nou....quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:30 schreef Mejoon het volgende:
[..]
In hun geval mocht het dus niet. Zou misschien ook met de vrije vorm van lesgeven (niet lesgeven ) te maken hebben.
Ik zeg overigens niet dat ik erop tegen ben om je kinderen zelf te onderwijzen. Als je het goed aanpakt en je kinderen een goede basis mee geeft kan het prima zijn als je ergens in een afgelegen blokhut in Siberie woont. In Nederland is het wel overbodig om je kinderen thuis te houden. Maar dat is mijn mening.
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:30 schreef Mejoon het volgende:
In Nederland is het wel overbodig om je kinderen thuis te houden. Maar dat is mijn mening.
Mijn ouders hebben zich ook wel eens genoodzaakt gezien om dat te doen en ik ben er toch echt niks slechter van geworden. Blijven aanbieden en als het niet eet dan eet het niet werkte bij mij gewoon niet en geloof mij maar dat mijn ouders ook heel veel geprobeerd hebben voor ze tot deze drastische maatregel overgingen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:50 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Oh, nou, dan is het geen probleem.
Ik zie hier veel onorthodoxe methodes langskomen, en bij de meesten kan ik wel een beetje glimlachen of snappen dat je ertoe over gaat omdat je even niets anders weet.
Veel dingen worden ook met humor opgelost, ben ik zelf een groot voorstander van.
Maar heel bewust een kind bij z'n nek grijpen en eten naar binnen dwingen, nee, dat heeft zoiets dreigends, zo compleet niets te maken met respect voor het kind, dat het toch alleen maar als machtsmiddel gebruikt, dat ik dat niet eens wil snappen.
Ik ben het met je eens, maar vind het sociale aspect toch dusdanig zwaar wegen dat ik een school als noodzakelijk kwaad beschouw. Daarnaast hoop ik dat ik mijn dochter zo nieuwsgierig en leergierig kan opvoeden dat ze die hele school niet nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen. (Ja, papa was er ook niet dol op.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
School is zeker nodig, maar het probleem met scholen is, zoals Grijs al aangeeft: school is (wellicht logischerwijs) alleen gericht op de grote gemiddelde groep. De onderkant, maar zeker de bovenkant zijn niet interessant of groot genoeg om daar iets mee te doen.
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
School is zeker nodig, maar het probleem met scholen is, zoals Grijs al aangeeft: school is (wellicht logischerwijs) alleen gericht op de grote gemiddelde groep. De onderkant, maar zeker de bovenkant zijn niet interessant of groot genoeg om daar iets mee te doen.
Ben ik zeker met je eens. Mijn kind leert ook het meeste thuis op cognitief niveau. Maar aangezien Floris enig kind is zie ik wel dat hij op school veel leert op sociaal gebied.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:54 schreef Grijs het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...
Veel dingen waar hij mee bezig is komen pas jaren later aan bod op school: topografie, werking van het menselijk lichaam, moleculen en atomen (en protonen/neutronen/electronen, verder gaat mijn kennis niet), vermenigvuldigen en delen (was hij op z'n 4e al mee bezig, nu leert hij eindelijk de tafels op school), etc.
Het voordeel van school vind ik dat er meer materiaal voor handen is dan bij ons thuis, dat hij daar kan spelen met andere kinderen en dat hij niet de hele dag ons de oren van het hoofd vraagt... Maar dat is niet primaire de bedoeling van school. Dat is nog altijd zorgen dat de kinderen dingen leren (liefst op hun eigen niveau).
Ik weet van ouders dat ze liever hun kind in zo'n geval thuis zouden willen houden, omdat hun kind op school eerder belemmerd wordt dan zich ontwikkelt. Helaas is dat in Nederland geen grond om een kind thuis te houden en thuis les te geven.
In ons geval maakte school juist dat de lust om dingen te ontdekken compleet verdween en kindlief overging tot regressief gedrag.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, maar vind het sociale aspect toch dusdanig zwaar wegen dat ik een school als noodzakelijk kwaad beschouw. Daarnaast hoop ik dat ik mijn dochter zo nieuwsgierig en leergierig kan opvoeden dat ze die hele school niet nodig heeft om zichzelf te ontwikkelen. (Ja, papa was er ook niet dol op.).
Grijs, ik neem aan dat jullie alle opties bekeken hebben... Wat was voor jullie de reden om niet voor een andere vorm van onderwijs te kiezen? En welke vorm volgt hij nu?quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:54 schreef Grijs het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoontje (bijna 7) heeft tot nu toe thuis meer geleerd dan op school (op cognitief gebied tenminste) en dat terwijl we hem thuis geen lesgeven...
Veel dingen waar hij mee bezig is komen pas jaren later aan bod op school: topografie, werking van het menselijk lichaam, moleculen en atomen (en protonen/neutronen/electronen, verder gaat mijn kennis niet), vermenigvuldigen en delen (was hij op z'n 4e al mee bezig, nu leert hij eindelijk de tafels op school), etc.
Het voordeel van school vind ik dat er meer materiaal voor handen is dan bij ons thuis, dat hij daar kan spelen met andere kinderen en dat hij niet de hele dag ons de oren van het hoofd vraagt... Maar dat is niet primaire de bedoeling van school. Dat is nog altijd zorgen dat de kinderen dingen leren (liefst op hun eigen niveau).
Ik weet van ouders dat ze liever hun kind in zo'n geval thuis zouden willen houden, omdat hun kind op school eerder belemmerd wordt dan zich ontwikkelt. Helaas is dat in Nederland geen grond om een kind thuis te houden en thuis les te geven.
Heel erg niet mee eens!quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.
En als het verschil echt heel groot is, wordt er bijna altijd wel iets mee gedaan. Misschien doorverwezen naar ander onderwijs, doubleren, klas overslaan, meer remedial teaching. Vaak hebben scholen ook extra klasjes, tijdens schooluren, voor kinderen met dyslexie of bijvoorbeeld een grote voorsprong. En dat heeft niets te maken met hoe groot de groep is. Ik heb vaak het idee dat ouders van zulke kinderen, bang zijn dat ze aandacht te kort komen. Helaas kunnen de ouders niet meekijken in de klas. Natuurlijk zijn er ook scholen of docenten die er minder of niets aan doen, die verschillen hou je altijd.
Heel erg mee oneens. Wij waren laatst op een Pharos-bijeenkomst en daar waren maar een paar docenten aanwezig. Het feit dat die docenten applaus kregen voor hun aanwezigheid, wilde al genoeg zeggen, denk ik. Zij gaven ook aan dat zij hierin enigszins vooruitstrevend waren en zelf een beetje angst hadden om zich 'bekend' te maken als docent. Er wordt namelijk gewoon erg weinig gedaan aan de bovenkant van de groep. Er zijn rugzakjes voor allerlei 'probleem'gevallen (dyslexie ed), maar voor (hoog)begaafden (om dan dit voorbeeld te gebruiken) is er zo goed als niets.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.
En als het verschil echt heel groot is, wordt er bijna altijd wel iets mee gedaan. Misschien doorverwezen naar ander onderwijs, doubleren, klas overslaan, meer remedial teaching. Vaak hebben scholen ook extra klasjes, tijdens schooluren, voor kinderen met dyslexie of bijvoorbeeld een grote voorsprong. En dat heeft niets te maken met hoe groot de groep is. Ik heb vaak het idee dat ouders van zulke kinderen, bang zijn dat ze aandacht te kort komen. Helaas kunnen de ouders niet meekijken in de klas. Natuurlijk zijn er ook scholen of docenten die er minder of niets aan doen, die verschillen hou je altijd.
Je hebt gelijkquote:Op donderdag 10 januari 2008 11:24 schreef Silmarwen het volgende:
Ja ik denk dat we beter een ander topic kunnen openen over thuis onderwijs. Sorry.
Ik weet niet of je dit jezelf zo moet aanrekenen hoor, kleuters hebben hoe dan ook een eigen karaktertje.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:28 schreef Mwanatabu het volgende:
...
De keerzijde is dus dat mijn kleuter nauwelijks eet en nog weleens huilst 's nachts. Ongelukjes zelden overigens. ...
Ja hoor, dat denk ik ook precies!quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:33 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit jezelf zo moet aanrekenen hoor, kleuters hebben hoe dan ook een eigen karaktertje.
Mijn kids eten prima, maar ik heb ze ook nooit gedwongen, gewoon stom geluk hebben misschien. Sommige mensen lusten meer dan andere mensen, dat is bij kids toch ook gewoon zo?
En hier ook allerminst perfect natuurlijk.quote:Ik denk dat we als ouders ons niet zo zeer druk moeten maken om "wat hoort" maar gewoon bij onszelf te rade moeten gaan. Je hebt met mensjes te dealen, je wilt ze een bepaalde manier van met mensen omgaan en met zichzelf omgaan meegeven, je eerste taak is dan een voorbeeld zijn.
En nee, ik ben heus geen perfect voorbeeld, maar daar heb ik dan weer een goedwerkende gedachtewending over (gewetensussend in elk geval) : ik vind dat kinderen ook moeten leren dat ze niet perfect hoeven te zijn
Daar dreig ik nog weleens mee omdat mijn jongste nogal snel van de kokhals is. Die kan echt op commando spugen en dat wil hij nog wel eens toepassen bij het niet willen eten.quote:Op donderdag 10 januari 2008 11:28 schreef Mwanatabu het volgende:
KNIP Ze hebben mijn zuzjse ook weleens uitgekotste soep opnieuw op laten eten![]()
KNIP
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |