet.
Wij dreigden, als we op vakantie gingen met omkeren en niet gaan, of, je mag straks op de camping niet meer zwemmen, werkte prima. Is ook dreigen.
Ik vind niet alle dreigen fout, maar als het gevaarlijk zou kunnen worden, wel.
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef Fuente het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar toch heb ik er moeite mee. Ik geloof best dat je dat niet uit gemeenheid doet, en doet om je wilt dat je kind wat eet, maar ik persoonlijk vind dat moeilijk.
Zo doen wij het precies hetzelfde...quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.
Gedurende de dag krijgen ze voldoende fruit en vooral ook vocht aangeboden en als ze neit willen eten, dan maar niet. Ze zullen echt geen honger lijden, want als het te erg is, eten ze echt wel.
Zo doen wij het dus ook, altijd opscheppen en aanbieden, wil ze niet, dan niet, maar wel een toetje (vanwege de zuivel).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn zusje laat de kinderen zelf bepalen of en wat ze eten. Alles wordt aangeboden, er wordt een paar keer tijdens het eten gevraagd of ze echt niet een hapje willen proeven, maar zo niet, dan niet. Toetje krijgen ze toch, dat is onderdeel van het eten en geen beloning voor het leegeten van je bord.
Gedurende de dag krijgen ze voldoende fruit en vooral ook vocht aangeboden en als ze neit willen eten, dan maar niet. Ze zullen echt geen honger lijden, want als het te erg is, eten ze echt wel.
Ik vind dat een heel fijne manier om met eten om te gaan. Te veel (negatieve) aandacht voor eten kan, liijkt me, ook later in het leven van zo'n kind een minder prettige uitwerking hebben.
Ik wilde hier iets typen, maar ik zet het maar niet online, niet dat het nu zo erg is, maar wel erg herkenbaar denk ik.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Zelfs als er géén vreemde auto langskomt om je kind mee te nemen vind ik het not done.
Je kind laten gehoorzamen omdat het zo bang is dat je wegrijdt. Werkelijk, ik snap dat niet. Wíl het ook niet snappen want het staat me ontzettend tegen. Angst als opvoedingsmethode....
Oh, nou, dan is het geen probleem.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:20 schreef Grijs het volgende:
[..]
Het gaat alleen om de eerste hap en het is (en was) zeker geen dagelijkse praktijk.
Een uitspraak waar mijn hart warm van wordt!. Want dat is het tegenwoordig: opvoeden is zoquote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:07 schreef Verida het volgende:
. Om plagen kun je lachen en misschien is dat wel wat niet genoeg meer gebeurt, lachen met je kinderen.
Nee, maar dingen niet volgens "het boekje" doen wel schijnbaar. Mijn kinderen mogen mij "in de hoek" zetten als ik me niet gedraagquote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:17 schreef sombie het volgende:
Natuurlijk moet je met ze lachen! En plagen is een goede manier om kinderen juist wat zelfspot en relativering te leren (sorry, heel lelijke zin). Maar is dat dan onorthodox, of pedagogisch onverantwoord? Nee toch?
Same here, en ik zeg dan ook regelmatig dat ik ook maar een mens ben, want hoe je het ook wendt of keert, iedereen doet in zijn onmacht wel eens iets waar ie niet trots op is.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:18 schreef debuurvrouw het volgende:
Het grote heikele punt hier is mijn gebrek aan geduldEn natuurlijk hou je je in, maar mijn grens is best snel bereikt. Ach ja, working on it...
Heb ik wel eens meegemaakt.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:11 schreef k_i_m het volgende:
Het enige wat ik eigenlijk pas echt fout vind is als mensen zich bemoeien met een moeder die haar kind straft.
Daarom heb ik daar ook niet mee gedreigd, zoals je wel kunt lezen, maar met 'niet zwemmen' of zo. En daar hield ik me uiteraard wel aan.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dreigen met dingen die je overduidelijk niet gaat doen, lijkt me ook neit echt de methode, eigenlijk.
Dreigen met niet gaan lijkt me ook onder de valse dreigementen vallen. Je maakt mij niet wijs dat mensen daadwerkelijk de duur betaalde vakantie waar ze zich ook op verheugen dan laten schieten.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom heb ik daar ook niet mee gedreigd, zoals je wel kunt lezen, maar met 'niet zwemmen' of zo. En daar hield ik me uiteraard wel aan.
Overigens heb ik slapende engeltje in de auto als we ver moeten rijden. Dus die problemen heb ik sowieso niet.
Wij boeken niet, gaan altijd met 2 trekkerstentjes op de bonnefooi. Dus wij kunnen wél omkeren.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dreigen met niet gaan lijkt me ook onder de valse dreigementen vallen. Je maakt mij niet wijs dat mensen daadwerkelijk de duur betaalde vakantie waar ze zich ook op verheugen dan laten schieten.
Inderdaad.quote:Maar uberhaupt vind ik dreigen geen optie. Vertellen wat de consequenties zijn van bepaald gedrag is imo toch weer iets anders dan dreigen. En uiteraard dienen de consequenties dan ook te volgen op het gedrag, anders is het nog zinloos.
Ja, zo herkenbaar. Zie dat ook weleens gebeuren bij de supermarkt. Gaat zo'n kind in 'het vliegtuigje' zitten, zeurend om een centje. Moeder vindt het niet nodig, douwt een voorbijganger, die dat zielig vindt, er wel geld in.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:02 schreef lily het volgende:
[..]
Heb ik wel eens meegemaakt.
In de zeeman.
Kind van 3, wilde iets hebben maar kreeg het niet van mij.
Het kostte haast niks maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik wil niet dat hij in iedere winkel iets moet hebben.
Hij stortte zich gillend op de grond en ik bleef stoïcijns “doorwinkelen”.
Een oude dame begon zich ermee te bemoeien. Ze vond het zielig en zij wilde het voor hem kopen![]()
Ik dacht het niet
Dat is mij ook een keer gebeurd... en toen heb ik mijn oudste uit het btreffende herriemakkende hobbelende ding gehaald. (was een auto btw...) ruzie met dat mens over waarom ik in vredesnaam mijn kind eruit haaldequote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, zo herkenbaar. Zie dat ook weleens gebeuren bij de supermarkt. Gaat zo'n kind in 'het vliegtuigje' zitten, zeurend om een centje. Moeder vindt het niet nodig, douwt een voorbijganger, die dat zielig vindt, er wel geld in.
Waar ze zich mee bemoeien!!
Ik heb dus juist een kind dat die leuke hobbel/muziek dingen alleen leuk vindt als ze stil staan en niks doen. Gewoon even in de auto/helicopter/watdanook zitten en zelf even fantaseren over het rijden/vliegen in zo'n ding. Hele verhalen kan hij vertellen als hij in zo'n ding zit. Maar gooi er geen geld in, want zodra het ding echt begint te hobbelen dan is het niet leuk meer en *moet* hij er zo snel mogelijk uit.quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:23 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Hou ik gewoon niet van als andere dan voor jou gaan beslissen dat een kind tóch iets krijgt/mag
Ja tuurlijk, we geven allemaal wel eens een keertje toe denk ik!quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:37 schreef livelink het volgende:
Nee, daar wind ik me nooit zo over op, over dat soort dingen. Misschien ook wel omdat ik zelf ook wel eens toegeef als ik eerst nee heb gezegd.
Dáár heb ik dan nooit problemen over gemaakt. Daar zijn opa's en oma's wmb voor. De verwennerij.quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:23 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Komt misschien ook omdat als ik bij mijn opa en oma ben mn oudste ook wel een snoep krijgt terwijll ik duidelijk nee zeg.
Heel herkenbaar, vanaf het zelf weer laten staan (soms maak ik er een grapje van, dat ze beter moet uitkijken of zo) tot aan het probleem van het geduld (waaraan wel wordt gewerkt, maar het blijft erg moeilijk).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:18 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik vind kinderen niet "oprapen" na een val eigenlijk helemaal niet onorthodox. Sterker, dat is iets wat il geleerd heb bij EHBO. Kinderen moeten zelf opstaan. Als dit niet lukt om wat voor reden dan ook, is er echt iets aan de hand.
Voor de rest: ik dreig wel,(ook al ben ik daar niet trots op) maar alleen met dreigementen die ik waar kan maken. (playstation op de kast ofzo)
Het grote heikele punt hier is mijn gebrek aan geduldEn natuurlijk hou je je in, maar mijn grens is best snel bereikt. Ach ja, working on it...
Als dat gebeurt, dan vertel ik ook altijd waarom ik van gedachte ben veranderd. En de reden is i.i.g. nooit omdat ze blijft zeuren of zo. Maar soms zegt ze dan echt iets zinnigs, bijvoorbeeld als we eerder hadden gezegd dat ze een snoepje mocht. (Ja, ook ouders vergeten weleens wat, dan is het fijn als Elise ons daaraan mag herinneren)quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:37 schreef livelink het volgende:
Nee, daar wind ik me nooit zo over op, over dat soort dingen. Misschien ook wel omdat ik zelf ook wel eens toegeef als ik eerst nee heb gezegd.
Nee daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar bedoelde ook meer dat wanneer hij al chips heeft gehad en daarna een chocolaatje, dat er dan gevraagd wordt of ie nog een koekje mag en ik raar wordt aangekeken als ik dan nee zegquote:Op donderdag 10 januari 2008 07:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Dáár heb ik dan nooit problemen over gemaakt. Daar zijn opa's en oma's wmb voor. De verwennerij.
Zelf heb ik geen snoep in huis, dus zoveel snoepen ze dan ook weer niet.
Volgens mij mag dat hier niet. Ik ken iig mensen die een aantal jaren geleden naar Engeland zijn vertrokken om hun kinderen een "vrije" opvoeding te geven. Die kinderen krijgen in principe dus ook geen les maar geven zelf aan welke talenten ze verder willen ontwikkelen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:37 schreef Jarno het volgende:
Ik lees hier eigenlijk alleen maar over 'onorthodoxe opvoedingsstijlen' mbt het straffen en belonen, iets wat zeker een belangrijk iets in binnen het opvoeden, maar niet alles. Hoe zit het met de rest? Zijn er bijvoorbeeld mensen die hun kinderen zelf les geven en die niet naar school gaan (als dat mag in Nederland, dacht het wel?).
Opvoeden is toch niet alleen belonen en straffen, maar toch ook je kind leren met een bepaalde houding in het leven te staan, wellicht geef je een 'apart' geloof mee van huis uit, etc?
Maar wél onorthodox en daar ging het in dit topic over. Overigens was het zelf lesgeven maar een voorbeeld, maar ik 'had de 'nou ik doe wel dit en dat als mijn kind geen spruitjes eet' voorbeelden wel een beetje gezien zo ondertussen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:57 schreef Mejoon het volgende:
Ik snap niet dat ouders dat kunnen doen. En dan zeggen dat het vrije opvoeding is. Er is helemaal niets vrij aan.
Ik vind het interessant dat je dit aanhaalt... maar op het moment kan ik hier eigenlijk niet echt iets bedenken. Isa staat ingeschreven voor een reguliere basisschool, ze heeft al haar inentingen gehad (sommige zien het als onorthodox om dat niet te doen...). Ik geloof dat ik op zulke vlakken dus behoorlijk 'orthodox' benquote:Op donderdag 10 januari 2008 10:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Maar wél onorthodox en daar ging het in dit topic over. Overigens was het zelf lesgeven maar een voorbeeld, maar ik 'had de 'nou ik doe wel dit en dat als mijn kind geen spruitjes eet' voorbeelden wel een beetje gezien zo ondertussen.
In hun geval mocht het dus niet. Zou misschien ook met de vrije vorm van lesgeven (niet lesgeven ) te maken hebben.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:08 schreef voorallevragen het volgende:
Het mag wel. Ik ken een gezin die een aanvraag ingediend heeft omdat hun kind over een paar maanden vijf jaar wordt en dus leerplichtig. Kindje gaat nu ook niet naar school.
De aangevoerde reden is dat er geen school is die past bij de 'geloofsovertuiging'. Aangezien er geen onderzoek gedaan mag worden naar je religie neem ik aan dat de vrijstelling er gaat komen.
Het betreft niet mijn kind en keuze hier dus ik wil niet verder ingaan op het hoe en waarom zij deze keuze gemaakt hebben.
* voorallevragen weer terug lurken gaat
nou....quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:30 schreef Mejoon het volgende:
[..]
In hun geval mocht het dus niet. Zou misschien ook met de vrije vorm van lesgeven (niet lesgeven ) te maken hebben.
Ik zeg overigens niet dat ik erop tegen ben om je kinderen zelf te onderwijzen. Als je het goed aanpakt en je kinderen een goede basis mee geeft kan het prima zijn als je ergens in een afgelegen blokhut in Siberie woont. In Nederland is het wel overbodig om je kinderen thuis te houden. Maar dat is mijn mening.
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:30 schreef Mejoon het volgende:
In Nederland is het wel overbodig om je kinderen thuis te houden. Maar dat is mijn mening.
Mijn ouders hebben zich ook wel eens genoodzaakt gezien om dat te doen en ik ben er toch echt niks slechter van geworden. Blijven aanbieden en als het niet eet dan eet het niet werkte bij mij gewoon niet en geloof mij maar dat mijn ouders ook heel veel geprobeerd hebben voor ze tot deze drastische maatregel overgingen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:50 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Oh, nou, dan is het geen probleem.
Ik zie hier veel onorthodoxe methodes langskomen, en bij de meesten kan ik wel een beetje glimlachen of snappen dat je ertoe over gaat omdat je even niets anders weet.
Veel dingen worden ook met humor opgelost, ben ik zelf een groot voorstander van.
Maar heel bewust een kind bij z'n nek grijpen en eten naar binnen dwingen, nee, dat heeft zoiets dreigends, zo compleet niets te maken met respect voor het kind, dat het toch alleen maar als machtsmiddel gebruikt, dat ik dat niet eens wil snappen.
Ik ben het met je eens, maar vind het sociale aspect toch dusdanig zwaar wegen dat ik een school als noodzakelijk kwaad beschouw. Daarnaast hoop ik dat ik mijn dochter zo nieuwsgierig en leergierig kan opvoeden dat ze die hele school niet nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen. (Ja, papa was er ook niet dol op.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
School is zeker nodig, maar het probleem met scholen is, zoals Grijs al aangeeft: school is (wellicht logischerwijs) alleen gericht op de grote gemiddelde groep. De onderkant, maar zeker de bovenkant zijn niet interessant of groot genoeg om daar iets mee te doen.
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
School is zeker nodig, maar het probleem met scholen is, zoals Grijs al aangeeft: school is (wellicht logischerwijs) alleen gericht op de grote gemiddelde groep. De onderkant, maar zeker de bovenkant zijn niet interessant of groot genoeg om daar iets mee te doen.
Ben ik zeker met je eens. Mijn kind leert ook het meeste thuis op cognitief niveau. Maar aangezien Floris enig kind is zie ik wel dat hij op school veel leert op sociaal gebied.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:54 schreef Grijs het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...
Veel dingen waar hij mee bezig is komen pas jaren later aan bod op school: topografie, werking van het menselijk lichaam, moleculen en atomen (en protonen/neutronen/electronen, verder gaat mijn kennis niet), vermenigvuldigen en delen (was hij op z'n 4e al mee bezig, nu leert hij eindelijk de tafels op school), etc.
Het voordeel van school vind ik dat er meer materiaal voor handen is dan bij ons thuis, dat hij daar kan spelen met andere kinderen en dat hij niet de hele dag ons de oren van het hoofd vraagt... Maar dat is niet primaire de bedoeling van school. Dat is nog altijd zorgen dat de kinderen dingen leren (liefst op hun eigen niveau).
Ik weet van ouders dat ze liever hun kind in zo'n geval thuis zouden willen houden, omdat hun kind op school eerder belemmerd wordt dan zich ontwikkelt. Helaas is dat in Nederland geen grond om een kind thuis te houden en thuis les te geven.
In ons geval maakte school juist dat de lust om dingen te ontdekken compleet verdween en kindlief overging tot regressief gedrag.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, maar vind het sociale aspect toch dusdanig zwaar wegen dat ik een school als noodzakelijk kwaad beschouw. Daarnaast hoop ik dat ik mijn dochter zo nieuwsgierig en leergierig kan opvoeden dat ze die hele school niet nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen. (Ja, papa was er ook niet dol op.).
Grijs, ik neem aan dat jullie alle opties bekeken hebben... Wat was voor jullie de reden om niet voor een andere vorm van onderwijs te kiezen? En welke vorm volgt hij nu?quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:54 schreef Grijs het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...
Veel dingen waar hij mee bezig is komen pas jaren later aan bod op school: topografie, werking van het menselijk lichaam, moleculen en atomen (en protonen/neutronen/electronen, verder gaat mijn kennis niet), vermenigvuldigen en delen (was hij op z'n 4e al mee bezig, nu leert hij eindelijk de tafels op school), etc.
Het voordeel van school vind ik dat er meer materiaal voor handen is dan bij ons thuis, dat hij daar kan spelen met andere kinderen en dat hij niet de hele dag ons de oren van het hoofd vraagt... Maar dat is niet primaire de bedoeling van school. Dat is nog altijd zorgen dat de kinderen dingen leren (liefst op hun eigen niveau).
Ik weet van ouders dat ze liever hun kind in zo'n geval thuis zouden willen houden, omdat hun kind op school eerder belemmerd wordt dan zich ontwikkelt. Helaas is dat in Nederland geen grond om een kind thuis te houden en thuis les te geven.
Heel erg niet mee eens!quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.
En als het verschil echt heel groot is, wordt er bijna altijd wel iets mee gedaan. Misschien doorverwezen naar ander onderwijs, doubleren, klas overslaan, meer remedial teaching. Vaak hebben scholen ook extra klasjes, tijdens schooluren, voor kinderen met dyslexie of bijvoorbeeld een grote voorsprong. En dat heeft niets te maken met hoe groot de groep is. Ik heb vaak het idee dat ouders van zulke kinderen, bang zijn dat ze aandacht te kort komen. Helaas kunnen de ouders niet meekijken in de klas. Natuurlijk zijn er ook scholen of docenten die er minder of niets aan doen, die verschillen hou je altijd.
Heel erg mee oneens. Wij waren laatst op een Pharos-bijeenkomst en daar waren maar een paar docenten aanwezig. Het feit dat die docenten applaus kregen voor hun aanwezigheid, wilde al genoeg zeggen, denk ik. Zij gaven ook aan dat zij hierin enigszins vooruitstrevend waren en zelf een beetje angst hadden om zich 'bekend' te maken als docent. Er wordt namelijk gewoon erg weinig gedaan aan de bovenkant van de groep. Er zijn rugzakjes voor allerlei 'probleem'gevallen (dyslexie ed), maar voor (hoog)begaafden (om dan dit voorbeeld te gebruiken) is er zo goed als niets.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.
En als het verschil echt heel groot is, wordt er bijna altijd wel iets mee gedaan. Misschien doorverwezen naar ander onderwijs, doubleren, klas overslaan, meer remedial teaching. Vaak hebben scholen ook extra klasjes, tijdens schooluren, voor kinderen met dyslexie of bijvoorbeeld een grote voorsprong. En dat heeft niets te maken met hoe groot de groep is. Ik heb vaak het idee dat ouders van zulke kinderen, bang zijn dat ze aandacht te kort komen. Helaas kunnen de ouders niet meekijken in de klas. Natuurlijk zijn er ook scholen of docenten die er minder of niets aan doen, die verschillen hou je altijd.
Je hebt gelijkquote:Op donderdag 10 januari 2008 11:24 schreef Silmarwen het volgende:
Ja ik denk dat we beter een ander topic kunnen openen over thuis onderwijs. Sorry.
Ik weet niet of je dit jezelf zo moet aanrekenen hoor, kleuters hebben hoe dan ook een eigen karaktertje.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:28 schreef Mwanatabu het volgende:
...
De keerzijde is dus dat mijn kleuter nauwelijks eet en nog weleens huilst 's nachts. Ongelukjes zelden overigens. ...
Ja hoor, dat denk ik ook precies!quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:33 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit jezelf zo moet aanrekenen hoor, kleuters hebben hoe dan ook een eigen karaktertje.
Mijn kids eten prima, maar ik heb ze ook nooit gedwongen, gewoon stom geluk hebben misschien. Sommige mensen lusten meer dan andere mensen, dat is bij kids toch ook gewoon zo?
En hier ook allerminst perfect natuurlijk.quote:Ik denk dat we als ouders ons niet zo zeer druk moeten maken om "wat hoort" maar gewoon bij onszelf te rade moeten gaan. Je hebt met mensjes te dealen, je wilt ze een bepaalde manier van met mensen omgaan en met zichzelf omgaan meegeven, je eerste taak is dan een voorbeeld zijn.
En nee, ik ben heus geen perfect voorbeeld, maar daar heb ik dan weer een goedwerkende gedachtewending over (gewetensussend in elk geval) : ik vind dat kinderen ook moeten leren dat ze niet perfect hoeven te zijn
Daar dreig ik nog weleens mee omdat mijn jongste nogal snel van de kokhals is. Die kan echt op commando spugen en dat wil hij nog wel eens toepassen bij het niet willen eten.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:28 schreef Mwanatabu het volgende:
KNIP Ze hebben mijn zuzjse ook weleens uitgekotste soep opnieuw op laten eten![]()
KNIP
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |